Mijn gemeente heeft deze begin maand een besluit genomen dat een twee-onder-een-kap woning op het gas aangesloten moet worden.
Of officieel:
Het adres is een twee-onder-een-kap woning in aanbouw bij mij in de wijk. Een nieuwbouwwijk. De eerste huizen staan er nu 9 jaar. De laatste jaren wordt erveel gasloos gebouwd, ook vóórdat dat verplicht werd vanaf 1 juli 2018. Ik was dus verbaasd over het besluit en vroeg om een toelichting.
Daarop kreeg het collegevoorstel en -besluit. Daarin de omstandigheden:
Ik zie het zo:
Het algemene belang is m.i. juist dat we van het gas af gaan. De overheid, inclusief mijn gemeente, zet daar ook op in. Ik zou de hele Urgenda motivatie tegen de staat er onder kunnen leggen: voorkomen van de gevolgen van klimaatverandering = algemeen belang.
Daar komt rechtsongelijkheid bij. Er zijn immers legio anderen die in een vergelijkbare situatie níet op het gasnet mochten.
Twee vragen:
Of officieel:
.Woningkavels Adres 1 en 2 te A overeenkomstig artikel 10 lid 7. onder a. van de Gaswet in combinatie met artikel 1 lid d. van de Regeling gebiedsaanwijzing gasaansluitplicht, aan te wijzen als gebied waarvoor de gasaansluitplicht geldt
Het adres is een twee-onder-een-kap woning in aanbouw bij mij in de wijk. Een nieuwbouwwijk. De eerste huizen staan er nu 9 jaar. De laatste jaren wordt erveel gasloos gebouwd, ook vóórdat dat verplicht werd vanaf 1 juli 2018. Ik was dus verbaasd over het besluit en vroeg om een toelichting.
Daarop kreeg het collegevoorstel en -besluit. Daarin de omstandigheden:
- woningen zijn in aanbouw;
- bouw is door omstandigheden laat gestart
- bij aanschaf kavel was rekening gehouden met gasaansluiting;
- bij omgevingsvergunning is uitgegaan van een gasaansluiting;
- netbeheerder weigert recent de aansluiting o.g.v. Gaswet
- weigering is terecht tenzij gemeente voor het betreffende gebied / woning een aansluitplicht oplegt;
- dat kan bij zwaarwegende redenen van algemeen belang, waaronder begrepen de maatschappelijke kosten en baten;
- de wijk is voorzien van gasinfra;
- het was moeilijk een partner te vinden om samen een 2^1 kapwoning te bouwen (toelichting in een vertrouwelijke bijlage).
- er zijn wisselingen geweest van eigenaren van de kavels;
- de omgevingsvergunning is in augustus 2018 aangevraagd en in november 2018 verleend;
- netbeheerder weigert terecht omdat vergunning na 1 juli 2018 is ingediend;
- de woningen zijn in aanbouw indachtig de gasaansluiting, nu switchen is niet realistisch, mede uit financieel oogpunt.
In dat laatste zit de angel van mijn probleem: de woningen moeten aan het gas: "om er nu toch voor te zorgen dat...." Terwijl ze formeel gewoon gasloos moeten bouwen en de gemeente de bouwvergunning in november 2018 ten onrecht heeft verleend voor een gasgestookte installatie.Om er nu toch voor te zorgen dat de woningen aangesloten kunnen worden op het gastransportnet lijkt het, gelet op alle hiervoor omschreven omstandigheden, verdedigbaar om gebruik te maken van de mogelijkheid uit artikel 10 lid 7. onder a. van de Gaswet in combinatie met artikel 1 lid d. van de Regeling gebiedsaanwijzing gasaansluitplicht om de beide woningkavels [...] aan te wijzen als een gebied waarvoor de aansluitplicht nog wel geldt.
Ik zie het zo:
- de eigenaren worstelen om gezamenlijk een 2^1 kapwoning te bouwen en dat kost meer tijd dan verwacht;
- de gas-plannen worden na 1 juli 2018 ingediend;
- de gemeente ziet over het hoofd dat er niet gasloos wordt gebouwd;
- netwerkbeheerder houdt zich keurig aan de regels en weigert gasaansluiting;
- er wordt een tranentrekker geschreven om het falen van bouwer en gemeente toe te dekken.
Het algemene belang is m.i. juist dat we van het gas af gaan. De overheid, inclusief mijn gemeente, zet daar ook op in. Ik zou de hele Urgenda motivatie tegen de staat er onder kunnen leggen: voorkomen van de gevolgen van klimaatverandering = algemeen belang.
Daar komt rechtsongelijkheid bij. Er zijn immers legio anderen die in een vergelijkbare situatie níet op het gasnet mochten.
Twee vragen:
- heeft de gemeente een punt?
- zo nee, is het handig, verstandig, haalbaar dat ik daar een punt van maak / bezwaar maak.
[ Voor 1% gewijzigd door Marcva op 30-07-2020 10:27 . Reden: link naar post met conclusie toegevoegd. ]