Verwijderd schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 00:44:
Ik heb het spel toch weer even een kans gegeven, maar er ontbreken zoveel features t.o.v. Deel 1 waar ik mij aan irriteer:
- Het vechten vind ik veel slechter, nu moet je ontwijken en slaan. Je kan overigens gewoon met iemand in gevecht gaan en niemand anders heeft het door. Tenzij je een geweer gebruikt. Bij deel 1 had je een wapenstok wat veel effectiever was. Ik snap dat er verschil zit in personages. Maar dit maakt de beleving minder leuk.
Er zijn genoeg personen met allerlei wapens, dan moet je gewoon iemand pakken met iets. Verder hebben ze het wel door als ze het zien, maar zijn ze niet dichtbij of is het niet in het zichtveld, dan grijpen ze niet in nee.
- Vijanden gaan minder snel dood, zit nu een levensbalkje boven. In deel 1 kon je iemand direct doden door een headshot. Dit is compleet verdwenen. Nu moet je iemand veel vaker raken. Wat het minder realistisch is.
Ik weet nog steeds niet wat jullie doen, maar hier vallen ze gewoon prima met 1 schot met diverse wapens. Ook silencers en SMG's e.d. Heel sporadisch niet, maar dat heeft volgens mij meer met recoil te maken. Ik vind het ook vaak veel te makkelijk om iedereen maar uit te moorden...
- Het hacken op de weg is nagenoeg verdwenen. Er zijn een paar poortjes die je kan bedienen, maar dan houdt het ook wel op.
Ik vind het niet zo heel erg, was toch veel fluff en nadien gebruikte ik ook alleen maar het laten ontploffen van pijplijnen omdat het er cool uit zag of veel schade deed, niet omdat het veel toevoegde
- Doordat je zoveel characters hebt is er weinig binding met een personage. Daardoor interesseert het verhaal mij minder. Bij deel 1 weet je waarom iemand iets doet en voel je met hem mee. Nu wis je meestal een video of data van iemand in een database waardoor diegene niet meer beschuldigd wordt ergens van en hij doet direct mee met je organisatie. Er is weinig gevoel van empathie voor die personages.
Op zich wel mee eens, maar dan maakt het dus ook minder uit als je even opgepakt wordt. En zo heb ik ook wat minder medelijden als ik dus op een rampage gaat, want dat schuif je dan gewoon op dat personage af. "Ik was het niet, dat wilde hij zelf"

- Het rijden in de auto's is helemaal niet fijn. De auto reageert enorm op 1 tikje, dan ram je alweer de zijkant. Bij deel 1 was dit toch een stuk realistischer.
Hier geen problemen. Slalom prima door het verkeer heen. Misschien niet zo hard gaan rijden? Het is toch vooral een stad die gemaakt is om niet harder dan 50 te rijden...
Ik weet niet of je met een keyboard rijdt, maar met een controller gaat het een stuk prettiger, al moet ik zeggen dat ik sowieso geen problemen heb met dit soort games.
- Wanneer je politie achter je aan hebt is het een stuk minder spectaculair. In deel 1 moest je nog de politie afschudden door het hacken van stoplichten of andere attributen. Nu is het gas geven en rechtdoor blijven rijden en je raakt ze vrij snel kwijt.
Mja ik vind het soms ook wel te makkelijk. Ook op een drone wegvliegen is erg makkelijk. Hier gaat nog wel een patch voor komen. Ik heb het idee dat de rating gewoon veel te lang op 1 ster blijft, waardoor ze amper moeite doen.
Ook is het wel wat nep dat als je op een bepaalde plek maar mensen blijft uitmoorden, ze ook niet echt moeite doen om je te volgen. Pas als je mensen op straat gaat moorden, gaat de rating omhoog en dan spawnen ze ook echt overal, waardoor je weer niet weg kunt komen.
- Er is veel te veel nadruk op drones en de robot spin. Als je die gebruikt wordt elke missie heel makkelijk en zit er vrij weinig uitdaging in. In deel 1 moest je veel tactischer te werk gaan. Je kon niet zomaar een terrein op zonder echt een strategie te bedenken. Nu vlieg je er direct overheen of je klimt over het muurtje naast het hek en je bent op het terrein.
Mja ik vraag me af of dit komt omdat we beiden wellicht nog niet zo ver zijn in de game of dat het gewoon niet veel moeilijker wordt. Ik zie wel dat de ene locatie makkelijker is dan de ander en dat er veel verschillende dingen zijn om rekening mee te houden (rode poortjes, drones, turrets, etc), maar er zitten iets teveel gaten in de verdediging om misbruik van te maken. En het behalen van abilities om bv drones te hacken is ook iets te goedkoop waardoor je al snel overpowered bent. Het is dan ook wel een beetje aan jezelf om het leuk te houden.
- na een paar uur spelen kom je al dezelfde locaties tegen in verschillende missies. Er is overigens ook weinig diversiteit in missies. Elke missie is nagenoeg gelijk.
Mja mijn strategie is dus om vooral alleen een locatie te betreden als ik er een missie heb. Zo voorkom je een beetje dat de herhaling toeslaat, maar ik ben het met je eens, de game houdt niet echt rekening met waar je al wel of niet geweest bent. Wat ook weer te maken heeft met het feit dat een locatie niet echt overgenomen of uitgeschakeld kan worden.
- Ik heb het idee dat er minder te doen is. In deel 1 had je veel meer side missies die je kon doen, digitale trips, Stadspellen, ar games, bende schuilplaatsen, multiplayer was ook in deel 1 heel goed geïntegreerd. In legion gaat het vooral om de missies om mensen te rekruteren, maar elke missie is hetzelfde dus je schakelt snel over op de hoofdmissies. Die eerlijk gezegd ook niet heel variërend zijn.
Eens. Darts en voetbal is me niet interessant genoeg en drinken vind ik ook niet echt een activiteit

De stad overnemen is ook vrij snel gedaan, dus ik vraag me inderdaad af wat er nog aan komt, maar ik ben dan ook nog niet heel ver. Ik heb nog even rustig aan gedaan met de missies om te kijken of er nog een patch kwam. De 404 missie staat bv nog te wachten. Maar ik denk dat het ontbreken van multiplayer ook wel een beetje aan bijdraagt. Het had beter geweest om de game gewoon nog wat verder uit te stellen, iets wat met de release van AC en Cyberpunk ook nog wel had gekund. Dat ie dan bv in April uitkomt of zo. Ik vind overigens niet dat er te weinig in zit, het is vooral hoe je het zelf leuk houdt. Het blijft een sandbox game.
- Ik mis ook een beetje de interactie met andere interessante personages. In deel 1 had je bijvoorbeeld t-bone, jordi chin etc. Dat soort memorabele personages mis ik hier heel erg.
Mja de AI en die muts die ermee begon zijn eigenlijk de enige die erbij blijven. Dan nog een personage naderhand, maar daarna moet het echt door deadsec gedragen worden en dat lukt toch niet echt.
- Je kan nu snel reizen direct gebruiken en ook vanaf elk punt. Daarbij is auto rijden dan ineens niet meer noodzakelijk. Bij deel 1 moest je echt naar een trein/metro gaan om te kunnen snel reizen. Er waren daar ook maar een aantal snel reizen punten mogelijk. Nu zijn er zoveel dat je altijd rond de 300 meter van een locatie af bent.
Is dat een minpunt? Ik vind het wel prima eigenlijk. Ik vind het alleen wel weer jammer dat je niet de metro in kunt om eens te kijken hoe dat is. Met zo'n stad als Londen is dat toch wel iets wat je zou moeten kunnen ervaren.
-Facial animaties zijn minder geworden. Komt omdat er meer characters zijn. Hierdoor komt het minder over.
- De stem acteurs zijn verschrikkelijk, met overduidelijke accenten die totaal niet passen.
- Het script is heel slecht. De conversatie tussen de characters is niet boeiend en voegt weinig toe aan het verhaal.
Volgens mij zijn deze 3 items gerelateerd aan het feit dat veel automatisch gegenereerd wordt. Stemmen zijn een algoritme, animaties zijn op gegenereerde karakters, etc. Dat moet je liggen. Ik vind het nog wel meevallen. Heel soms zit ie er wel veel naast (had 1 duidelijk Britse meid met een Indisch accent), maar veel karakters die niet goed aanvoelen, wissel ik gewoon in voor iemand anders.
- Dat je iedereen kan worden in het spel heeft vrij weinig toegevoegde waarde. Het verschil tussen de characters is minimaal. Tenzij je permanent dead hebt geactiveerd is er verder geen enkele reden om meer mensen te rekruteren.
Je kunt wat meer risico nemen omdat er toch weinig aan vast hangt en de abilities verschillen wel degelijk. Ik zie weinig reden om iemand met 1 of 2 abilities te nemen of iemand met een negatief punt (random gokken bv is erg irritant met die notificaties), maar verder wissel ik regelmatig omdat het gewoon bij de game hoort.
Het is vooral een ontwerpkeuze waar je zelf wat van moet maken.