Ik heb het opgegeven en er een KWH metertje aan gehangen die ik uitlees. Valt me trouwens direct op dat er nogal een groot verschil zit in productiecijfers die uit de omvormers komen en wat er daadwerkelijk het net op gaat. Tuurlijk is er sprake van verlies tussen omvormers en net, en de dagen zijn nu nog niet erg goed en representatief, maar op het eerste gezicht lijkt de overschatting van APSsystems veel groter dan dat Enphase of SolarEdge dat doet..
[Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 31-01-2023 10:31]
Japie.G schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:30:
Valt me trouwens direct op dat er nogal een groot verschil zit in productiecijfers die uit de omvormers komen en wat er daadwerkelijk het net op gaat.
Klopt, ik kan niet vergelijken met andere omvormers maar bij lage opwek < 1kWh zit hier ook tot 20% verschil tussen ECU en kWh meter (Eastron SDM630 MID). Vanaf er meer opwek is verlaagt dit tot 10% (APS zegt in de manual tussen de 5 en 10%).
Klopt, ik kan niet vergelijken met andere omvormers maar bij lage opwek < 1kWh zit hier ook tot 20% verschil tussen APS en kWh meter (Eastron SDM630 MID). Vanaf er meer opwek is verlaagt dit tot 10% (APS zegt in de manual tussen de 5 en 10%).
Inderdaad zie ik nu tot zo'n 20 procent verschil. Ik vind 10 procent nog steeds veel, maar das al een stuk meer richting van mijn andere systemen doen ;-) Wachten op een zonnige dag dan maar!!
Inderdaad zie ik nu tot zo'n 20 procent verschil. Ik vind 10 procent nog steeds veel, maar das al een stuk meer richting van mijn andere systemen doen ;-) Wachten op een zonnige dag dan maar!!
Ik heb die grafiek wel eens gemaakt, DCpower versus ACpower. Dan is minder dan 10% niet echt geloofwaardig. Maar bij mij ging die uiteindelijk wel naar de 95% bij vollast.
Klopt het overigens dat ik in de officiële EMA omgeving nergens op jaarbasis kan zien wat een paneel heeft opgebracht? Alleen maar tot 30 dagen geleden? (en zelfs dat werkt bij mij niet, de later toegevoegde panelen hebben maar 2 dagen dagtotalen per paneel beschikbaar...)
Als dat zo is heb ik verdorie toch weer een reden om dit lokaal te willen uitlezen...
[Voor 13% gewijzigd door Japie.G op 04-02-2023 14:03]
crap zeg, en dan zit ik met een nieuw type ECU-R welke uiterst instabiel is met de HA integratie. Manueel resetten bijna dagelijks nodig. Ik dacht leuk, haal APS erbij naast mijn Enphase en solaredge. Maar dat was niet zo'n slimme keus op dit gebied haha
In het lokale menu is ook de modus knop niet beschikbaar, anders had ik daar nog naar kunnen kijken. Baal echt van deze ECU-R
Een ECU-B accepteert echt niet meer dan 2 inverters? Iemand wel eens geprobeerd? (Die heb ik nog liggen en werkt wel stabiel met de HA integratie..) Helaas, echt maar 2 inverters..
[Voor 34% gewijzigd door Japie.G op 04-02-2023 15:17]
Japie.G schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:02:
Klopt het overigens dat ik in de officiële EMA omgeving nergens op jaarbasis kan zien wat een paneel heeft opgebracht? Alleen maar tot 30 dagen geleden? (en zelfs dat werkt bij mij niet, de later toegevoegde panelen hebben maar 2 dagen dagtotalen per paneel beschikbaar...)
Als dat zo is heb ik verdorie toch weer een reden om dit lokaal te willen uitlezen...
---
edit: Ah je wilt de info per paneel. Daar had ik in eerste instantie overheen gelezen.
[Voor 14% gewijzigd door JackBol op 04-02-2023 16:15]
When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.
