• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:25

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Mijn huis is helemaal A label .. (buitenzijde) hoe zie
[FeedBack] (deels-DIY) isoleren .. koophuis

Gas verbruik verwacht ik op 800m3 gas p.j uit te komen..

hoeveel zou ik nog kunnen besparen met welke maatregelen ?
huis is A label dus
- dak,vloer en gevel isolatie
- ramen & deuren HR++
- MV is nu nog 1:1 (oftewel zuinige dc motoren naar buiten zonder wtw)
- PV panelen
- CV getuned-waterzijdig ingeregeld / modulerende CV ketel (cw4 uit 2014/2015)

opties/plannen
- wtw van lucht/lucht (achterdeur staat zomers vaak open)
- LTV aanleggen. (vv 1ste verdieping)
- zonnecollector (2 stuks)

Ik kan redelijk veel doen (bestaand huis uit 1976) maar ik zie door de bomen het bos niet meer ..
ik zoek vooral iets om zomers effectief het huis te koelen / koel te houden ..
Wij doen ons best om de warmte buiten te houden in de zomer en in de winter binnen ..

een WP/Airco staan eventueel op de planning maar dat is als ik alle andere opties heb uitgeput

[Voor 3% gewijzigd door vso op 16-07-2020 10:58]

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

Acties:
  • +3Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 12:29
Het verbaast me eigenlijk dat je zonder WTW, PV panelen of zonnecollector een A-label kunt halen.
Of heb je PV panelen liggen (aangezien je die, als meest voor de hand liggende optie, niet noemt?)

Een WTW is lastig want dan moet je overal inblaaspunten aan gaan brengen. Lijkt me niet uitkunnen.

Wij gebruiken 1100 m3/jaar aardgas en op basis daarvan berekende ik een terugverdientijd van 12 tot oneindig (ondanks subsidie) voor een warmtepomp.

LTV (lage temperatuur verwarming neem ik aan?) is waarschijnlijk relatief makkelijk te doen (grotere radiatoren?). Maar gaat dat veel opleveren met de milde winters? Waarschijnlijk werkt de CV nu ook het grootste deel van de tijd al op ene lage temperatuur.

Heb je een goede modulerende ketel (met modulerende pomp) en thermostaat (niet zo'n Nest-ding. Dat voegt niets toe...)?
CV waterzijdig ingeregeld?

Zelf lijkt me zonnecollector (na de PV panelen) leuk. Maar ik heb er (nog) niet aan gerekend. Mooie is dat zo'n systeem wat minder heftig op een beetje schaduw reageert (bomen…) reageert

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 18:46

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als ik jouw data vergelijk met mijn huis:

bj. 1984; "vrijstaand" (geschakelde garage - onverwarmd) ; 155 m² / 365 m³, nog oorspronkelijke matige isolatie behalve na-isolatie lege spouw tussen garage en woongedeelte in 2018)
Eerst label C nu label B door o.a. gedeeltelijk HR++, zonnepanelen en na-isolatie voor totaal ca. 14 k€
met een gasverbruik van 0,26 m³/gew. graaddag @18,5°C => 650 m³ voor cv in het afgelopen stookseizoen.

doe je het volgens mij goed en is ca. 800 m³ voor cv realistisch.
Ik stook nu wel met 45/33 bij een gemiddelde kamertemperatuur van 18,5°C (nachtverlaging, waterzijdig ingeregeld - alles verwarmd).
Vloerverwarming b.g. (bijverwarming!), gebooste convectoren en grotere radiatoren op de eerste verdieping.

Mijn plan, voor een groot deel renovatie gedreven, alle kozijnen/beglazing op HR++ niveau, nieuwe gevelbetimmering met extra isolatie (PIR), CO2-gestuurde mv => label A en vermoedelijk ca. 0,22 m³/ggd.

Maar idd. wat als mijn HR-ketel uit 2000 het begeeft?

Warmtepompen en de nodige aanpassingen vind ik, ook met de huidige subsidies, nog te duur.
Halfhartige offertes, na aftrek subsidie wp, beginnen! bij 6-7 k€!
De installatiebranche bij mij in de buurt is helaas niet op de installatie van mono-valente warmtepompen in bestaande huizen voorbereid.

Dus voor mij wordt het waarschijnlijk dan een nieuwe (gehuurde) cv-ketel en voor de rest wacht ik af wat de gemeente voor mijn wijk gaat bedenken.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
Als je het zelf installeert heb je een L/W warmtepomp met SWW vat voor 2k na subsidie.
Uitbesteden is helaas duur en ik heb niet de indruk dat het de laatste tijd gedaald is.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
WackoH schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 17:54:
Het verbaast me eigenlijk dat je zonder WTW, PV panelen of zonnecollector een A-label kunt halen.
Of heb je PV panelen liggen (aangezien je die, als meest voor de hand liggende optie, niet noemt?)
correct ik heb ze wel en aangepast in de OP
Een WTW is lastig want dan moet je overal inblaaspunten aan gaan brengen. Lijkt me niet uitkunnen.

Wij gebruiken 1100 m3/jaar aardgas en op basis daarvan berekende ik een terugverdientijd van 12 tot oneindig (ondanks subsidie) voor een warmtepomp.

LTV (lage temperatuur verwarming neem ik aan?) is waarschijnlijk relatief makkelijk te doen (grotere radiatoren?). Maar gaat dat veel opleveren met de milde winters? Waarschijnlijk werkt de CV nu ook het grootste deel van de tijd al op ene lage temperatuur.

Heb je een goede modulerende ketel (met modulerende pomp) en thermostaat (niet zo'n Nest-ding. Dat voegt niets toe...)?
CV waterzijdig ingeregeld?

Zelf lijkt me zonnecollector (na de PV panelen) leuk. Maar ik heb er (nog) niet aan gerekend. Mooie is dat zo'n systeem wat minder heftig op een beetje schaduw reageert (bomen…) reageert
ja LTV = lage temp verwarming inderdaad ..
= cv is waterzijdig ingeregeld (cv tune topic gevolgd) maar ik gooi deze nog op de schop voordat ik met WP installatie(s) begin ..
Oftewel wij overwegen nu vloerverwarming/radiatoren en andere meuk te vervangen in huis .. die LTV geschikt is en zodra een WP die koelt in het vizier komt is dit een simpele vervanging ..

Zonnecollector is inderdaad iets wat nog kan .. maar daar heb ik in de winter vooral veel aan nu zou ik de wamte (overschot) moeten dumpen in het zwembad .. ook geen ramp daar niet van maar ik vermoed dat ik het zwembad zsm verander in een spa .. ;:+ oftewel ik kan maar een beperkte "overschot" kwijt in de zomer .. Het overschot vormt dus een "issue"

zover ik nu weet kan ik bv met 2 panelen af in de winter, maar 1 is ruim voldoende in de zomer .. dus zou de 2de pure overschot zijn..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
dunklefaser schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 17:55:
Als ik jouw data vergelijk met mijn huis:

bj. 1984; "vrijstaand" (geschakelde garage - onverwarmd) ; 155 m² / 365 m³, nog oorspronkelijke matige isolatie behalve na-isolatie lege spouw tussen garage en woongedeelte in 2018)
Eerst label C nu label B door o.a. gedeeltelijk HR++, zonnepanelen en na-isolatie voor totaal ca. 14 k€
met een gasverbruik van 0,26 m³/gew. graaddag @18,5°C => 650 m³ voor cv in het afgelopen stookseizoen.

doe je het volgens mij goed en is ca. 800 m³ voor cv realistisch.
Ik stook nu wel met 45/33 bij een gemiddelde kamertemperatuur van 18,5°C (nachtverlaging, waterzijdig ingeregeld - alles verwarmd).
Vloerverwarming b.g. (bijverwarming!), gebooste convectoren en grotere radiatoren op de eerste verdieping.

Mijn plan, voor een groot deel renovatie gedreven, alle kozijnen/beglazing op HR++ niveau, nieuwe gevelbetimmering met extra isolatie (PIR), CO2-gestuurde mv => label A en vermoedelijk ca. 0,22 m³/ggd.

Maar idd. wat als mijn HR-ketel uit 2000 het begeeft?

Warmtepompen en de nodige aanpassingen vind ik, ook met de huidige subsidies, nog te duur.
Halfhartige offertes, na aftrek subsidie wp, beginnen! bij 6-7 k€!
De installatiebranche bij mij in de buurt is helaas niet op de installatie van mono-valente warmtepompen in bestaande huizen voorbereid.

Dus voor mij wordt het waarschijnlijk dan een nieuwe (gehuurde) cv-ketel en voor de rest wacht ik af wat de gemeente voor mijn wijk gaat bedenken.
YMMV
Ik weet niet of je aan de openings post/andere "feedback" post refereert ?

Zolang je passieve isolatie en LTV niet op orde is heeft het weinig nut
ik denk dat je beter een CV ketel (hr) kan aanschaffen dan huren .. na 15 jaar is dat echt een simpele snelle investering die mij het meeste bespaarde en eventueel hybride als dat 1000,- extra is bv .

als ik bereken ben ik met gas besparen (dus 100% stroom) scheelt me dat ongeveer 10,- p.m dat zet geen 'Extra" zoden aan de dijk imho niet meegerekend
- gas afsluiten (kosten ???)
- indien nodig verzwaring v.d elektra aansluiting (1fase naar 3 fases)

een reden voor mij om te wachten voor een WP aanschaf is dat de laatste ronde isolatie net is uitgevoerd

als je nu "googled" op wp aanschaf krijg je de geneuzel van "is je woning A label? zo ja sturen we een offerte :( grrr ik wil weten welk model ik aan moet schaffen ..

• Luchtbakker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17-09 12:53
WackoH schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 17:54:
Ik heb deze ook niet, en heb ook een A label. Het is schijnbaar geen eis.

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Het label zegt ook erg weinig. RC waarden van vloer- wand- en dakisolatie, en U waarden van het glas. Dan pas kun je iets zeggen over de stand van zaken.

Meestal denkt men dat het huis 'geisoleerd' is, maar naar de huidige maatstaven is het niet veel bijzonders. Dan is investeren in isolatie veel slimmer dan in techniek.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 10:04
vso schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:48:
Mijn huis is helemaal A label .. (buitenzijde)

huis is A label dus
- ramen & deuren HR++
- PV panelen

opties/plannen

Ik kan redelijk veel doen (bestaand huis uit 1976) maar ik zie door de bomen het bos niet meer ..
Wij doen ons best om de warmte buiten te houden in de zomer en in de winter binnen ..

een WP/Airco staan eventueel op de planning maar dat is als ik alle andere opties heb uitgeput
Ik zou dan denken aan:
DWTW
screens of andere zonwering

Warmtebeeldmeting om te kijken of je nog ergens warmte verliest door kieren etc

Acties:
  • +1Henk 'm!

• traders
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09:42
Goedkoopste is gedragsverandering. Korter/minder douchen, trui aan etc.

Je kunt van alles doen maar doorgaans passen mensen hun gedrag (in negatieve zin) aan. Je kunt wel een douche WTW installeren maar waarschijnlijk ga je dan vroeg of laat langer douchen "want er is toch geïnvesteerd in WTW".

Dit is meteen ook de reden dat 0 op de meter woningen dat helemaal niet zijn: mensen passen hun gedrag erop aan.

• traders
Een hoop dingen die jij opnoemt kost een hoop en levert weinig op. Bv LTV op verdieping. Doorgaans slaap je daar en nogal heb je kinderen of een studeerkamer dan wil je dat snel op temp hebben of je moet dat de hele dag aan hebben staan.

LTV radiatoren zijn super duur. Het enige voordeel dat je haalt is beter rendement uit HR maar daar ga je de kosten nooit mee goedmaken.

LTV is een comfort dingetje maar dan wel een duur speeltje.

[Voor 7% gewijzigd door traders op 15-07-2020 23:39]

• WackoH
Je zou nog Domotica kunnen bekijken. Ik gebruik dat o.a. om bepaalde verlichtig die gezinsgenoten wel eens vergaten uit te zetten (pad en tuin) standaard iedere avond uit te schakelen.

Verder kun je met PIR (passief infrarood) of radar sensor de lampen in de doorgangsruimtes (hal, overloop) of ruimtes met korte verblijftijd (kelder, bijkeuken) plaatsen. Vooral die radar-lampen laatste zijn handig. Je hoeft alleen maar het 'bolletje' te vervangen, ok als de lamp in een armatuur zit.

Rijk ga je er niet van worden, maar automatisch verlichting werkt ook comfort-verhogend.

Het opvangen van regenwater en gebruiken voor toiletspoeling en tuin is nog een duurzaamheidsoptie. Maar kost ook veel.

Goede zonwering lijkt nog wel de beste kosten/baten.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
hesselbeertje schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:44:
Het label zegt ook erg weinig. RC waarden van vloer- wand- en dakisolatie, en U waarden van het glas. Dan pas kun je iets zeggen over de stand van zaken.

Meestal denkt men dat het huis 'geisoleerd' is, maar naar de huidige maatstaven is het niet veel bijzonders. Dan is investeren in isolatie veel slimmer dan in techniek.
Ik denk niet dat het geisoleerd is ik weet het 100% zeker ..

je voldoet aan een x aantal voorwaarden om het label te behalen, Dat het exacte cijfers geeft zal ik echter niet beweren.. en ja alles kan beter.

Dus wat je schrijft is redelijk onzin.
traders schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:31:
Goedkoopste is gedragsverandering. Korter/minder douchen, trui aan etc.

Je kunt van alles doen maar doorgaans passen mensen hun gedrag (in negatieve zin) aan. Je kunt wel een douche WTW installeren maar waarschijnlijk ga je dan vroeg of laat langer douchen "want er is toch geïnvesteerd in WTW".

Dit is meteen ook de reden dat 0 op de meter woningen dat helemaal niet zijn: mensen passen hun gedrag erop aan.
niet om je af te branden .. maar als je de "extreme" reactie geeft .. had ik dan beter niet direct extra kunnen investeren in kleding .. (minder verwarmen, koud douchen oid )

minder extreem gezegd, moment dat je gaat starten met "bezuinigen" en dus isoleren ga je op veel zaken letten het is een mind-set.
- ronde 1 "waar kan je op besparen" uitgaven .. lampjes aan/uit .. boodschappen en verwarming
- ronde 2 "isoleren" / cv tunen . je doet de kleine snelle "quick wins" aan isolatie.
@WackoH & @jerh in ronde 2 zit dus ook domotica en "zonnewering"
- ronde 3 zuiniger apparatuur
- ronde 4 dak/ramen isolatie ..
- ronde 5 de rest ..

Kortom je bent al een end op weg en het is een "neverending cyclus" .. want hoe meer je bespaart links en rechts hoe meer je in de pocket houd om leuke dingen te doen ..

passieve besparingen zoals minder boodschappen, isoleren en je verbruik meten en weten zijn je snelste winsten en sporen aan tot meer ..

mijn buren vroegen zich af wat de status is .. het gezicht dat ze trekken als ik zeg dat ik 100 p.m kwijt ben zonder PV installatie met een warm huis a 20 / 21 graden .. is vol ongeloof .. zeker als je erbij rekent dat ze 250 tot 350 kwijt zijn .. en ik kan het bewijzen met feiten ..

zonnewering is wel en puntje .. wij houden het relatief "donker" (lees weren zon v.d ramen) ..maar zelfs geisoleerd tot zeer goed geisoleerd voorkomt niet dat een lange periode "wamte" je huis lang warm blijft ..
het kost ons meerdere dagen nu om de temp van 1 a 2 weken terug uit het huis te krijgen .. het is nog steeds 24 graden. Dat is het nadeel van isolatie .. het warmt langzaam op maar ook langzaam af .. en die energie is opgeslagen in de isolatie .. en dan hebben we meerdere dagen al het huis door laten tochten.

• busscherski
  • Nu online
vso schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 02:51:
[...]

je voldoet aan een x aantal voorwaarden om het label te behalen, Dat het exacte cijfers geeft zal ik echter niet beweren.. en ja alles kan beter.

Volgens mij is het net andersom en is wat je zelf schrijft redelijk onzin. Of er wordt langs elkaar gepraat.

Er bestaan allerlei gradaties van isolatie, uitgedrukt in RC waarde.
Alle isolatie is tegenwoordig dikker dan in 1978. Kijk bijvoorbeeld naar de dikte van dak/muur/vloer/glas isolatie van tegenwoordig.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18:18
@vso Wat voor woning is het? Als het een 2/1 kap of tussenwoning is zit je nog met een "ankerloze" spouw die aan de bovenkant open is. Die heb ik hier 2 weken terug dichtgemaakt bovenin, kwam veel warme lucht uit.

Zo ankerloos was onze spouw overigens niet, veel rotzooi ertussen geklemd dat tijdens de bouw erin is gevallen.

• joezzt
  • Niet online
Plafondventilatoren tegen het warmtegevoel helpen ook, die gebruiken over het algemeen erg weinig energie en hoor je niet, kun je ook goed bij slapen.

PVOutput , Gibson S-1 , Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17:29

Yucon

*broem*

traders schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:36:
LTV is een comfort dingetje maar dan wel een duur speeltje.
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt? Deze snap ik niet.. Uiteindelijk is het toch ook gewoon een radiator die warm wordt? Of bedoelde je het in de context van vloerverwarming?

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dak vol zonnepanelen en een lucht/lucht warmtepomp? Zeker bij een goed geïsoleerd huis wordt koelen steeds meer een uitdaging dan verwarmen. Een flink hete zomer en je zit zo met een huis van 25+ graden die je niet meer gekoeld krijgt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• hesselbeertje
  • Nu online
[...]

Wat fijn dat je weet dat ik onzin schrijf. Ik vraag me wel af wat je hier dan zoekt, want blijkbaar weet je het zelf allemaal al precies.

Succes met de isolatie en de gasrekening.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• traders
Yucon schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:27:
[...]

Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt? Deze snap ik niet.. Uiteindelijk is het toch ook gewoon een radiator die warm wordt? Of bedoelde je het in de context van vloerverwarming?
Nou kijk maar eens wat een LTV radiator kost. 500 euro is niks. Dus voor een bovenverdieping ben je al met al al gauw 2000 euro kwijt alleen aan radiatoren. Ook heb je allerlei leiding werk want of deze radiatoren zijn groter of voorzien van ventilatoren (stroom nodig).

Met comfort bedoel ik lage temperatuur als comfortabeler wordt gezien/gevoeld omdat er minder temperatuurverschil is.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mijn buren vroegen zich af wat de status is .. het gezicht dat ze trekken als ik zeg dat ik 100 p.m kwijt ben zonder PV installatie met een warm huis a 20 / 21 graden .. is vol ongeloof .. zeker als je erbij rekent dat ze 250 tot 350 kwijt zijn .. en ik kan het bewijzen met feiten ..
Vergeet niet dat je pas het verbruik weet bij jaarafrekening, daarbij moet je je ook je investering verwerken.
Je buren kunnen wel veel moeten betalen per m3 Gas, of je krijgen elk jaar €400,- terug....

Je kunt het beter bij jezelf houden, en voor jouw situatie.Nogmaals vergeet niet je investering ook te verwerken.
Je buren kunnen al besparen bij een goed contract voor energie, en slimmer stoken/warmwater gebruik via gas.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Theo
  • Registratie: januari 2005

Theo

moederbord

Als je al lagetemperatuurverwarming hebt én er is al een goede woningisolatie; een L/W warmptepomp! Een Panasonic Monoblock is erg stil en je kan 'm zelf ook aansluiten en plaatsen. De subsidie is op zo'n ding vrij hoog, terwijl de aanschafprijs vrij laag is. Uiteindeljk ben je dan zo rond de 1 tot 3 k kwijt an kosten.

Een warmtepomp 'vervangt' één kuub gas voor twee kWh aan stroom. Gebruik jij nu 1.000 kuub gas dan is dat met een warmtepomp dus 2.000 kWh voor dezelfde warmte. Kun je daarnaast ook nog extra zonnepanelen leggen dan wek je zelf de stroom op voor je warmtepomp waarmee je effectief gewoon nul aan energie verbruikt.

7400 Wp op het dak

• WackoH
Voor een bestaand huis lijkt me een hybride system (Elga) interessant.
Het staat mij een beetje tegen om volledig op een warmtepomp over te gaan omdat het rendement daarvan daalt met dalende buitentemperatuur. Om het huis altijd warm te krijgen moet je dus of de WP flink overdimensioneren, of elektrisch gaan bijverwarmen.
En als de CV ketel er toch al is, kan die met een Elga mooi de piekbelastingen voor z'n rekening nemen. Zoalng de meeste stroom toch nog uit fossiele bronnen komt, maakt het voor het milieu ook niet veel uit.

Zonder PV panelen kwam ik toen op een terugverdientijd van in het beste geval (zelf plaatsen en zo) op 8.5 jaar uit. Een beetje te lang voor zo'n technisch apparaat want een keer een defect en je de sjaak.

Met PV incl. saldering is het een kleine 5 jaar. Dus misschien ga ik weer eens kijken of het wat is ;)

Maar omdat de saldering wordt afgebouwd en wegvalt heb je in de toekomst (financieel) niets aan je PV panelen. Want als je de stroom voor warmte nodig hebt, schijnt de zon niet (de PV doen in de winter tot <20% in januari van wat ze in de zomer doen)

PS: De warmte zit niet in je isolatie, maar in de zware materialen als beton en baksteen.

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 18:50
WackoH schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:50:
Het staat mij een beetje tegen om volledig op een warmtepomp over te gaan omdat het rendement daarvan daalt met dalende buitentemperatuur. Om het huis altijd warm te krijgen moet je dus of de WP flink overdimensioneren, of elektrisch gaan bijverwarmen.
En als de CV ketel er toch al is, kan die met een Elga mooi de piekbelastingen voor z'n rekening nemen. Zoalng de meeste stroom toch nog uit fossiele bronnen komt, maakt het voor het milieu ook niet veel uit.

Zonder PV panelen kwam ik toen op een terugverdientijd van in het beste geval (zelf plaatsen en zo) op 8.5 jaar uit. Een beetje te lang voor zo'n technisch apparaat want een keer een defect en je de sjaak.

Met PV incl. saldering is het een kleine 5 jaar. Dus misschien ga ik weer eens kijken of het wat is ;)

Maar omdat de saldering wordt afgebouwd en wegvalt heb je in de toekomst (financieel) niets aan je PV panelen. Want als je de stroom voor warmte nodig hebt, schijnt de zon niet (de PV doen in de winter tot <20% in januari van wat ze in de zomer doen)

PS: De warmte zit niet in je isolatie, maar in de zware materialen als beton en baksteen.
Voor een bestaand huis is een hybride ( elga ) totaal niet interessant.
Je kan een woning prima verwarmen met een warmtepomp, en dan voorlopig lekker blijven douchen met de cv ketel

Neem bijvoorbeeld een Lg r32 monoblock, die behoudt tot -7 zijn volledige vermogen!.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
busscherski schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 03:49:
[...]

Volgens mij is het net andersom en is wat je zelf schrijft redelijk onzin. Of er wordt langs elkaar gepraat.

Er bestaan allerlei gradaties van isolatie, uitgedrukt in RC waarde.
Alle isolatie is tegenwoordig dikker dan in 1978. Kijk bijvoorbeeld naar de dikte van dak/muur/vloer/glas isolatie van tegenwoordig.
& @hesselbeertje
leg eens uit aub ..

Kan begrijpen dat je denkt dat ik het huis zo gekocht heb (D-label toen), maar het topic in OP waar ik naar link is een uitleg wat ik de afgelopen 5 jaar gebeurt is in dit huis en hoe ik dus nu op het A label ben gekomen.

• Theo

Theo

moederbord

Hier en ik het niet compleet mee eens. Het is correct dat hoe kouder het is hoe lager de COP is en hoe meer warmte er nodig is. Maar je zal verbaasd zijn hoe weinig warmte je daadwerkelijk nodig hebt bij 0 graden buiten om je woning warm te houden. Als voorbeeld; ik heb een woning die 2.000 kuub gas per jaar verbruikte. Zonder de isolatie aan te passen verwarm ik de woning met een 5 kW warmtepomp.

Een goede richtlijn; het gasverbruik per jaar in kuub deel je door 8 en je hebt de warmtebehoefte in watt per graad verschil tussen buiten en binnen. Met een gasverbruik van 2.000 kuub is dit dus 250 watt per graad verschil.
Als het buiten 10 graden kouder is dan binnen dan moet je 2.500 watt aan warmte aan je woning toevoegen om de temperatuur constant te houden.

Met een A label woning zal het gasverbruik rond de 1.000 kW liggen. Dan heb je aan een 5 kW warmtepomp ruim voldoende; zelfs bij -15C kun je het huis dan nog warm houden :)

Maar als ze zelfs al zonder PV een investering van duizenden euro's in 8 jaar terug kan verdienen dan is dat -economisch gezien- nog steeds zeer interessant. Voeg je extra PV toe dan ligt de tvt nog lager, en ben je helemaal spekkoper.

7400 Wp op het dak

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:01:
@vso Wat voor woning is het? Als het een 2/1 kap of tussenwoning is zit je nog met een "ankerloze" spouw die aan de bovenkant open is. Die heb ik hier 2 weken terug dichtgemaakt bovenin, kwam veel warme lucht uit.

Zo ankerloos was onze spouw overigens niet, veel rotzooi ertussen geklemd dat tijdens de bouw erin is gevallen.
het is een woning uit 1976 tussenwoning. de spouw tussen de huis zou ik echt niet durven zeggen ..
maar hoe ik dit ga zien ?? dat is best een goeie opmerking .. Dank hiervoor

Als je wat meer wilt toelichten hoe/wat je gedaan hebt zou ik dankbaar wezen.

[Voor 7% gewijzigd door vso op 16-07-2020 11:05]

• hesselbeertje
  • Nu online
Je legt niets uit. Het enige wat ik lees is een huis uit 1976 met dak, vloer en gevelisolatie. Vandaar mijn vraag naar R-waarden. Dan is er iets te zeggen over het nut van verder isoleren of andere maatregelen te nemen.

Het is toch een kleine moeite om de gebruikte materialen en diktes even te vermelden?

[Voor 16% gewijzigd door hesselbeertje op 16-07-2020 11:09]

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Theo schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:24:
Als je al lagetemperatuurverwarming hebt én er is al een goede woningisolatie; een L/W warmptepomp! Een Panasonic Monoblock is erg stil en je kan 'm zelf ook aansluiten en plaatsen. De subsidie is op zo'n ding vrij hoog, terwijl de aanschafprijs vrij laag is. Uiteindeljk ben je dan zo rond de 1 tot 3 k kwijt an kosten.

Een warmtepomp 'vervangt' één kuub gas voor twee kWh aan stroom. Gebruik jij nu 1.000 kuub gas dan is dat met een warmtepomp dus 2.000 kWh voor dezelfde warmte. Kun je daarnaast ook nog extra zonnepanelen leggen dan wek je zelf de stroom op voor je warmtepomp waarmee je effectief gewoon nul aan energie verbruikt.
de prijs is wel intressant,

is het niet zo dat 1 kuub gas staat gelijk aan 8.8 ruwe energie .. dan delen door (s)COP zou een verbruik opleveren ?
dus 800 kuub gas x 8.8 = 7040 delen door cop 5 = 1408 kW(h) ?

• _JGC_
vso schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:04:
[...]

het is een woning uit 1976 tussenwoning. de spouw tussen de huis zou ik echt niet durven zeggen ..
maar hoe ik dit ga zien ?? dat is best een goeie opmerking .. Dank hiervoor

Als je wat meer wilt toelichten hoe/wat je gedaan hebt zou ik dankbaar wezen.
Tussenwoning, heb je dus 2 woningscheidende spouwmuren. Als je een energieprestatierapport over je woning zou laten opstellen zouden die ook aan het licht komen, maar wordt geadviseerd om dat pas te laten doen als je het dak vervangt, is nml nogal arbeidsintensief om het op officiele manier te laten doen.

In de nieuwbouw wordt gewoon een spuwrups aangelegd, een isolatieplaat die ze bovenin in de spouw steken en dan een waterdichte afdekking eroverheen, meestal glaswol in PE folie. In jouw geval liggen er nu panlatten over de spouw, waardoor je onmogelijk zo'n ding kan plaatsen zonder je panlatten eraf te slopen.

Zoals wij het gedaan hebben: rij pannen eraf, isolatieplaat tussen de spouw duwen (wij hebben stroken PIR gebruikt, je kan ook steenwol ertussen proppen, is minder werk), vervolgens een rupsje PUR erover om het af te dichten. Blijft dan nog over de kopse kanten van de muren, die hebben wij niet meegenomen, maar kan je ook afdekken met isolatieplaten.

Ik moet nog zien hoeveel dit gaat besparen komende winter, maar voor een middagje werk en de kosten van 3 bussen PUR vond ik het de moeite waard. Ik heb het samen met de buurman gedaan, hij moest toch het dak op vanwege lekkage, hebben we gelijk dit ook aangepakt.

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17:37

Wuursj

want worst is al bezet

Als je er wat tijd in wilt stoppen: kan je hele huis in de U-wert tool en je ziet exact waar je verbeterpunten liggen. Waar doet het pijn, waar hangt het laaghangend fruit. Ook kun je dan snel kijken hoe snel je dingen terug verdient door oud en nieuw in voeren met kosten. De tool berekend dan meteen hoe snel je het milieutechnisch en financieel terug verdient.

Voorbeeld, mijn overzicht na verbouwing:

Ondanks hr++ en hr+++ glas zijn de ramen dus nog de grote boosdoener. Ramen verkleinen :P
En ook de vloer is ondanks een boven-bouwbesluit waarde van RC5 nog een redelijke speler door de relatief grote oppervlakte.

Verwacht vermogen en verbruik, wat je kan om te kijken of een WP geschikt is en hoe groot deze moet zijn:

(benodigd aantal warmte kWh delen door ~9 a 10 voor kuub gas en delen door verwachte COP voor electrische kWh's)

Hoe snel verdient extra binnen isolatie zich terug? (voorbeeldje met plat dak)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
hesselbeertje schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:07:
Je legt niets uit. Het enige wat ik lees is een huis uit 1976 met dak, vloer en gevelisolatie. Vandaar mijn vraag naar R-waarden. Dan is er iets te zeggen over het nut van verder isoleren of andere maatregelen te nemen.
zie het gelinkte topic daarin staat de werkzaamheden, R-waarden zijn "Relatief" ..

bijvoorbeeld: De buiten gevel is voordat ik erin trok geisoleerd .. (dat verklaart o.a waarom mijn buren 250-350 p.m zitten en ik op 200 p.m vanaf 2015.. zie ander topic) maar van deze isolatie is 70% "over" .. aldus meerdere controlles door mensen die gaatjes in de gevel geboort hebben .. (5 verschillende offertes gehad) .. Dus R-waarde was x .. nu 70% ervan is ???

Dat is het relatieve is dus ... als ik je vertel (zie het andere topic in OP) wat er inzit kan ik je nog niet exact vertellen wat de huidige R-waarde is. Alleen de theoretische R en dat varieert erg van locatie tot locatie.

kortom het A-label (was D-label of E-label vanaf de bouw) maar geeft wel aan dat er verbeteringen zijn doorgevoerd die "verantwoord" zijn ..

andere (passieve)isolatie maatregelen dan de spouwmuur & (gevel)muren opdikken zou voor mij $$$ van afgelopen 5 jaar weggooien betekenen . dus ben ook benieuwd welke opties ik vergeten ben..

• Theo

Theo

moederbord

vso schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:16:
[...]

de prijs is wel intressant,

is het niet zo dat 1 kuub gas staat gelijk aan 8.8 ruwe energie .. dan delen door (s)COP zou een verbruik opleveren ?
dus 800 kuub gas x 8.8 = 7040 delen door cop 5 = 1408 kW(h) ?
Als je je CV ketel optimaal af hebt gesteld zodat deze een retourtemperatuur heeft van 20-30 graden dan heb je hierin gelijk :) Maar ook dan zit je akelig dichtbij de 1.600 kWh van de ' rule of thumb' .
Plus, de ene warmtepomp kan ietsje zuiniger zijn dan de ander, en dus een ietsje hogere COP hebben, waardoor de ene WP een COP van (bijv) 3.8 kan hebben terwijl een ander op 4.2 zit. Als je hier ook rekening mee houdt dan kan het nog een complexere formule worden, terwijl het antwoord eigelijk altijd wel vlak in de buurt blijft van [stroomverbruik in kWh per jaar = kuub gas per jaar x 2 ]

7400 Wp op het dak

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:22:
[...]

Tussenwoning, heb je dus 2 woningscheidende spouwmuren. Als je een energieprestatierapport over je woning zou laten opstellen zouden die ook aan het licht komen, maar wordt geadviseerd om dat pas te laten doen als je het dak vervangt, is nml nogal arbeidsintensief om het op officiele manier te laten doen.

In de nieuwbouw wordt gewoon een spuwrups aangelegd, een isolatieplaat die ze bovenin in de spouw steken en dan een waterdichte afdekking eroverheen, meestal glaswol in PE folie. In jouw geval liggen er nu panlatten over de spouw, waardoor je onmogelijk zo'n ding kan plaatsen zonder je panlatten eraf te slopen.

Zoals wij het gedaan hebben: rij pannen eraf, isolatieplaat tussen de spouw duwen (wij hebben stroken PIR gebruikt, je kan ook steenwol ertussen proppen, is minder werk), vervolgens een rupsje PUR erover om het af te dichten. Blijft dan nog over de kopse kanten van de muren, die hebben wij niet meegenomen, maar kan je ook afdekken met isolatieplaten.

Ik moet nog zien hoeveel dit gaat besparen komende winter, maar voor een middagje werk en de kosten van 3 bussen PUR vond ik het de moeite waard. Ik heb het samen met de buurman gedaan, hij moest toch het dak op vanwege lekkage, hebben we gelijk dit ook aangepakt.
dank voor je toelichting ! is inderdaad niet te doen hier om diverse redenen .. enige wat ik zou kunnen doen is gaten boren in de muur (op zolder) om de x cm en vol spuiten met pur en ik weet niet of dat nu wel handig is

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Theo schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:39:
[...]

Als je je CV ketel optimaal af hebt gesteld zodat deze een retourtemperatuur heeft van 20-30 graden dan heb je hierin gelijk :) Maar ook dan zit je akelig dichtbij de 1.600 kWh van de ' rule of thumb' .
Plus, de ene warmtepomp kan ietsje zuiniger zijn dan de ander, en dus een ietsje hogere COP hebben, waardoor de ene WP een COP van (bijv) 3.8 kan hebben terwijl een ander op 4.2 zit. Als je hier ook rekening mee houdt dan kan het nog een complexere formule worden, terwijl het antwoord eigelijk altijd wel vlak in de buurt blijft van [stroomverbruik in kWh per jaar = kuub gas per jaar x 2 ]
ja dat merkte ik op en overcapaciteit is altijd wel prettig met verwarming :) toch ?

• _JGC_
vso schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:40:
[...]

dank voor je toelichting ! is inderdaad niet te doen hier om diverse redenen .. enige wat ik zou kunnen doen is gaten boren in de muur (op zolder) om de x cm en vol spuiten met pur en ik weet niet of dat nu wel handig is
Hoezo niet te doen? Omdat er zonnepanelen op het dak liggen? Sowieso zal je zoiets in samenspraak met de buren moeten doen.
Als je de pannen eraf trekt kijk je bij huizen uit jaren 70-80 gewoon de spouw in en vliegt de warme lucht je om de oren, ook in de zomer. Enige wat tussen de spouw en de pannen zit zijn de latten, je dakbeschot dekt niet eens de muren zelf af.

Ik heb een dak met 30 graden helling, aan de voorkant goothoogte op 3 meter, aan de achterkant 6. Voorkant hebben we zonder klimvest gedaan, achterkant heeft de buurman met klimvest en koord gedaan.

• Theo

Theo

moederbord

vso schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:41:
[...]

ja dat merkte ik op en overcapaciteit is altijd wel prettig met verwarming :) toch ?
Een beetje overcapaciteit is handig, maar niet altijd nodig. Als je erg conservatief bent kun je de @koevlaas2 formule gebruiken: de capaciteit van je warmtepomp is [jaarlijkse kWh behoefte voor warmte / 1650]; of [jaarlijkse gasverbruik in kuub / 200], waarbij je de uitkomst naar boven afrondt. Met 900 kuub gas is een 5 kW model al ruim voldoende. Meer is niet echt nodig.

Met de eerdere formule dat je warmteverlies/behoefte in watt ongeveer [jaarverkruik in kuub / 8] is kun je met een woning die 900 kuub gas verbruikt dus al bepalen dat -wanneer het buiten nul graden is- je ongeveer 2.250 watt nodig hebt aan warmte. Dat is voor een 5 kW warmtepomp een eitje, waarmee je dus al een overcapaciteit hebt.

Een ander nadeel van een veel te zware warmtepomp is dat deze altijd een minimumvermogen heeft wat deze kan leveren. Stel een warmtepomp kan zichzelf terugmoduleren naar 10% dan kan een 5 kW model 500 watt als minmum leveren aan warmte. Als je maar 300 watt aan warmte nodig hebt zal deze dus een beetje gaan pendelen. Een 10 kW model zal 1 kW als minimum kunnen leveren, en zal dus meer en zwaarder gaan pendelen.
Een CV ketel doet dit ook, die heeft ook een minimumverogen wat deze kan leveren. Maar over het algmeen geldt; hoe lager het minimumvermogen, hoe minder deze pendelt, hoe stabieler te temperatuur in huis is, en dit is voordelig voor de comfort in huis.

Dus met de capaciteit van een WP heb je gelijk dat een beetje extra capaciteit handig is, maar te veel is zonde en werkt averechts. De Koevlaas2formule is hierin een goede richtlijn.

7400 Wp op het dak

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Wuursj schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:22:
Als je er wat tijd in wilt stoppen: kan je hele huis in de U-wert tool en je ziet exact waar je verbeterpunten liggen. Waar doet het pijn, waar hangt het laaghangend fruit. Ook kun je dan snel kijken hoe snel je dingen terug verdient door oud en nieuw in voeren met kosten. De tool berekend dan meteen hoe snel je het milieutechnisch en financieel terug verdient.

Voorbeeld, mijn overzicht na verbouwing:
[Afbeelding]

Ondanks hr++ en hr+++ glas zijn de ramen dus nog de grote boosdoener. Ramen verkleinen :P
En ook de vloer is ondanks een boven-bouwbesluit waarde van RC5 nog een redelijke speler door de relatief grote oppervlakte.

Verwacht vermogen en verbruik, wat je kan om te kijken of een WP geschikt is en hoe groot deze moet zijn:
[Afbeelding]
(benodigd aantal warmte kWh delen door ~9 a 10 voor kuub gas en delen door verwachte COP voor electrische kWh's)

Hoe snel verdient extra binnen isolatie zich terug? (voorbeeldje met plat dak)
[Afbeelding]
Dank relatief helder verhaal

zie [FeedBack] (deels-DIY) isoleren .. koophuis voor mijn activiteiten .. als ik de tijd inderdaad zou nemen om dit te berekenen (overweging waard)

Toch zie ik het anders.

Zeg 75% van de kosten die ik afgelopen tijd gemaakt heb zeg 40K als gemakkelijk rekencijfer .. is "onderhoud" ... Bijvoorbeeld een aluminium schuifpui met lek dubbelglas vervangen door een HR++ kozijn met HR++ glas was noodzakelijk dat ik daarmee bakken met stookkosten bespaart heb is een plus.
90% van de werkzaamheden/kosten zijn dus zaken die toch moesten gebeuren en isoleren is dan een kleine extra uitgave / meerwaarde.

Nu is bij mij de isolatie prijs (en dus niet onderhoud) "lastig' te in $$$ uit te drukken .. (vind ik) maar wat ik bespaar ingeschat op 2000 tot 1800 kuub gas en nu op 1000 tot 800 kuub (gelijk blijvende energie verbruik) kan ik wel zeggen (berekening op gasprijs van vandaag en dus niet van toen (2015) naar nu ) \
Dat ik ipv 200 nu zou betalen met 1800m3
nu 80 p.m met 800m3

Dus 120 besparing p.m x 12 maanden = 1.440 euro p.jaar bespaart .. en zou ik per 7 jaar 10k besparen en dat vind ik een erg leuke vooruitzicht. wat ik vanaf volgende maand mee ga "starten" maar ik weet dit pas volgend jaar bij de jaar bij de eind nota van de energie leverancier of dit behaald is (sep-sep) ik heb wel slimme meters etc ..maar ik gebruik de jaarnota als indicatie middel. en deze maand zijn alle "werkzaamheden" afgerond.

ps er zijn nog wat kleine winsten hier en daar te behalen maar niet super significant ..
_JGC_ schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:48:
[...]

Hoezo niet te doen? Omdat er zonnepanelen op het dak liggen? Sowieso zal je zoiets in samenspraak met de buren moeten doen.
Als je de pannen eraf trekt kijk je bij huizen uit jaren 70-80 gewoon de spouw in en vliegt de warme lucht je om de oren, ook in de zomer. Enige wat tussen de spouw en de pannen zit zijn de latten, je dakbeschot dekt niet eens de muren zelf af.

Ik heb een dak met 30 graden helling, aan de voorkant goothoogte op 3 meter, aan de achterkant 6. Voorkant hebben we zonder klimvest gedaan, achterkant heeft de buurman met klimvest en koord gedaan.
tussen buren links en ons is dit "te doen" .. maar rechts .. hmmm gedeelte van de muur is 1 verdieping hoger

Nu vind ik het niet zo erg om bv op zolder om de 40/50 cm een gat te boren en een lading pur erin spuiten .. als dit effect zou hebben .. maar ik ben banger voor het niet volledig "dicht" maken dus ipv
voorzijde huis ----------------------------------------------- achterzijde huis
een
voorzijde huis ------- -------------- -------- ------ -------- achterzijde huis

Als door de muur zou kunnen kijken (----- is dan de pur in de spouw tussen de buren en ons)

ik ben zelf een voorstander namelijk van zoveel mogelijk stilstaande lucht .. tonzon bv (kruipruimte/vloer isolatie) is iets wat ik vermijd/vermeed als de pest.. omdat het alleen goed werkt als je 100% sluiting hebt 1 gaatje en alle werk/kosten en daarmee je isolatie zijn teniet gedaan. zelfde geld met isolatie in de muur spuiten .. als je het goed doet heb je veel profijt. Daar twijfel ik niet aan

Ander punt is al ik teveel gaten boor en niet goed zou dicht maken (bv gips ipv cement) dan is die muur ook zwakker .

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Theo schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:29:
[...]

Een beetje overcapaciteit is handig, maar niet altijd nodig. Als je erg conservatief bent kun je de @koevlaas2 formule gebruiken: de capaciteit van je warmtepomp is [jaarlijkse kWh behoefte voor warmte / 1650]; of [jaarlijkse gasverbruik in kuub / 200], waarbij je de uitkomst naar boven afrondt. Met 900 kuub gas is een 5 kW model al ruim voldoende. Meer is niet echt nodig.

Met de eerdere formule dat je warmteverlies/behoefte in watt ongeveer [jaarverkruik in kuub / 8] is kun je met een woning die 900 kuub gas verbruikt dus al bepalen dat -wanneer het buiten nul graden is- je ongeveer 2.250 watt nodig hebt aan warmte. Dat is voor een 5 kW warmtepomp een eitje, waarmee je dus al een overcapaciteit hebt.

Een ander nadeel van een veel te zware warmtepomp is dat deze altijd een minimumvermogen heeft wat deze kan leveren. Stel een warmtepomp kan zichzelf terugmoduleren naar 10% dan kan een 5 kW model 500 watt als minmum leveren aan warmte. Als je maar 300 watt aan warmte nodig hebt zal deze dus een beetje gaan pendelen. Een 10 kW model zal 1 kW als minimum kunnen leveren, en zal dus meer en zwaarder gaan pendelen.
Een CV ketel doet dit ook, die heeft ook een minimumverogen wat deze kan leveren. Maar over het algmeen geldt; hoe lager het minimumvermogen, hoe minder deze pendelt, hoe stabieler te temperatuur in huis is, en dit is voordelig voor de comfort in huis.

Dus met de capaciteit van een WP heb je gelijk dat een beetje extra capaciteit handig is, maar te veel is zonde en werkt averechts. De Koevlaas2formule is hierin een goede richtlijn.
(y) ... helder verhaal .. ik bedoelde trouwens "beetje" overcapaciteit.. niet ladingen :)

ik kan zoiezo pas over een jaar a 2 jaar "roepen" wat ik nodig ga hebben .. aannemelijk is dat ik rond de 800m3 gas uit ga komen .. (nu 1000m3) dit wegens vloer isolatie/hr++ glas ieder wellicht goed voor maar 100m3 per stuk aan "besparing" .. overige resterende isolatie werkzaamheden
- afgezien van een lucht/lucht wtw (indien een optie)
- spouw muur met buren
zie ik niet veel meer mogelijkheden dus zakken naar bv 600m3 lijkt me te radicaal om te "wachten" ..

Zelf denk ik aan 2 buffervaten (wegens schuin dak is 2 beter dan 1) een kleine liggend model + een groter staand model. om de ruimte optimaal te benutten .. (anders verloren ruimte) de kleine zal primair warmwater zijn en de grote voornamelijk voor de verwarming maar ertussen zal wel een relatief slimme schakeling/vloeistof loop komen die optimaal gebruik zal maken van de warmte ..

Dat pendelijk/Koevlaas formule is zeker wel handig om te onthouden ..

2,2 WP, 3,2 WP en 4,2 wp dan zou uit jou verhaal volgend een 3,2kw WP als "beste" kunnen kiezen ? met 800m3 verbruik ? dit om aan te geven dat ik je verhaal begrijp
PS aanschaf is dus veel later en duik er dan op het relevante topic eerst in :)

• Theo

Theo

moederbord

vso schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:47:
[...]

(y) ... helder verhaal .. ik bedoelde trouwens "beetje" overcapaciteit.. niet ladingen :)

ik kan zoiezo pas over een jaar a 2 jaar "roepen" wat ik nodig ga hebben .. aannemelijk is dat ik rond de 800m3 gas uit ga komen .. (nu 1000m3) dit wegens vloer isolatie/hr++ glas ieder wellicht goed voor maar 100m3 per stuk aan "besparing" .. overige resterende isolatie werkzaamheden
- afgezien van een lucht/lucht wtw (indien een optie)
- spouw muur met buren
zie ik niet veel meer mogelijkheden dus zakken naar bv 600m3 lijkt me te radicaal om te "wachten" ..

Zelf denk ik aan 2 buffervaten (wegens schuin dak is 2 beter dan 1) een kleine liggend model + een groter staand model. om de ruimte optimaal te benutten .. (anders verloren ruimte) de kleine zal primair warmwater zijn en de grote voornamelijk voor de verwarming maar ertussen zal wel een relatief slimme schakeling/vloeistof loop komen die optimaal gebruik zal maken van de warmte ..

Dat pendelijk/Koevlaas formule is zeker wel handig om te onthouden ..

2,2 WP, 3,2 WP en 4,2 wp dan zou uit jou verhaal volgend een 3,2kw WP als "beste" kunnen kiezen ? met 800m3 verbruik ? dit om aan te geven dat ik je verhaal begrijp
PS aanschaf is dus veel later en duik er dan op het relevante topic eerst in :)
Misschien out of the box denken, maar waarom wil je de hr++ beglazing gaan plaatsen? Het kost veel geld/moeite, terwijl je besparing 100 kuub is per jaar. Stap je over op een warmtepomp en extra zonnepanelen dan zit je te kijken met een tvt van 100+ jaar:

Stel je verbruikt 900 kuub per jaar, je vervangt niet het glas en plaatst dan een 5 kW warmtepomp. Dit kost je éénmalig 3.000 euro. Deze vebruikt per jaar 1.800 kWh, dus leg je ook 1.800 Wp aan zonnepanelen op je dak, wat je éénmalig 1.800 euro kost. Dan ben je dus 4.800 euro kwijt, en verbruik je nul aan gas en stroom.

In scenario twee vervang je eerst je beglazing (2.000 euro?) om je gasverbruik naar 800 kuub te verlagen. Je zal nog steeds dezelfde warmtepomp aanschaffen (éénmalig 3.000 euro), en deze zal per jaar 1.600 kWh verbruiken aan stroom. Je legt dus 1.600 Wp op je dak wat ook 1.600 euro kost. Dan ben je dus 6.600 euro kwijt om dezelfde woning op nul te krijgen. Het kost je dus in dit voorbeeld 1.800 euro méér om hetzelfde te bereiken. De extra kosten voor het nieuwe glas verdien je dus nooit terug; de tvt is bijna oneindig.

Stel je neemt geen (extra) zonnepanelen,maar je koopt de stroom in á 20 ct/kWh. Dan is in het eerste scenario de éénmalige kosten 3.000 euro, plus jaarlijks 360 euro aan stroom. In het tweede scneario zijn de éénmalige kosten 5.000 euro, en jaarlijks 320 euro aan stroom.
Het verschil is dus 40 euro per jaar, plus 2.000 euro éénmalig. Ofwel, zonder zonnepanelen heb je het glas met 50 jaren terugverdient...

Vanuit economisch punt is het dus zonde om het dubbel glas te vervangen. Dit doe je dus enkel omdat dit het wooncomfort zou verhogen. De vraag is, gaat dit het ook doen?

Met mijn woning ben ik hierom van alle bekende paden afgeweken. Mijn vrijstaande woning uit 1935 is redelijk geïsoleerd met spouwisolatie, 12 cm glaswol op het dak en bijna 20 jaar oud dubbelglas. Ik had een gasverbruik van zo'n 2.000 kuub en heb zonder verder te gaan isoleren een 5 kW warmtepomp geplaatst en 7.400 Wp aan zonnepanelen. De investering was vijf jaar geleden zo'n 9k, maar dat bedrag is inmiddels weer terugverdient. Sindsdien verbruik ik voor verwarmen alleen maar gratis stroom die van het dak komt.
Kleine noot hierbij is wel dat ik daarvoor wel de spouw en het dak heb geïsoleerd en balansventilaie heb aangelegd (wat trouwens echt veel werk is!), plus dat ik een aantal airco's (L/L warmptepomp) heb als backup en voor comfort, en dat de gasketel nog wél hangt voor het warm water (ik wil geen 2x200 liter boilervat in huis, die ruimte heb ik er niet echt voor).

7400 Wp op het dak

• WackoH
Theo schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:03:
[...]
Maar als ze zelfs al zonder PV een investering van duizenden euro's in 8 jaar terug kan verdienen dan is dat -economisch gezien- nog steeds zeer interessant. Voeg je extra PV toe dan ligt de tvt nog lager, en ben je helemaal spekkoper.
8 jaar terugverdientijd is niet interessant. Jij vindt dat en ik vind dat niet (of beter gezegd: onvoldoende) ;)
En verschillen van mening mag gewoon (alleen hoe lang nog... Maar dat is een andere discussie).

In het bedrijfsleven wordt al moeilijk gedaan over dit soort (milieu)investeringen als die een terugverdientijd van >3 jaar hebben (al is dat iets aan het veranderen).

@Ramon_1984 Waarom is een Elga voor een bestaand huis niet interessant? Dat lijkt me juist de business case voor dat apparaat omdat de ingreep op de bestaande installaties relatief klein is.
Graag een beetje uitleg en onderbouwing en niet alleen statements.

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 15-09 17:13
[...]

zonnewering is wel en puntje .. wij houden het relatief "donker" (lees weren zon v.d ramen) ..maar zelfs geisoleerd tot zeer goed geisoleerd voorkomt niet dat een lange periode "wamte" je huis lang warm blijft ..
het kost ons meerdere dagen nu om de temp van 1 a 2 weken terug uit het huis te krijgen .. het is nog steeds 24 graden. Dat is het nadeel van isolatie .. het warmt langzaam op maar ook langzaam af .. en die energie is opgeslagen in de isolatie .. en dan hebben we meerdere dagen al het huis door laten tochten.
Hier hadden wij in onze vorige woning ook erg veel last van. In onze nieuwe woning zijn we voor W/W warmtepomp met koelfunctie gegaan en dat koelt de structuur van het huis af waardoor het binnen aangenamer blijft (gaat niet boven de 22 graden) en het huis ook geen warmte meer vasthoud. Zeker met het oog op de stijgende temperaturen is koeling heel belangrijk.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 11:27
@vso
lastig hé dit soort verhalen. ;)

moet ik nu dit of dat eerst doen, en dan de verschillende meningen er over. (gefundeerd en ongefundeerd)
daar doe ik liever niet aan mee.

dus mijn verhaal:
ik heb nog steeds enkel glas op de slaapkamer na 10 jaar.
maar ja, ben van de oude stempel, slaapkamer verwarmen?
slaap wel onder een lekkere dikke deken.
en uiteindelijk doe ik alleen maar slapen op de slaapkamer. (niet helemaal waar, doe ook andere horizontale activiteiten op de slaapkamer :$. )
dat glas vervangen voor mij is totaal onzinnig.

maar nu zijn de veluxramen in de kleine kamers wel aan vervanging toe (beginnen te lekken na 36 jaar).
en als ik die laat vervangen (of "even" zelf doe) tja dan is het niet duur om die glazen van de slaapkamer ook te vervangen.
kozijn is goed genoeg om er een Ug van 1,1 in te zetten.
de lage kosten maken het bijna een nobrainer voor mij. ;)

wil dus niet zeggen doe dit of doe dat, maar dat alles een juiste tijd heeft om te doen in je persoonlijke situatie.
en dat is belangrijker als een mening van iemand die niet de situatie ziet en eerder uit zijn eigen situatie spreekt die gewoon anders kan zijn.
er zijn altijd meer wegen naar Rome, vind die van jouw. ;)

succes.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• busscherski
  • Nu online

Hij verbruikt 800 m3 gas. Dus een kleine 5 kW Panasonic L/W warmtepomp voldoet.

• _JGC_
@vso Wat pur inspuiten betreft, onze spouw was van variabele breedte, 3 tot 5cm. Buurman dacht dat ie daar zo wel pur tussen kon spuiten, maar dat bleef natuurlijk niet hangen. Ik denk dat als je vanbinnen gaat proberen om PUR te spuiten met elke zoveel cm een gat, dat je het nooit afsluitend krijgt.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Theo schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:30:
Misschien out of the box denken, maar waarom wil je de hr++ beglazing gaan plaatsen? Het kost veel geld/moeite, terwijl je besparing 100 kuub is per jaar.
prijs versus prestatie het kost me 14K (met zonne wering totaal 17.5k) HR+++ (die ene extra +) kost me radicaal veel meer en ik hoorde te laat van thermobel (ofzo) die een goeie tussenweg zit.. ach swa
tja die ene extra plus was het ons niet waard + gordijnen verder v.h raam hangen tja ach

Mijn kozijnen zijn aan vervanging toe na 44 jaar .. en minder onderhoud is ook een dingentje

ik schat voorzichtig in dat dit 100m3 bespaar het kan beter/slechter zijn .. ik weet het niet .. en het wordt ook vertroebeld door bv de vloer isolatie

ik kan wel zeggen dat een nieuw raam (ik had paar posts terug over Aluminium schuifpui door HR++ kozijn/glas) verschil is van dag en nacht .. kwa leefcomfort .. in de huidige 5 jaar tijd heb ik van die uitgave (4.5k) nog exact 0 seconden spijt gehad .. het deed een beetje pijn in de portomonee ja .. maar die was heel snel vergeten kan ik je zeggen..
Stap je over op een warmtepomp en extra zonnepanelen dan zit je te kijken met een tvt van 100+ jaar:
Dat is wel erg extreem gezegd.. mijn huis had vanaf 1976 alleen basis onderhoud gehad .. daar was de prijs ook naar .. als ik nu gedwongen verkoop 75% marktwaarde als voorbeeld maak ik nog winst .. niet veel maar genoeg. om alles af te betalen. de besparing die ik nu doe is een last die ik met gemak kan betalen.

ligt eraan hoe je de TVT berekend .. als ik het tegenover 2015 gas 1800m3 verbruik tegenover verwachte 800m3 dan is de TVT enorm laag .. doe ik dat op dit moment is dat nog steeds laag (pv en laatste isolatie stappen) ..

Anno 2035 ben ik van de SVN lening af (1,6 procent rente) zonder extra aflossingen op 25k = 3k rente over 15 jaar gewoon keihard lachen ..
- btw zonnepanelen a 1k
- subsidie isolerende maatregelen 1,5K
- p.m besparing .. a 100,- (meer minder ff terzijde gezet) ..

tja stel dat je 100,- of minder kwijt bent aan "comfort" .. (en minder tot 50% is zeker niet onrealistisch) .. wie lacht er dan harder ??
Stel je verbruikt 900 kuub per jaar, je vervangt niet het glas en plaatst dan een 5 kW warmtepomp. Dit kost je éénmalig 3.000 euro. Deze vebruikt per jaar 1.800 kWh, dus leg je ook 1.800 Wp aan zonnepanelen op je dak, wat je éénmalig 1.800 euro kost. Dan ben je dus 4.800 euro kwijt, en verbruik je nul aan gas en stroom.

In scenario twee vervang je eerst je beglazing (2.000 euro?) om je gasverbruik naar 800 kuub te verlagen. Je zal nog steeds dezelfde warmtepomp aanschaffen (éénmalig 3.000 euro), en deze zal per jaar 1.600 kWh verbruiken aan stroom. Je legt dus 1.600 Wp op je dak wat ook 1.600 euro kost. Dan ben je dus 6.600 euro kwijt om dezelfde woning op nul te krijgen. Het kost je dus in dit voorbeeld 1.800 euro méér om hetzelfde te bereiken. De extra kosten voor het nieuwe glas verdien je dus nooit terug; de tvt is bijna oneindig.

Stel je neemt geen (extra) zonnepanelen,maar je koopt de stroom in á 20 ct/kWh. Dan is in het eerste scenario de éénmalige kosten 3.000 euro, plus jaarlijks 360 euro aan stroom. In het tweede scneario zijn de éénmalige kosten 5.000 euro, en jaarlijks 320 euro aan stroom.
Het verschil is dus 40 euro per jaar, plus 2.000 euro éénmalig. Ofwel, zonder zonnepanelen heb je het glas met 50 jaren terugverdient...

Vanuit economisch punt is het dus zonde om het dubbel glas te vervangen. Dit doe je dus enkel omdat dit het wooncomfort zou verhogen. De vraag is, gaat dit het ook doen?

Met mijn woning ben ik hierom van alle bekende paden afgeweken. Mijn vrijstaande woning uit 1935 is redelijk geïsoleerd met spouwisolatie, 12 cm glaswol op het dak en bijna 20 jaar oud dubbelglas. Ik had een gasverbruik van zo'n 2.000 kuub en heb zonder verder te gaan isoleren een 5 kW warmtepomp geplaatst en 7.400 Wp aan zonnepanelen. De investering was vijf jaar geleden zo'n 9k, maar dat bedrag is inmiddels weer terugverdient. Sindsdien verbruik ik voor verwarmen alleen maar gratis stroom die van het dak komt.
Kleine noot hierbij is wel dat ik daarvoor wel de spouw en het dak heb geïsoleerd en balansventilaie heb aangelegd (wat trouwens echt veel werk is!), plus dat ik een aantal airco's (L/L warmptepomp) heb als backup en voor comfort, en dat de gasketel nog wél hangt voor het warm water (ik wil geen 2x200 liter boilervat in huis, die ruimte heb ik er niet echt voor).
dubbelglas is van 1976 ? in de ijzeren rand van de ramen staat er geen productie datum .. (nog niet gevonden) .. .. en de "levensduur" van de isolerende werking is 20 jaar .. vergeet dat niet ..
glas zelf tja .. 50 jaar ..

dus vergis je niet in "zonde geld" .. van investeren ..

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
migjes schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:03:
@vso
lastig hé dit soort verhalen. ;)
:Y
moet ik nu dit of dat eerst doen, en dan de verschillende meningen er over. (gefundeerd en ongefundeerd)
daar doe ik liever niet aan mee.

dus mijn verhaal:
ik heb nog steeds enkel glas op de slaapkamer na 10 jaar.
maar ja, ben van de oude stempel, slaapkamer verwarmen?
slaap wel onder een lekkere dikke deken.
en uiteindelijk doe ik alleen maar slapen op de slaapkamer. (niet helemaal waar, doe ook andere horizontale activiteiten op de slaapkamer :$. )
dat glas vervangen voor mij is totaal onzinnig.

maar nu zijn de veluxramen in de kleine kamers wel aan vervanging toe (beginnen te lekken na 36 jaar).
en als ik die laat vervangen (of "even" zelf doe) tja dan is het niet duur om die glazen van de slaapkamer ook te vervangen.
kozijn is goed genoeg om er een Ug van 1,1 in te zetten.
de lage kosten maken het bijna een nobrainer voor mij. ;)

wil dus niet zeggen doe dit of doe dat, maar dat alles een juiste tijd heeft om te doen in je persoonlijke situatie.
en dat is belangrijker als een mening van iemand die niet de situatie ziet en eerder uit zijn eigen situatie spreekt die gewoon anders kan zijn.
er zijn altijd meer wegen naar Rome, vind die van jouw. ;)

succes.
thx,

ik snap wat je zegt, jij zit het "nut" er niet van in als ik het zo mag zeggen .. maar als ik het mag uitdrukken
naast de "horizontale activiteiten aldanniet actief/passief" en een plek om spullen op te slaan (voedsel) en droog te zitten is het een plek waar je prima vertoeft ..

Zal jij wellicht zodanig leven dat je aan je energie maatschappij maar 80 tot 100 kwijt bent .. huis onderhoud is een no-brainer .. geen discussie daar.

Mijn huis was een "bouwval" is nu een "paleis" aan het worden .. die ik hopenlijk met "vette" winst kan verkopen ik en wij genietten dagelijks van dit project .. en ik vind het een leuke "sport" .. anderen zullen hun geld uitgeven aan iets anders :) ..

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
busscherski schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:21:
Hij verbruikt 800 m3 gas. Dus een kleine 5 kW Panasonic L/W warmtepomp voldoet.
Denk dat @WackoH dat ook wel kan lezen :) toch ? @_JGC_ o.a legt dit goed uit.

Persoonlijk vind ik de onderbouwingen/discussie intressanter van een cassus zodat iedereen die het leest ook zelf in zijn situatie toe kan passen .. c.q kan leren ..

In dit geval is btw als ik _JGC_ goed begrijp een 4kw of 3kw beter .. omdat ik minder risico loop op een pendelende WP

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:51:
@vso Wat pur inspuiten betreft, onze spouw was van variabele breedte, 3 tot 5cm. Buurman dacht dat ie daar zo wel pur tussen kon spuiten, maar dat bleef natuurlijk niet hangen. Ik denk dat als je vanbinnen gaat proberen om PUR te spuiten met elke zoveel cm een gat, dat je het nooit afsluitend krijgt.
vandaar de laag glaswol .. dan blijft de pur erop liggen tja had ik inderdaad ook niet bij stil gestaan .maar nu je het zo zegt is het wel een inkopper

• Batavia
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 14:00
(jarig!)
vso schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:48:
Mijn huis is helemaal A label .. (buitenzijde) hoe zie

huis is A label dus
- ramen & deuren HR++
- PV panelen

opties/plannen

Heb je al eens gemeten wanneer je energie verbruikt? Wat ik bijvoorbeeld zie ik dat zeker in deze maanden ik een piekje sochtends heb en een piekje s'avonds (oftewel, ik gebruik alleen gas door warm water).
Als je daar op kosten wilt besparen kom je dan op hele andere dingen uit dan muren/dak/kruipruimte isoleren. Het zelfde voor je zonnecollector. Die is midden op de dag het effectiefst. Wat je je gas behoefte op dat moment of gebruik je s'winters vooral gas na 5 uur als het donker is.

Je kan ook iets als dakissolatie "testen" door alle radiatoren boven uit te zetten en kijken wat dat doet met de temperatuur/verbruik.

Maar als je echt voor koelte wilt gaan in de zomer kan je nog kijken naar
a) glasfolie die niet 100% transparent is (goed voor zomer, maar je mist wat warmte input in de winter)
b) toch die airco.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

vso schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:29:
[...]
Toch zie ik het anders.

Zeg 75% van de kosten die ik afgelopen tijd gemaakt heb zeg 40K als gemakkelijk rekencijfer .. is "onderhoud" ... Bijvoorbeeld een aluminium schuifpui met lek dubbelglas vervangen door een HR++ kozijn met HR++ glas was noodzakelijk dat ik daarmee bakken met stookkosten bespaart heb is een plus.
90% van de werkzaamheden/kosten zijn dus zaken die toch moesten gebeuren en isoleren is dan een kleine extra uitgave / meerwaarde.
Wat zie je anders? Ook bij onderhoud is de rendabiliteit van keuzes gemakkelijk in te schatten met die tool.
Bij de schuifpui: Je berekend eerst je huis met bijv. Hr++ glas en ziet dan het totale energie verbruik.
Dan doe het nog eens met Hr+++ glas. Verschil tussen die berekeningen is dan de extra besparing. De extra kosten van hr+++ tov hr++ weet je al en hoppa, je weet je terugverdientijd.

Bij mij bespaarde een opwaardering van nieuw te plaatsen glas van Hr++ naar Hr+++ theoretisch niet heel veel. Terugverdientijd was ondanks de geringe meerprijs (500 euro voor hele verdieping) toch nog >20 jaar. Dat is de keerzijde van goedkope opwekking (WP+zonnepaneel): terug verdienen duurt dan ook langer.

Toch maar wel de optie aangevinkt met de gedachte dat nu er nieuw glas gaat komen, de kans er is (glas later alsnog vervangen is helemaal niet rendabel) en voor comfort (minder koudeval).

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Batavia schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:55:
Heb je al eens gemeten wanneer je energie verbruikt? Wat ik bijvoorbeeld zie ik dat zeker in deze maanden ik een piekje sochtends heb en een piekje s'avonds (oftewel, ik gebruik alleen gas door warm water).
hoeft niet de (nefit cw4 ????) is aangesloten op een nefit easy (1x 250,- in 2015) ik kan je "exact" vertellen hoeveel ik verwarm, warmwater en dus ook het restant namelijk voor koken (gasfornuis) ..
Als je daar op kosten wilt besparen kom je dan op hele andere dingen uit dan muren/dak/kruipruimte isoleren. Het zelfde voor je zonnecollector. Die is midden op de dag het effectiefst. Wat je je gas behoefte op dat moment of gebruik je s'winters vooral gas na 5 uur als het donker is.
op 10 a 20% restant SWW (= Sanitair Warm Water) en gas

Dat gaat "natuurlijk" .. een douche/bad wtw (verticale wtw pijp staat op de planning bij badkamer verbouwing) en eventueel een kleine (water) WTW in de berging droger "verwarmt" de ruimte te erg

koken op inductie voorbereiding is in de meterkast aanwezig alleen een kabel naar de nieuwe locatie v.d keuken als die verplaatst word.

Maar bv gas laat dit 50m3 per jaar zijn .. zou ik "maar" 500kwh mogen verbruiken met een inductie .. denk dat ik wel rustig de 1000 tot 2000kwh aan zoiets zal zitten ..dus rendabel denk het niet .. als ik de aanschaf prijs van beide terzijde laat.

zeg 50m3 tot 100m3 aan warm water .. tja 65 euro .of 32,50 .. of dubbel zet dat zoden aan de dijk ?? tja voor 500,- of 1000,- vind het een no-brainer om het gewoon te installeren .. (woningwaarde) .. sinds het een passief "onderhoudsvrij" element is

maar ik verwacht niet te besparen (kost meer dan het oplevert)
Je kan ook iets als dakissolatie "testen" door alle radiatoren boven uit te zetten en kijken wat dat doet met de temperatuur/verbruik.

Maar als je echt voor koelte wilt gaan in de zomer kan je nog kijken naar
a) glasfolie die niet 100% transparent is (goed voor zomer, maar je mist wat warmte input in de winter)
b) toch die airco.
Als je [FeedBack] (deels-DIY) isoleren .. koophuis lees is er op zolder al raamfolie aangebracht ..

ik heb tevens geen radiator meer op zolder .. sinds de dak isolatie is het aangenaam daar ik verwacht hooguit een IR panneel ofzo er te plaatsen .

ik ga wel VV (VloerVerwarming) en/of planfond verwarming aanleggen (twistpunt) .. ben toch bezig met verbouwen .. kleine moeite .. maar dit zal meer wegens verkoeling zijn en sporadisch verwarmen het is geen hoofdvertrek .. dus of het gebruikt gaat worden .. :?

airco is geen bezwaar .. de rest warmte kan ik mooi kwijt in het zwembad (in de grond) .. maar liever vermijd ik "verspilling" immers energie gooi ik dan naar buiten .. die ik wellicht beter in een boilervat ofzo kan mikken zodat SWW het kan benutten.

• Batavia
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 14:00
(jarig!)
vso schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:17:
[...]
hoeft niet de (nefit cw4 ????) is aangesloten op een nefit easy (1x 250,- in 2015) ik kan je "exact" vertellen hoeveel ik verwarm, warmwater en dus ook het restant namelijk voor koken (gasfornuis) ..
De Nefit Easy geeft een schatting van je gasverbruik. Hij kan niet het echte gas- en stroomverbruik van de energiemeter uitlezen. De Easy app toont het gasgebruik van de cv-ketel voor verwarming en warm water. Je kunt je verbruik vergelijken met vorige perioden.
Als je zonnen-* systemen zou overwegen loont het erg om te kijken wanneer je op de dag je echt verbruikt.
kan soms zo simpel zijn als je slimme meter uitlezen (kwartierstanden/uurmetingen).

Voor mij is dat los van alle fancy rekenvoorbeelden eigenlijk de doorslag geweest om geen boilervat/zon systeem neer te zetten want ik douch /verbruik vooral als het buiten donker is en daarmee schat ik in dat de berekeningen pessimistischer uit gaan vallen dan wat de fabrikant verkoopt.

Maar omdat ik wel van lang douchen hou ga ik straks als de hal verbouwd word een wtw-pijp plaatsen. Want dat overlapt erg goed met wat ik verbruik.

Maar dat is hoe ik stapje voor stapje mijn huis verbeter (en een inschatting maak tussen alle opties)
Meten en dan kijken of je de piek weg krijgt.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Wuursj schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:11:
[...]

Wat zie je anders? Ook bij onderhoud is de rendabiliteit van keuzes gemakkelijk in te schatten met die tool.
Bij de schuifpui: Je berekend eerst je huis met bijv. Hr++ glas en ziet dan het totale energie verbruik.
Dan doe het nog eens met Hr+++ glas. Verschil tussen die berekeningen is dan de extra besparing. De extra kosten van hr+++ tov hr++ weet je al en hoppa, je weet je terugverdientijd.

Bij mij bespaarde een opwaardering van nieuw te plaatsen glas van Hr++ naar Hr+++ theoretisch niet heel veel. Terugverdientijd was ondanks de geringe meerprijs (500 euro voor hele verdieping) toch nog >20 jaar. Dat is de keerzijde van goedkope opwekking (WP+zonnepaneel): terug verdienen duurt dan ook langer.

Toch maar wel de optie aangevinkt met de gedachte dat nu er nieuw glas gaat komen, de kans er is (glas later alsnog vervangen is helemaal niet rendabel) en voor comfort (minder koudeval).
De tool is zeker handig laten we aub daarover niet twisten.. en de berekeningen geven je zeker de handige inzicht ..

Maar TVT bereken je nu puur op "winst/verlies" op basis van isolatie .. (SEEH al meegerekend? en andere subsidies)

Hoe bereken/kwantificeer je de extra wooncomfort, of de waarde v.d woning omdat je isoleert en onderhoud pleegt.. of het gebrek aan "onderhoud" .. (lees je hoeft niet op een ladder te gaan staan om te verven)

Met HR+++ glas moet je 10 tot 20cm van het raam af je gordijnen ophangen .. (ipv er dicht tegenaan) ..
de binnenmuren opdikken (extra isolatie binnen) verlies je kostbare woonruimte.

Een bewuste keuze van ons is bv de voordeur van 80cm naar 90cm te laten veranderen .. zodat het pand rolstoel geschikt is ..

het geschikt maken voor de huidige levensstandaard (utp .. meer stopcontacten, ipv schroefzekeringen naar schakelautomaten) .. zijn indirecte besparende/verbeteringen .. die je mee kan/moet nemen..

En wat is "isolatie" die 30,- aan isolatie materiaal of 300,- aan arbeid die toch verricht moest worden ..
en jou tijd is gratis maar die van werklui = duur ..

ik kies er bewust voor bepaalde dingen uit te besteden .. (waterdicht houden van pand zoals ramen zetten) is iets waarvoor ik mijn handen niet omdraai maar toch uitbesteed.

daarnaast verkeerd "beunhaas" klussen vanmijzelf of ingehuurt "proffesional" zijn kosten die je ook niet moet vergeten .. een verborgen gebrek (bij verkoop) houd mij eerder wakker.. dan de kosten die ik nu besteed.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@vso je voert zelf je kosten per vierkante meter in. Dus ja, je kunt zowel subsidies als werkuren gewoon mee laten berekenen.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 11:27
vso schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:42:
ik snap wat je zegt, jij zit het "nut" er niet van in als ik het zo mag zeggen .. maar als ik het mag uitdrukken
naast de "horizontale activiteiten aldanniet actief/passief" en een plek om spullen op te slaan (voedsel) en droog te zitten is het een plek waar je prima vertoeft ..
liever niet zeggen:"het nut niet zien", want dat zie ik zeker wel. ;)
maar als je altijd met raam open slaapt, dan kun je er wel 3 dubbel hr+++++ glas van maken met de laagste Ug waarde die maar bestaat, maar het raam is en blijft open dus isolatie is nutteloos.
het komt door de gewoonte van koud slapen gewent zijn. ;)

dit zal 1 van de laatste stappen zijn die ik doe, misschien zelfs net voor ik het ga verkopen.
om er dan voor te zorgen dat ik misschien van een label C naar label A ga of zo iets.
(officieel heb ik label C, maar er is zoveel aangepast dat ik niet meer durf te gokken wat het nu is geworden.
kan best zijn dat ik al ruim op een label A zit. :? )
Zal jij wellicht zodanig leven dat je aan je energie maatschappij maar 80 tot 100 kwijt bent .. huis onderhoud is een no-brainer .. geen discussie daar.
80€ voor energie maatschappij, jep, maar dit wel per jaar.

heb nu een boiler in bestelling staan (bijna, verkoper is eerst op vakantie, daarna kijken we verder.)
en dan hoop ik die 80€ eens op te gaan lossen.
Mijn huis was een "bouwval" is nu een "paleis" aan het worden .. die ik hopenlijk met "vette" winst kan verkopen ik en wij genietten dagelijks van dit project .. en ik vind het een leuke "sport" .. anderen zullen hun geld uitgeven aan iets anders :) ..
mijn huis was geen bouwval, dat is iets te overdreven. ;)
maar heb het gekocht van een woningbouw vereniging en heeft 24 jaar diens gedaan als huur huis.
dit is niet bevorderlijk voor de binnen kant van het huis.
best wel wat duren vervangen, en nieuwe badkamer/keuken etc etc...
was niet te duur gelukkig, een 150k€ is nog best netjes voor het type huis.

als ik het nu te koop zet, tja wat zou ik er voor krijgen?
dat is gokken, maar er is wel even naar gekeken door iemand met meer verkoop kennis.
en die denkt 210k€.
dan kun je denken 60k€ winst, néé dat valt tegen.
reken ik 10 jaar inflatie en 10 jaar hypotheekrente betalen, dan is die winst al weer erg ver op.
(helemaal uit gerekend tot de laatste cent inc belastingteruggaven.)
maar goed 10 jaar gratis gewoond, dat is ook leuk. ;)
en nu woon ik er zonder hypotheek, dat bevalt me ook wel. :*)

persoonlijk de tofste stap die ik in die 10 jaar heb gedaan was de ventilatie lucht warmtepomp.
geen ventilatie in huis, nu wel. geniaal.
door het lage vermogen draait de warmtepomp in de winter gewoon 24x7, en hier door is mijn vloer ook 24x7 zeer aangenaam, een stuk beter als dat ik het met de gasketel deed. geniaal.
leuk dat de gas rekening naar 231m3 zakte deze winter, maar eigenlijk boeit me dat niet, dat is maar geld.
het is de luxe die het allemaal opleverde.
maar ook het besparen van onhandig gas als bij effect. nice.
maar dit is niet iedereen zijn weg, dit verschilt per type huis en de mogelijkheden die er zijn.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Batavia schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:30:
Als je zonnen-* systemen zou overwegen loont het erg om te kijken wanneer je op de dag je echt verbruikt.
kan soms zo simpel zijn als je slimme meter uitlezen (kwartierstanden/uurmetingen).
elektronische besparing heb ik bewust achterwegen gelaten .. omdat dit voor mij nu NUL nut heeft .. voordat ik dit "pand" betrok heb ik alle elektronische besparingen al gedaan die ik kon doen .. en bij het intrekken (wederom het andere topic) maximaal ..

maar je bedoelt (om je toch even te informeren)

- "app" van je PV-omvormer (check)
- domoticz (domotica systeem die ook je omvormer uitleest en andere meuk) (check)
- of toon op zon (check)

dus ook bij deze zaken ben ik voorzien .. en wordt heftig gemonitord / bijgestuurd.
Voor mij is dat los van alle fancy rekenvoorbeelden eigenlijk de doorslag geweest om geen boilervat/zon systeem neer te zetten want ik douch /verbruik vooral als het buiten donker is en daarmee schat ik in dat de berekeningen pessimistischer uit gaan vallen dan wat de fabrikant verkoopt.

Maar omdat ik wel van lang douchen hou ga ik straks als de hal verbouwd word een wtw-pijp plaatsen. Want dat overlapt erg goed met wat ik verbruik.

Maar dat is hoe ik stapje voor stapje mijn huis verbeter (en een inschatting maak tussen alle opties)
Meten en dan kijken of je de piek weg krijgt.
deze besparing is minimaal .. maar elke besparing is er 1 ..

meten is weten zicht krijgen op je inkomsten en uitgaven en vooral quick wins .zoals:
- warmwater buis isoleren
- cv tunen (zie cv tune topic)
- radiator folie plaatsen
- ongewenste ventilatie dichten (tochtgaten) en ventilatie op orde
- je hoofd-verblijf (vertrek) radiatoren "open" maar de rest "bijna dicht"
- jaar afrekeningen van je energie erbij pakken
- ontdooien van bevroren voedsel in de koelkast ..
- schoon huis ..
- koelkast vriezer op juiste temperatuur zetten
- vaatwasser aanschaffen .. en correct gebruiken
- wasmachine/droger reinigen en correct gebruiken

Maar vooral is het opschrijven / uitrekenen wat elk apparaat verbruikt .. op basis van je eigen gebruik .
het zal je verbazen maar soms loont het veel meer om bv een 10 jaar oude koelkast / wasmachine / droger eruit te trappen(vervangen)

besteed 1 maand aan de quick wins .. uitrekenen en makkelijke isolatie .. je wint makkelijk 100 a 200 euro op jaarbasis ..

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Wuursj schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:36:
@vso je voert zelf je kosten per vierkante meter in. Dus ja, je kunt zowel subsidies als werkuren gewoon mee laten berekenen.
maar de rest v.d punten ?

• FD2
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 01:39
Niet ver genoeg gelezen ....

[Voor 92% gewijzigd door FD2 op 16-07-2020 17:02]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
migjes schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:37:
liever niet zeggen:"het nut niet zien", want dat zie ik zeker wel. ;)
was niet zo z/w bedoelt .. meer in de trant van "30k uitgeven om 10,- per maand te besteden terwijl je nu liever van die 30k een leuke reis maakt oid ..

het is gewoon een keuze en dat is niet goed/slecht oid ..

ik zou wel je energie label nu aanvragen oid .. volgend jaar is dat factor 10 of zelfs meer duurder ..
maar als je altijd met raam open slaapt, dan kun je er wel 3 dubbel hr+++++ glas van maken met de laagste Ug waarde die maar bestaat, maar het raam is en blijft open dus isolatie is nutteloos.
het komt door de gewoonte van koud slapen gewent zijn. ;)

dit zal 1 van de laatste stappen zijn die ik doe, misschien zelfs net voor ik het ga verkopen.
om er dan voor te zorgen dat ik misschien van een label C naar label A ga of zo iets.
(officieel heb ik label C, maar er is zoveel aangepast dat ik niet meer durf te gokken wat het nu is geworden.
kan best zijn dat ik al ruim op een label A zit. :? )

[...]

80€ voor energie maatschappij, jep, maar dit wel per jaar.

heb nu een boiler in bestelling staan (bijna, verkoper is eerst op vakantie, daarna kijken we verder.)
en dan hoop ik die 80€ eens op te gaan lossen.

[...]

mijn huis was geen bouwval, dat is iets te overdreven. ;)
maar heb het gekocht van een woningbouw vereniging en heeft 24 jaar diens gedaan als huur huis.
dit is niet bevorderlijk voor de binnen kant van het huis.
best wel wat duren vervangen, en nieuwe badkamer/keuken etc etc...
was niet te duur gelukkig, een 150k€ is nog best netjes voor het type huis.

als ik het nu te koop zet, tja wat zou ik er voor krijgen?
dat is gokken, maar er is wel even naar gekeken door iemand met meer verkoop kennis.
en die denkt 210k€.
dan kun je denken 60k€ winst, néé dat valt tegen.
reken ik 10 jaar inflatie en 10 jaar hypotheekrente betalen, dan is die winst al weer erg ver op.
(helemaal uit gerekend tot de laatste cent inc belastingteruggaven.)
maar goed 10 jaar gratis gewoond, dat is ook leuk. ;)
en nu woon ik er zonder hypotheek, dat bevalt me ook wel. :*)

persoonlijk de tofste stap die ik in die 10 jaar heb gedaan was de ventilatie lucht warmtepomp.
geen ventilatie in huis, nu wel. geniaal.
door het lage vermogen draait de warmtepomp in de winter gewoon 24x7, en hier door is mijn vloer ook 24x7 zeer aangenaam, een stuk beter als dat ik het met de gasketel deed. geniaal.
leuk dat de gas rekening naar 231m3 zakte deze winter, maar eigenlijk boeit me dat niet, dat is maar geld.
het is de luxe die het allemaal opleverde.
maar ook het besparen van onhandig gas als bij effect. nice.
maar dit is niet iedereen zijn weg, dit verschilt per type huis en de mogelijkheden die er zijn.
ik had meer een algemeen verhaal dan specifiek op jou/mij dus

Gratis wonen is beter dan het schip in gaan voor 10k
en winst is ook relatief .. btw funda heeft een leuke "indicatie" als je daar je woningwaarde berekend .. (zegt nog niks) .. soms kan je hem gratis laten taxeren .. (moet je intressant vinden)

ik heb dit pand gekocht om in deze levensfase (gezin bestaande uit 2+2kids) lekker te kunnen leven .. ik hoop wanneer de tijd daar is .. het pand te kunnen verkopen en ergens anders te gaan wonen in het land.
gelijkvloers lap tuin oid .. en dan een leuk zakcentje (pensioen) over te houden .. en anders aan de nazaten.

maar op dit moment is er geen reden om te verhuizen .. als ik bv naar de hoofstad verhuis mag ik blij zijn met een garage/studio ter waarde van dit huis .. en in groningen heb ik wellicht een villa met een lap grond .. dunno don't care ..

kan je nu investering missen ? ja doen .. tja is het handig je tacktiek ? durfde en ga ik niks over roepen het is een persoonlijke keuze/situatie (dat bedoelde ik der net al) maar je hebt ook geen vraag je stelt alleen een algemene situatie toch ? en ik vind het best als jij of een ander doorpakt op mijn vraag .. wat nu het beste is .. :)

• busscherski
  • Nu online
vso schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:45:
[...]

Denk dat @WackoH dat ook wel kan lezen :) toch ? @_JGC_ o.a legt dit goed uit.

Persoonlijk vind ik de onderbouwingen/discussie intressanter van een cassus zodat iedereen die het leest ook zelf in zijn situatie toe kan passen .. c.q kan leren ..

In dit geval is btw als ik _JGC_ goed begrijp een 4kw of 3kw beter .. omdat ik minder risico loop op een pendelende WP
5 kW is bij de meeste merken het kleinste model.
Bijvoorbeeld een 5 kW Panasonic (die ik ook heb) kan extreem ver terug moduleren. Pendeld bij mij nooit (kom van 1200 m3 gas). Bij jou zal die nauwelijks pendelen, te weinig om je druk over te maken.

• WackoH
Batavia schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:55:
[...]
Een verschil tussen PV en zonnecollector is dat je de eerste (saldering buiten beschouwing gelaten) direct moet gebruiken omdat opslag de komende jaren nog lang niet uit kan, terwijl je dat bij de laatste juist kunt sturen door de grootte van het voorraadvat.

Ik zou verwachten dat een zonnecollector nu aan populariteit aan het winnen zou moeten zijn. Wat vind de gemeente daarvan? Waarom wel of niet?

• RobinHoed
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 16-07-2020
Sorry heb niet alles gelezen, maar goed bezig en interessant.

Qua energiebesparing voor mezelf denk ik aan:
Een lucht/water warmtepomp bij terugleveren van zonnepanelen warmte laten bufferen in buffervat. Soort zonneboiler met warmtepomp. Zie link.
https://aardgasvrij.niben...armtepomp-en-zonnepanelen

En bv. een wasdroger gebruiken we niet, de was droogt aan de waslijn.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
WackoH schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:09:
[...]

Een verschil tussen PV en zonnecollector is dat je de eerste (saldering buiten beschouwing gelaten) direct moet gebruiken omdat opslag de komende jaren nog lang niet uit kan, terwijl je dat bij de laatste juist kunt sturen door de grootte van het voorraadvat.

Ik zou verwachten dat een zonnecollector nu aan populariteit aan het winnen zou moeten zijn. Wat vind de gemeente daarvan? Waarom wel of niet?
wat vind de gemeente ??? die vat ik niet

pv heeft inderdaad die uitdaging (opslag niet rendabel) .. zelfs als de saldering uitgefaseerd word. tijd zal het leren.

Zonnecollector tja .. zover ik weet zou ik in de winter 2x de oppervlakte moeten hebben dan in de zomer en met die hete zomers zit je met een overschot ?

stel dat ik met 2 collectoren af zou kunnen (winter) dan kost me dat 2x 700,- ? de boilervaten heb ik toch nodig dus een kleine 2k voor "installatie" .. hoeveel gas van die 800 kuub kan ik besparen ?
met 400 kuub word het intressant (TVT over 2.2k is 8 jaar)

maar helaas een collector bespaart maar 100m3 per jaar .. dus ik zou aan een tvt van 17 jaar aankijken.

Toch gaat dit op het wensen lijstje .. 2.000 uitgeven is peanuts als je het kan missen, en de ruimte op het dak hebt .. als het onderhoudsvrij is ..

• Ramon_1984
WackoH schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:46:
[...]

8 jaar terugverdientijd is niet interessant. Jij vindt dat en ik vind dat niet (of beter gezegd: onvoldoende) ;)
En verschillen van mening mag gewoon (alleen hoe lang nog... Maar dat is een andere discussie).

In het bedrijfsleven wordt al moeilijk gedaan over dit soort (milieu)investeringen als die een terugverdientijd van >3 jaar hebben (al is dat iets aan het veranderen).

@Ramon_1984 Waarom is een Elga voor een bestaand huis niet interessant? Dat lijkt me juist de business case voor dat apparaat omdat de ingreep op de bestaande installaties relatief klein is.
Graag een beetje uitleg en onderbouwing en niet alleen statements.
Oke ik zal het proberen te onderbouwen:

Vermogen Elga :

In de brochure kom je dit tegen:
De Elga genereert met 4,9 kW in
een Nederlands klimaat tot 62% van de warmtebehoefte.

Echter heeft de elga de volgende buiten unit: RAV-SM304.
En dan mag jij de specificaties van de buitenunit gaan opzoeken ;)

Het doel van de elga was / is om samen met de cv ketel de woning te gaan verwarmen, en ik kan je melden dat hybride werking door flow problemen niet goed gaat.
Gelukkig kan de elga ook alleen de ketel of zich zelf aanzetten.

Wat de Elga echt mist zijn goede instel mogelijkheden wat betreft verwarmen, de weersafhankelijke regeling is gewoon waardeloos te noemen , hij volgt een stooklijn vanuit de honeywell thermostaat.
En eigelijk wil je dit zelf kunnen instellen, welke aanvoer temperatuur de elga mag gaan leveren bij een bepaalde buiten temperatuur.

En voor de koel functie geldt eigenlijk hetzelfde , alleen koelen van een vooraf ingestelde stooklijn.
En eigenlijk wil je dat niet, de kans op condensatie op de vloer / wand of plafond is dan simpelweg te groot.
Het mooiste zou dan een dauwpunt sensor zjin voor het koelen.

Kijk de elga is leuk om gas te besparen, maar de aanschaf prijs is simpelweg te hoog, in duitsland koop je een panasonic monoblock voor 2900 euro .
Die kan je ook hybride aansluiten, maar kan kwa instellingen zoveel meer dan de Elga.
Misschien dat remeha er iets moois van kan maken, maar dat zal de toekomst uitwijzen.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
@WackoH TVT moet je niet te zwart / wit nemen ..
- is het onderdeel van onderhoud / upgrade van je huis ? zo ja .. dan stijgt de woningwaarde of blijft gelijk..
- heb je het geld liggen .. kan je het missen ? ja .. doen je krijgt geen rente en op deze wijze verdien je het langzaam over een "langere" periode terug ..

wij zijn van plan dit huis vanaf 2015 .. minimaal 20 jaar te bewonen .. dus nog 15 jaar .. alles wat in die tijd zich terug betaald = winst .. dus ik investeer in iets wat 8 jaar zichzelf terug verdient .. door een zuinigere werking .. dan houd ik nu nog 7 jaar "besparing' over .. en is eigenlijk de rente die ik nu toch al misloop.

De ramen is minder onderhoud en dat kan je niet in geld uitdrukken maar buiten verven is niet mijn hobby. alleen ik heb wel minder geluids overlast van de omgeving ook niet in waarde uit te drukken ..
en het huis blijft koeler ..

je huis tegen meerwaarde verkopen is waar we allemaal op hopen .. door het goed te onderhouden / zuinig te maken .. heb je grote kans dat het een gewild object word .. en in minder goeie tijden kan je wellicht tegen gelijkblijvende prijs verkopen (is nog steeds winst) ..

in het ergste/zwartste geval kan je wellicht door omstandig heden voorkomen dat je "gedwongen' verkoop hebt of lang met het huis blijft zitten en dus eigenlijk verlies hebt ..
Ramon_1984 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:56:
[...]

Oke ik zal het proberen te onderbouwen:

Vermogen Elga :

In de brochure kom je dit tegen:
De Elga genereert met 4,9 kW in
een Nederlands klimaat tot 62% van de warmtebehoefte.

Echter heeft de elga de volgende buiten unit: RAV-SM304.
En dan mag jij de specificaties van de buitenunit gaan opzoeken ;)

Het doel van de elga was / is om samen met de cv ketel de woning te gaan verwarmen, en ik kan je melden dat hybride werking door flow problemen niet goed gaat.
Gelukkig kan de elga ook alleen de ketel of zich zelf aanzetten.

Wat de Elga echt mist zijn goede instel mogelijkheden wat betreft verwarmen, de weersafhankelijke regeling is gewoon waardeloos te noemen , hij volgt een stooklijn vanuit de honeywell thermostaat.
En eigelijk wil je dit zelf kunnen instellen, welke aanvoer temperatuur de elga mag gaan leveren bij een bepaalde buiten temperatuur.

En voor de koel functie geldt eigenlijk hetzelfde , alleen koelen van een vooraf ingestelde stooklijn.
En eigenlijk wil je dat niet, de kans op condensatie op de vloer / wand of plafond is dan simpelweg te groot.
Het mooiste zou dan een dauwpunt sensor zjin voor het koelen.

Kijk de elga is leuk om gas te besparen, maar de aanschaf prijs is simpelweg te hoog, in duitsland koop je een panasonic monoblock voor 2900 euro .
Die kan je ook hybride aansluiten, maar kan kwa instellingen zoveel meer dan de Elga.
Misschien dat remeha er iets moois van kan maken, maar dat zal de toekomst uitwijzen.
ik snap uit je verhaal dat goed uitzoeken welke WP en dat mis je wellicht in de "sales" brochure (99% kans) dat het erg loont .. afgezien van het kopen in land x.y.z

Dit is ook voor mij een reden om een aantal jaar te wachten

Als ik bv uitreken dat 800m3 me 2.500KwH zou kosten dan zou me dat p.m hooguit 10,- schelen .
- dan neem ik niet mee gas afsluiten (kosten) of eventueel nodig zijn van het verzwaren van mijn aansluiting (is dat nodig ??) want verzwaren zou me 25 euro per maand + 1500 installatie kosten + meterkast aanpassing. (meer groepen en dus nieuwe automaten kast)

Een airco of WP is dus alleen intressant als ik geen verzwaring nodig heb .. zelfs meer PV panelen gaat een uitdaging zijn. (hoeft niet) ..

Zo heb ik bv een grijswater (HWA) installatie doorgerekend .. ik ben meer kwijt aan de materiaal kosten en opvoerpomp + onderhoud dan het uberhaupt rendabel zijn .. + de kans lopen dat grijswater niet "schoon is" lees bruine aanslag in wc of erger in de vaatwasser/wasmachine zelfs al zou water 1 euro per kuub kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ramon_1984
vso schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:21:
@WackoH TVT moet je niet te zwart / wit nemen ..
- is het onderdeel van onderhoud / upgrade van je huis ? zo ja .. dan stijgt de woningwaarde of blijft gelijk..
- heb je het geld liggen .. kan je het missen ? ja .. doen je krijgt geen rente en op deze wijze verdien je het langzaam over een "langere" periode terug ..

wij zijn van plan dit huis vanaf 2015 .. minimaal 20 jaar te bewonen .. dus nog 15 jaar .. alles wat in die tijd zich terug betaald = winst .. dus ik investeer in iets wat 8 jaar zichzelf terug verdient .. door een zuinigere werking .. dan houd ik nu nog 7 jaar "besparing' over .. en is eigenlijk de rente die ik nu toch al misloop.

De ramen is minder onderhoud en dat kan je niet in geld uitdrukken maar buiten verven is niet mijn hobby. alleen ik heb wel minder geluids overlast van de omgeving ook niet in waarde uit te drukken ..
en het huis blijft koeler ..

je huis tegen meerwaarde verkopen is waar we allemaal op hopen .. door het goed te onderhouden / zuinig te maken .. heb je grote kans dat het een gewild object word .. en in minder goeie tijden kan je wellicht tegen gelijkblijvende prijs verkopen (is nog steeds winst) ..

in het ergste/zwartste geval kan je wellicht door omstandig heden voorkomen dat je "gedwongen' verkoop hebt of lang met het huis blijft zitten en dus eigenlijk verlies hebt ..

[...]

ik snap uit je verhaal dat goed uitzoeken welke WP en dat mis je wellicht in de "sales" brochure (99% kans) dat het erg loont .. afgezien van het kopen in land x.y.z

Dit is ook voor mij een reden om een aantal jaar te wachten

Als ik bv uitreken dat 800m3 me 2.500KwH zou kosten dan zou me dat p.m hooguit 10,- schelen .
- dan neem ik niet mee gas afsluiten (kosten) of eventueel nodig zijn van het verzwaren van mijn aansluiting (is dat nodig ??) want verzwaren zou me 25 euro per maand + 1500 installatie kosten + meterkast aanpassing. (meer groepen en dus nieuwe automaten kast)

Een airco of WP is dus alleen intressant als ik geen verzwaring nodig heb .. zelfs meer PV panelen gaat een uitdaging zijn. (hoeft niet) ..

Zo heb ik bv een grijswater (HWA) installatie doorgerekend .. ik ben meer kwijt aan de materiaal kosten en opvoerpomp + onderhoud dan het uberhaupt rendabel zijn .. + de kans lopen dat grijswater niet "schoon is" lees bruine aanslag in wc of erger in de vaatwasser/wasmachine zelfs al zou water 1 euro per kuub kosten.
800m3, zal beetje afhankelijk van je afgifte systeem rond de 1700 kwh zitten.
Dit kan je prima met een 5kw Panasonic / Lg kunnen oplossen, de kleine warmtepompen zijn allemaal 1 fase en dit kan prima op je bestaande instalatie.

Je hoeft echt niet nog een paar jaar te wachten, kom gezellig op het L/W warmtepomp forum hier op tweakers, en wellicht kunnen we verder op weg helpen met het maken van de juiste keuzes.

Succes!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vso schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:21:
Verzwaren is niet nodig, gas afsluiten ook niet. Vergeet niet dat het afsluiten van gas ook betekent dat je ook geen vastrecht meer hoeft te betalen voor de aansluiting, dat kan ook enorm schelen.
Daarnaast gaat de gasprijs ook harder stijgen van elektriciteit omdat er vanuit de overheid een ontmoedigingsbeleid komt om gas in stand te houden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
in het begin zat ik nog te overwegen naar een pellet cv te gaan maar als ik 2kg pellets nodig heb voor elke kuub gas die ik verbruik zit ik met meerdere uitdagingen

- PV, schoorsteen creert schaduw op de PV panelen (vandaar dat hij dit weekend weg word gehaald)
- 2000kg (800x2 + buffer) = maal x.y.z volume (liters) is een hoop om ergens op te slaan (uit de weg)
- 4500 aanschaf (bijvoorbeeld) + installatie kosten + aanvoer vanuit de buffer
- en extra kosten aanvoer pellets + onderhoud

en als ik zo uitreken is 2kg pellets 64 cent (1kuub gas) 4,50 per 14kg en dus 0,321cent per kg als je 65 cent per kuub gas betaald .. tja 8)7 gelukkig dat ik geen pellet cv heb aangeschaft ..
Ramon_1984 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:19:
[...]

800m3, zal beetje afhankelijk van je afgifte systeem rond de 1700 kwh zitten.
Dit kan je prima met een 5kw Panasonic / Lg kunnen oplossen, de kleine warmtepompen zijn allemaal 1 fase en dit kan prima op je bestaande instalatie.
Zo dat is wel enorm prettig om te weten dat scheelt een "maar" .. de rest van de "reactie" vat ik samen met reactie op @Tsurany
Je hoeft echt niet nog een paar jaar te wachten, kom gezellig op het L/W warmtepomp forum hier op tweakers, en wellicht kunnen we verder op weg helpen met het maken van de juiste keuzes.
dat kom ik vanzelf wel :) dat gaat meestal niet ongemerkt :)
Tsurany schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:23:
[...]

Verzwaren is niet nodig, gas afsluiten ook niet. Vergeet niet dat het afsluiten van gas ook betekent dat je ook geen vastrecht meer hoeft te betalen voor de aansluiting, dat kan ook enorm schelen.
Daarnaast gaat de gasprijs ook harder stijgen van elektriciteit omdat er vanuit de overheid een ontmoedigingsbeleid komt om gas in stand te houden.
zoals @Ramon_1984 ook zegt het kan op 230v dat scheelt me dan wel een overwegingspunt .. dan heeft isoleren nut gehad ..

Gasprijzen stijgen geloof ik nog niet veel van .. lees ja de prijs gaat omhoog tzt maar hoe/wat /waar valt nog te bezien.

Als ik bv uitreken 800m3 vs 2500kwh puur voor verwarmen scheelt me dit een 10,- p.m bij de energie maatschappij ..
als ik 5k reken voor een WP + installatie + boilervaten + arbeidsloon dan ben ik 40 jaar aan het terugbetalen. dit op basis van 10,- per maand minder ..
Ik weet niet wat gasafsluiten "oplevert" p.m ik schat in 300 p.j dat is 25,- p.m
dan zit ik nog op 10 +25 = 35 x 12mnd = 420 p.j is 12 jaar Tvt ..

De installatie die ik wil (2x zonnecollector, boilervatten + wp) zal me echter meer kosten dan 5k en wellicht kom ik voorzichtig geschat op 1000 tot 1500 kwh extra .. vs gas .. tvt houd ik op 14 jaar .. tja hmm
als ik op "duits" spul subsidie kan krijgen word het wellicht intressant ? dunno

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ramon_1984
vso schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:03:
in het begin zat ik nog te overwegen naar een pellet cv te gaan maar als ik 2kg pellets nodig heb voor elke kuub gas die ik verbruik zit ik met meerdere uitdagingen

- PV, schoorsteen creert schaduw op de PV panelen (vandaar dat hij dit weekend weg word gehaald)
- 2000kg (800x2 + buffer) = maal x.y.z volume (liters) is een hoop om ergens op te slaan (uit de weg)
- 4500 aanschaf (bijvoorbeeld) + installatie kosten + aanvoer vanuit de buffer
- en extra kosten aanvoer pellets + onderhoud

en als ik zo uitreken is 2kg pellets 64 cent (1kuub gas) 4,50 per 14kg en dus 0,321cent per kg als je 65 cent per kuub gas betaald .. tja 8)7 gelukkig dat ik geen pellet cv heb aangeschaft ..

[...]

Zo dat is wel enorm prettig om te weten dat scheelt een "maar" .. de rest van de "reactie" vat ik samen met reactie op @Tsurany

[...]

dat kom ik vanzelf wel :) dat gaat meestal niet ongemerkt :)

[...]

zoals @Ramon_1984 ook zegt het kan op 230v dat scheelt me dan wel een overwegingspunt .. dan heeft isoleren nut gehad ..

Gasprijzen stijgen geloof ik nog niet veel van .. lees ja de prijs gaat omhoog tzt maar hoe/wat /waar valt nog te bezien.

Als ik bv uitreken 800m3 vs 2500kwh puur voor verwarmen scheelt me dit een 10,- p.m bij de energie maatschappij ..
als ik 5k reken voor een WP + installatie + boilervaten + arbeidsloon dan ben ik 40 jaar aan het terugbetalen. dit op basis van 10,- per maand minder ..
Ik weet niet wat gasafsluiten "oplevert" p.m ik schat in 300 p.j dat is 25,- p.m

De installatie die ik wil (2x zonnecollector, boilervatten + wp) zal me echter meer kosten dan 5k en wellicht kom ik voorzichtig geschat op 1000 tot 1500 kwh extra .. vs gas .. tvt houd ik op 14 jaar .. tja hmm
als ik op "duits" spul subsidie kan krijgen word het wellicht intressant ? dunno
Je krijgt op een buitenlandse warmtepomp gewoon de volle subsidie, zelf aansluiten is ook prima te doen.
Dit maakt het ook interessant :)

Edit:
https://www.immotecshop24...ion-H-5kW-einphasig-230-V
Zelf ophalen, en je krijgt Keurig 1700euro subsidie erop

En de nieuwe J serie:

https://www.immotecshop24...05J3E5-Kompakt-5-kW-Gen-J

[Voor 6% gewijzigd door Ramon_1984 op 17-07-2020 15:29]

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:13:
[...]

Je krijgt op een buitenlandse warmtepomp gewoon de volle subsidie, zelf aansluiten is ook prima te doen.

Edit:

En de nieuwe J serie:

Moet ik nu nog naar het topic ? :) (grapje)

maar wel intressant(er) dan ik vermoede(n) .. linkjes worden zeker gewaardeerd .. maar hier moet ik wel een buiten unit bij doen ? boiler vat enzv ?

linkjes hoeven niet mag ook best kort en krachtig .. ik kom wel in dat topic neuzen voor de rest .. (eerst inlezen)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ramon_1984
vso schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:48:
[...]

Moet ik nu nog naar het topic ? :) (grapje)

maar wel intressant(er) dan ik vermoede(n) .. linkjes worden zeker gewaardeerd .. maar hier moet ik wel een buiten unit bij doen ? boiler vat enzv ?

linkjes hoeven niet mag ook best kort en krachtig .. ik kom wel in dat topic neuzen voor de rest .. (eerst inlezen)
Dit zijn monoblocks , gewoon kant en klaar .
CV leidingen eraan, en elektra aanbrengen en klaar is Kees

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:54:
[...]

CV leidingen eraan, en elektra aanbrengen en klaar is Kees vso

• _JGC_
[...]

Edit:

En de nieuwe J serie:

Erg interessant. Nooit verdiept in warmtepompen omdat ik het idee had dat er weer een dure installateur bij moet komen kijken, maar die monoblocks zijn idd makkelijk.

Je moet 'm alleen wel afzekeren achter een 20A automaat, ding kan 18,5A trekken op z'n hoogst.

Maar even sparen en nadenken over een plekje voor dat ding...

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vso schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:03:

Het hangt van het totaalplaatje af. Elektriciteit van eigen zonnepanelen kan het weer aardig wat goedkoper maken. Daarnaast heb je natuurlijk ook de CV ketel die je na een tijd moet vervangen, dat zijn ook kosten.
Bovendien denk ik dat je minder dan 2500kWh gaat gebruiken om 800m3 aan gas te vervangen. Dat zal wel onder de 2000kWh uitkomen.

Natuurlijk is het een investering op lange termijn maar ik denk dat het best positief uit kan pakken. Vergeet ook niet dat je met een l/w warmtepomp lichtelijk kan koelen en met een l/l wamtepomp juist perfect kan koelen. Extra binnenunit erbij en je kan ook de ruimte van je droger flink koelen ;)

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
_JGC_ schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:18:
[...]

Erg interessant. Nooit verdiept in warmtepompen omdat ik het idee had dat er weer een dure installateur bij moet komen kijken, maar die monoblocks zijn idd makkelijk.

Je moet 'm alleen wel afzekeren achter een 20A automaat, ding kan 18,5A trekken op z'n hoogst.

Maar even sparen en nadenken over een plekje voor dat ding...
hoezo afzekeren achter een 20A (ja 18.5A) snap ik maar erhm hoe moet ik me dat voorstellen ?

ik zie dat ook niet 1.2.3 terug in de linkjes van @Ramon_1984

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:25:
[...]

Het hangt van het totaalplaatje af. Elektriciteit van eigen zonnepanelen kan het weer aardig wat goedkoper maken. Daarnaast heb je natuurlijk ook de CV ketel die je na een tijd moet vervangen, dat zijn ook kosten.
Bovendien denk ik dat je minder dan 2500kWh gaat gebruiken om 800m3 aan gas te vervangen. Dat zal wel onder de 2000kWh uitkomen.

Natuurlijk is het een investering op lange termijn maar ik denk dat het best positief uit kan pakken. Vergeet ook niet dat je met een l/w warmtepomp lichtelijk kan koelen en met een l/l wamtepomp juist perfect kan koelen. Extra binnenunit erbij en je kan ook de ruimte van je droger flink koelen ;)
cv is van 2015 dus die gaat nog wel 5 jaar mee :), wat serieuzer gezegd ..zoals in de OP vermeld ik wacht om meerder reden om deze te vervangen .. 7 jaar is een relatief mooie tijd om erover na te gaan denken ..

en pv maakt het niet goedkoper .. ook daar ben je investering in kwijt .. lange termijn visie is PV zoiezo handig .. maar met die nieuwe salderingsregeling ben ik wel wat terughouden(der) .. maar noord gelegen kan ik zeker nog een stuk of 14/20 kwijt .. en op de schuur ook nog 6 .. alleen kosten vs baten is beetje huiverig .. dan moet ik echt aan een accu gaan denken die een groot gedeelte kan opslaan ..
- accu btw met de huige Li-ion techniek moet je al dubbel hoeveelheid aanschaffen wil je 10 jaar levensduur eruit halen .. dat is ook niet rendabel

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:54:
[...]

CV leidingen eraan, en elektra aanbrengen en klaar is Kees
Niet helemaal he?.

Vuilvanger, ontluchter, kamstrup met m-bus, kWh meter met modbus of m-bus en heishamon.

http://aquarea.smallsolut...nstallation_der_MDC05f3e5
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ramon_1984
Ja serie heeft een vuilafscheider ingebouwd ( als ik het goed zag )
De overige onderdelen zijn luxe , niet echt nodig.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
ik heb al een KWH meter liggen (toon op zon .. thx to @thehog maar lijkt me niet noodzakelijk (wel prettig)
ps ook domoticz .. maar dat terzijde

de volgende 2
vuilvanger ??? tja is dat echt nodig ..
ontluchter idem ..

ik denk echter dat het niet verkeerd is bij een CV verbouwing (zoals op stapel staat) deze 2 gewoon in te bouwen .. net zoals een drukvat .. niet OH-en gewoon vervangen ..

ook anderen & @Ramon_1984 moet je veel aanpassen voor je CV installatie of gewoon CV ketelding demonteren .. en moino block terug op die plek hangen.

ps monoblock is in huis toch ? ff checken .

Kan je deze simpele units ook in split vorm kopen ? of beter gezegd wil je dit? split voordelig(er)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:35:
[...]

cv is van 2015 dus die gaat nog wel 5 jaar mee :), wat serieuzer gezegd ..zoals in de OP vermeld ik wacht om meerder reden om deze te vervangen .. 7 jaar is een relatief mooie tijd om erover na te gaan denken ..

en pv maakt het niet goedkoper .. ook daar ben je investering in kwijt .. lange termijn visie is PV zoiezo handig .. maar met die nieuwe salderingsregeling ben ik wel wat terughouden(der) .. maar noord gelegen kan ik zeker nog een stuk of 14/20 kwijt .. en op de schuur ook nog 6 .. alleen kosten vs baten is beetje huiverig .. dan moet ik echt aan een accu gaan denken die een groot gedeelte kan opslaan ..
- accu btw met de huige Li-ion techniek moet je al dubbel hoeveelheid aanschaffen wil je 10 jaar levensduur eruit halen .. dat is ook niet rendabel
Alles wat overdag op zonnestroom je buffervat ingaat is gewoon netjes gesaldeerd tegen het volle tarief, dat heeft niets met nieuwe regels te maken.
Ga je overdag veel terugleveren en 's nachts verbruiken, ja dan wordt die accu belangrijker.

Maar Li-ion voor 50% bruikbaar? Gangbaar is 10-90 of 20-80 gebruiken, dat is dus max 40% "inleveren".

Maar als je niet te lang twijfelt is je set al terugverdient voordat de regels flink versoberd zijn, dan is het cashen ongeacht de regels, die bepalen dan alleen de hoogte van de vreugde.
vso schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:49:
[...]

ik heb al een KWH meter liggen (toon op zon .. thx to @thehog maar lijkt me niet noodzakelijk (wel prettig)
ps ook domoticz .. maar dat terzijde

de volgende 2
vuilvanger ??? tja is dat echt nodig ..
ontluchter idem ..

ik denk echter dat het niet verkeerd is bij een CV verbouwing (zoals op stapel staat) deze 2 gewoon in te bouwen .. net zoals een drukvat .. niet OH-en gewoon vervangen ..

ook anderen & @Ramon_1984 moet je veel aanpassen voor je CV installatie of gewoon CV ketelding demonteren .. en moino block terug op die plek hangen.

ps monoblock is in huis toch ? ff checken .

Kan je deze simpele units ook in split vorm kopen ? of beter gezegd wil je dit? split voordelig(er)
Split = binnen + buitenunit, airco leidingen met koudemiddel ertussen, installateur nodig.
Monoblock staat buiten en daar komt gewoon warm of koud water uit. Geen binnenunit nodig.
Kan wel als je wilt bufferen, SWW wilt opslaan oid, maar kan ook rechtstreeks op je VVW.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:49:
[...]

Ja serie heeft een vuilafscheider ingebouwd ( als ik het goed zag )
De overige onderdelen zijn luxe , niet echt nodig.
Een mobiele telefoon is ook luxe.
Je kan thuis ook bellen met de vaste telefoon... ;)

Er zijn er toch een aantal, die het verlies van koudemiddel hebben kunnen ontdekken door monitoring van de cop.
http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/
En voor de cijfertjes en domotica freak is het ook leuk.

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
vso schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:26:
[...]

hoezo afzekeren achter een 20A (ja 18.5A) snap ik maar erhm hoe moet ik me dat voorstellen ?

ik zie dat ook niet 1.2.3 terug in de linkjes van @Ramon_1984
Als je het typenr in google gooit kan je de service manual achterhalen, daar staat in dat 4.26KW het max vermogen van de monoblock is. Als je dan een pagina verder gaat staat er zelfs 19.5A. Nu weet ik niet onder welke omstandigheden dat vermogen getrokken wordt, de startup en running current zijn max 6A.

In mijn situatie: 1056 kuub verwacht, waarvan 820 voor verwarming. Als ik zo'n monoblock neerzet knoop ik gewoon de CV leidingen eraan en maak ik eerst van mijn Intergas HRE Kombi Kompakt een Intergas HRE Solo Tap.
Uitgaande van COP=3 met huidige temperaturen (ik stook hier met 40 graden, wordt mogelijk lager): 820*8/3 = 2186KWh.
Qua prijzen: 437,20 stroom of 590,40 gas, en dan ligt er nog geen zonnepaneel op het dak.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
_JGC_ schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:59:
[...]

Als je het typenr in google gooit kan je de service manual achterhalen, daar staat in dat 4.26KW het max vermogen van de monoblock is. Als je dan een pagina verder gaat staat er zelfs 19.5A. Nu weet ik niet onder welke omstandigheden dat vermogen getrokken wordt, de startup en running current zijn max 6A.

In mijn situatie: 1056 kuub verwacht, waarvan 820 voor verwarming. Als ik zo'n monoblock neerzet knoop ik gewoon de CV leidingen eraan en maak ik eerst van mijn Intergas HRE Kombi Kompakt een Intergas HRE Solo Tap.
Uitgaande van COP=3 met huidige temperaturen (ik stook hier met 40 graden, wordt mogelijk lager): 820*8/3 = 2186KWh.
Qua prijzen: 437,20 stroom of 590,40 gas, en dan ligt er nog geen zonnepaneel op het dak.
die 19A --> hoe in de meterkast ? gewoon 20A automaat en gaan ??? of anders.

hoe bedoel je intergas solo tap 1:1 of gewoon cv functie uit ? ..
ps het laten hangen van je gas ding is alleen intressant als je niet zonder gas kan .. en met buffervaten kan je dit wellicht makkelijk(er) opvangen :?

ik moet hier echt in gaan duiken .. pff eerste is (isolatie betreft) is gewoon overna denken of ik overal VV neerleg of VV benenden / zolder en op de 1ste verdieping LTV radiatoren .. (alles met koel functie)

die HRE ketel kan best alles aansturen .. ik drop gewoon de stooklijn ..

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:52:
[...]

Alles wat overdag op zonnestroom je buffervat ingaat is gewoon netjes gesaldeerd tegen het volle tarief, dat heeft niets met nieuwe regels te maken.
Ga je overdag veel terugleveren en 's nachts verbruiken, ja dan wordt die accu belangrijker.

Maar Li-ion voor 50% bruikbaar? Gangbaar is 10-90 of 20-80 gebruiken, dat is dus max 40% "inleveren".

[...]

Split = binnen + buitenunit, airco leidingen met koudemiddel ertussen, installateur nodig.
Monoblock staat buiten en daar komt gewoon warm of koud water uit. Geen binnenunit nodig.
Kan wel als je wilt bufferen, SWW wilt opslaan oid, maar kan ook rechtstreeks op je VVW.
li-ion 50% houd ik rekening met "overcapaciteit" .. zomer/winter oid .. dagen dat je minder opwekt wil je ook overbruggen ..
+ hoe minder verschil tussen min en max ontlading .. hoe langer de li-ion tech meegaat ..

[quote]
Maar als je niet te lang twijfelt is je set al terugverdient voordat de regels flink versoberd zijn, dan is het cashen ongeacht de regels, die bepalen dan alleen de hoogte van de vreugde.
[quote]
hoe reken je de tvt dan ?

overgens het is niet twijfelen .. je moet ook de $$$ hebben .. en daarvoor moet ik wel sparen .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WackoH
@vso Met 'gemeente' bedoelde ik de 'goegemeente' oftewel het publiek van dit topic ;-)

Ik begrijp wel dat TVT niet alles is, maar het helpt om een beslissing te nemen. Verder ben ik het grotendeels met je opmerkingen eens.
Alleen betwijfel ik of een huis proportioneel met de investering in waarde toeneemt. Misschien alleen bij gangbare en bekende milieu-investeringen als een PV installatie?
Omdat de techniek voortschrijt, kan een investering ook een nadeel zijn. Als bv. de spouwmuren vol zitten met slechte isolatie (uitgezakt of zo), is het lastig voro de nieuwe bewoners dat goed te krijgen. Dan is jouw investering voor hen een negatief punt.
Niet iedereen vindt allerlei technische toeters en bellen aan een huis prettig. Tot mijn verbazing verwijderde een collega een ventilatielucht-warmterugwinning toen ze een bestaand huis betrokken. Hij vond het maar een groot en lastig ding en dat beetje energiebesparing. Ach, ze verdienden toch genoeg.
Sommige zaken zie ik ook als hobby. Bv. verzamelen van regenwater als alternatief voor drinkwater (toiletspoeling) omdat er toch al een betonnen tank van 4 m3 onder de grond naast het huis ligt. De prijs voor een m3 drinkwater is overigens 1.055 Euro in onze gemeente.

@Ramon_1984Kijk, dat zijn nuttige bijdragen!
Dus wat je zegt is dat niet het concept van een hybride op zich wel werkt, maar dat de implementatie van de Elga niet optimaal is. Misschien wordt het beter nu Remeha dat heeft overgenomen. Ik speelde met de gedachte om een kleine warmtepomp te kopen en die met de bestaande CV te integreren (dus zelf een hybride te maken). Maar dat is geen klusje van een zaterdag middag…
Ik zag nog stijging van energiekosten voorbijkomen. In 2009 keek ik voor het eerst serieus naar PV. De algemene aanname was toen dat energieprijzen met 7% per jaar zouden stijgen. De realiteit? Net 1%...

• WackoH
vso schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:12:
[...]
Een installatieautomaat springt er bij kortstondig >16A niet direct uit. Daar geldt hoe groter de 'overstroom', hoe sneller de automaat uitschakelt (er zit een bimetaaltje o.i.d. in).
Dus eveneens een max. van 19A zou nog wel goed kunnen gaan.
De instantane uitschakeling is bij veel hoger stromen en gebeurt op basis van een magnetisch veld dat in een spoel wordt opgewekt, en de automaat laat uitspringen.

• _JGC_
vso schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:12:
[...]

hoe bedoel je intergas solo tap 1:1 of gewoon cv functie uit ? ..
ps het laten hangen van je gas ding is alleen intressant als je niet zonder gas kan .. en met buffervaten kan je dit wellicht makkelijk(er) opvangen :?

ik moet hier echt in gaan duiken .. pff eerste is (isolatie betreft) is gewoon overna denken of ik overal VV neerleg of VV benenden / zolder en op de 1ste verdieping LTV radiatoren .. (alles met koel functie)

die HRE ketel kan best alles aansturen .. ik drop gewoon de stooklijn ..
Voor verwarmen kan ik zonder gas. Voor tapwater en koken zal ik ook nog moeten investeren (DWTW, boiler en een nieuwe keuken)

Wat betreft solo tap: instellen in het menu, leidingen eraf en klaar.

• Ramon_1984
WackoH schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:31:
@Ramon_1984Kijk, dat zijn nuttige bijdragen!
Dus wat je zegt is dat niet het concept van een hybride op zich wel werkt, maar dat de implementatie van de Elga niet optimaal is. Misschien wordt het beter nu Remeha dat heeft overgenomen. Ik speelde met de gedachte om een kleine warmtepomp te kopen en die met de bestaande CV te integreren (dus zelf een hybride te maken). Maar dat is geen klusje van een zaterdag middag…
Ik zag nog stijging van energiekosten voorbijkomen. In 2009 keek ik voor het eerst serieus naar PV. De algemene aanname was toen dat energieprijzen met 7% per jaar zouden stijgen. De realiteit? Net 1%...
De huidige Elga laat remeha vallen, er komt / is een nieuwe elga wellicht dat die beter is.
https://www.remeha.nl/wp-...date-fotografie_specs.pdf

Aanname was zeer zeker dat de energieprijzen zouden gaan stijgen,blijkbaar toch nog 1%
Maar wat betaalde jij in 2009 voor een m3 gas, en wat betaal je vandaag voor je m3 gas?

Het is leuk om een warmtepomp je woning te laten verwarmen, zeer zeker met vloerverwarming.
Dat is echt een stuk comfortabeler dan met een cv ketel

• WackoH
Dat Remeha de Elga laat vallen is misschien wat te sterk uitgedrukt. Ze introduceren een opvolger. Dat lijkt me heel normaal en gezond. Het nieuwe apparaat heet Elga Ace begrijp ik. Vind jij die wel goed (of in ieder geval beter?)

Ik heb je (@Ramon_1984 ) link gescand waarom de Elga niet goed zou werken, Die mensen hadden de CV en Elga ver uit elkaar staan. Dus misschien waren de problemen gewoon door een slechte implementatie ontstaan?

Voor mij is een warmtepomp zeker een optie. We gebruiken een L/L warmtepomp al voor bijverwarming in een ruimte waar de CV capaciteit op een slaapkamer was uitgelegd, maar die als werkkamer wordt gebruikt

@Ramon_1984 Heb je info hoeveel de gas prijs de afgelopen jaren is gestegen?
Gas is duur in Nederland (ook tov andere EU landen) en kan de komende jaren nog flink duurder worden als de overheid besluit om via belasting te sturen (en dat doet ze nu al massaal. De productieprijs van elektriciteit en gas vormen maar een fractie van de kosten die in rekening worden gebracht).

Sorry, maar het statement dat een warmtepomp een stuk comfortabeler is dan een CV is onzin. Hier speelt een goede afregeling en thermostaat een belangrijkere rol dan het verwarmingsapparaat.
Met een goede modulerend thermostaat (en de standaard >10 jaar oude Celcia van Remeha doet het perfect) en CV ketel, is de watertemperatuur ook prima te sturen. In comfort hoeft dan geen verschil met een warmtepomp te zijn.
Bovenstaande is mijn eigen ervaring: CV systeem incl. ketel (Remeha Avanta) zijn goed ingeregeld. Prestaties van CV en ruimte volg ik via Opentherm gateway en Domoticz.
De ruimte-temperatuur wordt binnen een paar tiende graad constant gehouden).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ramon_1984
WackoH schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:36:
Dat Remeha de Elga laat vallen is misschien wat te sterk uitgedrukt. Ze introduceren een opvolger. Dat lijkt me heel normaal en gezond. Het nieuwe apparaat heet Elga Ace begrijp ik. Vind jij die wel goed (of in ieder geval beter?)

Ik heb je (@Ramon_1984 ) link gescand waarom de Elga niet goed zou werken, Die mensen hadden de CV en Elga ver uit elkaar staan. Dus misschien waren de problemen gewoon door een slechte implementatie ontstaan?

Voor mij is een warmtepomp zeker een optie. We gebruiken een L/L warmtepomp al voor bijverwarming in een ruimte waar de CV capaciteit op een slaapkamer was uitgelegd, maar die als werkkamer wordt gebruikt

@Ramon_1984 Heb je info hoeveel de gas prijs de afgelopen jaren is gestegen?
Gas is duur in Nederland (ook tov andere EU landen) en kan de komende jaren nog flink duurder worden als de overheid besluit om via belasting te sturen (en dat doet ze nu al massaal. De productieprijs van elektriciteit en gas vormen maar een fractie van de kosten die in rekening worden gebracht).

Sorry, maar het statement dat een warmtepomp een stuk comfortabeler is dan een CV is onzin. Hier speelt een goede afregeling en thermostaat een belangrijkere rol dan het verwarmingsapparaat.
Met een goede modulerend thermostaat (en de standaard >10 jaar oude Celcia van Remeha doet het perfect) en CV ketel, is de watertemperatuur ook prima te sturen. In comfort hoeft dan geen verschil met een warmtepomp te zijn.
Bovenstaande is mijn eigen ervaring: CV systeem incl. ketel (Remeha Avanta) zijn goed ingeregeld. Prestaties van CV en ruimte volg ik via Opentherm gateway en Domoticz.
De ruimte-temperatuur wordt binnen een paar tiende graad constant gehouden).
in 2012 betaalde ik dit
Omgerekend verbruik (x 1,01): 210 m³ € 0,3480 € 73,09
Nuon Gas vastrecht 229 dagen € 0,0759 € 17,39

• busscherski
  • Nu online
@Ramon_1984

Je energierekening is ingewikkelder dan dat en de gasprijs inclusief belastingen was meer.

Het gemakkelijkst vind ik om het in te vullen bij gaslicht oid. En dan twee gevallen vergelijken.

• WackoH
Het is niet eenvoudig om de wijs te worden uti de tarieven. Maar in mijn geval (en dat zal voor VSO en anderen wel niet heel veel anders zijn), betaal ik 0.62 vastrecht per dag (226.13 Euro per jaar) en 0.7478 Euro/m3.
Op jaarbasis ben ik 1050 Euro aan gas kwijt.
Ik kom dan tot dezelfde conclusie als VSO: 2 tientjes besparing per maand.
Met een Panasonic monoblock wordt de TVT 8~10 jaar. Dat vind ik wel lang voor een complexe installatie in huis. Maar de CV is inmiddels 13 jaar oud. Dus ik ben het wel met VSO eens dat bij vervanging van de CV een WP zeker een optie is. (Een CV heeft natuurlijk helemaal geen TVT)

[Voor 16% gewijzigd door WackoH op 20-07-2020 13:59]

• busscherski
  • Nu online
@WackoH

Alleen de meerkosten van de monobloc tov nieuwe CV ketel moet je terugverdienen.
Dat was bij mij +/- 1500 euro omdat ik alles zelf gedaan heb.
Daarnaast is PV stroom iets goedkoper dus dat maakt het weer makkelijker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@WackoH @busscherski Ik gebruik een gemodificeerd spreadsheet (van een medetweaker)
om diverse scenario's door te rekenen (bijvoorbeeld sww - aantal personen; welkomst bonus; zonnepanelen opbrengst, vastrecht gas ja/nee, etc.). Ik geef toe - je moet wel de energieprijzen ontleden in kale leveringsprijs en de rest (belastingen) + netbeheer + vaste kosten (tweaker here). YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
@Ramon_1984 @WackoH @busscherski @dunklefaser ..

je huis kost iets zeg 250K .. je lost 1000,- pm af . na 5 jaar heb je 60mnd dus 50-60K afgelost (met/zonder rente) ..
om je huis over een periode van bewoning zeg 20jr "gelijk" in waarde te behouden moet je onderhoud plegen. dat is een investering van 20-50K ..
- buitenkant, keuken,badkamer(s),elektra&gas,riool en wellicht een tuin.

We weten allemaal dat een badkamer van 50k nooit dat bedrag oplevert als meerwaarde. echter onderhoud, verbouwen en isoleren levert een meerwaarde op.

Nu is deels isoleren PV(inc zonneboiler)/WP, LTV nieuw dus de vraag is wat levert dat aan meerwaarde op .. want sommige dingen kosten "ruimte" soms moet je kostbare m2 leefruimte opofferen ..

Nu ben ik wel van mening dat een huis dat "af" is .. lees de volgende bewoner heeft weinig onkosten in "renovatie" zeker wel meerwaarde heeft .. lees je hoeft de eerste 5 jaar niks te vernieuwen .

kortom koffiedik kijken. want je weet niet wat er over 5 jaar met jou/gezin gebeurt.

Maar waar zet je de TVT tegenover ? moment van bewoning of NU .. nu zou een WP me 10,- opleveren maar in het totaal plaatje is dat 100 p.m. (overdreven gezegd) ..
Mijn CV koste mij 1500 bv in deze 5 jaar is de TVT 25,-
stel dat het me 400 kuub gas "bespaart" .. hoe bereken ik dit .. want in dat jaar was het nieuwe CV + nieuwe schuifpui wat me 350m3 bespaarde. . dus alleen CV ??? en 4 jaar verder ?? maar goed ..
400m3 x 0,65cent = 260,- gedeeld door 12 = 21.67 euro p.m .. dus die cv is mij wellicht nog geld schuldig ..

Dus nu een CV vervangen door een WP installatie een desinvestering KUNNEN zijn ..

ander voorbeeld mijn 14x320WP PV installatie leverde minder op als een 11x320WP installatie van vrienden op .. dit weekend is de schoorsteen (de oorzaak) weggebroken .. en nu lever ik op wat ik had berekend.
is dat nu "winst" of verlies ? .. extra kosten is 300,-

Ik weet deels het antwoord wel .. en ik denk ook dat je zelf moet bepalen wanneer het waard is .. om een actie te doen ..

pas als je je huis met winst verkoopt, schulden vrij bent weet je de eindsaldo .. met verduurzamen en opknappen(lees in goeie staat houden) maak je het huis wel aantrekkelijk op de markt .. en het geld wat je nu bespaart door isoleren kan je de maandelijkse kosten terugdringen .. MITS je dat geld weer in je huis steekt (hypotheek afbetalen, huis verbeteren) ..

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@vso Helemaal met je eens!
De keuze is reuze - en helemaal aan jou! Ik kan en wil je hierin niet adviseren, nooit.
Als energiecoach adviseer ik wel maar alleen over mogelijkheden tot energiebesparing
en wat elke maatregel kan opleveren aan energiebesparing (en misschien CO2-reductie).
Het financiële plaatje moet iedereen voor zichzelf bepalen.
En de overheid is niet berekenbaar, en de markt is grillig.
- Just my 2 cts

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 14:50
[...]

kleine correctie,bij zelf aansluiten dan heb je dus geen factuur van de instalatie/ in bedrijfname en gezien je die factuur moet aanleveren dus ook geen subsidie. Ze zijn daar nu (soms) moeilijker in geworden dan in 2019 waar je met een foto weg kwam.

• busscherski
  • Nu online
twain4me schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:56:
[...]

kleine correctie,bij zelf aansluiten dan heb je dus geen factuur van de instalatie/ in bedrijfname en gezien je die factuur moet aanleveren dus ook geen subsidie. Ze zijn daar nu (soms) moeilijker in geworden dan in 2019 waar je met een foto weg kwam.
Die regel van factuur van vakkundige installateur is er al 2 jaar.
2 maanden geleden heb ik nog 1700 euro subsidie ontvangen. Er zijn geen vragen gesteld.
Inmiddels vind ik mezelf een vakkundig installateur omdat ik al twee warmtepompen heb geinstalleerd en subsidie heb ontvangen.

Heb je een voorbeeld waar er vragen zijn gesteld? (ik heb niet alle topics doorgelezen)

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
dunklefaser schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:46:
@vso Helemaal met je eens!
De keuze is reuze - en helemaal aan jou! Ik kan en wil je hierin niet adviseren, nooit.
Als energiecoach adviseer ik wel maar alleen over mogelijkheden tot energiebesparing
en wat elke maatregel kan opleveren aan energiebesparing (en misschien CO2-reductie).
Het financiële plaatje moet iedereen voor zichzelf bepalen.
En de overheid is niet berekenbaar, en de markt is grillig.
- Just my 2 cts
erhm YMMV en 2cents .. en de rest .. adviseren is altijd jou mening .. als je dat kan onderbouwen is dat prettig

ps CO2 reductie zal me eigenlijk "roesten" .. niet omdat ik het milieu niet belangrijk vind en niet bij wil dragen..
maar ik als persoon maak geen deuk in een pakje boter, wij als (huiseigenaar) groep wel.

Zelf vind ik dat als je vaste lasten kan besparen door relatief "simpele" maatregelen intressanter .. en ipv boeren te pesten mag je best de huiseigenaar "pesten" ..

Pagina: 1 2 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee