Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Lapa schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:18:
Ik woon in een relatief slecht geïsoleerd jaren 20 appartement. De CV ketel staat momenteel op een max temp van 72 graden. Maar het is een modulerende ketel en als ik er overdag op kijk, staat hij meestal uit of ergens rond de 50 tot 55 graden.

Die 72 graden wordt dus alleen gehaald bij het initieel opstoken 's ochtends ('s nachts staat de temperatuur op 17 graden) en eventuele andere grote veranderingen in kamertemperatuur.

Heeft het dan veel zin om die 72 naar beneden te brengen? Het zou in ieder geval tot gevolg hebben dat het initieel opstoken langer duurt en de ketel dus 's ochtends eerder aanspringt, dat leert de slimme thermostaat als het goed is vanzelf. Dus misschien is het stoken tijdens die opwarmperiode dan wel iets efficiënter, maar het duurt ook langer, wat weer een negatief effect op het verbruik heeft.

En ja, meten is weten, maar ik vind het nog niet zo'n eenvoudig experiment, je moet met graaddagen en dergelijke gaan rekenen.
begin het maar eens gewoon vast te zetten op 50.
paar dagen later 45 en weer een paar dagen daarna op 40. ;)

pas op het moment dat je moeite hebt om het warm te HOUDEN (dus niet constant zwiepers aan die thenostaat geven) klik je weer een graad of 5 erbij.

zet ook je brandervermogen op minimaal (dat is een aparte instelling) em je pompsnelheid op maximaal.

en dan nog natuurlijk je radiaotren waterzijidig inregelen. leuk middagje werk en je gasverbruik zal flink dalen.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 26-01-2022 14:02 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:55
@flippy Met zulke lage temperaturen zal je in de meeste woningen met de meeste ketels pendelgedrag krijgen. Gaat dus niet alleen om warm HOUDEN, maar ook warm KRIJGEN.

Ik heb overigens op mijn thermostaat de aanwarmtijd beperkt tot 60 minuten. Omdat ik 's morgens van 15 graden nachtverlaging naar 19,5 op moet stoken gaat dat gewoon niet lukken met 50 aanvoer in een uur tijd. Om dat te pareren heb ik om 7:00 18 graden ingesteld en om 8:00 19.5. Anderhalf graad opstoken lukt makkelijk in een uurtje, maar van 17,0 naar 19,5 heeft iets langer nodig.

Reden voor beperking op 60 minuten is dat anders de CV 's morgens om 6:00 al "voluit" (50 graden, 35% vermogen) begint te stoken om het om 8:00 19.5 te krijgen. Is goed bedoeld van de thermostaat, maar dat mag ook een uurtje later als het al 18 graden is.

Overigens ben ik over 3 weken mijn pendelgedrag helemaal kwijt, dan mag de ketel z'n best doen om een kuub uitgehard beton op te stoken elke ochtend. Temperatuur staat nu nog op 48 graden (met 5 overshoot 53 voor ketel uit gaat), kan dan nog lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

verlagen van je aanvoertemperatuur brengt de problemen in je afgiftesysteem naar boven, niet die van je gasbrander.

15 graden nachtverlaging moet je ook neit doen, veel te veel. helemaal als je een langzamere afgifte hebt door de lagere temperaturen.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 26-01-2022 14:44 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:43
Leuk zo'n topic :)
Ik heb nu de volgende situatie en kan wel wat hulp gebruiken bij vervolgstappen en interpretatie ervan:
Ik heb de aanvoertemperatuur nu op 45 ingesteld en een aan/uit thermostaat welke staat ingesteld op tussen 7:00 en 19:30 op 20.5 en daarbuiten op 16.5 (niet dat die ooit zakt onder de 19 overigens, meest extreme in afgelopen jaar was 18.5). De HR ketel is een vaillant hrpro cw3 welke tussen de 9 en 18 kW kan stoken. Deze staat nu ingesteld op 14kW. De radiatoren hier zijn allen type 20 en niet waterzijdig in te regelen en zonder thermostaatknop. Dit geheel staat nu 3 dagen zo en het resultaat is dat het gewoon warm blijft (kan ook niet anders met deze temperaturen denk ik).

Echter... retourtemperatuur is (onnauwkeurig met de hand gemeten) even warm als aanvoertemperatuur (zou eigenlijk even moeten kijken wat de ketel zelf aangeeft). Is hier überhaupt nog wat aan te doen? Ik lees hier en daar (incl. de monteurshandleiding) dat het eventueel helpt om de ketel om te zetten van aanvoertemperatuurregeling naar retourtemperatuurregeling als er wandverwarming zonder temperatuurregeling wordt toegepast. Iemand enig idee of dat nog verstandig is?

Doel voor mij is overigens een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de benodigde gasverbruik in verband met berekening voor de grootte van een lucht/lucht warmtepomp. Lucht/water kan ik hier wel vergeten, want dan moet ik denk ik alle radiatoren ook gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
flippy schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:41:
verlagen van je temperatuur brengt de problemen in je afgiftesysteem naar boven, niet die van je gasbrander.

15 graden nachtverlaging moet je ook neit doen, veel te veel.
In de praktijk wordt het nooit 15 graden. Alleen met koude wind en open ventilatierooster wordt het beneden de 18 graden (nooit lager dan 17). Die 15 graden is standje "cv ketel uit 's nachts"

Vroeger toen ik nog alleen woonde en op dinsdags uit mijn werk naar mijn ouders ging, dan om 23:30 thuis kwam en meteen ging slapen, was het bij thuiskomst 15 graden en stond de ketel het 's nachts "warm" te houden. Sinds we samenwonen en kinderen hebben stookt de CV gewoon volgens een vast programma elke dag en wordt het nooit 15 graden.
Overigens gaandeweg erachter gekomen dat als je overdag gewoon 18 graden aanhoudt als je niet thuis bent, dat het 's avonds veel comfortabeler is en de CV zelfs minder gas gebruikt dan specifiek stoken voor de momenten dat je thuis bent. Om die reden doe ik dus ook niet mee met de slimme thermostaat hype.

Wat betreft problemen in afgiftesysteem of in de gasbrander, ik heb hier een flinke bak radiatoren hangen die op lage temperatuur voldoende afgifte hebben, maar minder dan de 6,3KW van de ketel. Temperatuur loopt heel langzaam op en na een halfuur stoken gaat ie uit omdat de begrenzing is bereikt. Vervolgens is het systeem op temperatuur (maar het huis nog niet) en worden die stooksessies steeds korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Caelorum schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:46:
Leuk zo'n topic :)
Ik heb nu de volgende situatie en kan wel wat hulp gebruiken bij vervolgstappen en interpretatie ervan:
Ik heb de aanvoertemperatuur nu op 45 ingesteld en een aan/uit thermostaat welke staat ingesteld op tussen 7:00 en 19:30 op 20.5 en daarbuiten op 16.5 (niet dat die ooit zakt onder de 19 overigens, meest extreme in afgelopen jaar was 18.5). De HR ketel is een vaillant hrpro cw3 welke tussen de 9 en 18 kW kan stoken. Deze staat nu ingesteld op 14kW. De radiatoren hier zijn allen type 20 en niet waterzijdig in te regelen en zonder thermostaatknop. Dit geheel staat nu 3 dagen zo en het resultaat is dat het gewoon warm blijft (kan ook niet anders met deze temperaturen denk ik).

Echter... retourtemperatuur is (onnauwkeurig met de hand gemeten) even warm als aanvoertemperatuur (zou eigenlijk even moeten kijken wat de ketel zelf aangeeft). Is hier überhaupt nog wat aan te doen? Ik lees hier en daar (incl. de monteurshandleiding) dat het eventueel helpt om de ketel om te zetten van aanvoertemperatuurregeling naar retourtemperatuurregeling als er wandverwarming zonder temperatuurregeling wordt toegepast. Iemand enig idee of dat nog verstandig is?

Doel voor mij is overigens een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de benodigde gasverbruik in verband met berekening voor de grootte van een lucht/lucht warmtepomp. Lucht/water kan ik hier wel vergeten, want dan moet ik denk ik alle radiatoren ook gaan vervangen.
je probleem geef je zelf al aan: de retour is zelfde als aanvoer.
dat betekent dat je radiatoren dichtbij de cv gewoon direct heet water terug je cv in laat stromen.
je moet dus voetventielen plaatsen op de retour bij elke radiator. dat is relatief simpel en in een zaterdagmiddagje gedaan. dan kan je de boel waterzijdig inregelen en kan je cv een stuk rustiger lopen. ook het brandervermogen op minimaal zetten is een goed begin.
_JGC_ schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:52:
[...]
Wat betreft problemen in afgiftesysteem of in de gasbrander, ik heb hier een flinke bak radiatoren hangen die op lage temperatuur voldoende afgifte hebben, maar minder dan de 6,3KW van de ketel. Temperatuur loopt heel langzaam op en na een halfuur stoken gaat ie uit omdat de begrenzing is bereikt. Vervolgens is het systeem op temperatuur (maar het huis nog niet) en worden die stooksessies steeds korter.
runs van een half uur is niet zo erg. alleen zorgen dat je nalooptijd van de pomp op maximaal staat (net als het pompvermogen trouwens)

en als je met 6kW brandervermogen de toko al rustig warm kan houden is de volgende stap gewoon een warmtepomp neerzetten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
flippy schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:59:
[...]
je probleem geef je zelf al aan: de retour is zelfde als aanvoer.
dat betekent dat je radiatoren dichtbij de cv gewoon direct heet water terug je cv in laat stromen.
je moet dus voetventielen plaatsen op de retour bij elke radiator. dat is relatief simpel en in een zaterdagmiddagje gedaan. dan kan je de boel waterzijdig inregelen en kan je cv een stuk rustiger lopen. ook het brandervermogen op minimaal zetten is een goed begin [...]
Ik was er al bang voor. Daarvoor zou ik wel al het water uit de het systeem moeten laten lopen. Het is overigens niet zo dat deze direct doorloopt naar de retour. Verbaasde me enigszins, maar de radiatoren worden eerst over de gehele lengte aan de bovenkant warm, voordat de retourleiding warm wordt. Ik had begrepen dat dit zonder voetventiel eigenlijk niet zou moeten kunnen?

Heb nog even op de ketel gekeken nadat die een tijdje heeft gelopen en deze had ik blijkbaar op 45 aanvoer ingesteld, maar komt 40 retour terug. Er lijkt dus nog wel iets van warmteverlies in de ruimte te zijn gelukkig :)

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 26-01-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
flippy schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:59:
[...]

runs van een half uur is niet zo erg. alleen zorgen dat je nalooptijd van de pomp op maximaal staat (net als het pompvermogen trouwens)

en als je met 6kW brandervermogen de toko al rustig warm kan houden is de volgende stap gewoon een warmtepomp neerzetten. ;)
De eerste run is een halfuur, vervolgens is het systeem op temperatuur en krijg je runs van 10-15 minuten. Huis is dan nog aan het opwarmen. Pompvermogen staat op middelste stand, want op hoogste stand word je gek van de leidingruis. Nalooptijd pomp is leuk, maar na 2 minuten is de warmte wel uit de ketel, sta je gewoon wat doelloos water rond te pompen.

