droger "verwarmt" de ruimte te erg

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:53:
[...]

Water warmt op tot de omgevingstemperatuur en zal daarna met de omgevingstemperatuur mee schommelen, er is dan simpelweg geen delta meer. De enige manier om een delta te houden is door het water actief te koelen of te vervangen met kouder water.

Zet eens een grote emmer vol met ijskoud water in de ruimte en kijk hoe lang het duurt tot het water dezelfde temperatuur heeft als de ruimte. En kijk dan gelijk in hoeverre de ruimte afgekoeld is.
hoe vaak gebruik je water en hoeveel liter ?
- wc doorspoelen (zuinig toilet) 2 tot 6 liter max 20
- thee/koffie/drinken .. 2 liter per dag per persoon
- schoonmaken ..10 liter
- douchen .. 8 liter per minuut ..

Gemiddeld per persoon 120 liter per dag .. maar dan ben je wel 365 dagen thuis .. en dat ben je niet ..

met 120 liter verbruik PER PERSOON ..

Ik heb een zwembad in de tuin staan .. wel handig als je de temp daarvan weet .. :) dus hoezo "stel je voor emmer water + ijs) ..
Tja, dan gaat het toch ophouden. Wereldwijd is de airco de meest gebruikte methode om een ruimte te koelen, denk je echt dat je zelf iets efficienters gaat bouwen?
met jou gedachte gang is er geen vooruitgang/duurzaamheid ..

het is zo "als mensen zouden moeten vliegen hadden ze wel vleugels gehad" .. geen wonder dat er tussen de wiel en auto langer zit ..dan tussen 10km p/u de norm en nu 100km p/u

lost een airco het probleem op .. ja ... is het wenselijk ? of rendabel .. beide nee

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 10-07-2020 16:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vso schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:13:
[...]

hoe vaak gebruik je water en hoeveel liter ?
- wc doorspoelen (zuinig toilet) 2 tot 6 liter max 20
- thee/koffie/drinken .. 2 liter per dag per persoon
- schoonmaken ..10 liter
- douchen .. 8 liter per minuut ..

Gemiddeld per persoon 120 liter per dag .. maar dan ben je wel 365 dagen thuis .. en dat ben je niet ..

met 120 liter verbruik PER PERSOON ..
Dus je hebt per dag misschien 500 liter water beschikbaar. Reken maar uit hoeveel energie het nodig heeft om van 10 graden naar 18 graden op te warmen. Die energie heb je beschikbaar om de ruimte zelf te koelen (muren, vloeren, plafond,..), alle producten die in die ruimte opgeslagen zijn en de lucht in de ruimte zelf.
met jou gedachte gang is er geen vooruitgang/duurzaamheid ..

het is zo "als mensen zouden moeten vliegen hadden ze wel vleugels gehad" .. geen wonder dat er tussen de wiel en auto langer zit ..dan tussen 10km p/u de norm en nu 100km p/u

lost een airco het probleem op .. ja net zo effectief als een WPD de deur uit mikken .. maar ja dat is net zo handig als niet meer wassen ..
Nou bewijs eerst maar eens dat dit theoretisch mogelijk is, dan praten we wel weer verder. Vooralsnog heb ik nog geen enkele onderbouwing gezien.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Ik begrijp niet zo goed waarom een hele ruimte opwarmt door een warmte pomp droger !?

Heb zelf een aeg staan welke direct water afvoert naar het riool en deze brengt amper warmte aan de ruimte.

De lucht in deze machine circuleert tussen de koude en warme zijde van de warmtepomp.
Dit is dan ook de het hele idee van een warmtepomp droger misschien dat er nog verschil is in energieklasse apparaten maar de machine stoot absoluut geen warmte uit doormiddel van een uitlaat.
En het warmteverlies via de behuizing is minimaal.

https://www.aeg.nl/laundr...heat-pump-dryer/t8db84gw/ gaat om deze machine trouwens.

[ Voor 8% gewijzigd door TRAXION op 10-07-2020 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:29:
Dus je hebt per dag misschien 500 liter water beschikbaar. Reken maar uit hoeveel energie het nodig heeft om van 10 graden naar 18 graden op te warmen. Die energie heb je beschikbaar om de ruimte zelf te koelen (muren, vloeren, plafond,..), alle producten die in die ruimte opgeslagen zijn en de lucht in de ruimte zelf.
Dit kan je ook zelf genoeg sites die dat voor je berekenen ..

Als je kijkt naar bv cv/radiator vermogen .. De ruimte is bv 20m3 x 30 tot 50 watt per m3 word er dan gerekend .. maar dan heb je van verwarming naar --> ruimte
- nog niet aantal liter .. en een radiator bv is 0,5 tot 0,2 liter ..

hiermee kan je op/neer schalen maar nog steeds niet 1000den liters nodig .. zeg dat je 100 liter er doorheen stroomt voor een x tijd (max 10 uur)

ik snap niet waarom je van 10 naar 18 graden neemt ??
Nou bewijs eerst maar eens dat dit theoretisch mogelijk is, dan praten we wel weer verder. Vooralsnog heb ik nog geen enkele onderbouwing gezien.
Dan lees je erg slecht .. want er zijn vele onderbouwingen geweest...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
TRAXION schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:41:
Ik begrijp niet zo goed waarom een hele ruimte opwarmt door een warmte pomp droger !?

Heb zelf een aeg staan welke direct water afvoert naar het riool en deze brengt amper warmte aan de ruimte.

De lucht in deze machine circuleert tussen de koude en warme zijde van de warmtepomp.
Dit is dan ook de het hele idee van een warmtepomp droger misschien dat er nog verschil is in energieklasse apparaten maar de machine stoot absoluut geen warmte uit doormiddel van een uitlaat.

https://www.aeg.nl/laundr...heat-pump-dryer/t8db84gw/ gaat om deze machine trouwens.
Verlies is meer in mijn optiek een "restproduct" van het gehele proces . bv bij licht (gloeilamp) is hitte een verlies van energie die niet in efficient word omgezet..
De WPD genereert warmte om te drogen .. die doet dat efficient (st) van de mogelijke soorten elektrische drogers ..
Alleen nadat hij klaar is met de droog cyclus .. heb je "rest warmte" .. deze moet afgevoerd worden .. het kan best zijn dat die van jou dit efficient gebruikt en daardoor een weinig 'restproduct" heeft ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:48
vso schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:29:
Probeer eens duurzaam te denken .. !!!
Je wil duizenden liters kostbaar schoon drinkwater gebruiken om een ruimte te proberen te koelen? En dan moeten anderen duurzaam denken? Duurzaam zou zijn als je de droger laat staan op een plek waar hij warm kan en mag zijn. Hoef je geen water of electra te gebruiken om een ruimte te koelen.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Bob-B190 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:13:
[...]
Je wil duizenden liters kostbaar schoon drinkwater gebruiken om een ruimte te proberen te koelen? En dan moeten anderen duurzaam denken? Duurzaam zou zijn als je de droger laat staan op een plek waar hij warm kan en mag zijn. Hoef je geen water of electra te gebruiken om een ruimte te koelen.
ik wil ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
vso schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:05:
[...]

Verlies is meer in mijn optiek een "restproduct" van het gehele proces . bv bij licht (gloeilamp) is hitte een verlies van energie die niet in efficient word omgezet..
De WPD genereert warmte om te drogen .. die doet dat efficient (st) van de mogelijke soorten elektrische drogers ..
Alleen nadat hij klaar is met de droog cyclus .. heb je "rest warmte" .. deze moet afgevoerd worden .. het kan best zijn dat die van jou dit efficient gebruikt en daardoor een weinig 'restproduct" heeft ..
Een gloeilamp geeft een efficiëntie van 10%
De droger die ik heb verbruikt 1 kilo watt in een cycle van 2 uur nu weet ik niet hoe groot de ruimte is maar als ik elektrisch een ruimte wil verwarmen heb ik meerdere kilowatts nodig voor 1 graad verhoging.

Ik zou eerder heil zoeken in het verbruik dan welke andere oplossing dus centrifugeren op 1400tpm en een a++/a+++ wpd kopen alle andere oplossingen gaan je meer kosten op termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Simpel toch? Wasrekje in de tuin, droger niet aan in de zomer. Je hebt geen droger nodig.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vso schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:56:
[...]

Dit kan je ook zelf genoeg sites die dat voor je berekenen ..

Als je kijkt naar bv cv/radiator vermogen .. De ruimte is bv 20m3 x 30 tot 50 watt per m3 word er dan gerekend .. maar dan heb je van verwarming naar --> ruimte
- nog niet aantal liter .. en een radiator bv is 0,5 tot 0,2 liter ..

hiermee kan je op/neer schalen maar nog steeds niet 1000den liters nodig .. zeg dat je 100 liter er doorheen stroomt voor een x tijd (max 10 uur)
Het water van een radiator stroomt constant waardoor het water in de radiator een constante temperatuur aanhoud. Jij wilt kraanwater gebruiken dat niet gekoeld wordt waardoor het water dus niet constant gehouden wordt maar enkel in temperatuur zal stijgen.
ik snap niet waarom je van 10 naar 18 graden neemt ??
Je wilt de ruimte op 18 graden houden. Kraanwater is gemiddeld een graad of 10. Je kan 500 liter kraanwater dus van 10 naar 18 graden verwarmen aangezien je elke dag 500 liter koud kraanwater uit de leidingen krijgt. Dus de energie die het kost om 500 liter van 10 naar 18 graden te verwarmen is de warmte die je uit de omgeving onttrekt.
Dan lees je erg slecht .. want er zijn vele onderbouwingen geweest...
Nee, er zijn tot nu toe enkel fantasietjes geweest. Nergens ook maar enige berekening die aantoont dat het kan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Jeroenneman schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:23:
Simpel toch? Wasrekje in de tuin, droger niet aan in de zomer. Je hebt geen droger nodig.
Juist in de zomer alles in de droger ivm [#$!!] pollen overal buiten.

