Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nibblebit schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:47:
[...]

Is dit misschien iets? Moet wel worden gemapped voor de APSystems ECU-C. Gewoon op Github gezocht naar RS485. https://github.com/StealthChesnut/HA-FoxESS-Modbus
Helaas is dit niet wat ik zoek. dit is een rechtstreekse connectie naar de HA host. En bij mij staan ze veel te ver uit elkaar om dat te realiseren. Daarom een ESP32 en dan via ESPhome naar HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p1eterdeboer
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-05 21:30
Nibblebit schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:06:
Hulp gezocht voor eigenaren van een APSystems ECU-R waar het UID begint met 2162xxxxxxx (ECU-R-Pro firmware). Werkt dit commando ook om de ECU-R te soft-resetten?
code:
1
curl "http:// < IP > /index.php/management/set_wlan_ap" -H "X-Requested-With: XMLHttpRequest" --data-raw "SSID=ECU-WIFI_local&channel=0&method=0&psk_wep=&psk_wpa="

Het cURL commando kun je gewoon vanuit de HA terminal sturen (vergeet niet je IP-adres van de ECU in de URL te zetten). Ik hoor graag of het werkt om een vastgelopen ECU-R weer tot leven te wekken. Op de ECU-C schijnt het te werken.

Reden voor de vraag is om te kijken of dit valt in te bakken met de HA integratie van Kyle (https://github.com/ksheumaker/homeassistant-apsystems_ecur). De integratie is prima maar de nieuwere ECU-R en ECU-C kunnen niet geheel overweg met de continue uitvraag en lopen vast. Met de soft-reset van de ECU's kan de integratie gewoon door blijven werken en is een hoge mate van continuiteit bereikt.
Dit werkt op mijn ECU-R om de vastloper op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

p1eterdeboer schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:51:
[...]

Dit werkt op mijn ECU-R om de vastloper op te lossen.
Ik kan bevestigen dat dit ook bij mij werkt. ECU 2.0.7.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-05 21:20
ik heb ongetwijfeld een heel domme vraag.

Ik heb vandaag een nieuwe stroom aansluiting gekregen en dus heeft de wifi en stroom er lang uitgelegen.. en daarna heb ik een update gedaan naar V12 van de HA integratie.

Alleen nu moet ik het ip adress opnieuw ingeven maar ik kan het ip adres van de ECU niet vinden... wie kan me vertellen waar ik dit kan vinden?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

in de dhcp lijst van je modem

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

En als je toch bezig bent, maak voor dit soort apparaten een dhcp reservation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@JackBol je doelt op een fixed ip adres?

@JvS heet dat ding toevallig iets van ESP_39DADC? Ik twijfel over deze kan ook de home assistent zijn namelijk. Weet jij hoe de ecu standaard genoemd wordt?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bij mij heeft-ie geen neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Ip adres heb ik gevonden!! Maar nu heb ik deze melding iemand enig idee wat ik kan proberen te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFRxcjGon3O9cEnbNwmG2aKG1AY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y6HCbyLZZZmcdgdVw1sxglGa.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

In je log van HA kijken wat er aan de hand is en het apparaat effe uit en aanzetten zou ik als eerste doen als ik dat zou lezen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Fixed IP moet je instellen op die ECU. Dat zou ik niet doen want i vertrouw die ECU firmware voor geen meter.

Als het goed is kan je in je router een dhcp reservation maken, waarbij de dhcp server je Ecu altijd hetzelfde ip adres zal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@JvS heb hem even verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en zelfde ip adres en hij werkt weer.

Logboek gaf geen fouten trouwens, wel raar maargoed hij is weer online.

Is hier wel nog iemand die weet hoe je het energiedashboard vanuit ha kunt mailen naar jezelf screenshot of tabel zou genoeg zijn. Dus bv 00:01 4-10-2022 vannacht de data van 03-10-2022 te sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@JackBol thnx net gedaan op het kpn modem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
[b]Fantastic_fox in "APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)"
Is hier wel nog iemand die weet hoe je het energiedashboard vanuit ha kunt mailen naar jezelf screenshot of tabel zou genoeg zijn. Dus bv 00:01 4-10-2022 vannacht de data van 03-10-2022 te sturen?
Je kan gebruik maken van een automation, geen mooie grafieken zoals het energie dashboard maar een simpel tabelletje met de waardes. Onderstaand een voorbeeld van mijn wekelijks energie overzicht die elke zondag om 21:00 via Gmail wordt verstuurd (lijst met waardes ingekort en CSS codes verwijderd).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: "Meterstanden versturen"
trigger:
    at: "21:00:00"
    platform: time
condition:
- condition: time
  weekday:
    - sun
action:
  service: notify.gmail
  data_template:
    title: Meterstanden
    data:
      html: >
          <table>
            <tr>
              <th>Stand T2 hoog tarief / dag</th>
              <td>{{  states.sensor.energy_consumed_tariff_2.state | round(0) }}</td>
            </tr>
</table>

[ Voor 3% gewijzigd door tweakfdr op 04-10-2022 06:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ben gestopt met scrapen met python (was leuk en leerzaam) en heb nu ook HA de HA integratie nu ook met de moderne ECU-R met sunspec aan de praat gekregen. Hij blijft nu ook al twee dagen werken. Maar de resolutie is wisselend tussen de 5 en 30 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSpyiBTX9yKcA32bMGmuv9SisNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rGFB1qJzGIArpBlVySkSiftK.png?f=fotoalbum_large

Is dat gewoon "APS life" en "live with it"? Of valt hier nog wat aan te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-04 17:06
DukeBox schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:05:
Ik was een tijdje geleden ook begonnen aan een php functie om mijn ecu-r uit te lezen. Die van mij is vast verbonden (dus niet via WiFi) en ik kan via http://[ecu ip address]/index.php/realtimedata zonder problemen inzien.

