Ik heb een moeilijke verhouding tot dit product.

Ik kan zo 10 voor mezelf erg grondige en goede redenen bedenken waarom ik dit product niet wil en kan er al zes jaar aan weerstaan.
En toch gebeurt het vaak dat ik dit ding 'gewoon wil kopen voor het hebben'. Pure losgeslagen consumptiedrang.

Ik besef ook dat ik er daags nadien spijt van zou hebben.
Het heeft ook niets met apple te maken, heb meer dan genoeg apple spul. Van Pencil en meerdere set Airpods (pro), tot laptops, tablets, iPhones, apple tv, gekocht voor mezelf en voor familie.
Bijvoorbeeld... Ik vind het geen probleem om mijn telefoon als basis te gebruiken voor alles wat je op een telefoon doet. Communicatie, navigatie, notificaties, bellen, muziek, ... Vind het ook geen probleem om m'n iPhone boven te halen om met al die zaken te interageren. Ik heb ook niet de drang om, op momenten waarop interactie met een telefoon ongewenst is zoals tijdens vergadering, eten, uitstapjes, vrienden of familie, op de hoogte te zijn van elke notificatie of meteen te kunnen reageren. Dat handel ik later wel allemaal tegelijk af op een gepast moment.
Uit ervaring weet ik dat veel Watch gebruikers denken subtiel en sociaal te zijn door enkel op hun watch te kijken, en de telefoon niet boven te halen. Maar komen dus extra boertig over door bij elke ping op de watch te kijken. Wat altijd al universele code was voor 'ik verveel me', ook op analoge horloges.
Dus bij deze de oprechte vraag, wat is bij jullie de belangrijkste insteek voor het willen gebruiken van de watch? Wat is jullie unieke use-case? Zijn er bij wie het ding na een paar maand steeds minder gedragen wordt, of in de lade verdwijnt? Een product waarvan je achteraf beschouwd best zonder kon?
Zijn het de
- Notificaties?
- Navigeren zonder de telefoon boven te halen?
- Sport? Health?
- Telefoon thuis laten en muziek/podcasts kunnen luisteren on-the-go?
- Berichtjes antwoorden op de watch zelf?
- Het weer checken of mails lezen?
- iPhones en Macbooks ontgrendelen?
- ...
Het enige waar ik me persoonlijk, voor mezelf dan, iets bij kan voorstellen is health. En eventueel in 'moeilijke' buurten, of in het buitenland op de metro, subtiel kunnen navigeren zonder erg flashy een telefoon boven te halen. Of navigeren op de fiets.
Omdat wearables en health me wel interesseren, heb ik op black friday voor 160 euro een Forerunner 245 besteld. Geen smartwatch, wel goed genoeg voor het 'health' aspect een beetje te verkennen, waar ik wel mee wil experimenteren. Dus is mijn Apple Watch honger bekoeld en beheerst

Tot de Apple Watch 8 waarschijnlijk
Daarnaast vind ik vaker dan niet, dat de Apple Watch nogal lelijk is. Zat dit weekend nog die laatste serie gear watches te bekijken van samsung in een store, en die vind ik dan toch een stuk geslaagder. Het is omdat ik al nek diep in het apple ecosysteem zit, anders had ik waarschijnlijk wel al een samsung watch gekocht.
Als drager van normale/analoge horloges is er iets fundamenteel logisch bij het gebruik van de bezel om een smartwatch te bedienen. Voelt erg goed, wat samsung daar doet. Past precies bij een ronde watch, erg gemakkelijk en intuïtief, en minimaliseert touch input op die pietluttige kleine schermpjes.
Misschien is een ronde Apple watch wel iets, maar die komt er vast en zeker helemaal nooit. Zo naïef ben ik ook niet