Doe de 50 graden test

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-06 13:11
CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:12:
[...]

Theoretisch wel. Mijn WP kan verwarmen tot 55 graden. De vraag is of dat een beetje efficiënt is. Ik verwarm nu met reguliere radiatoren op 38 graden. Wanneer het gaat vriezen verwacht ik hier echter ook niet mee uit te komen en richting de 45 graden te moeten. Echter heb ik pas sinds 2,5 week een WP, dus kan nog niks zeggen over de totale efficiëntie.

[...]

Ik zou ook niet weten waarom je je CV niet op die temperatuur zou laten staan als je je huis ermee warm krijgt.
@CurlyMo Bovenstaande gaf jij in 2020 aan, hoe kijk je hier nu tegenaan? werkt de 38 graden aanvoer nog steeds of ben je in de winter omhoog gegaan met aanvoer en wat heeft het met de COP gedaan en gas afname en stroomtoename?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:53
Fantastic_fox schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:17:
[...]

@CurlyMo Bovenstaande gaf jij in 2020 aan, hoe kijk je hier nu tegenaan? werkt de 38 graden aanvoer nog steeds of ben je in de winter omhoog gegaan met aanvoer en wat heeft het met de COP gedaan en gas afname en stroomtoename?
Ik heb uiteindelijk ~ 42 graden aanvoer nodig gehad. Verder wel warm gekregen. Boel is héél veel zuiniger geworden dan op gas. Energierekening is van € 45,- p/m naar € 18 p/m gegaan, maar dat komt ook door het vastrecht gas dat er niet meer is. Wel ga ik dit jaar de 5kW vervangen door een 9kW omdat dat gewoon net wat zorgelozer is dan nu. Ik krijg het warm, maar wel met veel tweaken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Fantastic_fox
@CurlyMo en jij doet alles op radiatoren toch? Welke pomp gebruik je precies als ik vragen mag?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:53
Fantastic_fox schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:35:
@CurlyMo en jij doet alles op radiatoren toch? Welke pomp gebruik je precies als ik vragen mag?
Ja, Panasonic 5kW J serie

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

_JGC_ schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:15:
[...]

Waarschijnlijk heb je een mengverdeler die nu geen 35 graden meer de vloer induwt, maar een veel lagere temperatuur. Nee, dan gaat 50 graden niet werken. Mocht je de mengverhouding kunnen inregelen op je verdeler kan je daar nog iets mee doen.
Dank je wel dat je dit aanstipt. :) Ik heb sinds een week hier ook het spul op 40 graden gezet. Alles stond al op 50, wat op zich goed werkt, maar het schijnt een onvoldoende test te zijn om eventueel over te stappen naar gasloos (ipv hybride). Na aanpassing naar 40 werd het heel langzaam warm, en was de vloer niet meer comfortabel (te weinig isolatie aan de onderkant). Blijkt dat door het bijmengen het water voor de vloerverwarming niet warm genoeg werd (buizen gemeten met FLIR-camera, 24 graden vs 30 graden met ketel @50 ). Dus daarmee is ook meteen bewezen dat tzt de verdeler van de vvw vervangen zal moeten worden, iets waar de monteurs die ik gesproken heb het niet over eens waren.
Dus tnx! _o_

Nomen nescio

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zo.. Keteltje weer op 50 graden ipv 80 van default..

geen stinkende radiatoren meer *O*

404 Signature not found

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:05
Caelorum schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:18:
Reden dat ik de test nog ga doen is omdat ik het gewoon niet vertrouw. Ik heb letterlijk 2x 0.8x4.5m overhang net 1cm piepschuim als isolatie. De muren voor en achter hebben 6cm steenwol als isolatie. Een derde van de woonlaag ligt op een on geïsoleerde inpandige garage. Hoe kan dit huis nou goed genoeg geïsoleerd zijn om op 45 graden warm te blijven?
Hoe slecht zijn andere huizen dan wel niet geïsoleerd dat het daar niet kan?
Ons 2/1 kap huis met dus grote zijgevel heeft ook maar 5 a 6cm steenwol in de muren en enkel glas op de slaapkamers, met tocht-roosters die als ze dicht staan nog meer lucht doorlaten dan een modern Duco ventaltierooster in geopende stand.
Vloer van de woonkamer zit 10cm piepschuim onder, vloer van de keuken, hal en bijkeuken zijn niet geïsoleerd. Het dak is met 8cm glaswol geïsoleerd.

Verre van 'goed geïsoleerd' dus. Boven houden de radiatoren het zo'n 18 graden met de aanvoertemperatuur op 40 graden én een ketel die lang niet de hele dag stookt. Gelukkig komt hier over 2 weken de warmtepomp.

En later in het jaar nieuwe kozijnen met isolatieglas.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Fantastic_fox
Wie hier kan me wat tips/ richting geven. De thermostaat staat nu op 20 in de woonkamer. Via ha zie ik de de nefit easy een temperatuur vraagt van 55-58 ongeveer echter via de aan uit regeling.

Dit komt denk ik zelf doordat de ketel een min vermogen heeft van 10kw (ecomline hr30).

Buitentemperatuur nu is ongeveer 4graden.

Doel is om instaat te zijn over te stappen naar een hybride systeem

Qua isolatie zijn al redelijk wat naisolatie zaken geregeld:
Spouwmuur
Kruipruimte 13cm gespoten schuim
Glas is allemaal hr++ of triple
Alles loopt via radiatoren
Buisisolatie in kruipruimte zolder etc.

En toch blijft de setpoint erg hoog voor mijn gevoel. Wie weet er een tip te geven?

Ik zelf zit nog te denken aan de volgende zaken:
-voordeur vervangen (ik heb er tochtstrips etc in gezet maar de oude houten deur blijft een lastige)
- achterdeur idem
- Ik kan de buisisolatie natuurlijk nog extra omwikkelen met de folie van tonzon.
- ivm geen ventilatie hebben we boven altijd de ramen op kiepkantel stand staan dichtmaken kan natuurlijk maar dan is er helemaal geen ventilatie meer

Of moet ik gewoon eens kijken wat de ketel doet als ik de max cv temp zet naar 50 gr (staat nu op 63 met een max cv vermogen van 15kw). En dan bij wijze van test een week lang constant stoken op 20gr? En kijken wat de setpoint dan doet en de warmte ervaring?

Op zich kan daar niet heel veel mee fout gaan.

Mocht iemand meer informatie nodig hebben vraag het gerust

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtDdKVzQ7f4HdbGK8gj6jDC_0l4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KAHXE14eDTV5QKmPFibVm2F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Fantastic_fox op 10-02-2022 21:40 ]

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:30
Fantastic_fox schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:27:
Wie hier kan me wat tips/ richting geven. De thermostaat staat nu op 20 in de woonkamer. Via ha zie ik de de nefit easy een temperatuur vraagt van 55-58 ongeveer echter via de aan uit regeling.

Dit komt denk ik zelf doordat de ketel een min vermogen heeft van 10kw (ecomline hr30).

Buitentemperatuur nu is ongeveer 4graden.

Doel is om instaat te zijn over te stappen naar een hybride systeem

Qua isolatie zijn al redelijk wat naisolatie zaken geregeld:
Spouwmuur
Kruipruimte 13cm gespoten schuim
Glas is allemaal hr++ of triple
Alles loopt via radiatoren
Buisisolatie in kruipruimte zolder etc.

En toch blijft de setpoint erg hoog voor mijn gevoel. Wie weet er een tip te geven?

Ik zelf zit nog te denken aan de volgende zaken:
-voordeur vervangen (ik heb er tochtstrips etc in gezet maar de oude houten deur blijft een lastige)
- achterdeur idem
- Ik kan de buisisolatie natuurlijk nog extra omwikkelen met de folie van tonzon.
- ivm geen ventilatie hebben we boven altijd de ramen op kiepkantel stand staan dichtmaken kan natuurlijk maar dan is er helemaal geen ventilatie meer

Of moet ik gewoon eens kijken wat de ketel doet als ik de max cv temp zet naar 50 gr (staat nu op 63 met een max cv vermogen van 15kw). En dan bij wijze van test een week lang constant stoken op 20gr? En kijken wat de setpoint dan doet en de warmte ervaring?

Op zich kan daar niet heel veel mee fout gaan.

Mocht iemand meer informatie nodig hebben vraag het gerust

[Afbeelding]
Kan je je ketel niet modulerend aansluiten? Dat is sowieso al een stuk beter - bij aan/uit is het volgens mij alles of niets, dus de max ingestelde temperatuur (wat je instelt kan afwijken van wat je meet).
Probeer anders een 45 graden en dan constant stoken. Vermoed dat je dat nog steeds makkelijk gaat redden.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Fantastic_fox
@GermanPivo sorry misschien heb ik het niet heel duidelijk beschreven. Ketel en thermostaat moduleren beiden (pomp trouwens ook dus pomp snelheid kan ik niets mee doen).

Ik noemde het aan uit omdat je ziet dat de ketel zo stook in laag last (althans dat heb ik elders gelezen) dit komt doordat minimaal vermogen van de ketel veel te hoog is en dan probeert de ketel pendelen te voorkomen en gaat hij aan uit proberen te stoken om zo “minder vermogen te simuleren”.

Ik kan het mis hebben natuurlijk.

Ik zou ook verwachten dat een hybride zou moeten kunnen en daarom had ik ook gedacht dat de ketel een lagere temperatuur zou vragen.

Aan de andere kant dat is wat de thermostaat vraagt en wil niet zeggen dat lager niet mogelijk is. Hoe dan ook is een lagere aanvoer altijd beter als ik naar de wp wil.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk en zoek ook eventueel tips wat als eerste aan te pakken om te komen tot een lagere aanvoer.

De grote vraag is natuurlijk wanneer het afgiftesysteem het probleem gaat zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:36
@Fantastic_fox welke thermostaat gebruik je? Ook daar zit een verschil in de manier van stoken. Verder kun je overwegen om boven decentrale wtw ventilatie toe te passen. Scheelt je een berg kou boven en heb je toch ventilatie!

Volgens mij kan een Hybride WP in nagenoeg elk huis geplaatst worden. Dat is ook waarom dit zo populair is bij installateurs. Niet nadenken gewoon erin zetten. Dat is bij full electric anders natuurlijk.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Bo0bz mijn gevoel zegt eigenlijk ook wat jij zegt dat hybride eigenlijk gewoon mogelijk moet zijn maar de vraag is of je met een vv temp van 50-55 nog een beetje cop over hebt? Tijdens voor en najaar zal dit zowiezo wel uitkomen maar of je in dec-jan-feb wanneer het echt wat kouder is overdag (laten we zeggen gemiddelde temp van 4-5graden) nog een beetje cop haalt als ik 50+ nodig heb daar twijfel ik over vandaar mijn vraag ook.

Als ik de aanvoertemp wat kan verlagen is dat altijd beter

De thermostaat is een nefit easy (niet die allernieuwste maar de eerste versie).

Decentrale wtw is zeker een optie waar ik ook al meerdere keren naar heb gekeken, misschien is centrale wtw op de bovenverdieping via de zolder zelfs wel een optie denk ik.

Maar verwacht je dat dit ook een redelijk impact gaat hebben? Logischerwijs zou ik zeggen van wel aangezien we nu door 2-3 ramen de hele dag door ventileren en dus een beste bak “frisse/koude lucht” binnen laten.

[ Voor 32% gewijzigd door Fantastic_fox op 11-02-2022 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Fantastic_fox schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:34:
@GermanPivo

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk en zoek ook eventueel tips wat als eerste aan te pakken om te komen tot een lagere aanvoer.