Of je moet een aantal vierkante meters over hebben om alles binnen op te hangen... als je naar vierkante meterprijs kijkt kun je al snel je hele leven een droger betalen..

[ Voor 24% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-07-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:33:
[...]

Juist in de zomer alles in de droger ivm [#$!!] pollen overal buiten.

Of je moet een aantal vierkante meters over hebben om alles binnen op te hangen... als je naar vierkante meterprijs kijkt kun je al snel je hele leven een droger betalen..
Met een wasrekje van de ikea die je aan de deur hangt kan je prima een aantal broeken en of T-shirt ophangen, hang zelf de shirts aan hangertjes zodat ik ze daarna direct in de kast kan hangen.
Het enige waar ikzelf echt een droger voor nodig heb is beddengoed en ondergoed/handdoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:29
Wat een flauwe discussies hier. Wordt tijd dat een moderator ingrijpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
WackoH schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:04:
Wat een flauwe discussies hier. Wordt tijd dat een moderator ingrijpt...
Je kan een topic report doen ipv deze zinloze comment, daarnaast is het een discussie die voor sommige mensen schijnbaar wel informatief is.

Zowel kwa technische oplossingen als omdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TRAXION schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:41:

Daar staat ook gewoon een opgegeven verbruik van 2 kWH voor een lading 1000 rpm (lol?) gecentrifugeerd katoen. Dan kun je een berging heel flink opwarmen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:25:
[...]

Daar staat ook gewoon een opgegeven verbruik van 2 kWH voor een lading 1000 rpm (lol?) gecentrifugeerd katoen. Dan kun je een berging heel flink opwarmen hoor.
Bij 1400 toeren is het 1.3kw en dan moet je je machine propvol douwen, bij een normale was 5 kilo tops zit je aan max 1kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TRAXION schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:27:
[...]

Bij 1400 toeren is het 1.3kw en dan moet je je machine propvol douwen, bij een normale was 5 kilo tops zit je aan max 1kw.
1 kWh, niet kW.

Idem dito een flinke baal warmte. Je krijgt de condensatiewarmte van het water er ook nog bij trouwens 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-07-2020 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:27:
[...]

1 kWh, niet kW.

Idem dito een flinke baal warmte. Je krijgt de condensatiewarmte van het water er ook nog bij trouwens ;)
Kan je dat onderbouwen over condensatie warmte ?

En zolang we niet over natuur/scheikundige zaken hebben zal iedereen hier prima begrijpen wat ik bedoel per verbruik cyclus.

En ja uiteraard scheelt het aantal toeren tijdens het wasprogramma hoeveel vocht je zal moeten verwijderen uit je textiel.

[ Voor 12% gewijzigd door TRAXION op 10-07-2020 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
TRAXION schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:44:
Met een wasrekje van de ikea die je aan de deur hangt kan je prima een aantal broeken en of T-shirt ophangen, hang zelf de shirts aan hangertjes zodat ik ze daarna direct in de kast kan hangen.
Het enige waar ikzelf echt een droger voor nodig heb is beddengoed en ondergoed/handdoeken.
Als we on-topic blijven: We hebben het hier over droger die warmte genereert .. niet over het gebruik / doel
kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:27:
[...]

1 kWh, niet kW.

Idem dito een flinke baal warmte. Je krijgt de condensatiewarmte van het water er ook nog bij trouwens ;)
juistem ..

1kwh = 1000Wh gedeelt door 3600 seconde = ~0.2777watt per seconde

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:18

JvS

Ik heb hem zelf ook

vso schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:39:
[...]

juistem ..

Ik weet niet wat je nu uitrekent, maar je hebt daar het aantal wattuur per seconde uitgerekend. Das niet een heel gebruikelijke manier van uitdrukken van verbruik :D. In "watt" zit overigens al een "per seconde" element (1 joule energie per seconde) Het komt dan neer op een vermogen van 1000 watt, danwel 1 Kw ofwel 1KJ per seconde :)

[ Voor 40% gewijzigd door JvS op 10-07-2020 18:49 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TRAXION schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:33:
[...]

Kan je dat onderbouwen over condensatie warmte ?

En zolang we niet over natuur/scheikundige zaken hebben zal iedereen hier prima begrijpen wat ik bedoel per verbruik cyclus.

En ja uiteraard scheelt het aantal toeren tijdens het wasprogramma hoeveel vocht je zal moeten verwijderen uit je textiel.
Woops, never mind. Dat water gaat er ook in vloeistoffase in. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
[...]

Als we on-topic blijven: We hebben het hier over droger die warmte genereert .. niet over het gebruik / doel

[...]

juistem ..

Bij moderne drogers word gesproken in verbruik per cycles.
Daarnaast is het nog een extra lastig omdat je niet weet wat de seer factor van de pomp is en wat de isolatie waarde van de trommel/behuizing is.

Elke kWh die erin gaat word door de warmtepomp vermenigvuldigd.

Ergo mijn argument is de warmtepomp droger die ik net linkte heeft een lagere temperatuur waardoor je verliezen naar buiten lager worden doordat je ΔT lager word.

De ruimte koeler maken zal altijd meer kosten dan een oplossing te zoeken aan het begin van het traject.

Maar goed zoals al eerder gemeld klimaat kast airco etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

[...]

juistem ..

Watt = Joule per seconde
Watt per seconde is de acceleratie van vermogen...

1 kWh / 3600 seconde = 1 kW = 1000 Joule per seconde
1 kWh = 3,6 MegaJoule

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-07-2020 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@kabeltjekabel & @JvS thx .. voor de correctie (y)
TRAXION schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:53:
Bij moderne drogers word gesproken in verbruik per cycles.
Daarnaast is het nog een extra lastig omdat je niet weet wat de seer factor van de pomp is en wat de isolatie waarde van de trommel/behuizing is.

Elke kWh die erin gaat word door de warmtepomp vermenigvuldigd.

Ergo mijn argument is de warmtepomp droger die ik net linkte heeft een lagere temperatuur waardoor je verliezen naar buiten lager worden doordat je ΔT lager word.

De ruimte koeler maken zal altijd meer kosten dan een oplossing te zoeken aan het begin van het traject.

Maar goed zoals al eerder gemeld klimaat kast airco etc.
Vermenigvuldigt bedoel je de COP wellicht ..

Dat ben ik deels met je eens .. in mijn geval als ik de ruimte koeler kan maken is dat in mijn situatie voordelig voor de producten die erin staan .. en ja die kan ik verplaatsen ..

Maar het zou ook handig zijn om op een duurzame wijze de ruimte te koelen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
vso schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:36:
@kabeltjekabel & @JvS thx .. voor de correctie (y)

[...]

Vermenigvuldigt bedoel je de COP wellicht ..

Dat ben ik deels met je eens .. in mijn geval als ik de ruimte koeler kan maken is dat in mijn situatie voordelig voor de producten die erin staan .. en ja die kan ik verplaatsen ..

Maar het zou ook handig zijn om op een duurzame wijze de ruimte te koelen
Seer en cop zijn verwant aan elkaar weet je de een weet je de ander enkel is seer een realistisch nummer maar goed.

Punt is je wilt de ruimte koeler houden dus of een droger die minder warmte "lekt" of extra koelen.

En koelen en duurzaam zijn 2 dingen die niet samen gaan idem met duurzaam verwarmen.

Bij verwarmen is isoleren duurzaam of warmer kleden en de verwarming een tandje lager.

Wil je toch koelen koop een kleine koelkast en zet daar spul in wat je koeler wilt hebben dan de omgevings temperatuur.
Een koelkast ingesteld op de hoogste temperatuur verbruikt op jaar basis amper elektra doordat dit een geïsoleerde kast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
TRAXION schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:52:

En koelen en duurzaam zijn 2 dingen die niet samen gaan idem met duurzaam verwarmen.
tja die klimaat kast/koelkast is niet de route die ik in zou willen maar wellicht de route die het gaat worden ..

Waarom kan je niet duurzaam koelen/verwarmen ..wat is jou/de definitie dan van duurzaam ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
@TRAXION Ik vond het flauw dat mensen begonnen over droogrekjes, etc. Nogal betuttelend. En 'omdenken'... :O
Maar ik wil ook wel inhoudelijk reageren hoor.

De droger produceert warmte in de ruimte, hoe goed het apparaat ook is zoals jouw AEG.
Hoeveel is niet zo moeilijk: Dat is gewoon het wattage dat de droger aan elektriciteit opneemt.

Waarom?
Beschouw de droger als black box.
Erin gaat natte was en een lege bak.
Eruit komt droge was en en volle bak.
De temperatuur van water en was is vrijwel gelijk gebleven.
M.b.v. elektrische energie is water van de was naar de bak overgedragen.
(Condensatiewarmte heft de verdampingswarmte weer op.)
Er gaat energie verloren met de efficiency van de compressor en de fan.
Een gemiddelde warmtepompdroger zal tussen 300 en 500 Watt aan warmte produceren. Dus vergelijkbaar met een klein elektrisch kacheltje.

Dat kun je best wel gaan voelen in een geisoleerde, relatief kleine ruimte.
Daarnaast kan wat vochtige lucht ontsnappen als het apparaat wat op leeftijd komt, waardoor het extra warm aanvoelt (beide punten eigen ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
WackoH schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:37:
@TRAXION Ik vond het flauw dat mensen begonnen over droogrekjes, etc. Nogal betuttelend. En 'omdenken'... :O
Maar ik wil ook wel inhoudelijk reageren hoor.

De droger produceert warmte in de ruimte, hoe goed het apparaat ook is zoals jouw AEG.
Hoeveel is niet zo moeilijk: Dat is gewoon het wattage dat de droger aan elektriciteit opneemt.

Waarom?
Beschouw de droger als black box.
Erin gaat natte was en een lege bak.
Eruit komt droge was en en volle bak.
De temperatuur van water en was is vrijwel gelijk gebleven.
M.b.v. elektrische energie is water van de was naar de bak overgedragen.
(Condensatiewarmte heft de verdampingswarmte weer op.)
Er gaat energie verloren met de efficiency van de compressor en de fan.
Een gemiddelde warmtepompdroger zal tussen 300 en 500 Watt aan warmte produceren. Dus vergelijkbaar met een klein elektrisch kacheltje.

Dat kun je best wel gaan voelen in een geisoleerde, relatief kleine ruimte.
Daarnaast kan wat vochtige lucht ontsnappen als het apparaat wat op leeftijd komt, waardoor het extra warm aanvoelt (beide punten eigen ervaring)
We kunnen het heel technisch maken over een warmtepomp systeem in een gesloten circuit, netto netto zou het opgenomen vermogen omgezet worden in beweging en warmte.
Dit is in het beste geval bij een efficiëntie van 100%

Daarnaast reageerde ik over de ruimte die een droogmolen/rek inneemt.

Vooralsnog is het probleem energie verplaatsen helaas is dit op welke manier dan ook inefficiënt en is juist beperken van de enige oplossing in dit soort kwesties.

En zoals ik uit ervaring vertel een a++ warmtepompdroger heeft weinig warmte verlies naar de ruimte waar deze instaat hij staat hier ook in een redelijk kleine ruimte en het word er hier niet echt warmer op.
Dus misschien ligt de grootste besparing bij een efficiëntere machine evengoed met eventuele andere oplossingen.

Beetje hetzelfde als een warmtepomp aanleggen en vervolgens geen hr++ glas en spouwisolatie nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
vso schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:33:
[...]

tja die klimaat kast/koelkast is niet de route die ik in zou willen maar wellicht de route die het gaat worden ..

Waarom kan je niet duurzaam koelen/verwarmen ..wat is jou/de definitie dan van duurzaam ?
Duurzaam is vanaf de bron het probleem aanpakken dus bij koelen/verwarmen isoleren en juist bronnen die warmte leveren dit minimaliseren.
En uiteraard bij verwarmen proberen zo min mogelijk warmte te verliezen wtw units zijn hier tegenwoorig heel fijn voor omdat je hiermee niet spreekwoordelijke euros uit je ventilatie gooit.

Elke graad verwarmen of koelen kost een bepaalde eenheid energie elke eenheid die kan besparen is duurzaam duurzaamheid is juist het beperken van resources meestal is energie goedkoper dan oplossingen en is een terug verdien tijd belangrijker.

Ik heb tegenwoordig een wtw en de luchtkwaliteit is vele malen beter geworden omdat ik nu veel betere verversing heb en toch geen koude voetjes krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
TRAXION schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:55:
[...]

We kunnen het heel technisch maken over een warmtepomp systeem in een gesloten circuit, netto netto zou het opgenomen vermogen omgezet worden in beweging en warmte.
Dit is in het beste geval bij een efficiëntie van 100%

Daarnaast reageerde ik over de ruimte die een droogmolen/rek inneemt.

Vooralsnog is het probleem energie verplaatsen helaas is dit op welke manier dan ook inefficiënt en is juist beperken van de enige oplossing in dit soort kwesties.

En zoals ik uit ervaring vertel een a++ warmtepompdroger heeft weinig warmte verlies naar de ruimte waar deze instaat hij staat hier ook in een redelijk kleine ruimte en het word er hier niet echt warmer op.
Dus misschien ligt de grootste besparing bij een efficiëntere machine evengoed met eventuele andere oplossingen.

Beetje hetzelfde als een warmtepomp aanleggen en vervolgens geen hr++ glas en spouwisolatie nemen.
op een serieuze reactie .. geef je een flauwe reactie .. dat is niet tof ..

1 ) jij bent blijkbaar in het bezit van een "magische" versie die niet doet wat de rest wel last van heeft.
2 ) je reageert niet inhoudelijk maar gaat over koetjes en kalfjes praten ..
3 ) onzinnige opmerking als "je doet wel x maar niet y"

en final .. hoe je je was droogt is niet relevant er zijn redenen om een droger te gebruiken ... medisch (hooikoorts, allergie-en oid) .. of omdat je je huis niet "vochtiger" wil maken door het ergens aan een rek te hangen ..

@WackoH 300Watt (zoals ik eerder zei maar dan met natte vinger werk) .. tot 500Watt vind ik wel een goed uitgangs positie ..

edit:

@TRAXION had je 2de reactie nog niet gezien

dat zegt @WackoH en ik zelf al meerde malen .. duurzaam is de energie inderdaad hergebruiken .. niet de deur uit ventileren al dan niet met een airco

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Ik wilde het juist niet technisch maken:
Warmte die vrijkomt in de ruimte = Elektrische energie die de droger opneemt.
Moeilijker is het niet.
(Er is geen beweging dus al die energie komt in z'n meest laagwaardigste vorm vrij: Warmte)

Het kan natuurlijk dat in @TRAXION 's geval geen temperatuurstijging waarneembaar is omdat de droger efficient is, de ruimte goed geventileerd of juist slecht geisoleerd. Ook eigen waarneming speelt een rol.

Een airco zou nogal overkill zijn (afgezien van duurzaamheid) omdat er gedurende een beperkte periode maar een paar honderd Watt vrijkomt. De gemiddelde airco doet toch al gauw een paar kiloWatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
WackoH schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:19:
Ik wilde het juist niet technisch maken:
Warmte die vrijkomt in de ruimte = Elektrische energie die de droger opneemt.
Moeilijker is het niet.
(Er is geen beweging dus al die energie komt in z'n meest laagwaardigste vorm vrij: Warmte)

Het kan natuurlijk dat in @TRAXION 's geval geen temperatuurstijging waarneembaar is omdat de droger efficient is, de ruimte goed geventileerd of juist slecht geisoleerd. Ook eigen waarneming speelt een rol.

Een airco zou nogal overkill zijn (afgezien van duurzaamheid) omdat er gedurende een beperkte periode maar een paar honderd Watt vrijkomt. De gemiddelde airco doet toch al gauw een paar kiloWatt.
Precies en dit is waarom ik aanstuur op een efficiëntere droger gezien deze minder warmte zal creëren door opgenomen vermogen en eventueel isolatie van het geheel.

Maar goed dat is dan ook het prijsverschil van de duurdere modellen het kost je overigens ook je rug een miele of aeg weegt ook 30% meer :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Ik kan het ook wel technisch maken, hoor ;)

Koelen met (kraan)water kwam voorbij.
Als we aannemen dat:
- De droger 300 W produceert --> H = 300 J/s
- Kraanwater met 15oC (zomer) beschikbaar is en tot 18oC wordt opgewarmd door een warmtewisselaar die in de ruimte is geplaatst. (de ruimte zal dan al gauw 20oC moeten zijn) --> Delta_T = 3 K
C_p = 4186 J/(kg*K)
Dan is hiervoor aan water nodig op basis van: H = c_p * m * delta_T:
m = H/(c_p */ delta_T) = 300 / ( 4186*3) = 0.024 kg/s = 86 kg/h = 86 l/h (dichtheid is 0.997 kg/l)
Dus met een kleine 100 liter per uur en een efficiente warmtewisselaar zou je de ruimte op temperatuur kunnen houden.
Voor mij is dat zelfs nog wel een optie omdat we naast de ruimte waar de droger staat, een betonnen ondergrondse watertank met (max.) ~4 m3 regenwater hebben. Dat zou ik met een klein pompje door de warmtewisselaar kunnen circuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:34
Over het koelen met kraanwater idee, hoeveel m3 verbruik je per jaar?
En hoe goed is dat verspreid over dagen in de zomer?
Heb je de mogelijkheid om al je kraanwater via deze ruimte te laten gaan?

Om het water genoeg tijd te geven om op temperatuur te komen heb je denk ik een vrij grote hoeveelheid water nodig, maar in verband met voorkomen van groei van microorganismen is dat misschien weer lastig.

Ook condens is een aandachtspunt.

Zelf vind ik koud kraanwater wel lekker om te drinken. Op sommige plekken komt vrij warm kraanwater uit de kraan en ik vind dat eigenlijk helemaal niet lekker.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een airco kan een paar kilowatt produceren, dat kan echter ook een stuk minder zijn. Daarnaast komt hij ook zonder droger boven de gewenste temperatuur op warmere dagen dus het is niet enkel voor wanneer de droger aan staat.

Het is inderdaad geen ideale optie maar wel de beste optie als je die ruimte wilt koelen naar een temperatuur onder de 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

WackoH schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 00:03:
Ik kan het ook wel technisch maken, hoor ;)

Koelen met (kraan)water kwam voorbij.
Als we aannemen dat:
- De droger 300 W produceert --> H = 300 J/s
- Kraanwater met 15oC (zomer) beschikbaar is en tot 18oC wordt opgewarmd door een warmtewisselaar die in de ruimte is geplaatst. (de ruimte zal dan al gauw 20oC moeten zijn) --> Delta_T = 3 K
C_p = 4186 J/(kg*K)
Dan is hiervoor aan water nodig op basis van: H = c_p * m * delta_T:
m = H/(c_p */ delta_T) = 300 / ( 4186*3) = 0.024 kg/s = 86 kg/h = 86 l/h (dichtheid is 0.997 kg/l)
Dus met een kleine 100 liter per uur en een efficiente warmtewisselaar zou je de ruimte op temperatuur kunnen houden.
Voor mij is dat zelfs nog wel een optie omdat we naast de ruimte waar de droger staat, een betonnen ondergrondse watertank met (max.) ~4 m3 regenwater hebben. Dat zou ik met een klein pompje door de warmtewisselaar kunnen circuleren.
Dan beperk je je enkel tot het compenseren van de warmte van de droger. Dat terwijl de ruimte door veel meer factoren verwarmd wordt. Je kan er wel vanuit gaan dat een ruimte niet lang 18 graden blijft als de buitentemperatuur overdag continue boven de 20 graden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Tsurany waarom is het de beste ... versus wat @WackoH berekend .. kan je dat berekenen/toelichten?

@busscherski condens is geen issue .. een opvang gootje en een slangentje .. het slangetje kan je in dezelfde afvoer als wasmachine/droger voeren ..

& algen groei is geen issue .. zelfs al zou je een vat van 200/300 liter in dezelfde ruimte plaatst en water rondpompt .. enige wat je moet voorkomen is dat je water te lang in het circuit zit dus liever een "te kleine" buffer dan te groot .. de reden is als volgt:

@WackoH 120 liter verbruikt 1 persoon per dag (gemiddeld) .. gezien als je er niet bent de droger niet draait zijn dat zaken die zichzelf oplossen dus je hoeft geen regenton hiervoor in te zetten.

@busscherski als je een slimme schakeling maakt met een elektronische bypass oid .. kan je nog steeds van je glaasje "koud' kraanwater genieten.
zolang je dit zo passief mogelijk houd is je het goedkoper dan een waterkoeler .. immers een magneetklep vraagt veel minder dan iets continue koelen .. en leidingwerk is goedkoop zat. zeker als je het meeneemt in een keuken/huis verbouwing.

@Tsurany met goeie of minder goeie isolatie is dat probleem niet super relevant .. voorwaarde is dat de ruimte niet veel gebruikt word .. (deur vaak open en dicht) .. hierdoor kan je de ruimte relatief koel houden ..
Alleen isolatie verbetert het rendement/effect ..
Teminste ruimtes waar drogers/wasmachines staan zijn vaak "slecht" verlicht .. en verwarmen ook niet veel .. omdat je er niet vaak komt .. is de warmte invoer via deur open/deur dicht ook niet echt veel.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vso schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 00:59:
@Tsurany met goeie of minder goeie isolatie is dat probleem niet super relevant .. voorwaarde is dat de ruimte niet veel gebruikt word .. (deur vaak open en dicht) .. hierdoor kan je de ruimte relatief koel houden ..
Alleen isolatie verbetert het rendement/effect ..
Teminste ruimtes waar drogers/wasmachines staan zijn vaak "slecht" verlicht .. en verwarmen ook niet veel .. omdat je er niet vaak komt .. is de warmte invoer via deur open/deur dicht ook niet echt veel.
Een gesloten ruimte zal alsnog opwarmen. Het gros van de warmte komt niet een woning binnen doordat de deur steeds open gaat maar omdat de warmte binnenkomt via ramen en doordat de buitenmuren opwarmen, die warmte doorgeven aan de binnenmuren en die de warmte afgeven in de woning. Waarschijnlijk zit er ook een standaard deur in? Die hebben doorgaans geen geweldige isolerende werking. Ook genoeg kieren om heen om warmte binnen te krijgen.
Het toevoegen van extra isolatie zal niet heel veel uitmaken. De ruimte zal weliswaar langzamer opwarmen maar als hij warm is ook langzamer afkoelen.

Je zou eens twee maanden lang de temperatuur moeten monitoren binnen de ruimte en buiten de ruimte. Dan weet je hoe de ruimte zich zonder droger gedraagt en of de ruimte warmer wordt naarmate het buiten warmer is. Ook zie je dan hoe goed de ruimte bijvoorbeeld 's avonds af kan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Tsurany schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 01:05:
[...]

Een gesloten ruimte zal alsnog opwarmen. Het gros van de warmte komt niet een woning binnen doordat de deur steeds open gaat maar omdat de warmte binnenkomt via ramen en doordat de buitenmuren opwarmen, die warmte doorgeven aan de binnenmuren en die de warmte afgeven in de woning. Waarschijnlijk zit er ook een standaard deur in? Die hebben doorgaans geen geweldige isolerende werking. Ook genoeg kieren om heen om warmte binnen te krijgen.
Het toevoegen van extra isolatie zal niet heel veel uitmaken. De ruimte zal weliswaar langzamer opwarmen maar als hij warm is ook langzamer afkoelen.

Je zou eens twee maanden lang de temperatuur moeten monitoren binnen de ruimte en buiten de ruimte. Dan weet je hoe de ruimte zich zonder droger gedraagt en of de ruimte warmer wordt naarmate het buiten warmer is. Ook zie je dan hoe goed de ruimte bijvoorbeeld 's avonds af kan koelen.
ik heb een inpandige berging dus geen aanbouw oid .. maar echt in de woning.. (badkamer zonder bad/douche/wc) 3x3 x2,4 ik woon hier 5 jaar in deze 5 jaar is de temp "langzaam gestegen" .. omdat we in deze tijd isolatie werkzaamheden uitvoeren.. tot op heden kunnen we alles bewaren in deze ruimte ..o.a aardappelen bv .. er staat ook een vriezer (2m hoog) al deze tijd.
Tot deze week wil je iets om je voeten heen doen .. als je er binnen treed zo "koud" is het .. sinds deze week is echter de kruipruimte geisoleerd (schuim tegen de onderkant) . de tegels zijn nu "prettig"

binnen een maand van "bewoning (5 jaar geleden dus) hebben we de toegangsdeur vanaf buiten dicht gemaakt (1 van de 2 deuren) met kit en alutape en vanaf de buiten zijde is de deur onzichtbaar weggewerkt .. met extra isolatie tussen de deur en een afwerking .. enige "natuurlijke" verlichting is een rijtje glasblokken die aan de binnen zijde extra plexiglas heeft gehad

Vorig jaar werd het iets te warm en waren een aantal producten sneller bedorven (aardappelen bv) . maar dit was tegen het eind v.d hittengolf ..

om het in cijfers uit te drukken 15 gemiddeld .. af en toe uitschieters maar zelden .. het word wel steeds "warmer" .zoals gezegd

dus ..ps hier bevindt zich ook de meterkast met (hoofd)wateraansluiting

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 11-07-2020 01:36 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
vso schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 01:33:
[...]

ik heb een inpandige berging dus geen aanbouw oid .. maar echt in de woning.. (badkamer zonder bad/douche/wc) 3x3 x2,4 ik woon hier 5 jaar in deze 5 jaar is de temp "langzaam gestegen" .. omdat we in deze tijd isolatie werkzaamheden uitvoeren.. tot op heden kunnen we alles bewaren in deze ruimte ..o.a aardappelen bv .. er staat ook een vriezer (2m hoog) al deze tijd.
Tot deze week wil je iets om je voeten heen doen .. als je er binnen treed zo "koud" is het .. sinds deze week is echter de kruipruimte geisoleerd (schuim tegen de onderkant) . de tegels zijn nu "prettig"

binnen een maand van "bewoning (5 jaar geleden dus) hebben we de toegangsdeur vanaf buiten dicht gemaakt (1 van de 2 deuren) met kit en alutape en vanaf de buiten zijde is de deur onzichtbaar weggewerkt .. met extra isolatie tussen de deur en een afwerking .. enige "natuurlijke" verlichting is een rijtje glasblokken die aan de binnen zijde extra plexiglas heeft gehad

Vorig jaar werd het iets te warm en waren een aantal producten sneller bedorven (aardappelen bv) . maar dit was tegen het eind v.d hittengolf ..

om het in cijfers uit te drukken 15 gemiddeld .. af en toe uitschieters maar zelden .. het word wel steeds "warmer" .zoals gezegd

dus ..ps hier bevindt zich ook de meterkast met (hoofd)wateraansluiting
Deze vriezer wat verbruikt deze? En hoe oud is deze?
Weet uit ervaring bij een kennis dat deze gigantische hoeveelheden elektra kunnen verstoken.

En over koelen met water, weet niet hoe het zit met bacteriën/algen maar advies over kraanwater is een max van 25 graden.

Mocht het eerst door een cv/boiler gaan zal er niet veel aan de hand zijn, maar als drinkwater zou ik hier toch wel 2x over nadenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vervang droger door houtkachel en alle kritiek zou direct geknipt zijn...
[...]

Huh nee. Een moderne split kan gewoon terugmoduleren naar bijna niks, en daaronder gaat 'ie pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Uhhh jawel >:)
Ik schrijf niet dat het niet kan, maar dat het overkill is om een apparaat dat >2kW kan koelen, voor een paar honderd Watt (<20% van z'n capaciteit) in te zetten.
Of ga jij altijd met een vrachtwagen boodschappen doen? :*)

[ Voor 31% gewijzigd door WackoH op 11-07-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
TRAXION schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 06:32:
[...]

