Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
Heb er zeker interesse in maar het ding is constant uitverkocht...
Jazeker, deze lens zit sinds september vorig jaar bijna continu op mijn camera. Ik sluit me daarbij aan bij vrijwel alle positieve reviews op internet: de lens is gewoon steengoed!Retrospect schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:24:
Heeft iemand hier zelf de Olympus 100-400 al eens geprobeerd.
Voor wildlife, vogels, en zelfs close-ups van insecten of planten is deze lens perfect.
Ik vind hem wel wat groot/zwaar bij MFT, maar goed, het is ook een 100-400. Qua bouwkwaliteit en scherpte vind ik hem ook zeer dicht tegen de pro lenzen zitten.
:strip_exif()/f/image/PLwj3TRNcahArc1ZVMjhv11I.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom kan ik bij mijn Panasonic Gx9 geen flitser aanzetten. De camera zegt 'dit menu onderdeel kan niet worden ingesteld' en als ik op de flitknop druk klapt de flitser wel uit maar flitst niet. Ongetwijfeld een optie die ik ergens anders heb aan gezet, maar waar? Ik kan het niet vinden.
Ronald van Doorn
Heb je misschien de elektronische sluiter aan staan?rdoorn schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:07:
Waarom kan ik bij mijn Panasonic Gx9 geen flitser aanzetten. De camera zegt 'dit menu onderdeel kan niet worden ingesteld' en als ik op de flitknop druk klapt de flitser wel uit maar flitst niet. Ongetwijfeld een optie die ik ergens anders heb aan gezet, maar waar? Ik kan het niet vinden.
Ronald van Doorn
Hier ook interesse. iemand idee wat er aan de hand is? Ik zie bij bv Foto Verweij dat wel meer lenzen "levertijd onbekend" zijn. De 40-150mm, de 12-45mm. En de 100-400mm dus.Retrospect schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:24:
Heeft iemand hier zelf de Olympus 100-400 al eens geprobeerd.
De 40-150 is momenteel met gratis 1.4x tc dus dat is verklaarbaar. De 100-400 is schijnbaar zo gewild dat elke nieuwe voorraad gelijk verkocht is. Waarom de 12-45 niet direct leverbaar is weet ik niet, meerdere winkels hebben die wel op voorraad zo te zien.pwbogaart schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:58:
[...]
Hier ook interesse. iemand idee wat er aan de hand is? Ik zie bij bv Foto Verweij dat wel meer lenzen "levertijd onbekend" zijn. De 40-150mm, de 12-45mm. En de 100-400mm dus.
/f/image/lNhHKz2x1UwrTYLds3m7voNW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/n8YYcXBOwProJmvefoaa7OV1.png?f=fotoalbum_large)
Edit: ook nieuwe firmware voor bijna alle gangbare lensen (cameras?) om de throw van de focus ring te verkleinen of te vergroten (bv x graden turn van near focus tot infinity focus, de x is instelbaar in de camera, en nu linear).
8-18
10-25
25-50
12-60 (beide)
50-200
100-400
12-35
35-100
25
45-200 (of 45-175?)
100-300
Edit2: Jordan en Chris over de gh6
YouTube: Panasonic GH6 – We analyze Panasonic's big announcement
[ Voor 22% gewijzigd door Jackie Moon op 25-05-2021 16:53 ]
- sys64738
- Registratie: Oktober 2002
- Laatst online: 09:30
:strip_exif()/u/67404/C64.gif?f=community)
In de 50-100mm (FF equiv) range ben je meestal portretten aan het schieten en is de flexibiliteit van een zoom niet echt nodig. Pak dan gewoon 2 of drie primes. Stuk kleiner, lichter en waarschijnlijk ook flink goedkoper. Hoewel die 75mm Oly ook niet echt klein en/of goedkoop is.
Anyway: had liever een langere, lichtsterke lens gezien. Maar het is natuurlijk sowieso goed om te zien dat er nog leven in de MFT-brouwerij zit.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Het is ook meer een video lens, voor in of uitzoomen met een constant diafragma dus belichting.sys64738 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:52:
Snap die 25-50 F1.7 niet zo goed (of lees het anders: ik ben absoluut niet de doelgroep).
In de 50-100mm (FF equiv) range ben je meestal portretten aan het schieten en is de flexibiliteit van een zoom niet echt nodig. Pak dan gewoon 2 of drie primes. Stuk kleiner, lichter en waarschijnlijk ook flink goedkoper. Hoewel die 75mm Oly ook niet echt klein en/of goedkoop is.
Anyway: had liever een langere, lichtsterke lens gezien. Maar het is natuurlijk sowieso goed om te zien dat er nog leven in de MFT-brouwerij zit.
Over iemand die als hobby vogelfotografie heeft.
30 jaar geleden waren alle vogel-foto's van vogels op hun nest. Omdat je iets anders niet voor elkaar kreeg.
Nu kan iedere amateur gewoon rekenen op meerdere goede haarscherpe foto's van vogels-in-vlucht.
De lat gaat omhoog, de bijzonderheid van je foto's gaat omlaag: er is méér mogelijk en de camera's komen in handen van méér mensen.
Wat bijvoorbeeld nog ondenkbaar is, is foto's van jagende uilen bij nacht.
Bruggetje naar al het geklaag over fotografie-bij-weinig-licht: Camera's kunnen steeds meer, en véél meer dan 30 jaar geleden.
Maar eigenlijk schuift daardoor gewoon de grens op, en zijn er dus tegenwoordig ook dingen nét buiten bereik. Het enige verschil is dat het net andere dingen zijn.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Mwa, ik gebruik vaak een 35-100 f2.8 om foto's van mijn kinderen te trekken. Vroeger deed ik dat met een 45mm f1.8 maar ik waardeer de flexibiliteit van de zoomlens wel.sys64738 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:52:
Snap die 25-50 F1.7 niet zo goed (of lees het anders: ik ben absoluut niet de doelgroep).
