Wat heb ik gisteren een afgrijselijk slecht Oranje gezien zeg, misschien wel de slechtste wedstrijd ooit.
Ik had na de 3e groepswedstrijd nog wat hoop voor Depay, die tegen Noord-Macedonië met afstand zijn beste wedstrijd speelde. Maar hij heeft niets van die wedstrijd meegenomen, gewoon niets. Nou is NM natuurlijk nog een maatje kleiner dan Tsjechië, maar kom op. Hoe kan je als superster, al dan niet zelfverklaard, nou ZO WEINIG brengen in zo'n belangrijke wedstrijd. Hij heeft 1 nuttige actie gedaan: het hakje op Malen wat tot de 1-0 had moeten leiden. Dan had de wereld er wellicht wat anders uitgezien nu, maar dat neemt niet weg dat je als bepalende speler gewoon veel meer moet brengen. Er gaat sowieso gewoon geen bezieling van uit, ik vind hem vaak zo hulpeloos rond lopen. Hoe is het mogelijk dat hij zo slecht zijn medespelers weet te bereiken.
Wijnaldum speelde in de groepsfase over het algemeen degelijk, maar zakte gisteren natuurlijk gigantisch door het ijs. Totaal onzichtbaar. Ook 1 van de dragende spelers die dan in zo'n belangrijke wedstrijd niet thuis geeft. Onbegrijpelijk.
De Jong veel te weinig bepalend. Ik ben enorm fan van hem en hij heeft zeker in de groepsfase wel goed gespeeld, maar ook hij is blijkbaar niet in staat om een elftal bij de hand te nemen als het moet. Althans nog niet, want ik hoop dat de komende ~10 jaar Oranje om hem gaat draaien. Enige kans voor ons om nog eens wat voor te stellen internationaal.
De Ligt zeer ongelukkig en onnodige rode kaart. Is nog steeds jong, maar heeft al veel wedstrijden op topniveau in zijn benen en dus mag je best kritisch zijn op hem. Gelukkig is hij dat zelf ook en hij weet dat het beter moet en kan. Doodzonde dat ook hij door het ijs zakt op zo'n bepalend moment.
En dan Malen, tja. Zeer terecht dat hij in de basis stond ipv Weghorst. Malen heeft 2 kansen gehad om bepalend te zijn voor Oranje en laat die liggen. In de 1e minuut die voorzet op de VOLLEDIG vrijstaande Dumfries. Die voorzet vliegt gewoon een meter of 3(!!) over Dumfries heen. Is die bal goed, dan staan we na 1 minuut al met 1-0 voor en speel je een totaal andere wedstrijd.
Het 2e moment was natuurlijk die 1op1 met de keeper van Tsjechië. Zo'n bal MOET er in natuurlijk. En dan zo opzichtig falen met zo'n voorspelbare kapbeweging. Kap dan naar links, dat verwacht de keeper al veel minder. Onbegrijpelijk slecht in de afronding. En dat leidt ook indirect natuurlijk de rode kaart in, dus dubbel kut.
Malen is wel de toekomst qua aanval van Oranje, dus ik hoop echt dat hij nog stappen gaat maken in zijn efficiency. Want daar schort het bij hem echt aan, hij heeft te veel kansen nodig. Dat valt me bij PSV ook altijd op.
Dumfries was een heeeel klein lichtpuntje. Die stak er iig genoeg energie in en kwam een paar keer goed door. Echter, dan zie je ook gelijk weer de beperking van hem. Want bruikbare voorzetten afleveren, ho maar. Constant tegen een Tsjechisch been aanschieten, hoe krijg je het voor elkaar.
Tenslotte De Boer. Als hij slim is stapt hij op. De Boer is gewoon geen goede coach. Als Ajacied geef je hem altijd wat meer credit omdat hij natuurlijk 4x op rij Ajax kampioen maakte na een lange periode van droogte. Maar zijn trainerscarrière na Ajax is één grote sof. Tactisch is hij gewoon heel erg zwak. Wisselbeleid van gisteren was dra-ma-tisch. Promes heeft NIETS te zoeken in dit Oranje en al helemaal niet voor Malen als je met 10 man staat. En dan met zo'n bs uitleg komen, dat Malen leeg was. Daar was niets van te zien hoor Frank. Haal dan Wijnaldum en Depay er af, fuck zogenaamde statussen. En breng Klaassen en Berghuis ofzo. Maar dat durft hij niet, de 'sterren' moeten blijven staan.
Ten Cate zou een mooie opvolger zijn, maar ik denk dat de KNVB hem niet blieft. Altijd die smerige politiek bij de KNVB. Verder is er geen enkele beschikbare Nederlandse coach momenteel die het beter zou doen dan De Boer. KNVB: KIJK EENS NAAR HET BUITENLAND. Gooi het eens over een andere boeg en zorg er nou eens voor dat we een toernooiploeg worden ipv er maar altijd en eeuwig in de knock out fase uitvliegen.
Maar dit is allemaal wishful thinking. Mijn voorspelling is dat De Boer blijft en dat Depay gewoon 1e keus blijft, want hij is onze ster. Eén voordeel: WK kwalificatie gaat hem dan niet worden en Oranje zal er in Qatar niet bij zijn. Dat maakt het boycotten van dat toernooi wel een stuk makkelijker