Ik weet niet waar je kijkt, maar op de voorpagina staat de opbrengst per jaar bij mij. Daarnaast kan je zo ongeveer elk historisch rapport genereren en exporteren als excel.
Ja leuk, maar niet per paneel..
Edit, je zag t al :-)
Voirbeeld:
Een enphase voorbeeldje, solaredge doet t net zo.. zelf maar aan dr knutsel dan dus voor aps.. jammer. Potentieel zo’n mooi systeem, goedkoper dan enphase, ja. Maar ook flink beoerkter in garantie en met name in software. En gezien wat ze aan het doen zijn met die ecu-R units hebben ze zelf ook geen idee waar ze heen willen🤪
[Voor 62% gewijzigd door Japie.G op 04-02-2023 16:19]
Een enphase voorbeeldje, solaredge doet t net zo.. zelf maar aan dr knutsel dan dus voor aps.. jammer. Potentieel zo’n mooi systeem, goedkoper dan enphase, ja. Maar ook flink beoerkter in garantie en met name in software. En gezien wat ze aan het doen zijn met die ecu-R units hebben ze zelf ook geen idee waar ze heen willen🤪
Ik gebruik dit script.
Met een Shelly haal ik de ECU-R elke nacht om 01:00 een kwartier van de stroom.
Deze combinatie werkt voor mij al maanden stabiel.
Heb je ook een wh per tijdseenheid per paneel? Kun je dat in grafana berekenen? Zit al te kijken in homeassistant, maar daar kan ik nog niet mee lezen en schrijven op zn zachtst gezegd. Zag in Hass een helper module voor nuts meters. Wellicht kan ik die voeden om energie per paneel te laten berekenen.
Heb je ook een wh per tijdseenheid per paneel? Kun je dat in grafana berekenen? Zit al te kijken in homeassistant, maar daar kan ik nog niet mee lezen en schrijven op zn zachtst gezegd. Zag in Hass een helper module voor nuts meters. Wellicht kan ik die voeden om energie per paneel te laten berekenen.
Ja hoor.
code:
1
2
3
4
5
from(bucket: "PV-bucket-5m")
|> range(start: v.timeRangeStart, stop: v.timeRangeStop)
|> filter(fn: (r) => <JE FLUX QUERY HIER> )
|> aggregateWindow(every: 1h, fn: sum) <<<==== data in sets van 1 uur knippen en optellen
|> map(fn: (r) => ({r with _value: r._value / 12.0 })) <<<==== omrekenen van W naar Wh
Gewoonlijk reken je van W naar Wh door te delen door 3600, maar aangezien ik slechts 1x per 5 minuten de waarde ophaal, moet je dus delen door 3600/300 = 12.
|> aggregateWindow(every: 1h, fn: sum) <<<==== data in sets van 1 uur knippen en optellen
|> map(fn: (r) => ({r with _value: r._value / 12.0 })) <<<==== omrekenen van W naar Wh
Gewoonlijk reken je van W naar Wh door te delen door 3600, maar aangezien ik slechts 1x per 5 minuten de waarde ophaal, moet je dus delen door 3600/300 = 12.
Ik kom er helaas toch nog niet helemaal uit. Zou je nog eens kunnen laten zien hoe de query er in grafana precies uitziet?
Dit is mijn flux query, maar wat natuurlijk uitmaakt is hoe je die data in je influx krijgt. Ik heb het bestaande HA script daarvoor gemodificeerd. Ik post die hier wanneer ik meer tijd heb.