Ze gebruikten heel vroeger dun visdraad om de camera mee te laten roteren als het onderwerp 'gesnared' zit en langs loopt. Om goed te richten.
De sluiter/filmplaat stond gewoon open en het was de lichtflits (poeder) die de foto belichtte (het is nacht).
In 1950 werd de solenoïde ontwikkeld, en je kon met een 24 volts accu (net zo groot als picnic mandje) de film door laten spoelen, en met nog een andere de knop indrukken.
Dus de visdraad snared het object. De camera roteert mee, en solenoide #1 drukt af. Vervolgens spoelt de solenoide #2 de film door, en de camera volgt het object mee, en de volgende foto wordt genomen. Dit is met sluiter voor overdag. Voor nacht fotografie stond de sluiter open, en het was de flitser die de fotos neemt.
In de video lieten ze de test opstelling zien met het draad, de accu en de twee solenoiden. De bedoeling was een kangeroe, maar ze kregen de lokale opzichter, die in de eerste foto naar zijn keel greep (visdraad), tweede foto heel verbaasd was, en in de derde foto wegrende.
Maar alle foto's perfect "gericht" en precies in de centre point.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nzn8AIgWrgNfPMEMM5DOIVC5.jpg?f=user_large)
Dit is volgens mij een flits apparaat, geen camera. See the wire. 🙂
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VvEp6gmmcXYh02LtjCTXlDzu.jpg?f=user_large)
1 van de eerste cameraval foto's uit 1906, door George Shiras.
[ Voor 18% gewijzigd door Jackie Moon op 25-05-2021 19:07 ]
https://www.panasonic.com...mix-g-series-cameras.html
G9: LUMIX G9 Firmware Version 2.4
Improved AF performance
The G9 will inherit the improved autofocus technology and performance of the LUMIX S5.
Eyes and face are detected at a 2x faster recognition cycle speed and humans and animals at a 5x faster recognition cycle speed*.
Tracking and recognition performance of AF have been improved with an addition of head recognition.
Human/animal recognition can be set ON or OFF when the AF mode is set to [1-Area].
*Comparison between before and after updating the firmware.
Further added functions
[Red REC Frame Indicator] function has been added.
It is possible to record and play back vertical videos vertically, the camera automatically detects the vertical orientation of the video.
Users can choose to add camera orientation information in [Vertical Position Info (Video)] menu to prevent unintended image rotation in playback.
[Frame Marker] function has been added.
[Power Save Mode] can be selectable while the camera is powered with an AC adaptor (DMW-AC10, sold separately).
The camera is recognised when it is connected to a PC via the USB power supply port.
[ Voor 34% gewijzigd door Jackie Moon op 25-05-2021 19:59 ]
Maar zonder gekheid; heel gaaf dat ze de g9 nog een update geven. Meer af performance is nooit weg!
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
En dan hopelijk volgend jaar een echte opvolger met de nieuwe engine en sensor uit de GH6.
Daar ga ik inderdaad ook op wachten, de opvolger van de G9.leendertv schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:15:
Gaaf dat een 3,5 jaar oude camera nog steeds updates krijgt. Goede strategie denk ik.
En dan hopelijk volgend jaar een echte opvolger met de nieuwe engine en sensor uit de GH6.
De GH6 kan 5.7k60p in 16:9. Dat betekent dat de nieuwe m43 sensor 24,3 megapixel moet zijn (of hoger) in 4:3, met een minimale read out speed van 60 fps.
Ik zie op de website van panasonic zelf dat de detectiegrootte moet halveren. Dat is niet hetzelfde als 2x recognition cycle speed alleen, en vrij saillant!Jackie Moon schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:38:
Nieuwe firmware update voor de gh5s g100 en de g9: (beschikbaar vanaf 8 juni 2021)
https://www.panasonic.com...mix-g-series-cameras.html
G9: LUMIX G9 Firmware Version 2.4
Improved AF performance
The G9 will inherit the improved autofocus technology and performance of the LUMIX S5.
Eyes and face are detected at a 2x faster recognition cycle speed and humans and animals at a 5x faster recognition cycle speed*.
Tracking and recognition performance of AF have been improved with an addition of head recognition.
Human/animal recognition can be set ON or OFF when the AF mode is set to [1-Area].
*Comparison between before and after updating the firmware.
Further added functions
[Red REC Frame Indicator] function has been added.
It is possible to record and play back vertical videos vertically, the camera automatically detects the vertical orientation of the video.
Users can choose to add camera orientation information in [Vertical Position Info (Video)] menu to prevent unintended image rotation in playback.
[Frame Marker] function has been added.
[Power Save Mode] can be selectable while the camera is powered with an AC adaptor (DMW-AC10, sold separately).
The camera is recognised when it is connected to a PC via the USB power supply port.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Ik zag het gisteren nergens staan dat de grootte gehalveerd wordt, zoals jij beweerd.
Wat je inderdaad wel moet doen is de detectiegrootte van Animal Detect maximaal maken (wieltje).
:strip_exif()/f/image/XP8r2lYLizQkVxyim8jsrefh.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi dat er nu head detectie is bijgekomen ipv alleen body. En, ik switch normaal tussen 1-area en Animal Detect (front lever). Het schijnt nu beide gelijkertijd te werken, zonder dat ik weer de front lever van I naar II moet zetten. Dat doe ik meestal van statisch (I) naar bewegend (II) object.
Big kudos van Panasonic voor deze update. 9 juni komt de firmware uit.
Hoe gaat het met je G9? Snap je het allemaal hoe het werkt? Mft Forum van dpreview staat veel in.
@Jackie Moon was je laatste vraag aan mij gericht?It can detect the eyes / face at a 2x faster recognition cycle speed and human / animal at a 5x faster recognition cycle speed. These subjects can be detected even they appear in approximately half the size.
Jazeker. Speed in het engels betekent snelheid, niet (detectie) grootte. Je schreef "Ik zie op de website van panasonic zelf dat de detectiegrootte moet halveren."@Jackie Moon was je laatste vraag aan mij gericht?
