Heel verhaal, sorry voor de knip
Bedenk je even wat je wil: wil je de T-mobile router actief houden en dus twee WiFi apparaten samen gebruiken, ofwel het WiFi netwerk van de Zyxel uitbreiden alsof het één groot netwerk is? Dan kun je de Huawei router het best als Access Point instellen. Daartoe sluit je de eerste Huawei bedraad aan op je huidige netwerk, met de netwerkstekker in de WAN poort. Als het even kan sluit je dan het apparaat waarmee je de Huawei wil instellen bedraad aan op een ander poortje van de Huawei. In het initiële instelmenu kies je vervolgens voor Access Point, niet Repeater. Je moet dan de WiFi instellingen (het SSID en het wachtwoord) 100% identiek maken aan die in de Zyxel.
Je kan ook de Zyxel als router zonder WiFi gebruiken en de Huawei sec voor de WiFi gebruiken. Zelfde verhaal als hierboven, maar je zet in het menu van de Zyxel de WiFi uit.
Je kan (volgens mij) ook de Zyxel 100% vervangen door de Huawei, daartoe koppel je de Huawei direct op het kleine doosje wat van glas naar UTP gaat. Dan moet je in het instelmenu kiezen om je Huawei als router in te stellen, en kiezen voor DHCP als connectiemethode op het WAN. Vervolgens moet je instellen dat hij op de WAN-poort moet connecteren met VLAN 300, dat kun je verderop in het netwerkmenu instellen (ik kan even niet browsen omdat ik op deze computer niet op een Huawei zit geconnect).
[edit] even een ponline gebruikershandleiding bekeken, tijdens de set-up kun je wellicht al aangeven dat hij een VLAN moet gebruiken:
Ik zou sowieso voor elke optie een volledige reset uitvoeren. Volgens de handleiding
linkje is dat makkelijk:
Q2: How do I restore the router to its factory settings?
Connect the router to the power supply and wait until the router completes the startup process.
Use a needle or pin to press the RESET button on the router for more than two seconds until the indicator light goes out. Wait for the router to complete the restart process. When the indicator turns red, this indicates that the router has been restored to its factory settings.
Probeer die instructie vooral op te volgen, maar ik kan mij herinneren dat het wat nauwer luisterde (moest volgens mij wat langer drukken totdat de reset werd doorgevoerd).
Je hebt het over Trined en T-mobile, woon je toevallig in de buurt van Gouda? Dan zou ik even langs kunnen komen als het niet lukt.
[
Voor 10% gewijzigd door
Thomas H op 30-11-2021 21:28
]