Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
onze WP wasdroger staat (nu nog) op zolder en als hij aangestaan heeft dan is die hele zolder paar graden warmer .. in de winter is dit niet erg .. zomers is dit niet "tof" .. maar we komen niet op zolder dus niet echt boeiend.

echter nu wil ik hem verplaatsen naar de (nu nog) koelere inpandige berging .. waar ook onze voorraad staat (etenswaren) .. en gisteren is deze vloer isolatie aangebracht .. waardoor de temp zoiezo gaat stijgen /constanter blijft .. (en meer isolatie werkzaamheden zijn op komst) ..

ik wil liever geen airco aanleggen in die ruimte .. en er is geen verwarming (nodig en aanwezig)

hoe zou ik de ruimte effectief koel kunnen houden ? lees constante 18 a 20 graden .. ik heb geen andere locatie voor de WP droger ..

ps de zolder is "groot" 3x zo veel oppervlakte/inhoud als de berging ..

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 09-07-2020 14:40 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Deur van de berging open laten staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je niet actief wilt koelen, dan is ventileren zo'n beetje het enige dat overblijft. Maar het zal niet meevallen om alle warmte weg te ventileren. Ik heb hier ook een WP wasdroger en die staat in de ruimte waar ook de unit van de mechanische ventilatie hangt. Die zuigt dus ook af in die ruimte. Maar zelfs als ik die maximaal heb staan tijdens het wasdrogen, warmt het daar nog steeds wel op volgens mij.

Of je moet kijken of je binnen die berging een afscheiding kan maken tussen wasdroger en voorraad. Bijvoorbeeld een geïsoleerd scheidingswandje met een deur waar je de droger achter zet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-05 20:20

FD2

Onze zolder zal groter zijn dan die van jou, maar wasrekjes i.p.v. de droger, is dat geen mogelijkheid ?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

FD2 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:51:
Onze zolder zal groter zijn dan die van jou, maar wasrekjes i.p.v. de droger, is dat geen mogelijkheid ?
Hij gaat zijn wasdroger verplaatsen naar zijn berging. Dat doet ie vast niet omdat ie op zolder ruimte genoeg heeft om zijn was hangend te drogen. En was te drogen hangen in de berging waar ook je etenswaar staat lijkt me dan weer niet zo'n briljant idee (gezien al het vocht dat er vanaf komt).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:56
Er is maar één oplossing, en dat is ventileren naar buiten. Als het buiten 35 graden is, dan zal het binnen net iets warmer worden, daar is niks aan te doen.

De droger nog eens extra isoleren heeft geen zin, die moet zijn warmte ergens kwijt.
Heb je daar ergens een buis naar buiten waar je een goede ventilator in kwijt kan? Ik zou er toch minstens zo'n toiletventilator in steken, en zorgen dat die draait als je de droogkast aan zet.

Bij ons staat de WP droger in de ruime badkamer, helpt in de winter, en in de zomer vind ik het meevallen. Enkel als die 3 keer na elkaar moet draaien merk je dat de badkamer echt opwarmt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-06 15:51
Hoe komt de warmte uit de droger vrij?
Als er een soort uitblaas-opening is, zo je de lucht daaruit (op een aantal verschillende manieren) gericht naar buiten kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Bij onze (WP) Bosch lijkt de warme vooral in de vorm van (vochtige) warme lucht uit de achterkant te komen. Aaqn de voorkant zit een aanzuigfan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Orion84 thx exact je was me net een slag voor .. afgezien daarvan is mijn zolder ook niet "klein" maar dat terzijde :)

tja isoleren v.d wasdroger zit ik ook aan te denken maar dan zit ik nog steeds met de "hitte" .. overgens heb ik wel een verbinding met MV ..

Als ik het "passief" of semi passief op kan lossen

Het is jammer dat je niet kraanwater direct van het waterbedrijf door de vloer kan laten lopen, wegens tempertuurshock = breek anders zou ik op die manier eerst de warmte "onttrekken' .. hmm misschien op het plafond v.d berging .. paar lussen monteren (open en bloot oid) .. ik verwacht niet dat het mega veel effect heeft omdat we relatief "weinig" water gebruiken .. ach zal wel waardeloos zijn om water voor te verwarmen
.. ik had deze brainfart omdat water uit de kraan altijd koud is .. en dat de ruimte "koud" word is niet erg .. zolang hij maar niet te warm word .. maar ja per 4 meter leiding zit er hooguit 1 liter water erin .. en stroomt het door dan koel je wel wat af .. maar je moet "uren" water laten vloeien .. om te koelen die paar minuten dat er water stroomt is een deuk maken in een pak boter ..

@Tommie12 & @WackoH ik moet eerlijk zijn ik gebruik dat ding niet veel (nooit) om dan te zeggen waar het vandaan komt .. ps als er een ventilator op zit is direct in de MV installatie inblazen wel een optie ..

isoleren van dat ding lijkt me wel logisch .. immers op "temp" hoeft hij geen warmte meer te genereren .. maar dan moet ik de handleiding eens doorspitten of "isoleren" mag/kan etc ..

maar ik heb eerlijk gezegd ook geen flauw benul hoe de hele WP droger werkt .. anders dat hij efficienter de boel droogt

ps tommie .. gat naar buiten is nog niet eens zo erg .. maar dan had ik dit al op zolder gedaan op de oude condensdroger oid .. ik denk dat juist een kast eromheen bouwen hierbij zal helpen ..

ik kan nu nog veel kanten op .. een vorm van waterkoeling/wtw achtige constructie is wel het meest "ideale .. water in huis staat toch niet lang genoeg still om legionella oid te vormen .. Ik verwacht niet dat ik het water naar 30 graden bv krijg .. zo wel dan is het nog niet genoeg om 2 sec te douchen ..

wel grappig dat ik niet de enige ben met deze "klacht"

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Je WP droger moet zijn warmte ergens kwijt.
Grof gezegd, een cyclus kost je ca 2 kWh, en die moet ergens naar toe, anders werkt de droogkast gewoon niet.

Steek die WP droger in een geïsoleerde kast, en ik ben zeker dat die na een paar minuten stopt wegens overtemperatuur.
Wil je die warmte toch wat recupereren via je koud water... geen slecht idee, maar dan zou ik ipv een leiding tegen het plafond gewoon een oude boiler tegen het plafond hangen waar 20l - 30l water in zit of zo, en daar de isolatie van af slopen en er koelvinnen op zetten (als je wat wil knutselen). (en natuurlijk niet aan zetten)
Dat gaat iets geven, maar niet veel...
Dan moet je wel al het water van je woning daar door laten lopen. Eén toiletbezoek, en de boiler is terug koel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Misschien had ik dat duidelijker moeten melden in mijn reactie. De WP droger isoleren is inderdaad waarschijnlijk niet de oplossing. Waar het mij vooral om ging was de droger isoleren t.o.v. de etenswaren die in diezelfde berging worden opgeslagen. Je zal de ruimte waar de droger staat nog steeds moeten ventileren om te voorkomen dat ie oververhit raakt ja.

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 09-07-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Ik dacht dat warmtepomp drogers minder warm werden? Is dit probleem van vocht/hitte nog niet opgelost bij wasdrogers? Zo nieuw zijn die dingen toch niet? Hoe warmer de omgeving wordt hoe lager het rendement want die warmte moet ergens vandaan komen? Waarom kan zo'n wasdroger niet geïsoleerd worden/luchtdichter gemaakt worden? Of nog beter het verlies van warmte en vocht tegen gaan dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
traders schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:53:
Ik dacht dat warmtepomp drogers minder warm werden? Is dit probleem van vocht/hitte nog niet opgelost bij wasdrogers? Zo nieuw zijn die dingen toch niet? Hoe warmer de omgeving wordt hoe lager het rendement want die warmte moet ergens vandaan komen? Waarom kan zo'n wasdroger niet geïsoleerd worden/luchtdichter gemaakt worden? Of nog beter het verlies van warmte en vocht tegen gaan dus
Ja, ze worden minder warm dan de vroegere toestellen zonder WP.

Maar het proces van lucht opwarmen, waterdamp opnemen, dan die lucht afkoelen en het water laten condenseren en terug naar opwarmen - dat is een proces met verlies, en dat is de energie die je er in stopt en die vrij komt in je kamer.

Als je een kast kan uitvinden die dat zonder energie en dus warmteafvoer kan, dan ben je rijk!
Want ineens heb je de warmtepomp gevonden die geen stroom nodig heeft, dus gratis airco, gratis verwarming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Tommie12 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:58:
[...]

Ja, ze worden minder warm dan de vroegere toestellen zonder WP.

Maar het proces van lucht opwarmen, waterdamp opnemen, dan die lucht afkoelen en het water laten condenseren en terug naar opwarmen - dat is een proces met verlies, en dat is de energie die je er in stopt en die vrij komt in je kamer.

Als je een kast kan uitvinden die dat zonder energie en dus warmteafvoer kan, dan ben je rijk!
Want ineens heb je de warmtepomp gevonden die geen stroom nodig heeft, dus gratis airco, gratis verwarming...
Maar dan kan je zo'n ding toch wel isoleren en overtollige warmte naar buiten afvoeren als bij een conventionele droger?

Voorlopig ben ik nog wel blij met mijn conventionele droger. Warmt de omgeving niet op en verbruik vind ik niet zo boeiend. Die 2400 Watt draait 1 keer in de week zo'n 30-40 minuten.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
evilution schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:10:
[...]

Maar dan kan je zo'n ding toch wel isoleren en overtollige warmte naar buiten afvoeren als bij een conventionele droger?

Voorlopig ben ik nog wel blij met mijn conventionele droger. Warmt de omgeving niet op en verbruik vind ik niet zo boeiend. Die 2400 Watt draait 1 keer in de week zo'n 30-40 minuten.
Dat kan zeker, en je huidige heeft misschien een afvoer naar buiten (geen condensdroger). Die is zeker minder efficient, maar wat boeit het als die maar 1 keer per week draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
random WP handleiding.. (pagina 10/11 en 12 bv)

https://downloadcenter.sa..._FR_DE_DC68-03297B-10.pdf

TLDR: je kan dat ding overal "plaatsen" (condensbak) .. in ruimtes tussen 5 en 35 graden .. zolang je de aangezogen lucht (50cm aan de voorkant) .. maar vrij laat (en vooral de aanzuig locatie de onderkant) dus plaatsen in een "nis" is geen issue .. maar geen deur ervoor..

dus de ruimte zal anders afgekoeld moeten worden ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Tommie12 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:14:
[...]

Dat kan zeker, en je huidige heeft misschien een afvoer naar buiten (geen condensdroger). Die is zeker minder efficient, maar wat boeit het als die maar 1 keer per week draait.
Klopt, geen condensdroger maar een "ouderwetse" luchtafvoerdroger. Die afvoer naar buiten vind ik juist fijn ivm de warmte en vochtige lucht. En stof.

Maar het idee is dat je van een condens- of wpdroger ook gewoon op soortgelijke wijze de overtollige energie zou willen afvoeren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
evilution schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:28:
[...]