Edit: "These subjects can be detected even they appear in approximately half the size."
Dit betekent niet dat de detectiegrootte gehalveerd wordt. Dit betekent dat Animal Detect aangaat als de subject de helft van de frame bezit, of kleiner. Waarschijnlijk head detection.
[ Voor 39% gewijzigd door Jackie Moon op 27-05-2021 17:15 ]
"... while a future firmware update will allow you to use the 4G or 5G connection of a smartphone by connecting the camera with the USB cable."
Dit staat bij een gh5 II review, gewoon een usb-c naar usb-c kabel, direct streamen vanuit het veld. Panny 👍
Het wordt wel een oefening begrijpend lezen zo :-p
Zoals ik het lees staat er toch echt dat de objecten half zo groot mogen zijn voor animal detect om ze op te pikken. Maar de ervaring zal uitwijzen wie gelijk heeft
Met mn camera gaat t heel goed! Ik ontdek nog steeds nieuwe functies en wissel nog wel eens van knoppenconfiguratie.
Ik heb de twee fn knoppen naast de lens nu ingesteld op af near en far.
Zijn er anderen die dit ook gedaan hebben? Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar ben altijd wel beniewd naar handigheidjes van anderen op dit gebied.
Wat ik overigens heel raar vind, en wat best even gefixed zou mogen worden wmb, is die hdr functie.
Die is grijs als je in raw schiet, maar dit wordt niet aangegeven door de camera. Waarom niet gewoon automatisch naar alleen jpeg overschakelen als je hdr aanzet? Als je superres aanzet schakelt ie ook automatisch over op elektronische sluiter, dat kan met hdr en raw toch ook?
"Ik heb de twee fn knoppen naast de lens nu ingesteld op af near en far.
Zijn er anderen die dit ook gedaan hebben?"
Ik heb ook de onderste Fn knop bij de lens op af-on ingesteld. De back button (-focus) zit op af-near. Het is in het begin een beetje wennen met de pink, twee verschillende focus opties, maar soms is af-on beter als af-near, en vica versa.
De bovenste Fn knop bij de lens heb ik ingesteld als "scope" voor bang-on focus op het oog. Of het dier heeeel dichtbij halen.
"Wat ik overigens heel raar vind, en wat best even gefixed zou mogen worden wmb, is die hdr functie.
Die is grijs als je in raw schiet, maar dit wordt niet aangegeven door de camera. Waarom niet gewoon automatisch naar alleen jpeg overschakelen als je hdr aanzet? Als je superres aanzet schakelt ie ook automatisch over op elektronische sluiter, dat kan met hdr en raw toch ook?"
Ik heb een beetje hetzelfde als ik de flitser aanzet. Dan moet ik eerst fysiek schakelen van Electronic Shutter naar Mechanical Shutter, dit kan ook imho automatisch.
Hoe dan ook, aangezien deze set te lang geleden is gekocht voor een claim op mijn creditcard verzekering, zijn er bedrijven waar jullie ervaring mee hebben om deze lens te repareren?
Edit: Olympus set gekocht in de aanbieding vorig jaar. Ben nu echt wel aan een rennie toe zeg maar.
[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 31-05-2021 20:45 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat is wel heel kut! Niet toevallig een all-risk inboedelverzekering om op te verhalen?franssie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:36:
klote, wil een vogeltje in mijn tuin fotograferen met de 12-40 kitlens, Tik ik het zootje van tafel, valt natuurlijk op de lens en die is op de mount afgebroken. Door de grip die ik eronder heb gezet is deze te instabiel om op tafel te plaatsen en ik ben gewoon lomp (maar dat wist ik al).
Hoe dan ook, aangezien deze set te lang geleden is gekocht voor een claim op mijn creditcard verzekering, zijn er bedrijven waar jullie ervaring mee hebben om deze lens te repareren?
Edit: Olympus set gekocht in de aanbieding vorig jaar. Ben nu echt wel aan een rennie toe zeg maar.
Ga ik morgen bekijken/onderzoeken maar vooralsnog ga ik uit van repareren of vervangen. Grip gaat op marktplaats en een leuke lens vind ik wel weer (en ik heb er ook wel wat alternatief).DirtyBird schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:48:
[...]
Dat is wel heel kut! Niet toevallig een all-risk inboedelverzekering om op te verhalen?
Sorry trouwens, maar ik moest wel hardop lachen om deze opmerking:
franssie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:36:
Ben nu echt wel aan een rennie toe zeg maar.

Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Toen ik thuis een lens liet vallen, heb ik deze via OIympus laten repareren, en het bedrag kon ik declareren via de inboedel. Dan moet je wel een all-risk met valschade dekking hebben. Over de reparatiedienst van Olympus kan ik alleen maar lof spreken. Nu moet ik er bij vermelden dat het om een Pro lens ging. Dan rekenen ze een vast bedrag, en maken ze de lens helemaal in orde. Helaas was dat 250 euro, maar de lens is weer als nieuw!franssie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:36:
klote, wil een vogeltje in mijn tuin fotograferen met de 12-40 kitlens, Tik ik het zootje van tafel, valt natuurlijk op de lens en die is op de mount afgebroken. Door de grip die ik eronder heb gezet is deze te instabiel om op tafel te plaatsen en ik ben gewoon lomp (maar dat wist ik al).
Voordat ik hem naar Olympus heb opgestuurd ben ik gaan informeren bij een aantal zaken in de buurt. De meeste fotowinkels gingen hem toch naar Olympus opsturen, en bij een reparatiewinkeltje (deed voornamelijk tablets/telefoons) had ik niet echt vertrouwen bij dat het goed ging komen. Toen toch maar zelf opgestuurd.
- sys64738
Hangt een beetje van je lens af natuurlijk maar ik vind 250 niet eens zo heel gek. Uiteraard ook afhankelijk van de schade maar zoals in dit geval zou ik er direct voor tekenen.Iv00w schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 07:47:
[...]
