Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:18
Segafreak83 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:13:
[...]

Ze kunnen toch makkelijk 4k60 doen, dat lukt ze al op de huidige hardware, zo niet, dan heb je gewoon luie devs..

Zelfs deze tech demo draaide maar op 1440p..

Buiten dat, het knuffelgehalte is weer vrij hoog hier..
Complete onzin natuurlijk. We doen nu ook net of de PS5 en Xbox Series X over gpu's beschikken die de wereld nog nooit gezien heeft. Een RTX 2080 Ti (13,5 tflops) doet nog niet eens 4K/60fps in AC: Odyssey en die is aanzienlijk sneller dan de gpu van de PS5. Je kan met de console wat meer dingen optimaliseren, maar dat is al tijden geen verschil meer tussen dag en nacht en maakt zeker geen 3 teraflops aan rekenkracht goed.

[ Voor 3% gewijzigd door NotSoSteady op 13-05-2020 22:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/681211641617973266/710219003632812102/unknown.png

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Aenea schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:56:
[...]

Goh, ik zou graag willen weten hoe je weet dat dit voorgeprogrammeerd was en niet live opgenomen?

En PC? Hoe bedoel je PC? Een PS5 devkit is geen PC, draait geen windows en kan je ook niet zo maar opstarten. Kan je nu door allerlei hoepels proberen te springen maar dan is de uiteindelijk echte console ook een PC, dus nee, die vlieger gaat bij voorbaat al niet op.

Soms vraag ik me echt af wat je in dit topic eigenlijk doet, maar goed, moet je zelf weten!
Haha echt hè. Ze hebben letterlijk gezegd dat dit vanaf de HDMI poort van een PS5 live is gecaptured. Ondertussen was de CGI demo van Hellblade 2 het mooiste wat men ooit gezien had.
zwembroek schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:18:
Ik denk dat deze tech demo niet mogelijk is op de Series X door de ultra snelle SSD van de PS5.
Dat wil ik ook weer niet zeggen, maar ik ben wel benieuwd in hoeverre dat laatste stukje (dat ze vliegt) door de SSD beïnvloed is.
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:38:
[...]

YouTube: Unreal Engine 5 Reveal - Summer Game Fest, PlayStation 5 First Gameplay
"The IO capabilities of PS5 are one of key hardware features that enable us to achieve that level of realism."
Dat dus een beetje.

@Segafreak83 Als je afscheid wilt nemen van 30fps, moet je echt een PC kopen, ben ik bang. Devs gaan gewoon weer vol gas op graphics tot de 30fps (voor de meeste mensen prima speelbaar) drempel is bereikt. Helemaal met dit soort fidelity. Enige wat ik hoop is dat we standaard performance modes krijgen.
kazuka schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:32:
[...]

Zeker, op grafisch gebied beloofd UE5 hele mooie dingen en vooral veel meer efficiëntie voor devs. Maar ik denk dan meer aan overige zaken in next-gen games zoals verbeterde AI, physics, animaties, motion capture, audio, etc. Allemaal zaken die ook een stevige stap vooruit kunnen maken met de veel sterkere hardware in de nieuwe consoles. Mijn vrees is dat de scope nu ineens een stuk groter zal worden en dit de ontwikkeltijd uiteindelijk langer maakt. Dat gaat denk ik wel hele mooie games opleveren maar ook games waar we erg lang op moeten wachten voordat ze uit komen.
Ik denk zelf dat de ontwikkeltijden niet per definitie langer worden. Devs zijn nu ontzettend veel tijd kwijt aan slimmigheidjes verzinnen om bottlenecks te omzeilen en kunstmatige belichting te implementeren. Dat hoeft straks niet meer. Of in ieder geval een stuk minder.
Huh, maar het was toch een "voorgeprogrammeerde techdemo op een pc"? :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aenea
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-02-2021
Segafreak83 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:13:
[...]

Ze kunnen toch makkelijk 4k60 doen, dat lukt ze al op de huidige hardware, zo niet, dan heb je gewoon luie devs..
Altijd zo prachtig hoe sommige mensen denken over devs!

Als iets in een bepaalde resolutie draait en niet in een hogere heeft dat niets te maken met luiheid, maar omdat men gekozen heeft voor een bepaalde look die in een hogere resolutie niet mogelijk is op de hardware.

Men kan altijd 4k en zelfs 60fps halen, mits je daar vanaf het begin rekening mee houdt wanneer je je bedenkt hoe het er uit moet zien.

Tuurlijk zijn dingen altijd nog wel een beetje te optimaliseren, misschien heel veel maar door tijd/budget niet gedaan, dat is dan overmacht en geen luiheid, maar dan alsnog kan je niet resoluties en framerates daarmee eventjes zo maar verdubbelen.
Zelfs deze tech demo draaide maar op 1440p..
Niet helemaal, dynamische resolutie met een checkerboard rendering achtige manier om een hogere resolutie te verkrijgen. Men zei dat de meeste frames 1440p waren van origine maar wat uiteindelijk gedisplayed word ziet er wel beter uit dan 1440p door die techniek, iets waar we veel meer van kunnen verwachten in de toekomst! Niet alleen checkerboard rendering kan gebruikt worden (verwacht wel een verbeterde versie hiervan in de PS5), maar ook andere technieken. De meest extreme is dat DLSS van Nvidia wat AI gebruikt om een pracht beeld neer te zetten.

Als je het niet makkelijk kan zien tijdens het spelen dan lijkt het mij niet noodzakelijk om speciaal in native 4k te renderen. Daarnaast heb je dan meer GPU power over om andere grafische pracht op te schroeven. Snap de aversie nooit zo tegen dit soort technieken.
Buiten dat, het knuffelgehalte is weer vrij hoog hier..
Huh? Zie meer mensen die proberen te stoken in het gezellige kroegje! :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
NotSoSteady schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:26:
[...]

Wij verdedigen niks. Jij hebt gewoon geen reële wensen. Je wilt alle grafische pracht & praal in 4k met 60 frames per seconde op een console die misschien 500 euro gaat kosten. Dream on.
Dat vind jij, genoeg huidige games die op de PS4 Pro / Xbox One X gewoon op 4k60 lopen.