Klopt, geen condensdroger maar een "ouderwetse" luchtafvoerdroger. Die afvoer naar buiten vind ik juist fijn ivm de warmte en vochtige lucht. En stof.

Maar het idee is dat je van een condens- of wpdroger ook gewoon op soortgelijke wijze de overtollige energie zou willen afvoeren.
correct je wilt de "hitte" niet .. naderhand ..

het zou mooi zijn als je dit in een WTW (duurzame) oplossing kan hergebruiken maar naar buiten blazen is de volgende 'oplossing" ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Wat is zuiniger: een WP droger (1) naar een opvang bak (2) naar het riool (lijkt me hetzelfde) of (3) naar buiten via luchtafvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vso schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:17:
[...]

het zou mooi zijn als je dit in een WTW (duurzame) oplossing kan hergebruiken maar naar buiten blazen is de volgende 'oplossing" ..
Dat kan prima, WPD in een afgesloten ruimte maken en via ventilator de warme lucht afvoeren naar een buis. Klep in die buisn die tussen een buis naar de woonkamer en een buis naar buiten kan schakelen. Maar zal duurder zijn dan een vaste ventilatie naar buiten toe.
traders schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:24:
Wat is zuiniger: een WP droger (1) naar een opvang bak (2) naar het riool (lijkt me hetzelfde) of (3) naar buiten via luchtafvoer?
Waar hebben we het over precies? Afvoeren naar een opvangbak en naar het riool gaat over het afvoeren van water. Het afvoeren naar buiten via luchtafvoer lijkt me het afvoeren van lucht te zijn?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

vso schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:17:
[...]

zoiets is natuurlijk sterk afhankelijk van de locatie van je wasdroger t.o.v. systemen waarmee je WTW kunt toepassen en de frequentie van gebruik van de wasdroger. Ik kan me voorstellen dat het "lozen" van de warmte ruimschoots opweegt t.o.v. de investering en complexiteit om de warmte te hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Tsurany schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:26:
[...]

Dat kan prima, WPD in een afgesloten ruimte maken en via ventilator de warme lucht afvoeren naar een buis. Klep in die buisn die tussen een buis naar de woonkamer en een buis naar buiten kan schakelen. Maar zal duurder zijn dan een vaste ventilatie naar buiten toe.

[...]

Waar hebben we het over precies? Afvoeren naar een opvangbak en naar het riool gaat over het afvoeren van water. Het afvoeren naar buiten via luchtafvoer lijkt me het afvoeren van lucht te zijn?
Is de lucht uit een WPD niet vochtig? Heb er geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

evilution schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:30:
[...]

Is de lucht uit een WPD niet vochtig? Heb er geen ervaring mee.
Niet bijzonder vochtig. Het meeste vocht wordt afgevoerd via een slang/opvangbak. De lucht die er uit komt voelt gewoon droog aan, al heb ik het zelf nooit gemeten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier ook bewust een WP droger, een afvoerdroger heb ik gehad maar was eigenlijk geen goede wegens het gebrek aan een gat naar buiten.. hing de slang altijd maar op aan het afzuigpunt van de MV unit, en deze dan tijdens het gebruik van de droger op standje MAXimaal

het beetje warmte vind ik te verwaarlozen eigenlijk.. maar nou is mn badkamer ook ongeveer de ruimte met de meeste warmte opneem / afgifte capaciteit :)
warmt langzaam op en koelt ook langzaam af

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-06 14:48
Enige dat ik kan bedenken is in de achterzijde van de droger een rond gat maken en daar een buisventilator op aansluiten, zodat je echt de lucht uit het omhulsel van de droger zuigt en dat naar buiten. Dan kan je met relatief weinig debiet de warme lucht afvoeren en trek je dus ook weinig warme lucht van buiten naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@vso Heb je geen raam/luik in de bergruimte wat open kan ?(evt buitendeur)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Tommie12 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:41:
Je WP droger moet zijn warmte ergens kwijt.
Grof gezegd, een cyclus kost je ca 2 kWh, en die moet ergens naar toe, anders werkt de droogkast gewoon niet.
+ condensatiewarmte van het water a 0,63 kWh / liter.

:$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Ventileren of afzuigen lijkt me juist iets wat je niet wilt. De 20 graden in de berging gaat dan snel naar de 25-30 graden afhankelijk waar de nieuwe lucht vandaan komt. Een nis met een actieve luchttoevoer+afvoer is het enige wat kan werken lijkt me. Om hem nou in een compleet afgesloten kast te zetten (al dan niet met ventilatie) vind ik niet echt een prettig idee.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Tsurany schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:26:
je "moet" 50cm aan de voorkant vrij houden .. dus 1m diep x 50cm breed x 1m hoog is minimum vereist .. beetje vergelijkbaar met een wc ruimte ergens opofferen .. niet praktisch ..

Ventilatie btw betekend dat ik "warme" lucht van andere ruimtes trek (woonkamer/gang met VloerVerwarming) .. om vervolgens die lucht weer naar buiten te duwen .. dat is niet erg duurzaam ..of handig. want de richt temp voor die vertrekken is 18-20 graden (VV stookt wellicht iets hoger om de ruimte te verwarmen)
evilution schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:27:
zoiets is natuurlijk sterk afhankelijk van de locatie van je wasdroger t.o.v. systemen waarmee je WTW kunt toepassen en de frequentie van gebruik van de wasdroger. Ik kan me voorstellen dat het "lozen" van de warmte ruimschoots opweegt t.o.v. de investering en complexiteit om de warmte te hergebruiken.
de WTW is nice to have .. het afkoelen v.d berging (van x graden (25 tot 20 graden bv) naar 15 graden is beter voor het voedsel dat er staat .. te koud is ook niet goed ..

Ook voor jou "ventilatie" (zie reactie hierboven")
Hackus schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:08:
@vso Heb je geen raam/luik in de bergruimte wat open kan ?(evt buitendeur)
idem ..
Jim423 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:51:
Ventileren of afzuigen lijkt me juist iets wat je niet wilt. De 20 graden in de berging gaat dan snel naar de 25-30 graden afhankelijk waar de nieuwe lucht vandaan komt. Een nis met een actieve luchttoevoer+afvoer is het enige wat kan werken lijkt me. Om hem nou in een compleet afgesloten kast te zetten (al dan niet met ventilatie) vind ik niet echt een prettig idee.
tja .. ik had je reactie nog niet helemaal gelezen maar inderdaad waar de lucht vandaan komt. is wel erg handig..

WTW is nice to have .. laat ik dat voorop stellen .. het gaat er meer om dat je op een effectieve manier de ruimte "koel" houd ..

Daarnaast met isoleren .. (wat vandaag gebeurt is) blijft de warmte langer hangen .. de ruimte was 4-5 jaar geleden 15 graden met hete zomers 18 .. nu dit "jaar" .. is de temp constant 18 graden .. en met die hete dagen 22 graden ..

We bewaren der drank en andere producten die goed bewaarbaar zijn bij 15 graden .. 20 ook nog wel maar 25 ;w een lauw biertje/wijntje pakken bv als je onverwachts gasten hebt .. tja ..
alles word korter houdbaar ..

in feite zou een split unit de beste oplossing zijn maar ja dan kan je net zo goed de hitte in iets anders pompen .. wat je weer kan hergebruiken ..
Het hoeft ook niet "snel' te gaan bv 3 graden in 1 uur oid .. maar als je het redelijk constant kan houden is dat wel optimaal.

het is lastig .. want hoeveel hitte word er gegenereerd .. hoeveel wil ik afvoeren ?
ik weet dat ik 15 a 18 graden als "richtpunt" heb .. de ruimte is 2,5m x 2,5m x 2,5m (grof weg) .. alleen nog hoeveel "hitte" genereert de WPD ? als je 5 graden toevoegt per "beurt" ..

of anders gezegt een gezin van 4 .. gebruikt per week 7x .. = je gaat op vakantie / droogt buiten .. dus x 40 weken WPD gebruik = 280 x 5 graden .. of per beurt "300 watt" hitte generen .. (natte vinger Wattjes) is bijna 84kw = 23,3 kwh delen door 8 (1 kuub gas is 8 kWh) = 2.3 kuub gas besparen ..

maar goed ik gokaan 300 watt per buurt .. dat kan "veel" meer zijn .. ik weet het gewoon weg niet .

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je die ruimte af wilt koelen moet je actief gaan koelen, dat is de enige optie. Dat kan een airco voor de hele ruimte zijn of een groot uitgevallen klimaatkast voor beperkte producten.

Maar je hebt een ruimte die nu al te warm is en daar ga je een extra warmtebron toevoegen, daar kan je simpelweg niks tegen doen. Gepruts met water is dan volstrekt zinloos, enkel een airco of klimaatkast gaat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Tsurany schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:46:
Als je die ruimte af wilt koelen moet je actief gaan koelen, dat is de enige optie. Dat kan een airco voor de hele ruimte zijn of een groot uitgevallen klimaatkast voor beperkte producten.

Maar je hebt een ruimte die nu al te warm is en daar ga je een extra warmtebron toevoegen, daar kan je simpelweg niks tegen doen. Gepruts met water is dan volstrekt zinloos, enkel een airco of klimaatkast gaat helpen.
dat je het "idee" afschiet .. oke .. no problemmo .. klimaat kast gaat het overgens niet worden .. die hele ruimte moet koeler .. maar niet extreem "koeler' ..

het gaat er mij meer om .. dat ik de ruimte eigenlijk momenteel 1 a 2 graden koeler wil hebben .. dat een WPD toevoegen me meer "kracht" gaat kosten ..oke check ..

die ruimte kom ik 1 a 2 keer per "dag" .. o en ter info . ik ga deze ruimte afbreken en in zijn geheel weer opbouwen .. dus dat betreft is er veel mogelijk .

Maar dit topic was eigenlijk bedoelt om
1) is het normaal een WPD veel hitte genereert (ja dus)
2) is dit te veranderen (zijn we nog niet helemaal over uit denk ik zo)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vso schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:25:
[...]

dat je het "idee" afschiet .. oke .. no problemmo .. klimaat kast gaat het overgens niet worden .. die hele ruimte moet koeler .. maar niet extreem "koeler' ..

het gaat er mij meer om .. dat ik de ruimte eigenlijk momenteel 1 a 2 graden koeler wil hebben .. dat een WPD toevoegen me meer "kracht" gaat kosten ..oke check ..

die ruimte kom ik 1 a 2 keer per "dag" .. o en ter info . ik ga deze ruimte afbreken en in zijn geheel weer opbouwen .. dus dat betreft is er veel mogelijk .
Tenzij je een ondergrondse ruimte gaat bouwen gaat het heel lastig worden. Die ruimte zal nu eenmaal opwarmen tijdens warme dagen en dankzij extra isolatie die warmte langer vast houden.
Punt 2 valt ook niet over te discussiëren. Het apparaat gaat hitte genereren, dat is inherent aan het product.

De vraag is of je die hitte zo kan afvoeren dat het de ruimte niet extra opwarmt. Dat kan, door de warme lucht af te voeren en de verse lucht van buiten aan te voeren. Dan moet je dus een washok maken die met gesloten deur geen lucht uit de berging kan trekken maar wel vanaf buiten.

En dan is de simpelste oplossing gewoon een goedkope airco die de temperatuur omlaag haalt op zonnige dagen, bespaart je een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Tsurany schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:31:
[...]

Tenzij je een ondergrondse ruimte gaat bouwen gaat het heel lastig worden. Die ruimte zal nu eenmaal opwarmen tijdens warme dagen en dankzij extra isolatie die warmte langer vast houden.

[...]

Punt 2 valt ook niet over te discussiëren. Het apparaat gaat hitte genereren, dat is inherent aan het product.

De vraag is of je die hitte zo kan afvoeren dat het de ruimte niet extra opwarmt. Dat kan, door de warme lucht af te voeren en de verse lucht van buiten aan te voeren. Dan moet je dus een washok maken die met gesloten deur geen lucht uit de berging kan trekken maar wel vanaf buiten.

En dan is de simpelste oplossing gewoon een goedkope airco die de temperatuur omlaag haalt op zonnige dagen, bespaart je een hoop geld.
Die klimaatkast btw was te snel afgeschoten .. denk ik .. wellicht bedoelde je dat juist voor die producten die ik koeler wil houden .. ipv los in de ruimte .. dus ipv de WPD te verplaatsen de producten te verplaatsen .. dat zie ik sneller gebeuren .. teminste als je dat bedoelde ..

Zwembaden (intex/bestway opzet meuk) .. zie je het ook gebeuren .. water geleid erg goed warmte
en kraanwater is 8 tot 15 graden .. lager dan dat wil je het niet hebben .. in de zomer gebruik je de WPD minder .. (teminste je hangt buiten toch?) en in de winter wanneer je het veel gebruikt .. is het ook wel prettig als je water "warmer' is .. laat je het doorstromen kost het wel meer energie om te verwarmen ..

lucht aanzuigen is alleen handig als het koeler is .. laat nu juist de zon op die locatie schijnen en je bent de pineut .. (niet voor mij maar wellicht voor anderen) ..
Daarbij heb ik er al op gewezen je moet een redelijk grote kast om de WPD bouwen wil je de ventilatie daarvoor volgens de "richtlijnen" (zie pdf eerder gepost) apart hebben. dan kom je relatief automagisch op een gehele ruimte koelen..

Ander iets is dat lucht circulatie in een gesloten ruimte minder "stoffig" is .. dus je moet ook extra onderhoud plegen ook op de ventilator .. als je van buiten aanzuigt .

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vso schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 00:19:
[...]

Die klimaatkast btw was te snel afgeschoten .. denk ik .. wellicht bedoelde je dat juist voor die producten die ik koeler wil houden .. ipv los in de ruimte .. dus ipv de WPD te verplaatsen de producten te verplaatsen .. dat zie ik sneller gebeuren .. teminste als je dat bedoelde ..
Ja daar bewaar je de producten in. Die kasten zijn vaak gericht op mensen met een flinke wijn voorraad maar er kan van alles in natuurlijk.
Zwembaden (intex/bestway opzet meuk) .. zie je het ook gebeuren .. water geleid erg goed warmte
en kraanwater is 8 tot 15 graden .. lager dan dat wil je het niet hebben .. in de zomer gebruik je de WPD minder .. (teminste je hangt buiten toch?) en in de winter wanneer je het veel gebruikt .. is het ook wel prettig als je water "warmer' is .. laat je het doorstromen kost het wel meer energie om te verwarmen ..
Dat kost je of vele duizenden liters aan water of je moet het water zelf gaan koelen via een lucht/water warmtepomp. Duurder en minder effectief dan een airco. En dan heb je weer problemen als condensvorming.
lucht aanzuigen is alleen handig als het koeler is .. laat nu juist de zon op die locatie schijnen en je bent de pineut .. (niet voor mij maar wellicht voor anderen) ..
Je wilt de lucht uit de WPD, die warmer is dan de buitenlucht, kwijt en vervangen met buitenlucht die koeler is. Verre van ideaal inderdaad maar omdat de WPD luchtdicht gescheiden is van de rest van de ruimte zal het verder geen impact hebben.
Daarbij heb ik er al op gewezen je moet een redelijk grote kast om de WPD bouwen wil je de ventilatie daarvoor volgens de "richtlijnen" (zie pdf eerder gepost) apart hebben. dan kom je relatief automagisch op een gehele ruimte koelen..

Ander iets is dat lucht circulatie in een gesloten ruimte minder "stoffig" is .. dus je moet ook extra onderhoud plegen ook op de ventilator .. als je van buiten aanzuigt .
Daarom is een airco de perfecte oplossing. Waarom wil je dat niet? Je houd de lucht koel en droog, ideaal voor een voorraadkamer.

Elke andere oplossing is aanmodderen met rare technieken of gewoon niet effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

vso schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:25:
[...]

Als je gaat bouwen, bouw een kelder. Niks beter als een koele ruimte dan een kelder.

Al het andere is gekut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 00:29:
Dat kost je of vele duizenden liters aan water of je moet het water zelf gaan koelen via een lucht/water warmtepomp. Duurder en minder effectief dan een airco. En dan heb je weer problemen als condensvorming.

Daarom is een airco de perfecte oplossing. Waarom wil je dat niet? Je houd de lucht koel en droog, ideaal voor een voorraadkamer.

Elke andere oplossing is aanmodderen met rare technieken of gewoon niet effectief.
Duizenden liters .. wel erg overdreven .. condens is een probleem als je niet voorbereid bent .. en gezien de WPD een afvoer heeft .. is een klein buisje erbij voor condens afvoer natuurlijk peanuts.

Een (split)airco is niet een perfecte oplossing het kost (extra) energie wat doe je met de "rest" warmte van dat ding .. (en het geluid van de buiten unit) .. kortom je verplaatst het probleem ..

Probeer eens duurzaam te denken .. !!!

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vso schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:29:
[...]

Duizenden liters .. wel erg overdreven .. condens is een probleem als je niet voorbereid bent .. en gezien de WPD een afvoer heeft .. is een klein buisje erbij voor condens afvoer natuurlijk peanuts.
Ja, duizenden liters. Je wilt de ruimte afkoelen met koud water dus je bent beperkt tot de hoeveelheid warmte die water kan opnemen. Je hebt geen methode om het water af te koelen dus je moet telkens nieuw koud water aanvoeren.

Condens vormt zich over de gehele leiding, dat betekent dus dat je over de gehele lengte condens moet gaan opvangen en afvoeren. Dat is niet simpelweg "een klein buisje erbij".
Een (split)airco is niet een perfecte oplossing het kost (extra) energie wat doe je met de "rest" warmte van dat ding .. (en het geluid van de buiten unit) .. kortom je verplaatst het probleem ..

De rest warmte gaat gewoon naar buiten toe via de buitenunit. En een goede buitenunit is praktisch onhoorbaar tenzij je er naast staat. Maar fantaseer vooral verder, het gaat je probleem niet oplossen maar volgens mij is dat ook niet het doel in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

koop een droogmolen ;)
Je kan proberen om je was iets hoger/langer te centrifugeren (als je nog niet aan de max van machine kleding/ vloer etc zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:35:
Ja, duizenden liters. Je wilt de ruimte afkoelen met koud water dus je bent beperkt tot de hoeveelheid warmte die water kan opnemen. Je hebt geen methode om het water af te koelen dus je moet telkens nieuw koud water aanvoeren.
volgens mij verwar je een heleboel zaken .. onnodig ..

denk aan iets super simpels .. zoals bakje thee/koffie ..dat verliest ook warmte als je het stil laat staan als je roert gaat het sneller dat weet iedereen .. draai dit effect nu om ..

Dus waarom moet je duizenden liters in beweging hebben.. .:?

water uit de kraan is 8-12 graden .. je ruimte is 20-25 graden .. met deze cijfers is de Delta T maximaal 17 graden die uitgewisseld kan worden met de ruimte .. goed het is iets complexer maar gaat even om het voorbeeld.

Als je weet hoeveel "liter" en die 17 graden staat dat gelijk aan x hoeveelheid Watt wat 1:1 kan .. dat kan best 10,20 of 100 liter zijn ..misschien zelfs die duizend (betwijfel ik) .. voordat je de ruimte op de gewenste temperatuur krijgt .. passief gezien dan ..
Condens vormt zich over de gehele leiding, dat betekent dus dat je over de gehele lengte condens moet gaan opvangen en afvoeren. Dat is niet simpelweg "een klein buisje erbij".
ja dat is het wel ..maar dat is een ontwerp dingetje .. jou koelkast heeft ook een condens opvang bak moet je die aansluiten op een afvoer ?? nee ..
De rest warmte gaat gewoon naar buiten toe via de buitenunit. En een goede buitenunit is praktisch onhoorbaar tenzij je er naast staat. Maar fantaseer vooral verder, het gaat je probleem niet oplossen maar volgens mij is dat ook niet het doel in dit topic.
|:( ik had het over duurzaam .. lees "zuinig autotje' en jij blijft zwaaien met brochure van iets met 1 op 3 verbruik (hummer oid) als je voor het stoplicht staat ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:59

ericplan

5180 Wp PV

Tja, eigenlijk is de conclusie helder. Een wasdroger en een koele ruimte zijn twee niet verenigbare dingen.
Meest simpele, en ook goedkope, oplossing is om de droger minder of niet te gebruiken. Het hangt van je huishouden af of dat een uitdaging is, of dat het eigenlijk net zo goed aan de waslijn of op het wasrek kan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
twain4me schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:36:
[...]

koop een droogmolen ;)
Je kan proberen om je was iets hoger/langer te centrifugeren (als je nog niet aan de max van machine kleding/ vloer etc zit)
thx en goeie tips maar kan er niks mee . hebben we al / doen we al, gebruiken we zoveel mogelijk

maar het blijft droger hebben we om reden x.y.z ..en die ruimte blijft verwarmt worden ..

@ericplan tja dat is het zelfde als een openhaard aansteken en dan klagen dat tie te heet is . .. en dan vreemd kijken .. (komt lullig over maar niet zo bedoelt)

ik "klaag" niet .. dat het te warm word .. ik wil alleen wat met die warmte doen

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 10-07-2020 13:26 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Ik was zojuist met onze wasdroger aan de gang omdat het verstopt filter alarm de laatste tijd wel erg vaak kwam. Het bleek dat de warmtewisselaar, ondanks dat die zelfreinigend is, toch gedeeltelijk met stof dicht zat.

Zodoende was ik met het apparaat bezig . Aan de voorkant zit een fan die periodiek aan gaat.
De handleiding zegt hierover: "De compressor van de droger wordt periodiek gekoeld door een ventilator"
Aan de achterkant zit een rooster waar de warme lucht dan uitkomt. Zet daar een (punt) afzuiging op naar buten die draait als de droger draait en je bent klaar?
Dan hoef je niet de hele ruimte te koelen of moeilijke kasten te bouwen.

Maar jouw droger kan natuurlijk anders zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vso schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:18:
[...]
volgens mij verwar je een heleboel zaken .. onnodig ..
Nee, jij komt hier met aardig wat fantasie ideetjes die gewoon niet realistisch zijn. Maar omdat je ze zelf niet fatsoenlijk onderbouwd en maar blijft ratelen kom je zelf niet tot die conclusie.
denk aan iets super simpels .. zoals bakje thee/koffie ..dat verliest ook warmte als je het stil laat staan als je roert gaat het sneller dat weet iedereen .. draai dit effect nu om ..

Dus waarom moet je duizenden liters in beweging hebben.. .:?

water uit de kraan is 8-12 graden .. je ruimte is 20-25 graden .. met deze cijfers is de Delta T maximaal 17 graden die uitgewisseld kan worden met de ruimte .. goed het is iets complexer maar gaat even om het voorbeeld.

Als je weet hoeveel "liter" en die 17 graden staat dat gelijk aan x hoeveelheid Watt wat 1:1 kan .. dat kan best 10,20 of 100 liter zijn ..misschien zelfs die duizend (betwijfel ik) .. voordat je de ruimte op de gewenste temperatuur krijgt .. passief gezien dan ..
Wat gebeurt er met een kopje koffie? Dat koelt af tot kamertemperatuur en verwarmt daarmee de ruimte. Zodra hij is afgekoeld zal de temperatuur gelijk zijn aan de kamertemperatuur en zal er geen verdere verwarming plaats vinden. Datzelfde geld voor koud water, dat zal langzaam opwarmen tot kamertemperatuur en daarna geen verkoelend effect meer hebben. Dat water moet dus constant vervangen worden door nieuw koud water.

Vloerverwarming vul je ook niet eenmalig met warm water om een ruimte dan eindeloos te kunnen verwarmen. En de leidingen van vloerverwarming kunnen met een warmtepomp ook gebruikt worden om te koelen, echter moet er dan constant afgekoeld water doorheen stromen.
ja dat is het wel ..maar dat is een ontwerp dingetje .. jou koelkast heeft ook een condens opvang bak moet je die aansluiten op een afvoer ?? nee ..
Als je wilt koelen met water dan moet je een enorm oppervlakte aan leidingen hebben. Over die gehele leiding kan condens ontstaan, als je dat niet gaat opvangen/afvoeren dan zal het simpelweg op de grond vallen.
Dat is ook precies het probleem met koelen via vloerverwarming, daar kan geen water van een graad of 5 doorheen omdat je dan condensvorming op je vloer krijgt.
|:( ik had het over duurzaam .. lees "zuinig autotje' en jij blijft zwaaien met brochure van iets met 1 op 3 verbruik (hummer oid) als je voor het stoplicht staat ..
Je wilt duurzaam werken met een warmtepomp droger maar een warmtepomp airco om te koelen is dan weer gek? Tja, als je echt duurzaam wilt zijn doe je die droger weg. Heb je gelijk een minder groot warmteprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:06:
Nee, jij komt hier met aardig wat fantasie ideetjes die gewoon niet realistisch zijn. Maar omdat je ze zelf niet fatsoenlijk onderbouwd en maar blijft ratelen kom je zelf niet tot die conclusie.
ik "verwijt" jou van het zelfde .. maar laten we ipv elkaar "afbranden" nu eens constructief aan de slag gaan .. negatieve energie is verspilde energie ..

enige waarom ik reageer is dat ik nog wel postieve dingen zie ..(en niet graag mensen afbrand)
Wat gebeurt er met een kopje koffie? Dat koelt af tot kamertemperatuur en verwarmt daarmee de ruimte. Zodra hij is afgekoeld zal de temperatuur gelijk zijn aan de kamertemperatuur en zal er geen verdere verwarming plaats vinden. Datzelfde geld voor koud water, dat zal langzaam opwarmen tot kamertemperatuur en daarna geen verkoelend effect meer hebben.
exact gaan we niet verder over in discussie .. we zijn het dus eens tot hier ..

laten we de energie verlies/opwarmen " of beter gezegd "verschil" ==> delta T(emperatuur)" noemen ..

hoe groter de delta T hoe "sneller" de overdracht
Dat water moet dus constant vervangen worden door nieuw koud water.
Waarom ??? enige wat je bereikt is dat de Delta T maximaal blijft .. ik ben al content als dit gelijk is op 18 graden .. water hoeft GEEN 25 graden te zijn ..of de ruimte 12 graden ..
Je wilt duurzaam werken met een warmtepomp droger maar een warmtepomp airco om te koelen is dan weer gek? Tja, als je echt duurzaam wilt zijn doe je die droger weg. Heb je gelijk een minder groot warmteprobleem.
een airco is zoals ik zeg een hummer neer mikken waar een fiat panda ook voldoet .. beide kom je van A naar B ..

kan ook geen kleding dragen .. alleen mensen zullen wel waarderen dat ik me "kleed" voor het lichaam dat ik heb (boeda) ipv het fotomodel lichaam dat ik wens te hebben

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vso schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:28:

Waarom ??? enige wat je bereikt is dat de Delta T maximaal blijft .. ik ben al content als dit gelijk is op 18 graden .. water hoeft GEEN 25 graden te zijn ..of de ruimte 12 graden ..
Water warmt op tot de omgevingstemperatuur en zal daarna met de omgevingstemperatuur mee schommelen, er is dan simpelweg geen delta meer. De enige manier om een delta te houden is door het water actief te koelen of te vervangen met kouder water.

Zet eens een grote emmer vol met ijskoud water in de ruimte en kijk hoe lang het duurt tot het water dezelfde temperatuur heeft als de ruimte. En kijk dan gelijk in hoeverre de ruimte afgekoeld is.
een airco is zoals ik zeg een hummer neer mikken waar een fiat panda ook voldoet .. beide kom je van A naar B ..

kan ook geen kleding dragen .. alleen mensen zullen wel waarderen dat ik me "kleed" voor het lichaam dat ik heb (boeda) ipv het fotomodel lichaam dat ik wens te hebben
Tja, dan gaat het toch ophouden. Wereldwijd is de airco de meest gebruikte methode om een ruimte te koelen, denk je echt dat je zelf iets efficienters gaat bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:53:
[...]

Water warmt op tot de omgevingstemperatuur en zal daarna met de omgevingstemperatuur mee schommelen, er is dan simpelweg geen delta meer. De enige manier om een delta te houden is door het water actief te koelen of te vervangen met kouder water.

Zet eens een grote emmer vol met ijskoud water in de ruimte en kijk hoe lang het duurt tot het water dezelfde temperatuur heeft als de ruimte. En kijk dan gelijk in hoeverre de ruimte afgekoeld is.
hoe vaak gebruik je water en hoeveel liter ?
- wc doorspoelen (zuinig toilet) 2 tot 6 liter max 20
- thee/koffie/drinken .. 2 liter per dag per persoon
- schoonmaken ..10 liter
- douchen .. 8 liter per minuut ..

Gemiddeld per persoon 120 liter per dag .. maar dan ben je wel 365 dagen thuis .. en dat ben je niet ..

met 120 liter verbruik PER PERSOON ..

Ik heb een zwembad in de tuin staan .. wel handig als je de temp daarvan weet .. :) dus hoezo "stel je voor emmer water + ijs) ..
Tja, dan gaat het toch ophouden. Wereldwijd is de airco de meest gebruikte methode om een ruimte te koelen, denk je echt dat je zelf iets efficienters gaat bouwen?
met jou gedachte gang is er geen vooruitgang/duurzaamheid ..

het is zo "als mensen zouden moeten vliegen hadden ze wel vleugels gehad" .. geen wonder dat er tussen de wiel en auto langer zit ..dan tussen 10km p/u de norm en nu 100km p/u

lost een airco het probleem op .. ja ... is het wenselijk ? of rendabel .. beide nee

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 10-07-2020 16:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vso schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:13:
[...]

hoe vaak gebruik je water en hoeveel liter ?
- wc doorspoelen (zuinig toilet) 2 tot 6 liter max 20
- thee/koffie/drinken .. 2 liter per dag per persoon
- schoonmaken ..10 liter
- douchen .. 8 liter per minuut ..

Gemiddeld per persoon 120 liter per dag .. maar dan ben je wel 365 dagen thuis .. en dat ben je niet ..

met 120 liter verbruik PER PERSOON ..
Dus je hebt per dag misschien 500 liter water beschikbaar. Reken maar uit hoeveel energie het nodig heeft om van 10 graden naar 18 graden op te warmen. Die energie heb je beschikbaar om de ruimte zelf te koelen (muren, vloeren, plafond,..), alle producten die in die ruimte opgeslagen zijn en de lucht in de ruimte zelf.
met jou gedachte gang is er geen vooruitgang/duurzaamheid ..

het is zo "als mensen zouden moeten vliegen hadden ze wel vleugels gehad" .. geen wonder dat er tussen de wiel en auto langer zit ..dan tussen 10km p/u de norm en nu 100km p/u

lost een airco het probleem op .. ja net zo effectief als een WPD de deur uit mikken .. maar ja dat is net zo handig als niet meer wassen ..
Nou bewijs eerst maar eens dat dit theoretisch mogelijk is, dan praten we wel weer verder. Vooralsnog heb ik nog geen enkele onderbouwing gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Ik begrijp niet zo goed waarom een hele ruimte opwarmt door een warmte pomp droger !?

Heb zelf een aeg staan welke direct water afvoert naar het riool en deze brengt amper warmte aan de ruimte.

De lucht in deze machine circuleert tussen de koude en warme zijde van de warmtepomp.
Dit is dan ook de het hele idee van een warmtepomp droger misschien dat er nog verschil is in energieklasse apparaten maar de machine stoot absoluut geen warmte uit doormiddel van een uitlaat.
En het warmteverlies via de behuizing is minimaal.

https://www.aeg.nl/laundr...heat-pump-dryer/t8db84gw/ gaat om deze machine trouwens.

[ Voor 8% gewijzigd door TRAXION op 10-07-2020 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:29:
Dus je hebt per dag misschien 500 liter water beschikbaar. Reken maar uit hoeveel energie het nodig heeft om van 10 graden naar 18 graden op te warmen. Die energie heb je beschikbaar om de ruimte zelf te koelen (muren, vloeren, plafond,..), alle producten die in die ruimte opgeslagen zijn en de lucht in de ruimte zelf.
Dit kan je ook zelf genoeg sites die dat voor je berekenen ..

Als je kijkt naar bv cv/radiator vermogen .. De ruimte is bv 20m3 x 30 tot 50 watt per m3 word er dan gerekend .. maar dan heb je van verwarming naar --> ruimte
- nog niet aantal liter .. en een radiator bv is 0,5 tot 0,2 liter ..

hiermee kan je op/neer schalen maar nog steeds niet 1000den liters nodig .. zeg dat je 100 liter er doorheen stroomt voor een x tijd (max 10 uur)

ik snap niet waarom je van 10 naar 18 graden neemt ??
Nou bewijs eerst maar eens dat dit theoretisch mogelijk is, dan praten we wel weer verder. Vooralsnog heb ik nog geen enkele onderbouwing gezien.
Dan lees je erg slecht .. want er zijn vele onderbouwingen geweest...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
TRAXION schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:41:
Ik begrijp niet zo goed waarom een hele ruimte opwarmt door een warmte pomp droger !?