Toen ik thuis een lens liet vallen, heb ik deze via OIympus laten repareren, en het bedrag kon ik declareren via de inboedel. Dan moet je wel een all-risk met valschade dekking hebben. Over de reparatiedienst van Olympus kan ik alleen maar lof spreken. Nu moet ik er bij vermelden dat het om een Pro lens ging. Dan rekenen ze een vast bedrag, en maken ze de lens helemaal in orde. Helaas was dat 250 euro, maar de lens is weer als nieuw!
Voordat ik hem naar Olympus heb opgestuurd ben ik gaan informeren bij een aantal zaken in de buurt. De meeste fotowinkels gingen hem toch naar Olympus opsturen, en bij een reparatiewinkeltje (deed voornamelijk tablets/telefoons) had ik niet echt vertrouwen bij dat het goed ging komen. Toen toch maar zelf opgestuurd.
Het blijft sowieso balen. Ik zag ooit een keer een Nikon 35mm uit mijn tas vliegen toen ik die om mijn schouder deed. Daar wogen de reparatiekosten niet op tegen de huidige waarde.
De 1245 f/4 kit M1 Mark II is nu in Belgie 999 euro (ook flinke korting), en ik twijfel of dit misschien niet ook een goede keuze is. ZIt er nog een nadeel van een camera in belgie kopen?
- sys64738
Maar ik denk dat ze nog wel paar keer met zo'n deal komen voor de mark ii met 12-40. Even de voorraad eruit gooien.
@Jackie Moon Das een zeer leuke lens. Even kijken wat de prijs gaat doen want als hij te dicht bij de panna zit, schiet het ook niet echt op.
Toevallig een linkje?jeorne schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:24:
De 1245 f/4 kit M1 Mark II is nu in Belgie 999 euro (ook flinke korting), en ik twijfel of dit misschien niet ook een goede keuze is. ZIt er nog een nadeel van een camera in belgie kopen?
gewoon de olympus store zelf, en dan land naar Belgie (of een ander EU land) veranderen. Je hebt wel een postadres in het desbetrefffende land nodig.
8-25 is wel een heel leuk wandel bereik op MFT.Jackie Moon schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:51:
Gelekte foto van de 8-25mm F4 Pro.
[Afbeelding]
Mijn lens die gevallen en afgebroken was op de mount aangemeld voor reparatie, moest EUR 168 aanbetaleni ncl verzending -we zullen zien.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VaVvqfYcRVpdwsgqKJZQ8sCZ.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/7R7ahFrp8lPMUn6xLGx2hewt.jpg?f=fotoalbum_large)
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 8-25mm f/4 PRO lens – the US price will be $1099.99 (the LH-76E lens hood will be $34.99 😬). The official announcement is expected on June 9, shipping will start on June 25. Here are the detailed lens specifications:
Focal Length
8-25mm
35mm Equivalent Focal Length
16-50mm
Lens Construction
16 elements in 10 groups (1 DSA lens, 2 Aspherical ED lenses, 1 Super ED lens, 1 ED lens, 1 Super HR lens, 1 HR lens, 1 HD lens)
Dust & Drip Proof
IEC Standard publication 60529 IPX1
(applies when the lens is used with Olympus splashproof Body) / Dustproof construction
Focusing System
High-speed Imager AF (MSC)
Angle of View
107 degrees (Wide) – 47 degrees (Tele)
Closest Focusing Distance
0.23m (at all focal lengths)
Maximum Image Magnification
0.07x (Wide)/ 0.21x (Tele)
35mm Equivalent Max. Image Magnification
0.14x (Wide)/ 0.42x (Tele)
Minimum Field Size
241.9 ×181.8mm(Wide)/ 83.0 × 62.4mm (Tele)
Number of Blades
7 (Circular aperture diaphragm)
Maximum Aperture
F4
Minimum Aperture
F22
Lens IS Mechanism
VCM (voice coil motor)
Filter Size
Diameter 72 mm 👍
Lens hood
LH-76E Lens Hood
Dimensions
φ77×88.5mm
Weight
411g (without Lens Cap, Lens Rear Cap and Lens Hood) 👍
Box Contents
LC-72C Lens Cap, LR-2 Lens Rear Cap, LH-76E Lens Hood (??? 🤦), CS-53 Wrapping Cloth, Instruction Manual, Olympus Local Warranty Card
- sys64738
Ook erg bruikbaar voor architectuur/interieur. Alleen astro zal wat lastiger worden met F4 op MFT.
Het zal wel ongeveer 1099 euro hier in NL worden. Zelfde 72mm filtergrootte als 12-100 pro 40-150 pro en de PL 100-400.sys64738 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:27:
Prijs redelijk volgens verwachting. Hoewel ik net onder de 1000 gehoopt had. Mooie range en gewicht is ook prima voor walkaround en casual shooting. En dan kan er ook nog een filter op wat bij die wide angles lang niet altijd vanzelfsprekend is.
Ook erg bruikbaar voor architectuur/interieur. Alleen astro zal wat lastiger worden met F4 op MFT.
Ik ben blij dat er een nieuw product is van OM met de olympus naam erop, na meer dan 1 jaar afwezigheid. 🙂
Leuk scherp lensje, die ga ik eens uitproberen! Ik had de 45mm al en die is al goed. Ik ga ze eens vergelijken, want deze is iets langer én kan iets verder open.
Het blijkt €999 te worden zie ik bij een welbekende fotowinkels uit Zwolle.Jackie Moon schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:52:
[...]
Het zal wel ongeveer 1099 euro hier in NL worden. Zelfde 72mm filtergrootte als 12-100 pro 40-150 pro en de PL 100-400.
Ik ben blij dat er een nieuw product is van OM met de olympus naam erop, na meer dan 1 jaar afwezigheid. 🙂
Wel fijn dat Olympus niet automatisch van dollars euro's maakt
De E-P7 gaat €799 kosten body only. Flink aan de prijs vind ik.
Maar al met al ben ik erg blij dat OM Digital Solutions eindelijk de eerste producten heeft aangekondigd.
