Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-08-2024
Hier getest met 45 graden ...

Ik heb een jaren 70 woning waarvan het eerste verdiep volledig vernieuwd is en ingepakt met rd waarde van 6.25 (ook nieuwe puntgevels). Op het gelijkvloers zijn enkel de ramen vervangen met profielen met 3 dubbel glas. Isolatie van de gevel is nog zoals id jaren 70.

Nachtstand op 18 a 18.5 graden. Bij het ontwaken is het dan 18 graden beneden en zetten we thermostaat op 20 graden. Dan stijgt op het gelijkvloers de temperatuur met ongeveer 0.5 graden per uur. Op de bovenverdieping is het dan meestal 18 a 18.5 graden. In 1 slaapkamer moet de radiator aanstaan om dit te bereiken omdat die altijd kouder is. De radiator in de badkamer wordt bij deze temperatuur nooit warm. Dus geen warme handdoeken meer. Deze is nochtans en nieuwe vasco flatline.

Probleem is wel dat op de bovenverdieping de aannemer te kleine radiators heeft geplaats. Ik vroeg voor overgedimensioneerde maar die zijn er dus niet. Misschien omdat we ook een ventilatiesysteem d hebben.... heb toch het gevoel dat de radiators boven het niet trekken met 45 graden aanvoer.

Conclusie. Beneden is het aangenaam maar op eerste verdiep/boven is de radiator badkamer en 1 slaapkamer niet warm genoeg.

Moet ik nu proberen om beneden altijd tot 20 graden te stoken zodat boven zeker 18 graden is en blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:42
@nicoPar Of je voorziet de radiatoren boven van een ventilator: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:17
nicoPar schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:09:
Hier getest met 45 graden ...

Ik heb een jaren 70 woning waarvan het eerste verdiep volledig vernieuwd is en ingepakt met rd waarde van 6.25 (ook nieuwe puntgevels). Op het gelijkvloers zijn enkel de ramen vervangen met profielen met 3 dubbel glas. Isolatie van de gevel is nog zoals id jaren 70.

Nachtstand op 18 a 18.5 graden. Bij het ontwaken is het dan 18 graden beneden en zetten we thermostaat op 20 graden. Dan stijgt op het gelijkvloers de temperatuur met ongeveer 0.5 graden per uur. Op de bovenverdieping is het dan meestal 18 a 18.5 graden. In 1 slaapkamer moet de radiator aanstaan om dit te bereiken omdat die altijd kouder is. De radiator in de badkamer wordt bij deze temperatuur nooit warm. Dus geen warme handdoeken meer. Deze is nochtans en nieuwe vasco flatline.

Probleem is wel dat op de bovenverdieping de aannemer te kleine radiators heeft geplaats. Ik vroeg voor overgedimensioneerde maar die zijn er dus niet. Misschien omdat we ook een ventilatiesysteem d hebben.... heb toch het gevoel dat de radiators boven het niet trekken met 45 graden aanvoer.

Conclusie. Beneden is het aangenaam maar op eerste verdiep/boven is de radiator badkamer en 1 slaapkamer niet warm genoeg.

Moet ik nu proberen om beneden altijd tot 20 graden te stoken zodat boven zeker 18 graden is en blijft?
Je kunt bv T33 radiatoren op de bovenverdieping plaatsen. Als je ze groot genoeg uitkiest moet je daarmee voldoende afgifte vermogen creeeren, ook bij lagere aanvoertemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-08-2024
Klopt. Ik ben gewoon een beetje teleurgesteld dat wanneer je expliciet vraagt voor overgedimensioneerde radiatoren (omdat je op termijn op lage warmte wil verwarmen), dat ze dan een 1000w versie in een kamer zetten van 12m2.

Bij oplevering was ik er minder mee bezig. Met wat ik nu weet had ik meteen gezien dat ze te klein zijn.

Dus vervangen is nu dubbele kost want ze zijn nog maar 1.5 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@nicoPar Je zou verwachten dat het daar wel mee moet lukken. Ik heb hier op de bovenverdieping T20 en T21 radiatoren van 1500-2000W, die heb ik allemaal geknepen alsof ze 1000W zijn. Worden met 45 graden aanvoer tot 3/4 warm en je merkt goed dat ze stoken.

Ik heb inmiddels het bereik tussen 38 en 44 graden staan. Met 5 graden overshoot is dat max 49. Krijg daar alles goed en snel mee op temperatuur en omdat het met die lage temperaturen vaker en langer stookt voelt het ook bij 20 graden gewoon weer warm.
Wat ik nu heb hangen wat altijd draait:
60x80 T22 = 1300W (keuken)
50x330 T22 = 6000W (eethoek)
50x290 T20 = 2300W (woonkamer)
40x80 T11 = 500W (hal)
handdoekradiator = 500W (badkamer)
opgeteld op 75/65/20 10600W. Omrekenen naar 40/35/20 is een kwart daarvan, 2650W. Komt nog 50m vloerverwarmingsbuis in een kuub beton =500W bij (berging), zit ik op 3150W.

Volgende week de T20 vervangen door een tweedehands T22 van 3 meter, gaat die meer dan verdubbeld in vermogen, zit ik dan rond de 3750W bij 40/35/20. Kan de ketel net even wat beter zijn warmte kwijt (6,5KW minimaal).

Enige waar ik iets voor moet bedenken is de badkamer, want die handdoekradiator doet geen ruk daar.
Zat voorheen elektrische vloerverwarming in, maar dat vreet 3-4 uur per dag 1000W om de badkamer op te warmen 's morgens en 's avonds. Nu in de ochtend gewoon onder de douche stappen, wordt van het douchen wel warm en 's avonds een ventilatorkachel aan als de kinderen in bad gaan. Die heeft maar 5 minuten nodig ipv 2 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:44
Onze T10 radiatoren op de slaapkamers maken momenteel het verschil tussen 12,1 graden op de logeerkamer (radiator dicht) en 17, 3 graden op de onze slaapkamer met de thermostaatknop op ca stand 1,5.

De twee kamers hebben evenveel gevel- en glasoppervlak. De gevels zijn voorzien van 6 cm steenwol spouw isolatie, ramen zijn helaas nog enkel glas. Als er al een kamer is met voordeel van warmte instraling van buitenaf, dan is dat de logeerkamer waar het nu het koudst is.

De aanvoertemperatuur van de warmtepomp ligt bij de huidige temperaturen iets onder de 40 graden. Ook bij deze aanvoertemperatuur heeft een ouderwetse radiator dus wel degelijk een merkbaar nut.
Vaak wordt vergeten dat bij een hoge-temperatuur verwarming de ketel steeds maar even stookt en dan weer een tijd uit is. Terwijl de warmtepomp nu 24/7 stookt. Het afgegeven vermogen van de radiatoren is nu misschien maar een kwart ten opzichte van gas-cv, maar tegelijkertijd is het aantal uren waarop dat vermogen wordt afgegeven véél groter. Waardoor de totale warmte afgifte per etmaal simpelweg veel minder afneemt dan de afname van het vermogen.

De radiatoren zijn 280cm lang en 60cm hoog, dus wel groot.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooni
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-06 10:04
Ik wil graag de 50 graden test doen in onze vrijstaande woning (2001). Momenteel hebben wij een ACV Delta G25 verwarmingsinstallatie (2001). Dit is een HR ketel, maar wel een niet-condenserend model als ik me niet vergis.
Op een website van de overheid lees ik echter dat je deze test beter niet uitvoert indien je een niet-condenserende ketel hebt:
Als u verwarmt met een niet-condenserende ketel, is het eerder af te raden om te verwarmen op een lage temperatuur. In oudere ketels kan bij verwarming op lage temperatuur condensatie optreden. Dat is niet de bedoeling en kan schadelijk kan zijn voor dat type ketel.
Kan ik controleren of er condensatie optreedt in mijn installatie?

EDIT: in de handleiding vind ik terug dat de insteltemperatuur voor het CV-water ingesteld kan worden binnen het bereik van 45°C - 90°C. Ik veronderstel dat 50°C-55°C dan ook niet schadelijk zal zijn voor de installatie. :?

[ Voor 64% gewijzigd door Cooni op 13-12-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Cooni schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:58:
Ik wil graag de 50 graden test doen in onze vrijstaande woning (2001). Momenteel hebben wij een ACV Delta G25 verwarmingsinstallatie (2001). Dit is een HR ketel, maar wel een niet-condenserend model als ik me niet vergis.
Op een website van de overheid lees ik echter dat je deze test beter niet uitvoert indien je een niet-condenserende ketel hebt:

[...]

Kan ik controleren of er condensatie optreedt in mijn installatie?

EDIT: in de handleiding vind ik terug dat de insteltemperatuur voor het CV-water ingesteld kan worden binnen het bereik van 45°C - 90°C. Ik veronderstel dat 50°C-55°C dan ook niet schadelijk zal zijn voor de installatie. :?
Als er een afvoer onder zit heb je zeer waarschijnlijk een condenserende ketel, gewoon op 45 graden zetten en continu laten lopen, geen nachtverlaging. Met deze buiten temperaturen kun je goed testen of alles warm blijft. Ik stook nu met een warmtepomp continu 35 graden water door mijn radiatoren en ons hoekhuis blijft lekker warm.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooni
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-06 10:04
klump4u schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:58:
[...]

Als er een afvoer onder zit heb je zeer waarschijnlijk een condenserende ketel, gewoon op 45 graden zetten en continu laten lopen, geen nachtverlaging. Met deze buiten temperaturen kun je goed testen of alles warm blijft. Ik stook nu met een warmtepomp continu 35 graden water door mijn radiatoren en ons hoekhuis blijft lekker warm.
Helaas, geen afvoer. Ik heb een niet-condenserende ketel... Dan maar weer richting 60°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-05 23:52
Cooni schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:58
Ik zou zelf geen reden zien om de officiele handleiding niet te vertrouwen. Als er risico op schade zou zijn, zou de handleiding dat toch melden. En desnoods kun je je beroepen op garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayolin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-12-2022
Ik kan het in deze draad zo niet terug vinden, maar ik vraag me af: Nu ik ook met de 50 graden test bezig ben en het buiten -8 is, krijg ik de woonkamer niet warmer dan 16 graden. Op zich best vol te houden overdag, alleen staat de thermostaat nog op 17 graden. Dit betekent dat de CV ketel (Intergas HRE 36/30) continu staat te branden om de kamer warmer te maken. Bij CV temperaturen van 60 graden krijg ik de kamer wel warm genoeg.

Wat ik me nu af vraag: wat is zuiniger qua gasverbruik, 50 graden en continu moeten verwarmen of 60 graden en dat de ketel kan moduleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ayolin schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:06:
Ik kan het in deze draad zo niet terug vinden, maar ik vraag me af: Nu ik ook met de 50 graden test bezig ben en het buiten -8 is, krijg ik de woonkamer niet warmer dan 16 graden. Op zich best vol te houden overdag, alleen staat de thermostaat nog op 17 graden. Dit betekent dat de CV ketel (Intergas HRE 36/30) continu staat te branden om de kamer warmer te maken. Bij CV temperaturen van 60 graden krijg ik de kamer wel warm genoeg.

Wat ik me nu af vraag: wat is zuiniger qua gasverbruik, 50 graden en continu moeten verwarmen of 60 graden en dat de ketel kan moduleren?
of hem op 55 graden zetten?

zou ook maar eens de pompsnelheid omhoog gooien. dat zal zoizo schelen. samen met waterzijdig de radiatoren inregelen. tekortkomingen in je afgiftesysteem komen nu naar boven.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 16-12-2022 18:13 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ayolin schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:06:

Als je met 50 de ketel aan kunt houden zonder dat ie tussentijds in code1 schiet is dat zuiniger dan opstoken met 60 en dan steeds aan/uit om warm te houden. Je rendement is iets hoger en je verlies is lager.
Schiet je ketel wel steeds in code1, zou ik de temperatuur verhogen totdat het niet meer gebeurt.

Ik heb hier afgelopen week een keer 's morgens met 18 graden gezeten en radiatoren van 45 graden. Duurde heel lang maar uiteindelijk was het dan ook 19,5 graden. Geen moment het gevoel gehad dat het koud was.

• Jelleuuh
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-02 22:40
even dit oude topic naar boven halen.

ik ben zelf aan het kijken waar ik kan besparen en hoe in de toekomst een warmtepomp in mijn woning mogelijk is. onze ketel is lang nog niet versleten, maar ik bekijk dit graag al goed op voorhand.

concreet: ik hoorde dat je voor de warmtepomptest best de ketel op 45 graden zet ipv 50. Ik ben gestart met hem de voorbije dagen op 60 te zetten (het was ook niet echt vriesweer) en dat ging perfect. Deze nacht de eerste lichte vorst gehad en vandaag schommelt de temperatuur ook rond het vriespunt. Ik heb dus voor de eerste keer eens de temperatuur verlaagt naar 45 graden. Van 17,7 (ochtendtemperatuur) naar 19,9 ging op een uur en half. Om dan hoger te klimmen tot 20,5 (mijn ingestelde temperatuur) heeft het nog eens 1u30 geduurd. Hij begon dus trager te gaan qua opwarmen eens de 20 graden bereikt werd. Mijn ketel bleef echter constant aan 45 graden stoken tot eindtemperatuur. Nadien is hij doorgeschoten naar 21 om weer te verlagen.

Morgen en vannacht wordt het nog kouder dus dat is test 2. Wil het zeggen dat, gezien bovenstaande, 45 wss te nipt is en ik eerder naar 50 zal moeten toewerken bij koud weer? En wil het dan ook zeggen dat een warmtepomp nog niet meteen zou werken gezien die op 50/55 niet energiezuinig is? Of kunnen wij, als we bij nog grotere vriestemperaturen alles aan 50 graden warm kunnen krijgen, toch de overstap ooit maken? Langs de andere kant: hoe lang duurt het bij anderen als je van 17,7 naar 20,5 wil gaan? Misschien is die 3u aan 45 graden niet zo traag als ik denk?

Weet wel: ik heb dit fenomeen enkel bij het op temperatuur brengen 's morgens. Eens de temperatuur in huis bereikt wordt kan hij het met 35 graden gemakkelijk warm houden. Er zijn wel nog een paar koudebruggen die we volgend jaar gaan aanpakken en om nog verlies te beperken.

• _JGC_
  • Nu online
@Jelleuuh Voor een echt goede test moet je het vermogen van je ketel begrenzen op een warmtepomp-vermogen. Je weet nu nml niet of de ketel met z'n 18KW direct naar gevraagde temperatuur vliegt om daarna veelvuldig te pendelen, of dat de temperatuur echt te laag is om mee te verwarmen.

Ik heb mijn Intergas HRE 28/24 vastgezet op 25% vermogen, nog steeds 6,5KW. Verwarmen doe ik in 2 etappes: om 7:00 moet het 18 graden zijn en om 8:30 moet het 19,5 graden zijn. Aanwarmvervroeging van de thermostaat is daar ook op ingesteld.

Wat er bij mij 's morgens gebeurt: ketel gaat aan, krijgt 18 graden water in de retour, gaat verwarmen op laagste vermogen en na een uur is het water uiteindelijk 35 graden en is de woonkamer op temperatuur. Verwarming bestaat bij mij uit 2 dikke T22 radiatoren van 300x50 en 330x50, voorzien van heatbooster met elk 15 fans over de helft van de lengte.

Moet zeggen dat het niet slecht gaat voor een huis dat enkele jaren geleden nog met 70+ verwarmd moest worden om het aangenaam te krijgen in huis :).

• Jelleuuh
ik heb naast de ketel gezeten en hij pendelt niet hoor.
het is een vaillant ecotec plus en hij start heel laag qua watertemperatuur en gaat zo stelselmatig omhoog tot aan 45 graden. Maar op die 45 graden is hij al een uur bezig op lagere temperatuur. Dus hij gaat heel traag modulerend omhoog. Nadien blijft hij tussen 44 en 45 graden verwarmen zonder dat hij uitvalt. De woning blijft op dit moment rustig bijverwarmen.

van ketelvermogen etc weet ik echt niets hoor. ik heb gewoon mijn ketel lager ingesteld, verder heb ik nergens kaas van gegeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleuuh
Nu het al enkele dagen steenkoud is was het de ideale test om alles op te volgen in mijn woning.

Ik merk op dat mijn ketel bij dit weer een overshoot durft doen tot 50 graden max ipv de ingestelde 45. Het grote probleem was dat onze toilet uren erover deed om nog maar naar 18 graden (tado knoppen) op te warmen en de ketel dan wel eens durfde stoppen met branden toen hij de 50 graden bereikt had. Pendelgedrag? Vermoedelijk kan dat flutradiatortje (type 11) zijn warmte niet snel genoeg kwijt in onze toilet (die sowieso ook nog eens vrij koud wordt door 2 buitenmuren en minder goede dakisolatie, welke we binnenkort wel aanpakken, plafond eruit en kieren dichtmaken :P ). We hebben nu echter sinds 2 dagen een T22 radiator gehangen die meer dan dubbel zoveel warmte afgeeft dan de oude T11 en nu lukt het de toilet gemakkelijk om bij -6 buiten naar 20 graden te gaan zonder dat de ketel afslaat. Ik ben er niet heel de tijd gaan naastzitten maar volgens mij is de ketel nu tot een overshoot van 47/48 gegaan, zonder pendelen.

Het lijkt me dat mijn woning wel met een warmtepomp zou kunnen stoken, aangezien het al bijna 2 maanden goed gaat en we ook echt vriesdagen hebben gehad. Ik zit denk ik wel aan de limiet met 45/50 graden waar een warmtepomp zuiniger is aan 35/40 graden. Nu pas ik wel nachtverlaging toe, wat ik niet zou doen met een warmtepomp natuurlijk. Het koudelek aan de toilet pakken we nog aan, en ook onze voordeur tocht langs de randen (slechte sluiting) dus daar gaan we toch eens bekijken of er geen dikkere deurrubbers kunnen gestoken worden ofzo, zodat de tocht er niet meer doorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 10:46
@Jelleuuh fijn te lezen wat je schrijft maar check voor die tado knoppen echt even of ze ver genoeg open gaan. ik heb ze zelf gehad en bij mij liepen die dingen vaak niet of niet ver genoeg open waardoor de ketel aan het stoken was en er op de tado radiatoren nauwelijks warmte kwam.

Hoe de hel kom je erachter? Simpel kijken of de ketel aan het stoken is en even kijken wat de aanvoer van de thermostaat doet (aanvoerleiding vs begin van radiator).

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikVeritas
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-06 08:05
Hallo allen,
Ik kwam dit topic net tegen en wil jullie vragen om input voor mijn situatie:
  • Tussen woning uit 1932
  • Hele huis HR++ glas
  • ATAG HR ketel uit 2012
  • Beneden verdieping vloerverwarming + Rd 4,5 isolatie
  • Badkamer ook vloerverwarming (zit beneden)
  • Bovenverdieping gewoon radiatoren
  • Kantoor op bovenverdieping dus opwarmen met radiator
  • Zonnepanelen
Ik zit vaak op het kantoor thuis te werken of te ontspannen en mijn vrouw zit over het algemeen beneden. Denken jullie dat het de moeite waard is om de ketel op 50°C te zetten en continue te laten branden of is dat zonde van het verbruik vanwege het kantoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:29
Hier afgelopen week op 45 graden getest of we het huis warm hielden. Enerzijds viel het niet tegen, ook 1.5 graad nachtverlaging werd nog binnen acceptabele tijd gecompenseerd. Anderzijds moesten we wel warmer stuken voor een aangename gevoelstemperatuur. Normaal vinden wij het op 18,5 5 aangenaam, nu moesten we toch wel doorstoken naar 19,5 voor een fijne gevoelstemperatuur. Net alsof we de tocht uit het ventilatierooster met wat hogere temperatuur wel warm weten te stoken en nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleuuh
Fantastic_fox schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:29:
@Jelleuuh fijn te lezen wat je schrijft maar check voor die tado knoppen echt even of ze ver genoeg open gaan. ik heb ze zelf gehad en bij mij liepen die dingen vaak niet of niet ver genoeg open waardoor de ketel aan het stoken was en er op de tado radiatoren nauwelijks warmte kwam.

Hoe de hel kom je erachter? Simpel kijken of de ketel aan het stoken is en even kijken wat de aanvoer van de thermostaat doet (aanvoerleiding vs begin van radiator).
De tado knoppen doen het goed. Ik heb ze pas omdat ik merkte dat de toilet ook niet warm geraakte wanneer de woonkamer op temperatuur kwam en ik wou ook daar doorstoken. Het probleem zat dus echt in de verwarming die te zwak was. Nu met de tado knoppen kan ik de slaapkamer ook koeler houden. Gasverbruik voorbije 2 dagen lag op 102kwh. Dat is dus ongeveer 10kuub voor toch wel vrieskou wat we niet zoo vaak meemaken in ons belgenlandje. Dus ik ben best al tevreden met ons stookgedrag. Op gewone winterdagen ligt het verbruik eerder ronde 5 a 6kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

Ons 100 jaar oud huis is alleen geisoleerd met voorzetwanden en een beetje vulling. Wel heeft de woonkamer 3 oversized radiatoren. Daarnaast hebben we het redelijk netjes ingedeeld van warm in de woonkamer, te doen in de keuken, wat frisser in de bijkeuken en logeerkamer (waar we nu nog slapen tijdens de verbouwing) naar "interesseert ons niet zo" achter in de bar.

Vorig jaar de "50 graden test" gedaan. Het is hier behaaglijk als de thermostaat 20.5 aan geeft en dat krijgt de ketel in de woonkamer voor elkaar op 50 graden. Een paar weken terug hem terug gezet naar maximaal 45 graden en ook nu haalt hij het goed bij -7 buiten. Nachtverlaging gaat naar 18 en terug naar 20.5 gaat binnen 2 uur.

De thermostaat heeft een instelling voor variabele maximumtemperatuur gebasseerd op buiten temperatuur. Met 0 graden (wat het nu ongeveer is) draait ie op maximaal 40 graden en ook dat is nog goed te doen.

Ik denk niet dat ik ooit genoeg vertrouwen zal hebben in een warmtepomp gezien alle horrorverhalen over slechte werking bij lage buitentemperaturen. Maar we zijn zonder meer klaar voor hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08:40
Ook ik ben bezig met de 50 graden test.
Wij willen heel graag voor het komende stook seizoen een lucht-water warmte pomp.

Ons huis comfortabel op temperatuur houden lukt met een aanvoer temp van 55 graden.
Sinds twee dagen heb ik de aanvoer temp verlaagd naar 45 graden.
Ook dan kunnen we ons huis warmhouden. Alleen nu "loopt" de cv-ketel wel nagenoeg 24uur.
Het verbruik afgelopen twee dagen is ca. 10m3 per dag. (jaarverbuik vorig jaar 1700m3)

Kan iemand een inschatting maken of een warmte pomp in ons geval efficient is?

Boven hebben we geen verwarming aanstaan.
Wij hebben vloerverwarming met radiatoren.
Het huis is van 1993 met steenwol gevel isolatie.(6 of 8 cm)
Kunststof kozijnen met dubbel beglazing.

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Mrwandelfreak even natuurlundig 1700m3 kost per jaar 1,5 per kuub dus 2500euro.

1700m3 naar stroom is *9 (even makkelijk gerekend is eigenlijk 9,8)=15300 kw warmte behoefte een scop van bv panasonic bij 55 is iets van 3,3 (spec 9kw panasonic) dit betekend dat je er qua stroom in moet stoppen 15300/3,3=4600kw dit kost 0,3 per kwh=1400euro dus een kleine 1000 per jaar goed koper.

Niet vergeten je gasverbruik is wss inc warmwater en koken indien van toepassing.

Belangrijkste is dat je eiegenlijk lager qua aanvoertemperatuur moet zitten, stook je nu 24u constant op een temp of pas je nachtverlaging toe?

Ik zou 24u constant stoken en dan kijken welke temperatuur je nodig hebt en isoleren waar kan dan kan de temp omlaag.

Heel even snel is bovenstaande ongeveer wat het zal zijk bij benadering

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
@Fantastic_fox
Gas verbruiik is verwarming en douchen. In de keuken gebruiken we een boilertje om direct warm water te hebben. Koken doen we op inductie.

We stoken nu constant 24/7 zonder nachtverlaging.
Aanvoer temp sinds zaterdag ochtend op 45gr. gezet.(was eerst 60 graden)
Mij valt nu wel op dat de cv bijna dag en nacht "loopt"
Basis temp. is 18 graden. Als we dit te koud vinden stoken we 's avond bij met een houtkachel.

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Mrwandelfreak die houtkachel verstoord natuurlijk wel het beeld.

Wat je kunt doen is een dag alleen op cv draaien met koude buiten temperatuur en dan dezelfde som als ik hierboven maak. Dan heb je een idee over de kosten gas vs wp op een dag, je moet alleen even een goede cop of scop proberen te zoeken in de specs van de wp

Hier vind je de specs https://myshop.s3-externa...n-T-CAP-brochure-2022.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:50
Fantastic_fox schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:19:
@Mrwandelfreak die houtkachel verstoord natuurlijk wel het beeld.
Ja dat.
Met de houtkachel aan heeft het geen zin de boel proberen in te schatten, je wilt dat het straks warm kunnen zonder de houtkachel want anders is je systeem ondergedimensioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
Thanks voor jullie feetback.

Dat begrijp ik. De houtkachel heb ik niet heel vaak aan hoor.
Is nu ook alweer 10 dgn geleden.

Wat ik mij afvraag: Als de cv 24uur bijna continu in bedrijf is bij deze buiten temperatuur 0 tot -2 's nachts en over dag een graag of 3. Ketel brand natuurlijk niet op vol vermogen. Modulatie zie ik vaker staan op 18 tot 20 %
Krijgt een WP het dan moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mrwandelfreak schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:32:
Thanks voor jullie feetback.

Dat begrijp ik. De houtkachel heb ik niet heel vaak aan hoor.
Is nu ook alweer 10 dgn geleden.

Wat ik mij afvraag: Als de cv 24uur bijna continu in bedrijf is bij deze buiten temperatuur 0 tot -2 's nachts en over dag een graag of 3. Ketel brand natuurlijk niet op vol vermogen. Modulatie zie ik vaker staan op 18 tot 20 %
Krijgt een WP het dan moeilijk?
Vraag me af welke ketel 18-20% terug kan moduleren, maar als je nu 24/7 op 6KW moet stoken met een gasketel moet je goed opletten welke WP je koopt en welk vermogen die heeft bij lage buitentemperaturen.

In jouw geval kan je in nood altijd de houtkachel nog bijstoken.

10 kuub per dag schrijf je, ik zit met een 104m2 2/1 kap huis van 1978 op 3-5kuub met deze buitentemperaturen. Gasverbruik 800 kuub, was ooit 3300. Ik denk dat er qua isolatie nog wel wat valt te halen in jouw huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Mrwandelfreak wat @_JGC_ zegt isoleren is altijd een goed plan ongeacht wat ketel, kachel of wp dat even vooropgesteld.

Even een voorbeeld van mezelf ik had gisteren met 24u stoken op 20graden een verbruik van 9,6m3 daarin zit ook een royaal bad sessie dus laten we zetten 9m3 voor cv.

Dit betekend dat 9m3*9=81kw aan warmte benodigd voor je woning op temperatuur te houden. Bij 24u constant stoken betekend dit dat de ketel gemiddeld per uur dus een vermogen moet afgeven van 81/24=3,4kw.

Dit betekend dus ook dat als je een warmtepomp heb dat deze gemiddelde 3,4kw moet kunnen afgeven. Bij mij waren er 19,6 graaddagen met andere woorden de hele dag gemiddeld 0 graden en forse wind.

Technisch gezien moet een panasonic (ik pak ff een 9kw) een cop hebben van 3 bij aanvoer 35 graden(let op dit is even geschat).

Dit betekend dus dat 3,4kw per uur met een cop 3 dus 1200w per uur (zonder defrost) oftewel 27-30kw.

Gas kost 9m3*1,44=13€ per dag
Stroom voor de wp pak even 30kw omdat je wat voor defrosting nodig hebt en om jezelf niet rijk te rekenen 30*0,32=9,6€ per dag

Totaal 26% goedkoper ervan uitgaande dat je alle stroom koopt en geen opwek hebt (wat wel zal kloppen voor gisteren aangezien en weinig zonlicht was)

Een 9kw panasonic moet volgens spec bij +2 buiten temperatuur en een aanvoertemperatuur van 35 graden een vermogen kunnen leveren van 7,45 kw dus ja dat zou hij best aan moeten kunnen.

Maakt dit het een beetje suidelijk voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
_JGC_ schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:57:
[...]

Vraag me af welke ketel 18-20% terug kan moduleren, maar als je nu 24/7 op 6KW moet stoken met een gasketel moet je goed opletten welke WP je koopt en welk vermogen die heeft bij lage buitentemperaturen.
Dat is wat het display mij aangeeft.
Atag keteltje van zo'n 15 jaar oud.
_JGC_ schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:57:
[...]

10 kuub per dag schrijf je, ik zit met een 104m2 2/1 kap huis van 1978 op 3-5kuub met deze buitentemperaturen. Gasverbruik 800 kuub, was ooit 3300. Ik denk dat er qua isolatie nog wel wat valt te halen in jouw huis.
Isoleren is natuurlijk altijd goed.
Denk dat ik hier zeker nog stappen in kan maken.

Ik heb een vrijstande woning van zo'n 175m2 met veel glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
Fantastic_fox schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:26:
@Mrwandelfreak wat @_JGC_ zegt isoleren is altijd een goed plan ongeacht wat ketel, kachel of wp dat even vooropgesteld.

Even een voorbeeld van mezelf ik had gisteren met 24u stoken op 20graden een verbruik van 9,6m3 daarin zit ook een royaal bad sessie dus laten we zetten 9m3 voor cv.

Dit betekend dat 9m3*9=81kw aan warmte benodigd voor je woning op temperatuur te houden. Bij 24u constant stoken betekend dit dat de ketel gemiddeld per uur dus een vermogen moet afgeven van 81/24=3,4kw.

Dit betekend dus ook dat als je een warmtepomp heb dat deze gemiddelde 3,4kw moet kunnen afgeven. Bij mij waren er 19,6 graaddagen met andere woorden de hele dag gemiddeld 0 graden en forse wind.

Technisch gezien moet een panasonic (ik pak ff een 9kw) een cop hebben van 3 bij aanvoer 35 graden(let op dit is even geschat).

Dit betekend dus dat 3,4kw per uur met een cop 3 dus 1200w per uur (zonder defrost) oftewel 27-30kw.

Gas kost 9m3*1,44=13€ per dag
Stroom voor de wp pak even 30kw omdat je wat voor defrosting nodig hebt en om jezelf niet rijk te rekenen 30*0,32=9,6€ per dag

Totaal 26% goedkoper ervan uitgaande dat je alle stroom koopt en geen opwek hebt (wat wel zal kloppen voor gisteren aangezien en weinig zonlicht was)

Een 9kw panasonic moet volgens spec bij +2 buiten temperatuur en een aanvoertemperatuur van 35 graden een vermogen kunnen leveren van 7,45 kw dus ja dat zou hij best aan moeten kunnen.

Maakt dit het een beetje suidelijk voor je?
Dank voor je zeer uitgebreide replays. d:)b

Nu opzoek naar een installateur met voldoende kennis in huis.
Eentje die niet alleen maar een systeem kan aansluiten maar ook kan mee denken
om voor mijn situatie een meest optimaal systeem te kunnen maken.

Iemand suggesties?
Omgeving Zuid-limburg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Mrwandelfreak hoe ver in zuid limburg zit je ? stuur me anders even een DM ik heb wel twee namen die naar mijn idee goed zijn maar dit is slechts mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06 11:43
Die hele 50 graden test is natuurlijk niet van toepassing als je je huis met een vloerverwarmingssysteem verwarmt. (Bovendien wil je met een warmtepomp het liefst het water met nog veel kouder water willen verwarmen, liefst onder de 30 of max 35 graden om een goede COP te halen). Mocht 50 graden niet voldoende zijn, dan betekent dat vooral dat je huis nog lang niet klaar is voor een warmtepomp (isolatieprobleem, of een afgiftesysteemprobleem)

Behalve eventueel voor een bovenverdieping als die met radiatoren werkt is een warmtepomp eigenlijk altijd prima mogelijk voor een vloerverwarmingssysteem. Het water dat de vloer ingaat wordt door de mengverdeler afgekoeld tot zo'n max 30 graden ofzo, ook al komt het met 60 graden vanaf de gas cv ketel. Bij een warmtepomp haal je dan de mengverdeler er tussenuit en pomp je het water zo soepel mogelijk al op de juiste temperatuur je vloer in. Haal je die verdeler er niet uit, dan moet de warmtepomp eerst het water veel te warm maken met een lage COP (dus veel stroom) waarna de verdeler het volstrekt onnodig terug koelt. Wel moet je flow dan een paar flinke stappen omhoog: Als je voorheen water van 60 graden als aanvoer had en bijv. 40 terug, dan had je een deltaT van 20. Met een warmtepomp heb je het liefst een deltaT van 5, dus een factor 4 kleiner. Om hetzelfde vermogen aan warmte te vervoeren moet je dan een 4x hogere flow door je leidingen creëren. Om dat door dezelfde leidingen te persen gaat dan vaak gepaard met suizen en andere herrie. Upgraden is dan wel gewenst.

Mocht je vervolgens vermogen te kort komen bij bijv. de bovenverdieping met radiatoren, dan kun je die upgraden met (tweedehands) een type zwaarder (van T22 naar bijv. T33) of door er ventilatoren onder te plaatsen. Dat laatste helpt echt enorm. Nog leuker als je een beetje technisch bent: koop zo groot mogelijke onder de radiator passende computer case fans (type supersilent) met PWM sturing en een RGB controller for LEDjes met een temperatuuraansturing. Hoe meer ventilatoren hoe zachter ze kunnen draaien. Als het water koud is draaien ze niet of heel zachtjes om tocht te voorkomen. Als het water heet is, is er veel warmte nodig en gaan ze naar vol vermogen en dan warm je de ruimte snel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
@Coolmint

Bedankt voor je uitgebreide bericht.

Klink interessant allemaal.

Boven wordt niet verwarmt bij ons.
Onder heb ik nog radiatoren voor hoge temp.
Deze wil ik vervangen laten voor Jaga's.

In de planning staat dat ik vanaf morgen mijn aanvoer temp. verder verlaag naar 40 gr.
Dit laat ik dan weer zo voor een hele maand.

Kijken of ik de hut nog warm houdt...

Pagina: 1 2 3 Laatste