hoezo zijn "oude" voedingen niet geschikt voor nieuw cpu's?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Ik pik er nu even onderstaande post uit als voorbeeld.
Uszka schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:36:
Ipv de Dark Rock 4 een Pure Rock 2 want die doet er niet voor onder op een Ryzen 3600.

Neem ook een nieuwe voeding want wat je nu hebt is èn niet betrouwbaar meer (matige kwaliteit) èn niet compatibel met recente hardware vanwege het oude interne design (double forward met groepsregulatie).
Maar dit topic is omdat ik deze opmerking nu al verschillende keren voorbij heb zien komen.
En T.B.H. ik geloof het gewoon niet.

De ATX voeding specifcaties zijn al niet meer significant gewijzigd sinds 2008,
ATX2.4 welke in 2013 uit kwam heeft wat nieuwe zuinigheids eisen toegevoegd, en de 5v wat losser gedefineerd. Maar dat is verschilt niet significant.

Het is ook niet dat er meer geshift is naar andere verbruiks patronen. de Shift van 5 naar 12V als groot gebruike is al even geleden doorgevoerd
Het is ook niet dat de gemiddelde cpu zoveel meer is gaan gebruiken dan die van 5 jaar geleden.

En toch elke keer als er een topic komt met een paar jaar oude psu zei ik toch weer voorbij komen dat het niet zou werken.

Ik zelf heb een amd 3600 draaien op een coolermaster m620. en ook op mijn 10 jaar oude 750W corsair voeding heeft deze zonder problemen ruim 1 maand gedraaid. Alswel bij 3 andere mensen die ik ken die ook zonder problemen hun systeem hebben ge-upgrade maar de voeding gehouden.

Nu zijn dit voornamelijk N=15 ervaringen. Maar in andere posts zie ik ook nooit onderbouwing.

Dus kan iemand eens onderbouwen met een review/test/minimale specifcaties waaruit blijkt dat een amd 3600 systeem niet zou werken op dit soort voedingen ?

Ik geef trouwens meteen toe dat een nieuwe psu efficienter kan zijn, maar dat was niet de vraag :)

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 17-08-2020 18:54 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Denk gewoon het risico van een aantal jaren oude voeding die er geen zin meer in heeft en die je hele build om zeep kan helpen. Wil je dat riskeren voor ~80€? Een beetje dat.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Ik vind het ook bangmakerij om niks.
Vorige week nog een pc uit 1989 aangezet met de originele voeding. Werkt ook gewoon nog.

Ik heb wel eens een ploffende psu gezien, maar de pc werkte nog prima met een nieuwe.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Het gaat niet om niet werken of niet efficient maar om amperage verdeling over de rails.
Dat is niet direct vastgelegd in de ATX spec, maar er is over verloop van de jaren een shift bezig naar zwaardere 12volt rails en zwakkere 5volt en 3,3volt rails.

CPU's en GPU's worden steeds meer puur door 12volt gevoed, zonder gebruik te maken van 5v/3,3v die ook beschikbaar is op de ATX plug.
Je zou denken dat van 3,3v naar b.v.een vCore van 1,2v gaan efficienter is dan vanaf 12v, maar dat is niet het geval.

Daarom heb je dus steeds zwaardere 12volt rails nodig, waar eerder de 5v/3,3v zwaarder uitgevoerd was.
Daar door kan je een voeding die op totaal wattage volstaat toch opblazen door teveel te eisen van de 12v rails.

Daarbij is het risico op voltage zakkers door kabellengte en stekker verbindingen ook veel kleiner als je van hogere voltages komt.
Daar door hoeft er minder fluctuatie gedetecteerd en gecompenseerd te worden, wat resulteert in stabielere power delivery voor je CPU/GPU.

Hell, het is zelfs zo dat er een push gaande is om 5v en 3,3v volledig uit de voedingen te gaan halen. Dat is de ATX-12VO spec.
Het is gewoon beter om vlak voor het verbruikende onderdeel de spanning af te regelen.

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 17-08-2020 18:27 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 15:17
Ik denk dat niet zozeer doelt op een voeding die al 5 jaar in een systeem zit.
Ook bij aankoopadvies wanneer er voor een voeding is gekozen uit zeg 2013 met hoop positieve reviews.
Word ook over gezegd, was toendertijd een prima voeding, maar heeft een verouderd design.

De vraag zoals ik hem lees is dan ook meer wat is het designverschil tussen deze voeding van 2013 en van 2018 waarom de oudere niet goed zou werken met een ryzen 3600

Misschien dat onze voedingexpert @-The_Mask- hier wat meer duidelijkheid over wilt geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
McKaamos schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:25:
Het gaat niet om niet werken of niet efficient maar om amperage verdeling over de rails.
Dat is niet direct vastgelegd in de ATX spec, maar er is over verloop van de jaren een shift bezig naar zwaardere 12volt rails en zwakkere 5volt en 3,3volt rails.

CPU's en GPU's worden steeds meer puur door 12volt gevoed, zonder gebruik te maken van 5v/3,3v die ook beschikbaar is op de ATX plug.
Je zou denken dat van 3,3v naar b.v.een vCore van 1,2v gaan efficienter is dan vanaf 12v, maar dat is niet het geval.
.
Ik ben bekend met all bovenstaande, maar dat is niet relevant. Die shift is van veel verder terug dan de systemen van 4-5 jaar oud die nu genoemd worden.

De genoemde 520 doet gewoon (opgegegven) ruim 600W op de 12v lijnen.
Brandonvds schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:26:
Ik denk dat niet zozeer doelt op een voeding die al 5 jaar in een systeem zit.
Ook bij aankoopadvies wanneer er voor een voeding is gekozen uit zeg 2013 met hoop positieve reviews.
Word ook over gezegd, was toendertijd een prima voeding, maar heeft een verouderd design.

De vraag zoals ik hem lees is dan ook meer wat is het designverschil tussen deze voeding van 2013 en van 2018 waarom de oudere niet goed zou werken met een ryzen 3600

Misschien dat onze voedingexpert @-The_Mask- hier wat meer duidelijkheid over wilt geven?
Dit inderdaad. Ik heb bewust eruit gelaten na hoeveel jaar je een PSU moet vervangen om dat dat eejn andere discussie is. Waar ik ook nogal geloof dat hier ZWAAR onderrschat word hoe lang een PSU meegaat,.

Maar het gaat me nu puur om het techniek argument.

[ Voor 39% gewijzigd door heuveltje op 17-08-2020 18:31 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

heuveltje schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:27:
[...]

Ik ben bekend met all bovenstaande, maar dat is niet relevant. Die shift is van veel verder terug dan de systemen van 4-5 jaar oud die nu genoemd worden.

Die shift is al veel langer geleden begonnen, inderdaad, en is nog lang niet klaar.
Voedingen worden consistent steeds zwaarder op de 12volt rails, met als ultieme doel de 5v/3,3v er compleet uit te kunnen werken.

Ook in de afgelopen 5 jaar is die shift nogsteeds gaande en een 5jaar oud model (new old stock b.v.) kan onwenselijk zijn voor een nieuw systeem.

Edit: en ja, op papier zou hij best kunnen volstaan. Dat heb je misschien uitgeplozen voor jouw specifieke toepassing, maar de meeste mensen zitten niet zo diep in de materie omtrend voedingen. Nogal unloved onderdeel, zeg maar.
Dus, zoals @KnoxNL ook zegt, waarom zou je het risico nemen. Adviseer gewoon een recent model, het is maar een paar tientjes voor een stukje zekerheid.

[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 17-08-2020 18:37 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:14
heuveltje schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:27:
[...]

Als een voeding ploft, is de kans groot dat dat is als hij ineens hogere loads dan de 10+ jaar daarvoor te verwerken krijgt omdat er toch sprake van slijtage is. Bij een nieuwe (game) build mag je aannemen dat die loads inderdaard hoger zijn dan bij het oude systeem.

En dan geldt simpelweg het punt wat al eerder is aangehaald:

Why risk it?

Paar tientjes tov je gamesysteem van gemiddeld €1000 of meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
McKaamos schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:31:
[...]

Die shift is al veel langer geleden begonnen, inderdaad, en is nog lang niet klaar.
Voedingen worden consistent steeds zwaarder op de 12volt rails, met als ultieme doel de 5v/3,3v er compleet uit te kunnen werken.

Ook in de afgelopen 5 jaar is die shift nogsteeds gaande en een 5jaar oud model (new old stock b.v.) kan onwenselijk zijn voor een nieuw systeem.
Ik zoek dus onderbouwing hiervoor....
Als je zwaardere componenten neerzet heb je een zwaardere voeding nodig, maar dat was niet mijn vraag.
mijn 90W i5 trok al 95% uit de 12v. mijn nieuwe 66W Amd 3600 trekt 95% uit zijn 12V.
Waarom was die voeding wel in orde voor mijn i5 en niet voor mijn amd ?
KnoxNL schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:33:
[...]

Bij een nieuwe (game) build mag je aannemen dat die loads inderdaard hoger zijn dan bij het oude systeem.
Waarom ? meeste van dit soort topics gaan over vervangen van een 3-5e generatie intel i5-7 voor een amd 3600-3800. En over het algemeen zijn die AMD's juist zuiniger dan die intels

En nogmaals dit gaat mij puur over dat de techniek anders zou zijn.

Maar ik zou ook graag willen weten waaruit blijkt dat een psu na 4jaar versleten zou zijn terwijl fabrikanten makkelijk 100.000 uur MTBF opgeven.

[ Voor 35% gewijzigd door heuveltje op 17-08-2020 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:18
KnoxNL schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:33:
[...]

Als een voeding ploft, is de kans groot dat dat is als hij ineens hogere loads dan de 10+ jaar daarvoor te verwerken krijgt omdat er toch sprake van slijtage is. Bij een nieuwe (game) build mag je aannemen dat die loads inderdaard hoger zijn dan bij het oude systeem.