Heb zelf een aeg staan welke direct water afvoert naar het riool en deze brengt amper warmte aan de ruimte.

De lucht in deze machine circuleert tussen de koude en warme zijde van de warmtepomp.
Dit is dan ook de het hele idee van een warmtepomp droger misschien dat er nog verschil is in energieklasse apparaten maar de machine stoot absoluut geen warmte uit doormiddel van een uitlaat.

https://www.aeg.nl/laundr...heat-pump-dryer/t8db84gw/ gaat om deze machine trouwens.
Verlies is meer in mijn optiek een "restproduct" van het gehele proces . bv bij licht (gloeilamp) is hitte een verlies van energie die niet in efficient word omgezet..
De WPD genereert warmte om te drogen .. die doet dat efficient (st) van de mogelijke soorten elektrische drogers ..
Alleen nadat hij klaar is met de droog cyclus .. heb je "rest warmte" .. deze moet afgevoerd worden .. het kan best zijn dat die van jou dit efficient gebruikt en daardoor een weinig 'restproduct" heeft ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:48
Je wil duizenden liters kostbaar schoon drinkwater gebruiken om een ruimte te proberen te koelen? En dan moeten anderen duurzaam denken? Duurzaam zou zijn als je de droger laat staan op een plek waar hij warm kan en mag zijn. Hoef je geen water of electra te gebruiken om een ruimte te koelen.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Bob-B190 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:13:
[...]
Je wil duizenden liters kostbaar schoon drinkwater gebruiken om een ruimte te proberen te koelen? En dan moeten anderen duurzaam denken? Duurzaam zou zijn als je de droger laat staan op een plek waar hij warm kan en mag zijn. Hoef je geen water of electra te gebruiken om een ruimte te koelen.
ik wil ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
vso schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:05:
[...]

Verlies is meer in mijn optiek een "restproduct" van het gehele proces . bv bij licht (gloeilamp) is hitte een verlies van energie die niet in efficient word omgezet..
De WPD genereert warmte om te drogen .. die doet dat efficient (st) van de mogelijke soorten elektrische drogers ..
Alleen nadat hij klaar is met de droog cyclus .. heb je "rest warmte" .. deze moet afgevoerd worden .. het kan best zijn dat die van jou dit efficient gebruikt en daardoor een weinig 'restproduct" heeft ..
Een gloeilamp geeft een efficiëntie van 10%
De droger die ik heb verbruikt 1 kilo watt in een cycle van 2 uur nu weet ik niet hoe groot de ruimte is maar als ik elektrisch een ruimte wil verwarmen heb ik meerdere kilowatts nodig voor 1 graad verhoging.

Ik zou eerder heil zoeken in het verbruik dan welke andere oplossing dus centrifugeren op 1400tpm en een a++/a+++ wpd kopen alle andere oplossingen gaan je meer kosten op termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Simpel toch? Wasrekje in de tuin, droger niet aan in de zomer. Je hebt geen droger nodig.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vso schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:56:
[...]

Dit kan je ook zelf genoeg sites die dat voor je berekenen ..

Als je kijkt naar bv cv/radiator vermogen .. De ruimte is bv 20m3 x 30 tot 50 watt per m3 word er dan gerekend .. maar dan heb je van verwarming naar --> ruimte
- nog niet aantal liter .. en een radiator bv is 0,5 tot 0,2 liter ..

hiermee kan je op/neer schalen maar nog steeds niet 1000den liters nodig .. zeg dat je 100 liter er doorheen stroomt voor een x tijd (max 10 uur)
Het water van een radiator stroomt constant waardoor het water in de radiator een constante temperatuur aanhoud. Jij wilt kraanwater gebruiken dat niet gekoeld wordt waardoor het water dus niet constant gehouden wordt maar enkel in temperatuur zal stijgen.
ik snap niet waarom je van 10 naar 18 graden neemt ??
Je wilt de ruimte op 18 graden houden. Kraanwater is gemiddeld een graad of 10. Je kan 500 liter kraanwater dus van 10 naar 18 graden verwarmen aangezien je elke dag 500 liter koud kraanwater uit de leidingen krijgt. Dus de energie die het kost om 500 liter van 10 naar 18 graden te verwarmen is de warmte die je uit de omgeving onttrekt.
Dan lees je erg slecht .. want er zijn vele onderbouwingen geweest...
Nee, er zijn tot nu toe enkel fantasietjes geweest. Nergens ook maar enige berekening die aantoont dat het kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jeroenneman schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:23:
Simpel toch? Wasrekje in de tuin, droger niet aan in de zomer. Je hebt geen droger nodig.
Juist in de zomer alles in de droger ivm [#$!!] pollen overal buiten.

Of je moet een aantal vierkante meters over hebben om alles binnen op te hangen... als je naar vierkante meterprijs kijkt kun je al snel je hele leven een droger betalen..

[ Voor 24% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-07-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:33:
[...]

Juist in de zomer alles in de droger ivm [#$!!] pollen overal buiten.

Of je moet een aantal vierkante meters over hebben om alles binnen op te hangen... als je naar vierkante meterprijs kijkt kun je al snel je hele leven een droger betalen..
Met een wasrekje van de ikea die je aan de deur hangt kan je prima een aantal broeken en of T-shirt ophangen, hang zelf de shirts aan hangertjes zodat ik ze daarna direct in de kast kan hangen.
Het enige waar ikzelf echt een droger voor nodig heb is beddengoed en ondergoed/handdoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Wat een flauwe discussies hier. Wordt tijd dat een moderator ingrijpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
WackoH schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:04:
Wat een flauwe discussies hier. Wordt tijd dat een moderator ingrijpt...
Je kan een topic report doen ipv deze zinloze comment, daarnaast is het een discussie die voor sommige mensen schijnbaar wel informatief is.

Zowel kwa technische oplossingen als omdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TRAXION schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:41:

Daar staat ook gewoon een opgegeven verbruik van 2 kWH voor een lading 1000 rpm (lol?) gecentrifugeerd katoen. Dan kun je een berging heel flink opwarmen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:25:
[...]

Daar staat ook gewoon een opgegeven verbruik van 2 kWH voor een lading 1000 rpm (lol?) gecentrifugeerd katoen. Dan kun je een berging heel flink opwarmen hoor.
Bij 1400 toeren is het 1.3kw en dan moet je je machine propvol douwen, bij een normale was 5 kilo tops zit je aan max 1kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TRAXION schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:27:
[...]

Bij 1400 toeren is het 1.3kw en dan moet je je machine propvol douwen, bij een normale was 5 kilo tops zit je aan max 1kw.
1 kWh, niet kW.

Idem dito een flinke baal warmte. Je krijgt de condensatiewarmte van het water er ook nog bij trouwens 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-07-2020 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:27:
[...]

1 kWh, niet kW.

Idem dito een flinke baal warmte. Je krijgt de condensatiewarmte van het water er ook nog bij trouwens ;)
Kan je dat onderbouwen over condensatie warmte ?

En zolang we niet over natuur/scheikundige zaken hebben zal iedereen hier prima begrijpen wat ik bedoel per verbruik cyclus.

En ja uiteraard scheelt het aantal toeren tijdens het wasprogramma hoeveel vocht je zal moeten verwijderen uit je textiel.

[ Voor 12% gewijzigd door TRAXION op 10-07-2020 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
TRAXION schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:44:
Met een wasrekje van de ikea die je aan de deur hangt kan je prima een aantal broeken en of T-shirt ophangen, hang zelf de shirts aan hangertjes zodat ik ze daarna direct in de kast kan hangen.
Het enige waar ikzelf echt een droger voor nodig heb is beddengoed en ondergoed/handdoeken.
Als we on-topic blijven: We hebben het hier over droger die warmte genereert .. niet over het gebruik / doel
kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:27:
[...]

1 kWh, niet kW.

Idem dito een flinke baal warmte. Je krijgt de condensatiewarmte van het water er ook nog bij trouwens ;)
juistem ..

1kwh = 1000Wh gedeelt door 3600 seconde = ~0.2777watt per seconde

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

vso schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:39:
[...]

juistem ..

Ik weet niet wat je nu uitrekent, maar je hebt daar het aantal wattuur per seconde uitgerekend. Das niet een heel gebruikelijke manier van uitdrukken van verbruik :D. In "watt" zit overigens al een "per seconde" element (1 joule energie per seconde) Het komt dan neer op een vermogen van 1000 watt, danwel 1 Kw ofwel 1KJ per seconde :)

[ Voor 40% gewijzigd door JvS op 10-07-2020 18:49 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TRAXION schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:33:
[...]

Kan je dat onderbouwen over condensatie warmte ?

En zolang we niet over natuur/scheikundige zaken hebben zal iedereen hier prima begrijpen wat ik bedoel per verbruik cyclus.

En ja uiteraard scheelt het aantal toeren tijdens het wasprogramma hoeveel vocht je zal moeten verwijderen uit je textiel.
Woops, never mind. Dat water gaat er ook in vloeistoffase in. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
[...]

Als we on-topic blijven: We hebben het hier over droger die warmte genereert .. niet over het gebruik / doel

[...]

juistem ..

Bij moderne drogers word gesproken in verbruik per cycles.
Daarnaast is het nog een extra lastig omdat je niet weet wat de seer factor van de pomp is en wat de isolatie waarde van de trommel/behuizing is.

Elke kWh die erin gaat word door de warmtepomp vermenigvuldigd.

Ergo mijn argument is de warmtepomp droger die ik net linkte heeft een lagere temperatuur waardoor je verliezen naar buiten lager worden doordat je ΔT lager word.

De ruimte koeler maken zal altijd meer kosten dan een oplossing te zoeken aan het begin van het traject.

Maar goed zoals al eerder gemeld klimaat kast airco etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

[...]

juistem ..

Watt = Joule per seconde
Watt per seconde is de acceleratie van vermogen...

1 kWh / 3600 seconde = 1 kW = 1000 Joule per seconde
1 kWh = 3,6 MegaJoule

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-07-2020 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@kabeltjekabel & @JvS thx .. voor de correctie (y)
TRAXION schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:53:
Bij moderne drogers word gesproken in verbruik per cycles.
Daarnaast is het nog een extra lastig omdat je niet weet wat de seer factor van de pomp is en wat de isolatie waarde van de trommel/behuizing is.

Elke kWh die erin gaat word door de warmtepomp vermenigvuldigd.

Ergo mijn argument is de warmtepomp droger die ik net linkte heeft een lagere temperatuur waardoor je verliezen naar buiten lager worden doordat je ΔT lager word.

De ruimte koeler maken zal altijd meer kosten dan een oplossing te zoeken aan het begin van het traject.

Maar goed zoals al eerder gemeld klimaat kast airco etc.
Vermenigvuldigt bedoel je de COP wellicht ..

Dat ben ik deels met je eens .. in mijn geval als ik de ruimte koeler kan maken is dat in mijn situatie voordelig voor de producten die erin staan .. en ja die kan ik verplaatsen ..

Maar het zou ook handig zijn om op een duurzame wijze de ruimte te koelen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
vso schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:36:
@kabeltjekabel & @JvS thx .. voor de correctie (y)

[...]

Vermenigvuldigt bedoel je de COP wellicht ..

Dat ben ik deels met je eens .. in mijn geval als ik de ruimte koeler kan maken is dat in mijn situatie voordelig voor de producten die erin staan .. en ja die kan ik verplaatsen ..

Maar het zou ook handig zijn om op een duurzame wijze de ruimte te koelen
Seer en cop zijn verwant aan elkaar weet je de een weet je de ander enkel is seer een realistisch nummer maar goed.

Punt is je wilt de ruimte koeler houden dus of een droger die minder warmte "lekt" of extra koelen.

En koelen en duurzaam zijn 2 dingen die niet samen gaan idem met duurzaam verwarmen.

Bij verwarmen is isoleren duurzaam of warmer kleden en de verwarming een tandje lager.

Wil je toch koelen koop een kleine koelkast en zet daar spul in wat je koeler wilt hebben dan de omgevings temperatuur.
Een koelkast ingesteld op de hoogste temperatuur verbruikt op jaar basis amper elektra doordat dit een geïsoleerde kast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
TRAXION schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:52:

En koelen en duurzaam zijn 2 dingen die niet samen gaan idem met duurzaam verwarmen.
tja die klimaat kast/koelkast is niet de route die ik in zou willen maar wellicht de route die het gaat worden ..

Waarom kan je niet duurzaam koelen/verwarmen ..wat is jou/de definitie dan van duurzaam ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
@TRAXION Ik vond het flauw dat mensen begonnen over droogrekjes, etc. Nogal betuttelend. En 'omdenken'... :O
Maar ik wil ook wel inhoudelijk reageren hoor.

De droger produceert warmte in de ruimte, hoe goed het apparaat ook is zoals jouw AEG.
Hoeveel is niet zo moeilijk: Dat is gewoon het wattage dat de droger aan elektriciteit opneemt.

Waarom?
Beschouw de droger als black box.
Erin gaat natte was en een lege bak.
Eruit komt droge was en en volle bak.
De temperatuur van water en was is vrijwel gelijk gebleven.
M.b.v. elektrische energie is water van de was naar de bak overgedragen.
(Condensatiewarmte heft de verdampingswarmte weer op.)
Er gaat energie verloren met de efficiency van de compressor en de fan.
Een gemiddelde warmtepompdroger zal tussen 300 en 500 Watt aan warmte produceren. Dus vergelijkbaar met een klein elektrisch kacheltje.

Dat kun je best wel gaan voelen in een geisoleerde, relatief kleine ruimte.
Daarnaast kan wat vochtige lucht ontsnappen als het apparaat wat op leeftijd komt, waardoor het extra warm aanvoelt (beide punten eigen ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
WackoH schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:37:
@TRAXION Ik vond het flauw dat mensen begonnen over droogrekjes, etc. Nogal betuttelend. En 'omdenken'... :O
Maar ik wil ook wel inhoudelijk reageren hoor.

De droger produceert warmte in de ruimte, hoe goed het apparaat ook is zoals jouw AEG.
Hoeveel is niet zo moeilijk: Dat is gewoon het wattage dat de droger aan elektriciteit opneemt.

Waarom?
Beschouw de droger als black box.
Erin gaat natte was en een lege bak.
Eruit komt droge was en en volle bak.
De temperatuur van water en was is vrijwel gelijk gebleven.
M.b.v. elektrische energie is water van de was naar de bak overgedragen.
(Condensatiewarmte heft de verdampingswarmte weer op.)
Er gaat energie verloren met de efficiency van de compressor en de fan.
Een gemiddelde warmtepompdroger zal tussen 300 en 500 Watt aan warmte produceren. Dus vergelijkbaar met een klein elektrisch kacheltje.

Dat kun je best wel gaan voelen in een geisoleerde, relatief kleine ruimte.
Daarnaast kan wat vochtige lucht ontsnappen als het apparaat wat op leeftijd komt, waardoor het extra warm aanvoelt (beide punten eigen ervaring)
We kunnen het heel technisch maken over een warmtepomp systeem in een gesloten circuit, netto netto zou het opgenomen vermogen omgezet worden in beweging en warmte.
Dit is in het beste geval bij een efficiëntie van 100%

Daarnaast reageerde ik over de ruimte die een droogmolen/rek inneemt.

Vooralsnog is het probleem energie verplaatsen helaas is dit op welke manier dan ook inefficiënt en is juist beperken van de enige oplossing in dit soort kwesties.

En zoals ik uit ervaring vertel een a++ warmtepompdroger heeft weinig warmte verlies naar de ruimte waar deze instaat hij staat hier ook in een redelijk kleine ruimte en het word er hier niet echt warmer op.
Dus misschien ligt de grootste besparing bij een efficiëntere machine evengoed met eventuele andere oplossingen.

Beetje hetzelfde als een warmtepomp aanleggen en vervolgens geen hr++ glas en spouwisolatie nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
vso schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:33:
[...]

tja die klimaat kast/koelkast is niet de route die ik in zou willen maar wellicht de route die het gaat worden ..

Waarom kan je niet duurzaam koelen/verwarmen ..wat is jou/de definitie dan van duurzaam ?
Duurzaam is vanaf de bron het probleem aanpakken dus bij koelen/verwarmen isoleren en juist bronnen die warmte leveren dit minimaliseren.
En uiteraard bij verwarmen proberen zo min mogelijk warmte te verliezen wtw units zijn hier tegenwoorig heel fijn voor omdat je hiermee niet spreekwoordelijke euros uit je ventilatie gooit.

Elke graad verwarmen of koelen kost een bepaalde eenheid energie elke eenheid die kan besparen is duurzaam duurzaamheid is juist het beperken van resources meestal is energie goedkoper dan oplossingen en is een terug verdien tijd belangrijker.

Ik heb tegenwoordig een wtw en de luchtkwaliteit is vele malen beter geworden omdat ik nu veel betere verversing heb en toch geen koude voetjes krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
TRAXION schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:55:
[...]

We kunnen het heel technisch maken over een warmtepomp systeem in een gesloten circuit, netto netto zou het opgenomen vermogen omgezet worden in beweging en warmte.
Dit is in het beste geval bij een efficiëntie van 100%

Daarnaast reageerde ik over de ruimte die een droogmolen/rek inneemt.

Vooralsnog is het probleem energie verplaatsen helaas is dit op welke manier dan ook inefficiënt en is juist beperken van de enige oplossing in dit soort kwesties.

En zoals ik uit ervaring vertel een a++ warmtepompdroger heeft weinig warmte verlies naar de ruimte waar deze instaat hij staat hier ook in een redelijk kleine ruimte en het word er hier niet echt warmer op.
Dus misschien ligt de grootste besparing bij een efficiëntere machine evengoed met eventuele andere oplossingen.

Beetje hetzelfde als een warmtepomp aanleggen en vervolgens geen hr++ glas en spouwisolatie nemen.
op een serieuze reactie .. geef je een flauwe reactie .. dat is niet tof ..

1 ) jij bent blijkbaar in het bezit van een "magische" versie die niet doet wat de rest wel last van heeft.
2 ) je reageert niet inhoudelijk maar gaat over koetjes en kalfjes praten ..
3 ) onzinnige opmerking als "je doet wel x maar niet y"

en final .. hoe je je was droogt is niet relevant er zijn redenen om een droger te gebruiken ... medisch (hooikoorts, allergie-en oid) .. of omdat je je huis niet "vochtiger" wil maken door het ergens aan een rek te hangen ..

@WackoH 300Watt (zoals ik eerder zei maar dan met natte vinger werk) .. tot 500Watt vind ik wel een goed uitgangs positie ..

edit:

@TRAXION had je 2de reactie nog niet gezien

dat zegt @WackoH en ik zelf al meerde malen .. duurzaam is de energie inderdaad hergebruiken .. niet de deur uit ventileren al dan niet met een airco

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Ik wilde het juist niet technisch maken:
Warmte die vrijkomt in de ruimte = Elektrische energie die de droger opneemt.
Moeilijker is het niet.
(Er is geen beweging dus al die energie komt in z'n meest laagwaardigste vorm vrij: Warmte)

Het kan natuurlijk dat in @TRAXION 's geval geen temperatuurstijging waarneembaar is omdat de droger efficient is, de ruimte goed geventileerd of juist slecht geisoleerd. Ook eigen waarneming speelt een rol.

Een airco zou nogal overkill zijn (afgezien van duurzaamheid) omdat er gedurende een beperkte periode maar een paar honderd Watt vrijkomt. De gemiddelde airco doet toch al gauw een paar kiloWatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
WackoH schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:19:
Ik wilde het juist niet technisch maken:
Warmte die vrijkomt in de ruimte = Elektrische energie die de droger opneemt.
Moeilijker is het niet.
(Er is geen beweging dus al die energie komt in z'n meest laagwaardigste vorm vrij: Warmte)

Het kan natuurlijk dat in @TRAXION 's geval geen temperatuurstijging waarneembaar is omdat de droger efficient is, de ruimte goed geventileerd of juist slecht geisoleerd. Ook eigen waarneming speelt een rol.

Een airco zou nogal overkill zijn (afgezien van duurzaamheid) omdat er gedurende een beperkte periode maar een paar honderd Watt vrijkomt. De gemiddelde airco doet toch al gauw een paar kiloWatt.
Precies en dit is waarom ik aanstuur op een efficiëntere droger gezien deze minder warmte zal creëren door opgenomen vermogen en eventueel isolatie van het geheel.

Maar goed dat is dan ook het prijsverschil van de duurdere modellen het kost je overigens ook je rug een miele of aeg weegt ook 30% meer :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Ik kan het ook wel technisch maken, hoor ;)

Koelen met (kraan)water kwam voorbij.
Als we aannemen dat:
- De droger 300 W produceert --> H = 300 J/s
- Kraanwater met 15oC (zomer) beschikbaar is en tot 18oC wordt opgewarmd door een warmtewisselaar die in de ruimte is geplaatst. (de ruimte zal dan al gauw 20oC moeten zijn) --> Delta_T = 3 K
C_p = 4186 J/(kg*K)
Dan is hiervoor aan water nodig op basis van: H = c_p * m * delta_T:
m = H/(c_p */ delta_T) = 300 / ( 4186*3) = 0.024 kg/s = 86 kg/h = 86 l/h (dichtheid is 0.997 kg/l)
Dus met een kleine 100 liter per uur en een efficiente warmtewisselaar zou je de ruimte op temperatuur kunnen houden.
Voor mij is dat zelfs nog wel een optie omdat we naast de ruimte waar de droger staat, een betonnen ondergrondse watertank met (max.) ~4 m3 regenwater hebben. Dat zou ik met een klein pompje door de warmtewisselaar kunnen circuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:55
Over het koelen met kraanwater idee, hoeveel m3 verbruik je per jaar?
En hoe goed is dat verspreid over dagen in de zomer?
Heb je de mogelijkheid om al je kraanwater via deze ruimte te laten gaan?