Deze vriezer wat verbruikt deze? En hoe oud is deze?
Weet uit ervaring bij een kennis dat deze gigantische hoeveelheden elektra kunnen verstoken.
Deze is ~5 jaar oud (gekocht net nadat we hierin trokken) om exact te zijn:
aanschaf datum 10/09/2015
A+++
187Kwh per jaar

Sinds dat er energie labels meegeleverd worden bij producten .. plakken we deze erop .. schrijven de aanschaf datum erop en "garantie termijn" +extra die wel/niet is aangeschaft en winkel zodat bij issues we snel weten hoe oud het is .. en of het nut heeft de leverancier te contacten ..

dus voor mij was dit ff de label checken :)

ps hoewel wij in bulk kopen .gaat dit nooit "direct" de vriezer in ... (tenzij al bevroren uit de winkel) veel herverpakken we in maaltijd hoeveelheden en word het tussen andere producten geplaatst. overbodig (lucht) en verpakkings materiaal heb ik een gruwel aan ..
per ~6 maanden word alles gecontroleerd/ge-evalueerd en de vriezer (volgens handleiding) gereinigd. half uur tot uur werk met zijn 2-en ..
En over koelen met water, weet niet hoe het zit met bacteriën/algen maar advies over kraanwater is een max van 25 graden.

Mocht het eerst door een cv/boiler gaan zal er niet veel aan de hand zijn, maar als drinkwater zou ik hier toch wel 2x over nadenken.
HOE in de #)I%*&$#@)(*% ga ik water in de leiding laten staan ???? vanaf de hoofdaansluiting in je huis waar ga je de "koellus" introduceren .. in mijn geval is dit direct na de hoofd aansluiting..
dus elke actie waar ik water tap (wc,kraan,wasmachine/vaatwasser etc) .. word die koelinstallatie ververst ..

Zwembad hier met 4,5 kuub
- het duurde 7 dagen voordat algen groei op gang kwam .. en ik chloor moest gaan toevoegen..
Maar laten we 2 a 3 dagen nemen als "uitgangs" positie.. (liever 24 uur) ..

een cv installatie bevat 80 tot 200 liter water .. (gemiddeld huis) .. een radiator/meter buis 200ml tot een liter water .. (natte vinger werk) .. dus wil je meer als een paar lliter "koelinstallatie' moet je al met een vat gaan werken ..

Stilstaan kan alleen als je ruimte hebt waar dat kan, als deze ruimte "kleiner" (20ml) dan de lus van bv 2L of 20L hoef je je echt niet druk te maken .. 2 T-fittingen (voor de lus) met een terugslagklep ertussen is al voldoende..
het zou kunnen dat je waterdruk zakt, maar hoeft niet .. en ook dat is makkelijk te verhelpen door 2 kranen in de koellus te zetten (zoiezo handig)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@vso Een huishouden verbruikt dat in theorie ruim voldoende water om de warmte van een warmtepompdorger weeg te koelen.
De reden dat ik een 'regenton' noemde (is wat oneerbiedig naar de betonnen tank onder de grond met 4000 ltr inhoud :> ), is omdat:
- Niet all het kraanwater moet eerst naar de bijkeuken en dan weer terug.
- Onafhankelijk en regelbaar
- Het water is kouder dan kraanwater --> kleinere warmtewisselaar (duurste onderdeel)
Ik zou het water dan met een kleine pompje door de warmtewisselaar laten circuleren. Dat hoeft niet veel energie te kosten omdat het water weer op dezelfde hoogte terug in de tank stroomt.

@Tsurany Mijn aanname is dat het water de warmtewisselaar op 18oC verlaat. Het ging me niet om ruimtetemperatuur, maar om te zien of afvoeren van de geproduceerde warmte met (kraan)water ueberhaupt een optie is.
Simpel gezegd: Hoe kleiner het verschil tussen water- en ruimtetemperatuur, hoe groter de warmtewisselaar moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:42:
Vervang droger door houtkachel en alle kritiek zou direct geknipt zijn...

[...]

Huh nee. Een moderne split kan gewoon terugmoduleren naar bijna niks, en daaronder gaat 'ie pendelen.
airco wel/niet gebruiken is geen discussie punt (meer) ..
- het is onrendabel .. omdat je maar 300-600 Watt zoals @WackoH en ik zelf "berekenen" .. per x tijd wilt koelen

Als je de airco aansluit op je boilervat/wp installatie oid en dan de hitte hergebruikt (overschot door de buitenunit) dan word het andere koek ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Algen hebben licht nodig en zullen dus niet in waterleiding groeien
Het Nederlandse kraanwater is niet gechloreerd dus er zitten altijd wel wat (onschuldige bacterien in.
Enige echte potentiële gevaar is legionella.
Maar dat is geen probleem als al het kraanwater dor de warmtewisselaar stroomt, zoals @vso beschrijft.
Alleen even doorspoelen na een vakantie in de zomer. Maar dat is nu ook al aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:48
200L WPB kopen met subsidie en deze tegelijkertijd inschakelen met de droger?
Kun je evt automatiseren. Deze dan gebruiken als hotfill feed voor de cv-ketel?

Kraanwater weggooien lijkt me zonde, en anders krijg je ook een buffer.

[ Voor 19% gewijzigd door Jim423 op 11-07-2020 16:35 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:49

ericplan

5180 Wp PV

Even out of the box denken:
-op zolder moet de droger weg
-in de berging wordt het te warm met/door droger/vriezer

Kan je, gebruikmakend van de oude buitendeur, geen aanbouw aan de berging maken waar de droger en de vriezer komen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Om in oplossingen te denken. 8)

Je zou in de ruimte met de wasdroger een ventilatorconvector kunnen ophangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vDjVb_QbmY7sLDxjdEKMfVOEG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sm5zNZWKOFM4ipLErYDhO7jf.png?f=fotoalbum_large
Daar leidt je al het kraanwater van je huishouden doorheen (PS: Daar is 'ie niet voor bedoeld. Als deze uit ijzer of staal is, zou deze roest af kunnen geven)
De ventilatoren stuur je dan met een temperatuurregeling (wat je dan blijkbaar 6 Watt elektrisch vermogen kost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
WackoH schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:22:
@vso Een huishouden verbruikt dat in theorie ruim voldoende water om de warmte van een warmtepompdorger weeg te koelen.
De reden dat ik een 'regenton' noemde (is wat oneerbiedig naar de betonnen tank onder de grond met 4000 ltr inhoud :> ), is omdat:
- Niet all het kraanwater moet eerst naar de bijkeuken en dan weer terug.
- Onafhankelijk en regelbaar
- Het water is kouder dan kraanwater --> kleinere warmtewisselaar (duurste onderdeel)
Ik zou het water dan met een kleine pompje door de warmtewisselaar laten circuleren. Dat hoeft niet veel energie te kosten omdat het water weer op dezelfde hoogte terug in de tank stroomt.

@Tsurany Mijn aanname is dat het water de warmtewisselaar op 18oC verlaat. Het ging me niet om ruimtetemperatuur, maar om te zien of afvoeren van de geproduceerde warmte met (kraan)water ueberhaupt een optie is.
Simpel gezegd: Hoe kleiner het verschil tussen water- en ruimtetemperatuur, hoe groter de warmtewisselaar moet zijn.
ik snap(te) je al .

regenwater / zwembadwater heeft andere nadelen . bv zwembadwater bevat chloor en is "warmer" .(teminste hoop ik wel :D) regenwater bevat veel meer vuil (pomp stuk) .. en regenwater/grijswater sla je koel / donker op .. maar verwarmen vordert wel algengroei .. nu is dat niet erg in de wc .. maar voor vaatwasser/wasmachine/douchen wellicht niet wenselijk.

investeren is noodzakelijk, maar leidingwerk is stukken goedkoper (1maal aanschaf) dan een airco die naast aanschaf ook nog stroom kost bij gebruik ..

leidingwater daarnaast (nu maar paar liter in huis op elk gegeven moment) .al bevat het 100 tot 200L water je gebruikt als 1 of meer persoons gezin relatief genoeg water om het te verversen ..

Een radiator / convector oid bevat ook niet 300x zoveel water als een buis .. de uitwisseling zit hem meer in de lamellen (metaal) die de warmte/kou goed geleid ..

enige "vraag' is wil je de ruimte naar bv 8 graden toe brengen .,.of hoe voorkom je dit zonder "stilstaand" water te krijgen ..

kortom ik denk dat het uitermate lastig zal zijn een balans (per situatie) te vinden .. zonder dat je een gevaarlijke situatie creert

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ericplan schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:34:
Even out of the box denken:
-op zolder moet de droger weg
-in de berging wordt het te warm met/door droger/vriezer

Kan je, gebruikmakend van de oude buitendeur, geen aanbouw aan de berging maken waar de droger en de vriezer komen?
nope .. berging deur zit haaks op de voordeur (1,2 x 1,2m) inpandig portiek met daaraan de straat.

Tot op heden was het goed te doen .. zelfs met vriezer (verwarming) erin .. nooit echt te koud / te warm (uitzonderingen even weggelaten) er is geen verdere actieve/passieve verwarming/koeling

nu met vloer/kruipruimte isolatie kan dit wel wat veranderen maar schokkend denk ik niet .. (vraag me over een jaar) ..

De WPD introduceert per gebruik zeg .. (400Watt warmte om een cijfer te geven) .. gebruik varieert .. (soms hangen we was buiten als het weer toelaat maar niet alles ..)

het is geen leef ruimte dus afkoelen naar 15 graden is geen issue .. (12 zou wellicht ook kunnen)
omdat er spullen opgeslagen zijn is 18 tot 20 graden niet de wens ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:34:

Je bedoelt de WPB warmte laten onttrekken uit het berghok? Maar dan heb je er ook een set automatische kleppen bij nodig. En de subsidie is nog maar 650,- ipv 1250,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ja. Ik dacht meer aan automatisch inschakelen. Geen kleppen. KISS
En een buffer voor kraanwater zal ook niet voor niks komen lijkt me...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:58:
Ja. Ik dacht meer aan automatisch inschakelen. Geen kleppen. KISS
En een buffer voor kraanwater zal ook niet voor niks komen lijkt me...
Al je warme tapwater maken van de warmte uit de berging gaat natuurlijk niet lukken of je moet wel heel erg van kort douchen houden. En 's winters valt er natuurlijk weinig warmte te onttrekken en moet je een WPB sowieso naar buiten laten luchten of in de uitgang van je type C ventilatie zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-06 12:50

The Zep Man

🏴‍☠️

TRAXION schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:55:
Ik zou dit advies overwegen in plaats van allemaal zaken om de droger heen bouwen. Een goede warmtepompdroger warmt een afgelsoten ruimte met weinig ventilatie nauwelijks op. Dit heb ik in dezelfde ruimte ervaren tussen een 10-15 jaar oude gewone condensdroger, en een nieuwe warmtepompdroger. Met de oude droger werd de ruimte zo 5-10 graden warmer. Met de nieuwe droger voel ik geen temperatuurverschil en blijft de ruimte comfortabel koel.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
kabeltjekabel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 19:02:
[...]

Al je warme tapwater maken van de warmte uit de berging gaat natuurlijk niet lukken of je moet wel heel erg van kort douchen houden.
Hoezo niet? Werkt prima hoor, en er wordt hier zeker niet kort gedouched. Draaitijd is nu ongeveer 90-120 min per dag.
In de winter kun je hem gewoon uitzetten, het vriest immers niet in de berging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 19:19:
[...]

Hoezo niet? Werkt prima hoor, en er wordt hier zeker niet kort gedouched. Draaitijd is nu ongeveer 90-120 min per dag.
In de winter kun je hem gewoon uitzetten, het vriest immers niet in de berging.
Ja, maar dan heb je dus alsnog een ander apparaat voor SWW nodig. Beetje jammer om een hele WBP te kopen om alleen de 200 kWh van de droger op te zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Jim423 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:34:

Denk dat dit inderdaad de enige goede optie is uiteraard moet je omgevingstemperatuur lager zijn dus bvb in de zomer alleen in de nacht.

Het idee om met water te koelen is leuk bedacht maar als het zo succesvol zou zijn zouden er vast honderden zaakjes in gespecialiseerd zijn.

Weinige vormen van koeling/verwarming is vloer/wand/plafond systemen welke zorgen voor een zeer stabiel klimaat bvb ziekenhuizen etc.
Icm met grondwarmtepompen is hiermee uitstekende rendementen te behalen.

Voor de consumenten markt zie ik hier eigenlijk geen oplossingen voor.
Maar met de steeds langere perioden van hittegolven zal je probleem steeds groter worden.
Dan blijven er een klein aantal oplossingen over.
Overigens kan je met een wtw ook koelen tegenwoordig door inkomende lucht te koelen.

Voordelen en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
kabeltjekabel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 19:21:
[...]

Ja, maar dan heb je dus alsnog een ander apparaat voor SWW nodig. Beetje jammer om een hele WBP te kopen om alleen de 200 kWh van de droger op te zuigen.
Vergeet de vrieskist niet bij elkaar goed voor 400 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TRAXION schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:54:
[...]

Denk dat dit inderdaad de enige goede optie is uiteraard moet je omgevingstemperatuur lager zijn dus bvb in de zomer alleen in de nacht.
Huh? WPB haalt juist hoger rendement als je warm aanzuigt, dus overdag in de zomer is een perfect moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
kabeltjekabel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:06:
[...]

Huh? WPB haalt juist hoger rendement als je warm aanzuigt, dus overdag in de zomer is een perfect moment.
Je creëert onderdruk welke word aangevuld met ventilatie als je luchttemp buiten hoger is dan je binnentemp verwarm je effectief met de buitenlucht.

Klimaatbeheersing is niet zo simpel behoorlijk wat factoren om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TRAXION schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:17:
[...]

Je creëert onderdruk welke word aangevuld met ventilatie als je luchttemp buiten hoger is dan je binnentemp verwarm je effectief met de buitenlucht.

Klimaatbeheersing is niet zo simpel behoorlijk wat factoren om rekening mee te houden.
Niet met WPB die zowel aanzuigt als uitblaast in dezelfde ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
kabeltjekabel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:19:
[...]

Niet met WPB die zowel aanzuigt als uitblaast in dezelfde ruimte.
Linkje naar een WPB google kent het niet...

Bedoel je een warmtepomp boiler? Ja deze zou ideal zijn om warmte te ontrekken.

[ Voor 14% gewijzigd door TRAXION op 11-07-2020 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TRAXION schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:20:
[...]

Linkje naar een WPB google kent het niet...
WPB = Warmtepompboiler

Dingen hebben een luchtinlaat en luchtuitlaat. Als hij draait komt er uit de uitlaat koudere lucht. 's zomers kun je dan gewoon allebei de slangen binnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
kabeltjekabel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:26:
[...]

WPB = Warmtepompboiler

Dingen hebben een luchtinlaat en luchtuitlaat. Als hij draait komt er uit de uitlaat koudere lucht. 's zomers kun je dan gewoon allebei de slangen binnen houden.
Ja ik ken ze alleen is wpb nog niet ingeburgerd hier in nl weinig modellen de markt hiervoor in belgie bvb is veel groter heeft met bepaalde regelgeving te maken, anyways alsnog een hele dure oplossing wel een duurzame mits je ventilatie systeem het toelaat.

Hiermee zal je elke joule die voorheen als loze energie geloosd werd besparen.

En kwa comfort ga je er sterk op vooruit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Wat een wereldvreemd topic. :) Echt met verbazing gelezen. Als de warmte in de zomer een "probleem" is dan gebruik je de droger toch gewoon niet in de zomer. Voldoende milieuvriendelijker alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Bart2005 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:44:
Wat een wereldvreemd topic. :) Echt met verbazing gelezen. Als de warmte in de zomer een "probleem" is dan gebruik je de droger toch gewoon niet in de zomer. Voldoende milieuvriendelijker alternatieven.
Wat zijn dan je alternatieven ? die medicatie buiten de deur houden ? ben ik dan best benieuwd naar

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 11-07-2020 22:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
vso schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:10:
[...]

Wat zijn dan je alternatieven ? die medicatie buiten de deur houden ? ben ik dan best benieuwd naar
Het ging om hooikoorts toch?

Dan is een split unit airco met eventueel meerdere units sowieso geen verkeerde aankoop, dan wordt direct de lucht in huis ontdaan van pollen en andere verontreiniging.

Maar hoe doe je dit nu dan, want lijkt me dat je gillend gek word met temperaturen van 30 graden buiten en 12 uur zon op een dag.
Zonder ventilatie al dan niet snachts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
vso schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:10:
[...]

Huh? Welke medicatie? Uit de OP haal ik dat niet. Misschien dat dat later ingebracht is maar een verband zie ik niet. Je kunt de was toch gewoon buiten drogen of op rekjes binnen in de zomer?

Ik snap wel dat dit Tweakers is waar oplossingen worden gezocht voor problemen waarvan we niet wisten dat we ze hadden. :) Zal het topic morgen nog even helemaal doornemen om te zien of er een lampje gaat branden hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bart2005 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:44:
En al 100 posts lang, dat verbaasd me nog meer. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

TRAXION schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:31:
[...]

Ja ik ken ze alleen is wpb nog niet ingeburgerd hier in nl weinig modellen de markt hiervoor in belgie bvb is veel groter heeft met bepaalde regelgeving te maken, anyways alsnog een hele dure oplossing wel een duurzame mits je ventilatie systeem het toelaat.

Hiermee zal je elke joule die voorheen als loze energie geloosd werd besparen.

En kwa comfort ga je er sterk op vooruit.
Je kan uit het buitenland modellen importeren, enkel iemand vinden die hem aansluit of dit zelf doen als je handig bent. Het is inderdaad ook een flinke investering maar misschien nog wel de beste optie om de warmte uit de ruimte te gebruiken. Alleen hoe koud zal de lucht zijn die teruggestuurd wordt en hoe makkelijk is al het buizenwerk aan te leggen richting die ruimte? Of kan hij wellicht in die ruimte zelf staan, zou helemaal ideaal zijn.

Scheelt ook weer flink in je gas kosten, mooie aircoinstallatie in het huis om te verwarmen en te koelen en het gas kan de deur uit :) Zonnepanelen op het dak en het is praktisch gratis.

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 11-07-2020 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Tsurany schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:07:
[...]

Je kan uit het buitenland modellen importeren, enkel iemand vinden die hem aansluit of dit zelf doen als je handig bent. Het is inderdaad ook een flinke investering maar misschien nog wel de beste optie om de warmte uit de ruimte te gebruiken. Alleen hoe koud zal de lucht zijn die teruggestuurd wordt en hoe makkelijk is al het buizenwerk aan te leggen richting die ruimte? Of kan hij wellicht in die ruimte zelf staan, zou helemaal ideaal zijn.

Scheelt ook weer flink in je gas kosten, mooie aircoinstallatie in het huis om te verwarmen en te koelen en het gas kan de deur uit :) Zonnepanelen op het dak en het is praktisch gratis.
Ben het niet vaak met je eens maar dit is momenteel de enige duurzame route te volgen.

Vrij hoge investering maar na 10 jaar stook en koel je vrijwel gratis afwachten is wat de levensduur is van de huidige generaties.

Zonnepanelen werd ook dramatisch over gedaan met rendement afname, nu 20 jaar later is de conclusie dat het rendement bij goede panelen toch minder snel daalt als geschat.

Als een warmtepomp gereviseerd/vervangen kan worden zonder de rest van het apparaat af te schrijven lijkt me deze ook tientallen jaren mee te kunnen gaan.

En als er een boterham aan te verdienen valt is er vanzelf bestaansrecht voor dit soort bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Bart2005 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:25:
[...]

Huh? Welke medicatie? Uit de OP haal ik dat niet. Misschien dat dat later ingebracht is maar een verband zie ik niet. Je kunt de was toch gewoon buiten drogen of op rekjes binnen in de zomer?

Ik snap wel dat dit Tweakers is waar oplossingen worden gezocht voor problemen waarvan we niet wisten dat we ze hadden. :) Zal het topic morgen nog even helemaal doornemen om te zien of er een lampje gaat branden hier.
doorlezen lijkt me wel handig ipv zomaar wat te roepen.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Rol-Co schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:36:
[...]

En al 100 posts lang, dat verbaasd me nog meer. :)
Hij’s niet meer trending ;)

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Een goede schoonmaakactie heeft bij ons geholpen om de voelbare warmte in de ruimte waar de 6-jaar oude warmtepompdroger staat, terug te dringen.

De laatste tijd stopte de droger regelmatig vanwege een verstopt filter, voordat de was echt droog was.

Afgelopen vrijdag heb ik de (zelfreinigende...) condensor goed schoongemaakt (bleek gedeeltelijk met vilt geblokkeerd) en heb de filters in de vaatwasser met een 45oC-programma gereinigd (ik had ze al vaak onder de kraan afgespoeld, dus wilde een stapje verder gaan).

Resultaat: Droger maakt nu z'n programma af en de ruimte voelt minder warm (en vochtig…) aan.

Ik vermoed dat er voorheen dus vochtige en warme lucht ontsnapte. Volgende stap wordt om de panelen van de droger te halen want ik vermoed dat er een kilo vilt aan de binnenkant zit (brandgevaar!)

De elektrische energie die via het draadje de droger in gaat, komt echt nog wel als warmte vrij ;)
(Voordat we die discussie weer op gaan starten 8)7 )
Maar vermoedelijk duurt het drogen nu ook wat korter. Heb ik verder niet gecheckt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
WackoH schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:08:
Een goede schoonmaakactie heeft bij ons geholpen om de voelbare warmte in de ruimte waar de 6-jaar oude warmtepompdroger staat, terug te dringen.

De laatste tijd stopte de droger regelmatig vanwege een verstopt filter, voordat de was echt droog was.

Afgelopen vrijdag heb ik de (zelfreinigende...) condensor goed schoongemaakt (bleek gedeeltelijk met vilt geblokkeerd) en heb de filters in de vaatwasser met een 45oC-programma gereinigd (ik had ze al vaak onder de kraan afgespoeld, dus wilde een stapje verder gaan).

Resultaat: Droger maakt nu z'n programma af en de ruimte voelt minder warm (en vochtig…) aan.

Ik vermoed dat er voorheen dus vochtige en warme lucht ontsnapte. Volgende stap wordt om de panelen van de droger te halen want ik vermoed dat er een kilo vilt aan de binnenkant zit (brandgevaar!)

De elektrische energie die via het draadje de droger in gaat, komt echt nog wel als warmte vrij ;)
(Voordat we die discussie weer op gaan starten 8)7 )
Maar vermoedelijk duurt het drogen nu ook wat korter. Heb ik verder niet gecheckt
De efficiëntie van een warmtepomp droger is ontzettend hoog voorwaarde is dat de luchtstroom in het apparaat goed moet kunnen stromen.

Het mooie juist is dat de warmte weer opgepakt wordt door de verdamper en daarna weer verwarmt wordt door de condensor.

De verdamper onttrekt ook direct waterdamp uit de luchtstroom, de cirkel in een warmtepomp droger is super goed bedacht maar bij vervuiling of defecten in een klein gedeelte van het circuit daalt de efficiëntie behoorlijk.

En vooral bij de iets oudere warmtepomp drogers zitten nog wat kleine ontwerp foutjes waardoor condensors/verdampers verstopt raken water afvoeren dicht raken etc etc.

En hoe beter de isolatie van de behuizing hoe beter de warmte in de loop blijft de warmte geproduceerd door de pomp en motor zijn minimaal, tenminste bij mijn huidige machine gezien dit inverter motoren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Zijn er hier meningen wat GOEDE en wat SLECHTE WP drogers zijn? Met goed bedoel ik dan voornamelijk op het gebied van energiezuinigheid en apparaten die technisch "sound" in elkaar zitten.

Of moet je gewoon de goedkoopste A+++ droger kopen? Al die onzin die ze de laatste jaren bij wasdrogers en wasmachines bij bedenken is gewoon flauwekul. Wie gaat er nu tijdens het draaien was toevoegen (Samsung AddWash),die deur is alleen maar een extra lekpunt, en een wasdroger/machine met WIFI dat is ook 2 weken leuk en daarna is het een security vulnerability/kan stuk, Miele bedacht een eigen doseersysteem, etc.

Vroeger kocht ik Miele, daar kom je toen 10 jaar service bijkopen. Schijnbaar zijn ze hiermee gestopt. Ik heb er wel 1 keer gebruik van gemaakt na 9 jaar, en dat hebben ze waar gemaakt zonder gezeur.

Hoe zit het eigenlijk met 'sjoemelwasdrogers' ? B.v. deze meest energie zuinige stand gaat in praktijk niemand gebruiken omdat er allerlei nadelen aan zitten (duurt lang, niet droog whatever).

[ Voor 22% gewijzigd door traders op 14-07-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:23
@traders je vraag is eigenlijk eentje voor een eigen topic. Ik zou gewoon eens bij de consumentenbond kijken wat daar uit de testen komt. En van daaruit verder gaan zoeken

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@traders ben daar ook best wel benieuwd naar

ik heb nu een gekocht en in de be-oogde ruimte gezet .. max 10W (USB 5v/2a) koeling .. deur dicht kijken of het nut heeft.
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/736XgVDJk351/550x509.jpg

eens kijken of ik de ruimte koel(er) kan houden ..

[ Voor 78% gewijzigd door vso op 14-07-2020 11:35 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
vso schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:30:

ik heb nu een gekocht en in de be-oogde ruimte gezet .. max 10W (USB 5v/2a) koeling .. deur dicht kijken of het nut heeft.
[Afbeelding]
Is dat deze SCAM:

YouTube: [SCAM] Polaire niet kopen als je geen luchtbevochtiger wilt. [VALSE ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
jup ..

tja .. zonder bevochtiging werkt het wel redelijk .. het doel is ook niet 10 graden om laag te krijgen ..

2 of 3 momenteel is meer dan zat ..

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 14-07-2020 11:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:13

[Afbeelding]

2000W warmte afvoeren met hooguit 10W koelvermogen?

Die 0,1 °C verschil ga je niet merken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
traders schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:24:
Zijn er hier meningen wat GOEDE en wat SLECHTE WP drogers zijn? Met goed bedoel ik dan voornamelijk op het gebied van energiezuinigheid en apparaten die technisch "sound" in elkaar zitten.

Of moet je gewoon de goedkoopste A+++ droger kopen? Al die onzin die ze de laatste jaren bij wasdrogers en wasmachines bij bedenken is gewoon flauwekul. Wie gaat er nu tijdens het draaien was toevoegen (Samsung AddWash),die deur is alleen maar een extra lekpunt, en een wasdroger/machine met WIFI dat is ook 2 weken leuk en daarna is het een security vulnerability/kan stuk, Miele bedacht een eigen doseersysteem, etc.

Vroeger kocht ik Miele, daar kom je toen 10 jaar service bijkopen. Schijnbaar zijn ze hiermee gestopt. Ik heb er wel 1 keer gebruik van gemaakt na 9 jaar, en dat hebben ze waar gemaakt zonder gezeur.

Hoe zit het eigenlijk met 'sjoemelwasdrogers' ? B.v. deze meest energie zuinige stand gaat in praktijk niemand gebruiken omdat er allerlei nadelen aan zitten (duurt lang, niet droog whatever).
Ik ben zelf al jaren tevreden met elektrolux/aeg, miele raad ik aan in vochtige ruimtes bijkeuken schuur etc.
Voordeel aan miele is dat ze in de emaile zitten en zolang dat niet beschadigd roesten ze niet repareren bij miele is ook veel langer mogelijk en 20 jaar met een machine is goed mogelijk.
Zie efficiëntie toch niet veel beter meer worden.

Ikzelf ben fan van aeg vanwege "oko-flow" wat zowel bij de wasmachine als wasdroger als positief bevonden is.
En beide machines hebben inverter motoren waar aeg 10 jaar garantie op geeft wat uiteraard onzin is, aan een invertermotor kan weinig stuk gaan zal ten alle tijden de aansturing zijn die defect raakt

Ik wacht zelf met aankopen op mooie aanbiedingen/cashbacks.
Waardoor je voor een redelijke prijs een machine kan krijgen die minder verbruikt en langer mee gaat, dus beter voor je portemonnee en het milieu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Joris748 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:51:
[...]

2000W warmte afvoeren met hooguit 10W koelvermogen?

Die 0,1 °C verschil ga je niet merken :)
niks afvoeren .. en zeker niet 2000W .. de test is nu kijken of ik de / een ruimte koel kan houden ..

nuttiger dan in de waterleiding gaan zagen als "test"

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
@Joris748 Het is geen 2000W die afgevoerd moet worden maar ergens tussen de 300~500 W
En die 10 W van dat USB-apparaat is geen koelvermogen, maar het vermogen van de ventilator die lucht met een vochtig oppervlak in contact brengt. Hierdoor verdampt water. Dit is een faseovergang en kost relatief veel energie (voor water 2256 kJ/kg).

Doordat verdamping warmte vraagt, daalt de temperatuur van de lucht (maar stijgt de luchtvochtigheid!).

Even een sommetje.
Onze droger doet 3 uur over het kastdroog programma.
Stel dat 'ie continue 300 W (=J/s) gebruikt (en dus ook vrijkomt).
Dan moet er 300*3*3600 = 3240 kJ worden weggekoeld
Daarvoor moet dan 3240/2256 = 1.4 kg water verdampen.

Dat verdampte water moet je weg-ventileren. In het ergste geval condenseert het ergens en komt de warmte weer vrij (en het water....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:10
vso schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:33:
[...]
Ventilatie btw betekend dat ik "warme" lucht van andere ruimtes trek (woonkamer/gang met VloerVerwarming) .. om vervolgens die lucht weer naar buiten te duwen ..
Als je duurzaam wilt zijn hang je de was toch aan een rek/waslijn/droogmolen? Dat doe ik ook met een gezin van 4 en gaat al 17 jaar prima.

En ander de droger in een ruimte plaatsen die je kunt afsluiten en ventileren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
@jongetje Nou, applaus voor jezelf hoor. _/-\o_
Alleen vandaag is het buiten natter dan je was >:)
Dus dat droogt wat lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:10
WackoH schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:41:
@jongetje Nou, applaus voor jezelf hoor. _/-\o_
Alleen vandaag is het buiten natter dan je was >:)
Dus dat droogt wat lastig
Als je een hele zolder hebt om te drogen en een raam open kunt zetten droogt de was prima. Ik heb het in een kamer staan met het raam altijd op de kiep-stand. In 1 a anderhalve dag is de was droog, ook als het buiten regent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
jongetje schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:46:
[...]

Als je een hele zolder hebt om te drogen en een raam open kunt zetten droogt de was prima. Ik heb het in een kamer staan met het raam altijd op de kiep-stand. In 1 a anderhalve dag is de was droog, ook als het buiten regent.
Hele verdieping erbij kopen is meestal duurder dan de kosten om 80 jaar wasdrogers te betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel

[Afbeelding]

Dus een ruimte die te vochtig en warm wordt ga je nog 10W en meer vocht aan toevoegen?

Als mensen met die dingen komen aanzetten twijfel ik altijd of ze zitten te trollen of oprecht niet beter weten. Dit zijn gewoon luchtbevochtigers, die gebruik je in de winter binnen in de droge delen van ons land, niet als het te warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 23:41:
[...]

Dus een ruimte die te vochtig en warm wordt ga je nog 10W en meer vocht aan toevoegen?

Als mensen met die dingen komen aanzetten twijfel ik altijd of ze zitten te trollen of oprecht niet beter weten. Dit zijn gewoon luchtbevochtigers, die gebruik je in de winter binnen in de droge delen van ons land, niet als het te warm is.
nope .. je hebt de helft gelezen .. (de droger staat er nog niet)

maar vond dit wel een leuk ding, en even testen of het werkt .. een split unit maken ervan is ook geen rock since

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
kabeltjekabel schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 23:41:
[...]

Ik zou me inderdaad eerder druk maken om te vochtig dan te warm, vocht zorgt voor een klimaat dat meer geschikt is voor schimmels en bacteriën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
vso schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 23:57:
[...]

nope .. je hebt de helft gelezen .. (de droger staat er nog niet)

maar vond dit wel een leuk ding, en even testen of het werkt .. een split unit maken ervan is ook geen rock since
Ok, droger staat er nog niet. Maakt ook weinig uit; je gaat dus een ruimte die je koel, donker en droog wilt houden voorzien van extra vocht...

Dat ding is gewoon een luchtbevochtiger. Je blaast extra vocht je berging in, naarmate het %RV daar stijgt verdampt er steeds minder en uiteindelijk houdt je over dat je gewoon de extra warmte van de fan aan het inbrengen bent plus dat je etenswaren gaan rotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:56:
[...]

Ok, droger staat er nog niet. Maakt ook weinig uit; je gaat dus een ruimte die je koel, donker en droog wilt houden voorzien van extra vocht...

Dat ding is gewoon een luchtbevochtiger. Je blaast extra vocht je berging in, naarmate het %RV daar stijgt verdampt er steeds minder en uiteindelijk houdt je over dat je gewoon de extra warmte van de fan aan het inbrengen bent plus dat je etenswaren gaan rotten.
Sorry maar "nogmaals" de "bevochtigings" functie gebruik ik niet .. dus daarom is deze argumentatie niet valide ..

ik gebruik hem daar om te kijken of het impact heeft .. puur ventileren .. (gelijke temp) .. een meter die ik nu ophang is "stilstaande' lucht .. me dunkt dat die weinig variatie laat zien .. met circuleren zie ik hopenlijk wat beter de algemene temp v.d ruimte ..

de luchtbevochtiging ga ik meer toepassen in ruimtes die geventileerd kunnen worden . (ideaal ding voor op de camping ;) .. samen met elektrische verwarming ..
Hierom gebruik ik ook geen gasverwarming(camping) .. deze brengen ook de luchtvochtigheid omhoog niet ideaal ..

of ik mod het om naar een lucht ontvochtiger oid .. TEC en 2 CPU koelers :) met USB-C is dat easy

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@vso dus als ik het goed begrijp zet je nu een ventilator neer in een ruimte om te kijken of het rondblazen van de lucht de lucht laat afkoelen? Dan is het puur de energie van die ventilator die de ruimte extra gaat verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Tsurany schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:10:
@vso dus als ik het goed begrijp zet je nu een ventilator neer in een ruimte om te kijken of het rondblazen van de lucht de lucht laat afkoelen? Dan is het puur de energie van die ventilator die de ruimte extra gaat verwarmen.
nee dat begrijp je niet goed .. ik wil een constante(re) temp in die ruimte .. dat meet makkelijker

ps als je 5v x 2a .. "ventilator" rekent en dus 10w .. wat is dan de warmte die je introduceert let op de standen enzv ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
vso schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:09:
[...]

Sorry maar "nogmaals" de "bevochtigings" functie gebruik ik niet .. dus daarom is deze argumentatie niet valide ..
Oke... je koopt een luchtbevochtiger die "luchtkoeler" genoemd wordt, je haalt koelvermogen en opgenomen vermogen door elkaar "max 10W (USB 5v/2a) koeling", maar wij begrijpen het allemaal niet :?

Oke.. je hebt dus een luchtbevochtiger gekocht, maar je gaat er niet mee bevochtigen. Wat blijft er dan nog over? Een overpriced mini ventilatortje...
ik gebruik hem daar om te kijken of het impact heeft .. puur ventileren .. (gelijke temp)
Nee, niet gelijke temp... hoger; want de fan voegt warmte toe. Maar je wilt dus "ventileren" door een mini ventilator in een gesloten berging te zetten. Begrijp ik het zo goed?
.. een meter die ik nu ophang is "stilstaande' lucht .. me dunkt dat die weinig variatie laat zien .. met circuleren zie ik hopenlijk wat beter de algemene temp v.d ruimte ..
Stilstaande lucht is net zo warm als bewegende lucht met dezelfde temperatuur.
de luchtbevochtiging ga ik meer toepassen in ruimtes die geventileerd kunnen worden . (ideaal ding voor op de camping ;) .. samen met elektrische verwarming ..
Euh, juist ja. Jij kampeert midden in de winter met warming en ventilatie waardoor het te droog wordt?
Hierom gebruik ik ook geen gasverwarming(camping) .. deze brengen ook de luchtvochtigheid omhoog niet ideaal ..
Als je een open verbrandingstoestel hebt moet je toch flink ventileren en ben je dat vocht meteen weer kwijt.
of ik mod het om naar een lucht ontvochtiger oid .. TEC en 2 CPU koelers :) met USB-C is dat easy
Ja, dat is een mooie manier om wel geld kwijt te raken maar alsnog geen significantie koeling te krijgen :+

EDIT: toevoeging; als luchtbevochtiger falen die dingen ook, want de hoeveelheid water die ze verdampen is miniem. Er is een reden dat elke fatsoenlijke luchtbevochtiger 8x zo groot is... bij een koudwaterverdamper (wat deze dingen ook zijn) heb je gewoon een fors verdampingsoppervlak nodig. Zie bijvoorbeeld Philips HU4801 met filter FY2401. En Stadler Form Oskar luchtbevochtigers.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-07-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
vso schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:17:
[...]

nee dat begrijp je niet goed .. ik wil een constante(re) temp in die ruimte .. dat meet makkelijker

ps als je 5v x 2a .. "ventilator" rekent en dus 10w .. wat is dan de warmte die je introduceert let op de standen enzv ..
Als je een ventilator van 10W neerzet breng je 10W aan warmte in minus de energie die als geluid de ruimte verlaat. Voor dat laatste hebben we in de energietechniek een heel makkelijk rekenregeltje dat recht doet aan de 99,9999%; doorstrepen en gelijkstellen aan nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@kabeltjekabel kunnen we nu weer terug OT .. ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dit is gewoon OT.
Pagina: 1 2 Laatste