Onderhand heb ik al iets anders in gebruik waarmee ik de ecu niet meer nodig heb maar om het script weg te gooien vond ik wat zonde. Dit topic leek mij een goede plek om het in te zetten mocht iemand er iets mee willen doen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
<?php
$url="http://[ecu ip address]/index.php/realtimedata";
$data=GetData($url);
var_dump($data);

function GetData($url) {
    $htmlContent = file_get_contents($url);
    $DOM = new DOMDocument();
    libxml_use_internal_errors(true);
    $DOM->loadHTML($htmlContent);
    $Header = $DOM->getElementsByTagName('th');
    $Detail = $DOM->getElementsByTagName('td');
    foreach($Header as $NodeHeader) $aDataTableHeaderHTML[] = trim($NodeHeader->textContent);
    foreach($Detail as $NodeDetail) $aDataTableDetailHTML[] = trim($NodeDetail->textContent);
    reset($aDataTableDetailHTML);
    while ($aPointer=current($aDataTableDetailHTML)) {
        if (preg_match('/^([0-9]{12}-1)$/', $aPointer)) {
            $inverterId=$aPointer;
            $aPointer=next($aDataTableDetailHTML);      
            if (preg_match('/^([0-9]+ W)$/', $aPointer)) $inverterData[$inverterId][$aDataTableHeaderHTML[1]]=$aPointer;
            if (preg_match('/^([0-9]+ V)$/', $aPointer)) $inverterData[$inverterId][$aDataTableHeaderHTML[2]]=$aPointer;
            if (preg_match('/^([0-9]+\.[0-9]{1} Hz)$/', $aPointer)) $inverterData[$inverterId][$aDataTableHeaderHTML[3]]=$aPointer;
            if (preg_match('/^([0-9]+ V)$/', $aPointer)) $inverterData[$inverterId][$aDataTableHeaderHTML[4]]=$aPointer;
            if (preg_match('/^([0-9]+ °C)$/', $aPointer)) $inverterData[$inverterId][$aDataTableHeaderHTML[5]]=$aPointer;
            if (preg_match('/^([0-9]{4}-[0-9]{2}-[0-9]{2} [0-9]{2}:[0-9]{2}:[0-9]{2})$/', $aPointer)) $inverterData[$inverterId][$aDataTableHeaderHTML[6]]=$aPointer;
        } elseif (preg_match('/^([0-9]{12}-2)$/', $aPointer)) {
            $inverterId=$aPointer;
            $inverterIdParent=preg_replace('/(-2)$/', '-1', $inverterId);
            if (preg_match('/^([0-9]+ W)$/', $aPointer)) $inverterData[$inverterId][$aDataTableHeaderHTML[1]]=$aPointer;
            if (preg_match('/^([0-9]+ V)$/', $aPointer)) $inverterData[$inverterId][$aDataTableHeaderHTML[2]]=$aPointer;
            if (!empty($inverterData[$inverterIdParent][$aDataTableHeaderHTML[3]])) $inverterData[$inverterId][$aDataTableHeaderHTML[3]]=$inverterData[$inverterIdParent][$aDataTableHeaderHTML[3]];
            if (preg_match('/^([0-9]+ V)$/', $aPointer)) $inverterData[$inverterId][$aDataTableHeaderHTML[4]]=$aPointer;
            if (!empty($inverterData[$inverterIdParent][$aDataTableHeaderHTML[5]])) $inverterData[$inverterId][$aDataTableHeaderHTML[5]]=$inverterData[$inverterIdParent][$aDataTableHeaderHTML[5]];
            if (!empty($inverterData[$inverterIdParent][$aDataTableHeaderHTML[6]])) $inverterData[$inverterId][$aDataTableHeaderHTML[6]]=$inverterData[$inverterIdParent][$aDataTableHeaderHTML[6]];
        }
    }
    return $inverterData;
}
?>

Ik heb een deel van je script gebruikt en herschreven met alleen het gedeelte wat ik nodig heb.
Alles wordt netjes in mijn mysql database opgeslagen per paneel.
Ik kan alleen het volgende niet voor elkaar krijgen "Solar Generated Today"
zoals onder aan de pagina #IP#/index.php/realtimedata/power_graph.
Ik weet ook niet hoe ik deze moet schrapen van deze pagina.
Kan iemand mij op weg helpen hoe ik het totaal vandaag kan opvragen in PHP script.

* EDIT: hierboven

Ik heb na nog een keer zoeken een script gevonden om alle H2 met ID op te zoeken.
Deze veranderd in span met id = total
<span class="label label-warning pull-right" id="total">Solar Generated Today: 5.25 kWh</span>
zoals op deze pagina te vinden is: index.php/realtimedata/power_graph
Door preg_replace gehaald om alleen een getal "5.25" over te houden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?php
$html = file_get_contents('http://192.168.1.117/index.php/realtimedata/power_graph'); //get the html returned from the following url
$apsystems_doc = new DOMDocument();
libxml_use_internal_errors(TRUE); //disable libxml errors
if(!empty($html)){ //if any html is actually returned
    $apsystems_doc->loadHTML($html);
    libxml_clear_errors(); //remove errors for yucky html
$apsystems_xpath = new DOMXPath($apsystems_doc);
    //get all the span's with an id=total
    $apsystems_row = $apsystems_xpath->query('//span[@id="total"]');
    if($apsystems_row->length > 0){
        foreach($apsystems_row as $row){
//          echo $row->nodeValue . "<br/>";
            $solargeneratedtodayline = $row->nodeValue;
        }
    }
}
$apsystemstotalwatttoday = preg_replace("/[^0-9.]/", "", "$solargeneratedtodayline" );
echo $apsystemstotalwatttoday;
?>

Misschien niet helemaal de juiste manier, morgen even kijken of het werkt met de waardes updaten in mysqsl.

[ Voor 14% gewijzigd door kmichael op 19-10-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Beetje een open deur hoor, dat besef ik, ik kan er ook niks over vinden, maar valt een APS DS3 (al is het ook maar enigszins) uit te lezen zonder ECU?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Aikon schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:08:
Beetje een open deur hoor, dat besef ik, ik kan er ook niks over vinden, maar valt een APS DS3 (al is het ook maar enigszins) uit te lezen zonder ECU?
https://github.com/patience4711/read-APSystems-YC600-QS1-DS3

Er is dit project waar ze met een Esp en Zigbee module de signalen uitlezen. Zelf geen ervaring mee, ik heb een ECU-R besteld. APS geeft enkel 10 jaar garantie als ze kunnen monitoren en firmware updates pushen (anders maar 2 jaar).

12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Kristofferson schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

Er is dit project waar ze met een Esp en Zigbee module de signalen uitlezen. Zelf geen ervaring mee, ik heb een ECU-R besteld. APS geeft enkel 10 jaar garantie als ze kunnen monitoren en firmware updates pushen (anders maar 2 jaar).
Dank je, ik ga het eens proberen. Ik wist het niet van de garantie, goede tip, maar dat risico neem ik wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Aikon schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:08:
Nee, wat je wel kan doen is een Shelly EM gebruiken. Dan kan je op zich al vrij prima monitoren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
JvS schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:24:
[...]

Nee, wat je wel kan doen is een Shelly EM gebruiken. Dan kan je op zich al vrij prima monitoren :).
Kan dus wel ;)

Die Shelly heb ik idd op mn bestaande omvormer aangesloten, maar die is echt belachelijk onnauwkeurig. Je kan ze wel flashen en calibreren maar daar ben ik nog niet uit, daarnaast is direct uitlezen natuurlijk altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Aikon schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:33:
[...]

Kan dus wel ;)

Die Shelly heb ik idd op mn bestaande omvormer aangesloten, maar die is echt belachelijk onnauwkeurig. Je kan ze wel flashen en calibreren maar daar ben ik nog niet uit, daarnaast is direct uitlezen natuurlijk altijd beter.
Belachelijk onnauwkeurig? Het zit wel 1-2% naast, maar ik vind het wel ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:12
Aikon schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:33:
[...]

