Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 08:42
Hebben meer mensen last van dit probleem?
Als ik iets vanaf mijn receiver af probeer te spelen schaalt het niet mooi.
Er zijn drie opties:
- Fullscreen, dit trekt alles uit over het hele scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uz-0muEtxeIvVz5ZsGaLSJoQXhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rO6619OBI7Wrvi7Y94PDGM4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcbhzQpP8QR1brR0zV3GgO8EjIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BULScRAl64K3r7H7rvuVpnRo.jpg?f=fotoalbum_large
- Aspect ratio, dit trekt het uit naar boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RPlhNRg3HYwEE4G5QSWclCc_D4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOhuDmtGguNQq0jr5xdtDuU3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SQe6b08k0rBClllXBSF2qltrXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMYhX61NAQlTLKnOeak7pD1M.jpg?f=fotoalbum_large
- Dot-for-dot, dit plaatst het beeld in het midden op het juiste formaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAEztkcSO1TzlQt1h4xIjoely4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohkkQhGQM3Yk7yyx8M0AsFSe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpXQqckHqe-AETHAr4Ipbzk3HXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzcnNG6UOf1OaWxLdwlQ77Ca.jpg?f=fotoalbum_large

Maar geen van deze opties maakt het scherm zo groot mogelijk, waarbij de verhouding gelijk blijft. Aspect ratio klinkt als de juiste setting, maar die schaalt dus niet goed.

Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightPhoenixNL
  • Laatst online: 07-06 18:56
Bobnefkens schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:13:
[...]

Klopt helaas wel een stuk duurder. Wat dat betreft is de Iiyama wel echt een prijs/kwaliteit knaller. Maar gezien ik ook foto- en videobewerking doe en voor mijn werk het ook fijn is ben ik toch voor de LG gegaan.

Thanks voor het melden, had de advertentie nog niet geactiveerd via de mail kennelijk.
Snap ik!, ik heb nu een TN-paneel van Iiyama, dus in dat opzicht zal ik er met die scherm alsnog op vooruit gaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabuca
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-12-2024
Bobnefkens schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:49:
Geweldige monitor maar ik heb toch voor de LG 34GN850 gekozen vanwege de betere kleurweergave van IPS. Mocht iemand interesse hebben in mijn Iiyama heb ik hem te koop staan https://tweakers.net/aanbod/2428542/iiyama-g-master-gb3466wqsu-b1-zwart.html
Je hebt niet toevallig foto's of video's van beide monitoren naast elkaar? Of zou het kleurverschil niet naar voren komen zonder het met blote oog te bekijken? Het is toch niet zo dat de kleuren slecht zijn van de Iiyama?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:10

MazeWing

The plot thickens...

@Luther op welke output staat je receiver?
Mogelijk staat je op auto en moet je ‘m handmatig even op 16:9 zetten.

De monitor denkt waarschijnlijk dat er een 4:3 signaal binnenkomst en rekt ‘m daarom verticaal op bij “aspect”.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnefkens
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-06 17:23
trabuca schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:39:
[...]

Je hebt niet toevallig foto's of video's van beide monitoren naast elkaar? Of zou het kleurverschil niet naar voren komen zonder het met blote oog te bekijken? Het is toch niet zo dat de kleuren slecht zijn van de Iiyama?
Ja heb een foto gemaakt van beide achter elkaar maar dit laat het verschil inderdaad niet echt goed zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxT6OPqEmPol27kirACQAQnHEs8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAGHWsP5ByArfitLb24znxjY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YL08uvMz0T5IWh41ZbSs53nc2h8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u05s2f4jmx1j9LIU4k3MpuPl.jpg?f=fotoalbum_tile

Kleuren van de Iiyama zijn zeker niet slecht maar niet zo goed als de LG. Daar speelt de viewing angle ook in mee (kleuren worden wat fletser richting hoeken van het scherm) en de coating van het scherm die ietsjes meer reflecteert. Contrast daarentegen is weer beter bij de Iiyama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabuca
Bobnefkens schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:32:
[...]

Kleuren van de Iiyama zijn zeker niet slecht maar niet zo goed als de LG. Daar speelt de viewing angle ook in mee (kleuren worden wat fletser richting hoeken van het scherm) en de coating van het scherm die ietsjes meer reflecteert. Contrast daarentegen is weer beter bij de Iiyama.
Bedankt. Het is wel zichtbaar waar de verschillen zitten. In real life waarschijnlijk nog beter zichtbaar. Maar pfffoe, 320 euro meerprijs waard voor mij niet. Voor die paar keer per jaar dat ik wat in Lightroom doe.. Ik kan me voorstellen dat het voor jou en je werkzaamheden de betere keus is.
Ik heb de Iiyama besteld gisteren bij Megekko, vanavond installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Bobnefkens schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:32:
[...]

Ja heb een foto gemaakt van beide achter elkaar maar dit laat het verschil inderdaad niet echt goed zien:
[Afbeelding][Afbeelding]

Hoe is het verschil als je de LG in sRGB modus zet?

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabuca
Ik heb het scherm scherm net neergezet. Qua kleurweergave ben ik er tevreden mee, ik heb echter een grijze pixel/vlek. In eerste instantie dacht ik aan een vaste pixel want hij is niet zwart en niet helder, maar grijs. Het lijkt net iets groter dan één pixel. Als ik met mijn hoofd beweeg van links naar rechts of onder naar boven dan beweegt de vlek los van de omliggende pixels en lijkt het alsof het achter de pixel zit, zie onderstaand filmpje. Dit kan een stofdeeltje zijn. Het zit niet op het scherm, poetsen met een doek doet niets.

Een filmpje Filmpje
Twee foto's:
Foto 1
Foto 2

Wat zou ik doen, voor garantie aanmelden (valt dit onder garantie, ik kan er niets van vinden) of retour sturen onder koop op afstand voorwaarde en een nieuwe bestellen?

[ Voor 16% gewijzigd door trabuca op 22-08-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Terugsturen op basis van wet koop op afstand. Dit gaat een stuk sneller en gewoon zonder gezeik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobnefkens
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-06 17:23
MazeWing schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:26:
[...]

Hoe is het verschil als je de LG in sRGB modus zet?
De LG staat op de afbeelding in sRGB modus. De Iiyama niet want de sRGB modus daarvan is niet best. Had de Iiyama na de foto nog wel een beetje aangepast waarbij voor mij het beste werkte om de kleurtemperatuur op normaal te zetten en de kleurverzadiging naar -4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Bobnefkens schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:54:
[...]

De LG staat op de afbeelding in sRGB modus. De Iiyama niet want de sRGB modus daarvan is niet best. Had de Iiyama na de foto nog wel een beetje aangepast waarbij voor mij het beste werkte om de kleurtemperatuur op normaal te zetten en de kleurverzadiging naar -4.
Oh, dan is het verschil wel enorm groot. Ik heb nu ook de LG (34GN850) en de kleuren zijn, vergeleken met mijn vorige VA scherm, erg mooi en verzadigd. Ik zit op Gamer1 en als ik naar sRGB wissel het er al wat fletser uit zien (uiteraard weer een kwestie van wennen). Maar als je dan naar een scherm zou moeten kijken dat er nog een heel stuk fletser uit ziet is dat wel even slikken.

Eigenlijk zou je anno 2020 verwachten dat elke monitor (uitgezonderd TN) gewoon 99% van het sRGB-spectrum zou kunnen weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
MazeWing schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:25:

De monitor denkt waarschijnlijk dat er een 4:3 signaal binnenkomst en rekt ‘m daarom verticaal op bij “aspect”.
Hij staat, dacht ik, op 1080p, maar ik zal dit vanmiddag nog even checken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackidth
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-06-2024
Ik kwam op het Engelse forum wat ICC color profiles tegen. Gekalibreerd met Xrite.

Ik heb ze zelf nog niet geprobeerd. Maar wellicht de moeite waard. Ik zag wel dat sommige problemen hadden dat het profiel niet bleef hangen na reboot.

Uiteraard is elk scherm verschillend en zou apart gekalibreerd moeten worden.

https://www.dropbox.com/s...z3CuGb8fAD-BP1lt7xea?dl=0

[ Voor 11% gewijzigd door wackidth op 24-08-2020 20:20 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
MazeWing schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:25:

Ik heb de receiver nog eens goed gecontroleerd, maar dat blijft ook mis gaan.

Ik dacht, ik check het ook eens met m'n Windows laptop, maar dat maakt het niet veel duidelijker...

