Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

icecreamfarmer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:09:
[...]

Dan nog een vraag. Mijn ecu c heeft gewoon een lokale webserver waar alle data op staat. Hoe zou ik die eruit kunnen trekken en in home assistant krijgen?

Voor mij is het dus niet nodig om de data naar Ema te onderscheppen.
Heb je echt een ECU-C?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:06
icecreamfarmer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:09:
[...]

Dan nog een vraag. Mijn ecu c heeft gewoon een lokale webserver waar alle data op staat. Hoe zou ik die eruit kunnen trekken en in home assistant krijgen?

Voor mij is het dus niet nodig om de data naar Ema te onderscheppen.
Ik heb in maart een scriptje gepost. Het is gequote op de vorige pagina. Het scriptje scrapet de webpaginas voor informatie en upload deze naar PVOutput. Daar zou je het met HA weer op moeten kunnen halen.

Ik gebruik HA zelf niet, ik heb Domoticz. Via een JSON kan ik de data rechtstreeks aan mijn Domoticz voeren.

Ik heb 2 scripts draaien. Het eerste script checkt alleen of de zon op is. Die data trek ik uit Domoticz. Als dat "waar" is, trapt het eerste script het tweede af wat de data uit de ECU-R haalt. Het eerste script loopt via Cron iedere 5 minuten.

Het grote voordeel hiervan is dat mijn scripts de ECU-R niet bevragen als de PV niks doet. Dan kan de ECU-R lekker zijn nachtelijke ding doen. Tot op heden draait het al 2 maanden zonder enig probleem.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 00:30

icecreamfarmer

en het is

Termy schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:13:
[...]

Heb je echt een ECU-C?
Ja. Waarom zou ik dat niet hebben?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

icecreamfarmer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:16:
[...]

Ja. Waarom zou ik dat niet hebben?
Omdat dat de fancy commerciële versie is met CT-klemmen om productie te regelen etc.

Zo te horen heb je een ECU-R.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Termy schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:20:
[...]

Omdat dat de fancy commerciële versie is met CT-klemmen om productie te regelen etc.

Zo te horen heb je een ECU-R.
Nee ik heb een C, ik weet echt wel wat ik gekocht heb 8)7 .
En klopt is de fancy versie maar vond het prijsverschil goed te doen tov de R en hier zitten ook relais contacten op om straks bv de boiler aan te sturen wanneer de saldering eraf is.

Trouwens even een crosspost naar deze vraag, zit er altijd vertraging in voordat de unit in de EMA app komt?
icecreamfarmer in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

icecreamfarmer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:12:
[...]

Nee ik heb een C, ik weet echt wel wat ik gekocht heb 8)7 .
En klopt is de fancy versie maar vond het prijsverschil goed te doen tov de R en hier zitten ook relais contacten op om straks bv de boiler aan te sturen wanneer de saldering eraf is.

Trouwens even een crosspost naar deze vraag, zit er altijd vertraging in voordat de unit in de EMA app komt?
icecreamfarmer in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"
Excuus, het klonk echt als een typo.

Het klinkt wel als een handig apparaat (of beter gezegd, aan de R heb je niks buiten monitoring). Heb jij het ook met CT-klemmen aangesloten?

Wat betreft je vraag: Heb je het group view aangepast online/in de manager app?

[ Voor 5% gewijzigd door Termy op 28-05-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-06 15:10

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

DaWizza schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 06:47:
Voor de mensen waarbij de ecu-b opeens geen data meer doorgeeft in HA:

[Afbeelding]

Bij mij gebeurt dat ook en dan staat deze dus uit.
Waarom geen idee, maakt mij eigenlijk ook niet meer uit.

Ik heb een automation aangemaakt dat wanneer deze switch 1 minuut uit staat, dat ie weer aangezet wordt.
Misschien hebben jullie hetzelfde, dan deze workaround toepassen en niet meer naar kijken.
Als dit jouw ervaring is kun je beter het aantal pogingen als de ECU faalt ophogen, zie de configuratie settings van de integratie. In het Engels heet deze optie "Retries when ECU fails"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:07

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Nibblebit schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:31:
[...]

Als dit jouw ervaring is kun je beter het aantal pogingen als de ECU faalt ophogen, zie de configuratie settings van de integratie. In het Engels heet deze optie "Retries when ECU fails"
Mijn ECU-B heeft in de afgelopen 30 dagen 1x de 'Query' uitgeschakeld, mijn HASS automation staat op 5e keer chache service gebruiken = restart. mocht dit nogmaals voorkomen dan wordt het 4e keer. en tot nu toe werkt dit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Alleen de ECU-R met Sunspec logo en ECU-C hebben een webinterface waardoor een autorestart kan worden getriggered. Voor de oude ECU-R en ECU-B kun je de query switch gebruiken om een signaal op bijvoorbeeld je telefoon te geven. Dan weet je dat je handmatig de ECU moet herstarten.
216xxxxxxxxx = ECU-R (geen automatische restart)
2162xxxxxxxx = ECU-R SunSpec (automatische restart)
2163xxxxxxxx = ECU-B (geen automatische restart)
215xxxxxxxxx = ECU-C (automatische restart)
203xxxxxxxxx = ECU-3 v4 (EOL) (NVT)

[ Voor 3% gewijzigd door Nibblebit op 29-05-2023 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganz_anders
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-05 20:35
Nibblebit schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:30:
Alleen de ECU-R met Sunspec logo en ECU-C hebben een webinterface waardoor een autorestart kan worden getriggered. Voor de oude ECU-R en ECU-B kun je de query switch gebruiken om een signaal op bijvoorbeeld je telefoon te geven. Dan weet je dat je handmatig de ECU moet herstarten.
216xxxxxxxxx = ECU-R (geen automatische restart)
2162xxxxxxxx = ECU-R SunSpec (automatische restart)
2163xxxxxxxx = ECU-B (geen automatische restart)
215xxxxxxxxx = ECU-C (automatische restart)
203xxxxxxxxx = ECU-3 v4 (EOL) (NVT)
ik heb het volgende, zodra het licht wordt krijg ik stabiele gegevens door, maar tegen de schemering komt er op de de EMU app nog ongeveer 20 a 30 minuten gegevens door, maar die laatste gegeven krijg in niet door in HA .

ik heb een ECU R, en geef geen herstart, de volgende ochtend komt er gewoon weer data binnen.
kan het toch nodig zijn dat hij dan er dan een herstart nodig is ?

[ Voor 8% gewijzigd door Ganz_anders op 29-05-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Termy schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:45:
[...]

Excuus, het klonk echt als een typo.
Niet erg maar je was nogal volhardend :D .
Het klinkt wel als een handig apparaat (of beter gezegd, aan de R heb je niks buiten monitoring). Heb jij het ook met CT-klemmen aangesloten?
Nee is op de toekomst gekocht. Volgend jaar ga ik grootschalig verbouwen en ook mijn meterkast vernieuwen.
Wat betreft je vraag: Heb je het group view aangepast online/in de manager app?
Wat bedoel je daar mee? Ik kan daar niets instellen.
Maar bij settings inverter info staan wel 4 inverters :?

Is er trouwens een Centra APsystems topic?

Edit nu in settings gevonden. Maar geen idee hoe ik de bestaande group view kan verwijderen en een nieuwe dan kan aanmaken waar ze allemaal in staan.

[ Voor 9% gewijzigd door icecreamfarmer op 29-05-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

asing schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:11:
[...]

Ik heb in maart een scriptje gepost. Het is gequote op de vorige pagina. Het scriptje scrapet de webpaginas voor informatie en upload deze naar PVOutput. Daar zou je het met HA weer op moeten kunnen halen.