Nu krijgen we een flinke power boost en dan nog zou het niet lukken.. Erg zonde dan. Hopelijk dan wel een keuze tussen FPS / Graphics..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Segafreak83 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:29:
[...]

Dat vind jij, genoeg huidige games die op de PS4 Pro / Xbox One X gewoon op 4k60 lopen.

Nu krijgen we een flinke power boost en dan nog zou het niet lukken.. Erg zonde dan. Hopelijk dan wel een keuze tussen FPS / Graphics..
Maar die games zien er grafisch weer een stuk minder uit. Je lijkt het niet echt te snappen. Deze UE5 demo krijg je ook op de meest krachtige videokaart waarschijnlijk niet op 4K/60, tenzij je de settings flink omlaag gooit. Uitgevers willen mooie plaatjes tonen in trailers en achterop game doosjes. Waarschijnlijk heeft 95% van de massa nog nooit van framerate gehoord en zien ze het verschil niet eens. En ik hoop hard met je mee. Ik lever met alle liefde (tot 1440p) resolutie in om een game op 60fps te krijgen als de graphics zelf daarbij onveranderd blijven buiten het aantal pixels om.
justifire schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:35:
@bram1984
Alu hoedje ? Wat heb jij dan wel niet op je hoofd ? Een botervloot ?

[...]
Ja jij was onder de indruk na alle spierballentaal? Ik zag de dag ervoor een current gen trailer van een game die vrijwel alles uit die showcase omver blies. Wees blij dat we vandaag een echte next-gen showcase hebben gezien. En morgen gaan we weer current gen gameplay zien die hetzelfde gaat doen. Klaarzitten om 10 uur 's avonds. *O*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:21
Segafreak83 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:29:
[...]

mwah... 4k checkerboarding ja, of variable resolutie.

resolutie gaat straks met DLSS 2.0 sowieso geen reet uitmaken. We hebben gezien dat 1080p met DLSS 2.0 aan de vloer aanveegt met native 4k, dus waar hebben we het over. En truucjes als checkerboarding hebben zich ook voldoende bewezen inmiddels.

Dus beetje jammer dat hier verwijten rondvliegen dat er 'hier' alles verdedigd wordt terwijl er aan de ene kant verwijten worden gemaakt dat de tech demo van Epic is, niet van PS5, en vervolgens ook de tech demo wordt afgekraakt, want 1440p.

UE5 is multiplatform. DLSS eveneens. Deze demo laat gewoon heerlijke next-gen dingen zien, voor alle platformen. Geniet er nou gewoon van.

En 30fps: ik heb me nog nooit gestoord aan een solide 30 fps in story driven games. 60fps is dan wel weer een must voor shooters als Battlefield.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
bram1984 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:43:
[...]

Maar die games zien er grafisch weer een stuk minder uit. Je lijkt het niet echt te snappen. Deze UE5 demo krijg je ook op de meest krachtige videokaart waarschijnlijk niet op 4K/60, tenzij je de settings flink omlaag gooit. Uitgevers willen mooie plaatjes tonen in trailers en achterop game doosjes. Waarschijnlijk heeft 95% van de massa nog nooit van framerate gehoord en zien ze het verschil niet eens. En ik hoop hard met je mee. Ik lever met alle liefde (tot 1440p) resolutie in om een game op 60fps te krijgen als de graphics zelf daarbij onveranderd blijven buiten het aantal pixels om.
Dan zijn we het toch eens :+ :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
Segafreak83 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:49:
[...]

Dan zijn we het toch eens :+ :P.
Op dat vlak wel, maar ik begrijp ook dat een dergelijke tech demo niet meteen 4K60 is. Want dan zou het er een stuk minder uitzien. Dit is gewoon eyecandy to the max. Even laten zien wat er mogelijk is (en beyond).

Ik zie dit liever dan een 8K ray traced Minecraft demo, eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
bram1984 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:53:
[...]

Op dat vlak wel, maar ik begrijp ook dat een dergelijke tech demo niet meteen 4K60 is. Want dan zou het er een stuk minder uitzien. Dit is gewoon eyecandy to the max. Even laten zien wat er mogelijk is (en beyond).

Die traced Minecraft vond ik ook belachelijk, maar dat terzijde.

Helaas dus geen eyecandy to the max :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:12

v8power67

Psn: Mausosaurus

Geronimous schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:49:
[...]

mwah... 4k checkerboarding ja, of variable resolutie.

resolutie gaat straks met DLSS 2.0 sowieso geen reet uitmaken. We hebben gezien dat 1080p met DLSS 2.0 aan de vloer aanveegt met native 4k, dus waar hebben we het over. En truucjes als checkerboarding hebben zich ook voldoende bewezen inmiddels.

Dus beetje jammer dat hier verwijten rondvliegen dat er 'hier' alles verdedigd wordt terwijl er aan de ene kant verwijten worden gemaakt dat de tech demo van Epic is, niet van PS5, en vervolgens ook de tech demo wordt afgekraakt, want 1440p.

UE5 is multiplatform. DLSS eveneens. Deze demo laat gewoon heerlijke next-gen dingen zien, voor alle platformen. Geniet er nou gewoon van.

En 30fps: ik heb me nog nooit gestoord aan een solide 30 fps in story driven games. 60fps is dan wel weer een must voor shooters als Battlefield.
Dlss is van nvidia en volgens mij niet open source. Dus niet te gebruiken door amd op de consoles( en pc ) Wat wel kan is machine learning van amd gebruiken wat rdna 2 heeft als feature. Maar dlss zelf is echt van nvidia.

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
v8power67 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:58:
[...]

Dlss is van nvidia en volgens mij niet open source. Dus niet te gebruiken door amd op de consoles( en pc ) Wat wel kan is machine learning van amd gebruiken wat rdna 2 heeft als feature. Maar dlss zelf is echt van nvidia.
Het is zelfs hardware afhankelijk, alleen NVIDIA RTX-gpu's met de Tensor-cores ondersteunen DLSS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v8power67

v8power67

NotSoSteady schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 23:01:
[...]

