Bennnie schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:01:
Ik heb de 3466 nu enkele dagen in bezit gehad, maar ik heb besloten hem te retourneren.
Ten eerste is de VA smearing heel duidelijk aanwezig. Ik heb geprobeerd met de overdrive te minimaliseren, maar dit heeft niet tot een goed genoeg resultaat geleid dat ik er tevreden over ben. Bij gebruik van de Ghosting Test van Blurbusters heb ik met mijn huidige monitor zo'n 0 tot een half zichtbare extra ufo's, met de 3466 heb ik op z'n best 1,5 duidelijk zichtbare ghosts in beeld (gefotografeerd met vaste sluitertijd). Dat is op 60 Hz, bij 144 is dit nog erger. De 144 Hz is zeker leuk en goed te merken, maar de zichtbare extra waas over het scherm verpest voor mij het 144 Hz effect.
De grote dealbreaker voor mij is dat de minimimale helderheid heel hoog is. Mijn huidige monitor doet 16 cd/m2, de 3466 doet 88 cd/m2 en dat merk je. Ik zet zelf de brightness op de monitor lager afhankelijk van het omgevingslicht (dus vooral 's avonds heel laag) en de 3466 is niet comfortabel voor mij om naar te kijken. Ik heb wat gedaan aan de verlichting in de kamer en dat helpt, maar het is voor mij niet goed genoeg. Vooral met het idee dat ik deze monitor nog jaren wil gaan gebruiken.
Heb je bij het maken van de foto's wel een speciale opstelling gebruikt?
Je kan namelijk niet zomaar motion captures maken uit de losse pols, dan zijn de foto's onbruikbaar en misleidend.
Zie ook:
YouTube: Motion on TVs: Motion Blur Pictures (1/5) - Rtings.com
Je moet echt een UFO met de ogen volgen om daar een conclusie uit te trekken.
De meeste ghosting die je op 60Hz ziet wordt ook door 'sample en hold' veroorzaakt. De meeste pixel responstijden zitten in de orde van 3-15ms tegenwoordig, ruim onder de tijd van 1 beeld uit 60Hz = 16.67ms.
Met welk scherm vergelijk je trouwens? Ik ben daar best benieuwd naar.
De minimale helderheid is inderdaad 'hoog', het is eventueel omlaag te brengen door de RGB waarden terug te schroeven. Alleen gaat dat wel ten koste van het contrast en een beetje kleurbereik.
Maar ieder zijn ding natuurlijk, ik kan mij goed voorstellen dat 'black smear' een groot breekpunt is.
Voor diegene die zich afvragen hoe dat eruit ziet; bij de UFO ghosting test van Blurbusters is er een zwarte veeg/spoor te zien van de omlijning. Vooral met de UFO op een donkere achtergrond is dat zichtbaar.
Met een snelheid van 480pixels/sec is dat makkelijker te volgen.