Nee hoor, geen extra HW nodig. Kijk hier: https://community.home-as...laredge-modbus-tcp/165625Tusk schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:20:
[...]
Ik krijg de data nu via de API die gelimit is tot 300 requests per dag.
Ik zie dat je voor de Modbus manier extra hardware nodig hebt. Ik hoop dat eenvoudiger (en gratis) via HASS zelf is te ondervangen.
Dat zal mogelijk aan de generatie van de omvormer afhankelijk zijn; ik heb 2 "oude" omvormers met display waar je "Modbus over TCP" via de instellingen aan kunt zetten. Middels de custom integratie "SolarEdge Modbus" kun je ze dan op basis van IP + Modbus poort toevoegen zonder extra investeringenTusk schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:20:
[...]
Ik krijg de data nu via de API die gelimit is tot 300 requests per dag.
Ik zie dat je voor de Modbus manier extra hardware nodig hebt. Ik hoop dat eenvoudiger (en gratis) via HASS zelf is te ondervangen.
home-assistant-solaredge-modbus
Hier inmiddels alles weer operationeel met Aeotec ZStick Gen5, alle devices die ik had werken prima in zwave.js.strandbal schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:42:
[...]
Ik draai met zo'n aeotec zwave stick die ik door pass naar m'n home assistant VM. Je kan 'm dus ook gewoon op je esx server laten draaienRock solid, zelfs al moet ik de hele boel nog naar de nieuwe zwave js migreren.
Wat ik bovendien heel handig vind van die Aeotec stick is dat je een backup van de eeprom kunt maken. Als je hem dan ooit moet vervangen kun je zo een backup terugzetten en hoeft je niet alles opnieuw te pairen. Dat schijnt zelfs te kunnen van de Gen5 naar de Gen5+ die nu nog nauwelijks verkrijgbaar is
Mooi he? Compleet flexibel (VM, geen fysieke dure z-wave controller nodig (nouja een USB stick dan)), goeie backups, geen corrupte SD kaartenik222 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:45:
[...]
Hier inmiddels alles weer operationeel met Aeotec ZStick Gen5, alle devices die ik had werken prima in zwave.js.
Wat ik bovendien heel handig vind van die Aeotec stick is dat je een backup van de eeprom kunt maken. Als je hem dan ooit moet vervangen kun je zo een backup terugzetten en hoeft je niet alles opnieuw te pairen. Dat schijnt zelfs te kunnen van de Gen5 naar de Gen5+ die nu nog nauwelijks verkrijgbaar is
HASS draait bij mij op m'n Proxmox servertje lekker mee met de andere VM's, nooit omkijken naar, snapshots voordat ik dreig iets te gaan slopen, heerlijk!
[ Voor 4% gewijzigd door strandbal op 02-03-2021 13:50 ]
Hier stond een dode link.
Momenteel heb ik als test voor Zigbee2MQTT stick een Texas Instruments CC2531. Ik wist vooraf dat het bereik niet geweldig was maar dit valt me toch wel tegen.
De Electrolama zig-a-zig-ah! (zzh!) of de Slaesh's CC2652RB stick worden aangeraden. Ook zie ik veel de ConBee II, maar hier moet allerlei firmware op geflashed worden?
Welke is aan te raden?
De Electrolama zig-a-zig-ah! (zzh!) of de Slaesh's CC2652RB stick worden aangeraden. Ook zie ik veel de ConBee II, maar hier moet allerlei firmware op geflashed worden?
Welke is aan te raden?
@Robbie T De ConBee is in eerste instantie bedoelt voor met DeConz en Zigbee2MQTT support is nog experimental. Dus als je bij Zigbee2MQTT wilt blijven zou ik die niet kiezen. Ik ben zelf voor een Slaesh's gegaan omdat de ZZH uit de UK komt. De ZZH is ook de enige waar je zelf met firmware aan de gang moet. Slaesh zet de laatste versie al op de stick als je dat kiest.
Duidelijk :-). Slaesh moet het dan worden.Septillion schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:21:
@Robbie T De ConBee is in eerste instantie bedoelt voor met DeConz en Zigbee2MQTT support is nog experimental. Dus als je bij Zigbee2MQTT wilt blijven zou ik die niet kiezen. Ik ben zelf voor een Slaesh's gegaan omdat de ZZH uit de UK komt. De ZZH is ook de enige waar je zelf met firmware aan de gang moet. Slaesh zet de laatste versie al op de stick als je dat kiest.
Ik heb vandaag 1 van de bewegingssensoren van xiaomi aan de zigbee2mqtt stick gekoppeld. Dit is de sensor die in de wc hangt en zit een meter of 6/7 van de meterkast vandaan waar de stick ingeplugd zit.
Om de lamp te activeren gebruik ik het volgende script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| - id: toilet_light alias: Toilet Light description: Turn on the light in the toilet when tere is movement and turn of 80 seconds after the last movement trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.bewegingssensor_wc_occupancy to: 'true' action: service: light.turn_on target: entity_id: light.wc data: brightness_pct: 100 mode: single |
Druk ik binnen HA Op execute werkt dit zonder problemen. Als ik de wc binnen stap echter niet.
De LQ (link quality) schommelt ergens tussen de 35 - 50).
Is er een fout in het script of gaat er iets mis met de LQ?
@Robbie T Voor sensoren gebruikt HA geen true en false maar on en off 
En is target in de action nieuw?
Ik gebruik - zoals @Septillion terecht suggereert - een andere waarde in mijn trigger die je overigens kunt vinden in de Developers tab. Dit is mijn automation om het licht op de hal aan te doen:Robbie T schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:45:
[...]
Duidelijk :-). Slaesh moet het dan worden.
Ik heb vandaag 1 van de bewegingssensoren van xiaomi aan de zigbee2mqtt stick gekoppeld. Dit is de sensor die in de wc hangt en zit een meter of 6/7 van de meterkast vandaan waar de stick ingeplugd zit.
Om de lamp te activeren gebruik ik het volgende script:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 - id: toilet_light alias: Toilet Light description: Turn on the light in the toilet when tere is movement and turn of 80 seconds after the last movement trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.bewegingssensor_wc_occupancy to: 'true' action: service: light.turn_on target: entity_id: light.wc data: brightness_pct: 100 mode: single
Druk ik binnen HA Op execute werkt dit zonder problemen. Als ik de wc binnen stap echter niet.
De LQ (link quality) schommelt ergens tussen de 35 - 50).
Is er een fout in het script of gaat er iets mis met de LQ?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - alias: Hal aan bij beweging trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.bewegingssensor_hal_occupancy to: "on" action: - service: light.turn_on entity_id: light.hal data: brightness_pct: 100 color_temp: 366 |
Ik probeer de google assistent te testen op mijn gsm via deze guide. Alle stappen zijn gelukt, ik krijg ook geen foutmelding in de logs van HA te zien.
Wanneer ik de integratie wil toevoegen op mijn GSM dan vraagt hij mooi om aan te melden, ik krijg de user en pass pagina te zien maar na het ingeven van de gegevens kom ik terug naar het overzicht van de integraties.
Volgens de how to moet er dan een scherm komen zoals beschreven:
"When the linking is completed, another page comes up to assign your Home Assistant entities to rooms"
> dit krijg ik dus niet te zien.
Iemand tips?
Eerst alles geoblocken en dan verstomt staan dat een Amerikaanse service niet wil linken
Wanneer ik de integratie wil toevoegen op mijn GSM dan vraagt hij mooi om aan te melden, ik krijg de user en pass pagina te zien maar na het ingeven van de gegevens kom ik terug naar het overzicht van de integraties.
Volgens de how to moet er dan een scherm komen zoals beschreven:
"When the linking is completed, another page comes up to assign your Home Assistant entities to rooms"
> dit krijg ik dus niet te zien.
Iemand tips?
Eerst alles geoblocken en dan verstomt staan dat een Amerikaanse service niet wil linken
[ Voor 6% gewijzigd door A1AD op 02-03-2021 18:03 ]
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Ik heb dit gebruikt als voorbeeld:Septillion schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:46:
@Robbie T Voor sensoren gebruikt HA geen true en false maar on en off
https://www.home-assistan...tes_when_motion_detected/
YAML:
1
2
3
4
| action: service: light.turn_off target: entity_id: light.kitchen_light |
De reden dat ik true and false gebruikt is de informatie op de zigbee pagina:
Via de z2m haal ik via het tabblad state de volgende informatie:Indicates whether the device detected occupancy. Value can be found in the published state on the occupancy property. It’s not possible to read (/get) or write (/set) this value. If value equals true occupancy is ON, if false OFF.
code:
. 1
2
3
4
5
6
7
8
9
| { "battery": 74, "illuminance": 4, "illuminance_lux": 4, "linkquality": 49, "occupancy": false, "temperature": 28, "voltage": 2955 } |
Vandaar dat ik true/false gebruik maar dat moet dus gewoon on/off zijn. Inmiddels aangepast.
@Robbie T Helaas hebben die cookbook pages geen datum, zou dus oud kunnen zijn. Ik hebt zelf nog nooit target zien staan. De officiële documentatie kent het ook niet.
En Zigbee2MQTT gebruikt zelf wel true en false maar daar heb je nog de HA laag over. De HA documentaite geeft daar vaak wel info over en je kan het dus altijd nog controleren in dev tools => states.
Link quality is niet geweldig maar meer dan prima voor stabiel gebruik.
En Zigbee2MQTT gebruikt zelf wel true en false maar daar heb je nog de HA laag over. De HA documentaite geeft daar vaak wel info over en je kan het dus altijd nog controleren in dev tools => states.
Mijn dank is groot!Septillion schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:57:
@Robbie T Helaas hebben die cookbook pages geen datum, zou dus oud kunnen zijn. Ik hebt zelf nog nooit target zien staan. De officiële documentatie kent het ook niet.
Ik heb het script inmiddels aangepast:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| - id: toilet_light_on alias: Toilet Light description: Turn on the light in the toilet when tere is movement and turn of 80 seconds after the last movement trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.bewegingssensor_wc_occupancy to: 'on' action: - service: light.turn_on data: brightness_pct: 100 entity_id: light.wc mode: single - id: toilet_light_off alias: Turn off toilet light after last movement trigger: platform: state entity_id: binary_sensor.bewegingssensor_wc_occupancy to: 'off' for: seconds: 80 action: - service: light.turn_off entity_id: light.wc |
Ik gebruik een script om mijn Kia E-Niro in HomeAssistant te krijgen. Dit heeft een maand gewerkt, maar nu werkt hij helaas niet meer
.
In het logboek vind ik deze errors bij de templates:
2021-02-26 08:29:31 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.template_entity] TemplateError('UndefinedError: 'mappingproxy object' has no attribute 'CanbusLast'') while processing template 'Template("{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["TireWarning"]|float > 0 }}")' for attribute '_state' in entity 'binary_sensor.kia_tire_warning'
2021-02-26 08:29:31 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.event] Error while processing template: Template("{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["ev"]["charging"]|float > 0 }}")
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
2021-02-26 08:29:31 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.template.template_entity] TemplateError('UndefinedError: 'mappingproxy object' has no attribute 'CanbusLast'') while processing template 'Template("{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["TireWarning"]|float > 0 }}")' for attribute '_state' in entity 'binary_sensor.kia_tire_warning'
2021-02-26 08:29:31 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.event] Error while processing template: Template("{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["ev"]["charging"]|float > 0 }}")
De error vertelt je dat 'canbuslast' niet te vinden is in de attributes van 'sensor.kia_sensors'.Wiz_Kid schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:08:
Ik gebruik een script om mijn Kia E-Niro in HomeAssistant te krijgen. Dit heeft een maand gewerkt, maar nu werkt hij helaas niet meer.
Dus ga eens naar config -> entities en dan ikea_sensors en kijk eens wat voor waarde die sensor heeft. Wellicht andere naam ineens of gewoon geen data meer?
Zelfs met een recente Solaredge SE4000 HD werkt modbus over tcp/ip. Je moet het alleen via de mysolaredge app (of evt setapp) aanzetten.DaLass schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:39:
[...]
Dat zal mogelijk aan de generatie van de omvormer afhankelijk zijn; ik heb 2 "oude" omvormers met display waar je "Modbus over TCP" via de instellingen aan kunt zetten. Middels de custom integratie "SolarEdge Modbus" kun je ze dan op basis van IP + Modbus poort toevoegen zonder extra investeringen![]()
home-assistant-solaredge-modbus
Zojuist 3 xiaomi zigbee rookmelders toegevoegd aan home assistant.
Wat laten jullie allemaal aan/uit schakelen op het moment als een van de rookmelders afgaat ?
Zit zelf te denken aan verlichting slaapkamers, overloop en gang. Tevens de rolluiken op de slaapkamers omhoog.
Verder mogen alle google mini's in huis gaan roepen en melding op de telefoons.
Als zo'n ding afgaat zit ik toch al rechtop in m'n bed dus de lampen aan en rolluiken open boeit me qua nachtrust weinig.
Wat laten jullie allemaal aan/uit schakelen op het moment als een van de rookmelders afgaat ?
Zit zelf te denken aan verlichting slaapkamers, overloop en gang. Tevens de rolluiken op de slaapkamers omhoog.
Als zo'n ding afgaat zit ik toch al rechtop in m'n bed dus de lampen aan en rolluiken open boeit me qua nachtrust weinig.
Als je een slimme voordeur bel heb, de deur bel.bgrr schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:02:
Tenminste ik heb een ouderwetse TRING bel
Maar, bij echte brand, heb je dan wel geregeld dat er noodspanning is voor je netwerk en HASS? Inclusief je rolluiken.bgrr schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:02:
Vaak valt de spanning namelijk weg door kortsluiting. Daarom zitten er in rookmelders batterijen.
Ik denk dat al het extra 'extra' is, nice to have als de spanning er lang genoeg op blijft. LoeienVorkie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:23:
[...]
Maar, bij echte brand, heb je dan wel geregeld dat er noodspanning is voor je netwerk en HASS? Inclusief je rolluiken.
Vaak valt de spanning namelijk weg door kortsluiting. Daarom zitten er in rookmelders batterijen.
[ Voor 3% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 02-03-2021 22:26 ]
Helaas geen noodstroom voorziening maar tis meer een extra. Voor het geval geen stroom ligt er een breekijzer onder het bed. Die dient ook voor eventuele inbrekers te verwelkomen haha. Je hoopt het nooit nodig te hebben maar ligt er voor het geval dat. Heb destijds staan twijfelen tussen elektrisch of handmatige rolluiken ivm brand en stroom. Uiteindelijk toch de keuze op elektrisch gevallen.sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:26:
[...]
Ik denk dat al het extra 'extra' is, nice to have als de spanning er lang genoeg op blijft. Loeiendoet ie toch wel.
De deurbel ga ik ook toevoegen aan het lijstje. Tis een ouderwetse tring bel maar daar hang een wemos d1 tussen met relais dus toch een beetje slim.
Buiten verlichting ga ik ook meenemen.
bgrr schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:42:
[...]
Helaas geen noodstroom voorziening maar tis meer een extra. Voor het geval geen stroom ligt er een breekijzer onder het bed. Die dient ook voor eventuele inbrekers te verwelkomen haha. Je hoopt het nooit nodig te hebben maar ligt er voor het geval dat. Heb destijds staan twijfelen tussen elektrisch of handmatige rolluiken ivm brand en stroom. Uiteindelijk toch de keuze op elektrisch gevallen.
De deurbel ga ik ook toevoegen aan het lijstje. Tis een ouderwetse tring bel maar daar hang een wemos d1 tussen met relais dus toch een beetje slim.
Buiten verlichting ga ik ook meenemen.
offtopic:
er zijn ook rolluiken waar een accu in kan voor als de spanning weg valt
er zijn ook rolluiken waar een accu in kan voor als de spanning weg valt
He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen
@Septillion heb je ook roze lampen in huis, nu je naam hier een ander kleurtje heeft gekregen?
Sometimes you need to plan for coincidence
Zijn er meerdere Tweakers die geen DSMR waardes meer in HA krijgen?
Vorige week heb ik DSMR Reader van Sander geïnstalleerd (dus niet de ingebouwde van HA zelf) en de geconfigureerd. Alles werkte netjes tot gisterennacht. De live grafieken op poort :7777 werken wel maar de data wordt niet meer doorgegeven.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XqEsDgE7cOhcaRDCMGt1RrqP.jpg?f=user_large)
Om die reden heb ik in Proxmox even een nieuwe VM aangemaakt en HA opnieuw geïnstalleerd.
Daarna:
- MQTT geïnstalleerd en een mqttuser aangemaakt
- MQTT via de integraties toegevoegd
- TimescaleDB met DB dsmrreader toegevoegd
- DSMR reader via de Gitlink geïnstalleerd (werkt: info via port 7777)
- in config.yaml dsmr_reader als sensor toegevoegd
Alle entiteiten worden aangemaakt maar ik krijg geen enkele info binnen, alles staat als "unknow"
:strip_exif()/f/image/AVwhk5IOs6Dn7Cv90lVn2jCL.jpg?f=fotoalbum_large)
Doe ik nu iets verkeerd of ben ik iets vergeten?
Vorige week heb ik DSMR Reader van Sander geïnstalleerd (dus niet de ingebouwde van HA zelf) en de geconfigureerd. Alles werkte netjes tot gisterennacht. De live grafieken op poort :7777 werken wel maar de data wordt niet meer doorgegeven.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XqEsDgE7cOhcaRDCMGt1RrqP.jpg?f=user_large)
Om die reden heb ik in Proxmox even een nieuwe VM aangemaakt en HA opnieuw geïnstalleerd.
Daarna:
Alle entiteiten worden aangemaakt maar ik krijg geen enkele info binnen, alles staat als "unknow"
:strip_exif()/f/image/AVwhk5IOs6Dn7Cv90lVn2jCL.jpg?f=fotoalbum_large)

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler
@Hmmbob Haha, zou wel kunnen
Heb op een paar plekken wel wat ledstrip zitten. Ik zal eens een Pimp/mod scene aanmaken om in de juiste sfeer te komen
@Kenny73 Die verstuurt de data toch met MQTT? Wat als je mee kijkt met MQTT Explorer ofzo, zie je dan wel DSMR Reader berichten?
Ik zie wel dat mqtt draait maar ik zie geen velden erin staan met daarin data van DSMR
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jtX7U6FehSOHLTaMp4DKKMfS.jpg?f=user_large)
24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler
De screenshot laat alleen statistieken van je broker zien. Misschien dat je wel goed 'kijkt' met mqtt explorer, op het # of het specifieke DSMR topic, maar dit screenshot alleen zegt niet zo veel.Kenny73 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:26:
Ik zie wel dat mqtt draait maar ik zie geen velden erin staan met daarin data van DSMR
[Afbeelding]
Als je naar het goed topic meekijkt is er inderdaad totaal geen data naar broker verzonden
Hier ook de DSMR in gebruik, via mqtt komt alles gewoon aan in HA. Voor zover ik nu zie draai ik de laatste versie.Kenny73 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:13:
Zijn er meerdere Tweakers die geen DSMR waardes meer in HA krijgen?
[Afbeelding]
Daarna:
[Afbeelding]
Even gecheckt, ook in influx en grafana komt alles binnen.
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu
Als ik alles uitvouw in de explorer zie ik überhaupt nergens een topic staan met DSMR staan op mijn nieuwe systeem.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:33:
[...]
De screenshot laat alleen statistieken van je broker zien. Misschien dat je wel goed 'kijkt' met mqtt explorer, op het # of het specifieke DSMR topic, maar dit screenshot alleen zegt niet zo veel.
Als je naar het goed topic meekijkt is er inderdaad totaal geen data naar broker verzonden
Kijk ik naar mijn huidige systeem staan ze wel maar de waardes worden niet geüpdatet:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HNtAB0POmLSI2bkQPPVuQ7Yr.jpg?f=user_large)
zie ook de timestamp onderin
Maar in de configuratie van de DSMR-reader hoef je toch helemaal niets aan te vinken bij MQTT? Daar stel je je P1 lezer in bij port en je backup-path (overigens maakt het voor hier niet uit of ik mqtt wel of niet inschakel)
Precies, je mist in je .199 broker het dsmr topic: er wordt dus helemaal niets verzonden naar de .199 broker. Waarom draai je eigenlijk 2 brokers?.Kenny73 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:02:
[...]
Als ik alles uitvouw in de explorer zie ik überhaupt nergens een topic staan met DSMR staan op mijn nieuwe systeem.
Kijk ik naar mijn huidige systeem staan ze wel maar de waardes worden niet geüpdatet:
[Afbeelding]
zie ook de timestamp onderin
Maar in de configuratie van de DSMR-reader hoef je toch helemaal niets aan te vinken bij MQTT? Daar stel je je P1 lezer in bij port en je backup-path (overigens maakt het voor hier niet uit of ik mqtt wel of niet inschakel)
Wat staat er in je docker logs?
Mqqt niet inschakelen? ik neem aan dat je dan ook niets in mqtt gaat zien ?
[ Voor 3% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 03-03-2021 10:08 ]
Let wel op dat licht bij rookontwikkeling ook verblindend kan werken.bgrr schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:02:
Daarom zie je steeds meer vluchtroutes die grondverlichting hebben.
Ik heb een tweede HA aangemaakt om dit te testen. Op de .200 is er wel koppeling met DSMR maar daar worden de waardes niet vernieuwd. Op de .199 heb ik alles ingesteld zoals aangegeven maar daar is dus DSRM niet verbonden met mqtt.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:06:
[...]
Precies, je mist in je .199 broker het dsmr topic: er wordt dus helemaal niets verzonden naar de .199 broker. Waarom draai je eigenlijk 2 brokers?.
Wat staat er in je docker logs?
Mqqt niet inschakelen? ik neem aan dat je dan ook niets in mqtt gaat zien ?
Ik ken je opstelling niet maar het kan dus ook zijn dat je gewoon op 199 niets ziet omdat 'het wel werkt' maar er gewoon geen data 'is' / 'verstuurd wordt'?Kenny73 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:13:
[...]
Ik heb een tweede HA aangemaakt om dit te testen. Op de .200 is er wel koppeling met DSMR maar daar worden de waardes niet vernieuwd. Op de .199 heb ik alles ingesteld zoals aangegeven maar daar is dus DSRM niet verbonden met mqtt.
Of stuurd de dsmr reader een birth/will message (online/offline) of een timestamp ook al wordt er geen data verstuurd?
@Kenny73 @sjorsjuhmaniac Ben ook niet heel bekend met DSMR-reader maar volgens mij zou het wel met regelmaat data moeten versturen. Laatste timestamp in de .200 is ook al twee dagen oud. Al deze berichten zijn zeker retained?
Maar het feit dat de MQTT berichten niet bestaan of bevroren zijn komt overeen met wat HA laat zien. De fout zit dus in de communicatie van DSMR reader met de MQTT broker. Zie je in de logs van DSMR reader niets staan over MQTT?
Maar het feit dat de MQTT berichten niet bestaan of bevroren zijn komt overeen met wat HA laat zien. De fout zit dus in de communicatie van DSMR reader met de MQTT broker. Zie je in de logs van DSMR reader niets staan over MQTT?
Ik heb het inmiddels draaiend op mijn nieuwe systeem, in de mqtt configuratie heb ik mijn hostnaam aangepast van localhost naar het IP-adres van HA.
Nu heb ik nog wel steeds de foutmelding dat het backuppen niet lukt: "March 3, 2021: Backup creation failed, please check the dsmr_backend logfile."
Hebben jullie dat ook?
disconnected due to exception
11:21:17 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/dsmr_parser/clients/protocol.py (ERROR)
2021-03-03 11:18:25 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '61486' does not match the expected '14898'
2021-03-03 11:19:54 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '28675' does not match the expected '2265'
2021-03-03 11:19:54 ERROR (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] disconnected due to exception
edit: er wordt wel een file aangemaakt in de backup map maar er wordt geen data ingevuld
Nu heb ik nog wel steeds de foutmelding dat het backuppen niet lukt: "March 3, 2021: Backup creation failed, please check the dsmr_backend logfile."
Hebben jullie dat ook?
disconnected due to exception
11:21:17 – /usr/local/lib/python3.8/site-packages/dsmr_parser/clients/protocol.py (ERROR)
2021-03-03 11:18:25 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '61486' does not match the expected '14898'
2021-03-03 11:19:54 WARNING (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] Invalid telegram. The CRC checksum '28675' does not match the expected '2265'
2021-03-03 11:19:54 ERROR (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] disconnected due to exception
edit: er wordt wel een file aangemaakt in de backup map maar er wordt geen data ingevuld
[ Voor 5% gewijzigd door Kenny73 op 03-03-2021 11:26 ]
Ik heb net de more-info-card ontdekt. Het lijkt mij wel een mooie oplossing om voor een van mijn lampen de 'kleur temperatuur' weer te geven zodra de lamp aangaat.
Lamp uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/eev3P1l7qc1PBUrPldWIf6cU.png?f=user_large)
Lamp aan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/bUlCnwOO5GvaMBXe5ArRR4iX.png?f=user_large)
Nu vroeg ik mij af of er misschien een mogelijkheid is om de titel uit te schakelen. Ik heb wat dingen geprobeerd maar zonder resultaat helaas.
code:
1
2
3
| type: 'custom:more-info-card' entity: light.44041004600194e945c9 icon: 'mdi:floor-lamp' |
Lamp uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/eev3P1l7qc1PBUrPldWIf6cU.png?f=user_large)
Lamp aan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/bUlCnwOO5GvaMBXe5ArRR4iX.png?f=user_large)
Nu vroeg ik mij af of er misschien een mogelijkheid is om de titel uit te schakelen. Ik heb wat dingen geprobeerd maar zonder resultaat helaas.
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Als je title vult met twee quotes ( '' ), zonder spatie er tussen? Of geef aan wat je zo al geprobeerd hebt.Kire88 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:45:
Ik heb net de more-info-card ontdekt. Het lijkt mij wel een mooie oplossing om voor een van mijn lampen de 'kleur temperatuur' weer te geven zodra de lamp aangaat.
code:
1 2 3 type: 'custom:more-info-card' entity: light.44041004600194e945c9 icon: 'mdi:floor-lamp'
Lamp uit:
[Afbeelding]
Lamp aan:
[Afbeelding]
What's the speed of dark?
Ik wil graag een rolluik plaatsen voor de slaapkamer. De eisen hiervoor zijn dat het te verbinden moet zijn met Home Assistant en op accu. Ik heb het volgende pakket gevonden:
https://www.rolluikstore....et-wirefree-rts-6-18.html
Echter moet daarvoor een Somfy Tahoma aangeschaft worden. Dat wordt dan een erg prijzig rolluik.. Ik kan helaas niet vinden hoe de motor nog meer aangestuurd zou kunnen worden. De leverancier geeft alleen de Tahoma optie aan.
Is er iemand die een dergelijke opstelling heeft? Heb ook in China gezocht, maar dat zijn alleen buis motoren voor binnen, niet voor buiten helaas.
Echter moet daarvoor een Somfy Tahoma aangeschaft worden. Dat wordt dan een erg prijzig rolluik.. Ik kan helaas niet vinden hoe de motor nog meer aangestuurd zou kunnen worden. De leverancier geeft alleen de Tahoma optie aan.
Is er iemand die een dergelijke opstelling heeft? Heb ook in China gezocht, maar dat zijn alleen buis motoren voor binnen, niet voor buiten helaas.
[ Voor 11% gewijzigd door Thoit op 03-03-2021 12:07 ]
Ik heb geen dsmr reader maar reageer gebaseerd op wat je post/je probleem is. Geen enkel idee hierover.Kenny73 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:24:
Ik heb het inmiddels draaiend op mijn nieuwe systeem, in de mqtt configuratie heb ik mijn hostnaam aangepast van localhost naar het IP-adres van HA.
Hebben jullie dat ook?
Eerste gedachte is dat er niet voldoende schrijfrechten in de backup map zijn?
bovenstaande zijn errors in de communicatie tussen meter en pc, zo ver ik begrijp. het lijkt dat data niet goed doorkomt/packet loss/malformed data ofzo omdat de checksum niet overeenkomt met de verachting. Maar ook dit is onderbuik gevoel. Heb nog steeds geen DSMR readerdisconnected due to exception
Zelf ook naar zitten kijken maar vond het allemaal veel te duur.Thoit schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:06:
Ik wil graag een rolluik plaatsen voor de slaapkamer. De eisen hiervoor zijn dat het te verbinden moet zijn met Home Assistant en op accu. Ik heb het volgende pakket gevonden:
Ik heb hier wel voor je ook zo'n systeem gevonden wat gewoon met 433mhz werkt.
https://www.rolluikonderd...el-rolluik-solar-set.html
Ik heb zelf persoonlijk bedraad gepakt, draden via de spouw naar de zolder en daar met een Shelly aangesloten.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ja, bij mij werkt Airco ook opeens niet meer in HA, nog geen tijd gehad om uit te zoeken. Zag een bericht dit weekend dat IntesisHome downtime zouden hebben wegens werkzaamheden. Maar App werkt wel dus is iets anders aan de hand.Vorkie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:47:
Iemand anders nog ineens problemen met airco aansturing via IntesisHome?
[Afbeelding]
Ik heb een mooie dubbele Zigbee knop. Ik wil hierbij Tado op Home / Away zetten. Kan dat? Ik heb wel gezocht maar kon deze specifieke actie niet vinden. Ik kan natuurlijk wel de temperatuur in elke kamer verlagen maar liefst gewoon HOME / AWAY.
O ja! Na een herstart van HA is alles weer OKwonderwout schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:42:
[...]
Ja, bij mij werkt Airco ook opeens niet meer in HA, nog geen tijd gehad om uit te zoeken. Zag een bericht dit weekend dat IntesisHome downtime zouden hebben wegens werkzaamheden. Maar App werkt wel dus is iets anders aan de hand.
Je kan met het volgende stuk script misschien uit de voeten:rutger_010 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:46:
Ik heb een mooie dubbele Zigbee knop. Ik wil hierbij Tado op Home / Away zetten. Kan dat? Ik heb wel gezocht maar kon deze specifieke actie niet vinden. Ik kan natuurlijk wel de temperatuur in elke kamer verlagen maar liefst gewoon HOME / AWAY.
YAML:
1
2
3
4
| - service: climate.set_preset_mode data: entity_id: climate.tado_thermostaat preset_mode: away |
Vul bij preset_mode 'away' of 'home' in. Trigger moet je dan zelf nog even configureren op die Zigbee knop. Ik gebruik hem in een automation die checkt wat de huidige status is en dan de tegenovergestelde status activeert, wellicht ook interessant voor jou?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| action: - choose: - conditions: - condition: state entity_id: sensor.tado_thermostaat_tado_mode state: 'HOME' sequence: - service: climate.set_preset_mode data: entity_id: climate.tado_thermostaat preset_mode: away - conditions: - condition: state entity_id: sensor.tado_thermostaat_tado_mode state: 'AWAY' sequence: - service: climate.set_preset_mode data: entity_id: climate.tado_thermostaat preset_mode: home |
Ik heb sinds januari 3 rolluiken op de slaapkamers, welke via een Somfy Tahoma (IO) aangestuurd worden. Werkt prima via HA maar ook via de losse afstandsbedieningen.Thoit schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:06:
Volgens mij kun je ook de iets goedkopere Connexoon IO gebruiken.
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Klopt, waar je op moet letten is dat er 2 soorten Connexoon zijn, 1 voor IO en 1 voor RTS, de Tahoma ondersteund beide.CAP-Team schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:38:
[...]
Ik heb sinds januari 3 rolluiken op de slaapkamers, welke via een Somfy Tahoma (IO) aangestuurd worden. Werkt prima via HA maar ook via de losse afstandsbedieningen.
Volgens mij kun je ook de iets goedkopere Connexoon IO gebruiken.
@Thoit als je nieuwe gaat kopen zou ik sowieso voor IO gaan en niet voor RTS. Bij IO geven de motoren de status terug naar de box en bij RTS niet.
Ik heb mijn rolluiken van IO en mijn zonnescherm is een RTS en bij de rolluiken kan ik precies zien wat de stand is (open/dicht maar ook hoeveel %) en bij mijn zonnescherm niet.
Ik gebruik trouwens dit geweldige component: https://github.com/iMicknl/ha-tahoma (is wel eens vaker vermeld hier, maar zeker de moeite waard dit nogmaals te doen)
Ik denk dat de Tahoma het sowieso niet gaat worden. Het gaat maar om 1 rolluik, en dan wordt het aansturen gewoon erg duur. De kosten voor het op afstand kunnen bedienen zijn namelijk vele malen duurder dan het rolluik zelfgolles schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:47:
[...]
Klopt, waar je op moet letten is dat er 2 soorten Connexoon zijn, 1 voor IO en 1 voor RTS, de Tahoma ondersteund beide.
@Thoit als je nieuwe gaat kopen zou ik sowieso voor IO gaan en niet voor RTS. Bij IO geven de motoren de status terug naar de box en bij RTS niet.
Ik heb mijn rolluiken van IO en mijn zonnescherm is een RTS en bij de rolluiken kan ik precies zien wat de stand is (open/dicht maar ook hoeveel %) en bij mijn zonnescherm niet.
Ik gebruik trouwens dit geweldige component: https://github.com/iMicknl/ha-tahoma (is wel eens vaker vermeld hier, maar zeker de moeite waard dit nogmaals te doen)

Jammer dat er geen goedkoop chinees alternatief is, zo ingewikkeld zou het niet moeten zijn

Ik snap je punt.Thoit schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:53:
[...]
Ik denk dat de Tahoma het sowieso niet gaat worden. Het gaat maar om 1 rolluik, en dan wordt het aansturen gewoon erg duur. De kosten voor het op afstand kunnen bedienen zijn namelijk vele malen duurder dan het rolluik zelf![]()
Jammer dat er geen goedkoop chinees alternatief is, zo ingewikkeld zou het niet moeten zijn
RTS rolluiken kun je volgens mij wel aansturen met een RFXcom, ik heb hier niet voor gekozen omdat het a) ook niet goedkoop is en b) dit weer een externe oplossing is waarvan je moet afvragen of het goed genoeg gaat werken en c) ik veel gelezen had dit dit ook niet altijd even lekker werkt (maar misschien was dat doordat er bij HA de integratie veranderd was een poos terug)
Pagina 43: http://www.rfxcom.com/Web...ads/RFXtrx_User_Guide.pdf
Precies, daar zat ik dus ook mee dat het jammer is dat je weer een extra "hub" nodig hebt. Als er een oplossing in Zigbee vorm is, dan zou ik er wat extra voor over hebben.golles schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:07:
[...]
Ik snap je punt.
RTS rolluiken kun je volgens mij wel aansturen met een RFXcom, ik heb hier niet voor gekozen omdat het a) ook niet goedkoop is en b) dit weer een externe oplossing is waarvan je moet afvragen of het goed genoeg gaat werken en c) ik veel gelezen had dit dit ook niet altijd even lekker werkt (maar misschien was dat doordat er bij HA de integratie veranderd was een poos terug)
Pagina 43: http://www.rfxcom.com/Web...ads/RFXtrx_User_Guide.pdf
Vanaf de Tado pagina:rutger_010 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:46:
Dus ja het zou moeten kunnen met climate.set_preset_mode. Dus Zigbee knop als trigger en dan als actie die service.Manually switching between home-mode and away-mode is also supported. Any Tado climate card can be switched between these presence modes, this changes the setting for the entire home.
Ik gebruik voor mij zonnescherm met Somfy RTS motor een ESP8266 (Wemos D1 Mini) met een 433MHz (FS1000A) zendertje.Thoit schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:09:
[...]
Precies, daar zat ik dus ook mee dat het jammer is dat je weer een extra "hub" nodig hebt. Als er een oplossing in Zigbee vorm is, dan zou ik er wat extra voor over hebben.
Hardware is nog geen 10 euro bij de Chinees.
Ik draai hierop ESPhome met een RTS library: https://github.com/dmslabsbr/esphome-somfy
Installatie en koppelen is eenvoudig en koppelen gaat als een losse afstandsbediening.
Het open en sluiten werkt perfect, je hebt alleen geen inzicht in hoeveel % hij open is.
[ Voor 3% gewijzigd door Wimbo op 03-03-2021 15:06 ]
Naast dat RTS volgens mij ook langzaam uitgefaseerd gaat worden. Helaas zijn er nog geen goede binnenoplossingen voor minder zwaar rolwerk zoals plissé's en rolgordijnen met IO. Nu even afwachten tot de Motion TDBU plissè's bij de Kwantum op de website online komengolles schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:47:
[...]
Klopt, waar je op moet letten is dat er 2 soorten Connexoon zijn, 1 voor IO en 1 voor RTS, de Tahoma ondersteund beide.
@JDFS RTS gaat er waarschijnlijk niet uit. Is in Amerika juist erg groot. Daar zitten ze namelijk met IO wat niet gebruikt mag worden. I.v.m. de frequentie.
@Thoit IO ontkom je niet aan een connexxoon of Tahoma, RTS is wel makkelijker aan te sturen.
En Somfy komt binnenkort als het goed is nog met een aantal motoren uit met accu. Alleen zijn dat doorgaans kleinere motoren. Je moet echt zoeken naar 35mm motoren wil je een rolluik kunnen bedienen. Waarschijnlijk zit je wel aan een N.m van 4 of hoger. Waarom niet een mechanische motor met bijvoorbeeld een shelly?
Dan heb je ook de mogelijkheid om hem handmatig te bedienen met eventueel een draaischakelaar.
Of eventueel zoiets als onderstaand ? Ook bi-directioneel dus een groot voordeel ten opzichte van RTS van Somfy.
https://motion-blinds.com/support/cm-34-smart-switch-230
@Thoit IO ontkom je niet aan een connexxoon of Tahoma, RTS is wel makkelijker aan te sturen.
En Somfy komt binnenkort als het goed is nog met een aantal motoren uit met accu. Alleen zijn dat doorgaans kleinere motoren. Je moet echt zoeken naar 35mm motoren wil je een rolluik kunnen bedienen. Waarschijnlijk zit je wel aan een N.m van 4 of hoger. Waarom niet een mechanische motor met bijvoorbeeld een shelly?
Dan heb je ook de mogelijkheid om hem handmatig te bedienen met eventueel een draaischakelaar.
Of eventueel zoiets als onderstaand ? Ook bi-directioneel dus een groot voordeel ten opzichte van RTS van Somfy.
Op mijn voor en achterdeur heb ik een sensor zitten.
Als de deur 5 minuten open staat wil ik dat er een notificatie komt.
Ik zie dat ik bij HA ook gebruik kan maken van TTS en gebruik in de automation het volgende:
Als ik dit test met een automation op basis van tijd gebeurt er niets. Moet ik nog iets aanpassen?
Ik zie dat ik bij HA ook gebruik kan maken van TTS en gebruik in de automation het volgende:
YAML:
1
2
3
4
5
| action: - service: tts.google_say data: entity_id: media_player.speaker_zolder message: "De voordeur staat nog open" |
Als ik dit test met een automation op basis van tijd gebeurt er niets. Moet ik nog iets aanpassen?
Probleem daarbij is dat ik hiervoor ook weer stroom naar het rolluik moet brengen. Dat wil ik liever niet.Wimbo schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:01:
[...]
Ik gebruik voor mij zonnescherm met Somfy RTS motor een ESP8266 (Wemos D1 Mini) met een 433MHz (FS1000A) zendertje.
Hardware is nog geen 10 euro bij de Chinees.
Ik draai hierop ESPhome met een RTS library: https://github.com/dmslabsbr/esphome-somfy
Installatie en koppelen is eenvoudig en koppelen gaat als een losse afstandsbediening.
Het open en sluiten werkt perfect, je hebt alleen geen inzicht in hoeveel % hij open is.
Omdat ik hiervoor ook stroom er naar moet brengen. Ik wil het liefst niet door het kozijn moeten boren voor een schakelaar en stroom naar binnen toe. Vandaar dat ik het liefste iets wil wat op accu bediend kan worden. En als er nieuwe apparatuur komt, wil ik die het liefst ook in home assistant kunnen hangen.Jerry_bboy schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:46:
@JDFS RTS gaat er waarschijnlijk niet uit. Is in Amerika juist erg groot. Daar zitten ze namelijk met IO wat niet gebruikt mag worden. I.v.m. de frequentie.
[YouTube: Motion CM-34 SmartSwitch]
Probeer eens toe te voegen: language: nlRobbie T schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:15:
Op mijn voor en achterdeur heb ik een sensor zitten.
YAML:
1 2 3 4 5 action: - service: tts.google_say data: entity_id: media_player.speaker_zolder message: "De voordeur staat nog open"
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
@Robbie T Verder TTS wel geconfigureerd?
En om het action deel te testen heb je bij de automations in de UI (zowel de list als bij edit via UI) een knop "execute". Die zal direct de action uitvoeren zonder trigger of voorwaarde check. Ofwel, als iets dan wel werkt zit het in de trigger/condition.
En om het action deel te testen heb je bij de automations in de UI (zowel de list als bij edit via UI) een knop "execute". Die zal direct de action uitvoeren zonder trigger of voorwaarde check. Ofwel, als iets dan wel werkt zit het in de trigger/condition.
Helder @Thoit , je zou eens kunnen informeren bij brel. Zij leveren ook motoren voor zonwering. Waaronder ook accu motoren. Overigens is MOTION blinds te integreren met Home Assistant. En Shelly ook.
Brel zul je waarschijnlijk moeten werken via IFTTT. Of kun je heel misschien het één en ander programmeren via RS485.
Brel zul je waarschijnlijk moeten werken via IFTTT. Of kun je heel misschien het één en ander programmeren via RS485.
De gehele automation ziet er nu zo uit:Septillion schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:37:
@Robbie T Verder TTS wel geconfigureerd?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| alias: New Automation description: '' trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.gast to: 'on' condition: [] action: - service: tts.google_say data: data: entity_id: media_player.woonkamer message: De voordeur staat nog open language: nl mode: single |
In configuration.yaml heb ik het volgende
YAML:
1
2
3
4
5
| # Text to speech tts: - platform: google_translate service_name: google_say language: "nl" |
Maar het werkt niet, ook niet als ik op execute druk.
Als ik de entity media_player.woonkamer open en ik voer dar een melding in en druk op versturen hoor ik het wel via de Sonos.
Bij mij werkte deze pas met het invullen van de base_url optie.Robbie T schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:50:
[...]
De gehele automation ziet er nu zo uit:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 alias: New Automation description: '' trigger: - platform: state entity_id: input_boolean.gast to: 'on' condition: [] action: - service: tts.google_say data: data: entity_id: media_player.woonkamer message: De voordeur staat nog open language: nl mode: single
In configuration.yaml heb ik het volgende
YAML:
1 2 3 4 5 # Text to speech tts: - platform: google_translate service_name: google_say language: "nl"
Maar het werkt niet, ook niet als ik op execute druk.
Als ik de entity media_player.woonkamer open en ik voer dar een melding in en druk op versturen hoor ik het wel via de Sonos.
What's the speed of dark?
Ik heb nu Domoticz draaien op een p3b+ maar heb net een HP T630 gekocht om deze te vervangen en om een stabielere en snellere omgeving te hebben.
Nu ik toch alles opnieuw moet installeren kan ik er voor kiezen over te gaan naar iets ander.
Kan iemand aangeven of:
- Atag one werkt met HA;
- Er iets is als Blocky op HA. Ik ben geen programmeur en met Blocky op Domoticz kon ik toch redelijk eenvoudig ingewikkelde routines maken zondar dat ik mijn qbasic kennis van 20 jaar gelden moet afstoffen.
Mijn Hue, Alexa en Z-Wave zou geen problemen moeten opleveren als ik het zo zie.
Nu ik toch alles opnieuw moet installeren kan ik er voor kiezen over te gaan naar iets ander.
Kan iemand aangeven of:
- Atag one werkt met HA;
- Er iets is als Blocky op HA. Ik ben geen programmeur en met Blocky op Domoticz kon ik toch redelijk eenvoudig ingewikkelde routines maken zondar dat ik mijn qbasic kennis van 20 jaar gelden moet afstoffen.
Mijn Hue, Alexa en Z-Wave zou geen problemen moeten opleveren als ik het zo zie.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
@icecreamfarmer gewoon overgaan. Ik zat eerst ook op domoticz en ben ook geen programmeur.
Maar automations binnen home assistant zijn erg goed te maken. En er staat enorm veel online.
En anders met een beetje hulp op fora zoals hier gaat het je vast lukken. Het werkt naar mijn idee veel stabieler en heb eigenlijk alles in m'n huis nu werkend vanuit 1 systeem. Daarnaast veel meer updates.
Maar automations binnen home assistant zijn erg goed te maken. En er staat enorm veel online.
En anders met een beetje hulp op fora zoals hier gaat het je vast lukken. Het werkt naar mijn idee veel stabieler en heb eigenlijk alles in m'n huis nu werkend vanuit 1 systeem. Daarnaast veel meer updates.
Dit ingevuld en geprobeerd met mijn externe en interne url maar helaas.JayOne schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:11:
[...]
Bij mij werkte deze pas met het invullen van de base_url optie.
Heb op de slaapkamers rolluiken met somfy RTS motor.Thoit schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:06:
Om ze te bedienen heb ik een 2de aftandsbediening voor aansturing van 4 rolluiken.
Daar heb ik de pcb uitgehaald en kabels op de knoppen en ledjes gesoldeerd en verbonden met een arduino. Deze leest de led uit welk rolluik geselecteerd is op de afstandsbediening en druk op de knoppen.
Arduino luistert naar html commands die ik verstuur vanuit hassio/node red
Werkt al 3 jaar probleemloos voor een appel en een ei :-)
Om een en ander aan elkaar te knopen heb ik een PCB laten maken waar de arduino en pcb van somfy op zitten. Heb bij interesse nog 3 van die pcb's liggen incl de arduino source code
Is het dan echt makkelijk te doen dat ik een codewoord naar Alexa roep en dat dan de rolluiken half omhoog gaan (en na een bepaalde tijd volledig), verwarming aan gaat, lichten aan gaan (en weer uit) en de Sonos de radio aanzet?Jerry_bboy schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:32:
@icecreamfarmer gewoon overgaan. Ik zat eerst ook op domoticz en ben ook geen programmeur.
Want dat heb ik nu draaien op Domoticz.
Naast dat mijn rolluiken ook nog gestuurd worden aan de hand van de binnen en buitentemperatuur.
Lang verhaal kort is het nog steeds zoals in dit verhaal?
Want dan laat ik het aan mij voorbij gaan. De interface zie ik toch zelden.
Mijn Smart Home: Domoticz vs. Home Assistant: The Battle!.
[ Voor 14% gewijzigd door icecreamfarmer op 03-03-2021 17:58 ]
Ik kan geen antwoorden geven op je andere vragen maar ben zelf de overstap aan het maken van domoticz naar HA. In het begin echt even de weg kwijt in het oerwoud van mogelijkheden maar langzaamaan komt het. Een beetje feeling erbij werkt ook.icecreamfarmer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:48:
[...]
Is het dan echt makkelijk te doen dat ik een codewoord naar Alexa roep en dat dan de rolluiken half omhoog gaan (en na een bepaalde tijd volledig), verwarming aan gaat, lichten aan gaan (en weer uit) en de Sonos de radio aanzet?
Want dat heb ik nu draaien op Domoticz.
Naast dat mijn rolluiken ook nog gestuurd worden aan de hand van de binnen en buitentemperatuur.
Lang verhaal kort is het nog steeds zoals in dit verhaal?
Want dan laat ik het aan mij voorbij gaan. De interface zie ik toch zelden.
Mijn Smart Home: Domoticz vs. Home Assistant: The Battle!.
Al die addons waar ze het over hebben zijn niet nodig, je kan het zo gek maken als je zelf wil.
Ik draai nu Home Assistant OS met de zigbee2mqtt addon en de addon voor ssh toegang, evenals de file editor. Meer nog niet nodig gehad.
Automations kan je maken middels een gui waarbij soms wat code nodig is. Ook komen er steeds meer blueprinst waarbij je simpelweg je acties kan selecteren.
volgens mij hoeft dat helemaal niet. ik heb zelf ondertussen 9 rolluiken hangen allemaal op een simpele somfy afstandsbediening eerst een 4 kanaals omdat ik nog maar 3 rolluiken had en toen er meer bijkwamen is het een 16 kanaals geworden. (telis 16 https://www.somfy.nl/producten/1811020/telis-16-rts)Thoit schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:06:
Enige waar ik spijt van heb is dat ik voor RTS motoren heb gekozen. zeker als je met domotica aan de slag gaat kun je beter voor "io" motoren kiezen, deze geven namelijk meer feedback terug.
RTS is een klik and forget systeem. dus als je "omlaag" zend en de rolluik mist hem dan kom je thuis met 1 rolluik omhoog terwijl in je systeem alles in de "omlaag" stand staat.
zie ook: https://rolluikshop.be/re...nteressanter-is-geworden/
Wat zegt je log?Robbie T schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:33:
[...]
Dit ingevuld en geprobeerd met mijn externe en interne url maar helaas.
Even een vervolg;JayOne schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:11:
[...]
Bij mij werkte deze pas met het invullen van de base_url optie.
Het is gelukt.
configuration.yaml ziet er zo uit
YAML:
1
2
3
| tts: - platform: google_translate language: "nl" |
De code bij de action is als volgt:
YAML:
1
2
3
4
| service: tts.google_translate_say data: message: De voordeur staat nog open entity_id: media_player.woonkamer |
Ja en nee. Beginnende bij de link, die is aardig outdated. Zeker afgelopen jaar is er heeeeeeeel veel bijgekomen dat via de UI kan.icecreamfarmer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:48:
Is het dan echt makkelijk te doen [...]
Maar naar mijn idee nog meer, de moeilijkheid zit hem niet in het maken van yaml, andere code of blokken slepen. Dat is het kunnen bedenken wat jij wilt dat er gebeurd en dit in de drie hoofdelen van elk systeem kunnen gieten. Namelijk trigger (wat zet de actie in gang), condition (expliciet wanneer het mag gebeuren) en action (wat wil je doen). Dat is naar mijn idee waar nieuwe mensen of mensen zonder technische achterrond veel meer moeite mee hebben dan de yaml. Als je namelijk eenmaal in woorden volgende bovenstaande principe kunt omschrijven wat je wilt dat er gebeurd ben je al heeeeeel ver. Vervolgens kan er steeds meer in de UI dus is het aanmaken ook makkelijk. En zelfs met YAML is het dan niet zo lastig meer omdat snippets kopiëren uit de voorbeelden vaak ook wel lukt. En als dat allemaal faalt zijn wij er nog. Maar dan is weer van belang dat je goed kunt omschrijven wat er wanneer onder welke omstandigheid moet gebeuren.
Tuurlijk kan je het enorm complex maken met als gevolg dat je echt naar YAML en Jinja moet. En al naar gelang wat je wilt integreren kan de drempel ook wat hoger liggen. Maar op een hoger niveau kunnen bepalen wat je probleem is en welke tools je daar voor kunt gebruiken is lastiger. En meer mogelijkheden gaat altijd gepaard met meer wensen en meer complexiteit.
En nu zal vast iemand NodeRed opmerken
Imeand volgende wel eens meegemaakt?
Ik wil net op PC (en blijkt op tablets ook zo te zijn) inloggen in mijn HA, wordt ik accuut doorverwezen naar de pagina alsof ik voor de allereerste keer HA opstart. Dus inlognaam aanmaken, wachtwoord enz.
Enb dus alles weg.
Heb wel back-ups, restore nu ook, maar toch
Ik wil net op PC (en blijkt op tablets ook zo te zijn) inloggen in mijn HA, wordt ik accuut doorverwezen naar de pagina alsof ik voor de allereerste keer HA opstart. Dus inlognaam aanmaken, wachtwoord enz.
Enb dus alles weg.
1e woensdag van de maand is Release Day: 2021.3 is zojuist gereleased!
Release blog: https://www.home-assistant.io/blog/2021/03/03/release-20213/
Release party livestream vanaf 21:00: YouTube: Home Assistant 2021.3 Release Party
Release blog: https://www.home-assistant.io/blog/2021/03/03/release-20213/
Release party livestream vanaf 21:00: YouTube: Home Assistant 2021.3 Release Party
Ook pas vanaf 2100? Want nu onbestaande paginaHmmbob schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:11:
1e woensdag van de maand is Release Day: 2021.3 is zojuist gereleased!
Release blog: https://www.home-assistant.io/blog/2021/02/24/release-20213/
Nadeel van io is dat je aan een connexoon of tahoma box zit welke alleen via internet werkt.sweetdude schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:32:
[...]
volgens mij hoeft dat helemaal niet. ik heb zelf ondertussen 9 rolluiken hangen allemaal op een simpele somfy afstandsbediening eerst een 4 kanaals omdat ik nog maar 3 rolluiken had en toen er meer bijkwamen is het een 16 kanaals geworden. (telis 16 https://www.somfy.nl/producten/1811020/telis-16-rts)
Enige waar ik spijt van heb is dat ik voor RTS motoren heb gekozen. zeker als je met domotica aan de slag gaat kun je beter voor "io" motoren kiezen, deze geven namelijk meer feedback terug.
RTS is een klik and forget systeem. dus als je "omlaag" zend en de rolluik mist hem dan kom je thuis met 1 rolluik omhoog terwijl in je systeem alles in de "omlaag" stand staat.
zie ook: https://rolluikshop.be/re...nteressanter-is-geworden/
De api is ook nog erg gelimiteerd hoe vaak je hem aan mag spreken.
Ik heb een connexoon rts een tijd gebruikt en dit was geen succes (ik bedien mij rolluiken op weer dus dan kwam ik vaker aan het limiet), uiteindelijk een rfxcom overkocht van een tweaker. Dit werkt prima, wel wat extra scripts nodig zodat je ook de status ziet in home assistant maar het werkt prima, 1x in de maand wel eens dat een rolluik niet dicht gaat. Connexoon ligt nu niets te doen.
Je zou eventueel ook via hacs Cover Time Based RF (trigger script) kunnen installeren hiermee kun je ook standen berekenen via tijdsduur dat een rolluik openen / sluit.
zal nog gemerged moeten worden.....maartend schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:14:
[...]
Ook pas vanaf 2100? Want nu onbestaande pagina
Bij mij werkte de link gewoon. Browser cache?
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ahh, tijdens RC was de page op 24 februari gemaakt maar nu hij gereleased is zijn we al op 3 maart
Werkende link:
https://www.home-assistant.io/blog/2021/03/03/release-20213/
Linkje werkt gewoon hoor
Tip: zet je licht niet klap vol aan maar laat ze óf langzaam opkomen óf houd ze gedimd.bgrr schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:02:
But why?
Nou, dezelfde reden als bij opstijgen en landen met een vliegtuig; als er dan een noodgeval is in het donker dan scheelt het nogal als je ogen nog gewend zijn aan weinig licht. Als je je bakkes vol met licht ramt en de spanning er ineens vanaf gaat door kortsluiting dan moeten je ogen nog een aantal minuten wennen aan de nacht. Geen fijne optie bij brand.
Herstart werkte bij mij ookVorkie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:47:
[...]
O ja! Na een herstart van HA is alles weer OKzal inderdaad met werkzaamheden gemaakt te hebben
@Robbie T Om mezelf te quoten:
Cookbook liep dus iets voor
Ja, deze is nieuw! Is dus iets van de zojuist uitgebrachte versie!Septillion schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:46:

Ik gebruikte de ROVA sensor uit ergens eerder dit topic. Deze liep soms net niet lekker omdat één van de sensoren "unknown" teruggaf. Dit werd dan weer op geparsed al tijdstip 0 (1970), waardoor de teller over hoeveel dagen en welke container, niet klopten. Dit is de gefixte code, zoals eerder gepost:
CAP-Team in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3"
Deze code plaats je dus in de configuration.yaml
Het verschil met de andere code is dat ik niet naar een timestamp parse, maar gewoon de string gebruik. Een datum-string in iso notatie kun je gewoon op die manier sorteren. En mooi dat "unknown", de U dus, na de getallen komt
CAP-Team in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3"
Deze code plaats je dus in de configuration.yaml
Het verschil met de andere code is dat ik niet naar een timestamp parse, maar gewoon de string gebruik. Een datum-string in iso notatie kun je gewoon op die manier sorteren. En mooi dat "unknown", de U dus, na de getallen komt
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| sensor: - platform: rova zip_code: 8051HE house_number: 73 name: Rova monitored_conditions: - bio - paper - plastic - platform: template sensors: volgendeafvalbak: value_template: >- {% set sensors = [ states('sensor.rova_bio'), states('sensor.rova_plastic'), states('sensor.rova_paper') ] %} {% if states('sensor.rova_bio') == sensors|min %}GFT {% elif states('sensor.rova_plastic') == sensors|min %}PMD {% elif states('sensor.rova_paper') == sensors|min %}PAPER {% endif %} afvalbakoverdagen: value_template: >- {% set sensors = [ states('sensor.rova_bio'), states('sensor.rova_plastic'), states('sensor.rova_paper') ] %} {{ ((as_timestamp(sensors|min)|int - as_timestamp(now())|int) / (3600*24))|round(0, "ceil") }} |
[ Voor 7% gewijzigd door storeman op 03-03-2021 22:19 ]
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
Ik zit mij wat meer in te lezen en dan kom ik dit tegen.Septillion schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:37:
[...]
Ja en nee. Beginnende bij de link, die is aardig outdated. Zeker afgelopen jaar is er heeeeeeeel veel bijgekomen dat via de UI kan.
Maar naar mijn idee nog meer, de moeilijkheid zit hem niet in het maken van yaml, andere code of blokken slepen. Dat is het kunnen bedenken wat jij wilt dat er gebeurd en dit in de drie hoofdelen van elk systeem kunnen gieten. Namelijk trigger (wat zet de actie in gang), condition (expliciet wanneer het mag gebeuren) en action (wat wil je doen). Dat is naar mijn idee waar nieuwe mensen of mensen zonder technische achterrond veel meer moeite mee hebben dan de yaml. Als je namelijk eenmaal in woorden volgende bovenstaande principe kunt omschrijven wat je wilt dat er gebeurd ben je al heeeeeel ver. Vervolgens kan er steeds meer in de UI dus is het aanmaken ook makkelijk. En zelfs met YAML is het dan niet zo lastig meer omdat snippets kopiëren uit de voorbeelden vaak ook wel lukt. En als dat allemaal faalt zijn wij er nog. Maar dan is weer van belang dat je goed kunt omschrijven wat er wanneer onder welke omstandigheid moet gebeuren.
Tuurlijk kan je het enorm complex maken met als gevolg dat je echt naar YAML en Jinja moet. En al naar gelang wat je wilt integreren kan de drempel ook wat hoger liggen. Maar op een hoger niveau kunnen bepalen wat je probleem is en welke tools je daar voor kunt gebruiken is lastiger. En meer mogelijkheden gaat altijd gepaard met meer wensen en meer complexiteit.
En nu zal vast iemand NodeRed opmerkenSommige vinden het geweldig, andere niet. Ik val onder de laatste. Naar mijn idee is het niet per se makkelijker maar anders. Dus het kan zijn dat de werkwijze van NodeRed je meer ligt. Zelf vind ik het lastiger door de bus structuur die je door moet hebben en vooral niet overzichtelijker. De vaste structuur van een HA automation (en ik maar 90% puur in de UI) ligt mij meer. Maar nogmaals, voorkeur!
https://community.home-as...unning-from-docker/239152
Dit oogt als een waar drama. Als ik de volledige versie met addons wil draaien dan moet ik het als os installeren.
Maar als ik even cross post dan moet ik voor de nas functies hetzelfde doen.
mr.DJ95 in "Welk OS voor een Domotica / NAS combi server?"
Ik heb recent mijn HA setup verhuist van mijn rpi4 naar mijn server. Ik draai nu alles los in dockers. Ik gebruik mariaDB als DB maar dat gaat niet helemaal vlekkenloos want HA verliest regelmatig de verbinding. Als ik dan de MariaDB docker of the HA docker restart werkt alles weer even om dan na een uur wel eruit te klappen. Alle data wordt wel netjes vastgelegd. In welke richting moet ik de oplossing zoeken>?
Je kan hem op je nieuwe server wellicht als vm draaien? Heb hem zelf via xpenology als vm draaien.icecreamfarmer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:29:
[...]
Ik zit mij wat meer in te lezen en dan kom ik dit tegen.
https://community.home-as...unning-from-docker/239152
Dit oogt als een waar drama. Als ik de volledige versie met addons wil draaien dan moet ik het als os installeren.
Maar als ik even cross post dan moet ik voor de nas functies hetzelfde doen.
mr.DJ95 in "Welk OS voor een Domotica / NAS combi server?"
Niet als kritiek maar als we eerlijk zijn is het toch verre van gebruikersvriendelijk?Robbie T schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:43:
[...]
Je kan hem op je nieuwe server wellicht als vm draaien? Heb hem zelf via xpenology als vm draaien.
Iedereen raadt docker aan maar als ik dat gebruik vormt zich een complete nieuwe set aan problemen en moeten we verder met VM.
Het voelt voor mij als een moeras aan complexiteit waar je in gezogen wordt. En dan wil ik nog best iets leren en uitproberen.
Ik heb mijn HA draaien met HA OS op een Pi 4 maar voor het experiment ook de Supervised docker variant geïnstalleerd op een Debian 10 virtual machine en dat werkt probleemloos. Mocht het SD kaartje van mijn Pi4 bezwijken kan ik zo schakelen.icecreamfarmer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:57:
[...]
Niet als kritiek maar als we eerlijk zijn is het toch verre van gebruikersvriendelijk?
Iedereen raadt docker aan maar als ik dat gebruik vormt zich een complete nieuwe set aan problemen en moeten we verder met VM.
Het voelt voor mij als een moeras aan complexiteit waar je in gezogen wordt. En dan wil ik nog best iets leren en uitproberen.
Docker is niet echt simpel om te begrijpen. Ik gebruik het af en toe ook vanuit mijn functie als developer. Uiteindelijk kom je er wel, maar het is best complex en ergens wat onnatuurlijk. Het grote voordeel zit hem aan de kant van de ontwikkeling. Zaken kunnen zeer ver losgekoppeld worden, wat de ontwikkelsnelheid positief beinvloed bij een complex project als dit.icecreamfarmer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:57:
[...]
Niet als kritiek maar als we eerlijk zijn is het toch verre van gebruikersvriendelijk?
Op mijn Pi3 vind ik het al met al best soepel werken, en ik heb amper weet van dat docker wordt gebruikt. Ik hoef zelf weinig met docker om homeassistant te kunnen draaien. Wat dat betreft is de complexiteit best goed verstopt.
------------------------------
Andere vraag:
Ik wil de waarde van een virtuele thermostaat wijzigen. Ik gebruik deze plugin:
https://github.com/elupus/hass_nibe
Onderaan wordt een virtuele thermostaat aangemaakt, so far, so good. Maar ik wil eigenlijk dat de waarde automatisch doorloopt vanaf mijn netatmo thermostaat. Ik wou dit eerst al direct in de configuration.yml doen, maar dat lijkt niet echt te lukken. Ik probeer het nu met een automation, maar ook daar kom ik niet helemaal uit. Dit staat nu in mijn automations.yml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| - id: '1614808652958' alias: Update thermostat description: '' trigger: - platform: state entity_id: climate.netatmo_woonkamer attribute: current_temperature condition: [] action: - service: climate.set_temperature data: current_temperature: states_attr(''climate.netatmo_woonkamer'', ''current_temperature'')' entity_id: climate.woonkamer_thermostat |
Ik ga het morgen uitproberen op (denk ik) lubuntu (of iets anders, tips zijn welkom) Kun je mij uitleggen hoe je dat gedaan hebt?synoniem schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 23:07:
[...]
Ik heb mijn HA draaien met HA OS op een Pi 4 maar voor het experiment ook de Supervised docker variant geïnstalleerd op een Debian 10 virtual machine en dat werkt probleemloos. Mocht het SD kaartje van mijn Pi4 bezwijken kan ik zo schakelen.
Heb nu toch nog alles op een pi draaien.
Ik heb het supervised install script gebruikt op github. Wel op een Debian 10 VM zoals in de requirements staat voor support.icecreamfarmer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 23:13:
[...]
Ik ga het morgen uitproberen op (denk ik) lubuntu (of iets anders, tips zijn welkom) Kun je mij uitleggen hoe je dat gedaan hebt?
Heb nu toch nog alles op een pi draaien.
Die VM draait bij mij op een ESXi host maar heel veel mensen gebruiken Proxmox.
Wie kan me helpen om Homekit (Apple 'woning') in Home Assistant werkend te krijgen, wanneer Home Assistant draait in een Docker container op een Synology NAS? (DS220+)
Mijn HA is op de volgende manier geïnstalleerd: https://mariushosting.com...ant-on-your-synology-nas/
Bij stap 11 heb ik ook poort 5454 (mDNS) en 51827 (Homekit?) bijgevoegd op TCP.
Ik heb in de HA-notifications een Homekit code, maar na het scannen van de QR probeert de telefoon enkele minuten te verbinden, waarna ik een 'Accessoire niet gevonden' terug krijg.
Mijn HA is op de volgende manier geïnstalleerd: https://mariushosting.com...ant-on-your-synology-nas/
Ik heb in de HA-notifications een Homekit code, maar na het scannen van de QR probeert de telefoon enkele minuten te verbinden, waarna ik een 'Accessoire niet gevonden' terug krijg.
[ Voor 19% gewijzigd door Slaut op 03-03-2021 23:35 ]
Waarom zou je de mDNS poort en homekit poorten forwarden naar je docker container? Dat is sowieso niet goed. Deze forwarding geeft aan dat als je naar je nas verbind op een bepaalde poort, dat het door mag gaan naar de docker container. mDNS zou kunnen, maar homekit lijkt mij vreemd. Tenzij er binnen HomeAssistant ook een service draait op die poort en daar wat mee doet.Slaut schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 23:30:
Wie kan me helpen om Homekit (Apple 'woning') in Home Assistant werkend te krijgen, wanneer Home Assistant draait in een Docker container op een Synology NAS? (DS220+)
Verder geen idee wat je precies wil en al helemaal geen ervaring met homekit
Fijn dat in de 2021.3 release van vandaag voor zwave.js de functionaliteit is toegevoegd om parameters te zetten.
Dat was het enige wat ik nog miste na mijn overstap van Fibaro Home Center naar ZWave direct in HA. Nu kan ik tenminste die irritante discolampen op mijn PIR sensoren weer uitschakelen
Gaat rap met de zwave.js ontwikkeling.
Dat was het enige wat ik nog miste na mijn overstap van Fibaro Home Center naar ZWave direct in HA. Nu kan ik tenminste die irritante discolampen op mijn PIR sensoren weer uitschakelen
Gaat rap met de zwave.js ontwikkeling.
nope, hoe draai je HA? als docker of VM misschien? klinkt alsof je data (config map) leeg is.maartend schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:59:
Imeand volgende wel eens meegemaakt?
Enb dus alles weg.
[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 04-03-2021 00:08 ]
Draai in docker en ik vermoed dat idd mijn database plots corrupt is geraaktsjorsjuhmaniac schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 00:08:
[...]
nope, hoe draai je HA? als docker of VM misschien? klinkt alsof je data (config map) leeg is.
Hmmm.... dat heb ik ook wel eens gehad maar die van mij bleeft wel draaien... alleen met heel veel foutmeldingen.maartend schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:26:
[...]
Draai in docker en ik vermoed dat idd mijn database plots corrupt is geraakt
Had natuurlijk wel een backup en die terug gezet, dus geen paniek verder. Hoewel ik eerst dag dat ik gehacked was, hoewel dat eigenlijk niet kan, want mijn HA is niet van buitenaf bereikbaarsjorsjuhmaniac schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:50:
[...]
Hmmm.... dat heb ik ook wel eens gehad maar die van mij bleeft wel draaien... alleen met heel veel foutmeldingen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.