Ik gebruik HA zelf niet, ik heb Domoticz. Via een JSON kan ik de data rechtstreeks aan mijn Domoticz voeren.

Ik heb 2 scripts draaien. Het eerste script checkt alleen of de zon op is. Die data trek ik uit Domoticz. Als dat "waar" is, trapt het eerste script het tweede af wat de data uit de ECU-R haalt. Het eerste script loopt via Cron iedere 5 minuten.

Het grote voordeel hiervan is dat mijn scripts de ECU-R niet bevragen als de PV niks doet. Dan kan de ECU-R lekker zijn nachtelijke ding doen. Tot op heden draait het al 2 maanden zonder enig probleem.
Dank je.
Via de HA scrape integratie zou het ook moeten werken.
https://www.home-assistant.io/integrations/scrape/

Edit lijkt nu te werken en gaat makkelijker dan ik dacht. Zal de resultaten later posten.

[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 29-05-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
icecreamfarmer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:59:
[...]

Dank je.
Via de HA scrape integratie zou het ook moeten werken.
https://www.home-assistant.io/integrations/scrape/

Maar dan.
Dat ziet er niet zo heel makkelijk uit.

HA kent wel PVoutput integratie (https://www.home-assistant.io/integrations/pvoutput/). Het enige wat je dus hoeft te doen is mijn scriptje aanpassen naar wens en een pvoutput account aanmaken. Ik weet niet wat je precies wil vastleggen maar per paneel is de opbrengst beschikbaar, en per inverter de temperatuur en voltage enzo. Dat vond ik allemaal wat overbodig dus ik heb alleen de Watts, temperatuur en voltage.

Ik ben geen HA expert, maar er zal ongetwijfeld een HA topic zijn waar je terecht kan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

asing schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:30:
[...]

Dat ziet er niet zo heel makkelijk uit.

HA kent wel PVoutput integratie (https://www.home-assistant.io/integrations/pvoutput/). Het enige wat je dus hoeft te doen is mijn scriptje aanpassen naar wens en een pvoutput account aanmaken. Ik weet niet wat je precies wil vastleggen maar per paneel is de opbrengst beschikbaar, en per inverter de temperatuur en voltage enzo. Dat vond ik allemaal wat overbodig dus ik heb alleen de Watts, temperatuur en voltage.

Ik ben geen HA expert, maar er zal ongetwijfeld een HA topic zijn waar je terecht kan.
Ik kan jou zeggen dat het meevalt. Dus hierbij voor de rest:

1. Voeg de Scrape integratie toe.
2. Laat hem verwijzen naar: [vastipadres]//index.php/realtimedata.
3. Configureer de sensoren door bij select td in te vullen dan zoekt hij naar die klasse.
4. Voer bij Value Template: {{ value.split(" ")[0] }} in om de cijfers van de eenheden te scheiden.
5. Voer de juiste device, state en unit classes in die je wil gebruiken.
6 Voer de juiste indexcijfers in. Deze zijn als volgt:
0 ID inverter 1a;
1 Wattage 1a
2 Voltage DC 1a;
3 Frequentie net 1a en 1b;
4 Voltage AC 1a;
5 Temp 1a en 1b;
6 Tijd laatste data 1a en 1b (wordt elke 5 min ververst);
7 ID inverter 1b;
8 Wattage 1b;
9 Voltage DC 1b;
10 Voltage AC 1b;
11 ID inverter 2a
Etc.

Het kan ook met een HACCS integratie maar die gebruik ik niet. Dan kun je dit volgen.
YouTube: Scrape ANY Data from ANY website in Home Assistant - TUTORIAL

Met een edit voeg ik straks ook de dagopbrengst op de andere pagina toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

icecreamfarmer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:01:
Niet erg maar je was nogal volhardend :D .
Na 1 vraag en 1 opmerking valt dat ook wel mee :P
Wat bedoel je daar mee? Ik kan daar niets instellen.
Maar bij settings inverter info staan wel 4 inverters :?
De reguliere online omgeving niet nee, maar als het goed is kan je via de EMA manager app voor DIY er wel in komen en je setup aanpassen. Zo heb je het in 1e instantie ook gedaan neem ik aan?
Is er trouwens een Centra APsystems topic?
Niet dat ik weet.
Edit nu in settings gevonden. Maar geen idee hoe ik de bestaande group view kan verwijderen en een nieuwe dan kan aanmaken waar ze allemaal in staan.
Dit is dus in de EMA manager app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-06 14:37

Lulukai

God's gift to women

Je hebt dit, maar het is (nog) niet populair: AP Systems

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Termy schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:18:
[...]

Na 1 vraag en 1 opmerking valt dat ook wel mee :P

[...]

De reguliere online omgeving niet nee, maar als het goed is kan je via de EMA manager app voor DIY er wel in komen en je setup aanpassen. Zo heb je het in 1e instantie ook gedaan neem ik aan?
Net de handleiding doorgenomen maar online heb ik het nu gevonden om de group view aan te passen. Daar kan ik echter geen group weggooien.

Als ik dan in de handleiding kijk zou het ook via de manager app moeten kunnen maar daar ontbreekt bij mij het group view icoon :?.
[...]

Niet dat ik weet.

[...]

Dit is dus in de EMA manager app?
Nee in de online omgeving bij settings> groups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Lulukai schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:27:
Je hebt dit, maar het is (nog) niet populair: AP Systems
Top daar horen mijn vragen meer thuis denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

icecreamfarmer schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:40:
[...]

Net de handleiding doorgenomen maar online heb ik het nu gevonden om de group view aan te passen. Daar kan ik echter geen group weggooien.

Als ik dan in de handleiding kijk zou het ook via de manager app moeten kunnen maar daar ontbreekt bij mij het group view icoon :?.

[...]

Nee in de online omgeving bij settings> groups.
Heb je een installateursaccount? Ik zie in de end user online omgeving geen groups bij settings..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Termy schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:59:
[...]

Heb je een installateursaccount? Ik zie in de end user online omgeving geen groups bij settings..?
Nee die kreeg ik niet.
Bij mij zit hij onder setting > account details > Group view info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:01:
[...]

Ik kan jou zeggen dat het meevalt. Dus hierbij voor de rest:

1. Voeg de Scrape integratie toe.
2. Laat hem verwijzen naar: [vastipadres]//index.php/realtimedata.
3. Configureer de sensoren door bij select td in te vullen dan zoekt hij naar die klasse.
4. Voer bij Value Template: {{ value.split(" ")[0] }} in om de cijfers van de eenheden te scheiden.
5. Voer de juiste device, state en unit classes in die je wil gebruiken.
6 Voer de juiste indexcijfers in. Deze zijn als volgt:
0 ID inverter 1a;
1 Wattage 1a
2 Voltage DC 1a;
3 Frequentie net 1a en 1b;
4 Voltage AC 1a;
5 Temp 1a en 1b;
6 Tijd laatste data 1a en 1b (wordt elke 5 min ververst);
7 ID inverter 1b;
8 Wattage 1b;
9 Voltage DC 1b;
10 Voltage AC 1b;
11 ID inverter 2a
Etc.