En ja, ik kan dit ding vervangen door een warmtepomp. Eerste stap zal zijn om tapwater te vervangen door een warmtepompboiler en DWTW. Ketel is dan alleen nog voor het laatste beetje of als de boiler leeg is (ik heb plek voor een 90 liter boiler, misschien met geluk 120-130 liter). Ketel pendelt tijdens het douchen overigens ook vrolijk vanwege waterbesparende douchekop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

_JGC_ schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:41:
[...]

De eerste run is een halfuur, vervolgens is het systeem op temperatuur en krijg je runs van 10-15 minuten. Huis is dan nog aan het opwarmen. Pompvermogen staat op middelste stand, want op hoogste stand word je gek van de leidingruis. Nalooptijd pomp is leuk, maar na 2 minuten is de warmte wel uit de ketel, sta je gewoon wat doelloos water rond te pompen.

En ja, ik kan dit ding vervangen door een warmtepomp. Eerste stap zal zijn om tapwater te vervangen door een warmtepompboiler en DWTW. Ketel is dan alleen nog voor het laatste beetje of als de boiler leeg is (ik heb plek voor een 90 liter boiler, misschien met geluk 120-130 liter). Ketel pendelt tijdens het douchen overigens ook vrolijk vanwege waterbesparende douchekop.
het gaat niet om de warmte uit je ketel te krijgen maar de warmte te verdelen door je radiatoren.

als je last krijgt van ruis kan je kijken waar dat door word veroorzaakt. te dunne leidingen, haakse bochten, kranen. enzovoort.

ik zou eerst je CV werk vervangen door een warmtepomp en pas daarna de stap maken naar een losse boiler. immers verstook je veel meer aan CV dan aan warm water.
Caelorum schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:40:
[...]

Ik was er al bang voor. Daarvoor zou ik wel al het water uit de het systeem moeten laten lopen. Het is overigens niet zo dat deze direct doorloopt naar de retour. Verbaasde me enigszins, maar de radiatoren worden eerst over de gehele lengte aan de bovenkant warm, voordat de retourleiding warm wordt. Ik had begrepen dat dit zonder voetventiel eigenlijk niet zou moeten kunnen?
ja, hij meot even leeglopen. dat is even emmeren met wat emmers. al is het meteen een goede kans om het systeem eens door te spoelen met schoon water. 1x in de 40 jaar mag wel. O-)

en hoe je radiatoren warm worden zegt relatief weinig. het gaat erom dat ze allemaal dezelfde retourtemperatuur hebben in bedrijf zodat je CV niet heet water terug in zijn retour krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
flippy schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:53:
[...]
ja, hij meot even leeglopen. dat is even emmeren met wat emmers. al is het meteen een goede kans om het systeem eens door te spoelen met schoon water. 1x in de 40 jaar mag wel. O-)

en hoe je radiatoren warm worden zegt relatief weinig. het gaat erom dat ze allemaal dezelfde retourtemperatuur hebben in bedrijf zodat je CV niet heet water terug in zijn retour krijgt.
Check :) Heb nog even op de ketel gekeken nadat die een tijdje heeft gelopen en deze had ik blijkbaar op 45 aanvoer ingesteld, maar komt 40 retour terug. Er lijkt dus nog wel iets van warmteverlies in de ruimte te zijn gelukkig, al is 10% niet heel erg veel natuurlijk. Ik check het morgen nadat die echt even goed heeft lopen werken nog eens, maar ik neem 10% verschil tussen aanvoer en retour dan maar even voor wat het is.

1 ding wat ze overigens wel goed hebben gedaan is het laagste punt in de installatie bij de voor en achterdeur te plaatsen, incl aftappunt. Dus als iemand het leeg wil laten lopen is het slang erop en de deur uit gooien.

Ik voel er weinig voor om nog te gaat sleutelen aan de installatie zelf als ik het toch allemaal weg ga halen. De radiatoren hangen er overigens al iets meer dan 50 jaar en er is wel meer mis met dit alles. Kloten met de verwarmingsbuizen doe ik momenteel liever ook niet aangezien alles gelast is en de lasnaden ook niet overal even sterk meer zijn. Heb al eens een lekkage achter een muur gehad daardoor en geen zin weer een muur te moeten repareren.

Dank je voor je antwoorden!

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 26-01-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
[...]

het gaat niet om de warmte uit je ketel te krijgen maar de warmte te verdelen door je radiatoren.

als je last krijgt van ruis kan je kijken waar dat door word veroorzaakt. te dunne leidingen, haakse bochten, kranen. enzovoort.

ik zou eerst je CV werk vervangen door een warmtepomp en pas daarna de stap maken naar een losse boiler. immers verstook je veel meer aan CV dan aan warm water.
In principe wordt die wel redelijk verdeeld in 2 minuten tijd, installatie is redelijk in balans. Enige stoorzender is een badkamer radiator, maar die heeft ook maar weinig opslagvermogen en is zover geknepen dat je net geen ruis meer hoort.

Over 3 weken een kuub beton met 50 meter buis erdoor, die trekt de installatie naar continu runs zonder onderbrekingen. Had al even getest met kale buis in onverwarmde ruimte, je hoort de ketel duidelijk optoeren zodra je die leiding opentrekt, temperatuur zakt ook meteen.

Bij mij is tapwater vs verwarmen nog 230 kuub om 750 kuub. Die 750 gaat nog verlaagd worden zodra de berging klaar is, de 230 kuub kan naar slechts enkele kuubs met een warmtepompboiler. Voordeel van 2 losse systemen is dat het ook minder invloed op elkaar heeft. Als ik nu onder de douche stap 's morgens houdt de CV op met verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier ook op 50 gezet sinds paar dagen. Snelle check leert:

1 graad opwarmen beneden duurt nu zo'n 4 uur ipv 2
gasverbruik is 0.6 kub per uur ipv 1 kub.

Kortom, nee, 't werkt voor ons niet echt. Maar dit is korte termijn natuurlijk. En ik moet de vloerverwarming nog maar eens een keer ontluchten. Vertrouw ' tniet. Vind 2 uur per graad namelijk ook al verdomd lang...

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
NeFoRcE schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:13:
Hier ook op 50 gezet sinds paar dagen. Snelle check leert:

1 graad opwarmen beneden duurt nu zo'n 4 uur ipv 2
gasverbruik is 0.6 kub per uur ipv 1 kub.

Kortom, nee, 't werkt voor ons niet echt. Maar dit is korte termijn natuurlijk. En ik moet de vloerverwarming nog maar eens een keer ontluchten. Vertrouw ' tniet. Vind 2 uur per graad namelijk ook al verdomd lang...
Waarschijnlijk heb je een mengverdeler die nu geen 35 graden meer de vloer induwt, maar een veel lagere temperatuur. Nee, dan gaat 50 graden niet werken. Mocht je de mengverhouding kunnen inregelen op je verdeler kan je daar nog iets mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

_JGC_ schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:15:
[...]

Waarschijnlijk heb je een mengverdeler die nu geen 35 graden meer de vloer induwt, maar een veel lagere temperatuur. Nee, dan gaat 50 graden niet werken. Mocht je de mengverhouding kunnen inregelen op je verdeler kan je daar nog iets mee doen.
Ook mijn vermoeden inderdaad. En de leidingen lopen via de kruipruimte via de wc naar boven naar zolder. De buizen zijn wel geisoleerd in de kruipruimte, maar wellicht kan ik ze nog verder inpakken. En wellicht dat ik de groep in de hal eens dichtdraai. Die is altijd al koud (16 graden) met open trap naar boven. Daar koelt het water natuurlijk gigantisch af en levert amper warmte daar (had beter de fysieke radiator kunnen laten zitten daar).

Misschien dat het water dan wel aanzienlijk warmer blijft

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
In mijn tussenwoning uit 1974 heb ik de aanvoertemperatuur inmiddels al 1,5 jaar op 38 graden staan. Is ook met de echte winter vorig jaar gewoon goed gegaan, zelfs nog met nachtverlaging (verwarming heeft 18,75 uur aangestaan op de koudste dag).

Verder geen zin het hele verhaal over te typen:
assje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Ik stond er wel van te kijken dat in mijn (oude) woning zonder vloerverwarming dit gewoon haalbaar was. Voor dit bouwjaar is de woning goed geisoleerd maar vergeleken met nieuwbouw lijkt het alsnog nergens op.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
50 graden test moet je niet doen omdat veel CV ketels een overstoot hebben en alsnog 58 graden erdoor blazen voordat ze afslaan(deze Intergas doet dat bijvoorbeeld ook).

40 graden test is wel realistisch.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 26-01-2022 16:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
mr_evil08 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:32:
50 graden test moet je niet doen omdat veel CV ketels een overstoot hebben en alsnog 58 graden erdoor blazen voordat ze afslaan(deze Intergas doet dat bijvoorbeeld ook).

Ik heb mijn CV (intergas) ook wel eens betrapt (IR meter) op 40gr bij een instelling 38gr inderdaad; dat geeft dan wel een vertekend beeld.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
mr_evil08 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:32:

Intergas doet aan 5 graden overshoot, daarna schakelt ie af. Moet je rekening mee houden in je test ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
_JGC_ schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:35:
[...]

Intergas doet aan 5 graden overshoot, daarna schakelt ie af. Moet je rekening mee houden in je test ;)
Ja precies maar dat doen mensen niet als iemand blaat van doe de 50 graden test en dan ineens bedrogen uitkomen, je huis moet je sowieso al rond 40 graden warm kunnen houden.

Dan zie je weer topics voorbij komen help warmtepomp extreem hoog energieverbruik...

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-05 15:31
De_Bastaard schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:33:
Wij hebben hier dus een oude (olie) ketel en ik wilde dit ook proberen. Nu werkt het bij onze ketel echter zo dat we geen thermostaat hebben maar dat dat ding de buiten- en binnentemperatuur meet.

Afhankelijk van de buitentemperatuur gaat ding meer of minder verwarmen, de factor kan ik wel instellen. Als het echter de ene dag 0 graden is en de andere dag 10 dan is dat lastig om daarop in te spelen, tenzij ik natuurlijk elke dag die instelling ga tweaken.

Is dat bij jullie nieuwere ketels ook zo of checkt die gewoon wat de temperatuur van 't water/ketel is en dat ie daarop handelt?
Dat zou ik niet doen jaren lang in de tuinbouw gewerkt, met Olie ketels voorloop temperatuur rond de 60 graden.
Want het probleem als je retour temp onder de 40 graden komt gaat je ketel condenseren met als door roesten het gevolg.

Pletter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:45
pletter schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Dat zou ik niet doen jaren lang in de tuinbouw gewerkt, met Olie ketels voorloop temperatuur rond de 60 graden.
Want het probleem als je retour temp onder de 40 graden komt gaat je ketel condenseren met als door roesten het gevolg.

Pletter
Goed te weten! Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:41
Lapa schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:18:
Ik woon in een relatief slecht geïsoleerd jaren 20 appartement. De CV ketel staat momenteel op een max temp van 72 graden. Maar het is een modulerende ketel en als ik er overdag op kijk, staat hij meestal uit of ergens rond de 50 tot 55

Heeft het dan veel zin om die 72 naar beneden te brengen? Het zou in ieder geval tot gevolg hebben dat het initieel opstoken langer duurt en de ketel dus 's ochtends eerder aanspringt,
Het verlagen van de temperatuur zal ervoor zorgen dat de retourtemperatuur ook daalt. Mocht deze nu in de ochtend boven de ca 56 zijn, mis je het HR rendement van de ketel omdat er dan niet of nauwelijks condensatie plaatsvindt. Ook geldt dat dat laatste stukje (extra) condensatie rendement toeneemt naarmate de retourtemperatuur lager wordt. Verlangen van de temperatuur naar 50 verbetert dus het rendement. In de koude periodes kun je dan altijd tijdelijk iets hoger gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hebben ze daar subsidie op warmtepompen nu?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:45
Erasmo schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:52:
[...]