Lijkt me haast onmogelijk. 1099 dollar is momenteel ongeveer 900 euro, maar daar moet dus nog wel 21% BTW bovenop, kom je op 1090. En de dollar koers is erg laag momenteel dus zelfs een prijs van 1099 inclusief btw vind ik nog op het randje.Retrospect schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:06:
[...]
Het blijkt €999 te worden zie ik bij een welbekende fotowinkels uit Zwolle.
Wel fijn dat Olympus niet automatisch van dollars euro's maakt
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
https://www.fotohanskeuzekamp.nl/olympus-8-25mm-f4-0-ed-proamphora schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:20:
[...]
Lijkt me haast onmogelijk. 1099 dollar is momenteel ongeveer 900 euro, maar daar moet dus nog wel 21% BTW bovenop, kom je op 1090. En de dollar koers is erg laag momenteel dus zelfs een prijs van 1099 inclusief btw vind ik nog op het randje.
Heb het ook gezien maar blijft een preorder. En misschien leveren ze 'm ook wel voor deze prijs maar kan me niet voorstellen dat dit de adviesprijs is van Olympus.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
https://shop.olympus.eu/n...igital-ed-8-25mm-f4-0-pro
Ik ben ook inderdaad allang blij dat er uberhaupt een olympus product is, na de overname door Jip. Pheww. 🙂
Ook nieuwe firmware uit voor een paar panasonic cameras (hoofd detectie bij animals), en veel lenzen (focus ring control voor gh5 mark II): https://av.jpn.support.pa...s/dsc/download/index.html
/f/image/BtlGZ9LTcKzKFufBiZaSXHGe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kqtLX9KYhZ93hytFF0dKaehv.png?f=fotoalbum_large)
- sys64738
De snelheid vind ik klein beetje jammer maar landschappen schiet ik toch nooit wide-open. Dit zou wel eens een vervanger voor mijn 12-35 f.2.8 Pana kunnen gaan worden.
:strip_exif()/f/image/fPSoXRnUvNCxGfX0CrB17rNu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Og2hhwNyc6ao5t15VXCA9HMh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GPoVTMpO609lLY4yiclW2veU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jL9axnF46LosKyaMsmTdyQzC.jpg?f=fotoalbum_large)
Het werkt ook 'klein' in de frame.
Ziet er verder goed uit, met name dat ie het nu ook kleiner in het frame pakt.
2 euro bij de action. 😀DirtyBird schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 06:28:
Ik schrok even; dacht dat je heel casual even een uil had gevonden om de AD te testen...
Ziet er verder goed uit, met name dat ie het nu ook kleiner in het frame pakt.
Vandaag getest. Werkt goed.
:strip_exif()/f/image/xTEX5Ar7mXBRgJDxLhlmJBlL.jpg?f=fotoalbum_large)
Autofocus is significant beter met fw 2.4 (zie ook dpreview in het mft forum). Het enigste wat ik mis autofocus op het oog, maar de focus gaat wel naar het hoofd/kop. 🤙
Jezus wat een ragscherpe plaat! Welke lens is dit? Toch niet weer je sigma op een remote statief-truukje? Ik voel weer GAS opborrelen..Jackie Moon schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:22:
[...]
2 euro bij de action. 😀
Vandaag getest. Werkt goed.
[Afbeelding]
Autofocus is significant beter met fw 2.4 (zie ook dpreview in het mft forum). Het enigste wat ik mis autofocus op het oog, maar de focus gaat wel naar het hoofd/kop. 🤙
12-100mm op statief... wel inderdaad het trucje, anders te ver.DirtyBird schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:28:
[...]
Jezus wat een ragscherpe plaat! Welke lens is dit? Toch niet weer je sigma op een remote statief-truukje? Ik voel weer GAS opborrelen..
/f/image/mwF9FTkEzAnQNJ0G6bV6xti4.png?f=fotoalbum_large)
Naar deze lege tak zat ik uren te kijken 😁
Dat was dan het Olympus pro avontuur. Zit er ook aan te denken om de body te verkopen, die dal dan ook wel niet zo 'Pro' zijn als de lens (als in gebouwd van plastic ipv deugdelijk materiaal) De lens was echt gewoon plastic van binnen vij de mount, dat ze er dat geld voor durven te vragenOn behalf of the Olympus team, we would like to thank you for sending your equipment for repair.
We regret to inform you that we are unable to complete a repair as it is beyond repair.
Echt zeer teleurstellend dit van Olympus. 35% korting op een ander plastic fantastic mount zit ik niet op te wachten (was hun aanbieding).
- sys64738
Ik snap dat het wat teleurstellend is. Maar van de andere kant het Olympus ook kunnen zeggen: jammer maar rot voor je. Dat ze 35% korting aanbieden voor iets wat totaal buiten hun schuld valt, vind ik wel weer netjes. En anders koop je gewoon de 300mm F4 (waarbij 35% serieuze korting is) en verkoop je hem daarna weer doorfranssie schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:58:
[...]
Dat was dan het Olympus pro avontuur. Zit er ook aan te denken om de body te verkopen, die dal dan ook wel niet zo 'Pro' zijn als de lens (als in gebouwd van plastic ipv deugdelijk materiaal) De lens was echt gewoon plastic van binnen vij de mount, dat ze er dat geld voor durven te vragen
Echt zeer teleurstellend dit van Olympus. 35% korting op een ander plastic fantastic mount zit ik niet op te wachten (was hun aanbieding).
Het is inderdaad teleurstellend. Maar dat ze die lens niet willen repareren getuigd van een wegwerp mentaliteit of een slecht product, maar waarschijnlijk beide. Zo groot was die val niet, gewoon bij de slecht ontworpen mount afgebroken, meer niet. Had er nog even over nagedacht het zelf te doen maar ik heb de meet apparatuur niet om dat te doen.sys64738 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:05:
[...]
