Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 250 Laatste
Acties:
  • 1.769.511 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-01-2024
Robbie8454 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:02:
Edit: hey de spiegels zijn niet ingeklapt🤓
Wie zegt dat die vergrendeld is ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloemersmaborg
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-05 21:08
Bloemersmaborg schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:23:
[...]

Hier ook nog niet onder de knie. Gisteravond om 21 uur aangezet en zag dat de Enyaq de eindtijd zelf op 24 uur had gezet... dacht dat ie dan wel 80% zou zijn.. maar dat bleek vanochtend niet zo te zijn haha
Ik zie nu dat de auto keurig op 76% staat. Ligt dus aan de app. Wat een waardeloze app zeg, ook na de update. We leven toch in 2021 Tweakers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
Bloemersmaborg schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:47:
[...]

Ik zie nu dat de auto keurig op 76% staat. Ligt dus aan de app. Wat een waardeloze app zeg, ook na de update. We leven toch in 2021 Tweakers?
Tweakers wel ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:29
jdbiggelaa schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:24:
[...]

Helaas, als ik iets probeer te zoeken in het boekje in de app is het antwoord standaard dat hij niks kan vinden. 0 results. Zelfs op een eenvoudige zoekterm als ‘stoel’. Als ik iets zoek via de index, kom ik niet verder dan de hoofdonderwerpen en geen inhoud, zwarte pagina’s. Ik heb het zo langzamerhand helemaal gehad met de documentatie van deze auto, het is ronduit knudde. In het papieren boekje staat alleen wat jezelf al wist en wordt continue verwezen naar de digitale handleiding. En de digitale handleiding zit achter een username en password die ik niet ken?! Wie verzint zoiets? :(
Edit:
Overigens is de handleiding nu helemaal niet meer bereikbaar...
[Afbeelding]
Misschien de app opnieuw installeren? Of via pc browser opzoeken? Hier werkt het vlekkeloos in de app. Wachtwoord en gebruikersnaam in browser heb je alleen als je een verkeerde link gebruikt waardoor je als het ware direct naar de handleiding wordt gelinkt. Als je hem via de website opzoekt en door de keuzes klikt om er te komen wordt dit niet gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
capellio schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:14:
[...]

Laadschema in de auto heb ik nu los gelaten en doe ik alleen nog maar via het schema in de laadpaal totdat ik hoor dat het wel werkt.
Welke laadpaal heb je? Ik heb een Alfen Eve Single Pro, maar zou niet weten hoe dit via de laadpaal te regelen. Doe nu maar gewoon direct laden (nu toch weekend en laagtarief 😊)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sajid119
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05-2022
Vandaag proefrit gereden. Ben blij dat ik juiste keuze heb gemaakt, om enyaq te nemen.

Kreeg wel mee dat auto's die vanaf juli worden geleverd 700 euro duurder worden.

Werd mij tevens geadviseerd om een first edition model te gaan leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairplay92
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-06-2022
sajid119 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:35:
Vandaag proefrit gereden. Ben blij dat ik juiste keuze heb gemaakt, om enyaq te nemen.

Kreeg wel mee dat auto's die vanaf juli worden geleverd 700 euro duurder worden.

Werd mij tevens geadviseerd om een first edition model te gaan leasen.
Die vanaf juli worden geleverd of vanaf juli worden besteld??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sajid119
Fairplay92 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:41:
[...]

Die vanaf juli worden geleverd of vanaf juli worden besteld??
Worden geleverd. Hij zei nadrukkelijk dat het niet uitmaakte wanneer je hem had besteld.

Ga maandag, gelijk mijn LM bellen, hoe dat in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairplay92
sajid119 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:43:
[...]

Worden geleverd. Hij zei nadrukkelijk dat het niet uitmaakte wanneer je hem had besteld.

Ik blijf het ergens bizar vinden dat er zoveel kan veranderen aan iets wat eenmaal besteld is, laat staan tot aan de prijs aan toe. Ik dacht ook dat de prijs voor 2021 stabiel zou blijven. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sajid119
Fairplay92 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:47:
[...]

Ik blijf het ergens bizar vinden dat er zoveel kan veranderen aan iets wat eenmaal besteld is, laat staan tot aan de prijs aan toe. Ik dacht ook dat de prijs voor 2021 stabiel zou blijven. :?
Dat dacht ik ook.
Wordt een goed gesprek met de LM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-10 14:14
RandomNick schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:29:
[...]

Misschien de app opnieuw installeren? Of via pc browser opzoeken? Hier werkt het vlekkeloos in de app. Wachtwoord en gebruikersnaam in browser heb je alleen als je een verkeerde link gebruikt waardoor je als het ware direct naar de handleiding wordt gelinkt. Als je hem via de website opzoekt en door de keuzes klikt om er te komen wordt dit niet gevraagd.
Dankje voor het meedenken! Ik ga het eens proberen via mijn PC browser en laat die app voorlopig voor wat het is tot ze daar een stabiel werkend ding van hebben gemaakt met een behoorlijke functionaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairplay92
sajid119 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:50:
[...]

Dat dacht ik ook.
Wordt een goed gesprek met de LM.
Idem hier. Met een bestelling begin december 2020 en dan een prijsverhoging omdat die niet snel geleverd kan worden lijkt me een beetje raar. Wellicht staat er weer iets in de 'smallprint / disclaimer'. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2506
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-04-2023
Simply1337 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:08:
[...]

je kunt videos bekijken als de auto stilstaat, anders gaat je beeld op zwart (geluid gaat wel door). of je nou stil staat voor een open brug, zit te laden of wacht op je vriendin/vrouw die zit te shoppen. Als je auto maar stilstaat
En hoe krijg ik dan deze video’s op mijn scherm?
Heb al geprobeerd om mijn telefoon als usb te gebruiken maar krijg er geen film op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonKui
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-05-2022
[...]

Grappig, die van mij zij juist van niet, als je hem nu zou bestellen dan wel maar omdat ik hem al besteld heb niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
[...]

Ik quote even mijzelf van een bericht van 23 april:
Tevens omdat mijn auto ver voor de prijsverhoging is besteld wordt mijn auto niet €700,- duurder. Een aantal weken geleden was de bestel deadline voor modeljaar 2021. Stel dat ie toch modeljaar 22 gaat worden vanwege vertragingen is er de prijsgarantie dat de auto niet duurder wordt. Dus mocht je van terug tot een paar weken terug een bestelling hebben gedaan, komt er dus €700,- bovenop omdat het modeljaar 22 zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonKui
vinom schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:25:
[...]

Ik quote even mijzelf van een bericht van 23 april:

[...]
Zou ook wel een beetje flauw zijn, best lang gewacht met zeggen dat ze SSS niet meer gaan leveren dit jaar en dan als kers op de taart je ook nog even een rekening van 700 euro bij je neerlegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snyper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 16:30
Bloemersmaborg schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:47:
[...]
Heeft de auto wel ‘bereik’? De app zal de gegevens toch via het mobiele net uit de auto moeten opvissen namelijk.

SJoepie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-09 09:28
revo37 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:45:
voldoet dan de basic Granny Charger ook?

Zonde om 700 euro uit te geven als hetgeen ik wil ook voor 200 euro kan
Wat is de goedkoopste 'granny Charger' die je kan krijgen ? Deze hoeft toch niet van Skoda te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
Kaaschef schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:52:
[...]

Wat is de goedkoopste 'granny Charger' die je kan krijgen ? Deze hoeft toch niet van Skoda te zijn?
Ome Ali heeft hele goedkope maar of je dat moet willen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
[...]

Ik lees dat jemet 2.3 kW/uur oplaad. Is dat omdat de laadstroom dan max 10 ampere is? Of beter nog zelfs instelbaar? Dat zou fijn zijn op vakanties/ campings Ed. ( Voorkomt dat de stoppen er uit slaan)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-10 06:54
[...]

Heb die van Skoda besteld. Geen zin in electra overhittingsgrappen.
Mocht het dan fout gaan dan ligt alles bij dezelfde partij....mag Skoda naar Skoda wijzen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robin2506
  • Laatst online: 26-04-2023
[...]

In de Skoda shop kost hij maar 200 daar heb ik hem ook besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neeler
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-05-2022
DonKui schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:35:
[...]

Zou ook wel een beetje flauw zijn, best lang gewacht met zeggen dat ze SSS niet meer gaan leveren dit jaar en dan als kers op de taart je ook nog even een rekening van 700 euro bij je neerlegen
Als het goed is heb je een prijsgarantie van de dealer gehad bij een bestelling in 2020 .
Alleen nieuwe bestellingen krijgen de 700 verhoging lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door Neeler op 01-05-2021 20:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DanielS01
  • Laatst online: 03-12-2024
Vandaag was het eindelijk mijn beurt voor een proefrit met de iV80. Helaas maar 45 min mee mogen rijden. Dit zijn de zaken die me zijn opgevallen:
- Hij trekt heerlijk comfortabel op en is erg rustig op de weg. Ik hoor geen geluiden of gekraak
- Het automatisch afremmen bij bochten of rotondes beviel me prima
- Het zicht rondom de auto is prima en ik heb geen last van glinstering in de voorruit
- Het laten vallen van SSS en doorgaan met standaard audio is me enorm meegevallen
- Nog steeds erg blij dat ik onlangs brilliant silver heb omgezet naar arctic silver
- Het grote scherm, waarin je met Google Maps via CarPlay bijna verdwaald
- Het ruimtelijk gevoel, zowel voor als achter
- Dat bij normaal gebruik, het verbruik allesbehalve tegenvalt
- Dat in die 45 min ik steeds het gevoel had dat er iets mis was met de auto, omdat er zoveel mensen keken, maar dat heeft denk ik met de nieuwigheid te maken 😉

Minpunt is dat ik m’n telefoon(iPhone 12 Pro Max) niet draadloos kan opladen en dat stiekem al wist en dat volgens Honeymoonnet ik moet wachten tot week 25! En fingers crossed dat velgen en trekhaak geen roet in ‘t eten gooit🤞🏼

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BL71sm0J2J4HG8istgpn4Ajxg2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrOrfubtr2t4owwZrfMzeut7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leenderttimmers
  • Laatst online: 27-02 11:02
@Neeler dat denk ik ook. Dealer kan het gewoonweg niet maken om te verkopen in oktober en dan in juni of juli te zeggen: sorry, €700 duurder.
Risico is voor Skoda/Pon. Hadden ze het verkoopproces maar later moeten starten. Juridisch hebben ze geen poot om op te staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Neeler
Vandaag ook even de accu bijna leeg gereden. Vanaf 74% lading 205 km gereden en nog 90 km range.
Omgerekend kun je dan dus kleine 400 km rijden. Lijkt me best ok Met een IV80.
Verbruik 19 Kwh dus dat komt wel overeen

[ Voor 3% gewijzigd door Neeler op 01-05-2021 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-10 14:38
[...]

Hmm ja, zit wat in. Maar neem liever niet het risico met dit soort electra. Misschien rondneuzen of er van andere A-merken goedkopere zijn. Anders koop ik gewoon die van Skoda. Is denk ik erg handig op de camping

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:35
Kaaschef schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:59:
[...]

Ik lees dat jemet 2.3 kW/uur oplaad. Is dat omdat de laadstroom dan max 10 ampere is? Of beter nog zelfs instelbaar? Dat zou fijn zijn op vakanties/ campings Ed. ( Voorkomt dat de stoppen er uit slaan)
Doorgaans kun je in een EV het aantal ampere instellen. Minimaal is 5/6A. De Skoda granny zal tot max 10A gaan idd. Andere granny’s gaan tot 13 of 16A.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccreator
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-10 22:31
Neeler schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:21:
Vandaag ook even de accu bijna leeg gereden. Vanaf 74% lading 205 km gereden en nog 90 km range.
Omgerekend kun je dan dus kleine 400 km rijden. Lijkt me best ok.
Verbruik 19 Kwh dus dat komt wel overeen
Met de 60?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neeler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mibkiller
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-05 00:03
Vandaag met de 60 een lange autobahn rit gemaakt.

Valt niet tegen vol weg gegaan met 100 procent Bij aankomst nog 100 km over gewoon alles aan en af en toe harde dan 100 rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4frbC1BnMEjiJZYMFZcePxhdjxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gK1Yc7rFLrFPkjR32TTTFlNb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mibkiller
mibkiller schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:51:
Vandaag met de 60 een lange autobahn rit gemaakt.

Valt niet tegen vol weg gegaan met 100 procent Bij aankomst nog 100 km over gewoon alles aan en af en toe harde dan 100 rijden.

[Afbeelding]
Vanavond terug met 130 kijken naar het verschil nu zie ik dat je dus 300 zeker haalt en als je op eco stand staat en rustig aan doet wellicht wel de 400 km haalt.
De buiten temperatuur was 8 a9 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex Timmermans
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-09 21:46
Ik ga maandag een uurtje rijden met de Enyaq.
Als je de auto op afstand kan voorverwarmen (ik neem aan dat het kan😜), heb je dan de verwarmde voorruit nog nodig? Of is dat dan dubbelop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corleone1979
  • Laatst online: 29-09 11:16
Alex Timmermans schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:58:
Als je de auto op afstand kan voorverwarmen (ik neem aan dat het kan😜), heb je dan de verwarmde voorruit nog nodig? Of is dat dan dubbelop?
Ik heb altijd verwarmde voorruit gehad. Nu heb ik die laten varen omdat je inderdaad kan voorverwarmen dus daarom overbodig. Tenzij je het vergeet en je wegmoet na een nachtje vorst, dan komt die ijskrabber in de achterklep toch nog van pas!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Laatst online: 16-05-2022
Alex Timmermans schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:58:
Als het gaat om krabben heb ik geen enkel risico genomen😅😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex Timmermans
Corleone1979 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:02:
[...]

Ik heb altijd verwarmde voorruit gehad. Nu heb ik die laten varen omdat je inderdaad kan voorverwarmen dus daarom overbodig. Tenzij je het vergeet en je wegmoet na een nachtje vorst, dan komt die ijskrabber in de achterklep toch nog van pas!
Dat hangt er dus weer vanaf hoe snel dat voorverwarmen gaat 😜.
Heb je dan wel de warmtepomp nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corleone1979
Alex Timmermans schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:14:
[...]

Dat hangt er dus weer vanaf hoe snel dat voorverwarmen gaat 😜.
Heb je dan wel de warmtepomp nodig?
Warmtepomp is alleen nuttig bij lage temperaturen. Interieur verwarmen met de warmtepomp is zuiniger dan rechtstreeks elektrisch vanuit de accu. Aan de lader maakt het niet uit omdat er dan toch netspanning gebruikt wordt.
Ik weet niet of de warmtepomp gebruikt wordt bij stilstand zonder laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reimzter
  • Laatst online: 27-10-2023
Bloemersmaborg schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:39:
Net nog even half uur in de auto gezeten op de oprit door de instellingen bladerend (buren zullen wel denken 😂). Ten aanzien van de voorlampen valt me op dat je deze kunt instellen op hoogte. Dat verbaast me, dacht dat led lampen zichzelf altijd qua hoogte instellen. Was bij mijn vorige auto (ook VAG) wel zo namelijk.

Valt me verder op dat de achterramen keurig helemaal naar beneden gaan, maar de voorramen niet.

Verder werken de instellingen zoals het instellen van favorieten echt heel makkelijk (als je het eenmaal weet 😉)
Noo, kan je niet eens lekker op je raampost leunen met je elleboog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Corleone1979 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:18:
[...]

Warmtepomp is alleen nuttig bij lage temperaturen. Interieur verwarmen met de warmtepomp is zuiniger dan rechtstreeks elektrisch vanuit de accu. Aan de lader maakt het niet uit omdat er dan toch netspanning gebruikt wordt.
Ik weet niet of de warmtepomp gebruikt wordt bij stilstand zonder laden.
Een warmtepomp kan zo'n 3 tot 5 keer efficiënter verwarmen dan een elektrisch warmte element en is bij alle temperaturen nuttig.

Je staat ervan te kijken wat een bak warmte een WP kan leveren met opname van slechts 200 a 300 watt. Ik weet niet wat de opname is van een WP in auto's maar ik vergelijk het even met het verbruik van onze airco (= warmtepomp) op de dakkapel. Deze stuurt met zo'n 300 watt verbruik drie binnen units op de werk en slaapkamers aan of het nu -15 is of boven het vriespunt. Bij -15 werkt het minder efficient, maar er is nog steeds een duidelijk verschil vergeleken met een elektrische kachel.

Om je auto in een uurtje sneeuwvrij te krijgen met enkel een elektrisch element moet je al snel denken aan een kacheltje van zo'n 1500 watt, ik had er vroeger eentje op de koude dagen met een verlengsnoer door de kofferbakrubbers naar buiten.

Je auto krabben is kut, dus het mag best wat stroom kosten, maar met dat elektrisch kacheltje was dat al gauw 10% van mijn dagelijkse energiebehoefte.

Ik ben dus best benieuwd of de warmtepomp ook gebruikt wordt bij het voorverwarmen. Je hebt al voor optie betaald dus ik mag hopen dat hij ook bij stilstand helpt te besparen. Maar misschien zijn er keuzes op dat gebied gemaakt waar ik niet van op de hoogte ben. Een warmtepomp zal namelijk hoorbaar zijn, misschien is dat een afweging om hem niet in te zetten. Al denk ik dat het om zo'n klein exemplaar gaan dat niemand er last van heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Pixal op 01-05-2021 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reimzter
  • Laatst online: 27-10-2023
Wut?! Welke velgen zijn dit? Wie heeft dit gefixt? Amazing!

Edit: nevermind, lig weer achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten707
  • Laatst online: 07-11-2021
Lees op Facebook groep Enyaq IV dat die laadpas van Skoda waarvan me even de naam ontschoten is voor Duitsers een prijs bij Ionity betekent van 30 cent per kw/u. Weet alleen niet of je ook een maandbedrag betaalt voor de pas zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:17
mibkiller schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:52:
[...]

Vanavond terug met 130 kijken naar het verschil nu zie ik dat je dus 300 zeker haalt en als je op eco stand staat en rustig aan doet wellicht wel de 400 km haalt.
De buiten temperatuur was 8 a9 graden
Ben bang dat je de 400km met een 60 nooit gaat halen....
Zou echt top zijn.!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Maarten707 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:29:
Lees op Facebook groep Enyaq IV dat die laadpas van Skoda waarvan me even de naam ontschoten is voor Duitsers een prijs bij Ionity betekent van 30 cent per kw/u. Weet alleen niet of je ook een maandbedrag betaalt voor de pas zelf.
In Duitsland eerste jaar geen maandbedrag. Deze Powerpass schijnt komende week ook in NL te arriveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
De vraag klinkt stom, maar hij is serieus bedoeld.
Ik heb het idee dat de auto erg snel vuil wordt. Nog geen 100km gereden (allemaal asfalt) en hij kan wel weer door de wasstraat.
Zou dat door die luchthappers in de bumper komen....??
Heb eerder zwarte en witte auto's en zelfs een soort kleur als wat ik nu heb. Kan me alleen niet herinneren dat die zo snel weer vies werden.
(Of is er weer een zandstorm geweest die ik gemist heb?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacScum
Loepoog schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:41:
De vraag klinkt stom, maar hij is serieus bedoeld.
Ik heb het idee dat de auto erg snel vuil wordt. Nog geen 100km gereden (allemaal asfalt) en hij kan wel weer door de wasstraat.
Zou dat door die luchthappers in de bumper komen....??
Heb eerder zwarte en witte auto's en zelfs een soort kleur als wat ik nu heb. Kan me alleen niet herinneren dat die zo snel weer vies werden.
(Of is er weer een zandstorm geweest die ik gemist heb?)
Hier vorige week de Superb gewassen, nauwelijks gereden (iets met een pandemie) en dat ding is me een partij smerig..... stof overal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
ManiacScum schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:46:
[...]

Hier vorige week de Superb gewassen, nauwelijks gereden (iets met een pandemie) en dat ding is me een partij smerig..... stof overal
Oei dan kan het nog Skoda gerelateerd zijn of toch een Saharahoest })

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacScum
Loepoog schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:51:
[...]

Oei dan kan het nog Skoda gerelateerd zijn of toch een Saharahoest })
Ik vermoed Skoda gerelateerd, het zal te maken hebben met het logo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaaschef
goetfoud schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:31:
[...]

Zou echt top zijn.!
Laten we er een wedstrijdje van maken! Meeste aantal km zonder laden. ( Iedereen kan een kort ritje zuinig rijden dus dat telt niet mee). Voorlopig staat @mibkiller op een 1e plek met 221 km

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Kaaschef schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 23:43:
[...]

Laten we er een wedstrijdje van maken! Meeste aantal km zonder laden. ( Iedereen kan een kort ritje zuinig rijden dus dat telt niet mee). Voorlopig staat @mibkiller op een 1e plek met 221 km
Goed idee! Ik doe mee tegen de tijd dat ik hem heb :) Als we wat meer resultaten krijgen gooi ik die wel in de startpost om het bij te houden. Liefst dan wel even een fotootje erbij als bewijs en of je een 60 of 80 hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door vinom op 01-05-2021 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc-freakz
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-08 08:24
Komen we elkaar dan wel uit de brand helpen met een aggregaat en een granny?

[ Voor 1% gewijzigd door pc-freakz op 02-05-2021 00:10 . Reden: Typo ]

SFE Enyaq Tips & Handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robbie8454
Kaaschef schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 23:43:
[...]

Als ik hem heb dan graag een wedstrijdje hoe snel je de accu leeg kan rijden🤪

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mibkiller
Op de terug weg wel hard gereden zelfs vol gas
overal 130 km/h.
Helaas toen kwam ik thuis aan op 5 km over.
Ik heb besloten om te laden bij Ionity met 9 procent.
Helaas werkt hier een 5 liter reserve kan niet. 8)7
Wel grappig bij het aansluiten bij Ionity schoot hij met laden even naar de 130 kw 2 seconden en toen weer fix op 100 kw dus blijkbaar kan de auto meer aan maar wordt dit software matig afgeregeld.

Dus verschil met de ochtend was 100 km/h standaard en af en toe even 120 km/h.
Op de weg terug daar mocht je dus harder en dan gaat alles dus dubbel zo snel.

In de ochtend was het dus 11.5 graden.
In de avond was de buiten temperatuur 6.5 graden

Beeld van de ochtend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4frbC1BnMEjiJZYMFZcePxhdjxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gK1Yc7rFLrFPkjR32TTTFlNb.jpg?f=fotoalbum_large

Beeld van de avond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46ATmxroA838SBC6WXT9Borzfq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xwOi2WwpCeClDF4UTNT0aXd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door mibkiller op 02-05-2021 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mibkiller
Zo inmiddels weer wat km's erbij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96Eb4BIcnp_MFaz8nl6k9QtmejY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzjSEIcWix94dWPjoQhsuxns.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
@Raainman @Bloemersmaborg @capellio
Gisterenavond nog even alle laadinstellingen doorgelopen w.b.t. uitgesteld laden. Bleken er nog wat instellingen te zijn bij locatie als je naar onder scrollt. Ik heb daar nu het tijdschema geactiveerd wanneer de Enyaq mag laden (tussen 23.00 en 6.00) en dat hij om 6.00 op 80% zou moeten zijn. De minimale SOC heb ik op 0% laten staan wat betekent dat hij gewoon altijd moet gaan laden als hij lager dan 80% staat.
Nu werkt het wel. Netjes van 56% naar 78% geladen vannacht, rond 3u begonnen, om 5.50 klaar.

De 80% haalt hij net niet, dus misschien ga ik de 80% voortaan op 90% zetten. Zal het de komende weken nog blijven proberen. Zou fijn zijn als ik naar een schema kan van lager dan 50%, dan automatisch bijladen naar 90%.

[ Voor 10% gewijzigd door RandomNick op 02-05-2021 07:05 . Reden: Nog wat aangevuld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:31

rammes

koekebakker 1e klas

hebben jullie nog nagedacht om nachtstroom af te nemen bij je energie leverancier?

Ik zou het doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
goetfoud schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:31:
[...]

Zou echt top zijn.!
Dat hangt sterk af van én de omstandigheden (koud versus warm weer) en niet te vergeten wáár je rijdt en dus hoe hard.
Ik heb afgelopen week met mijn iV 60 veel getoerd door dorpen hier in de omgeving en af en toe een flink stuk snelweg (ik schat de helft). Daarbij niet vaak flink op het stroompedaal getrapt en me grotendeels gehouden aan de maximumsnelheid.
Ik zit nu op nog geen 16 kWh per 100 km gemiddeld. Let niet op de gemiddelde snelheid, die is zo laag ondat ik een paar keer een tijd met contact aan vanalles heb uitgeprobeerd in de auto😀
Dat betekent een reëel bereik voor mij van ongeveer 360 km. En de temperatuur was steeds rond 6-10 graden in de ochtenden. En ik heb beslist niet mijn best gedaan om erg zuinig te rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7qCnpw5e92ldrfsVZqtC6SdD1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DL66hFyCakU48j4OsIzfMIVo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door jdbiggelaa op 02-05-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:35
Voor 400km moet je onder de 14.5 blijven. Ook moet je hem dan van 100 naar 0 leeg rijden. Met hypermilen lukt dat misschien best maar in de praktijk is 400 met een 60 idd een utopie.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:01
Ik ben wel benieuwd wie er naast mijzelf niet thuis kan laden. Heb al wat Laadpalen voor thuis langs zien komen, maar zijn er al trotse eigenaren die gebonden zijn aan publiek laden en wat zijn de ervaringen tot nu toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
@FJP84

Ik heb ook geen eigen aansluiting. Wel 1 op het pleintje bij mij in de straat en nog wat binnen een paar honderd meter. Ik ben dan ook niet van plan elke dag te laden. Zou ook niet nodig hoeven te zijn met korte woon- werk ritjes. 1x laden per week zou voldoende moeten zijn. Ik moet nog even nagaan of de leasemaatschappij het erg vind als ik bij fastned ga laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 12:42
FJP84 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:12:
Ik ben wel benieuwd wie er naast mijzelf niet thuis kan laden. Heb al wat Laadpalen voor thuis langs zien komen, maar zijn er al trotse eigenaren die gebonden zijn aan publiek laden en wat zijn de ervaringen tot nu toe?
Ja, ik vooralsnog. We hebben wel publieke palen in de omgeving maar die zijn eigenlijk net ff te ver weg met 900m maar zou op zich prima kunnen met een korte wandeling.

We hebben net 1 acculading verreden in totaal, meeste heb ik geladen bij een snellaadstation 5km verderop. Even beetje Reddit browsen in de auto ipv op de bank is op zich goed te doen.

Daarnaast even een kasteeltje bezocht en daar de auto bijgeladen gedurende ons bezoek. Zo sprokkel je toch redelijk makkelijk een volle accu bij elkaar.

Laden kan ik daarbij (als ik weer op het kantoor ga werken) ook op het kantoor dus genoeg mogelijkheden als je even iets extra tijd kan en wil pakken.

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonKui
Heb nu al anderhalf jaar een Tesla M3 en ook geen eigen laadpaal (moet nu 10 minuten lopen naar de laadpaal) maar op zich gaat dat prima, moet hem gewoon op tijd aan de laadpaal hangen wat meer moeite komt (heb er niet altijd zin in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
rammes schreef op zondag 2 mei 2021 @ 08:13:
hebben jullie nog nagedacht om nachtstroom af te nemen bij je energie leverancier?
Ik heb het al maar deze post heeft wel ff laten kijken naar mijn contract en inzicht gegeven om wel bewuster in daluren te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
We hebben dus 1 paal hier. Gemeente heeft nog maar 1 parkeerplaats gereserveerd ( met 1 pijl). Er stond een Tesla te laden en op de andere plek stond al een auto maar de kabel was lang genoeg om zelfs nog op de plek ernaast te kunnen staan. Ging dus prima. Het is/wordt een gezellige meeting point voor EV rijders bij ons in de buurt 8) . De Tesla was trouwens ook net uit de showroom komen rollen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5i43Y_UD6CijmvQXhyOlGA6snyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GH84mQ22TQgkIsX9io1c4iw3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvr72
  • Laatst online: 17-01-2023

Jeroenvr72

Windsurfer en levensgenieter.

Kaaschef schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:27:
@FJP84

Ik heb ook geen eigen aansluiting. Wel 1 op het pleintje bij mij in de straat en nog wat binnen een paar honderd meter. Ik ben dan ook niet van plan elke dag te laden. Zou ook niet nodig hoeven te zijn met korte woon- werk ritjes. 1x laden per week zou voldoende moeten zijn. Ik moet nog even nagaan of de leasemaatschappij het erg vind als ik bij fastned ga laden.
Ga je dat vragen dan? Moest je met je ICE auto ook verplicht ergens tanken? Jij als berijder bepaalt toch waar je laadt? Zou mooi worden, en leg je baas maar uit dat je anders onder werktijd wel even gaat laden;) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:22
Pixal schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:14:
Ik ben dus best benieuwd of de warmtepomp ook gebruikt wordt bij het voorverwarmen.
In het algemene EV topic ook al eens besproken en ook wat getest met mijn Ioniq:
assje in "Elektrische auto's - deel 5"

Korte conclusie: warmtepomp zal gesized zijn om het volledige vermogen te kunnen leveren (doorgaans bijvoorbeeld zo'n 1,5kW elektrisch dus bijvoorbeeld 5kW thermisch).

Omdat geen enkele warmtepomp geschikt is voor de gehele automotive temperatuurrange zal er een restistief element zijn met een vergelijkbaar vermogen (zeg 5kW). Effectief wil dit zeggen dat je wanneer er een warmtepomp hebt je dubbele verwamringscapaciteit hebt tov model zonder warmtepomp.

Aangezien het elektrische verwarming is is deze ook zeer snel beschikbaar. Mijn Ioniq is zelfs vanuit diep bevroren binnen 2-3minuten ontdooid. Een verwarmde voorruit is in mijn optiek een heel zinvolle optie voor ICE's die anders eerst een kwartier warm moeten draaien. Op een EV vind ik het persoonlijk een vrij zinloze optie, die paar minuten een paar keer per jaar.... Overweging krabben is niet relevant, met een paar minuten geduld hoef je een EV sowieso miet te krabben. Een warmtepomp daarentegen is een optie die ik altijd prioriteit zou geven.

Wat betreft voorverwarmen en warmtepomp; het zal per auto wellicht verschillen maar bij voorverwarmen op timer zou ik verwachten dat hoofdzakelijk gebruik wordt gemaakt van de warmtepomp. Maak je geen gebruik van voorverwarmen en zet je alle registers open (mijn test) dan gaan beide op vol vermogen. Om die reden zou voorverwarmen bij goede timing mogelijk naast hoger comfort ook iets zuiniger kunnen zijn.

Zelf maak ik nooit gebruik van timer. Vind het zonde van de energie als ik toch iets later wegga en voor niks warm zou staan te stoken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
jdbiggelaa schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:01:
[...]

...
Ik zit nu op nog geen 16 kWh per 100 km gemiddeld.
Wow dat is echt een heel laag verbruik. Netjes hoor. Je ziet ook aan de test van @mibkiller dat snelheid enorm invloed heeft. Natuurlijk vergelijkbaar met een brandstof auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Jeroenvr72 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:42:
[...]

Ga je dat vragen dan? Moest je met je ICE auto ook verplicht ergens tanken? Jij als berijder bepaalt toch waar je laadt? Zou mooi worden, en leg je baas maar uit dat je anders onder werktijd wel even gaat laden;) :+
De brandstof/ laad kosten worden gemonitord aan de hand van gemiddeldes. Als je er ruim boven zit krijg je een melding. Op zich terecht. Zo mocht je ook geen V-power tanken. Als snelladen een hoger tarief heeft zou ik verwachten dat ze dat niet leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:01
Kaaschef schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:37:
[...]

We hebben dus 1 paal hier. Gemeente heeft nog maar 1 parkeerplaats gereserveerd ( met 1 pijl). Er stond een Tesla te laden en op de andere plek stond al een auto maar de kabel was lang genoeg om zelfs nog op de plek ernaast te kunnen staan. Ging dus prima. Het is/wordt een gezellige meeting point voor EV rijders bij ons in de buurt 8) . De Tesla was trouwens ook net uit de showroom komen rollen.
[Afbeelding]
Dan gaat het hier wel goedkomen. 2 laadpunten op 2min lopen, 2 laadpunten op 5 min lopen en nog 6 laadpunten op max 8-10 min lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:17
Inspired schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:08:
Voor 400km moet je onder de 14.5 blijven. Ook moet je hem dan van 100 naar 0 leeg rijden. Met hypermilen lukt dat misschien best maar in de praktijk is 400 met een 60 idd een utopie.
Helemaal eens. Zou wat zijn ...men geeft wltp van 390 op (wat al nergens over gaat) en dan zou er 400km mee gereden kunnen worden? No way.
Maar goed, snelweg kilometers zijn funest voor het bereik. En snelheid ook nog eens.
100km of 130km scheelt immens veel.
Ik rij zelf ca 80% snelweg kilometers en ik kom als ik erg mijn best doe op 285km wat ik ook wel verwacht had.
Heb wel altijd clima aan, dus dat scheelt mogelijk nog een paar kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
@FJP84

Ja. Bij mij ook 8 palen op een paar minuten / max 600 meter. Fijnste is natuurlijk in je eigen straat waar je altijd parkeerd.

Ga jij niet alsnog een aanvraag bij de gemeente indienen?. Gewoon aangeven dat je vaak een volle paal aantreft. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
goetfoud schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:00:
Helemaal eens. Zou wat zijn ...men geeft wltp van 390 op (wat al nergens over gaat) en dan zou er 400km mee gereden kunnen worden? No way.
Met de Enyaq weet ik niet hoe de verhoudingen liggen maar het is niet alsof WLTP perse een onhaalbare waarde is. Bijvoorbeeld bij de Ioniq is het prima mogelijk een verbruik te noteren fors lager dan WLTP.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Nope, ik laad juist als het kan overdag vanuit de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Ik heb al een dubbele meter met daltarief 's nachts. Het tarief dat vergoed wordt door de LM is altijd dekkend, maar in daluren meer dekkend dus ik probeer er wel rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Kaaschef schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:47:
[...]

Wow dat is echt een heel laag verbruik. Netjes hoor. Je ziet ook aan de test van @mibkiller dat snelheid enorm invloed heeft. Natuurlijk vergelijkbaar met een brandstof auto.
Precies, als je een keer rekent aan het verschil in verbruik bij 100 en bij 130 dan schrik je. Dat verband is bepaald niet-lineair. De Enyaq doet het overigens goed in vergelijking met andere EV’s. Bjørn Nyland houdt een staatje bij van verbruik in de praktijk. De ID.4 deed het al opvallend goed en de Enyaq heeft nog een iets lagere CW dan de ID.4👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
goetfoud schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:00:
[...]

De WLTP van mijn iV60 is officieel 410 km. En die ga ik nog een keer halen. Heel lang bergaf rijden😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nr.10
  • Laatst online: 02-09-2021
jdbiggelaa schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:27:
[...]

De WLTP van mijn iV60 is officieel 410 km. En die ga ik nog een keer halen. Heel lang bergaf rijden😀
YouTube: 2021 Skoda ENYAQ iV - Electric REGENERATING Feature

[ Voor 52% gewijzigd door Nr.10 op 02-05-2021 10:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Afgelopen dagen bewust geprobeerd om met de B stand aan ‘one pedal driving’ te doen.
Dat gaat beter dan verwacht. Alleen bij echt stoppen bijv. bij een stoplicht, een laatste tikje van de rem nodig. De rest, over wegen met hobbels, eindeloos rotondes, inhouden voor invoegend verkeer, afslaan bij kruisingen, alles met alleen het stroompedaal. Ik denk dat hier ook een oorzaak ligt voor laag energieverbruik, ondanks veel optrekken en afremmen: optimale recuperatie.
En het rijdt heel rustig en ontspannen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chipsoer
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
Wellicht al eerder aan bod gekomen, maar ik kan het zo snel niet vinden, ook niet in de handleiding. Gaan je remlichten aan wanneer je in de B stand rijdt en gas loslaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
jdbiggelaa schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:33:
Afgelopen dagen bewust geprobeerd om met de B stand aan ‘one pedal driving’ te doen.
Dat gaat beter dan verwacht. Alleen bij echt stoppen bijv. bij een stoplicht, een laatste tikje van de rem nodig. De rest, over wegen met hobbels, eindeloos rotondes, inhouden voor invoegend verkeer, afslaan bij kruisingen, alles met alleen het stroompedaal. Ik denk dat hier ook een oorzaak ligt voor laag energieverbruik, ondanks veel optrekken en afremmen: optimale recuperatie.
Kleine voetnoot: de hoogste efficiëntie haal je als je zo min mogelijk regenereert (snelheid zo constant mogelijk).

Ik heb me niet verdiept in de Enyaq maar ga er vanuit dat rempedaal net zo goed regenereert als "one pedal". In mijn ervaring haal je de zuinigste rijstijl juist door regeneratie uit te schakelen zodat coasten "default" is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
jdbiggelaa schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:19:
[...]

Nope, ik laad juist als het kan overdag vanuit de zonnepanelen.
Heb ook zonnepanelen maar zolang er nog 100% mag worden gesaldeerd, ga ik toch voor dubbeltarief. Laden gaat hier wrs het meest na 21uur gebeuren (in Brabant is dat de starttijd voor dal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
Ik heb 3 publieke laadpalen in “de omgeving” staan dat zijn 6 aansluitingen en in diezelfde omgeving 26 elektrische voertuigen en 11 hybride voertuigen geteld. Gemeente Arnhem doet ontzettend moeilijk qua laadpalen plaatsen in Noord althans. Ik plaats dus een laadpaal op de zaak. Daar zal ik hoofdzakelijk laden. Is ook vele malen goedkoper

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roel visseren
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-09 21:33
Zojuist een Enyaq in het wild gespot in duiven bij hosterpark :-). Het is een plaatje Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQom4mVfeJvNPvSSc2wM9fBfoFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hi3rYtymEk5CDL7JZo0qRK2b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neeler
Anna over de warmtepomp :O
Zouden ze in Tsjechië ook tweakers lezen?

Maar regenereren kan je zeker wel wat extra range opleveren.
Op de bergachtige vakantietrips zeker wel 10% in de B stand.

[ Voor 17% gewijzigd door Neeler op 02-05-2021 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RandomNick
jdbiggelaa schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:33:
100% dezelfde ervaring hier. Rijden met B is the way to go. Je merkt zelfs dat de gewone remmen slecht remmen, althans, ten opzichte van mijn vorige auto, Passat B8 heb ik het gevoel 50% remkracht te missen als ik alleen de conventionele rem gebruikt. Met de B-stand of met de flippers in D kan je rijden praktisch zonder de rem aan te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex Timmermans
RandomNick schreef op zondag 2 mei 2021 @ 07:03:
@Raainman @Bloemersmaborg @capellio
Gisterenavond nog even alle laadinstellingen doorgelopen w.b.t. uitgesteld laden. Bleken er nog wat instellingen te zijn bij locatie als je naar onder scrollt. Ik heb daar nu het tijdschema geactiveerd wanneer de Enyaq mag laden (tussen 23.00 en 6.00) en dat hij om 6.00 op 80% zou moeten zijn. De minimale SOC heb ik op 0% laten staan wat betekent dat hij gewoon altijd moet gaan laden als hij lager dan 80% staat.
Nu werkt het wel. Netjes van 56% naar 78% geladen vannacht, rond 3u begonnen, om 5.50 klaar.

De 80% haalt hij net niet, dus misschien ga ik de 80% voortaan op 90% zetten. Zal het de komende weken nog blijven proberen. Zou fijn zijn als ik naar een schema kan van lager dan 50%, dan automatisch bijladen naar 90%.
Zuiver uit nieuwsgierigheid en onwetendheid, waarom 80% en niet gewoon 100%?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulli
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-08 17:18
Alex Timmermans schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:17:
[...]
Zuiver uit nieuwsgierigheid en onwetendheid, waarom 80% en niet gewoon 100%?
Het wordt aangeraden om alleen maar tot 100% te laden indien je daarna ook direct gaat rijden. Het is beter voor de accu's om tot 80% te laden, indien je niet de volledige range nodig hebt. Vergelijkbaar met ontladen... het is beter om niet volledig te ontladen, maar bij 10-20% al te gaan bijladen (ook nog steeds een EV n00b, met slechts 3 dagen ervaring :P )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blownorange
  • Laatst online: 26-08-2021
jdbiggelaa schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:08:
Ik had een paar foto’s beloofd van ons Loft interieur. Zie hierbij. Géén flubberende stof maar strakke textiel. De zit van de stoelen is uitstekend, evenals de instelbaarheid van de geheugenstoel. Naar het schijnt heeft van alle Enyaqs ruim 50% dit interieur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is eigenlijk de mooiste combi qua interieur tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Neeler schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:07:
[...]

Als het goed is heb je een prijsgarantie van de dealer gehad bij een bestelling in 2020 .
Alleen nieuwe bestellingen krijgen de 700 verhoging lijkt me.
In mijn koopcontract (opdrachtbevestiging) bij Van den Udenhout stond wel degelijk een clausule met voorbehoud aan wijzigingen van zowel prijs als configuratie. Daarom had ik geen verhaal toen ik plotseling verplicht een sportstuur en Assist moest afnemen om nog mijn elektrisch verstelbare stoel te behouden. Even goed de kleine lettertjes lezen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
RandomNick schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:00:
[...]

100% dezelfde ervaring hier. Rijden met B is the way to go. Je merkt zelfs dat de gewone remmen slecht remmen, althans, ten opzichte van mijn vorige auto, Passat B8 heb ik het gevoel 50% remkracht te missen als ik alleen de conventionele rem gebruikt. Met de B-stand of met de flippers in D kan je rijden praktisch zonder de rem aan te raken.
Mijn CX5 die ik hiervoor reed remde ook véél sterker dan mijn Enyaq. Maar zal ook iets te maken hebben met nog inslijten van remblokken op de schijven en trommels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Chipsoer schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:41:
Wellicht al eerder aan bod gekomen, maar ik kan het zo snel niet vinden, ook niet in de handleiding. Gaan je remlichten aan wanneer je in de B stand rijdt en gas loslaat?
Hier ben ik ook benieuwd naar inderdaad!
Keertje lange tijd achter een Mitsubishi PHEV aan moeten rijden en die laat dus geen remlichten zien bij het regeneratief remmen, zeer hinderlijk en gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corleone1979
Jeroenvr72 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:42:
[...]

Bij mijn LM (Alfabet) maakt het niet uit waar je haat laden. Contract is overal zelfde tarief (thuis/publiek/snel). Al zie ik de laadkosten niet omdat die verrekend worden met de werkgever. Alleen als ik thuislaad krijg ik natuurlijk 1 op 1 vergoed maar die kosten gaan ook weer naar de werkgever.
Voor mij maakt het dus niet uit waar ik ga laden. Voordeel van thuis is dat ik op de bank of in mijn bed kan wachten 😀.
Een verder voordeel voor mij bij thuisladen is dat door mijn zonnepanelen ik feitelijk over een deel van deze stroom verdien (iets meer zonnepanelen dan eigen verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Loepoog schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:50:
[...]

Heb ook zonnepanelen maar zolang er nog 100% mag worden gesaldeerd, ga ik toch voor dubbeltarief. Laden gaat hier wrs het meest na 21uur gebeuren (in Brabant is dat de starttijd voor dal).
Ja, goed punt inderdaad :) Ik heb eigenlijk geen idee hoevel verschil ik nog heb tussen dag- en nachttarief. Laatste keer dat ik er naar keek dacht ik: ”Nou, dat is ook de moeite niet meer”...Ik had er daarom ook geen rekening meer mee gehouden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Ha, daar hebben we de lieftallige Anna weer :) Ja, als je in de bergen rijdt, is die recuperatie erg overtuigend. Overtuigender dan Anna’s claim over de warmtepomp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
assje schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:47:
[...]

Kleine voetnoot: de hoogste efficiëntie haal je als je zo min mogelijk regenereert (snelheid zo constant mogelijk).

Ik heb me niet verdiept in de Enyaq maar ga er vanuit dat rempedaal net zo goed regenereert als "one pedal". In mijn ervaring haal je de zuinigste rijstijl juist door regeneratie uit te schakelen zodat coasten "default" is.
Ja, dat kan ik met je eens zijn, maar als je op binnenwegen rijdt of in de bebouwde kom is laten uitrollen geen optie. Als je op een weg rijdt met elke 200 m een hobbel of afslag ofrotonde, kun je ervoor kiezen om de hele afstand met 30 km per uur te rijden en dan hoef je helemaal niet te remmen. Maar ja, daar heb ik toch het geduld niet voor en de mensen die achter mij rijden ook niet vrees ik :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 06:23
Loepoog schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:50:
[...]

Juist tijdens salderen is dit een erg vreemde redenatie. Je saldeert immers per meter/teller.
Over je nachtverbruik saldeer je dus niet, wat betekent dat je van je overschot enkel het kale teruglevertarief overhoudt i.p.v. de ~20 cent die je 's nachts verbruikt en betaalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
internetinfo schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:21:
[...]

Juist tijdens salderen is dit een erg vreemde redenatie. Je saldeert immers per meter/teller.
Over je nachtverbruik saldeer je dus niet, wat betekent dat je van je overschot enkel het kale teruglevertarief overhoudt i.p.v. de ~20 cent die je 's nachts verbruikt en betaalt.
Off-topic, maar toch even...
Ha, goed om te weten dat het zo werkt, dat werpt inderdaad een ander licht op salderen! Ik ben er meteen even ingedoken en het blijkt dat de manier waarop bij saldering verrekend wordt afhankelijk is van de energieleverancier. De Consumentenbond heeft hierover een lezenswaardig artikel.
https://www.consumentenbo...en/opbrengst-zonnepanelen

[ Voor 23% gewijzigd door jdbiggelaa op 02-05-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:31

rammes

koekebakker 1e klas

@internetinfo thnx weer wat geleerd!

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
[...]

Ik heb een dak waarmee in 4400kwh kan opwekken. Dat is alleen voldoende voor het thuisverbruik. Met 100% salderen maakte het mij dus niet uit wanneer de opwek en verbruiksmomenten waren. Nu komt de auto daar dus nog bij en dat kan zomaar een verdubbeling van de stroom zijn (heb het niet precies berekend maar het zal niet weinig zijn). Dat deel heb ik liever wel zo goedkoop mogelijk. Dus ik ben geswitched van enkel naar dubbeltarief.
Als straks het salderen verminderd wordt, dan ga ik de auto tijdens de zonuren aan de stroom leggen. Werkgever vergoed 21cent en ik pomp het rechtstreeks door van de zon.

Ps salderen is wel degelijk over je totale verbruik en opgewekte stroom Dat wat ik snachts/ savonds verbruik mag ik wegstrepen tegen het deel wat ik overdag opwek. De overschot is inderdaad het meeste waard als je dat in de auto stopt. Ga je minder opwekken dan is dubbeltarief interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• capellio
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05 17:03
RandomNick schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:23:
[...]
Ik heb al een dubbele meter met daltarief 's nachts. Het tarief dat vergoed wordt door de LM is altijd dekkend, maar in daluren meer dekkend dus ik probeer er wel rekening mee te houden.
Ik heb dag-/nachttarief en een flink aantal zonnepanelen. Zolang de terug levering nog volledig gedekt is kan ik de zonne-energie beter tegen hoog tarief terug leveren en de auto tegen laag tarief opladen. De werkgever (ikzelf) betaald per kWh 22ct dus een win-win-win situatie. Desalniettemin is dit voordeel maar beperkt tot +/- € 100 per jaar als ik uit ga van één volledige lading per week (zal meer zijn).

Dus ja, ik houdt er rekening mee maar verwacht geen wonderen.

Edit:
[...]
In het weekeind is er ook daltarief (en dus teruglevering). Ik heb sinds begin April met regelmaat dagen waarin ik 50+ kWh terug lever (maar ik heb een overcapaciteit en dat is lang niet bij iedereen).
Morgen nog maar eens doorrekenen.

[ Voor 24% gewijzigd door capellio op 02-05-2021 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
capellio schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:40:
[...]

[...]

Ik heb dag-/nachttarief en een flink aantal zonnepanelen. Zolang de terug levering nog volledig gedekt is kan ik de zonne-energie beter tegen hoog tarief terug leveren en de auto tegen laag tarief opladen. De werkgever (ikzelf) betaald per kWh 22ct dus een win-win-win situatie. Desalniettemin is dit voordeel maar beperkt tot +/- € 100 per jaar als ik uit ga van één volledige lading per week (zal meer zijn).

Dus ja, ik houdt er rekening mee maar verwacht geen wonderen.
Verwacht inderdaad geen wonderen. Want het nachttarief is dan wel lager, het dagtarief wordt hoger.
Daarnaast is grootste gedeelte belasting.

Voorbeeld mijn leverancier:
Enkel tarief: 6,477 cent

Dubbel:
Dag 7,17
Nacht 5,77

Pas als je meer dan 45% van je verbruik in het dal kan doen, wordt het "interessant"
Pagina: 1 ... 108 ... 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2