Het kan ook met een HACCS integratie maar die gebruik ik niet. Dan kun je dit volgen.
YouTube: Scrape ANY Data from ANY website in Home Assistant - TUTORIAL

Met een edit voeg ik straks ook de dagopbrengst op de andere pagina toe.
Oke voor de HA gebruikers hier met een ECU-C:
Zie bovenstaand maar bij stap 2 is het http://ipadres/index.php/home
Zoek naar td de juiste indexcijfers zijn:
2 Last Systempower. -> Measurement;
3 Generation current day. -> Total increasing;

Vervolgens kun je Generation current day toevoegen bij solar productie in het energy dasboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

ik heb het volgende, zodra het licht wordt krijg ik stabiele gegevens door, maar tegen de schemering komt er op de de EMU app nog ongeveer 20 a 30 minuten gegevens door, maar die laatste gegeven krijg in niet door in HA .

ik heb een ECU R, en geef geen herstart, de volgende ochtend komt er gewoon weer data binnen.
kan het toch nodig zijn dat hij dan er dan een herstart nodig is ?
Ik heb niet de ervaring dat er nog gegevens naar de EMA site gaan vlak nadat de inverters down zijn gegaan. De data die wordt verzonden naar de EMA site loopt redelijk synchroon met de data die wordt uitgelezen via de integratie (mogelijk met maximaal 5 minuten verschil). Later, tijdens de onderhoudsslag rond ongeveer 02:45 (kan verschillen) wordt er bij wijze van verificatie wel data verstuurd naar EMA. Deze data komt uit de tijdelijke geheugen cache van de ECU.

Als je de EMA app bedoeld, zit je waarschijnlijk nog naar de cached data te kijken. Zodra je het scherm ververst (slide down) komen de gegevens overeen. De EMA app haalt de gegevens van de EMA site af.
Als het goed is komen de eindtijden daar ongeveer overeen met de tijden in HA. Echter je noemt 20 a 30 minuten, bedoel je inderdaad de EMA app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Ah, ik zie nu wat je bedoeld. Inderdaad lijkt de ECU nog waarden te pushen naar de EMA website terwijl de inverter(s) al down zijn. In feite is dat niet zo, de laatste waarde die gepushed is krijg je nog een tijd te zien in de EMA app omdat de grafiek op de EMA website niet door loopt. Ga er maar van uit dat dit een EMA app bug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piacco78
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-04 11:42
Hallo,

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe het zit met het vermogen van een DS-L omvormer?

Bij de specs staat aangegeven:
DC - Aanbevolen vermogensbereik PV module : 255Wp-550Wp+
AC - Maximaal uitgangsvermogen: 730VA

Als ik hier nu twee panelen aansluit van 500Wp, dan kom uit op een vermogen van 1000VA, zal de omvormer dit nu gaan aftoppen op 730VA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Piacco78 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:32:
Hallo,

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe het zit met het vermogen van een DS-L omvormer?

Als ik hier nu twee panelen aansluit van 500Wp, dan kom uit op een vermogen van 1000VA, zal de omvormer dit nu gaan aftoppen op 730VA?
Ik heb 405Wp panelen en een DS3 omvormer. Als je meer Wp wil moet je denk ik niet kiezen voor een -L (lite??) versie.

Ter info : 02-06 13:19 had ik een top van over de 420Wp / paneel met 435Wp max. Dat leverde met 8 panelen 3407W als maximale vermogen. Dat is 850W per omvormer en de DS3 kan tot 880.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Hallo,

Het topt af op ongeveer 365 per kanaal (niet het totaal van 730). Afhankelijk van je oriëntatie en helling is dat relevant of niet, niet blindstaren op de specs maar simuleren met pvcalc oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Hallo,

Ik heb 840wp met een DS-L, hij topt af telkens op 760watt, ik had achteraf de DS3 moeten nemen voor 6 euro meer, maar helaas verkeerd gekeken in de specs.

Dit is trouwens op een plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piacco78
Ik heb 840wp met een DS-L, hij topt af telkens op 760watt, ik had achteraf de DS3 moeten nemen voor 6 euro meer, maar helaas verkeerd gekeken in de specs.

Dit is trouwens op een plat dak.
Maar bij een “gewone” omvormer wordt toch gerekend met een factor van 0,85 t.o.v. van het totale Wp?
Bij micro omvormers moet je dus uitgaan van het maximale vermogen van het zonnepaneel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Piacco78 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:14:
[...]

Maar bij een “gewone” omvormer wordt toch gerekend met een factor van 0,85 t.o.v. van het totale Wp?
Bij micro omvormers moet je dus uitgaan van het maximale vermogen van het zonnepaneel!
Die berekening is sowieso stom want het ligt volledig aan de oriëntatie en helling van de panelen wat je max bij heldere hemel is. Als je ze vrij steil op noord legt dan kan je toe met een miniomvormer tov ~35 graden op zuid.

Kortom: simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:31
Ik gebruik al een tijdje deze integratie (https://github.com/skelgaard/homeassistant-apsystems) om mijn APS-systeem uit te lezen in Home Assistant. En werkt al een tijdje zonder een centje pijn.
Volgens de Github worden alle inverters/ECU ondersteund?

Misschien dat dit iemand hier nog helpt.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:25
krizzziz schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:55:
Ik gebruik al een tijdje deze integratie (https://github.com/skelgaard/homeassistant-apsystems) om mijn APS-systeem uit te lezen in Home Assistant. En werkt al een tijdje zonder een centje pijn.

Dat gebruikt de APSystems cloud, en is dus niet 100% "lokaal data uitlezen" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Treenaks schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:46:
[...]

Dat gebruikt de APSystems cloud, en is dus niet 100% "lokaal data uitlezen" :)
Ah, haha dat is een dingetje ja.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganz_anders
Kan iemand mij kort bijpraten over dit topic, ik heb het volgende probleem :

de Integratie in Home Assistant werkt op zicht wel maar ik heb te maken met een bug.
Wat werkt er wel :

- de Emu app werkt naar behoren (soms is er een misser maar dat word in 99 % van alle gevallen opgelost
- de HA intergratie doet het tot ongeveer 16:30 prima ! maar daarna krijg ik soms dubbele gegeven binnen waardoor het totaal aantal KwH voor die dag hoger is dan de werkelijkhied dit scheelt vaak 1 tot 3 volle KwH

zie ook https://community.home-as...ters-data-pull/260835/568 gebruiker Ganz

Aangezien de EMU app goed werkt en in mijn ogen juiste waardes laat zien ligt het niet aan de inverters of aan andere basis problemen toch ?

ik heb ook gelezen, op GitHub dat Apsystems recentelijk een change heeft doorgevoerd waardoor er diverse problemen ontstaan. mijn vraag heeft iemand dit probleem ook wat ik heb ?
en is er een oplossing voor (ik weet al hoe je de data kan aanpassen in HA om de overige gevens niet te ver uit te pas te laten lopen.

mijn Firmware : ECU_R_1.3.5B
versie HA integratie : 1.2.29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

krizzziz schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:55:

Ook geprobeerd maar kon de sensor niet toevoegen aan het energydashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganz_anders
icecreamfarmer schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:30:
[...]

werkt inderdaad goed ........ tot ongeveer 16:30 daarna krijg ik hogere waarden binnen (of dubbele data ) dan de EMU app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Ganz_anders schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:40:
[...]

werkt inderdaad goed ........ tot ongeveer 16:30 daarna krijg ik hogere waarden binnen (of dubbele data ) dan de EMU app
Ja ik scrape het nu lokaal maar daar moet je wel een ECU-C voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
icecreamfarmer schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:30:
[...]

Even template sensor van maken. Daarna kan je deze toevoegen

code:
1
2
3
4
5
6
7
template:
  - sensor: 
      - name: zonnepanelen
        unit_of_measurement: kWh
        state: "{{ (states('sensor.apsystems_energy_day') | float | round(2)) }}"
        state_class: total_increasing
        device_class: energy

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Ganz_anders schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:40:
[...]

Klopt, bij mij gebeurd dit ook weleens op andere tijden. Maar einde van de dag klopt het totaal aan opbrengst wel met de app

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal6473
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-02 21:45
hallo meschien heb ik het gemist maar kan iemand door stuuren hoe ik dit met een ecu r moet opzetten in ha?
en als ik ga kijken gebruiken veel mensen port 8899 maar als ik een scan doe dat ik kan zien welke porten open staan zie ik alleen dat port 4540 open staat kan iemand mij hier mee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganz_anders
krizzziz schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:35:
[...]

Klopt, bij mij gebeurd dit ook weleens op andere tijden. Maar einde van de dag klopt het totaal aan opbrengst wel met de app
Hier zit er toch een klein verschil in van zo'n 0,5 tot 1,5 kWh ((op 29 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganz_anders
Pascal6473 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:29:
hallo meschien heb ik het gemist maar kan iemand door stuuren hoe ik dit met een ecu r moet opzetten in ha?
en als ik ga kijken gebruiken veel mensen port 8899 maar als ik een scan doe dat ik kan zien welke porten open staan zie ik alleen dat port 4540 open staat kan iemand mij hier mee helpen?
ik ben hier ook benieuw naar zie een Python script langs komen maar geen idee hoe ik die in HA moet gebruiken ik weet uiteraard wel de manier van deze https://github.com/ksheumaker/homeassistant-apsystems_ecur (maar daar zit dus die bug in die weer komt door wijzigingen op de EMU site )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

krizzziz schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:33:
[...]

Even template sensor van maken. Daarna kan je deze toevoegen

code:
1
2
3
4
5
6
7
template:
  - sensor: 
      - name: zonnepanelen
        unit_of_measurement: kWh
        state: "{{ (states('sensor.apsystems_energy_day') | float | round(2)) }}"
        state_class: total_increasing
        device_class: energy
Dat lijkt niets te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treenaks
In de "developer tools" in Home Assistant zit een tabje om templates te testen, Daar kun je je template invullen en zien wat er uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganz_anders
Pascal6473 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:29:
port 8899 staat open op je ecu-r je hebt in principe alleen het ip adres nodig van de ecu-r deze vul je in in de integratie als het adres klopt dan werkt het, het ip adres vind je in je router of via een lan scan .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

never mind, opgelost.

[ Voor 95% gewijzigd door JackBol op 17-06-2023 12:32 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-06 16:44
Ik ben de laatste paar dagen bezig geweest met het krijgen van de APS waardes in mijn home-automation.

Op dit moment gebruik ik dit script: https://github.com/ksheumaker/homeassistant-apsystems_ecur

Echter gebruik ik alleen HA voor dat script, want ik laat alles via node-red/domoticz lopen. Dus ik ben de laatste paar dagen bezig geweest om het script, die hier gemaakt is, te kopiëren naar node-red. Het heeft mij flink wat hoofdpijn bezorgt, want ik ben echt totaal niet bekend met buffers, maar het is me uiteindelijk gelukt!

Inmiddels heb ik deze flow gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGdds9rM_5Sf3nByrj3e-6pKawQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSsB2V37cEsYhBslfLvdlnd2.jpg?f=fotoalbum_large

En na het invullen van een IP-adres van de ECU haalt hij alle onderstaande info op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXAXYbJwfNhQ2rrEjD8EfKma0o0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N4PQB45URfXGPHxORADKx6Kl.png?f=user_large

Current power in bovenstaande screenshot ging net van een paar watt naar 0. Altijd mooie race tegen de klok als je dingen aan testen bent en de zon gaat onder.

Script maakt op basis van het aantal inverters wat je hebt de informatie op. Power geeft het vermogen van kaneel 1 en kaneel 2 weer als losse waardes.

Ik wil het script de komende dagen even verder testen, want hij werkt nu alleen voor de APS modellen DS3/DS3D-L inverters. Maar als hier behoefte aan is dan kan ik de flow hier ook posten.

Daarnaast ben ik bezig geweest om dit script te porten naar node-red: https://github.com/skelgaard/homeassistant-apsystems

Inmiddels heb ik de info van de website. Ik loop een beetje vast op het processen van deze vele info. Als er nog behoefte is kan ik ook deze delen, maar hier moet nog wel aan geknutseld worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ix4zU-xx3cwLCxbvO0QjrV0t9V0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UB2UEeqBdwJWPYrGNfpNhrIX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMSU2-6UGbgv0nHrWH-ZfKO5vUs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/48ZaMoGuSurn4EKGoJwtJTkv.jpg?f=user_large

Nadeel is dat de website geen informatie laat zien per paneel. Wel haalt de website alle informatie op van de hele dag. Dus misschien heeft iemand er wat aan.

[ Voor 23% gewijzigd door grote_oever op 09-07-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leku1
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15-10-2024
Hi, waar kan ik deze tool, APSystems ECU Reader V1.3 downloaden,
de link werkt nl niet

@DukeBox Hoe werkt deze utility voor jou? Krijg je er de juiste waarden uit met de ECU-3?

https://github.com/HAEdwi...in/ECU%20Reader%20v13.exe

https://tweakers.net/i/uj...V6Q.png?f=fotoalbum_large

bedankt

[ Voor 69% gewijzigd door leku1 op 11-07-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-06 08:40
Een beetje offtopic, maar weet iemand hier toevallig het zigbee commando om de omvormer aan/uit te zetten? (export limit)
https://github.com/patien...-YC600-QS1-DS3/issues/118

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Netbeheerders regelen dit door de netfrequentie omlaag te brengen. Inverters schakelen dan automatisch uit. Dit is een verplicht ingebouwde regeling zodat netbeheerders overbelasting tegen kunnen gaan. Je kunt je verder inlezen in deze materie door te googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-06 07:48
Zijn hier mensen waarbij één omvormer ook al langere tijd NC geeft in de ecu-r? Kan ik hier iets aan doen ? Stroom eraf en verplaatsen van de ecu bracht geen oplossing. Overig signaal van omvormers ernaast komt gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:58
Guus. schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:07:
Zijn hier mensen waarbij één omvormer ook al langere tijd NC geeft in de ecu-r? Kan ik hier iets aan doen ? Stroom eraf en verplaatsen van de ecu bracht geen oplossing. Overig signaal van omvormers ernaast komt gewoon door.
Hoe oud is die? Heb er in 6 jaar al 3 stuk gehad, zijn vervangen onder garantie.
Als spanning erop en eraf niet helpt, kan het aan de bekabeling liggen, maar meestal gewoon stuk.
Je installateur vragen, om in de grafieken te kijken. En dan krijgen ze meestal opdracht om te vervangen vanuit APS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
Dapdodo schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:09:
[...]

Hoe oud is die? Heb er in 6 jaar al 3 stuk gehad, zijn vervangen onder garantie.
Als spanning erop en eraf niet helpt, kan het aan de bekabeling liggen, maar meestal gewoon stuk.
Je installateur vragen, om in de grafieken te kijken. En dan krijgen ze meestal opdracht om te vervangen vanuit APS.
Nog geen jaar..

Dat beloofd weinig goeds. Ik heb ook vrij vlot bericht gekregen vanuit APS dat er een nieuwe onderweg is. Heb dit issue tijdens mijn oriëntatie naar omvormers niet voorbij zien komen..

Wilde er eigenlijk nog 6 bijkopen voor voorzijde woning. Maar daar kan ik niet zomaar omvormers vervangen dus dit doet mij twijfelen.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Het kan ook een aarde fout zijn, als het mogelijk is bekijk dan de status led op de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Guus. schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:58:
[...]

Nog geen jaar..

Dat beloofd weinig goeds. Ik heb ook vrij vlot bericht gekregen vanuit APS dat er een nieuwe onderweg is. Heb dit issue tijdens mijn oriëntatie naar omvormers niet voorbij zien komen..

Wilde er eigenlijk nog 6 bijkopen voor voorzijde woning. Maar daar kan ik niet zomaar omvormers vervangen dus dit doet mij twijfelen.. |:(
De slimme installateur steekt ze ook aan de rand en onderkant als dat kan.
Zelfde monteur 4 jaar later en 4 jaar extra ervaring, zag ik wel het verschil O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
Nibblebit schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:21:
Het kan ook een aarde fout zijn, als het mogelijk is bekijk dan de status led op de omvormer.
Dit zat goed - snel groen knipperen . Wel opbrengst, maar >30 min geen communicatie met de Ecu.

Goede tip mbt locatie omvormers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Als de onderlinge afstand tussen de inverters te groot is, werkt het mesh netwerk principe ook niet. Ik heb om die reden de ECU-R in het midden tussen de twee inverters in moeten plaatsen.

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Het is weer eens zover, de EMA app is sinds 13:30 blijven hangen en geeft een constante waarde aan. In HA kan hij maar niet initialiseren, ECU-B gereboot, ook stroom voor langere tijd eraf gehaald, niks wil helpen.

En sinds een week of 3 werkt de integratie dramatisch, waar ik voorheen met een simpele automation mijn data soepel werkend kon houden moet ik dagelijks interveniëren }:|

Wat een bagger hardware en software maakt APsystems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

De HA integratie werkt niet dramatisch, de firmware van de ECU is dramatisch, net als het ontbreken van de release notes op de firmware updates die toch regelmatig ongevraagd naar je ECU worden gepushed. Wat die updates doen is een groot mysterie!

[ Voor 14% gewijzigd door Nibblebit op 01-09-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:20
wow.. topic lang niet meer bekeken, wist niet dat het zo levendig was. Helaas vanwege de belabberde stabiliteit van de ECU hard/software.

Zelf heb ik af en toe alleen een 0 waarde voor dagelijkse opbrengst om 8 of 9 uur s'avonds. vind het wel vreemd dat het precies die tijdstippen blijven. Lijkt op een jobje die de ECU bezighoudt ofzo. Ik stop nu met query voor 2 minuten rond die 2 tijdstippen en nu gaat het meestal goed. Wel echt vreemde verandering na jaren zonder dit soort hiccups gedraaid te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:28

Audione0

Strijdt der titanen

Goedemiddag,

Vraagje over de ECU-R en data uitlezen.

Sinds een paar maanden zijn we in bezit van een aantal zonnepanelen en daarbijhorende Micro omvormers. type AP-systems DS3-L en een ECU-wifi, zigbee kastje.
In hoeverre ben ik echt de eigenaar van heel het systeem? Ik heb een gebruikers profiel en kan middels de EMA app of web portal mijn gegevens uitlezen, lees opbrengst, of een omvormer op NC staat en wat andere basale gegevens. Echter wil ik, omdat ik het systeem zelf betaalt heb de volledige regie/controlle hebben. zodat ik de omvormers bijvoorbeeld op afstand uit wil kunnen zetten. Als er nu iets aan de hand is met het systeem ben ik min of meer overgelaten aan de installateur en zijn prioriteiten.

Hoe zit dit precies?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Audione0 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:16:
Echter wil ik, omdat ik het systeem zelf betaalt heb de volledige regie/controlle hebben. zodat ik de omvormers bijvoorbeeld op afstand uit wil kunnen zetten.
Welke controle heb je dan niet? Als je de zekering/alamat omhaalt is je installatie uit.
Als er nu iets aan de hand is met het systeem ben ik min of meer overgelaten aan de installateur en zijn priortiteiten.
Waarom zou een dienst van een derde jou volledige toegang moeten verlenen? Het zijn niet jouw servers die de data verwerken. Je bent ook niet verplicht die dienst te gebruike maar het is wel een stuk makkelijker als er firmware updates nodig zijn e.d.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

DukeBox schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:32:
[...]

Welke controle heb je dan niet? Als je de zekering/alamat omhaalt is je installatie uit.
Dat begrijp ik, is een fisieke handeling, ik zou graag via de web portal, of een scripje/API dit willen doen, via mijn domotica systeem. Of kan de installateur de omvormers niet op afstand uitzetten? Wat dan een beperking van het APsyteem is? Want dan zijn we gauw klaar met mijn vraag.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Er zal vast een parameter zijn waarmee e.e.a. uitgezet kan worden (ook al beweren ze van niet) maar deze is hoe dan ook niet toegankelijk voor de installateur. Deze kan niets anders dan een account aanmaken, de ligging en specs invoeren en een klein beetje meer technische logging inzien (welke je ook op je ecu kan inzien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Audione0 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:55:
[...]

Dat begrijp ik, is een fisieke handeling, ik zou graag via de web portal, of een scripje/API dit willen doen, via mijn domotica systeem. Of kan de installateur de omvormers niet op afstand uitzetten? Wat dan een beperking van het APsyteem is? Want dan zijn we gauw klaar met mijn vraag.
Zo te horen wil je een ECU-C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Termy schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:41:
[...]

Zo te horen wil je een ECU-C
Grappig dat je dit zegt. Er loopt een draadje op tweakers waar ik hidden ECU features had gevonden waar ik met mijn ECU-R niet in kwam, later kwam er indd naar voren dat dit alleen mogelijk is met een ECU-C. Mijn vraag in dit topic komt mede uit, omdat ik er met de ECU-R niet lokaal in kwam en hier niet een nieuw topic voor wilde aanmaken omdat dit topic al over de ECU-R gaat :)

Geeft de ECU-C de mogelijkheid om de omvormers uit te zetten? Of is de ECU-C alleen een wat verbeterde versie van de ECU-R op monitor gebied?
Wat ik bij APsystems kan vinden betreft de verschillen is alleen dit:

ECU-R is gericht op residentiële installaties. En ECU-C is voor commerciële installaties. En de ECU-C heeft een uitgebreide energiebeheerfunctie.

Kan ik met de ECU-C met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord inloggen zoals op de ECU-R, kortom, omwisselen en klaar, of moet ik dan de installateur lief aan gaan kijken om het eea te veranderen?

[ Voor 26% gewijzigd door Audione0 op 07-09-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Audione0 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:58:
[...]

Grappig dat je dit zegt. Er loopt een draadje op tweakers waar ik hidden ECU features had gevonden waar ik met mijn ECU-R niet in kwam, later kwam er indd naar voren dat dit alleen mogelijk is met een ECU-R. Mijn vraag in dit topic komt mede uit, omdat ik er met de ECU-R niet lokaal in kwam en hier niet een nieuw topic voor wilde aanmaken omdat dit topic al over de ECU-R gaat :)

Geeft de ECU-C de mogelijkheid om de omvormers uit te zetten? Of is de ECU-R alleen een wat verbeterde versie van de ECU-R op monitor gebied?
Wat ik bij APsystems kan vinden betreft de verschillen is alleen dit:

ECU-R is gericht op residentiële installaties. En ECU-C is voor commerciële installaties. En de ECU-C heeft een uitgebreide energiebeheerfunctie.

Kan ik met de ECU-C met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord inloggen zoals op de ECU-R, kortom, omwisselen en klaar, of moet ik dan de installateur lief aan gaan kijken om het eea te veranderen?
Hoe het precies werkt weet ik helaas niet, maar zover ik begrijp kan je met de C idd sturen op uitgangsvermogen (bv netto 0 teruglevering afdwingen, ik neem aan dat je dat wilt ipv gewoon uitzetten). Je moet daar wel CT-klemmen voor aansluiten zover ik weet, dus houd rekening met een UTP van je meterkast naar de ECU.