En dan geldt simpelweg het punt wat al eerder is aangehaald:

Why risk it?

Paar tientjes tov je gamesysteem van gemiddeld €1000 of meer.
...Waarom? Ik denk dat je sinds Ivy Bridge (en daarvoor C2D, gok ik) aan CPU-zijde niet meer zo zacht, mild, en schattig voor de voeding bent geweest als met Ryzen 3000 series CPUs; aan GPU-zijde schommelen we denk ik al een jaar of 10-15 rondom vergelijkbare verbruiken aan de echte high-end, alleen is die high-end (ook incl. inflatie) een aardig tikkie duurder geworden, en is de kans m.i. eerder groot dat je juist een bescheidener verbruik op de gpu zou gaan zien.

Wat gaat er in jouw ogen waarschijnlijk zoveel méér verbruiken dan? Of schakel je tegelijkertijd ook op een zwaardere/duurdere klasse PC over? Want dat is natuurlijk een apart verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
heuveltje schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:37:
[...]

Waarom ? meeste van dit soort topics gaan over vervangen van een 3-5e generatie intel i5-7 voor een amd 3600-3700. Die zijn over het algemeen allemaal rond de 70Wl
Is achteraf gezien beetje ongenuanceerd van mij, i ken de loads van verschillende systemen natuurlijk niet uit mijn hoofd. :)

Maar de belasting kan natuurlijk anders verdeeld zijn, etc waardoor het toch invloed heeft.

Moraal van het verhaal is dat als ik een nieuwe pc bouw, MIJN mening en gemoedsrust ervoor zou zorgen dat ik een nieuwe voeding zou kopen. Financieel is je oude sowieso afgeschreven, hoewel ik met je eens ben technisch misschien niet altijd.

Sowieso deel ik de mening dat ik niet vaak een kapotte voeding tegenkom (als die van goede kwaliteit is, geen MS-TECH rotzooi ofzo maar daar gaat deze discussie sowieso niet over).

EDIT: Ook @iceheart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
[...]

Ik zoek dus onderbouwing hiervoor....
Hier is de onderbouwing voor het uiteindelijk schrappen van de lagere spanningen van voedingen in de vorm van de nieuwe ATX12VO spec:
https://www.intel.com/con...-atx12vo-design-guide.pdf

Onderbouwing voor het kopen van een nieuwe voeding kan ik niet geven, want het is onzin. Als de voeding de stroom kan leveren dan is het al snel goed. 80Plus zijn ze ook allemaal in verschillende gradaties, dus daar is ook weinig meer te halen.
Wel zou je kunnen zeggen dat ouderen budgetvoedingen eerder de geest kunnen geven en dat kan een dure grap worden met een nieuw systeem.

[ Voor 38% gewijzigd door P5ycho op 17-08-2020 19:01 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In 2013 was er wat te doen rond de extra zuinige power states van de Intel Haswell processors. Volgens de atx specificaties moest een voeding niet per se zo weinig vermogen kunnen leveren op de cpu rail. Zie ook volgend artikel: https://www.guru3d.com/ne...ld-require-a-new-psu.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:18
KnoxNL schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:45:
[...]

Is achteraf gezien beetje ongenuanceerd van mij, i ken de loads van verschillende systemen natuurlijk niet uit mijn hoofd. :)

Maar de belasting kan natuurlijk anders verdeeld zijn, etc waardoor het toch invloed heeft.

Moraal van het verhaal is dat als ik een nieuwe pc bouw, MIJN mening en gemoedsrust ervoor zou zorgen dat ik een nieuwe voeding zou kopen. Financieel is je oude sowieso afgeschreven, hoewel ik met je eens ben technisch misschien niet altijd.

Sowieso deel ik de mening dat ik niet vaak een kapotte voeding tegenkom (als die van goede kwaliteit is, geen MS-TECH rotzooi ofzo maar daar gaat deze discussie sowieso niet over).

EDIT: Ook @iceheart :)
Tja, financieel afgeschreven... zijn we hier een boekhoudforum tegenwoordig of zo? :+ (...sorry)

Budgetten zijn nou eenmaal voor veel van ons eindig, en als je nog een gedegen voeding hebt (inderdaad geen ms-tech, maar echt een solide ding) is dat zomaar €60-€80 meer om in andere componenten te steken.

Daarnaast, een solide ontworpen, rotsvast stabiele voeding vervangen omdat ie nou eenmaal vijf-ish jaar oud is oid, is potentieel zelfs contraproductief... uitval, vooral van het spectaculaire soort, clustert vooral in de eerste paar weken van gebruik, daarna blijft het veelal héél lang goed gaan...

Overigens m.b.t. 'de belasting kan ... anders verdeeld zijn': Uuh, ja. En weet je wat? Dat issie tijdens het gebruik van je PC ook con-ti-nu. Dan weer idle, dan weer zwaar op de CPU bezig, dan weer dat de CPU uit z'n neus staat te peuteren terwijl de GPU zwoegt dat het een lieve lust heet... een PC voeding is intrinsiek van minuut tot minuut uiterst divers belast; het verschil binnen elk van de beide systemen gaat zó veel groter zijn dan het verschil tússen de systemen dat je je daar echt weinig zorgen om hoeft te maken!

Begrijp me niet verkeerd; you do you, en zelfs de beste voeding heeft niet het eeuwige leven dus uiteindelijk moet ie toch wel eens vervangen worden - maar ik zou er persoonlijk weinig moeite mee hebben je oude gedegen PSU voor een prikkie op te kopen en nog heel wat jaartjes te gebruiken. Kan namelijk prima!

...Zolang je inderdaad maar zorgt dat je goed geinformeerd een degelijk, stabiel ontworpen voeding koopt om mee te beginnen - en daar zijn we het denk ik gewoon helemaal over eens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
iceheart schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:08:
[...]

Tja, financieel afgeschreven... zijn we hier een boekhoudforum tegenwoordig of zo? :+ (...sorry)

Budgetten zijn nou eenmaal voor veel van ons eindig, en als je nog een gedegen voeding hebt (inderdaad geen ms-tech, maar echt een solide ding) is dat zomaar €60-€80 meer om in andere componenten te steken.

Daarnaast, een solide ontworpen, rotsvast stabiele voeding vervangen omdat ie nou eenmaal vijf-ish jaar oud is oid, is potentieel zelfs contraproductief... uitval, vooral van het spectaculaire soort, clustert vooral in de eerste paar weken van gebruik, daarna blijft het veelal héél lang goed gaan...

Overigens m.b.t. 'de belasting kan ... anders verdeeld zijn': Uuh, ja. En weet je wat? Dat issie tijdens het gebruik van je PC ook con-ti-nu. Dan weer idle, dan weer zwaar op de CPU bezig, dan weer dat de CPU uit z'n neus staat te peuteren terwijl de GPU zwoegt dat het een lieve lust heet... een PC voeding is intrinsiek van minuut tot minuut uiterst divers belast; het verschil binnen elk van de beide systemen gaat zó veel groter zijn dan het verschil tússen de systemen dat je je daar echt weinig zorgen om hoeft te maken!

Begrijp me niet verkeerd; you do you, en zelfs de beste voeding heeft niet het eeuwige leven dus uiteindelijk moet ie toch wel eens vervangen worden - maar ik zou er persoonlijk weinig moeite mee hebben je oude gedegen PSU voor een prikkie op te kopen en nog heel wat jaartjes te gebruiken. Kan namelijk prima!

...Zolang je inderdaad maar zorgt dat je goed geinformeerd een degelijk, stabiel ontworpen voeding koopt om mee te beginnen - en daar zijn we het denk ik gewoon helemaal over eens :)
Laten we maar afspreken dat we het in grote lijnen eensch zijn maar in the end andere keuzes zouden maken :+

Er zijn op GOT ook veel mensen die veel meer van voedingen afweten dan ik, dus interessant om te zien hoe de discussie zich ontwikkelt, maar i'm out :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:54
heuveltje schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:15:
Dus kan iemand eens onderbouwen met een review/test/minimale specifcaties waaruit blijkt dat een amd 3600 systeem niet zou werken op dit soort voedingen ?
offtopic:
+@Echt niet. ik was hier bezig, maar het mocht niet

Wellicht is algemeen bekend dat je soms electronica moet recappen als er defecte electrolytic capacitors in zitten.
Afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de ripple stroom en spanning neemt de levensduur hiervan af.
De levensduur onder maximale last is bij goede kwaliteit 1 jaar tot aan minimale last 15 jaar.
Let op, dat is van het component, niet het hele product als de voeding.
De maximale gespecificeerde levensduur is 15 jaar, door de sealing. Dat betekent dat de fabrikant zegt dat ze maximaal 15 jaar mee gaan, inclusief shelf-life.
Dit telt overigens niet alleen voor de voeding, maar ook voor je moederbord en alle andere componenten met elektrolytische condensatoren. Alleen als je volledig tantaal of ceramisch gaat kun je hier omheen, maar dat is heel duur.

Aangezien je voeding een power factor correcting flyback converter is zit er in een voeding een aantal grote jongens direct op 325Vdc, gepulst (want flyback), en secundair van de trafo ook gepulst. Dit betekent al dat je die gespecificeerde 15 jaar al niet gaat halen.

Nu is het gelukkig zo dat een flyback converter die niet werkt gèèn secundaire overspanning gaat maken door defecte condensatoren, dat heeft andere oorzaken, maar wel een verhoogde rimpel kan veroorzkaen of kan storen op het net.
Als de primaire condensator faalt... zit je met rook. Dat merk je meteen.

Vandaar dat het advies is om een voeding niet her te gebruiken voor je pc van de volgende 5 jaar.
Nee, dat ga je niet vinden. Dit gewoon typisch advies, maar je bent niet verplicht om het te volgen. Om ook daadwerkelijk direct met een niet functionerend systeem te zitten moet je gewoon pech hebben. Zie ook de badkuipromme.

Het kan dus ook prima zijn dat je een goede voeding voor twee pc's van elk 5 jaar kan gebruiken. Mits de ATX spec matcht.

Geven ATX PSU fabrikanten eigenlijk een levensduur op?

Dit is overigens maar 1 failure mode, er zijn er veel meer. Soldeerverbindingen staan op de eerste plaatst denk ik. Die sneuvelen door thermal cycling.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 08-09-2020 20:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Is dan ook handiger om de vraag te instellen in een topic over voedingen. Dan is de kans heel wat groter dat je een antwoordt krijgt.
Echt niet. schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:41:
Laat ik het zo zeggen: ook bijvoorbeeld een BeQuiet of Corsair voeding weerhoud mensen niet van het geven van dit advies.
Ik doe het altijd op basis van de voeding. Waarbij de ene voeding van 8 jaar nog wel even mee kan. Zou ik een andere van nog geen jaar soms al direct vervangen. Dat heeft voor de rest trouwens niet te maken met het merk, maar gaat over het product. Een slecht product van be quiet! of Corsair is nog steeds een slecht product van be quiet! of Corsair. Doordat hun naam erop staat wordt het niet een beter product.

Zie bijvoorbeeld: https://www.computerbase.de/2013-11/alte-netzteile-test/ Waar je een be quiet! Straight Power E5 ziet waarbij de secondaire condensators het begeven hebben, door een combinatie van o.a. lage kwaliteit en slechte koeling. Hierdoor gaf deze voeding dus een ripple af van maar liefst 2000mV, op de 12V, terwijl het maximale toegestane volgens de ATX spec 120mV is. Dat is echt dodelijk voor de hardware die je erop aansluit na een tijdje. Of je moet geluk hebben dat het zo erg is dat je PC instabiel wordt, want anders merk je zoiets pas als het te laat is.
Erwin schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:39:
Waarop baseer je punt 3? Volgens mij komen de meeste van die standaard gebakjes nog steeds met een Huntkey voeding :+.
Terwijl een high-end Huntkey prima een voeding kan zijn die meer dan 10 jaar mee kan.
Bijvoorbeeld deze Huntkey X7 1200W, welke al bijna 10 jaar oud is: http://power.zol.com.cn/212/2127419_all.html#p2127419

Je moet het product dus echt beoordelen op basis van het product. Zo kan de techniek verouderd zijn, wat kan zorgen voor extreme coil whine. Denk aan een double forward converter design in een moderne high-end gaming PC. Of groepsregulatie in plaats van individuele spanningsregulatie, waarbij je vastlopers krijgt tijdens of wanneer de PC uit slaapstand komt. Ook qua algemene spanningenstabiliteit doen zulke voedingen het slecht. Geld overigens ook voor double forward designs en dan met name bij snel wisselde belasting, wat je gewoon altijd hebt in een moderne PC.

En natuurlijk kwaliteit zoals in de review van Computerbase van hierboven is te lezen. Als de kwaliteit niet al te best is en de voeding bekend staat om falende condensators en dus hoge ripple zou ik hem ook zeker niet gebruiken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 22:13

Echt niet.

Gewoon niet.

-The_Mask- schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:39:
[...]
Is dan ook handiger om de vraag te instellen in een topic over voedingen. Dan is de kans heel wat groter dat je een antwoordt krijgt.
[...]
Idealiter had je gelijk, maar ik betwijfel of diegenen die hier adviseren een nieuwe voeding te kopen ook degenen zijn die er veel verstand van hebben, en of ze dat combineren met een lading pragmatisme.

Het zal best dat mijn hypothetische Windows Vista pc een slechte voeding heeft en dat er een betere bestaat, maar als ik er voor €50 een andere videokaart in stop en ik er nog 2 jaar plezier van kan hebben, om welke gegronde reden zou ik dat dan niet moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Hypothetisch omdat die binnen enkele minuten spectaculair kan ontploffen en in brand kan vliegen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 23:11

MsG

Forumzwerver

Dit gebeurt steevast door een of andere "nieuwe voedings"-lobby op Tweakers. Valt me al jaren op, bij compleet ongerelateerde problemen, of softwarematige issues begint men random over de voeding, met hypothetische horrorscenario's dat je systeem die net even te dure videokaart meetrekt, wanneer de voeding overlijdt aan toe. Ik negeer het al jaren. De talloze voedingen die ik onder handen heb gehad gingen gewoon stuk. Nieuwe voeding er in, en alles werkte.

Dezelfde angst zie ik veel op Tweakers mbt SSD's zonder power-saving-support (als in, wanneer de spanning zomaar wegvalt) en bij het nemen van abonnementsdiensten zonder premium helpdesk (lees: XS4All).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Echt niet.

Echt niet.

Gewoon niet.

-The_Mask- schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:34:
Hypothetisch omdat die binnen enkele minuten spectaculair kan ontploffen en in brand kan vliegen.
Klinkt inderdaad spectaculair, en ook extreem en behoorlijk onwaarschijnlijk. Ik betwijfel of iemand op Tweakers dat ooit heeft meegemaakt. Weet jij van een geval waar dat is voorgekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:25
-The_Mask- schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:34:
Maar kan dat dan alleen gebeuren bij een upgrade? Of moet je je ook zorgen gaan maken om dat hypothetische systeem in zijn huidige vorm te blijven gebruiken?

Hypothetisch kan alles natuurlijk binnen enkele minuten spectaculair ontploffen en in brand vliegen.

Ik heb een 13 jaar oude voeding in mijn PC (deze). Geen upgrade plannen momenteel, maar moet ik me nu dan zorgen gaan maken? :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
Als de voeding voldoende power overheeft kan dat ook gewoon, maar let heel goed op want de laatste jaren zijn de ampere,s op de 3 5 en 12v rails gewijzigd.

Veelal zie je ook zwaar overkill voedingen in nieuwe pc,s wat totaal niet nodig is en zitten ze erin voor gewoon omdat het kan en gewoon voor de zekerheid...

Op ons werk hebben wij een aantal Pentium 4 pc,s wat als gebouwbeheer aansturing of camerabewaking is gebruikt, die dingen stonden 24/7 aan en waren van 2004, inmiddels is er pas 1 gesneuveld door een lekkende condensator maar voor de rest draait het nog.

Ze zitten op een niet cruciaal net, als ze sneuvelen hebben we een backup, hooguit valt de vloerverwarming etc even uit.

Men raad het niet aan vanwege waarom zal je risico nemen om je 2000 euro build whatever in rook op zien gaan, maar die kans is heel klein.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 08-09-2020 21:51 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Echt niet. schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:42:
[...]

Klinkt inderdaad spectaculair, en ook extreem en behoorlijk onwaarschijnlijk. Ik betwijfel of iemand op Tweakers dat ooit heeft meegemaakt. Weet jij van een geval waar dat is voorgekomen?
Jij gaf een hypothetische PC als voorbeeld. Ik gaf daar dus een een hypothetisch antwoord op.
Maar ja het kan: https://www.google.nl/search?q=psu+catching+fire

Zoals ik al aangaf moet je het gewoon per situatie bekijken. De ene situatie is de andere niet.
Xander schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:42:
[...]

Ik heb een 13 jaar oude voeding in mijn PC (deze). Geen upgrade plannen momenteel, maar moet ik me nu dan zorgen gaan maken? :P
Hypothetisch absoluut.
MsG schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:39:
Dit gebeurt steevast door een of andere "nieuwe voedings"-lobby op Tweakers. Valt me al jaren op, bij compleet ongerelateerde problemen, of softwarematige issues begint men random over de voeding, met hypothetische horrorscenario's dat je systeem die net even te dure videokaart meetrekt, wanneer de voeding overlijdt aan toe. Ik negeer het al jaren. De talloze voedingen die ik onder handen heb gehad gingen gewoon stuk. Nieuwe voeding er in, en alles werkte.
Ik heb ook mensen zulke dingen horen zeggen die jij nu zegt. Maar die konden dan weer geen voorbeeld geven van onterecht aanraden om de voeding te vervangen. Het zal vast wel eens gebeuren, maar meestal is er dan wel iemand met wel verstand van voedingen die dat verbetert.

[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 08-09-2020 22:01 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Nou ja een goede voeding is natuurlijk nooit erg, dus een inhoudelijk onterechte aanrading zul je mij niet zo gauw horen zeggen. Meer zie ik dat de vakidioot compleet de competentie verliest om in de geest van een topic te kunnen kijken (dit zie je op heel veel terreinen, zodra men ergens expert in is). Dat mensen soms met tweedehands sloopmaterieel een computer proberen te regelen, en dan het eerste wat dan gezegd wordt is "de voeding die er nu in zit is niet goed, je moet upgraden naar $populairding want $randomreden." Terwijl een voeding vaak werkt, totdat ie niet meer werkt en waarbij het budget na die voeding ook meteen op is. En tegenwoordig is de populaire reden: "De voeding is al X jaar oud, dús hij is nu magisch niet meer goed, en je zult hem moeten vervangen voor exemplaar X voor 70 euro.".

Het wordt veelal opgeblazen met exotische en in mijn ogen irreële onverifieerbare scenario's.

[ Voor 3% gewijzigd door MsG op 11-09-2020 12:09 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
MsG schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:18:

Het wordt veelal opgeblazen met exotische en in mijn ogen irreële onverifieerbare scenario's.
Maar heb je ook een voorbeeld? Want het kunnen natuurlijk ook gewoon wel prima verifieerbare scenario's zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:54

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Ik weet niet hoe relevant dit is maar hier my 2 cents,

Toen ik mijn haswell computer bouwde en een goedkopere coolermaster voeding erbij gedaan had liep de computer steeds vast als de computer niet veel deed. Dus had de voeding toen omgeruild voor een nieuwe type voeding en haswel geschrikt en hierna geen problemen meer gehad.

In hoeverre dit nog speelt bij moderne processors weet ik niet.

Het probleem:
Het probleem bij haswell komt door de lage belasting op de +12v rail tijdens c6 en c7 state. Voor de betere voeding (dc->dc en individueel gereguleerde voedingen) is dit geen enkel probleem. Heb je één van die voedingen, dan hoef je niet verder te lezen.
Dan blijven alleen de mensen over die een groep gereguleerde voeding hebben. Voor voedingen van dit type kan deze belasting problemen veroorzaken. Het gevolg zou zijn dat je pc crashed. De meeste oude en goedkopere voedingen zijn ook groep gereguleerd, vandaar dat deze steeds terug komen in dit soort artikelen.
Intel heeft een methode bedacht om te testen of een voeding haswell ready is. Die test gaat ongeveer als volgt:
0.1A op de +12v1 rail
0.05A op de +12v2 rail
heb je één +12v rail dan 0.15A op die rail.
Vervolgens kijk je naar de maximum gecombineerde belasting van de +3.3 en de +5v rail. Deze verdeel je over de twee rails.
Makkelijkste is bijv 3.3+5/2=4.15. Zeg dat een voeding max 150W heeft voor de 3.3 en de 5v rail dan krijg je: (150/4.15)/2=18A per rail.
Een voeding is "haswall compatible" als de voltages niet meer dan 5% afwijken (zie ATX specificaties)
Verreweg de meeste groepsgereguleerde voedingen zullen deze test nooit halen.
Deze test is echter absoluut niet te vergelijken met de werkelijkheid. Men belast de +3.3 en +5v rail namelijk nooit zo hoog, zelfs niet als je aan het benchmarken bent, laat staan als je pc niets aan het doen is. Ze zouden met een meer realistische belasting moeten testen en zien hoe de voeding reageert bij het "opstarten" uit die cpu sleep. Deze verandering van belasting zou namelijk ook problemen kunnen veroorzaken.
Maar goed, daar zullen we waarschijnlijk nooit achter komen omdat bedrijven daar niet op testen.
Ik denk dat de meeste voedingen van enig sinds redelijke kwaliteit geen probleem zullen vormen i.c.m. Haswell.

De oplossing:
Het probleem is vrij eenvoudig op te lossen door de c6 en c7 states standaard uit te zetten, wat alle moederbord fabrikanten hoogstwaarschijnlijk ook doen.
Verder zullen de mensen die meerdere fans en/of een videokaart in hun systeem hebben geen problemen ondervinden.
Dit gaat dus eigenlijk alleen een probleem vormen voor HTPC's en servers(omdat die vaak lang idle staan). Voor vrijwel al het andere gebruik zou zelfs de meest goedkope voeding gewoon moeten werken (mits het een fatsoenlijk model is natuurlijk).

Conclusie:
De mensen die een voeding hebben die niet compatibel met haswell zou zijn, kunnen hun voeding gewoon gebruiken. Mensen die een HTPC of server willen bouwen en gebruik willen maken van deze c6 en c7 states zou ik aan willen raden om een wat duurdere voeding te nemen(bijv een Seasonic SSP-350GT). De kans is groot dat een goedkoper model (bijv be quiet 7 300W) gewoon werkt, maar als je toch zo graag die paar watt wil besparen met c6 en c7 states kan die paar euro extra voor een goede efficiënte voeding er ook wel af.

Dit komt uit een bericht die mij toen geholpen had.

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
-The_Mask- schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:39:
[...]

Don't shoot the Messenger, ik was niet de TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 16:56
MsG schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:18:
Nou ja een goede voeding is natuurlijk nooit erg, dus een inhoudelijk onterechte aanrading zul je mij niet zo gauw horen zeggen. Meer zie ik dat de vakidioot compleet de competentie verliest om in de geest van een topic te kunnen kijken (dit zie je op heel veel terreinen, zodra men ergens expert in is). Dat mensen soms met tweedehands sloopmaterieel een computer proberen te regelen, en dan het eerste wat gedaan wordt is "de voeding die er nu in zit is niet goed, je moet upgraden naar $populairding want $randomreden." Terwijl een voeding vaak werkt, totdat ie niet meer werkt en waarbij het budget na die voeding ook meteen op is. En tegenwoordig is de populaire reden: "De voeding is al X jaar oud, dús hij is nu magisch niet meer goed, en je zult hem moeten vervangen voor exemplaar X voor 70 euro.".

Wat ben ik het hier mee eens zeg! Dit gebeurt inderdaad op heel veel terreinen, en op PSU gebied is dat absoluut geen uitzondering. Ik erger mij daar vaak ook aan.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Montu schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:05:
[...]

Wat ben ik het hier mee eens zeg! Dit gebeurt inderdaad op heel veel terreinen, en op PSU gebied is dat absoluut geen uitzondering. Ik erger mij daar vaak ook aan.
Ik zie het juist veel vaker andersom. Daarom vroeg ik MsG ook om een voorbeeld, maar die kon dat vooralsnog niet geven. Dat geeft wat mij betreft aan dat het schijnbaar helemaal niet veel voorkomt. Kun jij dan wel voorbeelden geven?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

-The_Mask- schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:29:
[...]

Ik zie het juist veel vaker andersom. Daarom vroeg ik MsG ook om een voorbeeld, maar die kon dat vooralsnog niet geven. Dat geeft wat mij betreft aan dat het schijnbaar helemaal niet veel voorkomt. Kun jij dan wel voorbeelden geven?
ik heb laatst even snel gezocht, maar die computeradviestopics zijn een komen en gaan. Dat zoekt best lastig. Als ik het weer tegenkom ga ik ze in ieder geval verzamelen. Ik kwam het in ieder geval erg vaak tegen. Ik zie dat er inmiddels al een aardig rijtje staat.

En wat bedoel je met "andersom"? Dat iemand de nieuwe voeding afraadt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Echt niet. schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:52:
Even een snelle greep, ik sluit niet uit dat er legitieme aanbevelingen tussen staan:
Even kijken dan.
Te recht, lage kwaliteit zeer verouderd design.
Daar wordt geen voeding genoemd, daar had dus naar gevraagd moeten worden.
Daar gaat het niet over kwaliteit of levensduur maar wordt een andere aangeraden doordat het een 400W voeding is en er gedacht wordt dat dat te weinig is met een RTX 2060 Super. Maar op zich moet het wel kunnen, ruim is het zeker niet. Maar omdat er later wordt besloten een GTX 1660 Super te nemen is de voeding niet vervangen. Dus op zich prima uitgekomen.
7 tot 8 jaar oude CX500, verouderd design en kwalitatief ook aan vervanging toe, dus terecht.
Terecht door het verouderde design, zeker met in gedachte dat die de videokaart binnen een jaar gaat vervangen.
Valt niet over te oordelen omdat het niet duidelijk is welke TX650 het is. Dus ja onterecht want men had moeten vragen om welke TX650 het gaat.
MsG schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:11:
[...]

En wat bedoel je met "andersom"? Dat iemand de nieuwe voeding afraadt?
Dat men een flut voeding kiest.

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 11-09-2020 12:14 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Het gaat mij niet zozeer om de inhoudelijke aanbevelingen, maar het onterecht afkeuren van bestaande werkende systemen/voedingen. Wat boeit een verouderd design nou, en een leeftijd, (mits het product steevast in gebruik is geweest), vind ik zelf een overdreven factor. Zeker gezien ik zelden tot nooit topics zie van "help, mijn voeding van 8 jaar oud heeft het volledige systeem gefrituurd". Maar eerder; "help, voeding kapot!" -> nieuwe erin, en alles werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik heb dus net gekeken of het onterecht of terecht was. Ik heb eerder het idee dat je er niet echt goed over kunt oordelen omdat je wat kennis mist en er niet dagelijks mee bezig bent. Daardoor lijkt het misschien dat er niet over nagedacht is en men maar wat roept, maar dat is dus in veel gevallen helemaal niet het geval.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het verschil in denkwijze zit. Oud design, slechte voeding etc - Ja, kan kapot gaan. Kans wellicht zelfs groot, maar de kans dat het gewoon werkt is er ook.

Beetje het verschil tussen mensen die de auto onderhouden zodra hij kapot gaat vs onderhoud als basis voor betrouwbaarheid.

Ja, zuinigheid kan je geld besparen maar tijd kosten (want kapot), kan je ook meer kosten omdat er vanalles mee kapot gaat. Die afweging mag iedereen zelf maken. Wil je je voeding niet vervangen als iemand het aanraadt? Lekker niet doen. Werkt het, mooi, werkt het niet, zie je het dan wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:38:
Ik denk dat het verschil in denkwijze zit. Oud design, slechte voeding etc - Ja, kan kapot gaan. Kans wellicht zelfs groot, maar de kans dat het gewoon werkt is er ook.
Als iemand hier om advies vraagt dan wil die volgens mij goed en onderbouwd advies. Tenminste dat zou ik wel willen. Ik denk niet dat iemand zit te wachten op slecht advies van mensen die geen idee hebben waar ze over praten. Want in zo'n geval hadden ze net zo goed niks kunnen vragen en gewoon maar iets doen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

-The_Mask- schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:36:
Ik heb dus net gekeken of het onterecht of terecht was. Ik heb eerder het idee dat je er niet echt goed over kunt oordelen omdat je wat kennis mist en er niet dagelijks mee bezig bent. Daardoor lijkt het misschien dat er niet over nagedacht is en men maar wat roept, maar dat is dus in veel gevallen helemaal niet het geval.
Ik vind juist dat jullie er veel te theoretisch over oordelen en dan in elk topic maar random een nieuwe voeding rondbazuinen, die inhoudelijk wel goed is, maar veelal uit een soort van hypothetisch angstgevoel wordt aangepraat. Toon mij eens de vele topics waarbij een voeding het complete computersysteem volledig meenam. Ik kan ze vrijwel niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Persoonlijk geef ik altijd een beoordeling op basis van de vele informatie verkregen via praktijkvoorbeelden. Ik kan niet oordelen over hoe anderen het doen. Ik ben dus persoonlijk ook systemen tegen gekomen waarbij de voeding de PC heeft gesloopt.

[ Voor 22% gewijzigd door -The_Mask- op 11-09-2020 12:47 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Interessant topic dit!
MsG schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:42:
[...]

Ik vind juist dat jullie er veel te theoretisch over oordelen en dan in elk topic maar random een nieuwe voeding rondbazuinen, die inhoudelijk wel goed is, maar veelal uit een soort van hypothetisch angstgevoel wordt aangepraat. Toon mij eens de vele topics waarbij een voeding het complete computersysteem volledig meenam. Ik kan ze vrijwel niet vinden.
Ik kan je geen topic als bewijs aanleveren, enkel eigen ervaring. Ik heb een keer een systeem van een vriend onder handen gekregen welke niet meer aan wilde gaan nadat de "Surge Protection" op het Asus bord het systeem preventief had afgesloten.

Na het individueel testen van alle componenten bleek de voeding overleden. Het moederbord, processor en videokaart waren nog ok, maar de SATA SSD was vreemd genoeg ook overleden. Dat kan toeval zijn, maar ik geloof er niet zo in.

Het ging om een systeem met een i5 6600, een 1050Ti en 16GB ram. De voeding betrof een Corsair VS450. Die had dus na 2 jaar al de geest gegeven.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:22

HugoBoss1985

Xenotech

Xander schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:42:
[...]

Maar kan dat dan alleen gebeuren bij een upgrade? Of moet je je ook zorgen gaan maken om dat hypothetische systeem in zijn huidige vorm te blijven gebruiken?

Hypothetisch kan alles natuurlijk binnen enkele minuten spectaculair ontploffen en in brand vliegen.

Ik heb twee voedingen zien/horen ontploffen.

Voor w.b.t. dit topic, andersom geldt het ook.
Pas een geschikte nieuwe voeding gezocht voor een retro build.
Met daarin een moederbord zonder P4 12v connector.
Dan heb je dus een voeding nodig met een deftige 5v lijn... de 5v lijnen zijn tegenwoordig niet zo belangrijk meer in moderne voedingen.

[ Voor 19% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-09-2020 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58
-The_Mask- schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:46:
Persoonlijk geef ik altijd een beoordeling op basis van de vele informatie verkregen via praktijkvoorbeelden. Ik kan niet oordelen over hoe anderen het doen.
Ik denk dat het grootste punt is hoe je er tegenaan kijkt. Als ik jouw opmerkingen over de topics zie heb je op zich helemaal gelijk. Ik durf alleen ook te wedden dat als die mensen gewoon de oude zouden blijven gebruiken het ook prima werkt. Een voeding van lage kwaliteit die veroudert is, zal het alsnog zeer waarschijnlijk gewoon blijven doen. Sterker nog, ik heb heel wat PCs omgebouwd waarbij alleen iets vernieuwd werd als de specs niet voldoende waren en er nooit problemen mee gehad.

Dus ondanks dat de opmerkingen helemaal kloppen, is de kans dat niet vervangen gaat zorgen voor problemen alsnog zeer klein.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Echt niet.

Echt niet.

Gewoon niet.

Blaat schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:48:
[...]
Het ging om een systeem met een i5 6600, een 1050Ti en 16GB ram. De voeding betrof een Corsair VS450. Die had dus na 2 jaar al de geest gegeven.
De leeftijd, die vaak als argument wordt gegeven, blijkt hier dan weer niet het punt te zijn. Maar er wordt nu een keer gesproken uit ervaring, in plaats van papegaaïsme, dat waardeer ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:50:
[...]
Een voeding van lage kwaliteit die veroudert is, zal het alsnog zeer waarschijnlijk gewoon blijven doen.
Toevallig deze test gelezen die ik eerder gaf: https://www.computerbase.de/2013-11/alte-netzteile-test/

2000mV ripple op de 12V door lage kwaliteit condensators die dus ook defect zijn gegaan. Voeding "werkt" echter nog wel. Maar dat is echt funest voor alles wat je op de voeding aansluit.

Of één van mijn reviews: productreview: be quiet! Pure Power 9 500W CM review door -The_Mask-?
Hier zie je hoe bagger de spanningsregulatie is bij een verouderd design.

Sowieso ook deze post even lezen mocht je dat nog niet gedaan hebben:
-The_Mask- in "hoezo zijn "oude" voedingen niet geschikt voor nieuw cpu's?"

[ Voor 29% gewijzigd door -The_Mask- op 11-09-2020 12:59 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Echt niet. schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:54:
[...]

De leeftijd, die vaak als argument wordt gegeven, blijkt hier dan weer niet het punt te zijn. Maar er wordt nu een keer gesproken uit ervaring, in plaats van papegaaïsme, dat waardeer ik.
Het is anekdotisch en N=1 etc. maar ik denk niet dat het nergens op gebaseerd is om te zeggen dat je beter een goede voeding kan kopen.

Dat gezegd hebbende is het imo wel belangrijk om te letten op hoe die boodschap gebracht wordt, zeker in situaties wanneer mensen een probleem hebben wat wellicht volledig ongerelateerd is aan de lage kwaliteit voeding die ze bezitten.

Het is dan in mijn optiek zeker belangrijk om aan te geven dat daar risico's aan kleven (ik zou dat ook graag willen weten :) ) maar:
1. Het blijft altijd de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het systeem om daar iets mee te doen of niet.
2. Het topic moet niet verzanden in een welles-nietes verhaal omtrent de voeding. Op die manier helpen we mensen met een probleem ook niet.

En dit is lastig, want soms blijkt een andere voeding opeens de oplossing voor een schijnbaar ongerelateerd probleem, zoals recent hier gebeurde.

We moeten de balans vinden tussen "de voedingpolitie uithangen" en "mensen in hun sharkoonvoeding-sop gaar laten koken". :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
-The_Mask- schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:56:
[...]

Toevallig deze test gelezen die ik eerder gaf: https://www.computerbase.de/2013-11/alte-netzteile-test/

2000mV ripple op de 12V door lage kwaliteit condensators die dus ook defect zijn gegaan. Voeding "werkt" echter nog wel. Maar dat is echt funest voor alles wat je op de voeding aansluit.

Of één van mijn reviews: productreview: be quiet! Pure Power 9 500W CM review door -The_Mask-?
Hier zie je hoe bagger de spanningsregulatie is bij een verouderd design.

Sowieso ook deze post even lezen mocht je dat nog niet gedaan hebben:
-The_Mask- in "hoezo zijn "oude" voedingen niet geschikt voor nieuw cpu's?"
Ik zeg ook niet dat het niet fout kan gaan :) Maar aan de andere kant heb ik ook nieuwe voedingen van gerenomeerde merken met heel goede recensies na 2 dagen een poef zien geven. En als je voeding het al jaren goed doet, waarom zou hij het dan niet in een nieuw systeem doen?

Heel simpel gezegd zou je met jouw redenering iedere paar jaar je voeding moeten vervangen omdat er weer betere op de markt zijn. Want gegarandeerd dat de huidige voedingen over 10 jaar ook gezien worden als veroudert. En laten we wel wezen, die 'verouderde designs' hebben het tig jaar prima gedaan in allerlei PCs ;)

Dus vandaar dat ik zeg hoe je er tegenaan kijkt. Als ik je review als voorbeeld neem, ben ik het helemaal met je eens dat het een voeding is met slechte specs. Aan de andere kant weet ik ook zeker dat het een voeding is die in heel veel systemen zonder problemen zal draaien.

Oftewel het is simpelweg een keuze of je voor het zekere gaat en wat extra geld uit wilt geven, of iets meer risico wil lopen maar dat extra geld in je zak laten zitten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:47:
[...]
En als je voeding het al jaren goed doet, waarom zou hij het dan niet in een nieuw systeem doen?
Omdat niet elke voeding geschikt is voor elke PC.
Heel simpel gezegd zou je met jouw redenering iedere paar jaar je voeding moeten vervangen omdat er weer betere op de markt zijn.
Nee dan heb je niet begrepen wat ik zeg. Er zijn wel degelijk 10 jaar oude voedingen die geschikt zijn voor gebruik in een moderne high-end PC. Ik zeg alleen dat ze dat niet allemaal zijn en je dus per situatie moet bekijken of die geschikt is of niet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
-The_Mask- schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:51:
[...]

[...]

Nee dan heb je niet begrepen wat ik zeg. Er zijn wel degelijk 10 jaar oude voedingen die geschikt zijn voor gebruik in een moderne high-end PC. Ik zeg alleen dat ze dat niet allemaal zijn en je dus per situatie moet bekijken of die geschikt is of niet.
Ik ga er in mijn hele verhaal natuurlijk wel van uit dat de specs van de voeding voldoende zijn voor de nieuwe PC. Zijn ze dat niet zul je natuurlijk altijd moeten vervangen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

redwing schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:56:
[...]

Ik ga er in mijn hele verhaal natuurlijk wel van uit dat de specs van de voeding voldoende zijn voor de nieuwe PC. Zijn ze dat niet zul je natuurlijk altijd moeten vervangen.
Daar zit precies de crux. Welke specs neem je mee in dat verhaal? Vermogen zegt niks en efficientie al helemaal niet. Compatibiliteit met powerstates geeft al wel wat informatie, maar dan ben je er nog lang niet en wie kijkt daar nou naar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:56:
[...]

En dat is precies wat ik o.a. ook doe. De specs moeten sowieso voldoende zijn voor de nieuwe PC. En dan gaat het natuurlijk niet alleen om een weinigzeggend stickertje met daarom x aantal watt, maar op de volledige specs.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
-The_Mask- schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:00:
[...]

En dat is precies wat ik ook doe. De specs moeten sowieso voldoende zijn voor de nieuwe PC. En dan gaat het natuurlijk niet alleen om een weinigzeggend stickertje met daarom x aantal watt, maar op de volledige specs.
Ja, maar jij neemt in die specs b.v. 'veroudert design' mee. Terwijl dat 'veroudert design' in zo goed als alle gevallen prima zal werken. In veel gevallen is het aantal watts (per voeding-spanning) daarbij ruim voldoende om te bepalen of het zal werken of niet.

Om dit terug te brengen naar je feedback op de forum-posts. In alle gevallen waar je zegt 'prima advies, veroudert design en kwalitatief niet goed', zal de voeding als hij wordt meegenomen naar de nieuwe PC waarschijnlijk nog jaren prima werken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:06:
[...]

Ja, maar jij neemt in die specs b.v. 'veroudert design' mee. Terwijl dat 'veroudert design' in zo goed als alle gevallen prima zal werken.
Maar dat klopt dus niet wat je zegt. Je bent trouwens niet de enige die er zo over denkt, zie bijvoorbeeld dit:
hully schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:36:
[...]

ok, maar werkt de kaart dan simpelweg niet bij mijn huidige voeding (coolermaster 720 slient pro)?

het doet het toch wel of niet (er is toch geen tussenweg?)
-The_Mask- schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:44:

Er is een grote tussenweg tussen werkt helemaal niet of werkt goed. Jij zal ook op die tussenweg komen. De PC moet sowieso wel starten met de voeding. Extreme coil whine, onstabiele PC en verkorte levensduur van de hardware door onstabiele spanningen zijn dingen die je moet verwachten.
hully schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:14:
die coil whine heb ik nu al enorm. overtuigd. ik ga een nw voeding kopen. thx

update: heb deze besteld bij amazon, voor 135 euro: Corsair RM850x

moet voldoende zijn voor de rtx 3080/90

nogmaal thx
Hij had dus al last van de problemen die waren te verwachten, alleen had hij ook niet door dat het kwam omdat hij een ongeschikte voeding gebruikte.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Echt niet.

Echt niet.

Gewoon niet.

-The_Mask- schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:51:
[...]

[...]

In dit geval zal mijn kruistocht tegen nieuwe-voeding-advies ook niet helemaal perfect aan jou geadresseerd zijn, maar slechts ten dele. Datgene waar ik me het meest aan stoor is het ongenuanceerde
code:
1
if (voeding.leeftijd > 6) { koopNieuweVoeding(); }

Ik ben het met je eens dat het een onverstandige manier van zuinigheid is om de nieuwste RTX 3090 te kopen voor anderhalf duizend euro, maar dan te beknibbelen op je voeding. Als echter de prijs van de voeding te dicht in de buurt komt van de waarde van de pc zelf zou ik zeggen dat je nog wel een risicootje kan nemen. Al helemaal omdat het toch echt heel erg vaak goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Echt niet. schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:21:
[...]

In dit geval zal mijn kruistocht tegen nieuwe-voeding-advies ook niet helemaal perfect aan jou geadresseerd zijn, maar slechts ten dele. Datgene waar ik me het meest aan stoor is het ongenuanceerde
code:
1
if (voeding.leeftijd > 6) { koopNieuweVoeding(); }
Dus is de beste oplossing volgens sommigen in dit topic precies het omgekeerde. Een totaal ongenuanceerde "volgens het stickertje kan die genoeg vermogen leveren dus het is goed".
Ik ben het met je eens dat het een onverstandige manier van zuinigheid is om de nieuwste RTX 3090 te kopen voor anderhalf duizend euro, maar dan te beknibbelen op je voeding. Als echter de prijs van de voeding te dicht in de buurt komt van de waarde van de pc zelf zou ik zeggen dat je nog wel een risicootje kan nemen.
En daarom moet je het dus per situatie bekijken, zoals ik elke keer aangeef.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
-The_Mask- schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:19:
[...]

Maar dat klopt dus niet wat je zegt. Je bent trouwens niet de enige die er zo over denkt, zie bijvoorbeeld dit:
Dat klopt zelfs prima met wat ik zeg :) Ik werk lang genoeg met electronica (zowel hobby als werk) om te weten dat als je een beetje oplet, oud spul prima kan werken in een nieuwe siituatie.
[...]

[...]

[...]

Hij had dus al last van de problemen die waren te verwachten, alleen had hij ook niet door dat het kwam omdat hij een ongeschikte voeding gebruikte.
Als je al last van coil whine hebt lijkt me dat een prima reden om hem te vervangen (alhoewel coil whine meestal geen enkel probleem is behalve dat het irritant is ;) ). Maar wederom, aan de andere kant als hij deze wel gewoon gebruikt had, had zijn PC zeer waarschijnlijk gewoon opgestart.

En ja, je moet per situatie bekijken, maar ik ben het met TS eens dat er wel heel vaak gezegd wordt dat er een nieuwe voeding nodig is. Zie met de eerdere forumposts waar je commentaar op gaf. Er zit er maar een enkele tussen waar er echt een nieuwe nodig is, bij de andere gevallen is het misschien aan te raden maar zeker niet nodig.

En uiteindelijk zeggen we hetzelfde, alleen vind jij dat een voeding al redelijk snel vervangen moet worden, terwijl ik vaak puur prakisch kijk of het zal werken. Zal ook wel komen omdat ik heel veel budget PCs in elkaar heb gezet :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Echt niet.

Echt niet.

Gewoon niet.

Naast dat stickertje heb je ook de ervaring dat die het al jaren lang goed doet, zonder een reden om te vermoeden dat hij op korte termijn de geest geeft. En als de schade toch vaak niet meer is dan alleen de voeding zelf, durf ik dat gokje vaak wel te wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:35:
[...]

Dat klopt zelfs prima met wat ik zeg :) Ik werk lang genoeg met electronica (zowel hobby als werk) om te weten dat als je een beetje oplet, oud spul prima kan werken in een nieuwe siituatie.
En dat is dus precies wat ik zeg. Alleen ik kijk een stuk verder en wat minder oppervlakkig. Dat is het grote verschil. Bij jouw is het meer onderbuik, bij mij is het meer wetenschap.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 11-09-2020 17:42 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
-The_Mask- schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:41:
[...]

En dat is dus precies wat ik zeg. Alleen ik kijk een stuk verder en wat minder oppervlakkig. Dat is het grote verschil. Bij jouw is het meer onderbuik, bij mij is het meer wetenschap.
Dat onderbuik vs wetenschap is echt onzin. Het verschil is vooral dat ik zoek naar een reden om de voeding opnieuw te gebruiken en jij een reden zoekt om hem te vervangen. Als ik verwacht dat het werkt gebruik ik hem, als jij een risico ziet gebruik je hem niet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee ik zoek nooit een reden om de voeding te vervangen.

Al de posts die ik hier heb gelezen, zijn vooral op basis van onderbuik gevoel. Goede onderbouwing wordt niet gegeven. Er staat steeds, het heeft gewerkt, dus waarom zou het niet werken bij een nieuwe PC? Nou en dat is hier dus in het topic meermaals aangegeven. Discussiëren op basis van onderbuik werkt niet echt, dus dan heeft het ook weinig zin om door te gaan.

Nog een weetje trouwens; de reden dat JonnyGURU ooit begon met testen van voedingen met professionele meetapparatuur is omdat die nogal veel last had van defecte onderdelen en RMA's in de winkel waar die toen werkte. Kwam dus door onstabiele voedingen.

[ Voor 90% gewijzigd door -The_Mask- op 11-09-2020 17:57 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Echt niet. schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:21:
[...]

Ik ben het met je eens dat het een onverstandige manier van zuinigheid is om de nieuwste RTX 3090 te kopen voor anderhalf duizend euro, maar dan te beknibbelen op je voeding. Als echter de prijs van de voeding te dicht in de buurt komt van de waarde van de pc zelf zou ik zeggen dat je nog wel een risicootje kan nemen. Al helemaal omdat het toch echt heel erg vaak goed gaat.
Even samenvattend de conclusies uit het topic, waar we ons denk ik allemaal in kunnen vinden en het topic klaar is, het volgende (niet specifiek aan @Echt niet. ondanks de quote):

- Als je al een voeding hebt in een financieel afgeschreven systeem
- En die gebruikt in een ander systeem en/of gebruikt met upgrades in het huidige systeem die relatief goedkoop zijn en daardoor de aanschaf van een nieuwe voeding niet rechtvaardigen
- Dan: Blijf voeding gebruiken mits design en specs nog "voldoende"
- Als je een nieuw systeem van honderden, zo niet 1000+ euro bouwt, en/of een upgrade doet van bv een GPU van 1000+ euro en het design van de voeding sluit niet meer aan
- Dan: Koop een nieuwe voeding
-ALS: een nieuwe voeding, is het verstandig de keuze te baseren op wetenschappelijke info van mensen met materiekennis, zoals bv @-The_Mask- en een echt goede voeding te kopen op basis van wetenschappelijke feiten

Zo iets waar we ons allemaal in kunnen vinden? :+ :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Tja, voedingen zijn net "friends with benefits" relaties. Ze werken goed, totdat ze niet meer goed werken. Vanuit dat perspectief bieden ervaringen die je misschien uit het verleden hebt gehad met oude voedingen die het in nieuwe systemen prima deden geen enkele basis voor garanties. De welbekende N=1 uitspraak.

Datzelfde geldt ook voor mij. Ik heb situaties gezien waarin oude voedingen het prima deden. Maar ik heb ook een paar situaties gezien waarin dit absoluut niet zo was. Toen ik dolenthousiast een Vega 64 Liquid Edition op release kocht kreeg ik op andere settings dan de "Power Save" mode van de kaart op mijn toenmalige Seasonic M12II 520w RSOD crashes in game. Deze waren opgelost met een Corsair HX1000i.

@-The_Mask- kan vast haarfijn uitleggen waarom dat een probleemscenario was. :P

Modernere hardware stelt strengere eisen aan voedingen. Daar bedoel ik mee dat er steeds meer aandacht wordt besteed aan zuinigheid, dus dat hardware tegenwoordig snel van energieverbruik wisselt. Oude voedingen kunnen niet omgaan met low power states van moderne CPU's. De voeding wordt maar heel lichtjes belast in dat scenario en oude voedingen kunnen daar niet mee om gaan. Ik heb nog een oude voeding uit het Pentium 4 tijdperk liggen, en als ik de 12V rail doormeet als ik deze inschakel zonder belasting, dan gaat deze wild fluctueren. Een extreem scenario, maar dit illustreert wel dat naar mijn idee @-The_Mask- een terecht punt aan haalt.

Dat wil niet zeggen dat systemen niet gaan werken als je er een dergelijk oude/slechte voeding aan hangt, maar je vergroot je risico's. Naar mijn idee is het zo simpel als dat. Je neemt het risico op problemen voor lief als je in zee gaat met een minderwaardige of oude voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.

Echt niet.

Gewoon niet.

Ik heb de hele tijd lopen protesteren en mopperen, en dan moet ik het ineens ergens mee eens zijn? Je vraagt wel veel van me, maar ik zal het proberen :+

Ok, daar komt ie:
"ok"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Maar ik zou ook graag willen weten waaruit blijkt dat een psu na 4jaar versleten zou zijn terwijl fabrikanten makkelijk 100.000 uur MTBF opgeven.
Om deze vraag nog even te beantwoorden, deze was nog niet beantwoord. MTBF is bij consumenten voedingen nergens op gebaseerd. Totaal uit de grote duim gezogen. Meeste fabrikanten geven ook allemaal dezelfde MTBF waarde, bij de meest goedkope van zeer lage kwaliteit die ze hebben in het segment tot de meest dure van extreem hoge kwaliteit. Hier zit dus helemaal niks achter, puur een waarde die de marketingsafdeling erop plakt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:28
Ik heb een jaar of 15 geleden een keer een nieuw systeem gebouwd en daar niet bespaard op de voeding. Dat ding was toen al modulair, sli voorbereid, en heeft ondertussen meerdere generaties cpu's en gpu's van stroom voorzien. Ik game niet meer maar een nvidia 2080 (ofzo) zou ik er zo in prikken hoor. Dat ding gaat nog wel even door.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
15 jaar is voor de Core 2 Duo tijd, lijkt mij een beetje lastig om dat nog iets betrouwbaars te hebben. Maar met bijvoorbeeld een Antec Signature 650W of 850W van 12 jaar geleden kom je nu ook nog een heel eind. Zelfs nu met een flinke game PC.

Even een snelle search zie ik dat je ergens zegt dat je een Tagan van 480W had in die tijd. Als dat bijvoorbeeld een Tagan TG480-U22 is. Dan heb je één die ongetwijfeld flink bezig is je hardware te slopen doordat de condensators van echt lage kwaliteit zijn. Is één gemaakt door ToPower, echt een typische ToPower met condensators van de laagste kwaliteit.
Zie ook: https://www.pc-experience.de/wbb2/thread.php?threadid=13673

[ Voor 57% gewijzigd door -The_Mask- op 11-09-2020 23:17 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• MsG

MsG

Forumzwerver

Wat voor trivia heb je over de Antec Earthwatts 500? Want die is al uit 2006 zie ik aan de pricewatch. Toen die van mijzelf stuk ging (er ging niets mee stuk :-P) heb ik hem weer vervangen voor een tweedehands Earthwatts 500 van V&A (voor 10,-) , en dat draait al jaren met echt 0 problemen. Ook al jaren op 8-pin gpu verloopjes. Zolang dat een goede verbinding heeft is ook daar weinig aan de hand, en de totaalbelasting natuurlijk onder de max zit.

• -The_Mask-
  • Niet online
Er zijn veel verschillende versies van. Welke had je en welke heb je nu?

AMD Nieuwsdiscussie

• sig69
-The_Mask- schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 23:09:
15 jaar is voor de Core 2 Duo tijd, lijkt mij een beetje lastig om dat nog iets betrouwbaars te hebben. Maar met bijvoorbeeld een Antec Signature 650W of 850W van 12 jaar geleden kom je nu ook nog een heel eind. Zelfs nu met een flinke game PC.

Even een snelle search zie ik dat je ergens zegt dat je een Tagan van 480W had in die tijd. Als dat bijvoorbeeld een Tagan TG480-U22 is. Dan heb je één die ongetwijfeld flink bezig is je hardware te slopen doordat de condensators van echt lage kwaliteit zijn. Is één gemaakt door ToPower, echt een typische ToPower met condensators van de laagste kwaliteit.
Zie ook: https://www.pc-experience.de/wbb2/thread.php?threadid=13673
U bent een meester in zoeken _/-\o_, wist zelf niet eens meer wat er in zat. Ik weet niet wat je met die link wil zeggen?
Algehele resultaat van onze review:

De Tagan TG480-U22 2Force-serie voeding ontvangt de PC Experience Award in goud

Roomba E5 te koop

• -The_Mask-
  • Niet online
sig69 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:40:
[...]
Ik weet niet wat je met die link wil zeggen?

[...]
Daar kun je de voeding bekijken. Tegenwoordig is de kennis echter een stuk hoger. Nu weten we dat het helemaal geen goede voeding is of is geweest.

AMD Nieuwsdiscussie

• sig69
-The_Mask- schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:46:
[...]

Daar kun je de voeding bekijken. Tegenwoordig is de kennis echter een stuk hoger. Nu weten we dat het helemaal geen goede voeding is of is geweest.
Maar dat zie ik daar helemaal niet staan? Maar goed, wordt allemaal wat offtopic misschien.

Roomba E5 te koop

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Oef, die Tagan heeft inderdaad bij mij een mooi Athlon64 systeem gekost... Laten we ook even eerlijk zijn. Ik weet dat het een extreem is, maar mijn systeem is momenteel een Threadripper 3960x met flink wat (overgeklokt) geheugen en een RTX2080, meg hoge powerlimits want alles zit onder water waardoor het lekker lang turbo'd. Flinke dosis NVME drives, etc, etc...

Minimum vermogen standby is rond de 10W, minimum vermogen idle rond de 50W op de 12V, en max knalt het beest momenteel naar rond de 700W.

Die voeding moet dus schakelen tussen telefoon lader niveau tot absurd. Daarnaast (nogmaals, water...) moet hij stil zijn, en deze componenten beschermen. Dit is welliswaar een extreem geval, maar de C-states zijn hier al genoemd (ook een dooie CX gehad, dit keer zonder hardware dood...), en dit speelt dus ook op niet HEDt spul. Een 3600 gaat ook van een paar watt naar 140 watt tijdens boost-tijd. En de GPU stuitert ook. De voeding moet dit aankunnen. @-The_Mask- is een betrouwbare bron wat dit betreft.

Het is gewoon onterecht om een merk, of een product "lijn" in zijn geheel als geweldig te bestempelen. Fabrikanten zijn niet heilig, en iets wat nu geweldig is (en dat zal het dan ook vaak wel een tijd blijven) hoeft over 4-5 jaar als er een "nieuw" product is dat niet te zijn (het oude product kan dan nog steeds goed zijn). Het is vooral van belang te weten wát je koopt. Moderne PC's kennen nou eenmaal een absurd patroon van hoog/laag/jojo/ik ben een telefoon/ik ben een mainframe-gedrag. De designs kennen, en de componenten kennen zal je dus een beeld geven. Zelfs bij een goed design is echter "wear en tear" en een slechte cap zal sneller dood gaan dan een goeie, waar de goeie nog steeds na verloop van tijd minder vermogen kent. Ook dat moet je dus weten van je voeding. Of, als je dit allemaal niet wilt weten, zul je mensen moeten vertrouwen die er wetenschappelijk naar kijken.

Je kan altijd die n=1 outyer zijn in een land van statistische geëxplodeerde tagan voedingen, of s'werelds meest gelukkige Q-tek 550W (pricewatch: Q-Tec, 550W (ATX, Dual Fan)) voeding hebben, die gek genoeg ook niet coil whined, maar de kans dat het beestje amper 100W levert en je PC opblaast zodra je CPU turbo'd is ook aanwezig.

• -The_Mask-
  • Niet online
sig69 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:53:
[...]

Maar dat zie ik daar helemaal niet staan? Maar goed, wordt allemaal wat offtopic misschien.
Nee dat staat er ook allemaal niet. De kennis van voedingen was in die tijd niet zo hoog. Maar met de afbeeldingen van toen en door ervaringen van latere jaren is nu wel bekend dat het geen goede voeding was.

AMD Nieuwsdiscussie

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Nog een anekdote om toe te voegen aan dit topic.

Hulp bij doorgebrande GPU

Ik heb sterk het vermoeden dat de voeding is doorgefikt en daarmee de videokaart VRM en het mobo heeft opgeblazen. Ook hier gaat het waarschijnlijk om een redelijk nieuwe voeding.

Disclaimer, oorzaak en gevolg zijn hier niet duidelijk, maar ik acht het waarschijnlijker dat het probleem gestart is bij de voeding.

[ Voor 19% gewijzigd door Blaat op 12-09-2020 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:28
Verder dan een sterk vermoeden ga je zo niet komen inderdaad.

Een instabiele PSU levert een instabiel systeem, daar ben je snel genoeg achter, meestal vallen ze gewoon uit. Dit omdat elke rail gemonitord wordt, als die boven/onder zijn grenswaarde komt gaat de hele voeding in beveiliging (uit)
Ik heb in de 10 jaar die ik in een computer winkel gewerkt heb een hoop defecte voedingen gezien (vooral na onweer) Maar slechts 1x een voeding die zo catastrofaal faalde dat er ook andere hardware defect was. En dat was een no-name ding, je kent ze wel, komt standaard bij een China-special kastje en weegt de helft van wat je zou verwachten.

In principe zouden alle ATX2.0+ voedingen (en daar hadden we het voor 2010 al over) moeten voldoen voor een ryzen 3600 zonder al te heethoofdige videoplank.
Ik heb zelf zo'n systeempje draaien op een 300W voeding uit 2011
https://www.anandtech.com...untkey-300w-80plus-gold/4
Dat is een 12V PSU met een tweetal DCDC's voor 5 en 3v3

Leeftijd zegt wat dat betreft helaas bar weinig, de laatste 10 jaar zijn voedingen in allerlei topologieën ontwikkeld en op de markt gebracht, en de ene fabrikanten heeft wat langer vast gehouden aan techniek uit begin jaren 90, dan de andere.

[ Voor 13% gewijzigd door Sine op 13-09-2020 21:41 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:22

HugoBoss1985

Xenotech

pricewatch: Antec TruePower Quattro 850

Is zo'n voeding goed/geschikt voor moderne systemen?

De leeftijd is denk ik zo'n 10 jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Dat is nog geen ATX 2.0 maar een ietwat gedateerde constructie met vier 12V rails.

En het ding is blijkbaar niet heel efficient onder de 200W, en dat is waar pc's tegenwoordig idle royaal onder blijven.
Dus het kan wellicht wel, maar als het ding al een zwaar leven achter zich heeft zou ik er eens twee keer over nadenken.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
Sine schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:59:
Dat is nog geen ATX 2.0 maar een ietwat gedateerde constructie met vier 12V rails.
Wat is er gedateerd aan een multirail design?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Een pre-atx2.0 multirail, geen idee hoe die verdeling er destijds uitzag.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik geef trouwens meteen toe dat een nieuwe psu efficienter kan zijn, maar dat was niet de vraag :)
Er is een belangrijk type component in een voeding wat een beperkte levensduur heeft: elektrolytische condensatoren oftwel elco's in het elektronici jargon.

De specs van zo'n elco worden in uren gegeven bij een bepaalde temperatuur en AC current. Oude elco's hadden een levensduur die kun teruglopen tot 1000 uur bij maximale temperatuur en rimpelstroom.

Dat *kan* een reden zijn om een voeding ook te vervangen. Verder zijn modernere voedingen inderdaad efficienter maar dat heeft dus ook zijn weerslag op de warmteontwikkeling in de voeding: een PSU met 95% rendement produceert maar de helft van de warmte van een met 90% rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
1000 uur is dan ook echt op het randje van de specs van zo'n ding. Een en ander is uiteraard ook afhankelijk van het type en de kwaliteit.
Helaas wil men al te vaak vage Chinese C's gebruiken.

Maar dan nog blijft het spul verbazend lang heel.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Blaat schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:27:

Ik heb sterk het vermoeden dat de voeding is doorgefikt en daarmee de videokaart VRM en het mobo heeft opgeblazen. Ook hier gaat het waarschijnlijk om een redelijk nieuwe voeding.
Zou wel vreemd zijn hoor, bij zo'n goede voeding. Voeding heeft UVP en OVP, dus op het moment dat de spanning te laag of te hoog wordt schakelt die uit. Hier moet wel echt wat meer onderzoek na gedaan worden voordat je kunt zeggen wat er mis is gegaan.
Sine schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:35:

Ik heb in de 10 jaar die ik in een computer winkel gewerkt heb een hoop defecte voedingen gezien (vooral na onweer) Maar slechts 1x een voeding die zo catastrofaal faalde dat er ook andere hardware defect was. En dat was een no-name ding, je kent ze wel, komt standaard bij een China-special kastje en weegt de helft van wat je zou verwachten.
Ook welke keer de voeding open gehaald om de condensators te checken, bij voedingen waarbij je kon verwachten dat ze niet meer in goede staat waren? In mijn ervaring mis je anders heel veel defecte voedingen die nog wel goed lijken, maar toch de hardware slopen.
In principe zouden alle ATX2.0+ voedingen (en daar hadden we het voor 2010 al over) moeten voldoen voor een ryzen 3600 zonder al te heethoofdige videoplank.
Ik heb zelf zo'n systeempje draaien op een 300W voeding uit 2011
https://www.anandtech.com...untkey-300w-80plus-gold/4
Dat is een 12V PSU met een tweetal DCDC's voor 5 en 3v3

Leeftijd zegt wat dat betreft helaas bar weinig, de laatste 10 jaar zijn voedingen in allerlei topologieën ontwikkeld en op de markt gebracht, en de ene fabrikanten heeft wat langer vast gehouden aan techniek uit begin jaren 90, dan de andere.
Je hebt hier dan wel de beste retail 300W voeding die je in NL kon kopen tot nu toe. Zelfs de laatste 5 jaar is er niks beters geweest. Dit is trouwens ook een voeding die voldoet aan de ATX 2.4 spec, alleen de ATX 2.4 was nog niet uit voordat deze voeding uit kwam. Als je niet zo'n goede voeding hebt is het wel echt een ander verhaal.
HugoBoss1985 schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:44:
pricewatch: Antec TruePower Quattro 850

Is zo'n voeding goed/geschikt voor moderne systemen?

De leeftijd is denk ik zo'n 10 jaar...
Het was zeker een goede voeding toen die uitkwam dik 13 jaar geleden. Maar om nu de HX1200 Platinum te vervangen in het systeem in je sign met eventueel een RTX 3080/90 erin ter vervanging van de Vega 56. Dat zou ik niet doen. Het is iig niet verkeerdde condensators eens goed te inspecteren.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
-The_Mask- schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:23:
Dit is trouwens ook een voeding die voldoet aan de ATX 2.4 spec, alleen de ATX 2.4 was nog niet uit voordat deze voeding uit kwam.
Klopt, maar stiekem zit deze toch alweer sinds 2011 in m'n pctje. Ooit eens om een i5-2500 van prik te voorzien.

Ik bedoel alleen maar dat leeftijd op zich niet zegt of een voeding al dan niet meer geschikt/bruikbaar zou zijn.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Blaat schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:27:
...
Dat wil niet zeggen dat systemen niet gaan werken als je er een dergelijk oude/slechte voeding aan hangt, maar je vergroot je risico's. Naar mijn idee is het zo simpel als dat. Je neemt het risico op problemen voor lief als je in zee gaat met een minderwaardige of oude voeding.
Dit is naar mijn idee het hele punt inderdaad. Meestal zal het werken, maar met een groter risico op problemen. Neem je dat risico op de koop toe, pak je de oude voeding. Wil je dat risico niet nemen koop je een nieuwe. Ik neig naar wat extra risico, tenzij het om een nieuwe dure onderdelen gaat. @-The_Mask- neigt eerder naar vervangen.

En voor beide is wat te zeggen. Meestal werkt het wel, maar ik ben het ook helemaal met @-The_Mask- eens dat je voedingen hebt die (zeer) slechte uitgangssignalen hebben wat risico op uitval geeft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:08

ikt

Nog een anekdote :)

Mijn Cooler Master V650 in mijn i5 4690K systeem. De CPU had enkele jaren prima dienst gedaan, met een kleine 4.5GHz overclock. Als videokaart hing er een R9 390 in. Naarmate de CPU onstabiel was geworden en ik vaak blue/blackscreens kreeg, was ik naar een R5 2600X systeem gegaan, de R9 390 meegenomen en het oude spul as-is doorgeschoven, na een complete BIOS-reset. Oude HD7850 erin, prima!

Na een jaar o.i.d. begon dat systeem weer kuren te vertonen. Ondertussen zat mijn oude R9 390 erin, omdat ik zelf naar een RTX 2070 was gegaan. Settings goed nagekeken, de PC bleek stabieler te werken als de iGPU was uitgeschakeld. Dat ging nog maar een korte tijd "goed", totdat de instabiliteit weer terug kwam en het ding op een dag helemaal niet meer bootte.

Ik dus een R5 3600 systeem voor mezelf bouwen en de redelijk nieuwe 2600X doorschuiven, maar bij de eerste test-boot werkte het niet. Als eerste kwam ik erachter dat de R9 390 dood was, want geen ook beeld in het nieuwe R5 3600 systeem. Na het R5 3600 systeem in de V650 te pluggen ook geen sprake was van booten was ik pas zeker dat de supply het had begeven.

Uiteindelijk kreeg het R5 2600X systeem de oude HD7850 en een nieuwe voeding. Het R5 3600 systeem was as-is (met de RTX 2070). De R9 390 heeft nooit meer gewerkt. De V650 is teruggestuurd naar Azerty en het bedrag is teruggestort nadat ook zij hebben bevestigd dat de voeding kapot was. De i5 4690K is nog steeds gaar, maar de correcte werking van het moederbord heb ik bevestigd door er een Pentium nogwat in te gooien.

Mijn vermoeden is dus dat de V650 de i5 4690K als eerste instabiel heeft gekregen en bij zijn dood ook de R9 390 heeft meegetrokken.

De volgende keer dat er raarheid optreedt, begin ik eerst met de voeding.
Pagina: 1