Ja maar hadden er maar meer mensen naar geluisterd! Ik heb vaak genoeg tweedehands Lego gekocht waar geen instructies meer bij zaten. Wat de punten betreft moeten we misschien Lego eens mailen of we ze niet om kunnen zetten naar VIP pointsRoy vd M. schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:21:
@ErikT738 Leuk! Dat zijn zo van die interessante weetjes. Typisch ook die opmerking "Hurry up! Offer expires March 1, 1994"
En een grappige volstrekt terloopse opmerking over het bewaren van bouwinstructies onder het kopje "Punten die niet tellen"
Overigens zou het ook super grappig zijn als straks iemand zich meldt die bij de bouwwedstrijd in het Muiderslot was.
75302 is klaar en ondanks de obvious foutjes vind ik em toch wel gaaf. De Lambda is altijd al een favoriet geweest.
This is the Way.
En ik twijfel om hem te verkopen omdat er een nieuwe aankomt.
Welke versie vinden jullie beter?
En als ik 76108 zou verkopen, wat is een reële prijs hiervoor?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WK7Pggy7US4G3SCt056Kxva8.jpg?f=user_large)
Weet iemand overigens nog een goede manier om een gebogen baseplate recht te krijgen?
Mijn advies: check bricklink en ga er wat onder zitten. En zoals met alles: hoe lager je prijs hoe eerder verkocht.Loader schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:46:
Ik heb hier de Marvel Sancotorum 76108 liggen, nieuw in doos.
En ik twijfel om hem te verkopen omdat er een nieuwe aankomt.
Welke versie vinden jullie beter?
En als ik 76108 zou verkopen, wat is een reële prijs hiervoor?
Nooit geprobeerd met plastic maar wel met boekjes en doosjes: strijken. Laagste stand, doekje erover en voorzichtig proberen. Denk dat dat wel werkt en zo niet… hij was toch al krom.ErikT738 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:41:
De instructies heb ik wel eens netter aangetroffen... De doos zat ook bomvol.
[Afbeelding]
Weet iemand overigens nog een goede manier om een gebogen baseplate recht te krijgen?
De baseplate even volledig onder heet water houden. Beide zijden. Daarna af laten koelen op het (vlakke) aanrecht. De meeste nemen dan weer hun oude vorm aan.ErikT738 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:41:
De instructies heb ik wel eens netter aangetroffen... De doos zat ook bomvol.
[Afbeelding]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Dit is heel wat beter opletten in vergelijking met de 10302 Optimus, dat kan ik je al wel vertellen. 😂
"We here at the Torgue Corporation sincerely think that this is F*CKING AWESOME!!"
Lost at the bazaar by Ids de Jong, on Flickr
Lost at the bazaar - details 1
Lost at the bazaar - details 2
Wauw! Supergaaf man, mooi gemaakt!ID5 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:40:
Mijn inzending voor de wedstrijd is nu klaar:
[Afbeelding]Lost at the bazaar by Ids de Jong, on Flickr
[Afbeelding]Lost at the bazaar - details 1
[Afbeelding]Lost at the bazaar - details 2
Wauw, wat ontzettend mooi!ID5 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:40:
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
Heel gaaf gedaanID5 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:40:
Maare, wie is er lost? Moeten we Wally zoeken ofzo?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
De struisvogel.The Eagle schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:29:
[...]
Heel gaaf gedaan
Maare, wie is er lost? Moeten we Wally zoeken ofzo?
De kat is anders subtieler
Wat kan ik zeggen... nog meer foto's voor mijn foldertje '\ideeën die ik moet pikken'
Moest ik een hoed hebben zou ik 'm afnemen nu
Clowns to the left of me, Jokers to the right
Ik weet niet precies in welk jaar, maar ik ben daar wel geweest voor een lego bouw wedstrijd. Zoveel lego had ik als jong fritspje nog nooit bij elkaar gezien. Ik ben iets van 3e ofzo geworden. Prijs: set 6076 en 6048. Die zijn uit 1993, dus het lijkt erop.ErikT738 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:27:
[...]
Overigens zou het ook super grappig zijn als straks iemand zich meldt die bij de bouwwedstrijd in het Muiderslot was.

Meer foto's van dit model hier https://www.flickr.com/ph...657@N04/with/20593177294/
De maker heeft dus een alternative build van 70816 Benny's Spaceship gemaakt en zo een geweldige 928 MOC in elkaar gezet. Ik vind deze minstens zo mooi als de 10497, had ook zomaar ingezonden kunnen worden bij zo'n wedstrijd op de Lego-website.
Ik heb deze een tijd geleden al gespot en gedacht deze een keer te gaan reverse engineeren, maar nog altijd geen tijd voor gehad. Ik had de maker op Flickr al eens gevraagd of hij iets van instructies oid had gemaakt, maar kreeg geen antwoord. Misschien tijdens de volgende lockdown eens de doos van/met Benny's Spaceship erbij pakken en adhv de foto's op Flickr gaan knutselen.
Optimistneanderthaler schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:32:
Misschien tijdens de volgende lockdown eens de doos van/met Benny's Spaceship erbij pakken en adhv de foto's op Flickr gaan knutselen.
Voor de rest volledig akkoord, reverse-engineering is de beste manier om te leren van andere AFOLs.
EDIT: En de Orchidee (10311) bij Amazon.de besteld. Nu een mooi prijsje (34 euro incl. verzending).
[ Voor 13% gewijzigd door Cass Casey op 24-06-2022 12:18 ]
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Onlangs de Shuttle en Lander gebouwd, de Lander is leuker maar wel een stuk korter.Cass Casey schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:13:
Door schuld van Met dank aan @QuattroNL zojuist de Maanlander (10266) besteld bij Intertoys. Hopelijk is die leuk om te bouwen. De Saturnus V vond ik wisselvallig (binnenconstructie leuk, maar buitenkant veel herhaling) en de Space Shuttle ehm. ruim voldoende. Maar ze zullen wel leuk bij elkaar staan straks, denk ik.
EDIT: En de Orchidee (10311) bij Amazon.de besteld. Nu een mooi prijsje (34 euro incl. verzending).
Bij Amazon NL? Daar is ie op dit moment 47,50. Heb je een linkje mischien?Cass Casey schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:13:
Door schuld van Met dank aan @QuattroNL zojuist de Maanlander (10266) besteld bij Intertoys. Hopelijk is die leuk om te bouwen. De Saturnus V vond ik wisselvallig (binnenconstructie leuk, maar buitenkant veel herhaling) en de Space Shuttle ehm. ruim voldoende. Maar ze zullen wel leuk bij elkaar staan straks, denk ik.
Ah, Amazon DE
Besteld, samen met de bos bloemen (10280). Ik zat al wat langer te dubben over de botanische serie, met vaderdag de bonsai gekregen en die gaf de doorslag. Nu de vetplantjes en de papegaaiplant nog, wanneer die een keer in de aanbieding zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door Bra-Jo op 24-06-2022 13:18 ]
Nomen nescio
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ArtAgy09ZrNGrrVumPLBdEnx.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PiqWqT4I17CwWXeRX29ZDsCl.jpg?f=user_large)
Ik vind de originele piramideset erg mooi, maar kan je wijzigingen ergens ook wel waarderen.
Een steentje bijbestellen bij Lego? Weet je zeker dat je er niet eentje ontbreekt?toolkist schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:52:
Tja die nooduitgang was ook een noodoplossing, geen passend steentje meer
Eerste wat mij opviel: er mist volgens mij een olielampje?ID5 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:40:
Maar verder: Chapeau!
Betreffende de boompjes opmerking: voor mijn gevoel geven die juist iets kleur.toolkist schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:22:
Weg met het water aan de voorkant wat ik er niet uit vond zien, ook het zand/steen wat ietjes ingekort en de ingang wat aangepast, met als resultaat dat ie nu 41cm diep is en daarmee prima op m'n dressoir past (45-46cm diep). Ben ook niet echt een hele grote fan van de boompjes, dus wellicht dat die binnenkort nog sneuvelen.en dat dan bv de sphinxjes naar rechts verhuizen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
DE RESTAURATIE VAN EEN LEGO-SET (deel 1)
InleidingEen paar weken geleden plaatste ik een verslag van een oude Lego-set, de Londense dubbeldekker uit 1974. Zie hier: Roy vd M. in "Het Grote Lego Topic - Deel 7" Bij voldoende interesse, zou ik het onderwerp nog eens aansnijden. Die interesse bleek er te zijn, groter dan ik dacht want de focus van deze thread ligt toch (logisch natuurlijk ook) op moderne Lego. Maar volgens mij is er voldoende animo voor deze wat verdiepende post.