#!/usr/bin/env python3fromhttp.serverimportBaseHTTPRequestHandler,HTTPServerimportjsonimportAPSystemsSockethostName="0.0.0.0"serverPort=3505ECU_IP="10.0.0.10"classMyServer(BaseHTTPRequestHandler):defdo_GET(self):ECU=APSystemsSocket.APSystemsSocket(ECU_IP)content=json.dumps(ECU.query_ecu())self.send_response(200)self.send_header("Content-type","application/json")self.end_headers()self.wfile.write(bytes(content,"utf-8"))if__name__=="__main__":webServer=HTTPServer((hostName,serverPort),MyServer)print("Server started http://%s:%s"%(hostName,serverPort))try:webServer.serve_forever()exceptKeyboardInterrupt:passwebServer.server_close()print("Server stopped.")
Deze code draai ik in een python3 containertje.
Sinds vanochtend 05:00 vertikt de ECU-R het om nog informatie prijs te geven. Heeft twee jaar foutloos gewerkt. Logfile van het python script laat volgende error zien:
Weet je zeker dat de ECU-R nog op dit adres zit? Het IP-adres lijkt mij niet te komen uit een gereserverde reeks buiten een DHCP pool. Als het vanuit de HA terminal niet lukt met het HA commando zou je dit echt even moeten checken. In de router (fixed IP op mac adres, ergens ander iets tussentijds gewijzigd?) Nieuwe firmware op de ECU?
ohjee, ben ik dankzij @JackBol net op de goede weg (thanks, alles werkt!)
... gaan ze aan de haal met de 8899 poort. Zoals eerder gezegd heb ik een soort nieuwe variant van de ECU-R. Blijf het mega vaag vinden, software 1,34. Ik heb geen modbus opties in de manager app staan, terwijl er wel een logo op staat. Ik zou veel liever de boel via modbus uitlezen..
Hmm, ik heb contact gehad met een Chinees van APSystems. Die bevestigt mij dat de nieuwe generatie ECU-R (serienummer 2160x) ondanks het logo op de achterkant en de poort waar RS485 bij staat... GEEN mogelijkheid heeft voor RS485. En dat komt er ook niet in. Feitelijk is het gewoon een ECU-B maar dan met mogelijkheid tot meer dan 4 panelen. Wat een baggerzooi dit zeg.
Van de 5 systemen in m'n account zijn er 2 relatief oud (eind 2020/begin 2021) en die zijn 2160, de nieuwere (2022) allemaal 2162. Die 2162 zijn ook realistischer in hun rapportage (vooral laag is 2160 veel te optimistisch).
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Nieuwe generatie ECU-R begint met 2162x niet met 2160x Ik zit met mijn oude generatie ECU-R (2160x) al tijden op firmware 1.2.22 maar dat kan misschien liggen aan het feit dat ik alles wat eindigt op .cn in beide richtingen blokkeer.
[Voor 5% gewijzigd door Nibblebit op 24-02-2023 10:11]
Nee, ik heb dus geen modbus logo maar wel een RS485 bus - omdat er nooit release notes zitten bij firmware updates zullen we nooit weten wat ze erin proppen of eruit halen. Niet van deze tijd... de data gaat tegenwoordig gelukkig wel naar Europeese AWS servers.
Ik quote mijn eigen even. Is er niemand die de ECU-C uitleest via de RS485? Kan er niets over vinden op GitHub. En ben zelf niet zo'n goede programmeur om dit vanaf scratch helemaal zelf te schrijven voor een ESP32.
Het leest mijn ECU-R uit via Modbus (USB RS-485 adapter met een zelfgemaakt kabeltje naar de RJ-45 poort op de ECU-R), en publiceert de data via MQTT -- met "autodiscovery" zodat Home Assistant de gegevens automatisch oppikt.
Momenteel ben ik voor zover ik weet de enige gebruiker dus als je bugs vindt, of meer info wilt ophalen, voel je vrij een PR of issue te maken
Het leest mijn ECU-R uit via Modbus (USB RS-485 adapter met een zelfgemaakt kabeltje naar de RJ-45 poort op de ECU-R), en publiceert de data via MQTT -- met "autodiscovery" zodat Home Assistant de gegevens automatisch oppikt.
Momenteel ben ik voor zover ik weet de enige gebruiker dus als je bugs vindt, of meer info wilt ophalen, voel je vrij een PR of issue te maken
Speciaal een ECU-R gekocht om modbus te gebruiken, blijkt de mijne ineens geen modbus meer te hebben. Ben met de leverancier aan het kijken of ik het kan ruilen. Als dat lukt ben ik de eerste die je code gaat gebruiken :-)
Ik lees Modbus uit via TCP poort 502, werkt dat niet op jouw ECU? Geen seriële conversie nodig.
Ik lees Modbus uit via TCP poort 502, werkt dat niet op jouw ECU? Geen seriële conversie nodig.
Dat werkt ook met dat programma: SunSpec op modbus over TCP of over RS-485 worden ondersteund.
Ik heb het gemaakt omdat ik de data met verschillende programma's uit wil kunnen lezen (door het naar MQTT te sturen), en niet alles aan Home Assistant gekoppeld hoeft te worden.
Anyway ik heb nu blijkbaar een RS485/USB converter over
Kan je iets meer over deze hardware vertellen? Ik gebruik nu al een tijdje de HACS, maar ben elke dag bang dat het stuk is
Kan je iets meer over deze hardware vertellen? Ik gebruik nu al een tijdje de HACS, maar ben elke dag bang dat het stuk is
Ik heb 1 YC600 en een ECU-R die 'm uitleest.
Oude situatie:
Een Raspberry Pi met USB/RS-485 dongle, verbonden met de tweede RJ-45 poort op de ECU-R. Mijn programma leest dan elke 5 minuten (configureerbaar, maar de ECU heeft niet vaker nieuwe data) de gegevens uit op basis van de "SunSpec" standaard.
Deze gegevens worden samen met een "autodiscovery" topic naar mijn Mosquitto (MQTT) broker gestuurd, waar Home Assistant dan de gegevens weer uit ophaalt (en vanwege autodiscovery weet HA vanzelf dát er een inverter is met gegevens).
Nieuwe/huidige situatie (omdat iemand me hier vertelde dat modbus-tcp gewoon zou moeten werken):
In plaats van op de Raspberry Pi draait er nu een container ergens op mijn thuis-server, die precies hetzelfde doet als de Pi eerst deed, maar dan over Modbus-TCP (poort 502) in plaats van Modbus-RTU/RS-485.
Dit systeem zou moeten werken met alle "SunSpec" compliant inverters -- en dat zijn ze bijna allemaal (ik meen omdat dat voor de Australische markt (vrijwel) verplicht is).
ah je bent juist gestopt met de hardware verbinding . Die vond ik juist cool.
Ik denk dat mijn HACS plugin van home assistant hetzelfde doet. Maar die vergt onderhoud (gisteren moeten updaten naar nieuwste beta om hem werkend te hebben). Ik vond daarom een hardware oplossing wel elegant.
Ik denk dat mijn HACS plugin van home assistant hetzelfde doet. Maar die vergt onderhoud (gisteren moeten updaten naar nieuwste beta om hem werkend te hebben). Ik vond daarom een hardware oplossing wel elegant.
Er zijn voor zover ik weet twee integraties in HACS die met de ECU kunnen communiceren: een algemene "SunSpec"-integratie die Modbus-TCP gebruikt en een specifieke "AP Systems ECU"-integratie die door mensen in dit topic gemaakt is, een ander protocol gebruikt en die helaas zorgt dat de ECU regelmatig vastloopt.
Mijn programma doet hetzelfde als de SunSpec-integratie doet, maar omdat ik de gegevens ook voor andere dingen wil gebruiken publish ik ze naar MQTT ipv. direct naar Home Assistant.
Sinds eind vorige maand liggen hier ook panelen met met een AP Systems ECU-R. Ik heb een Domoticz systeem waarmee ik het zou kunnen uitlezen. Ik heb aandachtig een aantal pagina's van dit topic doorgenomen maar ik lees zeer tegenstrijdige informatie.
Setup:
ECU-R 2162000xxxxx
Firmware 2.1.8, de manager app geeft aan dat dit de nieuwste versie is
bedraad aangesloten
als ik nu naar https://a.b.c.d/index.php/hidden ga kom ik op een web pagina uit en daar kan ik naar real time data waar ik kan zien wat de prestaties van het systeem zijn.
Als ik jullie hierboven lees dan zou dit niet (meer) moeten werken.
Ook heb ik deze pagina gevonden met de link naar dit topic. Het beschrijft dat uitlezen alleen mogelijk zou zijn via wifi en dat de bedrade zijde volledig is afgeschermd.
Ik zit me nu af te vragen hoe ik verder moet om het in Domoticz te krijgen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
De stelling dat het alleen over WiFi werkt heeft betrekking op de poort 8899 methode, dat is de methode die de EMA manager gebruikt om het APsystems systeem te installeren en de python code is hoofdzakelijk afkomstig van de Home Assistant integratie. Voor jouw ECU is er ook nog de mogelijkheid om Modbus te gebruiken. Er zijn wat initiatieven geweest om de webpagina te scrapen.
Treenaks schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:16:
[...]
"AP Systems ECU"-integratie die door mensen in dit topic gemaakt is, een ander protocol gebruikt en die helaas zorgt dat de ECU regelmatig vastloopt.
Dat is meer een ECU issue niet een integratie issue. Ik draai maanden goed met de integratie op een ECU 2160------- v1.2.24 firmware.
Nibblebit schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:41:
De stelling dat het alleen over WiFi werkt heeft betrekking op de poort 8899 methode, dat is de methode die de EMA manager gebruikt om het APsystems systeem te installeren en de python code is hoofdzakelijk afkomstig van de Home Assistant integratie. Voor jouw ECU is er ook nog de mogelijkheid om Modbus te gebruiken. Er zijn wat initiatieven geweest om de webpagina te scrapen.
Dank je wel!
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik hoop dat iemand hier mij van advies kan voorzien.
Ik maak nu bijna 1 jaar gebruik van de HA integratie van ksheumaker voor het via wifi uitlezen van mijn ECU-R-EU (sunspec) met firmware 2.0.0 (waar 6 omvormers aan geknoopt zitten met 20 panelen). Werkte altijd als een trein. Ik had in het begin wat problemen met het ECU omdat deze dan niet meer reageerde, maar had het opgelost door een smart socket eraan te hangen en de unit elke nacht uit te zetten. Dat leverde altijd (juiste) data op.
2 weken terug gaf hij alleen nog zo nu en dan data door (bv 2 momenten op een dag) en na 3 dagen op die manier gewerkt te hebben geeft hij nu niets meer door.
Ik heb hem nu 24x7 aan de stroom hangen (heb de smart socket er even tussenuit gehaald) omdat ik las dat de unit 's nachts wat onderhoud doet (in de firewall heb ik overigens alle communicatie van het ding naar het internet toe altijd al dichtgezet).
De interne pagina's zijn alleen na een herstart kort te benaderen, maar zijn ook niet stabiel (traag, laden half) en via de onboard hotspot kan ik wel connectie maken via mijn telefoon en de data zien dus er zit nog wel leven in.
Ik zit eraan te denken om hem te resetten en daarna de inverters weer opnieuw toe te voegen om te kijken of hij dan weer goed werkt, maar is dat slim? Hebben jullie een andere oplossing/advies?
Zijdelings gerelateerde vraag: weet iemand of het uitmaakt hoe je bij een DS3 het paneel type en wattage instelt? En zoja, hoe je dit wijzigt? Het lijkt of er 1 paneel type per installatie is oid?
Ik vond een script om de webpagina te scrapen. Helaas deed die het niet goed meer omdat de opmaak is veranderd. Ik heb het script aangepast zodat het voor mijn ECU-R weer werkt.
#!/usr/bin/python3
#Load required modules
from bs4 import BeautifulSoup
import requests
import urllib.request
from lxml.html import fromstring
import re
import csv
import pandas as pd
from datetime import datetime
from statistics import mean
#ONLY CHANGE THESE VALUES
url = "http://HIER-HET-IP-ADRES-VAN-DE-ECU/index.php/realtimedata"
APIID = "XXXXX"
SYSTEMID = "XXXXX"
#PVOUTPUT API
URL = "https://pvoutput.org/service/r1/addstatus.jsp"
#Basic Vars
page = requests.get(url)
soup = BeautifulSoup(page.text,features="lxml")
table = soup.find_all('table')[0]
tmp = table.find_all('tr')
# fix_rowspan
first = tmp[0]
allRows = tmp[1:len(tmp)]
headers = [header.get_text() for header in first.find_all('th')]
results = [[data.get_text() for data in row.find_all('td')] for row in allRows]
rowspan = []
for no, tr in enumerate(allRows):
tmp = []
for td_no, data in enumerate(tr.find_all('td')):
if data.has_attr("rowspan"):
rowspan.append((no, td_no, int(data["rowspan"]), data.get_text()))
if rowspan:
for i in rowspan:
# tr value of rowspan in present in 1th place in results
for j in range(1, i[2]):
#- Add value in next tr.
results[i[0]+j].insert(i[1], i[3])
#Looping through the table
res1 = []
res2 = []
res3 = []
res4 = []
res5 = []
for result in results:
print("Inverter ID: {}".format(result[0].replace(" ","")))
for i in result[1].split():
if i.isdigit():
res1.append(int(i))
print("(Filtered) Current Power: {}".format(i))
print("Grid Frequency: {}".format(result[3].replace(" ","")))
for voltage in result[4].split():
if voltage.isdigit():
res4.append(int(voltage))
print("(Filtered) Voltage: {}".format(voltage))
for temp in result[5].split():
if temp.isdigit():
res5.append(int(temp))
print("(Filtered) Temp: {}".format(temp))
datum = format(result[6]).strip().replace("\n","")
date_time_obj = datetime. strptime(datum, '%Y-%m-%d %H:%M:%S')
date = date_time_obj.strftime("%Y%m%d")
time = date_time_obj.strftime("%H:%M")
print("Date: {}".format(date))
print("Time: {}".format(time))
print("\n")
#Combine results
avgtemp = mean(res5)
avgvoltage = mean(res4)
totalpower = format(sum(res1))
avaragetemp = round(avgtemp)
avaragevoltage = round(avgvoltage)
#Print it!
print("Summary:")
print("Date:",date)
print("Time:",time)
print("Total power:",totalpower)
print("Avarage inverter temp:",avaragetemp)
print("Average inverter voltage:",avaragevoltage)
#Pushing to PVOUTPUT
gegevens = {'sid':SYSTEMID,'key':APIID,'d':date,'t':time,'v2':totalpower,'v5':avgtemp,'v6':avaragevoltage}
r = requests.get(URL,params=gegevens)
#DEBUG
#print(r.content)
@joost308 Op mijn ECU-R (eerste model beginnend met 2160xxxxxxx) kan ik de apsystems sites niet blokkeren want dan functioneert mijn ECU niet (heel erg flauw voor mensen die cloudless willen werken). Bij het opstarten van mijn ECU wordt de connectiviteit met de ecueu.apsema.com website gechecked, lukt die site niet dan wordt nog ecuna.apsema.com (North-America) gechecked. De controle op connectiviteit met *.apsema.com verloopt bij mij via poort 9220.
