Achterruit en zijruiten achter.Eric Di schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:11:
Weet iemand welke ramen nu exact getint worden bij de optie Sunset vanuit het Comfort pakket?
Ja dat bedoel ik ook, dat ze de spoel wat hoger hebben liggen i.v.m. grote telefoons. Maar dan zou je verwachten dat het antislip is en de telefoon blijft liggen als je de telefoon er niet helemaal in steekt? Of heb ik dat mis?Cloclo100 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:03:
[...]
Euh wat, de oneplus 9 pro is huge 😀.. Blijft perfect liggen in dat vakje.
Zijn er überhaupt mensen waar effectief de gsm draadloos opgeladen wordt? Ik bedoel als in: 20% meer na een lange rit? Hier blijft hij in t beste geval op hetzelfde percentage hangen.
Er is dus ook genoeg dat wel goed werkt.jdenijs schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:13:
Jemig, ik zit vanaf november echt met smart te wachten op mijn ENYAQ, maar als ik alle berichten de laatste tijd zo eens lees ga ik er bijna tegen opzien om hem straks op te halen als het zo ver is.
- navigatie is ruk
- app is ruk
- apple carplay werkt zo nu en dan niet
- beestjes in de achterlichten
- remmen die kraken/piepen
- telefoon die niet oplaad of warm wordt
- deuren/kofferbak sluiten niet goed
- grootlicht assistentie werkt niet fijn
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik wil 'm wel hoor....jdenijs schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:13:
Jemig, ik zit vanaf november echt met smart te wachten op mijn ENYAQ, maar als ik alle berichten de laatste tijd zo eens lees ga ik er bijna tegen opzien om hem straks op te halen als het zo ver is.
- navigatie is ruk
- app is ruk
Probleem met de iPhone en draadloos laden lijkt opgelost, nu maar hopen dat zoonlief het niet ontdekt. Zal later in de week nog melden of dit echt de oplossing is. Dan wellicht op zoek naar een nettere oplossing, misschien iets met 3d printen of zo.Scorpio_King schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:38:
[...]
Net geprobeerd met een doosje van de tandenstokers maar lijkt inderdaad te werken. Telefoon ligt dan niet meer helemaal achterin het vak. Geen foutmeldingen meer en telefoon laad en warmte op
![]() | ![]() |
Hi, ik ben een leaserijder en kan ook de Powerpass aanvragen. Maar dan krijg ik maandelijks een factuur van de laadsessies, die ik dan eigenlijk door moet zetten naar de werkgever? Of kan ik deze pass dan beter aanvragen over vijf jaar, als ik eventueel deze Enyaq zou overkopen?
Gisteren eens geprobeerd hem los te krijgen met een inbussleutel, maar dat ding zit echt moervast bij mij. Je kan er ook lastig bij en je moet blind proberen die inbus erin te krijgen. Had jij daar geen last van?hilbert_nl schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:02:
[...]
- de lifehammer zat bij mij ook in het vak, echter kun je deze loshalen met een kleine inbussleutel. Ik heb ze aan de buitenkant van het vak gezet. Stuk handiger en heb er nu geen last meer van
Zou je hier eens een foto van kunnen maken?pim89 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:04:
[...]
Die van mij zitten onderaan de middenconsole. Een prima plek (als je 'm niet nodig hebt). Ik kan me voorstellen dat het wat ver weg is als je 'm in nood nodig hebt.
De laatste twijfel. De kleur...
Quartz Grey of Blue.
hier de blauwe in het echt te zien met sportline: YouTube: Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID 4 en de ŠKODA ENYAQ iV | Kom proefrijd...
/f/image/2GdaZEpt4B8GyUDQvaKFAIkE.png?f=fotoalbum_large)
Quartz Grey of Blue.
hier de blauwe in het echt te zien met sportline: YouTube: Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID 4 en de ŠKODA ENYAQ iV | Kom proefrijd...
/f/image/2GdaZEpt4B8GyUDQvaKFAIkE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Vw0kzBvvIJ8aQDFPcIMMWexb.png?f=fotoalbum_large)
Water-Escape
Ik heb hem in Quarz Grey besteld, blauwe sportline is hier nog beter te zien... (incl. steenkolen engelswater_escape schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:47:
Quartz Grey of Blue.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat dit nog niet vermeld is op dit forum: De optie "DC acculading 125kW" is verdwenen als optie in de configurator (skoda.be) en staat nu vermeld bij de standaard uitrusting!
De blauwe versie heb ik afgelopen week nog zien rijden in Nijmegen, zag er tof uit! (sowieso hulde aan de automobilist die kiest voor iets anders dan zwart, grijs of wit!)water_escape schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:47:
Quartz Grey of Blue.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik weet natuurlijk niet hoe de afspraken bij jouw werkgever zijn Reimzter. En ik weet ook niet hoe jij inschat gebruik te gaan maken van snelle laadsessies en reizen in het buitenland.Reimzter schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:40:
Hi, ik ben een leaserijder en kan ook de Powerpass aanvragen. Maar dan krijg ik maandelijks een factuur van de laadsessies, die ik dan eigenlijk door moet zetten naar de werkgever? Of kan ik deze pass dan beter aanvragen over vijf jaar, als ik eventueel deze Enyaq zou overkopen?
Vaak is het zo dat je via LM een laadpas / -druppel krijgt die - zeker in Nederland - vaak voldoet. Deze kosten worden dan direct door je werkgever betaald.
Bij mij is het zo dat - mede op aanraden van de wagenparkbeheerder - wij voor noodgevallen reserve-passen zelf aanvragen. Dat doen we als berijder zelf, omdat het sterk afhankelijk is van de landen waar we reizen en van de auto en vereiste laadcapaciteit - een persoonlijk dingetje dus maar wel met goed advies van wagenparkbeheer.
Ik weet niet wat de 'houdbaarheid' van de powerpass of de korting op de powerpass is. Zou zonde zijn als je hem 5 jaar bewaard... en dat dan de voorwaarden zijn aangepast.
Die kosten voor laden schiet ik dus voor en worden netjes en snel door werkgever vergoed. Maar dat is zeker niet maandelijks en we proberen snel laden sowieso te beperken (met volle accu van huis is gewoon fijner en je werkgever onnodig met kosten opzadelen is niet gezond en maakt mobiliteitsplan duurder, wat uiteindelijk weer effect zal hebben op budget etc.).
[ Voor 10% gewijzigd door Trebor78 op 14-07-2021 16:17 ]
Zo'n leenauto wil ik ook welRobbie8454 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:56:
Heb even een andere leuke auto bij me😅
[Afbeelding]
En is dat een platform waarop Skoda dan een familie-bus kan bouwen?FJP84 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:08:
[...]
Zo'n leenauto wil ik ook wel. Hoe is deze in vergelijking met het racemonster dat Enyaq heet?
Bij de NL configurator staat die bij mij er nog wel bij.FirePig schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:59:
Ik denk dat dit nog niet vermeld is op dit forum: De optie "DC acculading 125kW" is verdwenen als optie in de configurator (skoda.be) en staat nu vermeld bij de standaard uitrusting!
Nou nou, dat is wel wat extreem gesteld. Het is natuurlijk eigen aan een forum dat mensen problemen melden of uiten. Aangezien de helft van die puntjes softwarematig is, valt dit op te lossen. Sommige zaken zijn ook subjectief (de app is gewoon weinig functioneel ja, maar buiten het uitgesteld laden doet hij wat hij moet. Er zijn ook velen waar carplay gewoon prima werkt) Over de navigatie heb ik bvb. geen klachten. De andere zaken dan;jdenijs schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:13:
- navigatie is ruk
- app is ruk
- beestjes in de achterlichten: best apart ja.. maar laat dit je niet afleiden over de algemene bouwkwaliteit van de Enyaq want die is uitstekend!
- remmen die kraken/piepen: ik heb hier nu en dan ook wel eens iets gehoord, maar dan alleen als ik op een helling sta. Het gaat hier over een slagschip van meer dan 2 ton dus ergens wel begrijpelijk. Daarnaast heb ik hier ook verteld over mijn vader zijn duurdere Mercedes CLS, die dit nog veel erger had.