Het onderwerp is de brandweerkazerne uit 1973. Zoals altijd met klassieke sets, ga ik eerst op zoek naar een exemplaar met doos (en liefst bouwinstructies). Dat vond ik vijf jaar geleden. Maar zoals bekend met witte steentjes (en blauwe & grijze vooral) vindt er verkleuring plaats. Verder kwam ik erachter dat er een flink aantal steentjes niet de juiste ouderdom hadden. Dus ik ging op zoek naar een tweede set.
Dat deed ik via Marktplaats en Bricklink. In augustus 2017 schreef ik een verkoper aan:
(…) Lately I've been wanting to upgrade my 354 and 357 sets with high quality bricks. I'd like all of them to be period correct and with minimal wear. Especially the tiles (3068b light gray, 3069a yellow, 3068b black) are often very worn, because of teeth marks et cetera. I wonder if it's possible if, when I order at your store, you'll pay special attention to which you'll send me (=pick nice ones). If so, I'll definitely order something with you because I think you made a very good, clear and consistent index. (…)
Daar kreeg ik geen reactie op. Snap ik ook wel, het kost veel moeite en dat om een verzamelaar te plezieren… het is een snelle wereld. Dus ik kocht via Marktplaats een tweede setje voor 15 euro + verzendkosten. Goedkoop is duurkoop, want ook in die set zat veel onbruikbaars. Dus dan maar opbergen en 5 jaar later opnieuw de hersens over kraken.
Gisteravond had ik hier zin in, dus ik pakte de doos uit de kast. Dit is wat ik zag:

Het eerste wat ik doe is, kijken hoe lang de set in productie is geweest. Ik gebruik daar catalogi voor. Hoe langer de productietijd, des te groter de mogelijkheden van soorten steentjes. Om deze set als voorbeeld te gebruiken, hij is geproduceerd van 1973 tot en met 1975, dus drie jaar. Zoals ik al eerder heb genoemd, zijn er talloze varianten van Lego-onderdeeltjes. Een simpel rood steentje 1x2 heeft in de fabriek van Lego gedurende de geschiedenis misschien wel op 150 verschillende manieren het levenslicht gezien. Een simpel blauw plaatje 2x3 heeft misschien wel 100 verschillende gedaanten (ik denk nog wel meer). Steeds zijn er minieme verschillen die soms enigszins, soms totaal niet duidelijk waarneembaar zijn.
(Samenvatting van onderstaande twee alinea's, voor de snelle lezer: ik wil deze set samenstellen uit onderdeeltjes met de tekst 'pat. pend').
Gedurende de drie jaar dat deze set in productie is geweest, is er één grote wijziging aan (een deel van) de Lego-mallen toegebracht. Tot aan 1975 stond onderaan op verreweg de meeste onderdeeltjes ‘pat. pend’ te lezen. Dit staat voor ‘patent pending’, ofwel Lego had een patentaanvraag gedaan die nog in behandeling was. Het duurt jaren voordat het patentenbureau een aanvraag verwerkt. Vanaf (eind 1974 of) 1975 begon Lego de tekst ‘pat. pend’ onderaan de onderdeeltjes te verwijderen. Of eigenlijk, maskeren. Maar ook in en na 1975 zijn nog pat. pend-onderdeeltjes te spotten (Lego gooide z’n voorraad niet weg).
Ik heb van bepaalde sets van medio jaren ’70 waarvan ik nagenoeg zeker ben dat ze volledig origineel zijn, uitgezocht wat pat. pend is, wat doorgekrast is en wat helemaal nieuw is. Samenvatting: het is bijzonder lastige materie en er zijn veel uitzonderingen op uitzonderingen. Ik ga jullie daar niet mee vermoeien. Doel van het verhaal is, te verduidelijken waarom ik bij deze set alles pat. pend wil hebben. Simpel genoeg; en omdat de set maar één jaar van de gemaskeerde pat. pend-periode heeft meegemaakt, ook voor de hand liggend.
Ik begon met het sorteren van de onderdeeltjes op leeftijd. Hier een paar ‘foute’ dakplaatjes: de bovenste twee hebben pat. pend gemaskeerd, het onderste is gemarkeerd met onderdeelnummer ‘3035’ en is dus jaren later gemaakt. Alle drie deze onderdeeltjes worden dus niet gebruikt en gaan in de reservebakken.

Na een eerste sortering ziet het er zo uit: 1) zijn de pat. pend-steentjes (of die waar überhaupt nooit pat. pend op staat). Ook alle verkleurde steentjes zitten hierbij. 2) zijn de gemaskeerde pat. pend-steentjes. 3) zijn de modernere steentjes. 4) komt om uiteenlopende redenen niet overeen met set 357. 5) is stuk.

Hier een paar dingen die ‘niet kloppen’: het rechterdeurtje heeft geen richel aan de handgreep (je ziet hier het oude type). De steentjes 1x2 met ‘LEGO’ erop zijn moderne versies, op oude versies is de ‘O’ onderbroken. De gele ladder is een brede versie (gelukkig zat in de andere set de juiste ladder).

Vervolgens worden de vergeelde en vergrijsde steentjes tussen het wit geplukt. Ik plaats ze allemaal op een rij, aangietpunt naar boven; en pak al het afwijkende er tussenuit. Daarna kantel ik ze en doe ik hetzelfde. Nogmaals kantelen, idem. Nogmaals kantelen, idem. Bovenkant controleren en klaar. Ik vergelijk dan de overgebleven steentjes met een nieuw wit steentje en als het ongeveer overeenkomt (helemaal 100% krijg je het nooit, als het er maar mooi en schoon uit ziet), ga ik door met de rest.
Hier linksboven de witte steentjes, rechtsonder de verkleurde.

En zo blijft er van de te gebruiken steentjes nog iets meer dan 1/3 over. Let wel, dit is inclusief dubbele (zoals de rode raampjes)!

Zou ik de verkleurde steentjes er niet uithalen, dan kreeg je zoiets:

Ik zag dat ik ook geen vlag had; en ik wil dan natuurlijk ook het liefst de oorspronkelijke, sierlijk hangende vlag (later werden er ook bestickerde rechthoekige vlaggen bijgeleverd). Omdat er zoveel goede steentjes ontbreken, besloot ik om een derde setje te kopen. Marktplaats en Bricklink afgestruind, uiteindelijk vond ik een mooi exemplaar via Ebay in Engeland. Nagenoeg alle andere exemplaren bevatten vergeelde onderdeeltjes. Of op de foto zie je dan alleen het witte ‘Legoland’-steentje 1x4 vergeeld en de rest zogenaamd wit. Dan weet je dat de verkoper de steentjes voor de foto met de witte kant naar voren heeft verplaatst. Leuke trucjes altijd. Maar in de Ebay-advertentie staat:
“The white bricks are in good condition and are not showing the usal yellowing that comes with brickse of this age”.
Omdat ook nog eens het witte Legoland-steentje 1x4 er goed uit ziet, besluit ik deze set te kopen.

Ziet er op zich een op een-bruikbaar uit, maar ook dit is een samengestelde set met dakplaten die te nieuw zijn. En sommige onderdeeltjes van mijn andere twee sets zullen in betere staat zijn dan die van deze set, dus het wordt een mooie mix die qua datering zo goed mogelijk kloppend zal zijn.
Het enige wat ik zeker niet kan (of eigenlijk: wil) gebruiken, zijn de 1x2 steentjes met opdruk ‘LEGO’. Om volstrekt onduidelijke reden vond Lego het blijkbaar een goed idee om in Engeland afwijkende steentjes uit te geven. Werkelijk geen idee waarom. Ik vind dat soort steentjes echt alleen in Engeland, maar misschien zijn ze elders ook gebruikt.
Ik wil gewoon het continentale type, maar dat moet goed komen.
Intussen kan ik verder aan de slag met wat ik nu heb (Bricklink-inventaris checken) en uit mijn hoofd heb ik ergens ook nog een setje van die brandweerautootjes liggen. Maar misschien zijn die van een andere set. Ik zal dit in het vervolg laten weten.
Hopelijk heeft deze post een acceptabele balans tussen informatie / lengte / verdieping. Zo niet / wel, dan hoor ik het graag (ook als er vragen zijn natuurlijk).
Bijna een museum stuk.
Ik heb genoeg witte en oude grijze blokjes in een badje met waterstofperoxide laten her verkleuren in de zon. Maar gek genoeg vind ik het bij zo'n oude set de verkleurde steentjes juist mooi staan. Het straalt dan iets van karakter/authentieks uit.
[ Voor 4% gewijzigd door Ingelogd op 24-06-2022 15:28 ]
O ja daar had ik ook nog wat over willen schrijven. Ik bewaar alle verkleurde steentjes, voor het geval er eens een optimale 'ontgelings'-methode wordt bedacht (of een apparaatje of zo). Maar voor zover mij bekend, hebben alle huidig bekende herstelmethoden hun nadelen t.o.v. integriteit en kleur van de steentjes.Ingelogd schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:28:
@Roy vd M.
Bijna een museum stuk.
Ik heb genoeg witte en oude grijze blokjes in een badje met waterstofperoxide laten her verkleuren in de zon. Maar gek genoeg vind ik het bij zo'n oude set de verkleurde steentjes juist mooi staan. Het straalt dan iets van karakter/authentieks uit.
Begint weer te kriebelen dan he 😂
MacBook Air M3 16GB - iPhone 17 Pro Max - Apple Watch Series 9 - iPad Pro M4 11"
Erg leuk en interessant Roy! Ik vind het qua inhoud juist een mooie en informatieve afwisseling. Kan niet wachten totdat je bij begin jaren 80 bent :-)Roy vd M. schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:59:DE RESTAURATIE VAN EEN LEGO-SET (deel 1)
Inleiding
Een paar weken geleden plaatste ik een verslag van een oude Lego-set, de Londense dubbeldekker uit 1974. Zie hier: Roy vd M. in "Het Grote Lego Topic - Deel 7" Bij voldoende interesse, zou ik het onderwerp nog eens aansnijden. Die interesse bleek er te zijn, groter dan ik dacht want de focus van deze thread ligt toch (logisch natuurlijk ook) op moderne Lego. Maar volgens mij is er voldoende animo voor deze wat verdiepende post.
[Afbeelding]
Het onderwerp is de brandweerkazerne uit 1973. Zoals altijd met klassieke sets, ga ik eerst op zoek naar een exemplaar met doos (en liefst bouwinstructies). Dat vond ik vijf jaar geleden. Maar zoals bekend met witte steentjes (en blauwe & grijze vooral) vindt er verkleuring plaats. Verder kwam ik erachter dat er een flink aantal steentjes niet de juiste ouderdom hadden. Dus ik ging op zoek naar een tweede set.
Dat deed ik via Marktplaats en Bricklink. In augustus 2017 schreef ik een verkoper aan:
(…) Lately I've been wanting to upgrade my 354 and 357 sets with high quality bricks. I'd like all of them to be period correct and with minimal wear. Especially the tiles (3068b light gray, 3069a yellow, 3068b black) are often very worn, because of teeth marks et cetera. I wonder if it's possible if, when I order at your store, you'll pay special attention to which you'll send me (=pick nice ones). If so, I'll definitely order something with you because I think you made a very good, clear and consistent index. (…)
Daar kreeg ik geen reactie op. Snap ik ook wel, het kost veel moeite en dat om een verzamelaar te plezieren… het is een snelle wereld. Dus ik kocht via Marktplaats een tweede setje voor 15 euro + verzendkosten. Goedkoop is duurkoop, want ook in die set zat veel onbruikbaars. Dus dan maar opbergen en 5 jaar later opnieuw de hersens over kraken.
Gisteravond had ik hier zin in, dus ik pakte de doos uit de kast. Dit is wat ik zag:
[Afbeelding]
Het eerste wat ik doe is, kijken hoe lang de set in productie is geweest. Ik gebruik daar catalogi voor. Hoe langer de productietijd, des te groter de mogelijkheden van soorten steentjes. Om deze set als voorbeeld te gebruiken, hij is geproduceerd van 1973 tot en met 1975, dus drie jaar. Zoals ik al eerder heb genoemd, zijn er talloze varianten van Lego-onderdeeltjes. Een simpel rood steentje 1x2 heeft in de fabriek van Lego gedurende de geschiedenis misschien wel op 150 verschillende manieren het levenslicht gezien. Een simpel blauw plaatje 2x3 heeft misschien wel 100 verschillende gedaanten (ik denk nog wel meer). Steeds zijn er minieme verschillen die soms enigszins, soms totaal niet duidelijk waarneembaar zijn.
