Het youngtimer topic.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:32
Sleepie schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:13:
Valt deze ook onder de youngtimers? Hij is uit 1993 en sinds 1995 in mijn bezit. Heeft wel wat probleempjes gehad (cilinderkop) maar doet het intussen weer prima. Maak er eigenlijk (veel) te weinig kilometers mee om eerlijk te zijn.

[Afbeelding]
(missende sierstripje achter zit er intussen weer gewoon op)

[Afbeelding]

Ik heb ook nog zijn 'voorganger' een R5 GTTurbo uit 1988 (nee, niet de dikke 5 Turbo helaas), die heeft nog aardig wat opknapwerk nodig.
Zeker. Clio Phase 1 is een modern classic nmm.

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
SeatRider schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:31:
[...]

Prachtig! Hoewel ik ook nog wel een keer overstag zou kunnen gaan voor zo'n moddervette XM met V6 :+
Ja dat is leuk maar in NL wat duur in de belasting. ;)

• PP_Sound
  • Niet online
pennywiser schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:24:
[...]

Xantia's kan je denk ik al wel uitlezen via OBD. Mogelijk is het niet meer dan een gare ABS sensor of stekker ervan. Die zijn tientjes https://www.remonderdelen...antia-x1-x2/18-i-16v-5141
Vervangen moet je ZEKER zelf doen, is enorm simpel, zie anders Youtube, voor alle auto's bijna dezelfde handeling.
Raammechanisme zou ik ook even nakijken, en misschien vervangen, Hopelijk zit deze niet met popnagels vast.
Afstandsbediening, begin eens contactjes schoon te maken met een glasvezelpen.
Ja deze X2 is uit te lezen en het knipperende airbag lampje is inmiddels al opgelost. Bleek de schakelaar om de passagiersairbag uit te schakelen te zijn. Schoongemaakt en lampje uit. :)

De oorzaak van het probleem met rechterraam ook gevonden, na wat bewegen van de kabelboom in linkerportier werkte het weer even dus daar zit waarschijnlijk kabelbreuk naar de bedieningsknop.

[ Voor 10% gewijzigd door PP_Sound op 25-05-2023 23:39 ]

• PP_Sound
  • Niet online
pennywiser schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:38:
[...]

Zeker. Clio Phase 1 is een modern classic nmm.
Inderdaad en de 1e generatie Twingo en Laguna gaan daar ook zeker bij horen

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-12 14:13

mr_fragle

Don't forget the guide

Ik overweeg om een een VW Caddy Maxi op de zaak te zetten uit 2009. Auto gaat gebruikt worden voor woon/werk ritjes. Vaak rij ik met een racefiets in de auto, en ben klaar met de fietsendrager en/of neerleggen van de achterbank. Volgend jaar jaar telt die als youngtimer.

Een aantal vraagjes:
  • Maakt het uit dat het om een bestelwagen gaat (2 stoelen)?
  • Telt het jaar, of de datum? M.a.w. is de auto van 1 jan een youngtimer, of pas vanaf de datum eerste tenaamstelling + 15 jaar (dus misschien pas in augustus)?
  • Maakt het nog uit als ik achter in de bak een slaapplek (bed, uittrekbaar keukentje) installeer?

And now the most interresting part of deze grot

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

mr_fragle schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:57:
Een aantal vraagjes:
  • Maakt het uit dat het om een bestelwagen gaat (2 stoelen)?
  • Telt het jaar, of de datum? M.a.w. is de auto van 1 jan een youngtimer, of pas vanaf de datum eerste tenaamstelling + 15 jaar (dus misschien pas in augustus)?
  • Maakt het nog uit als ik achter in de bak een slaapplek (bed, uittrekbaar keukentje) installeer?
1. Bij een bestelwagen betaal je als ondernemer minder MRB, de grijs kenteken regeling.
2. Het gaat om de datum 1e toelating + 15 jaar. Dus idd, 1-8-2009 is youngtimer per 1-8-2024.
3. Als je hem als kampertje zou willen inrichten moet je hem laten keuren, o.a een sta hoogte van 1.70m is dan vereist.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• mr_fragle
  • Laatst online: 12-12 14:13

mr_fragle

Don't forget the guide

Destruction schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:59:
[...]

1. Bij een bestelwagen betaal je als ondernemer minder MRB, de grijs kenteken regeling.
2. Het gaat om de datum 1e toelating + 15 jaar. Dus idd, 1-8-2009 is youngtimer per 1-8-2024.
3. Als je hem als kampertje zou willen inrichten moet je hem laten keuren, o.a een sta hoogte van 1.70m is dan vereist.
Dank voor het snelle antwoord. Hoef hem niet als camper te keuren. Wil alleen de mogelijkheid hebben om er soms een weekendje in te slapen als ik ergen was verder weg ga fietsen (Eiffel, Ardennen, etc.). Moet puur een functionele slaapplaats hebben.

Als ik het goed heb zijn er dus verder aan het 'zetten van de auto op de zaak als youngtimer' geen eisen verbonden (anders dan 15-25 jaar oud). Het kan een cabrio, jeep, import, bestelbus, bus, whatever zijn?

Denk dat een Caddy Maxi zo'n € 5.000,00 waard is (mits ca. 150.000km). Lijkt me goedkoop rijden met benzine, verzekering, onderhoud en mrb op de zaak. Kan je geen buil aan vallen bijna.

And now the most interresting part of deze grot

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

mr_fragle schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:04:
[...]

Dank voor het snelle antwoord. Hoef hem niet als camper te keuren. Wil alleen de mogelijkheid hebben om er soms een weekendje in te slapen als ik ergen was verder weg ga fietsen (Eiffel, Ardennen, etc.). Moet puur een functionele slaapplaats hebben.

Als ik het goed heb zijn er dus verder aan het 'zetten van de auto op de zaak als youngtimer' geen eisen verbonden (anders dan 15-25 jaar oud). Het kan een cabrio, jeep, import, bestelbus, bus, whatever zijn?

Denk dat een Caddy Maxi zo'n € 5.000,00 waard is (mits ca. 150.000km). Lijkt me goedkoop rijden met benzine, verzekering, onderhoud en mrb op de zaak. Kan je geen buil aan vallen bijna.
Ja, je kan echt doen en laten wat je wil. Het is ook niet zo dat je als een docent, zoals ik, opeens geen station mag rijden "want dat heb je niet nodig voor je werk". Of andersom natuurlijk, dat een 911 niet mag voor een timmerman, want waar laat je je hout?

Vraag me altijd wel af hoelang dit nog blijft bestaan, we moeten vergroenen, dan is ondernemers pushen naar oude zuipschuiten niet echt heel handig :P

People as things, that’s where it starts.

• Quintquint
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-04-2024
Wie weet of een wagen van 25 jaar of ouder nog gereden kan worden als youngtimer? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de regeling alleen geldt voor auto’s van 15 t/m 25 jaar.

Dank!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

RobinHood schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:59:
[...]

Vraag me altijd wel af hoelang dit nog blijft bestaan, we moeten vergroenen, dan is ondernemers pushen naar oude zuipschuiten niet echt heel handig :P
Ik haak even in op een oudere post, maar toch... Het is inderdaad zo dat mensen de youngtimerregeling "misbruiken" om zo voordelig in een dikke bak te kunnen rijden. Maar over het algemeen zijn er niet heel veel mensen die uit luxe in een oude bak gaan rijden.

Sterker nog, ik denk dat velen liever een recente(re) auto op de zaak zetten. Een oudere auto vergt vaak toch net wat meer onderhoud en daar heeft lang niet iedereen zin in.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Een youngtimer rijden heeft voor en nadelen.
Voor jezelf, je baas en het milieu.

Bij ons op de zaak wordt er veel gebruik van gemaakt van deze regeling.
We hebben bmw X5's, discovery's, range Rovers, S500's en diverse mini's voor de jongere werknemers.

Qua onderhoud zit het soms mee en soms tegen.
Als autoliefhebber en iemand die graag auto rijdt zit ook te denken aan een youngtimer
Landrover discovery, range Rover sport of voque staan daarom op mijn shortlist.

Zijn er hier youngtimer rijders en wat is hun ervaring met de auto?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Destruction schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:41:
[...]

Ik haak even in op een oudere post, maar toch... Het is inderdaad zo dat mensen de youngtimerregeling "misbruiken" om zo voordelig in een dikke bak te kunnen rijden. Maar over het algemeen zijn er niet heel veel mensen die uit luxe in een oude bak gaan rijden.

Sterker nog, ik denk dat velen liever een recente(re) auto op de zaak zetten. Een oudere auto vergt vaak toch net wat meer onderhoud en daar heeft lang niet iedereen zin in.
Klopt ook wel, maar het is financieel gezien gewoon zo onintressant om een 10 jaar oude auto op de zaak te zetten. Bijtelling over de nieuwwaarde van een 10 jaar oude auto is toch wel erg bijzonder.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
p.d.akkerman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:57:
[...] Qua onderhoud zit het soms mee en soms tegen.
Als autoliefhebber en iemand die graag auto rijdt zit ook te denken aan een youngtimer

Tel het aantal jaar dat je in een auto gaat rijden eens bij de 15-jaargrens, dan kom je op 18 tot 20 jaar oude auto. Ik heb daarom betrouwbaarheid zwaar laten meewegen in mijn autokeuze en dan kom je bij de Japanners uit, waaronder Lexus. Daar heb ik tot op heden geen spijt van. Kijk deze GS 300 Executive (dus met Mark Levinson audio) eens als voorbeeld. Iets heel anders is dan weer deze mooie Lancia Delta. Rijd je voor weinig geld iets bijzonders.
Maar goed, als je er een beetje comfortabel wilt bijzitten kan je vaak beter een hoger segment kiezen.

*edit in jouw genre kan je deze Lexus LX als YOLO optie overwegen, de laatste auto die je koopt - zeggen ze.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-12 21:06

Praetextatus

the dutch_paki

p.d.akkerman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:57:
Een youngtimer rijden heeft voor en nadelen.
Voor jezelf, je baas en het milieu.

Bij ons op de zaak wordt er veel gebruik van gemaakt van deze regeling.
We hebben bmw X5's, discovery's, range Rovers, S500's en diverse mini's voor de jongere werknemers.

Qua onderhoud zit het soms mee en soms tegen.

Discovery (2009) 2.7 zou ik met een grote boog omheen lopen :p Mn broertje heeft er een. Dagwaarde WAS zo een 17k, alleen in januari is op de snelweg de timing belt gesprongen. Heeft nu een nieuwe motor nodig en hij doet em dus weg. Ook qua electronica waren er toch wel veel gremlins.

Ik rijd zelf ook in een youngtimer, een volvo xc90 T6. Heerlijke 6 cilinder met een ouderwetse logge versnellingsbak, maar wat een heerlijk geluid dat eruit komt. Ik ben nu aan het sparen voor een V8 :D

Maar ik doe goed onderhoud eraan, wat net zo belangrijk is, en soms zelfs preventief. Ik heb ook nieuwe lease autos gehad, zoals PHEVS enzo. Alleen een youngtimer is zoveel gaver.

Daarnaast is t niet slechter voor t milieu. De grondstoffen en transport/productie energie is ook niet gratis. Dat is ook vrij slecht voor t milleu naar mijn mening. Maar goed dat zijn mijn 2 cents :p

ps ik wil eigenlijk een LS600H hebben, maar heb op dit moment de ruimte van de xc90 nodig. :*)

[ Voor 17% gewijzigd door Praetextatus op 09-02-2024 10:57 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:09
Niet alleen betrouwbaarheid, maar ook repareerbaarheid en verkrijgbaarheid van onderdelen.

Ik rijd nu een 206SW van 18 jaar. Die repareer ik zelf en onderdelen zijn ruim beschikbaar, zowel aftermarket als van de sloop. In principe kan elke aap zo'n ding sleutelen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Grote auto als Jaguar XJ, Benz S500 of BMW 7 serie zijn erg duur bij goed onderhoud. Landrover ook btw.

Ook ben in nogal huiverig over de milieuplannen, en koop ik voor de handel alleen dit soort als ik een klant ervoor heb.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• donny_p
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-11 12:54
Leuk topic! Ik rij nu een Lynk & Co 01 maar ben aan het oriënteren op een XC70 uit ‘05-‘07 met de 2.5T benzine motor. Iemand ervaringen met di auto?

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
donny_p schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:15:
Leuk topic! Ik rij nu een Lynk & Co 01 maar ben aan het oriënteren op een XC70 uit ‘05-‘07 met de 2.5T benzine motor. Iemand ervaringen met di auto?
Leuk om te horen, wat zijn jouw afwegingen om deze stap 'terug' te doen?

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Ik heb mij wat verdiept in de 2.5T motoren en die zijn wel vrij betrouwbaar. In ieder geval meer betrouwbaar dan mijn mijn T6 :p . Ik moet wel erbij zeggen dat je onderhoudskosten moet budgetteren en het beste van een liefhebber kunt kopen. Want als t mis gaat, dan kost het ook wat. Een complete onderhouds history kan veel verschil maken.

• donny_p
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-11 12:54
Teleluvr schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:58:
[...]

Leuk om te horen, wat zijn jouw afwegingen om deze stap 'terug' te doen?
Mis toch wel het gevoel van je 'eigen' auto te hebben. Het was leuk om eens een keer een splinternieuwe auto te rijden, maar heb gemerkt dat ik toch meer een youngtimer liefhebber ben. Als de nieuwigheid eraf is is het ook gewoon een vervoersmiddel, en nieuwe auto's missen wat mij betreft wel echt karakter en hebben gewoon wat minder aantrekkingskracht. Ondanks dat het wel echt heel goed rijdt hoor :P. Daarnaast gaan we een stuk minder rijden naar verwachting dus wordt de Lynk dan qua kosten ook wel minder interessant. Misschien heeft het ook met mijn leeftijd te maken, over autos van 15 a 20 jaar oud weet ik nog vanalles maar welke nieuwe autos er tegenwoordig zijn heb ik geen idee eigenlijk ;)
Praetextatus schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:28:
[...]

Ik heb mij wat verdiept in de 2.5T motoren en die zijn wel vrij betrouwbaar. In ieder geval meer betrouwbaar dan mijn mijn T6 :p . Ik moet wel erbij zeggen dat je onderhoudskosten moet budgetteren en het beste van een liefhebber kunt kopen. Want als t mis gaat, dan kost het ook wat. Een complete onderhouds history kan veel verschil maken.
Het aanbod wisselt nogal en daarmee ook de onderhoudshistorie. Dus in zeer nette staat met kleine 200k op de klok (import) tot exemplaren met het dubbele waar wel wat werk in zit en al redelijk uitgeleefd zijn. De vraagprijzen zijn daar overigens ook naar, maar ben wel bereid wat meer te betalen voor een net exemplaar gezien de afschrijving bijzonder laag is.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-12 22:29
'k Vind de vraagprijzen voor een V70/XC70 erg fors, zeker als een onderhoudshistorie aanwezig is.
Mocht de YT-regeling op de schop gaan, dan ben ik benieuwd welk effect dit gaat hebben op de waarde.
Nu is er mbt Volvo's een flink aantal liefhebbers, maar ook onder ZZP-ers is het een gewilde auto en die interesse kan behoorlijk wegvallen als er geen YT-regeling meer is.

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

donny_p schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:52:
[...]

Mis toch wel het gevoel van je 'eigen' auto te hebben. Het was leuk om eens een keer een splinternieuwe auto te rijden, maar heb gemerkt dat ik toch meer een youngtimer liefhebber ben. Als de nieuwigheid eraf is is het ook gewoon een vervoersmiddel, en nieuwe auto's missen wat mij betreft wel echt karakter en hebben gewoon wat minder aantrekkingskracht. Ondanks dat het wel echt heel goed rijdt hoor :P. Daarnaast gaan we een stuk minder rijden naar verwachting dus wordt de Lynk dan qua kosten ook wel minder interessant. Misschien heeft het ook met mijn leeftijd te maken, over autos van 15 a 20 jaar oud weet ik nog vanalles maar welke nieuwe autos er tegenwoordig zijn heb ik geen idee eigenlijk ;)

[...]

Het aanbod wisselt nogal en daarmee ook de onderhoudshistorie. Dus in zeer nette staat met kleine 200k op de klok (import) tot exemplaren met het dubbele waar wel wat werk in zit en al redelijk uitgeleefd zijn. De vraagprijzen zijn daar overigens ook naar, maar ben wel bereid wat meer te betalen voor een net exemplaar gezien de afschrijving bijzonder laag is.
Import wordt huiverig naar gekeken, maar wees daar zeker niet bang voor. Mijn xc90 is een import uit VS en uit een warme regio uit de VS blijkbaar. Afgelopen vakantie heb ik de auto technisch laten keuren (uitgebreider dan een APK) en de keurmeester gaf aan dat de auto technisch er nog erg goed bij stond en erg weinig roest was. Voor de beeld vorming, de xc90 is 20 jaar oud en 330k km ongeveer :p.

Ik heb zelf vorige maand het leer van de stoelen laten herstellen en krijgt de auto binnenkort een bak spoeling en een grote beurt. :9

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Cranberry schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:18:
'k Vind de vraagprijzen voor een V70/XC70 erg fors, zeker als een onderhoudshistorie aanwezig is.
Mocht de YT-regeling op de schop gaan, dan ben ik benieuwd welk effect dit gaat hebben op de waarde.
Nu is er mbt Volvo's een flink aantal liefhebbers, maar ook onder ZZP-ers is het een gewilde auto en die interesse kan behoorlijk wegvallen als er geen YT-regeling meer is.
Volgens mij staat er op dit moment niets op de planning om de YT regeling de nek om te draaien? In ieder geval de aankomende paar jaar nog niets.

• Extracnix
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13:04
Ik rij zelf al jaren een Youngtimer, ik heb 5 jaar een Audi S4 B5 (V6 Bi-Turbo) gehad en heb ondertussen dik 3 jaar een Audi RS4 B7 (V8) in mijn bezit. Ik moet zeggen dat het onderhoud me reuze meevalt! Ja remschijven van een RS4 zijn duur, maar dat weet je van te voren. Buiten het reguliere onderhoud heb ik alleen bij de S4 ooit achterwiel lagers vervangen. De S4 had totaal 330.000 KM gelopen en die heb ik Stage 1 laten tunen ook nog ;) op de RS4 staat momenteel 180.000 KM.

De RS4 is absoluut een van mijn droom auto's, niet meer de allersnelste maar zeker snel genoeg. Bovendien een V8, Quattro én met handbak! die maken ze niet meer ;)

Ik ben overigens ook geen kilometer vreter, ben je dat wel dan zou ik zeker geen RS4 adviseren.
Ook is wel een voordeel als je zelf handig bent of veel van auto's af weet, als je op tijd een defect kan constateren scheelt dat natuurlijk veel. Goed warm rijden en goed af laten koelen is heel belangrijk met auto's van deze leeftijd. Helaas kan je altijd pech hebben,

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

V8 met 420 pk lekker hoor d:)b

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• p.d.akkerman
  • Nu online
Deze week mijn Kia Proceed 2021 omgewisseld voor een Youngtimer

Ik rij nu een Range Rover Voque (2005) mk2 4.2 supercharged met 400pk.

En een netto bijtelling van 100,- per maand.

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:27
Hoe doen die dingen het in onderhoudkosten en betrouwbaarheid?

• Teleluvr
  • Niet online
Slecht. Maar een mens moet een hobby hebben...

• p.d.akkerman
  • Nu online
Jarno schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:13:
Hoe doen die dingen het in onderhoudkosten en betrouwbaarheid?
Landrover/range rover komt niet positief uit de test
Maar zijn zaken waar ik me niet druk om hoeft te maken.
Mijn werkgever maakt de keuze om met deze youngtimer te rijden.

Net als het verbruik. Tuurlijk is het met de vakantie naar het buitenland voor mij duurder.
Maar met 3 maanden de voordeel van de bijtelling opzij te leggen kom je heel ver.

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-12 10:16
Leuke topic! Ik heb eerder een BMW Z4 gehad, maar dat was toch wel beetje een “lemon”; de particulier waarvan ik het had gekocht leek een echt liefhebber maar toch waren er veel zaken blijkbaar niet in orde. Zo bleek bij een beurt dat de remvloeistof bijv. extreem oud was. Voor mij ook gelijk een reden om in het vervolg bij oude auto’s toch te kiezen voor een autobedrijf.

Voor mijn werk moet ik af en toe wat langere afstanden afleggen, bijv. eens in de twee maanden naar Parijs. Ik wil dan niet graag in onzekerheid zitten mbt of ik straks niet langs de snelweg op ANWB moet staan wachten. Natuurlijk is dat iets wat elke auto kan overkomen (zo ken ik iemand die een splinternieuwe CLA had opgehaald en waarvan binnen twee weken de hele boordcomputer was uitgevallen) maar op mijn Z4 brandde zo vaak een lampje dat ik er op een gegeven moment helemaal klaar mee was.

