Vraag

• DreadZeppelin
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-08 00:46
Mijn videokaart is doorgebrand (samen met mijn moederbord). Toen ik hem uit elkaar haalde bleek dat de hele rij componenten gemarkeerd met 'SFC' op mijn nu kapotte GTX 1070 zwartgeblakerd eruit zien.

Na wat gegoogle denk ik erachter te zijn dat die onderdelen te maken hebben met de regeling van de temperatuur. Maar is temperatuur dan ook de reden dat die door zouden branden?

Ik heb naderhand tijdens het testen wat de fout zou kunnen zijn voor zover ik weet nog een GPU verloren aan dat moederbord (ondertussen is het mobo opgestuurd naar de maker). Maar als iemand inzichten heeft zou ik dat zeer waarderen.

Beste antwoord (via DreadZeppelin op 12-09-2020 12:12)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat er is doorgefikt is je VRM, en die regelt niet je temperatuur, maar je stroom. En als dat te heet wordt door bijv kortsluiting of oververhitting, dan is de kans dat het moederbord en de GPU doorbranden vrij groot. Daar een andere GPU inrpikken kan inderdaad zorgen dat ook die dood gaat (als er bijv een veel te hoog voltage op een pinnetje komt te staan).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat er is doorgefikt is je VRM, en die regelt niet je temperatuur, maar je stroom. En als dat te heet wordt door bijv kortsluiting of oververhitting, dan is de kans dat het moederbord en de GPU doorbranden vrij groot. Daar een andere GPU inrpikken kan inderdaad zorgen dat ook die dood gaat (als er bijv een veel te hoog voltage op een pinnetje komt te staan).

• DreadZeppelin
Thanks, en is mijn GPU dan ook de oorzaak dat mijn moederbord kapot is? Of is het mogelijk dat het bij m'n mobo ontstaan is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Het kan zelfs zijn dat je voeding de aanleiding was! Heb je daar een merk en type van?

Een videokaart kan theoretisch je moederbord mee de vernieling in helpen onder de juiste omstandigheden, en videokaart VRM's kunnen oververhitten en doorfikken. Ik ben alleen bang dat je daar nooit achter gaat komen. Wel is het verstandig het moederbord en de videokaart te vervangen, en voor de zekerheid even de kwaliteit van de voeding te laten checken.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• DreadZeppelin
De voeding is een nieuwe be quiet straight power 11 750W (gold).
Ik hoop niet dat dat de oorzaak is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:40
DreadZeppelin schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 12:28:
De voeding is een nieuwe be quiet straight power 11 750W (gold).
Ik hoop niet dat dat de oorzaak is...
Ik zou wel aanraden die ergens bij een lokale computerboer te laten checken voordat je er een gloednieuwe mobo +gpu op gaat aansluiten en weer gaat roosteren.

• DreadZeppelin
Dat ga ik vandaag meteen laten doen. Dan kan ik tenminste iets wegstrepen/doen terwijl ik op m'n mobo wacht.

• DreadZeppelin
Blaat schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 12:21:
Het kan zelfs zijn dat je voeding de aanleiding was! Heb je daar een merk en type van?

Een videokaart kan theoretisch je moederbord mee de vernieling in helpen onder de juiste omstandigheden, en videokaart VRM's kunnen oververhitten en doorfikken. Ik ben alleen bang dat je daar nooit achter gaat komen. Wel is het verstandig het moederbord en de videokaart te vervangen, en voor de zekerheid even de kwaliteit van de voeding te laten checken.
Skybullet schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 12:37:
[...]

Ik zou wel aanraden die ergens bij een lokale computerboer te laten checken voordat je er een gloednieuwe mobo +gpu op gaat aansluiten en weer gaat roosteren.
Thanks voor de tip, hij is compleet unresponsive blijkbaar.
Wat denk je dat de kans is dat ik een deel van de onderdelen die hij met zich mee heeft genomen kan verhalen bij be quiet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

DreadZeppelin schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:22:
[...]

[...]

Thanks voor de tip, hij is compleet unresponsive blijkbaar.
Wat denk je dat de kans is dat ik een deel van de onderdelen die hij met zich mee heeft genomen kan verhalen bij be quiet?
Ik weet niet wat de policy is van BQ op dat gebied. Waar ik bang voor ben is dat je moet gaan bewijzen dat de oorzaak bij de voeding lag en dat dit simpelweg niet kan.

Hoe dan ook, contact met ze opnemen kan altijd. Niet geschoten is altijd mis.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• DreadZeppelin
Heb zojuist meteen een RMA aangevraagd.

Ik heb nog wel een laatste vraag.
Kan het zijn dat nu m'n opslag ook doorgebrand is?
(en kan ik m'n CPU en RAM nog vertrouwen nu of moet ik helemaal opnieuw beginnen?)
Ik heb een SSD die via sata connect en een M.2 SSD.
Die met sata connector ben ik het meeste bang voor nu...

Daarnaast iedereen heel erg bedankt voor de hulp, al was het redelijk ongerelateerd aan het subforum.

[ Voor 10% gewijzigd door DreadZeppelin op 12-09-2020 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je CPU het doet, gewoon lekker blijven gebruiken. Idem voor RAM. SSDs is simpelweg te testen. Dat zijn apparaten die zelf geen VRMs hebben. Het kan zijn dat ze zijn doorgefikt en dus niet meer werken, maar daar kom je na testen vanzelf achter.

Als je voeding de boosdoener is geweest, dan is de kans dat je SSD aan de SATAkabel ook stuk is, maar dat hoeft niet het geval te zijn.
Pagina: 1