[Huawei AX pro Honor router 3] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-06 12:37

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Thomas H schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:22:
[...]

Heel verhaal, sorry voor de knip :)

Bedenk je even wat je wil: wil je de T-mobile router actief houden en dus twee WiFi apparaten samen gebruiken, ofwel het WiFi netwerk van de Zyxel uitbreiden alsof het één groot netwerk is? Dan kun je de Huawei router het best als Access Point instellen. Daartoe sluit je de eerste Huawei bedraad aan op je huidige netwerk, met de netwerkstekker in de WAN poort. Als het even kan sluit je dan het apparaat waarmee je de Huawei wil instellen bedraad aan op een ander poortje van de Huawei. In het initiële instelmenu kies je vervolgens voor Access Point, niet Repeater. Je moet dan de WiFi instellingen (het SSID en het wachtwoord) 100% identiek maken aan die in de Zyxel.

Je kan ook de Zyxel als router zonder WiFi gebruiken en de Huawei sec voor de WiFi gebruiken. Zelfde verhaal als hierboven, maar je zet in het menu van de Zyxel de WiFi uit.

Je kan (volgens mij) ook de Zyxel 100% vervangen door de Huawei, daartoe koppel je de Huawei direct op het kleine doosje wat van glas naar UTP gaat. Dan moet je in het instelmenu kiezen om je Huawei als router in te stellen, en kiezen voor DHCP als connectiemethode op het WAN. Vervolgens moet je instellen dat hij op de WAN-poort moet connecteren met VLAN 300, dat kun je verderop in het netwerkmenu instellen (ik kan even niet browsen omdat ik op deze computer niet op een Huawei zit geconnect).

Ik zou sowieso voor elke optie een volledige reset uitvoeren. Volgens de handleiding is dat makkelijk:

[...]

Probeer die instructie vooral op te volgen, maar ik kan mij herinneren dat het wat nauwer luisterde (moest volgens mij wat langer drukken totdat de reset werd doorgevoerd).

Je hebt het over Trined en T-mobile, woon je toevallig in de buurt van Gouda? Dan zou ik even langs kunnen komen als het niet lukt.
Ik ben door de T-Mobile monteur zonder enige instelling en uitleg achtergelaten omdat KPN kennelijk het signaal nog niet goed had. Ik weet ook niet goed welke van de door jou genoemde opties met de AX3 het handigste is. Ik denk dat ik voor 1 groot wifi-netwerk wil gaan en dan dat alle apparaten daar in 1 x van profiteren. Maar wie weet is een andere wel handiger?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56
Jorgen schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:28:
[...]
Ik weet ook niet goed welke van de door jou genoemde opties met de AX3 het handigste is. Ik denk dat ik voor 1 groot wifi-netwerk wil gaan en dan dat alle apparaten daar in 1 x van profiteren. Maar wie weet is een andere wel handiger?
Voordeel twee netwerken: potentieel betere dekking door je woning. Dan moet je ze ruim uit elkaar plaatsen.
Nadeel twee netwerken: gezien het niet twee apparaten van hetzelfde merk zijn, zullen ze wellicht niet ideaal omgaan met het overnemen van gebruikers tussen de netwerken. Ofwel als je van de ene kant van je woning naar de andere loopt, kan het zijn dat je apparaat blijft hangen op het WiFi netwerk waar hij het eerst op geconnect is, en niet overspringen naar het tweede WiFi punt, ook al heeft dat een sterker signaal.

Voordeel alleen de Huawei aansluiten: alle configuratie zit op één plek, je hoeft maar één apparaat te beheren. Je hebt ook niet een extra apparaat aan staan wat voor de kat zijn *** energie aan het verstoken is :)
Nadeel alleen de Huawei aansluiten: T-mobile zal (begrijpelijk) geen support leveren voor deze configuratie. Als je geen internet hebt, en T-mobile belt, zul je de Zyxel aan moeten sluiten voordat de helpdesk je gaat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dus eigenlijk kan ik dan het beste voor de oplossing gaan die ik zelf ook dacht:

T-Mobile wifi en AX3 wifi samenvoegen als 1 netwerk, met 1 ID en 1 wachtwoord en dan alles daarop zetten. Dan lijkt het 1 grotere wifi en profiteren alle apparaten daar het meeste van. Zo zie ik het goed toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56
Jorgen schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:37:
Dus eigenlijk kan ik dan het beste voor de oplossing gaan die ik zelf ook dacht:

T-Mobile wifi en AX3 wifi samenvoegen als 1 netwerk, met 1 ID en 1 wachtwoord en dan alles daarop zetten. Dan lijkt het 1 grotere wifi en profiteren alle apparaten daar het meeste van. Zo zie ik het goed toch?
Dat is een goede optie, wordt door T-mobile gesupport en je hebt potentieel een beter bereik. Redelijk makkelijk in te stellen, vooral goed zorgen dat je SSID en wachtwoord echt identiek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Thomas H schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:38:
[...]

Dat is een goede optie, wordt door T-mobile gesupport en je hebt potentieel een beter bereik. Redelijk makkelijk in te stellen, vooral goed zorgen dat je SSID en wachtwoord echt identiek zijn.
Dan ga ik voor die

Verderop in "netwerken" heb ik mijn huidige netwerkproblemen omschreven, dus hopelijk kan ik daar dan op deze manier ook een einde aan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaZee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-06 14:00
Ik heb ook T-mobile en heb het anders gedaan:

- Wifi uit op het T-Mobile modem
- 2x Huawei AX Pro erachter in Mesh

In de woonkamer haal ik op de 2.4G wifi iets van 40 mbit up/down op mijn OP6 (veel last van netwerken in de buurt denk ik en via 5G wifi haal ik op diezelfde OP6 meer dan 400 mbit, dus mij hoor je niet klagen ;-)

• wortelsky
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 18:44
Hebben jullie ook met de ax3 pro dat hij op meerdere kanalen tegelijk op 5ghz zit? Ik doel hiermee op ik heb kanaal 64 ingesteld, maar tegelijk ook op 165? Ik heb het idee dat de laatste software update niet al te stabiel is.... Ik krijg het menu ook niet fatsoenlijk ingesteld zonder 4x te resetten.

• SED
  • Laatst online: 20:30
twee kanalen is normaal voor for AC and AX verbindingen.
Geen problemen met instellen. Wat is je laatste versie?

Een enkele keer werkt de app bij sommigen beter dan de webinterface. Daar lijkt de browser versie en eventuele plugins een enkele keer wel eens te rommelen.

Copyright and left by SED...

• wortelsky
SED schreef op donderdag 16 december 2021 @ 23:59:
twee kanalen is normaal voor for AC and AX verbindingen.
Geen problemen met instellen. Wat is je laatste versie?

Een enkele keer werkt de app bij sommigen beter dan de webinterface. Daar lijkt de browser versie en eventuele plugins een enkele keer wel eens te rommelen.
11.0.5.13.

Er zit nu meer leven in, na meerdere resets. De tweede bezetting op verschillende kanalen is nu ook verdwenen. Binnenkort een 2e ax3 pro eraan knopen draadloos, ik ben benieuwd wat voor bereik hilink heeft.

• Ganz_anders
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 09:08
Heeft iemand deze router aan de praat als hoofd router met KPN inclusief interactieve tv ?

Dus werkt IPMG snooping en/ of IP casting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is al even stil in het topic... Even een postje.

Ik had tot gisteren 3 AX3 Quad Core routers staan in huis.
1. Woonkamer (fw 10.0.5.27(SP2))
2. Slaapkamer oudste kind (10.0.5.27(SP2))
3. Slaapkamer (10.0.5.33)

Degene die in de woonkamer staat, stond eerst in de meterkast. Echter door de indeling van mijn huis had die router eigenlijk overal net geen bereik. Dus verplaatst naar de woonkamer en sindsdien werkt het goed in de woonkamer.

Slaapkamers van de 3 kinderen worden gedekt door router 3, slaapkamer van mij wordt gedekt door router 2 en de woonkamer wordt gedekt door router 1.

Echter, de keuken (met bar, wordt af en toe aan gewerkt met laptop) heeft sindsdien minder bereik én de garage heeft een minder bereik (geïsoleerde garage, mijn thuiswerkplek). De garage en keuken zitten zeg maar naast elkaar.

Dus ik heb op Marktplaats 2 AX3 Quad Cores erbij gescoord. Beide hebben ze fw 10.0.5.27(SP2). Wat ik nu het meest verbazingwekkende vind... ik heb ze aangesloten op mijn netwerk en ik wilde dus in gaan loggen. Dus je zou verwachten, factory reset, apparaat zoeken op je netwerk, inloggen als admin, etc. Wat blijkt nu? Ze hebben 1:1 de configuratie overgenomen van mijn primaire AX3 router... En dat zonder dat ik ook maar 1 knop heb aangeraakt op deze apparaten.

Zeker, fijn dat het werkt! Aan de andere kant is het wel bizar dat dit zo kan! Elke Jan Doedel zou dus een AX3 kunnen aansluiten in het netwerk bij iemand én vervolgens wordt de configuratie zo overgenomen.

Uiteindelijk ga ik de router met firmware .33 vervangen door een .27(SP2) en ik ga een extra router nabij de keuken / garage plaatsen. Ik wil dan 4 routers met dezelfde firmware overhouden en ik doe dan 1 AX3 Quad Core weer weg. Het is me namelijk niet duidelijk wat de .33 versie anders is en het stoort me dat ik de 2 .27(SP2) versies niet geüpgraded kreeg naar .33. Dan maar even alles terug naar de oudere versie, het is slecht voor mijn dwangneurose :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Laatst online: 20:30
Waarschijnlijk had de vorige eigenaar ze met een factory reset aangeleverd. Dan nog is het raar dat je geen actie hoefde te ondernemen om de config over te nemen.
Die raadselachtige Firmware is ook mij een doorn in het oog trouwens.

Copyright and left by SED...

• wortelsky
fredkroket schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:42:
Het is al even stil in het topic... Even een postje.

Ik had tot gisteren 3 AX3 Quad Core routers staan in huis.
1. Woonkamer (fw 10.0.5.27(SP2))
2. Slaapkamer oudste kind (10.0.5.27(SP2))
3. Slaapkamer (10.0.5.33)

Degene die in de woonkamer staat, stond eerst in de meterkast. Echter door de indeling van mijn huis had die router eigenlijk overal net geen bereik. Dus verplaatst naar de woonkamer en sindsdien werkt het goed in de woonkamer.

Slaapkamers van de 3 kinderen worden gedekt door router 3, slaapkamer van mij wordt gedekt door router 2 en de woonkamer wordt gedekt door router 1.

Echter, de keuken (met bar, wordt af en toe aan gewerkt met laptop) heeft sindsdien minder bereik én de garage heeft een minder bereik (geïsoleerde garage, mijn thuiswerkplek). De garage en keuken zitten zeg maar naast elkaar.

Dus ik heb op Marktplaats 2 AX3 Quad Cores erbij gescoord. Beide hebben ze fw 10.0.5.27(SP2). Wat ik nu het meest verbazingwekkende vind... ik heb ze aangesloten op mijn netwerk en ik wilde dus in gaan loggen. Dus je zou verwachten, factory reset, apparaat zoeken op je netwerk, inloggen als admin, etc. Wat blijkt nu? Ze hebben 1:1 de configuratie overgenomen van mijn primaire AX3 router... En dat zonder dat ik ook maar 1 knop heb aangeraakt op deze apparaten.

Zeker, fijn dat het werkt! Aan de andere kant is het wel bizar dat dit zo kan! Elke Jan Doedel zou dus een AX3 kunnen aansluiten in het netwerk bij iemand én vervolgens wordt de configuratie zo overgenomen.

Uiteindelijk ga ik de router met firmware .33 vervangen door een .27(SP2) en ik ga een extra router nabij de keuken / garage plaatsen. Ik wil dan 4 routers met dezelfde firmware overhouden en ik doe dan 1 AX3 Quad Core weer weg. Het is me namelijk niet duidelijk wat de .33 versie anders is en het stoort me dat ik de 2 .27(SP2) versies niet geüpgraded kreeg naar .33. Dan maar even alles terug naar de oudere versie, het is slecht voor mijn dwangneurose :).
Ik gebruik 2 ax3 quads draadloos gelinkt met elkaar, wat opzich best goed werkt maar alleen via 2.4ghz band. Is het jou gelukt via 5ghz band?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
wortelsky schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 08:32:
[...]

Ik gebruik 2 ax3 quads draadloos gelinkt met elkaar, wat opzich best goed werkt maar alleen via 2.4ghz band. Is het jou gelukt via 5ghz band?
Voor de initiële link heb ik zowel draadloos als bedraad het proces gestart.
Echter, nu zitten alle Quads met een kabel onderling gelinkt - dus helaas kan ik het je niet zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaZee
Eindelijk alles kunnen upgraden naar dezelfde versie. Ik had een NL-versie op v11.0.5.6 en 2 Global versie die bleven hangen op v10.0.5.27(SP2)

De procedure om alles gelijk te trekken is uiteindelijk vrij simpel:

Hier haal je eerst versie 10.0.5.33 op: https://mega.nz/folder/LJ...udFHN7M3g/folder/bEEy2a4D

Vervolgens doe je een local update naar v10.0.5.33 (te beginnen bij de master als die nog niet op v11 zit).
Als deze update naar v10 gelukt is, kan je in een paar stappen updaten. Dit werkt gewoon via de webinterface van het apparaat door daar de versie te checken.

Na de update van v11.0.5.5 naar 11.0.5.6 log je NIET in maar ga je naar het volgende exemplaar.
Zelfde riedel herhalen: handmatig naar 10.0.5.33 en daarna via de GUI in een paar stappen naar 11.0.5.6
En weer geldt: Na de update van v11.0.5.5 naar 11.0.5.6 log je NIET in maar ga je naar het volgende exemplaar.

Als je zo alle toestellen hebt geupdate ga je naar de master en log je daar opnieuw in. Vervolgens zie je waarschijnlijk dat ze weer allemaal automatisch gelinkt zijn (als ze dat ook vooraf waren uiteraard ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9nDn1KE-itSoK5nxy_QEShGDH4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tnR0mTFHytH2tFAtScR83oy0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Ik moet zeggen dat je er voor mijn gevoel wel een erg ingewikkeld verhaal van maakt.
Ik heb 4 van deze routers staan, ik heb ze in volgorde geüpdatet van .27 naar .33 (Hoofdrouter eerst, de rest daarna).

Vervolgens heb ik op de hoofdrouter ingelogd en daar de One Click Update gedaan (alle routers zijn vervolgens geüpdatet naar 11.0.5.5), daarna ditzelfde nogmaals gedaan (update naar 11.0.5.6) vanaf de hoofdrouter en klaar.

• HaZee
Dan loop je het risico op Link+ problemen (zie de Engelstalige fora). Vandaar mijn advies om ze allemaal eerst naar 11.0.5.6 te upgraden, voordat je weer opnieuw inlogt.

Moeilijker dan dat is het niet, dus ik zie niet in wat daar zo 'ingewikkeld' aan is ;-)

• fredkroket
  • Niet online
Dan moet je dat duidelijk maken in je oorspronkelijke post, anders is het t.o.v. de normale procedure onnodig veel werk.

Overigens hier gewoon gelukt dus (4 routers totaal) via Link+ zonder problemen.

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-06 17:04
Mijn provider snelheid is verhoogd naar 300Mbit download en ik gebruik onderstaande opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMZQKjYZGI6DfZLe0-cwLQX9tvU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g4zNlx3ot93TDZG2jGlVLazS.png?f=user_large

Een speedtest op de computer geeft 160-200Mbit throughput aan.
Ik had toch gehoopt dichter tegen de 300Mbit te geraken over Link+.

Onder de 5Ghz bandwidth instelling staat 160MHz aan. Is het normaal dat je dit niet ziet met een wifi analyzer?
Ik zie alleen mijn AP's onder channel 48. Verder in de back-end vind ik nergens wat de actieve link speed is over Link+, alleen zie ik zo'n 6+ logootje in de device list.

Iemand een idee hoe verder te optimaliseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nUPN6SOGrF2XGjMMyTTYjEQknc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VrbLerCvI6rDTTElZQmBdNGT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
In mijn ogen is draadloos geen optie zoals jij dit gebruikt.

Ik heb de routers onderling bekabeld en ik haal gewoon tegen de 1Gbit bij een Speedtest, draadloos haal ik zo tegen de 600Mbit (met een AX apparaat).

Dus, bekabelen tussen de routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGizMo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skpes
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 08-09-2024
HaZee schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:28:
Eindelijk alles kunnen upgraden naar dezelfde versie. Ik had een NL-versie op v11.0.5.6 en 2 Global versie die bleven hangen op v10.0.5.27(SP2)

De procedure om alles gelijk te trekken is uiteindelijk vrij simpel:

Hier haal je eerst versie 10.0.5.33 op: https://mega.nz/folder/LJ...udFHN7M3g/folder/bEEy2a4D

Vervolgens doe je een local update naar v10.0.5.33 (te beginnen bij de master als die nog niet op v11 zit).
Als deze update naar v10 gelukt is, kan je in een paar stappen updaten. Dit werkt gewoon via de webinterface van het apparaat door daar de versie te checken.

Na de update van v11.0.5.5 naar 11.0.5.6 log je NIET in maar ga je naar het volgende exemplaar.
Zelfde riedel herhalen: handmatig naar 10.0.5.33 en daarna via de GUI in een paar stappen naar 11.0.5.6
En weer geldt: Na de update van v11.0.5.5 naar 11.0.5.6 log je NIET in maar ga je naar het volgende exemplaar.

Als je zo alle toestellen hebt geupdate ga je naar de master en log je daar opnieuw in. Vervolgens zie je waarschijnlijk dat ze weer allemaal automatisch gelinkt zijn (als ze dat ook vooraf waren uiteraard ;-)

[Afbeelding]
Hi, could I put this firmware on an Honor Router 3? thanks
Pagina: 1 2 3 4 Laatste