- deuren/kofferbak sluiten niet goed: af en toe bestuurdersdeur die net niet sluit als ik em te zacht dicht gooi, maar over die koffer heb ik eigenlijk nog niets gelezen of zelf ervaren.
Laat deze puntjes maar niet in je hoofd kruipen, dat is het totaal niet waard. Mijn vrouw en ik zijn weggeblazen door het algemene totaalbeeld. Als je dan nog eens de Enyaq met de ID4 vergelijkt, dan heb je het gevoel dat die ID4 een speelgoedauto is, voor ongeveer dezelfde prijs. Ik heb eerst met de ID4 gereden en gelukkig daarna de Enyaq opgemerkt in het filiaal erlangs.. blij dat ik dit gezien heb anders had ik me bekocht gevoeld. Uitstekende keuze gemaakt!
CarPlay en Android Auto is ook maar de vraag of Apple en Google wel alles netjes op orde hebben he. Of de maker van de telefoon in het geval van Android. Dus ligt het echt aan de auto software of zit er ook nog iets niet goed met CarPlay/Android?Cloclo100 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:29:
[...]
Nou nou, dat is wel wat extreem gesteld. Het is natuurlijk eigen aan een forum dat mensen problemen melden of uiten. Aangezien de helft van die puntjes softwarematig is, valt dit op te lossen. Sommige zaken zijn ook subjectief (de app is gewoon weinig functioneel ja, maar buiten het uitgesteld laden doet hij wat hij moet. Er zijn ook velen waar carplay gewoon prima werkt) Over de navigatie heb ik bvb. geen klachten. De andere zaken dan;
- beestjes in de achterlichten: best apart ja.. maar laat dit je niet afleiden over de algemene bouwkwaliteit van de Enyaq want die is uitstekend!
- remmen die kraken/piepen: ik heb hier nu en dan ook wel eens iets gehoord, maar dan alleen als ik op een helling sta. Het gaat hier over een slagschip van meer dan 2 ton dus ergens wel begrijpelijk. Daarnaast heb ik hier ook verteld over mijn vader zijn duurdere Mercedes CLS, die dit nog veel erger had.
- deuren/kofferbak sluiten niet goed: af en toe bestuurdersdeur die net niet sluit als ik em te zacht dicht gooi, maar over die koffer heb ik eigenlijk nog niets gelezen of zelf ervaren.
Laat deze puntjes maar niet in je hoofd kruipen, dat is het totaal niet waard. Mijn vrouw en ik zijn weggeblazen door het algemene totaalbeeld. Als je dan nog eens de Enyaq met de ID4 vergelijkt, dan heb je het gevoel dat die ID4 een speelgoedauto is, voor ongeveer dezelfde prijs. Ik heb eerst met de ID4 gereden en gelukkig daarna de Enyaq opgemerkt in het filiaal erlangs.. blij dat ik dit gezien heb anders had ik me bekocht gevoeld. Uitstekende keuze gemaakt!
Klopt, zeer belangrijk. Het internet staat vol met problemen bij AA. Ik heb een laatste generatie GSM met allernieuwste android, bij mij alles vlekkeloos voorlopig. Ik stap in met de GSM in mijn broekzak en voor ik van de oprit af ben is mijn AA geconnecteerd en spotify speelt.SSJVegito schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:33:
[...]
CarPlay en Android Auto is ook maar de vraag of Apple en Google wel alles netjes op orde hebben he. Of de maker van de telefoon in het geval van Android. Dus ligt het echt aan de auto software of zit er ook nog iets niet goed met CarPlay/Android?
Monsterlijk! Deze is begrenst op 245. Plakt letterlijk aan de weg en je hebt continue power. Super stil van binnen en 120 voelt aan als 60. En toch ben ik straks zeer tevreden met de Enyaq! Dit is leuk speelgoed, maar mijn rijbewijs is me lief..FJP84 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:08:
[...]
Zo'n leenauto wil ik ook wel. Hoe is deze in vergelijking met het racemonster dat Enyaq heet?
Uiteraard. Heb er al meer dan 10.000km op staan.jdenijs schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:21:
[...]
Ik las ergens (volgens mij op dit forum) Dat een aantal maal flink goed remmen. een paar keer als je vooruit rijd en een paar keer achteruit rijd. Dat dat de klachten doen verminderen. Dat al eens geprobeerd?
Is helaas een zeer veel voorkomend probleem.
Voor de vliegjes in de achterlichten vond ik ook een draadje op Briskoda. De Kodiaq heeft er ook last van.
Ik begrijp je frustratie, maar even een paar kanttekeningen, zo zie ik het:jdenijs schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:13:
- navigatie is ruk
- app is ruk
Navigatie: tja.. die snap ik, maar eerst zelf maar ervaren.
App: nog volop in ontwikkeling. Heb geduld. Je moet toch nog wachten met je auto.
AC: zelf totaal geen last van gehad met de tweedaagse proefrit. Ik zal hem zelf toch bedraad aansluiten. Dit werkt gewoon altijd beter.
Remmen: proefversie deed het ook, maar dit went well. Hoort natuurlijk niet, maar… zelfs de e-tron gt die ik nu bij me heb heeft dit…
Deuren: dit is imo een goed teken. Mijn auto had dit ook en aan de passagiers kant heb ik dit nog steeds. Dit komt omdat die deur zelden gebruikt wordt. Dit houdt wel in dat er goede rubbers zijn gebruikt en dat de auto goed geïsoleerd is. Dit wordt na loop van tijd beter.
Telefoon: belachelijk dat je een blokje moet gaan gebruiken, maar als dit werkt. Prima. Ontwerpfout eerste klas, maar verder niet te druk om maken.
Bekijk ook de positieve kanten.
-Iedereen is laaiend enthousiast over de rijeigenschappen.
- de ruimte is geweldig
- stoelen zitten heerlijk
- grote actieradius
-prachtig om te zien
- erg stil van binnen
- elk gekozen interieur is gewoon mooi.
Ik wil je absoluut niet de les lezen, maar het glas is halfvol 😉
Zijn dat niet gewoon nog een paar 'bugs' die gepaard gaan met het licht+ pakket?RandomNick schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:50:
Voor de vliegjes in de achterlichten vond ik ook een draadje op Briskoda. De Kodiaq heeft er ook last van.
Navigatie is nog niet optimaal ivm plannen laadstops op grotere afstanden. Verder heerlijke auto, vorige was een Audi A6 deze kan niet aan comfort van de Enyaq tippen.jdenijs schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:13:
- navigatie is ruk
- app is ruk
En heb je hem ook al? Ik ga nu voor blauw na dit te hebben gezien.Ocna schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:51:
[...]
Ik heb hem in Quarz Grey besteld, blauwe sportline is hier nog beter te zien... (incl. steenkolen engels) [YouTube: English review Skoda NEW Enyaq SPORTLINE 2021 IV 60 Race Blue 20 inch Vega Detail inside & outside]
Water-Escape
Blauw is voor mijn vriendin een absolute no go. Maar die kleur staat m echt heel goed! Ik vind quartz grey in het echt zo… grey… ook een hele mooie kleur, maar blauw is wel: BAM!! Hier ben ik 😅
je bent nu al mijn held! Fix it met LegoScorpio_King schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:32:
[...]
Probleem met de iPhone en draadloos laden lijkt opgelost, nu maar hopen dat zoonlief het niet ontdekt. Zal later in de week nog melden of dit echt de oplossing is. Dan wellicht op zoek naar een nettere oplossing, misschien iets met 3d printen of zo.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb vast nog wel ergens een blokje liggen:
:strip_exif()/f/image/lcMifiWTG5KemLL2nxMOHMcw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Robbie8454 op 14-07-2021 18:09 ]
Vandaag mocht ik ook de enyaq in ontvangst nemen; net over de grens bij lommel kreeg ik de sleutels en kon ik naar de RDW. Even wennen in het begin, want ja, het is echt wel een "slagschip" vergeleken met de mazda 2 die ik had. Maar rijdt zoals iedereen hier zegt: super. Geen ping pong op de snelweg, trekt snel op wanneer nodig (sport stand is ook fijn natuurlijk). Of je echt een verschil voelt met en zonder DCC, dat zou denk ik member @oase kunnen uitproberen, aangezien hij hier al eens voor de deur gestaan heeft met zijn enyaq (je mag de mijne wel even lenen om het uit te testen en te reviewen zodra het kenteken binnen is)...
Bij de RDW was het overigens ook wel grappig: Dit was de eerste enyaq die ze daar op bezoek kregen en spontaan kwam er een collega van de controleur uit het kantoor om ook even een blik te werpen (zelf had hij een ID4) en hij was ook erg onder de indruk.
Aangezien ik met een tijdelijk kenteken reed op de snelweg, kreeg ik ook al aardig wat bekijks. Zo ook van een groep militairen in opleiding die in een busje van de genie zaten. Een paar mooie duimen gezien van ze
.
Waar hier gerapporteerd wordt over piepende remmen enz, heb ik daar helemaal niets van gehoord, maar misschien rem ik ook nog niet voldoende hard. Wel viel mij op dat de achterklep wat harder dicht moet worden gegooid, dus dat is nog wel even wennen.
bij de RDW even een kleine foto gemaakt
Bij de RDW was het overigens ook wel grappig: Dit was de eerste enyaq die ze daar op bezoek kregen en spontaan kwam er een collega van de controleur uit het kantoor om ook even een blik te werpen (zelf had hij een ID4) en hij was ook erg onder de indruk.
Aangezien ik met een tijdelijk kenteken reed op de snelweg, kreeg ik ook al aardig wat bekijks. Zo ook van een groep militairen in opleiding die in een busje van de genie zaten. Een paar mooie duimen gezien van ze
Waar hier gerapporteerd wordt over piepende remmen enz, heb ik daar helemaal niets van gehoord, maar misschien rem ik ook nog niet voldoende hard. Wel viel mij op dat de achterklep wat harder dicht moet worden gegooid, dus dat is nog wel even wennen.
bij de RDW even een kleine foto gemaakt
:strip_exif()/f/image/zNMWTBzz3tnacWJybZ59MyKQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ach, dat lijkt heel wat, maar het is allemaal gerommel in de margejdenijs schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:13:
- navigatie is ruk
- app is ruk
Dat wordt het dus een Rode!!!Robbie8454 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:59:
Blauw is voor mijn vriendin een absolute no go. Maar die kleur staat m echt heel goed! Ik vind quartz grey in het echt zo… grey… ook een hele mooie kleur, maar blauw is wel: BAM!! Hier ben ik 😅
Helaas nog niet, begin maart besteld, afleverweek werd op week 32 gezet maar inmiddels verschoven naar week 40.water_escape schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:38:
[...]
En heb je hem ook al? Ik ga nu voor blauw na dit te hebben gezien.
iPhone 12 van mijn dochter laadde ook slecht ( wel/niet) op. Zal hier vast mee te maken gehad hebben!Scorpio_King schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:32:
[...]
Probleem met de iPhone en draadloos laden lijkt opgelost, nu maar hopen dat zoonlief het niet ontdekt. Zal later in de week nog melden of dit echt de oplossing is. Dan wellicht op zoek naar een nettere oplossing, misschien iets met 3d printen of zo.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik had er in het begin wat last van, is nu een stuk minder. Heb best vaak de rem gebruikt , paar keer stevig voor rood stoplicht...( altijd stand D,)goetfoud schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:51:
Auto na een dag terug van dealer ivm kraken/knarsen/inklinken remmen.
Helaas zonder resultaat. Is een bekend probleem. Velen hebben er last van, sommigen niet.
Heeft met ontwerp remsysteem te maken waar helaas niets aan te veranderen/af te stellen is.
Al met al een beetje teleurstellend dit.
Wat mij betreft een zware ontwerpfout.
Tegenliggers en voorganger worden niet verblind bij led matrix groot licht. Zitten allemaal spiegeltjes in die zorgen dat objecten met lichtbundel (auto, fiets, lantaarn ed) niet worden belicht. Ik rij er al jaren mee en wil nooit anders. Dat de verlichting zich steeds aanpast went snel.
SSJVegito schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:36:
[...]
Eens, kan gewenning zijn maar ik meende dat LED matrix juist alles goed zou moeten veranderen zodat je bijvoorbeeld ook niet verblind wordt door borden etc. Zo wordt het wel gepromote dacht ik.
@Ocna Was bij mj ook. Begin maart besteld met afleverweek 34, toen restricties goedgekeurd maar toch werd afleveren uitgesteld naar week 44. Sinds een paar dagen staat er dat de auto in de week van 19 juli wordt geproduceerd en aflevering weer terug in week 34.Ocna schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 19:47:
[...]
Helaas nog niet, begin maart besteld, afleverweek werd op week 32 gezet maar inmiddels verschoven naar week 40.
Kortom: je kunt er eigenlijk geen pijeil op trekken.
Ik ben wel benieuwd naar jullie B of D gebruik. Als ik weg rij zet ik hem meteen al in B en enkel snelweg op D. Rijdt voor mij het meest ontspannen want minst rempedaal gebruik. Ik gebruik de flippers achter de stuur eigenlijk nooit, jullie?
Verder, een top auto! Vooral comfort en stilte is voor mij echt een genot! Eco suite stoelen zitten voortreffelijk en elke keer krijg ik een glimlach als ik instap.
Afgelopen weekend even flink geïnvesteerd in goed was spul en vervolgens lekker met de hand gewassen. Die van mij gaat geen wasstraat meer zien.
Verder, een top auto! Vooral comfort en stilte is voor mij echt een genot! Eco suite stoelen zitten voortreffelijk en elke keer krijg ik een glimlach als ik instap.
Afgelopen weekend even flink geïnvesteerd in goed was spul en vervolgens lekker met de hand gewassen. Die van mij gaat geen wasstraat meer zien.
:strip_exif()/f/image/JpFlkAFsOidbhXZsCULeGoez.jpg?f=fotoalbum_large)
In theorie zou het zo moeten werken inderdaad, ware het niet dat het hele systeem samen hangt met camera(s) etc. Dus iets ervan hoeft iets niet goed op te pakken en het gaat mis. Ik ben benieuwd hoe het gaat werken want ik heb het zelf nog niet ervaren.sebbe_1 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:17:
Tegenliggers en voorganger worden niet verblind bij led matrix groot licht. Zitten allemaal spiegeltjes in die zorgen dat objecten met lichtbundel (auto, fiets, lantaarn ed) niet worden belicht. Ik rij er al jaren mee en wil nooit anders. Dat de verlichting zich steeds aanpast went snel.
[...]
Dit werkt Zoals het geafficheerd is.. Zijnde perfect.SSJVegito schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:43:
[...]
In theorie zou het zo moeten werken inderdaad, ware het niet dat het hele systeem samen hangt met camera(s) etc. Dus iets ervan hoeft iets niet goed op te pakken en het gaat mis. Ik ben benieuwd hoe het gaat werken want ik heb het zelf nog niet ervaren.
Nou ook bij een auto van 140k werkt draadloos Apple CarPlay niet altijd feilloos. Heb m gewoon met een kabeltje aangesloten. Alle problemen opgelost.
Vandaag even bij de dealer geweest, later deze maand een softwareupdate gepland i.v.m. de problemen. Kwam overigens dit artikel tegen voor als er meerdere mensen zijn met issues met Carplay, ik ga het morgen even proberen.
https://www.autoevolution...iphone-update-162240.html
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Van mijn kant nog maar eens een update. again; besteld in Januari, asap SSS laten vallen toen de dealer belde, en vervolgens ook de HUD. 2 dagen na droppen HUD een melding dat "mijn bestelde skoda die dag in productie ging". Dat is nu 3 weken terug, en de leverdatum is (volgens honeymoonnet) verschoven naar week 41 
fingers crossed, en maar blijven wachten. Wallbox komt de 26e en Liander de 27e... dat is alvast geregeld.
fingers crossed, en maar blijven wachten. Wallbox komt de 26e en Liander de 27e... dat is alvast geregeld.
Sinds deze week mijn Enyaq. Een vraag over de cruise control / travel assist.
De cruise control springt met stappen van 10 km/h. Dat is vervelend in combinatie met het feit dat veel auto's 4 km/h te hoge snelheid aangeven (deze ook). Je kan 'm dan dus niet op 84 km/h zetten, of zie ik iets over het hoofd?
Zelfde vraag voor travel assist. Systeem werkt best wel leuk, maar van mij zou de echte maximum snelheid gehanteerd mogen worden.
De cruise control springt met stappen van 10 km/h. Dat is vervelend in combinatie met het feit dat veel auto's 4 km/h te hoge snelheid aangeven (deze ook). Je kan 'm dan dus niet op 84 km/h zetten, of zie ik iets over het hoofd?
Zelfde vraag voor travel assist. Systeem werkt best wel leuk, maar van mij zou de echte maximum snelheid gehanteerd mogen worden.
MeTooPV schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:48:
Sinds deze week mijn Enyaq. Een vraag over de cruise control / travel assist.
/f/image/GKzsfOh0Urxec0GRRVAFKFp7.png?f=fotoalbum_large)
Bij ACC staat het volgende:
code:
1
| De overige instellingen zijn identiek aan ACC en Lane Assist. |
Stel je hebt je auto besteld november 2020 en je auto niet meer geleverd gaat worden dit jaar (2021).
Zou er dan iets van compensatie komen door Skoda?
Ik zit een beetje in dubio. Mijn bestelling blijft maar opgeschoven worden, nu week 39. Terwijl er genoeg voorraad modellen (first editions) staan. Als ik mijn bestelling annuleer moet ik van LeasePlan 15% kosten betalen. (Deze kosten zijn denk ik voor de dealer?) Maar als ik nou een voorraad model bij de dealer pak, dan heeft die toch zijn marge, en zou hij die 15% kunnen laten vallen? Ik ben dan wel iets duurder uit met bijtelling, maar heb ook meer opties op die first edition.
Als ik dat niet zou doen, en mijn auto zou pas in 2022 geleverd worden, ga ik zowieso 85 euro netto per maand meer betalen....
Ik zit een beetje in dubio. Mijn bestelling blijft maar opgeschoven worden, nu week 39. Terwijl er genoeg voorraad modellen (first editions) staan. Als ik mijn bestelling annuleer moet ik van LeasePlan 15% kosten betalen. (Deze kosten zijn denk ik voor de dealer?) Maar als ik nou een voorraad model bij de dealer pak, dan heeft die toch zijn marge, en zou hij die 15% kunnen laten vallen? Ik ben dan wel iets duurder uit met bijtelling, maar heb ook meer opties op die first edition.
Als ik dat niet zou doen, en mijn auto zou pas in 2022 geleverd worden, ga ik zowieso 85 euro netto per maand meer betalen....
Ik zou dit eens met de dealer bespreken. Op de site van Skoda staat dat alle voorraadmodellen geleverd kunnen worden door iedere dealer, dus mogelijk dat deze daar ook bereid willend in is. Dan lijkt het me zinloos van de leasemaatschappij om deze boete te blijven hanteren.maniac_1979 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:43:
Stel je hebt je auto besteld november 2020 en je auto niet meer geleverd gaat worden dit jaar (2021).
Vragende mensen zijn te helpen, heb ik altijd geleerd :-)
Succes ermee ik wacht ook sinds begin december en de auto blijkt geproduceerd te zijn maar enkele onderdelen missen nog.... Ik ben ook naar een alternatief aan het kijken om een voorraadmodel te nemen. Dus als je een update hebt, verneem ik hem graag.
Meh zo erg is het allemaal niet, vooropgesteld dat de auto gewoon eigenlijk briljant rijdt (voor het gewicht dat je voortstuwt en het comfort dat ik daarbij ervaar)jdenijs schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:13:
- navigatie is ruk
- app is ruk
Voor wat betreft de punten die je noemt:
Standaard Navigatie vind ik zelf nooit het sterkste punt van VW/Skoda, maar goed die gebruik ik zelf ook nooit, ook nooit gedaan in mijn Superb. Altijd Google Maps of toen het nog goed werkte Waze gebruikt.
App is karig, eens, voor mij overigens geen enkel probleem want dat zie ik zelf als gimmick die net als bij vorige auto's alleen maar ruimte opneemt op mijn telefoon in plaats van dat ik er gebruik van maak.
Carplay werkt bij mij met mijn oude iPhone 7, waar ik niet eens fatsoenlijk op het scherm kan kijken zo kapot is het glas echt foutloos (zowel met kabel als draadloos). Beter dan mijn Android (wat vermoedelijk ligt aan het feit dat het überhippe en populaire toestel niet officieel wordt ondersteund

Alle andere punten herken ik gelukkig niet in mijn auto en met name de beestjes, ik denk dat dit pure pech is, wat het niet minder teleurstellend maakt uiteraard voor de berijders die er wel last van hebben.
Deuren en kofferbak sluiten bij mij perfect, ik kan me er ook niet echt een voorstelling bij maken om eerlijk te zijn.
Als laatste, Grootlicht assistent, ik vind dat echt 1 van de beste opties die op mijn auto zit, ondanks dat ik huiverig ben voor het gebruik omdat ik altijd bang ben om tegenliggers of auto's die voor mij rijden te verblinden/storen (door voorgaande auto's) maar ik moet toegeven dat dit echt goed wordt ondervangen door de auto.
Toevoeging:
Wat ik wel een gedrocht vind is Lane Assist..... heeft me al bijna een velg gekost omdat de auto het nodig vond in eens naar links te sturen. Bloed irritant ook dat je dat niet default uit kunt zetten.
[ Voor 4% gewijzigd door ManiacScum op 15-07-2021 09:30 ]
Ok, even een zeer interessante en bemoedigende update over het draadloos laden. Zoals eerder aangehaald vind ik die optie eerder lachwekkend, op een rit van 100km niet 1% erbij geladen.
Nu heb ik vanmorgen de gsm eens ondersteboven gelegd, dus pakweg met de camera naar boven ipv naar onder zoals je hem op natuurlijke wijze zou neerleggen vanuit je hand.
Resultaat, 7% batterij erbij op 20km en geen warmteontwikkeling. 🤔👍👍👍
Hopelijk hebben jullie er wat aan, want dit is wel een dingetje! Ik heb een oneplus 9 pro voor alle duidelijkheid..
Nu heb ik vanmorgen de gsm eens ondersteboven gelegd, dus pakweg met de camera naar boven ipv naar onder zoals je hem op natuurlijke wijze zou neerleggen vanuit je hand.
Hopelijk hebben jullie er wat aan, want dit is wel een dingetje! Ik heb een oneplus 9 pro voor alle duidelijkheid..
De coils zijn op de kop gemonteerdCloclo100 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:46:
Ok, even een zeer interessante en bemoedigende update over het draadloos laden. Zoals eerder aangehaald vind ik die optie eerder lachwekkend, op een rit van 100km niet 1% erbij geladen.

Ik zou het doen!
Zo, ook maar eens geregistreerd na al maanden meegelezen te hebben.
In februari een Moon White IV60 besteld (lease).
- Loft
- 100 kw
- Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor
- Assistentiepakket
- Comfort pakket
- Elektrisch inklapbare trekhaak
- Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel
- Infotainment
- Klimaat pakket
- Warmtepomp
Na geven van toestemming voor eventuele upgrade licht en velgen is de productie van week 24 verschoven naar week 32. Inderdaad 8 weken omdat ik de trekhaak niet wilde laten vallen. Week 36 zou de auto dan aankomen bij de dealer.
Ik heb nog nooit een auto besteld met zoveel onzekerheden:
- komt de auto nog dit jaar?
- wat zit erop en eraan?
- wat wordt de fiscale waarde?
Na een aantal Toyota's en een Mazda waar nooit storingen optraden, ben ik toch wel ongerust over de kwaliteit van vooral de software van de auto. Ik zie de bui al hangen als mijn digibeet van een vrouw dat ding op een langere rit meeneemt.
Kortom een spannende tijd.
- Loft
- 100 kw
- Assistentiepakket
- Comfort pakket
- Infotainment
- Klimaat pakket
- Warmtepomp
Na geven van toestemming voor eventuele upgrade licht en velgen is de productie van week 24 verschoven naar week 32. Inderdaad 8 weken omdat ik de trekhaak niet wilde laten vallen. Week 36 zou de auto dan aankomen bij de dealer.
- wat zit erop en eraan?
Na een aantal Toyota's en een Mazda waar nooit storingen optraden, ben ik toch wel ongerust over de kwaliteit van vooral de software van de auto. Ik zie de bui al hangen als mijn digibeet van een vrouw dat ding op een langere rit meeneemt.
Ik herken de pijn en onzekerheid van een early adopter in een wereldwijde crisis. Over tien jaar kijken we terug naar een spannende periode: de omslag voor grote autofabrikanten naar elektrisch rijden. In tegenstelling tot merken als Tesla werkt de ervaring met ICE nu vertragend...MacDuck schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:51:
- Loft
- 100 kw
- Assistentiepakket
- Comfort pakket
- Infotainment
- Klimaat pakket
- Warmtepomp
- wat zit erop en eraan?
En voor de digibeet: zolang stroompedaal, rempedaal en stuur werken is het nog steeds heerlijk rijden...
Welke constructie?oeroe.b schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:23:
@roel visseren
Waarom eigenlijk deze constructie? Just curious 🤨
Bij mijn octavia kun je ook op de onderkant/bovenkant van de set knop drukken en daarmee de snelheid met 1 km verlagen/verhogen. Gezien het dezelfde handel is kan dat vermoedelijk bij de enyaq ook?
SSJVegito schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:53:
[...]
[Afbeelding]
Bij ACC staat het volgende:
code:
1 De overige instellingen zijn identiek aan ACC en Lane Assist.
Volgens mij nietsparks schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:34:
Bij mijn octavia kun je ook op de onderkant/bovenkant van de set knop drukken en daarmee de snelheid met 1 km verlagen/verhogen. Gezien het dezelfde handel is kan dat vermoedelijk bij de enyaq ook?
[...]
Gewoon de set indrukken, dan staat de speed op een ingegeven snelheid. Hendel daarna naar je toe halen en telkens deze handeling uitvoeren is +1 op je snelheid.sparks schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:34:
[...]
Simpel gezegd, als je instapt kun je zo wegrijden zonder een checklijst af te ronden.MacDuck schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:51:
- Loft
- 100 kw
- Assistentiepakket
- Comfort pakket
- Infotainment
- Klimaat pakket
- Warmtepomp
- wat zit erop en eraan?
Nee, vorige pagina stond het toch wel duidelijk uitgebeeld. Na je toe halen is 1 km stappen verhogen.sparks schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:34:
[...]
Hendel naar je toe halen is 1km verhogenGenestealer schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:36:
[...]
Simpel gezegd, als je instapt kun je zo wegrijden zonder een checklijst af te ronden.
[...]
Nee, vorige pagina stond het toch wel duidelijk uitgebeeld. Na je toe halen is 1 km stappen verhogen.
Op set duwen (bij ingestelde snelheid), gaat hij 1 km verlagen
Goedkoper ofwel voordeel voor koper, worden niet voor niets zoveel auto's uit onder andere Duitsland geïmporteerd.oeroe.b schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:31:
Ophalen aan de grens : import etc
Je vrouw niet laten rijdenMacDuck schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:51:
ah ok,oeroe.b schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:31:
Ophalen aan de grens : import etc
Toen ik eind januari besloot om voor een enyaq te gaan, was ik in eerste instantie natuurlijk virtueel bij nederlandse dealers langs geweest. Specificatie aangemaakt via de skoda website en dan kom je dus op een aardig bedrag. Toen dacht ik: goh, ik woon op 10km van de Duitse grens, een skoda is een skoda, dus laten we daar eens kijken wat de prijs is.. en die bleek al lager te zijn dan in Nederland. Vervolgens heb ik dus verschillende landen dezelfde configuratie bekeken en toen kwam ik uit in België. Daar was toen een actie van 1500 euro korting op de enyaq + de basisprijs van de auto was ook 2000 euro lager tov Nederland. En dan heb je het dus over een kale auto zonder opties, maar die dezelfde standaardinhoud heeft als de Nederlandse versie. Dus opgeteld al een verschil van 3500 euro.
Ga je de opties erbij doen.. in België zijn de opties veelal lager geprijsd (behalve de 360 graden, want die is daar 900 euro vs 300 in nederland). Scheelt je dus ook weer paar euro's.
dan zet je dat af tegen de kosten voor import:
1: RDW kosten: 134,40 keuring + eendagskenteken (die laatste mag je zelf maken van karton/papier; ik heb ze maar gewoon van metaal laten maken (23 euro)
2: 14 dagen WA verzekering: 100,- (dat was de goedkoopste die ik kon vinden)
3: Nederlandse kentekenplaten nog even laten maken (ook iets van max 40 euro)
En dan heb je de kosten wel gehad.
Dus nu heb ik een Enyaq die in België 52340 kostte, maar in Nederland 57039 kostte (ex nog die 800 euro dealer klaarmaak kosten enz die in België ook maar 300 euro zijn). Dankzij de upgrade van licht is de auto nu 58500 ongeveer waard volgens de laatste berekening.
Wat zijn de nadelen:
1) je moet een afspraak maken bij de RDW voor keuring.. aangezien het druk is, kun je soms pas na 3 weken terecht. ik had van de dealer te horen gekregen dat de auto halverwege juli geleverd zou worden. omdat ik nog geen VIN nummer had, kon ik nog geen afspraak bij de RDW inplannen. Maar wanneer je nu een afspraak inplant met een VIN van je oude auto, kun je een plaats "bezet" houden. je kunt tot 24 uur van te voren de afspraak bij de RDW eruit halen zonder kosten. toen ik dus mijn correcte VIN kreeg, heb ik dus ergens rond 23.00 in de avond de oude afspraak gecanceld en gelijk een nieuwe afspraak ingepland. op het moment dat je de oude afspraak afzegt, komt deze gelijk vrij voor de eerste in de rij. Dus op die manier kon ik gelijk mijn oude afspraak weer claimen voor de nieuwe auto. (kleine work-around dus als je graag een afspraak wilt houden zonder 3 weken te wachten... je zou dit dus in theorie ook voor iedere week kunnen doen indien je meerdere vinnummers hebt.
2) de Skoda uit België had niet inbegrepen de 8 jaar onderhoud ofzo die je in Nederland kreeg. (dat was een stelpost dacht ik van 300 euro die je in Nederland ook terug kon krijgen wanneer je hem niet wilde)
3) je krijgt als Nederlander geen Belgisch kenteken; dan zou je een export kenteken moeten aanvragen in Brussel.. veel moeite dus. vandaar dat ik met de dealer in België had afgesproken dat hij hem zou leveren bij de Nederlandse grens (bij de grens met Lommel in mijn geval
4) je moet even iemand zien te charteren die je naar de grens brengt.. of je moet een autoambulance huren enz.. dat laatste kost je natuurlijk weer wat extra geld. ook zou je een bedrijf het allemaal kunnen laten doen, maar ook dat kost je weer meer.. offerte die ik daarvoor kreeg was rond de 1000 euro.
5) je krijgt natuurlijk bij de check van de RDW te zien dat het een import auto is.. nu zou dat in theorie tot een lagere verkoopprijs kunnen leiden bij de doorverkoop; echter bleek gisteren dat omdat ik geen Belgisch kenteken had het technisch gezien ook niet een import is, maar een eerste aanmelding. Dus ik ben straks benieuwd of er inderdaad een import bij staat of niet.
6) je moet even tijdelijk het btw bedrag voorschieten (9000 euro). In België betaal je namelijk belasting, maar krijg je terug zodra je in Nederland de btw betaald hebt. Dus dat kan ook even lastig liggen.
Dus deze constructie was om een bedrag van ongeveer 3500 euro te besparen (maar dankzij de upgrade nu dus iets meer). (en eigenlijk ook omdat ik het te gek voor woorden vind dat dealers een bedrag van 800 euro vragen voor kosten rijklaar maken enz).
Dus al met al kan het de moeite waard zijn om deze route te kiezen. Met de huidige prijzen lijkt deze route iets minder lucratief, want ook in België is de Enyaq iets duurder geworden... overigens niets gehoord over leverproblemen in België. De dealer gaf aan dat ze er 30 hadden besteld voor Nederlanders en nog geen vertragingen enz hadden.
Netjes beschreven! Over de kosten rijklaar maken, ik ben in bezwaar gegaan. Aangekaard dat Skoda zelf aangeeft dat alle rijklaar kosten al in de totaal prijs van de Enyaq inbegrepen zit. Er werd daarna niet veel moeite gedaan om eraf te halen.roel visseren schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:02:
[...]
ah ok,
Toen ik eind januari besloot om voor een enyaq te gaan, was ik in eerste instantie natuurlijk virtueel bij nederlandse dealers langs geweest. Specificatie aangemaakt via de skoda website en dan kom je dus op een aardig bedrag. Toen dacht ik: goh, ik woon op 10km van de Duitse grens, een skoda is een skoda, dus laten we daar eens kijken wat de prijs is.. en die bleek al lager te zijn dan in Nederland. Vervolgens heb ik dus verschillende landen dezelfde configuratie bekeken en toen kwam ik uit in België. Daar was toen een actie van 1500 euro korting op de enyaq + de basisprijs van de auto was ook 2000 euro lager tov Nederland. En dan heb je het dus over een kale auto zonder opties, maar die dezelfde standaardinhoud heeft als de Nederlandse versie. Dus opgeteld al een verschil van 3500 euro.
Ga je de opties erbij doen.. in België zijn de opties veelal lager geprijsd (behalve de 360 graden, want die is daar 900 euro vs 300 in nederland). Scheelt je dus ook weer paar euro's.
dan zet je dat af tegen de kosten voor import:
1: RDW kosten: 134,40 keuring + eendagskenteken (die laatste mag je zelf maken van karton/papier; ik heb ze maar gewoon van metaal laten maken (23 euro)
2: 14 dagen WA verzekering: 100,- (dat was de goedkoopste die ik kon vinden)
3: Nederlandse kentekenplaten nog even laten maken (ook iets van max 40 euro)
En dan heb je de kosten wel gehad.
Dus nu heb ik een Enyaq die in België 52340 kostte, maar in Nederland 57039 kostte (ex nog die 800 euro dealer klaarmaak kosten enz die in België ook maar 300 euro zijn). Dankzij de upgrade van licht is de auto nu 58500 ongeveer waard volgens de laatste berekening.
Wat zijn de nadelen:
1) je moet een afspraak maken bij de RDW voor keuring.. aangezien het druk is, kun je soms pas na 3 weken terecht. ik had van de dealer te horen gekregen dat de auto halverwege juli geleverd zou worden. omdat ik nog geen VIN nummer had, kon ik nog geen afspraak bij de RDW inplannen. Maar wanneer je nu een afspraak inplant met een VIN van je oude auto, kun je een plaats "bezet" houden. je kunt tot 24 uur van te voren de afspraak bij de RDW eruit halen zonder kosten. toen ik dus mijn correcte VIN kreeg, heb ik dus ergens rond 23.00 in de avond de oude afspraak gecanceld en gelijk een nieuwe afspraak ingepland. op het moment dat je de oude afspraak afzegt, komt deze gelijk vrij voor de eerste in de rij. Dus op die manier kon ik gelijk mijn oude afspraak weer claimen voor de nieuwe auto. (kleine work-around dus als je graag een afspraak wilt houden zonder 3 weken te wachten... je zou dit dus in theorie ook voor iedere week kunnen doen indien je meerdere vinnummers hebt.
2) de Skoda uit België had niet inbegrepen de 8 jaar onderhoud ofzo die je in Nederland kreeg. (dat was een stelpost dacht ik van 300 euro die je in Nederland ook terug kon krijgen wanneer je hem niet wilde)
3) je krijgt als Nederlander geen Belgisch kenteken; dan zou je een export kenteken moeten aanvragen in Brussel.. veel moeite dus. vandaar dat ik met de dealer in België had afgesproken dat hij hem zou leveren bij de Nederlandse grens (bij de grens met Lommel in mijn geval
4) je moet even iemand zien te charteren die je naar de grens brengt.. of je moet een autoambulance huren enz.. dat laatste kost je natuurlijk weer wat extra geld. ook zou je een bedrijf het allemaal kunnen laten doen, maar ook dat kost je weer meer.. offerte die ik daarvoor kreeg was rond de 1000 euro.
5) je krijgt natuurlijk bij de check van de RDW te zien dat het een import auto is.. nu zou dat in theorie tot een lagere verkoopprijs kunnen leiden bij de doorverkoop; echter bleek gisteren dat omdat ik geen Belgisch kenteken had het technisch gezien ook niet een import is, maar een eerste aanmelding. Dus ik ben straks benieuwd of er inderdaad een import bij staat of niet.
6) je moet even tijdelijk het btw bedrag voorschieten (9000 euro). In België betaal je namelijk belasting, maar krijg je terug zodra je in Nederland de btw betaald hebt. Dus dat kan ook even lastig liggen.
Dus deze constructie was om een bedrag van ongeveer 3500 euro te besparen (maar dankzij de upgrade nu dus iets meer). (en eigenlijk ook omdat ik het te gek voor woorden vind dat dealers een bedrag van 800 euro vragen voor kosten rijklaar maken enz).
Dus al met al kan het de moeite waard zijn om deze route te kiezen. Met de huidige prijzen lijkt deze route iets minder lucratief, want ook in België is de Enyaq iets duurder geworden... overigens niets gehoord over leverproblemen in België. De dealer gaf aan dat ze er 30 hadden besteld voor Nederlanders en nog geen vertragingen enz hadden.
Zie https://www.promovendum.n...-maken-auto-verboden-2021
Hmmm, interessant. Dit had ik dus eerder moeten weten... Op mijn ingebrekestelling (Powerpass) heeft de dealer nooit gereageerd, dus ik vrees dat het kansloos is alsnog protest aan te tekenen over de afleverkosten. Maar dus wel een goede tip voor diegenen hier die nog moeten afrekenen / de auto in ontvangst kunnen nemen.Genestealer schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:13:
[...]
Netjes beschreven! Over de kosten rijklaar maken, ik ben in bezwaar gegaan. Aangekaard dat Skoda zelf aangeeft dat alle rijklaar kosten al in de totaal prijs van de Enyaq inbegrepen zit. Er werd daarna niet veel moeite gedaan om eraf te halen.
@roel visseren heel netjes beschreven en duidelijk uitgelegd, neem aan dat het geen lease auto is maar (privé) koop?
Ik hoop dat de dealer/importeur/skoda nog iets laat weten of je compensatie of iets krijgt m.b.t. kosten rijklaar maken.Genestealer schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:13:
Over de kosten rijklaar maken, ik ben in bezwaar gegaan. Aangekaard dat Skoda zelf aangeeft dat alle rijklaar kosten al in de totaal prijs van de Enyaq inbegrepen zit. Er werd daarna niet veel moeite gedaan om eraf te halen.
ja, prive koop en geen lease, vandaar dat ik ook niet hoefde te bedenken of ik wel of niet blij zou zijn met de lichtupgradeknirrebir schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:58:
@roel visseren heel netjes beschreven en duidelijk uitgelegd, neem aan dat het geen lease auto is maar (privé) koop?
Helder verhaal, slim gedaan!roel visseren schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:05:
[...]
ja, prive koop en geen lease, vandaar dat ik ook niet hoefde te bedenken of ik wel of niet blij zou zijn met de lichtupgrade
Qua import groot gelijk in jou situatie en veel plezier met de bolide (maar dat gaat zeker lukken)!roel visseren schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:05:
ja, prive koop en geen lease, vandaar dat ik ook niet hoefde te bedenken of ik wel of niet blij zou zijn met de lichtupgrade
[ Voor 4% gewijzigd door knirrebir op 15-07-2021 12:48 ]
Even weer een update van mijn bestelling (gedaan 4 december). Ik heb vandaag weer contact gehad met mijn dealer. Leverweek zou eigenlijk deze week (28) zijn. Dealer denkt dat de Enyaq eergisteren in productie is gegaan en verwacht deze dan 32 uit te leveren. Volgende week dinsdag heb ik weer contact met de dealer en hopelijk is de Enyaq dan uit productie en kunnen ze ook zien wat ze met het lichtpakket en velgen uiteindelijk hebben gedaan (ik heb op beiden het akkoord gegeven om dit uit te voeren als Skoda daar op dat moment toe besluit). Afwachten maar weer..

Net als anderen eerder eerder hebben aangegeven: het valt allemaal wel mee. Besef je dat het makkelijker is om over verbeterpuntjes te schrijven dan over zaken die goed zijn.jdenijs schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:13:
- navigatie is ruk
- app is ruk
Ik ben echt heel blij met de Enyaq. Het rijdt heerlijk, heeft allerlei mooie hulpmiddelen en trekt ook nog eens bekijks.
- De navigatie... Ik vind die prima. Toegegeven, ik heb nog geen stukken gereden waarbij ik tussendoor moest laden, dus dat onderdeel heb ik niet geprobeerd. Maar om van a naar b te komen werkt het voor mij echt prima. Files zijn voor mij tot nu toe adequaat ontweken (veel beter dan bij m'n vorige VW) en ik heb geen vreemde routes gehad. Ik heb nog geen behoefte gehad om te navigeren middels CarPlay.
- De app... Ja die ligt er wel eens uit. Verder is hij voor mij prima. De functies zijn (nog) beperkt, maar ik mis ook nog weinig. Ik gebruik 'm met name om af en toe te kijken hoe vol de accu is als hij eens om de hoek van de straat aan de laadpaal staat. En op de warmste dagen heb ik m'n auto wel eens laten voorkoelen zodat ik in een koele auto kwam bij vertrek
- Apple Carplay: Heb ik dus nog niet voor navigatie gebruikt, maar wel voor het afspelen van muziek, het laten voorlezen van WhatsAppjes en andere berichten en dat soort zaken. Nog 0 problemen mee gehad. Ik gebruik het gewoon draadloos
- Remmen: ja, die piepen wel eens. Heeft mijn pret nog niet kunnen bederven.
En verder herken ik niets.
Maar als tegengeluid ook wat positieve zaken:
- Het rijdt dus heerlijk. Ik heb 'm heel vaak in stand B staan, waarmee hij veel op de motor afremt. Ik vind dat een heerlijk rustige manier van rijden. Daardoor hoef ik ook de gewone rem minder te gebruiken
- ACC heb ik hiervoor nog niet gehad en is op de snelweg voor mij dé manier om relaxed te rijden. In combinatie met travel assist vind ik het helemaal heerlijk
- Hoewel ik het dus heerlijk vind om relaxed te rijden is het toch ook fijn om even snel een tussensprintje te kunnen maken als dat nodig is.
- De ruimte is fantastisch. Ik heb nog nooit zo'n grote auto gehad, maar ik vind de ruimte echt heerlijk. Heb al meerdere ritjes bouwmarkt / ikea kunnen afleggen zonder een aanhanger te hoeven huren waar ik dat bij m'n vorige auto wel had gemoeten
- Ik vind de afwerking van het interieur heel mooi. Is natuurlijk een kwestie van smaak, maar de uitstraling is hoogwaardig. Dit hoor ik ook van vrienden en collega's die meerijden.
Voor wie nog twijfelde over het succes van de Enyaq……:)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1Ty9IJwDyWNejnTS85lxZuSJ.jpg?f=user_large)
Apart, de EV's die ik het meest in het wild zie zijn de ID3 en Kona, en die staan hier niet bij....jdbiggelaa schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:43:
Voor wie nog twijfelde over het succes van de Enyaq……:)
[Afbeelding]
Dit gaat om de verkopen van juni 2021 niet wat er al op de weg rijdtThatGuy2303 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:48:
Apart, de EV's die ik het meest in het wild zie zijn de ID3 en Kona, en die staan hier niet bij....
Ik vind dat denk ik toch wel een betere plek, maar volgens mij als ik hem bij mijn deur eruit haal, zit er wel een gat van de schroef die gebruikt is. En op die plek waar die bij jou zit, zou ik dan zelf een gat moeten maken, want daar zit niks bij mij. Gek dat dat zo verschillend is. Ik ga het nog eens bekijken, bedankt ieder geval!pim89 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:25:
[...]
Voilà
[Afbeelding]
Yup, ik moet 'm weer uitzuigen.
Ga stofzuigen zegpim89 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:25:
[...]
Voilà
[Afbeelding]
Hmmm de plek waar ze hem bij mij hebben weg gestopt vond ik al twijfelachtig, dit ziet er beter uit.
[ Voor 11% gewijzigd door ManiacScum op 15-07-2021 15:43 ]
Als ze bevestiging gebruiken (zie plaatje hieronder) dan heb je geen gat in deur.vinom schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:33:
Ik vind dat denk ik toch wel een betere plek, maar volgens mij als ik hem bij mijn deur eruit haal, zit er wel een gat van de schroef die gebruikt is. En op die plek waar die bij jou zit, zou ik dan zelf een gat moeten maken, want daar zit niks bij mij. Gek dat dat zo verschillend is. Ik ga het nog eens bekijken, bedankt ieder geval!
Bij huidige e-golf ook deze bevestiging en zit op rand/zijkant opbergvak onderaan voorportieren (kan een foto maken als je wilt, laat maar weten).
Bevestiging is met inbus en drukt zicht vast.
Bij @pim89 denk ik niet dat er gat aanwezig is, maar dan life hammer met schroef vast gemaakt is, maar niet in voorgeboord gat; was niet zo bij altea xl welke ik had en waar ze op plek zaten zoals bij @pim89.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZH8dhxt2GUh8YwywoAMulhQj.jpg?f=user_large)
hhhhmmm, picture please?ManiacScum schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:41:
Ga stofzuigen zeg
Hmmm de plek waar ze hem bij mij hebben weg gestopt vond ik al twijfelachtig, dit ziet er beter uit.
Dit zijn aantallen in juni op kenteken/naam gestelde EV’s. Die zijn dus toegevoegd aan wat er al op de weg rijdt. Een wetenschapper heeft eens onderzocht hoeveel auto’s er op kenteken moeten staan voordat je die ‘regelmatig’ op de weg ziet. Dat aantal schijnt rond de 5.000 te zijn. Of dat klopt weet ik niet, ik zie nu wekelijks al één of meer Enyaqs….knirrebir schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:53:
[...]
Dit gaat om de verkopen van juni 2021 niet wat er al op de weg rijdt.
Geen tijd om nu een foto te maken maar hij zit aan de binnenkant van het opbergvak in de deur, helemaal naar achteren (beide zijden).
Ik hoop het niet mee te maken maar volgens mij grijpt dat niet erg lekker in het geval van nood.
Verwachte levertijd was week 42 (bij bestelling was dit week 34)
Productieweek van mijn Enyaq iV80 is nu bekend via Honeymoon: week 33.
Besteldatum: 18-03-2021
Ik heb de vertragende opties: HUD, standaard LED en trekhaak.
Ik hoop dat de leveringen nu een beetje bij trekken.
Wtf ik heb HUD laten vallen en ik sta nog op week 35...Corleone1979 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:51:
Verwachte levertijd was week 42 (bij bestelling was dit week 34)
Ik heb ook deze hamers. Ik heb die van mij verplaatst naar de buitenkant van het vakknirrebir schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:43:
[...]
Als ze bevestiging gebruiken (zie plaatje hieronder) dan heb je geen gat in deur.
Bij huidige e-golf ook deze bevestiging en zit op rand/zijkant opbergvak onderaan voorportieren (kan een foto maken als je wilt, laat maar weten).
Bevestiging is met inbus en drukt zicht vast.
Bij @pim89 denk ik niet dat er gat aanwezig is, maar dan life hammer met schroef vast gemaakt is, maar niet in voorgeboord gat; was niet zo bij altea xl welke ik had en waar ze op plek zaten zoals bij @pim89.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/eOG5fpIHok9ycONCMett4xKU.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel opletten dat je ze er niet afloopt, dan heb je een kras van de schroef op je deur. Heb ik ook gehad en is toch jammer....hilbert_nl schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:20:
[...]
Ik heb ook deze hamers. Ik heb die van mij verplaatst naar de buitenkant van het vak
[Afbeelding]
Verder prima plek!
Auto begin december besteld.CrashKonijn schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:52:
[...]
Wtf ik heb HUD laten vallen en ik sta nog op week 35...
Hier extra lichtpakket (ipv standaard) en trekvoorbereiding (trekhaak komt later) gewijzigd, dit omdat de auto anders vertraging zou hebben, tov levering eind juni...
Nu blijkt deze wel geproduceerd te zijn maar niet afgebouwd te worden ivm ontbrekende onderdelen.
Laatste nieuws: waarschijnlijk wordt begin september de auto geleverd.
Dus extra bijtelling door extra opties (tbv snelle levering) en model 2022, terwijl de auto niet op tijd is geleverd ondanks de schriftelijke toezegging door dealer.
Ik word hier foxwild en behoorlijk pissig van. Of er dan een trekhaak opzit is nog maar afwachten...
Zijn er nog meer mensen die hier last van hebben? Is er enige vorm van compensatie aangeboden of gevraagd?
Ik ben er inmiddels helemaal klaar mee.
De vraag is nu of die geproduceerd wordt en dan ergens geparkeerd wordt wachtend op de vertraagde onderdelen.CrashKonijn schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:52:
[...]
Wtf ik heb HUD laten vallen en ik sta nog op week 35...
@roel visseren thanks, helder. Ik heb wel eens gehoord dat import goedkoper was. ik had echter begrepen dat er om echt fiscaal voordeel uit te halen ook wat KM's op de auto moet staan. Je hebt al flink wat voordeel als je het zo doet!
Klopt, normaal kies je een auto met in en wat leeftijd erop, want dan heb je minder BPM te betalen. Electrische auto is BPM vrij, dus dan heb je de winst al. :-).oeroe.b schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:02:
@roel visseren thanks, helder. Ik heb wel eens gehoord dat import goedkoper was. ik had echter begrepen dat er om echt fiscaal voordeel uit te halen ook wat KM's op de auto moet staan. Je hebt al flink wat voordeel als je het zo doet!
Overigens heb ik al in mijn RDW het kenteken gezien en ook in de gegevens staat er: geen import. Dus doordat hij officieel geen Belgisch kenteken heeft gehad, wordt deze dus behandeld als een eerste aanmelding en niet als import. Een leuke verrassing dus. Ook de fiscale waarde is de prijs die ik in België betaald heb. Dus voor bijtelling etc zou het ook interessant kunnen zijn wanneer je deze route zou nemen... Maar geen idee of dat ook werkt etc.. zou je kunnen proberen met een dealer die daar in de buurt zit..
Ik heb mijn Enyaq vorige week besteld. De verwachte leverijd is week 47. Ik werd vorige week gebeld door de dealer dat er extra productie capaciteit is bijgekomen en dat Nederland nog extra auto's krijgt dit jaar. Ook met trekhaak. Dat was voor mij de reden om overstag te gaan, nadat ik al eerder een heerlijke proefrit had gemaakt, maar aanvankelijk de levertijden pas volgend jaar zouden zijn met trekhaak.
/f/image/Ad3tfpGR9tDhUqd6dhE3akiS.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt erop dat deze fix in elk geval het uitvallen van Carplay en Voice commando's verhelpt. Carplay loopt tot dusver soepel. Tóch een iPhone dingetje, lijkt het.ervh schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:08:
Vandaag even bij de dealer geweest, later deze maand een softwareupdate gepland i.v.m. de problemen. Kwam overigens dit artikel tegen voor als er meerdere mensen zijn met issues met Carplay, ik ga het morgen even proberen.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Apart, mijn Enyaq is ook vorige week besteld. Gister met de dealer gebeld, die meldde dat het waarschijnlijk maart 2022 zou worden, niet echt wat ik wilde horen. Welke dealer wad dat bij jou?krakilin schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:48:
Ik heb mijn Enyaq vorige week besteld. De verwachte leverijd is week 47. Ik werd vorige week gebeld door de dealer dat er extra productie capaciteit is bijgekomen en dat Nederland nog extra auto's krijgt dit jaar. Ook met trekhaak. Dat was voor mij de reden om overstag te gaan, nadat ik al eerder een heerlijke proefrit had gemaakt, maar aanvankelijk de levertijden pas volgend jaar zouden zijn met trekhaak.
[Afbeelding]
Ik vind het ook bijzonder. Maar de auto is verkocht dus succes voor de dealer...royverdegem schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:28:
[...]
Apart, mijn Enyaq is ook vorige week besteld. Gister met de dealer gebeld, die meldde dat het waarschijnlijk maart 2021 zou worden, niet echt wat ik wilde horen. Welke dealer wad dat bij jou?
Even een vraag (ik ben niet helemaal bij met lezen dus misschien dat ik iets gemist heb): hebben jullie deze zelf gemonteerd of is dit door de dealer gedaan?pim89 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:25:
[...]
Voilà
[Afbeelding]
Dit is door de dealer gedaan. Hoort volgens mij bij het rijklaarmaken van de auto.Fairplay92 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:50:
[...]
Even een vraag (ik ben niet helemaal bij met lezen dus misschien dat ik iets gemist heb): hebben jullie deze zelf gemonteerd of is dit door de dealer gedaan?
Ik heb de auto nu sinds dinsdag en het rijdt heerlijk!
Maar ik moet wellicht nog wat spelen om er een beetje actieradius uit te halen (denk ik)..
Auto was ingesteld op max 80% laden (door dealer) want dat was goed zei hij. Inmiddels heb ik het op 90% gezet omdat ik hem toch wel snel vind gaan.
Wellicht kan ik wat zuiniger rijden maar soms even doortrekken is wel mijn dingetje :-)
Iemand anders nog tips om er meer uit te halen? Ik heb eigenlijk airco standaard aanstaan.
:strip_exif()/f/image/Y5o5H2cSLOSBT1JRAdsREEx7.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ik moet wellicht nog wat spelen om er een beetje actieradius uit te halen (denk ik)..
Auto was ingesteld op max 80% laden (door dealer) want dat was goed zei hij. Inmiddels heb ik het op 90% gezet omdat ik hem toch wel snel vind gaan.
Wellicht kan ik wat zuiniger rijden maar soms even doortrekken is wel mijn dingetje :-)
Iemand anders nog tips om er meer uit te halen? Ik heb eigenlijk airco standaard aanstaan.
:strip_exif()/f/image/Y5o5H2cSLOSBT1JRAdsREEx7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dh9ZW5ayKMKlRG6oQoWtl2DU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat menigeen jaloers op je isroyverdegem schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:28:
[...]
Apart, mijn Enyaq is ook vorige week besteld. Gister met de dealer gebeld, die meldde dat het waarschijnlijk maart 2021 zou worden, niet echt wat ik wilde horen. Welke dealer wad dat bij jou?
Mooie uitvoering!krakilin schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:48:
[Afbeelding]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2