Juancho schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:37:
@
frankkie12345 even voor mijn info... hebben jullie voor AAOS nou wel/geen toestemming nodig van Volvo om een app in de store aan te bieden? Ik merk dat er wat verschil van mening is, dus kan jij het verlossende woord geven? Kan een app ontwikkelaar zijn apps aanbieden in de store zonder toestemming van Volvo? Dus net zoals op een telefoon? Of is het Google zelf die toestemming moet geven?
(OEM = Original Equipment Manufacturer; in dit geval bedoel ik daar Automerk mee)
De permissie structuur komt hier op neer:
1) OEM - Heeft het laatste woord, kan regels van Google overschrijven.
2) Google - Legt algemene regels neer.
Als je toestemming krijgt van Google om je app op de store te zetten, dan werkt je app op *alle* auto's.
Google stelt strenge eisen, die meestal strenger zijn dan die van de OEM's.
En OEM's kunnen deze apps niet weigeren.
- Vergelijkbaar hoe een app gemaakt door Sony, die in de Google Play Store staat, geïnstalleerd zou kunnen worden op een Samsung telefoon
De OEM's kunnen er voor kiezen om minder strenge eisen stellen aan apps;
Een app die geweigerd zou worden door Google, kan wel goedkeuring krijgen door een OEM.
Maar deze apps mogen dan alleen draaien op auto's van deze specifieke OEM.
De OEM kan Google dus "dwingen" om een app toe te laten in de store, maar voor hun auto's.
- Dit verklaart waarom een app als "EasyPark" wel beschikbaar is op Polestar, maar niet op Volvo.
Flitsmeister heeft gesprekken met Google, want het is de bedoeling dat de app gaat werken op alle auto's; Polestar, Volvo en toekomstige auto's. Dat betekend dus ook dat Flitsmeister zich aan de strenge eisen van Google moet houden.
In conclusie, we hebben geen toestemming nodig van Volvo of Polestar, zolang we wel toestemming van Google hebben. En we zijn bezig om die toestemming te regelen ;-)
Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.