AMD Ryzen 7 5800X - ASUS ROG STRIX X470-F - AMD Radeon 6900XT - LG 34GN850-B
[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 15-09-2020 13:25 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik heb het even met blacktuner op -2 gezet en HDR uit op het scherm en aan in het OS; dat maakt het duidelijker dan het is. Vervolgens met super slow-mo opgenomen. Ter indicatie, je ziet een screen flicker op of rond de volgende tijdsintervallen:Señor Sjon schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:17:
[...]
Ik weet niet wat ik moet zien? Heb hem nu aangesloten op een Surface Pro en zie daar niks in ieder geval. Maar ook op het YT filmpje zie ik het niet.
2 sec
7 sec
28 sec
44 seconden
52 seconden
Note; ik heb het dus bewust langzamer opgenomen. IRL gaat het sneller en is het stukken beter te zien dan middels video. STR:
1. Open deze site in een verkleind venster https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
2. Kijk naar wallpaper/ander venster
3. Indien niet goed zichtbaar: HDR in OS uit zetten en op scherm aanzetten
Probleem is minder aanwezig op 60 Hz en helemaal weg met Black Tuner op >+2. Maar dan krijg je een uitgewassen scherm.
Opgenomen met een Samsung S9, scherm is aangesloten middels DP op een MacBook Pro 2020
[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 15-09-2020 13:32 ]
Die ken ik nog niet, intressant!Marenti schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:47:
[...]
pricewatch: Gigabyte G34WQC Zwart
Deze heb ik gisteren in de pricewatch gezien voor 399,- bij Megekko
De levertijd is wel minimaal 10 dagen. Ik weet niet of de kwaliteit van deze monitor even goed is als die van iiyama.
Wegzetten is ook weer een groot woord. Ik dacht oprecht dat jullie spijkers op laag water aan het zoeken waren (daarom geef ik ook de vergelijking met een ander merk scherm dat hetzelfde gedrag vertoont). Ik heb trouwens ook niet gezegd dat mijn IIyama het niet doet (kan ik niet meer testen omdat de omruilprocedure in gang is).TheLarger1 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:47:
[...]
Weinig grappigs aan maar omdat je een scherm hebt dat het toevallig niet doet zet je ons weg als overgevoelig, terwijl diverse mensen aangeven hetzelfde te ervaren, wat ik en anderen blijkbaar ook niet ervaren met hun vorige/andere schermen.
Het lijkt mij in ieder geval niet normaal, het gebeurt zowel in de browser als in diverse games, ja dit is een probleem want het is veelal aanwezig en zeer irritant dat delen van je scherm knipperen. Los van het feit of 479e veel geld is dit hoort niet, ik wacht de reactie van Iiyama support af en anders gaat het scherm voor mij in ieder geval wel retour want ik stoor mij er mateloos aan.
Maar daar doe ik niet lacherig over. Dat is misselijk makend om eerlijk te zijn, iemand uitlachen.
Want dat doe jij wel degelijk.
Ik bagatelliseer ook verder niet, maar geef aan dat het voor mij in de 5 jaar gebruik van de Benq niet is opgevallen. En dus betwijfel of dit voorbeeld met de Star Citizen animatie niet een kwestie van uitzondering is.
Ik lach niemand uit ik moest er gewoon om lachen, we kijken er beide anders tegen aan, dit geeft niet. In mijn ogen reageer je juist zelf zo fel, zoals misselijk makend, mijn inziens een beetje overdreven maar goed het was niet zo bedoeldCMT schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:39:
[...]
Wegzetten is ook weer een groot woord. Ik dacht oprecht dat jullie spijkers op laag water aan het zoeken waren (daarom geef ik ook de vergelijking met een ander merk scherm dat hetzelfde gedrag vertoont). Ik heb trouwens ook niet gezegd dat mijn IIyama het niet doet (kan ik niet meer testen omdat de omruilprocedure in gang is).
Maar daar doe ik niet lacherig over. Dat is misselijk makend om eerlijk te zijn, iemand uitlachen.
Want dat doe jij wel degelijk.
Ik bagatelliseer ook verder niet, maar geef aan dat het voor mij in de 5 jaar gebruik van de Benq niet is opgevallen. En dus betwijfel of dit voorbeeld met de Star Citizen animatie niet een kwestie van uitzondering is.
Ik heb er overigens met veel meer last van niet alleen die site/banner, ook in Overwacht, LoL enz.. Voor mij gewoon te storend.
Nu zie ik het, maar niet op mijn scherm.Notna schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:30:
[...]
Ik heb het even met blacktuner op -2 gezet en HDR uit op het scherm en aan in het OS; dat maakt het duidelijker dan het is. Vervolgens met super slow-mo opgenomen. Ter indicatie, je ziet een screen flicker op of rond de volgende tijdsintervallen:
2 sec
7 sec
28 sec
44 seconden
52 seconden
[YouTube: iiyama screen flicker v2]
Note; ik heb het dus bewust langzamer opgenomen. IRL gaat het sneller en is het stukken beter te zien dan middels video. STR:
1. Open deze site in een verkleind venster https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
2. Kijk naar wallpaper/ander venster
3. Indien niet goed zichtbaar: HDR in OS uit zetten en op scherm aanzetten
Probleem is minder aanwezig op 60 Hz en helemaal weg met Black Tuner op >+2. Maar dan krijg je een uitgewassen scherm.
Opgenomen met een Samsung S9, scherm is aangesloten middels DP op een MacBook Pro 2020
[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 15-09-2020 14:07 ]
Het is ook heel specifiek wanneer het wel of niet te zien is. Bij normaal desktop gebruik en YT kijken bijv. heb ik er geen last van. Met deze banner kan ik het gewoon reproduceren, consistent. Het zal dus een bepaald soort content zijn die iets met de verlichting doet op de achtergrond en dat probeert te compenseren.Señor Sjon schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:04:
[...]
Nu zie ik het, maar niet op mijn scherm.Het valt iig een stuk minder op dan de witte flikkering die er eerst inzat. Die was echt storend. In ieder geval zonder Freesync is het niet te zien. Vanavond kan ik het eens testen op mijn desktop.
Ik weet niet of ik het storend genoeg vind om het scherm weg te doen en ben ook wel benieuwd wat iiyama te zeggen heeft op de mail van @TheLarger1. Als het wederom met een FW op te lossen is rijd ik wel weer op en neer
Ja, doen we! Ik had met mijn opmerking geen kwade bedoeling. Maar ik zie ook wel in dat het wel erg recht voor zijn raap is (zo ben ik nou eenmaal). En zo te lezen de reactie daarop ook totaal verkeerd geïnterpreteerd.TheLarger1 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:00:
[...]
Ik lach niemand uit ik moest er gewoon om lachen, we kijken er beide anders tegen aan, dit geeft niet. In mijn ogen reageer je juist zelf zo fel, zoals misselijk makend, mijn inziens een beetje overdreven maar goed het was niet zo bedoeldZand erover en maar weer on-topic?
Ik heb er overigens met veel meer last van niet alleen die site/banner, ook in Overwacht, LoL enz.. Voor mij gewoon te storend.
Mijn excuses.
https://www.3dmark.com/spy/21686019 - RX 6900XT 21K+
1) witte flikkering: >>> opgelost met FW-update
2) brightness flikkering: >>> pending. Niet iedereen ziet of heeft het. Het lijkt erop dat het scherm heel even de helderheid verlaagd.
Sorry..Señor Sjon schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:40:
Je kan natuurlijk ook het topic lezen.
1) witte flikkering: >>> opgelost met FW-update
2) brightness flikkering: >>> pending. Niet iedereen ziet of heeft het. Het lijkt erop dat het scherm heel even de helderheid verlaagd.
Nee heb hier geen last van flikkeren.... Drivers opnieuw geïnstalleerd?TheLarger1 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:41:
Ik heb sinds zaterdag ook dit scherm, met de nieuwe firmware, en twijfelde eerst aan mijzelf maar in Apex kun je goed zien dat er inderdaad wel degelijk screen flicker is.. Als ik switch naar fullscreen lijkt het weg. Ook met instellingen op 100Hz is deze flicker aanwezig.
Twijfel of ik het scherm nu zal houden of terugstuur, wellicht dat nieuwe alle schermen dit euvel hebben. Maar om nou steeds monitoren heen en weer te sturen is ook zo wat..
https://youtu.be/5VJj5CjHEJI
EDIT: En bij het bekijken van deze pagina met de beweging van de banner flikkert mijn hele scherm ook, is dit bij jullie ook zo? Zelfs met Freesync in de monitor uitgeschakeld.
https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Edit.... Ik zie wat flikkeringen.... Maar dat is voor mij normaal te noemen.... Heel lichtjes...
Dan moet je er echt goed op letten. In een game niet eens merkbaar.
[ Voor 8% gewijzigd door wackidth op 15-09-2020 22:11 ]
.
Als de video nog aan het laden is (zwart met een loading-spinner) en ik scroll dan naar benden tot de video niet meer zichtbaar is dan wordt het scherm lichter. Scroll ik weer omhoog dan wordt het scherm weer donkerder.
Als dit gebeurt tijdens een spel of een film dan valt het niet zo op, maar als het gebeurt als er absoluut geen beweging is op het scherm (Witcher in-game menu) dan is dat toch best irritant.
Ja, al die stappen heb ik al geprobeerd, dit zit echt in het scherm. Als ik het venster 50/50 plaats tussen mijn beide schermen doet mijn oude scherm het niet en deze wel. Zo ziet het er bij mij uit, in het echt nog beter zichtbaar dan op de opname.wackidth schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:05:
[...]
Nee heb hier geen last van flikkeren.... Drivers opnieuw geïnstalleerd?
Edit.... Ik zie wat flikkeringen.... Maar dat is voor mij normaal te noemen.... Heel lichtjes...
Dan moet je er echt goed op letten. In een game niet eens merkbaar.
YouTube: Iiyama GB3466WQSU screen flicker new fw
Valt wel op dat niemand ineens voorraad heeft, wellicht gewoon uitverkocht of een nieuwe actie van Iiyama?
Overigens op het onderstaande forum vanaf pagina 20 reageert Iiyama UK ook, daar heeft iemand dezelfde problemen na fw update en Iiyama medewerker neemt dit op en er kijkt een engineer van hun naar.
https://www.overclockers....mium-pro.18888669/page-20
Edit: Met mijn zakelijke laptop flikkert het scherm niet op de website, en een greep uit de ‘known issues’ van de AMD driver geeft onderstaande aan. Wellicht dat er dan toch wat driver issues zijn die dit veroorzaken.
- With Radeon FreeSync enabled on Radeon RX 5000 series system configurations, task switching to another display or application may cause the display to flicker for a few moments.
