Mijn vrouw is ZZP'er en gebruikt onze youngtimer gezinsauto voor haar zakelijke kilometers. De Ford Focus Stationwagon staat wel op haar naam, maar is niet zakelijk geëtiketteerd dus houden we een kilometeradministratie bij om de zakelijk gereden kilometers á €0,23 / km van de winst te kunnen aftrekken.
Door gezinsuitbreiding is de Ford Focus Stationwagon eigenlijk te klein geworden. Met twee kinderen op de achterbank (kinderzitje + maxi-cosi) en een Labrador in een bench in de laadruimte komen we ruimte te kort om nog spullen mee te nemen zoals een wandelwagen, etc.
Het is een hele gewone Ford Focus 1.8 met 250k op de teller en technisch goed. We rijden jaarlijks ongeveer 20.000 km met de gezinsauto, waarvan ongeveer 4000 km zakelijke kilometers zijn van mijn vrouw. De auto zou best nog een paar jaartjes mee kunnen heb ik mij laten vertellen, maar toch overweeg ik om deze voor een andere youngtimer in te ruilen en die dan zakelijk te laten etiketteren door mijn vrouw.
Het idee is dan om de auto zakelijk aan te merken en geen rittenadministratie meer bij te houden. Het bespaart geld op een GPS tracker en tijd om de rittenadministratie bij te houden en de inkomstenbelasting in te vullen. Dan betaalt ze natuurlijk wel 35% aan bijtelling over de dagwaarde van de auto en 1,5% BTW correctie over de nieuwwaarde. Ze kan geen kilometeraftrek á €0,23 meer toepassen, maar mag dan wel BTW verrekenen voor onderhoudskosten.
Ik weet niet of het kostentechnisch voordelig uitpakt, omdat een oudere auto meer onderhoud vergt en een grotere auto duurder in onderhoud is dan onze huidige auto.
We zoeken een auto met meer ruimte achterin zodat de hondenbench en onze spullen weer mee kunnen. Ik zat te denken aan een stationwagon uitvoering van onderstaande youngtimers:
- Volvo V70
- Toyota Avensis
- Mercedes E Klasse
SUV's en MPV's heb ik buiten beschouwing gelaten, omdat die in de praktijk vaak minder effectieve ruimte hebben in de bagageruimte.
Wat vinden jullie van mijn idee? Zijn de drie auto's die ik op het oog heb geschikt? Misschien zijn er betere opties dan hou ik mij van harte aanbevolen!