Het is zelfs hardware afhankelijk, alleen NVIDIA RTX-gpu's met de Tensor-cores ondersteunen DLSS.
Ja dit dus idd. Dus amd zal echt met een eigen versie moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
bram1984 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:53:
[...]

Als ze gezegd zouden hebben dat deze demo 4k @60fps was geweest.... hadden we dat in twijfel getrokken of uberhaupt gezien?

Er zijn zat digitale technieken om shutterspeeds van cameras te maskeren. Zo kun je ghosting gebruiken met een fade out en motion blur goed toepassen. Het type game is dus ook van belang.

Mensen staren zich onterecht blind op de 60fps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:24

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
We gaan in ieder geval niet meer discussiëren of de tech demo real-time gameplay was of pre-rendered. Er is aangegeven real-time gameplay en er is geen reden om daar gezien de beelden aan te twijfelen. Dus tenzij het tegendeel bewezen is, is dit gameplay.

En dat gezeik over 60fps, ja er zijn games die nu 60fps zijn, maar die zien er stuken minder uit dan deze demo. Een beetje grafische topper heeft op current gen al moeite met 25-30fps. En deze engine is nog lang niet uitontwikkeld, kijk voor de grap eens hoe de tech demo van de UE4 er uit zag en hoe latere games als Uncharted en GoW er uit zien... Deze tech demo was bedoeld om te laten zien wat er qua detail, belichting en geluid mogelijk is, fps was helemaal niet de insteek. Ze kunnen met deze engine ook wel iets laten zien waarbij er 240fps gerenderd worden, dat zegt toch helemaal niets.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:32

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Jammer dat de video’s op youtube van deze tech demo van belabberde kwaliteit zijn met hun compressie en resolutie van max 1080p. Doet geen recht aan dit soort beeldmateriaal. :)

En tja, gameplay. Het is technisch gezien wellicht gameplay, maar een gemiddelde walking simulator heeft nog meer gameplay :p. Ik hoop dat we het klimmen en klauteren echt in het vorig decennium kunnen laten.

[ Voor 39% gewijzigd door uchiha tijntje op 14-05-2020 00:05 ]

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
uchiha tijntje schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 00:03:
Jammer dat de video’s op youtube van deze tech demo van belabberde kwaliteit zijn met hun compressie en resolutie van max 1080p. Doet geen recht aan dit soort beeldmateriaal. :)

En tja, gameplay. Het is technisch gezien wellicht gameplay, maar een gemiddelde walking simulator heeft nog meer gameplay :p. Ik hoop dat we het klimmen en klauteren echt in het vorig decennium kunnen laten.
Vimeo 4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

Thanks. Maar heb ik niet zoveel aan als ik die niet op mijn tv kan afspelen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:00
Ziet er prima uit op m'n telefoon met 4K HDR oled scherm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

Fijn voor je :) Mag ik je telefoon lenen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:06

muhda

Time & Space traveler

Is er wat meer bekendgemaakt over de controller? Ik las ergers dat de PS5 Controller mogelijk over knoppen zal beschikken die feedback afgeven door afwisselende weerstand?

Ik vroeg me af of ze nog steeds dit gaan implementeren of afzien door de kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:21
muhda schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 01:12:
Is er wat meer bekendgemaakt over de controller? Ik las ergers dat de PS5 Controller mogelijk over knoppen zal beschikken die feedback afgeven door afwisselende weerstand?
Ja die komen er! 'Adaptive triggers'
Dit is een systeem dat de weerstand van de triggers regelt. Zo kunnen devs bijvoorbeeld kiezen dat bij een shotgun de trigger heel 'zwaar' aanvoelt en bij een pistol veel lichter.
Of bij het opspannen van een boog wordt het steeds moeilijker om de trigger verder in te drukken.

Daarnaast komt er 'haptic feedback', een veel geavanceerdere versie van trilmotoren.

Ik kijk alleszins heel erg uit naar die adaptive triggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
muhda schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 01:12:

Ik vroeg me af of ze nog steeds dit gaan implementeren of afzien door de kosten?
Maand of wat geleden al. Google "DualSense".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Ziet er fantastisch uit!
Dat gaat smullen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 16:10
Chaoss schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 23:21:
En deze engine is nog lang niet uitontwikkeld, kijk voor de grap eens hoe de tech demo van de UE4 er uit zag en hoe latere games als Uncharted en GoW er uit zien... Deze tech demo was bedoeld om te laten zien wat er qua detail, belichting en geluid mogelijk is, fps was helemaal niet de insteek. .
Dit dus. Bij de DF video over de UE5 engine lieten ze ook de techdemo van de UE4 engine zien. Ik moest meteen aan God of War denken die nagenoeg op die UE4 engine lijkt qua assets en gpu based particle effects.

Sowieso, als je al kijkt naar wat ontwikkelaars uit de PS4 persen met games als Uncharted 4, Horizon Zero Dawn, Spiderman, God of War, Death Stranding en ook een Killzone SF, dan is deze techdemo heel representatief voor wat je kan verwachten met de PS5. De Lumen belichting is ook heel gaaf. Ben benieuwd of dit een goed alternatief voor ray-tracing kan zijn. Lijkt mij aardig in de buurt komen, maar kost (naar wat ik een beetje begreep vanuit DF) mogelijk veel minder rekenkracht.

Goede zet van Sony om deze realt-time techdemo aan de PS5 te verbinden. Stuk indrukwekkender dan die third party (in mijn ogen) meuk die MS liet zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 14-05-2020 10:43 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:43
Epic Games: “De grafische kracht van de PS5 is ongekend en de wereld van laadtijden is verleden tijd”

The hardware that Sony is launching is absolutely phenomenal. Not only an unprecedented amount of graphics power, but also a completely new storage architecture that blows past architectures out of the water, and it’s so far ahead of even the state-of-the-art in the highest-end PCs you can buy.”

It’s going to enable the types of content we’ve only dreamed of in the past. The world of loading screens is over and the days of geometry pop-in as you go through these games’ environments are ended.”

Die ps5 wordt gewoon super,jammer dat het nog zo lang duurt :)

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

justifire schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:22:
[...]

Leuk zo’n techdemo hoor :)
Maar kom nu maar eens met echte gameplay.
Had wel iets meer verwacht van deze presentatie dan een voorgeprogrammeerde techdemo op een pc (want devkit)
Maar je moet het wel in het juiste perspectief zien. Het is ook geen groots aangekondigd evenement. Net zoals die vorige sessie die over de hardware ging. Dat was techneuten onder elkaar, helemaal geen marketing-evenement gericht op de consument. Uiteraard zit de media klaar om daarover te berichten want die smachten om nieuws. Maar om de één of andere reden denken mensen dat elk nieuwsfeitje dat nu naar buiten komt gelijk het complete plaatje is van wat de PS5 gaat zijn. En als het niet gelijk aan de eigen verwachtingen voldoet is het kut.

Het vorige techpraatje was leuk voor de mensen die daar kennis van hebben. Degene die dat echt op waarde kunnen schatten zijn de developers zelf (in zoverre die dat niet al wisten).

Dit was een praatje van Epic. Zij maken engines en hebben daarover altijd nauw contact met Sony. Epic heeft gamestudio's als klant en weten daardoor wat er bij hen speelt en waar ze in de praktijk tegenaan lopen. Die feedback verzamelen ze en is nuttig voor Sony, die daar bij hun hardware rekening mee houden. Wat je in die techdemo zag was (vond ik) zeer indrukwekkend, dingen die op de PS4 niet kunnen. Er zijn dus heel veel bottlenecks waar developers voorheen tegenaan liepen weggehaald. Ik vond het al heel gaaf om te zien wat er nu met zo'n engine mogelijk is. En kan mij ook wel een voorstelling maken van de games die we de komende jaren gaan krijgen.

Je kunt nu letterlijk twee vinkje zetten: de hardware is naar een hoger niveau gegaan, dat hebben we gezien wat dit draaide realtime op een PS5. En vinkje twee is: een belangrijke engine is klaar voor die toekomst. Stap drie zijn de studio's: die kunnen toffe dingen gaan maken en vertalen naar gameplay. Dat is ook niet de taak van Epic, zij leveren slechts de tools. De creativiteit om daar wat tofs mee te doen zit 'm bij de studio's.

We weten dat Sony al lang devkits naar studio's heeft gestuurd. De first party studio's hebben waarschijnlijk (harde) opdrachten gekregen om op bepaalde momenten iets te laten zien, net als bij elke generatie consoles gaat zo'n release gepaard met wat nieuwe games. Die zijn er al enige tijd mee bezig. Ongetwijfeld komt er een media-event (wél gericht op de consument) waarbij Sony beelden van die games laat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sipio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Schitterende beelden hoor, heb zelf zowel een PS4 (geen pro) en een One X, heb zelf de keuze nog niet gemaakt welke van de nieuwe consoles hier straks in huis komt maar goed de tijd om te beslissen is er nog.

Kan iig niet wachten op de nieuwe generatie, gaat mooi worden d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• I ColoSsuZz I
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 13:16
Sipio schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:53:
Schitterende beelden hoor, heb zelf zowel een PS4 (geen pro) en een One X, heb zelf de keuze nog niet gemaakt welke van de nieuwe consoles hier straks in huis komt maar goed de tijd om te beslissen is er nog.

Kan iig niet wachten op de nieuwe generatie, gaat mooi worden d:)b
Waarom een keuze maken als je ze ook beide kan halen :*)

Xbox Series X: I ColoSsuZz I - PS5: I-ColoSsuZz-I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sipio
  • Niet online
I ColoSsuZz I schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:01:
[...]

Waarom een keuze maken als je ze ook beide kan halen :*)
He he ja dat kan natuurlijk, wie weet gaat dat uiteindelijk ook wel gebeuren maar eerst maar eens een van de 2

Tis helaas niet zo dak geld teveel heb :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I ColoSsuZz I
Sipio schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:07:
[...]

He he ja dat kan natuurlijk, wie weet gaat dat uiteindelijk ook wel gebeuren maar eerst maar eens een van de 2

Tis helaas niet zo dak geld teveel heb :P
Scheelt weer dat we niet op vakantie kunnen 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sipio
  • Niet online
I ColoSsuZz I schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:33:
[...]

Scheelt weer dat we niet op vakantie kunnen 8)7
Laatste keer dat ik 'echt' op vakantie ben geweest is 27 jaar geleden, heeft eerlijk gezegd nog nooit mijn interesse gehad, ik heb voor mijn gevoel al vakantie als er geen verplichte wekker afloopt smorgens ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aenea
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-02-2021
Hulleman schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:42:
[...]
De Lumen belichting is ook heel gaaf. Ben benieuwd of dit een goed alternatief voor ray-tracing kan zijn. Lijkt mij aardig in de buurt komen, maar kost (naar wat ik een beetje begreep vanuit DF) mogelijk veel minder rekenkracht.
Ja en nee, dit is dus alleen belichting, RT kan je dus ook gebruiken voor reflecties e.d. Wat ze volgens mij in de DF video ook vermeld hebben dat men Lumen kan gebruiken voor belichting en dan hoeft RT alleen nog maar ingezet te worden voor reflecties. Dan valt de performance hit van RT denk wel te overzien!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bram1984
Ik zie zo snel even niet of Sweeney dit zelf heeft gezegd, maar volgens The Verge draaide de demo van gisteren op een "early console". Nice if true.
The UE5 demo released this morning was even running on an early PS5 console, and Epic captured the quite remarkable footage straight from the device itself.
https://www.theverge.com/...pc-gaming-future-next-gen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I ColoSsuZz I
bram1984 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:10:
Ik zie zo snel even niet of Sweeney dit zelf heeft gezegd, maar volgens The Verge draaide de demo van gisteren op een "early console". Nice if true.

[...]

Werd dat ook niet in het interview gezegd dat dit opgenomen was op een vroege PS5 devkit? Wel nicee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
I ColoSsuZz I schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:12:
[...]

Werd dat ook niet in het interview gezegd dat dit opgenomen was op een vroege PS5 devkit? Wel nicee
Oh zou kunnen, dat heb ik niet meegekregen. Vraag me dan af welke onderdelen beter zijn in het uiteindelijke product.

Beetje hetzelfde verhaal als die Spider-Man laadtijden demo. Dat was op een early build van de SSD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 16:10
I ColoSsuZz I schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:12:
[...]

Of juist niet :P die devkits zijn vaak wel een stuk krachtiger dan de daadwerkelijke consoles

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

justifire

Shut up and squat !!

Hulleman schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:47:
[...]

Of juist niet :P die devkits zijn vaak wel een stuk krachtiger dan de daadwerkelijke consoles
Amen !

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drakiesoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:09
Leuke demo idd, maar de details van quixel heb ik al wel eens eerder gezien op pc in UE4

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:59

Martinspire

Awesomeness

Ik vond het een aardige demo van Epic. En niet eens zoveel man erbij betrokken. Grafisch erg mooi en geeft goed aan wat mogelijk is.

Maar als je nu wat verder leest, dan is natuurlijk niet alles walhalla.

Allereerst de rotsen, ik vind dat in de huidige games dergelijke omgevingen ook al prima werken. Kijk naar een Battlefront 2, Battlefield 1, etc.

Kijk bv hier:

Natuurlijk, dit is weer een tikkeltje mooier, maar zo slecht is current-gen echt niet. En ook high-poly models wordt regelmatig gebruikt, maar dat gaat natuurlijk ook niet zo makkelijk als nu.

Waar ik me verder wat aan stoorde was de gameplay. Wat doe je nu eigenlijk? Bij elkaar nog geen 4 minuten, maar als je kijkt hoeveel moeite het kost om die ruimtes te maken, dan is het 4 hele dure minuten gameplay. Button mashen e.d. Weinig uniek, echt een grafische demo, niet echt veel anders.

Zoals iemand al aangaf: succes met het afronden van een game van 30 uur met dezelfde grafische pracht de hele tijd volhouden. Ik kan niet anders dan denken dat dit enorm duur is om vol te houden en hoewel sommige dingen wat makkelijker zijn te ontwikkelen, heb je alsnog veel assets nodig om een wereld tot leven te laten komen. Veel tijd per vierkante meter om alles mooi te maken. Meer details betekend gewoon meer manuren. Ik vraag me af in hoeverre devs de moeite gaan nemen om alles zo mooi af te werken. Leuk voor een handjevol games dus, maar het merendeel blijft gewoon lui programmeren.

Dit is overigens niet zozeer het probleem van Epic of Sony, maar meer van de hele markt. Ik vind het verder zonde dat sommigen hier lijken te vergeten hoe ver we met de huidige generatie al zijn gekomen. Dat je met Battlefront, RDR2, Spiderman of God of War al zulke mooie graphics hebt, moet niet worden onderschat. Ja de komende generatie wordt mooier en beter, maar ik verwacht dat veel games nog steeds magere upgrades zijn omdat het nou eenmaal veel werk kost om detail toe te voegen. En het zegt ook helemaal niks over gameplay.

[ Voor 11% gewijzigd door Martinspire op 14-05-2020 14:48 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bram1984
Het ging niet om de gameplay, daar is een tech demo niet voor. De gameplay was 13 in 1 dozijn.

Over ontwikkeltijd maak ik me weinig zorgen. Alleen al vanwege het feit dat devs bijvoorbeeld veel minder tijd kwijt zijn aan het goed krijgen van de belichting, aan het maskeren van laadschermen, aan het ontwikkelen rondom traditionele bottlenecks zoals IO throughput. En wat ze ook zeiden over die beelden die je in de demo ziet. Die kunnen ze rechtstreeks importeren vanuit ZBrush (dat kan nu blijkbaar niet?). Een hoop slimmigheden + minder rekening houden met beperkingen en je komt een heel eind. En anders hebben we de backlog nog. Ik kom nu al niet overal aan toe, laat staan straks als ik mijn hele PS4 library meeneem. Titels met een upgrade ga ik vast nog wel een keer spelen naast alles wat ik nog moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Anton.net schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 01:28:
[...]

Ja die komen er! 'Adaptive triggers'
Dit is een systeem dat de weerstand van de triggers regelt. Zo kunnen devs bijvoorbeeld kiezen dat bij een shotgun de trigger heel 'zwaar' aanvoelt en bij een pistol veel lichter.
Of bij het opspannen van een boog wordt het steeds moeilijker om de trigger verder in te drukken.

Daarnaast komt er 'haptic feedback', een veel geavanceerdere versie van trilmotoren.

Ik kijk alleszins heel erg uit naar die adaptive triggers
Is dat "Adaptive trigger" niet gewoon de "haptic feedback"? Ik betwijfel of er daadwerkelijk een verschil van weerstand in de triggers gaat zitten. Bij een race stuur met force feedback gebeurd dit met een krachtige motor. Bij het formaat controller die draait op een accu zie ik niet hoe dat zou moeten werken. Zou wel gaaf zijn. Ik denk dat eerdere berichtgeving de haptic feedback gewoon verkeerd geïnterpreteerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
L23 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:16:
[...]

Is dat "Adaptive trigger" niet gewoon de "haptic feedback"? Ik betwijfel of er daadwerkelijk een verschil van weerstand in de triggers gaat zitten. Bij een race stuur met force feedback gebeurd dit met een krachtige motor. Bij het formaat controller die draait op een accu zie ik niet hoe dat zou moeten werken. Zou wel gaaf zijn. Ik denk dat eerdere berichtgeving de haptic feedback gewoon verkeerd geïnterpreteerd hebben.
https://www.resetera.com/...rmed.180614/post-31305912

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online
@bram1984 Ik begrijp je reactie niet. Het werkt hetzelfde als bij de Xbox One controller? Dus geen weerstand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
L23 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:16:
[...]

Adaptive triggers met weerstand is in het allereerste PS5 interview met Mark Cerny al bekend gemaakt. Dus daar hoef je niet over te twijfelen.
One is "adaptive triggers" that can offer varying levels of resistance to make shooting a bow and arrow feel like the real thing—the tension increasing as you pull the arrow back—or make a machine gun feel far different from a shotgun.
https://www.wired.com/story/exclusive-playstation-5/

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bram1984
L23 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:21:
@bram1984 Ik begrijp je reactie niet. Het werkt hetzelfde als bij de Xbox One controller? Dus geen weerstand?
Nee juist niet. Wat de DualSense heeft, zit geen enkele andere controller. Staat allemaal in de link uitgelegd.

Hier staat nog meer: https://www.reddit.com/r/...justable_trigger_tension/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

bram1984 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:36:
[...]

Nee juist niet. Wat de DualSense heeft, zit geen enkele andere controller. Staat allemaal in de link uitgelegd.

Hier staat nog meer: https://www.reddit.com/r/...justable_trigger_tension/
Shit die wilde ik net posten ;-)

Even wat beelden includen dan:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Sko6rkT.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y3kSEr9.png

Ben trouwens ook benieuwd of het back button patent nog vorm gaat krijgen in de huidige controller danwel in een eventuele Pro controller:
Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/editorial/1200/078069_sony_contoller.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online
Zat er net naar te kijken, dat ziet er tof uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
L23 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:41:
Zat er net naar te kijken, dat ziet er tof uit!
Dat wordt het ook. Vooral als 3rd party er een beetje gebruik van gaat maken. Je kan hiermee echt dikke sensaties aan de speler doorgeven: een wapen dat blokkeert, een wapen dat je herlaadt, een wapen dat leeg is, een zwaar wapen vs. een licht wapen (of het nu een zwaard is of een vuurwapen), een boog. Maar ook verschillende soorten ondergronden als je bijvoorbeeld in een voertuig zit. Of de impact van een vuistslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bram1984 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:54:
[...]

Dat wordt het ook. Vooral als 3rd party er een beetje gebruik van gaat maken. Je kan hiermee echt dikke sensaties aan de speler doorgeven: een wapen dat blokkeert, een wapen dat je herlaadt, een wapen dat leeg is, een zwaar wapen vs. een licht wapen (of het nu een zwaard is of een vuurwapen), een boog. Maar ook verschillende soorten ondergronden als je bijvoorbeeld in een voertuig zit. Of de impact van een vuistslag.
Of met Gran Turismo wanneer ABS inschakelt en daardoor je trigger 'hapert'. :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Recon24
bram1984 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:10:

[...]

Zoals ik gister al zei, kon ook geen final hardware/devkit zijn namelijk omdat de tools ook niet final zijn.
Niet veel "Amen!" hieraan. devkits zijn qua hardware hetzelfde. Enig verschil is geheugen voor debugging, en code te runnen wat niet optimized is en meer geheugen nodig heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door Recon24 op 14-05-2020 16:13 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bram1984
Deze DualSense ziet er ook wel aardig uit. :P

https://twitter.com/PS5Co.../1260929220785500163?s=20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drakiesoft
Ok iemand met teveel vrije tijd en fantasie. Ik vind hem wel geslaagd deze versie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bram1984
Livestream is up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Hulleman schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:47:
[...]

Juist niet, dan kunnen ze net zo goed devven op een pc. Devkit is bedoeld als representatie voor het uiteindelijke product. Zit vaak wat meer geheugen in omdat er extra developer tools moeten draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door Chaoss op 14-05-2020 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De nieuwe Devkits waren zelfs beter gemaakt, omdat de PS5 in de loop van tijd krachtiger is geworden. Was poosje geleden nog verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
Ben benieuwd, als ik het niet vergeet ga ik kijken.

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anton.net
De eerste devkits maakten wellicht ook gebruik van rdna1, omdat rdna2 gewoon nog niet klaar was.
Waarschijnlijk hadden die die 9,2Tf GPU (36cu's @ 2.0GHz), gebaseerd op rdna1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
Afbeeldingslocatie: https://media2.giphy.com/media/doUu2ByZDbPYQ/giphy.gif?cid=82a1493b3a847783f3398e2d1476685dc3284fe3cbef1518&rid=giphy.gif

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:39:
[...]

Shit die wilde ik net posten ;-)

Even wat beelden includen dan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ben trouwens ook benieuwd of het back button patent nog vorm gaat krijgen in de huidige controller danwel in een eventuele Pro controller:
[Afbeelding]
Dit vind ik wel een toffe stap vooruit. De controller (niet het design) zou voor mij wel een van de factoren zijn waardoor ik nog een generatie voor Sony zou kunnen kiezen (samen met “wat mijn vrienden doen”).

Ik ben alleen wel benieuwd of de multi platforms er wat mee gaan doen. De triggers op de Xbox One deden ook wat nieuws maar in de praktijk zag je dat maar zelden voor mijn gevoel.
Dit is voor de PlayStation 4 toch? Of wordt er ook Ps5 info verwacht?

[ Voor 62% gewijzigd door Donstil op 14-05-2020 19:07 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
@Donstil Ik ga hem denk ik spelen op PS5 nadat er een dikke patch overheen is gegaan. De laatste AAA IP van de generatie. Die gaan ze zonder twijfel promoten met de launch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsfdDTXzE6X7Ng4bnueEHcYm-mI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQQLuMoewz8loEtJtfmFTtj8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bram1984 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:20:
@Donstil Ik ga hem denk ik spelen op PS5 nadat er een dikke patch overheen is gegaan. De laatste AAA IP van de generatie. Die gaan ze zonder twijfel promoten met de launch.
Nee ik bedoelde de presentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Donstil schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:26:
[...]

Nee ik bedoelde de presentatie.
Ze zeggen van niet. Stiekem hoop ik op een kleine teaser op het einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bram1984 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:27:
[...]

Ze zeggen van niet. Stiekem hoop ik op een kleine teaser op het einde.
Aah jammer, dan zie ik het wel op de frontage mocht het gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:04
bram1984 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:20:
Dan is jouw backlog heel lang of je hebt engelengeduld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
D. Ninjai schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:44:
[...]

Dan is jouw backlog heel lang of je hebt engelengeduld :+
Vooral het eerste. Ik heb nog genoeg te spelen voor de rest van het jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Recon24
Na het zien van de UE5 gameplay demo, lijkt het me duidelijk dat Sony met hun first party en geavanceerde graphics engines weer de boel omver gaan blazen.

Nog eventjes geduld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vuvuzela

My spire is forming

Wat is het precies voor stream?

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vuvuzela

My spire is forming

bram1984 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:12:
[...]

Ghost of Tsushima State of Play. Wel een bagger stream.
Heeft dus niks met ps5 te maken.. oke skip

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Laten we de discussie verplaatsen naar het PS4 topic, ik geloof niet dat er al een dedicated Got topic is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:04
Chaoss schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:19:
Laten we de discussie verplaatsen naar het PS4 topic, ik geloof niet dat er al een dedicated Got topic is.
Zeker wel :*) [PS4] Ghost of Tsushima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Top, reacties daar heen verplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Chaoss schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:29:
[...]

Top, reacties daar heen verplaatst
En ik me maar afvragen waarom mijn meldingen voor het PS5 topic mij ineens doorstuurden naar dat topic 8)7

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Graag gedaan :P

[ Voor 90% gewijzigd door Chaoss op 14-05-2020 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
Ben benieuwd of er deze maand verder nog iets gaat gebeuren. Maar het ziet er naar uit dat de volgende evenementen gepland staan voor begin juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ben benieuwd hoe het geluid zich zou verhouden in een volwaardige audiostream zoals het uit de PS5 zou komen. Het klinkt al erg realistisch, als de plaatsing dat vervolgens ook is dan is het helemaal top. Erg indrukwekkend sowieso.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Interessante Q&A met Geoff Keighley over zijn Summer Game Fest initiatief en de industrie in het algemeen. Komen ook wat passages voorbij over de nieuwe consoles, erg boeiend!

Vind zijn passie en enthousiasme sowieso aanstekelijk en vind hem een perfect bindmiddel tussen ons gamers en de games industrie. De UE5 presentatie is in slechts een aantal dagen tot stand gekomen dankzij zijn inspanningen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bram1984
NX heeft ook een analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Anton.net schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:49:
Ben benieuwd of er deze maand verder nog iets gaat gebeuren. Maar het ziet er naar uit dat de volgende evenementen gepland staan voor begin juni.
Sony niet. Alleen komende 3 woensdagen wat filmpjes over TLoU2.

Geruchten zeggen dat er in de eerste week van juni PS5 info komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

The vast majority of triangles are software rasterised using hyper-optimised compute shaders specifically designed for the advantages we can exploit," explains Brian Karis. "As a result, we've been able to leave hardware rasterizer in the dust at this specific task. Software rasterization is a core component of Nanite that allows it to achieve what it does. We can't beat hardware rasterizer in all cases though so we'll use hardware when we've determined it's the faster path. On PlayStation 5 we use primitive shaders for that path which is considerably faster than using the old pipeline we had before with vertex shaders."
https://www.eurogamer.net...tion-5-tech-demo-analysis

Het lijkt erop dat sony keuze voor hoger clocksnelheden maar iets minde CU's toch wellicht een heel bewuste keuze is geweest om een beter gebalanceerd GPU te maken.

Cerny was ook heel specifiek met "at 33% higher frequency's the rasterization goes 33% faster.".

Gezien hoe de engine niet eens van een first party maar wel al specifiek rasterization performance aan cruciaal aankaart ziet het er naar uit dat Sony een heel strategisch stap heeft gezet met hun keuze voor GPU.

Heb ik het goed als ik zeg dat de dankzij de hoger I/O er meer volledig en hoog gedetailleerde data kan worden gepresenteerd en er dus minder shader bewerking hoeven te worden gedaan in de CU's ..

Shaders transformeren normaal gezien minder gedetailleerde assets naar hoog gedetailleerde assets dacht ik.

Primitieve shaders en mesh shader hebben beide als doel om het aantal shader stappen te versimpelen dacht ik.

Edit: Ps5 meer geoptimaliseerd voor specifiek doeleinden en bepaalde type games/engines waar Microsoft een wat basale aanpak heeft ? (dat zie je ook terug in the unifying van Pc and xbox)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2020 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:56:
[...]

Heb ik het goed als ik zeg dat de dankzij de hoger I/O er meer volledig en hoog gedetailleerde data kan worden gepresenteerd en er dus minder shader bewerking hoeven te worden gedaan in de CU's ..
Ja, vanaf 12:15 in het filmpje hierboven ongeveer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drakiesoft
bv hoeveel triangles tegelijk getekent kunnen worden.
Dat gezegd. PS5 haalt 20 miljoen (prim shader, maar op pc heb ik al demos gezien mesh shader met meer dan 50 miljoen en ook nog eens 4k

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOj39a_A_WrW4yzoh8xISViLwW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiczYUDkbVockTmtn3g0ofJL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBnaVGvQUuTcfigzAzDd0Rdijbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUOVAn9pqhufxTyMISc8HlNn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Zelfde kapsel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:00
Gaat wel de goede kant op, nu nog de gifjes zoals op bepaalde gaming fora.
Cerny zou eigenlijk wel goed kunnen passen in zo'n psycho thriller game...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

drakiesoft schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:43:
[...]

Microsoft heeft zo z'n eigen implementatie voor een gebalanceerd systeem.
Zo heeft SFS (onderdeel van ms Velocity Architecture) een factor 2x tot 3x verbetering van SSD en geheugen performance.
Dus met deze optimalisaties is een minder snelle fysieke SSD IO noodzakelijk en heeft ms impliciet dus een minstens net zo snelle, maar goedkopere oplossing.

[Afbeelding]
Volgens mij zijn de opgegeven specs van van 2.4GB/s raw, 4.8 GB/s compressed en 6GB/s ideally compressed data voor de XSX en de PS5's 5.5 GB/s raw, 8-9 GB/s compressed , 22GB/s idealy compressed data al inclusief alle toeters en bellen dus inclusief SFS en BCpack dus. Als microsoft een nog hogere effectiever I/O had dankzij SFS dan hadden ze dat nummer wel opgegeven.

er is geen extra secret sauce om de boel te verhogen. PS5 wind het hands down op I/O , tim sweeney noemt het niet voor niks "god tier".
poor Leno schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:50:
Lol dat is een nVidia Astroids testcase, demo. Met het beste van het beste..

Wat verwacht je dat er in de consoles gaat komen? _O-

Mensen die de test runnen op zware pc met RTX kaarten halen net 40 FPS (omg dat kan echt niet hoor!!)

--

En wat je daaronder claimt om vannacht beter te kunnen slapen;

Kun je nagaan wat de PS5 dan kan doen :)

Maar zo zie je maar, dat de Xb allerlei trucjes moet gaan uithalen om de componenten een beetje te gaan ontzien, wat zal resulteren in lagere kwaliteit textures en pop-ins etc aan t einde van de rit.

Heb je t videootje van Bram hierboven al gekeken?
precies, volgens mij had microsoft het over 15Tflops of raytracing op RDNA2...

Turing doet 80Tflop peak met hen RT cores.. :X

in andere woorden ik leg voor consoles al mijn eieren nog niet in het RT mandje.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2020 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I ColoSsuZz I
Zou mooi zijn als Sony snel komt met de ps5 en DF een mooie side by side kan doen. Zijn we gelijk van 't gezeik af, wie op welk vlak beter of sneller is dan de ander :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!
I ColoSsuZz I schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:07:
Zou mooi zijn als Sony snel komt met de ps5 en DF een mooie side by side kan doen. Zijn we gelijk van 't gezeik af, wie op welk vlak beter of sneller is dan de ander :F
Dat gaat nog wel even duren tot de consoles er daadwerkelijk zijn. Tenzij ze die dingen op voorhand gaan uitdelen om te testen maar dat zal niet gebeuren.

En dan krijg je vervolgens dat het gene waar de ene beter op scoort door de ander weer “niet belangrijk” wordt geacht enz, enz.

[ Voor 12% gewijzigd door Donstil op 15-05-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Haha wat is Cerny toch een held. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

I ColoSsuZz I schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:07:
Dat gaat dan gewoon door, want er zullen gewoonweg verschillen maar dat maakt de een niet perse objectief beter dan de ander bijvoorbeeld.

Game A: PS5 lagere resolutie vs XSX maar beide dezelfde FPS (of lagere fps PS5 en dezelfde resolutie op beide consoles) maar meer complexere scenes op PS5 door bijvoorbeeld die gedemonstreerde UE5 tech .

wat is dan objectief beter ?

Persoonlijk vind ik minecraft met 4k 60 fps niet mooier dan bijvoorbeeld assassin creed game met 1080p 30fps. De complexheid van een scene vind ik doorslaggevender dan output resolutie.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2020 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-09 11:38
daarom ga ik niet mee in de hype van frames etc... als het er maar mooi uit ziet, een goed verhaal heeft en je grijpt vindt ik het goed, het moet ontspanning zijn, en geen inspanning (behalve ring fit adventure die nergens te krijgen is ....grrrr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uchiha tijntje

uchiha tijntje

Oké, een discussie over true 4k en checkerboarding etc. is tot daar aan toe, maar met de nieuwe generatie mogen we toch wel een beetje hopen op 60fps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-09 13:46
I ColoSsuZz I schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:33:
Doelde eigenlijk meer dat we dan hier in het topic kunnen stoppen met dit haantjes gedrag. Koop ze beide en geniet! :)
Precies, wordt een mooie tijd voor ons gamers. Kan niet wachten op beide consoles, zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v8power67

v8power67

uchiha tijntje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:17:
Oké, een discussie over true 4k en checkerboarding is tot daar aan toe, maar met de nieuwe generatie mogen we toch wel een beetje hopen op 60fps?
Tuurlijk en gaat ook gebeuren. Maar om nou te zeggen dat alles 60fps of 120+ fps moet zijn gaat tever. Er zijn genoeg games die met goede gameplay en lage inputlag prima spelen op 30fps. Zie ik liever alles 60fps uiteraard. Maar verwacht dat er veel games 30fps worden. Is gewoon hoe veel developers werken en wat gewoon makkelijk is voor betere graphics zonder extreme optimalisaties. Dlen graphics verkopen beter dan fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
uchiha tijntje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:17:
Oké, een discussie over true 4k en checkerboarding is tot daar aan toe, maar met de nieuwe generatie mogen we toch wel een beetje hopen op 60fps?
Je gaat ergens op moeten inlveren..

Wil je alles op zn supermooist dan is 60 wss niet eens haalbaar op true 4K. Op 1440/1080 wel. Misschien wel meer,

De 1st party spellen zullen wel 60 halen, maar ik verwacht dat een Battlefield of GTA ofzo dat niet gaat halen (op zn mooist met alle toeters en bellen)

De spellen die 120 zouden moeten halen op 4K, zullen wss van die simpele spelletjes zijn met cartoony look oid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

justifire

Shut up and squat !!

Ik ga het gewoon zeggen : Eyecandy > 4K > 60fps
Maar liefst natuurlijk een combinatie van die drie :)

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
justifire schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:27:
Ik ga het gewoon zeggen : Eyecandy > 4K > 60fps
Maar liefst natuurlijk een combinatie van die drie :)
Mag ik hem compleet maken...

Gameplay > Eyecandy > 4k > 60fps
Pagina: 1 ... 23 ... 283 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=16]
In dit topic geen statusupdates van je bestelling, daarvoor is [PS5] Pre-order, bestellingen en levertijden
[/font]
Om een goede sfeer te behouden:
Geen PS5 vs Xbox fanboy-discussies
• Discussieer op argumenten, NIET op de persoon
• Maak gebruik van de Topic-Report om slechte reacties te melden