zo'n filter voor laadpalen is best tricky. Verschilt ook per land, auto en situatie wat handig is. Dit is iig mijn wereldbeeld als EV gebruiker voor niet EV gebruiker ;-):
basis filters die je imo iig moet kunnen instellen zijn
- stekkertype (CCS, Chademo, etc...). Om te voorkomen dat je laders vindt die je helemaal niet op jouw EV kunt aansluiten
- manier van betalen. Om te voorkomen dat je naar een laders vindt die niet ondersteund worden door jouw betaalkaart (ik zou bv de tesla superchargers willen uitsluiten. Ik kan er wel laden, maar alleen als ik zelf via Tesla app betaal en dus niet verrekenen via de laadpas van mijn leasemaatschappij)
En als je dan op zoek bent, heb ik in de praktijk maar 2 "use cases":
1. Je wilt de auto ergens parkeren, dus je zoekt een plek waar die aan de lader kan
2. Je reisafstand is langer dan je actieradius, dus je zoekt een (of meer) snellader(s) om onderweg bij te laden
Voor de 1e situatie wil je een langzame laadpalen ivm lagere kosten (<22kw)
Voor de 2e situatie zoek je
- een snellader die een zo hoog mogelijk laadsnelheid (dwz tot die snelheid die je auto aankan, daarna maakt het niet uit hoeveel sneller die is),
- die langs de route ligt
- en op een punt op de route waar het voorspelde accupercentage zo laag mogelijk is (vb 10%).
Als er dus iets zou mogen speciferen om in te bouwen in FM vwb laadpalen, zou ik gaan voor
1. Een paar basisfilters (Betaaltype+stekkertype) die zorgen dat je onbruikbare palen kunt uitsluiten
2. Iets waar je met 1 druk op de knop een langzame laadpaal (<22kw) in de buurt van je eindbestemming kunt zoeken
3. Iets waar je met 1 druk op de knop
- (als FM je huidige accupercentage kan uitlezen): een paar opties voor laadpalen kunt ophalen, met vermelding van snelheid van de laadpaal op de plek waar FM voorspelt dat je accupercentage tot ca 10% gedaald is
- (of als FM je huidige accupercentage niet kan uitlezen): de snelladers langs je route kan laten zien met vermelding van de laadsnelheden en hoever het nog rijden is naar die snelladers, zodat je er zelf gemakkelijk 1 kan kiezen.
4 (kers op de taart):
- Als het mogelijk is om dat aan te sturen: Zorgen dat het accupakket wordt verwarmd naar de juiste temperatuur om te gaan snelladen op moment dat je naar een snellader navigeert.
- Of als dat niet mogelijk is: De bestemming delen met Google Maps, (die prepareert nl wel je accupakket als je naar snellader navigeert)