Kan dus wel ;)

Let op dat APS DC zijde meld, AC is tussen 96 en 98%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
JvS schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:42:
[...]

Belachelijk onnauwkeurig? Het zit wel 1-2% naast, maar ik vind het wel ok.
1 of 2% zou prima zijn, maar het is eerder 10% bij m'n omvormer. Met lagere, en stabielere, wattages is die Shelly nauwkeurig zat idd. Maar goed, gaan beetje offtopic zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:15
@ kmichael : ik ben wel heeeeel nieuwsgierig hoe je dat doet :)

Onderhand heb ik al iets anders in gebruik waarmee ik de ecu niet meer nodig heb maar om het script weg te gooien vond ik wat zonde. Dit topic leek mij een goede plek om het in te zetten mocht iemand er iets mee willen doen.

[ Voor 2% gewijzigd door Aengineering op 18-10-2022 17:10 . Reden: text aanpassen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
Aikon schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:39:
[...]

1 of 2% zou prima zijn, maar het is eerder 10% bij m'n omvormer. Met lagere, en stabielere, wattages is die Shelly nauwkeurig zat idd. Maar goed, gaan beetje offtopic zo ;)
Bij mij had de Shelly ook circa 10% afwijking. Daarom heb ik uiteindelijk een Eastron SDM120DB geplaatst in de meterkast gekoppeld via ESPHome aan HomeAssistant. Meting via de APSystem app 8,09kWh en via Easton 7,80.

Ik kan mijn ECU ook uitlezen via HA maar deze intergratie werkt niet super bij mij vandaar dat ik gekozen heb voor de Eastron met ESPHome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@tweakfdr het verschil tussen apsystem en eastrom zou dat niet kunnen komen van het gebruik van de om omvormers zelf?

Die gebruiken natuurlijk ook iets de app zal meten wat er naar de omvormer wordt geleverd en jij meet wat er terugkomt in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Fantastic_fox schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:47:
@tweakfdr het verschil tussen apsystem en eastrom zou dat niet kunnen komen van het gebruik van de om omvormers zelf?

Die gebruiken natuurlijk ook iets de app zal meten wat er naar de omvormer wordt geleverd en jij meet wat er terugkomt in de meterkast.
Dat zal een groot deel zijn ja, wat @Dapdodo ook zegt inderdaad. Het verschil wat @tweakfdr aangeeft is 3,5%, vrijwel precies de efficiëntie v/d omvormer.
Aengineering schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:08:
@ kmichael : ik ben wel heeeeel nieuwsgierig hoe je dat doet :)

@kmichael wat gebruik jij om ze uit te lezen?

@tweakfdr Hoe lees/las jij ze uit dan via HA? Dit is overigens de link om bijv. een Shelly te calibreren: https://frenck.dev/calibr...phome-flashed-power-plug/

[ Voor 5% gewijzigd door Aikon op 19-10-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@Aikon @Aengineering
Kun jullie je de vraag anders stellen ik begrijp niet precies met wat jullie vraag is...

Misschien bedoelen jullie dit:
Ik gebruik verder alleen php scrips, om het uit te lezen en in een sql database te zetten.
Een poweshell script om de pagina elke 5 minuten te "laden" zodat de script uitgevoerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@kmichael Je gaf aan: "Onderhand heb ik al iets anders in gebruik waarmee ik de ecu niet meer nodig heb"

Dus wij zijn beide benieuwd hoe je de omvormers direct zonder ecu uit leest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Ik zag het de edit ging toen niet helemaal goed.
Aangepast...

[ Voor 12% gewijzigd door kmichael op 19-10-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
kmichael schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:00:
Ik zag het de edit ging toen niet helemaal goed.
Aangepast...
En nu snap ik jou niet. ;) Ik zie dat je je post van zaterdag 8 oktober 2022 21:14 hebt ge-edit, maar kan daar niet uithalen hoe je de omvormers zonder ecu uitleest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
Aikon schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:57:
[...]
@tweakfdr Hoe lees/las jij ze uit dan via HA? Dit is overigens de link om bijv. een Shelly te calibreren:
Gebruik een Wemos D1 mini met daarop ESPHome, met als basis configuratie https://esphome.io/components/sensor/pulse_counter.html. Deze werkte eerst niet goed en na wat tweaken blijkt onderstaande code uitstekend te werken. Ondertussen twee pulse counters aangesloten op 1 Wemos D1.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
sensor:
  - platform: pulse_meter
    state_class: measurement
    device_class: power
    pin: D1
    unit_of_measurement: 'W'
    accuracy_decimals: 0
    name: 'Zonnepanelen productie in watt'
    #internal_filter: 100ms
    internal_filter: 100ms
    filters:
      - multiply: 60 # (60s/1000 pulses per kWh)
    total:
      name: "Zonnepanelen prod Total"
      unit_of_measurement: "kWh"
      accuracy_decimals: 3
      state_class: total_increasing
      device_class: energy
      filters:
        - multiply: 0.001 # (1/1000 pulses per kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanthof
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-02 09:50
Klopt, deze ook een tijdje gebruikt. Maar dan heb je geen detail inzicht in panelen om omvormers die down zijn. Kijk ook eens naar https://www.mottramlabs.com/esp_products.html Die heb ik ook draaien om mijn fasen in zichtelijk te maken. Middels een ethernet kabel breng ik vier clamps tegelijk naar binnen. Ik heb info van mijn afgaande (huis) en zonnepanelen. Deze kan in de toekomst mijn laadpaal sturen wanneer de zon schijnt. Dat doe ik nu al met wasmachine (API aansturing) als Solcast forecast een hoeveelheid energie voorspelt.
Ik gebruikt mini CT clamps (veel moeier dan die blauwe standaard dingen) en soldeer daar een 3,5 jack plug aan.

[ Voor 9% gewijzigd door avanthof op 20-10-2022 08:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Neovo
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Kwam op mijn ECU-R PRO nog een leuke overzichtspagina tegen met (nu niet meer zo >:) ) verborgen URL's:
http://x.x.x.x/index.php/hidden

Bijvoorbeeld handige URL's om de firmware versienummers van de ECU en omvormer(s) uit te lezen:
- http://x.x.x.x/index.php/hidden/version
- http://x.x.x.x/index.php/hidden/remoteupdate
Mijn ECU-R PRO draait versie 2.0.7B en mijn drie DS3-L omvormers versie 2233.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avanthof
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-02 09:50
@Neovo heb jij de remoteupgrade al een keer uitgevoerd? Zou dit automatisch moeten gebeuren dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neovo
  • Niet online
avanthof schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:44:
@Neovo heb jij de remoteupgrade al een keer uitgevoerd? Zou dit automatisch moeten gebeuren dan?
Hier heb ik zelf (nog niet) mee gespeeld. Ik ben ook wel benieuwd of hiermee een firmware update naar de meest recente versie geforceerd kan worden.
De versie (2233) die op mijn DS3-L’s staat is volgens het topic dat ik tegenkwam op een Duits forum (https://www.photovoltaikf...-apsystems-ds3-und-ds3-l/) niet de meest recente, terwijl mijn ECU-R PRO netjes 24/7 in verbinding staat met het internet.

Edit: inmiddels bij één DS3-L de remote update aangezet. Binnen 10 minuten was de firmware van versie 2233 naar 252001 geupgrade. De nieuwe firmware lijkt beter te werken, want de omvormer gaat eerder aan dan de andere twee DS3-L's die onder de panelen in dezelfde oriëntatie ernaast liggen.

Kwam in dat topic nog een leuk bash script tegen van iemand die een ECU-B emuleert om firmware voor verschillende type omvormers te kunnen downloaden voor grondig onderzoek >:) :
https://gitlab.com/morero...tems-firmware-download.sh

[ Voor 14% gewijzigd door Neovo op 26-10-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:44
indit schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:27:
[...]

De EMA api lijkt niet meer te werken, beiden overleden ;).
Ik ben geen python scripter, maar ik dacht ik ga jouw test.py script en die van https://github.com/willemstoker/aps-to-pvoutput combineren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
#!/usr/bin/env python3

from APSystemsECUR import APSystemsECUR
import time
import asyncio
import requests
from datetime import date
from pprint import pprint
from datetime import datetime

ecu_ip = 'ECU_R_IP'

PV_OUTPUT_SYSTEMID = 'SYSTEMID'
PV_OUTPUT_APIKEY = 'APIKEY'
PVOUTPUT_URL = 'http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp'

sleep = 60

loop = asyncio.get_event_loop()
ecu = APSystemsECUR(ecu_ip)

def getDateStringOfToday():
    return date.today().strftime("%Y%m%d");

def sendUpdateToPVOutput(timestringminutes, powerstring):
    pvoutputdata = {
      'd': getDateStringOfToday(),
      't': timestringminutes,
      'v2': powerstring
    }

headerspv = {
      'X-Pvoutput-SystemId': PV_OUTPUT_SYSTEMID,
      'X-Pvoutput-Apikey': PV_OUTPUT_APIKEY
    }

responsepv = requests.post(PVOUTPUT_URL, headers=headerspv, data=pvoutputdata)

print ("Response: " + responsepv.text + " updated: " + timestringminutes + " power: " + powerstring )

while True:
    try:
        data = loop.run_until_complete(ecu.async_query_ecu())
        apstime = data.get('timestamp')
        apscp = str(data.get('current_power'))

cvtime = (datetime.strptime(apstime, "%Y-%m-%d %H:%M:%S"))
        timestring = (cvtime.strftime("%H:%M"))
        sendUpdateToPVOutput(timestring, apscp)

except Exception as err:
        print(f"[ERROR] {err}")

exit()
#    print(f"Sleeping for {sleep} sec")
 #   time.sleep(sleep)

Hiermee kan je dus weer naar PVoutput iets sturen. Bij mij leest dit trouwens de QS1 uit.
Mijn code kan wel wat verbetering gebruiken (oa de sleep), maar het werkt wel in de basis met een cronjob.
Zelf gebruik ik nog geen HA, dat wil ik later wel gaan proberen.
Ik gebruik al ruim een jaar dit scriptje en dat werkte tot vanochtend prima. Nu krijg ik "[ERROR] [Errno 111] Connect call failed" melding. Andere hier ook last van? Zou dit door een firmware update komen? ECU-R lijkt firmware 1.2.2 te hebben.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:51
Neovo schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:43:
[...]

Edit: inmiddels bij één DS3-L de remote update aangezet. Binnen 10 minuten was de firmware van versie 2233 naar 252001 geupgrade. De nieuwe firmware lijkt beter te werken, want de omvormer gaat eerder aan dan de andere twee DS3-L's die onder de panelen in dezelfde oriëntatie ernaast liggen.
dit lijkt een soort zwarte magie te zijn, ik ben van versie 2233 naar versie 2284 gegaan. Weet iemand of er ook release notes te vinden zijn op het internet? geen idee wat er in welke versie zit en welke versies er uberhaubt bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 18:17
Neovo schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:33:
Kwam op mijn ECU-R PRO nog een leuke overzichtspagina tegen met (nu niet meer zo >:) ) verborgen URL's:

Bijvoorbeeld handige URL's om de firmware versienummers van de ECU en omvormer(s) uit te lezen:
Weet iemand het Username en Password van de 'hidden' pagina's?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrq_-GykzKD7Wp6xuP3qGA__0Wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75GXTq2zLwJLI1LNYygRtW1n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neovo
  • Niet online
grotegok schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:26:
[...]

Weet iemand het Username en Password van de 'hidden' pagina's?

[Afbeelding]
:Y

Username: admin
Password: admin

Credits voor @cmos6502 die ze ooit al eerder had genoemd in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:44
Ophidian schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:17:
[...]

Ik gebruik al ruim een jaar dit scriptje en dat werkte tot vanochtend prima. Nu krijg ik "[ERROR] [Errno 111] Connect call failed" melding. Andere hier ook last van? Zou dit door een firmware update komen? ECU-R lijkt firmware 1.2.2 te hebben.
Sinds vandaag werkt het weer, snap er niks van :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neovo
  • Niet online
HiBe schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:45:
[...]

dit lijkt een soort zwarte magie te zijn, ik ben van versie 2233 naar versie 2284 gegaan. Weet iemand of er ook release notes te vinden zijn op het internet? geen idee wat er in welke versie zit en welke versies er uberhaubt bestaan.
Ik zag in het script waarnaar ik een aantal posts hierboven had gelinkt dat de meeste recente firmware versie wordt bepaald op basis van het serienummer van de omvormer. Zie de volgende regels in het script:
https://gitlab.com/morero...-firmware-download.sh#L26

De serienummers van mijn drie DS3-L’s vallen tussen de twee reeksen in die in het script staan (703000042263 t/m 703000052172). Ik vermoed dat firmware versie 252001 voor deze serienummers op een andere update server van APsystems staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HiBe
op zich zijn de APS micros een prima product, maar van de ECU en de "hidden" pages krijg ik wel een unheimisch gevoel. het is mbt beveiliging erg beroerd, en het lijkt erop dat iets of iemand in China wel heel graag controle wil houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-05 11:18
Neovo schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:33:

Geweldig, bedankt voor deze info.

Dankzij deze tip de volgende pagina gevonden : http://x.x.x.x/index.php/...ical_data/monthly_energy/ zie ook het groene pijltje links.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cmos6502
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:30
@Bertus12 @Neovo @Nibblebit Thanks voor de hidden page. Lijst met interessante mogelijkheden. Hidden/debug laat je Linux commando’s op de ecu uitvoeren :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiSNEC9ZvNVUdT0L156a31wn_ZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sJiMSRTNMbyN1kzpqHpuM6Hs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door cmos6502 op 15-11-2022 20:30 . Reden: screenshot ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Niet online
Dat is CodeIgniter PHP framework. Ik dacht al dat ik die 404 pagina herkende.

Hier staat trouwens de volledige source van de FW (gelekt? 5 jaar geleden...)
https://github.com/crawle...4.0.8cn/pages/application

Even de home pagina teruggezet ipv de 404: 8)7
code:
1
mv application/controllers/home_aa.php application/controllers/home.php

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-akbgyBjtWHBZ0PSMQXzJwfuyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ytBFfkPK5mAXfhNrKHi7NbmO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Niet online
Je kan je eigen status JSON pagina maken en met slechte bedoelingen veel erger. Ding is zo lek als een zeef, ik zou het goed afschermen op een isolated VLAN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmos6502
Kristofferson schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:18:
Je kan je eigen status JSON pagina maken en met slechte bedoelingen veel erger. Ding is zo lek als een zeef, ik zou het goed afschermen op een isolated VLAN.
Already done. :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• p1eterdeboer
cmos6502 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:28:
@Bertus12 @Neovo @Nibblebit Thanks voor de hidden page. Lijst met interessante mogelijkheden. Hidden/debug laat je Linux commando’s op de ecu uitvoeren :-)

[Afbeelding]
Een paar weken geleden heb ik dit ook gezien en omdat dit een serieus security issue is heb ik het toen ook gemeld aan APSystems (de fabrikant). Tot nu toe geen reactie. Er zijn tientallen ECU-R die direct aan het internet hangen en via deze weg makkelijk over te nemen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmos6502
p1eterdeboer schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:44:
[...]

Een paar weken geleden heb ik dit ook gezien en omdat dit een serieus security issue is heb ik het toen ook gemeld aan APSystems (de fabrikant). Tot nu toe geen reactie. Er zijn tientallen ECU-R die direct aan het internet hangen en via deze weg makkelijk over te nemen zijn.
Ik denk dat de meeste apparaten in huishoudens achter een router zitten en zijn niet direct benaderbaar zijn. Dat de ecu het internet op kan, betekent niet dat het internet bij de ecu kan komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• p1eterdeboer
cmos6502 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:57:
[...]

Ik denk dat de meeste apparaten in huishoudens achter een router zitten en zijn niet direct benaderbaar zijn. Dat de ecu het internet op kan, betekent niet dat het internet bij de ecu kan komen.
De meeste ECU-Rs zullen inderdaad achter een router zitten. Maar een snelle check via de bekende tools laat zien dat er tientallen direct aan het internet hangen en via een publiek IP adres benaderbaar zijn. Niet verstandig uiteraard, maar blijkbaar gebeurt dat toch.

[ Voor 3% gewijzigd door p1eterdeboer op 16-11-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:01
Ik heb een aantal weken geleden mijn installatie zelf uitgebreid met 4 extra panelen en beide omvormers toegevoegd via local access met de EMA manager app, maar hoe krijg ik nu de panelen in de normale EMA app te zien? Die login had tzt de installateur aangemaakt.

Zou ik bv een DIY account aan kunnen maken terwijl het andere account behouden blijft, zodat de installateur bij problemen zijn deel nog wel kan zien? Het is dan de bedoeling dat ik en evt de installateur de totale installatie kan zien.

Ik heb de installateur/winkel al een paar keer gevraagd of zij het willen doen, maar dat wordt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
ik ben aan het worstelen om de ECU-R op een andere WiFi SSID te laten connecten. Helaas lijkt de ECU vooral van plan te zijn op hetzelfde SSID te connecten. Iemand hier nog tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:38

Termy

valt er nog wat te fragge?

De knop op de ECU indrukken om te resetten en dan via de ECU App (vanuit EMA manager) opnieuw configureren.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:15
Je kan ook zelf een installateurs account aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Niet meer, heb ik begrepen van meerdere recente gebruikers.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Termy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 00:05:
De knop op de ECU indrukken om te resetten en dan via de ECU App (vanuit EMA manager) opnieuw configureren.
dit lijkt niet te werken. lijkt erop dat ik een harde reset moet doen en opnieuw moet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Die knop zou juist de harde reset moeten zijn (AP aan met 8x8 als ww) om er weer in te komen. Anders snap ik misschien niet wat je probeert te doen. Ik heb op deze manier iig m'n ECU aan een nieuwe SSID gehangen. Eigenlijk moet ik het nog een keer doen om hem aan m'n gastnetwerk te hangen maar ben nog ff te lui :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
heb het een nachtje gelaten voor wat het was, en vanochtend hing alles miraculeus goed. misschien dat het alleen met daglicht werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkiebreed
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
APsystems Micro Inverters uitlezen kun je met mijn oplossing APS_ECU ,met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
onkiebreed schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:41:
APsystems Micro Inverters uitlezen kun je met mijn oplossing APS_ECU ,met een ESP32
Je website geeft een certificaatfout, ik ben benieuwd, maar ik ga niet verder klikken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Kristofferson schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

Ter info, sinds een aantal dagen heb ik dit werkend. Ging niet vlekkeloos, je moet firmware flashen etc. etc., maar het is gelukt om 3 DS3's ermee uit te lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35

Japie.G

Colour Classic

Werkt wel, werkt niet… lastig verhaal allemaal met APS. Is er een easy manier om een ecu-b naar pvoutput te laten loggen? Ik heb geen beschikking over HA, wel over domoticz en nodered. Een sdm120 metertje er tussen lijkt mij het makkelijkst maar wellicht zie ik wat over het hoofd..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Niet online
Japie.G schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:05:
Werkt wel, werkt niet… lastig verhaal allemaal met APS.
ECU-R is perfect uit te lezen via poort 8899, Sunspec Modbus of de interne webpage te scrapen...
Heb je zelf al moeite gedaan of dit ook werkt voor de ECU-B?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Kristofferson schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:29:
[...]

ECU-R is perfect uit te lezen via poort 8899, Sunspec Modbus of de interne webpage te scrapen...
Heb je zelf al moeite gedaan of dit ook werkt voor de ECU-B?
Ik dank je voor je antwoord, maar ik had het inderdaad over een ECU-B, die heeft helaas niet de mogelijkheden van R (geen interne webserver), maar dat moge toch wel duidelijk zijn na het lezen van dit topic. Dus fijn dat je me even attendeert op alles wat kan met een R, maar daar ging mijn vraag niet over.

Wat ik zei, het antwoord lijkt 'nee, kan niet', maar wellicht zie ik iets over het hoofd. Alles wat wel kan met de R is me duidelijk..

