Android Automotive

Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:25

frankkie12345

Android Developer (FM)

Rianata schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:08:
[...]

Zou je kunnen proberen FM te installeren op je telefoon, daar vervolgens in te loggen met hetzelfde account als waarmee je in jouw auto inlogt (gmail?) en dan de setting aan te zetten op je telefoon. Kijken of daarmee de setting ook in jouw auto (mee)wijzigt, zonder melding over additionele rechten? Wellicht dat setttings worden gesynchroniseerd?

Dit is puur speculatief, geen garantie op succes :X
App-settings en dergelijke worden *niet* gesynchroniseerd op basis van account.
We synchroniseren express zo min mogelijk data, ivm privacy / avg / gdpr.

(Het moet niet zo zijn dat we bij Flitsmeister even kunnen opzoeken welke plaatsen je allemaal bezocht hebt he ;-) )

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Rianata schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:08:
[...]

Zou je kunnen proberen FM te installeren op je telefoon, daar vervolgens in te loggen met hetzelfde account als waarmee je in jouw auto inlogt (gmail?) en dan de setting aan te zetten op je telefoon. Kijken of daarmee de setting ook in jouw auto (mee)wijzigt, zonder melding over additionele rechten? Wellicht dat setttings worden gesynchroniseerd?

Dit is puur speculatief, geen garantie op succes :X
Dank voor het meedenken. Ik zie op de iPhone die hele setting niet, waarschijnlijk een Android only feature.

Het enige andere dat ik me kan bedenken, is dat ik de installatie volgens mij heb gedaan vanuit de desktop en niet vanuit de auto zelf. Daar twijfel ik wel over, want bij ofwel FM ofwel ABRP heb ik dat juist vanuit de auto gedaan.

Edit: Ik heb overigens ook geen FM account ingesteld, misschien dat dat nog wat scheelt.

[ Voor 5% gewijzigd door Montalbano op 06-07-2021 12:01 ]

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-07 22:57

Rianata

Have you played Atari today?

Montalbano schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:59:
[...]

Dank voor het meedenken. Ik zie op de iPhone die hele setting niet, waarschijnlijk een Android only feature.

Het enige andere dat ik me kan bedenken, is dat ik de installatie volgens mij heb gedaan vanuit de desktop en niet vanuit de auto zelf. Daar twijfel ik wel over, want bij ofwel FM ofwel ABRP heb ik dat juist vanuit de auto gedaan.

Edit: Ik heb overigens ook geen FM account ingesteld, misschien dat dat nog wat scheelt.
Voor jouw informatie, ik heb zowel FM alsmede ABRP vanaf mijn PC naar de P8 gepushed. Ik kreeg beide niet te zien in de Play Store in de auto.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ik zelfs vanaf mijn mobiel. Zowel FM als ABRP. Maar voor mij heeft de overlay nu geen toegevoegde waarde omdat je niet ziet over hoeveel meter de flitspaal staat. Ik zie nu alleen snelheid en hoor een piepje. En soms een vinkje of kruisje, volgens mij om te bevestigen of de melding idd klopt. Denk dat ik de app er daarom, als ik het niet voor elkaar krijg er weer af gooi. De telefoon met FM is voor nu dan even beter en wachten we maar weer op een app voor AAOS.

[ Voor 38% gewijzigd door Juancho op 06-07-2021 12:53 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Om sommigen dan maar even jaloers te maken….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SG0RaDMdxcM5bYxzN-9ZDufkjwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQs0y74FBvCzUPFc8vqV4x1R.jpg?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
JackBol schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:59:

[Afbeelding]
Missie geslaagd :9~

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:53
Bij mij werkt de overlay ook prima. Mij valt wel op dat sommige meldingen wel in beeld komen en andere niet. Soms kan ik ook meldingen bevestigen (met een vinkje). Geluidssignalen werken wel altijd, ook bij peilwagen enzo. Ik heb geprobeerd om 'automatisch starten via beweging' aan te zetten, daarvoor moet je de privacyinstellen aanpassen dat FM altijd toegang heeft tot de locatie (doorklikken op locatie in App-rechten). Dit lijkt vooralsnog niet te werken. Ik ga de bluetooth maar eens proberen in te stellen.

Volgende stap is om het parkeren ook gekoppeld te krijgen met mijn 4411 account (ik had in Automotive topic al gelezen dat iemand dit aan de praat had gekregen).

Wat mij betreft heeft flitsmeister vanwege de auditieve meldingen al toegevoegde waarde op de P8 (goed werkende overlay zou fantastisch zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

@frankkie12345

Ik weet dat jullie geen bugs fixen in deze variant, maar hier toch een glitch die je toekomstig wellicht wilt fixen.
Nadat een melding weg valt, herstelt de ronde rand zich niet. Ook is de melding een paar pixels geoff-set van het overlay panel met de snelheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mF9xB_ihbGoNB15IzvwhK8twg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUi2aOUFM9Umkbrp28Ru4ay8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cQ1GIYB8yXvVIj9OFbOQj5S1io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TfUZNba1ms2U7CkSeyOBCyG1.jpg?f=fotoalbum_large

En als we dan toch aan het zeiken zijn ;) wellicht wil je de radius van de hoek van de FM overlay gelijk maken aan het navigatie panel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGt6nQEWZQ0hXVNjbsaIsrvKB0o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vQIeFhOrhNyPt6mXDxwIWcAn.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door JackBol op 06-07-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
JackBol schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:59:

[Afbeelding]
Heb je nog wat speciaals ingesteld verder in de app? Wat ik ook probeer... Flitsplaten komen niet door in het scherm, alleen met een piepje. Ik zie alleen huidige snelheid en de maximale snelheid. Dan heeft de app dus totaal geen zin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxrEu1ZqE7JyCG1IsuIDkWJZyW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5XGdLlYunaVMuUN7fD3U3uX.jpg?f=fotoalbum_large

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Juancho schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:08:
[...]

Heb je nog wat speciaals ingesteld verder in de app? Wat ik ook probeer... Flitsplaten komen niet door in het scherm, alleen met een piepje. Ik zie alleen huidige snelheid en de maximale snelheid. Dan heeft de app dus totaal geen zin.

[Afbeelding]
Niets speciaals gedaan. Alleen overlay aangezet. Ik heb trajectcontrole en wegbaanafsluiting (rode kruis) symbolen gezien, weet niet zeker of ik het flitspaal symbool al heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
JackBol schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:12:
[...]

Niets speciaals gedaan. Alleen overlay aangezet. Ik heb trajectcontrole en wegbaanafsluiting (rode kruis) symbolen gezien, weet niet zeker of ik het flitspaal symbool al heb gezien.
Helaas werkt die overlay bij mij ook niet; krijg de opmerking over de instellingen. Die kwam hiervoor ook al langs. @frankkie12345 Enig idee welke instellingen wij moeten veranderen om de overlay te krijgen? Of simpelweg even wachten op de “echte” FM versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:08
Ik heb me ook rot gezocht om die melding weg te krijgen. Werkelijk overal FM toegang tot gegeven, maar niets helpt.

P2 20" PP Snow Launch Edition 2020 | XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

JackBol schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:42:
@frankkie12345

Ik weet dat jullie geen bugs fixen in deze variant, maar hier toch een glitch die je toekomstig wellicht wilt fixen.
Nadat een melding weg valt, herstelt de ronde rand zich niet. Ook is de melding een paar pixels geoff-set van het overlay panel met de snelheid.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En als we dan toch aan het zeiken zijn ;) wellicht wil je de radius van de hoek van de FM overlay gelijk maken aan het navigatie panel.

[Afbeelding]
1) Ja, die paar pixels off is een heel lastig/vervelend iets om te fixen.. Android gebruikt absolute pixel waardes, en density-afhankelijke pixels door elkaar heen, en dat geeft nogal eens wat afrond-fouten. De fouten zijn meestal rond de 2-3 pixels. Maar we gaan er zeker nog eens naar kijken in de toekomst, no promises!

2) Denk niet dat onze design afdeling er op zit te wachten om onze overlay aan te passen aan de stijl van Google Maps :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

frankkie12345 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 23:02:
[...]

