Het zal ervan af hangen wat voor werk je op de monitor wilt doen.
Voor CAD tekenwerk e.d. zou ik persoonlijk geen kromme beeldscherm willen gebruiken.
Maar voor programmeerwerk lijkt het mij geen bezwaar.
De GB3466WQSU heeft een kromming van 1500R en dat is wel vrij sterk imho.
De hersenen kunnen voor een groot deel afwijkingen corrigeren (wordt ook wel gewenning of plasticiteit genoemd). Dat duurt meestal een korte periode van een paar dagen tot een paar weken.
Het went dus wel zoals 2Dutch aangeeft, maar het zal nooit plat ogen.
Vroeger had je dat effect ook wanneer je van een flattron CRT naar een oud bolle beeldbuis terug ging ^^.
Dat geldt trouwens o.a. ook voor kleuren (denk maar aan het witbalans) en is de reden waarom sommigen een beeldscherm van een ander te geel/groen/blauw of rood vinden. Door gewenning ga je het eigen beeldscherm als normaal ervaren (uiteraard zit daar ook weer een grens aan).
Ik ben uiteindelijk overgestapt op een LG35WN65C met een kromming van 1800R.
Voor spreadsheets en films is het prima, maar tekenwerk is erg vermoeiend vanwege de rechte lijnen die krom ogen. In games is het ook nog wel ok, maar krommer moet het niet zijn.
Het perspectief wordt anders teveel verstoord.
Neem als voorbeeld een hangbrug dat opeens eruit ziet als een loopbrug.
Toch vind ik de lichte kromming wel welkom, want het compenseert voor een deel de kijkhoeken van een scherm. Bij een 34" ultrawide op gebruikelijk kijkafstand heb je al gauw te maken met een kijkhoek van 30 graden aan de uiteinden van het scherm in het horizontale vlak..
Wat de kijkhoeken van VA vs IPS betreft.
Het is een beetje een algemene term want er zijn diverse aspecten die veranderen onder een hoek.
Denk maar aan helderheid, contrast, verzadiging, gamma, kleurverschuiving.
Wat verlies aan helderheid en kleurverschuiving betreft zitten beide technologieën dicht op elkaar.
VA heeft met name last van gammaverschuiving en in mindere mate contrast- & verzadigingsverlies (vergeleken met IPS). Het beeld ziet er daardoor onder een scherpe hoek wat meer vaal en uitgewassen uit.
Echt schokkende verschillen zijn het niet bij algemeen gebruik.
Alleen wanneer je kritisch bent en/of met grote kleurvlakken werkt zal dit opvallen.
Wat refreshrate betreft, let niet teveel op de hoge cijfers. Dat is erg leuk allemaal, maar ze verbeteren de bewegingsonscherpte niet omdat de reactietijden op een gegeven moment niet snel genoeg meer zijn.
Bij de LG 34GN850 (een van de snelste IPS panelen), ligt de sweetspot bij 120Hz.
Voor vele VA schermen rond de 100Hz.
Vergeleken met 60Hz is 100 of 120Hz al een wereld van verschil

.
Ik was ook eerst bang dat 100Hz te weinig zou zijn, maar het is echt meer dan voldoende voor een vloeiend aanvoelende beeldscherm en met Freesync ook nog te behappen voor de videokaart.
Constante frametimes zijn daarbij ook veel belangrijker dan het aantal frames per seconde.
De hersenen zijn namelijk voor het eerstgenoemde zeer gevoelig en te grote afwijkingen (minder dan de tijd van 1 frame bij 100Hz !) wordt dan als niet vloeiend ervaren.
Of eigenlijk de voorspelling van de hersenen (m.a.w. wat de hersenen verwachten te zien), klopt niet meer met de waarneming.
[
Voor 11% gewijzigd door
CMT op 24-05-2021 17:38
]