Het youngtimer topic.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

_JGC_ schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:09:
Vooral die distributie is een dingetje, ik kan het voor 5-600 bij de garage laten doen, maar als ik me op een vrije dag even concentreer kan ik het zelf. Distributieset en 2 setjes staalboren van de Action, meer heb je niet nodig bij die oude Peugeots.

Het is een auto van 1200 dagwaarde, overdrijven is ook een dingetje.
Mja, laat ik het zo verwoorden: Hoe lang had je de auto nog willen houden als de situatie ongewijzigd gebleven zou zijn? En is het in dat licht de moeite waard om de auto een keer grondig aan te (laten) pakken?

Daarna blijkt de auto mede door het verdwijnen van de YT regeling ineens nog maar de oud ijzer prijs waard te zijn en gaat hij voor dat oud ijzer bedrag over naar privé. Goedkoop een perfecte auto gekocht :Y) En dat de auto ineens niets meer waard was... Tsja... Je hebt geïnvesteerd omdat je de auto nog lang wilde houden, dat zij maatregelen nemen die bijtellen veel te duur maken en bovendien regelen dat de auto geen kwartje meer waard was, daar kun jij niets aan doen.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:39
Dat wordt dus ook voor mij even puzzelen hoe we dat nu gaan doen met onze Volvo V70 uit 2005 die we al 10 jaar rijden. Eind 2024 heb ik hem verkocht aan de zaak van mijn vriendin.
Als het doorgaat dat deze dus de volle met bijtelling krijgt over bijna 50k is het dus kiezen uit:
- weer verkopen aan mijnals prive persoon en zakelijk met km vergoeding.
- bijtelling obv maximale kosten (moet 2025 dan eens optellen qua kosten of dit interessant is)
- Volvo verkopen en eens een nieuwere auto gaan rijden prive met zakelijke km vergoeding.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-01 14:16
Zo lang haar 'zaak' een BV betreft zou je de volvo ook weer terug kunnen nemen naar privé (en voor die tijd nog 1 keer een flink goede onderhoudsbeurt geven :*)).

• rykers
Kaspers schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:45:
Zo lang haar 'zaak' een BV betreft zou je de volvo ook weer terug kunnen nemen naar privé (en voor die tijd nog 1 keer een flink goede onderhoudsbeurt geven :*)).
Het gaat om een eenmanszaak, dus helaas. Gelukkig zijn de kosten van het overschrijven niet heel groot. Alleen moet ik dan een verzekering vinden die de schadevrije jaren voor zowel auto als motor wil toepassen.

• Ravian18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-01 10:15
Klopt het dat de versobering van de youngtimer regeling niet geldt voor ZZP'ers met een eenmanszaak zoals bijvoorbeeld hier gezegd wordt? Ik heb het geprobeerd te vinden in de wetgeving van de overheid maar kom niet tot een eenduidig antwoord.
Ook geldt de maatregel niet voor zzp’ers met een eenmanszaak, wel voor dga’s die een youngtimer op naam van hun eigen BV hebben staan.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:55
Ravian18 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:23:
Klopt het dat de versobering van de youngtimer regeling niet geldt voor ZZP'ers met een eenmanszaak zoals bijvoorbeeld hier gezegd wordt? Ik heb het geprobeerd te vinden in de wetgeving van de overheid maar kom niet tot een eenduidig antwoord.

[...]
Dat gaat over de pseudo-eindheffing waarbij een vervuilende auto helemaal kapotbelast wordt. Die geldt alleen bij BV's, niet bij eenmanszaken.

• Ravian18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-01 10:15
_JGC_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:32:
[...]

Dat gaat over de pseudo-eindheffing waarbij een vervuilende auto helemaal kapotbelast wordt. Die geldt alleen bij BV's, niet bij eenmanszaken.
Ja dus voor EMZ geldt nog steeds alleen bijtelling = 35% van dagwaarde right?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:55
Ravian18 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:21:
[...]

Klopt, als je auto dit jaar 16 jaar of ouder is of als je vorig jaar die auto al had en dit jaar 15 is geworden. Pseudo-eindheffing is alleen voor BV's, niet voor eenmanszaken.

Volgend jaar wordt dat dus 25 jaar, dus mocht je auto jonger zijn dan dat moet je 'm verkopen/slopen of overzetten op privé. Dat laatste mag volgens de regeltjes niet, maar wat mij betreft verkoop ik 'm eind dit jaar aan de garagehouder, doet hij er een nieuwe APK op en koop ik 'm daarna privé voor een paar euro extra weer terug.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

_JGC_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Klopt, als je auto dit jaar 16 jaar of ouder is of als je vorig jaar die auto al had en dit jaar 15 is geworden. Pseudo-eindheffing is alleen voor BV's, niet voor eenmanszaken.

Volgend jaar wordt dat dus 25 jaar, dus mocht je auto jonger zijn dan dat moet je 'm verkopen/slopen of overzetten op privé. Dat laatste mag volgens de regeltjes niet, maar wat mij betreft verkoop ik 'm eind dit jaar aan de garagehouder, doet hij er een nieuwe APK op en koop ik 'm daarna privé voor een paar euro extra weer terug.
Dat soort trucjes heeft de belastingdienst natuurlijk alsnog zo door, kenteken gaat van jou naar Garage Pietje weer naar jou :P

Volgens iemands accountant in dit topic is het door dit soort wijzigingen van regels wel toegestaan om de auto van de zaak naar privé te schrijven, maar ik neem aan dat je dat alsnog wel financieel recht moet zetten.

People as things, that’s where it starts.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

RobinHood schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:00:
[...]

Dat soort trucjes heeft de belastingdienst natuurlijk alsnog zo door, kenteken gaat van jou naar Garage Pietje weer naar jou :P

Volgens iemands accountant in dit topic is het door dit soort wijzigingen van regels wel toegestaan om de auto van de zaak naar privé te schrijven, maar ik neem aan dat je dat alsnog wel financieel recht moet zetten.
Normaal gaat zoiets inderdaad tegen de dan geldende waarde in het economische verkeer, zoiets is volgens mij de officiële term. Maar ja, door het verdwijnen van de YT regeling is dat ding nog maar een paar knikkers, een scheet en een knal voor de kop waard dus die overname zal goedkoop zijn :+

En imo, als ik de huidige auto zakelijk had trok ik hem er per eind dit jaar ook uit. Dat de auto nu al op mijn eigen naam geregistreerd staat komt uiteraard uitsluitend omdat ik geen kenteken op de EMZ kan laten zetten. En inderdaad, als een regelwijziging voor dit soort lastenverzwaringen zorgt dan zou ik ook denken dat de Belastingdienst op dit vlak wel een heel klein beetje de boom in kan ;)

* Destruction heeft atm geen zakelijke auto. Ik ben wel alvast blij dat ik die bus niet meer heb. Die bijtelling zou niet grappig geweest zijn, en dat ding naar privé halen ook absoluut niet. De MRB op zo'n ding is alleen al 200 euro per maand voor een particulier :X

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• rykers
RobinHood schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:00:
[...]

Wat valt er bij een eenmanszaak dan financieel recht te zetten? Daar is zakelijk en privé voor de belasting één.

Het kenteken staat ook niet op naam van de zaak, dat kan niet. Die staat op de privé persoon. Echter heb je in principe bij aankoop 1 gelegenheid om te kiezen of de auto zakelijk of privé is.

[ Voor 17% gewijzigd door rykers op 05-01-2026 19:22 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

rykers schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:20:
[...]

Wat valt er bij een eenmanszaak dan financieel recht te zetten? Daar is zakelijk en privé voor de belasting één.

Het kenteken staat ook niet op naam van de zaak, dat kan niet. Die staat op de privé persoon. Echter heb je in principe bij aankoop 1 gelegenheid om te kiezen of de auto zakelijk of privé is.
Belangrijkste zal dingen rond de afschrijving zijn.

People as things, that’s where it starts.

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-01 17:05

MM99

That is the way I am!

Ravian18 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:21:
[...]

Nee, voor EMZ geldt ook 22% bijtelling van nieuw waarde https://www.zzp-nederland...en-voor-zzpers-vanaf-2027

Ik blijf het echt bizar vinden dat Eerste kamer hier akkoord mee is gegaan. Dit is gewoon spelregels aanpassen midden in een spel. Een logische overgangsregeling zou zijn dat je per jaar bijv 1 jaar bij laat komen en dan in 10 jaar van 15 naar 25 jaar gaat. Nu is iedereen die een YT heeft aangeschaft de duppe, omdat ze dachten dat ze de regels volgde.

Persoonlijk raakt het mij ook. Ik rij een auto uit 2008, met een dagwaarde van 5000 euro, maar niew waarde van 110000 euro. Ik ga jaarlijks van 1750 euro bijtelling naar 24200 euro. Dat is een stijging van bijna 1400%. En dan heb ik het niet eens over de waarde vermindering die je hebt van de auto zelf.

Dit klinkt echt toch iets waarmee je naar de rechter kan van dat dit niet zomaar kan? Het gaat immers niet om paar euro.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Daarom ook mijn plan om straks een andere bedrijfsauto te kopen, die om te bouwen op grijs kenteken en dan gaat er een "verklaring uitsluitend zakelijk gebruik" naar de Belastingdienst.

De onderneming betaald wél lekker voor z'n eigen kosten en ik betaal géén bijtelling en hoef in de basis ook niets te registreren. Laat ik de huidige privéauto wel staan voor het privé gebruik. Ook goed. Maar dan wil ik nog wel even uitzoeken wie exact met dit voorstel is gekomen, zodat ik een naam kan noemen als mijn buren gaan klagen over die extra auto in de straat. Ik heb er immers niet voor gekozen, dan dealt de betreffende minister/ambtenaar ook maar met de gevolgen van zijn keuze.

Men rekent zich weer eens rijk en kijkt niet naar de gevolgen (omvallen youngtimer branche, auto's die van zakelijk naar privé gaan waardoor die bijtelling helemaal niet betaald gaat worden, etc). Dit wordt natuurlijk gewoon weer een financiële flop. Als ik mijn onderneming bestuur zoals politici en ambtenaren met belastinggeld omgaan ben ik in de kortste keren failliet én vervolgd vanwege wanbestuur...

Hoog tijd dat politici ook gewoon met die gevolgen te maken krijgen, dan is het acuut afgelopen met ongeschikten op machtsposities.

/rant :P

Of je hiermee naar de rechter kunt en of dat daadwerkelijk iets uit haalt, ik weet het niet... We hebben in het verleden gezien dat politici en ambtenaren (lees: de overheid) toch eigenlijk overal wel gewoon mee weg komt :/ * Destruction is die situatie spuug en spuugzat.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-01 14:16
Destruction schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:21:
Maar dan wil ik nog wel even uitzoeken wie exact met dit voorstel is gekomen
Deze twee heren: https://www.tweedekamer.n...2025Z20538&did=2025D48366
Duidelijk geen rekenwonders.

[ Voor 4% gewijzigd door Kaspers op 08-01-2026 19:23 ]

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Dankjewel :) Ik zal de link gelijk ff opslaan.

En inderdaad, als ze echt konden rekenen hadden ze de regeling niet op deze wijze aangepast. Als je wil versoberen, verhoog dan het percentage naar 50% van de dagwaarde ofzo. Dan maak je het ook minder interessant, maar nog wel mogelijk. En heb je bovendien een behoorlijk grote kans dat iedereen die 15% extra gewoon gaat betalen ;)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste