Anoniem: 328026 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:45:
Het blijft vreemd dat zorgverzekeringen ziekenhuizen mogen uitsluiten.
Bij ZieZo budget is het dichtstbijzijnde ziekenhuis dat vergoed wordt 100km verder op.
Is dit dan een korting voor mensen die in de randstad wonen?
Want toch zo'n 7 euro per maand (84 per jaar) duurder.
Er wordt niets uitgesloten. Enkel wordt bij planbare zorg een keuze gemaakt uit ziekenhuizen die volledig vergoed worden.
Overigens is dit niet alleen een 'korting' voor mensen in de randstad hoor. Zelf woon ik in de driekhoek Eindhoven-Tilburg-Den Bosch en daar heb je ziekenhuizen in Eindhoven (2x), Tilburg (2x), Den Bosch en desnoods nog in Breda/Helmond etc. Dus zowat iedere verzekeraar heeft wel met minstens 1 van die ziekenhuizen een contract.
Flappiewappie schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:57:
[...]
Ik heb de A.S.R. Vitality combi icm. Ditzo:
Personal note: ik geloof echt in dit concept rondom Vitality. Minder betalen voor mensen met een (bewezen) gezondere lifestyle. Nog veel stappen te zetten maar dit voelt gewoon fair.
De vraag is: Betaal je minder als je je aan hun 'Vitality regels' houd of betaal je juist extra (een soort boete) als je je er niet aan houd?
Next up: Koppeling met AH Bonus / Jumbo extra. Geen alcohol/chips/andere dingen die door de verzekeraar als ongezond beschouwd -> Korting. Chips/bier gekocht? Boete! Wellicht over enkele jaren nog een koppeling met de koelkast ofzo?
Die Fitbit/Apple Watch dingen kunnen vast ook wel als slaaptracker dienen (of anders in de toekomst). Gemiddeld minder dan 8 uur geslapen? Later dan half 1 uur naar bed? -> Boete! (Of uiteraard andersom geredeneerd, korting als je je aan de gestelde regels houdt).
Wellicht krijg je ook een bloeddrukmeter thuisgestuurd. Verplicht je bloeddruk doorgeven en als die te hoog is sturen ze de rekening op.
Luchtkwaliteit meter in je telefoon/smarwatch erbij. Ben je tevaak in de buurt van sigaretten / veehouderij / dieselwagens -> Financiele gevolgen.
Iedere maand verplicht lengte/gewicht doorgeven.
Nee ik ben geen fan van zulke praktijken. Het wordt verpakt als een korting, maar stel dat veel meer verzekeraars dit gaan doen en je straks een maandpremie van 300 euro hebt waarbij je 150 euro 'korting' krijgt als je aan hun regels/eisen/voorwaarden/gezondheidsidealen voldoet? Is het dan nog een korting of een boete als je er niet aan voldoet?
Dan zitten we hier niet te vergelijken op prijs maar op de 'gezondheidseisen' van verzekeraars
Wat mij betreft een flinke inbreuk op de privacy en eigen vrijheid, vooral omdat je er natuurlijk op kan wachten dat dit steeds uitgebreider gaat worden. (zie bijvoorbeeld de
laat-je-tracken korting van de ANWB).
Tevens ga je richting een situatie dat minima geen echte keuze hebben en min of meer verplicht worden om aan alle voorwaarden/plichten te voldoen die de verzekeraar stelt.
Voor het basispakket is een acceptatieplicht ingesteld (iedere verzekeraar moet jou onvoorwaardelijk accepteren) en wat mij betreft schuren zulke praktijken hier flink tegenin. Beetje vergelijkbaar met de discussies of rokers / mensen met overgewicht extra premie zouden moeten betalen.
En nee ik schaar mezelf niet onder de 'ongezonde' mensen en heb al jaren geen zorg meer nodig gehad
[
Voor 3% gewijzigd door
Pieter van Ras op 13-11-2020 18:47
]