vso schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:42:
ik snap wat je zegt, jij zit het "nut" er niet van in als ik het zo mag zeggen .. maar als ik het mag uitdrukken
naast de "horizontale activiteiten aldanniet actief/passief" en een plek om spullen op te slaan (voedsel) en droog te zitten is het een plek waar je prima vertoeft ..
liever niet zeggen:"het nut niet zien", want dat zie ik zeker wel.
maar als je altijd met raam open slaapt, dan kun je er wel 3 dubbel hr+++++ glas van maken met de laagste Ug waarde die maar bestaat, maar het raam is en blijft open dus isolatie is nutteloos.
het komt door de gewoonte van koud slapen gewent zijn.
dit zal 1 van de laatste stappen zijn die ik doe, misschien zelfs net voor ik het ga verkopen.
om er dan voor te zorgen dat ik misschien van een label C naar label A ga of zo iets.
(officieel heb ik label C, maar er is zoveel aangepast dat ik niet meer durf te gokken wat het nu is geworden.
kan best zijn dat ik al ruim op een label A zit.

)
Zal jij wellicht zodanig leven dat je aan je energie maatschappij maar 80 tot 100 kwijt bent .. huis onderhoud is een no-brainer .. geen discussie daar.
80€ voor energie maatschappij, jep, maar dit wel per jaar.
heb nu een boiler in bestelling staan (bijna, verkoper is eerst op vakantie, daarna kijken we verder.)
en dan hoop ik die 80€ eens op te gaan lossen.
Mijn huis was een "bouwval" is nu een "paleis" aan het worden .. die ik hopenlijk met "vette" winst kan verkopen ik en wij genietten dagelijks van dit project .. en ik vind het een leuke "sport" .. anderen zullen hun geld uitgeven aan iets anders

..
mijn huis was geen bouwval, dat is iets te overdreven.
maar heb het gekocht van een woningbouw vereniging en heeft 24 jaar diens gedaan als huur huis.
dit is niet bevorderlijk voor de binnen kant van het huis.
best wel wat duren vervangen, en nieuwe badkamer/keuken etc etc...
was niet te duur gelukkig, een 150k€ is nog best netjes voor het type huis.
als ik het nu te koop zet, tja wat zou ik er voor krijgen?
dat is gokken, maar er is wel even naar gekeken door iemand met meer verkoop kennis.
en die denkt 210k€.
dan kun je denken 60k€ winst, néé dat valt tegen.
reken ik 10 jaar inflatie en 10 jaar hypotheekrente betalen, dan is die winst al weer erg ver op.
(helemaal uit gerekend tot de laatste cent inc belastingteruggaven.)
maar goed 10 jaar gratis gewoond, dat is ook leuk.
en nu woon ik er zonder hypotheek, dat bevalt me ook wel.
persoonlijk de tofste stap die ik in die 10 jaar heb gedaan was de ventilatie lucht warmtepomp.
geen ventilatie in huis, nu wel. geniaal.
door het lage vermogen draait de warmtepomp in de winter gewoon 24x7, en hier door is mijn vloer ook 24x7 zeer aangenaam, een stuk beter als dat ik het met de gasketel deed. geniaal.
leuk dat de gas rekening naar 231m3 zakte deze winter, maar eigenlijk boeit me dat niet, dat is maar geld.
het is de luxe die het allemaal opleverde.
maar ook het besparen van onhandig gas als bij effect. nice.
maar dit is niet iedereen zijn weg, dit verschilt per type huis en de mogelijkheden die er zijn.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)