Lokaal op poort 8899 lezen heb ik geprobeerd maar werkt voor mij niet, echter kan dat ook aan mijn (ontbrekende) skills liggen. Lijkt me wel de meest logische weg, aangezien het ding toch data (die ik wil hebben) naar de cloud stuurt..Laat ik de vraag anders stellen. Is er iemand die een ECU-B naar pvoutput synct zonder tussenkomst van HA. Dan kom ik graag in contact.

Opties voor nu zijn:
- Een HA instance gaan draaien met deze integratie, alleen voor dit doel (wil ik liever niet)
- Een SDM120 kWh metertje ophangen (kost geld en ruimte in meterkast, dus ook niet eerste keus)

Toch wel een beetje zuur dat APS geen cloud api access heeft voor de basic info..

[ Voor 28% gewijzigd door Japie.G op 07-01-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmos6502
@Japie.G Heb je deze GitHub repo Al eens bekeken?

Heeft schijnbaar support voor ecu-b

https://github.com/ksheumaker/homeassistant-apsystems_ecur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

cmos6502 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:23:
@Japie.G Heb je deze GitHub repo Al eens bekeken?

Heeft schijnbaar support voor ecu-b

https://github.com/ksheumaker/homeassistant-apsystems_ecur
Ja dat heb ik :-) Alleen ook daarvoor is weer homeassistant nodig.

Naja goed, dan toch maar een HomeAssistant container gestart en daar de genoemde integratie in gedraaid. Dat werkt, maar ik zoek nog altijd naar een oplossing zonder tussenkomst van HomeAssistant. Nu trek ik met NodeRED dan maar weer de data uit HomeAssistant, maar erg chique is dat niet 🙈.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmos6502
@Japie.G Je kan de integratie component met wat handigheid los van HA uitvoeren. Je kan code dan aanpassen en naar eigen wens data doorzetten naar wat je maar wil. Heb ik ook ooit gedaan om de integratie werkend te maken voor ecu r pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hi, ik gebruik de HACS ECU-R integratie in home assistant, maar ik krijg geen data meer.

Wat ik gezien heb:
- Geen error in de integration
- De scheduled rebooter triggert ook niet
- Handmatig de reboot triggeren lost het niet op
- Stroom eraf en stroom erop (ECU-R) lost het ook niet op
- De webinterface is wel bereikbaar
- de connection test heb ik in een week twee keer gedaan. Dat ziet er zo uit:
- een keer geen connectie (3 dagen geleden ofzo)
- Zojuist nog een keer, dan wel "open", maar het commando "APS1100160001END" resulteert in niets (afgebroken met ctrl-c)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJmj-elKbZotgv8sjYMnwLXJeRU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SRi8f0GYM8m7HushQBZPxJh3.png?f=user_large

Iemand enig idee wat te doen om dit te troubleshooten? Ik ben een beetje huiverig om de integratie te verwijderen / toe te voegen ivm statistieken enzo.

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 09-01-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Japie.G schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:25:
Toch wel een beetje zuur dat APS geen cloud api access heeft voor de basic info..
Wat ik zelf weleens overwogen heb is om de cloud webpage te scrapen. Geen idee of dat kan gezien de passwords enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmos6502
@JvS ik heb een aangepaste versie van de integratie draaien, die de interne webpagina’s scraped ipv de tcp query. Deze loopt kwa versie achter op het origineel, maar werkt al een jaar zonder problemen.
Als je handig bent met Python, kan je eens pogen om deze te testen.

https://github.com/tv3/homeassistant-apsystems_ecur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

cmos6502 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:06:
@JvS ik heb een aangepaste versie van de integratie draaien, die de interne webpagina’s scraped ipv de tcp query. Deze loopt kwa versie achter op het origineel, maar werkt al een jaar zonder problemen.
Als je handig bent met Python, kan je eens pogen om deze te testen.

https://github.com/tv3/homeassistant-apsystems_ecur
Redelijk handig. Voor ik HA had, las ik het met een script op mn windows pc'tje uit, maar die skipte vaak datapunten:
JvS in "APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)"

Hoe is dat bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

@JvS Ik was gister dus die integratie voor mijn ecu-b aan het installeren. Connection test was goed maar de integratie weigerde om de ecu te vinden op het toch echt juiste IP. Ik heb daarna geupdate naar de laatste beta en toen werkte het ineens wel. Draai je de beta of dat stable versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik draai op de laatste stable denk ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhG3JF2pCunaUFIKp00dcCk6F7A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N9NscAaLFf9ofX4FE4wSrrOs.png?f=user_large

Maar hoe ik nu moet updaten? (/dom :P)
edit: re-download en dan "beta's laten zien" kiezen dus ;)

Lekker, ik heb weer data! (nu nog een beetje nuttige hoeveelheid kWh's)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4_3qMY0d6YfWqDyUdD8nDecu0w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qjR6cJoCSf8CzfX3H8gXF62h.png?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door JvS op 09-01-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:58

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Fijn dat het weer werkt @JvS Op basis van jouw troubleshooting om het aanvankelijk weer werkend te krijgen vroeg ik mij af of je lang genoeg hebt gewacht op het in de lucht komen van de ECU, dit kan namelijk een tijdje duren. Het nc commando is tamelijk betrouwbaar dus als je geen response krijgt en er is niets veranderd aan netwerk (firewall etc.) zou dat het euvel kunnen zijn. Een andere mogelijkheid is dat de ECU bezig was met het bijwerken van data naar de EMA. Heb je de ECU een fixed IP-adres gegeven?

[ Voor 9% gewijzigd door Nibblebit op 15-01-2023 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 19:40
Sinds vorige maand hebben wij zonnepanelen en een ECU-R.
In Home assistant de integratie van Ksheumaker geinstalleerd, maar bij het instellen en invullen van het IP adres krijg ik de volgende melding:

"can't find ECU at this IP-adress"
Nogmaals met een FING app het netwerk gescand, daar is keurig de ECU te vinden, dit IP adres gebruikt maar helaas met dezellfde melding.

De ECU-R kan ik wel goed uitlezen met de APsystem consumenten-app en heeft internet verbinding.

Ook de overzichtspagina http://x.x.x.x/index.php/hidden werkt niet.

Iemand een idee ?
De ECU-R al meerdere malen losgekoppeld zonder resultaat

edit: de verbinding getest, zoals beschreven in de github van KSheumaker met command nc -v x.x.x.x 8899 maar krijg als terugkoppeling: host is unreachable.
Hoe krijg ik hem wel bereikbaar ?

[ Voor 13% gewijzigd door MuTTLeYs op 20-01-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Lan / wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuTTLeYs
Via netwerkkabel aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Dacht ik al.. HA plugin kijkt naar een poort die alleen op wifi actief is. Dus denk dat je dat eerst even moet omzetten :-)

Slag om de arm.. Heb gisteren een ECU-R gehaald (had een B). En ik keek net even snel en kon ook die interne webserver niet openen. Verdie 1.3.4a staat er op. Vandaag maar eens verder in duiken.

[ Voor 115% gewijzigd door Japie.G op 21-01-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Alleen de ECU-R (-pro) heeft een interne webserver. Je kunt dit model herkennen aan een SunSpec logo (oranje S) op de achterkant. Deze is dan modbus compatible en kan via die interface worden uitgelezen. Je kunt dit model ook herkennen aan het ECU-ID wat begint met 2162xxxxxxx de oudere ECU-R begint met ECU-ID 2160xxxxxxx

Inderdaad even uitzoeken waarom de ECU-R via NC niet bereikbaar is vanuit HA.
- Heb je wel de juiste node te pakken?
- Fixed IP toegewezen via de DHCP server?
- Is de ECU-R wel te "pingen" vanaf een PC?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usE0-70TrU0V5ppp5Mbb7KIXsRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gl3WAUYM9QqIF9Ab8JchUxoy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Nibblebit op 21-01-2023 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuTTLeYs
Ik heb een oranje S op de sticker aan de onderzijde. Zal hem zo eens aan wifi koppelen en kijken of dat werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Dat zou zeker moeten werken. Je krijgt dan wel een ander MAC adres op het netwerk en je moet de ethernet kabel eruit trekken meen ik mij te herinneren uit ervaring van anderen. Ik heb het idee dat de functionaliteit nog wel eens wil wijzigen met de firmware updates (zoals die hidden pagina).

[ Voor 24% gewijzigd door Nibblebit op 21-01-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuTTLeYs
Netwerkkabel eruit getrokken.
Via de manager app local access verbinding gemaakt, en daar wifi aangezet en netwerk gekozen, maar helaas onzichtbaar in mijn netwerk.
5 minuten later heeft de ecu nog steeds geen verbinding.
Hij hangt net geen meter van een wifi-mesh router vandaan, dus wifi verbinding is daar sterk genoeg.

Zodra ik de netwerkkabel er weer in steek is hij weer online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:12
Na netwerk eruit, herstart gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Is de interne webserver ook bereikbaar via wifi? Want ik zie ook geen interne webserver op de ECU-R..

edit:
wifi uit, aan lan gekoppeld. fixen IP, en helaas, ook geen webserver te zien.. IP is wel pingbaar. Heb er nog geen inverters aan gekoppeld. Zou het zo kunnen zijn dat die webserver pas actief wordt als er inverters gekoppeld zijn? Of heb ik gister dat ding gekocht en hebben ze net bedacht deze functie er uit te halen in de laatste firmware :?

edit2:
het ding actief in gebruik genomen, en nog steeds geen webserver bereikbaar. Das toch wel beetje zuur 8)7
Op het wifi IP wordt de verbinding geweigerd, op het LAN ip krijg ik een time-out

edit3:
En helaas hetzelfde euvel als @MuTTLeYs In HomeAssistant is de ECU niet vindbaar op het gespecificeerde IP adres. Krijg wel gewoon antwoord als ik nc -v xxx.xxx.xxx.xxx 8899 doe..

edit4:
Verwijderen en opnieuw toevoegen van de integratie zorgde ervoor dat de boel weer werkt. HA integratie is dus wifi only. @MuTTLeYs , daar zit je probleem. Helaas nog steeds geen webinterface beschikbaar.. Het lijkt er op dat die functie is uitgeschakeld in firmware 1.3.4a. Kan iemand dit bevestigen met een ECU-R op deze firmware?

[ Voor 116% gewijzigd door Japie.G op 21-01-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuTTLeYs
Ik geef het voor nu even op.
Met local access juiste wifi ingesteld, via de consumenten app van APsystem kon ik nog keurig mijn opgewekte energie zien enz. Dus verbinding lijkt in orde.
Echter is de ECU onvindbaar in mijn netwerk, gezocht middels Fing en de homepage van mijn router. Ook het static IP pakt hem niet in Home assistant APsystem integratie.

Netwerkkabel er weer ingedaan, weer zichtbaar in mijn netwerk, en op de ECU gaat aan de bovenzijde onder het logo van APsystem een groen lampje voorzichtig branden. Maar geen verbinding in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ik heb een unifi netwerk, daar popt hij wireless wel op, maar wel greyed out. Devicenaam is ESP_xxxxxx.

Daar zie ik het juiste IP, is een ander ip als het lan ip! Vervolgens werkt het in homeassistant prima.

Heb je ook software 1.3.4a? Ik baal dat die webinterface weg lijkt :-(

[ Voor 18% gewijzigd door Japie.G op 21-01-2023 16:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MuTTLeYs
Dat wordt lastig zoeken, heb meerdere ESP32 in mijn netwerk hangen, dus meerdere devices zijn ESP genaamd.
Ging er eigenlijk blind van uit dat hij de static IP zou behouden, zowel wifi als bekabeld.
Zal maandag even verder zoeken, ook naar versie nummer, als ik wat meer tijd heb.

Edit: toch nog even gezocht op ESP in de wifi op adressen, en 1 gevonden.
Ingevoerd in APsystem integratie en voila, draait.

Toch wel vreemd dat 1 apparaat nu 2 aparte IP adressen heeft, 1 voor wifi en 1 voor LAN.

Ik heb ook versie 1.3.4a en webinterface lijkt het niet te doen.

[ Voor 34% gewijzigd door MuTTLeYs op 21-01-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Kijk eens aan. Mooi dat het gelukt is! Bizar inderdaad, er zitten echt twee netwerk interfaces in.

Ik baal wel als een stekker dat die lokale webinterface weg lijkt. Kan iemand anders dit reproduceren voordat ik allerhande moeite ga steken in iets wat gewoonweg uit de firmware is gehaald?

Ik zie ook de modbus configuratie knop niet in de lokale manager acces tool. Die hoort er toch ook te zitten? Mn ecu-b laat die zelfs zien terwijl die helemaal geen modbus heeft🤪..

Leuk hoor dat aps spul, maar op dit gebied heeft de concurrentie het echt wel 10 stapjes beter voor elkaar.

[ Voor 45% gewijzigd door Japie.G op 21-01-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Nibblebit schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:29:
Alleen de ECU-R (-pro) heeft een interne webserver. Je kunt dit model herkennen aan een SunSpec logo (oranje S) op de achterkant. Deze is dan modbus compatible en kan via die interface worden uitgelezen. Je kunt dit model ook herkennen aan het ECU-ID wat begint met 2162xxxxxxx de oudere ECU-R begint met ECU-ID 2160xxxxxxx

Inderdaad even uitzoeken waarom de ECU-R via NC niet bereikbaar is vanuit HA.
- Heb je wel de juiste node te pakken?
- Fixed IP toegewezen via de DHCP server?
- Is de ECU-R wel te "pingen" vanaf een PC?

[Afbeelding]
Toch nog even..
Datum achter op mijn ecu-r is 2022.11.24
Er staat een sunspec logo zoals ook op jouw foto..serienummer is echter 2160xxx das dus een oud serienummer. Ik heb geen webinterface… what’s going on here..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

@Japie.G Ja dat is wel heel vreemd. Ik heb zelf ook nog de "oude" ECU-R die begint met 2160 (foto is van iemand anders) en momenteel heb ik daar firmware 1.2.22 op staan. In de nacht doet de ECU een onderhoudsslag en kijkt of de data in de ECU overeen komt met de EMA data, zo niet wordt dit bijgewerkt en er wordt gekeken of er nieuwe firmware beschikbaar is. Met 1.3.4a zit je dus al veel verder dan mijn firmware en ik krijg geen firmware updates meer.

De ECU-R met SunSpec logo heeft een firmware versie die eindigt met "pro" vandaar dat je de ECU soms terug ziet als ECU-R-pro maar uiteindelijk bleek dat deze net als de ECU-C wat moeite heeft met het bevragen via de APP en de integratie van Kyle (de ECU hangt dan). Om die reden is er een restart procedure in de integratie gebouwd. De ECU-R 2160 heeft hier geen last van. Het lijkt er bijna op dat ze een stapje terug hebben gedaan en de UI weer hebben weggelaten, misschien ook omdat deze wat geheimen prijs gaf zoals de /hidden pagina. Ik ben dan ook wel benieuwd of de 1.3.4a nog steeds de modbus interface bevat of dat ze die later weer via firmware update toevoegen (APSystems doet niet aan release notes).

Uiteindelijk is die webUI geen gemis denk ik, neem aan dat de EMAmanager app prima werkte als setup methode. Bovendien heb je nu waarschijnlijk een stabieler product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

@MuTTLeYs
Toch wel vreemd dat 1 apparaat nu 2 aparte IP adressen heeft, 1 voor wifi en 1 voor LAN.
Zoals Japie inderdaad aan gaf zijn het beide verschillende interfaces met een eigen MAC adres en kunnen dus ieder een eigen IP adres hebben. Als je een vast IP adres wilt toewijzen gebeurt dit op laag twee van het OSI model (eigenlijk is MAC een onderlaag van de datalink laag waar de eerste hardware verbinding wordt gelegd). Het koppelen aan het juiste MAC adres is belangrijk om de juiste interface te pakken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Overigens, de aanvankelijke praktijk dat de ECU-R met SunSpec logo ook bedraad kan worden benaderd op 8899 gaat door de recente firmware wijzigingen en jullie ervaring niet meer op blijkbaar. Omdat het ECU-ID begint met 2160xxxxxx zal deze bij het "hangen" van de ECU niet resetten. Mocht de integratie niet weken achter elkaar blijven draaien, let me know ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Nibblebit op 22-01-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Niet online
Nibblebit schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:06:Met 1.3.4a zit je dus al veel verder dan mijn firmware en ik krijg geen firmware updates meer.
De laatste FW van mijn ECU-R met serie nr. 2162 is hier 2.1.7 (update op 25 nov 22). Lijkt me wel vreemd dat het ineens terug naar 1.3.4a gaat. Zal misschien een ander model zijn? Ik kan via ethernet de Modbus en Web UI uitlezen, WiFi is gedeactiveerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Kristofferson op 22-01-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:39
Heb moeite om mijn 2160 ECU-R überhaupt met mijn netwerk te laten verbinden. Firmware staat op 1.3.4 en wil met WiFi verbinden zodat ik hem kan uitlezen met HA. Heb bewust ethernet niet aangesloten maar de ECU lijkt de WiFi setting te vergeten, per keer dat ik op de hotspot inlog met de EMA Manager moet ik WLAN opnieuw aanzetten en m’n WiFi netwerk instellen. Iemand vaker met dit bijltje gehakt? Op deze manier kom ik nog niet eens toe aan de koppeling van HA. De UID’s van de omvormers zijn al wel ingesteld (maar dr omvormers nog niet aangesloten) maar de ECU-R draait nu dus nog even ‘solo’.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Mogelijk komt dat omdat de omvormers nog niet aangesloten zijn. Heb je de ECU nog een powercycle gegeven na het invoeren van het SSID en wachtwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Nibblebit schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:27:
Overigens, de aanvankelijke praktijk dat de ECU-R met SunSpec logo ook bedraad kan worden benaderd op 8899 gaat door de recente firmware wijzigingen en jullie ervaring niet meer op blijkbaar. Omdat het ECU-ID begint met 2160xxxxxx zal deze bij het "hangen" van de ECU niet resetten. Mocht de integratie niet weken achter elkaar blijven draaien, let me know ;)
Balen, helaas lijkt dit het geval. Ben er nog niet goed ingedoken, maar vandaag is de boel 2x gestopt. De ecu-poll knop gaat dan wel op uit in HA. Maar alleen een powercycle verhelpt het probleem. Helaas was 10 minuten later de boel weer plat.

Is er in de integratie een easy fix voor? Anders stap ik toch over op een sdm120 metertje er naast voor pvoutput.

Jammer maar helaas, dit lijkt dus een nieuwe versie van het oude model ecu-r… zonder webinterface, maar wel met dichtslibbende poort 8899 :’(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

De automatische restart werkt waarschijnlijk allen op de firmware met webinterface. Regel 68 van __init__.py kijkt naar het model (ECU-C of ECU-R-pro) en voert dan de restart uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-NjPTyFb0imysFokNqXWTCkeZI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yDJr1dOMZ6ANGoxtWXcBHuEk.png?f=user_large

Hoe staat de interval? Het heeft geen zin om deze lager dan 300 te zetten want de data wordt toch maar 1x in de 5 minuten ververst. Is de WiFi verbinding stabiel genoeg?

Balen dat het niet werkt, eigenlijk zou je zelf een keuze moeten hebben om een firmware versie te draaien. Hou de updates in de gaten misschien komt er nog een nieuwe firmware versie uit die e.e.a. op lost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:02

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Nibblebit schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:34:
De automatische restart werkt waarschijnlijk allen op de firmware met webinterface. Regel 68 van __init__.py kijkt naar het model (ECU-C of ECU-R-pro) en voert dan de restart uit:
[Afbeelding]

Hoe staat de interval? Het heeft geen zin om deze lager dan 300 te zetten want de data wordt toch maar 1x in de 5 minuten ververst. Is de WiFi verbinding stabiel genoeg?

Balen dat het niet werkt, eigenlijk zou je zelf een keuze moeten hebben om een firmware versie te draaien. Hou de updates in de gaten misschien komt er nog een nieuwe firmware versie uit die e.e.a. op lost.
Dat klopt, wat de herstart eigenlijk doet is de AP instellingen aanpassen waardoor de ECU herstart.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste