3D printer kennis

Pagina: 1
Acties:
  • 528 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdelaat
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-07-2024
Heeft iemand ervaring met 3D printen?

ik heb namelijk een hobby (airsoft) en veel kleine spulletjes zijn vaak uitverkocht of niet meer verkrijgbaar, daarom wil ik een 3D printer aanschaffen om dit zelf maar te maken, het gaat voornamelijk gewoon op hard plastic spul.

wat is hiervoor het beste om te halen? Waar moet ik allemaal op letten? hoe verkrijg ik het plastic om mee te printen en hoe kan ik een programma inladen?

ps.
ik heb totaal geen kennis van 3D Printers.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 15:54
Hou vooral rekening met het feit dat 3D printen niet dezelfde kans van slagen heeft als gewoon printen op papier; je zult je echt moeten verdiepen in de materie en moet ook niet teleurgesteld raken als prints bijvoorbeeld de eerste 3x mislukken.

Je hebt min of meer 2 manieren van 3D printen; middels een SLA/resin printer of een FFF printer. Het grootste gedeelte beschikbare 3D printers zijn FFF printers. SLA/resin printers werken op basis van een vloeistof die middels een laser wordt verhard. Je hebt daarmee gemakkelijker een hoger detail print, echter is deze vloeistof dusdanig van samenstelling dat je jezelf moet afvragen of je daarmee wilt werken. Je zult je prints na printen echt moeten reinigen omdat deze vloeistof gevaarlijk is voor huidcontact.

Je komt dus al vrij snel uit bij FFF printers, die een plasticdraad smelten en zo laag voor laag een object opbouwen. Detail is zeker bij de wat goedkopere/mindere kwaliteit printers, minder hoog dan SLA/resin maar na printen kun je zonder verdere bewerkingen en/of gevaar je print gebruiken.
Het materiaal dat je daarvoor gebruikt kan uit verschillende type plastic bestaan, afhankelijk welke eigenschappen je wenst. Zodra je een printer hebt waarvan het printbed niet verwarmd kan worden, ben je bijna altijd gebonden aan PLA. Dit is een biologisch afbreekbaar kunststof, waarmee je vrij gemakkelijk kunt printen maar wat ook slecht bestand is tegen hitte en andere invloeden van buitenaf. Het wordt dan vrij snel broos.
Zodra je printer een printbed heeft dat verwarmd kan worden, kun je kijken naar ABS of PETG. Dit zijn materialen die een stuk sterker zijn maar waarmee printen ook sneller een mislukte print oplevert en je dan met instellingen aan de haal moet om de juiste te vinden om je print te laten slagen.

Voor de te printen bestanden kun je deze zelf ontwerpen middels Fusion360 bijvoorbeeld, of ontwerpen via sites als thingiverse.com downloaden. Je zult in beide gevallen de bestanden nog moet slicen, wat je met Cura of Simplify3D kunt doen. Voor een deugdelijke FFF printer om mee te beginnen zou ik als ik jou was kijken naar een Flashforge Adventurer 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdelaat
@Chorro
Bedankt voor je bericht.

voor het printen maakt details inprincipe niks uit, mijn idea tot nu toe is maar kleine platen te maken dan alleen een functie heeft.

Mijn budget is op dit moment rond de 300,- voor de printer zelf, uiteindelijk moet ik ook vloeistof/plastic bestellen, heb je hiervoor toevallig advies wat het beste is?

ik heb via thingiverse.com wel een ontwerp gevonden wat ik zou willen printen (tenminste dit had ik nodig) dus dan zou ik ook meteen hiermee aan de slag gaan. Maakt het trouwens uit wat voor printer een persoon heeft als hij iets op de printer plaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 15:54
@Gdelaat Dat hangt af van het formaat van de print wat je wilt printen. De Flashforge Adventurer 3 die ik aanhaalde lijkt mij een prima printer om te doen wat je wilt doen, echter is het maximale printformaat wat beperkt bij dit model (als ik mij niet vergis 12x12x12cm). Wil je groter dan dat, kun je kijken voor een Creality Ender 3. Dit model biedt een groter printvolume, maar wordt in veel gevallen als een bouwpakket geleverd waarbij je zelf dan ook verantwoordelijk bent voor een juiste calibratie. Dat is bij de Flashforge allemaal een stuk makkelijker.

Qua filament print ik nog altijd het meeste met PLA, ondanks dat mijn printer min of meer alle soorten filamenten wel ondersteunt. PLA blijft het makkelijkste en zolang je geen last hebt van invloeden van buitenaf is het sterk genoeg. Vaak heb ik rollen van Makerbot of FilRight.

Zoals ik zei is een 3D printer te calibreren. Dit voorkomt het probleem dat een item van een centimeter breed, uiteindelijk 0,95cm breed wordt geprint. Het maakt dan dus ook zeker in de mate van calibratie wel uit op welke printer een print is gemaakt. Voor wat betreft Cura of Simplify3D dien je aan te geven welke printer je hebt, waarbij de software dan het juiste profiel voor jouw printer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdelaat
@Chorro Bedankt, ik zal mij iets verdiepen in de Flashforge Adventurer 3, die ziet er meer aantrekkelijker uit en het gaat om echt kleine dingen. Hopelijk gaat alles lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Tip van iemand die regelmatig spulletjes voor de paintball print: Leer een CAD tekenprogramma zoals Fusion 360/Solidworks/etc. Mijn ervaring met dingetjes die online staan is dat een hoop mensen geen ervaring hebben met toleranties, waardoor dingen totaal niet passen of na verschalen heel raar past. (bijvoorbeeld voor op picantinny rails) Qua 3D printen is er wel een leercurve, maar er staat een boel op youtube bijvoorbeeld. Materiaalkennis is ook een ding, niet elk materiaal is geschikt voor elke toepassing, PLA is bijvoorbeeld niet echt slagvast of temperatuursbestendig, PETG juist weer wel, maar zit een leercurve aan om te printen, en zo zijn er nog zat andere materialen met hun eigen voor- en nadelen. Naja succes met printen! :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij hebben we weinig behoefte om alle ervaringen uit de grote 3d printer topics hier te herhalen.
Daarnaast is deze vraag al vaak genoeg gesteld.

Zoals:
[3D Printer] Creality Ender ervaringen
OpenSource 3D Printing - Deel 2
Eerste 3D-printer aankoopadvies
Velleman vertex delta k8800 3d printer ervaringen
Aanschaf 3D printer!
Welke 3D printer

Enz. Meer dan genoeg te vinden met een beetje zoekwerk.
Als je hierover een topic wil beginnen verwachten we toch signifikant meer eigen inzet zoals waar je al naar gekeken hebt, waarom dat niet genoeg was etc.
Dit is te weinig inzet om hier geen blind opsomtopic van te maken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.