Maar toen keek ik naar wat nieuwe auto’s kosten aan bijtelling, wat een hoop geld is dat! Ja je betaalt nog altijd minder % bijtelling voor een EV dan voor een benzine variant maar ze zijn ook veel duurder dus onder aan de streep ben je ongeveer even veel kwijt aan bijtelling. Verder moet ik voor een EV ook een eigen laadpaal aanschaffen en is het maar de vraag wat er gaat gebeuren met de wegenbelasting en afschrijving. Leasen is natuurlijk een optie maar dan betaal je over 60 maanden net zoveel als dat de auto heeft gekost!

Dusss nu ben ik toch maar weer naar youngtimers aan het kijken want het is maar de vraag of deze regeling over enkele jaren nog bestaat. Ik zit te denken aan een Audi TT (mk1 of mk2). Iemand toevallig ervaringen ermee en weet iemand of de onderdelen daarvan makkelijk te verkrijgen zijn? Op zich lijkt het me leuk om sommige dingen zelf te doen.

Verwijderd

Gewoon een gleuf in mijn wijsvinger van het scrollen, en om eerlijk te zijn heb ik alleen foto's bekeken, heb echt genoten :)

Wij hebben vroeger voornamelijk oude amerikanen gereden, met de nadruk op gereden, nu een burgerlijke Opel Corsa :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eD2fSraZT9OwTmu7Y2GSCujt0cI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLQdi3D6LT1XFFj6AFMESAsA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-V8FutaK31x028SUtn4Z74YkeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDeCXDDYNr9P1H9YmLgP5oYW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bC9tlo00AERIJ3OLeCGSm9iAR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTlMptjOFuDLIM6D21aaAN9k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8O-S5pobX2LgJMgkMA0sB1Wu_f8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h7xDzaWBg3QlzIkjYLLu0cSl.jpg?f=user_large

• von smallhausen
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-12 20:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3mdCpOHi8y7XQZ9UIUcP3fVXkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXq9KQJX85RhAsDmgVtQxr8l.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk topic
Ik rijd ook al jaren youngtimer, een honda s2000 voor de plezier ritjes in de zomer, en de dagelijkse volvo v50 t5 4wd summum.
De volvo heeft me verrast met zn comfort en power , volgens de vorige eigenaar heeft de auto 260 pk en belangrijker 380 nw/meter koppel, lekker!
De auto voelt ook sneller dan de s2000.

• von smallhausen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPo-s5CjwVuh5vx5DrbpRgc7XpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlyNSXFZ8FhUUT0ZmxDZTSmL.jpg?f=fotoalbum_large

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:25
Ik dacht even: Die Volvo? Youngtimer? maar toch al 20 jaar oud. En toen bedacht ik mij dat mijn daily dit jaar ook al in de youngtimer categorie (15-25jaar) gaat vallen. :9

Toch vind ik deze generatie auto's nog te nieuw om als youngtimers te zien, dan zie ik toch echt brakke elektronische injectie systemen, nog een verdwaalde carburateur en krakend plastic in het interieur voor me. Maar dat zal wel aan m'n eigen leeftijd liggen O-)

Maar S2000 krijgt van mij altijd +2000! heerlijke auto's!

Flickr - Strava

• _JGC_
GWBoes schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:16:
Ik dacht even: Die Volvo? Youngtimer? maar toch al 20 jaar oud. En toen bedacht ik mij dat mijn daily dit jaar ook al in de youngtimer categorie (15-25jaar) gaat vallen. :9

Toch vind ik deze generatie auto's nog te nieuw om als youngtimers te zien, dan zie ik toch echt brakke elektronische injectie systemen, nog een verdwaalde carburateur en krakend plastic in het interieur voor me. Maar dat zal wel aan m'n eigen leeftijd liggen O-)

Maar S2000 krijgt van mij altijd +2000! heerlijke auto's!
Tijd vliegt. Mijn 206SW 1.4HDI van 2006 is ook alweer 18 jaar. Heb dat ding nog een nieuw kleppendeksel gegeven en de gloeibougies vervangen, ding stinkt nu niet meer en lekt geen olie meer door het gasklephuis (nouja, er zat blijkbaar nog een restje waar de remmenreiniger niet bij is geweest kwam ik afgelopen week achter).

2 weken terug nog fluitend door de APK, met EOBD uitlezen ipv roetmeting, vanaf 1-1-2006 mag dat :).
Niet slecht voor een 900 euro brikje 3 jaar geleden bij de Turk achter op een wazig industrieterrein :D
mag er ondertussen wel "powered by winparts" stickers op plakken :X

Bij krakend plastic interieur denk ik aan de 106 en de 205, die krijgen inmiddels status oldtimer. Maar het aziatische spul van 15 jaar terug was daar ook heer en meester in.

• GWBoes
_JGC_ schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:23:
[...]

Bij krakend plastic interieur denk ik aan de 106 en de 205, die krijgen inmiddels status oldtimer. Maar het aziatische spul van 15 jaar terug was daar ook heer en meester in.
M'n broer heeft een Ritmo Abarth, dat is voor mij wel de belichaming van een youngtimer. geïntegreerde kunstof bumpers, een dashboard kastje die op een slechte weg open klapt en elektronische ontsteking met een paar dubbele carburateurs.

Maar inmiddels alweer 40 jaar oud dus al lang geen youngtimer meer, toen ik midden jaren 90 met m'n ouders met een bijna gelijke Ritmo op vakantie ging zat dit model dichter bij de youngtimer leeftijd :+

Flickr - Strava

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-12 22:46

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Fijne garage hoor, een Volvo 5-pitter en een S2000 (y)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:14

Zewatanejo

Fine Thanks!

Deze vraag is al van even geleden, maar ik heb een XC70 2.5t uit 2006. In 2021 gekocht als youngtimer met een km stand van 200k. Voor een prima prijs (laatste jaren lijken ze duurder te zijn geworden) De 2.5t leent zich uitstekend voor LPG, dus meteen er in laten leggen. Geen moment spijt van gehad, zeker niet met het groeiende prijsverschil tussen LPG en benzine. Hele robuuste auto en heerlijke cruiser. Gewoon regelmatig onderhoud, nog geen grote kosten gehad en inmiddels staat de teller op meer dan 300k.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-12 15:45
Ik ben me aan het oriënteren op het mogelijk (zakelijk) aanschaffen van een youngtimer. Als ik rond kijk op het internet staan er best wel een heel aantal mooie auto's te koop. Tegelijk ben ik geen echte auto kennis dus de inschatting of iets goed is of niet kan ik niet maken.

Wat zijn de ervaringen hier van mensen?

En ik zie een boel porsche cayenne te koop staan. Hoewel ik dat best wel vet zou vinden wordt ik wat zenuwachtig van het aantal dat aangeboden wordt. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Je kan er veilig vanuit gaan dat auto's met een hoge nieuwprijs ook duur zijn in onderhoud. En een Cayenne helemaal, want die zijn vaak krachtig en zwaar. Dus dure banden, hoog verbruik, dure onderdelen (want performance en gewicht)

• GWBoes
@Flans is echt een afweging die je moet maken voor jezelf. Hartstikke leuk voor een habbekrats in zo'n dikke auto rijden maar incl brandstofkosten en onderhoud wordt het onder de streep waarschijnlijk duurder dan een moderne auto leasen.

Verstandiger is natuurlijk iets bekends betrouwbaars te leasen, Zweedse, Japanners of de juiste duitser. Maar of dat de leuke keuze is...

Flickr - Strava

• desmond
  • Niet online
Flans schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:35:
Ik ben me aan het oriënteren op het mogelijk (zakelijk) aanschaffen van een youngtimer. Als ik rond kijk op het internet staan er best wel een heel aantal mooie auto's te koop. Tegelijk ben ik geen echte auto kennis dus de inschatting of iets goed is of niet kan ik niet maken.

En ik zie een boel porsche cayenne te koop staan. Hoewel ik dat best wel vet zou vinden wordt ik wat zenuwachtig van het aantal dat aangeboden wordt. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Ik rijd nu 10 jaar zakelijk in youngtimers rond. Als je er een beetje netjes bij wilt rijden:
- (hoewel smaken verschillen) sommige auto's verouderen qua looks wat sneller, zoek iets nets.
- betrouwbaarheid was voor mij prio een, logisch met lange houdbaarheid. Doe wat onderzoek. Volvo zijn er veel van (incl onderdelen), materiaalgebruik is beter bij duurdere merken/modellen.

Zo rijd ik dus in mijn tweede Lexus 6 cilinder op LPG. Eerste van 225k naar 330k km gereden en de huidige GS van 150k naar nu 270k maar die kan nog wel even. Wat een beer van een auto is dat. Laatst stond er een Lexus SC 430 uit 2010 te koop voor 16k, dat zou mij wat lijken maar helaas ben ik niet op de markt momenteel.

• Extracnix
  • Registratie: Juli 2023

Er staan niet voor niets veel Porsche Cayenne's te koop, ik zou er met een hele grote boog omheen lopen ;)
Deze modellen hebben ongelofelijk veel problemen gekend, motorisch, luchtvering, lekkage's etc...
Daarbij komt ook nog eens dat reparaties meteen ontzettend duur zijn, onderdelen zijn duur en laatst zag ik dat voor een klein onderdeel de halve auto uit elkaar moet....
Als je zelf heel handig en goed met auto's bent is het wel leuk om deze te kopen.

Dat wil niet zeggen dat elke Cayenne problemen heeft of problemen gaat krijgen.

Over het algemeen zijn youngtimers erg leuk, ik heb er zelf 5 op de oprit staan (lol). Maar het zijn oudere auto's. Er gaan sowieso reparaties aankomen (distributie, remschijven en andere grote slijt delen). Ik adviseer je om de auto onder te brengen bij een specialist en niet de merkgarage of algemene onderhoud garage.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Feit is wel dat als een cayenne een probleem heeft, het duur is. En problemen krijg je sowieso wel, groot of klein.

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-12 15:45
Extracnix schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:21:
[...]

Er staan niet voor niets veel Porsche Cayenne's te koop, ik zou er met een hele grote boog omheen lopen ;)
Deze modellen hebben ongelofelijk veel problemen gekend, motorisch, luchtvering, lekkage's etc...
Daarbij komt ook nog eens dat reparaties meteen ontzettend duur zijn, onderdelen zijn duur en laatst zag ik dat voor een klein onderdeel de halve auto uit elkaar moet....
Als je zelf heel handig en goed met auto's bent is het wel leuk om deze te kopen.
Handig wel maar niet perse met auto's. En ik kan dus ook slecht inschatten wanneer een auto goed is of niet. Dat maakt de keuze voor een youngtimer niet perse makkelijker haha

Eind van het jaar wordt de bv opgericht dus dan gaat de beslissing genomen worden of het een youngtimer wordt of een nieuwe model. Youngtimer zou ik zakelijk kopen terwijl een nieuwere auto prive gekocht zal gaan worden. Ik ben wel beetje van de porsches af gestapt het voelt niet als een goed idee. Ik zit nu te kijken naar bmw x5 of audi q5, daar zijn er alleen een stuk minder van jammer genoeg.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
Flans schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:02:
[...]

Handig wel maar niet perse met auto's. En ik kan dus ook slecht inschatten wanneer een auto goed is of niet. Dat maakt de keuze voor een youngtimer niet perse makkelijker haha

Eind van het jaar wordt de bv opgericht dus dan gaat de beslissing genomen worden of het een youngtimer wordt of een nieuwe model. Youngtimer zou ik zakelijk kopen terwijl een nieuwere auto prive gekocht zal gaan worden. Ik ben wel beetje van de porsches af gestapt het voelt niet als een goed idee. Ik zit nu te kijken naar bmw x5 of audi q5, daar zijn er alleen een stuk minder van jammer genoeg.
Zelf ook gekeken naar al die duitsers. Uiteindelijk een Lexus RX gekocht.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
desmond schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:00:
[...]

Ik rijd nu 10 jaar zakelijk in youngtimers rond. Als je er een beetje netjes bij wilt rijden:
- (hoewel smaken verschillen) sommige auto's verouderen qua looks wat sneller, zoek iets nets.
- betrouwbaarheid was voor mij prio een, logisch met lange houdbaarheid. Doe wat onderzoek. Volvo zijn er veel van (incl onderdelen), materiaalgebruik is beter bij duurdere merken/modellen.

Zo rijd ik dus in mijn tweede Lexus 6 cilinder op LPG. Eerste van 225k naar 330k km gereden en de huidige GS van 150k naar nu 270k maar die kan nog wel even. Wat een beer van een auto is dat. Laatst stond er een Lexus SC 430 uit 2010 te koop voor 16k, dat zou mij wat lijken maar helaas ben ik niet op de markt momenteel.
GS ook nog naar gekeken, blijft een mooi aparaat. Is een een LS niks voor je? ;)

• von smallhausen
Flansen

Bmw x5 of audi q5 waren dure geavanceerde auto's toen ze nieuw waren ,vrij zwaar ook.
Dat samen maakt dat je er compleet op leeg kunt lopen , mijn keus zou het absoluut niet zijn.

De bmw 5 serie van 2009 bvb , is dan een veel betere keus , of een volvo v50 of v70 met zo'n lekkere t5 .

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Mocht je een yougtimer willen aanschaffen en je hebt weinig kennis, zorg er in ieder geval dat:

1. Volledige onderhouds historie erbij zit
2. De auto niet 20 vorige eigenaars heeft gehad (kun je checken op https://ovi.rdw.nl/ )
3. Laat de auto een autokeuring ondergaan bij een goede garage. Het beste een specialist. Die kosten kun je ook gewoon zakelijk aftrekken.
4. Zet ongeveer 25-50% van de aankoop prijs apart voor eventuele reparaties.
Ik adviseer altijd: tot 10k aanschaf waarde 50% van de prijs opzij zetten. Daarboven doe ik minder.

Ik heb onlangs mijn volvo xc90 verkocht :o. Dashboard viel regelmatig uit, daarnaast wat andere electrische gremlins en ook een lekke radiator. Heb de auto verkocht aan een partij die de auto wilt exporteren.

Ik hoop begin volgend jaar weer iets nieuws aan te schaffen. Het liefst wil ik een LS600H, maar dat zit er niet in met 4 kids. Dus aan t kijken naar een X5 35i. Als je een goede hebt kun je deze met stage 4 tuning naar ruim 500 pk kietelen. >:) Of een facelift R-klasse, maar die zijn er pas vanaf 2011.

Dus even afwachten en ook kijken wat de boekhouder zegt.

[ Voor 24% gewijzigd door Praetextatus op 09-12-2024 11:26 ]

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:39
*O* De Saab (een 9-3 uit 2007) is ook met inmiddels 437.000 kilometers weer in een keer door de APK gekomen :)

Er staan nog wel wat klusjes op het programma, maar fijn dat er in ieder geval niets bij gekomen is. Ben overigens voor het eerst eens naar "APK Oké" geweest. Fijn concept, een garage waar je online een tijdslot van 30min inplant en waar ze echt uitsluitend APK doen. Geen reparaties. En omdát ze geen reparaties doen ook geen enkele incentive om iets te verkopen wat eigenlijk niet hoeft of iets als APK-nodig aan te merken wat eigenlijk nog niet nodig is. Herkeuring mag gratis binnen 100km / 5 dagen, dus als er wel wat uitkomt kan je dat dan nog (laten) fiksen natuurlijk en dan nog een keer keuren. Maar dat was in mijn geval gelukkig niet nodig.

Op het lijstje staan nu nog wel:
- grote beurt (had ik even uitgesteld ivm zeker weten dat er niets anders geks meer naar boven zou komen)
- bandenwissel naar zomerset, inclusief 2 nieuwe banden nodig
- optioneel: airco laten fiksen. vraagt om nieuwe aircopomp...

Hoe dan ook, ik kan weer even vooruit :)

• PWM
  • Niet online

PWM

Had dit topic gemist, maar ben zelf ook aan de YT gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZU4_nV8EvcmmLxz42-mw1rwCCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xdpm19oYyGcOdU5zCRIMb918.jpg?f=fotoalbum_large

Niet de mooiste auto, maar het rijdt heerlijk en we hebben zeeën van ruimte. Heb het scherm laten vervangen en heb draadloos Carplay.

Nu de F11 ook YT zal worden dit jaar is dat ook erg interessant. Het is natuurlijk wachten tot de stekker er uit word getrokken.

• _JGC_
Hier heeft de 206SW 1.4HDI van 2006 met 428.000km plaats moeten maken voor een jongere 307 1.6 op LPG. Scheelt een maand, wel veel minder kilometers (281.000 nu)

De 206 is nog mee geweest naar Denemarken, daarna nog een maand mee gereden en toen kwam de 307 onverwacht op mijn pad. De 206 verkocht en 3 weken later telefoon, motor vastgelopen. Nu verkocht ik dat ding met pijn in mijn hart want echt voorzichtig was de koper niet met dat ding.

De 307 is 5 jaar van een particulier geweest, die had er alles aan gedaan wat kapot ging (incl alle motortjes en kleppen van de climate control) en "goed onderhoud" gepleegd. Na een lek kleppendeksel, een platte carterstopring van afwijkend formaat, bougies met 2,5mm elektrode afstand, een luchtfilter dat potdicht zat en een LPG filter dat al 10 jaar niet meer verkocht wordt heb ik daar mijn twijfels over, maar ding rijdt nu prima.

[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 06-03-2025 20:25 ]

• Teleluvr
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:24:
De 206 verkocht en 3 weken later telefoon, motor vastgelopen. Nu verkocht ik dat ding met pijn in mijn hart want echt voorzichtig was de koper niet met dat ding.
Oef, dat is zeker pijnlijk! :/

• _JGC_
Teleluvr schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:36:
[...]

Oef, dat is zeker pijnlijk! :/
Als je ziet wat ik er in die 3 jaar allemaal aan gedaan heb:
- achteras revisie
- veerpoten voor en achter incl nieuwe veren en veerschotels voor
- draagarmen voor
- stuurkogels
- stabilisatorstangen
- extra set banden erbij
- remschijven en blokken voor
- distributie
- multiriem
- kleppendeksel
- gloeibougies
- schakelmechaniek
- airco condensor en droger
- kofferbakveren
- dynamo
- startmotor
- achterdemper en middenpijp
- thermostaat
- ruitensproeierpomp en ruitensproeierkopjes
- uitlijnen

Die had hier nog rustig tot 5 ton doorgerold. Nou kost een 206 aan onderdelen geen ruk, ik heb er onder de youngtimer regeling heel voordelig in gereden. Ik was alleen het onderhoud een beetje moe, vooral het schakelmechaniek was iets wat ik niet veel beter kon krijgen. Als je de auto kent schakel je soepel, rijd je tussendoor in een andere auto is het "jzs wat schakelt dit beroerd". Oorzaak was overigens een verrotte motorsteun onder, om die te vervangen moet de aandrijfas eruit en weer opnieuw uitlijnen...

Die 307 op LPG gekocht en daarna eigenlijk niet meer in de 206 gereden, ook niet om de dieseltank nog leeg te maken. Geeft wel aan hoe ik toe was aan wat anders. Overigens wel weer big smile toen ik dat ding naar de wasstraat reed voor 'ie op marktplaats ging, maar inmiddels rijd ik de grotere 307 ook alsof het een 206 is :P.

Maargoed, het lijstje van de 307 is in een halfjaar ook al aardig gegroeid. Niet zo erg als de 206 toen ik 'm kocht, maar wel veel dingen die niet horen bij een auto die "keurig onderhouden" is.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:39
_JGC_ schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:10:
[...]

Als je ziet wat ik er in die 3 jaar allemaal aan gedaan heb:
- achteras revisie
- veerpoten voor en achter incl nieuwe veren en veerschotels voor
- draagarmen voor
- stuurkogels
- stabilisatorstangen
- extra set banden erbij
- remschijven en blokken voor
- distributie
- multiriem
- kleppendeksel
- gloeibougies
- schakelmechaniek
- airco condensor en droger
- kofferbakveren
- dynamo
- startmotor
- achterdemper en middenpijp
- thermostaat
- ruitensproeierpomp en ruitensproeierkopjes
- uitlijnen

Die had hier nog rustig tot 5 ton doorgerold. Nou kost een 206 aan onderdelen geen ruk, ik heb er onder de youngtimer regeling heel voordelig in gereden. Ik was alleen het onderhoud een beetje moe, vooral het schakelmechaniek was iets wat ik niet veel beter kon krijgen. Als je de auto kent schakel je soepel, rijd je tussendoor in een andere auto is het "jzs wat schakelt dit beroerd". Oorzaak was overigens een verrotte motorsteun onder, om die te vervangen moet de aandrijfas eruit en weer opnieuw uitlijnen...

Die 307 op LPG gekocht en daarna eigenlijk niet meer in de 206 gereden, ook niet om de dieseltank nog leeg te maken. Geeft wel aan hoe ik toe was aan wat anders. Overigens wel weer big smile toen ik dat ding naar de wasstraat reed voor 'ie op marktplaats ging, maar inmiddels rijd ik de grotere 307 ook alsof het een 206 is :P.