Ik snap dat het wat teleurstellend is. Maar van de andere kant het Olympus ook kunnen zeggen: jammer maar rot voor je. Dat ze 35% korting aanbieden voor iets wat totaal buiten hun schuld valt, vind ik wel weer netjes. En anders koop je gewoon de 300mm F4 (waarbij 35% serieuze korting is) en verkoop je hem daarna weer door
Ik ga niet verder investeren in MFT, laat staan Olympus.
Terug naar (of eigenlijk verder met) Nikon. De OMD 10 en 5 hou ik met de overige lenzen maar de OMD 1 voegt dan weinig meer toe als wandel body, net te zwaar en te lomp ondanks de verdere fantastische specificaties - dan is een Nikon voor mij een betere match.DirtyBird schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:16:
Vervelend dat ze het niet repareren. Waar ga je nu naar kijken?
EDIT
https://shop.olympus.eu/n...tal-14-42mm-f3-5-5-6-ii-r
die ga ik dan wel kopen met die 35% en kijken wat ik als inruil krijg voor de body
[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 14-06-2021 20:47 ]
Ik heb ergens gelezen dat de mount van de lens met opzet ontworpen wordt als het zwakste punt, want 1. eventueel makkelijk te repareren itt het glas zelf, en 2. ter bescherming van de camera.franssie schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:12:
[...]
Zo groot was die val niet, gewoon bij de slecht ontworpen mount afgebroken, meer niet.
- sys64738
Klinkt als slecht marketing-verhaal. It's not a bug but a feature. En blijkbaar werkt het zo dus ook niet in de praktijk.euchromatic schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:59:
[...]
Ik heb ergens gelezen dat de mount van de lens met opzet ontworpen wordt als het zwakste punt, want 1. eventueel makkelijk te repareren itt het glas zelf, en 2. ter bescherming van de camera.
@Jackie Moon Das zeer interessant. Die oude app was niet veel soeps maar dit klinkt stuk beter. Eens proberen.
Waarom zou je die kitlens kopenfranssie schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:53:
[...]
Terug naar (of eigenlijk verder met) Nikon. De OMD 10 en 5 hou ik met de overige lenzen maar de OMD 1 voegt dan weinig meer toe als wandel body, net te zwaar en te lomp ondanks de verdere fantastische specificaties - dan is een Nikon voor mij een betere match.
EDIT
die ga ik dan wel kopen met die 35% en kijken wat ik als inruil krijg voor de body

35% korting die ze als service aanbieden vind ik dan wel weer heel netjes. Wel spijtig dat ze hem niet kunnen maken. Wat meestal inhoudt dat de reparatiekosten duurder zijn dan de economische waarde van het objectief. Heeft niets met slecht ontwerp of slechte materiaal keuze te maken. Objectieven zijn niet ontworpen om te vallen en al helemaal niet als er een camera aan hangt.
Dat is echt de laatste lens die ik zou kopen. Is inderdaad een kitlens, en vergeleken met de 12-40 pro is dat echt een matige bouwkwaliteit. Is deze dan niet veel interessanter?franssie schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:53:
[...]
Terug naar (of eigenlijk verder met) Nikon. De OMD 10 en 5 hou ik met de overige lenzen maar de OMD 1 voegt dan weinig meer toe als wandel body, net te zwaar en te lomp ondanks de verdere fantastische specificaties - dan is een Nikon voor mij een betere match.
EDIT
https://shop.olympus.eu/n...digital-ed-12-45mm-f4-pro
2x zo duur, dat wel, maar wel een stuk betere kwaliteit. En wat lichter en compacter dan de 12-40. En tweedehands ook nog wel te slijten.
Tweedehands best gewild denk ik zelfs.hatsa schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:36:
[...]
Dat is echt de laatste lens die ik zou kopen. Is inderdaad een kitlens, en vergeleken met de 12-40 pro is dat echt een matige bouwkwaliteit. Is deze dan niet veel interessanter?
2x zo duur, dat wel, maar wel een stuk betere kwaliteit. En wat lichter en compacter dan de 12-40. En tweedehands ook nog wel te slijten.
En optisch prima kwaliteit.
Met kortingscode EM125JUNE21 te krijgen nu voor 1199
12-40 kitlens? Bedoel je de 12-40 f2.8 pro?franssie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:36:
klote, wil een vogeltje in mijn tuin fotograferen met de 12-40 kitlens, Tik ik het zootje van tafel, valt natuurlijk op de lens en die is op de mount afgebroken. Door de grip die ik eronder heb gezet is deze te instabiel om op tafel
Yup - als kit gekocht in de aanbieding vorig jaar. Dus niet echt een kitlens maar ook weer wel
edit: die set die @Ayo nu post en blijkbaar weer in de aanbieding is.
De F4.0 optie is wellicht ook nog wel een idee - dank @hatsa voor de tip. Toch ga ik even rekenen aan FF nikon en MFT ...
[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 15-06-2021 22:10 ]
Wow, ook nog een gratis 25mm-lens erbij. Ze geven hun spullen nu bijna gratis weg... Op deze manier zit de prijs niet meer ver af van wat je op de tweedehands markt zou betalen voor deze set.Ayo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:46:
Olympus OM-D E-M1 II + 12-40mm f/2.8 kit met M.Zuiko Digital 25mm F1.8
Met kortingscode EM125JUNE21 te krijgen nu voor 1199
De laatste voorraden van de M1.II wegwerken, denk ik.frankmulder schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:47:
[...]
Wow, ook nog een gratis 25mm-lens erbij. Ze geven hun spullen nu bijna gratis weg... Op deze manier zit de prijs niet meer ver af van wat je op de tweedehands markt zou betalen voor deze set.
Toch maar besteld. Dan maar een stop minder - nogmaals dank voor je advies!hatsa schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:36:
[...]
Dat is echt de laatste lens die ik zou kopen. Is inderdaad een kitlens, en vergeleken met de 12-40 pro is dat echt een matige bouwkwaliteit. Is deze dan niet veel interessanter?
Dat dacht ik vorig jaar al toen ik toehapte met de 'gratis' f/1.2 lens.Tarquin schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:11:
[...]
De laatste voorraden van de M1.II wegwerken, denk ik.
Maar nu dus echt zo te zien. Goed dat ze dat met zo'n actie doen. Ik hoop dat het nieuwe mensen naar MFT trekt. De E-M1 mark II is echt een heerlijke camera om te gebruiken.
Wat heel anders, zo langzamerhand zie ik dat de 100-400mm op voorraad komt bij wat winkels. Helaas zit die niet bij de acties deze keer. Op een lens als de 40-150 f/2.8 krijg je wel €200 cashback de komende tijd. Op vele andere objectieven zit nu ook cashback.
Ik kan me volledig vinden in de post van @hatsa : Ongeveer 99% van de olympusgebruikers heeft hem al of wil hem niet. Of beide.franssie schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:53:
[...]
EDIT
De nieuwprijs is echt absurd. Deze lens hoor je te krijgen als je een body koopt. Als je er écht om verlegen zit is €100 tweedehands een redelijke prijs. Als je niet wilt wachten of onderhandelen kun je hem voor de veelgevraagde 150 zó scoren.
Joh, ik zie advertenties voorbij komen waar je hem voor 150 hebt met een simpele PL-camera.
Deze kitlens kun je met 55% korting scoren met Marktplaats en een tikje geduld.
Ik zou die 35% korting aan een duurdere lens besteden. Daar heb je zelf ook nog wat aan.
Denk aan de 12-45 als walk-around lens (klein en licht), de 60mm macro (heeft simpelweg geen gelijke en kun je 2e hands altijd kwijt - de mensen die hem hebben,verkopen hem namelijk niet).
Ik zou met niet laten verleiden tot de nieuwe 1.2 lenzen; net iets tever van de mainstream om zeker te kunnen verkopen.
Beste keus voor je 35%: De 12-100 (een goed alternatief voor je Nikon systeem) of de nieuwe 100-400. Je nikon doet geen 800mm en de lens schijnt geweldig te zijn. En als het je om het geld gaat zet je hem gewoon in de verkoop; de leveringen zijn zo moeizaam dat je hem zó kwijt bent.
[ Voor 4% gewijzigd door Tarquin op 16-06-2021 20:31 ]
[ Voor 11% gewijzigd door jeorne op 18-06-2021 14:08 ]
Als iemand die net weer de fotografie een beetje aan het volgen is: Hoe vaak zijn er dit soort cashbacks en kortingen op objectieven? Is dit echt HET moment om die 40-150 of 2.0 teleconverter te kopen, of zijn dit vaker terugkomende acties?Retrospect schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:16:
[...]
Lamerhand zie ik dat de 100-400mm op voorraad komt bij wat winkels. Helaas zit die niet bij de acties deze keer. Op een lens als de 40-150 f/2.8 krijg je wel €200 cashback de komende tijd. Op vele andere objectieven zit nu ook cashback.
Die lens kun je ook 2e hands naar zoeken. Zie ik best wel eens langskomen.jeorne schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:33:
[...]
Als iemand die net weer de fotografie een beetje aan het volgen is: Hoe vaak zijn er dit soort cashbacks en kortingen op objectieven? Is dit echt HET moment om die 40-150 of 2.0 teleconverter te kopen, of zijn dit vaker terugkomende acties?
De cashback zie ik ongeveer 1-2 keer per jaar langskomen maar dan wel op verschillende lenzen. Je kunt er dus niet vanuit gaan dat deze binnen een jaar nog eens langskomt.
Verder is Oly natuurlijk onder nieuw management dus ze kunnen zomaar andere acties bedenken.
De 40-150 pro is nooit een miskoop. Beste lens. Ever.
Dus toch weer wat aan het spelen met de body (OMD-1 mk II) en toen ik een van mijn manuele lenzen er opzette vroeg ik me af hoe mensen manueel goed kunnen focussen zonder echte viewfinder. Voor ik de vraag hier ging stellen toch even google/youtube aangeslingerd en het zit gewoon in de software, knopje toewijzen aan peaking en je zit het deel van de foto dat in focus is rood omkaderd.
Best wel geniaal dan weer van Olympus. Ik heb een 300mm f6.3 Sanyang spiegellens voor astronomie en dit werkt overdag best prima.
Toch maar door met MFT - dank voor de steun en opmerkingen.
klopt, maar dan ligt de prijs rond de 900 euro geloof ik. Voor 1000 heb je nu een nieuwe.Tarquin schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:21:
[...]
Die lens kun je ook 2e hands naar zoeken. Zie ik best wel eens langskomen.
Gebruik de zonnekap als bescherming voor de front element, niet een filter.jeorne schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:06:
kort vraagje: Ik heb sinds kort de olympus 300 f4 en heb daar ter bescherming een filter...
Volgens mij is peaking redelijk atandaard op systeemcamera's en niet perse geniaal van olympus. Maar inderdaad zeer handigfranssie schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:11:
Nu een beetje van de schrik bekomen van de gevallen lens omdat de vervanging (F4.0 pro ipv 2.8) binnen is.
Dus toch weer wat aan het spelen met de body (OMD-1 mk II) en toen ik een van mijn manuele lenzen er opzette vroeg ik me af hoe mensen manueel goed kunnen focussen zonder echte viewfinder. Voor ik de vraag hier ging stellen toch even google/youtube aangeslingerd en het zit gewoon in de software, knopje toewijzen aan peaking en je zit het deel van de foto dat in focus is rood omkaderd.
Best wel geniaal dan weer van Olympus. Ik heb een 300mm f6.3 Sanyang spiegellens voor astronomie en dit werkt overdag best prima.
Toch maar door met MFT - dank voor de steun en opmerkingen.
Waarom een clear filter van B+W als Olympus ze zelf ook heeft voor hun Pro objectieven?jeorne schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:06:
kort vraagje: Ik heb sinds kort de olympus 300 f4 en heb daar ter bescherming een filter (B + W XS-PRO clear nano) opgezet.
Die van Olympus hebben namelijk dezelfde coatings als de lens, snap best dat je ervoor kiest om een stukje bescherm glas voor je dure objectief te zetten. Heb het zelf immers voor de 12-40 & 40-150 Pro ook gedaan, Maar wel die van Olympus zelf.
Hoop ook dat je ervan op de hoogte bent dat een filter als bescherming in sommige situaties een uitstekende keuze is en in andere situaties juist meer schade kan veroorzaken dan wanneer er niets voor de lens zat. (Glasscherven van de filter die het front element bekrassen)
Omdat ik niet wist dat Olympus zelf ook filters maakte. Ik had ergens op dpreview gelezen dat dit filter goed beviel bij een hoop mensen voor de 300 f4 en geen effect op de beedlkwaliteit heeft. Misschien was een filter van eigen merk wel slimmer geweest.Sato schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 01:37:
[...]
Waarom een clear filter van B+W als Olympus ze zelf ook heeft voor hun Pro objectieven?
Die van Olympus hebben namelijk dezelfde coatings als de lens, snap best dat je ervoor kiest om een stukje bescherm glas voor je dure objectief te zetten. Heb het zelf immers voor de 12-40 & 40-150 Pro ook gedaan, Maar wel die van Olympus zelf.
In welke situaties is het niet slim?Sato schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 01:37:
[...]
Hoop ook dat je ervan op de hoogte bent dat een filter als bescherming in sommige situaties een uitstekende keuze is en in andere situaties juist meer schade kan veroorzaken dan wanneer er niets voor de lens zat. (Glasscherven van de filter die het front element bekrassen)
Bij impact met iets harders zoals metaal en beton heb je kans dat het filter verbrijzeld en de scherven je front element compleet bekrassen als het momentum van de impact doorzet, ook kan je filter draad beschadigd raken.jeorne schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:32:
In welke situaties is het niet slim?
Een bol front element kan namelijk veel meer hebben dan een platte filter.
Maar het hangt ook af van hoe de reparateur ermee omgaat, als die standaard het front element vervangt in plaats van een kras te repareren dan maakt het verder ook niet uit.
Beste advies blijft om gewoon nergens tegenaan te knallen en het spul niet te laten vallen, maar dat is een tikkeltje flauw want als je het spul in tas of zelfs in de kast laat zitten kun je geen foto's maken.
Wat de lensdop vraag betreft, ik ervaar hetzelfde met mijn 12-40 Pro. Lijkt mij dus vrij normaal.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Zonnekappen zijn voor meer dan alleen tegen stoten hefrankmulder schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:09:
En ik heb een jaar geleden besloten om én geen UV-filters én geen zonnekappen te gebruiken. Gaat tot nu toe ook prima.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
En dat is het beste naar mijn mening. Ik gebruik een UV filter tegen de vette vingers van mijn kinderen en om zonder zorgen mijn lenzen schoon te maken als dat nodig is. De zonnekap blijft er normaal ook op. Alleen de langere lenzen passen niet goed in mijn tas met zonnekap dus ik heb toch schade aan mijn 35-100 F2.8 (meteen ook de enige dure lens die ik hebfranssie schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:33:
Het fijne van een beschermlens is dat het makkelijk schoon te maken is en bij een kleine kras koop je een nieuwe. Over de impact van het breken had ik om eerlijk te zijn nooit zo nagedacht, dus in het kader van 'dubbel genaaid houdt beter' ga ik dan maar beide doen, én lensbeschermer én zonnekap braaf plaatsen.

Omdat ze ruimte innemen in mijn cameratas, en ze niet veel toevoegen voor mij. Ik dacht: ik probeer het gewoon een tijdje zonder, en ga ze weer gebruiken zodra ik in de praktijk zie dat het nodig is. Dat laatste is dus nog niet gebeurd. Blijkbaar zijn de coatings op lenzen voor de meeste gevallen goed genoeg.Ventieldopje schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:46:
[...]
Zonnekappen zijn voor meer dan alleen tegen stoten heWaarom die ook niet gebruiken?
En misschien ook om je oog te beschermen? (wisten we toen al dat goedkope zonnebrillen zonder uv filter slecht waren? (optische viewfinder)
Nu redelijk onnodig voor UV licht zelf. Dus een clearglas met coating tegen flaren zou ook kunnen.
Extra glas betekend ook minder licht op je sensor. En ook meer optische distortie.
Heb je een heel dure en heel goede lens maak je hem optisch slechter met een uv filter van 2 tientjes.
De zonnekap is dan een betere stootbescherming in mijn ogen.
Geen optische verslechtering en misschien meer antiflare eigenschappen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
- sys64738
Zeker bij de 40-150 mijn zijn inklapbare hood, die automatisch uitschuift bij het uit de tas halen (Ik vind het een geniaal ontwerp), is het een no-brainer. Dat ding zal ongetwijfeld stuk gaan bij hard stoten of vallen maar liever die kap dan de lens zelf.
Dus een klap die zo hard is dat er een kans is dat je filter verbrijzelt en de scherven de lens beschadigen; die klap had je frontend nooit ongeschonden opgevangen.Sato schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 15:08:
[...]
Bij impact met iets harders zoals metaal en beton heb je kans dat het filter verbrijzeld en de scherven je front element compleet bekrassen als het momentum van de impact doorzet, ook kan je filter draad beschadigd raken.
Een bol front element kan namelijk veel meer hebben dan een platte filter.
Dus er zijn nog heel veel situaties waarin het filter zichzelf opoffert en de frontend niet geraakt wordt. Doe mij die kans maar dat het goed gaat. Want als dat filter er in die situaties niet op zit, is je front-element degene die geraakt wordt.
Dit is zo'n specifieke situatie dat het klinkt als een redenering om de autogordel niet om te doen; in de unieke situatie dat je te water raakt zit je vast. Dus: Nooit omdoen.
de rest van je camera gaat ook stuk door die zandkorrels maar je lenscoating blijft netjes.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....