[Huawei AX pro Honor router 3] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Enige dat ik me nog kan voorstellen is dat je switch hierin tegenwerkt.
Kan je niet gewoon even beide routers op LAN1 en LAN2 van de primaire AX3 Pro aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnfranssen
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-10-2022
fredkroket schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:23:
Enige dat ik me nog kan voorstellen is dat je switch hierin tegenwerkt.
Kan je niet gewoon even beide routers op LAN1 en LAN2 van de primaire AX3 Pro aansluiten?
Bedankt voor het meedenken. Zojuist even uitgeprobeerd en mijn TP-Link TL-SG108E is inderdaad het probleem. Zonder switch dan zie ik ze ineens wel in de webinterface en in de AI app. Gezien het beperkt aantal poorten op de AX3 is een switch wel zo handig. Nu nog een vinden die wel goed werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Johnfranssen schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:10:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Zojuist even uitgeprobeerd en mijn TP-Link TL-SG108E is inderdaad het probleem. Zonder switch dan zie ik ze ineens wel in de webinterface en in de AI app. Gezien het beperkt aantal poorten op de AX3 is een switch wel zo handig. Nu nog een vinden die wel goed werkt
Top! Degene die ik heb (en dus werkt) is de TL-SG1008D v5.1.
https://static.tp-link.co...-SG1008D_V5_Datasheet.pdf

Succes met het uitzoeken van een nieuwe switch ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:09
Johnfranssen schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:10:
[...]
Nu nog een vinden die wel goed werkt
Ik gebruik enkele cheap-ass switches zonder probleem. Laatst deze 8-poorts gigabit switch toegevoegd:
TP-Link 8-poorts Desktop Gigabit Switch, 8 10/100 / 1000M RJ45-poorten, plastic behuizing (TL-SG1008D)
-edit- lol ik zie nu pas dat dit dezelfde is als degene van de heer kroket :)

[ Voor 9% gewijzigd door Thomas H op 16-03-2021 15:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnfranssen
Thomas H schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:24:
[...]

Ik gebruik enkele cheap-ass switches zonder probleem. Laatst deze 8-poorts gigabit switch toegevoegd:
TP-Link 8-poorts Desktop Gigabit Switch, 8 10/100 / 1000M RJ45-poorten, plastic behuizing (TL-SG1008D)
-edit- lol ik zie nu pas dat dit dezelfde is als degene van de heer kroket :)
Ik heb hem zojuist ook maar besteld. Als deze switch bij jullie beide werkt, dan zou die het bij mij ook moeten doen en is mijn probleem opgelost. Dank voor de suggestie. Moet ik alleen nog de router en switch netjes zien weg te werken in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnfranssen
fredkroket schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:35:
Ik weet nu niet precies hoe het bij je zit, maar ik heb het als volgt:

Ziggo modem LAN1 --> AX3 Pro WAN.
Vervolgens AX3 Pro LAN1 --> gigabit switch (TP-Link SG1008).
Vervolgens Gigabit switch --> WAN van AX3 Pro woonkamer en gigabit switch naar WAN van AX3 Pro slaapkamer.

In de slaapkamer had ik overigens per abuis de netwerkkabel in LAN1 gestoken en toen werkte de setup alsnog bekabeld.

In de webinterface van de primaire AX3 Pro zie je vervolgens netjes de hoofdrouter staan en de 2 additionele routers.
Hoe zit het eigenlijk met de DHCP-server instellingen per router? Staat die in je Ziggo modem aan en bij de rest uit? Of in je Ziggo modem uit, in je hoofd AX3 aan en de overige routers uit? Of gewoon in alle routers aan (met wellicht de kans op ip conflicten)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Ziggo router staat in brigdemodus, AX3 Pro in de meterkast staat ingesteld als router (inclusief DHCP). De 2 andere routers staat DHCP op uit, maar dat wordt beheerd vanuit de hoofdrouter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnfranssen
fredkroket schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:27:
Ziggo router staat in brigdemodus, AX3 Pro in de meterkast staat ingesteld als router (inclusief DHCP). De 2 andere routers staat DHCP op uit, maar dat wordt beheerd vanuit de hoofdrouter.
Mijn T-Mobile router kan niet in bridgemodus. AX3 Pro in de meterkast zit in een andere range/domein (3.1) dus dat is op zich geen probleem maar de andere 2 routers zitten in dezelfde range/domein (beide op 4.1). Weet niet of dat nog problemen gaat opleveren en ik die beter zelf een statisch IP-adres moet geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-06 20:49
Zoals je kunt lezen in mijn review zit ook mijn Ziggo modem niet in bridgemodus.
Ziggomodem naar AX3 op wanpoort. Ziggomodem geeft als adres 192.168.178.178 mee en dat heb ik in het ziggomodem gebonden aan de AX3.
De AX3 geeft gewoon DHCP uit en via mesh worden deze instellingen doorgegeven aan de andere AX3 in de mesh.
Omdat ik een beeld wil hebben van mijn ip gerbuikers hebben alle AX routers een vast adres gekregen. Voor het webbeheer wel zo gemakkelijk.
Niet noodzakelijk maar handig.

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:55

Johnny E

Dôh !!

Vandaag was het huilen met de pet op met mn Huawei AX3 Pro set-up. Na 3 vastlopers vandaag en reboots de hele setup een reset naar factory default gegeven.
Nu afwachten of het stabiel blijft :(

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnfranssen
SED schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:00:
Ben eigenlijk wel benieuwd of die braziliaanse firmware op een china versie kan..
Jammer dat die niet los te vinden is.
Is er online nergens aan firmware te komen?
Ik zie dat mijn verkoper sinds vandaag een enhanced edition versie verkoopt die identiek is aan mijn versie maar met een nieuwere firmware (10.05.28)(C500).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Er is alleen een Chinese site bekend waarvoor je lid van wechat moet zijn.
Te vinden in het openwrt forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:39
Sinds het overgaan naar een mesh van ondertussen drie Huawei AX3 Pro's heb ik steeds meer "gedoe" met m'n netwerk. Het lijkt alsof devices elkaar niet meer kunnen vinden binnen het netwerk:
- AirPrint printer werken "soms", maar wordt vaak niet gevonden waardoor er niet geprint kan worden (als ik inlog op de webpagina van de printer is ie gewoon bereikbaar, maar via AirPrint dus niet te vinden)
- Google Nest Hub werkt gewoon, maar wil ik 'm configureren via de Google Home app op een Apple device dan zegt de app "losgekoppeld apparaat".

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Kijk eerst eens naar de updates van de drie ax3 pro.
Zijn die gelijk?
Daar zit met enige onverklaarbare regelmaat verschil.
Gebruik in de dhcp de reservering voor bijv je printer. Dan heeft die altijd dezelfde ip.
Let op dat je apparaten zoals de nest of Google hub niet op het gastnetwetk aansluit. Sat is volledig geïsoleerd van je eigen netwerk namelijk en alleen via cloudservers zijn die apparaten dan bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Twee van de drie zitten op "10.0.5.27 SP2" , eentje op "10.0.5.27" maar de tool zegt dat er niets te updaten valt.

Printer heeft een fixed IP. Er zit niets op het gastennetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Lijkt of enkele protocollen niet doorgegeven worden. Controleer je settings via de webpagina's (die hebben meer features) of reset naar fabrieksinstellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas H
Heeft iemand ervaring met het inzetten van de routers als AP's? Ik heb net een pfSense routertje gebouwd en het lijkt erop alsof ik de routers niet als puur AP in kan zetten: ze willen steeds een andere IP reeks instellen aan secundaire zijde dan aan 'WAN' zijde. En als ik alleen de LAN poorten gebruik dan wordt het WiFi signaal niet doorgezet op dezelfde IP reeks.

--UPDATE--
Ik heb een mix van Honor routers en Huawei routers. De Honor routers gedragen zich nu 20 uur netjes (instellen als extender levert effectief een AP op), maar zodra ik een van de Huawei AX'en introduceer en deze als extender instel gaat het mis: hoewel ik de fabrieksinstellingen terug heb gezet blijven ze overtuigd dat ze als router moeten dienen en de Honor krijgt vervolgens het IP adres van mijn 'nieuwe' router wat het hele netwerk in de war schopt. Gedoe dus, en WiFI is thuis zo belangrijk dat ik niet echt de ruitme krijg te troubleshooten 8)7

--UPDATE 2--
Goed, stuk voor stuk alle routers een 'harde reset' gegeven, weer helemaal schoongespoeld en opnieuw ingesteld. Ze staan nu allemaal als AP ingesteld en schoppen de nieuwe router niet meer in de war. Handmatig alle WiFi 6 plus instellingen gefixt, maar ik ben bang dat mijn mooie MESH nu geen werkelijkheid meer is |:(

[ Voor 58% gewijzigd door Thomas H op 20-04-2021 17:48 . Reden: update informatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaZee
  • Laatst online: 26-05 22:12
Vandaag weer in de aanbieding bij iBood voor de liefhebbers voor nog een extra exemplaar...

link: klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasc66
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 23:14
Ik heb er drie en ben er wel - for the time being - tevreden over, maar instellen als AP blijft een hoop gedoe. Voor de gemiddelde consument is het idd ok, maar voor een tweaker die meer wilt gaat het niet echt vliegen.

Het is inderdaad niet mogelijk om er switch tussen te zetten. Het lijkt alsof het werkt, maar dat doet het uiteindelijk niet.

Ik zing het nog wel even uit met de AX3's totdat de boel bij andere fabrikanten wat in prijs gaat dalen en dan maak ik de overstap naar managed ap's met controller (seamless roaming ed).

Vooralsnog heb ik grote twijfels gekregen bij de zgn mesh verhalen van de verschillende fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
Pasc66 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:50:
<knip>
Het is inderdaad niet mogelijk om er switch tussen te zetten. Het lijkt alsof het werkt, maar dat doet het uiteindelijk niet.
<knip>
Deels mee eens. Zoals hierboven gesteld heb ik het wel werkend gekregen met een third party router, waarbij ik de 2 Huawei's en twee Honors als AP heb ingesteld, maar je merkt wel aan alles dat dit niet de beste usecase is.

Ik laat het ook even zoals het is, denk dat mijn lieve partner een aanvullende investering op dit moment niet zo ziet zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasc66
Haha - same problem, different partner :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasc66
Thomas H schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:59:
[...]

Deels mee eens. Zoals hierboven gesteld heb ik het wel werkend gekregen met een third party router, waarbij ik de 2 Huawei's en twee Honors als AP heb ingesteld, maar je merkt wel aan alles dat dit niet de beste usecase is.

Ik laat het ook even zoals het is, denk dat mijn lieve partner een aanvullende investering op dit moment niet zo ziet zitten ;)
Haha - same problem, different partner :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Voor een die hard tweaker met een ruim wifi netwerk is het inderdaad niet de ideale oplossing.
Dat lijkt me ook niet de doelgroep. Voor heel veel consumenten is het veruit de goedkoopste stabiele oplossing die op de markt is. Met automatische firmware updates voorkom je ook in de nabije toekomst veel consument gerelateerde problemen. Niet iedereen plaatst een open source firmware op verouderde hardware omdat de fabrikant geen ondersteuning meer wil geven. En al helemaal niet als men dat handmatig moet doen.
Mesh is ook niet echt een standaard die door alle fabrikanten ondersteund wordt. Helaas, dat zou mengen van merken een stuk gemakkelijker maken.
Easy mesh komt in ieder geval niet echt van de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ris
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-05 13:56
Beste, ik heb enkele vragen over de AX3 Pro (EUR) :
- Wat betekent afschermingsinterval in de opties ?
- Ik wou er 3 als AP gebruiken op mijn standaard Proximus BBOX3 modem/router (met op de bbox wireless disabled). De bridge mode gaf de nodige problemen met het instellen van vaste ip's. Dit heb ik kunnen oplossen door ze in te stellen als DHCP onder internettoegangsmodus. Ze een vast ip geven via de BBOX3 is ook gelukt, ik kan ze dan echter niet bereiken via een LAN computer op 192.168.1.XX . Ook niet op de standaard 192.168.3.1 als WAN ip in de router. Wireless kan ik ze dan wel bereiken mits ik op die AP zit. Enige oplossingen?
- Hoe kan ik deze aan een muur monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Iemand anders met enorm wisselende data throughput op devices? Heb dagelijks een zeer lage throughput op willekeurige devices, terwijl een ander device wat erlangs ligt op hetzelfde moment normale throughput heeft. En dan praten we over <1mbit/s vs >80mbit/s : onwerkbaar vs prima.

Situatie: 3 AX3Pro's in mesh, achter een KPN glasvezel router. Firmware aldus alle AX3's up-to-date.

Ben er ondertussen bijna klaar mee. Het bereik is zelfs met drie AX3's -veel- slechter dan m'n oude Asus RT-AC68U (maar die begon wat moeite te krijgen met de hoeveelheid van verbonden devices, vandaar de "upgrade"), zit in de tuin met 4G ipv wifi.

Als iemand een tip heeft voor dit probleem of een alternatieve router/mesh-oplossing met weergaloos bereik, stabiliteit en snelheid dan hoor ik het heel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Probeer eens een herstart van alle drie de routers.
En scan je omgeving op stoorsignalen van andere netwerken. Situaties veranderen snel in je omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
Ik had het helemaal top op de rit toen ik alleen 4 Huawei + Honor devices had. Mijn provider ondersteunde de vrije modemkeuze, ik had dus alleen deze Huawei devices. Ik weet niet of KPN deze keuze biedt.

Mijn goed werkende set-up: ik had het eerste device helemaal ingesteld zoals ik het wilde, toen steeds elk nieuwe device middels de H-knop toegevoegd totdat ik het hele huis aangesloten had. Daarmee werkte het 100% perfect, zelfs de wireless backhaul op 1 van de routers deed 80+Mbit. Kanttekening: mijn Asus RT-AC66U had een beter bereik dan een enkelvoudige Huawei router, maar ik kan nu voor weinig geld het hele huis volhangen met routers. Met 4 routers verspreid door het huis had ik beter bereik in de tuin en op zolder.

Toen moest ik zonodig een pfSense router experiment starten. Experiment geslaagd, maar ik heb hiermee de slimmigheden van de Huawei devices een beetje om zeep geholpen. Op zich werkt mijn WiFi nog heel aardig, maar de ene onbekabelde router wil per sé zijn WiFi backhaul doen op het 2.4 GHz kanaal, heel vreemd. Verbinding is redelijk stabiel, maar retetraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaZee
Vandaag weer in de aanbieding bij iBood voor de liefhebbers voor nog een extra exemplaar...

Incl. Verzendkosten €51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaZee
J0ris schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:01:
Beste, ik heb enkele vragen over de AX3 Pro (EUR) :
(...)
- Hoe kan ik deze aan een muur monteren?
Heel flauw: op een plankje ;-)

Iets zinniger antwoord: misschien niet aan de muur, maar op de kop tegen het plafond plakken (of schroeven met een beugel).

Punt is nl. dat de antennes niet verder naar achteren kunnen, wat wel nodig is als je hem plat tegen de muur zou willen bevestigen.

Huawei heeft er zelf verder helemaal geen rekening mee gehouden helaas: geen ophang oogjes voor schroeven oid op de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Thomas H schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:27:
Ik heb de twee routers nu actief. Dat heb ik op de door jullie beschreven manier gedaan: eerst heb ik de eerste router volledig functioneel gemaakt, daarna de tweede draadloos aangezet op een metertje afstand, paar keer op de H toets gedrukt van beide routers en na een poosje brandde van beide routers een stabiel groen lampje.

Alles werkt nu op het moment zoals voorheen, maar nu met (door de tweede router) betere dekking. Fijn dat je beide routers kunt beheren vanuit 1 beheerscherm.

Netwerk ziet er nu zo uit:
[Afbeelding]

Wat heb ik zoal actief op mijn netwerk:
  • NAT naar mijn servertje voor HTTP, HTTPS en SSH (laatste op een custom port)
  • DDNS ingesteld bij no-ip.com, wordt als het goed is up-to-date gehouden door de router
  • Server, Retropie en Pi Hole op een gereserveerd IP adres
  • Pi Hole had wat voeten in aarde: bij het instellen van het internet wilde ik het IP adres van de Pi instellen als dedicated DNS server, maar dat ip adres zat in de range wat ik vervolgens voor DHCP wilde instellen. Ervoor gekozen de internet verbindingswizard te doorlopen met de DNS adressen 1.1.1.1 en 1.0.0.1, mijn lokale netwerk goed in te stellen, toen alsnog het IP adres van mijn Pi Hole ingesteld als preferred DNS server. TOen pakte hij dat wel.
toon volledige bericht
Ik heb dezelfde setup, maar wil graag gebruik maken van DuckDNS. Heb je dat ook geprobeerd/voor elkaar gekregen? No-ip.com lijkt gelimiteerd te zijn in de gratis variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas H
Mitashi schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:01:
[...]
Ik heb dezelfde setup, maar wil graag gebruik maken van DuckDNS. Heb je dat ook geprobeerd/voor elkaar gekregen? No-ip.com lijkt gelimiteerd te zijn in de gratis variant.
Ehm, geen ervaring mee. Ik heb alleen de gratis No-ip variant gehad met de Huawei. Dat werkte goed. Nu met de pfSense oplossing wilde ik graag een wildcard SSL certificaat met bijbehorend dynamisch DNS en daarvoor moest ik dus toch al de buidel trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-06 20:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpK4c9nDNUQnSjYryIiltxO-OqY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wjFAlX6Mn7mIP8ZPp7ydQ9aB.png?f=user_large :)
Upload deze week ook omhoog bij KPN. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 23:49
Is het eigenlijk mogelijk de 2.4GHz radio (volledig) uit te schakelen?
Voor een klein appartement waar overal prima 5GHz bereik is vind ik het zonde om een ongebruikte stoorzender met juist groter bereik aan te laten..

Situatie (gepland): Klein appartement. Caiway glas modemrouter in meterkast op de gang. WiFi uitgeschakeld (immers de kast van de buren met hetzelfde apparaat staat er naast dus voor wifi is dat niet handig).

1 enkele Huawei AX3 erop in de woonkamer, zou voldoende dekking moeten geven. De dual core variant zou dan toch voldoende moeten zijn?

Ik moet dus wel de routerfunctie van de Huawei probleemloos kunnen uitschakelen.

Mocht verbinding in de achterste kamer slecht zijn, kan ik daar een 2e toevoegen. Liefst bekabelde backhaul, anders verwacht ik dat de backhaul over 2.4GHz gaat. Dat is immers het meest logische, want dat is de sterkste verbinding op afstand.. en die dient dan de clients die er vlakbij zijn op 5GHz.

[ Voor 62% gewijzigd door Jazco2nd op 06-08-2021 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED
Back haul loopt over signaal met hoogste snelheid : 5 GHz dus. (of bekabeld of hybride).
Voor uitschakelen van 2,4 kies je eerst de uitschakeling voor 5GHz preferred. Dan heb je twee individuele banden die je kunt in of uit schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
SED schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:01:
Back haul loopt over signaal met hoogste snelheid : 5 GHz dus. (of bekabeld of hybride).
Voor uitschakelen van 2,4 kies je eerst de uitschakeling voor 5GHz preferred. Dan heb je twee individuele banden die je kunt in of uit schakelen.
Thanks! Fijn dat het mogelijk is.

Wat de backhaul betreft, vreemd. Idee van mesh is dat elke unit de apparaten in de nabijheid voorziet van een goede verbinding.
Ik meen ook dat andere systemen juist 2.4GHz voor backhaul als standaard hebben.
Je moet immers meestal muren/grootste afstand overbruggen, daar is 5GHz juist het slechtst in.

Trouwens, 5GHz preferred heb ik zelfs op mijn Unifi apparaten uit moeten zetten omdat bijvoorbeeld Google Pixels en Samsungs dan nooit naar 2.4GHz gaan als de afstand te groot is/bereik slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED
Het probleem met bandsturing is dat vrijwel altijd de cliënt de verbinding initieert en dus de bepalende factor is.
Met 5GHz preferred kijkt de router naar de verbinding en kiest de voorkeursband. Sommige clients weigeren dit echter en bepalen zelf de band.
Er is in het WiFi protocol nog een hoop te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Alkaline
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-07-2024
Ik heb een setje van 4 aangeschaft bij iBood begin dit jaar, toch vind ik het behoorlijk tegenvallen. Instellingen gedaan, middels de knop alles kunnen koppelen maar ik merk aardig wat connection losses. Stel dat ik elke huawei instel als een AP, springt mijn laptop / tablet dan ook netjes over van de 1 naar de ander? (Mits zelfde naam/wachtwoord?). Dan ga ik alsnog alles bekabeld aansluiten in plaats van 2 bekabeld en 2 draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
_Alkaline schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:06:
<knip>
Stel dat ik elke huawei instel als een AP, springt mijn laptop / tablet dan ook netjes over van de 1 naar de ander? (Mits zelfde naam/wachtwoord?). Dan ga ik alsnog alles bekabeld aansluiten in plaats van 2 bekabeld en 2 draadloos.
Mijn ervaring met 1 ax3 pro als router en de andere drie als AP waren eigenlijk heel goed. Zelfs nog redelijk goed met eentje als wifi repeater. Ik had dus eerst de router helemaal optimaal ingesteld en toen één voor één de andere drie toegevoegd met de H toets.

Ik heb er nu zelf een mindere situatie van gemaakt door een ander apparaat als router te gebruiken (pfSense).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
@_Alkaline ik zou toch de methode van Thomas volgen.
Mesh is anders dan een reeks ssids met dezelfde naam.
Connection loss is wel erg algemeen. 5GHZ of 2,4GHz? Soort cliënt etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Alkaline
SED schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:44:
@_Alkaline ik zou toch de methode van Thomas volgen.
Mesh is anders dan een reeks ssids met dezelfde naam.
Connection loss is wel erg algemeen. 5GHZ of 2,4GHz? Soort cliënt etc..
Klinkt goed, nadeel voor mij is wel;
Ik heb een Vigor 2133 router i.v.m. IP tv ondersteuning. Met deze routers aangesloten zal ik de Vigor dus bijna als bridge gebruiken. Dan de eerste AP in de meterkast en de overige als bekabelde mesh AP's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Alkaline
Update:
Het is gelukt d.m.v. de optie als omschreven. Kortom:
1 Als router, alle 3 er achter in verschillende delen van het huis / tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaZee
En weer met wat korting bij iBood te krijgen:

https://www.ibood.com/ele...266/17251/huawei-routers/

• catchingfire
Één van mijn drie Huawei AX3 Pro routers is eergisteren geüpdatet van 10.0.5.27 naar 10.0.5.33.
De andere twee blijven steken op 10.0.5.27(SP2).

Hoe is de firmware-situatie bij anderen?

• SED
Dat blijft een raadselachting gebeuren. Ook bij mij een op sp2 en twee op .33
Heel jammer dat je niet handmatig ergens de firmwares kunt downloaden zodat je het zelf kunt regelen.
De vraag om een support/download site is breed gedeeld op het internet , helaas zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djdehaas
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-05 15:48
ik krijg binnenkort glasvezel van de kpn en wil mijn modem dedeur uit doen en de router honor 3 direct aansluiten op mijn glasvezel aansluiting via wan poort zodat ik tv en internet werkend kan krijgen. op de web site van de kpn staat dat dit mogelijk is. dit heeft iemand ervaring ermee? en wat zijn de beste instellingen. bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-05 11:37
Ik lees geloof ik meer problemen dan goede dingen over deze Huawei/Honor AX3 (Pro).
Zag ze vandaag bij iBood staan, dacht als ik nou 3 van die dingen neem heb ik een goedkope oplossing voor een mesh netwerk. Na wat speurwerk kwam ik hier terecht.

Maar als ik hier zoveel lees over niet de beste prestaties, veel uitzoek werk, veel mislukte pogingen tot het koppelen van de apparaten, verschillende firmware op dezelfde apparaten, enz. enz.

Denk dat ik liever voor iets duurder ga en gelijk een goed werkend mesh netwerk heb.

Bij Caiway, mijn provider, kan ik een TP-Link Deco 3-pack huren voor € 3,00 p/maand en per maand opzegbaar.

Als dat bevalt kan ik altijd nog een betere Deco set aanschaffen.

Iedereen succes met de Huawei/Honor AX3. Ik hoop dat er een goede stabiele firmware komt. Misschien kan dat me nog overhalen. Want eigenlijk was ik direct enthousiast toen ik de prijs zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djdehaas
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-05 15:48
Ik heb geen problemen met mijn honor 3 router. Werkt goed en het koppel was ook geen probleem. Instellen gaat ook goed en is stabiel en ik haal mijn maximale snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Geen idee hoe je tot deze conclusies komt. Ik kan spreken namens velen die heel tevreden zijn met hun Huawei mesh set. Voor de prijs/prestatie een no brainer.
Maar als je een alternatief hebt waar je jezelf beter bij voelt moet je dat beslist doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaZee
SED schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:13:
Geen idee hoe je tot deze conclusies komt. Ik kan spreken namens velen die heel tevreden zijn met hun Huawei mesh set. Voor de prijs/prestatie een no brainer.
Klopt helemaal! Eigenlijk is het enige 'probleem' dat het bereik niet zo groot is als de duurdere sets. Maar daar is een goedkope en eenvoudige oplossing voor: koop er gewoon nog één (of meer ;) )!

Uit mijn eigen ervaring: ik heb een Asus 58U een 68U en een 87U router gehad vanwege alle instellingen en zo, maar had daarmee op de eerste verdieping vrijwel geen bereik. Nu heb ik meerdere AX Pro's staan en geen enkel probleem meer.

Ik ben er dus best heel tevreden mee :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
wortelsky schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:40:
Er zijn momenteel global versies in de verkoop, misschien dat die firmware versies nog extra opties bieden (vlan problemen oplossen bij de pro?)

Edit. Sorry lees dat je daar al achter bent.

Mijn ervaring met de app life is slecht, werkt niet op mijn telefoon (android 10, miui 11 ) Hi link werkt wel af en toe maar is vrij beperkt in opties. Het beste is via Google Chrome en gelijk translate aan te zetten nadat je internet erop hebt. Wanneer je de pro als router wilt gebruiken stuit je momenteel met Ziggo op geen internet(vlan problemen), als AP werkt hij wel dus achter een oude router zetten met dd wrt bv. Ik heb de Huawei ax3 pro btw
zijn hier mensen die VLAN gebruiken, bijvoorbeeld om tv signaal door te geven aan je TV settopbox die je aansluit op de Huawei (ingesteld als AP) die dan weer is aangesloten op je ISP glasmodem/router?

Werkt VLAN nu wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaZee
Jazco2nd schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:31:
[...]

zijn hier mensen die VLAN gebruiken, bijvoorbeeld om tv signaal door te geven aan je TV settopbox die je aansluit op de Huawei (ingesteld als AP) die dan weer is aangesloten op je ISP glasmodem/router?

Werkt VLAN nu wel goed?
Ja, maar dat doe ik dat niet via de AX Pro. Bij mij werkt het als volgt:

Modem van ISP:
- poort 1 --> AX Pro --> Zyxel managed switch (vanaf poort 5) t.b.v. netwerk & internet
- poort 4 --> Zyxel managed switch (VLAN op poort 1 tm 4) t.b.v. de TV's

Managed switches zijn niet zo duur meer, bijv. TP-Link SG108 of Zyxel GS1900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@HaZee Het gaat hier om een appartementje van mn moeder, die heeft al die poorten niet nodig.
1 tv box, 1 Chromecast. Dat zijn 2 netwerkpoorten. De Huawei AX3 Pro is dus voldoende, want die heeft 3 incl de WAN poort.

De Huawei wil ik dus als AP gebruiken maar ook als switch (omdat de Caiway modem-router niet in bridgemodus kan, blijft dat ding routeren). Ik weet niet of je dan ook VLANs kan instellen in de Huawei, of dat je daarvoor router modus moet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaZee
Hmm, geen ervaring mee, maar misschien kan je zo iets doen (optie in de AX Pro):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ML0kQFmMUK_i3tdRMRusmGSDvk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9GqvqOb2ID9lDuC6oyaCbAQ7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaZee
Maar eerlijk gezegd geen idee of dat uberhaupt nodig is. Zijn tegenwoordig ook best wat ISP's die TV niet apart in VLAN zetten.

Mocht het nodig zijn dan zou je in bovenstaand voorbeeld dus op LAN3 een TV box kunnen aansluiten (VLAN id weet ik natuurlijk niet, dat is een voorbeeld)

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-05 19:36
Hoe kun je een bedraad mesh netwerk opzetten met meerdere AX3s?

Zelf heb ik mijn 3 AX3's bekabeld achter een Linksys WRT3200ACM geplaatst in bridge mode, en de Wifi van de Linksys uitgezet. De SSIDs heb ik bij alle AX3s gelijk gezet. Het werkt opzich prima, maar denk niet dat het mesh is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas H
quazar schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:11:
Hoe kun je een bedraad mesh netwerk opzetten met meerdere AX3s?
Mijn goed werkende set-up: ik had het eerste device helemaal ingesteld zoals ik het wilde, toen steeds elk nieuwe device middels de H-knop toegevoegd, totdat ik het hele huis aangesloten had. Daarmee werkte het 100% perfect, zelfs de wireless backhaul op 1 van de routers deed 80+Mbit.

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-05 19:36
Maar loopt de data dan via de LAN-kabel? Mijn AXjes staan te ver uit elkaar voor een snelle Wifi-backhaul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas H
quazar schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:18:
Maar loopt de data dan via de LAN-kabel? Mijn AXjes staan te ver uit elkaar voor een snelle Wifi-backhaul.
Zeker, de router bepaalt de snelste route. Als er een draadje tussen zit pakt'ie automatisch het draadje voor de back-haul. Indien er geen draadje tussen zit liefst een WiFi 6+ verbinding. Dat werkte best goed totdat ik mijn set-up verklooide door er een andere router in op te nemen :-) Helemaal mijn eigen schuld.

• SED
Besef wel dat wanneer de onderlinge verbindingen via een switch lopen er niet altijd een Mesh kan worden opgezet.
De switch kan verkeer tegenhouden zodat de Mesh niet kan werken.
Bij verbindingen tussen de AX3 zelf speelt dat uiteraard geen rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Kan iemand uitleggen hoe ik de Quad core als accesspoint instel IPV router?
Mijn Caiway modem is al een router en kan niet in bridge.

Ik wil de Huawei dus als WiFi AP/switch gebruiken.. ik kan nergens een optie vinden om de modus te veranderen.

Edit: gevonden, ik was al veel te ver, staat bij Internet :)

[ Voor 11% gewijzigd door Jazco2nd op 03-09-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Wel jammer dat je het zendvermogen van 2.4GHz en 5GHz niet apart kan instellen. 2.4GHz mag van mij op Low, 5GHz op High.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Zet de 2, 4 op alleen 20Mhz zal vaak al veel problemen daar oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Ik overweeg de AX3 quad-core en heb twee vragen, die ik niet goed kan achterhalen:
  1. Kan ik een andere DNS instellen dan Ziggo via DHCP doorgeeft? De achtergrond: een jaar of vijf geleden kwam ik er achter dat het merendeel van de Ziggo problemen juist DNS-problemen waren, en mijn netwerk werd aanzienlijk stabieler toen ik OpenDNS als DNS instelde. Misschien heeft Ziggo dit probleem inmiddels verholpen, toch vind ik dit een belangrijk punt.
  2. Wat is nou het verschil tussen Global en Chinese?
NB Wat ik niet hoef is een mesh-netwerk op te bouwen, mijn appartement is een schamele 60 vierkante meter. En ik moet de huidige router (Xiaomi MiWifi 4G) vervangen omdat ik inmiddels teveel apparaten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Ja DNs kun je aanpassen.

Global verschil is taal en andere zendsterkte (lager) op 2.4.
Er is ern Braziliaanse versie die dezelfde China hardware heeft en Engels.

[ Voor 29% gewijzigd door SED op 14-09-2021 17:25 ]

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Vandaag via https://nl.pepper.com/aan...3-quad-core-bundel-209583 3 quadcore AX(bundel) routers gekocht voor 59,95.

Nu vraag ik me af of dit de gewone versie is of de pro versie. Er wordt namelijk gesproken over quad core dus dan zou ik verwachten dat het de pro versie is, maar in de titel op de website wordt niet over 'pro' gesproken.

Misschien zijn er inmiddels ook gewone quad versies in omloop. Wie heeft het verlossende antwoord?

[ Voor 12% gewijzigd door Medione1210 op 18-09-2021 18:47 ]

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:09
Er lijkt inderdaad een nieuwere quadcore versie, zie:
https://consumer.huawei.com/en/routers/ax3-quad-core/
vs
https://consumer.huawei.com/en/routers/ax3-dual-core/

Echt een koopje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Medione1210 @Mantis
Je hebt de dual en de quad core. Daar link je ook naar @Mantis . That's it.

Webshops hebben regelmatig verkeerde info of juist onduidelijke info. Soms opzettelijk.

Zo wordt de "Pro" versie op Amazon verkocht. ik heb een vraag gesteld op de Duitse Amazon om dit te verduidelijken. Kreeg een vaag antwoord. Toen nogmaals gevraagd om te bevestigen dat ik de quad core versie ontvang. Toen pas werd aangegeven dat ze alleen de dualcore verkopen.

Zelfde bij laptops trouwens. Regelmatig zie ik dat een 1TB SSD wordt genoemd terwijl het exacte typenummer naar de 512MB verwijst.

Je hebt dus nog altijd maar 1 quad core versie. De dualcore wordt meestal verkocht.

Anoniem: 615789

Hallo,

ik heb klein probleem met de router, het is zo als ik mijn pc opstart moet ik telkens ongeveer 3 minuten wachten tot ik verbinding heb met internet.
Soms moet ik gewoon mijn pc restarten zodat ik verbinding kan hebben met het internet...
Zijn er nog mensen dit probleem hebben en hoe kan ik dit oplossen?
De pc is direct aangesloten met internetkabel aan de router.

EDIT: Ik heb de probleem gevonden laatst had ik mijn netwerkaart geupdated, heb ik verwijderd vorige versie geinstaleerd probleem opgelost. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 615789 op 23-09-2021 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr_ivago
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-07-2023
Jazco2nd schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:54:
Kan iemand uitleggen hoe ik de Quad core als accesspoint instel IPV router?
Mijn Caiway modem is al een router en kan niet in bridge.

Ik wil de Huawei dus als WiFi AP/switch gebruiken.. ik kan nergens een optie vinden om de modus te veranderen.

Edit: gevonden, ik was al veel te ver, staat bij Internet :)
vorige week via Ibood 2 huawei ax pro's gekocht om mijn oude tplinks te vervangen maar zit een beetje vast.

hebmomenteel 1Telenet kabelmodem(ISP) die via utp mijn 2 tplinks van internet voorzien. Op die tplinks staat dhcp uit in bridge-mode en hebben allebei een statisch ip in dezelfde rangen als de kabelmodem (192.168.0.x) en hebben ook allebei hetzelfde SSID op een verschillend kanaal,en fungeerde zowel als AP als switch voor printer/console, pc.Ddit werktte relatief goed maar was nog de n-standaard en dus is een ax-upgrade een logische stap.

Moet ik eerst een huawei ax als bridge instellen, de utp van de kabelmodem in 1 van de 3 lan-poorten plaatsen en dan ook dezelfde IP-range in stellen en DHCP uitzetten? Klopt het dat ik dan de Wan-poort niet kan gebruiken?
Vervolgens de 2de Huawei ax via de h-knop te pairen met de 1ste Huawei ax ? Dien ik dan ook die repeater-functie aan te zetten in de web-gui?

Momenteel werkt het voor geen meter en daarom mijn vraag of iemand me kan zeggen wat de beste instellingen zijn voor dergelijke setup?

[ Voor 8% gewijzigd door dr_ivago op 27-09-2021 14:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
dr_ivago schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:26:
[...]

vorige week via Ibood 2 huawei ax pro's gekocht om mijn oude tplinks te vervangen maar zit een beetje vast.

hebmomenteel 1Telenet kabelmodem(ISP) die via utp mijn 2 tplinks van internet voorzien. Op die tplinks staat dhcp uit in bridge-mode en hebben allebei een statisch ip in dezelfde rangen als de kabelmodem (192.168.0.x) en hebben ook allebei hetzelfde SSID op een verschillend kanaal,en fungeerde zowel als AP als switch voor printer/console, pc.Ddit werktte relatief goed maar was nog de n-standaard en dus is een ax-upgrade een logische stap.

Moet ik eerst een huawei ax als bridge instellen, de utp van de kabelmodem in 1 van de 3 lan-poorten plaatsen en dan ook dezelfde IP-range in stellen en DHCP uitzetten? Klopt het dat ik dan de Wan-poort niet kan gebruiken?
Ik zag je PM maar was druk.

1 AX aansluiten (WAN poort) op je Telenet modem.
Wanneer je dan voor het eerst de webconfiguratie van je AX opent, zal je op een pagina komen (volgens mij heet deze Internet) waar je de "Internet Connection" kan instellen via een drop-down menu. Hier moet je Bridge kiezen. Verder hoef je niks te doen. De AX zal dan gewoon als bridge functioneren, dus zonder DHCP en gewoon een IP van je Telenet modem krijgen in dezelfde range als alle andere clients.
dr_ivago schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:26:
Vervolgens de 2de Huawei ax via de h-knop te pairen met de 1ste Huawei ax ? Dien ik dan ook die repeater-functie aan te zetten in de web-gui?

Momenteel werkt het voor geen meter en daarom mijn vraag of iemand me kan zeggen wat de beste instellingen zijn voor dergelijke setup?
Volgens mij klopt dat maar ik heb daar geen ervaring mee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
catchingfire schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:07:
Één van mijn drie Huawei AX3 Pro routers is eergisteren geüpdatet van 10.0.5.27 naar 10.0.5.33.
De andere twee blijven steken op 10.0.5.27(SP2).

Hoe is de firmware-situatie bij anderen?
Gezien ik wat problemen heb met mijn Siemens Home Connect vaatwasser (verliest geregeld de verbinding), wilde ik de mesh-set eens herstarten.

Daarbij zag ik inderdaad dat mijn ene router van .27(zonder SP2) zichzelf heeft geupdate naar .33, maar dat mijn andere 2 routers zijn blijven hangen op .27(SP2) (zag het nu pas, is al bijna 2 maanden zo).

De andere 2 routers zijn met geen mogelijkheid te updaten. Wie o wie heeft er gewoon de losse firmware files? :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Losse Firmware is helaas niet verkrijgbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:59

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb geen heel ingewikkelde eisen, zie Wifi verbeteren met range extender, accesspoint of WAP?

Vooral videobellen via WhatsApp, gewoon bellen via WhatsApp en chromecast. In de woonkamer + slaapkamers is ook bedraad internet aanwezig

Is de AX3 Quad core (nu 52 euro bij Amazon.de) hiervoor geschikt? En dan 1 of 2?

Zag iemand die een deal had van 3 Quads voor onder 60 euro. Komt dat geregeld voor?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas H
Jorgen schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:31:
Ik heb geen heel ingewikkelde eisen, zie Wifi verbeteren met range extender, accesspoint of WAP?

Vooral videobellen via WhatsApp, gewoon bellen via WhatsApp en chromecast. In de woonkamer + slaapkamers is ook bedraad internet aanwezig

Is de AX3 Quad core (nu 52 euro bij Amazon.de) hiervoor geschikt? En dan 1 of 2?

Zag iemand die een deal had van 3 Quads voor onder 60 euro. Komt dat geregeld voor?
Ze zijn inderdaad geschikt om een WiFi netwerk aan te leggen. Je kan ze inzetten als volledig router, als range extender of als WAP. De best werkende config die ik heb gehad was een AX3 als router en nog 3 routers die zich als AP instelden. Gezien de kosten van deze oplossing heb ik meerdere units ingezet, door het huis verspreid. Dat bevalt mij aardig.

Ze komen zo nu en dan langs bij iBood (tussen de 30 en 50 euro / stuk), en ik heb een setje Honor routers (vergelijkbaar) gescoord bij de Lidl (30 eu / stuk).

[ Voor 12% gewijzigd door Thomas H op 21-10-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Mijn appartement is maar heel klein. 65 à 70 m², plus balkon + galerij

Is dan 1 AX3 voldoende?

Kan evt makkelijk wachten tot Black Friday

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SED
Die drie voor 60 euro aanbieding was een fout van Huawei nederland.
Helaas weigerden ze ook te leveren voor die prijs .

In principe zou je met 1 AX3 voldoende moeten hebben. Helaas is er een grote invloed van obstakels of muren met bijv wapening die de reikwijdte sterk beinvloeden.
Blijft dus een kwestie van uitproberen in de praktijk.

[ Voor 48% gewijzigd door SED op 21-10-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

SED schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:59:
Die drie voor 60 euro aanbieding was een fout van Huawei nederland.
Helaas weigerden ze ook te leveren voor die prijs .

In principe zou je met 1 AX3 voldoende moeten hebben. Helaas is er een grote invloed van obstakels of muren met bijv wapening die de reikwijdte sterk beinvloeden.
Blijft dus een kwestie van uitproberen in de praktijk.
Het leek ook te mooi om waar te zijn.
Dan maar voor deze prijs die ook al heel mooi is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
Jorgen schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:51:
[...]

Het leek ook te mooi om waar te zijn.
Dan maar voor deze prijs die ook al heel mooi is
Zoals gewaarschuwd: vandaag kost hij 30 euro bij iBood:
https://www.ibood.com/ele...3-wifi-6-plus-router.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Is wel de dual.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas H
Scherp! Meestal bieden ze de quad aan, excuus...

De AX3 Pro kost inderdaad gewoon bijna 50 euro:
https://www.ibood.com/ele...o-wifi-6-plus-router.html
En dan 6 euro verzendkosten... Is Amazon goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Thomas H schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:59:
[...]

Scherp! Meestal bieden ze de quad aan, excuus...

De AX3 Pro kost inderdaad gewoon bijna 50 euro:
https://www.ibood.com/ele...o-wifi-6-plus-router.html
En dan 6 euro verzendkosten... Is Amazon goedkoper.
Geen probleem! Wilde al bijna m'n bestelling bij Amazon veranderen voor deze, maar zag het op tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Heel apart probleem. Zodra ik op de WiFi van mijn Trined router zit, is mijn NAS (bedraad aangesloten op een ethernetswitch) wel beschikbaar. Zodra ik op de WiFi van de AX3 zit, dan is mijn NAS niet bereikbaar. De AX3 zit aansloten op dezelfde ethernetswitch.

Wat doe ik fout?

In huis zit het zo: Glasvezelmodem → internetrouter van Trined → ethernetswitch → alle apparaten, waaronder receiver, PS4, Hue, NAS en AX3

Via mijn AX3 Wifi is de receiver bijv. wel draadloos bereikbaar om via WiFi Spotify aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Klinkt als een routeringsprobleem van je ethernet switch.
Probeer anders eens de AX3 op de plaats van die switch neer te zetten en link de switch door op een van de 1GB poorten van de AX3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-06 19:37
Jorgen schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:45:
Heel apart probleem. Zodra ik op de WiFi van mijn Trined router zit, is mijn NAS (bedraad aangesloten op een ethernetswitch) wel beschikbaar. Zodra ik op de WiFi van de AX3 zit, dan is mijn NAS niet bereikbaar. De AX3 zit aansloten op dezelfde ethernetswitch.

Wat doe ik fout?

In huis zit het zo: Glasvezelmodem → internetrouter van Trined → ethernetswitch → alle apparaten, waaronder receiver, PS4, Hue, NAS en AX3

Via mijn AX3 Wifi is de receiver bijv. wel draadloos bereikbaar om via WiFi Spotify aan te sturen.
Je hebt de AX3 wel gewoon aangesloten in access point modus neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wekko306 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 06:23:
[...]

Je hebt de AX3 wel gewoon aangesloten in access point modus neem ik aan?
Dat heb ik net veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-06 19:37
Dan zou het gewoon prima moeten werken nu, klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wekko306 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:21:
[...]

Dan zou het gewoon prima moeten werken nu, klopt dat?
Nee, deels wel, deels niet. Net getest. Netwerkdetectie is uitgeschakeld. Apparaten kunnen niet worden gedetecteerd op de laptop als ik in Verkenner op netwerk klik. Directe link naar NAS op m'n bureaublad werkt wel. Gekke is, receiver wordt nog wel gevonden, maar NAS dus deels niet meer. Ook de andere apparaten niet. Zodra ik op m'n Trined Wifi overschakel zie ik tv, laptop, NAS, modem, hue en zo wel weer.

Edit: Ha! Wacht! Dat was dus te verhelpen door op 1 mededeling te klikken en weer aan te zetten 🤣🤣

[ Voor 8% gewijzigd door Jorgen op 30-10-2021 12:18 ]

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-05 01:24

Massri

Vraag gerust!

Beste Tweakers,

Niet zo lang geleden hebben wij drie van deze routers gekocht. Het gaat om de Huawei AX3 Quad Core (WS7200).

Nu willen wij 1 van deze ax3 routers aan de voorkant (in de meterkast) van de woning plaatsen. Hier staat ook de Zyxel T-mobile glasvezel modem.

1 ax3 router zal dan bij de tv meubel komen (in het midden benedenverdieping van de woning) ethernet beschikbaar

en het idee is om dan 1 ax3 router in het tuinhuisje te plaatsen (waar ook ethernetverbinding is).

Mesh verbinding
Om een juiste mesh verbinding in de woning en tuin te realiseren, wat is dat het verstandigst om te doen? De ethernetkabel die uitkomt bij de tv-meubel is verbonden met een switch. Kan dit zo blijven of moet de ethernetkabel (die vanuit de meterkast komt) rechtstreeks in de Huawei Ax3?

Camera's en IoT
Ook hebben we beveiligingscamera's en IoT apparatuur (sensoren/deurbel/bridges voor lampen). Is het verstandig om voor dit apparatuur een aparte wifi netwerk aan te maken (al dan wel niet met de Zyxel modem van de provider)?

• SED
Het maken van de mesh is smpel. Sluit je eerste AX3 aan op je zyxel t-mobile en stel deze precies zo in als je wilt.
Veel iot apparatuur zoals lampen is uitsluitend 2,4Ghz. Je kunt dus de banden uit elkaar halen ( vinkje bij prioritize 5Ghz)

Dan heb je twee separate banden. Je kunt desgewenst de 2,4Ghz band gebruiken voor je iot spullen.
Je kunt ook het gastnetwerk daarvoor gebruiken. Voordeel daarvan is dat elk apparaat gescheiden is van je netwerk.

Dat kan bij gebruik van bijv HA erg lastig zijn omdat ze elkaar niet meer zien. Als je iot via de cloud gaat kan dat wel prima werken.

Als alles staat zoals je wenst sluit je het tweede ( en daarna de derde) apparaat aan en koppel deze door bij het knipperende lampje op de H toets te drukken. Wacht tot het lampje van rood naar groen verkleurd en wacht ook dan nog zeker een tweetal minuten om te zien of het constant blijft branden.

De AX kan draadloos met zijn broertjes spreken maar MITS de SWITCH geschikt IS ook zijn mesh doorgeven via een ethernet verbinding. Niet alles switches laten echter dat speciale protocol verkeer door.
In dat geval ben je dus aangewezen op een draadloze koppeling.

Je kunt de extra poorten van de eerste basis AX3 gebruiken als switch verbinding met zijn broertjes als je bekabeling zo loopt tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas H
Massri schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:41:
<knip>
Nu willen wij 1 van deze ax3 routers aan de voorkant (in de meterkast) van de woning plaatsen. Hier staat ook de Zyxel T-mobile glasvezel modem.
<knip>
Aanvullend op het duidelijke betoog van SED: wat voor aansluiting heb je van T-mobile? Ik heb namelijk zelf net een T-mobile glasvezel abonnement laten installeren. Daar zat een losse mediaconvertor en losse router bij. De T-mobile router heb ik weer fijn in zijn doosje gedaan, en mijn eigen router direct op de mediaconvertor aangesloten (je moet alleen aangeven dat de WAN poort op VLAN 300 zit). Scheelt weer wat onnodig verbruik :) Als je al langer T-mobile hebt, vergt het wat meer geklooi voordat het werkt, ben ik bang, omdat dan je IPTV op een separaat VLAN (640) zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-05 01:24

Massri

Vraag gerust!

Thomas H schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:53:
[...]

Aanvullend op het duidelijke betoog van SED: wat voor aansluiting heb je van T-mobile? Ik heb namelijk zelf net een T-mobile glasvezel abonnement laten installeren. Daar zat een losse mediaconvertor en losse router bij. De T-mobile router heb ik weer fijn in zijn doosje gedaan, en mijn eigen router direct op de mediaconvertor aangesloten (je moet alleen aangeven dat de WAN poort op VLAN 300 zit). Scheelt weer wat onnodig verbruik :) Als je al langer T-mobile hebt, vergt het wat meer geklooi voordat het werkt, ben ik bang, omdat dan je IPTV op een separaat VLAN (640) zit.
Bedankt voor je reactie. Ik zat al met smart te wachten. Wij hebben een glasvezel 1 Gbit/s verbinding.
Net als bij jou hebben wij een losse mediaconverter en de Zyxel T-50 router. Het weer terugstoppen in de doos heb ik wel oor naar.

Welke router heb jij als ik vragen mag? Wat is de reden dat je de WAN-poort op VLAN 300 moet zetten? Hoe scheelt dat in het verbruik? Dan zouden wij bijvoorbeeld de Huawei als router kunnen gebruiken, alleen is de vraag of deze genoeg mogelijkheden biedt om de Zyxel te vervangen als modem/router.

Ik ben niet al te lang geleden verhuist, en toen is er dus een nieuw abonnement aangesloten. Het oude oversluiten kon niet, dus volgens mij zit dat dan wel goed (daarom hebben wij ook een media converter, anders heb je dat niet, toch? De oudere abonnementen zitten ook nog op een andere Zyxel router zonder mediaconverter.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas H
Massri schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:50:
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik zat al met smart te wachten. Wij hebben een glasvezel 1 Gbit/s verbinding.
Net als bij jou hebben wij een losse mediaconverter en de Zyxel T-50 router. Het weer terugstoppen in de doos heb ik wel oor naar.

Welke router heb jij als ik vragen mag? Wat is de reden dat je de WAN-poort op VLAN 300 moet zetten? Hoe scheelt dat in het verbruik? Dan zouden wij bijvoorbeeld de Huawei als router kunnen gebruiken, alleen is de vraag of deze genoeg mogelijkheden biedt om de Zyxel te vervangen als modem/router.

Ik ben niet al te lang geleden verhuist, en toen is er dus een nieuw abonnement aangesloten. Het oude oversluiten kon niet, dus volgens mij zit dat dan wel goed (daarom hebben wij ook een media converter, anders heb je dat niet, toch? De oudere abonnementen zitten ook nog op een andere Zyxel router zonder mediaconverter.)
Ik heb ook de Zyxel T-50 ontvangen van T-mobile, inderdaad. Energie besparen: tja, de Huawei en de Zyxel zijn in feite beide een router, je hebt er maar ééntje nodig, de andere staat dus voor jan met de korte achternaam aan :)

Ik heb nu een pfSense zelfbouw routertje, maar ik heb... ergens... gelezen dat de Huawei ook correct in te stellen is. VLAN 300: T-Mobile heeft het zo ingesteld dat je alleen een IP adres krijgt als je instelt dat je aan WAN zijde gebruik moet maken van VLAN 300.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFoxMan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-06 21:44
Ik heb een paar weken geleden ook de stap genomen en 3x een Huawei AX3 Pro gekocht bij iBOOD. Ik zag dat de Plus-versie daar op dit moment ook weer wordt aangeboden.

De routers zijn echt merkbaar sneller dan mijn oude ac-routers van TP-Link en Linksys die ik nu heb vervangen. Wat ik totaal niet had verwacht is dat de latencies van simpele wifi-apparaten zoals mijn Sonoff switches echt veel lager zijn - de reactiesnelheid is echt een stuk beter. In mijn huis met betonnen vloer was een wired backhaul wel nodig om goede dekking te krijgen, maar ik had daar al powerline adapter voor in gebruik dus dit was eenvoudig te regelen. Dik tevreden dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:18
Zie dat nu de AX3 dualcore & quad core met black friday in de aanbieding komen.
Heb nu 1 AX3 quad core gekocht 6 maanden geleden om te kijken of deze oké was.
Nu zou ik in onze nieuwe woning er nog 3 willen bijzetten voor optimale dekking.

Twijfel nu alleen nog of ik de quad core of voor de extra AP's voor de dual core zou gaan.
De dual core kost nu €30/stuk + €6 verzending dus totaal €96
De quad core kost €39/stuk zonder vezendkosten dus €117

Niet dat het veel verschil is maar als het niet nodig is da hoeft het ook niet, wat zijn jullie ervaringen met de dual core?

Ik zou ook voor een bedrade "mesh" gaan met al deze routers/AP's, werkt zoiets goed met de AX3? Bv videobellend door het huis zonder storingen?

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ik begrijp niet dat mensen deze router gebruiken in een mesh opstelling. De router is gigantisch! Houd daar rekening mee.

1 daarvan, OK. Maar voor mesh zou ik juist meerdere kleine, minder opvallende en veel minder krachtige apparaten willen gebruiken. Zodat ze elkaar niet in de weg zitten (hele idee van mesh is meerdere kleine minder sterke zenders ipv meerdere apparaten die net zo goed zelfstandig een gemiddelde vloerlaag dekken).
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:18
Jazco2nd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:19:
Ik begrijp niet dat mensen deze router gebruiken in een mesh opstelling. De router is gigantisch! Houd daar rekening mee.

1 daarvan, OK. Maar voor mesh zou ik juist meerdere kleine, minder opvallende en veel minder krachtige apparaten willen gebruiken. Zodat ze elkaar niet in de weg zitten (hele idee van mesh is meerdere kleine minder sterke zenders ipv meerdere apparaten die net zo goed zelfstandig een gemiddelde vloerlaag dekken).
.
Gho ja hij is groter dan de gemiddelde mesh set maar in onze nieuwbouw hebben we op elk verdiep centraal een utp voorzien met oog op goede dekking. Overal zit deze dan ook weggewerkt in een kast (keuken, ingewerkte kasten) dus voor ons maakt het uitzicht of grootte niet uit.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Stom probleem hier.

Sinds vanmiddag heeft Trined mijn oude internetverbinding uitgezet en T-Mobile de nieuwe verbinding aangezet. Er is dus ook een nieuwe router, met een nieuwe ID en wachtwoord.
In eerste instantie waren alle smart devices heir in huis van slag, want geen bekende wifi. Dus Nest thermostaat, Home Mini en Echo Dot opnieuw ingesteld. Philips Hue begon ook al te zijn connectie te verliezen, dus met met mijn wifi aan de slag gegaan.

Home Mini wilde niks van de Huawei weten, dus die aan de T-Mobile Zyxel wifi verbonden. Bij de AX3 in de instellingen gekeken via het ip-adres. Gekozen voor de optie Wifi-repeater en toen raakte alles in de war. Het lampje op de AX3 blijft rood en als ik al verbinding krijg, dan is het internet-loos. Hij is via een ethernetswitch bedraad aangesloten op mijn nieuwe modem en zo zat die ook op de oude. Ik kan er nu alleen helemaal niks mee. Resetten met een paperclip hielp niet. Stroom eraf ook niet. Als ik nu verbind, zegt ie dat het zonder wachtwoord kan, maar dan nog kan ik geen verbinding maken met zijn eigen ip-adres of met het internet.

Uiteindelijk heb ik nu wel weer verbinding maar ik weet niet precies waarom. Wifi-repeater maar niks mee gedaan. Wel DHCP in bridge/AP veranderd.

Ik vind netwerkdingen knap lastig omdat ik de technische kennis mis wat alles nu precies inhoudt.

Wat zijn nu de beste instellingen in een klein appartementje (bovenste verdieping) met nog 100 andere wifi-signalen in de buurt? Volgens mij moeten mijn smart devices hetzelfde Wifi netwerk gebruiken als mijn laptop/tablet/telefoon, als ik ze vanaf daar wil instellen.

Moet ik nu mijn T-Mobile Zyxel signaal gebruiken en alleen overschakelen op de AX3 als het signaal te zwak is?
Altijd op de AX3 met mijn draadloze apparaten? Kan ik zorgen dat alles 1 netwerk is? Ik raak er momenteel niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krotwijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-06 08:32
Vandaag ook de AX3 pro ontvangen van de black friday deal.
Aangesloten achter T-Mobile Zyxel.
Alles ziet er goed uit, haal keurig 96 Mb/s met speedtest, dat is de max wat ik ook op Zyxel haal.
Echter heb ik een probleem met usenet. Als ik wat wil downloaden, dan kom ik niet boven de 4,6 MB/s uit. Op de Zyxel haal ik wel 9,6 MB/s
Mijn oude Asus router erachter haalde ik wel dezelfde snelheid als met de Zyxel

Iemand een oplossing?

inmiddels in de geavanceerde instellingen firewall en 160 MHz aangezet en nu wel de max snelheid

[ Voor 10% gewijzigd door krotwijk op 30-11-2021 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
Heel verhaal, sorry voor de knip :)

Bedenk je even wat je wil: wil je de T-mobile router actief houden en dus twee WiFi apparaten samen gebruiken, ofwel het WiFi netwerk van de Zyxel uitbreiden alsof het één groot netwerk is? Dan kun je de Huawei router het best als Access Point instellen. Daartoe sluit je de eerste Huawei bedraad aan op je huidige netwerk, met de netwerkstekker in de WAN poort. Als het even kan sluit je dan het apparaat waarmee je de Huawei wil instellen bedraad aan op een ander poortje van de Huawei. In het initiële instelmenu kies je vervolgens voor Access Point, niet Repeater. Je moet dan de WiFi instellingen (het SSID en het wachtwoord) 100% identiek maken aan die in de Zyxel.

Je kan ook de Zyxel als router zonder WiFi gebruiken en de Huawei sec voor de WiFi gebruiken. Zelfde verhaal als hierboven, maar je zet in het menu van de Zyxel de WiFi uit.

Je kan (volgens mij) ook de Zyxel 100% vervangen door de Huawei, daartoe koppel je de Huawei direct op het kleine doosje wat van glas naar UTP gaat. Dan moet je in het instelmenu kiezen om je Huawei als router in te stellen, en kiezen voor DHCP als connectiemethode op het WAN. Vervolgens moet je instellen dat hij op de WAN-poort moet connecteren met VLAN 300, dat kun je verderop in het netwerkmenu instellen (ik kan even niet browsen omdat ik op deze computer niet op een Huawei zit geconnect).

[edit] even een ponline gebruikershandleiding bekeken, tijdens de set-up kun je wellicht al aangeven dat hij een VLAN moet gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H93PXNCWiNUbkPSPUX98rn8gKqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CuyFcQLafr4g6VIW2MsB7t0r.png?f=fotoalbum_large

Ik zou sowieso voor elke optie een volledige reset uitvoeren. Volgens de handleiding linkje is dat makkelijk:
Q2: How do I restore the router to its factory settings?
Connect the router to the power supply and wait until the router completes the startup process.
Use a needle or pin to press the RESET button on the router for more than two seconds until the indicator light goes out. Wait for the router to complete the restart process. When the indicator turns red, this indicates that the router has been restored to its factory settings.
Probeer die instructie vooral op te volgen, maar ik kan mij herinneren dat het wat nauwer luisterde (moest volgens mij wat langer drukken totdat de reset werd doorgevoerd).

Je hebt het over Trined en T-mobile, woon je toevallig in de buurt van Gouda? Dan zou ik even langs kunnen komen als het niet lukt.

[ Voor 10% gewijzigd door Thomas H op 30-11-2021 21:28 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste