Wifi verbeteren met range extender, accesspoint of WAP?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik zag geen aankoopadvies in het netwerken subforum, vandaar de keus om het hier te vragen

Ik zoek een?
Access point of range extender.

Wat is je budget?
Liefst niet veel. Ik zie dat het huren van 1 AP van Zyxel me ongeveer 30 euro per jaar kost bij T-Mobile, of 60 euro voor 2 stuks. Laten we zeggen dat ik de aankoop er graag binnen een paar jaar uit heb. Anders is huren en evt een keer een nieuwe aanvragen met nieuwere techniek al snel veel goedkoper.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn wifi in huis te verbeteren.

Ik woon in een klein appartement. Aan de ene kant van de woonkamer grenst de hal met daarin de meterkast; aan de andere kant van de woonkamer grenst de slaapkamer. Afstand maximaal een meter of 6. In de slaapkamer heb ik vaak heel gebrekkige wifi. Webpagina's laden traag en videobellen loopt vaak vast. In de woonkamer gebeurt dat ook wel eens, maar wel veel minder snel. Nu ik (om andere redenen + prijs) over wil stappen naar T-Mobile heb ik de keuze of ik mijn wifi ga verbeteren via het huren van een Zyxel access point, of dat ik er zelf 1 of 2 koop.

Bijna alle apparaten met een internetverbinding maken gebruik van ethernet, behalve mijn laptop, telefoon en tablet. Ik heb in elke kamer de mogelijkheid om apparaten bedraad aan te sluiten, maar dat is met je telefoon of tablet natuurlijk geen optie. Daarnaast heeft een modem/router in de meterkast meestal maar een beperkt aantal ethernet aansluitingen. Momenteel is 1 daarvan in gebruik. Als ik er op een gegeven moment een netwerkswitch tussen moet zetten, moet het qua aanschaf ook rendabel blijven én moet niet 1 vd netwerkapparaten een bottleneck worden waardoor ik niks aan een duurdere aanschaf heb. Lang verhaal kort, ik wil graag waar voor mijn geld, zonder dat het heel duur wordt en/of niet ten volle gebruikt wordt.

Wat heb je zelf al gevonden?
Wat ik heb gevonden is bijv. de informatie van deze websites:

nieuws: T-Mobile gaat wifirepeaters verhuren aan klanten met vast internet
https://www.techradar.com/best/best-wap
https://www.wifiwijs.nl/access-point/kopen/
https://www.coolblue.nl/access-points/top-10
https://www.linksys.com/n...t-is-a-wifi-access-point/

En ik zie dan dat er kritiek is op de soort mimo of soort wifi (5 / 6) en de internetnsnelheden die gehaald worden.
Het is me eigenlijk niet duideiljk waar ik in mijn situatie nu goed aan zal doen. Toch maar huren voor 30 euro per jaar? Tov Ubiquiti loont dat wel, maar tov van 1 van 25 a 40 euro is dat zonde. Maar zonder dat ik nu precies weet waarvoor ik in de markt ben, is het ook lastig om een kostenplaatje te maken.

Ik zag bijv de TP-Link EAP225, en EAP245 met elk weer hun eigen voors en tegens

pricewatch: TP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3
https://www.coolblue.nl/p...tp-link-omada-eap245.html

Als ik zoek op multi user mimo, wifi 6 en 5 ghz, komen bijv deze AP's uit de pricewatch:

https://tweakers.net/pric...1;1241495;700799;1572654/

Met de suggesties erbij en de te dure AP's eruit gehaald is dit nu het lijstje:
https://tweakers.net/pric...;1545148;1545158;1742540/

De RE505 en RE605 lijken me best interessant evenals de Huawei en Archer. De 505 is vergelijkbaar met de Zyxel denk ik, maar dan met wifi 6 en de 605 is een stukje sneller. Ga je dat in de praktijk merken?

.

Welke vragen heb je hier nog over?

Ik snap het verschil tussen een access point (wifi vanuit apparaat met ethernet verbinding) en een range extender (bestaande wifi signaal draadloos geboost vanaf een plek waar het nog goed werkt) maar wat doet een WAP dan anders dan een range extender? Zit dat ergens ertussenin?

Heb ik in mijn kleine appartement iets aan Wifi 6 of is 5 al voldoende? (Momenteel een laptop uit 2016 en telefoon uit 2018) maar die zijn op een gegeven moment ook afgeschreven natuurlijk. En de Mimo?

Op dit moment lijken me de RE505 en RE605, AX3 en Archer mooie alternatieven voor het huren. Als het echter zonde is van de investering en het hard gaat met ontwikkelingen, dan kan ik net zo goed huren en af en toe een nieuwe aan T-Mobile vragen.

Wat houdt die ethernetsnelheid nu eigenlijk in? Zitten er dan nog extra aansluitingen voor de kabels op, of is de inkomende snelheid die het apparaat aankan? En waarom is het dan 3 x of 4 x bijvoorbeeld. :?

Wie kan mij een beetje op weg helpen?

[ Voor 14% gewijzigd door Jorgen op 19-10-2021 19:29 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:15

FeaR

In GoT we trust

CEA > NT

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@FeaR Dank voor verplaatsen. Is het NT of toch CAA dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-05 19:12
In een klein appartement met weinig devices heb je geen meerwaarde van Wifi 6. Als ik jouw situatie zo lees zou ik ergens in de woonkamer een simpel Access Point neerzetten. Mogelijk zelfs de wifi van je modem uitzetten, als je woonkamer centraal ligt en een AP daar dan voldoende dekking biedt in je hele appartement.
Iets als een Huawei WiFi AX3 of TP Link Archer AX20 zou ruim moeten voldoen als ik je beperkte eisen zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Wekko306 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:47:
In een klein appartement met weinig devices heb je geen meerwaarde van Wifi 6. Als ik jouw situatie zo lees zou ik ergens in de woonkamer een simpel Access Point neerzetten. Mogelijk zelfs de wifi van je modem uitzetten, als je woonkamer centraal ligt en een AP daar dan voldoende dekking biedt in je hele appartement.
Iets als een Huawei WiFi AX3 of TP Link Archer AX20 zou ruim moeten voldoen als ik je beperkte eisen zo lees.
Dank voor je reactie.

Ik raak het overzicht een beetje kwijt.

De Archer is iets goedkoper dan de RE605, en heeft 4 x 1 GB ethernet (zijn dat aansluitingen??)
De Huawei komt er in dual en quad core (wat is het verschil in prestatie?) is in prijs vergelijkbaar met de RE505 en heeft een hogere snelheid op 5 Ghz. Waar heb ik dan voor nu en de komende jaren het meeste profijt van?

[ Voor 30% gewijzigd door Jorgen op 19-10-2021 19:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:21
Heb je al eens geprobeerd je provider modem centraal, buiten de meterkast op te hangen?
Wellicht is dat al genoeg

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:00:
Heb je al eens geprobeerd je provider modem centraal, buiten de meterkast op te hangen?
Wellicht is dat al genoeg
Die tip zag ik vaker.

Dan heb ik wel een probleem met mijn bekabeling. Vanuit de meterkast lopen 6 ethernet kabels (2 per kamer) naar de 2 slaapkamers en de woonkamer. Ik weet niet meer waarom ik het destijds dubbel uitvoerde eigenlijk

Als ik die kabels wil blijven gebruiken dan moet ik dus ipv
glasvezelomzetter → ethernet → provider modem → ethernet naar de kamers
dan ineens het volgende doen:
glasvezelomzetter → ethernet naar de woonkamer → provider modem → ethernet terug naar de meterkast → netwerk switch → ethernet naar de slaapkamers.
Dat voelt zo omslachtig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Is het ook

Dan gewoon los 1of 2 accesspoints strategisch neerzetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:41
Wekko306 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:47:
Geen meerwaarde van Wifi 6, maar je raadt wel 2 Wifi 6 routers aan(ipv AP's die je eerder noemt)? 8)7

Een router is ook totaal niet interessant voor TS, maakt het alleen maar ingewikkelder. Want nu vertrekken al zijn kabels uit zijn meterkast. Die router zou dan uiteraard daar moeten staan, anders creëert TS 2 aparte netwerken dewelke vervelend kan zijn voor een netwerkprinter/NAS en maakt het nodeloos ingewikkeld, maar dan komt het draadloos signaal ook weer uit de meterkast en is TS deels weer terug bij af(die router zal wel betere wireless geven)

Gewoon een AP zonder routerfuncties aansluiten op 1 vd netwerkkabels in de slaapkamer. Die op hetzelfde SSID/WPA2 key instellen zodat wordt overgeschakeld(of nog beter: indien die wifi genoeg blijkt te zijn om heel het appartement te dekken, het wifisignaal uitschakelen op de modem)

Ik heb heel goeie ervaringen bij klanten met onderstaand Access Point:

pricewatch: ZyXEL NWA210AX V2

Is inderdaad Wifi6, maar naast snelheid biedt Wifi6 ook meer stabiliteit. Bedoeling zal toch zijn dat dit AP een hele tijd meegaat en hopelijk nog 1 of 2 laptops overleeft, dan beter beetje meer investeren om meteen Wifi 6 te gaan.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:24:
Is het ook

Dan gewoon los 1of 2 accesspoints strategisch neerzetten
Hoe goedkoper hoe beter natuurlijk, maar praktisch moet het ook leuk blijven

Dan zou dit het nieuwe lijstje zijn:"

https://tweakers.net/pric...;1545148;1545158;1742540/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
skelleniels schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:24:
[...]

Geen meerwaarde van Wifi 6, maar je raadt wel 2 Wifi 6 routers aan? 8)7

Een router is ook totaal niet interessant voor TS, maakt het alleen maar ingewikkelder. Want nu vertrekken al zijn kabels uit zijn meterkast. Die router zou dan uiteraard daar moeten staan, anders creëert TS 2 aparte netwerken dewelke vervelend kan zijn voor een netwerkprinter/NAS en maakt het nodeloos ingewikkeld, maar dan komt het draadloos signaal ook weer uit de meterkast en is TS deels weer terug bij af(die router zal wel betere wireless geven)

Gewoon een AP zonder routerfuncties aansluiten op 1 vd netwerkkabels in de slaapkamer. Die op hetzelfde SSID/WPA2 key instellen zodat wordt overgeschakeld(of nog beter: indien die wifi genoeg blijkt te zijn om heel het appartement te dekken, het wifisignaal uitschakelen op de modem)

Is inderdaad Wifi6, maar naast snelheid biedt Wifi6 ook meer stabiliteit. Bedoeling zal toch zijn dat dit AP een hele tijd meegaat en hopelijk nog 1 of 2 laptops overleeft, dan beter beetje meer investeren om meteen Wifi 6 te gaan.
Ik geloof meteen dat dit een heel goede is, maar dit kan ik me onmogelijk veroorloven.
Zeker als ik zou moeten besluiten om 2 AP's te installeren, mocht het hier qua beton en wifi-drukte in de flat nodig blijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Jorgen
Prijs/kwaliteit is een unifi ac lite (5 of 6) een hele goede(75-110 per node). Een deco m4/m5 2-pack is ook prima (55 euro per node), je mist alleen dfs support dus in theorie kan t wat meer storen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
Jorgen schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:27:
[...]

Ik geloof meteen dat dit een heel goede is, maar dit kan ik me onmogelijk veroorloven.
Zeker als ik zou moeten besluiten om 2 AP's te installeren, mocht het hier qua beton en wifi-drukte in de flat nodig blijken.
Snap ik, maar neem dan aub een Access Point en niet 1 van die routers uit je lijst :) Ook zal dmv DFS dit AP beter omgaan met drukke kanalen, dus helpt ook al een stuk in drukke omgevingen.

Over hoeveel m² spreken we hier die moet gedekt worden? En is het een nieuwbouw appartement?

[ Voor 8% gewijzigd door skelleniels op 19-10-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-05 19:12
skelleniels schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:24:
[...]

Geen meerwaarde van Wifi 6, maar je raadt wel 2 Wifi 6 routers aan(ipv AP's die je eerder noemt)? 8)7

Beide voorbeelden kun je natuurlijk prima in AP-mode draaien hè, je hoeft een router niet per definitie af te schieten alleen maar omdat die als router kan fungeren. Afhankelijk van waar je je AP neer wil zetten kan het handig zijn als je daar meerdere devices via ethernet kabel op kan aansluiten, dan kom je vaak al gauw bij een router uit als je meerdere LAN aansluitingen wilt.
Punt is dat hij voor een paar tientjes een stabiel en dekkend netwerk wil in zijn hele appartement, dat is prima te doen zoals ik aangeef en heb je geen apparaat van €250+ voor nodig.
In de huidige situatie zie ik geen meerwaarde van Wifi6, maar als je nu een AP/router koopt kan het natuurlijk geen kwaad als die wel Wifi6 heeft, mocht je er in de toekomst wel profijt van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@skelleniels wat is er mis met een router in ap mode? Soms erg handig omdat je dan wat extra poorten hebt op de plek zonder extra switxh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
skelleniels schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:31:
[...]

Snap ik, maar neem dan aub een Access Point en niet 1 van die routers uit je lijst :)

Over hoeveel m² spreken we hier die moet gedekt worden? En is het een nieuwbouw appartement?
Het is ongeveer 65 à 70 m² + balkon + galerij
4e verdieping van een complex dat volgens mij ergens rond de 60 jaar oud is.

Mocht de wifi 4 verdiepingen naar beneden het ook nog doen als ik beneden in de berging of met mijn dochter in de speeltuin ben is leuk meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Wekko306 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:32:
[...]

Beide voorbeelden kun je natuurlijk prima in AP-mode draaien hè, je hoeft een router niet per definitie af te schieten alleen maar omdat die als router kan fungeren. Afhankelijk van waar je je AP neer wil zetten kan het handig zijn als je daar meerdere devices via ethernet kabel op kan aansluiten, dan kom je vaak al gauw bij een router uit als je meerdere LAN aansluitingen wilt.
Punt is dat hij voor een paar tientjes een stabiel en dekkend netwerk wil in zijn hele appartement, dat is prima te doen zoals ik aangeef en heb je geen apparaat van €250+ voor nodig.
In de huidige situatie zie ik geen meerwaarde van Wifi6, maar als je nu een AP/router koopt kan het natuurlijk geen kwaad als die wel Wifi6 heeft, mocht je er in de toekomst wel profijt van hebben.
Ja voor in de slaapkamers lijkt het me alleen maar handig als er ook poorten op het ding zitten.

Ik ben wel in enige verwarring door alle overeenkomende types in de pricewatch. Kennelijk vinden Huawei, en TP-Link het een goed idee om meerdere versies van hetzelfde uit te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
laurens0619 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:32:
@skelleniels wat is er mis met een router in ap mode? Soms erg handig omdat je dan wat extra poorten hebt op de plek zonder extra switxh
Als het op het toestel goed geïmplementeerd is, op zich niet, rest dan ook nog de configuratie door de gebruiker. Maar vaak genoeg tegengekomen dat klanten even zo'n goedkope router in AP mode in hun netwerk willen plaatsen, plotseling na een automatische firmware update schiet dan de DHCP server in gang en loopt alles in het 100. Niet voor niets dat er dedicated Access Points bestaan.

Beter dan een Access point met extra netwerkpoorten indien nodig.
Jorgen schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:33:
[...]

Het is ongeveer 65 à 70 m² + balkon + galerij
4e verdieping van een complex dat volgens mij ergens rond de 60 jaar oud is.

Mocht de wifi 4 verdiepingen naar beneden het ook nog doen als ik beneden in de berging of met mijn dochter in de speeltuin ben is leuk meegenomen
Indien centraal geplaatst zie ik niet in waarom 1 dan meer AP zou nodig zijn op die oppervlakte, zeker in een gebouw van 60 jaar oud.

4 verdiepingen lager wordt wel een uitdaging, je smartphone/laptop moet ook nog zo ver kunnen terugspreken.

[ Voor 30% gewijzigd door skelleniels op 19-10-2021 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
skelleniels schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:35:
[...]

Als het op het toestel goed geïmplementeerd is, op zich niet, rest dan ook nog de configuratie door de gebruiker. Maar vaak genoeg tegengekomen dat klanten even zo'n goedkope router in AP mode in hun netwerk willen plaatsen, plotseling na een automatische firmware update schiet dan de DHCP server in gang en loopt alles in het 100. Niet voor niets dat er dedicated Access Points bestaan.

Beter dan een Access point met extra netwerkpoorten indien nodig.

[...]

Indien centraal geplaatst zie ik niet in waarom 1 dan meer AP zou nodig zijn op die oppervlakte, zeker in een gebouw van 60 jaar oud.

4 verdiepingen lager wordt wel een uitdaging, je smartphone/laptop moet ook nog zo ver kunnen terugspreken.
Dat laatste is ook alleen een gedachte "wat leuk zou zijn" maar absoluut geen noodzaak.

Ja, moet het signaal van het accespoint dan makkelijk door de rest van het beton heen kunnen? Want nu is dus 2 houten deuren en wat beton kennelijk al teveel voor het modem/router

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
In een appartement denk ik vooral aan overlast buren. Hopelijk houden de muren/plafonds veel tegen, dan heb je minder last

https://www.amazon.de/dp/...=nl_NL&tag=peppercom09-21

Deze heb ik zelf staan. Ik heb er 3 gekocht maar 2 in gebruik. Voor het prijsverschil is het ff kijken hoeveel je er wilt. Misschien kan die 3e in de berging? Wie weeg krijgt die wel via de 2.4 een uplink. Verwacht geen wonderen/stabiele connectie via de 2.4

Moet je waarsch nog wel switch bijkopen (tientje bij action) om ze centraal bekabeld aan te kunnen sluiten

Voordeel is dat er 2 utp poorten inzitten dus je kan er nog iets bekabeld achterzetten

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 19-10-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Jorgen schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:39:
[...]

Dat laatste is ook alleen een gedachte "wat leuk zou zijn" maar absoluut geen noodzaak.

Ja, moet het signaal van het accespoint dan makkelijk door de rest van het beton heen kunnen? Want nu is dus 2 houten deuren en wat beton kennelijk al teveel voor het modem/router
Staat de huidige router nu niet in de meterkast? Houdt ook al veel signaal tegen. Ik neem aan dat de meterkast ook niet centraal in het appartement staat?
Als je nu in de verste uithoek ook al een beetje signaal hebt, moet dat wel goedkomen met 1 AP indien bovenstaande situatie klopt. Combinatie kan ook blijven uiteraard. Wifi blijven gebruiken van je bestaand modem/router en extra Access Point aan andere kant van appartement met zelfde SSID/WPA2 key zodat wordt overgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-05 07:51
Misschien een open deur hoor... maar al geprobeerd een wifi optimizer te runnen en een ander kanaal dan je buren selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
skelleniels schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:43:
[...]

Staat de huidige router nu niet in de meterkast? Houdt ook al veel signaal tegen. Ik neem aan dat de meterkast ook niet centraal in het appartement staat?
Als je nu in de verste uithoek ook al een beetje signaal hebt, moet dat wel goedkomen met 1 AP indien bovenstaande situatie klopt. Combinatie kan ook blijven uiteraard. Wifi blijven gebruiken van je bestaand modem/router en extra Access Point aan andere kant van appartement met zelfde SSID/WPA2 key zodat wordt overgeschakeld.
Ja, in de meterkast. Die zit een meter vanaf de voordeur en dan nog een meter verder is de ingang van de woonkamer. Vanaf de meterkast is het 6 tot 8 meter naar alle uithoeken denk ik. Is allemaal maar heel klein hier, maar wel 52 appartementen aan deze kant en nog een stuk of 40 vlakbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
MrStiffler schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:45:
Misschien een open deur hoor... maar al geprobeerd een wifi optimizer te runnen en een ander kanaal dan je buren selecteren?
Nee, want ik hoor nu pas voor het eerst van het bestaan van optimizers. :)
Andere kanalen zijn door Trined (mijn huidige provider) wel eens gedaan toen ik steeds geen wifi én lan meer had in een paar weken tijd. Dat verhielp niet dan mijn tv (bedraad) en laptop (wifi) dan zonder internet zaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:43
Jorgen schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:10:
[...]

Die tip zag ik vaker.

Dan heb ik wel een probleem met mijn bekabeling. Vanuit de meterkast lopen 6 ethernet kabels (2 per kamer) naar de 2 slaapkamers en de woonkamer. Ik weet niet meer waarom ik het destijds dubbel uitvoerde eigenlijk

Als ik die kabels wil blijven gebruiken dan moet ik dus ipv
glasvezelomzetter → ethernet → provider modem → ethernet naar de kamers
dan ineens het volgende doen:
glasvezelomzetter → ethernet naar de woonkamer → provider modem → ethernet terug naar de meterkast → netwerk switch → ethernet naar de slaapkamers.
Dat voelt zo omslachtig...
Providermodem met WiFi centraal plaatsen voelt misschien omslachtig, maar er zitten in jouw situatie mogelijk wel wat voordelen aan:
- Gigabit switch voor in de meterkast kost maar iets van €10-12.
- In een appartement zijn er waarschijnlijk heel veel andere WiFi netwerken in de lucht. Daarmee is de belasting van de ether vrij hoog (waarschijnlijk weinig vrije kanalen beschikbaar) en een extra AP toevoegen gaat dit probleem alleen maar groter maken.
- Providers brengen regelmatig nieuwe modems uit (met weer nieuwe WiFi techniek aan boord) en zo kan je zonder iets bij te huren toch periodiek over nieuwere WiFi techniek beschikken.
- Je houdt je netwerk heel erg simpel. Onderschat dit voordeel ook niet. Vaak worden hier al snel goede maar ook complexe oplossingen voorgesteld.

Veel succes met je keuze.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:39:
In een appartement denk ik vooral aan overlast buren. Hopelijk houden de muren/plafonds veel tegen, dan heb je minder last

https://www.amazon.de/dp/...=nl_NL&tag=peppercom09-21

Deze heb ik zelf staan. Ik heb er 3 gekocht maar 2 in gebruik. Voor het prijsverschil is het ff kijken hoeveel je er wilt. Misschien kan die 3e in de berging? Wie weeg krijgt die wel via de 2.4 een uplink. Verwacht geen wonderen/stabiele connectie via de 2.4

Moet je waarsch nog wel switch bijkopen (tientje bij action) om ze centraal bekabeld aan te kunnen sluiten

Voordeel is dat er 2 utp poorten inzitten dus je kan er nog iets bekabeld achterzetten
Ik heb nog 2 oude netwerk switches liggen, dus dat hoeft in elk geval niet uitgegeven te worden ;)
Voor de berging is ook meer een losse gedachte hoor. Dat is echt totaal overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Jorgen schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:47:
[...]

Ja, in de meterkast. Die zit een meter vanaf de voordeur en dan nog een meter verder is de ingang van de woonkamer. Vanaf de meterkast is het 6 tot 8 meter naar alle uithoeken denk ik. Is allemaal maar heel klein hier, maar wel 52 appartementen aan deze kant en nog een stuk of 40 vlakbij.
Helaas ga je kanaalverzadiging niet oplossen met meer AP's, kan het alleen maar slechter maken zelfs door er meer te gebruiken in een al overvol wifispectrum. Als het signaal 100% is, maar kanaal is verzadigd zal het nog slecht werken. Beter dan vol op 5 GHz inzetten(ook dan is 6 tot 8 meter goed te doen met 1 toestel).

Ik zou dan opteren voor de TP-Link EAP620 HD, deze heeft 4 antennes tov 2 op de andere AP's in jouw lijstje of inderdaad kijken of je het huidig modem centraal kan plaatsen.

Edit: kijk ook eens om dedicated op 5 GHz te verbinden ipv 2.4GHz, de storing zal al heel stuk minder zijn van de naburige netwerken.

[ Voor 9% gewijzigd door skelleniels op 19-10-2021 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Skynett schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:50:
[...]

Providermodem met WiFi centraal plaatsen voelt misschien omslachtig, maar er zitten in jouw situatie mogelijk wel wat voordelen aan:
- Gigabit switch voor in de meterkast kost maar iets van €10-12.
- In een appartement zijn er waarschijnlijk heel veel andere WiFi netwerken in de lucht. Daarmee is de belasting van de ether vrij hoog (waarschijnlijk weinig vrije kanalen beschikbaar) en een extra AP toevoegen gaat dit probleem alleen maar groter maken.
- Providers brengen regelmatig nieuwe modems uit (met weer nieuwe WiFi techniek aan boord) en zo kan je zonder iets bij te huren toch periodiek over nieuwere WiFi techniek beschikken.
- Je houdt je netwerk heel erg simpel. Onderschat dit voordeel ook niet. Vaak worden hier al snel goede maar ook complexe oplossingen voorgesteld.
Als dat het bijna gratis kan oplossen is dat het mooiste natuurlijk. Praktisch is het allemaal niet, maar wie weet is dat al genoeg inderdaad.

Vwb de nieuwe technieken, daarom overweeg ik ook om toch te gaan huren bij T-Mobile zodra ik overstap.
Dan heb ik én hun nieuwste modem en hun AP's. Is ook alles hun probleem en mag ik hopelijk ook wel eens nieuwe techniek verwachten als die bij hen wordt doorgevoerd
Veel succes met je keuze.
Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
skelleniels schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:52:
[...]

Helaas ga je kanaalverzadiging niet oplossen met meer AP's, kan het alleen maar slechter maken zelfs door er meer te gebruiken in een al overvol wifispectrum. Als het signaal 100% is, maar kanaal is verzadigd zal het nog slecht werken. Beter dan vol op 5 GHz inzetten(ook dan is 6 tot 8 meter goed te doen met 1 toestel).

Ik zou dan opteren voor de TP-Link EAP620 HD, deze heeft 4 antennes tov 2 op de andere AP's in jouw lijstje of inderdaad kijken of je het huidig modem centraal kan plaatsen.
Ik heb het lijstje weer geüpdated.

https://tweakers.net/pric...13;910059;1182249;761369/

De Huawei en Archer hebben ook 4 antennes voor een veel lager bedrag. Heeft de 620HD dan nog steeds voordelen? Die zit wel echt flink over mijn budget heen. Voor 2 of 3 stuks wil ik nog sparen tot 125, maar liever geef ik echt minder uit. Mits het kwaliteit blijft, want aan rommel heb ik ook niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-05 07:51
Zo'n optimizer zal het meest gunstigste kanaal voor je kiezen. Maar als er inderdaad nog 50 andere wifi signalen zijn... je kan het in ieder geval proberen en het is gratis :D

Ik geloof dat windows zelfs een eigen wifi optimizer heeft "Wifi analyser"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Jorgen schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:58:
[...]

Ik heb het lijstje weer geüpdated.

https://tweakers.net/pric...13;910059;1182249;761369/

De Huawei en Archer hebben ook 4 antennes voor een veel lager bedrag. Heeft de 620HD dan nog steeds voordelen? Die zit wel echt flink over mijn budget heen. Voor 2 of 3 stuks wil ik nog sparen tot 125, maar liever geef ik echt minder uit. Mits het kwaliteit blijft, want aan rommel heb ik ook niks.
Eerlijk gezegd als je budget zo laag is, zou ik toch eerst de goedkoopste oplossing proberen en kijken om de huidige modem centraal te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
skelleniels schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:22:
[...]

Eerlijk gezegd als je budget zo laag is, zou ik toch eerst de goedkoopste oplossing proberen en kijken om de huidige modem centraal te zetten.
Ja, veel meer kan ik er niet van maken. Sommige dingen zijn het waard om in te investeren, maar wel met beleid. Daarom ga ik ook over naar T-Mobile. Wel een A-provider, maar ook veel goedkoper dan de andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Jorgen schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:53:
[...]
Vwb de nieuwe technieken, daarom overweeg ik ook om toch te gaan huren bij T-Mobile zodra ik overstap.
Dan heb ik én hun nieuwste modem en hun AP's. Is ook alles hun probleem en mag ik hopelijk ook wel eens nieuwe techniek verwachten als die bij hen wordt doorgevoerd
Jorgen schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:32:
[...]

Ja, veel meer kan ik er niet van maken. Sommige dingen zijn het waard om in te investeren, maar wel met beleid. Daarom ga ik ook over naar T-Mobile. Wel een A-provider, maar ook veel goedkoper dan de andere.
Mbt de verwachtingen over dat het "hun probleem is" als er iets mis is met je WiFi thuis, daar zou ik toch enigzins wat gereserveerd in zijn hoe ver T-mobile gaat om te zorgen dat je thuisnetwerk goed werkt.

T-mobile is misschien wel een A-provider te noemen, maar dan met name op hun (eigen) mobiele netwerk. Op het vaste netwerk vertonen ze echter wel alle kenmerken van een budgetprovider. Niks mis mee als alles werkt natuurlijk, maar ik zou voorzichtig zijn om daar de verantwoordelijkheid voor een goed werkend WiFi netwerk thuis neer te leggen.

Dus als je zelf makkelijk (=router centraal) kan zorgen dat de WiFi thuis gewoon goed is, ben je minder afhankelijk van een provider en daarmee ook meteen vrijer in je keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@Skynett Dat is ook wel zo. Ik ga er vanuit dat als je bij hun de apparatuur huurt om het voor elkaar te krijgen, dat het dan ook hun verantwoordelijkheid is om je iets werkends te leveren. Ik heb niet een heel ongebruikelijke situatie natuurlijk.

=============

OK, met het huidige lijstje:

https://tweakers.net/pric...;1521436;1545148;1545158/ en binnenkort hopelijk de overstap naar T-Mobile ga ik eerst even kijken wat hun modem/router doet in de meterkast. Als dat hetzelfde probleem geeft als nu dan ga ik de tip uitproberen om het modem/router naar de woonkamer te verplaatsen en/of de wifi te boosten op een ander kanaal. Vervolgens kunnen we kijken of evt de TP-Link Archer of de Huawei AX3 quad/pro het probleem oplossen. Mocht dat niet lukken kan ik altijd nog kijken om een stapje hoger te gaan, of een andere oplossing te onderzoeken.

Dank allemaal voor het meedenken tot zover. Erg fijn om zoveel input van verschillende invalshoeken te krijgen. Andere tips zijn natuurlijk nog steeds welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Waar het modem van de provider ook staat in huis, plaats hem zo hoog mogelijk. Dat is altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Skynett schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:00:
Waar het modem van de provider ook staat in huis, plaats hem zo hoog mogelijk. Dat is altijd beter.
Vanwege minder dingen in de weg van het signaal, of is daar een andere reden voor?

Ik zit op de bovenste verdieping, dus boven me is sowieso alleen nog maar het platte dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Jorgen schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:02:
[...]

Vanwege minder dingen in de weg van het signaal, of is daar een andere reden voor?
Precies wat jij noemt. Het gaat dan per etage.

Hoe vaak ze wel niet in een hoekje op de grond weggestopt zijn, dat helpt allemaal niet mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Skynett op 19-10-2021 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
De Huawei AX3 pro en AX3 quadcore zijn toch gewoon dezelfde apparaten, enkel met een andere benaming?

Idg is deze voor 52 euro nu bij Amazon.de
Lijkt me dan een uitstekende deal voor een snelle Wifi 6 AP.
Zie ik nog wat over het hoofd waarom ik dit (zeker met deze prijs) niet zou willen ten faveure van 1 vd anderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Het probleem is een beetje dat je apparaten niet puur op specs kunt selecteren
Je kunt te maken hebben met brakke firmware, vervelende chipset etc etc

Daarom adviseer ik apparaten waarvan ik weet dat ze goed zijn. Of die huawei iets is, moet je zelf even in verdiepen. LEes bv dit topic [Huawei AX pro Honor router 3] Ervaringen en Discussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
laurens0619 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:03:
Het probleem is een beetje dat je apparaten niet puur op specs kunt selecteren
Je kunt te maken hebben met brakke firmware, vervelende chipset etc etc

Daarom adviseer ik apparaten waarvan ik weet dat ze goed zijn. Of die huawei iets is, moet je zelf even in verdiepen. LEes bv dit topic [Huawei AX pro Honor router 3] Ervaringen en Discussie
Aha. Thanks.

Ja dat kun je alleen weten na reviews en gebruikerservaringen. Maar primair kijk je toch eerst naar wat ie kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gawnieskens
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-05 13:02
wifi 6 heeft geen enkele zin als je oude laptops uit 2015/2016 geen AX adapter hebben. Optie is een losse ax adaptor insteken of nieuwe laptop anders heeft de Huawei AX geen zin. Ik heb zelf de Huawei AX 3 stuks in mesh en alleen de intel nuc met ax kaart trekt draadloos 600 mb op een 1GB KPN abbo. De rest max 300 draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05 19:23
mijn 10 ct's

1. als je gaat voor Accespoints in woonkamer & slaapkamer, zet de wifi van de modem UIT ..
dit komt enkel de roaming ten goeie

2. koop accespoints met DFS kanalen , als je merkt dat het ganse 5ghz spectrum in jou blok f*cked is ,wat je kan checken met Wifi Analyser bv, zet je kanaalbreedte dan op 20mhz.

3. ga voor een totale 5Ghz dekking, en geef die 5Ghz band ook een eigen naam
vermijd absoluut de verouderd & verziekte 2.4ghz band
Pagina: 1