Waar het om gaat is dat er nu bij de PC-markt ook weer ruimte is voor snellere SSD's. Dat er vandaag niet echt een betaalbare oplossing op de markt is, wil niet zeggen dat dit rond de launch of komend jaar niet zo ver is. Dan heeft de PS5 bij launch misschien wel een snellere SSD, maar de rest volgt snel. Vooral ook als er games zijn die dat gaan benutten.
Momenteel kun je aardig wat moederborden kopen met M2 slots en PCIe-4.0 ondersteuning. Maar er is geen SSD fabrikant die daar momenteel echt wat mee doet omdat er nooit echt vraag naar was. Ik werd bij het kopen van mn huidige moederbord ook voor gek verklaard dat ik deze ondersteuning wilde, maar ik zag al aankomen dat er binnen een paar jaar wel producten voor komen. Niet dat ik er de prijs van een PS5 voor neer ga leggen trouwens. Nieuwe standaarden brengen dat wel met zich mee. Zo zijn er ook nog niet veel TV's met HDMI 2.1 (of zelfs 2.0b), maar zodra de consoles uitkomen, zal ook dat stijgen.
Ik denk dat de PS5 ook nog een ander probleem kan hebben, zeker in het begin: de wet van de remmende voorsprong. Ik denk dat de meeste devs niet veel gebruik gaan maken van al dat moois van de UE5 en dergelijke, simpelweg omdat ze nog zoveel andere platformen willen ondersteunen. PC zal veel af remmen omdat veel gamers aldaar nog gewoon met oude hardware zitten en je niet een game kunt uitbrengen waar maar 5% van de markt iets mee kan. En als de Xbox traag zou zijn (wat ik nog steeds niet echt geloof) dan houdt die ook gewoon multiplatform titels achter.
Dan kun je zeggen "ok, maar exclusives gaan dus top zijn" en dat klopt, maar dat is niet wat de meeste mensen het hele jaar door gaan spelen. De meeste exclusives ben je na een paar dagen of weken wel klaar mee en de rest speel je Fifa/Fortnite/Pubg/Apex/COD/etc.
Ik zie verder Microsoft ook nog wel wat aanpassingen maken om de SSD niet het onderspit te laten delven. Die willen gewoon met de snelste console lanceren en als ze daarvoor aanpassingen moeten maken, dan kan dat nu nog. Als je er maar genoeg $ tegenaan gooit. Maar goed, we gaan het zien.
Ik vrees vooral voor opslagruimte en de kosten om deze uit te breiden

Ik vond het nu erg handig om gewoon meerdere terabytes toe te voegen en heb echt geen zin om mijn storage te micromanagen als ik eens wat anders wil spelen. Hopelijk maken ze het op zijn minst mogelijk om games wel op te slaan op een HDD en deze dan naar de SSD te kopieren.
[
Voor 4% gewijzigd door
Martinspire op 16-05-2020 11:04
]