Waarom? Mijn iPhone heeft meestal eind van de dag nog 60%. Misschien met CarPlay dan iets minder. Ik vond juist het elke keer moeten aansluiten van mijn telefoon in vorige auto’s vervelend. Bijv korte tot middellange ritjes wilde ik wel FM en spotify hebben. Gelukkig is dat nu in de P2 altijd voorhanden zonder kabeltjes in te pluggenJuancho schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 01:41:
En je wil toch gewoon laden als je carpplay gebruikt?
De OBD port, kan je als gebruiker gewoon gebruiken hoorJuancho schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:10:
[...]
klopt, toen ik met de monteur samen ging laden sloot hij zijn laptop daar ook op aan. Denk dat wij daar zelf weinig mee kunnen en dat het wel is afgeschermd (zou ook niet weten wat je daar als gebruiker te zoeken hebt)
Zie ook de reactie van @Rianata over EVNotify, die gebruikt dus OBD om data uit te lezen.
Misschien is het mogelijk om dezelfde soort data uit te lezen op AAOS zonder een OBD in te moeten pluggen.
Valt nog uit te zoeken. Het is in ieder geval wel mogelijk via de API om state-of-charge uit te lezen. "EnergyLevel".
Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.
Thanks! Ik kende deze app nog niet;Rianata schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:22:
Ik hoop eigenlijk stiekem op een initiatief als EVNotify https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evnotify.app i.c.m. een OBD2 module voor een breder scala aan merken/modellen. Maar daarvoor moet dan wel een mapping komen van waarden en betekenis voor ieder merk/model.
Je kunt de ontwikkeling iig volgen via https://github.com/EVNotify/EVNotify
Ik zie op Youtube Tesla Bjorn dit ook altijd gebruiken (weet niet of het exact dezelfde app, maar iig iets vergelijkbaars) en super handig om meer inzicht te krijgen in verbruik en laad eigenschappen van een EV.
Zal zeker eens een keer een kijkje nemen!
Weet iemand of Park Mobile plannen heeft voor een AAOS app? Gister wilde ik voor het eerst de Easypark app gebruiken in Eindhoven maar had gelijk al dat die zone blijkbaar niet in die app kon. Park Mobile wel weer. Dus ik had vandaag eens wat gekeken maar ik dag dat de zones best beperkt waren.
Zou erg prettig zijn als je gewoon zogoed als overal waar betaald parkeren is, je een ingebouwde AAOS app kan gebruiken.
Zou erg prettig zijn als je gewoon zogoed als overal waar betaald parkeren is, je een ingebouwde AAOS app kan gebruiken.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
Is die beschikbaar voor AAOS dan?nikagl schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:19:
4411 is goedkoper...
Edit: ik zie dat dat een Belgische aanbieder is. Daar hebben we in Nederland natuurlijk niks aan
[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 04-08-2021 15:21 ]
Ik heb spijtig genoeg m'n auto gereset en niet meer de mobile versie dus kan niet testen of het daarmee werkt...
XC40 P8
4411 werkt prima in NL. Ik heb altijd ParkMobile gehad en ben vorige maand overgestapt via Flitsmeister. Werkt echt top en scheelt 5 cent per parkeeractie 👍
En ik heb geen aandelen 😂😉
En ik heb geen aandelen 😂😉
[ Voor 10% gewijzigd door nikagl op 04-08-2021 15:24 ]
XC40 P8
Flitsmeister komt sowieso een app voor AAOS;
Of daar ook parkeren in komt, dat is nog even de vraag voor nu.
(Iets met restricties qua UI en betalingen vanuit Google en zo)
Ik weet dat 4411 interesse heeft om een AAP (Android Auto platform) te gaan bouwen in de toekomst,
als ze dat doen, is de stap naar AAOS ook wel zo gemaakt natuurlijk.
En ja 4411 werkt in Nederland, en ja 4411 is goedkoper ;-)
Alle parkeer-apps werken met een x aantal cent per parkeertransactie bovenop de parkeerkosten.
Bij 4411 is dat minder dan bij de andere aanbieders.
(Weet niet uit mijn hoofd wat de huidige prijzen zijn bij alle aanbieders)
(En dat betekend ook dat parkeren bij de paal een paar cent goedkoper is)
Ik weet dat 4411 interesse heeft om een AAP (Android Auto platform) te gaan bouwen in de toekomst,
Alle parkeer-apps werken met een x aantal cent per parkeertransactie bovenop de parkeerkosten.
Ging er mij vooral even om dat er nu dus nog maar 1 parkeer app is die dus (lange?) niet alles dekt zoals ik gister heb ervaren in Eindhoven. Dus dan moet je toch weer je telefoon pakken
Ik denk toch dat je het probleem in jouw bediening van de app moet zoeken. Ik kom zeker 4-5 keer in de week in Eindhoven en parkeer met Easypark op verschillende plekken zonder problemen met de AAOS App. Zie ook hieronder in het blauw de dekking van Easypark in Eindhoven. Heb nog geen verschil met Parkmobile gemerkt en die app is dus ook al van mijn telefoon verwijderd.Juancho schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:07:
Ging er mij vooral even om dat er nu dus nog maar 1 parkeer app is die dus (lange?) niet alles dekt zoals ik gister heb ervaren in Eindhoven. Dus dan moet je toch weer je telefoon pakken
De white spot in het midden is voetgangersgebied..
/f/image/X13pbQxwuFgCIbFQAHiKr5DZ.png?f=fotoalbum_large)
Ga maar eens naar de Willem de Rijkstraat (onze 'vaste' parkeer locatie als we naar PSV gaan)... daar werkt het niet met de app in de P8 en ook niet in de app op de telefoon. Terwijl het toch gewoon een 'logische' straat zou zijn om mee te nemen.JTHZZ schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:18:
[...]
Ik denk toch dat je het probleem in jouw bediening van de app moet zoeken. Ik kom zeker 4-5 keer in de week in Eindhoven en parkeer met Easypark op verschillende plekken zonder problemen met de AAOS App. Zie ook hieronder in het blauw de dekking van Easypark in Eindhoven. Heb nog geen verschil met Parkmobile gemerkt en die app is dus ook al van mijn telefoon verwijderd.
De white spot in het midden is voetgangersgebied..
[Afbeelding]
Bediening van de app is trouwens verder niet nodig, de auto geeft zelf wel aan of je daar de app kan gebruiken. Net zoals de telefoon. Gebeurt gewoon op basis van GPS dus hoef je niks zelf voor te doen. Bij beide de melding dat het in die straat niet mogelijk is. Park Mobile gaf aan dat het wel kon.
:strip_exif()/f/image/4EbSZWzkTFOZY7ONdlwZBU8l.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Juancho op 04-08-2021 17:25 ]
Het treft blijkbaar vaak dezelfden maar dit is toch echt een uitzonderingsgeval.Juancho schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:22:
[...]
Ga maar eens naar de Willem de Rijkstraat (onze 'vaste' parkeer locatie als we naar PSV gaan)... daar werkt het niet met de app in de P8 en ook niet in de app op de telefoon. Terwijl het toch gewoon een 'logische' straat zou zijn om mee te nemen.
Bediening van de app is trouwens verder niet nodig, de auto geeft zelf wel aan of je daar de app kan gebruiken. Net zoals de telefoon. Gebeurt gewoon op basis van GPS dus hoef je niks zelf voor te doen. Bij beide de melding dat het in die straat niet mogelijk is. Park Mobile gaf aan dat het wel kon.
[Afbeelding]
Ik was zo nieuwsgierig of ik Parkmobile weer moest gaan installeren dat ik er eens echt ingedoken ben. Die straat is vorig jaar ‘pas’ toegevoegd aan 5183 zie ik op streetview aan de verkeersborden. Blijkbaar heeft Easypark de zonegrenzen nog niet aangepast en Parkmobile wel. Mogelijk kun je dat ergens melden. Je had wel aan de hand van de zonenummerbordjes in de straat even handmatig 5183 kunnen uitkiezen, dan was het goed geweest. Bij de P2 kun je zone ook handmatig kiezen.
Hier is Easypark dus slechter dan Parkmobile maar ik zou er geen algemene conclusie van maken.
/f/image/FifmmZXfpfdnqDfSRRMwfUmL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/n6wAGkVvdoF0AQlkD2hIp2vf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RfNXFM7YJs9Y6mqtdP5XK72Y.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door JTHZZ op 04-08-2021 17:47 ]
Die eerste afbeelding... Die geeft toch juist aan dat die straat NIET geaccepteerd wordt door easypark? Ook niet als je handmatig de zone invoert? Het gebied dat gemarkeerd is.. Is namelijk de wijk/straten achter de betreffende straat. Maar we gaan de volgende keer eens proberen of handmatig de zone invoeren werkt.JTHZZ schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:40:
[...]
Het treft blijkbaar vaak dezelfden maar dit is toch echt een uitzonderingsgeval.