Maargoed, het lijstje van de 307 is in een halfjaar ook al aardig gegroeid. Niet zo erg als de 206 toen ik 'm kocht, maar wel veel dingen die niet horen bij een auto die "keurig onderhouden" is.
Wow, wat zonde dat de nieuwe eigenaar die 206 dan in 3 weken aan gort heeft gereden :(

Het beste wat die man kan doen is denk ik een zelfde modelltje 206 op de kop tikken en jouw voormalige auto ergens stallen als onderdelen-depot. Gezien wat je er allemaal aan vervangen hebt kan 'ie dan wel even vooruit ;)

PS: Hoe krijg je een motor door slecht gebruik eigenlijk vastgelopen, anders dan door pech icm olielekkage en geen smering meer? Vergeten te schakelen / teveel toeren gemaakt? Wonderlijk...

• GWBoes
Denk dat als @_JGC_ hem altijd netjes warm reed en de nieuwe eigenaar er gewoon vol mee ging planken vanaf koud dat het turbotje na dik 4 ton wel een keer doei zegt. Als die dan intern olie begint te lekken ben je zo een keer door je olie heen.

Flickr - Strava

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Moet zeggen dat ik 428k uit zo'n 1.4HDi best netjes vindt. Het kan allemaal botte pech zijn, iets dat er al aan zat te komen. Oliepomp kan kapot gegaan zijn bijvoorbeeld.

307 1.6 op lpg, met 281k km.. Komt dat nog een beetje van z'n plek? Heb altijd begrepen dat de 2liter een beter blok is voor die auto :)

* Destruction heeft de afgelopen tijd gezocht naar een vervanger voor de Transit, maar:
- De meeste bestelauto's (of busjes) zien er toch wel uit als afgeragde bouwmeuk.
- Ik heb nog niet zo heel lang geleden flink geld in de Transit gepompt, dat ik bij inruil/verkoop (nu) weg gooi. Zonde.
- Wil ik met het uitsterf beleid dat men voert nog wel meerdere duizenden euro's uitgeven aan een diesel?
- Welke alternatieven zijn er voor een diesel bestelauto/bus? (elektrisch ligt nog ver buiten budget)
- Sinds januari (wet DBA angst bij opdrachtgevers?) schommelt de vraag (werk) een beetje. Een andere auto moet ik nog kopen. De Transit niet meer, iets met buffers gezond houden :P
- Voor de middellange termijn verwacht ik aan de Transit niet heel veel kosten.

Heb er nog wel wat issues aan op te lossen, en uiteraard is dit een euro 4 diesel zonder roetfilter dus hij mag in geen enkele zone meer komen. Nou kom ik daar ook niet zoveel, maar toch...

Ik laat het hok voorlopig mooi staan dus. Voor die verdwaalde privékilometers is een youngtimer ook wel lekker, de bijtelling stelt niks voor en dus is het een nobrainer allemaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 07-03-2025 12:19 ]

• _JGC_
GWBoes schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:14:
Denk dat als @_JGC_ hem altijd netjes warm reed en de nieuwe eigenaar er gewoon vol mee ging planken vanaf koud dat het turbotje na dik 4 ton wel een keer doei zegt. Als die dan intern olie begint te lekken ben je zo een keer door je olie heen.
De turbo was niet lekvrij en er zat 0W30 in, dus dat kan mis gaan... ding verbruikte overigens 0,5 liter op 20.000km.
Verder was de bak ook niet de jongste meer, en hoe die kerel schakelde was de bak het absoluut niet mee eens. Verder veel toeren steeds...

Normaalgesproken zijn die 1.4HDI blokjes bijna onverwoestbaar.

En de 307 niet-SW met 109pk komt wel redelijk van zijn plek. Had wel nieuw luchtfilter, kat en bougies nodig daarvoor

• SoundOpus
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 26-11 16:54
Mijn vrouw is ZZP'er en gebruikt onze youngtimer gezinsauto voor haar zakelijke kilometers. De Ford Focus Stationwagon staat wel op haar naam, maar is niet zakelijk geëtiketteerd dus houden we een kilometeradministratie bij om de zakelijk gereden kilometers á €0,23 / km van de winst te kunnen aftrekken.

Door gezinsuitbreiding is de Ford Focus Stationwagon eigenlijk te klein geworden. Met twee kinderen op de achterbank (kinderzitje + maxi-cosi) en een Labrador in een bench in de laadruimte komen we ruimte te kort om nog spullen mee te nemen zoals een wandelwagen, etc.

Het is een hele gewone Ford Focus 1.8 met 250k op de teller en technisch goed. We rijden jaarlijks ongeveer 20.000 km met de gezinsauto, waarvan ongeveer 4000 km zakelijke kilometers zijn van mijn vrouw. De auto zou best nog een paar jaartjes mee kunnen heb ik mij laten vertellen, maar toch overweeg ik om deze voor een andere youngtimer in te ruilen en die dan zakelijk te laten etiketteren door mijn vrouw.

Het idee is dan om de auto zakelijk aan te merken en geen rittenadministratie meer bij te houden. Het bespaart geld op een GPS tracker en tijd om de rittenadministratie bij te houden en de inkomstenbelasting in te vullen. Dan betaalt ze natuurlijk wel 35% aan bijtelling over de dagwaarde van de auto en 1,5% BTW correctie over de nieuwwaarde. Ze kan geen kilometeraftrek á €0,23 meer toepassen, maar mag dan wel BTW verrekenen voor onderhoudskosten.

Ik weet niet of het kostentechnisch voordelig uitpakt, omdat een oudere auto meer onderhoud vergt en een grotere auto duurder in onderhoud is dan onze huidige auto.

We zoeken een auto met meer ruimte achterin zodat de hondenbench en onze spullen weer mee kunnen. Ik zat te denken aan een stationwagon uitvoering van onderstaande youngtimers:
  • Volvo V70
  • Toyota Avensis
  • Mercedes E Klasse
SUV's en MPV's heb ik buiten beschouwing gelaten, omdat die in de praktijk vaak minder effectieve ruimte hebben in de bagageruimte.

Wat vinden jullie van mijn idee? Zijn de drie auto's die ik op het oog heb geschikt? Misschien zijn er betere opties dan hou ik mij van harte aanbevolen!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Men had het misschien vastwel al gezien, maar: het feest is voorbij.

https://topgear.nl/autoni...r-nieuwe-belastingregels/
In de motie staat dat de leeftijd voor youngtimers verhoogd wordt van 15 jaar naar 16 jaar. Effectief betekent dit dat er volgend jaar geen nieuwe youngtimers meer bijkomen. Het aanbod blijft gelijk. Maar in 2027 worden de regels helemaal streng: dan komt een auto van 25 jaar of ouder pas in aanmerking voor de youngtimerregeling. Dit was vroeger nog de leeftijd dat een auto vrijgesteld werd van de wegenbelasting.
Dus volgend jaar nog, en dan is het eigenlijk wel behoorlijk einde verhaal, want een 25+ jaar oude auto als daily van de zaak is toch wel een beetje spannend.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Tijd voor een 40+ jaar oude diesel. MRB- en milieuzone vrijgesteld ook nog 8)

Als ze geld nodig hebben kunnen ze de regeling ook versoberen door het bijtellingspercentage te verhogen, bijvoorbeeld naar 50%. Wat nu gaat gebeuren is dat veel mensen de auto inderdaad naar privé halen (met een trucje) of gewoon niet meer gaan bijtellen.

De uitwas van de versobering die ze nu willen invoeren is dat zeer waarschijnlijk veel mensen in een oudere bak gaan rond rijden, die ook weer meer uitstoot veroorzaakt. Dan bereik je dus exact wat je niet wil.

[ Voor 23% gewijzigd door Destruction op 01-12-2025 18:16 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Destruction schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:15:

Als ze geld nodig hebben kunnen ze de regeling ook versoberen door het bijtellingspercentage te verhogen, bijvoorbeeld naar 50%. Wat nu gaat gebeuren is dat veel mensen de auto inderdaad naar privé halen (met een trucje) of gewoon niet meer gaan bijtellen.

De uitwas van de versobering die ze nu willen invoeren is dat zeer waarschijnlijk veel mensen in een oudere bak gaan rond rijden, die ook weer meer uitstoot veroorzaakt. Dan bereik je dus exact wat je niet wil.
Maarja, 50% van weinig is nog altijd niet veel, er zijn allemaal trucjes die de waarde van een auto behoorlijk drukken.

Ik blijf het vooral behoorlijke waanzin vinden dat je ook bij een "oude" auto nog kijkt naar de nieuwwaarde van die auto. Heel leuk dat mijn Hyundai Grandeur ooit 50 ruggen waard was, maar nu verdubbel ik nog net niet de waarde door hem vol te tanken :+ Ik snap dat ze zeker ondernemers en wat daar op lijkt wat willen pushen om nieuw en zuiniger te kopen, als een soort trickle-down-economics, maar een nieuwe auto kopen is ook niet voor iedere ondernemer weggelegd.

Mijn volgende auto gaat dan gewoon naar prive, en dan hou ik werkkilometers gewoon maar weer ouderwets bij. Irritant, maar de alternatieven zijn vervelender.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:22
RobinHood schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:14:
[...]

Mijn volgende auto gaat dan gewoon naar prive, en dan hou ik werkkilometers gewoon maar weer ouderwets bij. Irritant, maar de alternatieven zijn vervelender.
Die keuze heb ik gelukkig al gemaakt. Vergeet ook niet dat je naar rato van privé/zakelijk je ook de btw mag opvoeren. Onze auto maakt zo'n 80% van de kilometers zakelijk. Dat scheelt over tijd toch behoorlijk :)

XXXVI

• _JGC_
Hier gaat 'ie december 2026 gewoon van de zaak naar privé, als 'ie dan nog rijdt tenminste... en anders maar een brik uit 2002 rijden :X. Gelukkig zit er een maas in de wet die overzetten naar privé mogelijk maakt, als zzp'er mag dat normaalgesproken niet en moet je 'm verkopen en wat anders aanschaffen.

Wordt weer kilometers bijhouden, reiskostenvergoeding boeken en het zakelijk deel van de BTW terughalen. Heb dat jaren geleden ook gedaan met de auto van 2008 destijds, was ook nog best lucratief. Was alleen zo'n gedoe met administratie bijhouden, vandaar dat ik voor een youngtimer ben gegaan. Die bijtelling over de dagwaarde is peanuts, de 1,5% BTW over de cataloguswaarde valt ook nog best mee.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Ik heb de vraag meteen maar even gesteld aan de accountant/ fiscalist en zij geven aan dat deze wetswijziging een legitieme reden is om de auto van zaak naar prive over te zetten :) .

Heb net vorig jaar een auto uit 2010 gekocht en dit jaar (15 jaar oud) flink onder handen laten nemen. Nu de regels wijzigen verdubbelt tot verdrievoudigt de bijtelling :'(

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Na de bus die ik voor mijn bedrijf had, is de huidige auto een privé auto. Maar de volgende auto moet weer dingen kunnen die vooral voor het bedrijf heel goed (en eigenlijk nodig...) zijn. Omdat ik niet meer wil investeren in een diesel (anders lag een ander busje voor de hand) zal dat een auto van de categorie V70 (zoiets) moeten worden. Zwaar en onzuinig. Die zou ik dan uiteraard liefst wel gewoon op de zaak zetten, want daar heb ik de auto vooral voor.

En inderdaad, in plaats van dat een euro 5 benzine unit in beeld komt als youngtimer "moet" je nu naar een euro 0 of 1 hok gaan kijken. Precies een "De Staatskas vaart er wel bij, het milieu niet" maatregel. Al betwijfel ik of de Staatskas er wel bij vaart, want ik denk dat maar weinigen weer bijtelling gaan betalen naar nieuwwaarde. Ze zullen er dus absoluut niets mee opschieten, net als toen de oldtimerregeling versoberd werd. Die mensen gingen ook geen MRB betalen, die auto's werden massaal geschorst of geëxporteerd. Garages gespecialiseerd in oldtimers in zwaar weer of zelfs failliet. Dan is er voor de Staatskas alleen verlies te noteren. Lekker gewerkt ook 8)7

@RobinHood Had je naast die Grandeur ook die Berlingo nog? Want dan zou ik die gewoon op de zaak laten en die Hyundai privé rijden. Die Grandeur voor 23ct/km rijden zal in geen enkele situatie kostendekkend kunnen.

• _JGC_
@Destruction Gewoon eind november meedelen dat het volgend jaar versoberd wordt en het jaar erop praktisch afgeschaft wordt. Idd lekker voor die handelaren die net wat leuk spul hebben ingekocht dat volgend jaar youngtimer zou worden en nu dus niet. De hele waarde van die auto's is in 1 klap weg, goed bestuur noemen we dat.

Voor mij valt het mee, een Peugeot 307 1.6 op LPG met nu 3 ton op de teller. Vorig jaar augustus gekocht voor 1500 euro. Zal straks nog voor 1000 euro in de boeken staan, volgend jaar nog rijden (ding is 20 jaar straks) en dan naar privé. Desnoods verkoop ik 'm aan de buurman en koop ik 'm daarna privé terug.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

_JGC_ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:04:
Voor mij valt het mee, een Peugeot 307 1.6 op LPG met nu 3 ton op de teller. Vorig jaar augustus gekocht voor 1500 euro. Zal straks nog voor 1000 euro in de boeken staan, volgend jaar nog rijden (ding is 20 jaar straks) en dan naar privé. Desnoods verkoop ik 'm aan de buurman en koop ik 'm daarna privé terug.
Dat ja. Ff een weekje bij iemand anders op naam en daarna zogenaamd weer terugkopen omdat de auto problemen vertoonde bij de nieuwe eigenaar en je gedoe wilde voorkomen :Y)

Hier staat privé nu ook een 307 1.6 voor de deur. Eigenlijk te klein en te licht maar als tussenpaus vind ik het wel even prima. Een goede trek auto zoeken en dan die diesel bus willen vermijden maakt het er niet gemakkelijker op immers, en in tussentijd moet er wel gewoon een auto voor de deur staan uiteraard.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Destruction schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:46:

@RobinHood Had je naast die Grandeur ook die Berlingo nog? Want dan zou ik die gewoon op de zaak laten en die Hyundai privé rijden. Die Grandeur voor 23ct/km rijden zal in geen enkele situatie kostendekkend kunnen.
Berlingo heb ik nog ja, moet nog even kijken hoe en wat voor mij financieel het interessantst is, kan best dat ze allebei weggaan tzt en ik gewoon weer 1 auto neem. Hoeveel ik zakelijk rij wisselt nogal, en omdat ik in het onderwijs zit doe ik niks met BTW, dus dat voordeel had ik sowieso al niet.

Ik vermoed dat gewoon 1 auto, waarschijnlijk dan alsnog wel een diesel met mijn kilometers, financieel het beste is.

En ja, qua beslissing is het natuurlijk waanzin, dit is puur op papier een gat dichten in de begroting. Nu was het natuurlijk altijd al een beetje een rare regeling, maar vooral omdat er maar 2 smaken zijn. Of je betaalt xx% bijtelling [wat ook ieder jaar lijkt te wisselen] over de nieuwwaarde van een auto, zelfs al is die 12 jaar oud, of je betaalt 35% over de huidige waarde van je "oude" brik.

Extra lullig is eigenlijk wel dat dit ook juist het moment is dat meer en meer hybrides YT begonnen te worden, en over een paar jaar zelfs de eerste serieuze EVs zoals de Model S.

• stuko
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-12 19:44
Ik heb 2 weken geleden een youngtimer gekocht, uit september 2010. Een paar dagen later is dit voorstel in de 2e kamer aangenomen. Ons (demissionair) kabinet kan niks binnen een jaar regelen of besluiten, maar dit moet over 1 maand al doorgevoerd zijn. Ik onderneem met alle plezier, maar zo'n wispelturige overheid word ik echt droevig van. Onvoorstelbaar.

En welke mensen hebben hun auto's in de youngtimer regeling? Dat houdt al gauw op bij een eenmanszaak of VOF. Als je 5 man personeel hebt op de loonlijst wil je deze drukte toch helemaal niet hebben?

Ik vind dit echt een waanzin maatregel. Mijn verwachting is dan ook dat de meeste youngtimer rijders gewoon weer kilometers gaan bijhouden en daardoor geen bijtelling hoeven te betalen. Hierdoor loopt de overheid nog veel meer inkomsten mis.

• _JGC_
@stuko Ze rekenen zich idd rijk, het is in de stukken opgenomen als "levert X op". Als al die mensen hun youngtimer naar prive zetten en kilometers gaan vergoeden en zakelijke BTW aftrekken blijft er niks over van dat bedrag.
Ik ga niet ineens 25% bijtelling over 21000 betalen als het nu 35% over 1200 is. Die auto gaat mooi naar prive.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

_JGC_ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:06:
@stuko Ze rekenen zich idd rijk, het is in de stukken opgenomen als "levert X op". Als al die mensen hun youngtimer naar prive zetten en kilometers gaan vergoeden en zakelijke BTW aftrekken blijft er niks over van dat bedrag.
Ik ga niet ineens 25% bijtelling over 21000 betalen als het nu 35% over 1200 is. Die auto gaat mooi naar prive.
Ik ga inderdaad ook geen 25% betalen voor een auto van 15 jaar oud. Maar als er daadwerkelijk rekeningrijden komt wil ik toch echt wel dat de zaak z'n eigen auto heeft en die ook lekker zelf betaald. Privé leg je er (vrees ik) fors op toe. Dus dan toch maar 2 auto's, waarvan 1 op grijs kenteken met een "Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto" naar de BD.

De huidige auto had ik al privé aangekocht dus daar hoef ik verder niets mee te doen nu, dat scheelt dan wel weer :)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De andere proefballon die werd opgeblazen is meen ik betalen naar aantal vierkante meters, wat natuurlijk helemaal bizar is.

Naja, toch nog iets wat links en rechts kan verenigen in deze tijden: dat zwalkend beleid hoe dan ook gewoon waardeloos is als ondernemer.

• _JGC_
2 auto's en dan niet privé mogen rijden is ook een gedoe van jewelste... moet ik elke keer als ik de kinderen naar school breng eerst de auto thuis weer wisselen... terugweg hetzelfde. Moet ik in de winter 2 auto's krabben. En daarnaast een sluitende km registratie voor elke rit. Dat is juist waarom ik youngtimer rijd: qua geld boeit het niet eens zoveel, het scheelt vooral heel veel administratie.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

_JGC_ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:20:
2 auto's en dan niet privé mogen rijden is ook een gedoe van jewelste... moet ik elke keer als ik de kinderen naar school breng eerst de auto thuis weer wisselen... terugweg hetzelfde. Moet ik in de winter 2 auto's krabben. En daarnaast een sluitende km registratie voor elke rit. Dat is juist waarom ik youngtimer rijd: qua geld boeit het niet eens zoveel, het scheelt vooral heel veel administratie.
In die situatie kan ik me inderdaad voorstellen dat het verre van ideaal is ja. Voor mijzelf is het ook niet echt ideaal of wenselijk, want bij gebrek aan privé kilometers (maar wel meer dan 500km per jaar...) zou het ook eigenlijk onzin zijn om er 2 auto's op na te houden. Maar nu de YT regeling verdwijnt verschraald wordt moet ik het heel serieus overwegen :/ En dan inderdaad naar grijs kenteken, met verklaring uitsluitend zakelijk gebruik (bij grijs kenteken kan dat) en voor zover je dan nog een administratie nodig hebt is dat te regelen door er een track and trace systeem in te zetten natuurlijk. Geen formulieren invullen maar een uitdraai van de T&T in je administratie bewaren.

Of een hok gaan rijden van 25 jaar oud, maar dat zou ook eigenlijk niet mijn voorkeur hebben. Ik wilde juist een beetje van de oude meuk af stappen :| Zeker bij een "daily". Voor een privé auto die toch niet heel veel kilometers maakt ligt zoiets al iets meer voor de hand.

[ Voor 18% gewijzigd door Destruction op 04-12-2025 23:25 ]

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-12 14:19
In april een youngtimer uit 2010 gekocht. Voel me nogal bekocht dat het zo spoedig wordt afgeschaft want mijn youngtimer is volgend jaar nog 15, tot juli - daarna pas 16... dus ik ga vanaf 1 januari 2026 mega veel betaling. Ik zie op de site van de belastingdienst dat het onder een 25% https://www.belastingdien...gegeven_in_2016_of_eerder

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Novah schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:33:
In april een youngtimer uit 2010 gekocht. Voel me nogal bekocht dat het zo spoedig wordt afgeschaft want mijn youngtimer is volgend jaar nog 15, tot juli - daarna pas 16... dus ik ga vanaf 1 januari 2026 mega veel betaling. Ik zie op de site van de belastingdienst dat het onder een 25% https://www.belastingdien...gegeven_in_2016_of_eerder
De bijtelling kan niet hoger zijn dan de daadwerkelijk gemaakte kosten. Dus dit jaar nog even snel onderhoud plannen (als dat nog lukt) en de rest uitstellen tot juli ;) .

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-12 14:19
Detmer schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:36:
[...]

De bijtelling kan niet hoger zijn dan de daadwerkelijk gemaakte kosten. Dus dit jaar nog even snel onderhoud plannen (als dat nog lukt) en de rest uitstellen tot juli ;) .
Dit is nog wel interessant om nog wat geld terug te krijgen. Maar op dit moment ben ik spoedig aan het kijken naar een PHEV ter vervanging van de benzineslurper.

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:46
Novah schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:33:
Het kan erger. Hier iets meer dan een maand terug een bijna-youngtimer gekocht. Ik dacht, 2 maandjes hoofdprijs bijtelling, daarna als youngtimer door het leven (eind januari 2026)

Helaas pindakaas... 4-5k te veel betaald voor de auto (waarde van auto ligt een stuk lager als niet-youngtimer) , en de kosten alsnog niet aftrekken... fijn, bedankt overheid

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Hoe meer ik erover nadenk, hoe vreemder ik het eigenlijk vindt...

We willen toch vergroenen?
Waarom wordt die relatief jonge euro5 (of 6) benzinewagen dan geen youngtimer meer?
Waarom wil de overheid zo graag dat ik nu in een euro1 of 2 auto ga rijden?
Dat rijmt toch totaal niet met elkaar?
Of moet ik dan 2 auto's gaan rijden, eentje voor de zaak (zonder bijtelling) en nog eentje voor die paar duizend km die ik privé rijdt?
Dat slaat toch nergens op?
En bij welke minister/ambtenaar mogen mijn buren klagen als ze balen van het feit dat er dan 3 auto's in de straat staan die bij mijn woning horen (zakelijk, privé en de auto van m'n vriendin)?

Dus, wat wil de overheid nou eigenlijk? Meer geld in kas (gaat niet lukken want die auto's gaan allemaal weg of naar privé, om nog maar te zwijgen over het risico dat op youngtimers toegespitste bedrijven omvallen en er dus uitkeringen nodig zijn) maar wel het milieu verder verkloten terwijl ze roepen dat ze willen vergroenen? Want dat gaat ze op deze manier absoluut wél lukken.

Na het "overlijden" van mijn euro 4 diesel bus wilde ik geen diesel meer, gezien het uitsterf beleid heb ik geen 5k (of meer) over voor een bus die na 2 jaar voor 1000 euro op export moet omdat hij nergens meer mag komen. Dat maakt de zoektocht naar een goede vervanger (vooral trekken van aanhangers) wat lastiger, en omdat ik daar dus echt even goed over wil nadenken/rond kijken ben ik bewust privé voor een goedkoop hok gegaan. Uiteraard had ik deze ook zakelijk kunnen kopen maar dat heb ik niet gedaan, en daar ben ik nu wel blij mee eigenlijk.

Bijtelling betalen over een bedrag dat de huidige auto 20 jaar en 211.000km geleden gekost heeft en na de eerste 5 meter al niet meer waard was is imo te bizar voor woorden. Ik had deze auto een jaar willen rijden en dan willen inruilen op de volgende bedrijfsauto (die om budget redenen (helaas) toch weer een youngtimer had moeten worden). Nu dat om zeep is moet ik OF in een oude meer vervuilende wagen gaan rijden, of ik moet er 2 auto's op na houden. IMO bereik je dan als overheid precies NIET wat je graag wil.

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-12 16:16

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Destruction schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:09:
Hoe meer ik erover nadenk, hoe vreemder ik het eigenlijk vindt...

We willen toch vergroenen?
Waarom wordt die relatief jonge euro5 (of 6) benzinewagen dan geen youngtimer meer?
Waarom wil de overheid zo graag dat ik nu in een euro1 of 2 auto ga rijden?
Dat rijmt toch totaal niet met elkaar?
Of moet ik dan 2 auto's gaan rijden, eentje voor de zaak (zonder bijtelling) en nog eentje voor die paar duizend km die ik privé rijdt?
Dat slaat toch nergens op?
En bij welke minister/ambtenaar mogen mijn buren klagen als ze balen van het feit dat er dan 3 auto's in de straat staan die bij mijn woning horen (zakelijk, privé en de auto van m'n vriendin)?
Hoe deed je dit voor 2016? ;) Vóórdat de youngtimer regeling bestond? Een auto rijden kost geld, ik heb zelf persoonlijk óók geprofiteerd van de 14% regeling toen die er was, toen met een Volvo V40 D4, maar daarna toch weer gewoon 22% bij de volgende. Het is een beetje wat het is.

Ik snap best dat het heel naar is dat de youngtimer regeling afgeschaft wordt, en het is niet echt een staaltje van betrouwbare regelgeving zeker niet omdat de afbouw nogal abrupt is.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Voor 2016 had ik een busje op de zaak zonder bijtelling en privé een lompe stationwagen voor de aanhangers, omdat ik die zowel privé als zakelijk nogal regelmatig nodig heb.

Pas in 2017 deed ik die stationwagen weg om dan toch maar privé in die bus te gaan rijden, tegen inderdaad de YT bijtelling.

• _JGC_
Ik denk wel 2x na voor ik een auto van 2002 ga rijden op de zaak. Ze maken er nu met 1 simpele stemronde 25 jaar van, volgend jaar hebben ze weer geld nodig voor de begroting, ze zetten er zo weer een streep door.
Salderen hebben ze ook ineens doorgestreept ipv afgebouwd omdat ze voor de begroting die energiebelasting nodig hadden.

• ctrl-tab
Gezien ik recent een (bijna) youngtimer gekocht heb zit ik er nu over te denken om hem prive te gaan rijden. Heb nog geen btw aangifte gedaan dus hoef los van de verzekering nog geen discussie aan waarom ik hem prive zou willen nemen (ZZP dus op de persoon geregistreerd).

Cataloguswaarde 90.000 euro, januari 2011.

Kosten zullen in mijn geval nooit hoger zijn dan de bijtelling van 20.000 euro.
Kosten en BTW streep ik 1 op 1 weg tegen bijtelling en BTW correctie.

Ik zie dan eigenlijk maar 2 redenen om hem prive te houden;
- Zakelijk rijden van de prive auto met kilometer-vergoeding
- Iets goedkopere verzekering prive.

Zien jullie nog andere redenen?

Wil wel de uitspraak van de eerste kamer afwachten. Iemand een idee wanneer dat is, en, kan men er dan voor 2026 nog op terug komen, of moet er dan voor het jaar erop wat bedacht worden door de overheid?

[ Voor 14% gewijzigd door ctrl-tab op 08-12-2025 20:38 ]

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

_JGC_ schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:12:
Ik denk wel 2x na voor ik een auto van 2002 ga rijden op de zaak. Ze maken er nu met 1 simpele stemronde 25 jaar van, volgend jaar hebben ze weer geld nodig voor de begroting, ze zetten er zo weer een streep door.
Salderen hebben ze ook ineens doorgestreept ipv afgebouwd omdat ze voor de begroting die energiebelasting nodig hadden.
Hangt ook een beetje van de auto af natuurlijk. Een goed onderhouden exemplaar met nog geen half miljoen op de klok zou ik prima op de zaak zetten.

En als ze de bijtelling dan weer verbouwen verzin ik wel iets anders :+ * Destruction ziet iig geen reden om privé een grote zware bak te rijden die vooral voor de onderneming bestemd is. Die moet de onderneming gewoon betalen.

• ctrl-tab
Vandaag gaat er over gesproken worden (eerste kamer) . Zie link, met tevens een link naar de livestream later vandaag:

https://youngtimer-magazi...ssing-youngtimerregeling/

[ Voor 3% gewijzigd door ctrl-tab op 09-12-2025 12:41 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Destruction schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:15:
Om hier nog even op terug te komen: Ik ken iemand die hier al aan zat te denken, heeft net als jij aardig wat trekkracht nodig, vind opladen maar helemaal niks, heeft het niet zo op moderne downsize-turboblokken, dus dit was de druppel en nu gaat ie een oude LaRo diesel kopen :+

Voor hem comfortabel genoeg, toen ie nog in het leger zat reed ie ook het halve land door met Defenders.

Ik ben er wel uit en ga gewoon terug naar 1 privé-auto, wel een relatief zuinige diesel want ik maak hoe dan ook wel veel kilometers. Een zakelijke auto zal in de winter gewoon stilstaan bijvoorbeeld, de enige "zakelijke" kilometers die ik in december en januari maak zijn wat borrels waarvoor ik nog uitgenodigd ben :P En in juli en augustus maak ik ook [bijna] geen zakelijke kilometers.

Mocht het ooit veranderen kan er altijd weer een auto bij.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Actie tegen afschaffen youngtimer-regeling in stroomversnelling
AutoWeek schreef:
De beslissing om de youngtimer-regeling af te schaffen kwam voor de meeste mensen als een donderslag bij heldere hemel. Maar inmiddels is er een tegenbeweging actief die allerminst kansloos is.
Ik stel me er niet al teveel bij voor, maar van Embden is eerder met succes in gegaan tegen een poging om de youngtimerregeling af te schaffen. Deze keer stelt hij voor de regeling in stand te houden voor voertuigen die er nu ook in vallen. Ook stelt hij voor EV's na 5 jaar in een lage bijtelling te laten vallen zodat die auto's dan interessanter worden.

Persoonlijk ben ik nog steeds voor versoberen in de vorm van een stijging van 35 naar 50% van de dagwaarde. Dan maak je een youngtimer minder aantrekkelijk maar maak je het nog steeds mogelijk en interessant om in een zuinige youngtimer met gunstig euro label te investeren.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

En net kom ik dit bericht tegen, de Eerste Kamer zou kritiek hebben op het voorstel.

Eerste Kamer kritisch over aanpassen youngtimerregeling

Misschien kunnen we voorzichtig hopen dat 't niet zomaar even afgehamerd gaat worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Destruction op 12-12-2025 12:31 ]

• ctrl-tab
Destruction schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:31:
En net kom ik dit bericht tegen, de Eerste Kamer zou kritiek hebben op het voorstel.

Eerste Kamer kritisch over aanpassen youngtimerregeling

Misschien kunnen we voorzichtig hopen dat 't niet zomaar even afgehamerd gaat worden.
Ben benieuwd! Zelf heb ik dit kwartaal een (bijna) youngtimer gekocht. Heb hem nog niet in de boeken staan (nouja stond ie wel, verwijderd nu ;) ) , alles naar prive gehaald.

Mochten ze ervoor gaan liggen dan acht ik de kans klein dat ze het straks met terugwerkende kracht gaan doorvoeren. DAn kom ik waarschijnlijk net goed weg gezien mijn auto in januari 2026 15 jaar wordt..

Maarja wat de regeling dan zou worden zal voor het einde van het jaar niet duidelijk zijn.
Twijfel of ik hem na een eventuele blokkade nog op de zaak ga zetten ....

BTW kan ik nog corrigeren achteraf... inkomstenbelasting is pas in April. Dan moet het wel duidelijk zijn zou ik zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door ctrl-tab op 12-12-2025 13:15 ]

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:42
ctrl-tab schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:14:
[...]
Ben benieuwd! Zelf heb ik dit kwartaal een (bijna) youngtimer gekocht. Heb hem nog niet in de boeken staan (nouja stond ie wel, verwijderd nu ;) ) , alles naar prive gehaald.

Mochten ze ervoor gaan liggen dan acht ik de kans klein dat ze het straks met terugwerkende kracht gaan doorvoeren. DAn kom ik waarschijnlijk net goed weg gezien mijn auto in januari 2026 15 jaar wordt..

Maarja wat de regeling dan zou worden zal voor het einde van het jaar niet duidelijk zijn.
Twijfel of ik hem na een eventuele blokkade nog op de zaak ga zetten ....

BTW kan ik nog corrigeren achteraf... inkomstenbelasting is pas in April. Dan moet het wel duidelijk zijn zou ik zeggen.
Als de auto op het moment van verkrijging nog <15 jaar was, kon je sowieso al geen gebruik maken van de youngtimerregeling

• _JGC_
Dunedin schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:13:
[...]

Als de auto op het moment van verkrijging nog <15 jaar was, kon je sowieso al geen gebruik maken van de youngtimerregeling
Kan wel, maar dan moet je 'm direct op de onderneming registreren en de volle bak aan bijtelling betalen tot het moment dat de auto 15 jaar wordt, of besluiten de auto alleen voor de zaak te rijden en goed je kilometers bij te houden. Alternatief is aanschaffen op de zaak en dan schorsen tot 'ie 15 jaar is.

Verder moet je idd bij aanschaf beslissen of je de auto op privé of op de zaak zet. Zolang de belastingaangifte over het boekjaar waarin de auto is aangeschaft nog niet definitief is kan je nog wisselen, maar dat is dus met terugwerkende kracht.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

_JGC_ schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:19:
[...]

Verder moet je idd bij aanschaf beslissen of je de auto op privé of op de zaak zet. Zolang de belastingaangifte over het boekjaar waarin de auto is aangeschaft nog niet definitief is kan je nog wisselen, maar dat is dus met terugwerkende kracht.
Dat laatste was ook mijn gedachte toen ik de 307 kocht. Die heb ik in principe privé aangekocht maar ik heb er gewoon een factuur bij en ook tankbonnen en onderdeel facturen tot zo ver heb ik keurig bewaard. Als ik het wil kan ik hem nog om gooien, maar ik denk niet dat ik 't doe.

Sowieso omdat ik voor de zaak een betere kar trekker wil (en moet) hebben maar ik wil ook even afwachten hoe 't loopt met de YT regeling... Want als die blijft bestaan is volgend jaar iets als een Insignia (euro 5 of volgens mij zelfs beter en 1700kg trekgewicht) kopen bijvoorbeeld een optie voor mij. Verschraalt de regeling, dan zal 't eerder een V70 (euro 2 ofzo?) worden :+

• ctrl-tab
_JGC_ schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:19:
[...]

Kan wel, maar dan moet je 'm direct op de onderneming registreren en de volle bak aan bijtelling betalen tot het moment dat de auto 15 jaar wordt, of besluiten de auto alleen voor de zaak te rijden en goed je kilometers bij te houden. Alternatief is aanschaffen op de zaak en dan schorsen tot 'ie 15 jaar is.

Yep. Heb dit ook nog nagevraagd bij de belastingdienst.
In principe kan je hem wel naderhand op de zaak zetten, maar dan moet je de discussie met de belastingdienst aan (waarom de auto plotseling op de zaak moet - fiscaal voordel is dan natuurlijk geen argument)
Daarom had ik hem voor de volle bak bijtelling op de zaak gezet voor 2 maanden, daarna fiscaal voordeel.

Even afwachten of ik alles weer terug zet... Heb er een hard hoofd in (gaan ze het hele belastingplan blokkeren voor die paar youngtimer rijders en authandelaren? Ik betwijfel het)

• _JGC_
@ctrl-tab Als ik zie wat de argumenten tegen de aanpassing zijn zie ik het wel kans van slagen hebben. Er is gewoon totaal niet nagedacht, geen onderbouwing van de cijfers en een hele branche gaat kapot.
Dat jij en ik meer bijtelling moeten betalen of de auto naar privé moeten zetten is niet eens het grootste probleem, er gaan straks een bult autohandelaren failliet wat meer belastinginkomsten kost dan de hele opbrengst van deze actie.

Ik denk dat er wel wijzigingen komen in de youngtimer regeling, maar verwacht eerder dat het percentage omhoog gaat en dat er gestuurd gaat worden op youngtimer-EVs of youngtimer hybrides.

Maar zelfs al zou de bijtelling naar 50% of meer gaan... het boeit me niet. Ik rijd een auto van 1300 euro dagwaarde, of dat nou 455 bijtelling is of 650 euro bijtelling wordt... de hele reden dat ik gebruik maak van deze regeling is omdat ik geen zin heb om kilometers bij te houden.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

_JGC_ schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:43:
@ctrl-tab Als ik zie wat de argumenten tegen de aanpassing zijn zie ik het wel kans van slagen hebben. Er is gewoon totaal niet nagedacht, geen onderbouwing van de cijfers en een hele branche gaat kapot.
Dat jij en ik meer bijtelling moeten betalen of de auto naar privé moeten zetten is niet eens het kleinste probleem, er gaan straks een bult autohandelaren failliet wat meer belastinginkomsten kost dan de hele opbrengst van deze actie.
Zo is het ook gegaan toen de oldtimerregeling werd aangepast en alles dat tussen de 25 en 40 jaar oud was ineens weer MRB moest gaan betalen. Men was blind voor de extra inkomsten uit MRB en heeft geen rekening gehouden met faillissementen in de oldtimer wereld, verkoop en schorsing van die voertuigen, etc. etc. En nu dreigt dit met de youngtimers ook te gebeuren.

Als een zakelijke auto privé rijden te duur wordt stoppen mensen daarmee en komt er dus geen geld uit bijtelling meer binnen. Dat wil je dus niet al te duur maken, zeker niet voor mensen die in een oude en verder weinig bijzondere auto rijden. Zeker niet nu juist de euro 5 en verdwaalde euro 6 benzine auto's ook youngtimer gaan worden en dus interessanter gaan worden om aan te schaffen. Als ik in plaats van een schonere auto een meer vervuilende auto moet gaan rijden omdat het anders onbetaalbaar is bereikt het aanpassen van de YT regeling precies niet wat het beoogt.

En inderdaad, of de bijtelling straks 100 of 200 euro per jaar duurder wordt maakt me niks uit. Het gaat erom dat ik de auto vooral voor de onderneming heb en het bij gebrek aan privé kilometers (wel meer dan 500km maar geen 10-15k ofzo) dan een no-brainer is om dat gewoon te betalen zodat ik de bedrijfsauto kan pakken voor die verdwaalde privé kilometers, en dan dus aan 1 auto genoeg heb.

[ Voor 10% gewijzigd door Destruction op 15-12-2025 10:32 ]

• _JGC_
@Destruction In geval van de oldtimer regeling zou dat per 2028 al afgeschaft worden, auto's van 1988 en later zouden geen oldtimer meer worden. Dat hebben ze nu ook een jaar vervroegd om de begroting rond te krijgen. Weet niet of dat nu in hetzelfde belastingplan zit, maar is waarschijnlijk net zo goed over nagedacht als bij deze regeling.

Overigens wat schonere auto's betreft.... het gros van wat nu youngtimer zou worden onder de oude regeling is qua betrouwbaarheid nou niet het beste wat je kunt krijgen. Er rijdt heel veel zooi met PSA of VAG motor rond dat zoveel olie zuipt dat mijn TU5 blok op LPG waarschijnlijk alsnog schoner is.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

_JGC_ schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:37:
@Destruction In geval van de oldtimer regeling zou dat per 2028 al afgeschaft worden, auto's van 1988 en later zouden geen oldtimer meer worden. Dat hebben ze nu ook een jaar vervroegd om de begroting rond te krijgen. Weet niet of dat nu in hetzelfde belastingplan zit, maar is waarschijnlijk net zo goed over nagedacht als bij deze regeling.
Dat is inderdaad de laatste wijziging geweest, maar iirc in 2012 kwam de huidige/vorige regeling waar de MRB vrijstelling van 25 jaar oud naar 40 jaar oud ging. Dat plan heeft ook bij lange na niet het geld opgeleverd waar men destijds van droomde ;)
Overigens wat schonere auto's betreft.... het gros van wat nu youngtimer zou worden onder de oude regeling is qua betrouwbaarheid nou niet het beste wat je kunt krijgen. Er rijdt heel veel zooi met PSA of VAG motor rond dat zoveel olie zuipt dat mijn TU5 blok op LPG waarschijnlijk alsnog schoner is.
Dat is ook absoluut waar. Maar als je van de theorie uit wil gaan (zoals de politiek dat doet...) dan is het sowieso een heel dom plan om juist dat nu te ontmoedigen.

Maar inderdaad, ik verwacht wat kwaliteit en betrouwbaarheid betreft stiekem meer van een V70 uit begin deze eeuw dan van iets als een Superb uit 2012 :+ Ik zou alleen liever wat jongers gaan rijden ipv iets ouders.

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 15-12-2025 10:45 ]

• desmond
  • Niet online
Een andere optie is een relatief goedkope 10 jaar oude auto zakelijk te rijden. Bijtelling mag niet hoger zijn dan de werkelijke autokosten en dat zal met bijvoorbeeld een nette Toyota Prius vrij laag blijven.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

desmond schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:24:
Een andere optie is een relatief goedkope 10 jaar oude auto zakelijk te rijden. Bijtelling mag niet hoger zijn dan de werkelijke autokosten en dat zal met bijvoorbeeld een nette Toyota Prius vrij laag blijven.
Maar dat heeft dan toch geen enkel nut/voordeel?

De kosten en bijtelling streep je tegenover elkaar weg, dus dat is gewoon 0. Misschien dat je dan nog iets met BTW kan doen, maar daar weet ik niks over want ik heb [bewust] niks te maken met BTW.

Wat wel nog echt uit kan is een supergoedkoop crisis-modelletje gaan rijden, 10 jaar terug had je nog wel auto's voor rond de 10 ruggen, nieuw. Zelfs met een Space Star heb je nog wel meer dan 2000 euro aan kosten per jaar :P Misschien leuk als je ZZP't in een straal van 25km van je huis of zo? :+

Pagina: 1 2 3 4 Laatste