- Brightness flickering may be experienced on some VP9 video content playback through applications or web browsers on Radeon RX 5000 series graphics product system configurations.
[ Voor 43% gewijzigd door TheLarger1 op 16-09-2020 13:19 ]
Kan natuurlijk ook een placebo fix zijn, even een tijdje testen.
Doel jij op de flikkeringen ook op de RSI website?unfor schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:15:
Ik heb de truc die anderen hier proberen eens geprobeerd: 141 Hz instellen middels een custom resolutie, dat lijkt te werken.
Kan natuurlijk ook een placebo fix zijn, even een tijdje testen.
Of tijdens het gamen?
Flikkeringen overal, vooral zichtbaar op donkere schermen.Aramiss schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:51:
[...]
Doel jij op de flikkeringen ook op de RSI website?
Of tijdens het gamen?
Zou jij misschien je settings willen delen?unfor schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:57:
[...]
Flikkeringen overal, vooral zichtbaar op donkere schermen.
Simpelweg een custom resolutie aangemaakt in het nvidia control panel, en daar 141 Hz als refreshrate bij gekozen.Aramiss schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:03:
[...]
Zou jij misschien je settings willen delen?
Edit: Never mind, zodra ik bij gsync settings "enable settings for selected display" vinkje aanzet begint hij weer te flikkeren. Placebo dus.
Je moet dit scherm als niet-freesync beschouwen, want zodra je verwacht dat je met freesync kunt werken zul je een tegenvaller krijgen.
[ Voor 33% gewijzigd door unfor op 16-09-2020 20:17 ]
Ik heb op dit moment een 970 gtx videokaart erin hangen waardoor Freesync nog niet werkt. Als de nieuwe videokaart er is kan ik mijn monitor pas echt goed beoordelen.unfor schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:09:
[...]
Simpelweg een custom resolutie aangemaakt in het nvidia control panel, en daar 141 Hz als refreshrate bij gekozen.
Edit: Never mind, zodra ik bij gsync settings "enable settings for selected display" vinkje aanzet begint hij weer te flikkeren. Placebo dus.
Je moet dit scherm als niet-freesync beschouwen, want zodra je verwacht dat je met freesync kunt werken zul je een tegenvaller krijgen.
Dan kan ik de monitor aanpassen op het moment dat ik ga gamen. Twee handelingen extra maar wel meer plezier van het huidige scherm.
De mensen die in eerste instantie naar Hoofddorp zijn gereden ervaren die geen enkele flikkering meer? Zijn die 100% tevreden over hun monitor? Want het kan best zijn dat de huidige firmware update de grootste ergernissen heeft getackeld echter hier en daar nog wat finetunen moet plaatsvinden.
Zat de kabel er wel goed in? Lijkt eerder een slechte connectie. De enige kabels die tot nu toe goed werken is het origineel of een VESA gecertificeerde variant.Thrawni schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:57:
Mijn scherm is net op de bovenste helft spastisch gaan flikkeren waarbij er ook een heel raar geluidje tegelijkertijd uitkwam. De beste vergelijking die ik kan maken is dat het leek op een hele oude beeldbuis die geen net kon vinden en waarbij je enkel witte en zwarte spikkels zag. Dat had ik net enkele mini secondes met daarbij een raar krakend geluidje oid. Word er redelijk bang van, als het weer gebeurt heb ik mijn camera bij de hand hoop ik...
Aangezien ik wel flikkeringen/banding herken van een kabel die de frequentie niet aankon (100Hz wel, 144Hz niet), ben ik wel benieuwd of iedereen hier de originele kabel gebruikt met het nieuwe 'probleem'.
Speak for yourself.unfor schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:09:
[...]
Simpelweg een custom resolutie aangemaakt in het nvidia control panel, en daar 141 Hz als refreshrate bij gekozen.
Ik ben naar Hoofddorp gereden en FreeSync doet het prima op een RX 590. Enkel bij de star citizen website en in het menu van The Witcher heb ik reproduceerbare flickering. Dit is trouwens ongeacht driver, OS, GPU, refresh rate of freesync.Aramiss schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:56:
[...]
Ik heb op dit moment een 970 gtx videokaart erin hangen waardoor Freesync nog niet werkt. Als de nieuwe videokaart er is kan ik mijn monitor pas echt goed beoordelen.
Dan kan ik de monitor aanpassen op het moment dat ik ga gamen. Twee handelingen extra maar wel meer plezier van het huidige scherm.
De mensen die in eerste instantie naar Hoofddorp zijn gereden ervaren die geen enkele flikkering meer? Zijn die 100% tevreden over hun monitor? Want het kan best zijn dat de huidige firmware update de grootste ergernissen heeft getackeld echter hier en daar nog wat finetunen moet plaatsvinden.
Zo lang het niet bij 100% van de gebruikers werkt kunnen we niet spreken van een betrouwbare freesync support.Señor Sjon schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:36:
[...]
Speak for yourself.Ik heb er geen last van gehad toen ik op max Cities Skylines of Planet Coaster aan het spelen was. Ook Heaven en Valley gaven geen gekke dingen op 144Hz met Freesync/G-sync enabled. Ik gebruik wel een andere DP kabel omdat ik 3m nodig had.
Het schijnt dat het aan het paneel ligt En dat andere monitoren met het zelfde paneel er ook last van hebben.
