Gisteren ook het bericht dat Microsoft voornemens is om GP gratis maar met reclame aan te gaan bieden. Na reclame 1 uur gratis spelen en maximaal 5 uur per maand. Qua games biedt het een alleen de mogelijkheid om bepaalde games waarvan je al een gekochte licentie hebt te spelen, wat free-to-play games en Xbox Retro Classics.
Op zich zie ik hier voor de gamer en gebruiker die ik ben nog wel wat voor. Het bespaart mij in ieder geval de aankoop van een console of anderszins een console om op te spelen. Het bekrachtigt m.i. ook de strategie dat "elk" apparaat een Xbox is.
Tegen de tijd dat mijn GPU ten einde loopt, ga ik afwegen wat voor mij het meest interessant is. Mogelijk is dat doorgaan op advertenties en/of Essential, omdat ik dan de games die ik gekocht heb kan blijven spelen plus de games die gratis beschikbaar zijn. Hoewel ik het verschil tussen de games die beschikbaar zijn op Essential en op Ultimate wel heel erg vind verschillen. De games die ik interessant vind, zullen zeer waarschijnlijk core overslaan. In the end wordt het dan een rekensom of Ultimate (al dan niet met een conversie-truc) niet aantrekkelijker is dan advertentie/core en games (in de uitverkoop) kopen. First day en online multiplayer boeien mij niet.
En t.z.t. ook kijken of er alternatieven zijn voor cloud-gaming. Alleen weet ik niet of die nog interessant zijn, omdat ik al meerdere digitale licenties via Xbox heb die dan niet via dat platform te spelen zijn. Vendor lock-in heeft me toch een beetje te pakken.
Edit: over de lijst van stream your own games word ik steeds enthousiaster. Veel AC-titels, Skyrim, Hogwarts Legacy, The Witcher. Dat zijn de single player-games die ik graag speel én beschikbaar zijn.
[
Voor 12% gewijzigd door
bazzemans op 04-10-2025 19:30
]