Deze nodes zijn namelijk van belang voor de firmware updates (of de controle over jouw hardware zogezegd). Lukt het dus niet om te connecten met deze sites, dan beschouwd de ECU het als "geen internet connectiviteit" en functioneert mijn ECU niet. Bij het opstarten wordt gecontroleerd op firmware versie en inverter(s) firmware versie via .bin registraties.
PV data en controle op de data vinden eigenlijk alleen plaats via poort 8995 en 8996, poort 8997 is een control poort die wordt gebruikt voor data verificatie en instructies. In de HA grafiek hieronder zie je wat er naar de EMA site wordt gestuurd. Bij mij start een dataverificatie rond 22:41 (moet ik nog eens verder in duiken om te kijken wat er nu echt gebeurt, aanname is dat of verificatie of gemiste data wordt gepost).
Ik moet zeggen dat ik nu een aantal ECU firmware versies verder ben maar geen verschillen zie in functioneren ook geeft APsystems geen release notes uit voor de ECU firmware versies. Wel zie ik dat steeds meer mensen problemen krijgen door de firmare updates, jammer...
[Voor 8% gewijzigd door Nibblebit op 19-03-2023 21:45. Reden: Nadere toelichting]
Hi @Nibblebit ik heb een ECU-R 2162000xxxxx. Die heeft nog nooit aan het internet gehangen (of moet eigenlijk zeggen nog nooit connectie gemaakt met internet; staat in apart vlan helemaal afgesloten).
Heb ik direct via de HA plugin uitgelezen eigenlijk altijd zonder problemen dus volledig cloudless inderdaad. Heb zo ook nooit een firmware update gehad (bij APS heb ik na dit forum gevolgd te hebben de mening if it ain't broken don't fix it)
Uitlezen werkte altijd prima als ik maar de lan kabel ontkoppelde en via wifi benaderde vanuit de HA. Nu zit het probleem denk ik niet in de plugin, maar in de ECU omdat zoals aangegeven ik ook de hidden pagina's niet meer kan benaderen. Als ik het ding herstart en ga naar de hidden pagina dan krijg ik een kwart pagina te zien of hij laad helemaal niet. Dus ik denk dat daar ergens het probleem zit dat ook de plugin de data niet meer kan ophalen. Ik dacht dat dit via http gebeurde?
Is er een andere/betere manier van uitlezen dan? Ik lees 8995 tot 8997 (TCP neem ik aan) in je post. Mijn ECU zit in een afgesloten deel van een VLAN en kan alleen via http vanuit mijn lan benaderd worden. Dus ik weet zeker dat ik dat niet het gedaan zo.
Dus ik sta voor een klein raadsel en twijfel nog over het resetten van de ECU. Ik heb via de hotspot van de ecu en de mgt app alle UUID's van de omvormers vastgelegd, maar ik weet niet of ik daarmee het ding weer helemaal kan configureren na de reset.
Als ik je zo lees dan zit ik te denken aan een geheugenchip in de ECU die een beetje over datum begint te raken. Hij kan zijn data niet kwijt aan APSystems zelf want je hebt de poorten dicht gezet. De vraag is daarmee hoe lang de ECU-R de data zelf kan bewaren en hoeveel lees/schijf acties het geheugen aan kan.
Je kan hem een reset geven, daarna zal je je inverters weer moeten koppelen en in ieder geval het juiste profiel voor het net moeten kiezen.
@joost308 Lastig om te beantwoorden maar wat @asing zegt klinkt wel aannemelijk, mogelijk dat de databuffer geen limiet kende en toen door is gaan schrijven buiten de databuffer en in het operationele deel. Als het niet op te lossen is met een uit/aan actie of een factory reset, dan is het misschien beter om de ECU wel aan het internet te hangen voor een OTA update van de firmware (als dat nog lukt...) en anders aanspraak te maken op de garantie.
Om data integriteit en volledigheid te realiseren vinden er controles plaats na zonsondergang. Daarom is de data op de EMA altijd compleet. De eventueel opgebouwde databuffer in de ECU wordt dan geleegd.
joost308 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:42:
Hi @Nibblebit ik heb een ECU-R 2162000xxxxx. Die heeft nog nooit aan het internet gehangen (of moet eigenlijk zeggen nog nooit connectie gemaakt met internet; staat in apart vlan helemaal afgesloten).
Heb ik direct via de HA plugin uitgelezen eigenlijk altijd zonder problemen dus volledig cloudless inderdaad. Heb zo ook nooit een firmware update gehad (bij APS heb ik na dit forum gevolgd te hebben de mening if it ain't broken don't fix it)
Uitlezen werkte altijd prima als ik maar de lan kabel ontkoppelde en via wifi benaderde vanuit de HA. Nu zit het probleem denk ik niet in de plugin, maar in de ECU omdat zoals aangegeven ik ook de hidden pagina's niet meer kan benaderen. Als ik het ding herstart en ga naar de hidden pagina dan krijg ik een kwart pagina te zien of hij laad helemaal niet. Dus ik denk dat daar ergens het probleem zit dat ook de plugin de data niet meer kan ophalen. Ik dacht dat dit via http gebeurde?
Is er een andere/betere manier van uitlezen dan? Ik lees 8995 tot 8997 (TCP neem ik aan) in je post. Mijn ECU zit in een afgesloten deel van een VLAN en kan alleen via http vanuit mijn lan benaderd worden. Dus ik weet zeker dat ik dat niet het gedaan zo.
Dus ik sta voor een klein raadsel en twijfel nog over het resetten van de ECU. Ik heb via de hotspot van de ecu en de mgt app alle UUID's van de omvormers vastgelegd, maar ik weet niet of ik daarmee het ding weer helemaal kan configureren na de reset.
Ik denk dat je ECU toast is als deze niet terug komt van een harde reset. Wellicht helpt een firmware update inderdaad.
Wat ik je wel kan vertellen is dat de UUIDs van de omvormers voldoende info is om de omgeving opnieuw op te bouwen. Dus dat is een meevaller.
Als ik je zo lees dan zit ik te denken aan een geheugenchip in de ECU die een beetje over datum begint te raken.
Dit zijn de specs van mijn ECU-R:
ARMv7 Processor rev 2 (v7l) - AM335X ES2.1 (neon)
256MB RAM
Samsung eMMC (8GTF4R) 7.3 GB HD
Het lijkt me ook dat de ECU-R niet voorzien is om zo lang niet aan het internet gekoppeld te worden. APS software kwaliteit is erg brak. Ik denk niet dat ze dit ondersteunen.
Dit zijn de specs van mijn ECU-R:
ARMv7 Processor rev 2 (v7l) - AM335X ES2.1 (neon)
256MB RAM
Samsung eMMC (8GTF4R) 7.3 GB HD
Het lijkt me ook dat de ECU-R niet voorzien is om zo lang niet aan het internet gekoppeld te worden. APS software kwaliteit is erg brak. Ik denk niet dat ze dit ondersteunen.
Stevige specs voor zo'n klein dingetje.
eMMC doet mij denken aan een probleem van Tesla. In de oude S modellen gebruiken ze ook een eMMC module van 8GB. Daar worden alle logging en weet ik wat naartoe geschreven. Na een paar jaar is die eMMC "op" en beginnen er functies uit te vallen. De chip vervangen en het werkt weer.
Nu is dit iets heel anders dan een Tesla en zal veel minder loggen, maar de symptomen geven hetzelfde idee.
Thnx voor de input!
Ik zal hem aan het internet knopen en kijken of dat wat doet (ik heb een sterke voorkeur voor cloudless maar ja 't moet wel werken). Als dat ook niets (meer) oplevert dan reset ik hem. Goed te weten dat ik alleen UUIDs nodig heb om het weer aan de praat te krijgen. Die kan ik er nog uittrekken door de hotspot te gebruiken en ze te kopiëren.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details