Hebben ze daar subsidie op warmtepompen nu?
Geloof het wel, komen nu sowieso nieuwe subsidies aan voor verduurzaming omdat ze vanuit Brussel de beurs trekken.

Edit: Volgens mij rond de 45% subsidie.

[ Voor 7% gewijzigd door De_Bastaard op 28-01-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-04 18:55
Ik ben ook bezig met deze test en merk dat als ik de temperatuur van de CV instel op 50 graden de thermostaat blijft hangen op 17.5 graden en geen vlammetje aangeeft.
Bij 55 graden blijft ie heel lang hangen op 18.5 en gaat heel langzaam in de vroege avond naar 19 a 19.5 graden.
Alles werkt wel goed als ik het op 65 graden zet...ik kom vanaf 75 graden.

Kan het kloppen dat ik er warm water vanuit de eerste openstaande radiator terug de cv instroomt en dat ik dat met een voetventiel verhelp? Of dat de retourtemperatuur te hoog is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

pvink schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:38:
Kan het kloppen dat ik er warm water vanuit de eerste openstaande radiator terug de cv instroomt en dat ik dat met een voetventiel verhelp? Of dat de retourtemperatuur te hoog is?
ja.

Gas besparen door middel van CV tuning deel III ;)

[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 02-02-2022 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
op dit moment stookt de ketel weer duidelijk warmer dan 55 graden...
maar ik vind het nu niet fijner in huis dan met 55 graden als water temperatuur..

print vd ketel is defect door waterschade en door chip tekorten dus ook slecht leverbaar.. en draait de ketel nog in een soort van "noodloop" enfin mn oude agpo ketel had toch minder van dit soort fratsen dan deze Tzerra Ace die er nou 1,5 jaar hangt :/

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

SMSfreakie schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:05:
op dit moment stookt de ketel weer duidelijk warmer dan 55 graden...
maar ik vind het nu niet fijner in huis dan met 55 graden als water temperatuur..

print vd ketel is defect door waterschade en door chip tekorten dus ook slecht leverbaar.. en draait de ketel nog in een soort van "noodloop" enfin mn oude agpo ketel had toch minder van dit soort fratsen dan deze Tzerra Ace die er nou 1,5 jaar hangt :/
tijd voor een warmtepomp!

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:10:
[...]

tijd voor een warmtepomp!

O-)
ik wil wel.. maar mijn woning coöperatie niet :(

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zojuist weer het mailtje van MilieuCentraal gehad dat de 'nationale' (mijn woorden) Verwarmingstest weer van start gaat. Hierin vragen ze dus om 2 weken je keteltemperatuur naar 50C te zetten, waarna en middels vragenlijst ook ervaringen worden geanalyseerd:
Na afloop van de testperiode krijg je van ons een mail met een link naar de online adviestool voor de Verwarmingstest. Vul daar jouw ervaringen in en je krijgt direct advies over de volgende stap die je kunt zetten.
aldus de e-mail.

Ik ben benieuwd of er meerdere Tweakers mee gaan doen. Persoonlijk vraag ik me af of ik het stookgedrag ook zal moeten aanpassen; bijvoorbeeld eerder beginnen met verwarmen om het huis op tijd op temperatuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik heb hem op 45 staan de afgelopen weken en vraag mij nu af of ik moet verhogen voor deze weken voor een accuraat beeld.
Zelf heb ik overigens niets aangepast aan het stookschema. Deze ging altijd al om half 8 's avonds naar 16 graden en dan om 7 uur weer aan naar 20,5. Maar het is nooit verder afgekoeld in de ochtend dan 19 graden. Geluk van veel dikke betonnen muren en vloeren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Caelorum schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:23:
Ik heb hem op 45 staan de afgelopen weken en vraag mij nu af of ik moet verhogen voor deze weken voor een accuraat beeld.
Zelf heb ik overigens niets aangepast aan het stookschema. Deze ging altijd al om half 8 's avonds naar 16 graden en dan om 7 uur weer aan naar 20,5. Maar het is nooit verder afgekoeld in de ochtend dan 19 graden. Geluk van veel dikke betonnen muren en vloeren denk ik.
dan probeer je nu 40 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:19
Caelorum schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:23:
Sowieso krijg je pas een accuraat beeld als je dit voor wat langere tijd doet. We hebben nog niet echt hele koude dagen gehad. Je kan hem sowieso nog op 40 zetten en hierop laten staan en hopen op wat koudere dagen.

Mocht je dan problemen krijgen, dan kan je nog tijdelijk 24/7 verwarmen kiezen. Dat is uiteindelijk ook hoe je draait met een warmtepomp. Maar als je nu al zo weinig verlies hebt, zal dat wel goed komen.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Reden dat ik de test nog ga doen is omdat ik het gewoon niet vertrouw. Ik heb letterlijk 2x 0.8x4.5m overhang net 1cm piepschuim als isolatie. De muren voor en achter hebben 6cm steenwol als isolatie. Een derde van de woonlaag ligt op een on geïsoleerde inpandige garage. Hoe kan dit huis nou goed genoeg geïsoleerd zijn om op 45 graden warm te blijven?
Hoe slecht zijn andere huizen dan wel niet geïsoleerd dat het daar niet kan?

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 09-02-2022 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is dan ook niet zozeer een functie van isoleren, maar van afgiftecapaciteit.
MilieuCentraal heeft wat moeite met die nuance overbrengen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 14:04
CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:12:
[...]

Theoretisch wel. Mijn WP kan verwarmen tot 55 graden. De vraag is of dat een beetje efficiënt is. Ik verwarm nu met reguliere radiatoren op 38 graden. Wanneer het gaat vriezen verwacht ik hier echter ook niet mee uit te komen en richting de 45 graden te moeten. Echter heb ik pas sinds 2,5 week een WP, dus kan nog niks zeggen over de totale efficiëntie.

[...]

Ik zou ook niet weten waarom je je CV niet op die temperatuur zou laten staan als je je huis ermee warm krijgt.
@CurlyMo Bovenstaande gaf jij in 2020 aan, hoe kijk je hier nu tegenaan? werkt de 38 graden aanvoer nog steeds of ben je in de winter omhoog gegaan met aanvoer en wat heeft het met de COP gedaan en gas afname en stroomtoename?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:05
Fantastic_fox schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:17:
[...]

@CurlyMo Bovenstaande gaf jij in 2020 aan, hoe kijk je hier nu tegenaan? werkt de 38 graden aanvoer nog steeds of ben je in de winter omhoog gegaan met aanvoer en wat heeft het met de COP gedaan en gas afname en stroomtoename?
Ik heb uiteindelijk ~ 42 graden aanvoer nodig gehad. Verder wel warm gekregen. Boel is héél veel zuiniger geworden dan op gas. Energierekening is van € 45,- p/m naar € 18 p/m gegaan, maar dat komt ook door het vastrecht gas dat er niet meer is. Wel ga ik dit jaar de 5kW vervangen door een 9kW omdat dat gewoon net wat zorgelozer is dan nu. Ik krijg het warm, maar wel met veel tweaken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Fantastic_fox
@CurlyMo en jij doet alles op radiatoren toch? Welke pomp gebruik je precies als ik vragen mag?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:05
Fantastic_fox schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:35:
@CurlyMo en jij doet alles op radiatoren toch? Welke pomp gebruik je precies als ik vragen mag?
Ja, Panasonic 5kW J serie

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

_JGC_ schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:15:
[...]

Dank je wel dat je dit aanstipt. :) Ik heb sinds een week hier ook het spul op 40 graden gezet. Alles stond al op 50, wat op zich goed werkt, maar het schijnt een onvoldoende test te zijn om eventueel over te stappen naar gasloos (ipv hybride). Na aanpassing naar 40 werd het heel langzaam warm, en was de vloer niet meer comfortabel (te weinig isolatie aan de onderkant). Blijkt dat door het bijmengen het water voor de vloerverwarming niet warm genoeg werd (buizen gemeten met FLIR-camera, 24 graden vs 30 graden met ketel @50 ). Dus daarmee is ook meteen bewezen dat tzt de verdeler van de vvw vervangen zal moeten worden, iets waar de monteurs die ik gesproken heb het niet over eens waren.
Dus tnx! _o_

Nomen nescio

• SMSfreakie
  • Niet online
zo.. Keteltje weer op 50 graden ipv 80 van default..

geen stinkende radiatoren meer *O*

404 Signature not found

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Caelorum schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:18:
Reden dat ik de test nog ga doen is omdat ik het gewoon niet vertrouw. Ik heb letterlijk 2x 0.8x4.5m overhang net 1cm piepschuim als isolatie. De muren voor en achter hebben 6cm steenwol als isolatie. Een derde van de woonlaag ligt op een on geïsoleerde inpandige garage. Hoe kan dit huis nou goed genoeg geïsoleerd zijn om op 45 graden warm te blijven?
Hoe slecht zijn andere huizen dan wel niet geïsoleerd dat het daar niet kan?
Ons 2/1 kap huis met dus grote zijgevel heeft ook maar 5 a 6cm steenwol in de muren en enkel glas op de slaapkamers, met tocht-roosters die als ze dicht staan nog meer lucht doorlaten dan een modern Duco ventaltierooster in geopende stand.
Vloer van de woonkamer zit 10cm piepschuim onder, vloer van de keuken, hal en bijkeuken zijn niet geïsoleerd. Het dak is met 8cm glaswol geïsoleerd.

Verre van 'goed geïsoleerd' dus. Boven houden de radiatoren het zo'n 18 graden met de aanvoertemperatuur op 40 graden én een ketel die lang niet de hele dag stookt. Gelukkig komt hier over 2 weken de warmtepomp.

En later in het jaar nieuwe kozijnen met isolatieglas.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Fantastic_fox
Wie hier kan me wat tips/ richting geven. De thermostaat staat nu op 20 in de woonkamer. Via ha zie ik de de nefit easy een temperatuur vraagt van 55-58 ongeveer echter via de aan uit regeling.

Dit komt denk ik zelf doordat de ketel een min vermogen heeft van 10kw (ecomline hr30).

Buitentemperatuur nu is ongeveer 4graden.

Doel is om instaat te zijn over te stappen naar een hybride systeem

Qua isolatie zijn al redelijk wat naisolatie zaken geregeld:
Spouwmuur
Kruipruimte 13cm gespoten schuim
Glas is allemaal hr++ of triple
Alles loopt via radiatoren
Buisisolatie in kruipruimte zolder etc.

En toch blijft de setpoint erg hoog voor mijn gevoel. Wie weet er een tip te geven?

Ik zelf zit nog te denken aan de volgende zaken:
-voordeur vervangen (ik heb er tochtstrips etc in gezet maar de oude houten deur blijft een lastige)
- achterdeur idem
- Ik kan de buisisolatie natuurlijk nog extra omwikkelen met de folie van tonzon.
- ivm geen ventilatie hebben we boven altijd de ramen op kiepkantel stand staan dichtmaken kan natuurlijk maar dan is er helemaal geen ventilatie meer

Of moet ik gewoon eens kijken wat de ketel doet als ik de max cv temp zet naar 50 gr (staat nu op 63 met een max cv vermogen van 15kw). En dan bij wijze van test een week lang constant stoken op 20gr? En kijken wat de setpoint dan doet en de warmte ervaring?

