9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Dak 8 cm glaswol tussen de balken (vliering) met gipsplaat, spouwmuur 6 cm met thermoparels na geïsoleerd en vloer half beton op klei en hout met lage kruipruimte, beide geen isolatie.
Hreco24 ketel van intergas alleen voor verwarming via radiatoren (SWW via WPB)
Max aanvoer temperatuur 45 gr. 21:00-07:00 18 gr. 07:00-15:00 19 gr. en 15:00-21:30 19,5 gr.
Altijd iemand thuis, gem. dagverbruik afgelopen week gas 8-9,5 m3 per dag.
:strip_exif()/f/image/s0yI43ThJNfiDAsYL1QKQ2xS.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 44% gewijzigd door klump4u op 13-02-2021 20:02 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
[ Voor 198% gewijzigd door fockarty op 26-01-2022 09:23 ]
Dit komt denk ik zelf doordat de ketel een min vermogen heeft van 10kw (ecomline hr30).
Buitentemperatuur nu is ongeveer 4graden.
Doel is om instaat te zijn over te stappen naar een hybride systeem
Qua isolatie zijn al redelijk wat naisolatie zaken geregeld:
Spouwmuur
Kruipruimte 13cm gespoten schuim
Glas is allemaal hr++ of triple
Alles loopt via radiatoren
Buisisolatie in kruipruimte zolder etc.
En toch blijft de setpoint erg hoog voor mijn gevoel. Wie weet er een tip te geven?
Ik zelf zit nog te denken aan de volgende zaken:
-voordeur vervangen (ik heb er tochtstrips etc in gezet maar de oude houten deur blijft een lastige)
- achterdeur idem
- Ik kan de buisisolatie natuurlijk nog extra omwikkelen met de folie van tonzon.
- ivm geen ventilatie hebben we boven altijd de ramen op kiepkantel stand staan dichtmaken kan natuurlijk maar dan is er helemaal geen ventilatie meer
Of moet ik gewoon eens kijken wat de ketel doet als ik de max cv temp zet naar 50 gr (staat nu op 63 met een max cv vermogen van 15kw). En dan bij wijze van test een week lang constant stoken op 20gr? En kijken wat de setpoint dan doet en de warmte ervaring?
Op zich kan daar niet heel veel mee fout gaan.
Mocht iemand meer informatie nodig hebben vraag het gerust
[ Voor 6% gewijzigd door Fantastic_fox op 10-02-2022 21:40 ]
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
@GermanPivo @JBtL @Bo0bz hieronder de uitkomst zover, zoals ik al eerder aangaf lijkt hij moeite te hebben met de temperatuur te houden.
Toen ik de cv temperatuur heb aangepast (rond 8 uur) zie je in de onderste grafiek dat de temperatuur daalt van 19,5 naar 19,2 nu. Ook zie je in de setpoint grafiek (boven) dat de setpoint voor 8 uur 53 graden was en nu uitkomt op 45-46 (wat wellicht raar is want de schakelaar staat op stand 3 = rond de 51graden meen ik).
Inmiddels is de temperatuur net weer opgekomen van 19,2 naar 19,3 maar het houd niet over en dit komt door mijn mening dat hij nu op piek 46 graden geeft en dal 30 graden (gemiddeld is dat 38).
Probleem van deze test is en blijft naar mijn mening dus dat de ketel een te hoog vermogen heeft en niet constant kan stoken op 40 of 45 graden simpelweg omdat hij veel te hard brand in de laagste stand.
Zien jullie dit ook zo of zie ik iets over het hoofd?
Hieronder
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Hieronder zie je een screen shot van de laatste 24 uur en je ziet dat hij vanaf 8 uur wat onrustiger lijkt te zijn vergeleken met ervoor. Ik snap alleen niet goed wat ik hier nu uit moet concluderen eerlijk gezegd maar wellicht kan jij me hierin wat duiding geven.
Ik denk dat de ketel op dit moment zijn warmte niet meer kwijt kan en aan het pendelen is geslagen zie onderstaand overzicht met de ketel statussen sinds vanmorgen:
Oranje is het verwarmen van de boiler (sww voorraad vat) (code =H.)
Paars = Actieve brander (code -H.)
Blauw = system standby (code 0H)
Bruin = System waiting boiler cannot transfer heat to central heating (code 0Y)
Groen = System waiting boiler cannot transfer to central heating (code 0A)
Die groene code (0A) heb ik normaal echt nooit bruin wel eens heel af en toe maar ook maar echt heel erg weinig.
Dit betekend in mijn ogen het volgende de flow is te laag of het brander vermogen te hoog voor de flow?
Immers als ik water over een brander stuur van 10kw met een tempo van 5lt per seconde dan wordt het bv 80 graden. stuur ik er water overheen met een snelheid van 20lt per seconde dan zal het minder warm worden dan 80 graden omdat er simpelweg minder tijd is om warmteoverdacht te laten plaats vinden.
De pompsnelheid is bij deze ketel niet handmatig aan te passen omdat deze modulerend gestuurd word, dus die optie heb ik niet voor handen helaas, en de brander kan ik ook niet lager gaan zetten ik verwacht nl dat hij al op min vermogen aan het branden is.
Ben ik nu gek of is dit ongeveer wat er aan het gebeuren is? of is het gewoon toch een kwestie van een potje geduld open te trekken en te kijken wat er in de loop van de dag gaat gebeuren.
Ik kan nu nog testen, vanavond is mijn vriendin weer thuis en zal ik toch weer terug moeten naar de oude settings aangezien die het bij 21 graden al koud heeft
/f/image/hEAQLVvkWbVGO5umMZK7kGuo.png?f=fotoalbum_large)
Het gas verbruik is een voortschrijdend gemiddelde van 10 min, de CV pendelt in het echt zo ong 5 min aan 5 min uit. De pieken in gas is de oude boiler wiens temperatuur ik niet meer onder de 67 graden krijg.
Huis is van 1934.
De woonkamer van 10x3.5x3.1 m is al lang geleden ge-isoleerd, is volledig ingeklemd tussen de buren en is volledig onderkelderd met een kurkdroge kelder op sta-hoogte waar de was ook droogt ! Ik zou alleen misschien het plafond van de kelder lichtjes , om de sta-hoogte niet te willen verliezen, willen isoleren.
Dan is er naast de woonkamer een gang van 11x 1.2 m met een antieke krom-trekkende tochtende buitendeur, die er nu eindelijk wel aan gaat, ik kan de gesprekken op straat letterlijk volgen. Daar staat een bak van een radiator, die bijna dicht staat. Die kan straks gelukkig wel weer wat open !
Dan zijn er 5 andere ruimtes in 2 verdiepingen uitbouw aan een kant grenzend aan 1 buur die nu veel ruimtes niet verwarmd. Da's ook wel iets om rekening mee te houden, als je buren ruimtes uit zetten moet je eigen huis ook niet koud worden.
Aan de andere kanten is overal een enkelsteens buitenmuuur , op 1 ruimte uit 1942 na, die wel een spouwmuur heeft, die een tijd geleden is ge-isoleerd. Maar ja die vloer staat onge-isoleeerd op de koude grond, dat schiet ook niet op, dus die wordt ook ge-isoleerd. De radiator daar heb ik weggehaald (komt misschien wel later een kleintje terug) en vervangen door een Innova 2.0 monoblock die op vraag kan verwarmen (slaap en studeer/game kamer van zoon), da's veeeel beter dan een electrisch kacheltje maar wel lawaaierig buiten.
Andere 4 ruimtes:
Beneden:
Badkamer, buitenmuur en vloer(beton op de koude grond) zijn niet ge-isoleerd, die is 3x3x3 m.
Keuken, 3x4x3.10 m , daar moet de 4m lange en 3.10 hoge enkelsteens buitenmuur (11 graden op plekken) nog ge-isoleerd worden. Daar zit nu een kleine radiator ventilator bij, voordeel bij deze ruimte is wel dat ie een kruipruimte heeft, joepie, die 5 jaar geleden al is ge-isoleerd.
Boven:
Kantoor 3x4x2.8 m is net ge-isoleerd van binnen.
Dan is er nog een ge-isoleerde slaapkamer van 3x3x2.7 m waarvan de verwarming bijna dicht staat.
Een koude vloer (12 graden :-) ) heeft wel heel erg veel impact op de leefkwaliteit en is bijna niet warm te krijgen met radiatoren. Da's wel belangrijk, als je radiatoren hebt is juist vloerisolatie super belangrijk lijkt me. Eeen muurtje van 12 graden, och is wel lekker fris dat wel, maar niet optimaal natuurlijk.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
:strip_exif()/f/image/4PiGVW0HKvQ9Z6Cz4X9bCeqY.jpg?f=fotoalbum_large)