Ankona schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:13:
[...]
Gamepass is geen promotieplatform, het is gewoon een betaalde dienst. De games die daar beschikbaar zijn daar is voor betaalt. Een game eraf trekken als die daar zo populair wordt dat het zichzelf wel gaat verkopen is gewoon misselijk, doe dan helemaal niet mee met aanbieden via een abonnementsvorm.
Is dat niet wat overtrokken? Klopt, GP is een betaalde dienst, het meest vergelijkbaar met Netflix. Het kopen van een game in de Xbox (of PS4/5 of Switch) store of fysiek staat daar los van. Net als het kopen van een film op Blu-ray of in een digitale store zoals iTunes of Google Play.
"De games die daar beschikbaar zijn daar is voor betaalt."
Feitelijk is dit onjuist. Je betaalt niet voor de game(s), je betaalt puur voor de dienst. Net als Netflix. Zo zijn er op Netflix zojuist weer 2 seizoenen Family Guy bijgekomen maar is Homeland er afgehaald. Zo werkt dat nu eenmaal bij een dienst.
Het is heel simpel: wil je het eeuwige recht op iets (in dit geval praten we dus over een game), dan moet je het kopen. Game Pass is dat niet. Ja, het is een betaalde dienst, maar geen enkele game wordt ooit van jou.
Daarnaast is het zeker weten wel een promotieplatform. Artikelen vol van (indie) devs die aangeven dankzij Game Pass ineens een flinke groei in verkopen te zien. Ja, je leest dat goed: dankzij het (tijdelijk) aanbieden van een game in Game Pass, worden diezelfde games ineens (veel) meer verkocht.
Ik en een aantal met mij geven hierboven aan een game snel nog (uit) te spelen zodra we weten dat de game van Game Pass af gaat, maar soms lukt dat niet of ben je gewoon druk met een andere game. Prima, dan heb je dus de keuze om die game te kopen of te wachten of het ooit terugkomt op Game Pass.
Nu zal ik hier voor 90% GPU niet hoeven aan te prijzen, maar sinds ik pc-gamer af ben, koop ik eigenlijk nooit meer games bij release. Ik heb te vaak meegemaakt dat games teleurstelde (daar zijn ook extreem recente voorbeelden van te vinden, niet mijn persoonlijke ervaring) en je bij doorverkoop toch zeker wel de helft van die €50-70 kwijt was. En dan kocht ik misschien 4 of 5 games per jaar, grofweg €200-250 destijds. Nu betaal ik maximaal (meestal niet eens dankzij aanbiedingen) €168 (12x14) voor Game Pass Ultimate, kan ik een lading games uitproberen en vaak zelfs uitspelen. Maar net zo vaak ook zonder enig gevoel van miskoop een game weer net zo hard van de opslag verwijderen omdat het niet bevalt. Ik heb nu op GPU games gespeeld én uitgespeeld die ik anders nooit uitgeprobeerd had. Zo ook Tetris Effect, leek me in eerste instantie een slappe variant van het origineel, waar ik sowieso nooit het volle pond voor zou hebben betaald, maar blijkt net zo verslavend als het origineel en erg mooi gemaakt voor zo'n simpele game. Nu zou ik er best €10-15 voor willen betalen als hij straks niet meer op Game Pass staat.
Ieder zo z'n ding natuurlijk, maar GPU is wel degelijk deels een promotiedienst. Als je daar niet tegen kan, kan je het beste gewoon de games blijven kopen, daar is ook niks mis mee. Je moet alleen kijken wat bij je past.