De grote vraag is natuurlijk wanneer het afgiftesysteem het probleem gaat zijn
Als je het niet meer warmt krijgt op 40-45 graden aanvoer, dan gaat je afgiftesysteem het probleem zijn. Dan zou je altijd nog je radiatoren kunnen boosten en kan je in theorie nog lager met je temperatuur. Gewoon proberen en als dat goed gaat, dan kan je als het even kan de hele hybride stap overslaan. ;)

Gewoon proberen, want temperaturen van 4-5 graden zijn juist perfect voor een warmtepomp. Kan me haast niet voorstellen dat je daar nu nog 50+ graden voor nodig hebt na je extra isolatie maatregelen - het gedrag van je ketel kan je, op een andere thermostaat na, weinig aan veranderen.
Ik kreeg hier onze '79 tweekapper van 191m2 met de originele isolatie vorig jaar februari het huis prima warm 45 graden aanvoer (nachtverlaging naar 18, overdag 20 graden)

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 11-02-2022 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:01

Nikeo

Jawelles

Ik heb een heel project met stappen en tests uitgedacht maar het wachten is op een week echt koud weer. Met dit weer is onze jaren 80 tussenwoning makkelijk op temperatuur te houden met 50 graden water. Nou ja een troost. Warm weer bespaart meer gas dan de installatie inregelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:57
@Fantastic_fox Bij mij was e een vergelijkbare situatie, ook een Nefit ketel met hetzelfde gedrag bij deze temperaturen. Dit ligt inderdaad aan het minimale vermogen dat de ketel afgeeft (en de minimale tijd dat hij draait), hij lijkt dan inderdaad aan/uit te lopen.

Afgelopen jaar een hybride warmtepomp geinstalleerd, en dat werkt gewoon erg goed, tot nu toe 97% minder gas verbruikt voor verwarming. Op de momenten dat de hybride wel warmte vraagt van de gasketel dan blijft nog steeds dit aan/uit-gedrag trouwens (telkens 5 min aan, en dan een uur uit), maar nu dus ook 97% minder vaak.

Je moet daarom niet naar de 'pieken' kijken qua aanvoertemperatuur, maar naar het gemiddelde (ik gok 45 graden?). Dat is namelijk de temperatuur die de warmtepomp constant moet gaan maken bij deze temperatuur.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Fantastic_fox Heb hier precies dezelfde combi, hc30 en nefit easy. Ik stook al weken op ong 40 graden in benedenwoning uit de jaren 30. Je ziet dat ie ongeveer 3 graden overshoot heeft en dan stopt, is op zich geen probleem. Hoe goed ie is om het gemiddelde te houden weet ik niet, die van mij staat op weersafhankelijke regeling nu met 24/7 verwarming. Hou er rekening mee dat de ingestelde curve geldt bij 21 graden thermostaat stand, die dan geen invloed heeft op de ruimte temperatuur maar op de curve offset, als je die op 20 graden zet gaat de curve 1 graad omlaag zodat de gebruiker toch handmatige invloed heeft. Da’s alleen als je de “invloed van ruimte” bij de weersafhankelijke regeling uit hebt staan natuurlijk, wat je ook moet doen vind ik.

Het is idd van belang om wel flinke radiatoren te hebben, dan vermijd je ventilatoren onder de radiator. Ik was gelukkig gezegend met flinke bakken en heb daarnaast bij een vorige verbouwing 15 jaar geleden een paar aluminium radiatoren gekocht, perfect voor lage temperatuur verwarming. Global Oscar, in NL verkocht onder DRL naam.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
joezzt schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:32:

Het is idd van belang om wel flinke radiatoren te hebben, dan vermijd je ventilatoren onder de radiator. Ik was gelukkig gezegend met flinke bakken en heb daarnaast bij een vorige verbouwing 15 jaar geleden een paar aluminium radiatoren gekocht, perfect voor lage temperatuur verwarming. Global Oscar, in NL verkocht onder DRL naam.
Een ventilator helpt in elke situatie - ook als je huidige radiatoren voldoende zijn ;) Je kan dan altijd nog lager met je aanvoer en de warmte wordt beter/sneller verdeeld in de ruimte. In principe ook vrijwel geluidsloos - vooral als je wat grotere fans kwijt kan. Maar goed, dat is een discussie voor het topic daarover. :)

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 11-02-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@JBtL
JBtL schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:09:
@Fantastic_fox Bij mij was e een vergelijkbare situatie, ook een Nefit ketel met hetzelfde gedrag bij deze temperaturen. Dit ligt inderdaad aan het minimale vermogen dat de ketel afgeeft (en de minimale tijd dat hij draait), hij lijkt dan inderdaad aan/uit te lopen.

Afgelopen jaar een hybride warmtepomp geinstalleerd, en dat werkt gewoon erg goed, tot nu toe 97% minder gas verbruikt voor verwarming. Op de momenten dat de hybride wel warmte vraagt van de gasketel dan blijft nog steeds dit aan/uit-gedrag trouwens (telkens 5 min aan, en dan een uur uit), maar nu dus ook 97% minder vaak.

Je moet daarom niet naar de 'pieken' kijken qua aanvoertemperatuur, maar naar het gemiddelde (ik gok 45 graden?). Dat is namelijk de temperatuur die de warmtepomp constant moet gaan maken bij deze temperatuur.
Dit laatste ben ik helemaal met je eens daarom was ik juist aan het zoeken of ik de ketel niet toch in een stand krijg waarbij hij constanter stookt op 1 temperatuur ipv het aan/uit gedrag. Ik heb rond een uur of 8 vanmorgen de temperatuur verlaagd naar stand 3 dat is volgens mij rond de 50 graden als het goed is dacht ik. Ik zie nu in Home assistant dat hij setpoint 46 lijkt te gebruiken.

Hij heeft wel moeite om het nu op temperatuur te houden maar ik denk dat het wel eens zou kunnen dat hij heel even tijd nodig heeft om te wennen aan de nieuwe setting (inleer effect) dus dat wordt vandaag wat vaker opstaan en rondlopen. Ik laat de temperatuur van de thermostaat even staan zoals hij stond vanmorgen in het programma om de test niet onnodig te "vervuilen"en om te zien of hij later de temperatuur wel gaat halen.

Welke Hybride heb je aangeschaft als ik mag vragen, en hoe heb je de afweging gemaakt tussen 4 of 6kw (elga ) of 5 of 8kw (Daikin) of je hebt natuurlijk een andere dat kan ook. En hoeveel gas heb je daadwerkelijk minder in kuubs? en hoeveel stroom heb je er eextra nodig voor gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
joezzt schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:32:
@Fantastic_fox Heb hier precies dezelfde combi, hc30 en nefit easy. Ik stook al weken op ong 40 graden in benedenwoning uit de jaren 30. Je ziet dat ie ongeveer 3 graden overshoot heeft en dan stopt, is op zich geen probleem. Hoe goed ie is om het gemiddelde te houden weet ik niet, die van mij staat op weersafhankelijke regeling nu met 24/7 verwarming. Hou er rekening mee dat de ingestelde curve geldt bij 21 graden thermostaat stand, die dan geen invloed heeft op de ruimte temperatuur maar op de curve offset, als je die op 20 graden zet gaat de curve 1 graad omlaag zodat de gebruiker toch handmatige invloed heeft. Da’s alleen als je de “invloed van ruimte” bij de weersafhankelijke regeling uit hebt staan natuurlijk, wat je ook moet doen vind ik.

Ik heb hem vanmorgen om 8 uur omgezet, hij lijkt nu op stpoint 46 te staan (stand 3 op de ketel) echter je merkt dat hij het lastig heeft nu, temperatuur stond toen ik hem terug zetten op 19,5 maar is nu teruggezakt naar 19.2 wellicht moet hij nog even leren omgaan met de nieuwe setting.

Kun je me vertellen hoe je de weersafhankelijke settings hebt bepaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Nikeo welke ketel heb je op dit moment hangen? en weet je zo hoeveel deze heeft qua minimaal vermogen? In Nl lijkt het wel of we allemaal een ketel hebben met een veel te hoog minimaal vermogen.

CV monteurs lijken het altijd te hebben over grote zware ketels (nooit problemen met warmte/comfort maar wel hoog gasverbruik zeker bij hoge temperaturen) echter over minimaal vermogen hoor je ze nooit eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:01

Nikeo

Jawelles

Fantastic_fox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:05:
@Nikeo welke ketel heb je op dit moment hangen? en weet je zo hoeveel deze heeft qua minimaal vermogen? In Nl lijkt het wel of we allemaal een ketel hebben met een veel te hoog minimaal vermogen.
ATAG i28ECZ. Specs zijn wel te vinden. Kan vrij laag geloof ik. Eigenlijk te zwaar voor ons huis. Heb hem al begrensd naar 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Nikeo die kan inderdaad terug naar 4,4 wat naar mijn mening een van de betere waardes is vergelijkbaar met de ecotec exclusive en Intergas extreme. Ik denk dat je daarmee beter een WP simulatie kunt doen dan met een oude nefit met minimaal vermogen van 10kw :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Fantastic_fox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:01:
[...]

Ik heb hem vanmorgen om 8 uur omgezet, hij lijkt nu op stpoint 46 te staan (stand 3 op de ketel) echter je merkt dat hij het lastig heeft nu, temperatuur stond toen ik hem terug zetten op 19,5 maar is nu teruggezakt naar 19.2 wellicht moet hij nog even leren omgaan met de nieuwe setting.

Kun je me vertellen hoe je de weersafhankelijke settings hebt bepaald?
Ketel vermogen kan gewoon maximaal want hij moduleert vanzelf omlaag. Naar stand 3 had geen invloed bij mij, stand 2 opeens wel, ging helemaal van de wap.
De WAR (weersafhankelijk) setting heb ik eerst op zomaar wat gezet zodat de temperatuur bij 0 graden rond de 40 uitkwam. Om het makkelijk te maken maak ik het verschil tussen voetpunt en andere deelbaar door 3 (want buitentemperatuur gaat dan van 20 to -10, 30 graden). Ik begon met 34 - 43 , die 34 bij 20 is natuurlijk veel te warm, maar ja, je moet roeien met de riemen die je hebt, ik zie wel hoe het wordt als ik all-electric ben binnenkort. Nu even testen en enkelsteens muren isoleren ;-) Is niet fijn zo'n muur op 14 graden...
Edit: Ah, maar je bedoelt setpoint aangegeven door HA ? ik bedoelde de knop op de CV. Da's grappig, bij mij zal ie dan ook wel op 3 staan...
Ik heb een vrijwel constant verbruik van 10 m3 per dag nu, dus warmtepomp van 4kW (ik ga voor 6) zou genoeg moeten zijn, terwijl ik nog niet klaar ben met isoleren.
Het grappige van een gas ketel is wel dat je mindset helemaal anders is (mijn vorige huis was wel all-electric) , bij een WP gaat het gebruikte vermogen omhoog bij lagere temperatuur vanwege het warmteverlies van het huis maak ook vanwege --duidelijk- afnemend rendement en een CV ketel heeft daaaar dus helemaal geen "last" van...

[ Voor 20% gewijzigd door joezzt op 11-02-2022 09:55 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@joezzt misschien begrijpen we elkaar niet, ik zeg stand 3 en daarmee bedoel ik de cv water temperatuur stand niet het cv vermogen.

@GermanPivo @JBtL @Bo0bz hieronder de uitkomst zover, zoals ik al eerder aangaf lijkt hij moeite te hebben met de temperatuur te houden.

Toen ik de cv temperatuur heb aangepast (rond 8 uur) zie je in de onderste grafiek dat de temperatuur daalt van 19,5 naar 19,2 nu. Ook zie je in de setpoint grafiek (boven) dat de setpoint voor 8 uur 53 graden was en nu uitkomt op 45-46 (wat wellicht raar is want de schakelaar staat op stand 3 = rond de 51graden meen ik).

Inmiddels is de temperatuur net weer opgekomen van 19,2 naar 19,3 maar het houd niet over en dit komt door mijn mening dat hij nu op piek 46 graden geeft en dal 30 graden (gemiddeld is dat 38).

Probleem van deze test is en blijft naar mijn mening dus dat de ketel een te hoog vermogen heeft en niet constant kan stoken op 40 of 45 graden simpelweg omdat hij veel te hard brand in de laagste stand.

Zien jullie dit ook zo of zie ik iets over het hoofd?

Hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTE3EcsV9dg4DUJwL8URDcOZ6_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CKZVZQ9UMrEdb4XdADYU4Iyk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
@Fantastic_fox Nee , je ziet niets over het hoofd, maar als het te koud is moet je aanvoer temperatuur bij de huidige buitentemperatuur omhoog, dan gaat ie heus wel langer branden op laagste stand, of korter pauzeren. Het blijven wel ouwe beestjes, maar het is ook een experiment, geen optimale situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@Fantastic_fox Heb je toevallig ook de retourtemperatuur van de CV? Een ketel gaat naar de aangevraagde temperatuur en stopt uiteindelijk even met verwarmen als het verschil tussen aanvoer/retour te klein wordt. Dat is ook een instelling vanuit je thermostaat. Dan is er namelijk praktisch geen afgifte meer = ketel die op basis van ingestelde minuten stopt. Vervolgens de nieuwe cyclus. Als dit het geval is zijn er eigenlijk twee opties 1) Zorgen voor meer isolatie waardoor er minder warmte nodig is 2) zorgen voor meer afgifte zodat de ketel langer kan pruttelen op een lagere temp.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

50 graden? Mijn CV keteltje pruttelt op 35 graden de vloerverwarming lekker comfortabel hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Bo0bz ja die heb ik wel, ik heb nl nog een pi hangen aan de ketel die met dsb sensoren op de leidingen de temperatuur meet. Uiteraard wijkt dit af van de setpoint (andere sensors en ik denk dat de ketel in het water meet en ik meet op de leiding).

Hieronder zie je een screen shot van de laatste 24 uur en je ziet dat hij vanaf 8 uur wat onrustiger lijkt te zijn vergeleken met ervoor. Ik snap alleen niet goed wat ik hier nu uit moet concluderen eerlijk gezegd maar wellicht kan jij me hierin wat duiding geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WeS_z36QNTrKDSazbxlfUrkdzbA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A8PSRe50MvpDmnzXeRIet2lR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Fantastic_fox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:16:
@joezzt misschien begrijpen we elkaar niet, ik zeg stand 3 en daarmee bedoel ik de cv water temperatuur stand niet het cv vermogen.

@GermanPivo @JBtL @Bo0bz hieronder de uitkomst zover, zoals ik al eerder aangaf lijkt hij moeite te hebben met de temperatuur te houden.

Toen ik de cv temperatuur heb aangepast (rond 8 uur) zie je in de onderste grafiek dat de temperatuur daalt van 19,5 naar 19,2 nu. Ook zie je in de setpoint grafiek (boven) dat de setpoint voor 8 uur 53 graden was en nu uitkomt op 45-46 (wat wellicht raar is want de schakelaar staat op stand 3 = rond de 51graden meen ik).

Inmiddels is de temperatuur net weer opgekomen van 19,2 naar 19,3 maar het houd niet over en dit komt door mijn mening dat hij nu op piek 46 graden geeft en dal 30 graden (gemiddeld is dat 38).

Probleem van deze test is en blijft naar mijn mening dus dat de ketel een te hoog vermogen heeft en niet constant kan stoken op 40 of 45 graden simpelweg omdat hij veel te hard brand in de laagste stand.

Zien jullie dit ook zo of zie ik iets over het hoofd?

Hieronder

[Afbeelding]
Naast wat hierboven is gezegd, geef het ook wat de tijd na een aanpassing - je thermostaat moet leren dat de ruimte anders opwarmt door de aangepaste temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@GermanPivo @Bo0bz @joezzt

Ik denk dat de ketel op dit moment zijn warmte niet meer kwijt kan en aan het pendelen is geslagen zie onderstaand overzicht met de ketel statussen sinds vanmorgen:

Oranje is het verwarmen van de boiler (sww voorraad vat) (code =H.)
Paars = Actieve brander (code -H.)
Blauw = system standby (code 0H)
Bruin = System waiting boiler cannot transfer heat to central heating (code 0Y)
Groen = System waiting boiler cannot transfer to central heating (code 0A)

Die groene code (0A) heb ik normaal echt nooit bruin wel eens heel af en toe maar ook maar echt heel erg weinig.

Dit betekend in mijn ogen het volgende de flow is te laag of het brander vermogen te hoog voor de flow?

Immers als ik water over een brander stuur van 10kw met een tempo van 5lt per seconde dan wordt het bv 80 graden. stuur ik er water overheen met een snelheid van 20lt per seconde dan zal het minder warm worden dan 80 graden omdat er simpelweg minder tijd is om warmteoverdacht te laten plaats vinden.

De pompsnelheid is bij deze ketel niet handmatig aan te passen omdat deze modulerend gestuurd word, dus die optie heb ik niet voor handen helaas, en de brander kan ik ook niet lager gaan zetten ik verwacht nl dat hij al op min vermogen aan het branden is.

Ben ik nu gek of is dit ongeveer wat er aan het gebeuren is? of is het gewoon toch een kwestie van een potje geduld open te trekken en te kijken wat er in de loop van de dag gaat gebeuren.

Ik kan nu nog testen, vanavond is mijn vriendin weer thuis en zal ik toch weer terug moeten naar de oude settings aangezien die het bij 21 graden al koud heeft >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9iqMqBumeO10fbpuzvpj0U-338=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QIj09HoN99QbKCtMMlnz5ln8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@Fantastic_fox Precies zoals @GermanPivo zegt neem even de tijd om de boel te laten inregelen. Het lijkt er inderdaad op dat de ketel met een lagere aanvoer temperatuur zijn warmte niet goed kwijt kan. Heb je ook al waterzijdig het een en ander ingeregeld? Radiatoren afstellen en de vloerverwarming op een hogere flow/debiet? Wil je echt alles goed op elkaar afstemmen zul je 1 aanpassing per dag moeten doen. De boel even lekker een paar uur laten draaien en de volgende dag checken wat je aanpassing voor een effect heeft. Zo weer verder kijken. Straks zie je met alle aanpassingen de bomen door het bos niet meer :)

PS.. Een ketel zal in bijna alle huishoudens hier in NL staan te pendelen. Helemaal voorkomen lukt gewoon niet gezien het grote vermogen wat bijna nooit past bij de huizen. Het grote vermogen wordt echt alleen gebruikt bij het maken van warm water. Volgens mij is het minimale vermogen van jou ketel 10,5kW (snelle google search) dat is met jou isolatie maatregelen echt way 2 much.

[ Voor 23% gewijzigd door Bo0bz op 11-02-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
@Fantastic_fox Maar test je nu ook met een lager setpoint van je thermostaat dan? Dan heb je sowieso al een andere situatie. Waarom niet gewoon setpoint 21 en zien wat er gebeurt? Dat is waarschijnlijk ook de temperatuur die je strakt nodig hebt als je vriendin dat fijn vindt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Fantastic_fox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:59:
@JBtL

[...]

Dit laatste ben ik helemaal met je eens daarom was ik juist aan het zoeken of ik de ketel niet toch in een stand krijg waarbij hij constanter stookt op 1 temperatuur ipv het aan/uit gedrag. Ik heb rond een uur of 8 vanmorgen de temperatuur verlaagd naar stand 3 dat is volgens mij rond de 50 graden als het goed is dacht ik. Ik zie nu in Home assistant dat hij setpoint 46 lijkt te gebruiken.

Hij heeft wel moeite om het nu op temperatuur te houden maar ik denk dat het wel eens zou kunnen dat hij heel even tijd nodig heeft om te wennen aan de nieuwe setting (inleer effect) dus dat wordt vandaag wat vaker opstaan en rondlopen. Ik laat de temperatuur van de thermostaat even staan zoals hij stond vanmorgen in het programma om de test niet onnodig te "vervuilen"en om te zien of hij later de temperatuur wel gaat halen.

Welke Hybride heb je aangeschaft als ik mag vragen, en hoe heb je de afweging gemaakt tussen 4 of 6kw (elga ) of 5 of 8kw (Daikin) of je hebt natuurlijk een andere dat kan ook. En hoeveel gas heb je daadwerkelijk minder in kuubs? en hoeveel stroom heb je er eextra nodig voor gehad?
Voor de warmtepomp merkte ik dat de maximale aanvoertemperatuur van de CV naar beneden zetten leidde tot continue pendelgedrag (heeft inderdaad te maken met de regeling van de pompsnelheid). 50 graden bleek optimaal te zijn, 45 ging de ketel heel erg pendelen. Maar met de warmtepomp blijk ik nu bij 0 graden maar 40 graden nodig te hebben om het huis warm te houden. Staar je dus niet te blind op het aanpassen van deze temperatuur op de CV - lager is niet per definitie beter voor de werking van het apparaat.

Deze winter dus voor het eerst gedraaid met de warmtepomp, vorig jaar in het stookseizoen tot nu 520m3 gas gebruikt, dit jaar 20m3 (-500 m3 dus), stroomverbruik is met 1050 kWh omhoog gegaan. Type is Elga Ace 4kW. Overweging was dat op basis van gasverbruik (900 m3 gas voor verwarming/jaar), een klein vermogen al voldoende zou moeten zijn. En heel veel mocht de pomp ook niet kosten omdat de besparing ook op gasverbruik ook niet groter kan worden dan 900 m3 natuurlijk. Mocht je deze overwegen, houd er dan wel rekening mee dat het vermogen van deze machine wel flink lager wordt onder de 4 graden buiten. Ik woon aan de kust, dus dan is het niet vaak zo koud (en het is een relatief zachte winter), maar in ieder geval de 6kW variant werkt wat dat betreft een stuk beter (andere techniek in buitenunit), en die is nu nog nauwelijks duurder.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Fantastic_fox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:17:

Ik denk dat de ketel op dit moment zijn warmte niet meer kwijt kan en aan het pendelen is geslagen zie onderstaand overzicht met de ketel statussen sinds vanmorgen:

Die groene code (0A) heb ik normaal echt nooit bruin wel eens heel af en toe maar ook maar echt heel erg weinig.

Dit betekend in mijn ogen het volgende de flow is te laag of het brander vermogen te hoog voor de flow?

Immers als ik water over een brander stuur van 10kw met een tempo van 5lt per seconde dan wordt het bv 80 graden. stuur ik er water overheen met een snelheid van 20lt per seconde dan zal het minder warm worden dan 80 graden omdat er simpelweg minder tijd is om warmteoverdacht te laten plaats vinden.

De pompsnelheid is bij deze ketel niet handmatig aan te passen omdat deze modulerend gestuurd word, dus die optie heb ik niet voor handen helaas, en de brander kan ik ook niet lager gaan zetten ik verwacht nl dat hij al op min vermogen aan het branden is.

Ben ik nu gek of is dit ongeveer wat er aan het gebeuren is? of is het gewoon toch een kwestie van een potje geduld open te trekken en te kijken wat er in de loop van de dag gaat gebeuren.

Ik kan nu nog testen, vanavond is mijn vriendin weer thuis en zal ik toch weer terug moeten naar de oude settings aangezien die het bij 21 graden al koud heeft >:)

[Afbeelding]
Wel gek dat ik gewoon met dezelfde combi maar dan op WAR gewoon een warm huis heb met rond de 40 graden aanvoer temperatuur.
Fantastic_fox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:17:

[Afbeelding]
Pendelen is toch ook niet erg, een WP pendelt ook, die kan ook moeilijk terugmoduleren. Als je gemiddelde aanvoertemperatuur 38 graden is dan moet die dus omhoog. Uit je opmerking over setpoint op 3 concludeer ik dat het ding maar weinig resolutie heeft met setpoints (nog nooit van gehoord bij deze ketel, maar je zit ergens op een API te sturen of zo ?).
Dus als je de WAR aanzet kan de CV wel misschien zo sturen dat ie naar een correcte gemiddelde temperatuur stuurt afhankelijk van de WAR instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Bo0bz schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:28:
@Fantastic_fox Precies zoals @GermanPivo zegt neem even de tijd om de boel te laten inregelen. Het lijkt er inderdaad op dat de ketel met een lagere aanvoer temperatuur zijn warmte niet goed kwijt kan. Heb je ook al waterzijdig het een en ander ingeregeld? Radiatoren afstellen en de vloerverwarming op een hogere flow/debiet? Wil je echt alles goed op elkaar afstemmen zul je 1 aanpassing per dag moeten doen. De boel even lekker een paar uur laten draaien en de volgende dag checken wat je aanpassing voor een effect heeft. Zo weer verder kijken. Straks zie je met alle aanpassingen de bomen door het bos niet meer :)

PS.. Een ketel zal in bijna alle huishoudens hier in NL staan te pendelen. Helemaal voorkomen lukt gewoon niet gezien het grote vermogen wat bijna nooit past bij de huizen. Het grote vermogen wordt echt alleen gebruikt bij het maken van warm water. Volgens mij is het minimale vermogen van jou ketel 10,5kW (snelle google search) dat is met jou isolatie maatregelen echt way 2 much.
Waterzijdige inregeling is al gedaan, en wat je zegt over het min vermogen klopt gewoon ideaal zou iets van 4kw zijn dan zou het allemaal al een stuk netter uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
GermanPivo schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:52:
@Fantastic_fox Maar test je nu ook met een lager setpoint van je thermostaat dan? Dan heb je sowieso al een andere situatie. Waarom niet gewoon setpoint 21 en zien wat er gebeurt? Dat is waarschijnlijk ook de temperatuur die je strakt nodig hebt als je vriendin dat fijn vindt ;)
Heb je gelijk in ik ga de temperatuur alvast op haar comfort niveau instellen en kijken of hij op het einde van de dag als ze thuis komt hier is aangekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
JBtL schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:57:
[...]

Voor de warmtepomp merkte ik dat de maximale aanvoertemperatuur van de CV naar beneden zetten leidde tot continue pendelgedrag (heeft inderdaad te maken met de regeling van de pompsnelheid). 50 graden bleek optimaal te zijn, 45 ging de ketel heel erg pendelen. Maar met de warmtepomp blijk ik nu bij 0 graden maar 40 graden nodig te hebben om het huis warm te houden. Staar je dus niet te blind op het aanpassen van deze temperatuur op de CV - lager is niet per definitie beter voor de werking van het apparaat.

Deze winter dus voor het eerst gedraaid met de warmtepomp, vorig jaar in het stookseizoen tot nu 520m3 gas gebruikt, dit jaar 20m3 (-500 m3 dus), stroomverbruik is met 1050 kWh omhoog gegaan. Type is Elga Ace 4kW. Overweging was dat op basis van gasverbruik (900 m3 gas voor verwarming/jaar), een klein vermogen al voldoende zou moeten zijn. En heel veel mocht de pomp ook niet kosten omdat de besparing ook op gasverbruik ook niet groter kan worden dan 900 m3 natuurlijk. Mocht je deze overwegen, houd er dan wel rekening mee dat het vermogen van deze machine wel flink lager wordt onder de 4 graden buiten. Ik woon aan de kust, dus dan is het niet vaak zo koud (en het is een relatief zachte winter), maar in ieder geval de 6kW variant werkt wat dat betreft een stuk beter (andere techniek in buitenunit), en die is nu nog nauwelijks duurder.
ik denk dat jij het heel erg mooi bevestigd wat ik veronderstel, nette COp trouwens wat je hebt gehaald 500kuub *9= 4500kwh warmte behoefte bespaard in gas en hiervoor maar gebruikt 1050kwh = COP van 4.2 dat is echt prima in order daar teken ik direct voor dan is de tvt echt meer dan prima te doen.

jij heb ook alleen radiatoren of heb je een combi met Vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
joezzt schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:20:
[...]

Wel gek dat ik gewoon met dezelfde combi maar dan op WAR gewoon een warm huis heb met rond de 40 graden aanvoer temperatuur.
[...]

Pendelen is toch ook niet erg, een WP pendelt ook, die kan ook moeilijk terugmoduleren. Als je gemiddelde aanvoertemperatuur 38 graden is dan moet die dus omhoog. Uit je opmerking over setpoint op 3 concludeer ik dat het ding maar weinig resolutie heeft met setpoints (nog nooit van gehoord bij deze ketel, maar je zit ergens op een API te sturen of zo ?).
Dus als je de WAR aanzet kan de CV wel misschien zo sturen dat ie naar een correcte gemiddelde temperatuur stuurt afhankelijk van de WAR instelling.
Inderdaad bijzonder, dat het bij jouw wel makkelijk lijkt te lukken, wellicht is je isolatie op een hoger niveau?

Nee setpoint is de gevraagde temp die uit de termostaat wordt gevraagd van de ketel, doordat ik de CV temp heb teruggezet op stand 3 ~50 graden wat 46 blijkt te zijn. Ik lees die uit via Homeassistant gekoppeld aan de nefit easy (dan kun je zien welke temperatuur de thermostaat vraag aan de ketel zeg maar.

Ik heb eigenlijk nooit de WAR gebruikt omdat ik overal lees dat die meer gas zou verbruiken en heb deze daarom nooit overwogen eigenlijk.

Ik laat dit experiment even doorlopen voordat ik WAR ga proberen, wellicht is dat de oplossing als zou ik niet direct begrijpen waarom... brander vermogen blijft hetzelfde dan zou het dus moeten werken omdat hij de cv pomp dan anders zou aansturen (meer flow over de ketel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Fantastic_fox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:43:
[...]

ik denk dat jij het heel erg mooi bevestigd wat ik veronderstel, nette COp trouwens wat je hebt gehaald 500kuub *9= 4500kwh warmte behoefte bespaard in gas en hiervoor maar gebruikt 1050kwh = COP van 4.2 dat is echt prima in order daar teken ik direct voor dan is de tvt echt meer dan prima te doen.

jij heb ook alleen radiatoren of heb je een combi met Vloerverwarming?
sCOP is inderdaad prima, zeker zonder vloerverwarming. Bij een hybride scheelt het natuurlijk dat hij niet hard (lees lage COP) hoeft de draaien als het vriest. De radiatoren zijn nog de originele kolom- en plaat radiatoren uit begin jaren 70. Omdat het huis nu redelijk tot goed is geisoleerd (dak- vloer- spouwmuur en HR++ glas) zijn die overbemeten waardoor de aanvoertemperatuur dus naar beneden kon.

[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 11-02-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@JBtL SCOP is inderdaad heel erg prima maar ook totale gasbesparing (dus ook goede COP) kook je nog op gas? En hoe heb je het Warm water geregeld? loopt dit nog via de ketel? anders is die 20kuub nl enkel voor het SWW neem ik aan?

Wat is je temperatuur waarbij de WP uitschakelt en over gaat naar de Ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Fantastic_fox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:02:
@JBtL SCOP is inderdaad heel erg prima maar ook totale gasbesparing (dus ook goede COP) kook je nog op gas? En hoe heb je het Warm water geregeld? loopt dit nog via de ketel? anders is die 20kuub nl enkel voor het SWW neem ik aan?

Wat is je temperatuur waarbij de WP uitschakelt en over gaat naar de Ketel?
Ik heb gas voor koken en SWW niet meegerekend - 20 m3 is dus puur voor verwarming als het koud wordt. De WP schakelt uit bij -10 (ik laat hem dus altijd draaien), de CV-ketel gaat meedoen vanaf ongeveer 4 graden en kouder (maar maakt dan alleen het tekort aan warmte wat de warmtepomp niet redt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@JBtL Kun je me dat eens uitleggen, dat de ketel gaat mee doen vanaf 4 graden? ik heb altijd gedacht dat wanneer de warmte pomp het niet meer ging redde (std instelling 2 graden uitschakeling) dat de ketel dan 100% overneemt.

Zoals jij het beschrijft kan je tussen 4 en -10 dus beide hebben lopen klopt dat? En welke ketel heb je trouwens? dat zou dus alleen goed moeten gaan als de ketel ook laag kan pruttelen of zie ik dat verkeerd?

Thnx trouwens voor al je reacties en informatie :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
@Fantastic_fox Bij hybride is het meestal zo dat hij vanaf een bepaalde temperatuur met de ketel ( bij mij Nefit ProlineNXT CW4) gaat samenwerken - geen harde overgang van warmtepomp naar CV dus. Je kan bij de Elga Ace wel instellen dat er een temperatuur is waarbij de CV het alleen doet, maar die keuze is gebaseerd op een kosten of CO2 afweging (bij -10 zal de COP rond de 2 liggen). Ik laat de warmtepomp altijd doordraaien omdat stroom maar een paar cent kost door extra opwek van de zonnepanelen (dankzij salderen, dat wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@GermanPivo ik heb hem om half 1 een halve graad omhoog gezet om te kijken wat er gebeurd maar nog steeds hangt hij nu op 19,5

Ik weet dat ik geduld moet hebben maar dit gaat niet lukken meer dan een uur verder en eigenlijk is de temperatuur 0.1 opgelopen.

Ik zet hem nu dus 1 stand hoger om eens te kijken wat dat doet.

Ik zal achteraf niet komen huilen dat het meten is verstoord 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Ik denk dat het een goede keuze is geweest om hem toch 1 stapje hoger te zetten. temperatuur loopt in een keer op, geen pendelen meer.

Ik denk dat stand 3 cv water met de aan uit sturing toch te wenig is geweest in vergelijking met de flow en minimaal vermogen. 0.4 graad erbij in 20-30 minuten waar hij de hele morgen bezig is geweest 19.2 naar 19.4 te komen.

Stand 3 is dus duidelijk een brug te ver in deze situatie stand 4 lijkt veel meer geschikt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Fantastic_fox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:47:
[...]

Inderdaad bijzonder, dat het bij jouw wel makkelijk lijkt te lukken, wellicht is je isolatie op een hoger niveau?

Nee setpoint is de gevraagde temp die uit de termostaat wordt gevraagd van de ketel, doordat ik de CV temp heb teruggezet op stand 3 ~50 graden wat 46 blijkt te zijn. Ik lees die uit via Homeassistant gekoppeld aan de nefit easy (dan kun je zien welke temperatuur de thermostaat vraag aan de ketel zeg maar.

Ik heb eigenlijk nooit de WAR gebruikt omdat ik overal lees dat die meer gas zou verbruiken en heb deze daarom nooit overwogen eigenlijk.

Ik laat dit experiment even doorlopen voordat ik WAR ga proberen, wellicht is dat de oplossing als zou ik niet direct begrijpen waarom... brander vermogen blijft hetzelfde dan zou het dus moeten werken omdat hij de cv pomp dan anders zou aansturen (meer flow over de ketel)?
Vermogen is niet belangrijk, de gepompte warmte in het systeem wel en dat kan de thermostaat heus wel berekenen. Vergeet niet dat er iets geprogrammeerd is in de thermostaat, die biedt de mogelijkheden die ie biedt, iets anders hebben de programmeurs geen rekening mee gehouden.
Ik verwarm 24/7, is leuk en aardig met de nachtverlaging, maar als ik een huis was zou ik een hekel hebben aan mijn gasten die me steeds laten afkoelen, brrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Wat een bulk experimenten en ervaringen hier weer. Zoals ik eerder schreef ben ik ook weer aan het tweaken geslagen, maar heb nog moeite met de verhouding tussen: max temperatuur (dus 50°C), het instelbaar max vermogen van de ketel (bij mij 100% = 30kW) en de pompsnelheid. Is iemand die dat kan duiden of een resource heeft waar het helder uitgelegd staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
@Fantastic_fox Terugkomend op je vraag over isolatie die ik heb. Kijk dit is gisteravond de war in actie zonder thermostaatkranen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLEzFzXz-LvV8APbWolgD_pKIc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hEAQLVvkWbVGO5umMZK7kGuo.png?f=fotoalbum_large
Het gas verbruik is een voortschrijdend gemiddelde van 10 min, de CV pendelt in het echt zo ong 5 min aan 5 min uit. De pieken in gas is de oude boiler wiens temperatuur ik niet meer onder de 67 graden krijg.

Huis is van 1934.
De woonkamer van 10x3.5x3.1 m is al lang geleden ge-isoleerd, is volledig ingeklemd tussen de buren en is volledig onderkelderd met een kurkdroge kelder op sta-hoogte waar de was ook droogt ! Ik zou alleen misschien het plafond van de kelder lichtjes , om de sta-hoogte niet te willen verliezen, willen isoleren.

Dan is er naast de woonkamer een gang van 11x 1.2 m met een antieke krom-trekkende tochtende buitendeur, die er nu eindelijk wel aan gaat, ik kan de gesprekken op straat letterlijk volgen. Daar staat een bak van een radiator, die bijna dicht staat. Die kan straks gelukkig wel weer wat open !

Dan zijn er 5 andere ruimtes in 2 verdiepingen uitbouw aan een kant grenzend aan 1 buur die nu veel ruimtes niet verwarmd. Da's ook wel iets om rekening mee te houden, als je buren ruimtes uit zetten moet je eigen huis ook niet koud worden.

Aan de andere kanten is overal een enkelsteens buitenmuuur , op 1 ruimte uit 1942 na, die wel een spouwmuur heeft, die een tijd geleden is ge-isoleerd. Maar ja die vloer staat onge-isoleeerd op de koude grond, dat schiet ook niet op, dus die wordt ook ge-isoleerd. De radiator daar heb ik weggehaald (komt misschien wel later een kleintje terug) en vervangen door een Innova 2.0 monoblock die op vraag kan verwarmen (slaap en studeer/game kamer van zoon), da's veeeel beter dan een electrisch kacheltje maar wel lawaaierig buiten.

Andere 4 ruimtes:
Beneden:
Badkamer, buitenmuur en vloer(beton op de koude grond) zijn niet ge-isoleerd, die is 3x3x3 m.
Keuken, 3x4x3.10 m , daar moet de 4m lange en 3.10 hoge enkelsteens buitenmuur (11 graden op plekken) nog ge-isoleerd worden. Daar zit nu een kleine radiator ventilator bij, voordeel bij deze ruimte is wel dat ie een kruipruimte heeft, joepie, die 5 jaar geleden al is ge-isoleerd.

Boven:
Kantoor 3x4x2.8 m is net ge-isoleerd van binnen.
Dan is er nog een ge-isoleerde slaapkamer van 3x3x2.7 m waarvan de verwarming bijna dicht staat.

Een koude vloer (12 graden :-) ) heeft wel heel erg veel impact op de leefkwaliteit en is bijna niet warm te krijgen met radiatoren. Da's wel belangrijk, als je radiatoren hebt is juist vloerisolatie super belangrijk lijkt me. Eeen muurtje van 12 graden, och is wel lekker fris dat wel, maar niet optimaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27
Sinds begin december hebben wij de Remeha Elga 4 kw hybridewarmtepomp. De 6kw werd afgeraden vanwege het geluid van de buitenunit. We wonen in een nieuwbouwwijk.
In het begin is het wel wennen aan de geleidelijke opwarming van de woonkamer/keuken/ hal. Boven alleen de badkamer verwarmd. De instelling is na 10 dagen verandert door de installateur. We kregen het niet warm. Daarna zag ik o.a. deze site en dat de CV aanvoertemperatuur naar 50 graden teruggezet kan worden. De ketel stond op 70. Het bleef warm genoeg nadat ik de temperatuur terug had gezet naar 50 graden. Op 27 december ben ik hiermee gestart. Wel moet gezegd worden dat de temperaturen sindsdien vrij hoog waren.

Mede door de zachte winter hebben we een laag gasverbruik tot nu toe. (Al zie ik hier dat het nog veel lager kan).
December en januari gemiddeld 74 m3. December was 25% meer gas. Na verandering instelling en CV op 50 graden gezet werd het gasverbruik een stuk minder.
Februari tot nu toe 10 m3 in 11 dagen.

Het stroomverbruik is enorm omhoog gegaan. 1040 Kwh in december en januari tezamen. Hier schrok ik wel van. Ik las ergens dat een hybridepomp 4000 Kwh per jaar verbruikt, wat neerkomt op 333 Kwh per maand. Nu zitten we daarboven maar als de lente komt zal het verschil worden weggewerkt.

Ook hebben we zonnepanelen geplaatst. Deze moeten het stroomverbruik op jaarbasis naar nul brengen hoop ik. Nu lopen we enorm achter, maar zodra de temperaturen hoger worden (en zonnig) zal de hybridepomp nauwelijks nog aanspringen en het gas is nul. Alleen tapwater.

Wij gaan ervan uit dat we jaarlijks alleen het gas moeten betalen. Ik schat 500 m3 tegen € 1,50 gemiddeld nu maakt € 750.00 / 12 maanden = € 62,00 energiekosten per maand.

[ Voor 17% gewijzigd door Johan14 op 13-02-2022 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Johan14 wat was normaal je gasverbruik in december? En die 1040kwh is dat voor beide maanden samen? Zit daar ook je normale stroom verbruik in?

Welke temperatuur gebruik je op de elga?

Het is nl ongeveer als volgt.

Stel je had normaal 250kuub gas voor verwarming *9= 2250kw/2,5 (cop als je wo of een hele hoge temp draait maar dit is een gokje) =900kwh afgenomen op de meter.

Vandaar mijn vragen hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Johan14 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 06:56:
Sinds begin december hebben wij de Remeha Elga 4 kw hybridewarmtepomp. In het begin is het wel wennen aan de geleidelijke opwarming van de woonkamer/keuken/ hal. Boven alleen de badkamer verwarmd. De instelling is na 10 dagen verandert door de installateur. We kregen het niet warm. Daarna zag ik dat de CV aanvoertemperatuur naar 50 graden teruggezet kan worden. Normaal staat deze bij de meeste ketels op 80 graden. Scheelt weer in m3 gas. Indien het echt koud gaat worden zet ik hem op 60 graden. Zelf aanvoelen of het comfortabel is.

Mede door de zachte winter hebben we een laag gasverbruik tot nu toe. December en januari gemiddeld 74 m3. Februari tot nu toe 7 m3 in 8 dagen. Het stroomverbruik is enorm omhoog gegaan. 1040 Kwh in december en januari. Hier schrok ik wel van. Ik las ergens dat een hybridepomp 4000 Kwh per jaar verbruikt, wat neerkomt op 333 Kwh per maand. Nu zitten we daarboven maar als de lente komt zal het verschil worden weggewerkt.

Ook hebben we zonnepanelen geplaatst. Deze moeten het stroomverbruik op jaarbasis naar nul brengen hoop ik. Nu lopen we enorm achter, maar zodra de temperaturen hoger worden (en zonnig) zal de hybridepomp nauwelijks nog aanspringen en het gas is nul. Alleen tapwater.

Wij gaan ervan uit dat we jaarlijks alleen het gas moeten betalen. Ik schat 500 m3 tegen € 1,50 gemiddeld nu maakt € 750.00 / 12 maanden = € 62,00 energiekosten per maand.
Maar stook je nog volgens een schema of 24/7 een vaste temperatuur? (Of hooguit één graad lager in de nacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
Gemiddeld gasverbruik voorheen in december en januari is zo’n 200 m3.
Ja de 1040 KwH is van dec en jan.
Totaalverbruik. Teruglevering zonnepanelen was helaas bijna nihil vanwege het sombere weer.
Welke temperatuur ik gebruik op de Elga? Geen idee. Ik snap daar niets van.

Voor German Pivo.
De thermostaat gaat om 21.00 uur op 17 graden tot 9.30 uur de volgende ochtend. Daarna op 20 graden. Nu het zonniger wordt warmt de woonkamer sneller op door de zonnestralen in de ochtend. Dat merk je nu al. Met name gisteren met het mooie zonnige weer.
Bij kouder weer begint de Elga eerder met aanwarmen. Zo rond 8.45 uur.

Tot nu toe zijn wij tevreden. Wel is het deze “winter” extreem warm. Gisteren sprong de CV al diverse keren bij aangezien het van vrijdag op zaterdag -3 vroor.

Het leuke is dat wij de eersten zijn in onze straat die een WP hebben aangeschaft. Velen zullen volgen. Een soort van Pioniers zie ik ons. Zonnepanelen hadden ook wij als eerste in de straat. Nu heeft bijna iedereen die op het dak liggen. Wel hebben wij er zes extra bijgeplaatst om hopelijk kiet te spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Johan14 op 13-02-2022 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Normaal 200kuub =*9=1800kw warmte behoefte als je daar voor 500kwh hebt gebruikt dan is je cop 3,6 prima in orde.

Heb je radiatoren of vloerverwaming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
Fantastic_fox schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:10:
@Johan14 wat was normaal je gasverbruik in december? En die 1040kwh is dat voor beide maanden samen? Zit daar ook je normale stroom verbruik in?

Welke temperatuur gebruik je op de elga?

Het is nl ongeveer als volgt.

Stel je had normaal 250kuub gas voor verwarming *9= 2250kw/2,5 (cop als je wo of een hele hoge temp draait maar dit is een gokje) =900kwh afgenomen op de meter.

Vandaar mijn vragen hierboven
Onderste regels begrijp ik niet helemaal…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
Fantastic_fox schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:38:
Normaal 200kuub =*9=1800kw warmte behoefte als je daar voor 500kwh hebt gebruikt dan is je cop 3,6 prima in orde.

Heb je radiatoren of vloerverwaming?
Alleen radiatoren. Wel lopen er her en der leidingen door de betonnen vloer. Dat is wel prettig op bepaalde plekken. Met name onze hond is daar zeer over te “spreken” :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Ik was aan het bereken of je een beetje normale coo had omdat 1040 kwh in de. Me veel leek maar je zegt net dat dat voor 2 maanden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
Fantastic_fox schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:41:
Ik was aan het bereken of je een beetje normale coo had omdat 1040 kwh in de. Me veel leek maar je zegt net dat dat voor 2 maanden is
Klopt dec 505 + Jan 535

En de zonnepanelen doen de laatste dagen “goede zaken”.

Gasverbruik januari was 56 m3
In 2021 was dat 233 m3

Stroomverbruik Jan 22 505 KwH
Jan 2021 was dat 120 KwH (incl teruglevering)

Ik noteer op de 1e van de maand alle meterstanden. Sinds 2018 doe ik dat. Dan krijg je een mooi overzicht.

En met name nu met de WP is het zeker zinvol.

[ Voor 30% gewijzigd door Johan14 op 13-02-2022 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Vol typo’s sorry het is nog vroeg maar de cop ziet er echt netjes uit.

Wie is trouwens je leverancier is grote Nederlandse partij of een lokale installateur? Tis nog verdomd lastig om mensen te vinden die het doen voor een redelijk prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
Fantastic_fox schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:51:
Vol typo’s sorry het is nog vroeg maar de cop ziet er echt netjes uit.

Wie is trouwens je leverancier is grote Nederlandse partij of een lokale installateur? Tis nog verdomd lastig om mensen te vinden die het doen voor een redelijk prijs
Lokale installateur.
Cashback 400 euro van Remeha
1600 subsidie die ik nog moet ontvangen. Het is zeer druk met de uitbetaling van de subsidies.

Prijs € 3950 inclusief installatie (en subsidie en cashback.) Koude leiding etc.

Het kan goedkoper maar ik heb liever de installateur dicht bij huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:53:
[...]

het gaat niet om de warmte uit je ketel te krijgen maar de warmte te verdelen door je radiatoren.

als je last krijgt van ruis kan je kijken waar dat door word veroorzaakt. te dunne leidingen, haakse bochten, kranen. enzovoort.

ik zou eerst je CV werk vervangen door een warmtepomp en pas daarna de stap maken naar een losse boiler. immers verstook je veel meer aan CV dan aan warm water.
Om hier op terug te komen, gisteren de vloerverwarming ingeschakeld, vanmorgen viel me op dat radiator in de woonkamer niet meer warm werd. Pomp mag dus standje hoger, er is te weinig flow. Nu de vloer verder geknepen zodat de rest meer flow krijgt, maar ketel heeft gewoon moeite om de retour laag te houden.

Edit: bingo, temperatuur blijft nu strak 42 graden op laag vermogen.

[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 13-02-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:32:
[...]
dan probeer je nu 40 graden.
40 ging prima bij minimaal vermogen van de cv-ketel (7kW). Pompsnelheid moduleert die zelf naar 45%.
Ik heb hem nu maar als test op 35 gezet en continue voor de komende +/- 4 dagen. Eens kijken of de radiatoren dan nog wel het vermogen kunnen afgeven. Zijn simpele T20 radiatoren, maar wel redelijk oversized en lijkt alsof er meer water in die dingen gaat dan bij een normale (ze komen uit de jaren 70). Bijv. 1 kamer is 4.5*5m en daar hangt een T20 in van 2.7m*0.5m

Vraag me wel af in hoeverre ik deze gegevens straks moet interpreteren. De buitentemperatuur was natuurlijk niet echt laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 18:49
Met heel veel interesse de afgelopen pagina's door zitten nemen.

Wat weetjes: Huis uit 1981 (140m2, beneden 76m2)
- Spouw 4cm glaswol
- Dak 3cm EPS
- Vloer PIF isolatie RD 3,7 (2021)
- PVC vloer wat al veel fijner aan de voetjes is!) (2021)
- Kunststof kozijnen met HR++ glas in het gehele huis (2019)
- JAGA Mini-convectoren bij de raampartijen (LTV?) (2013)
- Beneden stoken wij, boven bijna niet
- Nest Thermostat V3
- Remeha Tzerra CW5 ketel

Wij zijn zuinige stokers, 19 graden en een enkele keer op 19,5.
De CV-ketel staat nu op maximale aanvoer van 60 graden.

Ons plan is om te kijken of we nog lager qua aanvoer kunnen en ook waterzijdig de boel goed inregelen.
Het is lastig te polsen en bepalen (vooraf) wat haalbaar zou zijn.

Zou 50 graden ook haalbaar zijn? Of kunnen we beter eerst 55 graden proberen?

(we gingen vorig jaar al van 80 graden (oude instellingvorige bewoner :X) naar 60 graden)

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Griffin2k schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:32:

- Spouw 4cm glaswol
- Dak 3cm EPS
- Nest Thermostat V3

Ons plan is om te kijken of we nog lager qua aanvoer kunnen en ook waterzijdig de boel goed inregelen.

(we gingen vorig jaar al van 80 graden (oude instellingvorige bewoner :X) naar 60 graden)
begin eens met 40 en kijk wat er gebeurt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14

- Spouw 4cm glaswol
- Dak 3cm EPS
- Nest Thermostat V3

CV ketel Nefit Proline op 27 december teruggezet van 70 naar 50 graden. Gasbesparing reeds behoorlijk (zie topic hierboven) Februari 27 m3 gas verstookt. Half februari CV op 45 graden gezet. Wij merken qua comfort geen verschil. Verbruik vanaf 14 februari tm 8 maart 17 m3.

Maar we hebben amper winter gehad dus eigenlijk niet helemaal een graadmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14

- Spouw 4cm glaswol
- Dak 3cm EPS
- Nest Thermostat V3

CV vanaf 9.30 op 20 graden tot 21.00 uur. Daarna op 17 graden.
Overdag zetten we de CV nu vaak al op 19 graden gezien het zonnige weer wat gratis warmte geeft. Nacht nu op 16,5 graad.

Voorschot met 50 euro omlaag. Op advies van onze energieleverancier.

Beetje pielen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-08-2024
Hier getest met 45 graden ...

Ik heb een jaren 70 woning waarvan het eerste verdiep volledig vernieuwd is en ingepakt met rd waarde van 6.25 (ook nieuwe puntgevels). Op het gelijkvloers zijn enkel de ramen vervangen met profielen met 3 dubbel glas. Isolatie van de gevel is nog zoals id jaren 70.

Nachtstand op 18 a 18.5 graden. Bij het ontwaken is het dan 18 graden beneden en zetten we thermostaat op 20 graden. Dan stijgt op het gelijkvloers de temperatuur met ongeveer 0.5 graden per uur. Op de bovenverdieping is het dan meestal 18 a 18.5 graden. In 1 slaapkamer moet de radiator aanstaan om dit te bereiken omdat die altijd kouder is. De radiator in de badkamer wordt bij deze temperatuur nooit warm. Dus geen warme handdoeken meer. Deze is nochtans en nieuwe vasco flatline.

Probleem is wel dat op de bovenverdieping de aannemer te kleine radiators heeft geplaats. Ik vroeg voor overgedimensioneerde maar die zijn er dus niet. Misschien omdat we ook een ventilatiesysteem d hebben.... heb toch het gevoel dat de radiators boven het niet trekken met 45 graden aanvoer.

Conclusie. Beneden is het aangenaam maar op eerste verdiep/boven is de radiator badkamer en 1 slaapkamer niet warm genoeg.

Moet ik nu proberen om beneden altijd tot 20 graden te stoken zodat boven zeker 18 graden is en blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
@nicoPar Of je voorziet de radiatoren boven van een ventilator: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:36
nicoPar schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:09:
Hier getest met 45 graden ...

Ik heb een jaren 70 woning waarvan het eerste verdiep volledig vernieuwd is en ingepakt met rd waarde van 6.25 (ook nieuwe puntgevels). Op het gelijkvloers zijn enkel de ramen vervangen met profielen met 3 dubbel glas. Isolatie van de gevel is nog zoals id jaren 70.

Nachtstand op 18 a 18.5 graden. Bij het ontwaken is het dan 18 graden beneden en zetten we thermostaat op 20 graden. Dan stijgt op het gelijkvloers de temperatuur met ongeveer 0.5 graden per uur. Op de bovenverdieping is het dan meestal 18 a 18.5 graden. In 1 slaapkamer moet de radiator aanstaan om dit te bereiken omdat die altijd kouder is. De radiator in de badkamer wordt bij deze temperatuur nooit warm. Dus geen warme handdoeken meer. Deze is nochtans en nieuwe vasco flatline.

Probleem is wel dat op de bovenverdieping de aannemer te kleine radiators heeft geplaats. Ik vroeg voor overgedimensioneerde maar die zijn er dus niet. Misschien omdat we ook een ventilatiesysteem d hebben.... heb toch het gevoel dat de radiators boven het niet trekken met 45 graden aanvoer.

Conclusie. Beneden is het aangenaam maar op eerste verdiep/boven is de radiator badkamer en 1 slaapkamer niet warm genoeg.

Moet ik nu proberen om beneden altijd tot 20 graden te stoken zodat boven zeker 18 graden is en blijft?
Je kunt bv T33 radiatoren op de bovenverdieping plaatsen. Als je ze groot genoeg uitkiest moet je daarmee voldoende afgifte vermogen creeeren, ook bij lagere aanvoertemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-08-2024
Klopt. Ik ben gewoon een beetje teleurgesteld dat wanneer je expliciet vraagt voor overgedimensioneerde radiatoren (omdat je op termijn op lage warmte wil verwarmen), dat ze dan een 1000w versie in een kamer zetten van 12m2.

Bij oplevering was ik er minder mee bezig. Met wat ik nu weet had ik meteen gezien dat ze te klein zijn.

Dus vervangen is nu dubbele kost want ze zijn nog maar 1.5 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@nicoPar Je zou verwachten dat het daar wel mee moet lukken. Ik heb hier op de bovenverdieping T20 en T21 radiatoren van 1500-2000W, die heb ik allemaal geknepen alsof ze 1000W zijn. Worden met 45 graden aanvoer tot 3/4 warm en je merkt goed dat ze stoken.

Ik heb inmiddels het bereik tussen 38 en 44 graden staan. Met 5 graden overshoot is dat max 49. Krijg daar alles goed en snel mee op temperatuur en omdat het met die lage temperaturen vaker en langer stookt voelt het ook bij 20 graden gewoon weer warm.
Wat ik nu heb hangen wat altijd draait:
60x80 T22 = 1300W (keuken)
50x330 T22 = 6000W (eethoek)
50x290 T20 = 2300W (woonkamer)
40x80 T11 = 500W (hal)
handdoekradiator = 500W (badkamer)
opgeteld op 75/65/20 10600W. Omrekenen naar 40/35/20 is een kwart daarvan, 2650W. Komt nog 50m vloerverwarmingsbuis in een kuub beton =500W bij (berging), zit ik op 3150W.

Volgende week de T20 vervangen door een tweedehands T22 van 3 meter, gaat die meer dan verdubbeld in vermogen, zit ik dan rond de 3750W bij 40/35/20. Kan de ketel net even wat beter zijn warmte kwijt (6,5KW minimaal).

Enige waar ik iets voor moet bedenken is de badkamer, want die handdoekradiator doet geen ruk daar.
Zat voorheen elektrische vloerverwarming in, maar dat vreet 3-4 uur per dag 1000W om de badkamer op te warmen 's morgens en 's avonds. Nu in de ochtend gewoon onder de douche stappen, wordt van het douchen wel warm en 's avonds een ventilatorkachel aan als de kinderen in bad gaan. Die heeft maar 5 minuten nodig ipv 2 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:05
Onze T10 radiatoren op de slaapkamers maken momenteel het verschil tussen 12,1 graden op de logeerkamer (radiator dicht) en 17, 3 graden op de onze slaapkamer met de thermostaatknop op ca stand 1,5.

De twee kamers hebben evenveel gevel- en glasoppervlak. De gevels zijn voorzien van 6 cm steenwol spouw isolatie, ramen zijn helaas nog enkel glas. Als er al een kamer is met voordeel van warmte instraling van buitenaf, dan is dat de logeerkamer waar het nu het koudst is.

De aanvoertemperatuur van de warmtepomp ligt bij de huidige temperaturen iets onder de 40 graden. Ook bij deze aanvoertemperatuur heeft een ouderwetse radiator dus wel degelijk een merkbaar nut.
Vaak wordt vergeten dat bij een hoge-temperatuur verwarming de ketel steeds maar even stookt en dan weer een tijd uit is. Terwijl de warmtepomp nu 24/7 stookt. Het afgegeven vermogen van de radiatoren is nu misschien maar een kwart ten opzichte van gas-cv, maar tegelijkertijd is het aantal uren waarop dat vermogen wordt afgegeven véél groter. Waardoor de totale warmte afgifte per etmaal simpelweg veel minder afneemt dan de afname van het vermogen.

De radiatoren zijn 280cm lang en 60cm hoog, dus wel groot.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooni
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-06 07:42
Ik wil graag de 50 graden test doen in onze vrijstaande woning (2001). Momenteel hebben wij een ACV Delta G25 verwarmingsinstallatie (2001). Dit is een HR ketel, maar wel een niet-condenserend model als ik me niet vergis.
Op een website van de overheid lees ik echter dat je deze test beter niet uitvoert indien je een niet-condenserende ketel hebt:
Als u verwarmt met een niet-condenserende ketel, is het eerder af te raden om te verwarmen op een lage temperatuur. In oudere ketels kan bij verwarming op lage temperatuur condensatie optreden. Dat is niet de bedoeling en kan schadelijk kan zijn voor dat type ketel.
Kan ik controleren of er condensatie optreedt in mijn installatie?

EDIT: in de handleiding vind ik terug dat de insteltemperatuur voor het CV-water ingesteld kan worden binnen het bereik van 45°C - 90°C. Ik veronderstel dat 50°C-55°C dan ook niet schadelijk zal zijn voor de installatie. :?

[ Voor 64% gewijzigd door Cooni op 13-12-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Cooni schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:58:
Ik wil graag de 50 graden test doen in onze vrijstaande woning (2001). Momenteel hebben wij een ACV Delta G25 verwarmingsinstallatie (2001). Dit is een HR ketel, maar wel een niet-condenserend model als ik me niet vergis.
Op een website van de overheid lees ik echter dat je deze test beter niet uitvoert indien je een niet-condenserende ketel hebt:

[...]

Kan ik controleren of er condensatie optreedt in mijn installatie?

EDIT: in de handleiding vind ik terug dat de insteltemperatuur voor het CV-water ingesteld kan worden binnen het bereik van 45°C - 90°C. Ik veronderstel dat 50°C-55°C dan ook niet schadelijk zal zijn voor de installatie. :?
Als er een afvoer onder zit heb je zeer waarschijnlijk een condenserende ketel, gewoon op 45 graden zetten en continu laten lopen, geen nachtverlaging. Met deze buiten temperaturen kun je goed testen of alles warm blijft. Ik stook nu met een warmtepomp continu 35 graden water door mijn radiatoren en ons hoekhuis blijft lekker warm.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooni
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-06 07:42
klump4u schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:58:
[...]

Als er een afvoer onder zit heb je zeer waarschijnlijk een condenserende ketel, gewoon op 45 graden zetten en continu laten lopen, geen nachtverlaging. Met deze buiten temperaturen kun je goed testen of alles warm blijft. Ik stook nu met een warmtepomp continu 35 graden water door mijn radiatoren en ons hoekhuis blijft lekker warm.
Helaas, geen afvoer. Ik heb een niet-condenserende ketel... Dan maar weer richting 60°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 24-06 09:08
Cooni schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:58
Ik zou zelf geen reden zien om de officiele handleiding niet te vertrouwen. Als er risico op schade zou zijn, zou de handleiding dat toch melden. En desnoods kun je je beroepen op garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayolin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-12-2022
Ik kan het in deze draad zo niet terug vinden, maar ik vraag me af: Nu ik ook met de 50 graden test bezig ben en het buiten -8 is, krijg ik de woonkamer niet warmer dan 16 graden. Op zich best vol te houden overdag, alleen staat de thermostaat nog op 17 graden. Dit betekent dat de CV ketel (Intergas HRE 36/30) continu staat te branden om de kamer warmer te maken. Bij CV temperaturen van 60 graden krijg ik de kamer wel warm genoeg.

Wat ik me nu af vraag: wat is zuiniger qua gasverbruik, 50 graden en continu moeten verwarmen of 60 graden en dat de ketel kan moduleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ayolin schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:06:
Ik kan het in deze draad zo niet terug vinden, maar ik vraag me af: Nu ik ook met de 50 graden test bezig ben en het buiten -8 is, krijg ik de woonkamer niet warmer dan 16 graden. Op zich best vol te houden overdag, alleen staat de thermostaat nog op 17 graden. Dit betekent dat de CV ketel (Intergas HRE 36/30) continu staat te branden om de kamer warmer te maken. Bij CV temperaturen van 60 graden krijg ik de kamer wel warm genoeg.

Wat ik me nu af vraag: wat is zuiniger qua gasverbruik, 50 graden en continu moeten verwarmen of 60 graden en dat de ketel kan moduleren?
of hem op 55 graden zetten?

zou ook maar eens de pompsnelheid omhoog gooien. dat zal zoizo schelen. samen met waterzijdig de radiatoren inregelen. tekortkomingen in je afgiftesysteem komen nu naar boven.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 16-12-2022 18:13 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ayolin schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:06:

Als je met 50 de ketel aan kunt houden zonder dat ie tussentijds in code1 schiet is dat zuiniger dan opstoken met 60 en dan steeds aan/uit om warm te houden. Je rendement is iets hoger en je verlies is lager.
Schiet je ketel wel steeds in code1, zou ik de temperatuur verhogen totdat het niet meer gebeurt.

Ik heb hier afgelopen week een keer 's morgens met 18 graden gezeten en radiatoren van 45 graden. Duurde heel lang maar uiteindelijk was het dan ook 19,5 graden. Geen moment het gevoel gehad dat het koud was.

• Jelleuuh
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-02 22:40
even dit oude topic naar boven halen.

ik ben zelf aan het kijken waar ik kan besparen en hoe in de toekomst een warmtepomp in mijn woning mogelijk is. onze ketel is lang nog niet versleten, maar ik bekijk dit graag al goed op voorhand.

concreet: ik hoorde dat je voor de warmtepomptest best de ketel op 45 graden zet ipv 50. Ik ben gestart met hem de voorbije dagen op 60 te zetten (het was ook niet echt vriesweer) en dat ging perfect. Deze nacht de eerste lichte vorst gehad en vandaag schommelt de temperatuur ook rond het vriespunt. Ik heb dus voor de eerste keer eens de temperatuur verlaagt naar 45 graden. Van 17,7 (ochtendtemperatuur) naar 19,9 ging op een uur en half. Om dan hoger te klimmen tot 20,5 (mijn ingestelde temperatuur) heeft het nog eens 1u30 geduurd. Hij begon dus trager te gaan qua opwarmen eens de 20 graden bereikt werd. Mijn ketel bleef echter constant aan 45 graden stoken tot eindtemperatuur. Nadien is hij doorgeschoten naar 21 om weer te verlagen.

Morgen en vannacht wordt het nog kouder dus dat is test 2. Wil het zeggen dat, gezien bovenstaande, 45 wss te nipt is en ik eerder naar 50 zal moeten toewerken bij koud weer? En wil het dan ook zeggen dat een warmtepomp nog niet meteen zou werken gezien die op 50/55 niet energiezuinig is? Of kunnen wij, als we bij nog grotere vriestemperaturen alles aan 50 graden warm kunnen krijgen, toch de overstap ooit maken? Langs de andere kant: hoe lang duurt het bij anderen als je van 17,7 naar 20,5 wil gaan? Misschien is die 3u aan 45 graden niet zo traag als ik denk?

Weet wel: ik heb dit fenomeen enkel bij het op temperatuur brengen 's morgens. Eens de temperatuur in huis bereikt wordt kan hij het met 35 graden gemakkelijk warm houden. Er zijn wel nog een paar koudebruggen die we volgend jaar gaan aanpakken en om nog verlies te beperken.

• _JGC_
  • Nu online
@Jelleuuh Voor een echt goede test moet je het vermogen van je ketel begrenzen op een warmtepomp-vermogen. Je weet nu nml niet of de ketel met z'n 18KW direct naar gevraagde temperatuur vliegt om daarna veelvuldig te pendelen, of dat de temperatuur echt te laag is om mee te verwarmen.

Ik heb mijn Intergas HRE 28/24 vastgezet op 25% vermogen, nog steeds 6,5KW. Verwarmen doe ik in 2 etappes: om 7:00 moet het 18 graden zijn en om 8:30 moet het 19,5 graden zijn. Aanwarmvervroeging van de thermostaat is daar ook op ingesteld.

Wat er bij mij 's morgens gebeurt: ketel gaat aan, krijgt 18 graden water in de retour, gaat verwarmen op laagste vermogen en na een uur is het water uiteindelijk 35 graden en is de woonkamer op temperatuur. Verwarming bestaat bij mij uit 2 dikke T22 radiatoren van 300x50 en 330x50, voorzien van heatbooster met elk 15 fans over de helft van de lengte.

Moet zeggen dat het niet slecht gaat voor een huis dat enkele jaren geleden nog met 70+ verwarmd moest worden om het aangenaam te krijgen in huis :).

• Jelleuuh
ik heb naast de ketel gezeten en hij pendelt niet hoor.
het is een vaillant ecotec plus en hij start heel laag qua watertemperatuur en gaat zo stelselmatig omhoog tot aan 45 graden. Maar op die 45 graden is hij al een uur bezig op lagere temperatuur. Dus hij gaat heel traag modulerend omhoog. Nadien blijft hij tussen 44 en 45 graden verwarmen zonder dat hij uitvalt. De woning blijft op dit moment rustig bijverwarmen.

van ketelvermogen etc weet ik echt niets hoor. ik heb gewoon mijn ketel lager ingesteld, verder heb ik nergens kaas van gegeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleuuh
Nu het al enkele dagen steenkoud is was het de ideale test om alles op te volgen in mijn woning.

Ik merk op dat mijn ketel bij dit weer een overshoot durft doen tot 50 graden max ipv de ingestelde 45. Het grote probleem was dat onze toilet uren erover deed om nog maar naar 18 graden (tado knoppen) op te warmen en de ketel dan wel eens durfde stoppen met branden toen hij de 50 graden bereikt had. Pendelgedrag? Vermoedelijk kan dat flutradiatortje (type 11) zijn warmte niet snel genoeg kwijt in onze toilet (die sowieso ook nog eens vrij koud wordt door 2 buitenmuren en minder goede dakisolatie, welke we binnenkort wel aanpakken, plafond eruit en kieren dichtmaken :P ). We hebben nu echter sinds 2 dagen een T22 radiator gehangen die meer dan dubbel zoveel warmte afgeeft dan de oude T11 en nu lukt het de toilet gemakkelijk om bij -6 buiten naar 20 graden te gaan zonder dat de ketel afslaat. Ik ben er niet heel de tijd gaan naastzitten maar volgens mij is de ketel nu tot een overshoot van 47/48 gegaan, zonder pendelen.

Het lijkt me dat mijn woning wel met een warmtepomp zou kunnen stoken, aangezien het al bijna 2 maanden goed gaat en we ook echt vriesdagen hebben gehad. Ik zit denk ik wel aan de limiet met 45/50 graden waar een warmtepomp zuiniger is aan 35/40 graden. Nu pas ik wel nachtverlaging toe, wat ik niet zou doen met een warmtepomp natuurlijk. Het koudelek aan de toilet pakken we nog aan, en ook onze voordeur tocht langs de randen (slechte sluiting) dus daar gaan we toch eens bekijken of er geen dikkere deurrubbers kunnen gestoken worden ofzo, zodat de tocht er niet meer doorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Jelleuuh fijn te lezen wat je schrijft maar check voor die tado knoppen echt even of ze ver genoeg open gaan. ik heb ze zelf gehad en bij mij liepen die dingen vaak niet of niet ver genoeg open waardoor de ketel aan het stoken was en er op de tado radiatoren nauwelijks warmte kwam.

Hoe de hel kom je erachter? Simpel kijken of de ketel aan het stoken is en even kijken wat de aanvoer van de thermostaat doet (aanvoerleiding vs begin van radiator).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikVeritas
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-06 15:58
Hallo allen,
Ik kwam dit topic net tegen en wil jullie vragen om input voor mijn situatie:
  • Tussen woning uit 1932
  • Hele huis HR++ glas
  • ATAG HR ketel uit 2012
  • Beneden verdieping vloerverwarming + Rd 4,5 isolatie
  • Badkamer ook vloerverwarming (zit beneden)
  • Bovenverdieping gewoon radiatoren
  • Kantoor op bovenverdieping dus opwarmen met radiator
  • Zonnepanelen
Ik zit vaak op het kantoor thuis te werken of te ontspannen en mijn vrouw zit over het algemeen beneden. Denken jullie dat het de moeite waard is om de ketel op 50°C te zetten en continue te laten branden of is dat zonde van het verbruik vanwege het kantoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:53
Hier afgelopen week op 45 graden getest of we het huis warm hielden. Enerzijds viel het niet tegen, ook 1.5 graad nachtverlaging werd nog binnen acceptabele tijd gecompenseerd. Anderzijds moesten we wel warmer stuken voor een aangename gevoelstemperatuur. Normaal vinden wij het op 18,5 5 aangenaam, nu moesten we toch wel doorstoken naar 19,5 voor een fijne gevoelstemperatuur. Net alsof we de tocht uit het ventilatierooster met wat hogere temperatuur wel warm weten te stoken en nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleuuh
Fantastic_fox schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:29:
@Jelleuuh fijn te lezen wat je schrijft maar check voor die tado knoppen echt even of ze ver genoeg open gaan. ik heb ze zelf gehad en bij mij liepen die dingen vaak niet of niet ver genoeg open waardoor de ketel aan het stoken was en er op de tado radiatoren nauwelijks warmte kwam.

Hoe de hel kom je erachter? Simpel kijken of de ketel aan het stoken is en even kijken wat de aanvoer van de thermostaat doet (aanvoerleiding vs begin van radiator).
De tado knoppen doen het goed. Ik heb ze pas omdat ik merkte dat de toilet ook niet warm geraakte wanneer de woonkamer op temperatuur kwam en ik wou ook daar doorstoken. Het probleem zat dus echt in de verwarming die te zwak was. Nu met de tado knoppen kan ik de slaapkamer ook koeler houden. Gasverbruik voorbije 2 dagen lag op 102kwh. Dat is dus ongeveer 10kuub voor toch wel vrieskou wat we niet zoo vaak meemaken in ons belgenlandje. Dus ik ben best al tevreden met ons stookgedrag. Op gewone winterdagen ligt het verbruik eerder ronde 5 a 6kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:59

Croga

The Unreasonable Man

Ons 100 jaar oud huis is alleen geisoleerd met voorzetwanden en een beetje vulling. Wel heeft de woonkamer 3 oversized radiatoren. Daarnaast hebben we het redelijk netjes ingedeeld van warm in de woonkamer, te doen in de keuken, wat frisser in de bijkeuken en logeerkamer (waar we nu nog slapen tijdens de verbouwing) naar "interesseert ons niet zo" achter in de bar.

Vorig jaar de "50 graden test" gedaan. Het is hier behaaglijk als de thermostaat 20.5 aan geeft en dat krijgt de ketel in de woonkamer voor elkaar op 50 graden. Een paar weken terug hem terug gezet naar maximaal 45 graden en ook nu haalt hij het goed bij -7 buiten. Nachtverlaging gaat naar 18 en terug naar 20.5 gaat binnen 2 uur.

De thermostaat heeft een instelling voor variabele maximumtemperatuur gebasseerd op buiten temperatuur. Met 0 graden (wat het nu ongeveer is) draait ie op maximaal 40 graden en ook dat is nog goed te doen.

Ik denk niet dat ik ooit genoeg vertrouwen zal hebben in een warmtepomp gezien alle horrorverhalen over slechte werking bij lage buitentemperaturen. Maar we zijn zonder meer klaar voor hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-06 08:38
Ook ik ben bezig met de 50 graden test.
Wij willen heel graag voor het komende stook seizoen een lucht-water warmte pomp.

Ons huis comfortabel op temperatuur houden lukt met een aanvoer temp van 55 graden.
Sinds twee dagen heb ik de aanvoer temp verlaagd naar 45 graden.
Ook dan kunnen we ons huis warmhouden. Alleen nu "loopt" de cv-ketel wel nagenoeg 24uur.
Het verbruik afgelopen twee dagen is ca. 10m3 per dag. (jaarverbuik vorig jaar 1700m3)

Kan iemand een inschatting maken of een warmte pomp in ons geval efficient is?

Boven hebben we geen verwarming aanstaan.
Wij hebben vloerverwarming met radiatoren.
Het huis is van 1993 met steenwol gevel isolatie.(6 of 8 cm)
Kunststof kozijnen met dubbel beglazing.

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Mrwandelfreak even natuurlundig 1700m3 kost per jaar 1,5 per kuub dus 2500euro.

1700m3 naar stroom is *9 (even makkelijk gerekend is eigenlijk 9,8)=15300 kw warmte behoefte een scop van bv panasonic bij 55 is iets van 3,3 (spec 9kw panasonic) dit betekend dat je er qua stroom in moet stoppen 15300/3,3=4600kw dit kost 0,3 per kwh=1400euro dus een kleine 1000 per jaar goed koper.

Niet vergeten je gasverbruik is wss inc warmwater en koken indien van toepassing.

Belangrijkste is dat je eiegenlijk lager qua aanvoertemperatuur moet zitten, stook je nu 24u constant op een temp of pas je nachtverlaging toe?

Ik zou 24u constant stoken en dan kijken welke temperatuur je nodig hebt en isoleren waar kan dan kan de temp omlaag.

Heel even snel is bovenstaande ongeveer wat het zal zijk bij benadering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
@Fantastic_fox
Gas verbruiik is verwarming en douchen. In de keuken gebruiken we een boilertje om direct warm water te hebben. Koken doen we op inductie.

We stoken nu constant 24/7 zonder nachtverlaging.
Aanvoer temp sinds zaterdag ochtend op 45gr. gezet.(was eerst 60 graden)
Mij valt nu wel op dat de cv bijna dag en nacht "loopt"
Basis temp. is 18 graden. Als we dit te koud vinden stoken we 's avond bij met een houtkachel.

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Mrwandelfreak die houtkachel verstoord natuurlijk wel het beeld.

Wat je kunt doen is een dag alleen op cv draaien met koude buiten temperatuur en dan dezelfde som als ik hierboven maak. Dan heb je een idee over de kosten gas vs wp op een dag, je moet alleen even een goede cop of scop proberen te zoeken in de specs van de wp

Hier vind je de specs https://myshop.s3-externa...n-T-CAP-brochure-2022.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Fantastic_fox schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:19:
@Mrwandelfreak die houtkachel verstoord natuurlijk wel het beeld.
Ja dat.
Met de houtkachel aan heeft het geen zin de boel proberen in te schatten, je wilt dat het straks warm kunnen zonder de houtkachel want anders is je systeem ondergedimensioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
Thanks voor jullie feetback.

Dat begrijp ik. De houtkachel heb ik niet heel vaak aan hoor.
Is nu ook alweer 10 dgn geleden.

Wat ik mij afvraag: Als de cv 24uur bijna continu in bedrijf is bij deze buiten temperatuur 0 tot -2 's nachts en over dag een graag of 3. Ketel brand natuurlijk niet op vol vermogen. Modulatie zie ik vaker staan op 18 tot 20 %
Krijgt een WP het dan moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mrwandelfreak schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:32:
Thanks voor jullie feetback.

Dat begrijp ik. De houtkachel heb ik niet heel vaak aan hoor.
Is nu ook alweer 10 dgn geleden.

Wat ik mij afvraag: Als de cv 24uur bijna continu in bedrijf is bij deze buiten temperatuur 0 tot -2 's nachts en over dag een graag of 3. Ketel brand natuurlijk niet op vol vermogen. Modulatie zie ik vaker staan op 18 tot 20 %
Krijgt een WP het dan moeilijk?
Vraag me af welke ketel 18-20% terug kan moduleren, maar als je nu 24/7 op 6KW moet stoken met een gasketel moet je goed opletten welke WP je koopt en welk vermogen die heeft bij lage buitentemperaturen.

In jouw geval kan je in nood altijd de houtkachel nog bijstoken.

10 kuub per dag schrijf je, ik zit met een 104m2 2/1 kap huis van 1978 op 3-5kuub met deze buitentemperaturen. Gasverbruik 800 kuub, was ooit 3300. Ik denk dat er qua isolatie nog wel wat valt te halen in jouw huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Mrwandelfreak wat @_JGC_ zegt isoleren is altijd een goed plan ongeacht wat ketel, kachel of wp dat even vooropgesteld.

Even een voorbeeld van mezelf ik had gisteren met 24u stoken op 20graden een verbruik van 9,6m3 daarin zit ook een royaal bad sessie dus laten we zetten 9m3 voor cv.

Dit betekend dat 9m3*9=81kw aan warmte benodigd voor je woning op temperatuur te houden. Bij 24u constant stoken betekend dit dat de ketel gemiddeld per uur dus een vermogen moet afgeven van 81/24=3,4kw.

Dit betekend dus ook dat als je een warmtepomp heb dat deze gemiddelde 3,4kw moet kunnen afgeven. Bij mij waren er 19,6 graaddagen met andere woorden de hele dag gemiddeld 0 graden en forse wind.

Technisch gezien moet een panasonic (ik pak ff een 9kw) een cop hebben van 3 bij aanvoer 35 graden(let op dit is even geschat).

Dit betekend dus dat 3,4kw per uur met een cop 3 dus 1200w per uur (zonder defrost) oftewel 27-30kw.

Gas kost 9m3*1,44=13€ per dag
Stroom voor de wp pak even 30kw omdat je wat voor defrosting nodig hebt en om jezelf niet rijk te rekenen 30*0,32=9,6€ per dag

Totaal 26% goedkoper ervan uitgaande dat je alle stroom koopt en geen opwek hebt (wat wel zal kloppen voor gisteren aangezien en weinig zonlicht was)

Een 9kw panasonic moet volgens spec bij +2 buiten temperatuur en een aanvoertemperatuur van 35 graden een vermogen kunnen leveren van 7,45 kw dus ja dat zou hij best aan moeten kunnen.

Maakt dit het een beetje suidelijk voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
_JGC_ schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:57:
[...]

Vraag me af welke ketel 18-20% terug kan moduleren, maar als je nu 24/7 op 6KW moet stoken met een gasketel moet je goed opletten welke WP je koopt en welk vermogen die heeft bij lage buitentemperaturen.
Dat is wat het display mij aangeeft.
Atag keteltje van zo'n 15 jaar oud.
_JGC_ schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:57:
[...]

10 kuub per dag schrijf je, ik zit met een 104m2 2/1 kap huis van 1978 op 3-5kuub met deze buitentemperaturen. Gasverbruik 800 kuub, was ooit 3300. Ik denk dat er qua isolatie nog wel wat valt te halen in jouw huis.
Isoleren is natuurlijk altijd goed.
Denk dat ik hier zeker nog stappen in kan maken.

Ik heb een vrijstande woning van zo'n 175m2 met veel glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
Fantastic_fox schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:26:
@Mrwandelfreak wat @_JGC_ zegt isoleren is altijd een goed plan ongeacht wat ketel, kachel of wp dat even vooropgesteld.

Even een voorbeeld van mezelf ik had gisteren met 24u stoken op 20graden een verbruik van 9,6m3 daarin zit ook een royaal bad sessie dus laten we zetten 9m3 voor cv.

Dit betekend dat 9m3*9=81kw aan warmte benodigd voor je woning op temperatuur te houden. Bij 24u constant stoken betekend dit dat de ketel gemiddeld per uur dus een vermogen moet afgeven van 81/24=3,4kw.

Dit betekend dus ook dat als je een warmtepomp heb dat deze gemiddelde 3,4kw moet kunnen afgeven. Bij mij waren er 19,6 graaddagen met andere woorden de hele dag gemiddeld 0 graden en forse wind.

Technisch gezien moet een panasonic (ik pak ff een 9kw) een cop hebben van 3 bij aanvoer 35 graden(let op dit is even geschat).

Dit betekend dus dat 3,4kw per uur met een cop 3 dus 1200w per uur (zonder defrost) oftewel 27-30kw.

Gas kost 9m3*1,44=13€ per dag
Stroom voor de wp pak even 30kw omdat je wat voor defrosting nodig hebt en om jezelf niet rijk te rekenen 30*0,32=9,6€ per dag

Totaal 26% goedkoper ervan uitgaande dat je alle stroom koopt en geen opwek hebt (wat wel zal kloppen voor gisteren aangezien en weinig zonlicht was)

Een 9kw panasonic moet volgens spec bij +2 buiten temperatuur en een aanvoertemperatuur van 35 graden een vermogen kunnen leveren van 7,45 kw dus ja dat zou hij best aan moeten kunnen.

Maakt dit het een beetje suidelijk voor je?
Dank voor je zeer uitgebreide replays. d:)b

Nu opzoek naar een installateur met voldoende kennis in huis.
Eentje die niet alleen maar een systeem kan aansluiten maar ook kan mee denken
om voor mijn situatie een meest optimaal systeem te kunnen maken.

Iemand suggesties?
Omgeving Zuid-limburg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Mrwandelfreak hoe ver in zuid limburg zit je ? stuur me anders even een DM ik heb wel twee namen die naar mijn idee goed zijn maar dit is slechts mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:33
Die hele 50 graden test is natuurlijk niet van toepassing als je je huis met een vloerverwarmingssysteem verwarmt. (Bovendien wil je met een warmtepomp het liefst het water met nog veel kouder water willen verwarmen, liefst onder de 30 of max 35 graden om een goede COP te halen). Mocht 50 graden niet voldoende zijn, dan betekent dat vooral dat je huis nog lang niet klaar is voor een warmtepomp (isolatieprobleem, of een afgiftesysteemprobleem)

Behalve eventueel voor een bovenverdieping als die met radiatoren werkt is een warmtepomp eigenlijk altijd prima mogelijk voor een vloerverwarmingssysteem. Het water dat de vloer ingaat wordt door de mengverdeler afgekoeld tot zo'n max 30 graden ofzo, ook al komt het met 60 graden vanaf de gas cv ketel. Bij een warmtepomp haal je dan de mengverdeler er tussenuit en pomp je het water zo soepel mogelijk al op de juiste temperatuur je vloer in. Haal je die verdeler er niet uit, dan moet de warmtepomp eerst het water veel te warm maken met een lage COP (dus veel stroom) waarna de verdeler het volstrekt onnodig terug koelt. Wel moet je flow dan een paar flinke stappen omhoog: Als je voorheen water van 60 graden als aanvoer had en bijv. 40 terug, dan had je een deltaT van 20. Met een warmtepomp heb je het liefst een deltaT van 5, dus een factor 4 kleiner. Om hetzelfde vermogen aan warmte te vervoeren moet je dan een 4x hogere flow door je leidingen creëren. Om dat door dezelfde leidingen te persen gaat dan vaak gepaard met suizen en andere herrie. Upgraden is dan wel gewenst.

Mocht je vervolgens vermogen te kort komen bij bijv. de bovenverdieping met radiatoren, dan kun je die upgraden met (tweedehands) een type zwaarder (van T22 naar bijv. T33) of door er ventilatoren onder te plaatsen. Dat laatste helpt echt enorm. Nog leuker als je een beetje technisch bent: koop zo groot mogelijke onder de radiator passende computer case fans (type supersilent) met PWM sturing en een RGB controller for LEDjes met een temperatuuraansturing. Hoe meer ventilatoren hoe zachter ze kunnen draaien. Als het water koud is draaien ze niet of heel zachtjes om tocht te voorkomen. Als het water heet is, is er veel warmte nodig en gaan ze naar vol vermogen en dan warm je de ruimte snel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
@Coolmint

Bedankt voor je uitgebreide bericht.

Klink interessant allemaal.

Boven wordt niet verwarmt bij ons.
Onder heb ik nog radiatoren voor hoge temp.
Deze wil ik vervangen laten voor Jaga's.

In de planning staat dat ik vanaf morgen mijn aanvoer temp. verder verlaag naar 40 gr.
Dit laat ik dan weer zo voor een hele maand.

Kijken of ik de hut nog warm houdt...

Pagina: 1 2 3 Laatste