Op zich kan daar niet heel veel mee fout gaan.

Mocht iemand meer informatie nodig hebben vraag het gerust

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtDdKVzQ7f4HdbGK8gj6jDC_0l4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KAHXE14eDTV5QKmPFibVm2F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Fantastic_fox op 10-02-2022 21:40 ]

• GermanPivo
Fantastic_fox schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:27:
Wie hier kan me wat tips/ richting geven. De thermostaat staat nu op 20 in de woonkamer. Via ha zie ik de de nefit easy een temperatuur vraagt van 55-58 ongeveer echter via de aan uit regeling.

Dit komt denk ik zelf doordat de ketel een min vermogen heeft van 10kw (ecomline hr30).

Buitentemperatuur nu is ongeveer 4graden.

Doel is om instaat te zijn over te stappen naar een hybride systeem

Qua isolatie zijn al redelijk wat naisolatie zaken geregeld:
Spouwmuur
Kruipruimte 13cm gespoten schuim
Glas is allemaal hr++ of triple
Alles loopt via radiatoren
Buisisolatie in kruipruimte zolder etc.

En toch blijft de setpoint erg hoog voor mijn gevoel. Wie weet er een tip te geven?

Ik zelf zit nog te denken aan de volgende zaken:
-voordeur vervangen (ik heb er tochtstrips etc in gezet maar de oude houten deur blijft een lastige)
- achterdeur idem
- Ik kan de buisisolatie natuurlijk nog extra omwikkelen met de folie van tonzon.
- ivm geen ventilatie hebben we boven altijd de ramen op kiepkantel stand staan dichtmaken kan natuurlijk maar dan is er helemaal geen ventilatie meer

Of moet ik gewoon eens kijken wat de ketel doet als ik de max cv temp zet naar 50 gr (staat nu op 63 met een max cv vermogen van 15kw). En dan bij wijze van test een week lang constant stoken op 20gr? En kijken wat de setpoint dan doet en de warmte ervaring?

Op zich kan daar niet heel veel mee fout gaan.

Mocht iemand meer informatie nodig hebben vraag het gerust

[Afbeelding]
Kan je je ketel niet modulerend aansluiten? Dat is sowieso al een stuk beter - bij aan/uit is het volgens mij alles of niets, dus de max ingestelde temperatuur (wat je instelt kan afwijken van wat je meet).
Probeer anders een 45 graden en dan constant stoken. Vermoed dat je dat nog steeds makkelijk gaat redden.

• Fantastic_fox
@GermanPivo sorry misschien heb ik het niet heel duidelijk beschreven. Ketel en thermostaat moduleren beiden (pomp trouwens ook dus pomp snelheid kan ik niets mee doen).

Ik noemde het aan uit omdat je ziet dat de ketel zo stook in laag last (althans dat heb ik elders gelezen) dit komt doordat minimaal vermogen van de ketel veel te hoog is en dan probeert de ketel pendelen te voorkomen en gaat hij aan uit proberen te stoken om zo “minder vermogen te simuleren”.

Ik kan het mis hebben natuurlijk.

Ik zou ook verwachten dat een hybride zou moeten kunnen en daarom had ik ook gedacht dat de ketel een lagere temperatuur zou vragen.

Aan de andere kant dat is wat de thermostaat vraagt en wil niet zeggen dat lager niet mogelijk is. Hoe dan ook is een lagere aanvoer altijd beter als ik naar de wp wil.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk en zoek ook eventueel tips wat als eerste aan te pakken om te komen tot een lagere aanvoer.

De grote vraag is natuurlijk wanneer het afgiftesysteem het probleem gaat zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:43
@Fantastic_fox welke thermostaat gebruik je? Ook daar zit een verschil in de manier van stoken. Verder kun je overwegen om boven decentrale wtw ventilatie toe te passen. Scheelt je een berg kou boven en heb je toch ventilatie!

Volgens mij kan een Hybride WP in nagenoeg elk huis geplaatst worden. Dat is ook waarom dit zo populair is bij installateurs. Niet nadenken gewoon erin zetten. Dat is bij full electric anders natuurlijk.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Bo0bz mijn gevoel zegt eigenlijk ook wat jij zegt dat hybride eigenlijk gewoon mogelijk moet zijn maar de vraag is of je met een vv temp van 50-55 nog een beetje cop over hebt? Tijdens voor en najaar zal dit zowiezo wel uitkomen maar of je in dec-jan-feb wanneer het echt wat kouder is overdag (laten we zeggen gemiddelde temp van 4-5graden) nog een beetje cop haalt als ik 50+ nodig heb daar twijfel ik over vandaar mijn vraag ook.

Als ik de aanvoertemp wat kan verlagen is dat altijd beter

De thermostaat is een nefit easy (niet die allernieuwste maar de eerste versie).

Decentrale wtw is zeker een optie waar ik ook al meerdere keren naar heb gekeken, misschien is centrale wtw op de bovenverdieping via de zolder zelfs wel een optie denk ik.

Maar verwacht je dat dit ook een redelijk impact gaat hebben? Logischerwijs zou ik zeggen van wel aangezien we nu door 2-3 ramen de hele dag door ventileren en dus een beste bak “frisse/koude lucht” binnen laten.

[ Voor 32% gewijzigd door Fantastic_fox op 11-02-2022 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Fantastic_fox schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:34:
@GermanPivo

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk en zoek ook eventueel tips wat als eerste aan te pakken om te komen tot een lagere aanvoer.

De grote vraag is natuurlijk wanneer het afgiftesysteem het probleem gaat zijn
Als je het niet meer warmt krijgt op 40-45 graden aanvoer, dan gaat je afgiftesysteem het probleem zijn. Dan zou je altijd nog je radiatoren kunnen boosten en kan je in theorie nog lager met je temperatuur. Gewoon proberen en als dat goed gaat, dan kan je als het even kan de hele hybride stap overslaan. ;)

Gewoon proberen, want temperaturen van 4-5 graden zijn juist perfect voor een warmtepomp. Kan me haast niet voorstellen dat je daar nu nog 50+ graden voor nodig hebt na je extra isolatie maatregelen - het gedrag van je ketel kan je, op een andere thermostaat na, weinig aan veranderen.
Ik kreeg hier onze '79 tweekapper van 191m2 met de originele isolatie vorig jaar februari het huis prima warm 45 graden aanvoer (nachtverlaging naar 18, overdag 20 graden)

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 11-02-2022 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:49

Nikeo

Jawelles

Ik heb een heel project met stappen en tests uitgedacht maar het wachten is op een week echt koud weer. Met dit weer is onze jaren 80 tussenwoning makkelijk op temperatuur te houden met 50 graden water. Nou ja een troost. Warm weer bespaart meer gas dan de installatie inregelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:18
@Fantastic_fox Bij mij was e een vergelijkbare situatie, ook een Nefit ketel met hetzelfde gedrag bij deze temperaturen. Dit ligt inderdaad aan het minimale vermogen dat de ketel afgeeft (en de minimale tijd dat hij draait), hij lijkt dan inderdaad aan/uit te lopen.

Afgelopen jaar een hybride warmtepomp geinstalleerd, en dat werkt gewoon erg goed, tot nu toe 97% minder gas verbruikt voor verwarming. Op de momenten dat de hybride wel warmte vraagt van de gasketel dan blijft nog steeds dit aan/uit-gedrag trouwens (telkens 5 min aan, en dan een uur uit), maar nu dus ook 97% minder vaak.

Je moet daarom niet naar de 'pieken' kijken qua aanvoertemperatuur, maar naar het gemiddelde (ik gok 45 graden?). Dat is namelijk de temperatuur die de warmtepomp constant moet gaan maken bij deze temperatuur.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Fantastic_fox Heb hier precies dezelfde combi, hc30 en nefit easy. Ik stook al weken op ong 40 graden in benedenwoning uit de jaren 30. Je ziet dat ie ongeveer 3 graden overshoot heeft en dan stopt, is op zich geen probleem. Hoe goed ie is om het gemiddelde te houden weet ik niet, die van mij staat op weersafhankelijke regeling nu met 24/7 verwarming. Hou er rekening mee dat de ingestelde curve geldt bij 21 graden thermostaat stand, die dan geen invloed heeft op de ruimte temperatuur maar op de curve offset, als je die op 20 graden zet gaat de curve 1 graad omlaag zodat de gebruiker toch handmatige invloed heeft. Da’s alleen als je de “invloed van ruimte” bij de weersafhankelijke regeling uit hebt staan natuurlijk, wat je ook moet doen vind ik.

Het is idd van belang om wel flinke radiatoren te hebben, dan vermijd je ventilatoren onder de radiator. Ik was gelukkig gezegend met flinke bakken en heb daarnaast bij een vorige verbouwing 15 jaar geleden een paar aluminium radiatoren gekocht, perfect voor lage temperatuur verwarming. Global Oscar, in NL verkocht onder DRL naam.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
joezzt schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:32:

Het is idd van belang om wel flinke radiatoren te hebben, dan vermijd je ventilatoren onder de radiator. Ik was gelukkig gezegend met flinke bakken en heb daarnaast bij een vorige verbouwing 15 jaar geleden een paar aluminium radiatoren gekocht, perfect voor lage temperatuur verwarming. Global Oscar, in NL verkocht onder DRL naam.
Een ventilator helpt in elke situatie - ook als je huidige radiatoren voldoende zijn ;) Je kan dan altijd nog lager met je aanvoer en de warmte wordt beter/sneller verdeeld in de ruimte. In principe ook vrijwel geluidsloos - vooral als je wat grotere fans kwijt kan. Maar goed, dat is een discussie voor het topic daarover. :)

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 11-02-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@JBtL
JBtL schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:09:
@Fantastic_fox Bij mij was e een vergelijkbare situatie, ook een Nefit ketel met hetzelfde gedrag bij deze temperaturen. Dit ligt inderdaad aan het minimale vermogen dat de ketel afgeeft (en de minimale tijd dat hij draait), hij lijkt dan inderdaad aan/uit te lopen.

Afgelopen jaar een hybride warmtepomp geinstalleerd, en dat werkt gewoon erg goed, tot nu toe 97% minder gas verbruikt voor verwarming. Op de momenten dat de hybride wel warmte vraagt van de gasketel dan blijft nog steeds dit aan/uit-gedrag trouwens (telkens 5 min aan, en dan een uur uit), maar nu dus ook 97% minder vaak.

Je moet daarom niet naar de 'pieken' kijken qua aanvoertemperatuur, maar naar het gemiddelde (ik gok 45 graden?). Dat is namelijk de temperatuur die de warmtepomp constant moet gaan maken bij deze temperatuur.
Dit laatste ben ik helemaal met je eens daarom was ik juist aan het zoeken of ik de ketel niet toch in een stand krijg waarbij hij constanter stookt op 1 temperatuur ipv het aan/uit gedrag. Ik heb rond een uur of 8 vanmorgen de temperatuur verlaagd naar stand 3 dat is volgens mij rond de 50 graden als het goed is dacht ik. Ik zie nu in Home assistant dat hij setpoint 46 lijkt te gebruiken.

Hij heeft wel moeite om het nu op temperatuur te houden maar ik denk dat het wel eens zou kunnen dat hij heel even tijd nodig heeft om te wennen aan de nieuwe setting (inleer effect) dus dat wordt vandaag wat vaker opstaan en rondlopen. Ik laat de temperatuur van de thermostaat even staan zoals hij stond vanmorgen in het programma om de test niet onnodig te "vervuilen"en om te zien of hij later de temperatuur wel gaat halen.

Welke Hybride heb je aangeschaft als ik mag vragen, en hoe heb je de afweging gemaakt tussen 4 of 6kw (elga ) of 5 of 8kw (Daikin) of je hebt natuurlijk een andere dat kan ook. En hoeveel gas heb je daadwerkelijk minder in kuubs? en hoeveel stroom heb je er eextra nodig voor gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
joezzt schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:32:
@Fantastic_fox Heb hier precies dezelfde combi, hc30 en nefit easy. Ik stook al weken op ong 40 graden in benedenwoning uit de jaren 30. Je ziet dat ie ongeveer 3 graden overshoot heeft en dan stopt, is op zich geen probleem. Hoe goed ie is om het gemiddelde te houden weet ik niet, die van mij staat op weersafhankelijke regeling nu met 24/7 verwarming. Hou er rekening mee dat de ingestelde curve geldt bij 21 graden thermostaat stand, die dan geen invloed heeft op de ruimte temperatuur maar op de curve offset, als je die op 20 graden zet gaat de curve 1 graad omlaag zodat de gebruiker toch handmatige invloed heeft. Da’s alleen als je de “invloed van ruimte” bij de weersafhankelijke regeling uit hebt staan natuurlijk, wat je ook moet doen vind ik.

Ik heb hem vanmorgen om 8 uur omgezet, hij lijkt nu op stpoint 46 te staan (stand 3 op de ketel) echter je merkt dat hij het lastig heeft nu, temperatuur stond toen ik hem terug zetten op 19,5 maar is nu teruggezakt naar 19.2 wellicht moet hij nog even leren omgaan met de nieuwe setting.

Kun je me vertellen hoe je de weersafhankelijke settings hebt bepaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Nikeo welke ketel heb je op dit moment hangen? en weet je zo hoeveel deze heeft qua minimaal vermogen? In Nl lijkt het wel of we allemaal een ketel hebben met een veel te hoog minimaal vermogen.

CV monteurs lijken het altijd te hebben over grote zware ketels (nooit problemen met warmte/comfort maar wel hoog gasverbruik zeker bij hoge temperaturen) echter over minimaal vermogen hoor je ze nooit eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:49

Nikeo

Jawelles

Fantastic_fox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:05:
@Nikeo welke ketel heb je op dit moment hangen? en weet je zo hoeveel deze heeft qua minimaal vermogen? In Nl lijkt het wel of we allemaal een ketel hebben met een veel te hoog minimaal vermogen.
ATAG i28ECZ. Specs zijn wel te vinden. Kan vrij laag geloof ik. Eigenlijk te zwaar voor ons huis. Heb hem al begrensd naar 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Nikeo die kan inderdaad terug naar 4,4 wat naar mijn mening een van de betere waardes is vergelijkbaar met de ecotec exclusive en Intergas extreme. Ik denk dat je daarmee beter een WP simulatie kunt doen dan met een oude nefit met minimaal vermogen van 10kw :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Fantastic_fox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:01:
[...]

Ik heb hem vanmorgen om 8 uur omgezet, hij lijkt nu op stpoint 46 te staan (stand 3 op de ketel) echter je merkt dat hij het lastig heeft nu, temperatuur stond toen ik hem terug zetten op 19,5 maar is nu teruggezakt naar 19.2 wellicht moet hij nog even leren omgaan met de nieuwe setting.

Kun je me vertellen hoe je de weersafhankelijke settings hebt bepaald?
Ketel vermogen kan gewoon maximaal want hij moduleert vanzelf omlaag. Naar stand 3 had geen invloed bij mij, stand 2 opeens wel, ging helemaal van de wap.
De WAR (weersafhankelijk) setting heb ik eerst op zomaar wat gezet zodat de temperatuur bij 0 graden rond de 40 uitkwam. Om het makkelijk te maken maak ik het verschil tussen voetpunt en andere deelbaar door 3 (want buitentemperatuur gaat dan van 20 to -10, 30 graden). Ik begon met 34 - 43 , die 34 bij 20 is natuurlijk veel te warm, maar ja, je moet roeien met de riemen die je hebt, ik zie wel hoe het wordt als ik all-electric ben binnenkort. Nu even testen en enkelsteens muren isoleren ;-) Is niet fijn zo'n muur op 14 graden...
Edit: Ah, maar je bedoelt setpoint aangegeven door HA ? ik bedoelde de knop op de CV. Da's grappig, bij mij zal ie dan ook wel op 3 staan...
Ik heb een vrijwel constant verbruik van 10 m3 per dag nu, dus warmtepomp van 4kW (ik ga voor 6) zou genoeg moeten zijn, terwijl ik nog niet klaar ben met isoleren.
Het grappige van een gas ketel is wel dat je mindset helemaal anders is (mijn vorige huis was wel all-electric) , bij een WP gaat het gebruikte vermogen omhoog bij lagere temperatuur vanwege het warmteverlies van het huis maak ook vanwege --duidelijk- afnemend rendement en een CV ketel heeft daaaar dus helemaal geen "last" van...

[ Voor 20% gewijzigd door joezzt op 11-02-2022 09:55 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@joezzt misschien begrijpen we elkaar niet, ik zeg stand 3 en daarmee bedoel ik de cv water temperatuur stand niet het cv vermogen.

@GermanPivo @JBtL @Bo0bz hieronder de uitkomst zover, zoals ik al eerder aangaf lijkt hij moeite te hebben met de temperatuur te houden.

Toen ik de cv temperatuur heb aangepast (rond 8 uur) zie je in de onderste grafiek dat de temperatuur daalt van 19,5 naar 19,2 nu. Ook zie je in de setpoint grafiek (boven) dat de setpoint voor 8 uur 53 graden was en nu uitkomt op 45-46 (wat wellicht raar is want de schakelaar staat op stand 3 = rond de 51graden meen ik).

Inmiddels is de temperatuur net weer opgekomen van 19,2 naar 19,3 maar het houd niet over en dit komt door mijn mening dat hij nu op piek 46 graden geeft en dal 30 graden (gemiddeld is dat 38).

Probleem van deze test is en blijft naar mijn mening dus dat de ketel een te hoog vermogen heeft en niet constant kan stoken op 40 of 45 graden simpelweg omdat hij veel te hard brand in de laagste stand.

Zien jullie dit ook zo of zie ik iets over het hoofd?

Hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTE3EcsV9dg4DUJwL8URDcOZ6_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CKZVZQ9UMrEdb4XdADYU4Iyk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
@Fantastic_fox Nee , je ziet niets over het hoofd, maar als het te koud is moet je aanvoer temperatuur bij de huidige buitentemperatuur omhoog, dan gaat ie heus wel langer branden op laagste stand, of korter pauzeren. Het blijven wel ouwe beestjes, maar het is ook een experiment, geen optimale situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@Fantastic_fox Heb je toevallig ook de retourtemperatuur van de CV? Een ketel gaat naar de aangevraagde temperatuur en stopt uiteindelijk even met verwarmen als het verschil tussen aanvoer/retour te klein wordt. Dat is ook een instelling vanuit je thermostaat. Dan is er namelijk praktisch geen afgifte meer = ketel die op basis van ingestelde minuten stopt. Vervolgens de nieuwe cyclus. Als dit het geval is zijn er eigenlijk twee opties 1) Zorgen voor meer isolatie waardoor er minder warmte nodig is 2) zorgen voor meer afgifte zodat de ketel langer kan pruttelen op een lagere temp.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

50 graden? Mijn CV keteltje pruttelt op 35 graden de vloerverwarming lekker comfortabel hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Bo0bz ja die heb ik wel, ik heb nl nog een pi hangen aan de ketel die met dsb sensoren op de leidingen de temperatuur meet. Uiteraard wijkt dit af van de setpoint (andere sensors en ik denk dat de ketel in het water meet en ik meet op de leiding).

Hieronder zie je een screen shot van de laatste 24 uur en je ziet dat hij vanaf 8 uur wat onrustiger lijkt te zijn vergeleken met ervoor. Ik snap alleen niet goed wat ik hier nu uit moet concluderen eerlijk gezegd maar wellicht kan jij me hierin wat duiding geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WeS_z36QNTrKDSazbxlfUrkdzbA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A8PSRe50MvpDmnzXeRIet2lR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Fantastic_fox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:16:
@joezzt misschien begrijpen we elkaar niet, ik zeg stand 3 en daarmee bedoel ik de cv water temperatuur stand niet het cv vermogen.

@GermanPivo @JBtL @Bo0bz hieronder de uitkomst zover, zoals ik al eerder aangaf lijkt hij moeite te hebben met de temperatuur te houden.

Toen ik de cv temperatuur heb aangepast (rond 8 uur) zie je in de onderste grafiek dat de temperatuur daalt van 19,5 naar 19,2 nu. Ook zie je in de setpoint grafiek (boven) dat de setpoint voor 8 uur 53 graden was en nu uitkomt op 45-46 (wat wellicht raar is want de schakelaar staat op stand 3 = rond de 51graden meen ik).

Inmiddels is de temperatuur net weer opgekomen van 19,2 naar 19,3 maar het houd niet over en dit komt door mijn mening dat hij nu op piek 46 graden geeft en dal 30 graden (gemiddeld is dat 38).

Probleem van deze test is en blijft naar mijn mening dus dat de ketel een te hoog vermogen heeft en niet constant kan stoken op 40 of 45 graden simpelweg omdat hij veel te hard brand in de laagste stand.

Zien jullie dit ook zo of zie ik iets over het hoofd?

Hieronder

[Afbeelding]
Naast wat hierboven is gezegd, geef het ook wat de tijd na een aanpassing - je thermostaat moet leren dat de ruimte anders opwarmt door de aangepaste temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@GermanPivo @Bo0bz @joezzt

Ik denk dat de ketel op dit moment zijn warmte niet meer kwijt kan en aan het pendelen is geslagen zie onderstaand overzicht met de ketel statussen sinds vanmorgen:

Oranje is het verwarmen van de boiler (sww voorraad vat) (code =H.)
Paars = Actieve brander (code -H.)
Blauw = system standby (code 0H)
Bruin = System waiting boiler cannot transfer heat to central heating (code 0Y)
Groen = System waiting boiler cannot transfer to central heating (code 0A)

Die groene code (0A) heb ik normaal echt nooit bruin wel eens heel af en toe maar ook maar echt heel erg weinig.

Dit betekend in mijn ogen het volgende de flow is te laag of het brander vermogen te hoog voor de flow?

Immers als ik water over een brander stuur van 10kw met een tempo van 5lt per seconde dan wordt het bv 80 graden. stuur ik er water overheen met een snelheid van 20lt per seconde dan zal het minder warm worden dan 80 graden omdat er simpelweg minder tijd is om warmteoverdacht te laten plaats vinden.

De pompsnelheid is bij deze ketel niet handmatig aan te passen omdat deze modulerend gestuurd word, dus die optie heb ik niet voor handen helaas, en de brander kan ik ook niet lager gaan zetten ik verwacht nl dat hij al op min vermogen aan het branden is.

Ben ik nu gek of is dit ongeveer wat er aan het gebeuren is? of is het gewoon toch een kwestie van een potje geduld open te trekken en te kijken wat er in de loop van de dag gaat gebeuren.

Ik kan nu nog testen, vanavond is mijn vriendin weer thuis en zal ik toch weer terug moeten naar de oude settings aangezien die het bij 21 graden al koud heeft >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9iqMqBumeO10fbpuzvpj0U-338=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QIj09HoN99QbKCtMMlnz5ln8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@Fantastic_fox Precies zoals @GermanPivo zegt neem even de tijd om de boel te laten inregelen. Het lijkt er inderdaad op dat de ketel met een lagere aanvoer temperatuur zijn warmte niet goed kwijt kan. Heb je ook al waterzijdig het een en ander ingeregeld? Radiatoren afstellen en de vloerverwarming op een hogere flow/debiet? Wil je echt alles goed op elkaar afstemmen zul je 1 aanpassing per dag moeten doen. De boel even lekker een paar uur laten draaien en de volgende dag checken wat je aanpassing voor een effect heeft. Zo weer verder kijken. Straks zie je met alle aanpassingen de bomen door het bos niet meer :)

PS.. Een ketel zal in bijna alle huishoudens hier in NL staan te pendelen. Helemaal voorkomen lukt gewoon niet gezien het grote vermogen wat bijna nooit past bij de huizen. Het grote vermogen wordt echt alleen gebruikt bij het maken van warm water. Volgens mij is het minimale vermogen van jou ketel 10,5kW (snelle google search) dat is met jou isolatie maatregelen echt way 2 much.

[ Voor 23% gewijzigd door Bo0bz op 11-02-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
@Fantastic_fox Maar test je nu ook met een lager setpoint van je thermostaat dan? Dan heb je sowieso al een andere situatie. Waarom niet gewoon setpoint 21 en zien wat er gebeurt? Dat is waarschijnlijk ook de temperatuur die je strakt nodig hebt als je vriendin dat fijn vindt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Fantastic_fox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:59:
@JBtL

[...]

Dit laatste ben ik helemaal met je eens daarom was ik juist aan het zoeken of ik de ketel niet toch in een stand krijg waarbij hij constanter stookt op 1 temperatuur ipv het aan/uit gedrag. Ik heb rond een uur of 8 vanmorgen de temperatuur verlaagd naar stand 3 dat is volgens mij rond de 50 graden als het goed is dacht ik. Ik zie nu in Home assistant dat hij setpoint 46 lijkt te gebruiken.

Hij heeft wel moeite om het nu op temperatuur te houden maar ik denk dat het wel eens zou kunnen dat hij heel even tijd nodig heeft om te wennen aan de nieuwe setting (inleer effect) dus dat wordt vandaag wat vaker opstaan en rondlopen. Ik laat de temperatuur van de thermostaat even staan zoals hij stond vanmorgen in het programma om de test niet onnodig te "vervuilen"en om te zien of hij later de temperatuur wel gaat halen.

Welke Hybride heb je aangeschaft als ik mag vragen, en hoe heb je de afweging gemaakt tussen 4 of 6kw (elga ) of 5 of 8kw (Daikin) of je hebt natuurlijk een andere dat kan ook. En hoeveel gas heb je daadwerkelijk minder in kuubs? en hoeveel stroom heb je er eextra nodig voor gehad?
Voor de warmtepomp merkte ik dat de maximale aanvoertemperatuur van de CV naar beneden zetten leidde tot continue pendelgedrag (heeft inderdaad te maken met de regeling van de pompsnelheid). 50 graden bleek optimaal te zijn, 45 ging de ketel heel erg pendelen. Maar met de warmtepomp blijk ik nu bij 0 graden maar 40 graden nodig te hebben om het huis warm te houden. Staar je dus niet te blind op het aanpassen van deze temperatuur op de CV - lager is niet per definitie beter voor de werking van het apparaat.

Deze winter dus voor het eerst gedraaid met de warmtepomp, vorig jaar in het stookseizoen tot nu 520m3 gas gebruikt, dit jaar 20m3 (-500 m3 dus), stroomverbruik is met 1050 kWh omhoog gegaan. Type is Elga Ace 4kW. Overweging was dat op basis van gasverbruik (900 m3 gas voor verwarming/jaar), een klein vermogen al voldoende zou moeten zijn. En heel veel mocht de pomp ook niet kosten omdat de besparing ook op gasverbruik ook niet groter kan worden dan 900 m3 natuurlijk. Mocht je deze overwegen, houd er dan wel rekening mee dat het vermogen van deze machine wel flink lager wordt onder de 4 graden buiten. Ik woon aan de kust, dus dan is het niet vaak zo koud (en het is een relatief zachte winter), maar in ieder geval de 6kW variant werkt wat dat betreft een stuk beter (andere techniek in buitenunit), en die is nu nog nauwelijks duurder.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Fantastic_fox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:17:

Ik denk dat de ketel op dit moment zijn warmte niet meer kwijt kan en aan het pendelen is geslagen zie onderstaand overzicht met de ketel statussen sinds vanmorgen:

Die groene code (0A) heb ik normaal echt nooit bruin wel eens heel af en toe maar ook maar echt heel erg weinig.

Dit betekend in mijn ogen het volgende de flow is te laag of het brander vermogen te hoog voor de flow?

Immers als ik water over een brander stuur van 10kw met een tempo van 5lt per seconde dan wordt het bv 80 graden. stuur ik er water overheen met een snelheid van 20lt per seconde dan zal het minder warm worden dan 80 graden omdat er simpelweg minder tijd is om warmteoverdacht te laten plaats vinden.

De pompsnelheid is bij deze ketel niet handmatig aan te passen omdat deze modulerend gestuurd word, dus die optie heb ik niet voor handen helaas, en de brander kan ik ook niet lager gaan zetten ik verwacht nl dat hij al op min vermogen aan het branden is.

Ben ik nu gek of is dit ongeveer wat er aan het gebeuren is? of is het gewoon toch een kwestie van een potje geduld open te trekken en te kijken wat er in de loop van de dag gaat gebeuren.

Ik kan nu nog testen, vanavond is mijn vriendin weer thuis en zal ik toch weer terug moeten naar de oude settings aangezien die het bij 21 graden al koud heeft >:)

[Afbeelding]
Wel gek dat ik gewoon met dezelfde combi maar dan op WAR gewoon een warm huis heb met rond de 40 graden aanvoer temperatuur.
Fantastic_fox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:17:

[Afbeelding]
Pendelen is toch ook niet erg, een WP pendelt ook, die kan ook moeilijk terugmoduleren. Als je gemiddelde aanvoertemperatuur 38 graden is dan moet die dus omhoog. Uit je opmerking over setpoint op 3 concludeer ik dat het ding maar weinig resolutie heeft met setpoints (nog nooit van gehoord bij deze ketel, maar je zit ergens op een API te sturen of zo ?).
Dus als je de WAR aanzet kan de CV wel misschien zo sturen dat ie naar een correcte gemiddelde temperatuur stuurt afhankelijk van de WAR instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Bo0bz schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:28:
@Fantastic_fox Precies zoals @GermanPivo zegt neem even de tijd om de boel te laten inregelen. Het lijkt er inderdaad op dat de ketel met een lagere aanvoer temperatuur zijn warmte niet goed kwijt kan. Heb je ook al waterzijdig het een en ander ingeregeld? Radiatoren afstellen en de vloerverwarming op een hogere flow/debiet? Wil je echt alles goed op elkaar afstemmen zul je 1 aanpassing per dag moeten doen. De boel even lekker een paar uur laten draaien en de volgende dag checken wat je aanpassing voor een effect heeft. Zo weer verder kijken. Straks zie je met alle aanpassingen de bomen door het bos niet meer :)

PS.. Een ketel zal in bijna alle huishoudens hier in NL staan te pendelen. Helemaal voorkomen lukt gewoon niet gezien het grote vermogen wat bijna nooit past bij de huizen. Het grote vermogen wordt echt alleen gebruikt bij het maken van warm water. Volgens mij is het minimale vermogen van jou ketel 10,5kW (snelle google search) dat is met jou isolatie maatregelen echt way 2 much.
Waterzijdige inregeling is al gedaan, en wat je zegt over het min vermogen klopt gewoon ideaal zou iets van 4kw zijn dan zou het allemaal al een stuk netter uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
GermanPivo schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:52:
@Fantastic_fox Maar test je nu ook met een lager setpoint van je thermostaat dan? Dan heb je sowieso al een andere situatie. Waarom niet gewoon setpoint 21 en zien wat er gebeurt? Dat is waarschijnlijk ook de temperatuur die je strakt nodig hebt als je vriendin dat fijn vindt ;)
Heb je gelijk in ik ga de temperatuur alvast op haar comfort niveau instellen en kijken of hij op het einde van de dag als ze thuis komt hier is aangekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
JBtL schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:57:
[...]

Voor de warmtepomp merkte ik dat de maximale aanvoertemperatuur van de CV naar beneden zetten leidde tot continue pendelgedrag (heeft inderdaad te maken met de regeling van de pompsnelheid). 50 graden bleek optimaal te zijn, 45 ging de ketel heel erg pendelen. Maar met de warmtepomp blijk ik nu bij 0 graden maar 40 graden nodig te hebben om het huis warm te houden. Staar je dus niet te blind op het aanpassen van deze temperatuur op de CV - lager is niet per definitie beter voor de werking van het apparaat.

Deze winter dus voor het eerst gedraaid met de warmtepomp, vorig jaar in het stookseizoen tot nu 520m3 gas gebruikt, dit jaar 20m3 (-500 m3 dus), stroomverbruik is met 1050 kWh omhoog gegaan. Type is Elga Ace 4kW. Overweging was dat op basis van gasverbruik (900 m3 gas voor verwarming/jaar), een klein vermogen al voldoende zou moeten zijn. En heel veel mocht de pomp ook niet kosten omdat de besparing ook op gasverbruik ook niet groter kan worden dan 900 m3 natuurlijk. Mocht je deze overwegen, houd er dan wel rekening mee dat het vermogen van deze machine wel flink lager wordt onder de 4 graden buiten. Ik woon aan de kust, dus dan is het niet vaak zo koud (en het is een relatief zachte winter), maar in ieder geval de 6kW variant werkt wat dat betreft een stuk beter (andere techniek in buitenunit), en die is nu nog nauwelijks duurder.
ik denk dat jij het heel erg mooi bevestigd wat ik veronderstel, nette COp trouwens wat je hebt gehaald 500kuub *9= 4500kwh warmte behoefte bespaard in gas en hiervoor maar gebruikt 1050kwh = COP van 4.2 dat is echt prima in order daar teken ik direct voor dan is de tvt echt meer dan prima te doen.

jij heb ook alleen radiatoren of heb je een combi met Vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
joezzt schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:20:
[...]

Wel gek dat ik gewoon met dezelfde combi maar dan op WAR gewoon een warm huis heb met rond de 40 graden aanvoer temperatuur.
[...]

Pendelen is toch ook niet erg, een WP pendelt ook, die kan ook moeilijk terugmoduleren. Als je gemiddelde aanvoertemperatuur 38 graden is dan moet die dus omhoog. Uit je opmerking over setpoint op 3 concludeer ik dat het ding maar weinig resolutie heeft met setpoints (nog nooit van gehoord bij deze ketel, maar je zit ergens op een API te sturen of zo ?).
Dus als je de WAR aanzet kan de CV wel misschien zo sturen dat ie naar een correcte gemiddelde temperatuur stuurt afhankelijk van de WAR instelling.
Inderdaad bijzonder, dat het bij jouw wel makkelijk lijkt te lukken, wellicht is je isolatie op een hoger niveau?

Nee setpoint is de gevraagde temp die uit de termostaat wordt gevraagd van de ketel, doordat ik de CV temp heb teruggezet op stand 3 ~50 graden wat 46 blijkt te zijn. Ik lees die uit via Homeassistant gekoppeld aan de nefit easy (dan kun je zien welke temperatuur de thermostaat vraag aan de ketel zeg maar.

Ik heb eigenlijk nooit de WAR gebruikt omdat ik overal lees dat die meer gas zou verbruiken en heb deze daarom nooit overwogen eigenlijk.

Ik laat dit experiment even doorlopen voordat ik WAR ga proberen, wellicht is dat de oplossing als zou ik niet direct begrijpen waarom... brander vermogen blijft hetzelfde dan zou het dus moeten werken omdat hij de cv pomp dan anders zou aansturen (meer flow over de ketel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Fantastic_fox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:43:
[...]

ik denk dat jij het heel erg mooi bevestigd wat ik veronderstel, nette COp trouwens wat je hebt gehaald 500kuub *9= 4500kwh warmte behoefte bespaard in gas en hiervoor maar gebruikt 1050kwh = COP van 4.2 dat is echt prima in order daar teken ik direct voor dan is de tvt echt meer dan prima te doen.

jij heb ook alleen radiatoren of heb je een combi met Vloerverwarming?
sCOP is inderdaad prima, zeker zonder vloerverwarming. Bij een hybride scheelt het natuurlijk dat hij niet hard (lees lage COP) hoeft de draaien als het vriest. De radiatoren zijn nog de originele kolom- en plaat radiatoren uit begin jaren 70. Omdat het huis nu redelijk tot goed is geisoleerd (dak- vloer- spouwmuur en HR++ glas) zijn die overbemeten waardoor de aanvoertemperatuur dus naar beneden kon.

[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 11-02-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@JBtL SCOP is inderdaad heel erg prima maar ook totale gasbesparing (dus ook goede COP) kook je nog op gas? En hoe heb je het Warm water geregeld? loopt dit nog via de ketel? anders is die 20kuub nl enkel voor het SWW neem ik aan?

Wat is je temperatuur waarbij de WP uitschakelt en over gaat naar de Ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Fantastic_fox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:02:
@JBtL SCOP is inderdaad heel erg prima maar ook totale gasbesparing (dus ook goede COP) kook je nog op gas? En hoe heb je het Warm water geregeld? loopt dit nog via de ketel? anders is die 20kuub nl enkel voor het SWW neem ik aan?

Wat is je temperatuur waarbij de WP uitschakelt en over gaat naar de Ketel?
Ik heb gas voor koken en SWW niet meegerekend - 20 m3 is dus puur voor verwarming als het koud wordt. De WP schakelt uit bij -10 (ik laat hem dus altijd draaien), de CV-ketel gaat meedoen vanaf ongeveer 4 graden en kouder (maar maakt dan alleen het tekort aan warmte wat de warmtepomp niet redt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@JBtL Kun je me dat eens uitleggen, dat de ketel gaat mee doen vanaf 4 graden? ik heb altijd gedacht dat wanneer de warmte pomp het niet meer ging redde (std instelling 2 graden uitschakeling) dat de ketel dan 100% overneemt.

Zoals jij het beschrijft kan je tussen 4 en -10 dus beide hebben lopen klopt dat? En welke ketel heb je trouwens? dat zou dus alleen goed moeten gaan als de ketel ook laag kan pruttelen of zie ik dat verkeerd?

Thnx trouwens voor al je reacties en informatie :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
@Fantastic_fox Bij hybride is het meestal zo dat hij vanaf een bepaalde temperatuur met de ketel ( bij mij Nefit ProlineNXT CW4) gaat samenwerken - geen harde overgang van warmtepomp naar CV dus. Je kan bij de Elga Ace wel instellen dat er een temperatuur is waarbij de CV het alleen doet, maar die keuze is gebaseerd op een kosten of CO2 afweging (bij -10 zal de COP rond de 2 liggen). Ik laat de warmtepomp altijd doordraaien omdat stroom maar een paar cent kost door extra opwek van de zonnepanelen (dankzij salderen, dat wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@GermanPivo ik heb hem om half 1 een halve graad omhoog gezet om te kijken wat er gebeurd maar nog steeds hangt hij nu op 19,5

Ik weet dat ik geduld moet hebben maar dit gaat niet lukken meer dan een uur verder en eigenlijk is de temperatuur 0.1 opgelopen.

Ik zet hem nu dus 1 stand hoger om eens te kijken wat dat doet.

Ik zal achteraf niet komen huilen dat het meten is verstoord 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Ik denk dat het een goede keuze is geweest om hem toch 1 stapje hoger te zetten. temperatuur loopt in een keer op, geen pendelen meer.

Ik denk dat stand 3 cv water met de aan uit sturing toch te wenig is geweest in vergelijking met de flow en minimaal vermogen. 0.4 graad erbij in 20-30 minuten waar hij de hele morgen bezig is geweest 19.2 naar 19.4 te komen.

Stand 3 is dus duidelijk een brug te ver in deze situatie stand 4 lijkt veel meer geschikt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Fantastic_fox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:47:
[...]

Inderdaad bijzonder, dat het bij jouw wel makkelijk lijkt te lukken, wellicht is je isolatie op een hoger niveau?

Nee setpoint is de gevraagde temp die uit de termostaat wordt gevraagd van de ketel, doordat ik de CV temp heb teruggezet op stand 3 ~50 graden wat 46 blijkt te zijn. Ik lees die uit via Homeassistant gekoppeld aan de nefit easy (dan kun je zien welke temperatuur de thermostaat vraag aan de ketel zeg maar.

Ik heb eigenlijk nooit de WAR gebruikt omdat ik overal lees dat die meer gas zou verbruiken en heb deze daarom nooit overwogen eigenlijk.

Ik laat dit experiment even doorlopen voordat ik WAR ga proberen, wellicht is dat de oplossing als zou ik niet direct begrijpen waarom... brander vermogen blijft hetzelfde dan zou het dus moeten werken omdat hij de cv pomp dan anders zou aansturen (meer flow over de ketel)?
Vermogen is niet belangrijk, de gepompte warmte in het systeem wel en dat kan de thermostaat heus wel berekenen. Vergeet niet dat er iets geprogrammeerd is in de thermostaat, die biedt de mogelijkheden die ie biedt, iets anders hebben de programmeurs geen rekening mee gehouden.
Ik verwarm 24/7, is leuk en aardig met de nachtverlaging, maar als ik een huis was zou ik een hekel hebben aan mijn gasten die me steeds laten afkoelen, brrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Wat een bulk experimenten en ervaringen hier weer. Zoals ik eerder schreef ben ik ook weer aan het tweaken geslagen, maar heb nog moeite met de verhouding tussen: max temperatuur (dus 50°C), het instelbaar max vermogen van de ketel (bij mij 100% = 30kW) en de pompsnelheid. Is iemand die dat kan duiden of een resource heeft waar het helder uitgelegd staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
@Fantastic_fox Terugkomend op je vraag over isolatie die ik heb. Kijk dit is gisteravond de war in actie zonder thermostaatkranen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLEzFzXz-LvV8APbWolgD_pKIc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hEAQLVvkWbVGO5umMZK7kGuo.png?f=fotoalbum_large
Het gas verbruik is een voortschrijdend gemiddelde van 10 min, de CV pendelt in het echt zo ong 5 min aan 5 min uit. De pieken in gas is de oude boiler wiens temperatuur ik niet meer onder de 67 graden krijg.

Huis is van 1934.
De woonkamer van 10x3.5x3.1 m is al lang geleden ge-isoleerd, is volledig ingeklemd tussen de buren en is volledig onderkelderd met een kurkdroge kelder op sta-hoogte waar de was ook droogt ! Ik zou alleen misschien het plafond van de kelder lichtjes , om de sta-hoogte niet te willen verliezen, willen isoleren.

Dan is er naast de woonkamer een gang van 11x 1.2 m met een antieke krom-trekkende tochtende buitendeur, die er nu eindelijk wel aan gaat, ik kan de gesprekken op straat letterlijk volgen. Daar staat een bak van een radiator, die bijna dicht staat. Die kan straks gelukkig wel weer wat open !

Dan zijn er 5 andere ruimtes in 2 verdiepingen uitbouw aan een kant grenzend aan 1 buur die nu veel ruimtes niet verwarmd. Da's ook wel iets om rekening mee te houden, als je buren ruimtes uit zetten moet je eigen huis ook niet koud worden.

Aan de andere kanten is overal een enkelsteens buitenmuuur , op 1 ruimte uit 1942 na, die wel een spouwmuur heeft, die een tijd geleden is ge-isoleerd. Maar ja die vloer staat onge-isoleeerd op de koude grond, dat schiet ook niet op, dus die wordt ook ge-isoleerd. De radiator daar heb ik weggehaald (komt misschien wel later een kleintje terug) en vervangen door een Innova 2.0 monoblock die op vraag kan verwarmen (slaap en studeer/game kamer van zoon), da's veeeel beter dan een electrisch kacheltje maar wel lawaaierig buiten.

Andere 4 ruimtes:
Beneden:
Badkamer, buitenmuur en vloer(beton op de koude grond) zijn niet ge-isoleerd, die is 3x3x3 m.
Keuken, 3x4x3.10 m , daar moet de 4m lange en 3.10 hoge enkelsteens buitenmuur (11 graden op plekken) nog ge-isoleerd worden. Daar zit nu een kleine radiator ventilator bij, voordeel bij deze ruimte is wel dat ie een kruipruimte heeft, joepie, die 5 jaar geleden al is ge-isoleerd.

Boven:
Kantoor 3x4x2.8 m is net ge-isoleerd van binnen.
Dan is er nog een ge-isoleerde slaapkamer van 3x3x2.7 m waarvan de verwarming bijna dicht staat.

Een koude vloer (12 graden :-) ) heeft wel heel erg veel impact op de leefkwaliteit en is bijna niet warm te krijgen met radiatoren. Da's wel belangrijk, als je radiatoren hebt is juist vloerisolatie super belangrijk lijkt me. Eeen muurtje van 12 graden, och is wel lekker fris dat wel, maar niet optimaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27
Sinds begin december hebben wij de Remeha Elga 4 kw hybridewarmtepomp. De 6kw werd afgeraden vanwege het geluid van de buitenunit. We wonen in een nieuwbouwwijk.
In het begin is het wel wennen aan de geleidelijke opwarming van de woonkamer/keuken/ hal. Boven alleen de badkamer verwarmd. De instelling is na 10 dagen verandert door de installateur. We kregen het niet warm. Daarna zag ik o.a. deze site en dat de CV aanvoertemperatuur naar 50 graden teruggezet kan worden. De ketel stond op 70. Het bleef warm genoeg nadat ik de temperatuur terug had gezet naar 50 graden. Op 27 december ben ik hiermee gestart. Wel moet gezegd worden dat de temperaturen sindsdien vrij hoog waren.

Mede door de zachte winter hebben we een laag gasverbruik tot nu toe. (Al zie ik hier dat het nog veel lager kan).
December en januari gemiddeld 74 m3. December was 25% meer gas. Na verandering instelling en CV op 50 graden gezet werd het gasverbruik een stuk minder.
Februari tot nu toe 10 m3 in 11 dagen.

Het stroomverbruik is enorm omhoog gegaan. 1040 Kwh in december en januari tezamen. Hier schrok ik wel van. Ik las ergens dat een hybridepomp 4000 Kwh per jaar verbruikt, wat neerkomt op 333 Kwh per maand. Nu zitten we daarboven maar als de lente komt zal het verschil worden weggewerkt.

Ook hebben we zonnepanelen geplaatst. Deze moeten het stroomverbruik op jaarbasis naar nul brengen hoop ik. Nu lopen we enorm achter, maar zodra de temperaturen hoger worden (en zonnig) zal de hybridepomp nauwelijks nog aanspringen en het gas is nul. Alleen tapwater.

Wij gaan ervan uit dat we jaarlijks alleen het gas moeten betalen. Ik schat 500 m3 tegen € 1,50 gemiddeld nu maakt € 750.00 / 12 maanden = € 62,00 energiekosten per maand.

[ Voor 17% gewijzigd door Johan14 op 13-02-2022 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Johan14 wat was normaal je gasverbruik in december? En die 1040kwh is dat voor beide maanden samen? Zit daar ook je normale stroom verbruik in?

Welke temperatuur gebruik je op de elga?

Het is nl ongeveer als volgt.

Stel je had normaal 250kuub gas voor verwarming *9= 2250kw/2,5 (cop als je wo of een hele hoge temp draait maar dit is een gokje) =900kwh afgenomen op de meter.

Vandaar mijn vragen hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Johan14 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 06:56:
Sinds begin december hebben wij de Remeha Elga 4 kw hybridewarmtepomp. In het begin is het wel wennen aan de geleidelijke opwarming van de woonkamer/keuken/ hal. Boven alleen de badkamer verwarmd. De instelling is na 10 dagen verandert door de installateur. We kregen het niet warm. Daarna zag ik dat de CV aanvoertemperatuur naar 50 graden teruggezet kan worden. Normaal staat deze bij de meeste ketels op 80 graden. Scheelt weer in m3 gas. Indien het echt koud gaat worden zet ik hem op 60 graden. Zelf aanvoelen of het comfortabel is.

Mede door de zachte winter hebben we een laag gasverbruik tot nu toe. December en januari gemiddeld 74 m3. Februari tot nu toe 7 m3 in 8 dagen. Het stroomverbruik is enorm omhoog gegaan. 1040 Kwh in december en januari. Hier schrok ik wel van. Ik las ergens dat een hybridepomp 4000 Kwh per jaar verbruikt, wat neerkomt op 333 Kwh per maand. Nu zitten we daarboven maar als de lente komt zal het verschil worden weggewerkt.

Ook hebben we zonnepanelen geplaatst. Deze moeten het stroomverbruik op jaarbasis naar nul brengen hoop ik. Nu lopen we enorm achter, maar zodra de temperaturen hoger worden (en zonnig) zal de hybridepomp nauwelijks nog aanspringen en het gas is nul. Alleen tapwater.

Wij gaan ervan uit dat we jaarlijks alleen het gas moeten betalen. Ik schat 500 m3 tegen € 1,50 gemiddeld nu maakt € 750.00 / 12 maanden = € 62,00 energiekosten per maand.
Maar stook je nog volgens een schema of 24/7 een vaste temperatuur? (Of hooguit één graad lager in de nacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
Gemiddeld gasverbruik voorheen in december en januari is zo’n 200 m3.
Ja de 1040 KwH is van dec en jan.
Totaalverbruik. Teruglevering zonnepanelen was helaas bijna nihil vanwege het sombere weer.
Welke temperatuur ik gebruik op de Elga? Geen idee. Ik snap daar niets van.

Voor German Pivo.
De thermostaat gaat om 21.00 uur op 17 graden tot 9.30 uur de volgende ochtend. Daarna op 20 graden. Nu het zonniger wordt warmt de woonkamer sneller op door de zonnestralen in de ochtend. Dat merk je nu al. Met name gisteren met het mooie zonnige weer.
Bij kouder weer begint de Elga eerder met aanwarmen. Zo rond 8.45 uur.

Tot nu toe zijn wij tevreden. Wel is het deze “winter” extreem warm. Gisteren sprong de CV al diverse keren bij aangezien het van vrijdag op zaterdag -3 vroor.

Het leuke is dat wij de eersten zijn in onze straat die een WP hebben aangeschaft. Velen zullen volgen. Een soort van Pioniers zie ik ons. Zonnepanelen hadden ook wij als eerste in de straat. Nu heeft bijna iedereen die op het dak liggen. Wel hebben wij er zes extra bijgeplaatst om hopelijk kiet te spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Johan14 op 13-02-2022 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Normaal 200kuub =*9=1800kw warmte behoefte als je daar voor 500kwh hebt gebruikt dan is je cop 3,6 prima in orde.

Heb je radiatoren of vloerverwaming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
Fantastic_fox schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:10:
@Johan14 wat was normaal je gasverbruik in december? En die 1040kwh is dat voor beide maanden samen? Zit daar ook je normale stroom verbruik in?

Welke temperatuur gebruik je op de elga?

Het is nl ongeveer als volgt.

Stel je had normaal 250kuub gas voor verwarming *9= 2250kw/2,5 (cop als je wo of een hele hoge temp draait maar dit is een gokje) =900kwh afgenomen op de meter.

Vandaar mijn vragen hierboven
Onderste regels begrijp ik niet helemaal…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
Fantastic_fox schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:38:
Normaal 200kuub =*9=1800kw warmte behoefte als je daar voor 500kwh hebt gebruikt dan is je cop 3,6 prima in orde.

Heb je radiatoren of vloerverwaming?
Alleen radiatoren. Wel lopen er her en der leidingen door de betonnen vloer. Dat is wel prettig op bepaalde plekken. Met name onze hond is daar zeer over te “spreken” :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Ik was aan het bereken of je een beetje normale coo had omdat 1040 kwh in de. Me veel leek maar je zegt net dat dat voor 2 maanden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
Fantastic_fox schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:41:
Ik was aan het bereken of je een beetje normale coo had omdat 1040 kwh in de. Me veel leek maar je zegt net dat dat voor 2 maanden is
Klopt dec 505 + Jan 535

En de zonnepanelen doen de laatste dagen “goede zaken”.

Gasverbruik januari was 56 m3
In 2021 was dat 233 m3

Stroomverbruik Jan 22 505 KwH
Jan 2021 was dat 120 KwH (incl teruglevering)

Ik noteer op de 1e van de maand alle meterstanden. Sinds 2018 doe ik dat. Dan krijg je een mooi overzicht.

En met name nu met de WP is het zeker zinvol.

[ Voor 30% gewijzigd door Johan14 op 13-02-2022 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Vol typo’s sorry het is nog vroeg maar de cop ziet er echt netjes uit.

Wie is trouwens je leverancier is grote Nederlandse partij of een lokale installateur? Tis nog verdomd lastig om mensen te vinden die het doen voor een redelijk prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
Fantastic_fox schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:51:
Vol typo’s sorry het is nog vroeg maar de cop ziet er echt netjes uit.

Wie is trouwens je leverancier is grote Nederlandse partij of een lokale installateur? Tis nog verdomd lastig om mensen te vinden die het doen voor een redelijk prijs
Lokale installateur.
Cashback 400 euro van Remeha
1600 subsidie die ik nog moet ontvangen. Het is zeer druk met de uitbetaling van de subsidies.

Prijs € 3950 inclusief installatie (en subsidie en cashback.) Koude leiding etc.

Het kan goedkoper maar ik heb liever de installateur dicht bij huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
[...]

Om hier op terug te komen, gisteren de vloerverwarming ingeschakeld, vanmorgen viel me op dat radiator in de woonkamer niet meer warm werd. Pomp mag dus standje hoger, er is te weinig flow. Nu de vloer verder geknepen zodat de rest meer flow krijgt, maar ketel heeft gewoon moeite om de retour laag te houden.

Edit: bingo, temperatuur blijft nu strak 42 graden op laag vermogen.

[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 13-02-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:32:
[...]
dan probeer je nu 40 graden.
40 ging prima bij minimaal vermogen van de cv-ketel (7kW). Pompsnelheid moduleert die zelf naar 45%.
Ik heb hem nu maar als test op 35 gezet en continue voor de komende +/- 4 dagen. Eens kijken of de radiatoren dan nog wel het vermogen kunnen afgeven. Zijn simpele T20 radiatoren, maar wel redelijk oversized en lijkt alsof er meer water in die dingen gaat dan bij een normale (ze komen uit de jaren 70). Bijv. 1 kamer is 4.5*5m en daar hangt een T20 in van 2.7m*0.5m

Vraag me wel af in hoeverre ik deze gegevens straks moet interpreteren. De buitentemperatuur was natuurlijk niet echt laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 23:43
Met heel veel interesse de afgelopen pagina's door zitten nemen.

Wat weetjes: Huis uit 1981 (140m2, beneden 76m2)
- Spouw 4cm glaswol
- Dak 3cm EPS
- Vloer PIF isolatie RD 3,7 (2021)
- PVC vloer wat al veel fijner aan de voetjes is!) (2021)
- Kunststof kozijnen met HR++ glas in het gehele huis (2019)
- JAGA Mini-convectoren bij de raampartijen (LTV?) (2013)
- Beneden stoken wij, boven bijna niet
- Nest Thermostat V3
- Remeha Tzerra CW5 ketel

Wij zijn zuinige stokers, 19 graden en een enkele keer op 19,5.
De CV-ketel staat nu op maximale aanvoer van 60 graden.

Ons plan is om te kijken of we nog lager qua aanvoer kunnen en ook waterzijdig de boel goed inregelen.
Het is lastig te polsen en bepalen (vooraf) wat haalbaar zou zijn.

Zou 50 graden ook haalbaar zijn? Of kunnen we beter eerst 55 graden proberen?

(we gingen vorig jaar al van 80 graden (oude instellingvorige bewoner :X) naar 60 graden)

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Griffin2k schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:32:

- Spouw 4cm glaswol
- Dak 3cm EPS
- Nest Thermostat V3

Ons plan is om te kijken of we nog lager qua aanvoer kunnen en ook waterzijdig de boel goed inregelen.

(we gingen vorig jaar al van 80 graden (oude instellingvorige bewoner :X) naar 60 graden)
begin eens met 40 en kijk wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14

- Spouw 4cm glaswol
- Dak 3cm EPS
- Nest Thermostat V3

CV ketel Nefit Proline op 27 december teruggezet van 70 naar 50 graden. Gasbesparing reeds behoorlijk (zie topic hierboven) Februari 27 m3 gas verstookt. Half februari CV op 45 graden gezet. Wij merken qua comfort geen verschil. Verbruik vanaf 14 februari tm 8 maart 17 m3.

Maar we hebben amper winter gehad dus eigenlijk niet helemaal een graadmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14

- Spouw 4cm glaswol
- Dak 3cm EPS
- Nest Thermostat V3

CV vanaf 9.30 op 20 graden tot 21.00 uur. Daarna op 17 graden.
Overdag zetten we de CV nu vaak al op 19 graden gezien het zonnige weer wat gratis warmte geeft. Nacht nu op 16,5 graad.

Voorschot met 50 euro omlaag. Op advies van onze energieleverancier.

Beetje pielen zeg maar.
Pagina: 1 2 3 Laatste