Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darwusch
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-09 09:03
frankkie12345 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:25:
[...]

En daarmee bedoel ik dat het zeker wel gaat gebeuren ;-) O-)
Maar ben er nog niet achter hoe >:)
Ik heb dit in mijn app opgelost door een webview lib te importeren.
Deze heb ik gebruikt.
Daarmee kom je al op internet en dus ook youtube.
Voor de closed test heeft google het geaccepteerd (of niet gezien) maar bij een publieke app zullen ze het vast niet toelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndyMan8
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 15:07
Ik vind het raar dat er geen apps teogelaten kunnen worden die alleen werken als de auto bijvoorbeeld in 'Park' staat, stond laatst heel traag te snel laden en dan is het toch jammer dat de Tesla naast je wel een filmpje kan kijken op Netflix.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:06
AndyMan8 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:35:
Ik vind het raar dat er geen apps teogelaten kunnen worden die alleen werken als de auto bijvoorbeeld in 'Park' staat, stond laatst heel traag te snel laden en dan is het toch jammer dat de Tesla naast je wel een filmpje kan kijken op Netflix.
Vind ik dus ook, stel je moet bij een snellader 30 minuten laden. Hoe fijn kan het dan zijn om even via Netflix een serie te kijken? Een bekende van me doet dit wekelijks met zijn Tesla.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
Top Topic ! Ik volg ! Zou ook wel graag wat developen maar dat gaat mijn petje te boven (ondanks IT'er), ik hou mij bij de MS stack van Power BI en Sharepoint (en SQL Server en in een vroeger leven veel Oracle)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:00
darwusch schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:32:
[...]

Ik heb dit in mijn app opgelost door een webview lib te importeren.
Deze heb ik gebruikt.
Daarmee kom je al op internet en dus ook youtube.
Voor de closed test heeft google het geaccepteerd (of niet gezien) maar bij een publieke app zullen ze het vast niet toelaten.
Wordt op internet ook je locatie doorgegeven? Dan zou je via de browser in ieder geval al gebruik kunnen maken van ABRP en flitsmeister (@frankkie12345 dan werkt tesla.flitsmeister.nl toch ook gewoon?)

Ik zag je app ook al op het P2/P8 draadje. Ik hou me aanbevolen om op de closed test lijst te komen.....

//edit
Ik zag net in het Engelse forum dat de app alleen werkt als de auto stil staat, dus dan heb je er niet veel aan voor ABRP en Flitsmeister

[ Voor 8% gewijzigd door jswinkels op 21-01-2021 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darwusch
jswinkels schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:46:
[...]

Wordt op internet ook je locatie doorgegeven? Dan zou je via de browser in ieder geval al gebruik kunnen maken van ABRP en flitsmeister (@frankkie12345 dan werkt tesla.flitsmeister.nl toch ook gewoon?)

Ik zag je app ook al op het P2/P8 draadje. Ik hou me aanbevolen om op de closed test lijst te komen.....

//edit
Ik zag net in het Engelse forum dat de app alleen werkt als de auto stil staat, dus dan heb je er niet veel aan voor ABRP en Flitsmeister
De locatie wordt nog niet goed doorgegeven naar de webview lib. Ik ben nog aan het zoeken waar het fout gaat.
Mijn app kan immers wel de huidige gps coordinaten weergeven dus ik denk dat er in de lib iets mis gaat, ondanks dat ik daar wel
code:
1
mWebView.setGeolocationEnabled(true);

heb aangezet.

Met de truck van @frankkie12345 werkt het overigens wel prima tijdens het rijden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-07 14:43

frankkie12345

Android Developer (FM)

jswinkels schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:46:
[...]

//edit
Jazeker, een browser (-app) kan inderdaad je locatie aan een webpagina geven.
Hiervoor moet die app uiteraard eerst zelf Location-permission moet hebben gekregen (granted).
En zoals darwusch al heeft genoemd, moet de WebView daar ook een flag voor aan hebben staan.
Tesla.flitsmeister.nl zou in dat geval moeten werken.

En ook al genoemd darwusch, apps kunnen actief blijven tijdens rijden,
als ze daarvoor de juist flag in AndroidManifest.xml hebben gezet.

De closed test-lijst is voor mijn appje 'Nav2Contacts'. Deze app is specifiek bedoeld voor Android Auto;
En heb begrepen dat Android Auto apps nog niet beschikbaar zijn op Android Automotive.
Maar als je ook gebruik kan maken van een andere auto, helemaal prima ;-) Meer testers is beter.

Als je behendig bent met ADB, kan je de app installeren zonder tussenkomst van de Google Play Store:
https://github.com/frankkienl/Nav2Contacts
Anders zie ik graag het emailadres waarmee je bent ingelogd op de Google Play Store verschijnen in mijn prive-berichten,
dan zet ik je op de lijst!

Helaas lijkt Google nog heel erg moeilijk te doen; Dus verwacht niet dat alles in 1x werkt...
Zie ook: https://twitter.com/frankkienl/status/1351984448506650628

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Hier wat presentaties met verbeteringen voor Automotive in Android 11: https://source.android.co...otive/start/presentations

Hier kun je zien als er weer nieuws is: https://source.android.co...utomotive/start/whats_new

Begreep alleen dat de Polestar zelfs nog op Android 9 draait en de P8 op 10. Raar dat ze hier verschil in hebben gemaakt toch?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikagl
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:07
Vast veelvuldig besproken op het Polestar/Volvo topic. Denk omdat de P2 eerder op de markt gebracht is dan de P8 en het OS daar al op Android 9 was ontwikkeld en ze op de P8 door later te beginnen weer de nieuwe versie als basis hebben genomen? Ik ben uiteraard benieuwd of en wanneer Android 11 voor de P2 en P8 komen :)

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Dit maakt mij nieuwsgierig naar mogelijke verschillen tussen de software op de P2 / P8
Zouden programmeurs hier rekening mee moeten houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eFJee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 14:59
Inmiddels zijn de eerste berichten er dat ook de Polestar 2 in de volgende update op Android 10 zal draaien.

zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65849314

[ Voor 23% gewijzigd door eFJee op 26-01-2021 14:02 . Reden: url toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Over Android 10 gesproken; Vanaf Android 10 heeft het OS ondersteuning voor 5G.
Als de hardware al in de auto aanwezig is, zou dat mooi meegenomen zijn.
bron:
https://developer.android...10/highlights#5g_networks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-08 18:57
frankkie12345 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:09:
Over Android 10 gesproken; Vanaf Android 10 heeft het OS ondersteuning voor 5G.
Als de hardware al in de auto aanwezig is, zou dat mooi meegenomen zijn.
bron:
https://developer.android...10/highlights#5g_networks
Als ze in de laatste update 4G opeens als LTE weergeven denk ik dat 5G het niet gaat worden.

4G als weergave in het scherm is overduidelijk geen 5G maar LTE zegt de meeste mensen niet zoveel en dan gaan ze misschien ook minder snel vragen wanneer ze 5G krijgen, wat wellicht nooit gaat gebeuren met de huidige hardware.

Just a hunch 🤓

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 07:54

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Vandaag even geprobeerd maar helaas :+

[ Voor 9% gewijzigd door SpeedfreakR op 28-01-2021 18:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nikagl
Here we go :)

We are happy to announce that Volvo has published Android Automotive OS (AAOS) emulator for Volvo XC 40 Recharge.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cE9_KXn1R0ID0wTXmVdoB2KyrEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lwAVFP428dx0412PJi8wwN6S.png?f=fotoalbum_large

If you have published your media app on Playstore for AAOS, we encourage you to test your app with Volvo emulator.

Thanks.

-Android Automotive OS Team

[ Voor 29% gewijzigd door nikagl op 31-01-2021 12:20 ]

XC40 P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikagl
Check daarnaast ook zeker de API. Nu gaat het interessant worden!

https://developer.volvocars.com/volvo-api/

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

@nikagl Bedankt voor het delen! Ga ik zeker uitproberen :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• darwusch
Bedankt @nikagl Ik heb het meteen gepobeerd. Valt op dat de resolutie een stuk lager is dan de P2, weet niet of dat in de werkelijkheid ook zo is.

Vandaag weer verder gegaan met mijn app. Nu met logging van de power in een grafiek.
Zie ook https://www.polestar-foru...-simulator.517/post-29249

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8A3ClMTlxfs-fb6imRB5d7w_Nk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APlDFX3dy5S0daZHH2yCBonP.jpg?f=fotoalbum_large

Een paar leuke weetjes (vind ik dan 😁):
Verbruik tijdens stilstand met airco+verwarming aan (buiten 5 gr) is rond 2 kW.
Als ook de ruitenverwarming aan staat (buiten -3 gr) dan totaal 8 kW.
Regeneratie levert bij 100 km/h en pedaal los (regeneratie op middenstand) 50 kW op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Vanaf 2023 Android Automotive op Ford.
We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-08 18:57
darwusch schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:43:
Bedankt @nikagl Ik heb het meteen gepobeerd. Valt op dat de resolutie een stuk lager is dan de P2, weet niet of dat in de werkelijkheid ook zo is.

Vandaag weer verder gegaan met mijn app. Nu met logging van de power in een grafiek.
Zie ook https://www.polestar-foru...-simulator.517/post-29249

[Afbeelding]

Een paar leuke weetjes (vind ik dan 😁):
Verbruik tijdens stilstand met airco+verwarming aan (buiten 5 gr) is rond 2 kW.
Als ook de ruitenverwarming aan staat (buiten -3 gr) dan totaal 8 kW.
Regeneratie levert bij 100 km/h en pedaal los (regeneratie op middenstand) 50 kW op.
Dat ziet er tenminste uit als iets waar je wat van kunt leren over je gedrag/verbruik itt die gestapelde balkjes uit de verbruik-app van de P2 👍👍👍
Dit zou ik graag al in mijn auto willen zien, maar dat zelf programmeren is wel een uitdaging 😕

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Volvo XC40 emulator uitgetest.
Het systeem lijkt veel meer overeen te komen met de interface van een echte XC40,
dan bij de Polestar Emulator en een echte Polestar 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darwusch
frankkie12345 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:40:
Volvo XC40 emulator uitgetest.
Het systeem lijkt veel meer overeen te komen met de interface van een echte XC40,
dan bij de Polestar Emulator en een echte Polestar 2.
Gebruik je wel de laatste versie van de Polestar emulator? (v2)
Die komt goed overeen, op een paar kleine zaken na, zoals de handleiding die niet als icon in beeld staat.
Welke verschillen zie je?

Mijn emulator ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/409ksVyxala2sePjGbOM7wpXElw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a6YFCGkY8wEdu1ySPlbjCNEs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door darwusch op 04-02-2021 09:23 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• darwusch
Op advies van @frankkie12345 heb ik firebase FCM messages uitgeprobeerd om via mijn telefoon op afstand de auto uit te lezen, en het werkt!
Op mijn telefoon kan ik ook als de auto verlaten en op slot is, een bericht sturen naar de auto met het commando om bijvoorbeeld de accu-status terug te melden en die ontvang ik.

Nu nog testen hoe lang na het afsluiten van de auto dit werkt, want de P2 heeft meerdere slaapstanden begreep ik.

Als Polestar geen app maakt, dan doen we het zelf :) Hopelijk staat google snel toe dat dit soort apps openbaar gemaakt mogen worden, zodat ik het kan delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darwusch
darwusch schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:25:
Nu nog testen hoe lang na het afsluiten van de auto dit werkt, want de P2 heeft meerdere slaapstanden begreep ik.
Nou dit blijkt flink tegen te vallen.
Al binnen een paar minuten geen contact meer met de auto.
Dus ofwel geen data, en er achter zien te komen hoe Polestar dat met hun app dan zou doen, ofwel ik doe iets verkeerd maar weet niet wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

darwusch schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:36:
[...]

Nou dit blijkt flink tegen te vallen.
Al binnen een paar minuten geen contact meer met de auto.
Dus ofwel geen data, en er achter zien te komen hoe Polestar dat met hun app dan zou doen, ofwel ik doe iets verkeerd maar weet niet wat.
Klinkt als Doze mode...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nikagl
Indertijd heb ik de json berichten die de oncall app van Volvo stuurt, middels een proxy tool (Charles Proxy) afgevangen. Zo kon ik via postman die zelfde berichten sturen en het daarna omzetten in een python script. Misschien kan dat bij de P2 ook?

XC40 P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darwusch
Inderdaad, alleen zou de app in Doze mode wakker moeten worden met
code:
1
2
3
  "android": {
    "priority": "high"
  }

in de data-only message, en dat gebeurt dus niet.
nikagl schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:42:
Indertijd heb ik de json berichten die de oncall app van Volvo stuurt, middels een proxy tool (Charles Proxy) afgevangen. Zo kon ik via postman die zelfde berichten sturen en het daarna omzetten in een python script. Misschien kan dat bij de P2 ook?
Dat gaan we zeker testen wanneer de polestar app er is, maar dat duurt me te lang 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darwusch
Inmiddels ook verschillende headers geprobeerd die invloed zouden kunnen hebben.
Mocht iemand er nog meer weten, vul aan 😉
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
{
  "data": {
      "title":"PING with command",
      "body":"getbatstat",
      "channel_id":"fcm_default_channel",
  },
  "to":"xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx",
  "webpush": {
    "headers": {
      "Urgency": "high"
    }
  },
  "content_available": true,
  "delay_while_idle": false,
  "time_to_live": 0,
  "priority": 10,
  "android": {
        "priority": "high"
    }
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:15
Het zou natuurlijk kunnen dat je code wel goed is, maar dat het gewoon nog niet werkt in de auto. Mogelijk heeft Polestar/Volvo/Google dit geblokkeerd totdat hun eigen apps uitontwikkeld zijn.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darwusch
guido66 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:34:
Het zou natuurlijk kunnen dat je code wel goed is, maar dat het gewoon nog niet werkt in de auto. Mogelijk heeft Polestar/Volvo/Google dit geblokkeerd totdat hun eigen apps uitontwikkeld zijn.
Zou wel echt jammer zijn. Hopelijk vindt iemand een mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandervd00
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 12:19
Als ik een auto zou kopen die dan meteen vraagt akkoord te gaan met Googles gebruikersvoorwaarden en wil dat ik inlog met een Google-account, dan zou ik toch wel direct mijn geld terug vragen en die auto bij de dealer laten staan. Ik mag toch hopen dat soort praktijken niet de standaard worden. :/

Verder wel interessant artikel trouwens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Heel goed artikel, thanks voor het delen!

Het artikel raakt inderdaad even wat pijnpunten in Android Automotive waar Google en/of de OEMs (Polestar / Volvo / etc) aan moeten gaan werken; Eventueel in samenwerking met externe developers.

Om een voorbeeld te noemen van waar ik tegenaan liep;

Ik werk aan een app waarmee je naar contactpersonen kan navigeren, dat werkt prima op Android Auto. Want elke telefoon heeft wel een contactpersonen app. Op Automotive is er geen contactpersonen app.

Hierdoor was het vrijwel onmogelijk om (test-) contactpersonen toe te voegen om de app te kunnen ontwikkelen en testen.
De open-source 3rd party contactpersonen apps die ik heb getest waren helaas geen van allen geschikt voor Android Automotive. Omdat ze bijvoorbeeld uitgaan van een terug-knop; (Automotive heeft geen terug-knop, alleen een home-knop) Of andere UI-glitches. Of geven op Automotive geen mogelijkheid om een adres in te voeren bij een contactpersoon.

Uiteindelijk heb ik zelf maar een app geschreven die niets anders doet dat een paar test-contactpersonen toe te voegen zodat ik daarmee kan testen. De onderliggende contentprovider is namelijk gewoon wel in het OS aanwezig, zoals bij alle Android apparaten.

Eventueel zou ik een volledige contactpersonen app kunnen maken voor op Automotive, maar moet ik dat wel doen is de vraag. Google had vast een reden om deze app niet mee te leveren of te porten naar Automotive.
Zo kan ik me voorstellen dat een auto door meerdere chauffeurs wordt gebruikt en dat wat verwarring kan opleveren. Als contactpersonen ineens niet in de lijst staan, omdat iemand anders achter het stuur zit.

(En dan nog het feit dat als ik die app zou maken, die niet op de store wordt toegelaten omdat ze alleen Navigatie, Muziek en Chat apps willen op het moment :/ )

Hier moeten Google en/of de OEMs maar een ei over gaan leggen. Het zou niet aan de gebruiker van de auto moeten zijn om zelf maar een vrijwel essentiele app zelf te moeten maken. (Lijkt mij in ieder geval vanzelfsprekend dat je bij contactpersonen op visite wil)

Ben benieuwd of jullie nog een mening hierover hebben :*)

Bedankt voor het lezen van deze lange post, je verdient een virtuele aardappel. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikagl
Ja, dat van die contactpersonen was mij ook al opgevallen. Als ik begin te rijden duurt het aardig lang (een aantal minuten!) alvorens ik in mijn Telefoon in Android Automotive ook de namen zie. Hij synct dus wel het e.e.a. (over Bluetooth). Erg onhandig trouwens, aangezien ik dus ook pas een paar minuten later een contactpersoon via Google Assistant kan bellen (tenzij ik het telefoonnummer uit mijn hoofd weet)....

In ieder geval synct hij dus wel e.e.a. Komt daar niet ook het adres mee? Kun je die gegevens niet opvragen? In the end denk ik dat het, net zoals Google Maps, de bedoeling is dat je het adresboek gesynct hebt in de cloud... handig? Nee, zeker niet. Uiteindelijk gaat iedere aanbieder dan een eigen repo van de gegevens opslaan... maar misschien wel een methode van google om op die manier makkelijk de enige aanbieder te laten zijn?

Ik zal eens kijken of Google Maps ook de adressen in mijn telefoon die in O365 (niet Google) kan zien. Als dat het geval is, zou Maps dan dus wel de gegevens via BT zien, want ze uit O365 halen doet hij in ieder geval niet...

XC40 P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandervd00
frankkie12345 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:50:
[...]
Eventueel zou ik een volledige contactpersonen app kunnen maken voor op Automotive, maar moet ik dat wel doen is de vraag. Google had vast een reden om deze app niet mee te leveren of te porten naar Automotive.
Zo kan ik me voorstellen dat een auto door meerdere chauffeurs wordt gebruikt en dat wat verwarring kan opleveren. Als contactpersonen ineens niet in de lijst staan, omdat iemand anders achter het stuur zit.
Op zich is dit best goed opgelost omdat je met profielen werkt die je aan een sleutel koppelt. Gebruik je een bepaalde sleutel dan logt AAOS je in met een specifieke gebruiker (al zullen er zat zijn die dit niet gebruiken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandervd00
Android for Cars Google I/O update: https://android-developer...ith-android-for-cars.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikagl

XC40 P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikagl

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Twee links uit het artikel die wel handig zijn...

XC40 P8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandervd00
This is good news for developers who can now create an app that is compatible with two different, but sometimes overlapping platforms: Android OS and Android Auto. It also means developers can create one app that should work seamlessly between various makes and models of vehicles. Google said Tuesday it is already working with Early Access Partners, including Parkwhiz, Plugshare, Sygic, ChargePoint, Flitsmeister, SpotHero and others to bring apps in these categories to cars powered by Android Automotive OS.
Ha! @frankkie12345

Bron: https://tcrn.ch/3oxQeGb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nikagl
Ja, inderdaad, FM. Dacht het ook al te vermelden en copy/pasten :) we komen er wel! :D

PS. Gister nog bekeuring binnen, die FM app is zeeeeeer welkom!

XC40 P8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

@nikagl @sandervd00
Thanks voor het delen!

Haha ja gaaf dat het eindelijk naar buiten mag ;-)
(iets met een NDA en zo)

Flitsmeister komt binnenkort* ook naar Automotive OS.
Met de nieuwe Car Lib 1.1 kan je code delen tussen Android Auto en Automotive OS;
Dat maakt porten van een bestaande Android Auto app naar AAOS, dus een heel stuk makkelijker.

*=Q3 of later, zoals eerder gelekt door een Volvo Dealer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandervd00
Tof hoor! Al ben ik ook erg blij met de Flitsmeister One die ik netjes naast mijn scherm heb geplakt. Ik hoop vooral dat ik snel de laatste Polestar OTA ontvang zodat mijn iPhone 12 kan laden. FM lust best wat stroom op de achtergrond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlrCCDCfurMC8fBYYzF4IzvPAMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgQc0vB5SJcu6LMi8MuOyCUT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door sandervd00 op 19-05-2021 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

frankkie12345 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:16:
@nikagl @sandervd00
Thanks voor het delen!

Haha ja gaaf dat het eindelijk naar buiten mag ;-)
(iets met een NDA en zo)

Flitsmeister komt binnenkort* ook naar Automotive OS.
Met de nieuwe Car Lib 1.1 kan je code delen tussen Android Auto en Automotive OS;
Dat maakt porten van een bestaande Android Auto app naar AAOS, dus een heel stuk makkelijker.

*=Q3 of later, zoals eerder gelekt door een Volvo Dealer
Jullie zijn goed bezig bij FM!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervd00
@frankkie12345 Ik zat nog even een paar video's te kijken en het viel me op dat bij de Hummer er wel een soort van split screen functie inzit. Ik zag daar ineens de auto-app in een tweede schermdeel open. O vergis ik me? YouTube: GMC HUMMER EV powered by Android Automotive OS with Google built-in rond 1:00.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

sandervd00 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:20:
@frankkie12345 Ik zat nog even een paar video's te kijken en het viel me op dat bij de Hummer er wel een soort van split screen functie inzit. Ik zag daar ineens de auto-app in een tweede schermdeel open. O vergis ik me? YouTube: GMC HUMMER EV powered by Android Automotive OS with Google built-in rond 1:00.
Volgens mij is dat vergelijkbaar met de rest van de video, waarbij er aan de rechterkant van het scherm een grote klok staat. Heel vergelijkbaar met Android Auto op brede schermen. Is wel een soort van Splitscreen, maar ik zou het geen "true" splitscreen noemen. Omdat je niet kan kiezen wat waar komt te staan.
Links is altijd de grote active app. Rechts altijd tijd of muziek.
Helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervd00
Jammer inderdaad. Het systeem schreeuwt erom. Ben wel benieuwd hoe een FM dan gaat werken en zag alleen screenshots van wat andere partijen. Moet het scherm op de voorgrond open staan, werk je met berichten of geluiden en kun je data projecteren op het scherm van het real time OS. Snap dat je vast onder NDA werkt, dus we zien het vanzelf wel voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Als je wilt navigeren en flits informatie wilt krijgen zal FM de navigatie moeten doen... mooie USP om mensen toch op de nav van FM te krijgen...

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrit105
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-08 20:48
nikagl schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 23:19:
Als je wilt navigeren en flits informatie wilt krijgen zal FM de navigatie moeten doen... mooie USP om mensen toch op de nav van FM te krijgen...
Kan ik hieruit opmaken dat ik niet navigatie met Google Maps kan gebruiken en ondertussen ook op de achtergrond FM kan hebben draaien voor de meldingen? Dan weet ik nu namelijk al dat de kans miniem is dat in het ga gebruiken. Helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Hoop om op te reageren :P

@sandervd00
- [Splitscreen] Ja, ik vind ook dat Splitscreen zeker niet misstaan op een scherm wat qua grootte meer vergelijkbaar is met een tablet dan een smartphone.

- [Hoe FM gaat werken] FM zal op Android Automotive hetzelfde werken als op Android Auto, het is een port.

- [Screenshot] We hebben een "gephotoshopped" screenshot (omdat de port nog lang niet af is) aangeleverd bij Google om te tonen tijdens Google I/O, maar Google heeft er voor gekozen om die niet openbaar te maken. Ik ga er vanuit dat de andere partijen ditzelfde hebben gedaan. Alle apps zullen er vrijwel hetzelfde uit zien, omdat er net als op Android Auto met templates moet worden gewerkt. De navigatie apps op Automotive gaan er dus vrijwel hetzelfde uitzien als op Android Auto, maar dan ietsjes aangepast voor een groter scherm / portrait scherm.

- [voorgrond] Moet de app op de voorgrond? Nee, "moeten" is een groot woord. De app werkt prima als hij niet in de voorgrond is.

- [berichten of geluiden] Heb je navigatie aangezet, dan krijg je de navigatie instructies als (Heads-Up-) Notificatie en in spraak. Flitsers en andere meldingen krijg je sowieso in spraak, en als er geen andere navigatie-app actief is, ook als notificatie.
Heb je bijvoorbeeld TomTom AmiGO in de voorgrond en Flitsmeister in de achtergrond, dan hoor je in 2 verschillende stemmen dat je langs een flitspaal rijd. Maar je krijgt dan geen notificatie te zien van FM.
Is Flitsmeister in de voorgrond en TomTom in de achtergrond, dan hoor je ook 2 verschillende stemmen, en krijgt je van FM een Notificatie te zien. Het Android OS blokkeert notificaties van andere navigatie apps als een andere actief is, maar geluid wordt niet geblokkeerd. (hope that makes sense)

- [NDA] Door de NDA mag ik geen dingen zeggen die niet al openbaar bekend zijn, maar dankzij de Google I/O is er een stuk meer openbaar bekend geworden ;-)

@nikagl
- Als je er OK mee bent dat je geen zichtbare, maar alleen hoorbare notificaties krijgt; Dan kan je een andere app gebruiken om te navigeren. Maar uiteraard raden we wel aan om Flitsmeister te gebruiken om te navigeren. Als Flitsmeister open staat kan je de pins al lang van tevoren zien staan op de kaart. ;-)
Flitsmeister vind het helemaal niet erg dat mensen andere navigatie apps gebruikt om te navigeren hoor, heel veel mensen doen dat. Als Flitsmeister op de achtergrond actief is zijn we al heel blij, want dan krijgen we in ieder geval informatie binnen waarmee we o.a. onze file-informatie kunnen verbeteren. En we kunnen prima vanuit de achtergrond mensen attenderen op meldingen.

@gerrit105
- Dat kan wel, maar je krijgt dan alleen hoorbare meldingen, geen zichtbare meldingen. Dus ik hoop dat je toch Flitsmeister gaat gebruiken ;-) !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikagl
Top om te horen dat de nav-app dan op de achtergrond kan draaien (en/of FM)... precies zoals op de telefoon, daar gebruik ik ook FM primair en Google Maps op de achtergrond voor de navi prompts...

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Maar dat werkt dan nu toch ook al? Ik heb de FM app ingesteld zodat die standaard aangaat als ik in de auto stap. Op de achtergrond. En het geluid naar de speakers van de P8 gestuurd. Gevolg is dat je gewoon een meldingsgeluid krijgt als je bijna een flitspaal nadert.

En als je het ook in beeld wil kan je FM ook nog zien als je het op de draadloze oplader zet. Ik met mijn Samsung S21 iig wel, dat past perfect. Ik vind Maps als navigatie gewoon het beste, zeker met de koppeling naar het display scherm voor je neus.

@frankkie12345 je kan straks als de app beschikbaar is toch gewoon Google Maps gebruiken in het display voor je en FM op het grote tablet scherm? Dan gebruik je het beste van beide ;). Uiteraard zou splitscreen nog mooier zijn zodat je FM altijd op een half scherm hebt en de andere helft kan gebruiken voor bijv. Spotify of toch Maps.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Juancho schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:27:
Maar dat werkt dan nu toch ook al? Ik heb de FM app ingesteld zodat die standaard aangaat als ik in de auto stap. Op de achtergrond. En het geluid naar de speakers van de P8 gestuurd. Gevolg is dat je gewoon een meldingsgeluid krijgt als je bijna een flitspaal nadert.

En als je het ook in beeld wil kan je FM ook nog zien als je het op de draadloze oplader zet. Ik met mijn Samsung S21 iig wel, dat past perfect. Ik vind Maps als navigatie gewoon het beste, zeker met de koppeling naar het display scherm voor je neus.

@frankkie12345 je kan straks als de app beschikbaar is toch gewoon Google Maps gebruiken in het display voor je en FM op het grote tablet scherm? Dan gebruik je het beste van beide ;). Uiteraard zou splitscreen nog mooier zijn zodat je FM altijd op een half scherm hebt en de andere helft kan gebruiken voor bijv. Spotify of toch Maps.
De emulator waarmee we de app testen heeft geen ondersteuning voor het instrumentcluster (scherm voor je, achter het stuur) dus of dat wel of niet werkt gaan we pas merken zodra we de app op een echte auto testen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
Klopt, ik gebruik het precies zo op mijn Oneplus. Heb een houder linksbovenin waar hij in zit, FM staat op de voorgrond; Maps op de navi van de auto. FM start automatisch op (mooi!), dus zelfs als hij in mijn broekzak zit hoor ik de flitsmeldingen... mooiste is natuurlijk als het allemaal van het navigatiesysteem zelf werkt...

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
frankkie12345 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:29:
[...]

De emulator waarmee we de app testen heeft geen ondersteuning voor het instrumentcluster (scherm voor je, achter het stuur) dus of dat wel of niet werkt gaan we pas merken zodra we de app op een echte auto testen :?
Ik bedoel dan ook de FM app op het tablet scherm en Maps gewoon als navigatie maar dan in het display scherm voor je neus. Het zou idd nog mooier zijn als het net andersom was mocht split screen niet mogelijk zijn _/-\o_ :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:00
Juancho schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:10:
[...]

Ik bedoel dan ook de FM app op het tablet scherm en Maps gewoon als navigatie maar dan in het display scherm voor je neus. Het zou idd nog mooier zijn als het net andersom was mocht split screen niet mogelijk zijn _/-\o_ :)
Daar ben ik ook benieuwd naar, dit zou voor mij een prima oplossing zijn., de navigatie van Google Maps is op zich prima en berekend ook goed de verwachte SoC bij aankomst. Als je dan in het tabletscherm je locatie en de flitslocaties van FM kan zien is het wat mij betreft prima!

Mooier zou nog een splitscreen met FM en Spotify / radio zijn op het tabletscherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Of nog beter, gewoon integratie met Google Maps! Dus dat je flitspalen en radarcontroles op je route gewoon in Maps te zien krijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

De "standaard" Android Automotive emulator heeft ondersteuning om de geselecteerde navigatie-app en de geselecteerde muziek app naast elkaar weer te geven.
(Maar zoals gezegd, dit is geen "echte" splitscreen, omdat je niet zelf kan kiezen buiten precies 1 'navigatie app' en 1 'klok / muziek app' )
Dit zou voor 99% van de gebruikers helemaal prima zijn lijkt me ;-)

Of deze functie ook beschikbaar zal komen op Polestar, Volvo of andere auto's;
Mogelijk, maar zien we dan wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xUIoibDLsvJoWO4S7HzAM1GvPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NIWGCvGXI2tzBQl5jjT6znIc.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door frankkie12345 op 21-05-2021 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerrit105
frankkie12345 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:57:
...
@gerrit105
- Dat kan wel, maar je krijgt dan alleen hoorbare meldingen, geen zichtbare meldingen. Dus ik hoop dat je toch Flitsmeister gaat gebruiken ;-) !!
Top. Dat zou prima zijn, want dat is ook hoe ik het nu met mijn telefoon en automatisch inschakelen bij Bluetooth-koppeling doe.
Als ik het goed begrijp zou het dus zelfs gaan werken om Maps met navigatie op het instrumentenpaneel te hebben en op de middenconsole FM op de voorgrond. Mocht ik dan toch (al dan niet tijdelijk) een andere app als Maps of Spotify op de middenconsole open zetten dan gaat FM op de achtergrond verder met enkel spraakmeldingen.
In dat geval zou dit voor mij voldoende zijn en ja dan ga ik het gebruiken ;-) Kan de telefoon helemaal met minimaal accugebruik in het vak verdwijnen.

Overigens grappig om te zien dat er meer P2 en P8 rijders dit topic nu ook hebben gevonden :*) Had het al eerder gezien, maar toen nog weinig activiteit.

[ Voor 8% gewijzigd door gerrit105 op 22-05-2021 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandervd00
Update van de Polestar Android (10) emulator: https://www.polestar.com/...d-emulator-for-polestar-2

Update:
En relaunch van Developer Portal. Lees helaas niks over API’s.
https://about.polestar.com/news/polestar-developer-portal/

[ Voor 30% gewijzigd door sandervd00 op 01-06-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

sandervd00 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:46:
Update van de Polestar Android (10) emulator: https://www.polestar.com/...d-emulator-for-polestar-2

Update:
En relaunch van Developer Portal. Lees helaas niks over API’s.
https://about.polestar.com/news/polestar-developer-portal/
In dat plaatje verbindt die knakker zijn laptop aan de auto. Wat valt ermee te doen als gebruiker zijnde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervd00
JackBol schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:19:
[...]
In dat plaatje verbindt die knakker zijn laptop aan de auto. Wat valt ermee te doen als gebruiker zijnde?
De developer mode en side-loading zijn volgens mij disabled. Ik vermoed dat het plaatje alleen voor PR gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

sandervd00 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:50:
[...]

De developer mode en side-loading zijn volgens mij disabled. Ik vermoed dat het plaatje alleen voor PR gemaakt is.
Dat verwachtte ik eigenlijk wel een beetje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

@JackBol en @sandervd00

Als developer hoop ik dat je de auto op dezelfde manier kan debuggen als gebruikelijk is met telefoons(/tablets)
Dus simpelweg het kabeltje inpluggen, en gaan.
Maar ja, dan moet je dus eerst developer-mode aan kunnen zetten, en dat hebben ze vakkundig verstopt :-(

Is ook niet iets wat ik even kan uitproberen helaas, ben niet zo rijk dat ik zo'n auto op mijn oprit heb staan hahaha.

Maar mocht iemand even tijd te veel hebben;
Plug de auto in je laptop, zoals op de foto, en kijk of het apparaat te vinden is via ADB.
(Android Debug Bridge)
Het zou zomaar kunnen dat developer-modus stiekem juist altijd aan staat of zo.
Of misschien kunnen ze developer-modus met een OTA aanzetten als je je aanmeld voor de Developer-Portal? Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

frankkie12345 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:22:
@JackBol en @sandervd00

Als developer hoop ik dat je de auto op dezelfde manier kan debuggen als gebruikelijk is met telefoons(/tablets)
Dus simpelweg het kabeltje inpluggen, en gaan.
Maar ja, dan moet je dus eerst developer-mode aan kunnen zetten, en dat hebben ze vakkundig verstopt :-(

Is ook niet iets wat ik even kan uitproberen helaas, ben niet zo rijk dat ik zo'n auto op mijn oprit heb staan hahaha.

Maar mocht iemand even tijd te veel hebben;
Plug de auto in je laptop, zoals op de foto, en kijk of het apparaat te vinden is via ADB.
(Android Debug Bridge)
Het zou zomaar kunnen dat developer-modus stiekem juist altijd aan staat of zo.
Of misschien kunnen ze developer-modus met een OTA aanzetten als je je aanmeld voor de Developer-Portal? Geen idee.
Ga ik morgen even proberen met mijn P8! Ik laat je weten wat ik zie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nikagl
Al bij alle vorige versies (sep + jan) getest: nope. Zal de april versie binnenkort nog even proberen...

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikagl
APIs op developer (connected en extended) portal van Volvo zien de auto overigens niet, waar de App hem wel kan zien...

[ Voor 7% gewijzigd door nikagl op 02-06-2021 14:26 ]

XC40 P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Goed te zien dat Flitsmeister nu beschikbaar is voor Android Automotive. Ziet er goed uit, maar wat zonde dat het scherm zodra je begint te rijden op zwart gaat "ivm de veiligheid".
Is dat een door Google opgelegde restrictie? Of een (configuratie)foutje in FM? Hopelijk kan het snel gefixt worden, het ziet er veelbelovend uit! Misschien dat @frankkie12345 daar meer over kan zeggen?

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:15
Nu ook beschikbaar voor Android Automotive: open radio

https://play.google.com/s...ls?id=com.yuriy.openradio

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Montalbano schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:21:
Goed te zien dat Flitsmeister nu beschikbaar is voor Android Automotive. Ziet er goed uit, maar wat zonde dat het scherm zodra je begint te rijden op zwart gaat "ivm de veiligheid".
Is dat een door Google opgelegde restrictie? Of een (configuratie)foutje in FM? Hopelijk kan het snel gefixt worden, het ziet er veelbelovend uit! Misschien dat @frankkie12345 daar meer over kan zeggen?
Ben ik ook erg benieuwd naar! Werking is goed mits je hem voordat je gaat rijden zelf aanzet en uitgaat van de meldingen. Beeld krijg je niet. Automatisch wil niet lukken, het lijkt nu een 100% kopie van de android telefoon app waardoor er ook veel opties erin staan die helemaal niet van toepassing zijn. Maar het is zeker een begin en mooi dat Volvo het heeft toegelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

@mvrooij @Montalbano

Door een foutje bij Google was de smartphone-versie van Flitsmeister te downloaden op Android Automotive.
Dankzij berichten op Tweakers.net (en wat berichten op Facebook) ben ik hier achtergekomen en heb toen direct contact opgenomen met Google. Bedankt daarvoor!
Google heeft de app weer uit de store gehaald.

(wat technische details, mag je overslaan met lezen)
In Android Automotive zit een restrictie dat een scherm (Activity) wat niet is optizmed voor driver distraction (distractionOptimized), op zwart gaat tijdens het rijden. Aangezien dit letterlijk de smartphone versie van de app was, heeft deze geen 'distractionOptimized' scherm in de code; 'distractionOptimized' is namelijk iets wat alleen bestaat op Android Automotive, en het heeft dus geen zin om in te bouwen in een smartphone-versie van de app.

Een speciale versie van Flitsmeister die wel geschikt is voor Android Automotive is nog in ontwikkeling.
Samen met Google zorgen we ervoor dat die versie wel geoptimaliseerd is voor driver distraction, en het beeld zal niet op zwart gaan tijdens het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
frankkie12345 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:34:
@mvrooij @Montalbano

Door een foutje bij Google was de smartphone-versie van Flitsmeister te downloaden op Android Automotive.
Dankzij berichten op Tweakers.net (en wat berichten op Facebook) ben ik hier achtergekomen en heb toen direct contact opgenomen met Google. Bedankt daarvoor!

In Android Automotive zit een restrictie dat een scherm (Activity) wat niet is optizmed voor driver distraction (distractionOptimized), op zwart gaat tijdens het rijden. Aangezien dit letterlijk de smartphone versie van de app was, heeft deze geen 'distractionOptimized' scherm in de code; 'distractionOptimized' is namelijk iets wat alleen bestaat op Android Automotive, en het heeft dus geen zin om in te bouwen in een smartphone-versie van de app.

Een speciale versie van Flitsmeister die wel geschikt is voor Android Automotive is nog in ontwikkeling.
Samen met Google zorgen we ervoor dat die versie wel geoptimaliseerd is voor driver distraction, en het beeld zal niet op zwart gaan tijdens het rijden.
Top, thanks voor je informatie. Ik moet zeggen dat het nu wel gewoon lijkt te werken op de achtergrond. Iedere keer als ik nu wegrijd hoor ik het FM biepje en krijg ik te horen als er vertraging is en/of er een flitser staat Dit blijft nu wel gewoon werken dus?

Heb jij een verwachting dat de nieuwe FM snel komt of kan dit nog maanden gaan duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

frankkie12345 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:34:
@mvrooij @Montalbano

Thanks voor deze info. Verbazend dat de smartphone app vrijwel prima werkt op de auto.
Ik ben iemand die veel navigeert en parkeert, dus dus als je een beta tester nodig hebt voor de AAOS app wil ik me wel beschikbaar stellen ;)

FYI, de 4411 koppeling maken werkt ook :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

@mvrooij

Of Flitsmeister blijft werken:
Ja, in principe wel. Je zou kunnen zeggen dat de mensen die Flitsmeister hebben gedownload in de afgelopen paar dagen geluk hebben gehad.
Maar als er een bug gevonden wordt in die versie van de app, kunnen we die niet fixen. We kunnen namelijk de app niet updaten via de Google Play Store.

Flitsmeister voor Automotive:
De nieuwe Flitsmeister voor Android Automotive gaat nog even duren, nog minstens een maand of 2, misschien meer. (Maar in de tussentijd zou de smartphone-versie gewoon moeten blijven werken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

@JackBol

Beta testers kunnen we zeker gebruiken, maar nu nog niet;
Zodra er wat te testen valt zal ik dat zeker laten weten via dit forum ;-) !
Bedankt voor het aanbod alvast!

En goed om te horen dat de 4411 koppeling ook werkt.
Daar zijn onze 4411 collega's heel blij mee :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Dus het contact met Google kan gewoon ook heel erg snel en simpel gaan lees ik @frankkie12345 ? Iets voor de mensen van Volvo om Maps eens aan te pakken? :Y

In dat kader wel benieuwd of @4v4t4r ondertussen al contact heeft gehad met Google over de lijst wensen/eisen/aanpassingen in Maps?

@darwusch jij gaf in het oude topic aan dat je iets van overlay kon instellen in de auto zodat je alsnog FM meldingen te zien krijgt? Ik heb dit nog niet kunnen testen, maar hoe werkt dit dan?
Je kan de overlay aanzetten in de settings. Dan zie je de meldingen links boven in beeld, over bijvoorbeeld de google maps kaart heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Juancho schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:42:
Dus het contact met Google kan gewoon ook heel erg snel en simpel gaan lees ik @frankkie12345 ? Iets voor de mensen van Volvo om Maps eens aan te pakken? :Y
In dat kader wel benieuwd of @4v4t4r ondertussen al contact heeft gehad met Google over de lijst wensen/eisen/aanpassingen in Maps?
@darwusch jij gaf in het oude topic aan dat je iets van overlay kon instellen in de auto zodat je alsnog FM meldingen te zien krijgt? Ik heb dit nog niet kunnen testen, maar hoe werkt dit dan?
Ja we hebben vanuit Flitsmeister, contact met Google; Maar houd er rekening mee dat Google uit veel verschillende afdelingen bestaat. Wij hebben alleen contact met de afdeling die gaat over Android Auto en Android Automotive. Die afdeling heeft weer goed contact met de afdeling voor de Google Play Store. Maar we hebben gemerkt dat er geen goed contact is met de afdeling die gaat over Google Maps.
(Mogelijk zitten die in een ander kantoor? Niet dat dat zou moeten uitmaken in Corona-tijdperk...)

Wensen/eisen/aanpassingen kan je waarschijnlijk het beste delen met Google via hun publieke issue-tracker. Zie: https://issuetracker.google.com/issues?q=componentid:591842
Voordeel is dan dat de andere mensen ook op de hoogte kunnen blijven door op het sterretje te klikken.
(En hoe meer sterretjes bij een issue, hoe eerder ze het hopelijk gaan oppakken)

De overlay is een functie in Flitsmeister, deze kan je aanzetten door:
te drukken op het tandwiel rechtsboven, druk op Geavanceerde instellingen (helemaal onderaan), dan op Toon overlay.

Houd er rekening mee dat deze functie (eh... deze hele versie van de app) niet is getest / niet is bedoeld voor Android Automotive. Dus als er dingen niet werken... :? tja. Niet veel aan te doen. En we kunnen ook geen updates voor deze versie van de app pushen, want de app staat niet (meer) op de store.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:48
Overlay werkt prima in de P2, je krijgt dan permanent de snelheidsrondjes en evt meldingen gewoon dwars over alle andere apps heen op het middenscherm. Er staan dus wel continu twee cirkeltjes in beeld maar je kunt het overlay-tje gewoon verslepen als het in de weg zit voor een andere app. Het is naast het opstartpiepje ook een handige manier om te checken dat de app draait.
Automatisch starten obv Bluetooth verbinding met je telefoon (‘omgekeerd’ dus :)) werkt ook prima. Obv beweging werkte bij mij niet echt goed.
Verder ontbreekt er natuurlijk veel functionaliteit zoals navigeren, bevestigen etc maar dat is logisch ivm het door @frankkie12345 uitgelegde ‘op zwart gaan’ van de app tijdens het rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerrit105
Wel geniaal dat ik dan een soort van 'geluk' heb dat ik die onterecht vrijgegeven FM app heb gedownload. Eens kijken hoe lang dat goed blijft werken. Hopelijk tot de echte versie uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nikagl
Overlay werkt top, dus ook super blij dat ik hem heb gedownload... hier kan ik prima mee werken. Was overigens ook al aardig verrast dat hij er stond (mijn eerdere test-apps werden afgewezen) en dat je niet de driver distraction had meegenomen... :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3havSruKctZR3njlcpuDULL9To=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWc4s7B2LpSItizSXXRe68gK.jpg?f=fotoalbum_tile

XC40 P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:54
Juancho schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:42:

[...]
contact zeker gehad :) sommige dingen ook wel antwoord op gekregen waar ik helaas weer niets van mag delen. Ik ben bezig om antwoorden te formuleren die ik wel mag plaatsen (dingen over de hoogte van de investeringen die ze hebben gedaan al enzo moet ik er echt uitlaten)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
4v4t4r schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:10:
[...]

contact zeker gehad :) sommige dingen ook wel antwoord op gekregen waar ik helaas weer niets van mag delen. Ik ben bezig om antwoorden te formuleren die ik wel mag plaatsen (dingen over de hoogte van de investeringen die ze hebben gedaan al enzo moet ik er echt uitlaten)
Thanks! Ben benieuwd of ze er ook echt iets mee doen. Het gaat om gewone normale basis functionaliteit die toch allang had moeten werken.

Kan je al wel aangeven of het positief is voor ons of valt het je toch tegen? 🤔😬😏

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:54
Juancho schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:24:
[...]

Thanks! Ben benieuwd of ze er ook echt iets mee doen. Het gaat om gewone normale basis functionaliteit die toch allang had moeten werken.

Kan je al wel aangeven of het positief is voor ons of valt het je toch tegen? 🤔😬😏
soms valt het tegen (maar wellicht denk ik te moeilijk) en soms zegt het weinig ("its on our wishlist as well") en andere keren denk ik aan de hand van de vragen dat ze echt actief bezig zijn.

Ik zal morgen nog even kijken wat ik al kan delen

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:48
JTHZZ schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:15:
Overlay werkt prima in de P2, je krijgt dan permanent de snelheidsrondjes en evt meldingen gewoon dwars over alle andere apps heen op het middenscherm. Er staan dus wel continu twee cirkeltjes in beeld maar je kunt het overlay-tje gewoon verslepen als het in de weg zit voor een andere app. Het is naast het opstartpiepje ook een handige manier om te checken dat de app draait.
Automatisch starten obv Bluetooth verbinding met je telefoon (‘omgekeerd’ dus :)) werkt ook prima. Obv beweging werkte bij mij niet echt goed.
Verder ontbreekt er natuurlijk veel functionaliteit zoals navigeren, bevestigen etc maar dat is logisch ivm het door @frankkie12345 uitgelegde ‘op zwart gaan’ van de app tijdens het rijden.
Ter aanvulling: bevestiging van flitsers kan natuurlijk wel gewoon, via de overlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
nikagl schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:16:
Overlay werkt top, dus ook super blij dat ik hem heb gedownload... hier kan ik prima mee werken. Was overigens ook al aardig verrast dat hij er stond (mijn eerdere test-apps werden afgewezen) en dat je niet de driver distraction had meegenomen... :-)
[Afbeelding]
Hoe krijg je die overlay aan? Als ik die aanzet in de FM settings, krijg ik een melding dat ik de rechten voor de app aan moet passen maar dat krijg ik niet gevonden… lijkt me echt geweldig die overlay.

P8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nikagl
Het werkte bij mij meteen toen ik hem aanzette...misschien ook een melding gehad, maar bij dit soort zaken stem ik dan altijd meteen toe 😂 je kunt de instellingen (van Volvo/google) bij instellingen > applicaties > toestemmingen bekijken, misschien zit er iets tussen dat het tegenhoud?

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 00:01
Montalbano schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:10:
[...]

Hoe krijg je die overlay aan? Als ik die aanzet in de FM settings, krijg ik een melding dat ik de rechten voor de app aan moet passen maar dat krijg ik niet gevonden… lijkt me echt geweldig die overlay.
Bij mij hetzelfde geval. Kan dit gelinked zijn aan de instellingen op je telefoon?

Zou zo maar kunnen, daar moest ik ook nog toestemming geven.

[ Voor 7% gewijzigd door wiljums op 05-07-2021 22:15 ]

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ik had het ook al getest en het werkt deels (voor de zekerheid had ik de FM van mijn telefoon ontkoppeld van de auto) . Als je overlay aanzet krijg je een soort van widget op je scherm. Die kan je gelukkig wel verplaatsen want door de overlay zit het over elk scherm dat je voor je hebt. Super handig maar ik mis nog 1 ding: dat je bij bijv een flitspaal ziet over hoeveel meter.

Als je die widget ingedrukt houdt zie je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcQzXZoJHbSmYRbYlgpuTRlcgSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eyYyYxDMFHcU5wrs5JLTxVqs.jpg?f=fotoalbum_large

Het omcircelde deel komt alleen niet in beeld als er wel een geluidje afgespeeld wordt bij naderen van een flitspaal. Iemand weet hoe je dit voor elkaar kan krijgen? Dan is het gewoon af wat mij betreft 🙏😁👍🏼.

@frankkie12345 misschien?

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 05-07-2021 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:29:
Ik had het ook al getest en het werkt deels (voor de zekerheid had ik de FM van mijn telefoon ontkoppeld van de auto) . Als je overlay aanzet krijg je een soort van widget op je scherm.
Maar hoe hoe HOE krijg je die overlay dan werkend???
Kreeg jij geen melding over app-rechten als je die aanzet in de FM settings?

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
nikagl schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:15:
Het werkte bij mij meteen toen ik hem aanzette...misschien ook een melding gehad, maar bij dit soort zaken stem ik dan altijd meteen toe 😂 je kunt de instellingen (van Volvo/google) bij instellingen > applicaties > toestemmingen bekijken, misschien zit er iets tussen dat het tegenhoud?
Hmm, nee helaas niet. Zal het morgen nog eens opnieuw proberen.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartWNL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-09 22:03
Ik kreeg hetzelfde als @Montalbano. Als iemand een oplossing weet, houd ik me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Montalbano schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:37:
[...]

Nee gewoon overlay aangezet (let goed op dat het knopje blauw wordt, het viel me al op dat 1, drukken lang niet altijd werkt). En dan krijg je ook gelijk die widget te zien. Als je die niet ziet staat er iets nog niet goed. Ik zal morgen even een foto van mijn settings maken maar volgens mij heb ik verder niks gedaan en al helemaal geen extra rechten buiten FM om moeten aanpassen in het volvo/android systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:49

Rianata

Have you played Atari today?

Montalbano schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:37:
[...]

Als je Flitsmeister geopend hebt (wanneer je stil staat :+ ) dan open je de settings middels het tandwieltje rechtsboven. Vervolgens scroll je naar beneden door het scherm naar boven te swipen. Daar heb je de optie Geavanceerde instellingen. Hier scroll je ook weer naar beneden om daar de overlay aan te zetten. Als je dan het instellingen menu verlaat zal de overlay zichtbaar zijn. Door er met je vinger op te blijven wijzen krijg je een dropdown menu waar je nog kunt kiezen hoe je de overlay wilt weergeven (horizontaal, gespiegeld, etc.).

Mocht het nog niet duidelijk zijn middels deze tekstuele uitleg, dan kan ik nog screenshots maken.

Ik heb geen enkele notificatie gezien en ook geen instelling hoeven aanpassen vwb rechten van de app.

[ Voor 5% gewijzigd door Rianata op 06-07-2021 00:35 ]

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2vSTGA-IEmT_DPxRkvVwuKRG9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GSAtdz84kF3ODGJSCPVRUmU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0YYQsQGQHto4XQWluzdviiLg1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xalhefncEemYSAJ22PVLODLy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4h9pAqB6MAnQN5Thv75mBhuHy8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HH0MTg6aKZ3oauUeXg5Oefm5.jpg?f=fotoalbum_tile

Helaas, zodra ik de setting aanzet krijg ik de rechten-melding en als ik daarop druk dan komt hij uiteindelijk weer terug op het home scherm van FM.

Zelf in de settings van app rechten zitten neuzen maar kan niets vinden dat hier op lijkt. Vreemd wel dat dit bij de een zomaar werkt en bij de ander niet.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:49

Rianata

Have you played Atari today?

Montalbano schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:45:
Helaas, zodra ik de setting aanzet krijg ik de rechten-melding en als ik daarop druk dan komt hij uiteindelijk weer terug op het home scherm van FM.

Zelf in de settings van app rechten zitten neuzen maar kan niets vinden dat hier op lijkt. Vreemd wel dat dit bij de een zomaar werkt en bij de ander niet.
Zou je kunnen proberen FM te installeren op je telefoon, daar vervolgens in te loggen met hetzelfde account als waarmee je in jouw auto inlogt (gmail?) en dan de setting aan te zetten op je telefoon. Kijken of daarmee de setting ook in jouw auto (mee)wijzigt, zonder melding over additionele rechten? Wellicht dat setttings worden gesynchroniseerd?

Dit is puur speculatief, geen garantie op succes :X

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Bij mij werkt het ook super met Overlay. Eigenlijk doet hij nu alles wat je wilt!

Hij gaat aan op moment dat hij ziet dat ik bluetooth verbinding met de auto maak en dan krijg je netjes de meldingen netjes in beeld. Even nog zoeken waar de Overlay het beste staat maar dit is een heel mooi begin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
mvrooij schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:27:
Bij mij werkt het ook super met Overlay. Eigenlijk doet hij nu alles wat je wilt!

Hij gaat aan op moment dat hij ziet dat ik bluetooth verbinding met de auto maak en dan krijg je netjes de meldingen netjes in beeld. Even nog zoeken waar de Overlay het beste staat maar dit is een heel mooi begin!
Krijg jij wel te zien over hoeveel meter de flitspaal is? Dat zie ik dan gek genoeg weer niet... 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Juancho schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:35:
[...]

Krijg jij wel te zien over hoeveel meter de flitspaal is? Dat zie ik dan gek genoeg weer niet... 🤔
Niet altijd had ik het idee, straks 2x wel en 2x niet dus hier kan ik nog geen vinger op leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Juancho schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:29:
Ik had het ook al getest en het werkt deels (voor de zekerheid had ik de FM van mijn telefoon ontkoppeld van de auto) . Als je overlay aanzet krijg je een soort van widget op je scherm. Die kan je gelukkig wel verplaatsen want door de overlay zit het over elk scherm dat je voor je hebt. Super handig maar ik mis nog 1 ding: dat je bij bijv een flitspaal ziet over hoeveel meter.

Als je die widget ingedrukt houdt zie je dit:

[Afbeelding]

Het omcircelde deel komt alleen niet in beeld als er wel een geluidje afgespeeld wordt bij naderen van een flitspaal. Iemand weet hoe je dit voor elkaar kan krijgen? Dan is het gewoon af wat mij betreft 🙏😁👍🏼.

@frankkie12345 misschien?
Dat zou gewoon moeten werken :?
Als het niet werkt ik er helaas weinig aan doen, we kunnen geen updates pushen voor deze versie van de app.

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste