[Huawei AX pro Honor router 3] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-06 20:49
[Huawei AX3
In deze tekst zijn inmiddels wat wijzigingen verwerkt na een week ervaring met de router.

Vrij recent uitgekomen een tweetal routers uit de Huawei stal.
Omdat ik al een tijdje op zoek ben naar een fatsoenlijke mesh oplossing voor niet te veel geld spreekt deze apparatuur me wel aan. Bij mijn zoektocht op het internet naar testen en specificaties bleek al snel dat de in Nederland aangeboden Honor router 3
Dezelfde hardware heeft als de Huawei AX3
Tenminste de normale uitvoering. Er is een gewone uitvoering met dual core processor en 128MB geheugen en een quad core uitvoering met 256MB geheugen. De Huawei AX3 pro.

Via chinese sites worden voornamelijk chinese versies aangeboden tegen zeer interessante prijzen. De normale versie dual core voor ca 35 euro! Je bent dan wel aangewezen op google chrome voor de webbrowser vertaling of gebruik maken van de Huawei AI life app ( die dan wel op chinese locatie moet staan om de router te ontdekken) vooralsnog chinese firmware daarop.

De firmware is gebaseerd op Openwrt dus daar mag je ook iets van gaan verwachten,

Hier een link naar een demontage van beide types ( vertalen aanzetten)
https://www.acwifi.net/9665.html

Maar vandag kwam ik erachter dat er ook een global editie beschikbaar is , leverbaar vanuit spanje.
Wel stuk duurder ( 75 euro pro en 60 euro standaard)
Ik heb er nu twee besteld een pro en een normale om samen in mesh te functioneren. Naast een eeder bestelde versie in china voor 35 euro. Dat zou samen een 3 punts Mesh wifi 6 netwerk maken voor minder dan 200 euro!

Ik zal een review maken wanneer de zaak binnen is.
Beschikbare reviews op youtube: (willekeurig)
YouTube: Huawei WiFi AX3 Pro | In-depth review! It's finally here!
YouTube: Huawei AX3 Pro Review - Setup and WiFi 6 speed tests
YouTube: Huawei WiFi AX3 | Unboxing + Setup tutorial!
YouTube: Review of The cheapest Chinese WIFI6 Router Test Huawei AX3 Pro Wifi...

Online reviews:
https://mightygadget.co.u...review-vs-netgear-rax120/

Paar opmerkingen bij deze routers. Ze zijn bedoeld als consumenten product en daarbij is op instellingen bespaard/beperkt. In de App: Zo kun je geen handmatig kanaal kiezen bij de 2,4, wel een test starten waarna het meest geschikte kanaal op auto komt.
In de browser is meer instelbaar dan in de Huawei app. Daar kan wel gekozen worden voor een gewenst kanaal. Overigens werkt de automatische keuze in de app erg goed.

Hoe dan ook. Als er al mensen zijn die ervaring hebben met deze router ben ik erg geintresseerd.
Uiteraard ook de inmiddels verkrijgbare Honor router 3 versie met de dual core,
Let op: er wordt ook een Honor Pro aangeboden, maar die heeft geen quad core. Het verschil met de normale Honor is daar de adaptieve lan/wlan poorten.
Let vooral ook op voor de aanbiedingen op het internet van de Honor x3pro, erg verwarrend aangezien het hier een wifi 5 router betreft!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVC210RKQ9n3H-94BrC-Ud-E3mo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFlG2JYHESpKt23tUZeEaPHN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmdeuYIURGtBMcjaQyMHkQYpz4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvmyXXo6ZVz65dDoybLoBsrc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNamaN2VY4QJWhI9obFN_L44g-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gig27eTpAjILE5MLzSfxNzf.jpg?f=fotoalbum_large

Review die ik binnenkort zal plaatsen (concept)

Het werd tijd voor een nieuwe router. De ondersteunig op de ac3200 van Asus liep af en de opzet met een tweede asus als extender was geen succes.
Ook de mesh functie die in de recente Asus aangeboden werd was geen optie met deze opzet.

Een aantal uitgangspunten waren belangrijk voor mij. Ik wilde de stap maken naar een Wifi 6 router gezien de toekomst en de verbeteringen die in wifi 6 zitten. Meer technieken om interferentie te verminderen zoals OFDMA en 1024-QAM . Meer stabiliteit ( die in toenemende mate mijn Asus opzet begon te frustreren) en meer connecties. Daarnaast wilde ik een mesh ondersteuning en dan alles het liefst voor een gering bedrag.

De zoektocht verliep langs heel wat opties ( die ik verder niet ga bespreken om het leesbaar te houden) en eindigde bij een router die nog maar deels beschikbaar was. Aanvankelijk keek ik naar de Honor router 3 die in NL in de aanbieding was. In mijn zoektocht naar meer informatie kwam ik erachter dat het een iets simpeler uitvoering was van de originele Huawei AX3. Die laatste was via aliexpress wel te verkrijgen in de chinese uitvoering maar zelfs met de vertaling van Chrome of Edge is dat toch erg lastig tijdens de configuratie omdat je dan nog geen netwerk connectie hebt.
Wel is het mogelijk dit via de app te doen ( Huawei AI life) maar dan moest je de localisatie op china zetten. Ook iets dat niet mijn voorkeur had.
Toen kwam ik de AX3 tegen verzonden vanuit Spanje, dus geen potentiële invoer problematiek en de global versie.
Ik bestelde de AX3 pro (quad core proc en 256MB intern) en de AX3 (dual core 128MB intern)

De verzending vond plaats en een tiental dagen na de bestelling werden de dozen door GLS afgeleverd.
Ik ben niet zo van unboxing verhalen dus ik beperkt me tot de degelijke verpakking, een snelgids van indrukwekkende omvang ( door de vele talen daarin) en een keurige EU adapter 24W, 12V/2 A routerverbruik<12 W en RJ45 kabel.
De router zelf weegt net over de 400 gram en is een lichtgewicht vergeleken met de concurrentie. Hoewel smaken verschillen is het een slanke verschijning met vier strakke antennes op een totaal vlak oppervlak die niet misstaat in een interieur. In wit en zwart verkrijgbaar. De pro versie heeft daarnaast nog een NFC hoek waar smartphones met NFC snel gekoppeld kunnen worden met de centrale SSID zonder inkloppen van wachtwoord .

Het installatieproces is een interessant gegeven. Je kunt dit via de ai life app doen of desgewenst via de webpagina van de router. 192.168.3.1 als basis adres.
De aansluiting op mijn Ziggo modem verliep probleemloos. Het modem staat bij mij niet in bridge modus.
Bij de pro versie is elke poort geschikt om als Wlan te dienen. (adaptief/autosensing) De gewone versie alleen de eerste poort. Dat laat drie LAN poorten over voor 1GB aansluitingen.

Configuratie:
De Huawei router is een typisch consumenten product met veel geautomatiseerde instellingen. Dat maakt het voor veel tweakers waarschijnlijk een minder geschikte keus.
Zo is er in de app een prima optie om van kanaal te wisselen inclusief advies welke er gekozen kan worden op basis van interferentie maar kan er geen willekeurig kanaal zelf gekozen worden.

Het verbinden van beide routers met elkaar in Mesh is erg gemakkelijk. De tweede router wordt binnen een meter van de eerste gezet. Deze geeft aan dat hij een router ziet door het knipperen van het enige led lampje. Dat bevestig je door op de H knoppen van beide routers te drukken waarna het led lampje groen gaat knipperen en de tweede router de instellingen van de eerste volledig overneemt. Als het lampje constant blijft branden is de configuratie compleet.
De verbinding is dan een zogenaamde Wifi6 plus. Deze aanpassing van het wifi6 protocol is alleen beschikbaar voor Huawei/Honor hardware en is volledig compatibel met de normale Wifi6 afspraken.

De configuratie verloopt afhankelijk van de keuze voor app of webbrowser ongeveer hetzelfde.
Na het bevestigen van gebruiksvoorwaarden komt er de vraag of je de automatische updates geactiveerd wilt hebben. Hierbij komen updates in de nacht binnen zonder gebruikers interventie. Deze instelbare keuze vwb tijd en wel of niet automatisch zorgt ervoor dat ook in de toekomst je router veilig blijft. Hoe lang Huawei zijn routers blijft supporten is nog niet bekend. De ervaringen met Huawei telefoons zijn positief. De firmware is op basis van Openwrt al is er geen optie om zelf een firmware te flashen, noch is de firmware ergens te downloaden. Voor de toekomst komen er mogelijk nog wat meer voor tweakers geschikte firmware versies beschikbaar vanuit de community.

SSIDs.
De router maakt een zelf te noemen SSID aan op beide banden 2,4Ghz en 5Ghz met dezelfde naam. Dit is naar wens op de webpagina van de router te wijzigen in gescheiden SSIDs dus per band een.
Daarnaast is er een optie om voor apparatuur die niet goed om kan gaan met wifi6 een SSID aan te maken waarvan de naam een vast gegeven is op basis van de eerder gekozen naam aangevuld met _Wi-Fi5. Wederom op beide frequentie banden.
Als laatste optie is er een gastnetwerk aan te maken. Dit netwerk en de daarop aangesloten apparaten zijn volledig geïsoleerd van je eigen netwerk en ook onderling tussen gasten is er geen direct verkeer mogelijk.
Op de achtergrond tenslotte worden er nog twee hidden AX connecties aangemaakt voor de communicatie met hilink apparaten ( zoals de 2e router in mesh mode)
Dat maakt dus een totaal van 8 actieve SSIDs in je netwerk als je alle opties gebruikt. Al zal de consument daar maar 3 SSIDs van waarnemen. “RouterAX” , “RouterAX_wi_fi5” en “Gastnetwerk” De namen zijn vrij te kiezen (exclusief de _wi-fi5 toevoeging)

De GUI.
Ook hier is er een verschil in de keuze tussen de Ai life app of de webinterface. De ai life app geeft snelle basis informatie, je kunt bij een melding het kanaal aanpassen op 2,4Ghz, je ziet aantal verbonden apparaten en per aangesloten apparaat bijv de optie om internet toegang te blokkeren of een snelheidslimiet in te stellen of de toegangsuren te beperken. Een diagnose knop waarin een aantal essentiële zaken snel gecontroleerd worden. Eventueel een gast wifi instellen met desgewenst daarop snelheidsbeperkingen. Onder de “meer functies” keuze zitten meer technisch georienteerde zaken. Updates, de Hilink koppeling met andere Huawei apparatuur, wifibeheer, netwerkinstellingen en routerinstellingen.

De website is uitgebreider en heeft meer opties. Niet volledig hier wat van de meest gebruikte opties. Keuze voor bandsteering, security niveau (incl WPA3) wifi power modes, uitgebreidere instellingen voor netwerk, Incl Vlan opties (alleen L2TP en PPTP) link+ settings, advanced Wifi, zoals keuze van kanaal (in tegenstelling tot de App kan hier wel vrij gekozen worden). Bandbreedte keuzes 20/40 voor 2,4Ghz en 20/40/80/160 voor 5Ghz. De firewall: Stateful firewall and attack defense
port forwarding en port trigger, DMZ en uitgebreidere parental control. In de app is dat alleen de gebruikstijden in de website kunnen ook websites gefilterd worden. En tenslotte de system settings.
Zoals in en uitschakelen van NFC voor koppeling met smartphones op de pro versie.

Paar opvallende zaken.
Huawei heeft al wel een actieve 160Mhz setting in tegenstelling tot sommige concurrenten.
Het gast netwerk werkt bij mesh configuratie alleen op de primaire router.

Performance
De eigenlijk reden waarom ik voor wifi 6 koos was naast de vele aangesloten devices die mijn Asus niet stabiel kon bedienen de ruimere keus van deze router. Tot 128 tegelijk aangesloten devices kunnen bediend worden.
Met de twee routers die ik voor een totaal bedrag van 155 euro aanschafte vanuit Spanje, wordt het gehele huis en de tuin gedekt. Gemeten een oppervlakte van 600m2 waar op elk punt een goede verbinding te maken is. De Ax3pro en AX3 staan in huis ca 14Meter uit elkaar. De secundaire neemt vooral de tuin voor zijn rekening.
Wel valt op dat speedtests gedaan op mijn Huawei p10 plus telefoon aanzienlijk hogere verbindingssnelheden opleveren vergeleken met de De laptop met Intel AC7260 kaart. Huawei geeft zelf ook aan dat bij eigen apparatuur nog betere snelheden verkregen worden. (oa de wifi6 + optie)
Gebruikt de speedtest app op Android.
Achterin de tuin bereikt op 2,4Ghz nog 40Mbps (afstand ca 45meter zonder obstakels) in huis varieert dat tussen de 252 Mbps op ca 5 meter en in de benedenverdieping tussen 180Mbps en 100Mbps. Dat op basis van een Ziggo 250Mbit/25Mbit abonnement.

Ik vermoed dat voor dit prijspeil geen alternatieven beschikbaar zijn op korte termijn.
Ik heb voor het gemak alle iot devices die vaak nogal omslachtig te configureren zijn, met dezelfde naam en wachtwoord van het oude netwerk op het gastnetwerk gezet. Groot voordeel is de volledige isolatie van het interne netwerk terwijl er wel contact is met de desbetreffende iot servers en apps op mijn smartphone. Bezoekers die nog op het oude netwerk zitten komen dus automatisch binnen op het gastnetwerk.

Afsluitend: ik ben uitermate tevreden. Snelheden liggen ruim boven het verwachtte en de dekking is ongekend. Stabiliteit is voor mij belangrijker dan performance maar op beide onderdelen scoort de AX3 erg goed.

Pluspunten:
Voor consumenten een doordacht product dat veel zaken prima weet te regelen.
Hoge doorvoersnelheden.
Stabiele werking.
Fraai en heel lichte routert die niet misstaat in je kamer.
Heel gebruiksvriendelijke app die de meest noodzakelijke zaken snel ontsluit.
Vlotte configuratie ook of juist in Mesh mode.

Nadelen:
Het is geen “tweakers” router waar je alle mogelijke zaken kunt aanpassen.
Geen downloadbare firmware of aanpassing daarvan.
Slechts drie 1Gb poorten voor LAN verkeer beschikbaar.
Geen USB poort.
Antennes kunnen niet vervangen worden.

[ Voor 98% gewijzigd door SED op 04-09-2020 21:42 . Reden: toevoegingen ]

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 07:46
SED schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:27:
Paar opmerkingen bij deze routers. Ze zijn bedoeld als consumenten product en daarbij is op instellingen bespaard/beperkt. Zo kun je geen handmatig kanaal kiezen bij de 2,4, wel een test starten waarna het meest geschikte kanaal op auto komt.
Epic fail, handmatig een kanaal kiezen is bijna de enige instelling (naast wifi naam & wachtwoord) die handig & nodig is. Ben benieuwd op welke 'instellingen' ze dan niet bespaard hebben 8)7 :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Eens, maar er is wel een optie "rocket symbool" die je laat zien welke kanalen geschikter zijn (buiten het reeds automatisch gekozen kanaal) en vervolgens kies je het daar als best geadviseerde. Dat zal voor velen de meest charmante oplossing zijn.

hier stukje daarover:
YouTube: Huawei WiFi AX3 Pro | In-depth review! It's finally here!

[ Voor 22% gewijzigd door SED op 05-08-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 07:46
SED schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:43:
Eens, maar er is wel een optie "rocket symbool" die je laat zien welke kanalen geschikter zijn (buiten het reeds automatisch gekozen kanaal) en vervolgens kies je het daar als best geadviseerde.
De vraag is of die dan dat kanaal gaat blijven gebruiken. Uit je eerste tekst leid ik af dat die dat kanaal gaat nemen als ‘auto’ en dus de kans dat die toch weer zelf na een tijdje gaat swappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsky
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 18:44
Er zijn momenteel global versies in de verkoop, misschien dat die firmware versies nog extra opties bieden (vlan problemen oplossen bij de pro?)

Edit. Sorry lees dat je daar al achter bent.

Mijn ervaring met de app life is slecht, werkt niet op mijn telefoon (android 10, miui 11 ) Hi link werkt wel af en toe maar is vrij beperkt in opties. Het beste is via Google Chrome en gelijk translate aan te zetten nadat je internet erop hebt. Wanneer je de pro als router wilt gebruiken stuit je momenteel met Ziggo op geen internet(vlan problemen), als AP werkt hij wel dus achter een oude router zetten met dd wrt bv. Ik heb de Huawei ax3 pro btw

[ Voor 68% gewijzigd door wortelsky op 08-08-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Bedoelde je wlan herkenning bij ziggo? Dat zou bij de pro adaptief gebeuren op elke willekeurige poort.
Heb je het ziggo modem in bridge modus of in stand dmz op 1 ip adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsky
Ik heb de Ziggo modem in bridge, maar hoelang ik de ax3 er ook achter hang ik krijg geen IP toegedeeld oid. Ook niet na meerdere keren resetten of spanning er een tijdje af....wanneer ik mijn oude router er tussen zet pakt I redelijk snel op en geeft i een ip door, en de ax3 als AP functioneerd i goed.

Een maat van mij heeft de global besteld, dus wanneer die binnen is kan ik zijn firmware aftappen, en hopelijk is dat dan opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsky
Software update is uit voor de Huawei router AX3 Pro.

versie: 10.0.5.39 patch2

[ Voor 4% gewijzigd door wortelsky op 25-08-2020 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED
Net nog even update gedaan maar..hier nog niet...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BH4TpkLC8yCl52hri8SZ1bguZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDuyIoq1Agp42YAbv8wa1tBA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:36

Q-bone

Dusss...

Heb je de router ook in accespoint mode gebruikt? en zo ja, wat zijn dan je ervaringen? Hoe is de roaming bijvoorbeeld?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Roaming binnen de mesh verloopt redelijk. Omdat beide AX3 redelijk dicht bij elkaar staan is dat wat lastiger te forceren. Door de hoge dekkingsgraad ziet de client in huis altijd wel de AX3 waar hij als eerste bij aangemeld is.
Als ik met een bij A aangemelde client de tuin in loop ( dus in dekking van AX3-B) dan verlies ik twee ping pakkettjes op een totaal van 200. ( elke sec 1)

Een whatsapp gesprek verloopt ongestoord al bewegende tussen de twee AX3. en tot het uiterste punt van de tuin.

AP.. tja een specifieke AP modus is er niet. je kunt de firewall en dhcp en dergelijke uitschakelen en de 6plus link verbreken. Dan heb je feitelijk een AP. Dat dat heef geen effect op de dekking of doorvoersnelheden.
Misschien heb je inmiddels gezien dat in de global firmware in de webgui de kanalen wel vrij te keizen zijn.
De app heeft alleen de "raket functie" (iccontje) waarbij het systeem een te kiezen aanbeveling doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsky
Firmware global en china versie voor de ax3 pro. Wie durft het aan?

https://onedrive.live.com...2313&cid=4515EC9C32FC2E32

[ Voor 11% gewijzigd door wortelsky op 02-09-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
@wortelsky als je nog een recente link hebt dan wil ik die wel proberen. helaas werkt jouw link niet meer.
Ik blijf hangen op de updates .15 en .18 terwijl er reeds veel hogere versies bestaan .36 zelfs.
Updates werken niet en Huawei NL kan niets betekeken.

• wortelsky
Nee raar is dat, Huawei houdt zich aardig afwezig met service. Nee ik heb geen link meer. Beschik je over de global of chinese ax3 (non pro?)

[ Voor 12% gewijzigd door wortelsky op 30-09-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:21
Ik denk ook een upgrade te doen naar wifi 6. Is er veel verschil in praktijk tussen normale ax3 en pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
De verschillen zijn een AX3pro: 4 core proc ipc duo core. meer intern geheugen en dus meer gelijktijdige connecties.

Interessant is dat de China versie ( alleen verkrijgbaar met chinese firmware!) ook een beter bereik heeft door twee extra geactiveerde signaal versterkers. Die ontbreken in de global versie.

Uit testen blijkt dat de AX3 een iets betere 2,4Ghz dekking heeft dan de AX3pro.
5Ghz is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
Thanks ik heb pro besteld voor 50 euro. 15 euro prijsverschil met normale was no brainer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-06 10:36
Tha Render_2 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:40:
[...]

Epic fail, handmatig een kanaal kiezen is bijna de enige instelling (naast wifi naam & wachtwoord) die handig & nodig is. Ben benieuwd op welke 'instellingen' ze dan niet bespaard hebben 8)7 :F
Huawei heeft ook spulletjes die dat wel kunnen, is alleen wel een andere prijsklasse.

Vergeet niet dat auto channel ook betekend dat je radio eens in de zoveel tijd een off-channel luister cyclus moet gaan lopen wat in essentie latency spikes tot gevolg kan hebben.

Wil je dat echt netjes doen heb je dedicated radios nodig om de channel scanning uit te voeren.

[ Voor 7% gewijzigd door mash_man02 op 05-10-2020 15:23 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED
Nee, via de webbrowser beheer module kun je wel een kanaal naar wens kiezen. Dat kan alleen niet in de hi link of ai life apps.
Die hebben alleen de advies functie ( die in veel gevallen zelfs te preferen is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Het issue met auto channel selection is dat doe zo goed functioneert als de slechtste schakel.

met name op de 2,4Ghz zul je vanwege de beperkte vrije unieke kanalen eigenlijk alleen voor 1, 6 of 11 moeten kiezen en het zend vermogen limiteren om alleen coverage te beiden waar die noodzakelijk is,

Dus als we dat automatisch zouden doen met een calibratie mechanisme van hoge kwaliteit zullen we meestal tot de conclusie komen dat het bereik tegenvalt en gaan wa handmatig het vermogen op maximaal zetten, want ja meer is toch beter ?

Daarmee word de kans co channel interferentie dusdanig hoog dat andere radio's in de buurt al van dit kanaal af zouden gaan moeten, maar je waar gaan ze heen ?

Met andere worden, met automatiche mechanisme maken we een grote stoelendans met radios die permanent op elkaar's aanpassingen gaan reageren met een eindeloze set op elkaar volgende kanaal wisselingen.

En daarmee een stroom aan eindeloos klagende klanten over het wegvallen van de wifi, de clients zullen immers ook mee moeten naar een ander kanaal wat ze op het moment van kanaal wissel van het AP nog moeten gaan ontdekken welke het geworden is.

In de professionele wifi wereld zie je dit ook vaak terug, geen autoimatische calibratie maar op vaste agenda op tijden waarop de bunsiness dit kan accepteren. In de zorg betekend dit soms zelf dat je alleen handmatig en aangekondigt calibreerd en dan maar accepterd dat je soms vanwege wat interferentie mindere prestaties in sommige gebieden hebt, dat is beter voor een "rippel" van channel changes op je gehele wlan.

Dus ach ja, kanaal vast zetten op de 2,4Ghz is helemaal nog niet zo een slecht idee in mijn beleving.

Het is alleen meestal jammer dat niet iedereen dat doet en je daarmee over het algemeen in drukke omgevingen wat wispelturigere prestaties krijgt.

hetgeen ik dan ook vaak bij mijn klanten onder de aandacht breng, vergeet niet , "niemand geeft garantie op lucht ".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
Ik heb mijn ax3 pro binnen maar vertaling in browser werkt niet lekker. Iemand nog tips?

[ Voor 8% gewijzigd door saharoen op 17-10-2020 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Gebruik maken van ofwel de hilink App, ofwel de AI life app.
Locatie van de App wel op China zetten.

Naast Google Chrome kun je ook edge proberen voor de vertaling.

[ Voor 24% gewijzigd door SED op 17-10-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
Ik heb mijn ax3 pro binnen maar vertaling in browser werkt niet lekker. Iemand nog tips?
Ik had op nederlands gezet maar dat werkt niet goed. Op engels werkt nu prima.
update
Ik ben blij voor 50 euro prima router en haal nu met wifi hele verbinding 600mb :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyq32sQu85JiAQ6klOMwOkedLCo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VxoZyX3ApSVx3tPogmqLwUYH.png?f=user_large
Komend jaar naar glasvezel ik ben blij met kleine investering zeker de moeite waard.

[ Voor 56% gewijzigd door saharoen op 18-10-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsky
Ik krijg al life niet werkend, elke keer een fout melding voordat ik de router kan koppelen. Iemand een tip of ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Global versie of China versie?
China versie moet localisatie op China hebben staan.
Je kunt ook de hilink App proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0w75BhwX7UAcxdrQE3O4uvSCkDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1a8jXvDXQ2FfcqeDXfafGwm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie in de app dat mijn verbinding goed is. Wat hebben anderen. Online zie ik afbeeldingen met excellent . Vroeg af hoe/wat verschil komt?

[ Voor 15% gewijzigd door saharoen op 24-10-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Klik eens op het raketje.. en kies dan het advies.

Welke app gebruik jij trouwens.. ik zie geen reclame in AI life of Hilink app.

[ Voor 45% gewijzigd door SED op 24-10-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsky
De pro. Maar probleem is dat Huawei mobile service niet goed werkt bij mij.
SED schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:34:
Global versie of China versie?
China versie moet localisatie op China hebben staan.
Je kunt ook de hilink App proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Zowel de china als de global versie hebben een pro. dat zegt dus niet veel.
Heb je engelse firmware of chinese firmware?

En de hilink app werkt normaal gesproken op elke android phone. Huawei mobile service is daarvoor niet nodig. Die draait alleen op Huawei toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osmanevren
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-10-2022
Hallo
Ik heb Huawei ax3 pro global firmware gekocht uit Spanje, ik heb experia V 10 modem , ik heb router geïnstalleerd maar écht raar modem heeft nog beter wifi signaal een snelheid dan Huawei router.
Of ik had iets verkeerd gedaan, mogen iemand me helpen.
Evren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED
Er zijn maar een paar instellingen die je dekking en daarmee deels je snelheid bepalen. Vermogen op max zetten. Backup wifi5 compatible netwerk activeren. Dat werkt met sommige apparatuur beter en sneller.
WiFi 6 snelheden bereik je alleen wanneer ook je laptop, computer of smartphone daar compatible mee zijn.
In andere gevallen kan een wifi5 netwerk soms sneller zijn, afhankelijk van het apparaat waar je mee gaat verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlLRfzO-uPq2sF7vzsNoJAKnDOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5Dl81QQzWRnihQL8hRSqiIX.jpg?f=fotoalbum_large

Lag aan wifi kanaal :) veschil tussen good en excellent.

[ Voor 7% gewijzigd door saharoen op 01-11-2020 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeAMD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-05 16:03
Hallo mede Tweakers,

Ik heb een Huawei ax pro Chineese versie gekocht.
Nu heb ik om wifi 6 te kunnen gebruiken ook een wifi6 AX200 netwerkadapter gekocht.
De boel aangesloten alles werkt alleen krijg ik nog slechtere internet snelheden dan met mijn ac netgear r7000 router.

Heb al met de kanalen zitten switchen met wifi analyer app maar blijf een langzamere verbinding hebben.
Kan iemand mij helpen met het instellen van deze router?
Waarschijnlijk doe ik gewoon wat verkeerd in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
De boel aangesloten alles werkt alleen krijg ik nog slechtere internet snelheden dan met mijn ac netgear r7000 router.
Heb je wel vrije kanalen? post even screenshot van wifi analyser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Kijk eens of jouw settings sterk afwijken van deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRnml3F7YGkGJPCjC1_4YGk4iIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rwncvgjzm7pjltu3JT4CAZi5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
Vandaag abo naar giga geupgrade maar haal geen giga snelheid. Morgen even testen of ligt aan router of Ziggo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn10LP-pdb7dpmvYR2fNkWo7aJQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jvmHONrtRMKZRSRXz01Wg2aQ.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door saharoen op 06-11-2020 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Maak je gebruik van een wifi6 adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
Ja. Ik heb maar weer gedowngrade naar 600mb ziggo. Want zelfs met utp cat6 800mb haalde. Ze zouden monteur sturen maar kon pas 1 december.
Ik zei laat maar downgrade maar terug. En nu weer strak 600mb met wifi en wifi6 adapter ax200.
Is genoeg voor ons gezin. Ik denk zelf dat 300mb genoeg zal zijn ;) .

[ Voor 13% gewijzigd door saharoen op 07-11-2020 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik probeerde deze router te bestellen via de Honor site, echter lijkt het erop dat de betaalmethode er uit ligt. Al drie dagen op rij. Heel bijzonder, aangezien ze net geinvesteerd hebben in een knappe advertorial op tweakers.net :/
Als dit zo doorgaat moet ik voor een ander merk gaan :(

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partylook
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-05-2021
Beste @fonsoy, waarom bestel je niet direct bij Huawei NL. Is nu in de aanbieding voor 69, heb hem zaterdag besteld en was vanmorgen al binnen.
https://consumer.huawei.com/nl/smart-home/ax3-quad-core/buy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partylook
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-05-2021
Beste SED, kan ik de HUAWEI WiFi AX3 Quad-Core ook meteen als Mesh achter mijn Ziggo modem plaatsen en hoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED
@Partylook als mesh.. wat bedoel je precies.. een mesh bestaat uit meerdere gelijksoortige toestellen.
Als je twee huawei hebt dan kun je een mesh opzetten. een mesh tussen ziggo router en huawei gaat niet lukken.
Je kunt wel de huawei acchter de ziggo zetten ( bridgemodus is niet nodig)
Als beiden hetzelfde ssid en wachtwoord hebben dan zal bijv. een smartphone op beiden kunnen verbinden. Je hebt dan echter niet de mesh opties of naadloze roaming. Een aangemeld toestel zal dan proberen in verbinding te blijven met het eerste router waar hij o aanlogde en pas als de verbinding wegvalt de andere "zien".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

fonsoy schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:23:
Ik probeerde deze router te bestellen via de Honor site, echter lijkt het erop dat de betaalmethode er uit ligt. Al drie dagen op rij. Heel bijzonder, aangezien ze net geinvesteerd hebben in een knappe advertorial op tweakers.net :/
Als dit zo doorgaat moet ik voor een ander merk gaan :(
Had ik ook maar na een vriendelijke chat via de site (erg snel ook) gaf men de tip om het via mijn telefoon te proberen en dat werkte direct.
Maar ik ben niet zo tevreden met de Honor Router 3, ik heb er twee maar lekker samen werken doen ze niet. Ik heb een klein huisje met houten vloeren maar 1 etage hoog zien ze elkaar al niet.
Ik ga ze terug sturen.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:28

mphilipp

Romanes eunt domus

Vandaag in de aanbieding bij iBood voor 5 tientjes...vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan! :+

Best wel jammer dat iedereen zijn eigen mesh systeem heeft, anders was dit een leuke geweest om aan mijn Asus AX router te koppelen zodat ik in de bijna blinde hoek van mijn woning ook goede ontvangst heb (hele dikke draagmuur). Maar ik geloof dat deze router alleen via Wifi zijn mesh maakt. Tenminste...ik lees niets over een bedrade optie. Dat zou altijd mijn voorkeur hebben, en dat kan ook in mijn situatie.

[ Voor 83% gewijzigd door mphilipp op 27-11-2020 10:00 ]

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-06 13:24
Heb er 3 besteld voor een mooi wired mesh netwerkje achter mijn wrt3200acm.
Hopelijk krijg ik nu extreem snel internet in het hele huis zonder hickups.
WRT3200acm + 2 openwrt Archer C7 APs werkte toch niet 100% soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 21:55

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Leek me een top router om overal als AP op te hangen en zelf een Mesh te maken.

Helaas lees ik nergens dat je hem op kunt hangen en lijken mij de antennes niet draaibaar naar dat het vlak is..

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SED
@mphilipp bedraad kan ook.
In de gui zit daarvoor een optie. Dan niet koppelen via de snelle weg door ze naast elkaar te zetten binnen 1 meter. Want dat doet hij draadloos met zijn wifi backhaul.
Dus gewoon koppelen via kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:28

mphilipp

Romanes eunt domus

SED schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:04:
@mphilipp bedraad kan ook.
In de gui zit daarvoor een optie. Dan niet koppelen via de snelle weg door ze naast elkaar te zetten binnen 1 meter. Want dat doet hij draadloos met zijn wifi backhaul.
Dus gewoon koppelen via kabel.
Dat is mooi. Maar ik heb er toch niets aan, want hij zal wel geen mesh willen vormen met mijn Asus. Dan had ik 2 van deze moeten kopen ipv die Asus. Nou ja...jammer. Even genoeg geld uitgegeven. En eigenlijk heeft alleen mijn vriendin er last van met haar Apple spul. Mijn Samsung heeft overal goed ontvangst :+

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-01 18:23
Kan deze router in bridged modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasc66
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 23:14
27 november 2020 11:49
Ik heb nu 3 van deze routers - 2 stuks rechtstreeks uit italie (prijsfoutje? 2 stuks voor 83 euro incl de 6 euro verzendkosten) en 1 uit spanje (56 euro incl verzendkosten). Ze vervangen (hou je vast) 2x Asus Rt-AC68U. Had liever Asus AX routers gehad maar voor deze prijzen was het een no-brainer.

Mesh doet het ook prima (ethernet backhaul, wifi ook maar niet stevig getest)
DFS channels (boven 64) kan je niet selecteren - wellicht komt dat nog met een firmware update.
GUI is clean en overzichtelijk.

De huawei AX3 quad-cores / pro's doen het hier verder prima - geen klachten alleen moet je geen SSID aggregation waarbij 2.4GHZ en 5GHZ hetzelfde SSID krijgen aanzetten want dan blijft de IOS app continu de verbinding verbreken/opzetten. Met een laptop lijk ik geen probleem te hebben dus het kan de combinatie SSID aggregation - Huawei zijn.

Voor een gezin is dit een prima setup - ook de IOS GUI is eenvoudig genoeg voor een hoge WAF factor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SED
Als je met bridge AP modus bedoelde .. ja.

https://consumer.huawei.c...rt/content/en-us15383589/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
Als je met bridge AP modus bedoelde .. ja.
Hopelijk ook als mesh bridge AP netwerk. Dat is mijn doel; een erg snel en stabiel mesh netwerk (met veel router opties van mij WRT3200ACM).

/Edit: zie nu dat Pasc66 al aangeeft dat het prima werkt. Top!

[ Voor 13% gewijzigd door quazar op 29-11-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasc66
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 23:14
quazar schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:01:
[...]

Hopelijk ook als mesh bridge AP netwerk. Dat is mijn doel; een erg snel en stabiel mesh netwerk (met veel router opties van mij WRT3200ACM).

/Edit: zie nu dat Pasc66 al aangeeft dat het prima werkt. Top!
Let op: je geeft "mesh bridge AP" aan. - dat weet ik niet. Ik heb alleen een mesh (zowel bedraad als met wifi) - ik heb ze dus niet in access point mode geconfigureerd.

Ze staan nu bij mij in router/mesh mode (3 stuks). Afhankelijk van de gezinswensen zou het zomaar kunnen dat ze in AP gezet worden en de mikrotik Hex S routing ed voor zijn rekening gaat nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
@Pasc66 ik zit niet zo in de terminologie, maar ik wil een mesh netwerk opzetten tussen de AX3s en ze liefst met een netwerkkabel verbinden met de WRT3200ACM omdat dat denk ik stabieler is en betere snelheden geeft. Geen idee of het dan APs worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-06 07:33
Heren,

Welke versie raden jullie aan? Global of China? Ben namelijkn ook opzoek naarn deze 2 routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
Als je krent bent zoals ik dan Chinese. Als geld niet uitmaakt zo ik gewoon in Nederland kopen https://consumer.huawei.com/nl/smart-home/ax3-quad-core/buy/.
:)

[ Voor 32% gewijzigd door saharoen op 14-12-2020 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 06:41
Ik heb er 3 pro versies besteld vanuit Amazon Frankrijk, €50,- per stuk. Te pruimen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-01 13:17
Heb je ze met kabel verbonden of draadloos? Ik heb zelf gemerkt als ik het met kabel ga verbinden de snelheid erg langzaam wordt. Gemiddeld haal ik rond 25Mbps down (speedtest). Maar draadloos (Mesh) haal ik wel 100Mbps.
Als ik de huawei ("slave") vervang met mijn oude Asus blue cave, dan haal ik 200Mbps.
Ik snap niet wat ik verkeerd doe, als ik het met de kabel verbind.
Zelf heb ik Glasvezel met 1Gbps en 2 PRO's gekocht. Nu gebruik ik dus 1 PRO als main en Asus als slave. Aangezien 2 PRO minder presteert dan 1 PRO en een oude Asus blue cave.

p.s. met kabel verbinden blijft het lampje erg lang rood en dan reset ik hem weer. Als het eenmaal werkt, dan is het traag. Hebben jullie hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
Mij lukt het tot nu toe ook niet om de door mij gewenste setup in te stellen:

- WRT3200ACM router die IP-adressen regelt (dus alles in de 192.168.0.xxx range) maar geen WiFi.
- 3 AC3 routers die verbonden zijn met een LAN kabel (maar niet perse rechtstreeks aan elkaar gelinkt) en samen een mesh WiFi netwerk vormen.

Heeft iemand een idee welke stappen ik hiervoor moet volgen?

Het is inmiddels gelukt om de AX3s als AP in te stellen.
Heb ze allen ingesteld als AP, de SSID van de oude WiFi verbinding overgenomen en vervolgens de WiFi van mijn router uitgezet. De WiFi verbinding is nu snel, maar ik heb geen idee of ik nu een mesh setup heb :?

Edit 2: antwoord gevonden:

If you can use Ethernet backhaul between the two AX3 Pro, performance should be pretty good. Based on the testing done here, AX3 Pro is able to form a mesh in AP mode (set up mesh in router mode, then change the main unit in AP mode). Or you can use the main AX3 Pro in router mode and allow Double NAT. Double NAT has no effect on internet browsing but it can cause problems or other things like online gaming.

[ Voor 51% gewijzigd door quazar op 19-12-2020 08:44 . Reden: vooruitgang geboekt ]

• Boxed
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 15:33

Boxed

Is een vliegtuig...

RRCreations schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:37:
Ik heb er 3 pro versies besteld vanuit Amazon Frankrijk, €50,- per stuk. Te pruimen!
Heb je een linkje naar Amazon hiervan? Ik denk dat ik er dan ook maar een paar ga aanschaffen.

A good landing is one from which you can walk away. A great landing is one after which you can still use your airplane

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 06:41
Boxed schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:48:
[...]

Heb je een linkje naar Amazon hiervan? Ik denk dat ik er dan ook maar een paar ga aanschaffen.
HUAWEI AX3 Routeur 3000Mbps, WiFi 6 Plus Quad Core, Technologie OFDMA Multi-user, Jusqu'à 128 Appareils Connectés, HUAWEI Share, HUAWEI HomeSec, Blanc https://www.amazon.fr/dp/...cp_api_fabc_oUY2Fb82Q28KE

• Boxed
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 15:33

Boxed

Is een vliegtuig...

Dank je! Het is wat verwarrend dat term 'pro' meestal weg wordt gelaten in de product omschrijving, maar ik vermoed dat het een pro versie is gezien de quad core processor die er in zit.

Ik heb hem nu volgens mij ook gevonden in de nederlandse Amazon:
HUAWEI WiFi AX3 Quad-CoreWiFi 6 Plus Revolution 3000 Mbps, OFDMA-technologie, tot 128 dual-band apparaten, Huawei Share, Huawei HomeSec, wit

A good landing is one from which you can walk away. A great landing is one after which you can still use your airplane

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilNL
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-05 20:44
Ik heb net een bestelling geplaatst voor 2 van deze AX3 quad core "plus revolution" modellen bij Amazon.nl, ervan uitgaande dat deze dezelfde zijn als de AX3 Pro.. We gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:11
Ik heb net twee pro's gescoord bij iBood, 50€ per stuk. Nadat ik al mijn collega's op kosten heb gejaagd door hen Ubiquity aan te raden ;-) het zal mij benieuwen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilNL
SilNL schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:01:
Ik heb net een bestelling geplaatst voor 2 van deze AX3 quad core "plus revolution" modellen bij Amazon.nl, ervan uitgaande dat deze dezelfde zijn als de AX3 Pro.. We gaan het meemaken.
Gisteren mail van Amazon gekregen:
We willen je hierbij informeren dat je bestelling is geannuleerd door tiendainformatica-nl
Bij ibood kon ik hem niet meer vinden, maar bij Amazon stond hij er ineens voor 52 euro, geen verzendkosten en verkocht door Amazon zelf. Dus die maar besteld, zou op 29 dec moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaZee
  • Laatst online: 06-06 11:40
Ik heb de iBood pro's nu een paar dagen binnen en geïnstalleerd. Mesh is een eitje (maar wordt bagger uitgelegd, maar kon ik op internet vrij eenvoudig vinden) en installatie is verder heel eenvoudig.

Ze doen wat ze moeten doen, maar wifi snelheid is niet zo best. Op 3 meter afstand 'line-of-sight' dus zonder enige blokkade krijg ik zo'n 35 Mbps (bedraad haal ik > 700Mbps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
HaZee schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:53:
Ik heb de iBood pro's nu een paar dagen binnen en geïnstalleerd. Mesh is een eitje (maar wordt bagger uitgelegd, maar kon ik op internet vrij eenvoudig vinden) en installatie is verder heel eenvoudig.

Ze doen wat ze moeten doen, maar wifi snelheid is niet zo best. Op 3 meter afstand 'line-of-sight' dus zonder enige blokkade krijg ik zo'n 35 Mbps (bedraad haal ik > 700Mbps)
Hoi Hazee, dank voor de feedback! Vreemd, op internet is men erg blij met de performance van deze setjes, zelfs iemand die helemaal naar zijn zolder connect zonder al te veel snelheidsverlies, dus door twee dikke vloeren heen.

Als het jou gelukt is op internet een goede how-to te vinden, zou je de link kunnen delen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaZee
Voor de liefhebbers: Mesh installeren met twee maal een AX3 Pro doe je zo:

1) Installeer de eerste AX3 Pro helemaal naar wens.
2) Zet het 2e (niet geconfigureerde) apparaat vlak naast de eerste
3) Zet het 2e apparaat aan en wacht ...
4) ... tot één van de ledjes groen begint te pulseren (elke router heeft er maar 1 ;-)
5) Druk op beide routers tegelijk op de 'H' knop (ronde knop midden bovenop de router)
6) Wacht tot de ledjes constant groen gaan branden

Klaar; je kunt nu de 2e router van het stroom halen en ergens anders weer (met een netwerkkabel) aansluiten.

[ Voor 0% gewijzigd door HaZee op 22-12-2020 11:09 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
HaZee schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:07:
<knip>
<knip>
Klaar; je kunt nu de 2e router van het stroom halen en ergens anders weer (met een netwerkkabel) aansluiten.
Dank, wel de volgende vraag: weet je zeker dat de backhaul over de ethernet kabel gaat? Ik dacht elders gelezen te hebben dat de apparaten juist niet vlak naast elkaar moet initialiseren als je wired backhaul wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED
Vandaar dat ik het hierboven in de review ook al uitgelegd had :)
Die erg lage snelheid is bijzonder ik haal het max van mijn ziggo probleemloos.
De cliënt is daarbij echter doorslaggevend. Voor wifi6 performance heb je hardware nodig die dit ook kan ondersteunen. In andere gevallen werkt de wifi5 backup setting mogelijk beter.

Je kunt naar keuze de wifi bavkhaul gebruiken, of de bekabelde versie of beide als hybride.
Voor de wifi backhaul is essentieel dat de 160MHz setting actief is voor maximaal performance.
De hilink connectie maakt hier namelijk gebruik van.

[ Voor 26% gewijzigd door SED op 22-12-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
SilNL schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 07:16:
[...]Bij ibood kon ik hem niet meer vinden, maar bij Amazon stond hij er ineens voor 52 euro, geen verzendkosten en verkocht door Amazon zelf. Dus die maar besteld, zou op 29 dec moeten komen.
Die had ik ook gezien, ja, nice! Dat had ik gedaan als ik de iBood deal niet had gezien. iBood was in dit geval iets sneller (tenminste, volgens hun opgave...) en omdat ik er 2 kocht maar 1€85 duurder in totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaZee
Thomas H schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:16:
[...]

Dank, wel de volgende vraag: weet je zeker dat de backhaul over de ethernet kabel gaat? Ik dacht elders gelezen te hebben dat de apparaten juist niet vlak naast elkaar moet initialiseren als je wired backhaul wilt hebben.
Yep, als je na het aansluiten op een andere locatie, Via de eerste AX3 Pro op zoek gaat naar het IP-adres van die tweede AX3 Pro dan kan je met dat IP-adres naar de beheer interface van de tweede AX3 Pro gaan. Daar zie je het duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjCFBWsiIutzyGlqjYC13BDwQS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JcGdX8TOYu5SIalewZXVwd6t.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door HaZee op 22-12-2020 11:53 . Reden: Zinnen iets duidelijker / uitgebreider ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaZee
SED schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:16:
Vandaar dat ik het hierboven in de review ook al uitgelegd had :)
Klopt, maar was wat lastig vinden in jouw hele lap tekst, dus ik dacht; nog een keer kan geen kwaad 8)
Goede info overigens hoor, heb jouw tekst eerst helemaal doorgelezen voor ik begon! _/-\o_
SED schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:16:
De cliënt is daarbij echter doorslaggevend. Voor wifi6 performance heb je hardware nodig die dit ook kan ondersteunen. In andere gevallen werkt de wifi5 backup setting mogelijk beter.
Wifi6 is dan misschien specifiek voor Huawei, maar je hebt geen wifi5-backup nodig. Ik zie zonder die instelling gewoon mijn 2,4GHz en 5GHz en kan daar prima op connecten.

Nadeel van wifi5-backup is ook dat de AX3 dan de naam van dat netwerk bedenkt. Ik wil dat zelf kunnen bepalen ...

[ Voor 5% gewijzigd door HaZee op 22-12-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Wifi6 is NIET specifiek voor Huawei. Het is de nieuwe standaard voor alle moderne apparatuur De wifi6+ is wel specifiek voor huawei maar los van bijv de Huawei p40 smartphone werkt ook de onderlinge connectie tussen de AX3 zo.
Wifi5 is de "oude" standaard met lagere verbindingssnelheden ( en nog wat meer missende zaken rondom protociollen en aantal verbindingen maar dat terzijde)
Lees bijv dit:
https://www.coolblue.nl/advies/wat-is-wifi-6.html

Wat naamgeving betreft heb je gelijk. Dat is een van de beperkingen van deze router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaZee
aha, oké. Kan je ook zien als een apparaat met wifi6 is verbonden? Ik zie in de router zelf alleen het onderscheid tussen bedraad, 2,4GHz en 5GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Ja bij de verbonden apparaten staat dan een 6 in het wifi signaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XE-g9weV_4oxIpaweXS2Yo7y_Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Lq3A79PjF5S8UOFaWAjVZiI8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-05 11:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
Volgens mij is het meest correcte antwoord: 'bijna'. Van de AX3 zijn er twee versies: de reguliere en de AX3 Pro. De Pro is wat krachtiger (processor meer cores, meer geheugen geloof ik).

De Honor is volgens mij vrijwel identiek aan de reguliere AX3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy36NL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-04 14:31
Ik heb sinds donderdag de Huawei AX3 pro via Huawei NL besteld. Op mijn KPN Experiabox V10 had ik 2 wifi netwerken lopen 5 en 2,5. Maar ivm een af en toe wegvallende video deurbel en smart verlichting besloten deze router te kopen en achter die V10 te hangen. Op de AX3 dezelfde 2 SSID's aangemaakt en op de V10 wifi uitgeschakeld. Bedraad haal ik met mijn computer 100/30 download/upload. Met wifi via de computer en foon 44/25. Is dat gebruikelijk met wifi of zouden de snelheden vergelijkbaar moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
Waarschijnlijk zit je op 2.4 ghz. Hele verbinding ga je alleen op 5 ghz halen. Ik zou 2 namen geven en dan verbinden met 5 ghz als je sneller wil. En langzame apparaten op 2.4 ghz.

[ Voor 39% gewijzigd door saharoen op 27-12-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy36NL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-04 14:31
Lol ja. Ik heb mijn comp op de 2,4 aangesloten. Zo nog een keer testen op 5. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:45

4) ... tot één van de ledjes groen begint te pulseren (elke router heeft er maar 1 ;-)
5) Druk op beide routers tegelijk op de 'H' knop (ronde knop midden bovenop de router)

Ik heb alles exact gedaan als omschreven en via Wifi werkt dit inderdaad prima, echter, wil ik gebruik maken van een bedrade verbinding moet dit dan onderling via de routers zelf (backhaul) of kan dit willekeurig met elke switch in mijn netwerk? (Dit heb ik gedaan maar win er 0,0 mee, heb ook geen idee of dit uberhaupt werkt zo).
Ik heb namelijk wel in elke ruimte een LAN verbinding maar niet tussen de ruimtes onderling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Besef dat de wireless backhaul aanzienlijk sneller is dan bedraad. Die is namelijk beperkt tot 1 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
SED schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:07:
Besef dat de wireless backhaul aanzienlijk sneller is dan bedraad. Die is namelijk beperkt tot 1 GB.
Maar de bedrade 1Gb wordt wat consistenter gehaald dan een draadloze 2 Gb ;-)

Ik heb de routers gister ontvangen. Heb slechts een klein beetje geëxperimenteerd, bereik valt niet enorm mee noch echt tegen. Ik had een asus rt-ac66u b2, behaal een redelijk vergelijkbare snelheid naar zolder. Vlak naast de router is de snelheid beter met de Huawei. Ik heb alleen een telefoon met WiFi6, mijn ziek dure HP zbook van vorig jaar blijkt een drie jaar oude wireless kaart te hebben zonder wifi6 ondersteuning...

Hopelijk kan ik vanmiddag een beetje spelen met een tweede router op zolder als AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Intel wifi6 kaartjes voor je laptop zijn heel betaalbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:45
SED schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:07:
Nadat ik 2 routers bedraad had verbonden haalde ik 2x 450 Mbit en draadloos 120Mbit met de andere.

E.e.a. Omgegooid en nu haal ik bedraad 3x 450Mbit.

Dit haal ik (draadloos) alleen bij de 1e die rechtstreeks aan het modem verbonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
Ik heb de twee routers nu actief. Dat heb ik op de door jullie beschreven manier gedaan: eerst heb ik de eerste router volledig functioneel gemaakt, daarna de tweede draadloos aangezet op een metertje afstand, paar keer op de H toets gedrukt van beide routers en na een poosje brandde van beide routers een stabiel groen lampje.

Alles werkt nu op het moment zoals voorheen, maar nu met (door de tweede router) betere dekking. Fijn dat je beide routers kunt beheren vanuit 1 beheerscherm.

Netwerk ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqMKlKJpl5dd3o8rxbvfxL3QUKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gx11jm89MV9JfxIJEdW4THVZ.png?f=fotoalbum_large

Wat heb ik zoal actief op mijn netwerk:
  • NAT naar mijn servertje voor HTTP, HTTPS en SSH (laatste op een custom port)
  • DDNS ingesteld bij no-ip.com, wordt als het goed is up-to-date gehouden door de router
  • Server, Retropie en Pi Hole op een gereserveerd IP adres
  • Pi Hole had wat voeten in aarde: bij het instellen van het internet wilde ik het IP adres van de Pi instellen als dedicated DNS server, maar dat ip adres zat in de range wat ik vervolgens voor DHCP wilde instellen. Ervoor gekozen de internet verbindingswizard te doorlopen met de DNS adressen 1.1.1.1 en 1.0.0.1, mijn lokale netwerk goed in te stellen, toen alsnog het IP adres van mijn Pi Hole ingesteld als preferred DNS server. TOen pakte hij dat wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomas H op 29-12-2020 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilNL
Via amazon.nl waren de 2 routers snel binnen! 21e besteld, 23e geleverd.

Eerste bevindingen:
  • Voelt degelijk
  • Ziet er strak uit (smaak)
  • Niet zomaar op te hangen, kan wel als je een beetje handig bent
  • Installatie ging soepel. 1e ingesteld in meterkast begane grond, de 2e aan de kabel gehangen op zolder en werd automatisch herkend door de 1e
  • Apparaten verbonden met WPS-knop kwamen standaard op de 5g SSID (voor mij niet gewenst), ik heb nog niet gevonden hoe ik dit in kan stellen. Ik ga het nog eens proberen terwijl de 5g onzichtbaar (of uit) is
  • Bereik lijkt minder goed dan mijn oude opstelling (aan wifi icoon op telefoon te zien), de verbinding is echter een stuk stabieler en sneller en daar ging het mij om
  • Wel overal voldoende bereik ook op de 1e verdieping
  • Combinatie met Oculus Quest 2 is perfect. Pc staat op zolder, met kabel verbonden aan de 2e router op zolder. Die is met kabel verbonden aan 1e router in meterkast beneden. Ik kan in de woonkamer PCVR games spelen en de snelheid is volgens VD ongeveer 700-800 mbit/s, geen idee hoeveel ms vertraging
Al met al tot nu toe tevreden, zeker gezien de lage kosten (€104,-) van deze opstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saharoen
Weer bij ibood in de aanbieding vandaag 50 euro ;)
https://www.ibood.com/ext...o-wifi-6-plus-router.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinpaq
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-05 10:44

Vinpaq

Compaq Collection: vinpaq.com

Ik heb een Zyxel VMG8324-B10A. (Wifi staat uit, bridge staat niet aan, wellicht handig?)
bij online.nl heb ik 100mbps

Ik heb nu een unifi AP-AC LITE voor de wifi.

Volgens geforce now zou mijn verbinding wat beter moeten zijn voor goed streamen. (telefoon S10+)

Heeft het voor mij zin om deze unifi te vervangen met 2 van deze?

en volgens Online.nl krijg ik niet zomaar een nieuwe modem...ok, maar zelf een andere kopen en daarmee vervangen kan ook niet volgens online.nl. Klopt dat?

Camera: Nikon Z7II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
Ik heb zo het vermoeden dat je niet (veel) betere ervaring gaat hebben als je de Unifi 1 op 1 vervangt met deze router.

Of je de Zyxel kunt vervangen met deze unit: ligt een beetje an hoe de Zyxel zit aangesloten op je verbinding. Ik heb zelf de Huawei direct op de mediaconvertor (glas naar UTP) aangesloten en heb van mijn provider mijn PPPoE username en password gekregen. Je kunt op deze Huawei niet direct een koper-kabel, ADSL of glasfiber aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinpaq
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-05 10:44

Vinpaq

Compaq Collection: vinpaq.com

Thomas H schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:28:
Ik heb zo het vermoeden dat je niet (veel) betere ervaring gaat hebben als je de Unifi 1 op 1 vervangt met deze router.

Of je de Zyxel kunt vervangen met deze unit: ligt een beetje an hoe de Zyxel zit aangesloten op je verbinding. Ik heb zelf de Huawei direct op de mediaconvertor (glas naar UTP) aangesloten en heb van mijn provider mijn PPPoE username en password gekregen. Je kunt op deze Huawei niet direct een koper-kabel, ADSL of glasfiber aansluiten.
Ik wil de zyxel ook niet vervangen met de AX pro, maar meer of deze nog geschikt is voor hogere snelheden? of maakt dat niks uit? (Het zyxel model komt uit begin 2014 en krijgt hier een slechte score)

Camera: Nikon Z7II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CassieD
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-01-2021
Vandaag de router besteld op iBood, heb een Cat6 kabel van me budget alles in 1 (KPN) kastje naar zolder.
Voor studie/werk plekje.
Hopelijk gaat het zoals ik heb gelezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
@predatorTW wifi 6 zorgt voor fiks hogere snelheden mits ook cliënt WiFi 6 capabel is.
Wifi6 insteek kaartjes voor bijv laptop zijn heel betaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 19:34

Sorry als ik erover gelezen heb, maar werkt dit ook om een ax3 te verbinden met een honor 3 gezien ze +/- identiek zijn?

edit: ow

https://www.gearbest.com/...wei-or-honor-router-12521

[ Voor 7% gewijzigd door anessie op 11-01-2021 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
SED schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:52:
@predatorTW wifi 6 zorgt voor fiks hogere snelheden mits ook cliënt WiFi 6 capabel is.
Wifi6 insteek kaartjes voor bijv laptop zijn heel betaalbaar.
Dat Wifi 6 veel sneller zou zijn dan wifi 5 is in de meeste situaties niet correct, de efficientie is hoger in met name drukke gebieden, en dan met name als de drukte bestaat uit ook wifi 6 clients maar dan wel weer als er alleen maar eigen wifi 6 clients zijn.

Als er dan al fikse snelheidsverschillen op gaan treden zijn deze al op basis van de theorie niet terug te herleiden naar het verschil tussen wifi 5 en. wifi 6. dat is in de praktijk in een relatief optimale situatie (2x2 mimo 80mhz met een RSSI van -50dB of beter met een SNR van 44dB of beter). al beperkt tot een maximale 150 tot 200Mbit meer boven op de 400 a 500Mbit die je al met Wifi 5 kunt halen.

[ Voor 7% gewijzigd door mash_man02 op 11-01-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
In ideal circumstances, Wi-Fi 6 offers a roughly 50% performance boost over Wi-Fi 5. The two standalone units also outperform their mesh counterparts by about 10-20% percent. De snelheids toename van wifi 4 naar wifi 5 was veel hoger dan dit.

Als we dat omdraaien en zeggen dat wifi6 onder normale omstandigheden nooit 50% meer doorvoer zou kunnen halen dan wifi 5 vind ik dat echt niet "fiks".

Wifi6 vind zijn grootste verbeteringen in efficientie dorr de legacy standaarden die we al sinds een paar decenia toepassen nu eindelijk eens te updaten.

Met name OFDMA modulatie met de RU segmentatie wat naast TWT en BSS colouring zorgt voor een veel efficienter gebruik van het spectrum waarin met wifi 6 meerdere clients in een enkel PDU geserviced kan worden hier was in wifi5 zijn en voorgangers een PDU per client voor nodig. En dat telt behoorlijk op als je alle overhead van een wlan pdu in ogenschouw neemt.

Onderstaand vind je een mooie uitleg.

YouTube: WI-FI 6, Why it's the BIGGEST update to Wi-Fi EVER! - 802.11ax

het is dan ook niet voor niets dat Wifi 6 als wifi HE bekend staat wat voor High efficientie staat.

Wifi4 = HT (High trougput)
Wifi5 = VHT (Very High troughput)
Wifi6 = HE (High efficienti)

.

[ Voor 3% gewijzigd door mash_man02 op 11-01-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Als we dat omdraaien en zeggen dat wifi6 onder normale omstandigheden nooit 50% meer doorvoer zou kunnen halen dan wifi 5 vind ik dat echt niet "fiks".
Tja, als je een 50% toename niet "fiks" noemt is dat jouw keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
SED schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:01:
[...]

Tja, als je een 50% toename niet "fiks" noemt is dat jouw keuze.
Die je alleen haalt als je de ap zo goed als naast je device legt, dan kun je toch net zo goed de stekker in je machine steken. Niet het meest realistische scenario I.M.H.O. dus die 50% ga je in de praktijk nooit halen.

In die zelfde test laten ze ook zien dat single device 2 rooms away er nagenoeg geen verschil meer in met wifi 5.

https://static.techspot.c...2020-09-30-image-8-p.webp

Dus inderdaad, ik kies liever voor de resultaten van een realistisch scenario.

[ Voor 25% gewijzigd door mash_man02 op 11-01-2021 21:46 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste