Nu ik mijn Apple Watch 3 weken in bezit heb, heb ik denk ik wel de grootste ervaring nu gehad om het te delen. Ik heb de afgelopen weken een notitie bijgehouden met alle pro's en cons die ik tegen kwam. Een aantal zullen misschien duaal klinken, zeker in relatie tot de andere ervaringposts.
Ter context: ik ben in één keer overgestapt van Android + Galaxy Watch + Surface laptop naar iPhone 12 Pro, AW Series 6, AirPods Pro en een MacBook Pro M1/16GB/512GB. Ik heb voor de andere producten ook bijgehouden wat ik er van vond en plaats een soortgelijk bericht in de desbetreffende draadjes:
Voor degene die willen weten waarom ik naar Apple ben overgestapt, dat valt in deze post te lezen:
Djerro123 in "Overstappen van Windows en Android naar Apple"tl;dr
Ik ben echt heel tevreden eigenlijk over de Apple Watch. Hiervoor had ik enkele maanden de Galaxy Watch en dan is dit toch wel echt een verademing op verschillende fronten. Uiteraard is de integratie tussen mobiel, laptop en Watch echt veel beter. Maar ook gewoon hoe die zit op mijn pols, en het rechthoekige scherm. Ik kan iedereen dit aanraden!
De pro's
Zoals ik aangaf ben ik vrij tevreden over de Watch. Een aantal punten schieten er zeker uit, ook met name vergeleken met de Galaxy Watch die ik hiervoor had.
- Het scherm is echt super responsief en gewoon algeheel heel mooi. Zwart ziet eruit als zwart, vegen gaat makkelijk, alom veel plezier van elke keer als ik ernaar kijk.
- De Watch heeft echt een goede vorm en zit (veel) prettiger om mijn arm dan de GW3.
- Je kan je MBP ermee ontgrendelen. Dit is echt een heerlijke feature die ik niet wist dat ik miste in mijn leven maar waar ik nu al van zou balen als het mij zou worden afgenomen. Echt alleen deze feature is de hoge prijs al waard voor mij.
- Super makkelijk in te stellen, maar dat is ook onderdeel van de Apple 'it just works' filosofie. Ik was echt in minuten up and running.
- Je kan er mee betalen door Apple Pay, hoewel dat best onhandig is zo om je pols. Gebruik dus altijd mijn telefoon. Maar was laatst hardlopen zonder telefoon en dan is het toch handig dat je ook hiermee kan betalen

- De trillingen zijn echt perfect. Hard, zacht, echt top gewoon. Heel handig bij bijvoorbeeld hardlopen (wisselen van interval) of belangrijke notificaties.
De con's
Er zijn ook wel wat nadelen aan de Apple Watch, ook ten aanzien van (voor mij) zijn voorganger de Galaxy Watch.
- Soms antwoord Siri op horloge in plaats van je telefoon. Als je dan iemand wilt bellen dan gaat dat niet automatisch naar m’n AirPods maar gaat dat op het horloge. Het is een beetje onduidelijk wanneer mijn horloge gaat luisteren, wanneer mijn iPhone en wanneer mijn laptop.
- Apple sport apps vallen wat tegen, had er meer van verwacht. Zo kan je niet gewoon een interval hardloop programma doen. Je krijgt wel de Nike Run app (zelfs een beetje door je strot geduwd, ik wil die app helemaal niet), maar die is ook echt wel beperkt.
- Batterij duur is niet je van het. Ik haal meestal tot 50-55 SoC over, dus ga nu eens proberen twee dagen met ’s nachts niet op de oplader (maar wel af). EDIT: dan red je einde dag niet, drain ‘s nachts is ongeveer 15%. Je moet hem dus wel elke dag opladen. De oplader ligt naast mijn bed dus dat is niet zo'n groot probleem, en ik slaap liever toch niet met mijn horloge. De GW ging overigens 3 dagen mee.