• dooiedodo
Als het met een bepaalde ECU kan, is het miscchien ook weer waard te kijken naar de topics waar ze het Zigbee netwerk uitpluizen, dan ben je onafhankelij van die ECU rommel. Ben even kwijt waar dat projectje gebelven is. Als ik het vind post ik het wel weer (en misschien dat @Nibblebit het nog weet ..

• Treenaks
dooiedodo schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:45:
Als het met een bepaalde ECU kan, is het miscchien ook weer waard te kijken naar de topics waar ze het Zigbee netwerk uitpluizen, dan ben je onafhankelij van die ECU rommel. Ben even kwijt waar dat projectje gebelven is. Als ik het vind post ik het wel weer (en misschien dat @Nibblebit het nog weet ..
Iets als dit? https://github.com/patience4711/read-APSystems-YC600-QS1-DS3

• dooiedodo
ja, dat soort zijn er meer van
https://github.com/No13/ApsYc600-Pythonlib
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/4221

ik zocht eigenlijk waar ze de zigbee netwerk messages onderzochten, misschien duitse site in vaag geheugen.

• Piacco78
Een vraag als je zelf de DS-3 omvormers gaat uitlezen via het project op github https://github.com/patience4711/read-APSystems-YC600-QS1-DS3

Dan kun je zeker de ECU niet meer gebruiken, of kunnen de DS-3 omvormers gepaird worden aan twee systemen?

• DukeBox

DukeBox

Piacco78 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:35:
Dan kun je zeker de ECU niet meer gebruiken, of kunnen de DS-3 omvormers gepaird worden aan twee systemen?
Je paired ze niet aan een systeem maar aan een zigbee (mesh) netwerk, binnen dat netwerk kan je alle berichten (verzoeken) zien.

• Piacco78
Snap het bijna😃,de ECU is een coördinator en de cc25xx zigbee module is een coördinator, kan dit, ik meende dat er in een zigbee netwerk maar één coördinator aanwezig mag zijn?

M.a.w. als ik het github project gebruik, kan ik dan ook nog steeds gebruik maken van de ECU, zodat ik in de app de gegevens nog kan zien.

• dooiedodo
Dan zet je idd je ecu buiten spel. Nodes praten maar tegen 1 coördinator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24

Japie.G

Colour Classic

grote_oever schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:21:
Ik ben de laatste paar dagen bezig geweest met het krijgen van de APS waardes in mijn home-automation.

Op dit moment gebruik ik dit script: https://github.com/ksheumaker/homeassistant-apsystems_ecur

Echter gebruik ik alleen HA voor dat script, want ik laat alles via node-red/domoticz lopen. Dus ik ben de laatste paar dagen bezig geweest om het script, die hier gemaakt is, te kopiëren naar node-red. Het heeft mij flink wat hoofdpijn bezorgt, want ik ben echt totaal niet bekend met buffers, maar het is me uiteindelijk gelukt!

Inmiddels heb ik deze flow gemaakt:

[Afbeelding]

En na het invullen van een IP-adres van de ECU haalt hij alle onderstaande info op:

[Afbeelding]

Current power in bovenstaande screenshot ging net van een paar watt naar 0. Altijd mooie race tegen de klok als je dingen aan testen bent en de zon gaat onder.

Script maakt op basis van het aantal inverters wat je hebt de informatie op. Power geeft het vermogen van kaneel 1 en kaneel 2 weer als losse waardes.

Ik wil het script de komende dagen even verder testen, want hij werkt nu alleen voor de APS modellen DS3/DS3D-L inverters. Maar als hier behoefte aan is dan kan ik de flow hier ook posten.

Daarnaast ben ik bezig geweest om dit script te porten naar node-red: https://github.com/skelgaard/homeassistant-apsystems

Inmiddels heb ik de info van de website. Ik loop een beetje vast op het processen van deze vele info. Als er nog behoefte is kan ik ook deze delen, maar hier moet nog wel aan geknutseld worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nadeel is dat de website geen informatie laat zien per paneel. Wel haalt de website alle informatie op van de hele dag. Dus misschien heeft iemand er wat aan.
Sinds ik op deze manier de ECU uitlees in de volgende Setup:
ECU aan lan kabel (ECU LAN interface heeft eigen IP)
ECU tevens aan WIFI verbonden (wifi heeft een eigen IP)
Home Assistant uitgezet, dus nodered only, 1x per 5 min datapoll op de wifi poort.

... heb ik nooit meer een uitvaller gehad waarbij ik de ECU moest resetten. Toeval? Hij heeft bij mij in Ider geval nog nooit zo lang achter elkaar gedraaid. Misschien jinx ik het nu wel :X Maar wilde het toch even delen.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
Japie.G schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:52:
[...]

Sinds ik op deze manier de ECU uitlees in de volgende Setup:
ECU aan lan kabel (ECU LAN interface heeft eigen IP)
ECU tevens aan WIFI verbonden (wifi heeft een eigen IP)
Home Assistant uitgezet, dus nodered only, 1x per 5 min datapoll op de wifi poort.

... heb ik nooit meer een uitvaller gehad waarbij ik de ECU moest resetten. Toeval? Hij heeft bij mij in Ider geval nog nooit zo lang achter elkaar gedraaid. Misschien jinx ik het nu wel :X Maar wilde het toch even delen.
Sinds ik ben overgeschakeld naar modbus-TCP heb ik ook geen crash-problemen meer met mijn ECU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Treenaks schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:01:
[...]

Sinds ik ben overgeschakeld naar modbus-TCP heb ik ook geen crash-problemen meer met mijn ECU.
das het mooiste inderdaad, maar helaas heeft mijn ecu geen modbus ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ik heb sinds ik hem uitlees (maart) nog nooit een crash gezien. Ik scrape de HTTP paginas en Domoticz checkt alleen tussen zonsopgang en zonsondergang. Daarbuiten mag het ding lekker doen waar het zin in heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

@grote_oever Al eens gedacht aan een proxy via node-red? Via bijvoorbeeld Ad-Guard maak je een DNS rewrite van ecu.apsystemsema.com naar jouw node-red IP-adres. Luister met een TCP listener op poort 8995 en 8996 onderschep iedere 5 minuten het bericht, interpreteer, stuur door naar HA via MQTT en forward het bericht naar het IP-adres van ecu.apsystemsema.com. Ik heb op deze wijze een proxy gescript in Python en in principe hiermee EMA cloud onafhankelijk (omdat ik EMA responses fake richting de ECU). Het is een experiment en ik weet niet hoe generiek dit toepasbaar is voor alle ECU modellen. Ik heb nog een oud model ECU-R zonder modbus.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-06 16:44
Nibblebit schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:19:
@grote_oever Al eens gedacht aan een proxy via node-red? Via bijvoorbeeld Ad-Guard maak je een DNS rewrite van ecu.apsystemsema.com naar jouw node-red IP-adres. Luister met een TCP listener op poort 8995 en 8996 onderschep iedere 5 minuten het bericht, interpreteer, stuur door naar HA via MQTT en forward het bericht naar het IP-adres van ecu.apsystemsema.com. Ik heb op deze wijze een proxy gescript in Python en in principe hiermee EMA cloud onafhankelijk (omdat ik EMA responses fake richting de ECU). Het is een experiment en ik weet niet hoe generiek dit toepasbaar is voor alle ECU modellen. Ik heb nog een oud model ECU-R zonder modbus.
owh, dat is op zich ook beste een interessant manier! Wel moet ik eerlijk zegen dat de flow die ik omgebouwd heb naar Node-red echt rete stabiel draait. Heb jij zo dat Python script? Ben zeer benieuwd hoe je dit hebt opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

De node-red oplossing is ook best chique en mooi dat deze stabiel is. Helaas weinig tijd om mij in Node-Red te verdiepen.

Het idee van de Proxy is dat je de ECU kunt opstarten zonder verbinding te hoeven hebben met de EMA nodes, de response van EMA wordt naar de ECU gefaked zodat de ECU gewoon online gaat. Verder is het een kwestie van de ECU uitluisteren op de twee poorten en de controle poort 9220 in de gaten houden. Het script voorkomt ook dat de ECU firmware updates krijgt gepushed via OTA. Dit werkt dus op de ECU-R zonder modbus (oude model ECU).

Hieronder de basis van het sensor script, beetje rommelig vanwege het experimentele karakter:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
class PROXYSERVER(BaseRequestHandler):
    def handle(self):
        (myhost, myport) = self.server.server_address
        #global ecu_current_power
        rec = self.request.recv(1024)
        if rec:
            logging.warning(f"From ECU @{self.client_address[0]}:{myport} - {rec}")
            # Data to MQTT sensors
            try:
                now = datetime.now()
                current_time = now.strftime("%H:%M:%S")
                start = '05:00:00'
                end = '22:00:00'
                # Is it inverter data?
                if (rec[0:7].decode('ASCII')) == "APS18AA" and current_time > start and current_time < end:
                    #ecu_current_power = int(rec[30:42])/100
                    inverter_index = rec.decode('ASCII').find('END')
                    logging.warning (inverter_index)
                    # Update MQTT
                    broker = '[IP-adres van de MQTT broker]'
                    client = paho.Client("P1")
                    client.name = "APsystems_ecu2ema_proxy"
                    client.username_pw_set('mqtt-user', password='[mypassword]')
                    client.connect(broker)
                    try:
                        client.publish("homeassistant/apsystems/ecu/ecuid", int(rec[18:30]))
                        client.publish("homeassistant/apsystems/ecu/current_power", int(rec[30:42])/100)
                        client.publish("homeassistant/apsystems/ecu/lifetime_energy", int(rec[42:60])/10)
                        client.publish("homeassistant/apsystems/ecu/inverters_online", int(rec[74:77]))
                    except Exception as Argument:
                        logging.warning(f"Failed to publish MQTT message: {Argument}")
                    client.disconnect
            except Exception as e:
                logging.warning(e)

# forward message to EMA
            if myport == 8995 or myport == 8996:
                sock = socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_STREAM)
                sock.connect(("3.67.1.32", myport)) # don't use ecu.apsystemsema.com due to rewrite it will loop
                sock.sendall(rec)
                response = sock.recv(1024)
                #logging.warning(f"From EMA: {response}\n")
                sock.close()
                self.request.send(response)

# return messages to ECU for cloud independence
            if rec[0:17].decode('ASCII') == "ECU11008000010001":
                #logging.warning("Sending fake response 1 to ECU\n")
                self.request.send(b'ECU11003000010001END0\x00\x00\x00\x00\x00\x00END')
            elif rec[0:32].decode('ASCII') == "ECU1100320004[ECU-ID]0003END":
                #logging.warning("Sending fake response 2 to ECU\n")
                self.request.send(b'ECU1100990004[ECU-ID]0003END0\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00000END')
            elif rec[0:32].decode('ASCII') == "ECU1100320004[ECU-ID]0001END":
                #logging.warning("Sending fake response 3 to ECU\n")
                self.request.send(b'ECU1100990004[ECU-ID]0001END0\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00000END')

def setup_platform(
    hass: HomeAssistant,
    config: ConfigType,
    add_entities: AddEntitiesCallback,
    discovery_info: DiscoveryInfoType | None = None
) -> None:

"""Setup the listeners and threads."""
    listener_1 = socketserver.TCPServer((host, 8995), PROXYSERVER)
    thread_1 = threading.Thread(target=listener_1.serve_forever)
    listener_2 = socketserver.TCPServer((host, 8996), PROXYSERVER)
    thread_2 = threading.Thread(target=listener_2.serve_forever)
    listener_4 = socketserver.TCPServer((host, 9220), PROXYSERVER)
    thread_4 = threading.Thread(target=listener_4.serve_forever)
    for threads in thread_1, thread_2, thread_4:
        threads.start()
    LOGGER.warning("Proxy Started...")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildekek
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-05 17:07
Ik lees zelf de ECU-C met CT klemmen uit in Home Assistant, zodat ik de solar en energiedata in het dashboard kan gebruiken. Misschien voor anderen ook handig:
https://github.com/ksheum...7#issuecomment-1823280712

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:21
Even een vraag van een noob. Ik heb sinds vorige week twee panelen icm een ds3-L. Eigenlijk wil ik geen ecu-b, maar ze beperken de garantie dan tot 2 jaar.

Nu zit ik er een beetje mee dat ik geen cloud dienst continu aan mijn wifi wil hebben, of is dat een gekke gedachte? Ben tegenwoordig wat voorzichtiger met zaken in mijn wifi hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Thomox schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:47:
Even een vraag van een noob. Ik heb sinds vorige week twee panelen icm een ds3-L. Eigenlijk wil ik geen ecu-b, maar ze beperken de garantie dan tot 2 jaar.

Nu zit ik er een beetje mee dat ik geen cloud dienst continu aan mijn wifi wil hebben, of is dat een gekke gedachte? Ben tegenwoordig wat voorzichtiger met zaken in mijn wifi hangen...
Gastnetwerk, is een optie. Zelf kan je dan via je normale wifi naar internet website.
Als je methode van dit forum wil gebruiken, zal je via eigen website omleiding moeten maken.
Want dan moeten ze beide in hetzelfde netwerk hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Er is ook een cloudless oplossing met een ESP: https://github.com/patience4711/read-APSystems-YC600-QS1-DS3

• Aardworm
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-04 15:59
Het is waarschijnlijk een hele domme vraag, ik heb behoorlijk mijn best gedaan om google uit te spelen maar krijg het niet voor elkaar om de ECU-B die met mijn wifi verbonden is terug te vinden. Ik heb op verschillende ip ranges gescanned maar kan nergens een ip vinden wat ik kan indentificeren als de ECU-B. In andere woorden. Ik heb mij in lange tijden niet zo dom gevoelt.

TL;DR : ECU-B is verbonden met wifi maar kan nergens het lokale ip adres terugvinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Aardworm schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:43:
Het is waarschijnlijk een hele domme vraag, ik heb behoorlijk mijn best gedaan om google uit te spelen maar krijg het niet voor elkaar om de ECU-B die met mijn wifi verbonden is terug te vinden. Ik heb op verschillende ip ranges gescanned maar kan nergens een ip vinden wat ik kan indentificeren als de ECU-B. In andere woorden. Ik heb mij in lange tijden niet zo dom gevoelt.

TL;DR : ECU-B is verbonden met wifi maar kan nergens het lokale ip adres terugvinden.
Als je ook met je laptop op je Wifi zit moet je je Wifi wel vertellen dat de apparaten onderling mogen praten. Anders zijn ze geïsoleerd.

Je DHCP server weet het antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Aardworm schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:43:

Inderdaad de DHCP server (meestal in de router) en zoeken op ESP. Eventueel even pingen en uitzetten om zeker te weten dat je de juiste node hebt. Ik neem aan dat je 'm al hebt kunnen configureren met zijn lokale wifi hotspot? Ip adres staat dan achterop als ik mij niet vergis. Via de app kun je dan een vast Ip adres toewijzen of dat regelen via de router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardworm
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-04 15:59
Ik heb hem gevonden hoor... Toen Nibblebit ESP in zijn opmerking plaatste wist ik genoeg. Ik heb bijna 15 van die krengen door mijn huis verspreid voor verschillende doeleinden dus 1 meer of minder heb ik nooit opgemerkt. Ik zag ook nergens in de documentatie iemand het woord ESP noemen.

Dank jullie beide !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Aardworm schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:03:
Ik heb hem gevonden hoor... Toen Nibblebit ESP in zijn opmerking plaatste wist ik genoeg. Ik heb bijna 15 van die krengen door mijn huis verspreid voor verschillende doeleinden dus 1 meer of minder heb ik nooit opgemerkt. Ik zag ook nergens in de documentatie iemand het woord ESP noemen.

Dank jullie beide !
Japie.G in "APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)"

🤪 je bent niet de enige ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 22:35
onkiebreed schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:41:
APsystems Micro Inverters uitlezen kun je met mijn oplossing APS_ECU ,met een ESP32
Is hiermee ook de productie van een omvormer te beinvloeden? Aan/uit enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

The - DDD schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Is hiermee ook de productie van een omvormer te beinvloeden? Aan/uit enz?
Een ECU-C kan het dus vast wel..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
onkiebreed schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:41:
APsystems Micro Inverters uitlezen kun je met mijn oplossing APS_ECU ,met een ESP32
begrijp ik het nu goed dat hier nog steeds een ECU voor nodig is? dus geen Zigbee op de ESP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Ik heb hier een ECU-R, zo'n een 2160 aan het begin.

Nu heb ik deze via Modbus kunnen benaderen. ESPHome en een UART-RS485 bordje. Ik kan dingen uitlezen en ik was bezig om het Conn (40188) commando te gaan benutten om de boel uit te zetten. Nu heb ik het uit kunnen zetten. Maar aanzetten lukt gewoon niet.

Kan het zijn dat de timer voor het starten van de opweg elke keer gaat lopen als het Conn register gezet wordt? Ik wil namelijk wel de boel weer aan krijgen. Sinds vanmorgen half 12 geen opwek meer. (Nu is de zon inmiddels te laag.)

Desnoods reset ik de hele boel, maar hoe doe ik dit?

[ Voor 8% gewijzigd door The - DDD op 27-01-2024 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Dit is in ieder geval het ESPHome script waarmee ik mijn ellende veroorzaakt heb.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
esphome:
  name: ecu-aps
  friendly_name: ECU APS

esp32:
  board: esp32dev
  framework:
    type: arduino

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: !secret api_encryption_key

ota:

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Ecu-Aps Fallback Hotspot"
    password: "akshdakjsdh"

uart:
  id: mod_bus
  tx_pin: 16
  rx_pin: 17
  baud_rate: 9600
  stop_bits: 1

modbus:
  id: modbus1
  uart_id: mod_bus

modbus_controller:
  - id: inv1
    address: 0x1   ## address of the ModBUS slave device on the bus
    setup_priority: -10
    modbus_id: modbus1
    update_interval: 60s
  - id: inv2
    address: 0x2   ## address of the ModBUS slave device on the bus
    setup_priority: -10
    modbus_id: modbus1
    update_interval: 60s

sensor:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: inv1
    id: inv_amps_1
    name: "inv_amps_1"
    address: 0x9CBC
    unit_of_measurement: "A"
    register_type: holding
    value_type: FP32
    accuracy_decimals: 1
    id: inv_watt_1
    name: "inv_watt_1"
    address: 0x9CD0
    unit_of_measurement: "W"
    modbus_controller_id: inv2
    id: inv_amps_2
    name: "inv_amps_2"
    address: 0x9CBC
    unit_of_measurement: "A"
    id: inv_watt_2
    name: "inv_watt_2"
    address: 0x9CD0
    unit_of_measurement: "W"

number:
    id: WMaxLimPct1
    value_type: U_WORD
    name: "WMaxLimPct1"
    address: 0x9CFD
    use_write_multiple: True
    id: WMaxLimPct2
    name: "WMaxLimPct2"
    address: 0x9CFD
    name: "Select Conn 2"
    address: 0x9CFC
    name: "Select Lim 2"
    address: 0x9D01

select:
    name: "Select Conn 1"
    address: 0x9CFC
    optionsmap:
      "Disable": 0
      "Enable": 1
    name: "Select Lim 1"
    address: 0x9D01
    optionsmap:
      "Disable": 0
      "Enable": 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
The - DDD schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:22:

Nu heb ik deze via Modbus kunnen benaderen. ESPHome en een UART-RS485 bordje. Ik kan dingen uitlezen en ik was bezig om het Conn (40188) commando te gaan benutten om de boel uit te zetten. Nu heb ik het uit kunnen zetten. Maar aanzetten lukt gewoon niet.

Kan het zijn dat de timer voor het starten van de opweg elke keer gaat lopen als het Conn register gezet wordt? Ik wil namelijk wel de boel weer aan krijgen. Sinds vanmorgen half 12 geen opwek meer. (Nu is de zon inmiddels te laag.)

Met 40188, maar dan 1 sturen? zo staat het in het sunspec voorbeeld wel aangegeven.
https://usa.apsystems.com/document/sunspec-modbus/
blz. 12
Hoe heb je die aangesloten? of heb je er een met 4 klemmetjes en een RJ45 ipv 2RJ45

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 27-01-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Misschien lukt het via de web admin om de omvormers terug in te schakelen? Ze moeten wel online zijn, dus wachten tot er zon is morgen. :)

code:
1
2
http://$ECU_IP/index.php/configuration/switch_state
(inloggen met admin/admin)

12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
The - DDD schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:22:

Probeer eens 256 omdat H en L byte zijn omgedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Inmiddels ietsje verder.... Ik heb dit projectje even op de ESP gezet: https://github.com/zivillian/esp32-modbus-gateway

Daarmee kan ik via een web pagina de boel uitlezen en zou ik via TCP volledig beheer moeten kunnen hebben.

Als ik via de web interface van eht ding uitlees zie ik op beide DS3 omvormers het volgende:

- 40188 bevat 0x0001 (Dat lijkt me prima een 1 van aan/enabled, zoals in de spec van APSystems staat.)
- 40189 bevat 0x012c (Dat is 300, en ik heb bijgehouden wat ik als initiële waardes heb gezien, de default lijkt voor dit register 300 te moeten zijn.)
-40193 bevat 0x0030 (48 decimaal... en het vreemde wat ik zag was dat dit register telkens terug sprong naar 48 op beide omvormers.)

Wat is dat met de 48... Het zou ook een enumerated value moeten zijn. Een 0 of een 1 die aangeeft of de limit waarde in 40189 toegepast wordt of niet. (Het is een percentage van maximale output van de omvormer. 300 is 30%.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hier komt er wel een 1 terug voor een DS3 maar dat komt niet overeen met de web admin. De limit is daar 439W en niet actief (/index.php/configuration/maxpower). :?

code:
1
2
3
4
5
6
7
mbpoll APS-ECU.lan -1 -a 7 -q -0 -r 40193
-- Polling slave 7...
[40193]:    1

mbpoll APS-ECU.lan -1 -a 7 -q -0 -r 40189
-- Polling slave 7...
[40189]:    300

12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Ik zie dit. Dank voor de tip van mbpoll.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
./mbpoll -1 -a 1 -q -0 -r 40188 -c 6 192.168.2.41
-- Polling slave 1...
[40188]:    1