Aanschaf 3D printer!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major Oof
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-04 15:16
Mijn vraag

Ik ben op zoek naar een 3D printer. Niet te duur, niet te ingewikkeld. Ik wil graag mijn hobby uitbreiden. Ik maak zelf graag dingetjes met lampjes e.d., onder andere met aluminium blikjes, hout, you name it. Toch zou ik graag uitbreiden zodat ik wat meer mogelijkheden heb. Ik heb best veel leuke ideetjes, en daar komt zo'n printer toch wel heel erg bij van pas.
Het hoeft echt geen multi-colour printer van in de 3000 euro te zijn... Ik zat te denken aan maximaal 400-500 euro, met een redelijk groot print-oppervlak, maar wel met een fatsoenlijk filament, dat overal te krijgen is.
Het liefst eentje die met Ubuntu kan werken...

Ik heb zelf al in de pricewatch gekeken, maar om eerlijk te zijn weet niet zo goed waar ik nog meer allemaal op moet letten, vandaar dit topic.

~ Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat ~

Beste antwoord (via Major Oof op 19-04-2018 17:59)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je OpenSource 3D Printing - Deel 2 al eens doorgenomen?
De wat moet ik kopen vragen komen ook daar regelmatig langs ;) En er staat ook heel veel informatie in waardoor je vantevoren al kunt inlezen en wellicht beter kunt bepalen wat je zoekt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Begin eens met je wensen te kwantificeren;
"een redelijk groot print-oppervlak" - Is dat 20x20x20, of 100x100x100?
"een fatsoenlijk filament" - ABS? PLA? Exotischer spul?
Bouwpakket of kant-en-klaar?

Zelf zit ik momenteel naar deze te kijken: https://www.elektor.nl/anet-a6-homelab-3d-printer-kit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:09
Kijk eens naar een anet a8. Geweldig ding. Met name het in elkaar zetten zorgt voor veel kennis. Geweldig ding om mee te starten.

@TommyboyNL ik zou niet meer voor dat model gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door grote_oever op 25-03-2018 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
@grote_oever Waarom raad je wel de oudere A8 aan en niet de nieuwere A6?
Naar wat ik gelezen heb is de A6 een stuk stijver dan de A8, wat resulteert in betere prints.

[ Voor 39% gewijzigd door TommyboyNL op 25-03-2018 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:09
TommyboyNL schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:26:
@grote_oever Waarom raad je wel de oudere A8 aan en niet de nieuwere A6?
Naar wat ik gelezen heb is de A6 een stuk stijver dan de A8, wat resulteert in betere prints.
Sorry, iets te snel getypt. Mn reactie is daarom ook beetje raar. Ik zou voor de a8 gaan omdat er weinig verschil zit tussen a6 en a8. Destijds was het prijsverschil 50 euro, wat behoorlijk veel is voor dit soort printers.

Veel onderdelen vervang je toch op de Anet en je moet upgrades printen.

Maar is persoonlijk. Beide een goed keuze.

[ Voor 6% gewijzigd door grote_oever op 25-03-2018 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major Oof
TommyboyNL schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:24:
Begin eens met je wensen te kwantificeren;
"een redelijk groot print-oppervlak" - Is dat 20x20x20, of 100x100x100?
"een fatsoenlijk filament" - ABS? PLA? Exotischer spul?
Bouwpakket of kant-en-klaar?

Zelf zit ik momenteel naar deze te kijken: https://www.elektor.nl/anet-a6-homelab-3d-printer-kit
100x100x100 lijkt me om mee te beginnen wel genoeg

Van filament, iets wat duurzaam is. Stevig, maar toch een beetje flexibel. (Ik weet niet of iedere printer ieder soort materiaal kan hebben?)

Bouwpakket lijkt me wel leuk, ik speelde altijd met lego en k'nex, dan ken je je apparaat ook beter, lijkt mij.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er achteraf gezien toch niet zo veel verstand van heb 8)7
maarja, zodoende leert men

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Sentin White schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:51:
100x100x100 lijkt me om mee te beginnen wel genoeg
Voor de goede orde; zijn dat millimeters of centimeters? In het eerste geval moet je wel onder de €200 een kit kunnen vinden. Indien het centimeters zijn: Bezint eer ge begint. Een kit ga je niet vinden, maar zelfbouw moet het te doen zijn binnen jouw budget. Zie https://www.thingiverse.com/thing:1752766 en https://www.thingiverse.com/thing:2254103 voor wat handleidingen en inspiratie, en een hoop spullen kan je kopen bij bijvoorbeeld https://www.motedis.nl/shop/ (érg goedkoop, zelfs goedkoper dan China!) en www.banggood.com.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
100x100x100 mm is echt héél erg beperkend en daar ben je na 3 printjes wel op uitgekeken. Ik zou echt minimaal voor 200x200x200 gaan.

PLA en PETG voldoen beiden aan jouw beschrijving, de meeste printers (met verwarmd bed) kunnen dat wel. Zonder verwarmd bed zit je meestal aan PLA vast, maar ook dat is prima bruikbaar voor erg veel prints.

Ik ben zelf helemaal geen fan van de Anet Ax voor beginners, omdat deze standaard inferieur en potentieel gevaarlijk geleverd wordt. Je moet er upgrades aan uitvoeren voordat deze volledig betrouwbaar zijn.

Lees veel meer in het centrale topic: OpenSource 3D Printing - Deel 2

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 14:24
Titelfix+ move naar de overige 3D-printertopics.
AZ >>> MME

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major Oof
TommyboyNL schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:07:
[...]

Voor de goede orde; zijn dat millimeters of centimeters? In het eerste geval moet je wel onder de €200 een kit kunnen vinden. Indien het centimeters zijn: Bezint eer ge begint. Een kit ga je niet vinden, maar zelfbouw moet het te doen zijn binnen jouw budget. Zie https://www.thingiverse.com/thing:1752766 en https://www.thingiverse.com/thing:2254103 voor wat handleidingen en inspiratie, en een hoop spullen kan je kopen bij bijvoorbeeld https://www.motedis.nl/shop/ (érg goedkoop, zelfs goedkoper dan China!) en www.banggood.com.
Edit: ongewenste inhoud verwijderd.
Major brainfart.

Minimaal 200*200*200 lijkt me inderdaad wel beter.

Goedkoper dan China? Hoe ist meuglijk.

Hoe zit het met de software van zo'n apparaat. Op wat voor manier koppel ik die aan mijn craptop, en werkt het op Ubuntu?

[ Voor 9% gewijzigd door Major Oof op 25-03-2018 21:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sentin White schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:33:
[...] en (probeer) ik nog gratis troep te krijgen door te zeggen dat het niet de goede kleur is , of dat het kapot is.
offtopic:
Wat vreselijk asociaal, zeg. :r

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Ik ben weg uit dit topic, veel succes met je printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1064329

[knip,spam]

[ Voor 98% gewijzigd door _ferry_ op 19-04-2018 14:33 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je OpenSource 3D Printing - Deel 2 al eens doorgenomen?
De wat moet ik kopen vragen komen ook daar regelmatig langs ;) En er staat ook heel veel informatie in waardoor je vantevoren al kunt inlezen en wellicht beter kunt bepalen wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-07 14:47

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb zelf een CL260 van Aliexpress geplukt, dat is een ultimaker kloon. Ik moest wel wat dingen vervangen/upgraden omdat ik het goedkoopste model had genomen. Printer doet het nu “best aardig”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-07 18:49
Sentin White schreef op zondag 25 maart 2018 @ 18:40:
Mijn vraag

Ik ben op zoek naar een 3D printer. Niet te duur, niet te ingewikkeld. Ik wil graag mijn hobby uitbreiden. Ik maak zelf graag dingetjes met lampjes e.d., onder andere met aluminium blikjes, hout, you name it. Toch zou ik graag uitbreiden zodat ik wat meer mogelijkheden heb. Ik heb best veel leuke ideetjes, en daar komt zo'n printer toch wel heel erg bij van pas.
Het hoeft echt geen multi-colour printer van in de 3000 euro te zijn... Ik zat te denken aan maximaal 400-500 euro, met een redelijk groot print-oppervlak, maar wel met een fatsoenlijk filament, dat overal te krijgen is.
Het liefst eentje die met Ubuntu kan werken...

Ik heb zelf al in de pricewatch gekeken, maar om eerlijk te zijn weet niet zo goed waar ik nog meer allemaal op moet letten, vandaar dit topic.
Niet te duur en niet te ingewikkeld, dan denk ik richting XYZ da Vinci Jr.
Het is wel een redelijk gesloten merk, dus als je veel met settings wil klooien en upgrades printen, dan is dit niets voor jou.

Voor de rest, simpel: gewoon je object in .stl op een SD kaartje zetten, SD inpluggen en starten maar.
In principe dus geen computer nodig.
Printbed is 150x150x150.
Als je de PRO 1.0 neemt (500 euro), dan kan je filament van alle fabrikanten gebruiken.
Bijvoorbeeld de Jr 1.0 is goedkoper (350 euro), maar dan moet je je filament bij XYZ kopen.
Ze gebruiken namelijk dezelfde strategie als inktjetprinters: de printer bijna gratis geven en op de inkt drie dubbele marge heffen en voorkomen dat inkt van concurrenten werkt.

Mogelijke nadelen: geen verwarmd printbed en enkel PLA printen.
Ik heb zelf een Jr 1.0 in huis en werkt in principe wel goed, alleen moet je zeker zorgen voor genoeg hechting op je grondvlak. In de slicer (XYZmaker onder Windows) is wel een optie voorzien om een Raft toe te voegen om je grondvlak met 1 klik uit te breiden.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-07 13:09
Heb zelf een Ender-2. Nieuw gekocht voor €120,-. Print erg goed, open, verwarmd bed en er zijn diverse uitbreidingen cq verbeteringen te vinden. Heb zelf Marlin 1.1.8 erop gezet b.v.
Pagina: 1