Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4
Acties:
  • 465.274 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Matched: dsmr
larsiey schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:30:
[...]

Heb zelf geen rpi, maar wat ik gelezen heb moet je geen sd gaan gebruiken. Die raken snel corrupt bij veel schrijven.

Het meest makkelijke is een Conbee stick te kopen. Deze zorgt voor een zigbee signaal. Dan kan je een keuze maken tussen ZHA (geïntegreerd in HA) of voor Deconz (addon in HA). Daarna kan je er gemakkelijk hue/ ikea of andere zigbee lampen aan koppelen. Wel eerst ff kijken wat ondersteund wordt, maar de meeste grote merken worden wel ondersteund qua zigbee.
De lampen functioneren als router in het netwerk (moet je maar ff zoeken hoe een netwerk werkt bij zigbee :P).
Ik vind dat eerste echt wel meevallen. Ik heb een hele tijd een PI gebruikt en hier nooit last van gehad. Zelfs nu met DSMR erop werkt hij nog prima.

Z2M ontbreekt nog in je lijstje ;)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:40
Mimiix schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:35:
[...]

Ik vind dat eerste echt wel meevallen. Ik heb een hele tijd een PI gebruikt en hier nooit last van gehad. Zelfs nu met DSMR erop werkt hij nog prima.

Z2M ontbreekt nog in je lijstje ;)
Ik typte via de mobiel, vandaar een wat beknopte reactie :P.

Ik had ook DSMR op mijn pi geïnstalleerd, sd binnen 2 dagen dood. Maarja dat is mijn eigen ervaring natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:24
Ik wil weten wanneer mijn sauna 100 graden is. Temp sensor is lastig ivm hoge temp maar ik heb dsmr slimme meter uitlezen.

Volgens mij kan ik toch simpel een notificatie sturen als ik binnen x sec een drop van 9k Watt heb? Dan weet ik namelijk dat de sauna warm is. Simpel >8k meten kan niet want mijn tesla kan ook tegelijk laden dus kan je false positives krijgen.

Ik vraag me af of je een variabele tijdelijk kan bewaren dus continu x = 5 sec geleden en die vergelijken of de drop? Notificatie moet eenmalig zijn want erna gaat hij om de zoveel tijd weer bij laden en droppen. Het duur ongeveer 25 min voor hij 100 graden is

Iemand een idee?

[ Voor 11% gewijzigd door TweakerVincent op 29-08-2020 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

TweakerVincent schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:19:
Ik wil weten wanneer mijn sauna 100 graden is. Temp sensor is lastig ivm hoge temp maar ik heb dsmr slimme meter uitlezen.

Volgens mij kan ik toch simpel een notificatie sturen als ik binnen x sec een drop van 9k Watt heb? Dan weet ik namelijk dat de sauna warm is. Simpel >8k meten kan niet want mijn tesla kan ook tegelijk laden dus kan je false positives krijgen.

Ik vraag me af of je een variabele tijdelijk kan bewaren dus continu x = 5 sec geleden en die vergelijken of de drop? Notificatie moet eenmalig zijn want erna gaat hij om de zoveel tijd weer bij laden en droppen. Het duur ongeveer 25 min voor hij 100 graden is

Iemand een idee?
Je wil eigenlijk kijken of je verbruik xk watt is.

Automation 1: If Wattage 8K + FOR 5 minutes > Input boolean =1
Automation 2: If Wattage KLEINER dan 8K AND Inputboolean = 1 > Notification .

Pak je tesla erbij : IF CHARGING (als AND condition).

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-06 17:27
TweakerVincent schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:19:

Iemand een idee?
Naast de hierboven genoemde opties zou je ook iets met het verschil in triggerwaarde kunnen doen:

YAML:
1
{{ trigger.from_state.state| int - trigger.to_state.state| int }}

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik maak gebruik van een ESP8266 (wemos D1 mini) met esp-link om de slimme meter in home assisant te krijgen (serieel over IP). (deze module: https://www.zuidwijk.com/p1-modules/ ). Simpel en werkt , maar op de één of andere manier stopt home assisant een of meerdere keren per dag met de data ophalen. Een restart van home assistant en het werkt weer even. In de logs kan ik niets vinden wat op een probleem kan duiden. Als ik naar de esp-link zelf kijk dan is hier ook geen probleem te zien, deze draait gewoon.

Heeft iemand enig wat de oorzaak hier van is, en hoe het op is te lossen?

code:
1
2
3
4
5
sensor:
  - platform: dsmr
    host: 192.168.2.53
    port: 23
    dsmr_version: 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
larsiey schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:36:
[...]

Heb je stroom in de meterkast? Heb je een internet aansluiting in de meterkast?

Anders is zoiets er op nog op wifi.
Geen idee of het met HA samenwerkt.
Het zou toch best lullig zijn als je geen stroom hebt in je meterkast 8)7

Ik zou wel een kabel trekken naar de meterkast toe om je P1 kabel aan te kunnen sluiten, dat is vaak verreweg ook de goedkoopste versie. Of je kiest voor een PiZero (wifi) met DSMR Reader (client) en stuurt de data via wifi naar de DSMR Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:25

iMars

Full time prutser

SH007 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:43:
Ik maak gebruik van een ESP8266 (wemos D1 mini) met esp-link om de slimme meter in home assisant te krijgen (serieel over IP). (deze module: https://www.zuidwijk.com/p1-modules/ ). Simpel en werkt , maar op de één of andere manier stopt home assisant een of meerdere keren per dag met de data ophalen. Een restart van home assistant en het werkt weer even. In de logs kan ik niets vinden wat op een probleem kan duiden. Als ik naar de esp-link zelf kijk dan is hier ook geen probleem te zien, deze draait gewoon.

Heeft iemand enig wat de oorzaak hier van is, en hoe het op is te lossen?

code:
1
2
3
4
5
sensor:
    host: 192.168.2.53
    port: 23
Een mogelijkheid/oorzaak waaraan ik zit de denk zou kunnen zijn dat het signaal even wegvalt en dat HA niet automatisch weer verbind (de netwerk socket tot stand brengt).

Dit kan je testen door even je wemos te herstarten door op het reset knopje te drukken. Dan valt het signaal even weg. Als het daarna niet terug komt, lijkt het erop dat er geen "service restart" functionaliteit in HA zit (misschien dat iemand dit kan bevestigen of ontkrachten?)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Niet online
iMars schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:13:
[...]

Een mogelijkheid/oorzaak waaraan ik zit de denk zou kunnen zijn dat het signaal even wegvalt en dat HA niet automatisch weer verbind (de netwerk socket tot stand brengt).

Dit kan je testen door even je wemos te herstarten door op het reset knopje te drukken. Dan valt het signaal even weg. Als het daarna niet terug komt, lijkt het erop dat er geen "service restart" functionaliteit in HA zit (misschien dat iemand dit kan bevestigen of ontkrachten?)
Net even gereset op de wemos, en idd, daarna ververst de DSMR niet meer in HA.

Het lijkt er dus op dat bij de minste onderbreking HA de verbinding niet meer oppakt.

Iemand enig idee hoe dat zit, en of daar een fix voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

SH007 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:10:
[...]

Net even gereset op de wemos, en idd, daarna ververst de DSMR niet meer in HA.

Het lijkt er dus op dat bij de minste onderbreking HA de verbinding niet meer oppakt.

Iemand enig idee hoe dat zit, en of daar een fix voor is?
Probeer dit eens:
reconnect_intervalinteger(optional, default: 30)
The reconnect interval in seconds when the connection is lost with the Smartmeter.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Niet online
Ingesteld op:
YAML:
1
reconnect_interval: 120

Maar nog steeds uitvallers.

Is er geen manier om home assisant bijvorbeeld elke minuut opnieuw te laten proberen bij geen verbinding met de DSMR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

SH007 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:17:
[...]

Ingesteld op:
YAML:
1
reconnect_interval: 120

Maar nog steeds uitvallers.

Is er geen manier om home assisant bijvorbeeld elke minuut opnieuw te laten proberen bij geen verbinding met de DSMR?
Vast wel, maar dat is natuurlijk niet de manier om dit werkend te krijgen. Zal kijken of ik het kan reproduceren op een pi3 hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 15:35
TweakerVincent schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:18:
[...]

Beetje offtopic, mijn MQTT docker en DRSM elektra docker hebben gigantisch veel schrijfacties op mijn nas. Ik heb daar 3 4tb schijven in zitten maar DRSM vuurt elke seconde een bericht uit. Die worden in mijn postgress db weggeschreven.

Ik hoor nu continu mijn server data wegschrijven. Kan ik mss beter dit op de nuc SSD laten gebeuren? Of juist niet ivm de schrijfacties?
Je kunt natuurlijk ook DSMR reader was minder agressief zetten. Op de seconde af weten wat je verbruik is is misschien een beetje veel van het goede 😀. Even er vanuit gaan dat je DSMR-Reader gebruikt: Ik heb zelf "Backend process sleep:" (onder Backend configuration) op 30 staan, "Datalogger process sleep:" (onder Datalogger configuration) op 15 en "MQTT process sleep:" (onder MQTT Broker/connection) op 30. Hiermee is hij een stuk rustiger.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
daxy schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:27:
[...]

Je kunt natuurlijk ook DSMR reader was minder agressief zetten. Op de seconde af weten wat je verbruik is is misschien een beetje veel van het goede 😀. Even er vanuit gaan dat je DSMR-Reader gebruikt: Ik heb zelf "Backend process sleep:" (onder Backend configuration) op 30 staan, "Datalogger process sleep:" (onder Datalogger configuration) op 15 en "MQTT process sleep:" (onder MQTT Broker/connection) op 30. Hiermee is hij een stuk rustiger.
Dat is een goede tip. Op zich vind ik het nu even lekker dat ik realtime bijna zie wat mijn nieuwe sauna doet, maar op termijn kan die naar 30 sec prima. Wil nu even zien wat hij doet in rust zeg maar (wanneer dus de kachel 9kwh pakt) puur voor monitoring en vergelijken met isolatie dag ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
daxy schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:27:
[...]

of beter nog. Ik bedenk me dat home assistant MQTT wel trager mag, ik kan dan altijd realtime nu dsmr app zelf uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 15:35
TweakerVincent schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:37:
[...]

of beter nog. Ik bedenk me dat home assistant MQTT wel trager mag, ik kan dan altijd realtime nu dsmr app zelf uitlezen.
Als het goed is heb je dan genoeg aan het aanpassen van de MQTT setting die ik net neerzette (de laatste). Dan stuurt hij het iedere 30 sec uit. MQTT is push, HA heeft hier niet veel mee te doen.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
daxy schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:39:
[...]

Als het goed is heb je dan genoeg aan het aanpassen van de MQTT setting die ik net neerzette (de laatste). Dan stuurt hij het iedere 30 sec uit. MQTT is push, HA heeft hier niet veel mee te doen.
Ik denk dat ik nog een oude versie van DSMR heb wat ik zie helemaal die opties niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Man ik ben weer helemaal terug into HA. Node Red is een absolute verademing tov YAML :D Mij sauna flow wordt nu getest :D. Tof dit.

DSMR ook netjes geupdate naar 4. top dit

Domme vraag. Ik heb 3 fase stroom in huis. Ik zie nu in DSMR netjes 3 phase bij 2.x was dat nooit. Meet je dan los de 3 fase 'groep'? en anders de andere groepen?

[ Voor 32% gewijzigd door TweakerVincent op 05-09-2020 00:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 00:29:
Man ik ben weer helemaal terug into HA. Node Red is een absolute verademing tov YAML :D Mij sauna flow wordt nu getest :D. Tof dit.

DSMR ook netjes geupdate naar 4. top dit

Domme vraag. Ik heb 3 fase stroom in huis. Ik zie nu in DSMR netjes 3 phase bij 2.x was dat nooit. Meet je dan los de 3 fase 'groep'? en anders de andere groepen?
Ik moet DSMR 5 gebruiken dus vermoedelijk hebben we een andere meter, maar ik heb 4 verschillende entities op dat vlak: L1, L2, L3 en eentje die alles samenvoegt. Zal bij jou ook wel zo zijn.

Groepen en fasen zijn trouwens verschillende dingen ;) Voor zover ik weet is er geen slimme meter die het verbruik van de verschillende groepen kan uitlezen.

@golles Alles is gelukt trouwens. Ook meteen een apart .env bestand aangemaakt :)

[ Voor 5% gewijzigd door sOid op 05-09-2020 13:40 ]

• TweakerVincent
Anoniem: 14842 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 04:30:
[...]

Thanks! Zojuist node-red geïnstalleerd. Dat was een makkie.
Lijkt een beetje op blocky uit domoticz. Maar wel anders genoeg dat ik er nog geen bal van snap. Lijkt me dat dat goed te leren is, maar niet om half vijf 's nachts :P Ziet er wel uit alsof dit precies is wat ik wil :)

@DanTm thanks. Ik ga misschien wel eerst jouw template gebruiken. Copy paste moet nog wel lukken :D

EDIT:
Toch nog even een tutorial opgezocht. Oh, ik ga echt zoveel tijd spenderen in node-red! Soort Homey flows on steroids! >:) _/-\o_
Jij snapt het!! Node Red is zo enorm krachtig EN gaaf. Vandaag weer uren ingestopt, mijn motion sensor in sauna werkt met muziek van chromecast. Chromecast spotify activeren was nog gedoe omdat dat niet zomaar gaat. maar via addon werkt het perfect!

Volgende wordt een flow om de bug van mijn DSMR pi te fixen, dat hij stroom continu meet en als stroom > 5 min gelijk is moet de pi even gerest worden. Maar dat is een super simpele.

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:48
Sinds enkele weken gebruik ik ook home assistant supervised. De meeste dingen krijg ik tot nu toe goed ingesteld. Al dan niet met behulp van een tutorial. Eén ding lukt me alleen niet en ik krijg ook niet zo snel een tutorial gevonden. Ik wil via configuration --> integrations een nieuwe integration toevoegen. Deze is alleen niet via de UI beschikbaar, maar wel op de website. (https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/)

Hoe voeg ik dit nu toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
Opperhoof schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:18:
Sinds enkele weken gebruik ik ook home assistant supervised. De meeste dingen krijg ik tot nu toe goed ingesteld. Al dan niet met behulp van een tutorial. Eén ding lukt me alleen niet en ik krijg ook niet zo snel een tutorial gevonden. Ik wil via configuration --> integrations een nieuwe integration toevoegen. Deze is alleen niet via de UI beschikbaar, maar wel op de website. (https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/)

Hoe voeg ik dit nu toe?
Je moet het onderstaande (en aanpassen naar jou situatie) toevoegen in je configuration.yaml.
Staat in de documentatie die je linkte.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
    port: /dev/ttyUSB1

group:
  meter_readings:
    name: Meter readings
    entities:
      - sensor.energy_consumption_tarif_1
      - sensor.energy_consumption_tarif_2
      - sensor.energy_production_tarif_1
      - sensor.energy_production_tarif_2
      - sensor.gas_consumption

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:48
larsiey schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:28:
[...]

Je moet het onderstaande (en aanpassen naar jou situatie) toevoegen in je configuration.yaml.
Staat in de documentatie die je linkte.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:

group:
  meter_readings:
    entities:
      - sensor.gas_consumption
Ok, ik had gedacht dat het moeilijker zou zijn. :F

Ik dacht dat ik die github repository ergens moet toevoegen ofzo. Bedankt! :)

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-06 01:09
Ik heb een raar probleempje met de buienradar sensor en de DSMR integratie voor de slimme meter (stroomverbruik).

De slimme meter is als volgt geconfigureerd in de configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# Example configuration.yaml entry for USB/serial connected Smartmeter
sensor:
    port: /dev/ttyUSB0

group:
  meter_readings:
    entities:
Zodra ik onderstaande configuratie toevoeg voor buienradar, werkt het uitlezen van de slimme meter niet meer:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# Example configuration.yaml entry
sensor:
  - platform: buienradar
    monitored_conditions:
      - symbol
      - humidity
      - temperature
      - windspeed
      - pressure
      - rainchance_1d
      - rain_1d
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Gijs007 op 17-09-2020 20:39 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 16:17
Hi,

Ik ben sindskort overgestapt op openzwave (zowel addin als de docker geprobeerd) echter loopt na een x tijd openzwave vast en is er niets meer te bedienen. Enige optie is dan een herstart van de docker en alle nodes refreshen.

Ik zie de docker CPU ook dan boven de 100% raken.

Het enige wat ik terug kan vinden in de log is dit:

020-09-17 21:07:33.855580667 [20200917 21:07:33.855 UTC] [ozw.mqtt.publisher] [debug]: "Thu Sep 17 21:07:33 2020 PingResponse\n"
2020-09-17 21:08:33.870531411 [20200917 21:08:33.870 UTC] [ozw.mqtt.publisher] [debug]: "Thu Sep 17 21:08:33 2020 PingResponse\n"
2020-09-17 21:09:33.846674455 [20200917 21:09:33.846 UTC] [ozw.mqtt.publisher] [debug]: "Thu Sep 17 21:09:33 2020 PingResponse\n"
2020-09-17 21:10:33.854989834 [20200917 21:10:33.854 UTC] [ozw.mqtt.publisher] [debug]: "Thu Sep 17 21:10:33 2020 PingResponse\n"
2020-09-17 21:11:33.850543727 [20200917 21:11:33.850 UTC] [ozw.mqtt.publisher] [debug]: "Thu Sep 17 21:11:33 2020 PingResponse\n"
2020-09-17 21:12:33.846651200 [20200917 21:12:33.846 UTC] [ozw.mqtt.publisher] [debug]: "Thu Sep 17 21:12:33 2020 PingResponse\n"
2020-09-17 21:13:09.610758524 [20200917 21:13:09.610 UTC] [ozw.daemon] [info]: Recieved SIGTERM: Shutting down ozwdaemon
2020-09-17 21:13:09.610989814 [20200917 21:13:09.610 UTC] [ozw.library] [info]: Info - Node: 0 mgr, Driver for controller /dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00 pending removal
2020-09-17 21:13:09.611269104 [20200917 21:13:09.611 UTC] [ozw.library] [debug]: Detail - Node: 0 Notification: DriverRemoved
2020-09-17 21:13:09.611668975 [20200917 21:13:09.611 UTC] [ozw.notifications] [debug]: Notification pvt_driverRemoved 3830674048 Thread: 0x7f77881690
2020-09-17 21:13:09.612022473 [20200917 21:13:09.611 UTC] [ozw.notifications] [debug]: Notification pvt_nodeRemoved 1 Thread: 0x7f77881690
2020-09-17 21:13:09.612409511 [20200917 21:13:09.612 UTC] [ozw.notifications] [debug]: Notification pvt_valueRemoved: 17301521 Thread: 0x7f77881690
2020-09-17 21:13:09.613106589 [20200917 21:13:09.612 UTC] [ozw.mqtt.publisher] [debug]: Publishing Event valueRemoved: 17301521

mijn MQTT blijft wel doordraaien aangezien de gegevens van DSMR wel binnen komen.

Iemand anders dit wellicht ook gehad en weet de oplossing?

Ik draai de laatste docker versie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-06 04:08
Gijs007 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:26:
Ik heb een raar probleempje met de buienradar sensor en de DSMR integratie voor de slimme meter (stroomverbruik).

De slimme meter is als volgt geconfigureerd in de configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:

group:
  meter_readings:
    entities:
Zodra ik onderstaande configuratie toevoeg voor buienradar, werkt het uitlezen van de slimme meter niet meer:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# Example configuration.yaml entry
sensor:
  - platform: buienradar
    monitored_conditions:
      - symbol
      - humidity
      - temperature
      - windspeed
      - pressure
      - rainchance_1d
      - rain_1d
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Misschien een tip om eens te kijken naar packages en dan met name package folders?
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/packages/

Dan zet je in de configuratie één regel neer, maak je een folder packages aan en zet je daar yaml bestanden neer die je zelf een naam kunt geven. Dan kun je wel op meerdere locaties allerlei entiteiten neerzetten en schoont je configuration.yaml mooi op.
Zo heb bv een wekker die sensoren, input_booleans, templates heeft.
Die kun je dan in één bestand bij elkaar zetten.
Ik vond het dan al snel overzichtelijk worden als er iets niet werkte, waar dan allerlei stukjes stonden en het uiteindelijk ergens een stukje bleek te zijn in automations.yaml.

homeassistant:
packages: !include_dir_named packages

Als je config even niet werkt, hernoem je die directory/maak je hem leeg en kun je één voor één die bestanden terugzetten.

Dit maakt het voor mij overzichtelijker en makkelijker te troubleshooten.

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-06 14:47
Ik wil eens aan de gang met het monitoren van mijn energie/gasverbruik nu ik een slimme meter heb.
Wie kan me adviseren hoe te werk te gaan? Ik zie door de bomen het bos niet meer en de gemiddelde online tutorial is zwaar verouderd.

HA (Supervised) draait op een Pi met SSD (geen sd-kaartje dus), in de meterkast en ik heb al een P1-kabel gekocht.

Ga ik voor HA met het ingebouwde DSMR-component, voor DSMR-reader (hoe te installeren, er is geen addon meer voor), influxdb+grafana, of een andere oplossing? Ik heb overigens ook Node-Red, indien relevant.

Aandachtspunten:
- mijn (sqlite) db retentie t.b.v. logbook/history is maar 10 dagen, dat wil ik zo laten.
- maar energie-gerelateerde data wil ik veel langer kunnen inzien. Totalen per dag voor enkele jaren. Maar heel gedetailleerde data gedurende de dag, dat is maar enkele dagen relevant.
- m.b.t. gasverbruik kan het interessant zijn om daarbij dan ook op te slaan hoe warm het die dag was (en dus ook voor langere periode).
- de data moet dus niet opgeslagen worden in de normale HA sqlite-db.

/edit: inmiddels een tutorial gevonden die interessant lijkt, ik ga hier even mee rommelen:
https://clevercrib.net/vi...consumption-with-grafana/

[ Voor 7% gewijzigd door DeadMetal op 19-09-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
DeadMetal schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:40:
Ik wil eens aan de gang met het monitoren van mijn energie/gasverbruik nu ik een slimme meter heb.
Ik ben een paar stappen verder. Heb de DSMR-sensor van HA geïnstalleerd en het sensor-component uitgeschakeld in het logboek, zodat deze niet volloopt. Historie & logging komt later wel.

Via de uitleg hier, loopt de data nu netjes HA binnen:
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:

group:
  meter_readings:
    entities:
      - sensor.gas_consumption

Maar via deze voorbeeldcode, krijg ik alleen de meterstanden (de totalen overall sinds het installeren van de meter) binnen. Hoe kan ik het actuele gas/elektraverbruik inlezen?

/edit: het blijkt dat het DSMR-component zelfstandig nog een hele shitload aan sensors aanmaakt. Met daartussen de benodigde info (zie hieronder).

Ik zie nu eigenlijk niet het nut in van specifiek die 5 bovengenoemde items te bundelen in een 'meter readings' group zoals ze in de voorbeeldcode op de HA-website doen. Want meterstanden zijn met een slimme meter nou juist niet meer interessant (om paraat te hebben), want je hoeft ze niet meer door te geven.
Inzicht in verbruik per dag, maand of op dit moment etc, juist wel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
sensor.energy_consumption_total
sensor.hourly_gas_consumption
sensor.power_consumption
sensor.power_consumption_phase_l1
sensor.power_consumption_phase_l2
sensor.power_consumption_phase_l3
sensor.power_production
sensor.power_production_phase_l1
sensor.power_production_phase_l2
sensor.power_production_phase_l3
sensor.power_tariff
sensor.long_power_failure_count
sensor.short_power_failure_count
sensor.voltage_phase_l1
sensor.voltage_phase_l2
sensor.voltage_phase_l3
sensor.voltage_sags_phase_l1
sensor.voltage_sags_phase_l2
sensor.voltage_sags_phase_l3
sensor.voltage_swells_phase_l1
sensor.voltage_swells_phase_l2
sensor.voltage_swells_phase_l3

[ Voor 34% gewijzigd door DeadMetal op 20-09-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
DeadMetal schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:47:
[...]

Ik ben een paar stappen verder. Heb de DSMR-sensor van HA geïnstalleerd en het sensor-component uitgeschakeld in het logboek, zodat deze niet volloopt. Historie & logging komt later wel.

Via de uitleg hier, loopt de data nu netjes HA binnen:
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:

group:
  meter_readings:
    entities:
      - sensor.gas_consumption

Maar via deze voorbeeldcode, krijg ik alleen de meterstanden (de totalen overall sinds het installeren van de meter) binnen. Hoe kan ik het actuele gas/elektraverbruik inlezen?

/edit: het blijkt dat het DSMR-component zelfstandig nog een hele shitload aan sensors aanmaakt. Met daartussen de benodigde info (zie hieronder).

Ik zie nu eigenlijk niet het nut in van specifiek die 5 bovengenoemde items te bundelen in een 'meter readings' group zoals ze in de voorbeeldcode op de HA-website doen. Want meterstanden zijn met een slimme meter nou juist niet meer interessant (om paraat te hebben), want je hoeft ze niet meer door te geven.
Inzicht in verbruik per dag, maand of op dit moment etc, juist wel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
sensor.energy_consumption_total
sensor.hourly_gas_consumption
sensor.power_consumption
sensor.power_consumption_phase_l1
sensor.power_consumption_phase_l2
sensor.power_consumption_phase_l3
sensor.power_production
sensor.power_production_phase_l1
sensor.power_production_phase_l2
sensor.power_production_phase_l3
sensor.power_tariff
sensor.long_power_failure_count
sensor.short_power_failure_count
sensor.voltage_phase_l1
sensor.voltage_phase_l2
sensor.voltage_phase_l3
sensor.voltage_sags_phase_l1
sensor.voltage_sags_phase_l2
sensor.voltage_sags_phase_l3
sensor.voltage_swells_phase_l1
sensor.voltage_swells_phase_l2
sensor.voltage_swells_phase_l3
Voor het bijhouden van dag-, week en/of maandstanden gebruik je de utility-meter integratie. Zelf maak ik gebruik van InfluxDB icm Grafana voor het analyseren van de DSMR-data en hou de database van Home Assistant zo schoon mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
JayOne schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:32:
[...]
Voor het bijhouden van dag-, week en/of maandstanden gebruik je de utility-meter integratie. Zelf maak ik gebruik van InfluxDB icm Grafana voor het analyseren van de DSMR-data en hou de database van Home Assistant zo schoon mogelijk.
Dank je, inmiddels heb ik met DSMR integration + utiliy_meter + template sensors alle info die ik interessant vindt zichtbaar in HA, niks daarvan wordt gelogd naar de HA database via de recorder.

Volgende stap wordt experimenteren met influxdb + grafana. Ik denk voor gedetailleerde info gedurende enkele dagen, en dagtotalen voor de lange termijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geGxTNMNdXhVQlXt-7gYKtQ4V_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4DJbkuU9J53TwUEwMVHLSeXc.png?f=fotoalbum_large

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 14:55
Is er hier iemand die de DSMR functie gebruikt voor het uitlezen van P1 poort slimme meter via wifi (dus esp easy wifi p1 en dan http servertje ophalen?)

Ik heb sinds de upgrade naar x15 helaas dat ik mijn group met meter readings niet meer kan terugvinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-06 16:00

Side-Kick

Timmy!

Home Assistant Core 0.115.3

https://www.home-assistan...ease-01153---september-25
  • Use Cloud State as alternative state if condition unknown (@thehaxxa - #37121) (bom docs)
  • Guard SolarEdge for inverters without batteries (@mhaack - #40295) (solaredge docs
  • Ignore packets with missing dts in peek_first_pts (@uvjustin - #40299) (stream docs)
  • Axis - Fix list applications breaks if empty response (@Kane610 - #40360) (axis docs)
  • Fix Met.no missing conditions in API forecasts (@thimic - #40373) (met docs)
  • Bump pyinsteon to 1.0.8 (@teharris1 - #40383) (insteon docs)
  • Fix OSError (@bieniu - #40393) (shelly docs)
  • Fix handling of empty ws port (@OnFreund - #40399) (kodi docs)
  • Validate Met.no forecast entries before passing them on to HA (@thimic - #40400) (met docs)
  • Fix luci device_tracker incorrectly reporting devices status (@cagnulein - #40409) (luci docs)
  • Make modbus switch read_coil failure resistent (@janiversen - #40417) (modbus docs)
  • Fix webostv supported features for “external_speaker” sound output (@PedroLamas - #40435) (webostv docs)
  • Fix regression in Nextcloud component (@meichthys - #40438) (nextcloud docs)
  • Fix proxy camera conversion with PNG Alpha(RGBA) (@square99 - #40446) (proxy docs)
  • Bump accuweather library to version 0.0.11 (@bieniu - #40458)
  • Increase gogogate2 request timeout (@vangorra - #40461) (gogogate2 docs)
  • Fix handling of quoted time_pattern values (@amelchio - #40470) (homeassistant docs)
  • Ensure group state is recalculated when re-adding on reload (@bdraco - #40497) (group docs)
  • Disable audio in stream when audio stream profile is None (@uvjustin - #40521) (stream docs)
  • Fix luci device_tracker when release is none (@cagnulein - #40524) (luci docs)
  • Increase upnp timeout from 5 seconds to 10 seconds (@StevenLooman - #40540) (upnp docs)
  • Fix connection validation during import for dsmr integration (@RobBie1221 - #40548) (dsmr docs)
  • Updated frontend to 20200918.2 (@bramkragten - #40549) (frontend docs)
  • Fix bug in state trigger when using for: without to: (@KevinCathcart - #40556) (homeassistant docs)

[ Voor 90% gewijzigd door Side-Kick op 25-09-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:46

Gotez

42

Ik heb Home assistant draaien thuis. Met het DSMR platform kan ik inmiddels mijn energieverbruik uitlezen. Ik krijg alleen nog geen gegevens van de gasmeter. Kan dit liggen aan de dsmr versie?

Ik wil deze data exporteren naar google sheets. Dan kan ik mooiere grafieken maken. Is er een eenvoudige manier om de p1 data op te slaan in een google sheet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 15:58
Gotez schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:57:
Ik heb Home assistant draaien thuis. Met het DSMR platform kan ik inmiddels mijn energieverbruik uitlezen. Ik krijg alleen nog geen gegevens van de gasmeter. Kan dit liggen aan de dsmr versie?

Ik wil deze data exporteren naar google sheets. Dan kan ik mooiere grafieken maken. Is er een eenvoudige manier om de p1 data op te slaan in een google sheet?
Tip: kijk eens naar DSMR-Reader. Die is een stuk krachtiger/uitgebreider dan de de DSMR integratie van HASS zelf, en zitten ook grafieken en data-opslag in, mogelijkheid om weken/dagen/maanden/jaren met elkaar te vergelijken etc. Hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden (tenzij je dat graag wilt natuurlijk ;))

De data van DSMR Reader kan je vervolgens met de dsmr_reader integratie weer (terug) in HASS krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Sypher schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:40:
[...]

Tip: kijk eens naar DSMR-Reader. Die is een stuk krachtiger/uitgebreider dan de de DSMR integratie van HASS zelf, en zitten ook grafieken en data-opslag in, mogelijkheid om weken/dagen/maanden/jaren met elkaar te vergelijken etc. Hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden (tenzij je dat graag wilt natuurlijk ;))

De data van DSMR Reader kan je vervolgens met de dsmr_reader integratie weer (terug) in HASS krijgen.
Misschien een stomme vraag. Maar moet ik dan DSMR reader ergens anders hebben draaien? Dus bv op een tweede pi? Ik heb nu een pi draaien met HA als OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 15:58
Gotez schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:03:
[...]

Misschien een stomme vraag. Maar moet ik dan DSMR reader ergens anders hebben draaien? Dus bv op een tweede pi? Ik heb nu een pi draaien met HA als OS.
Nee hoor, dat hoeft niet perse. Er is zo te zien een hassio-addon waarmee je hem naast HASS op je pi kan draaien :) Dat blijkt alleen de datalogger te zijn. Maar lijkt me dat DSMRReader Docker container wel naast hassio zou moeten kunnen draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door Sypher op 29-09-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Gotez schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:57:

Grafana gebruiken en losgaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Sypher schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:32:
[...]

Nee hoor, dat hoeft niet perse. Er is zo te zien een hassio-addon waarmee je hem naast HASS op je pi kan draaien :)
Dan ga ik even vrolijk door met stomme vragen stellen. Ik heb nu in mijn hoofdmap in de configuration file "platform: dsmr_reader" toegevoegd. Ik zie nu bij developers tools inderdaad veel extra entities. Die zijn echter unknown.

in de supervisor add-on store heb ik DSMR Datalogger toegevoegd. Ik moet alleen bij de configuratie <yor_dsmr_host> invullen. Waar kan ik die vinden? en waar kan ik de api sleutel vinden? Ik zie namelijk nergens mijn dsmr_reader bij integrations staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 13:57
Gotez schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:01:
[...]

Dan ga ik even vrolijk door met stomme vragen stellen. Ik heb nu in mijn hoofdmap in de configuration file "platform: dsmr_reader" toegevoegd. Ik zie nu bij developers tools inderdaad veel extra entities. Die zijn echter unknown.

in de supervisor add-on store heb ik DSMR Datalogger toegevoegd. Ik moet alleen bij de configuratie <yor_dsmr_host> invullen. Waar kan ik die vinden? en waar kan ik de api sleutel vinden? Ik zie namelijk nergens mijn dsmr_reader bij integrations staan.
Ik zat er ook even naar te kijken, maar dit is alleen de logger.
Je moet deze data naar de DSMR reader sturen, en die moet je dus nog wel apart ergens installeren.
This will install a datalogger that will forward telegrams to another fully installed instance of DSMR-reader, using its API.

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 29-09-2020 11:07 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Een andere vraag dan...

Ik heb nu in mijn configuration deze twee staan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:

sensor:
  - platform: dsmr_reader

In HA krijg ik bij configuration - integrations wel netjes een vakje voor DSMR maar niet voor DSMR-reader. Klopt dit? Of moet ik nog wat aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein
  • Laatst online: 11-06 16:21

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Dit er van maken:

YAML:
1
2
3
4
5
sensor:

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silver323
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-06 14:20
Gotez schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:11:
Een andere vraag dan...

Ik heb nu in mijn configuration deze twee staan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:

sensor:

In HA krijg ik bij configuration - integrations wel netjes een vakje voor DSMR maar niet voor DSMR-reader. Klopt dit? Of moet ik nog wat aanpassen?
Van de DSMR zie ik ook terug in me integrations maar klopt het dat hier de entiteiten niet worden weergegeven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxv6Ne5WVieUItFZA_L5vSuOz8Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WL589GWrhI6rEsQUg4Ji30Os.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:54
silver323 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:11:
[...]

Van de DSMR zie ik ook terug in me integrations maar klopt het dat hier de entiteiten niet worden weergegeven?
[Afbeelding]
Bij mij staan daar ook geen entities. Ik bekijk ze via de developer tools -> states.

Ik heb overigens alleen dsmr geconfigureerd, die dsmr_reader niet. Heb zoon P1 kabel rechtstreeks op m'n RPI aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silver323
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-06 14:20
JackPoint schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:15:
[...]

Bij mij staan daar ook geen entities. Ik bekijk ze via de developer tools -> states.

Ik heb overigens alleen dsmr geconfigureerd, die dsmr_reader niet. Heb zoon P1 kabel rechtstreeks op m'n RPI aangesloten.
Heb inderdaad ook alleen de DSMR en niet de reader. Precies zo ook aangesloten op mijn PI.

Dacht dat uiteindelijk daar ook de entiteiten zouden moeten verschijnen. Maar als het zo ook bij meerdere is dan zal het goed zijn. :)

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:57
Er zijn er hier denk ik genoeg die een DSMR lezer gebruiken.

Ik heb zelf de V3. Maar is eigenlijk kale printplaat. nu ben ik al op thingiverse op zoek geweest, maar ik kan geen 3d printed box vinden voor dat ding. Iemand van jullie zoiets toevallig gemaakt? En dat wil delen?

Op thingi staat dus enkel de v4.

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 30-09-2020 09:59 ]

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

maartend schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:47:
Er zijn er hier denk ik genoeg die een dsmr lezer gebruiken.

Ik heb zelf de V3. Maar is eigenlijk kale printplaat. nu ben ik al op thingiverse op zoek geweest, maar ik kan geen 3d printed box vinden voor dat ding. Iemand van jullie zoiets toevallig gemaakt? En dat wil delen?

Op thingi staat dus enkel de v4.
Een V3 van wat? Een Raspberry Pi?

• maartend
JBS schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:51:
[...]
Een V3 van wat? Een Raspberry Pi?
Van de DSMR reader

• JBS
  • Niet online

JBS

Post eens een link over welke hardware je het hebt?

• maartend
JBS schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:00:
[...]

Post eens een link over welke hardware je het hebt?
Kan geen link met plaatjes vinden (veel tekst ; https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/v3/), maar het gaat om dit ;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1W8-rvG5p0bhb62LNXcAH_C-NTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFZFNdQauNRg5lqRBl2PRMVe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 30-09-2020 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

maartend schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:07:
[...]

Kan geen link met plaatjes vinden (veel tekst ; https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/v3/), maar het gaat om dit ;

[Afbeelding]
Deze https://www.thingiverse.com/thing:2034318 heb ik voor verschillende doeleinden gebruiken. Even in iets als Cura de afmeting aanpassen en printen maar. Eventuele uitsparingen kun je er ook met een boormachine in aanbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• larsiey
HellStorm666 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:39:
Heej allemaal,

Ik ben druk bezig met Home Assistant te configureren in m'n docker omgeving.
Het idee is om Domoticz dan achter me te laten.

Maar....
Ik draai Domoticz al een jaar of 6.
oa met het uitlezen van de P1 port.

Al die data wil ik eigenlijk niet kwijt.
Is het mogelijk om al die gegevens, of in ieder geval 2019 en 2020 te importeren in HA?

ps.
mis de supervisor knop wel in de docker oplossing.
gebruik nu HACS als soort vervanger, maar voelt net niet helemaal lekker aan.
Van Domoticz naar DSMR reader heb ik wel ervaring mee.
Moet je data uit Domoticz halen en doorsturen naar DSMR reader.

https://github.com/dennis...08#issuecomment-592456012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-06 12:12

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Hmmbob schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:23:
OK, wat heb je zelf al gevonden?

Tip: je hoeft niet eens heel ver terug te lezen....
Neem aan dat de reactie op mij was?

Vond oa DSMR en Grafana (al logt Grafana niet, maar geeft het alleen weer en zal ik dus bij Prometheus ofzo moeten hebben).
Maar dat wil niet zeggen dat er niet nog andere opties zijn. Zoals bijv alsnog HA gebruiken.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
HellStorm666 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

Vond oa DSMR en Grafana (al logt Grafana niet, maar geeft het alleen weer en zal ik dus bij Prometheus ofzo moeten hebben).
Maar dat wil niet zeggen dat er niet nog andere opties zijn. Zoals bijv alsnog HA gebruiken.
Er zijn echt meerdere reacties op je vorige post gekomen...

Maar goed. Bij mij wordt de P1-poort uitgelezen door HomeAssistant (als device toevoegen in Docker en in configuration.yaml, daarna verschijnen de sensors automatisch).

Vervolgens wordt de data weggeschreven in in InfluxDB en maak ik grafiekjes met Grafana (en en paar simpele grafiekjes in Lovelace, met de mini-graph-card).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-06 22:12
HellStorm666 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

Vind zelf de hass wat beperkt als het om slimme meter uitlezen gaat.
Dus laat ik mijn p1mon zien met een Webpagina Kaartconfiguratie.
Niet de mooiste oplossing maar dan heb ik wel al mijn vertrouwde grafiekjes en dag totalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:42
Er is een P1 meter topic, maar ik denk hier meer kans van slagen te hebben.. Ik draai nu een paar jaar Domoticz met een P1 kabel. Dit werkt 100% stabiel. Nu ben ik met alles over naar HA, behalve de P1 meter.

Ik wil de docker image installeren van DSMR-reader, nu kwam ik er achter dat je daar een postgres database voor moet hebben. Ik draai unraid trouwens..

Wat algemene vragen voor iemand met ook dsmr reader in docker..

Postgres 10 of 11?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/omFZD26.png

De container van xirixiz/dsmr-reader-docker:
Wat voeren jullie hier in?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uvUQvZb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Dacuuu schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:38:
Er is een P1 meter topic, maar ik denk hier meer kans van slagen te hebben.. Ik draai nu een paar jaar Domoticz met een P1 kabel. Dit werkt 100% stabiel. Nu ben ik met alles over naar HA, behalve de P1 meter.

Ik wil de docker image installeren van DSMR-reader, nu kwam ik er achter dat je daar een postgres database voor moet hebben. Ik draai unraid trouwens..

Postgres 10 of 11?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie hier : https://dsmr-reader.readt.../installation/docker.html

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online

Postgres 10 of 11?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is de reden dat je geen gebruik maakt van de standaard HASS DSMR-integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Ik zat te kloten met de postgres11 database, die heb ik nu gemaakt dmv pgadmin4, een fijne GUI :+
Alles draait nu, het is even vogelen, een dingetje niet goed en niks werkt. Mn DSMR protocol moest ook een stapje omlaag.
sOid schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:46:
[...]

Wat is de reden dat je geen gebruik maakt van de standaard HASS DSMR-integratie?
Daarmee heb je slechts wat getalletjes en 1 grafiekje. DSMR-reader is een heel pakket met talloze opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:29

Postgres 10 of 11?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Postgres 10, 11 of 12 maakt niet zoveel uit. Werken allemaal, alleen kan je niet makkelijk upgraden van 11 -> 12 (dat is een Postgres issue).

Voor die waarden, check de docker run ffies op hub.docker.com, staat er echt bij :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
UTMachine schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:07:
[...]

Postgres 10, 11 of 12 maakt niet zoveel uit. Werken allemaal, alleen kan je niet makkelijk upgraden van 11 -> 12 (dat is een Postgres issue).

Voor die waarden, check de docker run ffies op hub.docker.com, staat er echt bij :+
Inmiddels draait alles. Het was even pielen. :+
Maakt het voor dsmr-reader niet zoveel uit welke postgres versie je gebruikt? Niet zoals met php bijv, dat een bepaald programma niet meer werkt omdat het programma een php versie omhoog is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Al best een lange tijd gebruik ik HA, maar laatste tijd ben ik niet meer bij geweest met de updates. Mijn installatie draait nu op 0.104.3 (uit januari 2020) en is op zich al jaren stabiel, maar ik wil graag een nieuwe, verbeterde setup maken en hoop hier op wat advies. Hopelijk kunnen jullie mij wat in de juiste richting te denken zetten, omdat ik toch lees dat er op verschillende onderdelen best veel is vernieuwd!
Huidige installatie
Nu draait alles via docker-compose op een pi3. Gekoppeld zijn:
  1. Verlichting (z-wave) zowel inbouwdimmers (Qubino) als stekkerschakelaars (Aeon)
  2. Slimme meter uitlezen (via p1 poort met USB stekker) direct in HA via een DSMR component
  3. Mosquitto draait als service naast HA in de dezelfde docker-compose omgeving om MQTT berichten te versturen naar een NodeMCU (aansturing led-strip)
  4. Integratie met afval ophaaldienst
  5. Integratie met Telegram voor notificaties vanuit HA te kunnen sturen
  6. Integratie met mijn Xiaomi robotstofzuiger voor automations (scheduled starten) en scripts (partial clean)
Hardware & installatie van HA
Nu heb ik een pi3 met diverse docker containers (pi-hole, unifi, home-assistant en firefly iii). Ik ga dat splitsen en HA samen met firefly iii op een pi4 zetten. De huidige werkwijze (docker-compose) vind ik op zich wel fijn omdat ik zelf beheer heb over de host; er is bijvoorbeeld een udev rule dat ik de zwave stick map naar /dev/zwave en deze als mapping doorzet binnen docker, bijvoorbeeld, net als /dev/dsmr in udev. Je kan ook HA (niet enkel HA core) installeren als full OS.

Vraag 1: Ben ik zelf nog in control om dan devices een vaste naam te geven met udev rules (/dev/dsmr en /dev/zwave)?
Vraag 2: Kan ik met deze installatie ook extra docker containers draaien zoals een aparte postgresql omgeving + php container (firefly iii)? En dan liefst niet via de plugin infrastructuur van HA, maar gewoon zelf in control naast HA? Of is het advies om dan toch HA Core te pakken en daar zelf de docker host op te tuigen?
Z-wave
Nu heb ik volgens mij gewoon simpelweg een z-wave component aangezet en dat werkt best prima. Ik lees wel van nieuwe ontwikkelingen dat er integratie is met een nieuw project van Z-Wave namelijk OZWDaemon.

Vraag 3: Als ik een beetje tussen de regels door lees, is er nog veel in ontwikkeling met deze integratie en zie ik niet meteen de voordelen hiervan. Is het beter om van de huidige integratie over te stappen naar de nieuwe OZWDaemon variant?
MQTT / DSMR
Nu heb ik Mosquitto als simpele service in docker-compose erbij gezet, die koppelt met nodemcu's die op verschillende plekken staan. Verder is DSMR als component in HA aangezet en lees ik direct de P1 poort uit via een usb kabeltje.

Vraag 4: Ik lees dat je ook MQTT in HA zelf kan aanzetten, levert dat voordelen op? Ook wellicht gerelateerd aan mijn eerdere punt van Z-Wave?

Vraag 5: Ik lees dat je DSMR ook anders kan aansluiten, zodat je bijv minder parameters doorkrijgt (we hebben 1 fase aansluiting, ik zie altijd alle 3 de fases) of dat je minder hoeveelheid data doorkrijgt (wat gunstiger is voor hoeveel data die je opslaat). Mijn voorkeur is wel om te blijven werken met de USB kabel en niet een NodeMCU inzetten via MQTT te koppelen. Is de DSMR component zo een prima opstelling, ik zal dan weer sensors moeten excluden, of is er een handiger manier?

edit:
Nu zie ik wel in de laatste reacties van dit topic dat de DSMR docker container zelf veel meer opties en inzage biedt en het misschien wel goed is de P1 poort via USB in de DSMR docker container te loggen en dan MQTT op de pi zelf te gebruiken om DSMR aan HA te koppelen. Moet ik me nog even verder inlezen of dat voor HA zelf een verbetering zou opleveren.
Lovelace
Ik heb de installatie draaien lang voordat Lovelace kwam (en zelfs default werd) :+ . Ik heb nu iets van een default view aan staan en dat werkt wel, maar is natuurlijk helemaal niet praktisch.

Vraag 6: Klopt het dat ik nu eigenlijk alle integraties / koppelingen in de UI moet opbouwen (dat staat nog allemaal in mijn yaml) en dat ik de views dan opbouw in lovelace met aparte yml file? Dus dat ik op die manier een scheiding heb tussen data/integratie en UI?
Nieuwe integratie
Voor de lol heb ik wel al zitten kijken naar uitbreiding op de HA installatie voor wat extra onderdelen. Ik denk niet dat het heel relevant is voor de antwoorden op mijn vragen hierboven, maar toch wellicht goed om te delen::
  1. We hebben ondertussen zonnepanelen (SolarEdge) waarbij ik meerdere opties voor integratie voorbij heb zien komen (aparte topics gezien). Ik denk dat ik gewoon de modbus/tcp uit ga lezen want ik zit volgens mij al op te nieuwe firmware van de omvormer :X
  2. Met Aeon schakelaar ook wasmachine / droger koppelen om notificatie te krijgen als wasbeurt klaar is
  3. Koppeling met Spotify, om een nodemcu en nfc lezer te gebruiken en zo via MQTT berichten te sturen zodat ik muziek aan kan sturen
  4. Unifi integratie voor geofencing om bepaalde automations wel/niet te laten plaatsvinden als we wel/niet thuis zijn
Data / statistiek
Ik zit meteen te kijken hoe ik data-verzameling kan verbeteren. De nieuwe pi4 ga ik geen sd meer koppelen maar ik zet meteen een ssd in via de usb interface. Bijvoorbeeld, load van de pi of storagegebruik is prima om een dagje te bewaren en daarna weg te gooien. Maar ik zou juist wel graag bijv PV output willen bewaren op de langere termijn, maar dat data wordt geaggregeerd (afgelopen maand op uurniveau, afgelopen jaar op dagniveau, lange termijn op maandniveau bijv).

Vraag 7: Volgens mij data is zoiets niet mogelijk in HA en moet je uitwijken naar een influxdb bijvoorbeeld? Ik zie wel wat topics op de HA community voorbij komen over long-term data maar ik heb het idee dat dit niet echt een focus is van HA?

Het is een beetje lange post geworden omdat ik alle vragen in een keer maar stel :D hopelijk zijn jullie zo aardig om me een weer op weg te kunnen helpen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:43
mithras schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:50:
Al best een lange tijd gebruik ik HA, maar laatste tijd ben ik niet meer bij geweest met de updates. Mijn installatie draait nu op 0.104.3 (uit januari 2020) en is op zich al jaren stabiel, maar ik wil graag een nieuwe, verbeterde setup maken en hoop hier op wat advies. Hopelijk kunnen jullie mij wat in de juiste richting te denken zetten, omdat ik toch lees dat er op verschillende onderdelen best veel is vernieuwd!
Huidige installatie
  1. Verlichting (z-wave) zowel inbouwdimmers (Qubino) als stekkerschakelaars (Aeon)
  2. Slimme meter uitlezen (via p1 poort met USB stekker) direct in HA via een DSMR component
  3. Mosquitto draait als service naast HA in de dezelfde docker-compose omgeving om MQTT berichten te versturen naar een NodeMCU (aansturing led-strip)
  6. Integratie met mijn Xiaomi robotstofzuiger voor automations (scheduled starten) en scripts (partial clean)
Nu heb ik een pi3 met diverse docker containers (pi-hole, unifi, home-assistant en firefly iii). Ik ga dat splitsen en HA samen met firefly iii op een pi4 zetten. De huidige werkwijze (docker-compose) vind ik op zich wel fijn omdat ik zelf beheer heb over de host; er is bijvoorbeeld een udev rule dat ik de zwave stick map naar /dev/zwave en deze als mapping doorzet binnen docker, bijvoorbeeld, net als /dev/dsmr in udev. Je kan ook HA (niet enkel HA core) installeren als full OS.

Vraag: Ben ik zelf nog in control om dan devices een vaste naam te geven met udev rules (/dev/dsmr en /dev/zwave)?
Vraag: Kan ik met deze installatie ook extra docker containers draaien zoals een aparte postgresql omgeving + php container (firefly iii)? En dan liefst niet via de plugin infrastructuur van HA, maar gewoon zelf in control naast HA? Of is het advies om dan toch HA Core te pakken en daar zelf de docker host op te tuigen?
Z-wave
Nu heb ik volgens mij gewoon simpelweg een z-wave component aangezet en dat werkt best prima. Ik lees wel van nieuwe ontwikkelingen dat er integratie is met een nieuw project van Z-Wave namelijk OZWDaemon.

Vraag: Als ik een beetje tussen de regels door lees, is er nog veel in ontwikkeling met deze integratie en zie ik niet meteen de voordelen hiervan. Is het beter om van de huidige integratie over te stappen naar de nieuwe OZWDaemon variant?
MQTT / DSMR
Nu heb ik Mosquitto als simpele service in docker-compose erbij gezet, die koppelt met nodemcu's die op verschillende plekken staan. Verder is DSMR als component in HA aangezet en lees ik direct de P1 poort uit via een usb kabeltje.

Vraag: Ik lees dat je ook MQTT in HA zelf kan aanzetten, levert dat voordelen op? Ook wellicht gerelateerd aan mijn eerdere punt van Z-Wave?

Vraag: Ik lees dat je DSMR ook anders kan aansluiten, zodat je bijv minder parameters doorkrijgt (we hebben 1 fase aansluiting, ik zie altijd alle 3 de fases) of dat je minder hoeveelheid data doorkrijgt (wat gunstiger is voor hoeveel data die je opslaat). Mijn voorkeur is wel om te blijven werken met de USB kabel en niet een NodeMCU inzetten via MQTT te koppelen. Is de DSMR component zo een prima opstelling, ik zal dan weer sensors moeten excluden, of is er een handiger manier?

edit:
Nu zie ik wel in de laatste reacties van dit topic dat de DSMR docker container zelf veel meer opties en inzage biedt en het misschien wel goed is de P1 poort via USB in de DSMR docker container te loggen en dan MQTT op de pi zelf te gebruiken om DSMR aan HA te koppelen. Moet ik me nog even verder inlezen of dat voor HA zelf een verbetering zou opleveren.
Lovelace
Ik heb de installatie draaien lang voordat Lovelace kwam (en zelfs default werd) :+ . Ik heb nu iets van een default view aan staan en dat werkt wel, maar is natuurlijk helemaal niet praktisch.

Vraag: Klopt het dat ik nu eigenlijk alle integraties / koppelingen in de UI moet opbouwen (dat staat nog allemaal in mijn yaml) en dat ik de views dan opbouw in lovelace met aparte yml file? Dus dat ik op die manier een scheiding heb tussen data/integratie en UI?
Nieuwe integratie
Voor de lol heb ik wel al zitten kijken naar uitbreiding op de HA installatie voor wat extra onderdelen. Ik denk niet dat het heel relevant is voor de antwoorden op mijn vragen hierboven, maar toch wellicht goed om te delen::
  1. We hebben ondertussen zonnepanelen (SolarEdge) waarbij ik meerdere opties voor integratie voorbij heb zien komen (aparte topics gezien). Ik denk dat ik gewoon de modbus/tcp uit ga lezen want ik zit volgens mij al op te nieuwe firmware van de omvormer :X
  2. Met Aeon schakelaar ook wasmachine / droger koppelen om notificatie te krijgen als wasbeurt klaar is
  3. Koppeling met Spotify, om een nodemcu en nfc lezer te gebruiken en zo via MQTT berichten te sturen zodat ik muziek aan kan sturen
  4. Unifi integratie voor geofencing om bepaalde automations wel/niet te laten plaatsvinden als we wel/niet thuis zijn
Data / statistiek
Ik zit meteen te kijken hoe ik data-verzameling kan verbeteren. De nieuwe pi4 ga ik geen sd meer koppelen maar ik zet meteen een ssd in via de usb interface. Bijvoorbeeld, load van de pi of storagegebruik is prima om een dagje te bewaren en daarna weg te gooien. Maar ik zou juist wel graag bijv PV output willen bewaren op de langere termijn, maar dat data wordt geaggregeerd (afgelopen maand op uurniveau, afgelopen jaar op dagniveau, lange termijn op maandniveau bijv).

Vraag: Volgens mij data is zoiets niet mogelijk in HA en moet je uitwijken naar een influxdb bijvoorbeeld? Ik zie wel wat topics op de HA community voorbij komen over long-term data maar ik heb het idee dat dit niet echt een focus is van HA?

Het is een beetje lange post geworden omdat ik alle vragen in een keer maar stel :D hopelijk zijn jullie zo aardig om me een weer op weg te kunnen helpen :>
Dat is een flink verhaal. Misschien handig om je vragen even te nummeren oid zodat als iemand erop wil inhaken, die ergens naar kan verwijzen zonder de hele vraag te moeten copy-pasten oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Dacuuu schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:23:
[...]

Inmiddels draait alles. Het was even pielen. :+
Maakt het voor dsmr-reader niet zoveel uit welke postgres versie je gebruikt? Niet zoals met php bijv, dat een bepaald programma niet meer werkt omdat het programma een php versie omhoog is gegaan?
Versie maakt niet uit, maar als je toch gaat beginnen ... Pak de laatste versie (12). Ikzelf draai nu 12.4, maar ik heb een export db, delete alles, import db gedaan om van 11 naar 12 te upgraden. Dat was sneller dan uitzoeken wat ik moet prutsen in Postgres zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
mithras schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:50:
Huidige installatie

Vraag 1: Ben ik zelf nog in control om dan devices een vaste naam te geven met udev rules (/dev/dsmr en /dev/zwave)?
Vraag 2: Kan ik met deze installatie ook extra docker containers draaien zoals een aparte postgresql omgeving + php container (firefly iii)? En dan liefst niet via de plugin infrastructuur van HA, maar gewoon zelf in control naast HA? Of is het advies om dan toch HA Core te pakken en daar zelf de docker host op te tuigen?
Z-wave

Vraag 3: Als ik een beetje tussen de regels door lees, is er nog veel in ontwikkeling met deze integratie en zie ik niet meteen de voordelen hiervan. Is het beter om van de huidige integratie over te stappen naar de nieuwe OZWDaemon variant?
MQTT / DSMR

Vraag 4: Ik lees dat je ook MQTT in HA zelf kan aanzetten, levert dat voordelen op? Ook wellicht gerelateerd aan mijn eerdere punt van Z-Wave?

Vraag 5: Ik lees dat je DSMR ook anders kan aansluiten, zodat je bijv minder parameters doorkrijgt (we hebben 1 fase aansluiting, ik zie altijd alle 3 de fases) of dat je minder hoeveelheid data doorkrijgt (wat gunstiger is voor hoeveel data die je opslaat). Mijn voorkeur is wel om te blijven werken met de USB kabel en niet een NodeMCU inzetten via MQTT te koppelen. Is de DSMR component zo een prima opstelling, ik zal dan weer sensors moeten excluden, of is er een handiger manier?

edit:
Lovelace

Vraag 6: Klopt het dat ik nu eigenlijk alle integraties / koppelingen in de UI moet opbouwen (dat staat nog allemaal in mijn yaml) en dat ik de views dan opbouw in lovelace met aparte yml file? Dus dat ik op die manier een scheiding heb tussen data/integratie en UI?
Nieuwe integratie
Data / statistiek

Vraag 7: Volgens mij data is zoiets niet mogelijk in HA en moet je uitwijken naar een influxdb bijvoorbeeld? Ik zie wel wat topics op de HA community voorbij komen over long-term data maar ik heb het idee dat dit niet echt een focus is van HA?

Vraag 3: de nieuwe methode is sneller, alleen je wilt hier zoveel stappen maken, dan zou ik het initieel aanbevelen om de huidige integratie te gebruiken en de rest op orde krijgen. Dan kan je op een later moment overschakelen naar de nieuwe methode - want deze werkt niet bij iedereen direct goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
Paniohitus schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:48:
Alvast excuses voor als ik enorme noob-vragen stel. Ik heb het topcistart gelezen (en zelfs voorgaande), maar wil wat zaken begrijpen voordat ik een extra Rasp. Pi. koop .

Mijn huidige situatie is dat ik een ~13-tal lampen heb met Philips Hue en een 5-tal bewegingsensoren en 2 druknoppen. Daarnaast een Rasp. Pi draaien met P1-monitor om de elektra e.d. in mooie grafiekjes terug te lezen (dit laatste afgelopen maand geinstalleerd)
De lampen en sensoren draait al zo'n 3 jaar stabiel en werkt prima, maar zou hier iets verder in willen gaan, omdat ik wel wat mogelijkheden zie als ik de topics doorlees :) Dus een paar vragen, voordat ik wellicht "domme" dingen zou doen.

1. In hoeverre heeft het zin om Home Assistant te gebruiken voor het uitlezen van het Gas/Elektra. P1-monitor geeft mooie grafiekjes en inzicht daarin. Als ik "Home Assistant" dit laat doen, heeft deze tooling ook dergelijke functionaliteiten in een soort "add-on"? Zie hieronder een voorbeeld van wat ik nu heb. Waarom ik dit vraag... als HA dit ook kan bieden zou ik geen extra Rasp. hoeven aan te schaffen om Home Assistant. Dan reset ik mijn huidige en zet ik daar HA op.
[Afbeelding]

2. Hoe werkt het precies als je Wifi-stekkers koopt en deze wilt gebruiken met HA? Ik lees iets over flashen? Kan dat met alle apparaten en hoe gaat dat ongeveer in zijn werk? Dit vraag ik, omdat deze stekkers goedkoper zijn dan Zigbee-stekkers en ongeveer wil inschatten als ik hier iets mee gaat doen wat de kosten zijn om het simpel op te bouwen.

3. Als ik een ConBee-usb stick aanschaf, klopt het dat ik dan het geheel kan configureren (wat ik nu heb) in HA?
1)Home assistant heeft van zn eigen geen mooie grafieken en overzichten. Zo ziet een standaard HA grafiek er uit.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QZSEzRx.png
Wil je grafieken zoals je P1 meter screenshot? Dan zou je naast HA, DSMR-Reader moeten installeren: https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader hiervoor heb je naast DSMR-reader ook Postgres nodig als database voor DSMR-Rader.

2) Wifi stekkers zijn het mooist als je ze volledig lokaal kan draaien, dat betekent dus dat je alternatieve firmware moet hebben. De action stekker bijv, konden eerst geflasht worden, nu is de interne hardware veranderd en kan het niet meer.
Je moet altijd ffe op zoek welke stekker op dit moment de beste koop is om te flashen met bijv Tasmota. Wellicht beter om Zigbee tussenstekkers te kopen? voor $15 heb je mooie met stroommeting er in. Werkt goed samen met Zigbee2mqtt

3) Ja, met addons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Dacuuu schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:33:
[...]

1)Home assistant heeft van zn eigen geen mooie grafieken en overzichten. Zo ziet een standaard HA grafiek er uit.
[Afbeelding]
Wil je grafieken zoals je P1 meter screenshot? Dan zou je naast HA, DSMR-Reader moeten installeren: https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader hiervoor heb je naast DSMR-reader ook Postgres nodig als database voor DSMR-Rader.

2) Wifi stekkers zijn het mooist als je ze volledig lokaal kan draaien, dat betekent dus dat je alternatieve firmware moet hebben. De action stekker bijv, konden eerst geflasht worden, nu is de interne hardware veranderd en kan het niet meer.
Je moet altijd ffe op zoek welke stekker op dit moment de beste koop is om te flashen met bijv Tasmota. Wellicht beter om Zigbee tussenstekkers te kopen? voor $15 heb je mooie met stroommeting er in. Werkt goed samen met Zigbee2mqtt

3) Ja, met addons.
@Paniohitus je kunt ook met de Grafana addon (icm InfluxDB-addon) aan de slag om meer analyse werk op bijvoorbeeld je P1-data te doen. De grafieken vanuit Grafana kun je dan eventueel weer in HA laten tonen, maar dan heb je niet echt veel controle over de opmaak binnen HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

larsiey schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:07:
[...]

Van Domoticz naar DSMR reader heb ik wel ervaring mee.
Moet je data uit Domoticz halen en doorsturen naar DSMR reader.

https://github.com/dennis...08#issuecomment-592456012
Ik heb DSMR eindelijk draaien in docker.
Uitleg is niet echt compleet (zo moet je dus blijkbaar alsnog los postgresql draaien/installeren ipv dat dit al in dsmr-reader zit.

Maar goed, volgens mij heb ik het nu draaien, want stroomverbruik en gasverbruikt wordt aangevuld en is uit te lezen.

Nu heb ik de stappen van die github doorlopen.
Voer t script is PS uit. En krijg onderin complete te zien.
Thats it?
Ik had wel iets van log-info verwacht van:
Verbinding maken
Verbonden
Data plaatsen
Succes

Kan ik ergens is DSMR zien dat dit gelukt is, of moet ik gewoon lang wachten?
én maakt het uit dat ik het script onderhand al 5x gedraaid heb?

EDIT:
Gevonden, er stond $_.DeviceRowID -eq "29" maar het overgrote deel was id1 bij mij, dit aangepast, en nu loopt er daadwerkelijk wat.

[ Voor 6% gewijzigd door HellStorm666 op 14-10-2020 00:14 ]

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

HellStorm666 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 00:07:
[...]

Ik heb DSMR eindelijk draaien in docker.
Uitleg is niet echt compleet (zo moet je dus blijkbaar alsnog los postgresql draaien/installeren ipv dat dit al in dsmr-reader zit.

Maar goed, volgens mij heb ik het nu draaien, want stroomverbruik en gasverbruikt wordt aangevuld en is uit te lezen.

Nu heb ik de stappen van die github doorlopen.
Voer t script is PS uit. En krijg onderin complete te zien.
Thats it?
Ik had wel iets van log-info verwacht van:
Verbinding maken
Verbonden
Data plaatsen
Succes

Kan ik ergens is DSMR zien dat dit gelukt is, of moet ik gewoon lang wachten?
én maakt het uit dat ik het script onderhand al 5x gedraaid heb?

EDIT:
Gevonden, er stond $_.DeviceRowID -eq "29" maar het overgrote deel was id1 bij mij, dit aangepast, en nu loopt er daadwerkelijk wat.
Blijkbaar is m'n gasverbruik niet geimporteerd.
Iemand die mij kan helpen met t script ombouwen?

Zal iets ie moeten komen in de trant van.
Voor datum (oudste) in DSMR, selecteer rij counter in Meter_Calendar.csv van die zelfde datum uit Date en sla dat op in DSMR

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 16:22
Voor het stroomverbruik te tonen van de slimme meter het ik het onderstaande toegevoegd aan de configuration.yaml file:

YAML:
1
2
3
4
5
 # Stroomverbruik    
sensor:

En voor het tonen van de opbrengst van de zonnepanelen heb ik toegevoegd:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# Zonnepanelen
sensor:
  - platform: enphase_envoy
    name: Optional_name
    ip_address: "192.168.2.119"
    monitored_conditions:
      - production
      - daily_production
      - seven_days_production
      - lifetime_production 

Maar nu krijg ik de melding;
YAML:
1
2
3
 duplicated mapping key at line 26, column -24:
    sensor:
    ^

Is dit slechts een melding en maakt het verder niet uit of moet ik toch iets aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-06 11:45
bruce the boss schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:33:
Voor het stroomverbruik te tonen van de slimme meter het ik het onderstaande toegevoegd aan de configuration.yaml file:

YAML:
1
2
3
4
5
 # Stroomverbruik    
sensor:

En voor het tonen van de opbrengst van de zonnepanelen heb ik toegevoegd:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# Zonnepanelen
sensor:
    monitored_conditions:
      - production
      - daily_production
      - seven_days_production
      - lifetime_production 

Maar nu krijg ik de melding;
YAML:
1
2
3
 duplicated mapping key at line 26, column -24:
    sensor:
    ^

Is dit slechts een melding en maakt het verder niet uit of moet ik toch iets aanpassen?
De ‘definitie’ sensor mag maar 1x voorkomen. Dus bovenaan sensor: en dan daaronder
- platform: xxx
Blablablabla
- platform: yyy
Blablablabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
Sorry ik snap niet wat je bedoeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

# Zonnepanelen
sensor:
    monitored_conditions:
      - production
      - daily_production
      - seven_days_production
      - lifetime_production

# Stroomverbruik    
sensor:

Bij stroomverbruik moet ik dus iets aanpassen maar wat?
Ik kan platform: dsmr toch niet aanpassen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jasperd78
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-04 07:48
@bruce the boss Wat @Koepert volgens mij bedoelt is dat de 2 sensoren die je definieert onder 1 kopje "sensor:" moeten komen. Dus jouw configuratie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
    monitored_conditions:
      - production
      - daily_production
      - seven_days_production
      - lifetime_production

sensor:

moet je definieren als:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sensor:
    monitored_conditions:
      - production
      - daily_production
      - seven_days_production
      - lifetime_production

[ Voor 3% gewijzigd door jasperd78 op 17-10-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
jasperd78 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:21:
@bruce the boss Wat @Koepert volgens mij bedoelt is dat de 2 sensoren die je definieert onder 1 kopje "sensor:" moeten komen. Dus jouw configuratie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
    monitored_conditions:
      - production
      - daily_production
      - seven_days_production
      - lifetime_production

sensor:

moet je definieren als:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sensor:
    monitored_conditions:
      - production
      - daily_production
      - seven_days_production
      - lifetime_production
Excuses voor de onduidelijkheid, dit was idd wat ik bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Laatst online: 10-06 11:07
Hallo allemaal,

Ik ben nu een tijdje bezig om HA in te richten bij mij thuis. Nu heb ik het volgende probleem en hoop ik dat jullie mij hierbij kunnen helpen (ik kan er vrij weinig over terug vinden op het interwebz)..

Ik heb een soort van NUC draaien met proxmox met daarop een appliance van HA, dus met supervisor. Via proxmox heb ik een p1 usb kabel doorgezet richting de appliance voor het uitlezen van mijn DSMR. Hiervoor gebruik ik de integration DSMR Slimme meter. Dit ging helemaal top zonder problemen.

Vervolgens las ik o.a. hier dat mensen ook DSMR-Reader hadden draaien en dacht, dat wil ik ook! Dus heb ik dat opgezet in een aparte docker en doormiddel van de add-on DSMR datalogger zet ik de telegrams door naar DSMR-Reader.

Echter sinds ik dat heb ingesteld krijg ik meldingen dat de integration van DSMR af en toe unavailable status geeft. In de log zie ik dan een melding als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/serial/serialposix.py", line 500, in read
    raise SerialException(
serial.serialutil.SerialException: device reports readiness to read but returned no data (device disconnected or multiple access on port?)
During handling of the above exception, another exception occurred:
  File "./dsmr_datalogger_api_client.py", line 179, in <module>
    main()
  File "./dsmr_datalogger_api_client.py", line 150, in main
    telegram = next(datasource)
  File "./dsmr_datalogger_api_client.py", line 49, in read_telegram
    incoming_bytes = serial_handle.read(MAX_BYTES_PER_READ)
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/serial/serialposix.py", line 509, in read
    raise SerialException('read failed: {}'.format(e))
serial.serialutil.SerialException: read failed: device reports readiness to read but returned no data (device disconnected or multiple access on port?)

Nu snap ik dat daar staat dat de USB tegelijkertijd benaderd wordt, en dat zal 99.99% zeker door de integration en de add-on komen maar ik dacht dat dit een setup was die meer mensen hadden. Doe ik nu wat fout of heb ik een unsupported config? Hoe krijgen jullie data in zowel HA als DSMR-logger waarbij de p1 meter in HA zit?

wat korte puntjes die ik al geprobeerd heb, danwel antwoorden op vragen die ik anticipeer :+ :
- Ik heb al geprobeerd het 'pad' naar de USB aan te passen. Zowel gelijk in de integration en add-on als 1 naar de /dev/ttyusb0 en de ander verwijzen naar /dev/serial/by-id/usb-xxxxxxxxxxxxxxxxx.
- DSMR-reader draait niet op dezelfde host als HA, dus ik kan niet de usb omzetten naar DSMR-Reader.

Enig hulp zou heel fijn zijn!

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
Melantrix schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:40:
Hallo allemaal,

Ik ben nu een tijdje bezig om HA in te richten bij mij thuis. Nu heb ik het volgende probleem en hoop ik dat jullie mij hierbij kunnen helpen (ik kan er vrij weinig over terug vinden op het interwebz)..

Ik heb een soort van NUC draaien met proxmox met daarop een appliance van HA, dus met supervisor. Via proxmox heb ik een p1 usb kabel doorgezet richting de appliance voor het uitlezen van mijn DSMR. Hiervoor gebruik ik de integration DSMR Slimme meter. Dit ging helemaal top zonder problemen.

Vervolgens las ik o.a. hier dat mensen ook DSMR-Reader hadden draaien en dacht, dat wil ik ook! Dus heb ik dat opgezet in een aparte docker en doormiddel van de add-on DSMR datalogger zet ik de telegrams door naar DSMR-Reader.

Echter sinds ik dat heb ingesteld krijg ik meldingen dat de integration van DSMR af en toe unavailable status geeft. In de log zie ik dan een melding als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/serial/serialposix.py", line 500, in read
    raise SerialException(
serial.serialutil.SerialException: device reports readiness to read but returned no data (device disconnected or multiple access on port?)
During handling of the above exception, another exception occurred:
  File "./dsmr_datalogger_api_client.py", line 179, in <module>
    main()
  File "./dsmr_datalogger_api_client.py", line 150, in main
    telegram = next(datasource)
  File "./dsmr_datalogger_api_client.py", line 49, in read_telegram
    incoming_bytes = serial_handle.read(MAX_BYTES_PER_READ)
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/serial/serialposix.py", line 509, in read
    raise SerialException('read failed: {}'.format(e))
serial.serialutil.SerialException: read failed: device reports readiness to read but returned no data (device disconnected or multiple access on port?)

Nu snap ik dat daar staat dat de USB tegelijkertijd benaderd wordt, en dat zal 99.99% zeker door de integration en de add-on komen maar ik dacht dat dit een setup was die meer mensen hadden. Doe ik nu wat fout of heb ik een unsupported config? Hoe krijgen jullie data in zowel HA als DSMR-logger waarbij de p1 meter in HA zit?

wat korte puntjes die ik al geprobeerd heb, danwel antwoorden op vragen die ik anticipeer :+ :
- Ik heb al geprobeerd het 'pad' naar de USB aan te passen. Zowel gelijk in de integration en add-on als 1 naar de /dev/ttyusb0 en de ander verwijzen naar /dev/serial/by-id/usb-xxxxxxxxxxxxxxxxx.
- DSMR-reader draait niet op dezelfde host als HA, dus ik kan niet de usb omzetten naar DSMR-Reader.

Enig hulp zou heel fijn zijn!
Iemand een idee? Of is dit gewoon een rare setup? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:33
@Melantrix Ik heb zelf geen DSMR Reader dus dit is a shot from the hip. Is het niet zo dat als je DSMR Reader gebruikt dat je alleen die integreert? Ofwel, je moet iets hebben wat met DSMR Reader praat en der HA integratie zou niets van de serial port moeten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:41
Melantrix schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:39:
[...]

Iemand een idee? Of is dit gewoon een rare setup? 8)7
Tja, ik ken alleen maar de setup andersom.
Ik heb DSMR Reader die met de P1 USB praat. DSMR Reader stuurt via mqtt het naar HA toe.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
Oke rare setup dus :D

Voor de duidelijkheid, DSMR-Reader heeft dus niet direct toegang tot de usb. Ik heb een integration die de data uitleest voor home assistant en een add-on (https://github.com/sanderdw/hassio-addons) die de data doorstuurt naar DSMR-Reader.

Aangezien dat de functie is van de Add-On leek me dat dit wel een 'normale' setup was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14842

Melantrix schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:56:
Oke rare setup dus :D

Voor de duidelijkheid, DSMR-Reader heeft dus niet direct toegang tot de usb. Ik heb een integration die de data uitleest voor home assistant en een add-on (https://github.com/sanderdw/hassio-addons) die de data doorstuurt naar DSMR-Reader.

Aangezien dat de functie is van de Add-On leek me dat dit wel een 'normale' setup was.
Maar als je in de logging ziet dat er nog een apparaat gebruik maakt van dezelfde USB poort dan zou ik toch nog eens naar je config kijken. Misschien een default setting ofzo die toch naar de USB poort verwijst? Als je de data doorstuurt (ala mqtt ofzo) dan zou die verder niet eens weet hoeven hebben van een USB poort, kun je ook nooit deze meldingen krijgen? Of heb je gewoon nog totaal iets anders misschien wat iets met het poortje doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
Anoniem: 14842 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:03:
[...]

Maar als je in de logging ziet dat er nog een apparaat gebruik maakt van dezelfde USB poort dan zou ik toch nog eens naar je config kijken. Misschien een default setting ofzo die toch naar de USB poort verwijst? Als je de data doorstuurt (ala mqtt ofzo) dan zou die verder niet eens weet hoeven hebben van een USB poort, kun je ook nooit deze meldingen krijgen? Of heb je gewoon nog totaal iets anders misschien wat iets met het poortje doet?
Nou ik weet welke twee dingen naar die usb kijken namelijk de DSMR integration voor de data ín home assistant en de addon die doorgeefluik is voor dsmr reader. Ik had verwacht dat bijv de doorgeefluik de data uit home assistant haalt en niet direct uit de usb leest. Ik ga denk ik even contact opnemen met de ontwikkelaar om even helder te krijgen over hoe die addon bedoelt is, want ik denk dat ik weer eens iets bedacht hebt wat niet gaat werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-06 18:24
sOid schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:04:
[...]

Misschien niet helemaal juist maar ben er wel blij mee dat je het hier plaatst hoor, raakt toch direct de HA-installatie :)
[...]

Aanvullend: die entities met tarif hebben te maken met piek- en daluren. Is ook niet voor iedereen relevant; ik betaal een vast tarief.

En de verschillende fasen zijn natuurlijk ook irrelevant als je een 1-faseaansluiting hebt.

Van voltage sags en voltage swells weet ik ook nog steeds niet precies wat die nou weergeven. Ook in elektratopic gevraagd, maar daar kon ook niemand het met 100% zekerheid verklaren. Staat ook niet in documenten van de slimme meters zelf (voor zover ik heb kunnen vinden).
Echter ik heb via de manier zoals in de documentatie de P1 meter toegevoegd. ik kan echter niet zoals bij andere integraties kiezen welke ik wil aan/uit zetten. (zoals bv bij de Synology integratie waarbij ik bijna alles uit gezet heb en dus niet zie).
Of moet ik als nog per sensor die ik wel wil hebben deze specifiek toevoegen in de config? Ik heb nu dus enkel:

code:
1
2
3
4
5
sensor:
  # DSMR P1
    port: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AG5GJXLX-if00-port0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
ProudElm schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:59:
[...]

Echter ik heb via de manier zoals in de documentatie de P1 meter toegevoegd. ik kan echter niet zoals bij andere integraties kiezen welke ik wil aan/uit zetten. (zoals bv bij de Synology integratie waarbij ik bijna alles uit gezet heb en dus niet zie).
Of moet ik als nog per sensor die ik wel wil hebben deze specifiek toevoegen in de config? Ik heb nu dus enkel:

code:
1
2
3
4
5
sensor:
  # DSMR P1
    port: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AG5GJXLX-if00-port0
Voor zover ik weet komen ze sowieso door. Ook al gebruik je bijvoorbeeld maar 1 fase, je slimme meter ondersteunt wel een 3-fasenaansluiting. De integratie geeft gewoon alles door en kijkt niet naar wat voor jouw situatie relevant is.

Volgens mij kun je dat ook niet uitschakelen. Je configuratie is verder prima. Gewoon een kwestie van alleen de voor jou relevante sensoren in je front-end opnemen en de rest negeren :)

@roynolf Heb je al bij de instellingen van je mobiele app gekeken?

@Yarisken Vertel meteen even je installatiemethode. Klinkt namelijk als een permissieprobleem. En inderdaad, tussen yaml-tags ;)

[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 20-10-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
Een vraagje over het monitoren van mijn gasverbruik:

D.m.v. de onderstaande code monitor ik o.a. het gasverbruik.

YAML:
1
2
3
4
 # Configure stroomverbruik

Links wordt de huidige stand weergegeven en rechts het verbruik per uur.
Maar is er niet meer mogelijk om weer te geven?
Verbruik per dag/maand/ enz.......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4ocq2tUBAZAjm6VQyzwAw2J0lU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RgfqOZaMnTY71fIVn0fe3s7I.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
bruce the boss schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:41:
Een vraagje over het monitoren van mijn gasverbruik:

D.m.v. de onderstaande code monitor ik o.a. het gasverbruik.

YAML:
1
2
3
4
 # Configure stroomverbruik

Links wordt de huidige stand weergegeven en rechts het verbruik per uur.
Maar is er niet meer mogelijk om weer te geven?
Verbruik per dag/maand/ enz.......

[Afbeelding]
Niet standaard. Google even mini graph card lovelace, daar kan het wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:41
bruce the boss schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:24:
Het blijft me bezighouden :)

Ik heb mijn zonnepanelen toegevoegd maar het lukt me nog steeds niet om de opbrengst weer te geven:

[Afbeelding]

Nu heb ik, via de slimme meter, het onderstaande toegevoegd en is dit dan de opbrengst van de zonnepanelen:

[Afbeelding]

Ik kan de getallen niet herleiden naar de opbrengst van de panelen maar wat is het dan?
Als je zoveel data en informatie wilt van je slimme meter is het misschien handig om gewoon DSMR Reader te draaien. Grafiekjes en informatie in overvloed. En die kan ook via MQTT het doorsturen naar Home Assistant voor de simpele data die je even snel wilt tonen of wilt gebruiken voor automations.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Iemand die toevallig zijn Utility Meter sensor.hourly_gas_consumption ook blanco heeft?

Hoe is dit te troubleshooten? Daily_gas loopt nog wel op, Hourly is sinds vannacht/vanochtend opeens blanco.

Volgens mij een sensor die automatisch gegenereerd is door ofwel Utility of door DSMR.

DSMR:
YAML:
1
2
3
  port: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AB4HXMVM-if00-port0
  dsmr_version: 4

Utility Meter:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
utility_meter:
  energy:
    source: sensor.energy_in_kwh
    cycle: monthly
  daily_energy_offpeak:
    source: sensor.energy_consumption_tarif_1
    cycle: daily
  daily_energy_peak:
    source: sensor.energy_consumption_tarif_2
  daily_gas:
    source: sensor.gas_consumption
  monthly_energy_offpeak:
  monthly_energy_peak:
  monthly_gas:

Geen wijzigingen uitgevoerd behalve recent naar 0.117 geüpdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Koepert schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:20:
Iemand die toevallig zijn Utility Meter sensor.hourly_gas_consumption ook blanco heeft?

Hoe is dit te troubleshooten? Daily_gas loopt nog wel op, Hourly is sinds vannacht/vanochtend opeens blanco.

Volgens mij een sensor die automatisch gegenereerd is door ofwel Utility of door DSMR.

DSMR:
YAML:
1
2
3
  port: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AB4HXMVM-if00-port0

Utility Meter:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
utility_meter:
  energy:
    source: sensor.energy_in_kwh
  daily_energy_offpeak:
  daily_energy_peak:
  daily_gas:
  monthly_energy_offpeak:
  monthly_energy_peak:
  monthly_gas:

Nu je het zegt, ik inderdaad ook. Gebruik DSMR 5 en indd ook alleen 0.117 update geïnstalleerd. Wellicht toch een bug dan.

Overigens gebruik ik utility_meter niet, dus het zal door DSMR worden gegenereerd.

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 29-10-2020 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-06 14:34
Ik heb geen gas, dus ik kan het niet testen. De DSMR entiteiten die ik gebruik werken allemaal.

Het enige wat bij mij niet werkt is swipe navigatie, maar daar is al een ticket voor: https://github.com/maykar...wipe-navigation/issues/36

Compact header is echt top, mooi dat dat zo snel naar core is gegaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:45
golles schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:43:
Ik heb geen gas, dus ik kan het niet testen. De DSMR entiteiten die ik gebruik werken allemaal.

Het enige wat bij mij niet werkt is swipe navigatie, maar daar is al een ticket voor: https://github.com/maykar...wipe-navigation/issues/36
Ah mooi.
Compact header is echt top, mooi dat dat zo snel naar core is gegaan!
De compact header vind ik nou niet echt de functionaliteit die de oorspronkelijk bracht. Dit is gewoon een terechte visuele aanpassing. Of mis ik iets?
Ik vind die pijltjes en het hamburgermenu op mobiel onnodig, aangezien je ook kan swipen voor menu en om door de tabs te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-06 12:18

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Koepert schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:20:

[...]

Hier ook geen gas waarden, het totale gasverbruik komt wel door maar de hourly gas consumption is unknown.
Hier ook op 0.117.0

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:22
0.117.1:
  • Fix adding Virtual DSM system in synology_dsm (@mib1185 - #42523) (synology_dsm docs)
  • Enable polling for DSMR derivative entity (@RobBie1221 - #42524) (dsmr docs)
  • Bump aiohomekit to 0.2.54 (@Jc2k - #42532) (homekit_controller docs)
  • Fix RMV giving wrong data and ignoring given parameters (@cgtobi - #42561) (rmvtransport docs)
  • Update frontend to 20201021.4 (@bramkragten - #42590) (frontend docs)
  • Fix MQTT template light (@emontnemery - #42598) (mqtt docs)
  • Bump hatasmota to 0.0.25 (@emontnemery - #42605) (tasmota docs)
  • Update greeclimate to 0.9.2 (@cmroche - #42616) (gree docs)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:28
Bluh, soms zit het tegen en soms nog meer :p

Hier al tijdje HA + DSMR reader op een Pi 3B draaien, redelijk stabiel... alleen al een keer een ander SD kaartje erin moeten stoppen ivm grootte en schreef de db van beide weg op een usb stick... die ook al keer overleden was.
Dacht dan maar een keer aan de SSD. Maar volgens mij is na een kopie trekken van de SD deze overleden en wil die SSD ook niet echt lekker werken :p

Probeer het nog even, anders misschien naar een NUC kijken ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Laatst online: 09-06 22:40
n0ss schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:26:
[...]

Mijn Pi staat in de meterkast dus vlakbij de meter.
Heb zelf al lopen stoeien maar krijg neit zo'n mooi dashboard inclusief verbruik per maand te zien.

Heb je ergens je code? kan ik die even copy & pasten en zo even verder kijken. _/-\o_
Als je hassio hebt draaien kan je ook mijn addon gebruiken om de p1 data door te sturen naar een remote DSMR-reader (niet te verwarren met de interne DSMR optie van Home-assistant zelf die heel erg beperkt is). Vervolgens is er ook een integratie om de data die DSMR-reader verwerkt heeft weer mooi terug te koppelen in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-04 10:57

n0ss

⭐⭐⭐

(jarig!)
sanderdw schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:31:
[...]

Als je hassio hebt draaien kan je ook mijn addon gebruiken om de p1 data door te sturen naar een remote DSMR-reader (niet te verwarren met de interne DSMR optie van Home-assistant zelf die heel erg beperkt is). Vervolgens is er ook een integratie om de data die DSMR-reader verwerkt heeft weer mooi terug te koppelen in HA.
Ik draai inderdaad HASSIO. en kennis is nog aan de beperkte kant.
Gebruik op dit moment onderstaande code:

YAML:
1
2
3
    port: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AR4XKIUQ-if00-port0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderdw
  • Laatst online: 09-06 22:40
n0ss schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:23:
[...]

Ik draai inderdaad HASSIO. en kennis is nog aan de beperkte kant.
Gebruik op dit moment onderstaande code:

YAML:
1
2
3
    port: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AR4XKIUQ-if00-port0
Met die code gebruik je dus de 'interne' Home Assistant DSMR reader logica. Aangezien ik dat niet voldoende functionaliteit vond ben ik overgestapt op deze software https://dsmr-reader.readthedocs.io/en/v4/tour.html die ik ergens apart heb geïnstalleerd.

Om de P1 kabel data naar deze 'installatie' te krijgen (op een server die dus niet in de meterkast staat) heb ik, omdat ik hassio draai op m'n meterkast Pi, hiervoor een addon gemaakt. Echter om dan de verwerkte informatie (dus op die 'installatie') weer te kunnen gebruiken in HA (mijn addon doet op zichzelf niets met HA) kan je weer deze integratie gebruiken: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-04 10:57

n0ss

⭐⭐⭐

(jarig!)
sanderdw schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:07:
[...]

Met die code gebruik je dus de 'interne' Home Assistant DSMR reader logica. Aangezien ik dat niet voldoende functionaliteit vond ben ik overgestapt op deze software https://dsmr-reader.readthedocs.io/en/v4/tour.html die ik ergens apart heb geïnstalleerd.

Om de P1 kabel data naar deze 'installatie' te krijgen (op een server die dus niet in de meterkast staat) heb ik, omdat ik hassio draai op m'n meterkast Pi, hiervoor een addon gemaakt. Echter om dan de verwerkte informatie (dus op die 'installatie') weer te kunnen gebruiken in HA (mijn addon doet op zichzelf niets met HA) kan je weer deze integratie gebruiken: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/ :)
Bedankt voor de uitleg, wellicht voor mij een optie als ik naar een NUC overstap.
Heb op dit moment maar 1 stuk hardware die ik kan gebruiken en daar draait op dit moment HASSOS op,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 112755

Na het toevoegen van diversie entities in configuration.yaml zijn sommige entities niet meer zichtbaar in Home Assistant.
Als ik een sectie verwijder, dan doen ze het weer.
Ik ben nog redelijk onervaren in Home Assistant en kan niet echt een goede bron vinden hoe je nou de configuration.yaml opbouwt.

Ik krijg onderstaande waarschuwing in het logboek:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Logger: homeassistant.util.yaml.loader
Source: util/yaml/loader.py:209
First occurred: 10:56:38 (4 occurrences)
Last logged: 10:56:38

YAML file /config/configuration.yaml contains duplicate key "sensor". Check lines 36 and 61
    YAML file /config/configuration.yaml contains duplicate key "sensor". Check lines 61 and 91
    YAML file /config/configuration.yaml contains duplicate key "sensor". Check lines 91 and 113
    YAML file /config/configuration.yaml contains duplicate key "sensor". Check lines 113 and 126

Ok, dus er mag maar één keer sensor voorkomen?
Voor de volledigheid hieronder mijn configuration.yaml (diverse API/KEY codes verzonnen):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
hacs:
    token: ************************************************

default_config:

# Text to speech
tts:

camera:
  - platform: generic
    name: Voordeur
    still_image_url: http://192.168.2.10/action/snap?cam=0&user=*****&pwd=******
    verify_ssl: false

name: tuin
    still_image_url: http://192.168.2.19:81/action/snap?cam=0&user=*****&pwd=*****

tplink:
  discovery: false
  switch:
    - host: 192.168.2.16
    - host: 192.168.2.242

sensor:
  - platform: template
    sensors:
      my_tp_switch_amps:
        friendly_name_template: "{{ states.switch.my_tp_switch.name}} Current"
        value_template: '{{ states.switch.my_tp_switch.attributes["current_a"] | float }}'
        unit_of_measurement: 'A'
      my_tp_switch_watts:
        friendly_name_template: "{{ states.switch.my_tp_switch.name}} Current Consumption"
        value_template: '{{ states.switch.my_tp_switch.attributes["current_power_w"] | float }}'
        unit_of_measurement: 'W'
      my_tp_switch_total_kwh:
        friendly_name_template: "{{ states.switch.my_tp_switch.name}} Total Consumption"
        value_template: '{{ states.switch.my_tp_switch.attributes["total_energy_kwh"] | float }}'
        unit_of_measurement: 'kWh'
      my_tp_switch_volts:
        friendly_name_template: "{{ states.switch.my_tp_switch.name}} Voltage"
        value_template: '{{ states.switch.my_tp_switch.attributes["voltage"] | float }}'
        unit_of_measurement: 'V'
      my_tp_switch_today_kwh:
        friendly_name_template: "{{ states.switch.my_tp_switch.name}} Today's Consumption"
        value_template: '{{ states.switch.my_tp_switch.attributes["today_energy_kwh"] | float }}'

sensor:
  - platform: pvoutput
    system_id: 39****
    name: pv_name
    api_key: 26c************************************
    scan_interval: 60
    sensors:
      pv_name_generated_energy:
        value_template: '{{ "%0.2f"|format(states.sensor.pv_name.attributes.energy_generation|float/1000) }}'
        friendly_name: 'Generated energy'
      pv_name_actual_power:
        value_template: '{% if is_state_attr("sensor.pv_name", "power_generation", "NaN") %}0{% else %}{{ states.sensor.pv_name.attributes.power_generation }}{% endif %}'
        friendly_name: 'Actual power'
        unit_of_measurement: 'Watt'
      pv_name_actual_voltage:
        value_template: '{{ states.sensor.pv_name.attributes.voltage }}'
        friendly_name: 'Actual voltage'
        unit_of_measurement: 'Volt2'
      pv_name_actual_temperature:
        value_template: '{{ states.sensor.pv_name.attributes.temperature }}'
        friendly_name: 'Actual convertor temperature'
        unit_of_measurement: 'degrees'
      pv_name_efficiency:
#        value_template: '{{ states.sensor.pv_name.attributes.efficiency }}'
        value_template: '{% if is_state_attr("sensor.pv_name", "efficiency", "NaN") %}0{% else %}{{ states.sensor.pv_name.attributes.efficiency }}{% endif %}'
        friendly_name: 'Efficiency'
        unit_of_measurement: 'kWh/kWp'

sensor:
  - platform: omnik
    name: Hosola
    inverter_host: 192.168.2.11
    inverter_port: 8899
    inverter_serial: 61******
    scan_interval: 10
    sensors:
      actualpower: [energytotal, energytoday]
      energytoday:
      energytotal:
      hourstotal:
      invertersn:
      temperature:
      dcinputvoltage:
      dcinputcurrent:
      acoutputvoltage:
      acoutputcurrent:
      acoutputfrequency: 
      acoutputpower:        

sensor:
    reconnect_interval: 10
    sensors:
      sensor.power_consuption:
        value_template: "{{(states('sensor.power_consuption') | float * 1000) | round(0)}}"

# Example configuration.yaml entry 84000800ED556310 KachelIN
sensor:
  - platform: onewire
    host: 127.0.0.1
    port: 4304
    names:
     10.022C30020800: RetourGarage
     10.3CCB8A000800: RetourCV
     10.6355ED000800: RetourGarage
     10.7A8616020800: Zolder
     10.8E3C30020800: VloerverwarmingAanvoer
     10.8EB016020800: Garage
     10.BF35D8020800: Woonkamer
     10.C31E30020800: KachelUIT
     10.D689DB000800: AanvoerCV
     10.DD2762000800: Boiler
     10.F99816020800: Meterkast
     #81.E81D2B000000: KachelIN

########## BEDROOM climate ###################
climate bedroom:
  - platform: generic_thermostat
    name: CV
    heater: switch.lamp
    target_sensor: sensor.10_bf35d8020800_temperature
    min_temp: 19
    max_temp: 23
    ac_mode: false
    target_temp: 19
    cold_tolerance: 0.2
    hot_tolerance: 0.0
    min_cycle_duration:
      seconds: 5
    keep_alive:
      minutes: 3
    initial_hvac_mode: "heat"
    precision: 0.1

ik ben wel trots om mijn zelfgemaakte climate entitiy, het is een TPlink switch met 1-wire sensor als input.
Wat ik nu dus mis in Home Assistant aan entities:
-PVoutput
-Hosola inverter (omnik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Anoniem: 112755 schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:06:
Na het toevoegen van diversie entities in configuration.yaml zijn sommige entities niet meer zichtbaar in Home Assistant.
Ik ben nog redelijk onervaren in Home Assistant en kan niet echt een goede bron vinden hoe je nou de configuration.yaml opbouwt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

YAML file /config/configuration.yaml contains duplicate key "sensor". Check lines 36 and 61
    YAML file /config/configuration.yaml contains duplicate key "sensor". Check lines 61 and 91
    YAML file /config/configuration.yaml contains duplicate key "sensor". Check lines 91 and 113
    YAML file /config/configuration.yaml contains duplicate key "sensor". Check lines 113 and 126

Voor de volledigheid hieronder mijn configuration.yaml (diverse API/KEY codes verzonnen):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
hacs:

default_config:

# Text to speech
tts:

camera:

tplink:
  switch:

sensor:
    sensors:
      my_tp_switch_amps:
        value_template: '{{ states.switch.my_tp_switch.attributes["current_a"] | float }}'
      my_tp_switch_watts:
        friendly_name_template: "{{ states.switch.my_tp_switch.name}} Current Consumption"
        value_template: '{{ states.switch.my_tp_switch.attributes["current_power_w"] | float }}'
      my_tp_switch_total_kwh:
        friendly_name_template: "{{ states.switch.my_tp_switch.name}} Total Consumption"
        value_template: '{{ states.switch.my_tp_switch.attributes["total_energy_kwh"] | float }}'
      my_tp_switch_volts:
        value_template: '{{ states.switch.my_tp_switch.attributes["voltage"] | float }}'
      my_tp_switch_today_kwh:
        friendly_name_template: "{{ states.switch.my_tp_switch.name}} Today's Consumption"
        value_template: '{{ states.switch.my_tp_switch.attributes["today_energy_kwh"] | float }}'

sensor:
    sensors:
        value_template: '{{ "%0.2f"|format(states.sensor.pv_name.attributes.energy_generation|float/1000) }}'
      pv_name_actual_power:
        value_template: '{% if is_state_attr("sensor.pv_name", "power_generation", "NaN") %}0{% else %}{{ states.sensor.pv_name.attributes.power_generation }}{% endif %}'
      pv_name_actual_voltage:
      pv_name_efficiency:
        value_template: '{% if is_state_attr("sensor.pv_name", "efficiency", "NaN") %}0{% else %}{{ states.sensor.pv_name.attributes.efficiency }}{% endif %}'

sensor:
    sensors:
      energytoday:
      energytotal:
      hourstotal:
      invertersn:
      temperature:
      dcinputvoltage:
      dcinputcurrent:
      acoutputvoltage:
      acoutputcurrent:
      acoutputfrequency: 
      acoutputpower:        

sensor:
    sensors:
      sensor.power_consuption:
        value_template: "{{(states('sensor.power_consuption') | float * 1000) | round(0)}}"

sensor:
    names:

########## BEDROOM climate ###################
climate bedroom:
  - platform: generic_thermostat
    name: CV
    heater: switch.lamp
    target_sensor: sensor.10_bf35d8020800_temperature
    min_temp: 19
    max_temp: 23
    ac_mode: false
    target_temp: 19
    cold_tolerance: 0.2
    hot_tolerance: 0.0
    min_cycle_duration:
      seconds: 5
    keep_alive:
      minutes: 3
    initial_hvac_mode: "heat"
    precision: 0.1

ik ben wel trots om mijn zelfgemaakte climate entitiy, het is een TPlink switch met 1-wire sensor als input.
Wat ik nu dus mis in Home Assistant aan entities:
-PVoutput
-Hosola inverter (omnik)
Je configuratie lijkt verder te kloppen dus het enige dat volgens mij nodig is:

YAML:
1
2
3
4
Sensor:
    Blablablabla 1
Sensor:
    Blablablabla 2

Te wijzigen in:

YAML:
1
2
3
Sensor:
   - blablablabla 1
   - blablablabla 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:22
Anoniem: 112755 schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:06:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
hacs:

default_config:

# Text to speech
tts:

camera:

tplink:
  switch:

sensor:
    sensors:
      my_tp_switch_amps:
      my_tp_switch_watts:
      my_tp_switch_total_kwh:
      my_tp_switch_volts:
      my_tp_switch_today_kwh:

sensor:
    sensors:
      pv_name_actual_power:
      pv_name_actual_voltage:
      pv_name_efficiency:

sensor:
    sensors:
      energytoday:
      energytotal:
      hourstotal:
      invertersn:
      temperature:
      dcinputvoltage:
      dcinputcurrent:
      acoutputvoltage:
      acoutputcurrent:
      acoutputfrequency: 
      acoutputpower:        

sensor:
    sensors:
      sensor.power_consuption:

sensor:
    names:
Om je op weg te helpen met debuggen in de toekomst: op zich is de foutmelding bijzonder duidelijk; hij geeft aan dat je meerdere keren "sensor: " gebruikt, inclusief de regelnummers waarop dit gebeurd. Kijk het maar eens na in je eigen code-block. "sensor: " mag je maar 1x definieren (net als alle andere keys over het algemeen), vandaar dat je de foutmelding krijgt.

De oplossing van Koepert is de juiste trouwens:
Koepert schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:11:
[...]

Je configuratie lijkt verder te kloppen dus het enige dat volgens mij nodig is:

YAML:
1
2
3
4
Sensor:
    Blablablabla 1
Sensor:
    Blablablabla 2

Te wijzigen in:

YAML:
1
2
3
Sensor:
   - blablablabla 1
   - blablablabla 2

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 08-11-2020 11:19 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:34

Quad

Doof

Van de week deed HA niet zo heel veel meer, bleek de DB vol te zijn en waren diverse acties niet meer werkend te krijgen. Gelukkig draai ik dmv ESXi en kon ik de disk via GParted uitbreiden en HA alsnog weer opstarten.
Na de reboot heb ik recorder in de configuration.yaml gezet zodat even niks vastgelegd wordt in de DB.

de DSMR integratie leverde iets teveel data op waarbij ik een poging heb gedaan om de DSMR-reader te installeren.
Eerst via docker in Hassio, dit lukte niet. Daarna via een aparte Debian VM, ook dat lukte niet want de USB viel telkens weg in Debian.
Na een laatste poging Ubuntu LTS gepakt, en hierop kon ik de applicatie prima installeren en werd de USB van de P1 meter prima herkend en worden statistieken opgeslagen.
Restte alleen nog MQTT berichten in DSMR-Reader aan te zetten en de MQTT addon in HA te configureren, en nu krijg ik de data weer in HA te zien. Het enige wat ik nog moet doen is om recorder weer aan te passen in de configuratie om alle data op te slaan muv DSMR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GV_mqEbTXv5roYb7XaiN3OgKuMc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1aATeBQdiFMSGUym7f5jL44v.png?f=user_large

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Pagina: 1 2 3 4

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.