Ik was zo nieuwsgierig of ik Parkmobile weer moest gaan installeren dat ik er eens echt ingedoken ben. Die straat is vorig jaar ‘pas’ toegevoegd aan 5183 zie ik op streetview aan de verkeersborden. Blijkbaar heeft Easypark de zonegrenzen nog niet aangepast en Parkmobile wel. Mogelijk kun je dat ergens melden. Je had wel aan de hand van de zonenummerbordjes in de straat even handmatig 5183 kunnen uitkiezen, dan was het goed geweest. Bij de P2 kun je zone ook handmatig kiezen.
Hier is Easypark dus slechter dan Parkmobile maar ik zou er geen algemene conclusie van maken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Trouwens, vorig seizoen was die straat altijd gratis parkeren. Blijkbaar hebben ze die pas sinds kort als betaalde straat gemaakt helaas.
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 04-08-2021 18:07 ]
Nee die parkeerapps werken anders. Het systeem/de controleur kijkt alleen of kenteken XYZ betaald heeft voor zone 1234. Daarom staan er in de straat ook bordjes met het zonenummer, in dit geval 5183. Die gemarkeerde gebieden in de app zijn alleen om een locatie/straat aan de juiste zone te koppelen. Dat gaat dus mis omdat de zone in Easypark niet is aangepast aan de nieuwe situatie. Als je 5183 kiest komt het goed. Sowieso altijd goed om even te dubbelchecken wat er in de straat staat want als je op de grens van twee zones staat geparkeerd gaat het soms ook mis en betaal je dus voor de verkeerde zone.Juancho schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:06:
[...]
Die eerste afbeelding... Die geeft toch juist aan dat die straat NIET geaccepteerd wordt door easypark? Ook niet als je handmatig de zone invoert? Het gebied dat gemarkeerd is.. Is namelijk de wijk/straten achter de betreffende straat. Maar we gaan de volgende keer eens proberen of handmatig de zone invoeren werkt.
Trouwens, vorig seizoen was die straat altijd gratis parkeren. Blijkbaar hebben ze die pas sinds kort als betaalde straat gemaakt helaas.
[ Voor 24% gewijzigd door JTHZZ op 04-08-2021 19:16 ]
Ah ok thanks. Dat wist ik niet. Ik dacht dat alleen zones die in de app aangegeven werden te gebruiken waren. Als ik je goed begrijp is er qua dekking dus ook geen verschil tussen de diverse parking apps? Hooguit dat je bij de 1 handmatig het zonenummer moet invoeren?
Het schijnt dat sommige gemeentes niet alle apps ondersteunen maar ik ben dat nog niet tegengekomen. Misschien alleen bepaalde kleinere gemeentes. Maar als de plaats gedekt is dan voor alle parkeerzones. Alleen is dus blijkbaar de ene app sneller met het verwerken van nieuwe situaties zoals zones die vergroot worden dan de ander.Juancho schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:54:
Ah ok thanks. Dat wist ik niet. Ik dacht dat alleen zones die in de app aangegeven werden te gebruiken waren. Als ik je goed begrijp is er qua dekking dus ook geen verschil tussen de diverse parking apps? Hooguit dat je bij de 1 handmatig het zonenummer moet invoeren?
Over parkeren kan ik het volgende zeggen;
Voor parkeerapps (parkeer providers) is het onhandig om met alle gemeentes in Nederland losse afspraken te moeten maken.
Daarom is in 2010 SHPV opgericht. "Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten".
SHPV geeft opdracht aan RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) om NPR (Nationaal Parkeer Register) te onderhouden, en beschikbaar te maken voor Gemeenten, Parkeerproviders (apps) en Parkeerbedrijven (Q-Park, etc).
Een parkeerprovider die is aangesloten bij SHPV kan dus in 1 klap heel veel gemeentes ondersteunen;
Hier een lijst met aangesloten gemeentes:
https://shpv.nl/diensten-...en/deelnemende-gemeenten/
En hier is een lijst van aangesloten parkeerproviders;
Zoals je kan zien is Flitsmeister via 4411 hierbij aangesloten.
https://shpv.nl/parkeerproviders/
Het is de verantwoordelijkheid van SHPV om te zorgen dat zone-informatie etc. up to date is;
Maar het is ook de verantwoordelijkheid van de providers om vaak genoeg die nieuwe informatie binnen te halen en beschikbaar te maken binnen de apps.
In conclusie;
Als je in een SHPV gemeente wilt parkeren,
maakt het dus eigenlijk niet veel uit bij welke, bij SHPV aangesloten provider, je dat doet.
Dus gebruik lekker wat handig / gebruiksvriendelijk / goedkoop is ;-) !
Uiteindelijk komt het toch op hetzelfde neer.
*kuch* Flitsmeister via 4411 is het goedkoopste *kuch*
Voor parkeerapps (parkeer providers) is het onhandig om met alle gemeentes in Nederland losse afspraken te moeten maken.
SHPV geeft opdracht aan RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) om NPR (Nationaal Parkeer Register) te onderhouden, en beschikbaar te maken voor Gemeenten, Parkeerproviders (apps) en Parkeerbedrijven (Q-Park, etc).
Een parkeerprovider die is aangesloten bij SHPV kan dus in 1 klap heel veel gemeentes ondersteunen;
Het is de verantwoordelijkheid van SHPV om te zorgen dat zone-informatie etc. up to date is;
Maar het is ook de verantwoordelijkheid van de providers om vaak genoeg die nieuwe informatie binnen te halen en beschikbaar te maken binnen de apps.
In conclusie;
maakt het dus eigenlijk niet veel uit bij welke, bij SHPV aangesloten provider, je dat doet.
Thanks! Ik heb 4411 ook maar even geactiveerd en ook via FM (app op de telefoon). Dus die kan ik ook nog eens proberen. Maar straks zit die neem ik aan ook in de AAOS app? Ben erg benieuwd naar hoe jullie die app gaan vormgeven en vooral ook qua functionaliteit binnen het AAOS systeem/scherm! Goed bezig iig!frankkie12345 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:48:toon volledige bericht
In conclusie;
Niet helemaal zeker... zie volgende bericht:Juancho schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:50:
[...]
Thanks! Ik heb 4411 ook maar even geactiveerd en ook via FM (app op de telefoon). Dus die kan ik ook nog eens proberen. Maar straks zit die neem ik aan ook in de AAOS app? Ben erg benieuwd naar hoe jullie die app gaan vormgeven en vooral ook qua functionaliteit binnen het AAOS systeem/scherm! Goed bezig iig!
frankkie12345 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:59:
Flitsmeister komt sowieso een app voor AAOS;
XC40 P8
Dank je! Zoiets dacht ik al maar goed om te zien hoe het is geregeld. Dus inderdaad geen verschil tussen Easypark of Parkmobile. Er kunnen wel nog steeds evt verschillen zijn in niet-SHPV gemeentes maar dat zijn er vast niet veel.frankkie12345 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:48:toon volledige bericht
In conclusie;
Interessant ook dat de winstmarges openbaar zijn, 1.5% van het parkeergeld gaat naar de parkeerprovider. Naast de extra kosten per parkeeractie die ze zelf in rekening brengen.
En wat 4411: ik betaal graag ietsje meer voor een provider met een AAOS app dus voorlopig blijf ik bij Easypark.
interessant leesvoer ;-) !
https://www.androidplanet...view-anya-ernest-polestar
Zeker interessant al blijft het allemaal nog wat vaag en onduidelijk. Dat vind ik wel jammer, ik denk dat we allemaal na ruim een jaar ofzo wel wat meer progressie hadden verwacht van AAOS. Laten we hopen dat de rest van het jaar er mooie dingen gaan komen! En NIET alleen voor Polestar aub 😁
frankkie12345 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:18:
interessant leesvoer ;-) !
Hey Frankie! Waarom duurt die FM app zo lang? Hebben jullie die invuloefening nog niet gedaan 🤣Anya laat weten dat deze applicaties worden ontwikkeld dankzij ‘templates’, waarna het voor ontwikkelaars simpelweg een iets makkelijkere invuloefening wordt.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
We wachten nog op Google, die heeft zijn nog bezig met de laatste loodjes van de Android Automotive SDK.JackBol schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:52:
[...]
Hey Frankie! Waarom duurt die FM app zo lang? Hebben jullie die invuloefening nog niet gedaan 🤣
Zodra die SDK klaar is kunnen wij pas echt aan de slag.
(Ja uiteraard hebben wij een preview-versie van de SDK gekregen onder NDA)
En wat ook niet helpt is dat we ook nog andere dingen aan ons hoofd hebben dan alleen Android Auto en Automotive. De rest van het werk gaat ook gewoon door he ;-)
Als voorbeeld; als je binnenkort een melding krijgt over een omleiding, in een bepaalde grote stad,
omdat die stad heeft besloten een specifieke tunnel voor lange tijd dicht te gooien;
Mag je even aan ons denken, wij hebben die melding in moeten bouwen
Ah, die tunnel ligt voor mij aan de andere kant van de stad. Ik kom daar nooitfrankkie12345 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:09:
[...]
We wachten nog op Google, die heeft zijn nog bezig met de laatste loodjes van de Android Automotive SDK.
En wat ook niet helpt is dat we ook nog andere dingen aan ons hoofd hebben dan alleen Android Auto en Automotive. De rest van het werk gaat ook gewoon door he ;-)
Als voorbeeld; als je binnenkort een melding krijgt over een omleiding, in een bepaalde grote stad,
omdat die stad heeft besloten een specifieke tunnel voor lange tijd dicht te gooien;
Edit: maar speciaal voor jouw ga ik een keer mijn leven wagen en door Oost scheuren om die melding te zien
[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 10-08-2021 21:59 ]
Ik heb per ongeluk de (telefoonversie?) van de app op mijn P8 kunnen installeren toen hij kortgeledenfrankkie12345 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:09:
[...]
We wachten nog op Google, die heeft zijn nog bezig met de laatste loodjes van de Android Automotive SDK.
even in de store stond en moet zeggen dat ik de informatie over flitsers, trajectcontrole, ambulance, stilstaande auto, wegwerkzaamheden etc. echt een waardevolle aanvulling vind. Ook de overlay doet het meestal....erg handig. Ik ben nu al enthousiast, moet je nagaan als de echte versie er is......!
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Ik had stiekem de ABRP versie kunnen installeren op de P8 - hij werkt wel maar geen map meer "google play services are being updated" meer mensen hier last van ? App werkt wel, kan navigeren maar zie dus geen map.
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Ik had vandaag iets geks met de, foutieve, FM app in de P8. Die is dus als losse app geïnstalleerd dus ik ging er vanuit dat die data en GPS vanuit de auto pakte.
Echter, ik had Spotify issues (soms blijft mijn mobiel Spotify steeds over nemen) en deed daarom Bluetooth op de telefoon uit. Ik kreeg direct een geluidje van FM dat het was afgesloten en ook werd er een melding gegeven (swipe omlaag) dat FM was afgesloten.
Ben ik nou gek of lijkt het erop dat FM, in de P8, gewoon je telefoon nodig heeft? @frankkie12345 weet jij dat wellicht?
Echter, ik had Spotify issues (soms blijft mijn mobiel Spotify steeds over nemen) en deed daarom Bluetooth op de telefoon uit. Ik kreeg direct een geluidje van FM dat het was afgesloten en ook werd er een melding gegeven (swipe omlaag) dat FM was afgesloten.
Ben ik nou gek of lijkt het erop dat FM, in de P8, gewoon je telefoon nodig heeft? @frankkie12345 weet jij dat wellicht?
@Juancho Flitsmeister staat waarschijnlijk ingesteld om te starten en stoppen op basis van een BT verbinding met je telefoon?
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Shit, verkeerde topic. Sorry
[ Voor 107% gewijzigd door kramon op 15-08-2021 08:23 ]
P2 20" PP Snow Launch Edition 2020 | XPENG G9 Performance 2024
@kramon dit had je in het P2 topic willen posten, denk ik?
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Aha ja dat heb ik idd ingesteld. Stom, niet aan gedacht. 😬😂guido66 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 08:13:
@Juancho Flitsmeister staat waarschijnlijk ingesteld om te starten en stoppen op basis van een BT verbinding met je telefoon?
Zou mooi zijn als je daar de lichtanimatie op de achterlichten kunt activeren als je geen pilot pack hebt kunnen nemen op je polestar 2, kan me niet voorstellen dat daar echt hardware voor ontbreekt...Juancho schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:10:
Als dat poortje juist bedoelt is voor data/muziek via USB... waarom is daar dan niet direct een afspeel app bij gemaakt? Dat slaat toch nergens op? Mij staat bij dat ik maanden terug, las dat carplay/android auto idd draadloos konden, maar ook bedraad en dat daar dat poortje voor is straks. Zal nog eens proberen dat terug te vinden.
@JackBol klopt, toen ik met de monteur samen ging laden sloot hij zijn laptop daar ook op aan. Denk dat wij daar zelf weinig mee kunnen en dat het wel is afgeschermd (zou ook niet weten wat je daar als gebruiker te zoeken hebt)
Zou top zijn als er alsnog USB audio/video mogelijk is.
Bleek toch top tijdens mijn testrit in de IONIQ5 dat dit geen enkel probleem is in die auto. Video wel alleen stilstaand geprobeerd, had misschien even moeten rijden om te kijken of het beeld dan op zwart gaat.
De BMW i4 heeft overigens ook geen issue met een USB stick met audio. Zaterdag geprobeerd in de closed room in Berkel & Rodenrijs.
Maar goed dit zijn allemaal geen AAOS auto's...
Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11
@JTHZZ nog even over de Easypark park app in de P2/P8. Zoals je weet kon ik die laatst in Eindhoven niet gebruiken omdat die straat niet bekend was. Jij gaf toen aan dat je dan alsnog de app kunt gebruiken door het nummer in te voeren. Maar ik kan nergens in de app handmatig een nummer invoeren... Mis ik iets of is de app in de P2 anders dan in de P8 en kan je daar wel handmatig zone nummers invoeren? Want dan lijkt me dit een (grote) bug die ik even moet melden bij Easypark.
Ik meende me dat te herinneren maar toen ik het checkte, was het toch anders: er verschijnt bij mij een knop ‘nabijgelegen zones’ (of zoiets) en daar kan ik dan een andere zone selecteren. Maar handmatig een nummer intoetsen kan bij mij ook niet. Wel in de iPhone app trouwens..Juancho schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:45:
@JTHZZ nog even over de Easypark park app in de P2/P8. Zoals je weet kon ik die laatst in Eindhoven niet gebruiken omdat die straat niet bekend was. Jij gaf toen aan dat je dan alsnog de app kunt gebruiken door het nummer in te voeren. Maar ik kan nergens in de app handmatig een nummer invoeren... Mis ik iets of is de app in de P2 anders dan in de P8 en kan je daar wel handmatig zone nummers invoeren? Want dan lijkt me dit een (grote) bug die ik even moet melden bij Easypark.
Overigens heb ik een andere discussie lopen met Easypark over een te kleine zone in een andere stad waar ik gisteren achter kwam. Zij beweren dat de zones centraal aangeleverd worden en alle parkeerapps dezelfde info krijgen. Maar ze zijn nu toch aan het uitzoeken waarom dan bij Parkmobile de zone wel de juiste straten omvat.
Hmm vaag. Maar we gaan binnenkort weer naar PSV en dus weer naar dezelfde straat. Ik zal het dan nog eens proberen of ik handmatig het zonenummer kan invoeren.JTHZZ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:11:
[...]
Ik meende me dat te herinneren maar toen ik het checkte, was het toch anders: er verschijnt bij mij een knop ‘nabijgelegen zones’ (of zoiets) en daar kan ik dan een andere zone selecteren. Maar handmatig een nummer intoetsen kan bij mij ook niet. Wel in de iPhone app trouwens..
Overigens heb ik een andere discussie lopen met Easypark over een te kleine zone in een andere stad waar ik gisteren achter kwam. Zij beweren dat de zones centraal aangeleverd worden en alle parkeerapps dezelfde info krijgen. Maar ze zijn nu toch aan het uitzoeken waarom dan bij Parkmobile de zone wel de juiste straten omvat.
Het lijkt erop dat Easypark wat problemen heeft met zijn zonedata in sommige steden. De klantenservice heeft mijn klacht doorgegeven en het gebied laten corrigeren. Ik zie nu in de app op mijn telefoon dat de zone waar ik over geklaagd had is aangepast. Maar met jouw ervaring in Eindhoven erbij lijkt het dat ze meer fouten in hun zonedata hebben zitten. Dus heb ze nog maar een keer gevraagd om dit uit te zoeken.Juancho schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:41:
[...]
Hmm vaag. Maar we gaan binnenkort weer naar PSV en dus weer naar dezelfde straat. Ik zal het dan nog eens proberen of ik handmatig het zonenummer kan invoeren.
Wij gaan volgende week zaterdag weer naar Eindhoven dus dan zal ik het even testen. Mocht je nog bewijs nodig hebben als het niet werkt, dan zal ik wel even een foto maken.JTHZZ schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:03:
[...]
Het lijkt erop dat Easypark wat problemen heeft met zijn zonedata in sommige steden. De klantenservice heeft mijn klacht doorgegeven en het gebied laten corrigeren. Ik zie nu in de app op mijn telefoon dat de zone waar ik over geklaagd had is aangepast. Maar met jouw ervaring in Eindhoven erbij lijkt het dat ze meer fouten in hun zonedata hebben zitten. Dus heb ze nog maar een keer gevraagd om dit uit te zoeken.
Update van Easypark: ze waarderen de feedback over de zones enorm maar hebben de oorzaak nog niet gevonden. Jouw zone in Eindhoven heb ik ook nog genoemd maar is dus nog niet opgelost..Juancho schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:22:
[...]
Wij gaan volgende week zaterdag weer naar Eindhoven dus dan zal ik het even testen. Mocht je nog bewijs nodig hebben als het niet werkt, dan zal ik wel even een foto maken.
Thanks voor de update! Vandaag overigens in onze eigen stad, Zwolle, voor het eerst de app in de auto gebruikt. Werkt handig! Ik had alleen wel gelijk dat toen ik weg ging, mijn P8 geen data had en ik de sessie dus niet via de auto kon stoppen. Het was maar goed dat ik het ook zag want als je er blind vanuit gaat dat na een stukje rijden de sessie vanzelf stopt... dan betaal je ondertussen dus lekker doorJTHZZ schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:10:
[...]
Update van Easypark: ze waarderen de feedback over de zones enorm maar hebben de oorzaak nog niet gevonden. Jouw zone in Eindhoven heb ik ook nog genoemd maar is dus nog niet opgelost..
Kon de sessie vervolgens natuurlijk wel via de app op de telefoon sluiten.
[ Voor 29% gewijzigd door Juancho op 26-08-2021 20:31 ]
Ik las dat de Polestar 2 er weer een app of toevoeging op haar video app heeft. Namelijk NPO TV kunnen kijken als je stil staat! Dat zijn natuurlijk leuke toevoegingen, zeker als je even wat langer moet stoppen om bijv. bij te laden.
Waar ik me wel over verbaas is dat het wederom iets is dat niet uitgerold wordt naar de P8. Die blijft echt behoorlijk achter qua ontwikkelingen. Zelfs de parkeerapp die nu wel beschikbaar is duurde een tijdje nadat die al uit was voor de P2.
Ik maak me ondertussen toch wel een beetje zorgen over de AAOS ontwikkelingen van Volvo. Is er iemand die hierover meer kan zeggen of meer zicht op heeft?
Waar ik me wel over verbaas is dat het wederom iets is dat niet uitgerold wordt naar de P8. Die blijft echt behoorlijk achter qua ontwikkelingen. Zelfs de parkeerapp die nu wel beschikbaar is duurde een tijdje nadat die al uit was voor de P2.
Ik maak me ondertussen toch wel een beetje zorgen over de AAOS ontwikkelingen van Volvo. Is er iemand die hierover meer kan zeggen of meer zicht op heeft?
Op zich niet zo wereldschokkend hoor: een soort webbrowser die alleen video van websites kan afspelen. Is paar maanden geleden begonnen met al jazeera, bbc ideas en tagesschau. Nu is NPO Start toegevoegd in Nederland. Ik weet dat in NO en CH ook publieke tv websites zijn toegevoegd. Maar waarom geen Netflix of YouTube: geen idee.Juancho schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:33:
Ik las dat de Polestar 2 er weer een app of toevoeging op haar video app heeft. Namelijk NPO TV kunnen kijken als je stil staat! Dat zijn natuurlijk leuke toevoegingen, zeker als je even wat langer moet stoppen om bijv. bij te laden.
Daarnaast hebben we in de P2 het spelletje Space Warp, door Polestar ontwikkeld. Grappig maar verder niet heel boeiend. ABRP hebben we ook: dat is een mooie toevoeging voor de planning met geoptimaliseerde laadstops. De directe koppeling met autogegevens werkt goed, alleen voor navigatie tijdens het rijden is Google Maps stukken beter.
Ik denk dat de echte app ontwikkeling pas op gang komt over een jaar of 2 als ook bijv Ford, Stellantis (bijv Peugeot, Fiat) en GM op AAOS overstappen.
[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 31-08-2021 18:02 ]
Voor sommige mensen heel belangrijk (Tesla weet ook zo mooi altijd de focus te verleggen door OTA's met nutteloze toevoegingen te sturen) maar ik lig er niet echt van wakker. Ik hoef geen videos te kijken op mn scherm als ik sta te laden, vaak ben ik wat mails aan het beantwoorden en de 20 mins snelladen zijn dan vaak sneller voorbij dan dat ik klaar ben. Wat ik liever heb is een veel meer uitgebreide app (van Volvo on call) waar we veel meer mee kunnen dan nu. Frunk openen, voorverwarmen van batterij, timers van airco, laadsnelheid, waar is de auto, foto van omgeving bij melding alarm, etc etc) maar dat ben ik (en daar is dit topic niet voor!)JTHZZ schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:01:
[...]
Op zich niet zo wereldschokkend hoor: een soort webbrowser die alleen video van websites kan afspelen. Is paar maanden geleden begonnen met al jazeera, bbc ideas en tagesschau. Nu is NPO Start toegevoegd in Nederland. Ik weet dat in NO en CH ook publieke tv websites zijn toegevoegd. Maar waarom geen Netflix of YouTube: geen idee.
Daarnaast hebben we in de P2 het spelletje Space Warp, door Polestar ontwikkeld. Grappig maar verder niet heel boeiend. ABRP hebben we ook: dat is een mooie toevoeging voor de planning met geoptimaliseerde laadstops. De directe koppeling met autogegevens werkt goed, alleen voor navigatie tijdens het rijden is Google Maps stukken beter.
Ik denk dat de echte app ontwikkeling pas op gang komt over een jaar of 2 als ook bijv Ford, Stellantis (bijv Peugeot, Fiat) en GM op AAOS overstappen.
Ik zie in de auto ook liever betere functionaliteit voor de auto ipv apps. Er zitten nog steeds best veel "must have" opties niet in of half. Lijkt mij dat dit ook ontwikkeld moet worden in AAOS (maps verbeteren, bepaalde opties in de auto die overzichten creeren in verbruik etc).
Ik snap overigens wel dat men "geirriteerd" word als de P2 meer apps heeft of sneller released worden dan bij Volvo. Platform is identiek, waarom dan de keuze dit niet te doen.
Het OS is hetzelfde maar het beeldscherm niet. Daarvoor moet je dus een voorziening programmeren.4v4t4r schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:24:
[...]
Ik snap overigens wel dat men "geirriteerd" word als de P2 meer apps heeft of sneller released worden dan bij Volvo. Platform is identiek, waarom dan de keuze dit niet te doen.
In het P8-forum is over het ontbreken van P2-feautures bij Volvo een opmerking gemaakt met de strekking, dat Volvo de bediening eenvoudig wil houden en daarom afziet van implementatie van sommige P2-features (denk bijvoorbeeld aan de equalizer). Dat lijkt op het hanteren van het motto "als het er niet is, dan hoef je er ook niet over na te denken". De keuze om een feature wel of niet te gebruiken wordt de klant onthouden.
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Zwak verweer van Volvo. Als voorbeeld: de instelling van de OPD-sterkte of de keuze tussen ACC of normale CC in de P2 vind ik echt wel iets meer dan eenvoud. Dat zijn instellingen die gewoon gebruikt worden ipv nice-to-have.Claude schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:22:
[...]
Het OS is hetzelfde maar het beeldscherm niet. Daarvoor moet je dus een voorziening programmeren.
In het P8-forum is over het ontbreken van P2-feautures bij Volvo een opmerking gemaakt met de strekking, dat Volvo de bediening eenvoudig wil houden en daarom afziet van implementatie van sommige P2-features (denk bijvoorbeeld aan de equalizer). Dat lijkt op het hanteren van het motto "als het er niet is, dan hoef je er ook niet over na te denken". De keuze om een feature wel of niet te gebruiken wordt de klant onthouden.
En ik dacht dat juist Polestar van het minimalistische was? Vergelijk de VoC app maar eens met de Polestar app..
[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 01-09-2021 11:25 ]
Scherm grote en apps.... is dat niet hetzelfde als op telefoons dan? Dat hoeft toch geen enorm probleem te zijn?
Anyway, er komt binnenkort eindelijk nog een EV uit die ook kiest voor AAOS: https://www.autoweek.nl/a...ende-naam-helemaal-nieuw/
Laten we hopen dat er veel volgen en er eindelijk eens wat gas gegeven wordt op de ontwikkeling van AAOS.
Anyway, er komt binnenkort eindelijk nog een EV uit die ook kiest voor AAOS: https://www.autoweek.nl/a...ende-naam-helemaal-nieuw/
Laten we hopen dat er veel volgen en er eindelijk eens wat gas gegeven wordt op de ontwikkeling van AAOS.
Which reminds me... ik heb van de week een kleine update aan mijn app gedaan (plaatjes en een ander auto geluid erbij) en bij het publiceren werd hij rejected met de volgende opmerking:
Your app does not support all of the required voice commands. You can read more about how to support Voice Actions in the Android Developers Help Center.
• The app does not respond (no sound played or error message shown) after issuing a voice command.
https://developer.android.../cars/media#support_voice
Moet ik dus nu in voice commands gaan duiken? Ik ben afgehaakt...
Groet,
Nika.
Your app does not support all of the required voice commands. You can read more about how to support Voice Actions in the Android Developers Help Center.
• The app does not respond (no sound played or error message shown) after issuing a voice command.
Groet,
Nika.
XC40 P8
Tja AAOS is natuurlijk wel voor een groot deel ontworpen voor spraak besturing via de Google Assistent. Al kan de nieuwe easypark app bijv ook niks met spraak maar dat mag dan blijkbaar wel. Ik weet er verder ook niks vanaf hoor 😁😉
Bij Tidal werken de voice commands toch ook niet zoals bij Spotify?nikagl schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:32:
Which reminds me... ik heb van de week een kleine update aan mijn app gedaan (plaatjes en een ander auto geluid erbij) en bij het publiceren werd hij rejected met de volgende opmerking:
Groet,
Nika.
Je hoeft zo te zien alleen een error message te laten zien.
Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11
wel grappig trouwens:
YouTube: all-new Renault Megane EV with Android infotainment! 2022 Mégane e-Tech
Hier zie je dat Apple Carplay en Android Auto al werken in AAOS terwijl het de PS2 en P8 maar niet lukt vanwege allerlei redenen. Of zal ook dit een reclame video zijn en hebben ze voor dat show model gewoon een uitzondering gemaakt om te laten zien dat het ooit gaat werken... ;)
Ook leuk om te zien, in het grote scherm van de Megane zie je dat splitscreen mogelijk is. Dus grotendeels Maps in beeld maar onderin ook een blokje voor Spotify. Maar dit soort dingen zijn denk ik allemaal individueel voor merken en hun eigen schermen. Daar ga je denk ik geen AAOS eenheid in zien.
YouTube: all-new Renault Megane EV with Android infotainment! 2022 Mégane e-Tech
:strip_exif()/f/image/9lCX6hpeybQatj0KPdpOGpK1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gcbWQxTC3u9lhD4EOrAIoBrJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 63% gewijzigd door Juancho op 09-09-2021 13:44 ]
Ja, op die manier haken wel meer hobby-developers af.nikagl schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:32:
Apps moeten aan steeds meer arbitraire regeltjes voldoen. Heel vervelend.
Ik had ooit 30+ apps op mijn account staan, nu nog maar een stuk of 4.
Allemaal een voor een eraf gehaald omdat ze ineens aan nieuwe regeltjes moesten voldoen.
En het niet de moeite/tijd waard was om de apps aan te passen aan de nieuwe regels.
[ Voor 47% gewijzigd door frankkie12345 op 09-09-2021 16:31 ]
Weer een update hierover, of eigenlijk ook niet, want ze zijn er nog steeds mee bezig. Er gaat iets mis bij het binnenhalen door Easypark van de zone-data van de centrale hub waar alle parkeerapps de data van krijgen. Blijkbaar nog niet zo makkelijk op te lossen.JTHZZ schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:10:
[...]
Update van Easypark: ze waarderen de feedback over de zones enorm maar hebben de oorzaak nog niet gevonden. Jouw zone in Eindhoven heb ik ook nog genoemd maar is dus nog niet opgelost..
2021 volvo C40 ontbreekt
P2 thunder 20" non-PP
En de benzine en hybride modellen krijgen toch die upgrade naar het AAOS systeem?
Niet de XC40 of XC90. Die laatste wordt volgend jaar vervangen, van de gewone XC40 weet ik niet waarom die niet meegaat.Juancho schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:42:
En de benzine en hybride modellen krijgen toch die upgrade naar het AAOS systeem?
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Hoi @frankkie12345 heb je toevalig nog een update over de planning van de FM app voor AAOS?
Ik ben helaas door een reset mijn FM app kwijt die destijds als foutje in de store stond 😉
Ik ben helaas door een reset mijn FM app kwijt die destijds als foutje in de store stond 😉
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 15-09-2021 18:47 ]
Ik heb een wat meer technische vraag. Thuis maak ik gebruik van (test)apps die ik in Google DialogFlow en Google Development Console gemaakt heb om dialogen te kunnen voeren met mijn Home Assistant via Google Home devices. Dat werkt perfect. Alleen als ik in de auto (XC40 P8) vraag "Hey Google praat met ..." dan zegt ze dat dat niet op dit device wordt ondersteund. Weet iemand waarom niet? En of dit op een of andere manier wel kan?
Is de auto aan hetzelfde Google account gekoppeld? Voor zover ik weet werkt een test app alleen bij hetzelfde Google account.Iksie schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:08:
Ik heb een wat meer technische vraag. Thuis maak ik gebruik van (test)apps die ik in Google DialogFlow en Google Development Console gemaakt heb om dialogen te kunnen voeren met mijn Home Assistant via Google Home devices. Dat werkt perfect. Alleen als ik in de auto (XC40 P8) vraag "Hey Google praat met ..." dan zegt ze dat dat niet op dit device wordt ondersteund. Weet iemand waarom niet? En of dit op een of andere manier wel kan?
Anders kan het nog gewoon aan Android Automotive liggen. Mogelijk ondersteund dat gewoonweg geen test-apps.
(Omdat Google dan nog niet heeft beoordeeld of het niet te veel afleiding geeft?)
Op Android Auto merkte ik ook al dat niet alle commando's werken.
Succes in ieder geval!
Even een schopje voor een update 
@frankkie12345, heb jij nog nieuwe info wanneer we FM kunnen verwachten voor AAOS?
@4v4t4r , had jij verder nog wat gehoord van je contacten bij het Google Maps team?
Zijn er verder nog wat toffe apps aangekondigd of in de pipeline voor AAOS?
Bedankt heren!
@frankkie12345, heb jij nog nieuwe info wanneer we FM kunnen verwachten voor AAOS?
@4v4t4r , had jij verder nog wat gehoord van je contacten bij het Google Maps team?
Zijn er verder nog wat toffe apps aangekondigd of in de pipeline voor AAOS?
Bedankt heren!
Er is wat vertraging (ook bij Google);Juancho schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:37:
Verwacht niet dat het dit jaar nog verschijnt.
Ik wou dat ik beter nieuws kon delen, maar het zij zo
Maare in ander nieuws :-)
Verwacht wel een vette update van Flitsmeister op de smartphone!
Vernieuwde PRO-features komen eraan.
Ah jammer.. had gehoopt dat het dit jaar nog zou komen...
Nou @Juancho, je kunt eindelijk met de Easypark app in de auto parkeren in Eindhoven als je naar je favoriete cluppie gaat. Ze hebben het opgelost en ik zie dat de zones in Eindhoven nu uitgebreid zijn. Ook op andere plekken waar ikzelf geen zones zag in de app.JTHZZ schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:12:
[...]
Weer een update hierover, of eigenlijk ook niet, want ze zijn er nog steeds mee bezig. Er gaat iets mis bij het binnenhalen door Easypark van de zone-data van de centrale hub waar alle parkeerapps de data van krijgen. Blijkbaar nog niet zo makkelijk op te lossen.
[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 26-10-2021 14:34 ]
Top, dank je voor de info! Binnenkort maar eens testenJTHZZ schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:34:
[...]
Nou @Juancho, je kunt eindelijk met de Easypark app in de auto parkeren in Eindhoven als je naar je favoriete cluppie gaat. Ze hebben het opgelost en ik zie dat de zones in Eindhoven nu uitgebreid zijn. Ook op andere plekken waar ikzelf geen zones zag in de app.
Misschien helemaal offtopic maar kan nergens info vinden over het volgende:
heb zelf een oudere navigatie zonder Android auto. (medianav van Renault 2015 versie) en hiervoor had Android een erg makkelijke Android auto app. dus wel verbonden met m'n auto maar alles bedienen via de telefoon.
Zo kon ik makkelijk bellen, Spotify luisteren en nummers kiezen en maps gebruiken. ideaal als app voor in de auto. Dus een home screen met max 4 apps zoals hierboven beschreven.
Nu heeft Google besloten met Android 12 deze functie uit te schakelen en is de app niet meer bruikbaar, erg jammer omdat ik het dagelijks gebruikte.
Heeft iemand een tip voor een soortgelijke app?
En zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Of weet iemand of ik op een manier hier Android auto op kan krijgen?
heb zelf een oudere navigatie zonder Android auto. (medianav van Renault 2015 versie) en hiervoor had Android een erg makkelijke Android auto app. dus wel verbonden met m'n auto maar alles bedienen via de telefoon.
Zo kon ik makkelijk bellen, Spotify luisteren en nummers kiezen en maps gebruiken. ideaal als app voor in de auto. Dus een home screen met max 4 apps zoals hierboven beschreven.
Nu heeft Google besloten met Android 12 deze functie uit te schakelen en is de app niet meer bruikbaar, erg jammer omdat ik het dagelijks gebruikte.
Heeft iemand een tip voor een soortgelijke app?
En zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Of weet iemand of ik op een manier hier Android auto op kan krijgen?
@Sjaakie NL je zit in het verkeerde topic. Dit gaat over auto’s met Android Automotive ingebouwd, dus Android is het besturingssysteem van de multimedia in de auto. Dat is wat anders dan auto’s met Android Auto.
[ Voor 18% gewijzigd door guido66 op 12-11-2021 20:20 ]
@frankkie12345 , vraagje. Onlangs werd door de mensen van Polestar bekend gemaakt dat splitscreen er NIET gaat komen vanwege het beperkte scherm. Lijkt me een ABCtje dat het voor de XC40 Px al helemaal niet gaat gebeuren want dat scherm is nog iets kleiner.
Ik neem aan dat jullie als FM ontwikkelaars die info ook al wel hadden of nu hebben? Kan je ook al iets verklappen over hoe jullie FM dan op AAOS willen laten draaien/tonen? Ik denk dat de meeste rijders Maps of Spotify wel op het scherm hebben staan maar als FM er voor AAOS komt wil je dat ook zichtbaar voor je neus hebben. Zou ik tenminste wel prettig vinden. Maarja, als splitscreen niet mogelijk is... Ben dus erg benieuwd hoe jullie dat willen integreren in AAOS of dat het (helaas) een kwestie is van kiezen welke applicatie je op het midden scherm wilt. Wat een hele fijne optie zou zijn is dat je FM als scherm voor je neus kan krijgen. Maarja, daar voor zullen jullie zeker toegang etc moeten hebben van Volvo en die gaven eerder al aan dat er GEEN nieuw scherm/thema komt voor het dashboard scherm.
@4v4t4r weet jij toevallig nog via je connecties bij het Maps team of darkmode een keuze gaat worden? Nu het vaak donker is als je rijdt merk ik weer hoe vreselijk irritant dat felle scherm is als het nog schemerig is. Zo onrustig en onprettig. Blijf het gek vinden dat de dark mode (die er al gewoon is) niet als gebruikers keuze is. Zou je toch met 1 knopje voor elkaar moeten krijgen?
Ik neem aan dat jullie als FM ontwikkelaars die info ook al wel hadden of nu hebben? Kan je ook al iets verklappen over hoe jullie FM dan op AAOS willen laten draaien/tonen? Ik denk dat de meeste rijders Maps of Spotify wel op het scherm hebben staan maar als FM er voor AAOS komt wil je dat ook zichtbaar voor je neus hebben. Zou ik tenminste wel prettig vinden. Maarja, als splitscreen niet mogelijk is... Ben dus erg benieuwd hoe jullie dat willen integreren in AAOS of dat het (helaas) een kwestie is van kiezen welke applicatie je op het midden scherm wilt. Wat een hele fijne optie zou zijn is dat je FM als scherm voor je neus kan krijgen. Maarja, daar voor zullen jullie zeker toegang etc moeten hebben van Volvo en die gaven eerder al aan dat er GEEN nieuw scherm/thema komt voor het dashboard scherm.
@4v4t4r weet jij toevallig nog via je connecties bij het Maps team of darkmode een keuze gaat worden? Nu het vaak donker is als je rijdt merk ik weer hoe vreselijk irritant dat felle scherm is als het nog schemerig is. Zo onrustig en onprettig. Blijf het gek vinden dat de dark mode (die er al gewoon is) niet als gebruikers keuze is. Zou je toch met 1 knopje voor elkaar moeten krijgen?
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 16-11-2021 14:04 ]
Het enige wat ze me ooit verteld hebben is dat het op de wishlist staat..Juancho schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:02:
Bij deze, dankzij jou, heb ik nu deze info.Juancho schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:02:
@frankkie12345 , vraagje. Onlangs werd door de mensen van Polestar bekend gemaakt dat splitscreen er NIET gaat komen vanwege het beperkte scherm. Lijkt me een ABCtje dat het voor de XC40 Px al helemaal niet gaat gebeuren want dat scherm is nog iets kleiner.
Ik neem aan dat jullie als FM ontwikkelaars die info ook al wel hadden of nu hebben? Kan je ook al iets verklappen over hoe jullie FM dan op AAOS willen laten draaien/tonen? Ik denk dat de meeste rijders Maps of Spotify wel op het scherm hebben staan maar als FM er voor AAOS komt wil je dat ook zichtbaar voor je neus hebben. Zou ik tenminste wel prettig vinden. Maarja, als splitscreen niet mogelijk is... Ben dus erg benieuwd hoe jullie dat willen integreren in AAOS of dat het (helaas) een kwestie is van kiezen welke applicatie je op het midden scherm wilt. Wat een hele fijne optie zou zijn is dat je FM als scherm voor je neus kan krijgen. [...]
De Flitsmeister voor AAOS wordt een directe port van de Android Auto variant.
We hebben als app-bouwer vrijwel *geen* invloed op hoe de app er precies uit komt te zien.
We leveren gevulde "templates" aan, met "modellen";
Waar de black-box Android Auto / Automotive dan een UI van maakt.
(En blijkbaar altijd fullscreen)
Ik ging er ergens al vanuit dat AAOS apps altijd fullscreen zullen zijn;
Als ik de app test op de emulator is het fullscreen in ieder geval.
Had nergens nog specifiek gehoord dat splitscreen expliciet niet mogelijk zou zijn.
Misschien wordt het in de toekomst nog een keer mogelijk gemaakt.
Als dat zo is hoeven app developers de app niet aan te passen.
App moet sowieso schalen naar alle afmetingen.
Het is natuurlijk wel mogelijk om Flitsmeister op de achtergrond te hebben draaien;
Als Flitsmeister is gestart, en daarna wordt Spotify (oid) getoond, geen probleem.
De meldingen komen nog binnen als audio en notificatie ;-)
Groetjes Frank
@frankkie12345 bedankt voor je info! Ik ging er ook al een beetje vanuit dat het een losse app zou worden die gelukkig wel op de achtergrond blijft draaien en dus meldingen doorgeeft. Het zou alleen extra prettig zijn om het ook in een klein schermpje constant zichtbaar te hebben.
Het is overigens denk ik geen kwestie van niet kunnen maar niet willen van Volvo/Polestar. Want de nieuwe Megane die ook op AAOS draait kan het dus wel en krijgt het volgens mij ook wat ik zo zag uit de video's. Hierboven had ik eens wat screenshots geplaatst. Wist je dat al? Polestar zelf geeft aan dat het iets is voor de nieuwe generatie modellen. Die zullen dan wel een groter scherm krijgen.
Het is overigens denk ik geen kwestie van niet kunnen maar niet willen van Volvo/Polestar. Want de nieuwe Megane die ook op AAOS draait kan het dus wel en krijgt het volgens mij ook wat ik zo zag uit de video's. Hierboven had ik eens wat screenshots geplaatst. Wist je dat al? Polestar zelf geeft aan dat het iets is voor de nieuwe generatie modellen. Die zullen dan wel een groter scherm krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 16-11-2021 16:20 ]
Denk dat je daarin gelijk hebt. Het is meer "niet willen" van Polestar dan dat het echt onmogelijk is.Juancho schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:18:
@frankkie12345 bedankt voor je info! Ik ging er ook al een beetje vanuit dat het een losse app zou worden die gelukkig wel op de achtergrond blijft draaien en dus meldingen doorgeeft. Het zou alleen extra prettig zijn om het ook in een klein schermpje constant zichtbaar te hebben.
Een gemiddelde smartphone met Android 10 of hoger kan al apps in Splitscreen draaien, dus mogelijk is het zeker.
Heb de foto's inderdaad gezien van de Renault Megane. Maar, eerst zien dan geloven.
Als de Renault Megane in de showroom staat, dan ik kan het zelf testen, dan geloof ik het pas.
Het is redelijk makkelijk om een fake-knop ergens te laten zien in software.
Tot nu toe waren het alleen maar reclame foto's en filmpjes, en de video's van AutoWeek en dergelijke doen geen moeite om echt even die het infotainment systeem in te duiken. Houden zich liever bezig met de discussie "wat is onderstuur/overstuur".
Ben in ieder geval heel erg benieuwd;
Als ik zelf een auto zou kopen, zou ik persoonlijk eerder gaan voor de Renault Megane, dan de Polestar 2,
als de claims waar blijken te zijn.
Het AAOS gedeelte van de Renault Megane wordt gemaakt door LG.
https://www.lgcorp.com/media/release/24055
En dat is een goed iets. Fransen en programmeren is vaak... teleurstellend.
LG heeft vele succesvolle Android Smartphones uitgebracht, dus daar heb ik zeker wel vertrouwen in.
Meer vertrouwen ook dan een Chinees bedrijf (Geely / Polestar)
die hebben ook niet eerder iets met Android ontwikkeling gedaan hiervoor.
De megane is dan ook niet echt vergelijkbaar met een PS2 of XC40 P8 qua ruimte, luxe, comfort, prijs etc. Maar ik snap je punt. AAOS gaat nu gewoon in meer auto's komen en hopelijk geeft dat de ontwikkeling even een extra duw (forse duw graag! 😁) in de rug. Dan moet Google het natuurlijk wel AAOS breed gaan uitrollen en dat je niet per merk een speciek AAOS systeem krijgt. Want dan is wat mij betreft het hele voordeel weg. En hoewel we over een auto praten was AAOS voor mij wel 1 van de redenen om te kiezen voor de XC40P8.
Als splitscreen geen optie is en ik wil een flitser oid melden, dan wil ik niet druk met het scherm bezig zijn om dat te doen.frankkie12345 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:44:toon volledige bericht
[...]
Bij deze, dankzij jou, heb ik nu deze info.![]()
De Flitsmeister voor AAOS wordt een directe port van de Android Auto variant.
We hebben als app-bouwer vrijwel *geen* invloed op hoe de app er precies uit komt te zien.
We leveren gevulde "templates" aan, met "modellen";
Waar de black-box Android Auto / Automotive dan een UI van maakt.
(En blijkbaar altijd fullscreen)
Ik ging er ergens al vanuit dat AAOS apps altijd fullscreen zullen zijn;
Als ik de app test op de emulator is het fullscreen in ieder geval.
Had nergens nog specifiek gehoord dat splitscreen expliciet niet mogelijk zou zijn.
Misschien wordt het in de toekomst nog een keer mogelijk gemaakt.
Als dat zo is hoeven app developers de app niet aan te passen.
App moet sowieso schalen naar alle afmetingen.
Het is natuurlijk wel mogelijk om Flitsmeister op de achtergrond te hebben draaien;
Als Flitsmeister is gestart, en daarna wordt Spotify (oid) getoond, geen probleem.
De meldingen komen nog binnen als audio en notificatie ;-)
Groetjes Frank
Kun je straks dan een melding maken met de Google Assistant? Hé Google, meld een flitser/stilstaand voertuig aan Flitsmeister 🤓
Dan maak je goed gebruik van de mogelijkheden van AAOS lijkt me?!
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
Of desnoods kunnen kiezen voor een overlay zoals met die foutieve FM. Grafisch niet het meest prettige en handige maar dan zie je hopelijk alsnog de betreffende info op je scherm en dus ook dat je met 1 klik een flitser kan melden.
Je wil idd niet eerst vanuit bijv Spotify de FM app moeten openen en vanuit daar de flitser melden.
@frankkie12345 nog een vraag. Kunnen jullie FM ook integreren met de route die je in Maps zet? Dat je dus alleen op die route meldingen krijgt? Of moet je perse dezelfde route in FM zetten?
Je wil idd niet eerst vanuit bijv Spotify de FM app moeten openen en vanuit daar de flitser melden.
@frankkie12345 nog een vraag. Kunnen jullie FM ook integreren met de route die je in Maps zet? Dat je dus alleen op die route meldingen krijgt? Of moet je perse dezelfde route in FM zetten?
[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 16-11-2021 18:53 ]
Die overlay functie heb ik niet kunnen ontdekken in de auto 😳?!Juancho schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:52:
Of desnoods kunnen kiezen voor een overlay zoals met die foutieve FM. Grafisch niet het meest prettige en handige maar dan zie je hopelijk alsnog de betreffende info op je scherm en dus ook dat je met 1 klik een flitser kan melden.
Waar zit die functie verstopt? En hoe ziet dat er dan uit tijdens het rijden?
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
Als hij die foutieve FM app nog hebt kan je overlay aanzetten in de FM app zelf. Gewoon bij settings. Let op, dit werkt niet altijd en het kan soms je scherm bevriezen. Je ziet dan een klein balkje met jouw snelheid, de maximale snelheid en als je geluk hebt komt ook de flitser in beeld. En dat balkje kan je dus zelf ergens plaatsen omdat het over alle andere apps gezet wordt.P2Hattem schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:55:
[...]
Die overlay functie heb ik niet kunnen ontdekken in de auto 😳?!
Waar zit die functie verstopt? En hoe ziet dat er dan uit tijdens het rijden?
:strip_exif()/f/image/eyYyYxDMFHcU5wrs5JLTxVqs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door Juancho op 16-11-2021 19:02 ]
Daar had ik al gekeken maar kon het niet zo snel ontdekken. Morgen maar weer eens een poging wagen 😊Juancho schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:57:
[...]
Als hij die foutieve FM app nog hebt kan je overlay aanzetten in de FM app zelf. Gewoon bij settings. Let op, dit werkt niet altijd en het kan soms je scherm bevriezen. Je ziet dan een klein balkje met jouw snelheid, de maximale snelheid en als je geluk hebt komt ook de flitser in beeld. En dat balkje kan je dus zelf ergens plaatsen omdat het over alle andere apps gezet wordt.
[Afbeelding]
Gewoon bij instellingen van FM in de auto 😁😉P2Hattem schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:07:
[...]
Daar had ik al gekeken maar kon het niet zo snel ontdekken. Morgen maar weer eens een poging wagen 😊
Goeie vraag! Heb ik onderzoek naar gedaan.P2Hattem schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:17:
[...]
Als splitscreen geen optie is en ik wil een flitser oid melden, dan wil ik niet druk met het scherm bezig zijn om dat te doen.
Kun je straks dan een melding maken met de Google Assistant? Hé Google, meld een flitser/stilstaand voertuig aan Flitsmeister 🤓
Dan maak je goed gebruik van de mogelijkheden van AAOS lijkt me?!
Maar tijdens het ontwikkelen kreeg ik het maar niet aan de praat.
Na een hoop zeuren bij Google ging er eindelijk iemand van het Voice Actions even mee kijken, conclusie:
Ik deed alles goed, maar Google Assistant verstaat alleen Amerikaans Engels en Braziliaans Portugees, mijn telefoon stond op Nederlands. Daarom de ontwikkeling daarvan maar gestaakt. Als Google Assistant geen Nederlands ondersteund, dan heeft het verder weinig zin.
Vond het trouwens ook wel heel gek dat het niet werkte in het Nederlands, Google Assistant spreekt immers al maanden goed Nederlands... Maar blijkbaar niet in combinatie met Google Voice Actions op Android Auto en Automotive. Zeer teleurstellend.
Overlay gaat sowieso niet goedgekeurd worden door Google voor Android Automotive.Juancho schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:52:
Dat het technisch mogelijk is, zoals te zien was in de "verkeerde versie" van Flitsmeister, betekend niet dat het mag. Als je wilt kunnen melden zal je toch echt dat via Flitsmeister op het scherm moeten doen, of via de nieuwe [REDACTED, CLASSIFIED INFORMATION, verwacht binnenkort de aankondiging].
We kunnen helaas niet integreren met Google Maps. Maar het ingeven van een route in Flitsmeister is ook niet noodzakelijk hoor! Je krijg sowieso meldingen van de weg waar je op dat moment op rijd. Er is een voorspellend algoritme die gokt waar je heen gaat. Komt goed ;-) !
@frankkie12345 wat bedoel je met die Nederlandse taal? Je kan nu namelijk ook gewoon Nederlandse commando's afvuren. Zowel richting auto zoals temperatuur als ook apps als maps en Spotify. Kan gewoon in het Nederlands.
@Juancho Wat begrijp je niet aan @frankkie12345 zijn antwoord?
Vond het trouwens ook wel heel gek dat het niet werkte in het Nederlands, Google Assistant spreekt immers al maanden goed Nederlands... Maar blijkbaar niet in combinatie met Google Voice Actions op Android Auto en Automotive. Zeer teleurstellend.
Google's stembesturing systemen zijn gefragmenteerd;Juancho schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:58:
@frankkie12345 wat bedoel je met die Nederlandse taal? Je kan nu namelijk ook gewoon Nederlandse commando's afvuren. Zowel richting auto zoals temperatuur als ook apps als maps en Spotify. Kan gewoon in het Nederlands.
Zo heb je "Voice Actions", daarmee kan je een klein aantal simpele gestandaardiseerde commando's geven aan een app.
https://developers.google.com/voice-actions/system
Hieronder valt bijvoorbeeld het zoeken naar iets in je app (zoeken naar een artiest/nummer in Spotify)
En het starten van een timer/alarm.
Deze actions werken in iedere taal die Google kan verstaan.
Zijn heel makkelijk te implementeren in een app, doormiddel van intent-filters,
verder niets nodig, het is immers gestandaardiseerd.
Maar voor Android Auto / Automotive moeten we gebruik maken van "App Actions".
En dat werkt alleen nog in "en-US" en "pt-BR".
https://developers.google...-intents/common/get-thing
https://developers.google.com/assistant/app/overview
Dit is wat lastiger te implementeren. Aangezien dit specifiek is voor Google Assistant, moet je ook een lijst van commando's waar je op gaat reageren in je app opnemen.
Ik vind het zelf ook nog steeds verwarrend. Maar het komt er op neer dat Google een aantal verschillende spraak systemen door elkaar heen gebruikt. Zo is het mij al vaak zat opgevallen dat sommige vragen aan Google Assistant wel werken op de telefoon / Google Home. Maar niet als Android Auto aan staat. Hier moet Google zeker nog eens een keer wat aan gaan doen.
Ik heb de setting kunnen vinden bij FM. Maar dan zegt hij dat je overlay moet toestaan via instellingen. Maar daar kan ik hem dan weer niet vinden. Weet iemand de juiste plek om dit toe te staan binnen AAOS?Juancho schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:57:
[...]
Als hij die foutieve FM app nog hebt kan je overlay aanzetten in de FM app zelf. Gewoon bij settings. Let op, dit werkt niet altijd en het kan soms je scherm bevriezen. Je ziet dan een klein balkje met jouw snelheid, de maximale snelheid en als je geluk hebt komt ook de flitser in beeld. En dat balkje kan je dus zelf ergens plaatsen omdat het over alle andere apps gezet wordt.
[Afbeelding]
Die settings is in AAOS expres verstopt en niet vindbaar.jorikk59 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:40:
[...]
Ik heb de setting kunnen vinden bij FM. Maar dan zegt hij dat je overlay moet toestaan via instellingen. Maar daar kan ik hem dan weer niet vinden. Weet iemand de juiste plek om dit toe te staan binnen AAOS?
Sterker nog, als ik op de emulator een directe intent open naar het scherm waar de setting staat,
krijg ik een ActivityNotFound error.
Denk dat ze het sinds een bepaalde update hebben verstopt,
dus mensen die voor die update het hebben aangezet, hadden geluk.
Thanks voor de snelle reactie.frankkie12345 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:42:
[...]
Die settings is in AAOS expres verstopt en niet vindbaar.
Sterker nog, als ik op de emulator een directe intent open naar het scherm waar de setting staat,

Ah dank je Frank, helder! Ik wist ook niet dat Google met meerdere spraaksystemen werkte. Want zoals je zegt, je kan prima een commando geven in een app als Spotify of Maps. Dat werkt prima in het Nederlands. Wel een gedoe dan zeg want het is toch juist de bedoeling dat AAOS veel en veel meer apps in de store gaan krijgen? En die zullen toch allemaal zo hun commando's hebben die moeten werken met het AAOS systeem?frankkie12345 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:23:toon volledige bericht
[...]
Google's stembesturing systemen zijn gefragmenteerd;
Zo heb je "Voice Actions", daarmee kan je een klein aantal simpele gestandaardiseerde commando's geven aan een app.
https://developers.google.com/voice-actions/system
Hieronder valt bijvoorbeeld het zoeken naar iets in je app (zoeken naar een artiest/nummer in Spotify)
En het starten van een timer/alarm.
Deze actions werken in iedere taal die Google kan verstaan.
Zijn heel makkelijk te implementeren in een app, doormiddel van intent-filters,
verder niets nodig, het is immers gestandaardiseerd.
Maar voor Android Auto / Automotive moeten we gebruik maken van "App Actions".
En dat werkt alleen nog in "en-US" en "pt-BR".
https://developers.google...-intents/common/get-thing
https://developers.google.com/assistant/app/overview
Dit is wat lastiger te implementeren. Aangezien dit specifiek is voor Google Assistant, moet je ook een lijst van commando's waar je op gaat reageren in je app opnemen.
Ik vind het zelf ook nog steeds verwarrend. Maar het komt er op neer dat Google een aantal verschillende spraak systemen door elkaar heen gebruikt. Zo is het mij al vaak zat opgevallen dat sommige vragen aan Google Assistant wel werken op de telefoon / Google Home. Maar niet als Android Auto aan staat. Hier moet Google zeker nog eens een keer wat aan gaan doen.
Je zou je bijna afvragen welke richting Google/Android nou op wil met hun AAOS: wel door ontwikkeling door derden of ze juist zoveel mogelijk tegen werken
Ik heb niet het idee dat Google mensen actief probeert tegen te werken;Juancho schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:56:
[...]
Ah dank je Frank, helder! Ik wist ook niet dat Google met meerdere spraaksystemen werkte. Want zoals je zegt, je kan prima een commando geven in een app als Spotify of Maps. Dat werkt prima in het Nederlands. Wel een gedoe dan zeg want het is toch juist de bedoeling dat AAOS veel en veel meer apps in de store gaan krijgen? En die zullen toch allemaal zo hun commando's hebben die moeten werken met het AAOS systeem?
Je zou je bijna afvragen welke richting Google/Android nou op wil met hun AAOS: wel door ontwikkeling door derden of ze juist zoveel mogelijk tegen werken
Wel het idee dat Google het project heeeeeeel erg heeft onderschat.
Google was al in 2017 begonnen met het Android Automotive project, en het is nog steeds niet "af".
Daarnaast bestaat Google uit vele verschillende afdelingen, die niet altijd even goed samenwerken.
Het Auto-team kan er weinig aan doen, als het Voice-team niet doorwerkt.
Gelukkig wordt er nu wel wat vaart achter gezet, we zien nu eindelijk regelmatig updates voor Android Auto.
Heeft ook een paar jaar stil gelegen he.
Weet jij toevallig ook of er een grote AAOS update op de (korte) planning staat? Dus echt een forse update & upgrade van het huidige systeem? Zeg maar vergelijkbaar als je van Android 11 naar Android 12 gaat
[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 17-11-2021 10:03 ]
Niet dat ik weet, dus ik zou er niet op rekenen.Juancho schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:02:
Weet jij toevallig ook of er een grote AAOS update op de (korte) planning staat? Dus echt een forse update & upgrade van het huidige systeem?
En als er al een update vanuit Google zou komen,
dan moet het nog langs de OEMs (Polestar), wat ook weer vertraging oplevert.
Laatste nieuws is dat Google bezig was met een nieuwe versie van de CarLib, voor app ontwikkelaars.
https://android-developer...-navigation-charging.html
Ik denk dat Frank dat heel goed heeft uitgelegd hierboven.Arie van Dijk schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:06:
@Juancho Wat begrijp je niet aan @frankkie12345 zijn antwoord?
Too bad for me 😌, maar bedankt voor het duidelijke antwoord👍!frankkie12345 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:42:
[...]
Die settings is in AAOS expres verstopt en niet vindbaar.
Ik heb geen instelling aangepast, nooit, maar mijn overlay werkt nog steeds. Misschien geluk gehad dan. Werkt wel erg goed, jammer dat dat niet in de definitieve versie komt.P2Hattem schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:35:
[...]
Too bad for me 😌, maar bedankt voor het duidelijke antwoord👍!
:strip_exif()/f/image/qq9RrS1TUrIl0YFVGJCEcDIL.jpg?f=fotoalbum_large)
Polestar heeft aangekondigd dat we in Q1 via OTA een upgrade naar Android 11 krijgen maar dat is denk ik geen grote update?Juancho schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:02:
Weet jij toevallig ook of er een grote AAOS update op de (korte) planning staat? Dus echt een forse update & upgrade van het huidige systeem? Zeg maar vergelijkbaar als je van Android 11 naar Android 12 gaat
Ik denk zomaar eens dat die update naar een nieuwe Android (aaos) versie juist wel groot is, omdat het een geïntegreerd systeem is en Google daar functionaliteiten in bundled. Het zou mij niks verbazen als bijv carplay pas mogelijk is vanaf 11 en dat dus onderdeel is van die update.
AAOS 11 is een hele grote change. O.a. de volgende zaken.JTHZZ schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:18:
[...]
Ik heb geen instelling aangepast, nooit, maar mijn overlay werkt nog steeds. Misschien geluk gehad dan. Werkt wel erg goed, jammer dat dat niet in de definitieve versie komt.
[Afbeelding]
Het is overigens geen garantie dat deze OS-level verbeteringen doorgevoerd zullen worden naar de versies die in onze autos draaien. Die verantwoordelijkheid ligt geheel bij Polestar en Volvo.
AAOS 11 Verbeteringen
Algemeen
- Performance verbeteringen
- Security verbeteringen
- Virtualisatie (daardoor kan AAOS op meer soorten hardware draaien)
- Verbeterde surround view (incl. 3D overlay support)
- Verbeterde consistency in de gebruikerservaring (dat je alle apps etc op eenzelfde manier kan gebruiken)
- Integratie met parkeersensoren. deze waren voorheen niet leesbaar vanuit AAOS (alleen toegankelijk vanuit een los safety critical systeem). AAOS krijgt de rauwe sensordata, - en kan daarmee dus geavanceerdere zaken doen dan bijv. alleen afstand meten.
- Verbeterde Driver Distraction (bijv. passenger mode). Maar ook dat applicaties kunnen terugvallen in een limited distraction mode ipv. compleet geblokkeerd te worden
Bluetooth
- Betere support voor message profiles (SMS/MMS/RCS)
- Cover Art support
- Multiple media device support (browsen door een tweede media app naar een nieuw liedje terwijl een andere app nog muziek speelt. als je momenteel bijv. radio aan het luisteren bent en je gaat naar spotify, stopt de radio direct met spelen. In de toekomst stop de radio pas wanneer je een liedje in spotify start).
System UI (alles wat je zie maar geen App is)
- veel technische "under the hood changes" voor extra stabiliteit
- meer customisation voor de knoppen en UI en notification window mogelijk
- beter swipe support
- Rotary controller support (die draaiknop die bijv. Mercedes en BMW op de center console hebben zitten om de infotainment te bedienen) - Niet relevant voor ons dus.
Audio
- Multizone audio
- Audio Focus (spraak instructies tijdens een telefoongesprek)
Ik heb in de instellingen zitten zoeken maar kon het volgende niet vinden wat wel aanwezig is in een tesla. En dat betreft de google maps sateliet view iemand hoe je deze kan activeren?
Is er niet voor AAOS. Schijnt wel op de lijst van nieuwe items te staan. Maarja, daar staan nog veel meer punten op zoals darkmode als keuze. Dat felle licht op een schemerige ochtend doet pijn aan je ogen 😁nepkenny schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:37:
Ik heb in de instellingen zitten zoeken maar kon het volgende niet vinden wat wel aanwezig is in een tesla. En dat betreft de google maps sateliet view iemand hoe je deze kan activeren?