1) Ja, die paar pixels off is een heel lastig/vervelend iets om te fixen.. Android gebruikt absolute pixel waardes, en density-afhankelijke pixels door elkaar heen, en dat geeft nogal eens wat afrond-fouten. De fouten zijn meestal rond de 2-3 pixels. Maar we gaan er zeker nog eens naar kijken in de toekomst, no promises!
Ik had inderdaad niet de indruk dat dit het resultaat was van luiheid ;)
Edit: overigens viel het me pas op toen ik de fotos aan het croppen was om ze hier te plaatsen. In de auto had ik het helemaal niet door. Maar ik ben wel benieuwd dat nu ik het weet, me mezelf eraan ga ergeren.....
2) Denk niet dat onze design afdeling er op zit te wachten om onze overlay aan te passen aan de stijl van Google Maps :P
Fair enough :)

[ Voor 13% gewijzigd door JackBol op 06-07-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

JohnDoe77 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:24:
[...]
Helaas werkt die overlay bij mij ook niet; krijg de opmerking over de instellingen. Die kwam hiervoor ook al langs. @frankkie12345 Enig idee welke instellingen wij moeten veranderen om de overlay te krijgen? Of simpelweg even wachten op de “echte” FM versie?
Ik kan die instelling niet vinden op de Emulator...
(krijg een activity not found als ik de intent aanroep)
Dus kan je hierbij helaas niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Dat kan kloppen, want als ik het in de auto probeer, gaat het scherm even op zwart en keert dan terug naar FM.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
frankkie12345 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 23:34:
[...]

Ik kan die instelling niet vinden op de Emulator...
(krijg een activity not found als ik de intent aanroep)
Dus kan je hierbij helaas niet helpen.
Heb je een auto nodig? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darwusch
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:28
Het lijkt er op dat bij de P2 de overlay prima werkt, en bij de P8 niet.

[ Voor 25% gewijzigd door darwusch op 07-07-2021 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
Bij mijn P8 werkt de overlay mbt de snelheid prima wanneer ik de app handmatig start voor het wegrijden. Bij het automatisch starten werkt het meestal wel, maar soms niet, terwijl Flitsmeister wel op de achtergrond actief is (geluiden doen het wel). Ik krijg (na het handmatig starten) precies 1 keer een melding ook in beeld (overlay). Vervolgmeldingen zijn niet meer zichtbaar (wel hoorbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

darwusch schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:30:
In mijn P8 werkt hij prima. Ik moet alleen even handmatig de app starten voordat ik wegrijd om de overlay te laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darwusch
Zo zien we per toeval waar de emulator verschilt van de echte versie in de auto.
De setting voor de permission MANAGE_OVERLAY_PERMISSION bestaat niet in de AA versie van de emulator.
Toch gaan (sommige, maar welke?) versies van AA in de P2/P8 er blijkbaar wel goed mee om en staan ze deze permission toe zonder dat het bestaat in de settings.
Daarmee lijkt de AA versie in de auto meer mogelijkheden te hebben dan de AA emulator versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ook bij mij werkt FM nu helemaal goed. Waar ik eerst niet zag als er een flitspaal aan kwam (2de blokje van de widget) zie ik die nu na een restart wel.

Dus voor de mensen die problemen hebben... Doe eens een simpele restart van het systeem. Wellicht helpt het!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jswinkels
Juancho schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:19:
Ook bij mij werkt FM nu helemaal goed. Waar ik eerst niet zag als er een flitspaal aan kwam (2de blokje van de widget) zie ik die nu na een restart wel.

Dus voor de mensen die problemen hebben... Doe eens een simpele restart van het systeem. Wellicht helpt het!
Top, dat ga ik straks meteen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
darwusch schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:30:
En bij mij in de P2 niet, dus daar ligt het niet aan, ik kan ook nog wel eens een herstart proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door guido66 op 07-07-2021 12:44 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1234
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-12-2024
Weet iemand hoe zit met flitsmeister i.c.m. navigeren via bijv. waze of maps?

Hoor ik in AA gewoon meldingen te krijgen van FM als ik het aan navigeren ben via waze of maps?

Ik heb naar mijn idee nog nooit een FM melding gehad als ik AA aan heb staan en de FM app niet op de voorgrond open heb staan op AA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
darwusch schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:18:
Zo zien we per toeval waar de emulator verschilt van de echte versie in de auto.
De setting voor de permission MANAGE_OVERLAY_PERMISSION bestaat niet in de AA versie van de emulator.
Toch gaan (sommige, maar welke?) versies van AA in de P2/P8 er blijkbaar wel goed mee om en staan ze deze permission toe zonder dat het bestaat in de settings.
Daarmee lijkt de AA versie in de auto meer mogelijkheden te hebben dan de AA emulator versie.
Een mogelijke verklaring zou de manier van installeren kunnen zijn. Sommigen hebben via Google Play op de desktop browser geinstalleerd, anderen via de (Android) telefoon en weer anderen via de Play Store in de auto zelf.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
mb1234 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:46:

Hoor ik in AA gewoon meldingen te krijgen van FM als ik het aan navigeren ben via waze of maps?

Ik heb naar mijn idee nog nooit een FM melding gehad als ik AA aan heb staan en de FM app niet op de voorgrond open heb staan op AA.
Ik krijg de (geluid)meldingen van FM ook als in in Google Maps aan het navigeren ben of zelfs als ik aan het bellen ben.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Montalbano schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:14:
[...]

Een mogelijke verklaring zou de manier van installeren kunnen zijn. Sommigen hebben via Google Play op de desktop browser geinstalleerd, anderen via de (Android) telefoon en weer anderen via de Play Store in de auto zelf.
Voor de administratie:

Bij mij werkt flitsmeister en ik heb het via de webbrowser op een iPhone geinstalleerd op mijn auto die gekoppeld is aan mijn google account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jswinkels

Bedoel je met AA Android Auto of Android Automotive. Dit zijn verschillende OS'en. Aangezien je Waze noemt denk ik dat je Android Auto bedoeld aangezien deze nog niet op Automotive draait. De discussie in deze thread gaat over Automotive oftwel het ingebakken Android in een auto (vooralsnog alleen beschikbaar in de Polestar 2 en Volvo XC40 P8 Recharge) en niet Andorid Auto waarbij je telefoonbeeld wordt weergegeven op een scherm in je auto.

[ Voor 4% gewijzigd door jswinkels op 07-07-2021 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Die vraag hoort inderdaad bij Android Auto en niet bij Android Automotive;
Maar om te beantwoorden; Google lijkt notificaties van Flitsmeister te onderdrukken als er een andere navigatie-app actief is. Hier kan nog verschil in zitten of je de andere app alleen open hebt staan, of ook echt een navigatie-route actief hebt staan.

Heb er al over geklaagd bij Google, maar volgens mij het is "by design", zodat je niet meldingen van 2 verschillende navigatie apps door elkaar kan krijgen. Dus geen notificaties, maar als het goed is komt het geluid van Flitsmeister wel door! Onafhankelijk van welke app open staat op de voorgrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Haha, mijn Kia Rio-tje rijd het nog prima hoor :+
(Niet zo'n dikke auto als een P2/P8, maar wel wat meer in mijn prijs-klasse zegmaar)

Tja, ik weet niet of ik de setting op de echte auto wel ineens kan vinden.
Maar kan altijd een keertje mee kijken, baat het niet dan schaad het niet he. No promises O-)
Als je een keertje in de buurt van Rotterdam bent, laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

darwusch schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:18:
Ja, exact. Dat scherm voor die permissie lijkt niet te bestaan op de emulator.
En ik heb wel meer dingen gezien in de emulator, die waarschijnlijk beter/anders zullen werken op de echte auto. Daarom test ik het liefst met echte smartphones in plaats van emulatoren, maar dat is niet altijd een optie helaas. Op een echte productie P2/P8 zijn de developer-settings verstopt, dus daar kan ik helaas niet zomaar op developen / debuggen. Even een P2/P8 kopen heeft dus niet super veel zin voor me :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
JackBol schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:34:
[...]

Voor de administratie:

Bij mij werkt flitsmeister en ik heb het via de webbrowser op een iPhone geinstalleerd op mijn auto die gekoppeld is aan mijn google account.
Is deze manier van installeren nog steeds mogelijk of heb ik de boot gemist vwb de playstore?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jswinkels
Juancho schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:19:

Een reset did the trick. Nu werkt de overlay prima. Ik heb daardoor inmiddels wel een ander probleempje ontdekt. Als er een melding actief is (bijvoorbeeld bij de trajectcontrole op de A2) is het scherm niet meer te bedienen. Alleen de onderste bar is klikbaar, je kan dus wel de temperatuur aanpassen. Tijdens de overlay met alleen de snelheid is alles wel te bedienen.

Dat is toch wel vervelend. Ik weet niet of dit komt omdat het een telefoonapp is, maar is wel iets om rekening mee te houden denk ik tijdens het testen van de 'echte' app.

-------
Misschien toch iets te vroeg gejuicht, vanmorgen op de eerste rit werkte het nog goed. Maar bij het tweede ritje 30 minuten later krijg weer alleen de eerste flitspaal ook in beeld. Is toch wel erg buggy, maar dat is mogelijk wel logisch omdat de app niet voor dit OS ontwikkeld is.

[ Voor 13% gewijzigd door jswinkels op 08-07-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
Bij mij helpt een reset helaas niet, nog steeds geen overlay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
@jswinkels beide punten die je aanhaalt kloppen. Het is niet zo stabiel dat het altijd werkt helaas. Dat heb ik ondertussen ook ondervonden. En idd bevriest het scherm tijdelijk.

Omdat het geen officiële app is een een mobiele app die per ongeluk te downloaden was hebben we het te accepteren voordat de echte AAOS app uitkomt. Maar wellicht vindt @frankkie12345 het wel prettig dat we alvast onze bevindingen geven met deze ietswat crappy tijdelijke app 😁😉

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Nou om de app nou crappy te noemen… we hadden hem niet mogen hebben. Dat maakt de app niet crappy. We gebruiken hem niet zoals bedoeld.

Toch ben ik er zeer blij mee. Zonder overlay doet ie bij mij eigenlijk precies wat ik wil: automatisch opstarten en me waarschuwen bij een flitspaal. Echt top.
En in de toekomst wordt het dus alleen maar beter.

P8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:36
Montalbano schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:44:
Nou om de app nou crappy te noemen… we hadden hem niet mogen hebben. Dat maakt de app niet crappy. We gebruiken hem niet zoals bedoeld.

Toch ben ik er zeer blij mee. Zonder overlay doet ie bij mij eigenlijk precies wat ik wil: automatisch opstarten en me waarschuwen bij een flitspaal. Echt top.
En in de toekomst wordt het dus alleen maar beter.
Juist, hij doet wat hij moet doen. Mij een melding geven zodra er een flitser komt, dit gaat perfect en hoef er nu zelf geen rekening meer mee te houden. Ik hoef niks te zien, enkel horen is voldoende om mij te laten opletten haha. We hebben geluk dat we hem mee hebben kunnen pakken, nu paar maandjes wachten tot de officiële komt voor Android Automotive _/-\o_

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

mvrooij schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:46:
[...]

Juist, hij doet wat hij moet doen. Mij een melding geven zodra er een flitser komt, dit gaat perfect en hoef er nu zelf geen rekening meer mee te houden. Ik hoef niks te zien, enkel horen is voldoende om mij te laten opletten haha. We hebben geluk dat we hem mee hebben kunnen pakken, nu paar maandjes wachten tot de officiële komt voor Android Automotive _/-\o_
Eens, alleen het community gehalte valt weg, omdat zoals al eerder gemeld je geen nieuwe meldingen via de app kunt doorgeven. Gelukkig kun je bestaande flitsers, stilstaande voertuigen, etc bevestigen/ontkennen dat ze er nog staan.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ik noem het crappy omdat het gewoon geen app is voor de auto. En daardoor vallen functies weg of werkt het niet stabiel. Dat is het enige wat ik er mee wil zeggen. En dat is allemaal logisch omdat het immers een foutje was en dit absoluut geen (goedgekeurde) FM app is voor het nieuwe AAOS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 13:27:
Ik noem het crappy omdat het gewoon geen app is voor de auto. En daardoor vallen functies weg of werkt het niet stabiel. Dat is het enige wat ik er mee wil zeggen. En dat is allemaal logisch omdat het immers een foutje was en dit absoluut geen (goedgekeurde) FM app is voor het nieuwe AAOS.
En om diezelfde reden noem ik het dus juist niet crappy. Andere kijkhoek ;-)

Hoe is het met het laad/accuprobleem afgelopen?

Edit: ik keek in verkeerde topic 😀 fijn dat het niks ernstigs lijkt

[ Voor 6% gewijzigd door Montalbano op 10-07-2021 17:54 ]

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Edit: nevermind

[ Voor 93% gewijzigd door Montalbano op 10-07-2021 17:55 ]

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

@jswinkels
Dus als er een trajectcontrole in de overlay te zien is, werkt de rest van het scherm niet meer?
Hmmm... Dat zullen we even moeten nakijken dan, dat is zeker niet de bedoeling.
En dat komt niet voor bij andere typen meldingen?
(Niet dat ik het nu kan fixen, kan geen updates uitsturen voor deze versie van de app)

@Juancho @Montalbano
Geen zorgen over het woord "crappy" hoor ;-) No hard feelings.
De app is inderdaad niet bedoeld voor op de auto, dus dat maakt het inderdaad wat crappy.

@Rianata
Ja, dat community gedeelte zal zeker in de officiele versie weer terugkomen.
De officiele versie zal een (vrijwel) directe port zijn van de Android Auto versie, en daarin kan je inmiddels melden.
En helaas geeft dat dus wel nog wat strakke limitaties op wat we met de UI en features kunnen doen;
We moeten de app immers "simpel" genoeg houden om te voldoen aan de driver-distraction regeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

frankkie12345 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:23:
We moeten de app immers "simpel" genoeg houden om te voldoen aan de driver-distraction regeltjes.
Je hoeft toch alleen maar 1 grote "Hoppa!" knop te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

JackBol schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:17:
[...]
Je hoeft toch alleen maar 1 grote "Hoppa!" knop te maken?
Haha, goeie;
Maar nee, zelfs op Android Auto is Flitsmeister nog een heel stuk uitgebreider dan dat ;-)
Op Android Auto kan je navigeren, alternative routes zoeken en melden.
Daarnaast hebben we ondersteuning voor lane-guidance, en veel meldingen.
Dat zijn nog best wat schermpjes om te maken :-)

Uiteraard zit er wel een "Hoppa!" in, als je iets hebt gemeld 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
@jswinkels
Dus als er een trajectcontrole in de overlay te zien is, werkt de rest van het scherm niet meer?
(Niet dat ik het nu kan fixen, kan geen updates uitsturen voor deze versie van de app)
Als ik even zo vrij mag zijn aangezien ik gister hier voor het eerst tegen aan liep.... Soms wordt het scherm idd "gelocked" bij gebruik van FM (in de P8 van mij). Ik kwam er achter dat je dit zonder reset van het systeem ook kan oplossen: swipen naar beneden, overlay afsluiten en het scherm is weer 'vrij'. Vervolgens swipe je weer omlaag, klik je op FM openen en de overlay wordt weer getoond.

Verder specifiek voor @frankkie12345 kunnen/mogen jullie straks ook data uitlezen vanuit de auto? Dus bijv. accu % en verbruik zodat je net als in Maps realtime data hebt? Als dat namelijk niet het geval is... dan vraag ik me even af wat de toegevoegde waarde van bijv. navigatie in FM. Maps is verre van perfect en hopelijk pakken ze dat eindelijk een keer aan, maar puur qua navigatie van A naar B met live data... dat werkt perfect _/-\o_

In dat kader ben wel benieuwd hoe jullie het dus willen vorm geven in de officiële AAOS app. Ik denk namelijk dat Maps of Spotify bij de meesten op het hoofdscherm staat. Dus eigenlijk zou een verplaatsbare widget zoals nu prima zijn, dan kan je die zelf op het scherm verplaatsen en zolang die goed/handig/praktisch is gemaakt... dat zou wel mijn voorkeur hebben ipv het FM app scherm op het grote scherm te hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 12-07-2021 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darwusch
@jswinkels
Dit probleem ervaar ik zelf niet, ook bij trajectcontrole in de overlay is alles op het hele scherm nog bedienbaar.
Het lijkt dus net als een aantal andere "issues van FM" per polestar te verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
darwusch schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:38:
[...]

Dit probleem ervaar ik zelf niet, ook bij trajectcontrole in de overlay is alles op het hele scherm nog bedienbaar.
Het lijkt dus net als een aantal andere "issues van FM" per polestar te verschillen.
Het is ook niet iets dat constant zo is he. Ik heb zelf ook hiervan niets ervaren, vanaf het begin dat de app te downloaden was. Tot gisteren waar het opeens 2x gebeurde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Juancho schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:57:
[...]
Als ik even zo vrij mag zijn aangezien ik gister hier voor het eerst tegen aan liep.... Soms wordt het scherm idd "gelocked" bij gebruik van FM (in de P8 van mij). Ik kwam er achter dat je dit zonder reset van het systeem ook kan oplossen: swipen naar beneden, overlay afsluiten en het scherm is weer 'vrij'. Vervolgens swipe je weer omlaag, klik je op FM openen en de overlay wordt weer getoond.

Verder specifiek voor @frankkie12345 kunnen/mogen jullie straks ook data uitlezen vanuit de auto? Dus bijv. accu % en verbruik zodat je net als in Maps realtime data hebt? Als dat namelijk niet het geval is... dan vraag ik me even af wat de toegevoegde waarde van bijv. navigatie in FM. Maps is verre van perfect en hopelijk pakken ze dat eindelijk een keer aan, maar puur qua navigatie van A naar B met live data... dat werkt perfect _/-\o_

In dat kader ben wel benieuwd hoe jullie het dus willen vorm geven in de officiële AAOS app. Ik denk namelijk dat Maps of Spotify bij de meesten op het hoofdscherm staat. Dus eigenlijk zou een verplaatsbare widget zoals nu prima zijn, dan kan je die zelf op het scherm verplaatsen en zolang die goed/handig/praktisch is gemaakt... dat zou wel mijn voorkeur hebben ipv het FM app scherm op het grote scherm te hebben.
Ah mooi dat je een oplossing hebt gevonden voor het overlay-probleem ;-)

Ja, we mogen wat data van de auto gaan uitlezen, en als het goed is valt hier ook accu % onder.
Of hier verbruik ook onder valt... Zou ik zo even niet weten.

Je mag gewoon Google Maps blijven gebruiken hoor, als Flitsmeister op de achtergrond draait hoor je sowieso de meldingen nog wel ;-)

Flitsmeister op het grote scherm draaien, in plaats van op de achtergrond heeft wel wat voordelen;
Zo kan je (als je navigatie aan hebt staan) op het scherm 'lane-guidance' instructies zien; En de ziet de flitspaal-icoontjes al kilometers van tevoren op de kaart staan. Handig, maar niet essentieel om de hele tijd naar te kijken. Dus ga gerust ff naar Spotify.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jswinkels
@jswinkels
@frankkie12345 en anderen

Nog even voor de duidelijkheid. De overlay bestaat uit 2 delen: 1. De weergave van de huidige en maximale snelheid en 2. de weergave van meldingen (flitser, trajectcontrole, werkzaamheden e.d.).

Het eerste deel werkt altijd en geeft geen problemen op het scherm. Het tweede deel werkt alleen bij de eerste melding na herstart van het systeem (of na het actief stoppen en daarna weer starten van de applicatie). Tijdens de weergave van een melding is het scherm niet te bedienen (behalve de onderste knoppenbalk en het notificatiescherm). Als ik in het notificatiescherm op de melding klik, verwijnt het 2e deel van de overlay en kan ik inderdaad mijn scherm weer gewoon gebruiken).

De geluidsmeldingen werken altijd. Omdat het systeem ook op de achtergrond actief blijft hoef ik FM ook niet opnieuw op te starten bij ieder ritje (ik heb overigens wel aangezet dat ie aangaat bij verbinding met mijn telefoon).

Overigens liep ook nog tegen iets aparts aan. Ik was na installatie meteen ingelogd met mijn Google account (zonder iets in de auto in te stellen). Ik heb al 10 jaar een iPhone en heb tegenwoordig op mijn telefoon een 'Log in met Apple account'. Het kan best zijn dat ik meer dan 10 jaar geleden een FM account had op een Android telefoon en dat de Google store dat nog 'weet', maar toch zou ik verwachten dat ik actief zou moeten inloggen op een applicatie die in mijn auto wordt geinstalleerd. De installatie heb ik overigens vanuit een browser op mijn laptop gedaan.

Met enige moeitje heb ik nu ook mijn 4411 account gekoppeld aan mijn Google account. Ik denk dat ik dus ook een parkeeractie kan starten vanuit de auto, maar dit heb ik nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
@frankkie12345 even voor mijn info... hebben jullie voor AAOS nou wel/geen toestemming nodig van Volvo om een app in de store aan te bieden? Ik merk dat er wat verschil van mening is, dus kan jij het verlossende woord geven? Kan een app ontwikkelaar zijn apps aanbieden in de store zonder toestemming van Volvo? Dus net zoals op een telefoon? Of is het Google zelf die toestemming moet geven?

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 19-07-2021 11:40 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Juancho schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:37:
@frankkie12345 even voor mijn info... hebben jullie voor AAOS nou wel/geen toestemming nodig van Volvo om een app in de store aan te bieden? Ik merk dat er wat verschil van mening is, dus kan jij het verlossende woord geven? Kan een app ontwikkelaar zijn apps aanbieden in de store zonder toestemming van Volvo? Dus net zoals op een telefoon? Of is het Google zelf die toestemming moet geven?
(OEM = Original Equipment Manufacturer; in dit geval bedoel ik daar Automerk mee)

De permissie structuur komt hier op neer:
1) OEM - Heeft het laatste woord, kan regels van Google overschrijven.
2) Google - Legt algemene regels neer.

Als je toestemming krijgt van Google om je app op de store te zetten, dan werkt je app op *alle* auto's.
Google stelt strenge eisen, die meestal strenger zijn dan die van de OEM's.
En OEM's kunnen deze apps niet weigeren.
- Vergelijkbaar hoe een app gemaakt door Sony, die in de Google Play Store staat, geïnstalleerd zou kunnen worden op een Samsung telefoon

De OEM's kunnen er voor kiezen om minder strenge eisen stellen aan apps;
Een app die geweigerd zou worden door Google, kan wel goedkeuring krijgen door een OEM.
Maar deze apps mogen dan alleen draaien op auto's van deze specifieke OEM.
De OEM kan Google dus "dwingen" om een app toe te laten in de store, maar voor hun auto's.
- Dit verklaart waarom een app als "EasyPark" wel beschikbaar is op Polestar, maar niet op Volvo.

Flitsmeister heeft gesprekken met Google, want het is de bedoeling dat de app gaat werken op alle auto's; Polestar, Volvo en toekomstige auto's. Dat betekend dus ook dat Flitsmeister zich aan de strenge eisen van Google moet houden.

In conclusie, we hebben geen toestemming nodig van Volvo of Polestar, zolang we wel toestemming van Google hebben. En we zijn bezig om die toestemming te regelen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
aha top! Bedankt voor de heldere uitleg, is me dat ook weer duidelijk. Ik ging er vanuit dat Volvo/Polestar zelf ook nog hun toestemming moesten geven ivm veiligheid etc. Maar dat hoeft dus niet. Weer wat geleerd! Wat ik dan niet begrijp is waarom bepaalde apps specifiek voor 1 auto beschikbaar blijven. Bijv. de EasyPark app, die volgens mij wel binnenkort ook wordt uitgerold naar de P8. Je wil toch als appmaker dat de app zo breed mogelijk gebruikt kan worden in AAOS?

[ Voor 37% gewijzigd door Juancho op 19-07-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:54
dus als ik het google team zou vragen om de videoplayer van de p2 beschikbaar te stellen voor de p8 - gaat dat misschien niet omdat Google die alleen goedkeurt voor de OEM (dus niet voor andere) op verzoek van de OEM ?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

4v4t4r schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:20:
dus als ik het google team zou vragen om de videoplayer van de p2 beschikbaar te stellen voor de p8 - gaat dat misschien niet omdat Google die alleen goedkeurt voor de OEM (dus niet voor andere) op verzoek van de OEM ?
- Grote kans dat die videospeler app
[specifiek / in overleg met / in opdracht van / op kosten van]
Polestar is gemaakt;

Dus misschien willen ze die app niet zomaar afgeven aan Volvo / andere OEMs.
Want die videospeler kan best eens een unique-selling-point zijn dan;
Er is weinig verschil tussen P2 en P8, er moet toch iets zijn om kopers een kant op te trekken.

- Een videospeler gaat volgens mij sowieso niet door de Google regeltjes komen.
Google zou gewoon nee zeggen ga ik vanuit.

Je zou kunnen kijken of Volvo zelf een videospeler app wil maken
(of laten maken, mogelijk door zelfde partij als die de videospeler voor P2 heeft gemaakt)
en dan Google even forceren om die app beschikbaar te maken voor hun auto's.

[ Voor 9% gewijzigd door frankkie12345 op 19-07-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ga je dan op die manier niet al snel krijgen dat merken hun eigen apps maken/laten maken en die alleen voor hun auto's beschikbaar stellen? Tot zover het mooie idee achter AAOS... Of zie ik het nu iets te zwart/wit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:42
Juancho schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:12:
aha top! Bedankt voor de heldere uitleg, is me dat ook weer duidelijk. Ik ging er vanuit dat Volvo/Polestar zelf ook nog hun toestemming moesten geven ivm veiligheid etc. Maar dat hoeft dus niet. Weer wat geleerd! Wat ik dan niet begrijp is waarom bepaalde apps specifiek voor 1 auto beschikbaar blijven. Bijv. de EasyPark app, die volgens mij wel binnenkort ook wordt uitgerold naar de P8. Je wil toch als appmaker dat de app zo breed mogelijk gebruikt kan worden in AAOS?
Dat legt @frankkie12345 toch uit? Een OEM kan zelf bepalen bepaalde apps op zijn auto’s toe te laten. Polestar heeft samenwerking gezocht met ABRP en Easypark. Toevallig allebei Zweedse makers. Vervolgens heeft Polestar de apps op de play store gezet en Google kan dat niet weigeren. Ook Space Warp en de Videoplayer zijn eigen apps van Polestar die Google niet kan weigeren. Maar ze komen op die manier alleen op de P2. Je kunt je alleen wel afvragen waarom Volvo, in hetzelfde bedrijf, niet besluit om hetzelfde te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Dat is dus precies mijn vraag. Waarom zou EN Volvo dat niet willen en waarom zou EN een app als ABRP/Easypark dat niet willen. Het lijkt mij vrij logisch dat die ook zoveel mogelijk gebruikers willen hebben. Zeker op een platform als AAOS....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Juancho schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:56:
Dat is dus precies mijn vraag. Waarom zou EN Volvo dat niet willen en waarom zou EN een app als ABRP/Easypark dat niet willen. Het lijkt mij vrij logisch dat die ook zoveel mogelijk gebruikers willen hebben. Zeker op een platform als AAOS....
De app makers krijgen bij Google nog geen groen licht denk ik en wat Volvo betreft: geen idee. Als ik @frankkie12345 goed begrijp zou Volvo exact hetzelfde kunnen doen als Polestar en de apps op de playstore zetten. Publisher is dan niet Polestar maar Volvo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Ja, exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Mogelijk vind Volvo het wel even best om Polestar alles eerst te laten beta-testen;
En pas als bij Polestar alle kinderziektes eruit zijn, ze over te nemen bij Volvo.
(Slecht speculatie he, kan niet in het hoofd bij Volvo kijken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arie van Dijk
  • Laatst online: 10:08
Volvo en Polestar zijn niet hetzelfde bedrijf.

Is al meerdere malen ter sprake gekomen en er zijn genoeg redenen te bedenken.
Meest waarschijnlijke is dat Polestar in dit geval aan die apps heeft mee betaald en of mee ontwikkeld. In dat geval zal bedongen zijn dat men de app "gedurende een periode" exclusief mag aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Arie van Dijk schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:09:
Volvo en Polestar zijn niet hetzelfde bedrijf.

Is al meerdere malen ter sprake gekomen en er zijn genoeg redenen te bedenken.
Meest waarschijnlijke is dat Polestar in dit geval aan die apps heeft mee betaald en of mee ontwikkeld. In dat geval zal bedongen zijn dat men de app "gedurende een periode" exclusief mag aanbieden.
Dat is de vraag, want wie heeft er meer belang: ABRP/Easypark die er klanten bij krijgen of Polestar? Ik gebruik tegenwoordig nooit Parkmobile sinds ik die app van Easypark heb, dus denk wel dat het voor hun een goede deal is geweest. Ook ABRP heeft er wellicht een aantal premium klanten bij gekregen. Er is ongetwijfeld wat geïnvesteerd in een AAOS app maar gezien de snelle release vraag ik me af hoeveel dat is geweest.
Maar exclusiviteit klinkt logisch. Anders zou ik niet weten waarom Volvo niet even hetzelfde doet. En kinderziektes zijn er bij die apps echt nauwelijks geweest of snel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
exclusiviteit is volgens mij wat je totaal niet moet willen binnen AAOS. Dan haal je juist het speciale weg en is het voor mensen (zoals mij) ook niet meer 1 van de redenen om een auto met AAOS te nemen. Je hebt toch ook niet dat bijv. Whatssapp alleen maar op Samsung telefoons kan draaien?

Ik vind persoonlijk dat hele exclusiviteit echt onzin en als dat daadwerkelijk zo gaat zijn, dat elk merk haar eigen apps laat bouwen die exclusief voor dat merk blijven... dan is dat hele AAOS idee volledig mislukt in mijn ogen. Ik ga er ook niet vanuit dat ze bij Google zo dom zijn en dat het meer een soort van trial fase is van bepaalde merken die samenwerken met app makers die later wel openbaar in de playstore komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie van Dijk
  • Laatst online: 10:08
Het is voor een fabrikant een enorme investering een app op maat te maken en die zal met de huidige aantallen in de beginfase niet te rechtvaardigen zijn. Je zal dus geduld moeten hebben. Tot die tijd is dit wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ik ben benieuwd want we zijn ondertussen al wel weer ruim een jaar verder natuurlijk. De FM app komt misschien over 2 maanden uit als ik Frank goed begreep. Mooie gelegenheid om te zien hoe fabrikanten daarmee omgaan. Staan ze het allemaal toe of bijv. alleen Polestar en Volvo weer niet. Ben benieuwd....

Overigens, als FM wel mag, dan snap ik niet waarom het melden van flitspalen in Google Maps volgens sommigen niet mag. Wat is het verschil? Voor de landen waar het niet toegestaan zou kunnen zijn kan je ze toch weg laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Juancho schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:45:
Ik ben benieuwd want we zijn ondertussen al wel weer ruim een jaar verder natuurlijk. De FM app komt misschien over 2 maanden uit als ik Frank goed begreep. Mooie gelegenheid om te zien hoe fabrikanten daarmee omgaan. Staan ze het allemaal toe of bijv. alleen Polestar en Volvo weer niet. Ben benieuwd....

Overigens, als FM wel mag, dan snap ik niet waarom het melden van flitspalen in Google Maps volgens sommigen niet mag. Wat is het verschil? Voor de landen waar het niet toegestaan zou kunnen zijn kan je ze toch weg laten?
Over 2 maanden op zijn vroegst als alles mee zit, en als Google zijn "Ok" geeft.
(Ik zeg het er maar nog even bij he, je weet maar nooit)

Polestar en Volvo kunnen er verder niets aan doen om Flitsmeister wel of niet toestaan he,
zij beheren de Google Play Store niet.

Over Flitspalen
Flitspalen melden is mogelijk niet toegestaan, als ze het niet 'simpel' genoeg kunnen maken dat het binnen de internationale "driver distraction" regelgeving past. Onderdeel hiervan is dat een gebruiker in 1 oogopslag, zo'n halve seconden, alles op het scherm moet kunnen begrijpen / lezen. Er is dus een regel tegen te veel tekst op het scherm weergeven.
Daarom gebruiken we bij Flitsmeister op Android Auto ook een hele simpele manier van melden, 2 drukken en je bent klaar, met grote iconen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Dat kan toch prima met flitspalen in Maps? Gewoon in het scherm en als je ze nadert krijg je een melding ofzo. Dat is niks anders dan FM toch? In mijn oudere V40 zat dat ook gewoon hoor, daar kreeg je ook een piepje als je een flitspaal tegemoet reed die ook netjes op de navigatie kaart stond. Dus wat is dan het verschil met Maps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Geen idee, weet niet waarom Google Maps sommige dingen wel of niet doen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Die vraag ligt ook al een jaar ofzo bij Volvo/Google ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Juancho schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:45:

Waarom blijf je beweren dat Polestar of Volvo iets kunnen tegenhouden? Of je releaset een app via Google en dan krijgen alle AAOS deze app en kan geen automerk dat tegenhouden, bijv zoals spotify of straks FM. Of je releaset een app via het automerk en dan is hij alleen voor je eigen automerk beschikbaar. Kun je dit even bevestigen @frankkie12345 want lijkt erop dat het anders niet wordt geloofd.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 20-07-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

JTHZZ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:40:
[...]

Waarom blijf je beweren dat Polestar of Volvo iets kunnen tegenhouden? Of je releaset een app via Google en dan krijgen alle AAOS deze app en kan geen automerk dat tegenhouden, bijv zoals spotify. Of je releaset een app via het automerk en dan is hij alleen voor je eigen automerk beschikbaar. Kun je dit even bevestigen @frankkie12345 want lijkt erop dat het anders niet wordt geloofd.
In principe kan geen enkel automerk een app op de Google Play Store tegenhouden.

Maar technisch gezien zou Polestar / Volvo een app kunnen tegenhouden via een andere weg;

Een app-developer kan zelf ook aangeven op welke apparaten de app mag worden geinstalleerd via de Google Play Store.
De meeste developers klikken gewoon op "alles wat compatible is".
Maar je kan zeker als app-developer apparaten excluden.

Als je bijvoorbeeld weet van een bepaalde incompatibiliteit, een specifiek apparaat niet wilt ondersteunen (tablets of zo),
of, ik noem maar wat, als er een Polestar / Volvo medewerker aan je deur staat met een koffertje met geld en gespierde beveiliger met een zwarte zonnebril.

[ Voor 4% gewijzigd door frankkie12345 op 20-07-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
frankkie12345 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:46:
[...]

In principe kan geen enkel automerk een app op de Google Play Store tegenhouden.

Maar technisch gezien zou Polestar / Volvo een app kunnen tegenhouden via een andere weg;

Een app-developer kan zelf ook aangeven op welke apparaten de app mag worden geinstalleerd via de Google Play Store.
De meeste developers klikken gewoon op "alles wat compatible is".
Maar je kan zeker als app-developer apparaten excluden.

Als je bijvoorbeeld weet van een bepaalde incompatibiliteit, een specifiek apparaat niet wilt ondersteunen (tablets of zo),
of, ik noem maar wat, als er een Polestar / Volvo medewerker aan je deur staat met een koffertje met geld en gespierde beveiliger met een zwarte zonnebril.
Haha creatief verhaal. Misschien kunnen ze in jouw geval gewoon een Polestar 2 voor de deur afleveren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
JTHZZ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:40:
[...]

Waarom blijf je beweren dat Polestar of Volvo iets kunnen tegenhouden? Of je releaset een app via Google en dan krijgen alle AAOS deze app en kan geen automerk dat tegenhouden, bijv zoals spotify of straks FM. Of je releaset een app via het automerk en dan is hij alleen voor je eigen automerk beschikbaar. Kun je dit even bevestigen @frankkie12345 want lijkt erop dat het anders niet wordt geloofd.
Het is niet zozeer dat ik het niet geloof maar het was/is me gewoon onduidelijk. Ook mede om deze uitleg van Volvo zelf:

https://youtu.be/53a9Rz-FM2s?t=2916
let daar vooral op het laatste stukje waar de beste man zegt dat zomaar apps binnen halen fantastisch is maar dat je wel binnen moet halen wat je binnen wil halen. Je wilt niet een system vervuilen.
Dat kwam op mij een beetje overal alsof Volvo zelf selecties gaat doen wat interessant of wat juist niet. En dat je dus geen vrij speelveld krijgt om zo maar te noemen als ontwikkelaar. Als je het bijv. vergelijk met je mobiel dan kan je je telefoon zo veel vervuilen als jij dat zelf wil met allerlei apps. Wat voor de één handig is, is voor de ander vervuiling en andersom. Dus vandaar mijn twijfels over hoe het nou met de playstore zit van AAOS en of de beste man wil zeggen dat je als gebruiker straks goed moet opletten wbt app vervuiling of dat Volvo dat zelf een belangrijk topic vindt.

Maar nogmaals, zo kwam het op mij over he. Ik kan het volledig mis hebben en @frankkie12345 geeft al wat duidelijker aan hoe het voor hun FM organisatie gaat werken. Fijn dus dat Volvo dat blijkbaar niet kan blokken als ze dat wel zouden willen.

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 20-07-2021 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Juancho schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:04:
https://youtu.be/53a9Rz-FM2s?t=2916
Dat kwam op mij een beetje overal alsof Volvo zelf selecties gaat doen wat interessant of wat juist niet. En dat je dus geen vrij speelveld krijgt om zo maar te noemen als ontwikkelaar. Als je het bijv. vergelijk met je mobiel dan kan je je telefoon zo veel vervuilen als jij dat zelf wil met allerlei apps. Wat voor de één handig is, is voor de ander vervuiling en andersom. Dus vandaar mijn twijfels over hoe het nou met de playstore zit van AAOS en of de beste man wil zeggen dat je als gebruiker straks goed moet opletten wbt app vervuiling of dat Volvo dat zelf een belangrijk topic vindt.
Interessante video.
Iets zegt me dat deze meneer van Volvo eigenlijk niet helemaal weet hoe het werkt, en daarom zijn bek een douw geeft...
Volvo kan geen apps op de store tegenhouden, maar ze kunnen natuurlijk wel zeggen welke apps ze voor-installeren op de auto's, welke ze onder eigen naam op de store zetten, en welke ze officieel aanraden.
Mogelijk bedoeld hij dat meer.
Beetje vaag verhaal, maar we gaan het zien in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
frankkie12345 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:24:
[...]

Interessante video.
Iets zegt me dat deze meneer van Volvo eigenlijk niet helemaal weet hoe het werkt, en daarom zijn bek een douw geeft...
Volvo kan geen apps op de store tegenhouden, maar ze kunnen natuurlijk wel zeggen welke apps ze voor-installeren op de auto's, welke ze onder eigen naam op de store zetten, en welke ze officieel aanraden.
Mogelijk bedoeld hij dat meer.
Beetje vaag verhaal, maar we gaan het zien in de toekomst.
Dan begrijp je gelijk waarom communicatie vanuit Volvo rondom de P8 voor vele rijders een flinke onvoldoende krijgt en begrijp je wellicht ook beter mijn twijfel over AAOS en wat er nou daadwerkelijk mogelijk is en wie er bepaalt wat er in de store komt.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 21-07-2021 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pertinent
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-01 17:06
P2

Hierbij mijn ervaringen met ABRP vanuit Nederland naar Konstanz. Kort: wat n k%& app, ik heb mijn betaalde abonnement opgezegd.

Lang:
- alles van te voren gepland, dat heeft geen zin, zodra je gaat rijden en laadpalen bezet raken gaat de hele planning op de helling
- eerste voorstel om een laadstop te doen bij 42%, vertrokken met 100%. Leek mij laag
- vertrouw het algoritme zei ik tegen mijn vriendin, dat bleken profetische woorden te zijn
- met ABRP zie je alleen de volgende laadstop, niet de totale afstand en aankomsttijd. Dat gaf een informatie tekort, oh nee, vertrouw het algoritme
- nieuw voorstel komt binnen terwijl ik de afslag heb genomen van de snelweg om te gaan laden
- ABRP was steeds te laat bij de kruisingen of afslagen, kan ook aan de auto hebben gelegen
- via een provinciale weg terug naar een andere snelweg op naar het laadstation
- vertrouw het algoritme, ik zou aankomen met 23%
- vervolgens change of plans, 157 km doorrijden, WTF? Aankomen met 7%
- nieuwe laadstops worden hard ingevoegd, die kun je dus niet overrulen of bevestigen
- melding na 2 minuten: volgende 150 km 70 km/h rijden om de laadpaal te halen
- wat n zooitje was dit zeg, eerste keer wat langer stuk, wat n gekkigheid
- Google aangeslingerd en naar de volgende laadpaal gereden
- ABRP kun je niet uitzoomen tijdens de rit, dus geen idee welke kant we opgestuurd worden als de laadstop verandert
- via Google geladen en 2e kans ABRP
- volgende stop zelfde verhaal.
- eerder gestopt, dan wordt die laadpaal wel overgenomen en krijg je een advies hoe lang van ABRP daar te laden
- Google maps blijft vasthouden aan je laadstop als je die geselecteerd hebt en stuurt je dus eeuwig terug
- schakelen tussen Google, ABRP en Spotify moet ABRP opnieuw opstarten, you are not on the route, blablablabla, gewoon slecht
- tijdens laden komt de auto met het laad overzicht en is ABRP weer verdwenen en moet opstarten
- live waarde SOC wordt enkele keren niet goed over genomen

Ik vond het allemaal maar heel slecht werken. Geen idee hoe het werkt als de informatie niet live ge-update wordt, maar dit was niks. Dan maar wachttijd bij een paal, maar geen gedoe..

Ik stop er mee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Voor de mensen die mijn Spotify voorstel (filtering/sortering optie) nog geen vote hebben gegeven... als je mij een plezier wil doen graag! :)

https://community.spotify...ist/idc-p/5191342#M219073

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
De personen die afgelopen dagen nog hebben gestemd op mijn Spotify verzoek om filtering en sortering in te bouwen... Bedankt! Het waren opeens heeeeel veel extra stemmen, top!

En voor degene die het ook super irritant vonden in de P2/P8 omdat je net als mij met afspeellijsten werkt die je zelf bij houdt en dus nieuw toegevoegde nummers bovenaan wil... ik heb een relatief simpel workaround: maak een clone van de bewuste lijst en na elke update die je doet copy/paste je even de tracks uit de originele lijst in je clone lijst. Op die manier staat de volgorde altijd goed. Dit trucje werkt trouwens ook voor je (Samsung) smartwatch als je daar Spotify op hebt draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Is er trouwens een overzicht te vinden welke apps beschikbaar zijn voor AAOS? Ik hoorde onlangs toevallig dat Easypark beschikbaar was voor AAOS (specifiek de P8). Ik check regelmatig de store in de auto maar daar staat dus gek genoeg lang niet alles in dat beschikbaar is. Dus is er ergens een overzicht waar alle AAOS apps in staan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarvinOA
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-05-2023
Juancho schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:32:
Is er trouwens een overzicht te vinden welke apps beschikbaar zijn voor AAOS? Ik hoorde onlangs toevallig dat Easypark beschikbaar was voor AAOS (specifiek de P8). Ik check regelmatig de store in de auto maar daar staat dus gek genoeg lang niet alles in dat beschikbaar is. Dus is er ergens een overzicht waar alle AAOS apps in staan?
Zou ik ook graag willen weten. Alle apps aanklikken in de auto levert sowieso geen volledige lijst van alle apps op. En in de playstore op je computer kun je ook niet filteren op Automotive OS.

Oke, dat gezegd hebbende is dit mijn best shot:

- Ga naar de Play Store op je computer in een willekeurige browser.
- Log in met je account waar je je auto aan toegevoegd hebt
- Vul niets in bij zoeken en klik op zoeken
- Filter op apparaat en selecteer je auto

Je krijgt dan een overzicht van alle beschikbare apps en de apps die je al hebt geinstalleerd krijgen een groen vinkje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l06yjLDNSGHrr43_PLAzx3mCnlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hsHGB2FcEm6YCtFlmF1LBbjn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door MarvinOA op 02-08-2021 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

MarvinOA schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:01:
[...]

Zou ik ook graag willen weten. Alle apps aanklikken in de auto levert sowieso geen volledige lijst van alle apps op. En in de playstore op je computer kun je ook niet filteren op Automotive OS.

Je krijgt dan een overzicht van alle beschikbare apps en de apps die je al hebt geinstalleerd krijgen een groen vinkje

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Dat is dan wel weer typisch... hier staat bij mij ChargePoint wel tussen, maar EasyPark niet, die ik echt wel geinstalleerd heb en draaiend in mijn P8 8)7

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M5Fa6fU.png?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
MarvinOA schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:01:
[...]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Nice! Even gechecked en idd, dan zie ik de apps die geschikt zijn voor de P8. Als test zie ik ook dat jij met je P2 wel ABRP hebt staan en ik niet. Dan ga ik deze pagina maar eens vaker in de gaten houden en hopelijk komt er snel eens wat leuks en handigs bij! _/-\o_

@Rianata , vreemd, ik heb EP er wel in staan maar CP niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yb4yGhigaPfSWBTNPVZ6oSupRWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwx8Vx7Wz7bTtROJRtvAYkEM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 02-08-2021 14:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Ik mis een paar groene vinkjes :'(

Hopelijk kan ik jullie binnenkort verblijden met een app die jullie wel willen installeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Welke dan? De apps die nu beschikbaar zijn... met alle respect maar dat is puur alleen maar radio/muziek en die gebruikt toch geen hond. De apps waar we wel op zitten te wachten en die echt wat toevoegen... die komen maar niet voor AAOS... ;(
Hopelijk kan ik jullie binnenkort verblijden met een app die jullie wel willen installeren :P
Komt FM dan eindelijk binnenkort officieel beschikbaar als AAOS app? Top!! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Juancho schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:04:
Welke dan? De apps die nu beschikbaar zijn... met alle respect maar dat is puur alleen maar radio/muziek en die gebruikt toch geen hond. De apps waar we wel op zitten te wachten en die echt wat toevoegen... die komen maar niet voor AAOS... ;(

Komt FM dan eindelijk binnenkort officieel beschikbaar als AAOS app? Top!! _/-\o_
Ik heb tot nu toe 1 app uitgebracht voor Android Automotive, en dat is Brony Radio for Automotive; is puur een internet-radio app, met slechts een klein aantal radio zenders ingebouwd. Meer gebouwd als test/experiment. Het is ook wel begrijpelijk dat niet iedereen die app download ;-)

Flitsmeister gaat naar Android Automotive komen, maar kan nog niet precies voorspellen wanneer.

Verder was ik nog van plan om een mp3-speler app te maken die kan afspelen vanaf een USB-stick, blijkbaar is zo'n app er nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

frankkie12345 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:07:
[...]

Ik heb tot nu toe 1 app uitgebracht voor Android Automotive, en dat is Brony Radio for Automotive; is puur een internet-radio app, met slechts een klein aantal radio zenders ingebouwd. Meer gebouwd als test/experiment. Het is ook wel begrijpelijk dat niet iedereen die app download ;-)
Ik gebruik TuneIn voor internet radio (gebruik ik ook thuis, dus alle zenders voorgeprogrammeerd). En Spotify voor streaming. Als 'normale' consument ben ik volledig voorzien in mijn audio behoeftes :)
Verder was ik nog van plan om een mp3-speler app te maken die kan afspelen vanaf een USB-stick, blijkbaar is zo'n app er nog niet.
Dat had ik in mijn vorige auto en dacht ik te gaan missen, maar na 7 maanden nog geen seconde aan terug gedacht. Maar er zal altijd wel een markt voor zijn.
Flitsmeister gaat naar Android Automotive komen, maar kan nog niet precies voorspellen wanneer.
Nou dat is een app waar ik met smart op zit te wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
@frankkie12345 je weet dat de P2 en P8 geen usb ondersteunen qua audio? Dat lijkt me toch niet ineens mogelijk met een app? Dat is technisch toch niet mogelijk in die auto's?

Ik mis het trouwens totaal niet. Spotify is echt briljant zo ingebakken. Maar ik kan me voorstellen dat anderen wel graag hun usb stickje met muziek willen afspelen.

Ik zou ook nog wel een app willen die veel meer info van de auto laat zien. Volvo gaat helaas geen extra scherm toevoegen aan het display waar je bijv die info ziet jammer genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Juancho schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:18:
@frankkie12345 je weet dat de P2 en P8 geen usb ondersteunen qua audio? Dat lijkt me toch niet ineens mogelijk met een app? Dat is technisch toch niet mogelijk in die auto's?
Ik denk dat het wel mogelijk is.
Werkt het uiteindelijk niet. Tja, dan is het tenminste geprobeerd. Weten we dat ook weer.

De reden waarom ik denk dat het wel mogelijk is, heeft te maken met deze video:
YouTube: Volvo V90 2022 - First Look At The New 2022 Google Infotainment System
In deze video wordt een USB stick aangesloten, en deze wordt herkent door de auto.
Dan zou mp3-tjes uitlezen ook wel moeten kunnen neem ik aan.
Ik zou ook nog wel een app willen die veel meer info van de auto laat zien. Volvo gaat helaas geen extra scherm toevoegen aan het display waar je bijv die info ziet jammer genoeg.
Google heeft zeer recentelijk nieuwe API's uitgebracht waarmee wat meer info van de auto kan worden uitgelezen;
We kunnen hiermee "EnergyLevel" gaan uitlezen; Daaronder valt ook de range-tot-lege-accu.
https://developer.android...fo#addenergylevellistener
Hier kunnen we dus niet "alles" mee uitlezen;

Wat voor info zou je willen zien van de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
frankkie12345 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:32:
[...]

Werkt het uiteindelijk niet. Tja, dan is het tenminste geprobeerd. Weten we dat ook weer.

De reden waarom ik denk dat het wel mogelijk is, heeft te maken met deze video:
YouTube: Volvo V90 2022 - First Look At The New 2022 Google Infotainment System
In deze video wordt een USB stick aangesloten, en deze wordt herkent door de auto.
Dan zou mp3-tjes uitlezen ook wel moeten kunnen neem ik aan.

[...]

Google heeft zeer recentelijk nieuwe API's uitgebracht waarmee wat meer info van de auto kan worden uitgelezen;
We kunnen hiermee "EnergyLevel" gaan uitlezen; Daaronder valt ook de range-tot-lege-accu.
https://developer.android...fo#addenergylevellistener
Hier kunnen we dus niet "alles" mee uitlezen;

Wat voor info zou je willen zien van de auto?
toon volledige bericht
Ik denk ook dat het kan. Een van de twee usb poorten heeft een witte omranding en dat is in veel Volvo’s de poort die je voor data moet gebruiken. Er is nog geen app die het kan maar er is naar mijn weten nooit gezegd dat het technisch niet mogelijk zou zijn.

Voor wat betreft data uitlezen: veel gedetailleerde technische BMS parameters lijken me gevoelige informatie ivm concurrentie dus die zullen niet zomaar in een Google API worden meegenomen. Alleen als Volvo of de betreffende OEM dit accordeert.

[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 03-08-2021 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Dat poortje met witte rand is toch bedoeld voor Android Auto en/of Apple Carplay straks?

@frankkie12345 ik ben wel benieuwd waar de meeste stroom naar toe gaat tijdens het rijden zodat je bijv. kan zien wat je airco/verwarming doet. Of wat andere handige data zodat je een beter beeld hebt waar wat aan besteed wordt en hoe je dat wellicht als rijder kan optimaliseren. En misschien iets van info van de warmtepomp zodat je kan zien of het effect heeft en hoeveel. Geen idee overigens of externen bij die data kunnen hoor :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

frankkie12345 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:32:
[...]

Als je die USB stick op de bus ziet, zal je die vast wel kunnen mounten. Wat ik me wel afvraag is of AAOS ook een exFAT driver aan boord heeft.

Verder zag ik iets interessants. Toen de garage mijn auto aan het updaten was, hingen ze de OBD kabel niet aan de USB poorten in de console, maar aan een poort links in het voeten compartiment van de berijder-stoel. Ik zag niet hoe die in het compartiment aangesloten was, maar het was een verloopkabeltje van ong. 40cm naar een RJ45 plug welke naar de computer in de werkplaats liep.

Dus als er iemand interesse heeft om het plastic los te trekken en op zoek te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

JTHZZ schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

Ik denk ook dat het kan. Een van de twee usb poorten heeft een witte omranding en dat is in veel Volvo’s de poort die je voor data moet gebruiken. Er is nog geen app die het kan maar er is naar mijn weten nooit gezegd dat het technisch niet mogelijk zou zijn.

Voor wat betreft data uitlezen: veel gedetailleerde technische BMS parameters lijken me gevoelige informatie ivm concurrentie dus die zullen niet zomaar in een Google API worden meegenomen. Alleen als Volvo of de betreffende OEM dit accordeert.
Als een concurrent wil weten hoe het BMS van Volvo in elkaar zit, kopen ze toch gewoon een XC40 die ze uit elkaar draaien? Dit gebeurt in onze industrie in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Juancho schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:40:
Dat poortje met witte rand is toch bedoeld voor Android Auto en/of Apple Carplay straks?
Geen idee waar je dat vandaan haalt. CarPlay is in ieder geval wireless aangekondigd. En zoals gezegd in andere Volvo’s kun je daar de USB stick inpluggen.
@frankkie12345 ik ben wel benieuwd waar de meeste stroom naar toe gaat tijdens het rijden zodat je bijv. kan zien wat je airco/verwarming doet. Of wat andere handige data zodat je een beter beeld hebt waar wat aan besteed wordt en hoe je dat wellicht als rijder kan optimaliseren. En misschien iets van info van de warmtepomp zodat je kan zien of het effect heeft en hoeveel. Geen idee overigens of externen bij die data kunnen hoor :).
Het lijkt me echt een illusie dat dat soort data voor iedere appmaker beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Als dat poortje juist bedoelt is voor data/muziek via USB... waarom is daar dan niet direct een afspeel app bij gemaakt? Dat slaat toch nergens op? Mij staat bij dat ik maanden terug, las dat carplay/android auto idd draadloos konden, maar ook bedraad en dat daar dat poortje voor is straks. Zal nog eens proberen dat terug te vinden.

@JackBol klopt, toen ik met de monteur samen ging laden sloot hij zijn laptop daar ook op aan. Denk dat wij daar zelf weinig mee kunnen en dat het wel is afgeschermd (zou ook niet weten wat je daar als gebruiker te zoeken hebt :))

[ Voor 64% gewijzigd door Juancho op 03-08-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
JackBol schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:59:
[...]

Als een concurrent wil weten hoe het BMS van Volvo in elkaar zit, kopen ze toch gewoon een XC40 die ze uit elkaar draaien? Dit gebeurt in onze industrie in ieder geval wel.
Dat is waar en zal ook zeker wel gebeuren, maar Apple gaat ook de interne temperatuurmetingen van zijn iPhone niet vrijgeven voor apps. Mogelijk als je hem jailbreakt dat je wel die data kunt vinden. Je hoeft het de concurrentie niet te makkelijk te maken. Nog los van het feit dat veel mensen waaronder ikzelf mogelijk verkeerde conclusies trekken uit dat soort data met allerlei claims of probleemmeldingen tot gevolg, terwijl er niks aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Juancho schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:10:
Als dat poortje juist bedoelt is voor data/muziek via USB... waarom is daar dan niet direct een afspeel app bij gemaakt? Dat slaat toch nergens op?
Dat is jouw mening. Maar je kunt als Volvo ook zeggen: er zijn diverse streaming apps bij de launch beschikbaar en die USB app maken we nog wel een keertje. Of we wachten wel tot @frankkie12345 die heeft gemaakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Ik hoop eigenlijk stiekem op een initiatief als EVNotify https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evnotify.app i.c.m. een OBD2 module voor een breder scala aan merken/modellen. Maar daarvoor moet dan wel een mapping komen van waarden en betekenis voor ieder merk/model.

Je kunt de ontwikkeling iig volgen via https://github.com/EVNotify/EVNotify

Ik zie op Youtube Tesla Bjorn dit ook altijd gebruiken (weet niet of het exact dezelfde app, maar iig iets vergelijkbaars) en super handig om meer inzicht te krijgen in verbruik en laad eigenschappen van een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 11:50

MaxxMark

HT is Tof!

JTHZZ schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:07:

Geen idee waar je dat vandaan haalt. CarPlay is in ieder geval wireless aangekondigd. En zoals gezegd in andere Volvo’s kun je daar de USB stick inpluggen.
Dat zei de hand-over-specialist bij Polestar in Beesd :)

Als ik zou moeten gokken, kan ik me ook voorstellen dat Wireless CarPlay ook aan de telefoonkant supported moet zijn, en is de kans lijkt mij ook aanwezig dat sommige telefoons misschien géén wireless carplay supporten maar wel wired. Maar dat is speculatie

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
En je wil toch gewoon laden als je carpplay gebruikt?

Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste