Tsurany schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:26:
Dat kan prima, WPD in een afgesloten ruimte maken en via ventilator de warme lucht afvoeren naar een buis. Klep in die buisn die tussen een buis naar de woonkamer en een buis naar buiten kan schakelen. Maar zal duurder zijn dan een vaste ventilatie naar buiten toe.
je "moet" 50cm aan de voorkant vrij houden .. dus 1m diep x 50cm breed x 1m hoog is minimum vereist .. beetje vergelijkbaar met een wc ruimte ergens opofferen .. niet praktisch ..
Ventilatie btw betekend dat ik "warme" lucht van andere ruimtes trek (woonkamer/gang met VloerVerwarming) .. om vervolgens die lucht weer naar buiten te duwen .. dat is niet erg duurzaam ..of handig. want de richt temp voor die vertrekken is 18-20 graden (VV stookt wellicht iets hoger om de ruimte te verwarmen)
evilution schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:27:
zoiets is natuurlijk sterk afhankelijk van de locatie van je wasdroger t.o.v. systemen waarmee je WTW kunt toepassen en de frequentie van gebruik van de wasdroger. Ik kan me voorstellen dat het "lozen" van de warmte ruimschoots opweegt t.o.v. de investering en complexiteit om de warmte te hergebruiken.
de WTW is nice to have .. het afkoelen v.d berging (van x graden (25 tot 20 graden bv) naar 15 graden is beter voor het voedsel dat er staat .. te koud is ook niet goed ..
Ook voor jou "ventilatie" (zie reactie hierboven")
idem ..
Jim423 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:51:
Ventileren of afzuigen lijkt me juist iets wat je niet wilt. De 20 graden in de berging gaat dan snel naar de 25-30 graden afhankelijk waar de nieuwe lucht vandaan komt. Een nis met een actieve luchttoevoer+afvoer is het enige wat kan werken lijkt me. Om hem nou in een compleet afgesloten kast te zetten (al dan niet met ventilatie) vind ik niet echt een prettig idee.
tja .. ik had je reactie nog niet helemaal gelezen maar inderdaad waar de lucht vandaan komt. is wel erg handig..
WTW is nice to have .. laat ik dat voorop stellen .. het gaat er meer om dat je op een effectieve manier de ruimte "koel" houd ..
Daarnaast met isoleren .. (wat vandaag gebeurt is) blijft de warmte langer hangen .. de ruimte was 4-5 jaar geleden 15 graden met hete zomers 18 .. nu dit "jaar" .. is de temp constant 18 graden .. en met die hete dagen 22 graden ..
We bewaren der drank en andere producten die goed bewaarbaar zijn bij 15 graden .. 20 ook nog wel maar 25

een lauw biertje/wijntje pakken bv als je onverwachts gasten hebt .. tja ..
alles word korter houdbaar ..
in feite zou een split unit de beste oplossing zijn maar ja dan kan je net zo goed de hitte in iets anders pompen .. wat je weer kan hergebruiken ..
Het hoeft ook niet "snel' te gaan bv 3 graden in 1 uur oid .. maar als je het redelijk constant kan houden is dat wel optimaal.
het is lastig .. want hoeveel hitte word er gegenereerd .. hoeveel wil ik afvoeren ?
ik weet dat ik 15 a 18 graden als "richtpunt" heb .. de ruimte is 2,5m x 2,5m x 2,5m (grof weg) .. alleen nog hoeveel "hitte" genereert de WPD ? als je 5 graden toevoegt per "beurt" ..
of anders gezegt een gezin van 4 .. gebruikt per week 7x .. = je gaat op vakantie / droogt buiten .. dus x 40 weken WPD gebruik = 280 x 5 graden .. of per beurt "300 watt" hitte generen .. (natte vinger Wattjes) is bijna 84kw = 23,3 kwh delen door 8 (1 kuub gas is 8 kWh) = 2.3 kuub gas besparen ..
maar goed ik gokaan 300 watt per buurt .. dat kan "veel" meer zijn .. ik weet het gewoon weg niet .