Waar baseer je dat op?MazeWing schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:18:
[...]
Als we puur kijken naar Hamilton dan is praktisch iedereen klaar met z'n opdringerige "het is nooit goed" standpunt
Kun je een percentage geven? Welk deel is er klaar mee? 80%? 90%? 95%?
Zou het ook kunnen dat er een meerderheid is die wel achter de acties van Hamilton staat?
Dat is namelijk mijn perceptie, maar ik zal direct toegeven dat ik geen data heb om dat op te baseren.
Ben jij zonder fouten of is het ook hypocriet dat jij in dit topic klaagt over het gedrag van anderen?Maar de hypocrisie is (zoals zo vaak) weer enorm; wel rijden in een milieuvervuilende auto, zelf tig milieuvervuilende auto's hebben en dan gaan zeuren over milieuvervuiling.
Iedereen kan z'n leven beteren. Zelfs als je niks doet heb ik liever iemand die erkent dat het beter moet, dan iemand die problemen ontkent.
Dat zijn terechte vragen. Als ik er van uit ga dat alle mensen gelijkwaardig zijn, dan zou ik dus ook verwachten dat de beste monteurs/poetsvrouwen/... gelijkmatig over de maatschappij verdeeld zijn en dus zichtbaar in de teams. Ik zie ze niet. Voor ik antwoord geef op die vragen, wat zijn jouw antwoorden op je eigen vragen?MazeWing schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:24:
Een F1-team bestaat grotendeels uit de "beste" mensen die ze kunnen vinden. Of dit nu engineers, monteurs of poetsvrouwen zijn. Dit gaat boven een eventuele diversiteit. Ook logisch als resultaat het gene is dat telt.
Je zou je ook wat anders kunnen afvragen? Waarom zou een "donkere" engineer die extreem goed is in z'n vak geen kans krijgen bij een F1-team? Krijgen ze geen kans of is er geen "donkere" engineer die extreem goed is?
Laat ik met je laatste vragen beginnen. Je geeft terecht twee opties die ook nog eens allebei waar kunnen zijn:
1. ze krijgen geen kans,
2. ze zijn er niet.
Optie 1 is makkelijk: als ze geen kans krijgen op grond van hun huidskleur dan is dat racisme, daar zal iedereen het wel mee eens zijn.
Optie 2 is wat lastiger; als ze er niet zijn dan is de volgende vraag natuurlijk waarom ze er niet zijn?
Dan komen we eigenlijk bij dezelfde twee opties:
1. ze kunnen het niet. Als je gelooft dat zwarte mensen (of vrouwen) het werk niet kunnen doen dan is dat gewoon direct racisme. Lijkt mij weer geen discussie waard.
2. ze kunnen het wel maar ze doen het niet
Dan is natuurlijk weer de vraag waarom ze het niet doen?
Dat spelletje kunnen we nog een paar keer herhalen, maar als ik een paar stappen oversla dan kom ik bij de volgende antwoorden:
- zwarte mensen beginnen gemiddeld genomen met een achterstand in opleiding,
- zwarte mensen beginnen gemiddeld genomen met minder geld,
- zwarte mensen beginnen gemiddeld genomen met minder vrienden in goede posities,
- zwarte mensen gaan gemiddeld genomen naar minder goede scholen,
- zwarte mensen komen gemiddeld genomen vaker uit gezinnen die problemen hebben,
en het belangrijkste punt:
Al deze punten (en nog vele anderen) zijn met elkaar verbonden! Ze houden elkaar in stand. Als je naar een slechte school gaat is het nogal wiedes dat je die goed baan niet krijgt. Zonder goede opleiding ben je ook niet in staat om je eigen kinderen te helpen op school. Zo krijgen die ook weer een achterstand.
Ik zeg niet dat er boze opzet van witte mensen achter zit, of zo iets.
Ik zeg dat de huidige situatie niet eerlijk is.
Ik begrijp hoe de situatie is ontstaan.
De meeste mensen die nu leven hebben daar niet voor gekozen.
Maar dat verandert niet dat de situatie oneerlijk is en voor problemen zorgt.
Passief afwachten tot die problemen vanzelf verdwijnen is geen optie. Ze houden elkaar in stand en zullen nooit vanzelf verdwijnen. Daar zullen we actief aan moeten werken.
Dat staat allemaal los van persoonlijk racisme. Persoonlijk racisme is helemaal niet nodig om deze problematische situatie te laten voortbestaan.
Maar er is wel racisme en dat komt er nog eens boven op.
Het hoeft niet eens groot te zijn. Zelfs als maar in 1% van de gevallen er sprake is van racisme bij het kiezen van een nieuwe medeweker, dan versterkt die 1% racisme alle bovenstaande problemen.
Net als bij rente om je spaarrekening gaat het daarbij om het lange termijn effect. 1 jaar lang rente krijgen is leuk, maar waar het echt om gaat is het lang termijn effect van rente op rente op rente. Wat begint als 1% wordt door de jaren heen steeds groter, zelfs als de verandering per jaar maar 1% blijft.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.