(Samenvatting van onderstaande twee alinea's, voor de snelle lezer: ik wil deze set samenstellen uit onderdeeltjes met de tekst 'pat. pend').
Gedurende de drie jaar dat deze set in productie is geweest, is er één grote wijziging aan (een deel van) de Lego-mallen toegebracht. Tot aan 1975 stond onderaan op verreweg de meeste onderdeeltjes ‘pat. pend’ te lezen. Dit staat voor ‘patent pending’, ofwel Lego had een patentaanvraag gedaan die nog in behandeling was. Het duurt jaren voordat het patentenbureau een aanvraag verwerkt. Vanaf (eind 1974 of) 1975 begon Lego de tekst ‘pat. pend’ onderaan de onderdeeltjes te verwijderen. Of eigenlijk, maskeren. Maar ook in en na 1975 zijn nog pat. pend-onderdeeltjes te spotten (Lego gooide z’n voorraad niet weg).
Ik heb van bepaalde sets van medio jaren ’70 waarvan ik nagenoeg zeker ben dat ze volledig origineel zijn, uitgezocht wat pat. pend is, wat doorgekrast is en wat helemaal nieuw is. Samenvatting: het is bijzonder lastige materie en er zijn veel uitzonderingen op uitzonderingen. Ik ga jullie daar niet mee vermoeien. Doel van het verhaal is, te verduidelijken waarom ik bij deze set alles pat. pend wil hebben. Simpel genoeg; en omdat de set maar één jaar van de gemaskeerde pat. pend-periode heeft meegemaakt, ook voor de hand liggend.
Ik begon met het sorteren van de onderdeeltjes op leeftijd. Hier een paar ‘foute’ dakplaatjes: de bovenste twee hebben pat. pend gemaskeerd, het onderste is gemarkeerd met onderdeelnummer ‘3035’ en is dus jaren later gemaakt. Alle drie deze onderdeeltjes worden dus niet gebruikt en gaan in de reservebakken.
[Afbeelding]
Na een eerste sortering ziet het er zo uit: 1) zijn de pat. pend-steentjes (of die waar überhaupt nooit pat. pend op staat). Ook alle verkleurde steentjes zitten hierbij. 2) zijn de gemaskeerde pat. pend-steentjes. 3) zijn de modernere steentjes. 4) komt om uiteenlopende redenen niet overeen met set 357. 5) is stuk.
[Afbeelding]
Hier een paar dingen die ‘niet kloppen’: het rechterdeurtje heeft geen richel aan de handgreep (je ziet hier het oude type). De steentjes 1x2 met ‘LEGO’ erop zijn moderne versies, op oude versies is de ‘O’ onderbroken. De gele ladder is een brede versie (gelukkig zat in de andere set de juiste ladder).
[Afbeelding]
Vervolgens worden de vergeelde en vergrijsde steentjes tussen het wit geplukt. Ik plaats ze allemaal op een rij, aangietpunt naar boven; en pak al het afwijkende er tussenuit. Daarna kantel ik ze en doe ik hetzelfde. Nogmaals kantelen, idem. Nogmaals kantelen, idem. Bovenkant controleren en klaar. Ik vergelijk dan de overgebleven steentjes met een nieuw wit steentje en als het ongeveer overeenkomt (helemaal 100% krijg je het nooit, als het er maar mooi en schoon uit ziet), ga ik door met de rest.
[Afbeelding]
En zo blijft er van de te gebruiken steentjes nog iets meer dan 1/3 over. Let wel, dit is inclusief dubbele (zoals de rode raampjes)!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zag dat ik ook geen vlag had; en ik wil dan natuurlijk ook het liefst de oorspronkelijke, sierlijk hangende vlag (later werden er ook bestickerde rechthoekige vlaggen bijgeleverd). Omdat er zoveel goede steentjes ontbreken, besloot ik om een derde setje te kopen. Marktplaats en Bricklink afgestruind, uiteindelijk vond ik een mooi exemplaar via Ebay in Engeland. Nagenoeg alle andere exemplaren bevatten vergeelde onderdeeltjes. Of op de foto zie je dan alleen het witte ‘Legoland’-steentje 1x4 vergeeld en de rest zogenaamd wit. Dan weet je dat de verkoper de steentjes voor de foto met de witte kant naar voren heeft verplaatst. Leuke trucjes altijd. Maar in de Ebay-advertentie staat:
“The white bricks are in good condition and are not showing the usal yellowing that comes with brickse of this age”.
Omdat ook nog eens het witte Legoland-steentje 1x4 er goed uit ziet, besluit ik deze set te kopen.
[Afbeelding]
Ziet er op zich een op een-bruikbaar uit, maar ook dit is een samengestelde set met dakplaten die te nieuw zijn. En sommige onderdeeltjes van mijn andere twee sets zullen in betere staat zijn dan die van deze set, dus het wordt een mooie mix die qua datering zo goed mogelijk kloppend zal zijn.
Het enige wat ik zeker niet kan (of eigenlijk: wil) gebruiken, zijn de 1x2 steentjes met opdruk ‘LEGO’. Om volstrekt onduidelijke reden vond Lego het blijkbaar een goed idee om in Engeland afwijkende steentjes uit te geven. Werkelijk geen idee waarom. Ik vind dat soort steentjes echt alleen in Engeland, maar misschien zijn ze elders ook gebruikt.
[Afbeelding]
Intussen kan ik verder aan de slag met wat ik nu heb (Bricklink-inventaris checken) en uit mijn hoofd heb ik ergens ook nog een setje van die brandweerautootjes liggen. Maar misschien zijn die van een andere set. Ik zal dit in het vervolg laten weten.
Hopelijk heeft deze post een acceptabele balans tussen informatie / lengte / verdieping. Zo niet / wel, dan hoor ik het graag (ook als er vragen zijn natuurlijk).
Ja ziet er mooi uit! vind het ook beter zo zonder water en met een hele piramide in plaats van een halvetoolkist schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:22:
Weg met het water aan de voorkant wat ik er niet uit vond zien, ook het zand/steen wat ietjes ingekort en de ingang wat aangepast, met als resultaat dat ie nu 41cm diep is en daarmee prima op m'n dressoir past (45-46cm diep). Ben ook niet echt een hele grote fan van de boompjes, dus wellicht dat die binnenkort nog sneuvelen.en dat dan bv de sphinxjes naar rechts verhuizen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Straks op mijn gemak lezen.
Meanwhile, dit was ooit een commercial (?);
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T52jv9tVaCCq78Y5HnfAeSan.jpg?f=user_large)
Even geleend van Kakhiel
Daily driver; MB R171 SLK280
Is dat linksonder nu een tank?mir4dor schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:38:
Inderdaad erg leuk en informatief @Roy vd M.
Straks op mijn gemak lezen.
Meanwhile, dit was ooit een commercial (?);
[Afbeelding]
Even geleend van Kakhiel
Intentionally left blank

En dan trek je vandaag zakken 2 in "stukken". En dat zijn heel wat meer stukjes dan dat er in zakken 1 zaten.

Hier ben ik dus een uurtje of 6 a 7 mee zoet geweest gok ik. Maar het begint zowaar op een auto te lijken.

Ach, het houdt de schavuiten van de straat zullen we maar denken... was toch te vochtig en benauwd om te gaan fietsen...
[ Voor 8% gewijzigd door Neelon op 24-06-2022 19:06 ]
"We here at the Torgue Corporation sincerely think that this is F*CKING AWESOME!!"
Baas boven baas, jemig wat een gevaarte. Daar ga ik dus nooit aan kunnen beginnen want geen ruimte voor display.cherrycoke schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:30:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
gister niks want te warm, vandaag gingen we vrolijk verder, ik was zo lekker in de zone dat ik flink heb kunnen bouwen,
het goede nieuws, hij is bijna af!!
slechte nieuws, nog maar drie zakjes te gaan
En dat goede / slechte nieuws... ben ik het 100% mee eens, waarom is dit spul zo "verslavend"...
Valt toch wel mee?Neelon schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:33:
[...]
Baas boven baas, jemig wat een gevaarte. Daar ga ik dus nooit aan kunnen beginnen want geen ruimte voor display.
Inmiddels onderstaande instructies gepubliceerd van mijn inzending voor de Eurobricks TC22. Misschien doet dit model je denken aan de klassieke 8849 tractor? Dat klopt, dat was mijn inspiratie
Gratis bouwinstructies via Rebrickable.
:strip_exif()/f/image/8CqmdtQRdx5x3hzYVv57Ftf7.jpg?f=fotoalbum_large)
Die ga ik denk ik inderdaad bijbestellen. Ik heb alle steentjes die ik over heb (en dat zijn er rijkelijk veel) echt 1 voor 1 opzij gelegd om helemaal zeker te weten dat ik er niet toch nog ergens 1 had liggen.Kickasz schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:04:
[...]
Een steentje bijbestellen bij Lego? Weet je zeker dat je er niet eentje ontbreekt?
Zelfs een keer extra onder de tafel gekeken of er niet 1 op de grond gevallen was
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CZ5b94fYhr5pIHuiJGrV9h7S.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hDXUeOrczT5vzDAyxsDuXmCN.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ob0gmAweBQD0ORIlT2lQLjrI.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d8gaFasymuj5TDXTabwhVGMu.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O8vrmIQEWTlejVFzpPKsE1ec.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ri01HW7d6vFUrgoSJhLIXAa1.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tBAWP7QyE8a068z0TqPFn4oW.jpg?f=user_large)
De 'achterlichten' zijn niet echt mooi doorzichtig, er zit een doffe waas overheen. Verder zijn de lightbricks wel leuk gedaan. Het mechanisme voelt erg wiebelig in het begin, maar in het uiteindelijke model werkt het verrassend goed. Stuuruitslag is wel heel erg beperkt moet ik zeggen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Komt alleen niet goed tot z'n recht zo hoog (onder die hoek).
Ik meen dat ik voorbeeld foto's heb gezien waar de shuttle onder een tiltende hoek stond. Maar wellicht was dat een custom iets.
Ik was het niet van plan, maar de overige space sets kunnen nu niet meer achterblijven...
wow, die is bruut! ik had de tumbler (de eerste) en helaas verkocht. Deze ziet er toch wel heel dik uit hoor! Heb je ergens een handleiding voor "ontkleurt" bouwen?zonoskar schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:16:
Ik had de Technic Batmobile gekregen voor mijn verjaardag. Maar omdat ik met de Millennium Falcon bezig was, nog geen tijd gehad om hem te bouwen. Het kwam wel goed uit, want dan kon ik hem gelijk ontkleurt bouwen. Dus een paar bricklink orders gedaan en toen die binnen waren heb ik hem opgebouwd. Ik moet zeggen, in het echt ziet de auto er een stuk beter uit dan op foto's. Ik ben er 3-4 uur mee bezig geweest, on-par met de Ford Raptor en Dom's Charger. Deze zijn ook ongeveer dezelfde schaal, ik zal eens foto's maken naast elkaar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De 'achterlichten' zijn niet echt mooi doorzichtig, er zit een doffe waas overheen. Verder zijn de lightbricks wel leuk gedaan. Het mechanisme voelt erg wiebelig in het begin, maar in het uiteindelijke model werkt het verrassend goed. Stuuruitslag is wel heel erg beperkt moet ik zeggen.
Memories of yesterday, will grow, but never die
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
Toevallig, ik heb ook net afgelopen week de Space Shuttle Discovery set afgebouwd. Erg leuke bouw en best een indrukwekkend ruimteschip, als je het formaat van de stoelen van de astronauten vergelijkt met het formaat van de Shuttle zelf. Ik kan me zelfs nog de allereerste lancering van de Space Shuttle herinneren. Zat als jochie van 10 voor de TV gekluisterd! Diepe indruk maakte dat op mij.NeutraleTeun schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:31:
Jeej, de Shuttle is af.
[Afbeelding]
Komt alleen niet goed tot z'n recht zo hoog (onder die hoek).
Ik meen dat ik voorbeeld foto's heb gezien waar de shuttle onder een tiltende hoek stond. Maar wellicht was dat een custom iets.
Ik was het niet van plan, maar de overige space sets kunnen nu niet meer achterblijven...
Moet alleen nog een plekje zoeken om die Shuttle mooi neer te zetten. Ik zit er sterk over te denken om de 75105 Millennium Falcon set die al jaren bovenop één van m'n Lego vitrines staat af te breken en de Space Shuttle in de plaats daar te zetten.
Ik was overigens vandaag in Utrecht en natuurlijk wel even bij de Lego winkel langs gegaan.
[ Voor 6% gewijzigd door Haay op 24-06-2022 22:57 ]
Hint: check even het Lego aanbiedingen topic wbt de 10266 maanlanderIk was het niet van plan, maar de overige space sets kunnen nu niet meer achterblijven...
Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.
Ik zag het ja. Maar gelukkig online uitverkocht en de beschikbare winkels te ver wegQuattroNL schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 23:12:
[...]
Hint: check even het Lego aanbiedingen topic wbt de 10266 maanlander
Baal meer van de Shuttle, die is daar ook zo'n €45 goedkoper. En de mijne is amper 2 weekjes oud.
Sodeju Roy, wat een toewijding! 👍🏻Roy vd M. schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:59:DE RESTAURATIE VAN EEN LEGO-SET (deel 1)
Inleiding
Een paar weken geleden plaatste ik een verslag van een oude Lego-set, de Londense dubbeldekker uit 1974. Zie hier: Roy vd M. in "Het Grote Lego Topic - Deel 7" Bij voldoende interesse, zou ik het onderwerp nog eens aansnijden. Die interesse bleek er te zijn, groter dan ik dacht want de focus van deze thread ligt toch (logisch natuurlijk ook) op moderne Lego. Maar volgens mij is er voldoende animo voor deze wat verdiepende post.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heeft deze set een bijzondere betekenis voor je of vind je hem gewoon leuk als project? Of om jezelf de restauratieskills aan te leren? Je hebt hier al veel energie en ook euro’s in gestoken, het lijkt me niet dat dit zich ooit gaat terugverdienen. Of is deze toevallig heel zeldzaam en gewild bij verzamelaars?
Ik heb ooit eens partijtje Lego overgenomen met setjes in originele nette doos en dito bouwvoorschriften, uit de jaren 70 en 80. Datgene wat mij aansprak heb ik gehouden, de rest weer te koop gezet op marktplaats. Er zat onder andere een booreiland in en een overslag voor kolen ofzo, uit de tijd van voor de minifigs. Die kon ik voor een aardige prijs weer kwijt. Maar wat me vooral verbaasde was een set met een Chocomelfabriek. Deze bleek destijds speciaal alleen voor Nederland en België geproduceerd en te verkrijgen met gespaarde punten van de Chocomelverpakking plus bijbetaling. De biedingen gingen hard en op gegeven moment werd ik benaderd door een Italiaan die de set voor een prijs wilde kopen die een stuk boven het hoogste bod lag, maar moet wel naar Italië opgestuurd worden en betaald per PayPal. Ik dacht eerst dat het een oplichter was, maar hij stuurde mij wat foto’s van zijn zolder vol met stellingkasten en Legodozen. Van deze specifieke set had hij al een kast vol in originele doos.
DE RESTAURATIE VAN EEN LEGO-SET (deel 2)
Voor deel 1, zie hier.Er blijft altijd iets van verkleuring, overigens niet alleen de witte blokjes maar van elke kleur.Ingelogd schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:28:
@Roy vd M.
Maar gek genoeg vind ik het bij zo'n oude set de verkleurde steentjes juist mooi staan. Het straalt dan iets van karakter/authentieks uit.
Ik heb twee weken geleden een set uit 1981-1983 volledig geïnventariseerd. Omdat dit een heel oorspronkelijke set was (zonder vermenging van steentjes) vond ik het waardevol om van elk steentje de markering en codering te noteren. Daar ben ik misschien wel 4 of 5 uur mee bezig geweest in totaal, maar het heeft me veel geleerd over steentjes uit die tijd. Ik weet niet of de set op het forum interessant gevonden wordt want hij was alleen in de Verenigde Staten verkrijgbaar: set 6383 'Public Works Service'. Als er belangstelling voor is, wil ik er wel wat over schrijven.Frank_79 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:20:
Kan niet wachten totdat je bij begin jaren 80 bent :-)

Geen bijzondere betekenis, ik vind het een leuke set (maar ik vind veel sets leuk...neanderthaler schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:44:
Heeft deze set een bijzondere betekenis voor je of vind je hem gewoon leuk als project? Of om jezelf de restauratieskills aan te leren? Je hebt hier al veel energie en ook euro’s in gestoken, het lijkt me niet dat dit zich ooit gaat terugverdienen. Of is deze toevallig heel zeldzaam en gewild bij verzamelaars?
Ja ik ben ook de trotse bezitter van een set in prachtig bewaarde doos, volgens mij zonder kreuken of scheurtjes. Onderdeeltjes moet ik ook nog helemaal uitzoeken maar ik weet dat ik de stickers heb. Die set, 1620, is niet zomaar een promotiesetje voor Chocomel, hij was ook nog eens een pionier qua looks. Alleen het autootje waar geen minifiguur in past, verraadt dat de set uit 1978 komt; anders zou 'ie ook uit 1983 kunnen komen. Echt een prachtige set en jammer dat alleen de mensen in Nederland er van konden genieten.Maar wat me vooral verbaasde was een set met een Chocomelfabriek.
######
Hmm... ik heb gisteren wat foto's van de uitzoek-ontwikkelingen gemaakt en die staan niet meer in m'n telefoon. Dan maar even zonder foto's!
Ik meende me te herinneren dat ik een paar van die brandweerautootjes had, maar dat bleek een complete derde set 357 te zijn. Opmerkelijk hoe een mens zich ergens niet van bewust kan zijn. Hoe dan ook, ik heb die set bij de andere twee gevoegd.
Eigenlijk had ik qua sortering willen wachten totdat de Engelse set binnen kwam. Het is economischer om alles bij elkaar te zien en dán de mooiste steentjes te kiezen. Maar omdat ik nu al drie setjes had (het derde trouwens zonder grondplaat), vond ik het wel een mooi experiment erachter te komen hoeveel steentjes aan 'goed restauratiemateriaal' die drie sets zouden opleveren.
Na het uitzoekwerk bleken er van de 219 steentjes nog 42 te ontbreken, ofwel bijna 20%. Met andere woorden, drie sets aan 'vervuild' 357-materiaal leveren samen 80% bruikbare steentjes op. De rest was te oud, te nieuw, op andere wijze niet passend, kapot of vergeeld. Ik ben benieuwd of de Engelse set de resterende 20% kan verschaffen (op twee 'LEGO'-steentjes 1x2 na, die zal ik moeten bijbestellen want de exemplaren die ik heb zijn niet mooi meer).
Intussen verder gegaan met een ander setje, het centraal station 148. Omdat daar iets interessants speelt dat je bij 357 niet ziet, ga ik er even op in. Op de foto hieronder zie je weer drie rijtjes. Links: pat. pend, midden: gemarkeerd pat. pend en rechts ongemarkeerd.

Hieruit valt deels af te leiden welke steentjes oorspronkelijk bij de set hoorden. Bijvoorbeeld 1x4: daar zie je een hele rits ongemarkeerde exemplaren van. Ook zitten daar de stickers op. Enig inzicht leert welke stickers rond 1975 geplakt zijn en welke later. De klokkenstickers zijn later geplakt, de andere zitten al bijna 50 jaar op dezelfde plek. Dat betekent dat de ongemarkeerde 1x4-steentjes correct zijn. Hoewel het mogelijk is dat er 1x4 pat. pend-steentjes in diezelfde doos zouden zitten, wil ik het zuiver houden en vervang ik de drie 1x4 pat. pend-steentjes door ongemarkeerde exemplaren.
Omgekeerd, de 1x8-steentjes. Daar zitten de stickers op de pat. pend-exemplaren (niet alleen de rode, ook het witte steentje). Misschien dat ik de gemaskeerde 1x8-steentjes behoud, maar de ongemarkeerde zeker niet. Ze zullen niet gedrieën in één set terecht zijn gekomen. Ik houd als stelregel aan: twee zou kunnen (en gebeurde ook), drie niet.
Op een van de 2x8-steentjes zit sticker-residu. Daar zat vroeger allerwaarschijnlijkst een sticker '1'. Dus ook die pat. pend-stenen zijn zeer waarschijnlijk correct. Het enkele ongemarkeerde exemplaar zal dus worden verruild voor een pat. pend.
Links op de foto zie je trouwens een deel van een tweede station dat ik ooit kocht, voor de reserveonderdelen.
Hier nog een uitsortering van wit / vergeeld:

Dat is alles wat ik op dit moment te melden heb. Wordt vervolgd nadat ik de Engelse set 357 zal hebben binnengekregen.
[ Voor 38% gewijzigd door Roy vd M. op 25-06-2022 14:39 ]
Nee, dat niet. Ik heb wel een bricklink wanted list. Maar ik had nog wel wat blokjes over, dus wellicht dat er nog wat bij zat voor de ontkleuring van 42143.Bint schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:05:
[...]
wow, die is bruut! ik had de tumbler (de eerste) en helaas verkocht. Deze ziet er toch wel heel dik uit hoor! Heb je ergens een handleiding voor "ontkleurt" bouwen?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Bijna, op de achterkant hoort nog een bordje:

Wat denk je zelf?Roy vd M. schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:03:
... Ik weet niet of de set op het forum interessant gevonden wordt …
Ondermeer door jouw bericht en de aankondiging van de nieuwe 90s set ben ik verder gaan neuzen op brickset zonder in mijn oude lego te kijken nog.
Toen kwam ik deze tegen:

Dit was mijn lievelingsset, ik houd zelf weg van de werkers klasse zoals jij nu laat zien. Heerlijk
Wit en Grijs kun je probleemloos een waterstofperoxide bad geven, andere kleuren word i.d.d. afgeraden.Roy vd M. schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:34:
[...]
O ja daar had ik ook nog wat over willen schrijven. Ik bewaar alle verkleurde steentjes, voor het geval er eens een optimale 'ontgelings'-methode wordt bedacht (of een apparaatje of zo). Maar voor zover mij bekend, hebben alle huidig bekende herstelmethoden hun nadelen t.o.v. integriteit en kleur van de steentjes.
Dat gezegd hebbe, de Skull's Eye Schooner (inmiddels verkocht) die ik twee jaar geleden een behandeling had gegeven was toch weer begonnen met verkleuren. Ondanks dat alles in een doos bewaard was... in het donker.
Die ligt ook nog ergens bij mijn ouders op zolder. Een van mijn favoriete sets uit die tijd!Dagg schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:01:
[...]
Toen kwam ik deze tegen:
[Afbeelding]
Dit was mijn lievelingsset, ik houd zelf weg van de werkers klasse zoals jij nu laat zien. Heerlijk
![]() | ![]() | ![]() |
Een leuke kleine uitdaging: voor de kerkdienst van volgende week heb ik het Bijbelverhaal van de verloren zoon uitgebeeld. Het idee is dat iemand hem 'per ongeluk' stuk laat vallen, en dat hij dan ook weer makkelijk in elkaar te zetten is. De test heeft hij goed doorstaan
Wat een leuk idee @Jakkus en interactief ook. Is dit dan voor een kinderdienst of voor de volledige "gemeente"?Jakkus schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:01:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Een leuke kleine uitdaging: voor de kerkdienst van volgende week heb ik het Bijbelverhaal van de verloren zoon uitgebeeld. Het idee is dat iemand hem 'per ongeluk' stuk laat vallen, en dat hij dan ook weer makkelijk in elkaar te zetten is. De test heeft hij goed doorstaan
Ik heb vroeger als kind nooit Lego gezien in de kerk
Daily driver; MB R171 SLK280
[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 25-06-2022 19:48 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
De 10944 ook voor papa?GAIAjohan schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:48:
Hoe zojuist maar 10283 en 10944 opgehaald bij intertoys in Heeze. Wat heeft die specifieke Intertoys veel volwassenen sets, nooit eerder gezien. Verschilt blijkbaar nogal per ondernemer
Dat is de speelset idd, de andere de displayset
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Het is voor een kinderdienst inderdaad! (Maar de hele gemeente is erbij). De volwassenen genieten net zo goed mee, je bent nooit te oud voor dit soort dingenmir4dor schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:14:
[...]
Wat een leuk idee @Jakkus en interactief ook. Is dit dan voor een kinderdienst of voor de volledige "gemeente"?
Ik heb vroeger als kind nooit Lego gezien in de kerk
[ Voor 5% gewijzigd door Jakkus op 25-06-2022 18:22 ]
:strip_exif()/f/image/fbOO0O250hOxF3dr5ZehA0zb.jpg?f=fotoalbum_large)
Alhoewel.. dit is pas het begin.
:strip_exif()/f/image/7JxyLbfxA994uNAkwbcoihG9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MGsRwF5oPqrqXSDQYZxsTrGp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ULKUs3v3PIpgeofK2HS47u2W.jpg?f=fotoalbum_large)
Er missen 2 steentjes. Morgen maar even aankleden met ridders en foto's bij zonlicht maken. Let ook even op de hoop shit aan de linkerkant. De koning poept in een gat en de shit valt langs de muur naar beneden.
[ Voor 65% gewijzigd door JoeZuCK op 25-06-2022 21:06 ]
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
:strip_exif()/f/image/pIPX8soje24fkDVsmahXwvOu.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier even een fototje van de Pick a Brick wall van de Lego store. Helaas hier geen bord met wat er allemaal in zit.
De nieuwe Ferrari stond netjes op een draaiplateau bij de ingang. En mijn vrouw zij, "misschien wel leuk om even binnen te kijken. " Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen.😀 Dochter lief heeft aan de Duplo tafel zitten spelen, op de grote Vespa gezeten, rond gerent. Ondertussen was mijn vrouw op zoek naar een leuke doos om te geven. Ik dacht aan een stunt racer (die met de badkuip), zij aan een Jurassic World doos. Voor de zoon alvast een duplo doos met Dino's. Nog even drie minifigs gemaakt.
Personeel was heel vriendelijk, en behulpzaam.
O en dit stond er ook nog.
Stadia was beter....
Nadat ik ze met hen in het echt heb gebouwd ben ik ook even digitaal aan de gang gegaan, zonder stickers dus
LEGO set 314 Police Boat
:fill(white):strip_exif()/f/image/EGIbJkPOC7AtZSZg0flrPXNU.png?f=user_large)
LEGO set 316 Firefighter
:fill(white):strip_exif()/f/image/RMuzsVRI69tpmygX2Bv8r5hP.png?f=user_large)
Wat me dan weer wel opvalt bij het digitaal bouwen (en dan vooral bij de renders), zodra heb je een oude set met transparante slopes dan zie je ook die puntjes er op zitten (zie de 314), bij de nieuwe sets met transparante slopes zie ik dat niet als ik een render maak
Lego Taj Mahal te koop --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109838
Leuke actie van de Domtoren, geheel toevallig bijna klaar met een moc build van d'Olle Griese. Nog een paar kleine details op Bricklink zien te vinden...lex schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:24:
[Afbeelding]
Verlaat Vaderdag cadeautje, even Bricklink aanslingeren 😆
Ook vandaag ontvangen. Ik was al vergeten dat ik hem had besteldlex schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:24:
[Afbeelding]
Want geen bestelbevestiging of wat dan ook.
Die zijn ook leuk zeg, had hier geen notie van.Dommel schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:32:
Naar aanleiding van het bouwen van de oude LEGO sets, ik heb samen met mijn neefje en nichtje twee "oude" boten gebouwd. We hebben daarbij meer gekeken naar of het te bouwen was allemaal als dat we keken naar verkleuringen of correcte tijdsperiode. Waren blokjes kapot dan hebben we ze gewoon vervangen door andere blokjes uit de grote LEGO krat![]()
Nadat ik ze met hen in het echt heb gebouwd ben ik ook even digitaal aan de gang gegaan, zonder stickers dus
LEGO set 314 Police Boat
[Afbeelding]
LEGO set 316 Firefighter
[Afbeelding]
Wat me dan weer wel opvalt bij het digitaal bouwen (en dan vooral bij de renders), zodra heb je een oude set met transparante slopes dan zie je ook die puntjes er op zitten (zie de 314), bij de nieuwe sets met transparante slopes zie ik dat niet als ik een render maak
Dit is mijn enige echt varende boot die ik heb.

Vond de huidige echt drijvende boten ook best wel leuk, jammer dat ik geen bad meer heb in huis.
Heb hem ook. Heb weinig ervaring met bricklink, is daar een totaallijst met alle benodigde blokjes te vinden, of een shop die de hele set in 1x verkoopt? Of moet ik elk onderdeel apart gaan invoeren/zoeken?lex schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:24:
[Afbeelding]
Bij de brandweerboot heb ik ook de drijvers nog, als je die er op de juiste plek onder deed dan kon die inderdaad in een (zwem)bad drijven. Zonder die drijvers kieperden ze zo omDagg schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:50:
[...]
Die zijn ook leuk zeg, had hier geen notie van.
Dit is mijn enige echt varende boot die ik heb.
[Afbeelding]
Vond de huidige echt drijvende boten ook best wel leuk, jammer dat ik geen bad meer heb in huis.
Lego Taj Mahal te koop --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109838
Ik dacht: ‘Drijvers?’Dommel schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:59:
[...]
Bij de brandweerboot heb ik ook de drijvers nog, als je die er op de juiste plek onder deed dan kon die inderdaad in een (zwem)bad drijven. Zonder die drijvers kieperden ze zo om
Ben het even op gaan zoeken en had niet door dat de romp uit vijf of drie stukken bestaat.
Maar had je ook de propellor?
Die had ik wel maar die was zo ver kapot (van binnen helemaal gecorrodeerd dat die niet te herstellen was helaas). Dus die is naar de eeuwige jachtvelden vertrokken. Maar ik weet wel dat die heel veel in de zomer in het zwembad in de tuin heeft gedreven een aantal jaren. Waarschijnlijk was het bij de laatste keer spelen toch niet helemaal goed droog opgeruimdDagg schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:25:
[...]
Ik dacht: ‘Drijvers?’
Ben het even op gaan zoeken en had niet door dat de romp uit vijf of drie stukken bestaat.
Maar had je ook de propellor?
[Afbeelding]
En ik maar duwen in bad, jaloersDommel schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:33:
[...]
Die had ik wel maar die was zo ver kapot (van binnen helemaal gecorrodeerd dat die niet te herstellen was helaas). Dus die is naar de eeuwige jachtvelden vertrokken. Maar ik weet wel dat die heel veel in de zomer in het zwembad in de tuin heeft gedreven een aantal jaren. Waarschijnlijk was het bij de laatste keer spelen toch niet helemaal goed droog opgeruimd
Ik herinner me nu ook dat ik er eentje heb gehad. Uren badtijd plezier totdat ik zo gerimpeld van het water was dat ik er verplicht eruit gestuurd werdDommel schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:33:
[...]
Die had ik wel maar die was zo ver kapot (van binnen helemaal gecorrodeerd dat die niet te herstellen was helaas). Dus die is naar de eeuwige jachtvelden vertrokken. Maar ik weet wel dat die heel veel in de zomer in het zwembad in de tuin heeft gedreven een aantal jaren. Waarschijnlijk was het bij de laatste keer spelen toch niet helemaal goed droog opgeruimd
[ Voor 26% gewijzigd door Roy vd M. op 25-06-2022 23:50 . Reden: Fotootje erbij ]
Of de wieltjesRoy vd M. schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:45:
Die politieboot heb ik hier ook. De propeller werd niet door Lego verkocht. De wat oudere set 310 had nog een ander type gewicht waar je niet zo’n propeller aan kon koppelen.
Bij mijn weten was de motor ook van LEGO maar ik zou er langs kunnen zitten. Had er ook van Playmobil en kan ook goed zijn dat we er die onder hadden gezetRoy vd M. schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:45:
Die politieboot heb ik hier ook. De propeller werd niet door Lego verkocht. De wat oudere set 310 had nog een ander type gewicht waar je niet zo’n propeller aan kon koppelen.
[Afbeelding]
Is die foto ook echt van jou? Ik denk van wel maar wat was jij toen al netjes op de dozen, respect.Roy vd M. schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:52:
Klopt er werden wieltjes bijgeleverd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bGDJQnqhI9kkXcBuHyMyYZn2.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bsQs8iemr35F0tFHj9od1E70.jpg?f=user_large)
Hier de Batmobile nog naast de Raptor en de Charger.
Wat vind jij van die Charger? Ik lees er niet al te positieve kritieken over, ben benieuwd naar je mening.zonoskar schreef op zondag 26 juni 2022 @ 00:42:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier de Batmobile nog naast de Raptor en de Charger.
Sn0rkel schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:40:
[...]
Leuke actie van de Domtoren, geheel toevallig bijna klaar met een moc build van d'Olle Griese. Nog een paar kleine details op Bricklink zien te vinden...
[Afbeelding]
Stiekem leerde je zo al natuurkunde.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Hij is mooi hè. Ik heb er zelf (voor de brexit) een voet voor gekocht bij wickedbrick waarmee het lijkt op die zweeft en daarnaast een beetje gekanteld wordt. Neemt die iets minder plaats in en is die mooier te zien vind ik zelf.
Wel met 2 man doen. Want die voet komt op de plek van de huidige en die losmaken en hem op die voet hangen is wel Ff een ramp
Als een Lego model heb ik niet veel klagen. Alle normale functies zitten er in, plus HoG besturing en een mode om hem te laten steigeren. Coole V8 met blower.Roy vd M. schreef op zondag 26 juni 2022 @ 00:54:
[...]
Wat vind jij van die Charger? Ik lees er niet al te positieve kritieken over, ben benieuwd naar je mening.
Als een Charger, ja, hmm. Hij lijkt niet echt. De randen zijn te rond, de spatborden zijn me te brick-built en de banden zijn te low profile. Dus ik doe net alsof het geen Charger is
Ziet er goed uit! Ik vind het een mooi model om te zien. Ik ben net van alle auto’s weer afgestapt en denk dat ik deze serie is ga verzamelen. Deze staat met stip op 1 om te kopen. Was het een leuke build? En ben je lang bezig geweest?HerZon schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:46:
[Afbeelding]
Een avondje aan de knutsel en er is weer een stukje geschiedenis bij in de kast.
ik durf dat ding niet op te pakken, die voetjes zitten vast met technic stukken, dat is denk ik nog wel een opgave om hem daarvan af te krijgen, ik verplaatste vorig week die AT-ÁT om ruimte te maken voor het schip te bouwen en de hele onderkant liet los.SunnieNL schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:45:
[...]
Hij is mooi hè. Ik heb er zelf (voor de brexit) een voet voor gekocht bij wickedbrick waarmee het lijkt op die zweeft en daarnaast een beetje gekanteld wordt. Neemt die iets minder plaats in en is die mooier te zien vind ik zelf.
Wel met 2 man doen. Want die voet komt op de plek van de huidige en die losmaken en hem op die voet hangen is wel Ff een ramp
[Afbeelding]
Speaking off, ik wou graag voor de AT-AT en de star destroyed pre printed blokjes kopen om de sticker dingen te vervangen alleen ben ik de site even kwijt.
[ Voor 7% gewijzigd door cherrycoke op 26-06-2022 12:10 ]
Steindrucker ?cherrycoke schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:09:
[...]
ik durf dat ding niet op te pakken, die voetjes zitten vast met technic stukken, dat is denk ik nog wel een opgave om hem daarvan af te krijgen, ik verplaatste vorig week die AT-ÁT om ruimte te maken voor het schip te bouwen en de hele onderkant liet los.
Speaking off, ik wou graag voor de AT-AT en de star destroyed pre printed blokjes kopen om de sticker dingen te vervangen alleen ben ik de site even kwijt.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier mag je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen.
De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge
Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"
Lego Masters: Lego Masters
Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked
:strip_exif()/f/image/5XbRY6PZSgLZIgPKuvf7LHmn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NE1medQ3Aa0BDOrp4RaKE5Bv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MIwjTAbFTujAOcoKXZhAtrNY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/96b4RMZjMuYyltHr4Mw5uMCt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F6E5FNKJtaAAOxmrTk2zElzE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eER9XmCbBDsSVHyqHw95aAy3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vXz1bBYIsQy7rZFOBn6qiL66.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MzcEhc8wY0x6xA2nrXtRpaHe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LK2JHv33UIfA1qtKCofhKlu8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/chBw9k7M0K5cgQKAh9iUpaaa.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/bhE1Cn7aRLFK9X3LASZ0Ka5c.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OozYGO9p3zGM6m3q1vvuhdyN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1dj4n6TiPxboYc7Bjk4VExu7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4Wtu7QL7kqRSQAdQKCeu4EKg.jpg?f=fotoalbum_large)