JackBol schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:10:
@
frankkie12345 Hebben jullie gekeken naar de load de FM genereert op de computer?
Sinds installatie van FM heb ik een trage interface.
Bijv. de route invoeren via voice control zit 2-3 sec meer delay op dan voorheen.
Ook schokt & buffert de TuneIn (Internet Radio) nu meer.
Ik wil niet FM als schuldige aanwijzen, Google heeft onderwater natuurlijk ook de Automotive App Host toegevoegd. Maar het is wel een interessante constatering.
Ik wil binnenkort FM verwijderen om te kijken waar het probleem precies zit, als ik meer weet, zal ik wel feedback leveren.
Overigens verder super happy met FM. Vandaag weer een 250km+ rit gemaakt en hij geeft netjes in een balkje boven weer als er meldingen zijn (incident, stilstaand voertuig, trajectcontrole etc). Superwerk!
Flitsmeister is de oorzaak, en gedeeltelijk de schuldige.
Ook dit is een probleem waar ik pas minder dan 48 uur voor de live-gang pas echt achter kwam.
1) Het heeft te maken met hoe Flitsmeister de kaart rendert.
De Android Auto/Automotive API geeft de app Surface waarop de kaart moet worden getekend.
Dat is niet hoe kaart-SDK's werken. Die maken hun eigen Surface en wrappen dat in een View.
Android Auto/Automotive ondersteunen geen Views, want je moet je houden aan een UI-template, wat gevuld moet worden met models.
De vertaalslag van een View terug naar een Surface is heel erg zwaar.
Het komt er op neer dat Flitsmeister een View off-screen rendert, daar een screenshot van maakt, en dat op de Surface rendert.
(Heb Google vele maanden geleden al gevraagd om een aanpassing te maken in hun API, zodat we bijvoorbeeld bij hoge uitzondering daar 1 View voor mogen gebruiken; Hier is niets van gekomen helaas)
Hier zoeken we nog een oplossing voor. Er ligt een plan voor een mogelijk oplossing klaar; Maar we moeten nog zien hoeveel het gaat helpen.
2) De computer in een Polestar 2 is traag. Erg traag. HEEL traag.
Werkt met verouderde hardware die 5 jaar geleden al "proven technology" was.
Het draait op een Intel Atom processor.
Tesla maakte hier ook gebruik van, maar is recentelijk overgestapt op een AMD Ryzen, omdat het te traag was.
Hier kunnen we weinig aan doen, je kan de tablet in de auto niet zomaar vervangen.
Hopelijk zetten ze in een komende Polestar een snellere processor.
Helaas kwam ik er pas heel laat achter hoe traag het is, want ik had geen toegang tot een echte auto, alleen tot een emulator op een laptop. Als een app langzaam draait op de emulator, wordt dat altijd afgeschoven op: De emulator is traag.
(Ja, I know, emulators zijn zeker sneller geworden in de jaren, met Intel HAXM, x86 system-images)
Vrijwel altijd, in ieder geval met smartphones, is het zo dat de echte telefoon veel sneller draait dan een emulator.
Conclusie is dat ik niet wist of kon weten
hoe traag de performance was voordat het te laat was, en dat ik er op het moment toch niets aan kon doen...
Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.