De eerste indrukken zijn goed. Er is wel wat banding zichtbaar, maar niet meer dan een pseudo (8bit+FRC) 10-bit scherm. Met name bij overgangen aan de donkere kant is dat bespeurbaar. Dan nog zijn het geen vlakken zoals je soms ziet, eerder rimpelingen.
Hoe erg je er last van hebt is uiteraard persoonlijk.
In de Heaven Valley benchmark, zie ik alleen bij scene 6 een flinke overgang rondom de zon. Maar dat ligt denk ik aan de benchmark zelf. Een gekalibreerde Benq G2470H & Philips 436m6vbpab (4k 43") met 8bit+FRC laten bij mij hetzelfde zien. De nachtscene met de maan wordt probleemloos weergegeven.
Mij valt het reuze dus mee en daarnaast vind ik dithering veel storender. Dat kan soms rare effecten geven namelijk. IIyama heeft een mooie keuze gemaakt met 8bit, de hoge resolutie en hoge verversingssnelheid kosten samen aardig wat bandbreedte. Mogelijk komt het ook de reactie tijd van de kleurwisselingen ten goede.
Het heeft niet veel zin om de RGB waarden door te geven, er wordt een hoop gecorrigeerd op videokaart niveau. Ik zou dan het ICC profiel moeten geven, maar ook dat is niet geschikt voor andere monitoren.
Er zit altijd wel verschil tussen de een en de ander, ook met opvolgende serienummers.
Maar wat bedoel je eigenlijk met oververzadigd, kan dat wel bij een digitaal scherm? Wanneer ik kijk naar de
http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php test van Lagom bijvoorbeeld dan kan ik nog wel de overgangen zien aan het einde.
Ik heb de monitor als test ook met RGB waarden rond de 75 gekalibreerd, maar het enige wat ik daarmee bereik is dat de achtergrond verlichting omhoog geschroefd moet worden om het verlies te compenseren.
Als bijgevolg daalt het contrast van 3700 naar 2200.
Het is wel erg fel inderdaad, vooral het rood springt er uit.
Ik vraag mij alleen af of dat niet een kwestie is van materiaal dat er goed uit ziet op een matig scherm, te veel is voor een goed scherm.
Met films heb ik er namelijk geen last van.
Señor Sjon schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:26:
Als je HDR aanzet in scherm en Win10 dan vind ik de win taakbalk bv grijs ipv tegen het zwarte aan normaal. Weet niet of ik die setting zou houden. De kleuren zijn standaard oververzadigd, maar met een kalibratie moet je een heel end komen, eventueel probeer je wat settings van anderen.
Ik vind de LG de meerprijs niet waard. Ik viel met name over het makke contrast van dat scherm, het haalt de 1000 niet eens. En ik heb nu ook al IPS, ik vind dat niet zo spectaculair om maar een VA scherm af te wijzen.
HDR is inderdaad waardeloos, alle instellingen van het scherm gaan overboord en volgens mij probeert Windows er wat van te maken. Ik zie er ook niet de noodzaak van. Een contrast waarde van rond de 3700 is echt heel erg goed. Dit is een van de beste zwart waarden die ik gezien heb bij een VA scherm.
Eigenlijk is HDR ook onzinnig met edge verlichting, lokaal is er niets te regelen waardoor de helderheid van het totale scherm omhoog gaat (min. zwartwaarde gaat ook omhoog namelijk). Het gevolg is dat het contrast niet verbeterd en je in feite met succes het scherm helderder hebt gemaakt. Iets wat ook met de brightness knop te doen is

. Okee het is dan wel een dynamische helderheid. Misschien is dat leuk bij een onweer scene of het afgaan van een flashgranaat.
LG had ik ook overwogen, maar inderdaad het contrast is echt laag. Dat is een mega afknapper. Zelfs TN schermen zijn tegenwoordig beter daarin ( >1000).
De meerprijs kan je mijn inziens beter gebruiken om een colorimeter aan te schaffen. Daarmee til je een scherm tot een hoger niveau (kleurechtheid, gamma wordt over een groot bereik recht getrokken, witbalans wordt gecorrigeerd etc).