Na 48 uur ook nog geen reactie van Iiyama op de mail, zal eens een telefoontje proberen. Mocht hier wat uitkomen dan horen jullie het. Ik vind het te storend en als er geen oplossing is stuur ik hem retour.
De kabel die jij wenst te kopen heb ik in gebruik via coolblue gekocht.arutten schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:06:
Net getest met de bijgeleverde DP kabel en probleem bij de website van Star Citizen blijft. Heb mijn oude kabel weer aangesloten, omdat de bijgeleverde kabel te kort is. Ik ga de "Club 3D DisplayPort 1.4 kabel 2 meter HBR3 8K 60Hz Zwart" bij Alternate bestellen, maar ik denk niet dat die kabel het probleem oplost. Hebben medetweakers met de oude firmware ook last van flikkeringen op de website van Star Citizen?
En die geeft ook de flikkeringen op de Star Citizen website met de nieuwe firmware op mijn monitor geïnstalleerd.
Goed, even een update na mijn gesprek met Iiyama:
Het 'goede' nieuws is dat ze bekend zijn met dit probleem!
Het lijkt erop dat er in de vorige firmware upgrade iets toch niet goed is gegaan, ze zijn aan het zoeken naar de oplossing want ze weten op dit moment zelf ook niet waar het probleem zit. (Status van NL service Iiyama)
Vooralsnog lijkt er dus weer een firmware upgrade te komen maar ze hebben op dit moment geen ETA wanneer want ze kunnen het 'probleem' nog niet vinden..
Een tijdelijke workaround is inderdaad Freesync in het beeldscherm uitschakelen, dit lost het probleem niet op maar vermindert het probleem..
Hopelijk snel goed nieuws, ik sta op de lijst met mensen die geïnformeerd worden zodra er een oplossing is.
Dat zou wel ideaal zijn! De ROI termijn loopt aardig op voor Iiyama zoSeñor Sjon schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:11:
Misschien kunnen ze in die firmware update ook iets maken dat mensen thuis de boel kunnen updaten. Scheelt heel wat gereis van beeldschermen.
Zit zelf in twijfel of ik dit scherm terug stuur en hem dan later ‘goed’ weer koop of deze gewoon hou en wacht op een oplossing. Gelukkig kan ik daar nog even over nadenken
Het probleem zit met name in het feit dat je het via een USB OTA dongle achtig ding moet updaten. De poort ensich laat niet toe direct een update te doen. Had ik namelijk gevraagd toen ik de eerste keer er naar toe ging.Señor Sjon schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:11:
Misschien kunnen ze in die firmware update ook iets maken dat mensen thuis de boel kunnen updaten. Scheelt heel wat gereis van beeldschermen.
@TheLarger1 thanks voor de update; houd je ons op de hoogte?
Uiteraard! Ik zie het zelf ook graag opgelost!Notna schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:28:
[...]
Het probleem zit met name in het feit dat je het via een USB OTA dongle achtig ding moet updaten. De poort ensich laat niet toe direct een update te doen. Had ik namelijk gevraagd toen ik de eerste keer er naar toe ging.
Het probleem zit hem denk ik niet in de hardware, want als ik het goed zag was het gewoon een arduino die ze er aan hingen. Het probleem zit hem eerder in de software die ze niet maar zo vrij gaan geven ben ik bang.Notna schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:28:
[...]
Het probleem zit met name in het feit dat je het via een USB OTA dongle achtig ding moet updaten. De poort ensich laat niet toe direct een update te doen. Had ik namelijk gevraagd toen ik de eerste keer er naar toe ging.
Ik rij wel lekker naar Hoofddorp als het moet/kan.
Volgens mij zijn er sowieso weinig monitoren die een firmware update kunnen uploaden zonder speciale apparaten?
.
Let op er is een 1.4 en 1.2 versie.
Vention DisplayPort 1.4 Cable 8K@60Hz High Speed 32.4Gbps Display Port Cable for Video PC Laptop DP 1.4 Display Port 1.2 Cable
https://a.aliexpress.com/_B1rhHl
.
Ik niet het dubbele betalen...haha. En met twee weken is het meestal wel binnen met de juiste vervoerder.
.
Ik heb nu ook getest met de flikkering. Ja, het zit erin. Het komt zelfs erg consequent bij hetzelfde beeld langs met dezelfde reactie. Telkens als de donkere scene met rode lasers langskomt gebeurt hetzelfde. Het houdt op als je het venster ver genoeg uit beeld schuift. Vanaf dit punt links uit beeld reageert het scherm niet meer op het venster.
:fill(white):strip_exif()/f/image/DB4HVDJXxokeWeF6fLhyJErH.png?f=user_large)
Overigens valt het op als je met vensters werkt, heeft iemand het al echt ingame gehad? Niet zijnde menu's? Freesync op het scherm aan of uit maakt niet uit. G-Sync op VGA kaart aan of uit maakt niet uit.
Moet wel zeggen dat het me een stuk minder stoort dan de witte flikkeringen. Dat leek op onweer bij bv Valley tijdens de nachtscenes bij een wolkenloze hemel.
[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 17-09-2020 17:42 ]
Ik heb contact gehad met Azerty en die verwacht a.s. zaterdag weer nieuwe schermen.
Ik hoop van harte dat dit een kwestie van afregelen is en niet iets hardwarematig.
De andere schermen die ik in huis heb, en met deze animatie getest, vertonen dit gedrag niet.
Toschiba laptop: TN paneel met CCFL edge achtergrondverlichting.
Philips 4k 43" momentum monitor: ongekend snelle VA met led zone achtergrondverlichting.
Het is wel opvallend dat van de 2 Benq GW2470H monitoren, het exemplaar met een langere HDMI kabel er duidelijk meer last van heeft.
Er is ook een nieuwe Nvidia driver beschikbaar. Misschien lost deze driver ook e.e.a. op. Ik meen gelezen te hebben, dat anderen met een oudere driver minder last hadden van flikkeringen.
[ Voor 46% gewijzigd door arutten op 17-09-2020 20:45 ]
Zo te zien hebben ze al weer voorraad, met een beetje geluk kan je morgen al mee doenCMT schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:48:
Als het een beetje meezit kan ik volgende week weer mee doen met testen ^^.
Ik heb contact gehad met Azerty en die verwacht a.s. zaterdag weer nieuwe schermen.
Ik hoop van harte dat dit een kwestie van afregelen is en niet iets hardwarematig.
De andere schermen die ik in huis heb, en met deze animatie getest, vertonen dit gedrag niet.
Toschiba laptop: TN paneel met CCFL edge achtergrondverlichting.
Philips 4k 43" momentum monitor: ongekend snelle VA met led zone achtergrondverlichting.
Het is wel opvallend dat van de 2 Benq GW2470H monitoren, het exemplaar met een langere HDMI kabel er duidelijk meer last van heeft.
Resultaat: er gebeurt helemaal niks met het deel wat op mijn desktop wel die flikkeringen op kon wekken. Wordt er een ander filmpje ingeladen wellicht? Ik zou het niet weten. Met een vollledig witte pagina erbij ook niks. 3440x1440 @ 100 Hz.
:fill(white):strip_exif()/f/image/P4t1AvPrunXyhx8ytdE15nGK.png?f=user_large)
Rossen op pagina 18 had een filmpje op Youtube gezet, maar dat was echt niet wat ik zagSeñor Sjon schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:19:
Erm, dat is niet zo gezond. Was er niet iemand anders die ook een soortgelijk probleem had?
Dit was mijn manier/poging tot het beschrijven van het probleem dat ik ook had en ik dacht dat ik de enige was maar ik ben bijna 'blij' dat het niet alleen bij mij is.Thrawni schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:57:
Mijn scherm is net op de bovenste helft spastisch gaan flikkeren waarbij er ook een heel raar geluidje tegelijkertijd uitkwam. De beste vergelijking die ik kan maken is dat het leek op een hele oude beeldbuis die geen net kon vinden en waarbij je enkel witte en zwarte spikkels zag. Dat had ik net enkele mini secondes met daarbij een raar krakend geluidje oid. Word er redelijk bang van, als het weer gebeurt heb ik mijn camera bij de hand hoop ik...
Yep, ik dus.Señor Sjon schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:19:
Erm, dat is niet zo gezond. Was er niet iemand anders die ook een soortgelijk probleem had?
Vreemd he! Ik had hetzelfde met mijn HP laptop van de zaak, ook een onboard intel chip.Señor Sjon schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:51:
Goed nu nogmaals getest met mijn werksurface aangesloten via dok met DP.
Resultaat: er gebeurt helemaal niks met het deel wat op mijn desktop wel die flikkeringen op kon wekken. Wordt er een ander filmpje ingeladen wellicht? Ik zou het niet weten. Met een vollledig witte pagina erbij ook niks. 3440x1440 @ 100 Hz.
[Afbeelding]
Verder op mijn andere pc wel last met een Nvidia 1080.
[ Voor 0% gewijzigd door br00ky op 18-09-2020 22:40 . Reden: ;) ]
Ik ben sinds dien wel erg bang ook dat mijn scherm het ook binnenkort of iig sneller de geest gaat geven en gezien ik nog binnen het termijn van retouren val zat ik te bedenken om het op basis hiervan te gaan retouren, maar ja het is tot nu toe één keer gebeurt en het termijn is ook bijna verlopen en ik weet niet of dit nou een goede reden is om het te gaan retouren... Waarschijnlijk niet, maar word er bang van gezien weinig andere mensen dit probleem hebben.arutten schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:05:
Ik had net allemaal strepen in beeld en hoorde een knetterend geluid toen het scherm aanging... Na scherm uitzetten en weer aanzetten, was het weg. Ik hoop niet dat mijn scherm binnenkort de geest geeft.
[ Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 18-09-2020 14:27 ]
Hier enkel getest op een MacBook Pro, welke een AMD (Ati, lekker old skool!Señor Sjon schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:26:
Hebben mensen met Ati kaarten dat nieuwe probleem ook? Of is het alleen Nvidia? Het is in ieder geval niet G-Sync/Freesync gerelateerd.
Zelfs op een Mali GPU (ARM64) is het nieuwe probleem er. AMD ook, dat was al bekend. Ik kan het voor de lol ook eens proberen met wat antieke ATI en NVIDIA kaarten die ik nog heb liggen.Señor Sjon schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:26:
Hebben mensen met Ati kaarten dat nieuwe probleem ook? Of is het alleen Nvidia? Het is in ieder geval niet G-Sync/Freesync gerelateerd.
Ik heb vooral interesse in de resultaten van nog wat Intel IGP's, want tot nu toe lijken dat de enige die het nieuwe probleem niet hebben. Ik zal eens in mijn laptop verzameling kijken of ik die nog heb.
Dat vuurwerk is van jezelfThrawni schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:51:
Over welk probleem gaat het nu precies? Over het knetter geluid (gepaard met strepen over het scherm) of het andere probleem?
Het gaat om het dimmen van de achtergrond, bij mij telkens bij de rode laserscene in de gelinkte site. Lijkt een soort HDRachtige actie om het licht er meer uit te laten komen ofzo. In ieder geval doen Intel IGP's niet mee aan dit feestje. Mijn Intel desktop heeft ook een onboard graphics deel met DP aansluiting. Die kan ik ook nog proberen, alleen de max die dat ding trekt is 4k @60Hz.
https://ark.intel.com/con...cache-up-to-3-60-ghz.html
Ik ben benieuwd naar jouw test @Señor Sjon !
Ik zou hem echt retourneren. Je mag toch wel iets meer verwachten van een monitor van bijna 500 euro... Het is duidelijk dat er iets niet goed is.Thrawni schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:51:
Over welk probleem gaat het nu precies? Over het knetter geluid (gepaard met strepen over het scherm) of het andere probleem?
Als ik de storing nog één keer zie, wordt het scherm ter reparatie aangeboden bij IIyama zelf. En meteen vermelden dat de flikkeringen bij de nieuwe firmware nog niet opgelost zijn.Montu schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:58:
Ik zou hem echt retourneren. Je mag toch wel iets meer verwachten van een monitor van bijna 500 euro... Het is duidelijk dat er iets niet goed is.
Ik denk dat ik dat ook ga doen... Ookal zit ik volgens mij nog wel in mijn retour termijn voor Azertyarutten schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:12:
[...]
Als ik de storing nog één keer zie, wordt het scherm ter reparatie aangeboden bij IIyama zelf. En meteen vermelden dat de flikkeringen bij de nieuwe firmware nog niet opgelost zijn.
Kan ook, maar ik zou geen zin hebben in al dat gedoe van terugsturen, wachten, en hopen dat het dan wel gefixt is. Als je een nieuw product koopt verwacht je het probleemloos te kunnen gebruiken. Als het dan al vanaf het begin mis is, dan zou ik het gewoon direct retourneren.arutten schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:12:
[...]
Als ik de storing nog één keer zie, wordt het scherm ter reparatie aangeboden bij IIyama zelf. En meteen vermelden dat de flikkeringen bij de nieuwe firmware nog niet opgelost zijn.
Met DP op mijn IGP gebeurt er helemaal niks, dus het is automatisch uitgeschakeld doordat er een videokaart inzit of ik heb hem ooit in het BIOS uitgezet. Anyhow, daar ga ik niet meer naar zoeken.cgullstar schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:31:
Geprobeerd met een oude meuk laptop, maar die kon maar tot 1080p@60Hz weergeven dus daar werkte het prima. Op de PC heb ik het dimflicker probleem op 1080p ook niet. Op 3440x1440@60Hz wél. Alle lagere resoluties adhv steekproef niet.
Ik ben benieuwd naar jouw test @Señor Sjon !
Heeft iemand dit al opvallend ingame gehad? Want met menu's boeit het me eerlijk gezegd vrij weinig en de site van Star Citizen zit ook niet in mijn daily digest.
[YouTube: 20200918 184523]
Dan is die firmware update toch niet goed genoeg geweest.unfor schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:53:
Nieuwste firmware, witte flickers constant met freesync aan:
[YouTube: 20200918 184523]
Ik zit ook nog in het retourtermijn. Het alternatief is alleen een stuk duurder met de LG.
Daar lees je weinig over en eigenlijk een stuk geruststellender.
Tja, ik gebruik hem wel als non-freesync monitor, op dat puntje na ben ik best tevreden met het scherm.Aramiss schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:20:
[...]
Dan is die firmware update toch niet goed genoeg geweest.
Ik zit ook nog in het retourtermijn. Het alternatief is alleen een stuk duurder met de LG.
Zijn al vele retouren geweest vanwege dode pixels.Aramiss schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:20:
[...]
Ook voedingen die geluid maken..... Het is ook trouwens een enorm blok die voeding... Ik vind het extra geld wat je toe moet leggen niet waard.
Slechte contrast waarde... IPS glow...
Heb alle vertrouwen dat het goed komt.
[ Voor 7% gewijzigd door wackidth op 18-09-2020 20:49 ]
.
Als de flickering er niet was dan was het echt een enorm makkelijke keuze voor me en had ik nu de Iiyama gekocht. Ik heb dezelfde flickering ook gezien op een Dell 32" S3220DGF scherm en vind dat echt enorm vervelend. (verder mooi en flink scherm voor t geld..)
Zijn er nog andere goede concurrerende schermen -500 euro?
Deze is ook interessant van Gigabyte (pricewatch: Gigabyte G34WQC Zwart). Maar kan er nog weinig info over vinden.Aramiss schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:20:
[...]
Was vd week beschikbaar bij magekko en informatique voor 399.
https://www.megekko.nl/pr...n/Gigabyte-G34WQC-monitor
[ Voor 11% gewijzigd door LightPhoenixNL op 19-09-2020 08:22 ]
Dit lijkt mij een mooi alternatief! Heeft overeenkomstige kenmerken.LightPhoenixNL schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 08:21:
[...]
Deze is ook interessant van Gigabyte (pricewatch: Gigabyte G34WQC Zwart). Maar kan er nog weinig info over vinden.
Was vd week beschikbaar bij magekko en informatique voor 399.
https://www.megekko.nl/pr...n/Gigabyte-G34WQC-monitor
Ik heb het freesync/gsync nog niet kunnen testen en daar zijn de meeste problemen mee. Echter heb ik daar wel het scherm voor gekocht. Nu nog een 970 gtx in de pc en wordt 3080 rtx. Daar wil ik een goed werkend scherm voor.
Ben bang voor nog meer flikkeringen.
En wat andere tweakers al aangeven een knetterende/piepende LG voeding is ook rot. Dubbele kosten voor een fractie beter scherm.
Het perfecte scherm bestaat niet maar goed functionerend is toch niet teveel gevraagd?
Zodra je gsync/freesync aanzet.Hawk86 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:38:
Tot nu toe (scherm 2 weken in huis) nog nergens last van gehad en erg tevreden! Waar ontstaat nu precies het probleem?
Dit moet je eerst in de monitor inschakelen, en dan in je gpu control panel.
Freesync probleem is verleden tijd met de nieuwste firmware. Het probleem nu is dat er helderheids flickeringen ontstaan over het hele scherm bij de Star Citizen website zoals eerder vermeld en in menu's van een aantal spellen (Battlefield V en The Witcher tot nu toe, zie eerdere posts voor details).unfor schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 10:01:
[...]
Zodra je gsync/freesync aanzet.
Dit moet je eerst in de monitor inschakelen, en dan in je gpu control panel.
Was het maar waar, zie mijn video enkele posts terug.cgullstar schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:08:
[...]
Freesync probleem is verleden tijd met de nieuwste firmware.
Er is wel degelijk een probleem met de nieuwste firmware en freesync.
[ Voor 12% gewijzigd door unfor op 19-09-2020 11:26 ]
Ik zag hetTheLarger1 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:34:
[...]
Zo te zien hebben ze al weer voorraad, met een beetje geluk kan je morgen al mee doen

Ondertussen is weer één verkocht en heb ik nog geen reactie gekregen.
Vandaag heb ik dan ook maar een mailtje gestuurd met een verzoek om twee schermen toe te sturen, waarvan er één sowieso geretourneerd zal worden.
Ik ben het beu geworden om zolang te wachten op een omruiling vanwege dode pixels en/of stof achter het scherm. De eerste keer had ik de boot al gemist doordat de service aanvraag dagen op zich laat wachten en de verkoop gaat hard.
Nog even in het algemeen, ik lees veel reacties omtrent de flikkering problemen. Maar het wordt nu allemaal op een pot gegooid met als oorzaak het scherm.
Wanneer je de freesync/gsync ervaring bij andere schermen leest, wordt duidelijk dat dit toch wel een wijdverbreid probleem is met tal van oorzaken. Drivers en de games zelf kunnen ook zeer goed het probleem zijn.
Toen ik de IIyama nog had heb ik ook een 5700XT van een vriend te leen gekregen, de Gsync demo werkte daarmee wel vlekkeloos i.t.t. de 1080TI die continue de helderheidssprongen vertoonde.
Ik heb met de 5700XT ook een lijstje van games getest in diverse modus en kan alvast zeggen dat het ook veel uitmaakt of het fullscreen is of in bordered window mode.
Wanneer de 2e IIyama weer binnen is kan het testlijstje afronden en zal ik de resultaten posten tussen de 5700XT vs. 1080TI.
Oh dat is wel balen! Hopelijk krijg je er snel een!CMT schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:50:
[...]
Ik zag het. Helaas wordt de verkoop kennelijk belangrijker geacht dan het afhandelen van een omruiling
.
Ondertussen is weer één verkocht en heb ik nog geen reactie gekregen.
Vandaag heb ik dan ook maar een mailtje gestuurd met een verzoek om twee schermen toe te sturen, waarvan er één sowieso geretourneerd zal worden.
Ik ben het beu geworden om zolang te wachten op een omruiling vanwege dode pixels en/of stof achter het scherm. De eerste keer had ik de boot al gemist doordat de service aanvraag dagen op zich laat wachten en de verkoop gaat hard.
Nog even in het algemeen, ik lees veel reacties omtrent de flikkering problemen. Maar het wordt nu allemaal op een pot gegooid met als oorzaak het scherm.
Wanneer je de freesync/gsync ervaring bij andere schermen leest, wordt duidelijk dat dit toch wel een wijdverbreid probleem is met tal van oorzaken. Drivers en de games zelf kunnen ook zeer goed het probleem zijn.
Toen ik de IIyama nog had heb ik ook een 5700XT van een vriend te leen gekregen, de Gsync demo werkte daarmee wel vlekkeloos i.t.t. de 1080TI die continue de helderheidssprongen vertoonde.
Ik heb met de 5700XT ook een lijstje van games getest in diverse modus en kan alvast zeggen dat het ook veel uitmaakt of het fullscreen is of in bordered window mode.
Wanneer de 2e IIyama weer binnen is kan het testlijstje afronden en zal ik de resultaten posten tussen de 5700XT vs. 1080TI.
Dat was mij ook opgevallen, in het settings menu van Apex ging deze flicker ook weg naar het wijzigen naar full-screen.
Anyways Iiyama is op de hoogte en zoeken het uit. Hopelijk hebben ze snel een fix voor handen want verder bevalt het scherm prima.
[ Voor 4% gewijzigd door TheLarger1 op 19-09-2020 13:08 ]
Inderdaad, ik heb het verkeerd gezien. Ik dacht even dat het dezelfde flickeringen waren als op de Star Citizen website, maar deze lijken toch echt hetzelfde als de filmpjes van voor de update. Dat maakt het allemaal nog lastiger als het bij sommige mensen wel werkt en bij anderen nietunfor schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:24:
[...]
Was het maar waar, zie mijn video enkele posts terug.
Er is wel degelijk een probleem met de nieuwste firmware en freesync.
Als ik het goed heb onthouden zijn er een aantal met Nvidia GPU's waar het "oude probleem" is verholpen door de update. Heb je misschien de mogelijkheid om het scherm te testen op andere freesync compatible hardware?
Voor return : YouTube: GB3466WQSU Flickering
Na return : YouTube: screenflicker after return
Het 'popcorn' geluid komt trouwens uit de speakers van het scherm.
Dit komt voor vanaf ik het scherm op 144Hz zet. 100Hz of lager is geen enkel probleem.
Ik denk dat ik deze maar terugstuur en laat crediteren ...
Wat heeft Azerty gedaan met dit scherm? Want dit stuur je toch niet terug naar een klant met deze problematiek?Rossen schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:37:
Ondertussen is het scherm over en weer gegaan naar de vrienden van Azerty.
Voor return : YouTube: GB3466WQSU Flickering
Na return : YouTube: screenflicker after return
Het 'popcorn' geluid komt trouwens uit de speakers van het scherm.
Dit komt voor vanaf ik het scherm op 144Hz zet. 100Hz of lager is geen enkel probleem.
Ik denk dat ik deze maar terugstuur en laat crediteren ...
Meteen laten crediteren.
Geen idee wat ze gedaan hebben. Ik kreeg enkel een mail met een trackingnummer en mijn service aanvraag was 'afgehandeld'.Aramiss schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:53:
[...]
Wat heeft Azerty gedaan met dit scherm? Want dit stuur je toch niet terug naar een klant met deze problematiek?
Meteen laten crediteren.
Maandag maar naar de klantendienst bellen.
Erg naar dit.
Ik speel heel af en toe ook Superhot: Mind Control Delete, maar daar is flikkering me eigenlijk nog niet opgevallen. Is grafisch ook wel extreem andere game.
Misschien moelijk om uit te leggen maar het wordt wat onscherp en ruw zeg maar.
En hoe schakel ik gsync in? Ik krijg de optie maar niet, in het nvidia control panel, free sync staat volledig aan.
If not, you can manually enable G-Sync using the following steps:
Open Nvidia Control Panel.
Got to “Display: Set up G-SYNC”
Check “Enable G-SYNC G-SYNC Compatible” and select your preferred options.
Select your monitor.
Check “Enable settings for the selected display model”
Apply settings.
Systeem na aanpassen FreeSync op monitor al herstart?
[ Voor 8% gewijzigd door arutten op 22-09-2020 12:29 ]
Welke videokaart heb je?Julian-Intel schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:08:
Hebben andere ook het probleem, dat bij het inschakelen van 144hz er een rare gloed/waas over de letters en teksten van het beeldscherm verschijnen?
Misschien moelijk om uit te leggen maar het wordt wat onscherp en ruw zeg maar.
En hoe schakel ik gsync in? Ik krijg de optie maar niet, in het nvidia control panel, free sync staat volledig aan.
En na die 144hz instellen is normaal andere beeldverwerkingsmethode. Bij 100hz veel scherper.
GTX 970.Aramiss schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:07:
[...]
Welke videokaart heb je?
En na die 144hz instellen is normaal andere beeldverwerkingsmethode. Bij 100hz veel scherper.
Daar zit geen Freesync ondersteuning op met deze monitor. Als je een Gsync monitor had kon het wel maar ondersteuning voor Freesync is pas vanaf de 10xx kaarten.
Ik heb dezelfde videokaart serie
Ahh oke Kan dit ook te maken hebben met dat het beeld wazig wordt bij 144hz?Aramiss schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:29:
[...]
Daar zit geen Freesync ondersteuning op met deze monitor. Als je een Gsync monitor had kon het wel maar ondersteuning voor Freesync is pas vanaf de 10xx kaarten.
Ik heb dezelfde videokaart serie
Nee dat staat er los van.Julian-Intel schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:41:
[...]
Ahh oke Kan dit ook te maken hebben met dat het beeld wazig wordt bij 144hz?
Zie hier wat verheldering het betreft een andere monitor van LG maar het gaat om dezelfde soort settings die worden aangepast wanneer je de monitor op 144 HZ gaat draaien.
https://youtu.be/ZVMQOXkjqhk?t=93
Meer informatie wat betekent 4:2:0? Chroma subsampling uitgelegd
https://www.homecinemamag...ma-subsampling-uitgelegd/
EDIT: de 970 kaart heeft ook ondersteuning tot 1.2 Displayport en je monitor doet 1.4 Displayport. Dus ik denk dat wij beide een iets te oud beestje hebben voor de gewenste output. Dat kan ook nog meespelen.
[ Voor 14% gewijzigd door Aramiss op 22-09-2020 14:18 ]
Gebruik je de meegeleverde DP kabel?Julian-Intel schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:41:
[...]
Ahh oke Kan dit ook te maken hebben met dat het beeld wazig wordt bij 144hz?