Fullscreen (nu dus keurig in de juiste verhouding):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83HcCZ3g2gE1F5XTNgrHc-kPh0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pt0oZR14WurbHkljh3ty0OJx.jpg?f=fotoalbum_large

Aspect ratio (nu nog erger vervormd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_uXCFFCRWMTiE2sbZ5w2ZuCOK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4jx1NxjaXIwtiL3KK9CJoJn.jpg?f=fotoalbum_large

Dot-by-dot (ziet er nu gelijk uit aan de fullscreen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7n_saWFzOSVeLA2Y-rVIx8UCv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q27MoxJN7UyXlvBe8HmBbdqu.jpg?f=fotoalbum_large

Je lijkt dus wel gelijk te hebben dat het afhangt van het signaal dat binnenkomt, maar ik snap de verschillen niet echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Kijk echt even naar de aspect ratio. Dit staat waarschijnlijk standaard op "auto" maar moet echt handmatig aangepast worden naar 16:9. Bij veel receivers staat dit losgekoppeld aan de daadwerkelijk gekozen output-resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-05 12:47
Ik ben sinds kort ook eigenaar van dit scherm maar ik heb - denk ik - een probleem met mijn kleurinstellingen. Ik heb al het kleurenprofiel ingesteld zoals deze wackidth beschreef
wackidth schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:05:
Ik kwam op het Engelse forum wat ICC color profiles tegen. Gekalibreerd met Xrite.
Het probleem bij mij is dat wanneer "HDR" uit staat er een soort grijze waas over het scherm lijkt te komen. Vooral uitspringende kleuren en zwart worden naar mijn mening wat meer grijs en/of heel erg dof.

Zodra ik HDR weer aan zet zijn de kleuren wel weer vel, maar misschien ben ik op basis van mijn oude monitor wat gewend geraakt aan oversaturated kleuren?

Ik gebruik een MSI 1070, 8GB GPU en alle overige waarden in het scherm OSD zijn volgens fabrieksinstellingen.

Ik heb voor het idee een aantal foto's toegevoegd waarvan ik hoop dat die aardig weergeven wat het verschil is:

Hier een foto van een kleurenschema op 'gewone' instelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igWRGYsQHMV3sV5J8FnC3YmJAVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/603h7CQJXciqC2jumX4niGoA.jpg?f=fotoalbum_large

En hier met HDR aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qqnK8Y8kysVYQmeDK-YjrkYP3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qaPfG3FAxELF8EMDOL06iAiB.jpg?f=fotoalbum_large

En hier in-game (Outer Worlds) in gewone modus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TgMmUcFX_cWs6EZm00C7T5dmqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gp1LftMsB6kOD3Y1EEKEfFUQ.jpg?f=fotoalbum_large

En met HDR aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iO3SRhzOoSzLTmrjjl7_28vwuSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBdSqlKepzkWOoO5Ex13IFGA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:31

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Wizo schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:00:
Ik ben sinds kort ook eigenaar van dit scherm maar ik heb - denk ik - een probleem met mijn kleurinstellingen. Ik heb al het kleurenprofiel ingesteld zoals deze wackidth beschreef

[...]

Het probleem bij mij is dat wanneer "HDR" uit staat er een soort grijze waas over het scherm lijkt te komen. Vooral uitspringende kleuren en zwart worden naar mijn mening wat meer grijs en/of heel erg dof.

Zodra ik HDR weer aan zet zijn de kleuren wel weer vel, maar misschien ben ik op basis van mijn oude monitor wat gewend geraakt aan oversaturated kleuren?

Ik gebruik een MSI 1070, 8GB GPU en alle overige waarden in het scherm OSD zijn volgens fabrieksinstellingen.

Ik heb voor het idee een aantal foto's toegevoegd waarvan ik hoop dat die aardig weergeven wat het verschil is:

[Afbeelding]

En hier met HDR aan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En met HDR aan:
[Afbeelding]
Ik had exact hetzelfde probleem en heb daarom HDR aanstaan. Dus of we doen iets fout of er is iets anders aan de hand :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth

[...]

[Afbeelding]

En hier met HDR aan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En met HDR aan:
[Afbeelding]
Zonder dat ICC profiel ook? Want dat ICC profiel is eigenlijk bedoeld voor de monitor waarop hij is gekalibreerd natuurlijk.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizo
wackidth schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:12:
Zonder dat ICC profiel ook? Want dat ICC profiel is eigenlijk bedoeld voor de monitor waarop hij is gekalibreerd natuurlijk.
Ja ook zonder dat profiel, ik had die juist even geprobeerd om te kijken of het ergens verschil zou maken, maar die doffe kleuren blijven...
Notna schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:02:
Ik had exact hetzelfde probleem en heb daarom HDR aanstaan. Dus of we doen iets fout of er is iets anders aan de hand :+
"Gelukkig" ben ik dan niet de enige die dit heeft, nu nog ontdekken waar het probleem zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-06 03:41
[...]
[...]
Mijn huidige monitor (niet de IIyama die hier besproken word, die komt ergens deze week) heeft dit ook. Bij deze monitor heb ik die waas als ik de monitor op de niet-native resolution zet (4k). Nogal storend al je een game wilt spelen op full-hd als de kleuren ook ineens heel beroerd worden.

Wat ik heb ontdekt is dat ik in de 'NVIDIA Control panel' onder 'Change resolution' niet de 'Use default color settings' moet kiezen maar 'Use NVIDIA color setting' en vervolgens 'Output dynamic range' van 'Limited' naar 'Full' moet zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dnUZCU1y_COPGBg11yXDNtxBNY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WeTSVRaldoCcDPs1MxxxeQJ5.png?f=user_large

Staat ie bij jou ook op 'Limited'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Wizo schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:23:
[...]

Ja ook zonder dat profiel, ik had die juist even geprobeerd om te kijken of het ergens verschil zou maken, maar die doffe kleuren blijven...

[...]

"Gelukkig" ben ik dan niet de enige die dit heeft, nu nog ontdekken waar het probleem zit...
Zoals al aangegeven NOOIT een ICC profiel van een andere (letterlijk) monitor gebruiken. Elke monitor (ook dezelfde types) hebben verschillen. Waardoor het dus goed mogelijk is dat bijvoorbeeld monitor 1 het blauw -2 moet zijn en bij het ander exemplaar blauw +2. Als je dan een ICC profiel gebruikt heb je kans dat je echt alles om zeep helpt.

Mogelijk staat het contrast, saturatie of gamma niet goed. Als de gamma te laag staat dan wordt het allemaal wat grauwer en fletser. Te hoog zorgt er weer voor dat alles te donker wordt en je steeds minder in schaduwen ziet, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
MazeWing schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:10:
[...]

Zoals al aangegeven NOOIT een ICC profiel van een andere (letterlijk) monitor gebruiken. Elke monitor (ook dezelfde types) hebben verschillen. Waardoor het dus goed mogelijk is dat bijvoorbeeld monitor 1 het blauw -2 moet zijn en bij het ander exemplaar blauw +2. Als je dan een ICC profiel gebruikt heb je kans dat je echt alles om zeep helpt.

Mogelijk staat het contrast, saturatie of gamma niet goed. Als de gamma te laag staat dan wordt het allemaal wat grauwer en fletser. Te hoog zorgt er weer voor dat alles te donker wordt en je steeds minder in schaduwen ziet, etc.
WOT???? doe niet zo dramatisch joh. ICC is geregeld in Windows niet in de monitor zelf. Althans deze niet.

Dus er kan helemaal niet gebeuren met je monitor.
Ja hij kan er wat naast zitten dat is logisch. Maar kan geen kwaad en je kunt direct terug naar basis instellingen.

Lijkt me inderdaad eerder een probleem van full range RGB en limited.

[ Voor 3% gewijzigd door wackidth op 25-08-2020 21:23 ]

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

wackidth schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:17:
[...]

WOT???? doe niet zo dramatisch joh. ICC is geregeld in Windows niet in de monitor zelf. Althans deze niet.

Dus er kan helemaal niet gebeuren met je monitor.
Ja hij kan er wat naast zitten dat is logisch. Maar kan geen kwaad en je kunt direct terug naar basis instellingen.

Lijkt me inderdaad eerder een probleem van full range RGB en limited.
Haha bedoel niet met om zeep helpen dat de monitor stuk gaat, maar dat je je kleuren, gamma-curve, etc. "om zeep" helpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[...]

[Afbeelding]

En hier met HDR aan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En met HDR aan:
[Afbeelding]
Kan het niet zo zijn dat je dan HDR in Windows wel nog aan hebt staan?
Als ik HDR in Windows aan zet, maar niet op de monitor heb ik ook een grijze waas namelijk.

Andersom trouwens ook, als ik het in Windows uit heb staan maar op de monitor aan.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wizo
miicker schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:50:
[...]

Kan het niet zo zijn dat je dan HDR in Windows wel nog aan hebt staan?
Als ik HDR in Windows aan zet, maar niet op de monitor heb ik ook een grijze waas namelijk.

Andersom trouwens ook, als ik het in Windows uit heb staan maar op de monitor aan.
Okay, dat was inderdaad het probleem!!

Bedankt!!

Ik had niet eens in de gaten dat dit in windows 10 een optie was (stond ook niet bij beeldscherm), dus ik zocht het met name aan de Nvidia kant (kleuren calibreren e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:59

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

miicker schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:46:
Ik heb het idee dat er iets mis is met mijn paneel... :( Sinds gister heb ik ineens weer last van flickeringen, maar nu veel vaker, maar net iets minder opvallend. Maar wel een stuk irritanter. Voornamelijk bij lichte achtergronden is er een lichte flikkering waar te nemen. Ik heb meerdere kabels geprobeerd op meerdere systemen. Het maakt niet uit welke refreshrate ik instel. Ook teruggaan naar fabrieksinstellingen op de monitor heeft geen zin...

Meer mensen die hier plotseling last van hebben?
Even een wat oudere post quoten. Ik heb vandaag een nieuw exemplaar binnengekregen met de nieuw firmware als het goed is (ik zie iig "FreeSync Premium" in de OSD). En bij een zeer korte test ervaar ik hetzelfde al je hierboven zegt. De flikkering is veel minder dan bij de oude firmware maar toch echt nog wel zichtbaar. Getest met G-Sync Pendulum Demo en een half potje PUBG.

HDR staat uit en kaart is GTX 1080 Ti. Het scherm is niet G-sync compatible geclassificeerd dus ik heb weinig recht van klagen. Maar heb je toevallig nog verbetering weten te behalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ray-zor schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:56:
[...]

Even een wat oudere post quoten. Ik heb vandaag een nieuw exemplaar binnengekregen met de nieuw firmware als het goed is (ik zie iig "FreeSync Premium" in de OSD). En bij een zeer korte test ervaar ik hetzelfde al je hierboven zegt. De flikkering is veel minder dan bij de oude firmware maar toch echt nog wel zichtbaar. Getest met G-Sync Pendulum Demo en een half potje PUBG.

HDR staat uit en kaart is GTX 1080 Ti. Het scherm is niet G-sync compatible geclassificeerd dus ik heb weinig recht van klagen. Maar heb je toevallig nog verbetering weten te behalen?
Ik heb nog steeds de problemen. Maar het vervelende is dat ik nu juist met alle instellingen problemen heb: Zowel 60Hz als een andere frequenties. G-Sync/FreeSync aan/uit maakt ook geen verschil. Ik ben nog wat met de verschillende ecomodussen aan het spelen. Volgens mij is het in EcoModus drie vrijwel niet of helemaal niet aanwezig.

Ik heb contact gehad met Iiyama. Ze hebben het test-exemplaar van Hardware Info staan. Die gaan ze naar me opsturen. Ik kan dan een week lang beide schermen gebruiken en daarna stuur ik er één terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

miicker schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:02:
[...]

Ik heb nog steeds de problemen. Maar het vervelende is dat ik nu juist met alle instellingen problemen heb: Zowel 60Hz als een andere frequenties. G-Sync/FreeSync aan/uit maakt ook geen verschil. Ik ben nog wat met de verschillende ecomodussen aan het spelen. Volgens mij is het in EcoModus drie vrijwel niet of helemaal niet aanwezig.

Ik heb contact gehad met Iiyama. Ze hebben het test-exemplaar van Hardware Info staan. Die gaan ze naar me opsturen. Ik kan dan een week lang beide schermen gebruiken en daarna stuur ik er één terug.
Haha, jij hebt er zo wel een leuke bijbaan bij als tester. :) Is deze testfase bedoeld om alleen jou te helpen of gaan ze wederom verder onderzoek doen dat je weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ray-zor schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:14:
[...]

Haha, jij hebt er zo wel een leuke bijbaan bij als tester. :) Is deze testfase bedoeld om alleen jou te helpen of gaan ze wederom verder onderzoek doen dat je weet?
Geen idee eerlijk gezegd. Er was naast mij tot nu toe geloof ik pas 1 iemand anders die zich na de firmware upgrade heeft gemeld met problemen.

• Notna

Notna

Where are you?®

miicker schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:18:
[...]

Geen idee eerlijk gezegd. Er was naast mij tot nu toe geloof ik pas 1 iemand anders die zich na de firmware upgrade heeft gemeld met problemen.
Ik heb het knipperen nu ook op een MacBook Pro uit 2020 via DP aangesloten. Het wordt erger als je de brightness naar beneden schroeft. Alleen op 100% is het miniem maar wel waarneembaar. Heb jij je probleem aangemeld bij dat RMA email adres?

Overigens is het idd het meest opvallende bij grote witte vlakken. En laat ik nou net veel training hebben gehad de laatste tijd met documenten waar grote witte vlakken zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 27-08-2020 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Notna schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:53:
[...]

Ik heb het knipperen nu ook op een MacBook Pro uit 2020 via DP aangesloten. Het wordt erger als je de brightness naar beneden schroeft. Alleen op 100% is het miniem maar wel waarneembaar. Heb jij je probleem aangemeld bij dat RMA email adres?

Overigens is het idd het meest opvallende bij grote witte vlakken. En laat ik nou net veel training hebben gehad de laatste tijd met documenten waar grote witte vlakken zitten.
Er werd met mij a.d.h.v. dit topic contact opgenomen door Iiyama.

Ik heb overigens nu het exemplaar van HWI ontvangen. Die heb ik naast mijn eigen monitor staan, dus nu dual 21:9 setup :9~
Wat me direct opvalt is de uniformiteit, die is namelijk ver te zoeken. Met dezelfde instellingen zit er veer verschil in de kleuren op beide schermen.
Komende dagen ga ik beide schermen om en om of naast elkaar gebruiken om te kijken of ze beide de problemen hebben.

• Elvir90
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:14
Notna schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:53:
[...]

Je kunt Iiyama gewoon een e-mail sturen, support.nl@iiyama.com. Bij mij was alles binnen een week geregeld. Goede service moet ik zeggen!

• Notna

Notna

Where are you?®

Elvir90 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:13:
[...]

Je kunt Iiyama gewoon een e-mail sturen, support.nl@iiyama.com. Bij mij was alles binnen een week geregeld. Goede service moet ik zeggen!
Ik ben al bij ze langs geweest voor de firmware upgrade, maar nu heb ik alsnog een flicker issue (hoewel minder prominent aanwezig dan voor de upgrade)

• slopert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 11:35
Notna schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:24:
[...]

Ik ben al bij ze langs geweest voor de firmware upgrade, maar nu heb ik alsnog een flicker issue (hoewel minder prominent aanwezig dan voor de upgrade)
Gebruik je een Nvidia kaart? Dan zou je met CRU het sync bereik iets kunnen verkleinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

slopert schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:17:
[...]

Gebruik je een Nvidia kaart? Dan zou je met CRU het sync bereik iets kunnen verkleinen.
Nope, MacBook Pro 2020, welke een AMD GPU/kaart heeft. Maar ook amper opties om iets aan te passen (ik mis Windows ;w :+ )

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik was eigenlijk van plan m'n LG 34GN850b weer in te wisselen voor de Iiyama maar als ik het zo hoor zijn er na de firmware update dus nog steeds problemen. Is het uberhaupt wel op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:29
Hallo allemaal,

Ik heb met veel aandacht dit topic gelezen in de hoop wat meer de weten te komen over de GB3466WQSU.
Een ding is duidelijk, het heeft problemen met de freesync ^^.

Maar ondanks dat ben ik toch benieuwd naar een aantal andere zaken.
Ik ben namelijk op een punt beland dat ik moet kiezen tussen een ultra of uber-ultrawide.
De uiteindelijke monitoren die zijn overgebleven na de selectie a.d.h. van mijn criteria zijn de IIyama GB3466WQSU, Lenovo G34W-10 en de Lenovo P44W-10.

Waar ik benieuwd naar ben is het volgende:

1).
Hoe is de subjective ervaring met de reactiesnelheid in de praktijk?
Ik heb redelijk wat ervaring met VA-schermen, dus weet dat het geen sterk punt is van deze paneel technologie.. En dat ze allemaal in meer of mindere mate last hebben van de zogenaamde 'black smear'.
Wanneer de UFO test https://www.testufo.com/g...phics=bbufo.png&pursuit=1 bijvoorbeeld bekeken wordt met een pixelsnelheid van 480pixels/sec. Kan iemand dan in detail beschrijven wat er zichtbaar is bij het strak/aandachtig volgen van een UFO? Ook met verschillende overdrive settings?
Is er bijvoorbeeld een 2e zeer vaag beeld te zien bij de middelste en bovenste baan. En heeft de bovenste baan een duidelijke dikke zwarte zweem achter de UFO (de black smear).
Treedt er ook een halo effect (een soort lichtkrans achter/om de UFO) op als overdrive wordt aangezet op een van de niveaus?

Ik weet dat het veel van jullie gevraagd is, maar het zou mij enorm helpen om dan te beoordelen hoe het met de reactie snelheid gesteld is.
De metingen van HWinfo bijvoorbeeld, zeggen vrij weinig omdat ze geen uitgebreide matrix meting doen zoals op TFTcentral. En daarnaast geen foto's maken die de subjectieve ervaring benaderen.

2).
Een andere vraag is hoe de kromming van 1500R in de praktijk aanvoelt?
Ik heb ervaring met 1800R van de Lenovo P44W10 en dat geeft al een behoorlijke 'vissenkom kijk' als je begrijpt wat ik bedoel. Is de vervorming met 1500R niet te erg? Met name voor het lezen van tekst.

3).
Tot slot heb ik nog een vraag naar het paneel dat in de monitor verwerkt is.
Niet dat het een 'VA' is, maar echt het typenummer.
Is het bijvoorbeeld een TPVision of AUOptronics?
Vaak kan je dit achterhalen door in het service menu te duiken.
Dat is bij de meeste schermen te activeren door eerst het 'menu + power' in te drukken voor 3-5 seconden en dan de menu knop of beide knoppen samen los te laten.
Een andere combi die ook vaak voorkomt is 'brightness + power' of 'menu + brightness + power'
Het gaat mij dan met name om het typenummer.
De Benq GW2470H die ik op dit moment heb, heeft bijvoorbeeld een paneel van AUOptronics: AUO M238HVN010.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zo ziet het er nu dus uit bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9k52k5kuhRIq_pV5tDqbakAma4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9QFTslv4dqXv5qOn7S8de8P.jpg?f=fotoalbum_large

Links mijn eigen monitor, rechts die ik van Iiyama heb ontvangen.

@CMT ik heb nu geen antwoord op al je vragen. Qua kromming vind ik het prima, ik had ook een 1800R monitor, maar merk weinig verschil. De kromming lijkt me onmisbaar op een ultrawide. Op je derde vraag heb ik ook geen antwoord. Deze monitor heeft slechts 1 knop, dat is de joystick. Toen ik voor de firmware update ging, gingen ze ook in het service menu, maar ik weet niet hoe ze dat deden. Hij moest de displaypoortkabel op een bepaalde manier aandrukken en vervolgens deed hij iets met de knop. Heb dat nog even geprobeerd, maar geen idee hoe hij dat deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackidth
Op de derde vraag daar heb ik wel een antwoord op, er zit een Samsung display in net zoals Xiaomi AOC en nog een paar.

https://www.displayninja.com/new-monitors/

[ Voor 34% gewijzigd door wackidth op 28-08-2020 11:47 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Bedankt heren, dat helpt enorm :).

@miicker Dat is pas breeeed zeg, zou 42:9 de toekomst zijn :P ?
@wackidth Ik heb wel een beetje mijn twijfels bij zo'n website. Het doet mij denken aan zo'n roddel/geruchten website als videocardz.com. Maar als het inderdaad een samsung is, dan is het heel waarschijnlijk een LTM340YP04 of LTM340YP05 8 bit paneel.
De kromming of lichtopbrengst rijmt alleen niet met de specificaties. Misschien is het toch een 1800R monitor??

De LTM340YP04 wordt ook gebruikt in de Samsung C34F791 en daar is een mooie review van met goede UFO foto's (vergt een speciale opstelling met de camera en meetmethode).
Zie ook: https://pcmonitors.info/r.../#Contrast_and_brightness
Voor een VA is dit vrij goed en vergelijkbaar met de ervaring op een Lenovo P44W10 (die een TSM490YP01 paneel heeft, waarschijnlijk een custom versie van de LSM490YP01).

Een vraag die ik vergeten ben te stellen en waarmee ik bij de P44W10 tegenaan liep, is of jullie bij het scrollen van een tekst op een witte achtergrond ook last hebben van 'color fringing'.
Met name als de overdrive aan staat moet dat dan erg zichtbaar worden.
Je kan het ook zien met een verkleint venster dat heen en weer wordt bewogen.
Op gedeelten met kleur loopt dan een beetje na, vergelijkbaar met de 'black smear' (maar dan voor kleur).
Wat je dan ziet is eigenlijk de vertraging/reactietijd van de kleurpixels en niet de grijswaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
CMT schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:54:
Bedankt heren, dat helpt enorm :).

@miicker Dat is pas breeeed zeg, zou 42:9 de toekomst zijn :P ?
@wackidth Ik heb wel een beetje mijn twijfels bij zo'n website. Het doet mij denken aan zo'n roddel/geruchten website als videocardz.com. Maar als het inderdaad een samsung is, dan is het heel waarschijnlijk een LTM340YP04 of LTM340YP05 8 bit paneel.
De kromming of lichtopbrengst rijmt alleen niet met de specificaties. Misschien is het toch een 1800R monitor??

De LTM340YP04 wordt ook gebruikt in de Samsung C34F791 en daar is een mooie review van met goede UFO foto's (vergt een speciale opstelling met de camera en meetmethode).
Zie ook: https://pcmonitors.info/r.../#Contrast_and_brightness
Voor een VA is dit vrij goed en vergelijkbaar met de ervaring op een Lenovo P44W10 (die een TSM490YP01 paneel heeft, waarschijnlijk een custom versie van de LSM490YP01).

Een vraag die ik vergeten ben te stellen en waarmee ik bij de P44W10 tegenaan liep, is of jullie bij het scrollen van een tekst op een witte achtergrond ook last hebben van 'color fringing'.
Met name als de overdrive aan staat moet dat dan erg zichtbaar worden.
Je kan het ook zien met een verkleint venster dat heen en weer wordt bewogen.
Op gedeelten met kleur loopt dan een beetje na, vergelijkbaar met de 'black smear' (maar dan voor kleur).
Wat je dan ziet is eigenlijk de vertraging/reactietijd van de kleurpixels en niet de grijswaarden.
Twijfels hoeft niet.... Website is legit.... Is tevens ook bevestigd aan mij door Iiyama zelf. Dat het paneel een Samsung paneel betreft.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgullstar
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
miicker schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:42:

[...] Toen ik voor de firmware update ging, gingen ze ook in het service menu, maar ik weet niet hoe ze dat deden. Hij moest de displaypoortkabel op een bepaalde manier aandrukken en vervolgens deed hij iets met de knop. Heb dat nog even geprobeerd, maar geen idee hoe hij dat deed.
Het is me nog niet gelukt, maar het zou zoiets als het volgende moeten zijn:
- Power on (ik weet niet of het uitmaakt of- en hoe hij aangesloten moet zijn)
- Remove power cable
- While plugging in the power cable push joystick to the front (lijkt me naar de beeldzijde toe maar ook dit weet ik niet zeker)
- Wait for image, then push joystick to the left

Als iemand het lukt met deze hints hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
Het lijkt mij geen goed idee om nou in service menu's te gaan kloten.

Ik heb daardoor wel eens een tv ontregeld. Met kosten vandien. En terecht.... 🤣

Naar van wat ik gezien heb werd het service menu geactiveerd door er een speciale interface aan te hangen.
Ik denk niet dat dit op te roepen is door een paar knoppen combo's.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-06 17:11
Kan ook een kabel met een jumpertje zijn om zo in het servicemenu te komen. Kan me voorstellen dat ze dat de mensen thuis niet willen laten doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Je moet niet zomaar dingen gaan veranderen inderdaad.
Maak ook eerst een foto van de instellingen daarvan, voor het geval dat ;).
Maar een service menu kan veel info geven en soms een redding zijn bij bepaalde zaken.
Zo heb ik bij de Benq GW2470H het fel paars verlichte welkomstscherm weten uit de schakelen.
Anders was dat een mega irritatie punt geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgullstar
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Tja het is op eigen risico natuurlijk, maar ja een beetje prutser doet wel wat riskantere dingen dan in een service menu kloten.
Hij was inderdaad bevestigd aan een SBC via de USB poort, maar daar stond niets over op de officiële Engrish instructies.

edit:
Volgens mij zag ik een ATmega328 op de SBC trouwens. Misschien eens proberen om er een arduino aan te hangen.
(ok dan is het technisch gezien geen SBC maar een SBM?)

[ Voor 26% gewijzigd door cgullstar op 28-08-2020 14:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarSpideR
  • Laatst online: 16-06 18:26
Ik kom erin door gewoon naar links te klikken (is al zo sinds de update).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7jOqal9oub4r4TGfXZKsJN4_2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hciGFWsbgvTRxLBbTojuLDhe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slopert
BarSpideR schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:47:
Zet 'm eens een keer met de knop uit nadat je exit hebt gedaan in het menu? Het is overigens wel het service menu. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarSpideR
  • Laatst online: 16-06 18:26
slopert schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:52:
[...]

Zet 'm eens een keer met de knop uit nadat je exit hebt gedaan in het menu? Het is overigens wel het service menu. :+
Al herstart ik hem 50x, ik blijf er zo in komen 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slopert
BarSpideR schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:08:
[...]

Al herstart ik hem 50x, ik blijf er zo in komen 7(8)7
Niet dat je heel veel kan verkloten in het menu behalve je kleuren. Is de cursor naar 'exit' verplaatsen en dan naar rechts met de stick. Daarna de monitor uitzetten (met de knop en niet de stekker eruit trekken) en het zou weg moeten zijn. Dan is de functie naar links weer de eco stand (als je die zou willen gebruiken).

Je mag mij ook een DM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
BarSpideR schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:47:

[Afbeelding]
_/-\o_
Wat is een forum toch fantastisch, heel erg bedankt.
Het is vreemd dat het paneel typenummer niet wordt genoemd, of zou DW340ECF - 5Q3 een 'in house' aanduiding zijn van IIyama?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabuca
MazeWing schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:37:
Terugsturen op basis van wet koop op afstand. Dit gaat een stuk sneller en gewoon zonder gezeik!
Teruggestuurd en ik heb nu een goed exemplaar staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Heren, ik heb de knoop doorgehakt. Mede dankzij uw reacties ^^.
Als het goed is komt morgen de GB3466WQSU binnen, hopelijk uit een nieuwe batch.
Ik zal daar later ook mijn bevindingen over posten, inclusief metingen met een x-rite i1 display pro.

Een laatste twijfelpunt was nog de vraag of 1500R veel verschilt t.o.v. 1800R.
Ik had daarom alles in Sketchup uitgetekend en kwam welgeteld uit op een diepteverschil van 8mm (bij een diagonaal van 34").
Eigenlijk verwaarloosbaar dus 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-06 20:47
@CMT Waar heb je m besteld? Ik heb m vandaag ook besteld. Bij AZERTY. Hopelijk ook uit een nieuwe batch. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Idem haha, ze hadden er twee op voorraad gisteravond.
Als verjaardagscadeau, gelijk eentje besteld ^^.

[ Voor 32% gewijzigd door CMT op 02-09-2020 18:36 ]

• StefanKelevra
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-04 14:34
Ik twijfel ook om deze aan te schaffen voor m'n nieuwe desktop. Ik lees alleen dat er mensen zijn die nog steeds last hebben van problemen zelfs na de firmware update? Hoe zit dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
De enige die ik gelezen heb met problemen na de firmware-update heeft hem teruggestuurd en nu wel een goede ontvangen. Denk dat het exemplarisch was.

Ik heb hem sinds gisteren staan aan een GTX1080 en in DP2 een Surface Pro. Ik ben er heel blij mee, alleen HDR instellen op desktop en scherm geeft wel een flets bureuablad (niet zo flets als eerder hier gepost mind you). De taakbalk in Win10 is dan niet zwart maar donkergrijs bijvoorbeeld. Voor het overige staan de kleuren wel op standje bloedfanatiek. Daar moet ik nog wat instellingen voor vinden.

Ook kwam ik erachter dat een oude DP kabel alles trok, behalve HDR. Toen ging het beeld op zwart. Meegeleverde kabel erop en ik had weer beeld. Nu een langere bestellen, want hij staat bijna strak over mijn bureau nu.

Tot nu toe na een uurtje wel een CTD van Planet Coaster gehad. Drivers vernieuwd en vanavond maar weer eens testen of dat weer gebeurt.

Voor de prijs een prima scherm imo. Enige nadeel vind ik dat de USB-hub maar 2 poorten heeft. Ik kom van 4. :P Audio out is dan weer heel makkelijk, scheelt weer een kabeltje naar mijn desktop. Speakers kan je rechtstreeks op het scherm aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 03-09-2020 11:47 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

miicker schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:42:
Zo ziet het er nu dus uit bij mij:
[Afbeelding]

Links mijn eigen monitor, rechts die ik van Iiyama heb ontvangen.

@CMT ik heb nu geen antwoord op al je vragen. Qua kromming vind ik het prima, ik had ook een 1800R monitor, maar merk weinig verschil. De kromming lijkt me onmisbaar op een ultrawide. Op je derde vraag heb ik ook geen antwoord. Deze monitor heeft slechts 1 knop, dat is de joystick. Toen ik voor de firmware update ging, gingen ze ook in het service menu, maar ik weet niet hoe ze dat deden. Hij moest de displaypoortkabel op een bepaalde manier aandrukken en vervolgens deed hij iets met de knop. Heb dat nog even geprobeerd, maar geen idee hoe hij dat deed.
Hoe gaat het nu met scherm 2 (via iiyama, van HWI) en je flicker issues na de firmware update? Ik heb er zelf nu weer sporadisch last van, maar minder dan voorheen. Ik heb het idee dat het te maken heeft met de content op je scherm. Maar echt een patroon om het te laten flickeren heb ik dan weer niet.

• arutten
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-06 23:31
Ik twijfel tussen de GB3466WQSU (8 bits) en de LG UltraGear 34GN850-B (8-bit + FRC) i.v.m. de kleurdiepte.Zie https://www.benq.eu/nl-nl...t-color-depth-matter.html: In dit tijdperk met 4K HDR wil je een 10-bit scherm gebruiken om van alle voordelen van moderne graphics en content te profiteren..
Ik had afbeeldingen op internet gevonden waarin het verschil in bits zichtbaar is in een "flare". Met 8 bits zie je cirkels in verschillende kleurdegradaties en met 10 bit (8 bit + FRC) is dit nauwelijks zichtbaar. De ene website geeft aan dat het verschil zichtbaar in gaming/films kijken en de andere website weer niet. Zien jullie dit ook of is dit niet aanwezig in gaming/films kijken?

=Specs=

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Is het je ~300+ euro waard om dat mogelijk te zien? Want de content moet er ook zijn. Ik merk wel of het over een jaar of 10 gemeengoed wordt, want je kan je helemaal gek laten maken met alles. Ik kom van een IPS scherm af en hekelde de IPS-glow in de hoeken in vooral donkere scenes en het matte contrast. Dan kan je nog het beste wachten dat OLED schermen gemeengoed worden. Zolang dat er nog niet is, dan heb je met de 3466 een prima scherm imo.

[ Voor 18% gewijzigd door Señor Sjon op 03-09-2020 11:52 ]

• Señor Sjon
miicker schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:35:
Zojuist bij Iiyama geweest, goed geholpen en was snel gebeurt. Flikkering is tot nu toe weg gebleven!
Kreeg zelfs nog een presentje voor het ongemak:
[Afbeelding]

Erg aardig :)

Voor mensen die nog geen GPU hebben waarmee ze kunnen testen of ze de problemen nog hebben (en dus de oude firmware). Met de oude firmware ziet het er zo uit als je het scherm aan zet:
[Afbeelding]

Met de nieuwe firmware:
[Afbeelding]

Je ziet het ook in het OSD onder "Overig", dit is wat er eerst stond:
[Afbeelding]

Dit is wat er nu staat:
[Afbeelding]
Even deze quoten, maar ik heb volgens mij het oude opstartscherm. Freesync Premium staat er bij mij dacht ik ook niet. Ik heb hem bij Yorcom vandaan waar ie pas iets eerder deze week beschikbaar is gekomen, dus geloof ook niet dat het een oude batch is. Vanavond even controleren.

Ik heb ook (nog) geen last gehad van de flikkerproblemen. Hoe krijg je die het beste getest?

• arutten
Señor Sjon schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:51:
Is het je ~300+ euro waard om dat mogelijk te zien? Want de content moet er ook zijn. Ik merk wel of het over een jaar of 10 gemeengoed wordt, want je kan je helemaal gek laten maken met alles. Ik kom van een IPS scherm af en hekelde de IPS-glow in de hoeken in vooral donkere scenes en het matte contrast. Dan kan je nog het beste wachten dat OLED schermen gemeengoed worden. Zolang dat er nog niet is, dan heb je met de 3466 een prima scherm imo.
8 bits kleurdiepte bestaat al heel wat jaartjes en is, volgens internet, achterhaald met de komst van 4K (HDR). Nieuwe tv's zijn ook 10 bits, omdat ze anders niet de volledige 4K HDR content kunnen weergeven. Ik heb mij in het verleden in spellen vaker gestoord aan de halo om de zon waarin je banding zag. Ik wilde graag weten of dit mede tweakers opgevallen is en als vervelend gezien wordt.

=Specs=

• wackidth
arutten schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:28:
[...]

8 bits kleurdiepte bestaat al heel wat jaartjes en is, volgens internet, achterhaald met de komst van 4K (HDR). Nieuwe tv's zijn ook 10 bits, omdat ze anders niet de volledige 4K HDR content kunnen weergeven. Ik heb mij in het verleden in spellen vaker gestoord aan de halo om de zon waarin je banding zag. Ik wilde graag weten of dit mede tweakers opgevallen is en als vervelend gezien wordt.
Volgens internet lopen we altijd achter de feiten aan.... Dat komt omdat de bedrijven die producten maken ons dat willen doen geloven. 😜

Ik heb het iig niet opgemerkt. Sorry wel bij HDR..... Maar heb dat maar 1x gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door wackidth op 03-09-2020 15:34 ]

.

Notna schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:46:
[...]

Hoe gaat het nu met scherm 2 (via iiyama, van HWI) en je flicker issues na de firmware update? Ik heb er zelf nu weer sporadisch last van, maar minder dan voorheen. Ik heb het idee dat het te maken heeft met de content op je scherm. Maar echt een patroon om het te laten flickeren heb ik dan weer niet.
Het scherm heeft tot nu toe geen last van flickering. Wel heeft het een ander vaag probleem. Dit lijkt alleen bij een bepaalde grijstint te spelen.

Wanneer ik specifiek UPlay open bijvoorbeeld. Daarbij heb je een rijtje pixels die van kleur veranderd, dit is telkens een andere rij. Dat is heel irritant, maar tot nu toe ben ik het nog niet vaak tegengekomen, behalven bij Uplay dan.

Mijn oude scherm heeft daar dan weer geen last van. Hier een video:

Dit blijkt echter aan de displayport kabel te liggen. Ik heb namelijk even de kabels gewisseld en nu speelt het probleem niet meer.

• CMT
arutten schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:47:
Ik twijfel tussen de GB3466WQSU (8 bits) en de LG UltraGear 34GN850-B (8-bit + FRC) i.v.m. de kleurdiepte.Zie https://www.benq.eu/nl-nl...t-color-depth-matter.html: In dit tijdperk met 4K HDR wil je een 10-bit scherm gebruiken om van alle voordelen van moderne graphics en content te profiteren..
Ik had afbeeldingen op internet gevonden waarin het verschil in bits zichtbaar is in een "flare". Met 8 bits zie je cirkels in verschillende kleurdegradaties en met 10 bit (8 bit + FRC) is dit nauwelijks zichtbaar. De ene website geeft aan dat het verschil zichtbaar in gaming/films kijken en de andere website weer niet. Zien jullie dit ook of is dit niet aanwezig in gaming/films kijken?
Voor HDR500 en hoger heb je inderdaad 10bit nodig. Maar of dat nou echt zo nodig is?
De 2 bit extra kost in theorie 1.25x zoveel bandbreedte als 8 bit (1024 gradaties vs 256).
Dat is ook de reden eigenlijk dat men pseudo 10bit is gaan gebruiken waarbij de laatste 2 bit wordt gesimuleerd door snel afwisselende som kleuren. Scheelt bandbreedte en het is goedkoper.
Maar zelfs daarmee zullen schakeringen ontstaan. Vooral luchtlagen met subtiele kleurtinten geven dat gauw weer.

Het hoeft alleen niet altijd aan het scherm te liggen.
De media moet ook volledig 10bit zijn wil je er profijt van hebben.
Maar ook hier speelt bandbreedte een rol en wordt er vaak in 8-bit gerendeerd/gefilterd of zorgt de compressie voor schakeringen ;).
Banding is wel heel goed te beperken door een monitor te calibreren met een colorimeter!
Dat weten de meesten denk ik niet.

Ik heb de IIyama nu in huis en zal kijken of ik er veel van merk in games/films.
Het scherm is door mij al voorzien van een snelle calibratie en de resultaten zijn echt adembenemend. Het laat zich heel goed afstellen met een enorm kleurbereik en contrast.

Edit:
Fout gecorrigeerd, nadat @White Feather mij erop gewezen heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 06-09-2020 19:35 ]

• Señor Sjon
Ben wel benieuwd waar de RGB e.d. dan op staan. Standaard is de boel oververzadigd.

• arutten
CMT schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:50:
[...]

Banding is wel heel goed te beperken door een monitor te calibreren met een colorimeter!
Dat weten de meesten denk ik niet.

Ik heb de IIyama nu in huis en zal kijken of ik veel van de banding merk in games/films.
Het scherm is door mij al voorzien van een snelle calibratie en de resultaten zijn echt adembenemend. Het laat zich heel goed afstellen met een enorm kleurbereik en contrast.
Ik heb een SpyderX Elite en elk scherm/laptop had ik gekalibreerd. Dat scheelde echt heel veel.
Ben benieuwd naar jouw bevindingen!

=Specs=

• Señor Sjon
Zo, ik heb het e.e.a. gecheckt, maar ik heb de oude firmware bij opstarten en bij de schermopties. Wel draait ie gewoon Freesync icm HDR op een 1080.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZA4Q_jBKK72sCzgbdSm1Lp6jJ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QYbdwrY7CAoSrfiGFEjsGV1E.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgArza3s1vbZS632nPFBaIfHZNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ololcn4relLxdL0Juh4T03w.png?f=fotoalbum_large

Incidenteel heb ik wel een witte flikkering, het beste te zien als je bv je Steam library full screen laat weergeven. Ik heb Heaven en Valley even gedraaid en als je dan de opties oproept, krijg je braaf de variabele frequentie te zien (waarde ten tijde van openen monitormenu). Ook daar heel sporadisch een witte flikkering.

[ Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 03-09-2020 22:50 ]

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-06 20:47
Heb vandaag mijn monitor ontvangen van Azerty met de nieuwe firmware. Erg blij met deze mooie monitor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dus het is willekeurig of je wel/niet een nieuwe krijgt. Heb support maar een mail gestuurd. Ik wil nou ook weer niet tig winkels af om te gokken of ze een nieuwe hebben.

Edit
Er schijnen per ongeluk schermen zonder update weer vanuit Iiyama naar de winkeliers verzonden te zijn. Ik krijg zo te horen of mijne exemplarisch was of dat er een pallet is overgeslagen. Op de doos zat in ieder geval geen enkele markering dat er een update plaats had gevonden.

Edit 2:
Mijn scherm was de enige met oude FW. Morgenochtend omruilen. Prima zo. :)

[ Voor 53% gewijzigd door Señor Sjon op 04-09-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhwolly
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09-2020
Edit 2:
Mijn scherm was de enige met oude FW. Morgenochtend omruilen. Prima zo. :)
Is niet helemaal zo. Ik heb dezelfde afbeeldingen. Ook net vorige week aangeschaft bij Azerty.

Ik heb overigens nog geen flikkering gezien, maar ik gebruik de monitor ook niet echt voor zware toepassingen zoals games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb hem niet bij Azerty besteld. ;) Hij heeft er een paar in het magazijn nagekeken en die hadden het nieuwe opstartscherm.

Je krijgt die flikkering zodra je G-Sync/Freesync aanzet in Win10, ook al is het niet actief (bv alleen in games). Als je het eenmaal gezien hebt, kom je er niet vanaf. :P Vooral bij donkere scenes, achtergronden e.d. is het storend aanwezig en er is gewoon een fix voor.

[ Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 04-09-2020 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-06 21:41
@Señor Sjon thanks for de updates.
Ik houd dit topic in de gaten, ook interesse in een 34" ultra wide voor wat gaming en kantoor/code werkzaamheden.
Ben benieuwd naar hoe je de kleuren e.d. vind.

Ik twijfel tussen deze of de LG 34GN850-B(maar ja die prijs en verhalen over piepende voedingen).

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als je HDR aanzet in scherm en Win10 dan vind ik de win taakbalk bv grijs ipv tegen het zwarte aan normaal. Weet niet of ik die setting zou houden. De kleuren zijn standaard oververzadigd, maar met een kalibratie moet je een heel end komen, eventueel probeer je wat settings van anderen.

Ik vind de LG de meerprijs niet waard. Ik viel met name over het makke contrast van dat scherm, het haalt de 1000 niet eens. En ik heb nu ook al IPS, ik vind dat niet zo spectaculair om maar een VA scherm af te wijzen.

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 04-09-2020 16:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
arutten schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:18:
[...]

Ik heb een SpyderX Elite en elk scherm/laptop had ik gekalibreerd. Dat scheelde echt heel veel.
Ben benieuwd naar jouw bevindingen!
De eerste indrukken zijn goed. Er is wel wat banding zichtbaar, maar niet meer dan een pseudo (8bit+FRC) 10-bit scherm. Met name bij overgangen aan de donkere kant is dat bespeurbaar. Dan nog zijn het geen vlakken zoals je soms ziet, eerder rimpelingen.
Hoe erg je er last van hebt is uiteraard persoonlijk.

In de Heaven Valley benchmark, zie ik alleen bij scene 6 een flinke overgang rondom de zon. Maar dat ligt denk ik aan de benchmark zelf. Een gekalibreerde Benq G2470H & Philips 436m6vbpab (4k 43") met 8bit+FRC laten bij mij hetzelfde zien. De nachtscene met de maan wordt probleemloos weergegeven.

Mij valt het reuze dus mee en daarnaast vind ik dithering veel storender. Dat kan soms rare effecten geven namelijk. IIyama heeft een mooie keuze gemaakt met 8bit, de hoge resolutie en hoge verversingssnelheid kosten samen aardig wat bandbreedte. Mogelijk komt het ook de reactie tijd van de kleurwisselingen ten goede.
Señor Sjon schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:51:
Ben wel benieuwd waar de RGB e.d. dan op staan. Standaard is de boel oververzadigd.
Het heeft niet veel zin om de RGB waarden door te geven, er wordt een hoop gecorrigeerd op videokaart niveau. Ik zou dan het ICC profiel moeten geven, maar ook dat is niet geschikt voor andere monitoren.
Er zit altijd wel verschil tussen de een en de ander, ook met opvolgende serienummers.

Maar wat bedoel je eigenlijk met oververzadigd, kan dat wel bij een digitaal scherm? Wanneer ik kijk naar de http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php test van Lagom bijvoorbeeld dan kan ik nog wel de overgangen zien aan het einde.
Ik heb de monitor als test ook met RGB waarden rond de 75 gekalibreerd, maar het enige wat ik daarmee bereik is dat de achtergrond verlichting omhoog geschroefd moet worden om het verlies te compenseren.
Als bijgevolg daalt het contrast van 3700 naar 2200.
Het is wel erg fel inderdaad, vooral het rood springt er uit.
Ik vraag mij alleen af of dat niet een kwestie is van materiaal dat er goed uit ziet op een matig scherm, te veel is voor een goed scherm.
Met films heb ik er namelijk geen last van.
Señor Sjon schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:26:
Als je HDR aanzet in scherm en Win10 dan vind ik de win taakbalk bv grijs ipv tegen het zwarte aan normaal. Weet niet of ik die setting zou houden. De kleuren zijn standaard oververzadigd, maar met een kalibratie moet je een heel end komen, eventueel probeer je wat settings van anderen.

Ik vind de LG de meerprijs niet waard. Ik viel met name over het makke contrast van dat scherm, het haalt de 1000 niet eens. En ik heb nu ook al IPS, ik vind dat niet zo spectaculair om maar een VA scherm af te wijzen.
HDR is inderdaad waardeloos, alle instellingen van het scherm gaan overboord en volgens mij probeert Windows er wat van te maken. Ik zie er ook niet de noodzaak van. Een contrast waarde van rond de 3700 is echt heel erg goed. Dit is een van de beste zwart waarden die ik gezien heb bij een VA scherm.
Eigenlijk is HDR ook onzinnig met edge verlichting, lokaal is er niets te regelen waardoor de helderheid van het totale scherm omhoog gaat (min. zwartwaarde gaat ook omhoog namelijk). Het gevolg is dat het contrast niet verbeterd en je in feite met succes het scherm helderder hebt gemaakt. Iets wat ook met de brightness knop te doen is :P. Okee het is dan wel een dynamische helderheid. Misschien is dat leuk bij een onweer scene of het afgaan van een flashgranaat.

LG had ik ook overwogen, maar inderdaad het contrast is echt laag. Dat is een mega afknapper. Zelfs TN schermen zijn tegenwoordig beter daarin ( >1000).
De meerprijs kan je mijn inziens beter gebruiken om een colorimeter aan te schaffen. Daarmee til je een scherm tot een hoger niveau (kleurechtheid, gamma wordt over een groot bereik recht getrokken, witbalans wordt gecorrigeerd etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arutten
CMT schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:05:
[...]

De eerste indrukken zijn goed. Er is wel wat banding zichtbaar, maar niet meer dan een pseudo (8bit+FRC) 10-bit scherm. Met name bij overgangen aan de donkere kant is dat bespeurbaar. Dan nog zijn het geen vlakken zoals je soms ziet, eerder rimpelingen.
Hoe erg je er last van hebt is uiteraard persoonlijk.

In de Heaven Valley benchmark, zie ik alleen bij scene 6 een flinke overgang rondom de zon. Maar dat ligt denk ik aan de benchmark zelf. Een gekalibreerde Benq G2470H & Philips 436m6vbpab (4k 43") met 8bit+FRC laten bij mij hetzelfde zien. De nachtscene met de maan wordt probleemloos weergegeven.

Mij valt het reuze dus mee en daarnaast vind ik dithering veel storender. Dat kan soms rare effecten geven namelijk. IIyama heeft een mooie keuze gemaakt met 8bit, de hoge resolutie en hoge verversingssnelheid kosten samen aardig wat bandbreedte. Mogelijk komt het ook de reactie tijd van de kleurwisselingen ten goede.
Bedankt voor het testen. Ik slaap er een paar nachtjes over en maak dan een keuze. De keuze gaat nu weer richting de IIyama GB3466WQSU-B1, omdat ik dan toch €300+ in de zak kan houden. En dan maar hopen dat ik een beeldscherm met de nieuwe firmware kan bemachtigen.

=Specs=

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

arutten schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:47:
Onderstaand filmpje legt het eigenlijk wel goed uit:

Aangezien 99,9999% van alle games enkel rekening houden met 8 bit heb je niets aan 10 bit (of 8 bit + FRC). Enkel als je echt serieuze foto/video-bewerking doet heeft dat zin.

Die plaatjes van BenQ (en anderen) zijn zoals altijd (ook bij andere technieken/verbeteringen) extreem overdreven en absoluut geen objectieve vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Dat is een mooie uitleg. Ter aanvulling, de dithering waar hij over spreekt is wel iets anders dan de FRC. Met laatstgenoemde wordt er een extra kleur gesimuleerd door 2 kleuren snel af te wisselen. Het oog/brein wordt als het ware gefopt.
Met echte dithering worden de grenzen tussen 2 kleurschakeringen vervaagd. Een beetje in elkaar geweven als het ware. Vergelijk het maar met 2 kleuren waarbij stippen van de ene kleur in het vlak van het andere kleur terecht komt.

Bij audio wordt trouwens ook dithering toegepast om de waveform glad te strijken, een soort anti-aliasing. Wat een beetje ruis niet allemaal kan doen, met analoog kreeg je het er gratis bij ^^.

Edit:
Hmm volgens mij heb ik zojuist het verschil tussen dynamic en static dithering uitgelegd :P

[ Voor 7% gewijzigd door CMT op 05-09-2020 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arutten
Bij Azerty staan er 2 te koop https://azerty.nl/categor...0&reactietijd_monitor=1,1 Welke is nu de juiste? Typenummer is gelijk, volgens mij.

Laat maar: de goedkopere monitor is teruggestuurd.

[ Voor 9% gewijzigd door arutten op 05-09-2020 17:58 ]

=Specs=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinkfun
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-05 17:39
arutten schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:57:
Bij Azerty staan er 2 te koop https://azerty.nl/categor...0&reactietijd_monitor=1,1 Welke is nu de juiste? Typenummer is gelijk, volgens mij.

Laat maar: de goedkopere monitor is teruggestuurd.
Is hetzelfde, ene is 'nieuw' andere is retour/open box

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nu zijn de dozen sowieso niet gesealed en door de update zijn ze allemaal open box.

Omruiling was een succes, nu wel een nieuwe. Krijg hem alleen niet aan de gang met een 3m DP 1.4 kabel via Amazon, wel de kabel van het scherm zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Señor Sjon schreef op zondag 6 september 2020 @ 00:29:
Nu zijn de dozen sowieso niet gesealed en door de update zijn ze allemaal open box.

Omruiling was een succes, nu wel een nieuwe. Krijg hem alleen niet aan de gang met een 3m DP 1.4 kabel via Amazon, wel de kabel van het scherm zelf.
Is dat een Amazon Basics kabel? Ik heb hele slechte ervaringen met die kabels, ook de HDMI versie. Zou een ander merk proberen als je 3m nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mijn resultaten:
2m:
Kabel in doos werkt prima, maar staat bijna strak over mijn bureaublad
3m:
A. Standaard dropveter van mijn vorige scherm: 60 Hz, erboven niiks
B. Andere dropveter uit vervlogen tijden (gold plated) van mijn andere scherm: 100Hz prima, bij 144Hz flikkeringen, af en toe uitvallend beeld.
C. https://www.amazon.nl/gp/product/B083PXHVYB/ Als B., maar beeld valt niet af en toe weg. Zou 8k aan moeten kunnen en 4k op 144 Hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
CMT schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:50:
[...]

Voor HDR500 en hoger heb je inderdaad 10bit nodig. Maar of dat nou echt zo nodig is?
De 2 bit extra kost in theorie 4x zoveel bandbreedte als 8 bit (1024 gradaties vs 256).
Dat is ook de reden eigenlijk dat men pseudo 10bit is gaan gebruiken waarbij de laatste 2 bit wordt gesimuleerd door snel afwisselende som kleuren. Scheelt bandbreedte en het is goedkoper.
Eh, nee.

8 vs 10 bit is 25% meer data. Het aantal mogelijke kleuren is 4x meer.
Of moet jij bij 2 letters achter elkaar 26x meer op papier zetten dan bij 1 letter? Het aantal combi’s is wel 26x meer :)

Wel volledig eens dat de bron ook 10 bit moet zijn.

Ik heb zelf de laatste 8 jaar 10 bit monitoren gehad en ik zie goed het verschil bij die 8 vs 10 bit plaatjes. De vraag is alleen of ik dat ook zie als alles beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Je hebt gelijk, ik zal het even aanpassen. Het gaat met data om de bits natuurlijk.
Bedankt dat je mij erop wijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arutten
Ik heb de knoop doorgehakt en net de IIyama GB3466WQSU-B1 besteld bij Azerty en in de opmerking gevraagd of de monitor reeds voorzien is van de laatste firmware. Monitor zou, volgens voorraad op de website, morgen geleverd worden.

=Specs=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zou wel moeten zijn, maar de doos is niet gesealed, dus kan je controleren.

Iemand nog suggesties voor een DP1,4 kabel van drie meter? Want ik heb er nu al één retour gestuurd met artifacts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
Señor Sjon schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:50:
Zou wel moeten zijn, maar de doos is niet gesealed, dus kan je controleren.

Iemand nog suggesties voor een DP1,4 kabel van drie meter? Want ik heb er nu al één retour gestuurd met artifacts.
Ik heb er een besteld bij Alie. Maar is nog niet binnen. Het word tijd dat ik wat aan bureau kabelmanagement ga doen. :)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arutten
Deze zou moeten werken op 144Hz: https://tweakers.net/pric...zwart-cac-1060-zwart.html
Zie de review bij de 2 meter variant: https://www.alternate.nl/...abel/html/product/1392440

[ Voor 33% gewijzigd door arutten op 07-09-2020 11:18 ]

=Specs=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die extra meter is vaak de moeilijkheid. ;)

Jammer dat de OEM's wat moeilijker te spotten zijn. Er zijn wel vier(!) kabels gecertificeerd op 3 meter.
https://www.displayport.o...5B0%5D=8k-cables-consumer

Edit:
24,99 KabelDirekt: https://www.amazon.nl/gp/product/B07HL7RSRW
27.49 Club3D: https://www.amazon.nl/gp/product/B07F85RQD2
30.95 StarTech: https://www.amazon.nl/gp/product/B07KCZDZXC
De Elecom staat wel in de pricewatch, maar is nergens te krijgen.

Heb nu de KabelDirekt versie besteld.

[ Voor 38% gewijzigd door Señor Sjon op 07-09-2020 12:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
In mijn zoektocht naar wat meer informatie over deze monitor kwam ik zojuist deze review tegen, wellicht ook voor anderen interessant.

https://www.kitguru.net/p...ultrawide-monitor-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
ATCO schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:03:
In mijn zoektocht naar wat meer informatie over deze monitor kwam ik zojuist deze review tegen, wellicht ook voor anderen interessant.

https://www.kitguru.net/p...ultrawide-monitor-review/
Tja daar is eigenlijk niets van gelogen....

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:40
Vraagje, ik ben erg geïnterreseerd in deze monitor maar ik vroeg mij dus af of de nadelen van een VA paneel duidelijk te merken zijn en dat als je echt waarde hecht aan de voordelen van een IPS scherm je beter voor de ips variant van dit scherm kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:40
En is het daarnaast beter om voor deze monitor een HDMI kabel of DisplayPort kabel te gebruiken om te gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arutten
Thrawni schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:06:
En is het daarnaast beter om voor deze monitor een HDMI kabel of DisplayPort kabel te gebruiken om te gamen?
Maakt volgens mij niet uit, mits er een HDMI 2.0 of Displayport 1.4 kabel gebruikt wordt.

=Specs=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Thrawni schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:06:
Volgens mij is het advies om met name HDMI voor TV's te gebruiken en DP voor de PC/monitoren; levert minder (compatibiliteits)problemen op in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Dat maakt echt niet uit kwalitatief gezien. Wel is het zo dat de max. verversingsfrequentie bij HDMI vaak lager is dan met DP. Ook bieden Nvidia videokaarten geen freesync aan via HDMI.
Ik vind DP wel een mooiere aansluiting omdat het ook de kabel in de poort vergrendeld.
wackidth schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:24:
[...]

Tja daar is eigenlijk niets van gelogen....
Wel erg jammer dat Freesync totaal niet onderzocht wordt. Ik vind dat onbegrijpelijk wanneer het om een major feature gaat..
Thrawni schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 07:54:
Vraagje, ik ben erg geïnterreseerd in deze monitor maar ik vroeg mij dus af of de nadelen van een VA paneel duidelijk te merken zijn en dat als je echt waarde hecht aan de voordelen van een IPS scherm je beter voor de ips variant van dit scherm kan gaan?
Ik heb zelf geen vergelijkingsmateriaal tussen IPS en VA, maar ik denk niet dat je drastisch veel verschil zult merken in bewegingsscherpte. De refreshrate heeft de grootste impact gehad wat dat betreft.
Wat wel een mogelijk groot nadeel kan zijn is de 'black smear'.
Het zorgt voor wat extra blur bij pikzwart naar grijs transities
Afgezien daarvan zie ik geen enkel voordeel voor IPS. De kleuren tussen beide schermen zitten op gelijk niveau en de kromming van 1500R compenseert de kleurverschuiving van VA heel mooi (in het horizontale vlak tenminste).
Als je eenmaal aan het contrast van VA gewend bent wil je ook niet meer terug ;). Het maakt de kleuren heel levendig.
Daarnaast schijnt de GB3461 ook veel inputlag te hebben!

Je kan altijd beide schermen bestellen en één op één vergelijken. Het herroepingsrecht is er juist voor om een product te kunnen beoordelen (binnen redelijke grenzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 18:26
Ook ik denk eraan om dit scherm aan te schaffen, echter twijfel ik nog tussen deze en de recent uitgebrachte Xiaomi curved gaming monitor.

Qua specs (voor zover ik weet) gelijkwaardig, maar de Mi al verkrijgbaar voor 410 euro.

Op dit moment kom ik van een 16:9 27" 1440p60Hz monitor (Qnix QX2710) en lijkt mij een ultrawide met hoge refreshrate een fijne upgrade wat betreft gaming en development.

Verder heb ik weinig verstand van monitoren. Misschien dat jullie advies kunnen geven m.b.t. de twee opties waartussen ik twijfel?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
Montu schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:15:
Ook ik denk eraan om dit scherm aan te schaffen, echter twijfel ik nog tussen deze en de recent uitgebrachte Xiaomi curved gaming monitor.

Qua specs (voor zover ik weet) gelijkwaardig, maar de Mi al verkrijgbaar voor 410 euro.

Op dit moment kom ik van een 16:9 27" 1440p60Hz monitor (Qnix QX2710) en lijkt mij een ultrawide met hoge refreshrate een fijne upgrade wat betreft gaming en development.

Verder heb ik weinig verstand van monitoren. Misschien dat jullie advies kunnen geven m.b.t. de twee opties waartussen ik twijfel?
Ik zat ook te twijfelen tussen de twee. Aangezien ze hetzelfde scherm gebruiken, maakt het qua specs weinig uit.
Wat voor mij de doorslaggevende keuze was het feit dat de Xiaomi geen USB hub heeft.
Daarnaast was de IIyama al te koop... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 18:26
Luther schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:19:
[...]

Ik zat ook te twijfelen tussen de twee. Aangezien ze hetzelfde scherm gebruiken, maakt het qua specs weinig uit.
Wat voor mij de doorslaggevende keuze was het feit dat de Xiaomi geen USB hub heeft.
Daarnaast was de IIyama al te koop... ;)
Dank! Als ik ze even naast elkaar vergelijk (https://tweakers.net/pricewatch/compare/1593094;1569422/), zie ik echter dat er toch wat verschillen zijn: Mi: 4 ms, 300 ms, geen HDR, Iiyama: 1ms, 400 nits, wel HDR.

Exact hetzelfde scherm gebruiken ze dus niet, toch?

PC Specs

Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste