Al best een lange tijd gebruik ik HA, maar laatste tijd ben ik niet meer bij geweest met de updates. Mijn installatie draait nu op 0.104.3 (uit januari 2020) en is op zich al jaren stabiel, maar ik wil graag een nieuwe, verbeterde setup maken en hoop hier op wat advies. Hopelijk kunnen jullie mij wat in de juiste richting te denken zetten, omdat ik toch lees dat er op verschillende onderdelen best veel is vernieuwd!
Huidige installatie
Nu draait alles via docker-compose op een pi3. Gekoppeld zijn:
- Verlichting (z-wave) zowel inbouwdimmers (Qubino) als stekkerschakelaars (Aeon)
- Slimme meter uitlezen (via p1 poort met USB stekker) direct in HA via een DSMR component
- Mosquitto draait als service naast HA in de dezelfde docker-compose omgeving om MQTT berichten te versturen naar een NodeMCU (aansturing led-strip)
- Integratie met afval ophaaldienst
- Integratie met Telegram voor notificaties vanuit HA te kunnen sturen
- Integratie met mijn Xiaomi robotstofzuiger voor automations (scheduled starten) en scripts (partial clean)
Hardware & installatie van HA
Nu heb ik een pi3 met diverse docker containers (pi-hole, unifi, home-assistant en firefly iii). Ik ga dat splitsen en HA samen met firefly iii op een pi4 zetten. De huidige werkwijze (docker-compose) vind ik op zich wel fijn omdat ik zelf beheer heb over de host; er is bijvoorbeeld een udev rule dat ik de zwave stick map naar /dev/zwave en deze als mapping doorzet binnen docker, bijvoorbeeld, net als /dev/
dsmr in udev. Je kan ook HA (niet enkel HA core) installeren als full OS.
Vraag 1: Ben ik zelf nog in control om dan devices een vaste naam te geven met udev rules (/dev/
dsmr en /dev/zwave)?
Vraag 2: Kan ik met deze installatie ook extra docker containers draaien zoals een aparte postgresql omgeving + php container (firefly iii)? En dan liefst niet via de plugin infrastructuur van HA, maar gewoon zelf in control naast HA? Of is het advies om dan toch HA Core te pakken en daar zelf de docker host op te tuigen?
Z-wave
Nu heb ik volgens mij gewoon simpelweg een z-wave component aangezet en dat werkt best prima. Ik lees wel van nieuwe ontwikkelingen dat er integratie is met een nieuw project van Z-Wave namelijk OZWDaemon.
Vraag 3: Als ik een beetje tussen de regels door lees, is er nog veel in ontwikkeling met deze integratie en zie ik niet meteen de voordelen hiervan. Is het beter om van de huidige integratie over te stappen naar de nieuwe OZWDaemon variant?
MQTT / DSMR
Nu heb ik Mosquitto als simpele service in docker-compose erbij gezet, die koppelt met nodemcu's die op verschillende plekken staan. Verder is
DSMR als component in HA aangezet en lees ik direct de P1 poort uit via een usb kabeltje.
Vraag 4: Ik lees dat je ook MQTT in HA zelf kan aanzetten, levert dat voordelen op? Ook wellicht gerelateerd aan mijn eerdere punt van Z-Wave?
Vraag 5: Ik lees dat je
DSMR ook anders kan aansluiten, zodat je bijv minder parameters doorkrijgt (we hebben 1 fase aansluiting, ik zie altijd alle 3 de fases) of dat je minder hoeveelheid data doorkrijgt (wat gunstiger is voor hoeveel data die je opslaat). Mijn voorkeur is wel om te blijven werken met de USB kabel en niet een NodeMCU inzetten via MQTT te koppelen. Is de
DSMR component zo een prima opstelling, ik zal dan weer sensors moeten excluden, of is er een handiger manier?
edit:
Nu zie ik wel in de laatste reacties van dit topic dat de DSMR docker container zelf veel meer opties en inzage biedt en het misschien wel goed is de P1 poort via USB in de DSMR docker container te loggen en dan MQTT op de pi zelf te gebruiken om DSMR aan HA te koppelen. Moet ik me nog even verder inlezen of dat voor HA zelf een verbetering zou opleveren.
Lovelace
Ik heb de installatie draaien lang voordat Lovelace kwam (en zelfs default werd)

. Ik heb nu iets van een default view aan staan en dat werkt wel, maar is natuurlijk helemaal niet praktisch.
Vraag 6: Klopt het dat ik nu eigenlijk alle integraties / koppelingen in de UI moet opbouwen (dat staat nog allemaal in mijn yaml) en dat ik de views dan opbouw in lovelace met aparte yml file? Dus dat ik op die manier een scheiding heb tussen data/integratie en UI?
Nieuwe integratie
Voor de lol heb ik wel al zitten kijken naar uitbreiding op de HA installatie voor wat extra onderdelen. Ik denk niet dat het heel relevant is voor de antwoorden op mijn vragen hierboven, maar toch wellicht goed om te delen::
- We hebben ondertussen zonnepanelen (SolarEdge) waarbij ik meerdere opties voor integratie voorbij heb zien komen (aparte topics gezien). Ik denk dat ik gewoon de modbus/tcp uit ga lezen want ik zit volgens mij al op te nieuwe firmware van de omvormer

- Met Aeon schakelaar ook wasmachine / droger koppelen om notificatie te krijgen als wasbeurt klaar is
- Koppeling met Spotify, om een nodemcu en nfc lezer te gebruiken en zo via MQTT berichten te sturen zodat ik muziek aan kan sturen
- Unifi integratie voor geofencing om bepaalde automations wel/niet te laten plaatsvinden als we wel/niet thuis zijn
Data / statistiek
Ik zit meteen te kijken hoe ik data-verzameling kan verbeteren. De nieuwe pi4 ga ik geen sd meer koppelen maar ik zet meteen een ssd in via de usb interface. Bijvoorbeeld, load van de pi of storagegebruik is prima om een dagje te bewaren en daarna weg te gooien. Maar ik zou juist wel graag bijv PV output willen bewaren op de langere termijn, maar dat data wordt geaggregeerd (afgelopen maand op uurniveau, afgelopen jaar op dagniveau, lange termijn op maandniveau bijv).
Vraag 7: Volgens mij data is zoiets niet mogelijk in HA en moet je uitwijken naar een influxdb bijvoorbeeld? Ik zie wel wat topics op de HA community voorbij komen over long-term data maar ik heb het idee dat dit niet echt een focus is van HA?
Het is een beetje lange post geworden omdat ik alle vragen in een keer maar stel

hopelijk zijn jullie zo aardig om me een weer op weg te kunnen helpen