Eerste 3D-printer aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-05 13:22

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Sinds een aantal dagen ben ik weer geïnteresseerd in het aanschaffen van een 3D-printen, een aantal jaar geleden wilde ik dit ook al doen maar toen waren ze enorm duur. Nu kan je voor een paar honderd euro al een leuke printer aanschaffen, maar welke?

Ik heb wat research gedaan en ben eraan uit dat ik een 3D-printer wil welke een heated printbed heeft in verband met filamenten zoals ABS. Er mag zelfbouw/assemblage aan te pas komen maar vanaf scratch de printer bouwen hoeft van mij niet. Natuurlijk moet hij ook nauwkeurig en mooi printen.

Tot op heden is mijn oog gevallen op de volgende printer omdat de reviews erg goed zijn, redelijk out of the box te gebruiken is en de printer zelf er erg degelijk uitziet.
Anet ET4: https://www.123-3d.nl/Anet-ET4-3D-printer-i3944-t15705.html

Nu is mijn vraag; is dit een goede printer voor de prijsrange rond de €300,-? Of hebben jullie een beter alternatief en zo ja, waarom?

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarom wil je precies ABS printen? Er zijn tegenwoordig toch betere, makkelijkere, en minder giftige alternatieven? Sowieso zul je voor de genoemde printer een enclosure moeten bouwen voor ABS, denk ik, om de omgevingstemperatuur constant te houden.

Heb je het OpenSource 3D Printing - Deel 2-topic gevonden? Daar wordt erg veel besproken hierover.

Zelf ben ik geen fan van Anet, maar dat is puur gebaseerd op hoe zij eerst de markt benaderde. De printers waren ronduit onveilig en hadden erg veel mods nodig om enigszins te functioneren. Ook hadden ze lak aan de GPL, maar geen idee hoe dit allemaal veranderd is of niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Room42 op 18-04-2020 15:57 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:04
Je zal voor jezelf even op een rijtje moeten zetten wat je denkt te gaan printen, en of het dat een bepaald formaat moet zijn.

En er zijn nu ook resin-printers voor leuke prijzen, iets meer arbeidsintensief, maar geven gladde resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Selbiecookie
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-03 11:46
Mijn neefje heeft laatst een 3D-printer gekocht.

Hij heeft de Creality Ender-3 gekocht, maar er is ook een Ender-3 PRO versie beschikbaar.

Ondanks dat de Creality Ender-3 Pro speciaal is ontwikkeld voor het printen met PLA filament, maakt de aanwezigheid van het verwarmde bed het ook mogelijk om te experimenteren met verschillende materialen zoals PETG en ABS.

Link: https://www.123-3d.nl/Cre...printer-i3159-t15117.html

op dit moment is de prijs €234,50 wat ik een schappelijke prijs vind voor een 3D printer met deze specificaties.

Hopelijk heb ik je hiermee geholpen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Selbiecookie op 19-04-2020 01:01 . Reden: missende informatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Boost9898 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:25:
Ik heb wat research gedaan en ben eraan uit dat ik een 3D-printer wil welke een heated printbed heeft in verband met filamenten zoals ABS.
Zoals anderen al aangeven: een heated printbed is prima, maar focus je niet op ABS.
Er mag zelfbouw/assemblage aan te pas komen maar vanaf scratch de printer bouwen hoeft van mij niet. Natuurlijk moet hij ook nauwkeurig en mooi printen.
Hou er rekening mee dat je altijd moet blijven sleutelen aan printers in deze prijsrange om optimale prints te behouden. Ook als een printer bijna kant en klaar uit de doos komt :) Dat is in principe niet erg en op die manier leer je erg veel over alle technieken die komen kijken bij 3d-printen, maar het is totaal niet te vergelijken met een inkjet of laserprinter die je af en toe bijvult en verder alleen op printen hoeft te drukken.
Nu is mijn vraag; is dit een goede printer voor de prijsrange rond de €300,-? Of hebben jullie een beter alternatief en zo ja, waarom?
Dit is afhankelijk van wat je precies wil gaan doen. De ervaring leert wel dat het meestal niet bij de aanschaf van een printer blijft, maar dat je naar verloop van tijd wat dingen wilt gaan upgraden aan je printer. Vanuit dat perspectief kan het interessanter zijn om een printer van rond de €200 te kopen, zodat je budget overhoudt voor upgrades in de toekomst.

Wellicht is dit trouwens een goede investering: Purchasing your First 3D Printer (FDM/FFF). Gemaakt door deze bekende 3d-print youtuber.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Ah bedankt voor de reacties allemaal, hier kan ik zeker even mee vooruit!
Tijd om nog even wat research te doen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:12
Ik raad aan een Creality Ender 3 Pro of als je wat meer wilt uitgeven een Cetus 3D en als je nog meer wilt uitgeven een originele Prusa MK3.

ABS is een materiaal dat de laatste jaren langs alle kanten betere alternatieven komen in de vorm van 3D printer Filament.

PETG is voor de meeste toepassingen voldoende, heeft geen van de nadelen van ABS maar levert ook iets in qua sterkte en max werktemperatuur.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Ja de Prusa heb ik naar gekeken, bij m'n opleiding hebben we die ook staan en dat werkt prima. Maar dan ga je wel naar een twee- a drievoud wat de prijs betreft.

Momenteel overweeg ik inderdaad de Ender 3 en toch nog de Anet ET4 aangezien die veel lijkt te bieden en een goede prijs/kwaliteitsverhouding heeft. Wel grappig dat beide merken in dezelfde plaats in China produceren. Coincidence? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Boost9898 Het is inderdaad een flink prijsverschil, maar afhankelijk van je verwachtingen kan dat prijsverschil best gerechtvaardigd zijn. Toevallig vanochtend wat over geschreven :)

Van een Ender 3 zal je veel meer leren. Met een Prusa heb je met veel minder gedoe / overhead betrouwbare prints.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben zelf ook erg blij met m'n Prusa MK3 (oudje alweer :P). Ik kwam van een goedkopere Chinese (nog langer geleden) maar daar zat nog geen auto bed leveling op. Daar werd ik echt gek van het gepriegel om de prints stabiel te krijgen. Dat is met de Prusa veel makkelijker maar daar betaal je inderdaad een stuk meer voor. Ik zou zeker gewoon met een goedkopere met auto bed leveling beginnen. Eerst kijken of je het leuk vindt en ondertussen goed sparen voor een upgrade. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Hoor persoonlijk goede dingen over de prusa mini maar met YouTube weet je nog steeds niet of het allemaal zo rooskleurig is. Je weet vaak niet tot hoe ver die mensen afhankelijk zijn van sponsorschap en tot in welke maten ze de leverancier laten bepalen welke kritiek weg gelaten wordt.

Bij 3d printers misschien wat minder extreem maar ik kom het nog vaak genoeg tegen dat bepaalde gebreken niet worden genoemd. Altijd eerst in de groepen van de betreffende printer neuzen om te kijken of er gevaarlijke of onderdeel technische gebreken zijn en naar de wat kritischere -3 ster reviews kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Boost9898 schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:38:
Ja de Prusa heb ik naar gekeken, bij m'n opleiding hebben we die ook staan en dat werkt prima. Maar dan ga je wel naar een twee- a drievoud wat de prijs betreft.

Momenteel overweeg ik inderdaad de Ender 3 en toch nog de Anet ET4 aangezien die veel lijkt te bieden en een goede prijs/kwaliteitsverhouding heeft. Wel grappig dat beide merken in dezelfde plaats in China produceren. Coincidence? ;)
Je hebt ook nog prusa klonen zoals de p3steel, van o.a. hta3d ( hebbum zelluf ook :+ )
Mooi stabiel frame, en zelf kiezen welke upgrades je mee besteld. De basis is al prima.

Ik weet niet of het aan mij ligt, naar ik level eigenlijk nooit. Hij staat ook vast opgesteld.

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 19-04-2020 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Estobaniac
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-12-2023
Ik weet niet of je ondertussen al beslist hebt, maar ik was een maand geleden ook op zoek naar een 3d-printer en had ook eerst mijn zinnen gezet op een Ender 3 (Pro), maar die bleken nergens op voorraad.
Dus ben ik sinds een week of 2 eigenaar van een Anet ET4 3d printer en ik moet zeggen dat ik er nog geen spijt van heb gehad.
De extra features (glass bed, filament sensor en auto bed levelling) zijn de meerkost volgens mij echt wel waard.
Tips die ik alvast kan geven : firmware updaten naar laatste versie meteen doen, is supersimpel gewoon met de sd-kaart.
Don't be a noob like me en draai uw bed zoveel mogelijk naar beneden nog VOOR je de eerste keer op home drukt.Ik vermoed dat ik wat lekken had door hier niet goed op te letten 8)7
Gelukkig wel gefixt ondertussen door alles opnieuw goed vast te draaien.
En das meteen mijn laatste tip : check of alles goed vastzit , alle bouten en moeren maar ook de belts en de wieltjes, die laatste 2 niet te strak uiteraard. Maar ik denk wel dat dat geldt voor ieder model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:50

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Selbiecookie schreef op zondag 19 april 2020 @ 01:00:
Mijn neefje heeft laatst een 3D-printer gekocht.

Hij heeft de Creality Ender-3 gekocht, maar er is ook een Ender-3 PRO versie beschikbaar.

Ondanks dat de Creality Ender-3 Pro speciaal is ontwikkeld voor het printen met PLA filament, maakt de aanwezigheid van het verwarmde bed het ook mogelijk om te experimenteren met verschillende materialen zoals PETG en ABS.

Link: https://www.123-3d.nl/Cre...printer-i3159-t15117.html

op dit moment is de prijs €234,50 wat ik een schappelijke prijs vind voor een 3D printer met deze specificaties.

Hopelijk heb ik je hiermee geholpen :)
Een Ender 3 Pro kan geen ABS printen standaard.

Het heatbed kan eigenlijk niet hoger dan 70 graden, anders gaat het magnetische bed stuk.
De PTFE tube in de hotend zal smelten en zal ook verstopt raken.
Ook is een enclosure eigenlijk wel een must voor ABS.

Eigenlijk is de Ender 3 Pro niet eens geschikt voor PETG, want Prusament PETG moet al op 250 graden. Dan zal de hotend vervangen moeten worden voor een full-metal. Heatbed van 70 graden is verder wel voldoende voor PETG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xer_00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-02 13:14
Ik zou ook kijken naar een artillery genius, reviews zijn positief heeft om abs en andere materialen die boven de 230℃ te kunnen printen in alleen een all metal heatbreak nodig.
Heeft al meteen tegenover de ender:
Silent drivers
Direct drive extruder
2 Z axis steppers
Volcano stijl hot-end
AC powered bed

Als je met ABS wilt gaan printen zou ik wel een behuizing bouwen, ik zou zelf voor PETG of ASA gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
@xer_00 Die ziet er inderdaad goed uit. Alleen even zoeken welke Nederlandse webshop deze printer verkoopt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-04 13:23
Ik kan eigenlijk weinig aanvullen, want de hier reeds vermelde ender3 en prusa zijn zeer populaire printers. Dat betekent niet dat de andere slecht zijn, maar als er een probleem is, is het interessant dat er een grote community is.

Mischien nog een suggestie, als je naar een ender 3 aan het uitkijken bent, kan je misschien deze overwegen :
https://www.kickstarter.c...-free-diy-3d-printer-kit/

Maar op deze ga je wel even op moeten wachten, want er zijn al 5000 wachtenden voor u ;)
(Nu, de prusa en de prusa mini, moet je ook lang op wachten)
Psycho_Mantis schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:39:
Eigenlijk is de Ender 3 Pro niet eens geschikt voor PETG,
Nou, dat klopt toch niet helemaal, ik print met de goeie ouwe stock ender 3 toch een tijdje prima PETG, geen enkel probleem. Gisteren zelfs nylon geprint, ik ga daar zodadelijk een postje over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:50

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

sugarcube schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:48:
[...]

Nou, dat klopt toch niet helemaal, ik print met de goeie ouwe stock ender 3 toch een tijdje prima PETG, geen enkel probleem. Gisteren zelfs nylon geprint, ik ga daar zodadelijk een postje over doen.
PETG kan je inderdaad wel prima printen, maar na een jaar printen is de PTFE tube echt wel aardig opgebrand en kunnen er verstopping ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xer_00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-02 13:14
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:50:
[...]

PETG kan je inderdaad wel prima printen, maar na een jaar printen is de PTFE tube echt wel aardig opgebrand en kunnen er verstopping ontstaan.
En boven de 230℃ begint ptfe giftig gas uit te stoten.
Pagina: 1