En dan nu weer eens iets anders...
Sinds de update naar MIUI Global 12.0.7 heb ik regelmatig een vervelend probleem met bellen.
Als de telefoon gaat (ik kan de ringtone gewoon horen) en ik opneem (de verbinding wordt volgens het scherm gewoon tot stand gebracht) hoor ik helemaal niets. De ander hoort mij ook niet. Dit gebeurt ook als ik zelf naar iemand bel (ik hoor de telefoon niet over gaan en hoor niets als de ander opneemt). Handsfree werkt op zo'n moment ook niet, bluetooth staat uit. Op dergelijke momenten kan ik wel andere geluiden uit de speaker horen, zoals bellen via whatsapp, dat functioneert dan wel. Het enige dat op zo'n moment helpt, is het herstarten van de telefoon.
Dit probleem vindt onregelmatig en zonder duidelijke aanleiding plaats. Soms werkt bellen dus wel normaal. Ik heb heel veel mogelijke oplossingen uitgeprobeerd (en uiteindelijk de telefoon maar teruggezet naar de fabrieksinstellingen via Recovery Mode - wipe data / factory reset). Dat heeft echter niet geholpen, het probleem komt gewoon terug. Op dit moment controleer ik maar elke dag of ik nog naar bijvoorbeeld voicemail kan bellen (en vooral of ik wat hoor, haha) en start ik eventueel opnieuw op. Dat is en voelt tamelijk stompzinnig, natuurlijk... Overigens bel ik nu met VoLTE, wat niets uitmaakt in deze, want ik had het eerder probleem eerder ook al zonder VoLTE.
Het lijkt er sterk op dat het met de laatste update heeft te maken, al is daar icm deze telefoon tot nog toe niets over te vinden. Dit probleem kwam/komt blijkbaar wel vaker voor bij andere Xiaomi telefoons, zoals Redmi note 9 varianten en Poco f1 en 2. Daar zou het probleem met een nieuwe update worden verholpen, kon niet terugvinden of dat uiteindelijk daar wel is gelukt...
Moet ik nu wachten op een nieuwe update in de hoop dat het dan beter wordt, of lijkt dit toch een hardware probleem te zijn? De lol gaat er wel een beetje af ondertussen, met deze telefoon...