Om het water genoeg tijd te geven om op temperatuur te komen heb je denk ik een vrij grote hoeveelheid water nodig, maar in verband met voorkomen van groei van microorganismen is dat misschien weer lastig.

Ook condens is een aandachtspunt.

Zelf vind ik koud kraanwater wel lekker om te drinken. Op sommige plekken komt vrij warm kraanwater uit de kraan en ik vind dat eigenlijk helemaal niet lekker.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een airco kan een paar kilowatt produceren, dat kan echter ook een stuk minder zijn. Daarnaast komt hij ook zonder droger boven de gewenste temperatuur op warmere dagen dus het is niet enkel voor wanneer de droger aan staat.

Het is inderdaad geen ideale optie maar wel de beste optie als je die ruimte wilt koelen naar een temperatuur onder de 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

WackoH schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 00:03:
Ik kan het ook wel technisch maken, hoor ;)

Koelen met (kraan)water kwam voorbij.
Als we aannemen dat:
- De droger 300 W produceert --> H = 300 J/s
- Kraanwater met 15oC (zomer) beschikbaar is en tot 18oC wordt opgewarmd door een warmtewisselaar die in de ruimte is geplaatst. (de ruimte zal dan al gauw 20oC moeten zijn) --> Delta_T = 3 K
C_p = 4186 J/(kg*K)
Dan is hiervoor aan water nodig op basis van: H = c_p * m * delta_T:
m = H/(c_p */ delta_T) = 300 / ( 4186*3) = 0.024 kg/s = 86 kg/h = 86 l/h (dichtheid is 0.997 kg/l)
Dus met een kleine 100 liter per uur en een efficiente warmtewisselaar zou je de ruimte op temperatuur kunnen houden.
Voor mij is dat zelfs nog wel een optie omdat we naast de ruimte waar de droger staat, een betonnen ondergrondse watertank met (max.) ~4 m3 regenwater hebben. Dat zou ik met een klein pompje door de warmtewisselaar kunnen circuleren.
Dan beperk je je enkel tot het compenseren van de warmte van de droger. Dat terwijl de ruimte door veel meer factoren verwarmd wordt. Je kan er wel vanuit gaan dat een ruimte niet lang 18 graden blijft als de buitentemperatuur overdag continue boven de 20 graden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Tsurany waarom is het de beste ... versus wat @WackoH berekend .. kan je dat berekenen/toelichten?

@busscherski condens is geen issue .. een opvang gootje en een slangentje .. het slangetje kan je in dezelfde afvoer als wasmachine/droger voeren ..

& algen groei is geen issue .. zelfs al zou je een vat van 200/300 liter in dezelfde ruimte plaatst en water rondpompt .. enige wat je moet voorkomen is dat je water te lang in het circuit zit dus liever een "te kleine" buffer dan te groot .. de reden is als volgt:

@WackoH 120 liter verbruikt 1 persoon per dag (gemiddeld) .. gezien als je er niet bent de droger niet draait zijn dat zaken die zichzelf oplossen dus je hoeft geen regenton hiervoor in te zetten.

@busscherski als je een slimme schakeling maakt met een elektronische bypass oid .. kan je nog steeds van je glaasje "koud' kraanwater genieten.
zolang je dit zo passief mogelijk houd is je het goedkoper dan een waterkoeler .. immers een magneetklep vraagt veel minder dan iets continue koelen .. en leidingwerk is goedkoop zat. zeker als je het meeneemt in een keuken/huis verbouwing.

@Tsurany met goeie of minder goeie isolatie is dat probleem niet super relevant .. voorwaarde is dat de ruimte niet veel gebruikt word .. (deur vaak open en dicht) .. hierdoor kan je de ruimte relatief koel houden ..
Alleen isolatie verbetert het rendement/effect ..
Teminste ruimtes waar drogers/wasmachines staan zijn vaak "slecht" verlicht .. en verwarmen ook niet veel .. omdat je er niet vaak komt .. is de warmte invoer via deur open/deur dicht ook niet echt veel.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vso schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 00:59:
@Tsurany met goeie of minder goeie isolatie is dat probleem niet super relevant .. voorwaarde is dat de ruimte niet veel gebruikt word .. (deur vaak open en dicht) .. hierdoor kan je de ruimte relatief koel houden ..
Alleen isolatie verbetert het rendement/effect ..
Teminste ruimtes waar drogers/wasmachines staan zijn vaak "slecht" verlicht .. en verwarmen ook niet veel .. omdat je er niet vaak komt .. is de warmte invoer via deur open/deur dicht ook niet echt veel.
Een gesloten ruimte zal alsnog opwarmen. Het gros van de warmte komt niet een woning binnen doordat de deur steeds open gaat maar omdat de warmte binnenkomt via ramen en doordat de buitenmuren opwarmen, die warmte doorgeven aan de binnenmuren en die de warmte afgeven in de woning. Waarschijnlijk zit er ook een standaard deur in? Die hebben doorgaans geen geweldige isolerende werking. Ook genoeg kieren om heen om warmte binnen te krijgen.
Het toevoegen van extra isolatie zal niet heel veel uitmaken. De ruimte zal weliswaar langzamer opwarmen maar als hij warm is ook langzamer afkoelen.

Je zou eens twee maanden lang de temperatuur moeten monitoren binnen de ruimte en buiten de ruimte. Dan weet je hoe de ruimte zich zonder droger gedraagt en of de ruimte warmer wordt naarmate het buiten warmer is. Ook zie je dan hoe goed de ruimte bijvoorbeeld 's avonds af kan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Tsurany schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 01:05:
[...]

Een gesloten ruimte zal alsnog opwarmen. Het gros van de warmte komt niet een woning binnen doordat de deur steeds open gaat maar omdat de warmte binnenkomt via ramen en doordat de buitenmuren opwarmen, die warmte doorgeven aan de binnenmuren en die de warmte afgeven in de woning. Waarschijnlijk zit er ook een standaard deur in? Die hebben doorgaans geen geweldige isolerende werking. Ook genoeg kieren om heen om warmte binnen te krijgen.
Het toevoegen van extra isolatie zal niet heel veel uitmaken. De ruimte zal weliswaar langzamer opwarmen maar als hij warm is ook langzamer afkoelen.

Je zou eens twee maanden lang de temperatuur moeten monitoren binnen de ruimte en buiten de ruimte. Dan weet je hoe de ruimte zich zonder droger gedraagt en of de ruimte warmer wordt naarmate het buiten warmer is. Ook zie je dan hoe goed de ruimte bijvoorbeeld 's avonds af kan koelen.
ik heb een inpandige berging dus geen aanbouw oid .. maar echt in de woning.. (badkamer zonder bad/douche/wc) 3x3 x2,4 ik woon hier 5 jaar in deze 5 jaar is de temp "langzaam gestegen" .. omdat we in deze tijd isolatie werkzaamheden uitvoeren.. tot op heden kunnen we alles bewaren in deze ruimte ..o.a aardappelen bv .. er staat ook een vriezer (2m hoog) al deze tijd.
Tot deze week wil je iets om je voeten heen doen .. als je er binnen treed zo "koud" is het .. sinds deze week is echter de kruipruimte geisoleerd (schuim tegen de onderkant) . de tegels zijn nu "prettig"

binnen een maand van "bewoning (5 jaar geleden dus) hebben we de toegangsdeur vanaf buiten dicht gemaakt (1 van de 2 deuren) met kit en alutape en vanaf de buiten zijde is de deur onzichtbaar weggewerkt .. met extra isolatie tussen de deur en een afwerking .. enige "natuurlijke" verlichting is een rijtje glasblokken die aan de binnen zijde extra plexiglas heeft gehad

Vorig jaar werd het iets te warm en waren een aantal producten sneller bedorven (aardappelen bv) . maar dit was tegen het eind v.d hittengolf ..

om het in cijfers uit te drukken 15 gemiddeld .. af en toe uitschieters maar zelden .. het word wel steeds "warmer" .zoals gezegd

dus ..ps hier bevindt zich ook de meterkast met (hoofd)wateraansluiting

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 11-07-2020 01:36 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
vso schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 01:33:
[...]

ik heb een inpandige berging dus geen aanbouw oid .. maar echt in de woning.. (badkamer zonder bad/douche/wc) 3x3 x2,4 ik woon hier 5 jaar in deze 5 jaar is de temp "langzaam gestegen" .. omdat we in deze tijd isolatie werkzaamheden uitvoeren.. tot op heden kunnen we alles bewaren in deze ruimte ..o.a aardappelen bv .. er staat ook een vriezer (2m hoog) al deze tijd.
Tot deze week wil je iets om je voeten heen doen .. als je er binnen treed zo "koud" is het .. sinds deze week is echter de kruipruimte geisoleerd (schuim tegen de onderkant) . de tegels zijn nu "prettig"

binnen een maand van "bewoning (5 jaar geleden dus) hebben we de toegangsdeur vanaf buiten dicht gemaakt (1 van de 2 deuren) met kit en alutape en vanaf de buiten zijde is de deur onzichtbaar weggewerkt .. met extra isolatie tussen de deur en een afwerking .. enige "natuurlijke" verlichting is een rijtje glasblokken die aan de binnen zijde extra plexiglas heeft gehad

Vorig jaar werd het iets te warm en waren een aantal producten sneller bedorven (aardappelen bv) . maar dit was tegen het eind v.d hittengolf ..

om het in cijfers uit te drukken 15 gemiddeld .. af en toe uitschieters maar zelden .. het word wel steeds "warmer" .zoals gezegd

dus ..ps hier bevindt zich ook de meterkast met (hoofd)wateraansluiting
Deze vriezer wat verbruikt deze? En hoe oud is deze?
Weet uit ervaring bij een kennis dat deze gigantische hoeveelheden elektra kunnen verstoken.

En over koelen met water, weet niet hoe het zit met bacteriën/algen maar advies over kraanwater is een max van 25 graden.

Mocht het eerst door een cv/boiler gaan zal er niet veel aan de hand zijn, maar als drinkwater zou ik hier toch wel 2x over nadenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vervang droger door houtkachel en alle kritiek zou direct geknipt zijn...
[...]

Huh nee. Een moderne split kan gewoon terugmoduleren naar bijna niks, en daaronder gaat 'ie pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Uhhh jawel >:)
Ik schrijf niet dat het niet kan, maar dat het overkill is om een apparaat dat >2kW kan koelen, voor een paar honderd Watt (<20% van z'n capaciteit) in te zetten.
Of ga jij altijd met een vrachtwagen boodschappen doen? :*)

[ Voor 31% gewijzigd door WackoH op 11-07-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
TRAXION schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 06:32:
[...]

Deze vriezer wat verbruikt deze? En hoe oud is deze?
Weet uit ervaring bij een kennis dat deze gigantische hoeveelheden elektra kunnen verstoken.
Deze is ~5 jaar oud (gekocht net nadat we hierin trokken) om exact te zijn:
aanschaf datum 10/09/2015
A+++
187Kwh per jaar

Sinds dat er energie labels meegeleverd worden bij producten .. plakken we deze erop .. schrijven de aanschaf datum erop en "garantie termijn" +extra die wel/niet is aangeschaft en winkel zodat bij issues we snel weten hoe oud het is .. en of het nut heeft de leverancier te contacten ..

dus voor mij was dit ff de label checken :)

ps hoewel wij in bulk kopen .gaat dit nooit "direct" de vriezer in ... (tenzij al bevroren uit de winkel) veel herverpakken we in maaltijd hoeveelheden en word het tussen andere producten geplaatst. overbodig (lucht) en verpakkings materiaal heb ik een gruwel aan ..
per ~6 maanden word alles gecontroleerd/ge-evalueerd en de vriezer (volgens handleiding) gereinigd. half uur tot uur werk met zijn 2-en ..
En over koelen met water, weet niet hoe het zit met bacteriën/algen maar advies over kraanwater is een max van 25 graden.

Mocht het eerst door een cv/boiler gaan zal er niet veel aan de hand zijn, maar als drinkwater zou ik hier toch wel 2x over nadenken.
HOE in de #)I%*&$#@)(*% ga ik water in de leiding laten staan ???? vanaf de hoofdaansluiting in je huis waar ga je de "koellus" introduceren .. in mijn geval is dit direct na de hoofd aansluiting..
dus elke actie waar ik water tap (wc,kraan,wasmachine/vaatwasser etc) .. word die koelinstallatie ververst ..

Zwembad hier met 4,5 kuub
- het duurde 7 dagen voordat algen groei op gang kwam .. en ik chloor moest gaan toevoegen..
Maar laten we 2 a 3 dagen nemen als "uitgangs" positie.. (liever 24 uur) ..

een cv installatie bevat 80 tot 200 liter water .. (gemiddeld huis) .. een radiator/meter buis 200ml tot een liter water .. (natte vinger werk) .. dus wil je meer als een paar lliter "koelinstallatie' moet je al met een vat gaan werken ..

Stilstaan kan alleen als je ruimte hebt waar dat kan, als deze ruimte "kleiner" (20ml) dan de lus van bv 2L of 20L hoef je je echt niet druk te maken .. 2 T-fittingen (voor de lus) met een terugslagklep ertussen is al voldoende..
het zou kunnen dat je waterdruk zakt, maar hoeft niet .. en ook dat is makkelijk te verhelpen door 2 kranen in de koellus te zetten (zoiezo handig)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@vso Een huishouden verbruikt dat in theorie ruim voldoende water om de warmte van een warmtepompdorger weeg te koelen.
De reden dat ik een 'regenton' noemde (is wat oneerbiedig naar de betonnen tank onder de grond met 4000 ltr inhoud :> ), is omdat:
- Niet all het kraanwater moet eerst naar de bijkeuken en dan weer terug.
- Onafhankelijk en regelbaar
- Het water is kouder dan kraanwater --> kleinere warmtewisselaar (duurste onderdeel)
Ik zou het water dan met een kleine pompje door de warmtewisselaar laten circuleren. Dat hoeft niet veel energie te kosten omdat het water weer op dezelfde hoogte terug in de tank stroomt.

@Tsurany Mijn aanname is dat het water de warmtewisselaar op 18oC verlaat. Het ging me niet om ruimtetemperatuur, maar om te zien of afvoeren van de geproduceerde warmte met (kraan)water ueberhaupt een optie is.
Simpel gezegd: Hoe kleiner het verschil tussen water- en ruimtetemperatuur, hoe groter de warmtewisselaar moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:42:
Vervang droger door houtkachel en alle kritiek zou direct geknipt zijn...

[...]

Huh nee. Een moderne split kan gewoon terugmoduleren naar bijna niks, en daaronder gaat 'ie pendelen.
airco wel/niet gebruiken is geen discussie punt (meer) ..
- het is onrendabel .. omdat je maar 300-600 Watt zoals @WackoH en ik zelf "berekenen" .. per x tijd wilt koelen

Als je de airco aansluit op je boilervat/wp installatie oid en dan de hitte hergebruikt (overschot door de buitenunit) dan word het andere koek ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Algen hebben licht nodig en zullen dus niet in waterleiding groeien
Het Nederlandse kraanwater is niet gechloreerd dus er zitten altijd wel wat (onschuldige bacterien in.
Enige echte potentiële gevaar is legionella.
Maar dat is geen probleem als al het kraanwater dor de warmtewisselaar stroomt, zoals @vso beschrijft.
Alleen even doorspoelen na een vakantie in de zomer. Maar dat is nu ook al aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Nu online
200L WPB kopen met subsidie en deze tegelijkertijd inschakelen met de droger?
Kun je evt automatiseren. Deze dan gebruiken als hotfill feed voor de cv-ketel?

Kraanwater weggooien lijkt me zonde, en anders krijg je ook een buffer.

[ Voor 19% gewijzigd door Jim423 op 11-07-2020 16:35 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:59

ericplan

5180 Wp PV

Even out of the box denken:
-op zolder moet de droger weg
-in de berging wordt het te warm met/door droger/vriezer

Kan je, gebruikmakend van de oude buitendeur, geen aanbouw aan de berging maken waar de droger en de vriezer komen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Om in oplossingen te denken. 8)

Je zou in de ruimte met de wasdroger een ventilatorconvector kunnen ophangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vDjVb_QbmY7sLDxjdEKMfVOEG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sm5zNZWKOFM4ipLErYDhO7jf.png?f=fotoalbum_large
Daar leidt je al het kraanwater van je huishouden doorheen (PS: Daar is 'ie niet voor bedoeld. Als deze uit ijzer of staal is, zou deze roest af kunnen geven)
De ventilatoren stuur je dan met een temperatuurregeling (wat je dan blijkbaar 6 Watt elektrisch vermogen kost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
WackoH schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:22:
@vso Een huishouden verbruikt dat in theorie ruim voldoende water om de warmte van een warmtepompdorger weeg te koelen.
De reden dat ik een 'regenton' noemde (is wat oneerbiedig naar de betonnen tank onder de grond met 4000 ltr inhoud :> ), is omdat:
- Niet all het kraanwater moet eerst naar de bijkeuken en dan weer terug.
- Onafhankelijk en regelbaar
- Het water is kouder dan kraanwater --> kleinere warmtewisselaar (duurste onderdeel)
Ik zou het water dan met een kleine pompje door de warmtewisselaar laten circuleren. Dat hoeft niet veel energie te kosten omdat het water weer op dezelfde hoogte terug in de tank stroomt.

@Tsurany Mijn aanname is dat het water de warmtewisselaar op 18oC verlaat. Het ging me niet om ruimtetemperatuur, maar om te zien of afvoeren van de geproduceerde warmte met (kraan)water ueberhaupt een optie is.
Simpel gezegd: Hoe kleiner het verschil tussen water- en ruimtetemperatuur, hoe groter de warmtewisselaar moet zijn.
ik snap(te) je al .

regenwater / zwembadwater heeft andere nadelen . bv zwembadwater bevat chloor en is "warmer" .(teminste hoop ik wel :D) regenwater bevat veel meer vuil (pomp stuk) .. en regenwater/grijswater sla je koel / donker op .. maar verwarmen vordert wel algengroei .. nu is dat niet erg in de wc .. maar voor vaatwasser/wasmachine/douchen wellicht niet wenselijk.

investeren is noodzakelijk, maar leidingwerk is stukken goedkoper (1maal aanschaf) dan een airco die naast aanschaf ook nog stroom kost bij gebruik ..

leidingwater daarnaast (nu maar paar liter in huis op elk gegeven moment) .al bevat het 100 tot 200L water je gebruikt als 1 of meer persoons gezin relatief genoeg water om het te verversen ..

Een radiator / convector oid bevat ook niet 300x zoveel water als een buis .. de uitwisseling zit hem meer in de lamellen (metaal) die de warmte/kou goed geleid ..

enige "vraag' is wil je de ruimte naar bv 8 graden toe brengen .,.of hoe voorkom je dit zonder "stilstaand" water te krijgen ..

kortom ik denk dat het uitermate lastig zal zijn een balans (per situatie) te vinden .. zonder dat je een gevaarlijke situatie creert

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ericplan schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:34:
Even out of the box denken:
-op zolder moet de droger weg
-in de berging wordt het te warm met/door droger/vriezer

Kan je, gebruikmakend van de oude buitendeur, geen aanbouw aan de berging maken waar de droger en de vriezer komen?
nope .. berging deur zit haaks op de voordeur (1,2 x 1,2m) inpandig portiek met daaraan de straat.

Tot op heden was het goed te doen .. zelfs met vriezer (verwarming) erin .. nooit echt te koud / te warm (uitzonderingen even weggelaten) er is geen verdere actieve/passieve verwarming/koeling

nu met vloer/kruipruimte isolatie kan dit wel wat veranderen maar schokkend denk ik niet .. (vraag me over een jaar) ..

De WPD introduceert per gebruik zeg .. (400Watt warmte om een cijfer te geven) .. gebruik varieert .. (soms hangen we was buiten als het weer toelaat maar niet alles ..)

het is geen leef ruimte dus afkoelen naar 15 graden is geen issue .. (12 zou wellicht ook kunnen)
omdat er spullen opgeslagen zijn is 18 tot 20 graden niet de wens ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:34:
200L WPB kopen met subsidie en deze tegelijkertijd inschakelen met de droger?
Kun je evt automatiseren. Deze dan gebruiken als hotfill feed voor de cv-ketel?

Kraanwater weggooien lijkt me zonde, en anders krijg je ook een buffer.
Je bedoelt de WPB warmte laten onttrekken uit het berghok? Maar dan heb je er ook een set automatische kleppen bij nodig. En de subsidie is nog maar 650,- ipv 1250,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Nu online
Ja. Ik dacht meer aan automatisch inschakelen. Geen kleppen. KISS
En een buffer voor kraanwater zal ook niet voor niks komen lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:58:
Ja. Ik dacht meer aan automatisch inschakelen. Geen kleppen. KISS
En een buffer voor kraanwater zal ook niet voor niks komen lijkt me...
Al je warme tapwater maken van de warmte uit de berging gaat natuurlijk niet lukken of je moet wel heel erg van kort douchen houden. En 's winters valt er natuurlijk weinig warmte te onttrekken en moet je een WPB sowieso naar buiten laten luchten of in de uitgang van je type C ventilatie zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-06 12:50

The Zep Man

🏴‍☠️

TRAXION schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:55:
Ik zou dit advies overwegen in plaats van allemaal zaken om de droger heen bouwen. Een goede warmtepompdroger warmt een afgelsoten ruimte met weinig ventilatie nauwelijks op. Dit heb ik in dezelfde ruimte ervaren tussen een 10-15 jaar oude gewone condensdroger, en een nieuwe warmtepompdroger. Met de oude droger werd de ruimte zo 5-10 graden warmer. Met de nieuwe droger voel ik geen temperatuurverschil en blijft de ruimte comfortabel koel.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Pagina: 1 2 Laatste